Workaholic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:12:
[...]
Zie edit hierboven inderdaad

. Nee dat niet, maar als onze kids ouder zijn dan is de kans wel aanwezig dat we 's ochtends dus een dubbele douche gebruiken in de master + 1 kind die gaat douchen (is totaal 3x een douche). Voorlopig nog niet aan de orde.. maar als je nu gaat investeren/vervangen zou het denk ik risicovol zijn om een te lage capaciteit te kiezen? Aan de andere kant.. schrik niet we gebruiken nu 24m3 gas per dag met de thermostaat op 18c...

en mijn aanname is dat een nieuwe ketel + betere afstelling radiatoren (tado?) een lager verbruik gaat opleveren.
Tsja das heftig. 24 X 3.00 euro = 72euries.
Zomaar het vermogen van je oude ketel overnemen vind ik zowieso onverstandig bij deze huis afmetingen.(Want was die al te groot misschien)
Ik zou eerst eens bekijken wat je echte warmtevraag is. En ga je eraan dood als je s'morgens even op een ander moet wachten omdat er onvoldoende warmwater is?
Bedenk zowieso dat een boiler altijd warmteverlies heeft. Hoe kleiner of geen boiler is altijd beter.
Maar met zo'n huis zou ik een groot plan van aanpak maken.
Even een opsomming wat me te binnen schiet:
- Al gedacht aan een warmtepomp?
- Slimme opstelling van je badkamer afvoeren zodat je met 1 vertikale, eventueel 2, douche wtw af kunt? Zeer verstandig voor je toekomstige warmtepomp.!!
-Waterzijdig inregelen al gedaan? (afhankelijk van hoe het huis in elkaar zit kan dit een voordelige investering zijn, vaak komt de bewoner ook nog allerlei vreemde zaken tegen. Verkeerd aangesloten radiatoren, vloerverwarmings pompen die verkeerd om zitten enz.enz.)
-Klinkt raar maar misschien 2 kleine cv ketels? Een cv ketel heeft nagenoeg geen stilstands verlies.(geen idee hoe het huis in elkaar zit, maar dit kan goed uitkomen)
-Bijna alle ketels zijn geschikt om later een boiler aan te bouwen. ( die oude boiler is ook bruikbaar)
-Als ik de foto bekijk is de winddichtheid van het dak slecht. Isolatie ook slecht. Geen pijp isolatie.
-Met een kladblok naast de gasmeter gaan zitten als een ander douched. Heb je gelijk een idee wat douchen kost.
-Een nieuwe ketel gaat zeker besparen. Samen met Tado.(daar krijg je het wel warm van, door je huis rennen en batterijen vervangen

) Maar staar je niet blind op techniek. Gedrag van de bewoners is een punt wat je niet met techniek kunt oplossen.
-HR+++ glas. Ik weet niet wat je nu hebt, Maar 20 radiatoren in een Nederlands huis dat betekend ook zeker 15 flinke ramen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.