Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.913 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
@Takeitezie
Deze is instelbaar tussen 0.2 en 0.6 bar en staat momenteel op deze laatste stand en is dus constant uitgeschakeld
Hoogste druk neem ik aan?

Zou ik hetzelfde kunnen bereiken door de interne bypass volledig te sluiten (als dat al mogelijk is) en mijn externe bypass overeenkomstig in te stellen volgens de rode stippellijn uit mijn verslag?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16
olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:00:
[...]

Goeie vraag. Is idd om overshoots te beperken/voorkomen imho. Met 250 km/u naar het volgende stoplicht op 100m verder te lanceren is niet heel effectief. Zo is het met een CV ketel ook, als ie overgedimensioneerd is: veelal beginnen ze gelijk op hun maximum vermogen te branden, als je bv 30kW hebt, wat niet vreemd is in de meeste NL huizen, en je afgifte systeem vereist 3kW, dan knal je binnen een halve minuut naar een te hoge retourtemperatuur, en slaat je ketel af. Slow & steady wins the race ;)
Je thermostaat stuurt de ketel aan. Dus om foute thermostaten af te remmen vermogen beperken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10-2023
leonbong schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:55:
@Takeitezie
Deze is instelbaar tussen 0.2 en 0.6 bar en staat momenteel op deze laatste stand en is dus constant uitgeschakeld
Hoogste druk neem ik aan?

Zou ik hetzelfde kunnen bereiken door de interne bypass volledig te sluiten (als dat al mogelijk is) en mijn externe bypass overeenkomstig in te stellen volgens de rode stippellijn uit mijn verslag?
Ja
Ja de externe bypass staat momenteel op 0,6 bar wat ervoor moet zorgen dat deze nooit opent.

Bedankt voor je advies!

Als er iemand nog een goed meldpunt zou kennen voor mijn klacht verneem ik het graag. Momenteel is het uitgegaan naar een aantal Belgische en EU overheidsdiensten, test-aankoop (consumentenrechten organisatie) en een paar redacties. In de hoop dat er tenminste één iemand deze serieus neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
gronig schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:35:
Heel wat interessante posts doorgelezen maar helaas nog niet antwoord gevonden.

Afgelopen jaren gebruik gemaakt van combinatie vloerverwarming en radiatoren. Werkte goed (behalve gasgebruik …). Nu na aantal verbouwingen zijn de meeste radiatoren eruit en wordt met name de vloerverwarming gebruikt. Boven bij de kinderen af en toe nog een keer de radiator aan. De CV (NEFIT Trendline HRC 30 CW5) staat op 55 graden maximale aanvoer. Met deze aanvoertemperatuur werken de radiatoren (in combinatie met verbeterde isolatie) ook nog prima.

Uitdaging is nu echter de vloerverwarming geworden. De verdeler is een HTV variant. Aanvoerwater wordt gemengd met retourwater. Helaas niets aan in te stellen. Probleem is nu echter de temperatuur van de aanvoer vanuit de CV geworden. Wanneer nu alleen de vloerverwarming aan staat wordt het water dat vanuit de verdeler de vloer in gaat onvoldoende warm. Wens is ongeveer 40 graden. Maar ik haal nu meestal zo’n 27 a 28 graden. Het lijkt erop dat de CV ketel maximaal een delta T van 20 hanteert. Waardoor de aanvoer vanuit de CV zo tussen de 44 en 48 graden schommelt. De verdeler werkt echter volgens de handleiding beste op temperaturen vanaf 60 graden. Maar die bereik ik bijna niet meer (tenzij er sporadisch ook meerdere radiatoren open staan).

Is er nu toch een manier om de aanvoertemperatuur vanuit de CV te verhogen? Maximale aanvoertemperatuur in de instellingen van de Nefit verhogen helpt niet omdat de daadwerkelijke aanvoer sowieso niet hoger komt dan maximaal 48 graden. Minimaal 50 a 55 graden als aanvoertemperatuur zal al veel beter werken verwacht ik. Ik heb het idee dat het systeem nu echt (te) lang moet werken om de vloertemperatuur te verhogen. Met wellicht hoger verbruik?

Op termijn wordt de CV ketel vervangen door een warmtepomp en dan wordt ook de verdeler vervangen. Maar zal fijn zijn om tot die tijd nog wat beter met het huidige systeem te werken.
TL;DR: Ta omlaag en pompsnelheid ketel en vloerverwarming omhoog.

Ik heb ook een mengverdeler met pomp en zo is het bij mij ingesteld, ondanks dat de handleiding beweert dat er minimaal een Ta van 70 gr. C nodig is.
  • Op de iSense staat de Ta op een min-max van 32-37 gr. C. De iSense is echt de baas en de ketel gaat daar niet overheen.
  • De (niet modulerende)pomp van de Quinta staat op 80% ingesteld.
  • De pompnadraaitijd staat op 7 min. en dezelfde stand als in cv-bedrijf.
  • De pompschakelaar meet op de aanvoerleiding net voor de verdeler zo’n 2 a 3 gr. C lager dan de ingestelde Ta. Rond de 35 gr. C.
  • De thermometer op de aanvoerbalk geeft na een aantal uur ongeveer 35 gr. C aan met een delta T van 3-4 K zodat de thermometer op de retourbalk zo’n 32 gr. C aangeeft
  • De pompstand op de verdeler staat op stand III.
  • De radiatoren boven staan niet helemaal dicht, maar dusdanig ingesteld dat de kamers niet te warm worden.
Verder doe ik niet aan vermogensbeperking, want enkel bij start is de modulatiestand van de brander op 3 van de 5 ofzo en de rest van de tijd op laaglast in stand 1. Het water is zo snel op temperatuur.
Ik kan op de iSense wel instellen dat de ketel rustiger stookt naar de Tset.

Tijdens de mini-winter van afgelopen weekend bleef het aangenaam binnen op zo’n 20-20,5 gr. C.

Het is wel zaak om lang te stoken, dus zo weinig mogelijk nachtverlaging en het liefst na 12:00 stoken op de warmste tijden van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Takeitezie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:53:
[...]

Ja de externe bypass staat momenteel op 0,6 bar wat ervoor moet zorgen dat deze nooit opent.

Bedankt voor je advies!

Als er iemand nog een goed meldpunt zou kennen voor mijn klacht verneem ik het graag. Momenteel is het uitgegaan naar een aantal Belgische en EU overheidsdiensten, test-aankoop (consumentenrechten organisatie) en een paar redacties. In de hoop dat er tenminste één iemand deze serieus neemt.
Had je eerst een schriftelijke ingebreke stelling gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10-2023
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:56:
[...]

Had je eerst een schriftelijke ingebreke stelling gestuurd?
Een echte aangetekende brief dat niet, maar dus wel veelvuldig gemeld op elke andere manier. De problemen zijn ook zwart op wit erkend (alleen gebeurd er niet veel mee). Een aangetekend schrijven lijkt me dan ook niet veel extra nut te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V5fL9P2l727LYzmw6MKJDOxjvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5bM3CO3WAwE7cm9qzLJ21UM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was zaterdag, toen buiten iets van -7 tot -1 was. Volgens mij is 4 kuub voor zoiets dan behoorlijk weinig, toch maak ik me zorgen dat hij "heel vaak" aan gegaan is met de brander wachttijd (zandloper figuur op het scherm van de CV ketel)

Weet iemand hoe ik in de CV ketel kan zien welke (error)codes hij gegeven heeft?

Gaat om Vaillant VHR NL 25-30/5-5 L R6

[ Voor 3% gewijzigd door Treveo op 22-11-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Denk dat je beter een krukje kan pakken en een halfuurtje bij de ketel kan gaan zitten kijken en luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Takeitezie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:25:
[...]

Een echte aangetekende brief dat niet, maar dus wel veelvuldig gemeld op elke andere manier. De problemen zijn ook zwart op wit erkend (alleen gebeurd er niet veel mee). Een aangetekend schrijven lijkt me dan ook niet veel extra nut te hebben.
Waar het mij om ging, is dat je ze altijd eerst een ingebreke stelling stuurt en ze dan de kans geeft om het op te lossen. (Slim om deze dan aangetekend te versturen) Doen ze dat niet, dan sta je heel sterk bij de rechter.

Heb je dat niet gedaan, dan kunnen zij je nu erop aanspreken dat je ze aan het zwart maken bent. Maar goed in jouw geval denk ik dat er genoeg zwart op wit bewijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
ThinkPad schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
Denk dat je beter een krukje kan pakken en een halfuurtje bij de ketel kan gaan zitten kijken en luisteren :)
Dat luisteren is lastig door mijn doofheid, maar erbij zitten en kijken of ik wat zie op het scherm is goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:31
Nieuw in dit topic, veel dank voor de schat aan informatie hier!

Ik las overal dat mijn Remeha Calenta 40c een zware ketel is, dus ik heb eens gekeken wat er gebeurt als ik het maximumvermogen terugschroef naar 5.8KW. Dat is 1700RPM op de ventilator. Vreemd genoeg komt de aanvoertemperatuur dan niet meer boven de 34 graden. Met een retour van 28 graden.

Om een Delta T van 20 graden te bereiken moet ik zo'n 4000RPM aanhouden. En alleen dan kruipt de aanvoertemperatuur omhoog naarmate de retourtemperatuur stijgt.

Is dit normaal? In de video van dhr. J. Visser zet hij hem op 1700RPM en gaat de Ta gestaag omhoog.Bij mij niet. Ik heb het idee dat mijn ketel erg hard moet stoken om de Ta omhoog te krijgen.

Situatie: Vrijstaand huis met 2 personen. Begane grond 75m2 vloerverwarming op 40 graden met mengverdeler. Boven 4 radiatoren waarvan er altijd 2 open staan. Alles is ontlucht. Pompsnelheid op 20% (hoger heeft geen effect op de Ta)

We stoken deze week 5-10 kuub per dag en het huis is overdag 19 graden.
Vorige bewoonster (oude dame, woonde alleen), verstookte 2200 kuub in 2021.

[ Voor 3% gewijzigd door LeBrun op 22-11-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:04:
[...]

Volgens mij maakt het nogal veel verschil wat de windkracht en windrichting is, bij veel huizen dan. Als ik hier een koude oostenwind heb die recht op de voorkant van mijn huis staat te blazen, dan kan het nog 10graden zijn, maar dan verstook ik een stuk meer gas dan als het -3 graden, windstil en helder is, en het zonnetje staat lekker op onze glazen uitbouw te schijnen. Graaddagen neemt alleen de temperatuur mee, geen andere zaken. Tis al beter dan niks, maar ik vind dat vooral wind nogal genegeerd wordt. UPDATE: het blijkt dus dat graaddagen wel de wind meeneemt, zie hieronder....

Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van je specifieke huis.
Het lijkt er op dat mindergas het niet meeneemt, ik zie er in ieder geval niets over. Die rekent het aantal graaddagen ten opzichte van je ingestelde stookgrens en weegt een factor mee afhankelijk van het seizoen.

Maken slaapkamerramen op een kleine kier nog veel uit voor warmteverlies? Ik hou er wel van om frisse lucht in huis te krijgen (anders heeft een centrale afzuiging ook geen nut). In ieder geval wel 0,2m3 / graaddag gezakt ten opzichte van 2 jaar geleden. Prognose voor dit stookjaar (juni > juni) komt op 900 m3, wel wat anders dan de 1600 m3 die we eerst hadden. Dit is incl SWW en koken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
LeBrun schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:22:

Ik las overal dat mijn Remeha Calenta 40c een zware ketel is, dus ik heb eens gekeken wat er gebeurt als ik het maximumvermogen terugschroef naar 5.8KW. Dat is 1700RPM op de ventilator. Vreemd genoeg komt de aanvoertemperatuur dan niet meer boven de 34 graden. Met een retour van 28 graden.

Om een Delta T van 20 graden te bereiken moet ik zo'n 4000RPM aanhouden. En alleen dan kruipt de aanvoertemperatuur omhoog naarmate de retourtemperatuur stijgt.

Is dit normaal? In de video van dhr. J. Visser zet hij hem op 1700RPM en gaat de Ta gestaag omhoog.Bij mij niet. Ik heb het idee dat mijn ketel erg hard moet stoken om de Ta omhoog te krijgen.

Situatie: Vrijstaand huis met 2 personen. Begane grond 75m2 vloerverwarming op 40 graden met mengverdeler. Boven 4 radiatoren waarvan er altijd 2 open staan. Alles is ontlucht. Pompsnelheid op 20% (hoger heeft geen effect op de Ta)

Als jij je ketel terugschroeft naar 5,8 en je huis verliest 6kW dan kan die ketel toch niets opwarmen.
Ik zag vrijstaand huis, lijkt me wel normaal.
Pomp snelheid is wel erg laag. Eerste verdieping ook 75 meter?

Temperatuur is geen vermogen. Flow en delta T zijn je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:34
Ik ben al een lange tijd lezer van dit topic, maar dit is mijn eerste vraag.

Ik beschik over een bosch HRC 35 II, welke ik op advies van J. Visser heb ingesteld (min. vermogen, en pomp op 20%). Nu wil ik de radiatoren waterzijdig inregelen. Ik heb nu normale handknoppen welke ik wil vervangen door Eclipse. Ik heb verschillende radiatoren waarbij de grooste een type 21 is met debiet van 63, en de kleinste een type 10 met een debiet van 23. Kan ik overal eclipse toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:39:
[...]

Als jij je ketel terugschroeft naar 5,8 en je huis verliest 6kW dan kan die ketel toch niets opwarmen.
Ik zag vrijstaand huis, lijkt me wel normaal.
Pomp snelheid is wel erg laag. Eerste verdieping ook 75 meter?

Temperatuur is geen vermogen. Flow en delta T zijn je vermogen.
Dank voor je reactie. Pompsnelheid heb ik verlaagd omdat delta T anders nog kleiner was.
Eerste verdieping is inderdaad ook 75m2.

Ik begrijp het volgens mij nog niet helemaal. Zou de ketel op minimaal vermogen niet op zijn minst water van 50 graden moeten kunnen maken? Daar heeft het warmteverlies van mijn huis toch geen invloed op? Dat het dan erg lang duurt voordat het warm wordt dat lijkt mij wel een logisch gevolg.

De ketel staat constant in Delta T beveiliging. Of die Delta T nu 6 is bij minimaal vermogen (1700), of 20 bij een 4200RPM (fabrieksinstelling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
LeBrun schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:50:
[...]

Dank voor je reactie. Pompsnelheid heb ik verlaagd omdat delta T anders nog kleiner was.
Eerste verdieping is inderdaad ook 75m2.

Ik begrijp het volgens mij nog niet helemaal. Zou de ketel op minimaal vermogen niet op zijn minst water van 50 graden moeten kunnen maken? Daar heeft het warmteverlies van mijn huis toch geen invloed op? Dat het dan erg lang duurt voordat het warm wordt dat lijkt mij wel een logisch gevolg.

De ketel staat constant in Delta T beveiliging. Of die Delta T nu 6 is bij minimaal vermogen (1700), of 20 bij een 4200RPM (fabrieksinstelling)
beveiliging zeg je. Zet eerst de flow eens omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:54:
[...]

beveiliging zeg je. Zet eerst de flow eens omhoog.
Zal ik de pompsnelheid range eens op 2-5 zetten? En wat stel je voor dat ik met het max. vermogen doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Cemmey schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:43:
Moet je bij het uitrekenen van het aantal kuubs per graaddag rekening houden met het douchen en koken?

Ik heb bijvoorbeeld een jaarverbruik van 1050m3 gas.
In de zomer als we niet stoken heb ik gemiddeld een gasverbruik van 30m3, waarbij je dus kan aannemen dat dit voor het douchen, koken, schoonmaken etc is.
30 m3 per maand voor douchen? Dat is fors, daar valt zeker nog wat te besparen. Koken is over het algemeen niet zoveel. Hier was ik voor 4 personen aan alleen warm water maar 15 m3 per maand kwijt. In de winter iets meer, want dan is het binnenkomende water kouder.
12 maanden x 30m3 = 360m3 zou dan (ongeveer) mijn verbruik zijn voor het douchen en het koken over het hele jaar.

Het is wel een verschil of ik nou met 1050 of met 690 reken delen door het totaal aantal graaddagen. Het gas dat je verbruikt voor het douchen, koken, schoonmaken gebruik je immers niet voor het stoken, dus je zou denken dat ik met 690 moet rekenen. Klopt dat, of zit deze correctie al in de factor van de gewogen graaddagen?
Dat maakt verder niet uit. Die gas/graaddag kun je alleen gebruiken om je eigen verbruik van jaar tot jaar te vergelijken. Vergelijken met anderen heeft weinig zin omdat er teveel andere factoren zijn die meespelen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:12
D'r zou eigenlijk ergens een John Visser waarschuwings-sticker/disclaimer moeten komen ;P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

Gaan we weer. Mengverdelers....

Bij gebruik mengverdelers moet je je pompsnelheid constant en zo hoog mogelijk zetten, met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Je beperkt het maximum vermogen van de ketel heel erg. Dat kan niet per se kwaad, maar waarom zou je? De ketel regelt dat zelf wel.

Begin eens met je Ta op 50 te zetten, het maximum vermogen gewoon op de default waarde en de pompsnelheid een stuk hoger. De mengverdeler staat op 40, die regelt zichzelf al.

Als je met deze instellingen je huis goed warm krijgt ga je in stapjes de ingestelde Ta (Tset dus eigenlijk) verlagen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:59
olafmol schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:34:
[...]

"Het toestel werkt om de gewenste interne gereduceerde temperatuur te bereiken." vind ik via Google. Ik neem aan dat dit betekent dat de CV ketel brandt naar/met een gereduceerde aanvoer temperatuur. Ik denk dat dat "Gereduceerd" dus is wat OpenTherm vraagt qua aanvoertemp, en dat is dus lager dan de op de CV ketel ingestelde max aanvoertemp.

Ik zou het mezelf makkelijk maken en een gewone simpele aan/uit thermostaat erop prikken, dan ben je af van al dat gemoduleer, moet je alleen wel zelf het optimale punt qua aanvoertemp uitvogelen, en dat kan dus verschuiven bij andere buitentemperaturen.
Ik had ook met Honeywell contact opgenomen. Zij sturen zojuist het volgende: ik ga straks eens kijken hoe dit nu ingesteld is.

Kunt u schakelingen per uur wijzigen?

Voor het aanpassen van het aantal schakelingen voert u de volgende stappen uit:

U verwijderd eerst de stekker van uw cv-ketel uit het stopcontact en wacht tot het display leeg is.
Vervolgens plaatst u de stekker weer terug en wacht u tot de heersende temperatuur weer terug is. Wanneer u een knipperende temperatuur ziet, dan is dit de ingestelde temperatuur. Hierna zal de heersende temperatuur weer verschijnen.
U draait de thermostaat eerst naar 5 graden en daarna weer naar 35 graden. U zult dan het aantal schakelingen in beeld zien.
3 is voor vloerverwarming.
6 is de standaard fabrieksinstelling en wordt gebruikt voor radiatoren.
9 voor stadsverwarming.
12 voor luchtverwarming.
U kiest hier voor het gewenste aantal schakelingen en wacht tot het knipperende cijfer weer verdwenen is.
De thermostaat is ingesteld op de nieuwe waarde en u kunt deze weer vrij bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:01:
D'r zou eigenlijk ergens een John Visser waarschuwings-sticker/disclaimer moeten komen ;P
Nou inderdaad. Zoiets als: Als je niet in het huis woont waar deze film opgenomen is, heb je misschien andere instellingen nodig.

Vooral dat eeuwige beperken van het maximum vermogen stoort mij nogal. Het idee daarachter is dat de ketel zijn Ta niet haalt en daarom dus langere sessies maakt met langzaam oplopende Ta (en constante delta-T). Dat kan soms handig zijn, maar is zeker geen algemene waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-09 10:38
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:58:
[...]

30 m3 per maand voor douchen? Dat is fors, daar valt zeker nog wat te besparen. Koken is over het algemeen niet zoveel. Hier was ik voor 4 personen aan alleen warm water maar 15 m3 per maand kwijt. In de winter iets meer, want dan is het binnenkomende water kouder.
Ja het is voor douchen, schoonmaken, koken. We hebben een regendouche waar ik wel een debiet begrenzer in heb zitten, maar we douchen dagelijks. En mijn vrouw maakt graag schoon. :+

Die 30m3 is afgerond naar boven maar zal werkelijk meer in de buurt van 25 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:01:
[...]

Gaan we weer. Mengverdelers....

Bij gebruik mengverdelers moet je je pompsnelheid constant en zo hoog mogelijk zetten, met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Je beperkt het maximum vermogen van de ketel heel erg. Dat kan niet per se kwaad, maar waarom zou je? De ketel regelt dat zelf wel.

Begin eens met je Ta op 50 te zetten, het maximum vermogen gewoon op de default waarde en de pompsnelheid een stuk hoger. De mengverdeler staat op 40, die regelt zichzelf al.

Als je met deze instellingen je huis goed warm krijgt ga je in stapjes de ingestelde Ta (Tset dus eigenlijk) verlagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSbQ7RJJgH2RI_3ZrYh1evy-PbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSyVI0abKdC8G9GtdbNmMVKC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat er hangt. Ik had begrepen dat deze 70 graden nodig heeft omdat er altijd wordt bijgemengd met koud water. Maar dat is dus niet het geval?

Ik heb de range voor de pomp verhoogd naar 2-6. Is dat handig of zou je hem geforceerd sneller laten draaien?

(Sorry dat ik blijkbaar de zoveelste ben die van het kanaal van John Visser komt met rare ideeën)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
Iemand een idee hoe je de pompsnelheid kan verlagen van een ATAG E325EC combiketel? Ik heb de manual al doorgespit en zie alleen staan dat je de pomp op auto of continue kan zetten.

De pomp is modulerend, en deze past zich aan de warmtevraag. Betekent dit dan ook dat als ik het totale vermogen van de ketel omlaag zet, dat de pompsnelheid ook omlaag gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
LeBrun schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat er hangt. Ik had begrepen dat deze 70 graden nodig heeft omdat er altijd wordt bijgemengd met koud water. Maar dat is dus niet het geval?
Nee hoor. Ik heb dezelfde mengverdelers en heb inmiddels een warmtepomp. Die maakt 30 graden water en dat is ook genoeg.

Juist net bij 70 graden water gaat die mengverdeler moeilijk doen. Die gaat de flow beperken doordat die thermostaatknop de kraan dicht knijpt. Het gevolg is dat er meer warm water naar de radiatoren gaan die verder in het systeem zitten. Die warmen op, waardoor die ruimtes meer warmte krijgen, maar waardoor ook de retourtemperatuur oploopt, wat weet slecht is voor het vermogen.
Ik heb de range voor de pomp verhoogd naar 2-6. Is dat handig of zou je hem geforceerd sneller laten draaien?
Die range moet je helemaal uit zetten, dus niet 2-6, maar 6-6 of 5-5, of 4-4. Zo hoog mogelijk zonder dat je last krijgt van de herrie. Hoe hoger de flow, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn en dat is weer goed voor het rendement.
(Sorry dat ik blijkbaar de zoveelste ben die van het kanaal van John Visser komt met rare ideeën)
Het zijn niet per se rare ideeën, maar ze werken niet voor elke situatie en dat wordt er niet bij gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Cemmey schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:16:
Iemand een idee hoe je de pompsnelheid kan verlagen van een ATAG E325EC combiketel? Ik heb de manual al doorgespit en zie alleen staan dat je de pomp op auto of continue kan zetten.

De pomp is modulerend, en deze past zich aan de warmtevraag. Betekent dit dan ook dat als ik het totale vermogen van de ketel omlaag zet, dat de pompsnelheid ook omlaag gaat?
Maar wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
Ik heb al mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld in huis, en krijg overal een delta T van 20. 70 graden in en 50 graden uit. Nu hoor ik bij de radiatorknoppen het water in de radiator spuiten. Deze kan ik wel verder open of dicht draaien zodat ik het niet meer hoor maar dan gaat een andere radiator geluid maken. En ik wil nu ik het eindelijk voor elkaar heb het systeem niet meer ontregelen.

En omdat mijn Nest thermostaat via opentherm de ketel aanstuurt, wilt hij ook wel eens kiezen voor een aanvoer van 80-90 graden, veel te hoog in mijn ogen waardoor de retourtemperatuur bij de ketel 65 graden wordt waardoor de ketel weer zijn HR functie verliest. En dat wil ik niet.

Ik wil geen geluid meer horen en ik wil voorkomen dat de retourtemperatuur in de ketel boven de 55 graden komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Cemmey op 22-11-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Hey allemaal, ik woon sinds een half jaartje in mijn nieuwe huis (eengezinswoning / rijtjeshuis) en voor het eerste een gasgestookte verwarming. Er hangt een Remeha Avanta 35c-ketel met een iSense-thermostaat en laagtemperatuur-radiatoren (heb ik mij laten vertellen door de vorige bewoner): de Jaga Strada.

Echter duurt het echt heel erg lang om de woonkamer (~30 m2) op temperatuur te krijgen. Daar hangt de thermostaat en 2 van die radiatoren. De overige radiatoren in het huis staan allemaal dicht. Lang vind ik zelf: meer dan 2 uur en dan is het nog steeds niet op de ingestelde temperatuur. De isolatie van het huis is best prima, woning komt uit de jaren 90. Half december laat ik een warmtescan maken om te zien wat er nog beter kan. Tot dan zou ik graag de woonkamer sneller warm willen hebben en ik vraag me af of alle instellingen goed staan.

De aanvoertemperatuur stond op 40 graden, die heb ik verhoogd naar 55.
De retourtemperatuur stond op 16 graden, die heb ik verhoogd naar 40 graden.
De opwarmsnelheid heb ik op 'snelst' gezet.
De afkoelsnelheid heb ik nog niet aangezeten, die staat volgens mij op 'gemiddeld'.

Wat me opvalt aan een temperatuursensor die in de woonkamer hangt (NIET de sensor van de thermostaat zelf) is dat de temperatuur minder snel stijgt vanaf ~18,5 graden (met een ingstelde temperatuur van 19,5 à 20 op de thermostaat). Dus de ketel kán het wel om door te stoken, hij lijkt het alleen niet te mogen. Daarnaast valt het me ook op dat het megasnel weer afkoelt nadat ik de thermostaat uit heb gezet, maar dat is wellicht een isolatieding.

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/2022-11-22_kachel_werkt_traag.png

Ik heb trouwens een OpenThermGateway besteld voor meer data, maar die verwacht ik ergens over 10 werkdagen pas.

Wat kan ik nog aan de instellingen veranderen zodat ik 1) wel zuinig genoeg stook maar ook sneller dan die 2 uur (en er dan nog niet ben) op een relatief kleine woonkamer de ingestelde temperatuur behaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:38

Ik heb dezelfde ketel in een zeer goed geisoleerd vrijstaand kantoor. 75m2 BGG met vloerverwarming en 1e etage met schuine kap met twee ruimtes met elk T33 radiator.

Ta ingesteld op max 50. Jouw max toerental setting (setting 17 of 19, haal ik door elkaar) staat nu op 1700. Hierbij staat hij vast op het minimale vermogen. Hij kan dus niet opschalen qua vermogen.

Vandaag het kantoor opgewarmd. Vloeren waren 12 graden. Ruimtes boven ook iets dergelijks. Bij mij haalde hij een Ta van 35 en Tr van 25. Ik had het minimum vermogen op 18 staan. Pompsnelheid staat wel hoog (80%). Als ik de setting voor min vermogen op 20 set dan haalt hij heel snel zijn Setpoint.

Dit lijkt dus op jouw ervaring, maar....ik ga er vanuit dat je woning niet zo koud was als mijn kantoor. Daar zit dus het verschil

5 tot 10 kuub per dag bij een huis wat niet zo ver is afgekoeld komt mij ook wel erg fors over. Morgen kan ik zien hoeveel kuub ik vandaag heb verstookt om het zwaar afgekoelde kantoor te verwarmen.

Vertel even wat meer over de grootte, isolatie en je stookgedrag (wat voor temp 's nachts en overdag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:20:
[...]

Nee hoor. Ik heb dezelfde mengverdelers en heb inmiddels een warmtepomp. Die maakt 30 graden water en dat is ook genoeg.

Juist net bij 70 graden water gaat die mengverdeler moeilijk doen. Die gaat de flow beperken doordat die thermostaatknop de kraan dicht knijpt. Het gevolg is dat er meer warm water naar de radiatoren gaan die verder in het systeem zitten. Die warmen op, waardoor die ruimtes meer warmte krijgen, maar waardoor ook de retourtemperatuur oploopt, wat weet slecht is voor het vermogen.

[...]

Die range moet je helemaal uit zetten, dus niet 2-6, maar 6-6 of 5-5, of 4-4. Zo hoog mogelijk zonder dat je last krijgt van de herrie. Hoe hoger de flow, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn en dat is weer goed voor het rendement.

[...]

Het zijn niet per se rare ideeën, maar ze werken niet voor elke situatie en dat wordt er niet bij gezegd.
Goed om te weten, bedankt! Ik heb hem nu op 5-5 staan. Ta op 50 graden. Eens kijken wat dit vanavond oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Cemmey schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:34:
[...]

Ik heb al mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld in huis, en krijg overal een delta T van 20. 70 graden in en 50 graden uit. Nu hoor ik bij de radiatorknoppen het water in de radiator spuiten. Deze kan ik wel verder open of dicht draaien zodat ik het niet meer hoor maar dan gaat een andere radiator geluid maken. En ik wil nu ik het eindelijk voor elkaar heb het systeem niet meer ontregelen.

En omdat mijn Nest thermostaat via opentherm de ketel aanstuurt, wilt hij ook wel eens kiezen voor een aanvoer van 80-90 graden, veel te hoog in mijn ogen waardoor de retourtemperatuur bij de ketel 65 graden wordt waardoor de ketel weer zijn HR functie verliest. En dat wil ik niet.

Ik wil geen geluid meer horen en ik wil voorkomen dat de retourtemperatuur in de ketel boven de 55 graden komt.
Door de flow te verlagen ga je het systeem sowieso ontregelen. Je radiatortemperatuur gaat omlaag, dus je zult dan moeten compenseren door een hogere Ta. In plaats van 70/50 moet je dan naar 75/45 bijvoorbeeld. Dat is nog zuiniger ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:13
Treveo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:41:
[Afbeelding]

Dit was zaterdag, toen buiten iets van -7 tot -1 was. Volgens mij is 4 kuub voor zoiets dan behoorlijk weinig, toch maak ik me zorgen dat hij "heel vaak" aan gegaan is met de brander wachttijd (zandloper figuur op het scherm van de CV ketel)

Weet iemand hoe ik in de CV ketel kan zien welke (error)codes hij gegeven heeft?

Gaat om Vaillant VHR NL 25-30/5-5 L R6
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Ik krijg hem ook niet uit dit zandloper patroon. Alleen vloerverwarming beneden, circa 60m2 (7 a 8 groepen). Constant 17 graden. Remeha Avanta 35c naar bijna minimale kW's gezet en in combinatie met een Honeywell Lyric T6.

Volgens mij is de thermostaat weer gauw tevreden en schakelt de cv ketel weer uit, waarnaar het weer een paar tienden afkoelt en de cv weer aan stuurt. Dus als iemand een oplossing heeft voor jou, dan ben ik misschien ook wel bij mijn oplossing.
Langere run gaat wel goed, dus bij verhogen naar 19 graden ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU3Zmtxt7c5T3rQ0JNwWkFty7eE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/95XFShyBFqwmQLv2MN6Tpe7e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRiXeS
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Superbeagle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:45:
@TRiXeS c. staat te laag ingesteld op 25. Zet die eens zo hoog mogelijk en kijk wat het dan doet.
Ik heb deze instelling doorgevoerd, maar dit heeft geen effect. Instelling 3 (Maximum capacteit modulerende CV-pomp) bepaalt in dit geval de snelheid. Als ik naar de pomp luister, is deze aan (maximaal) of uit.

Zodra ik deze naar beneden bijstel (bijv. 60 als voorbeeld), hoor ik de pomp afzwakken en zie ik de waterflow beneden op de vloerverwarming teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Treveo @BlackthunderAwf Hoe zit je afgiftesysteem in elkaar? Zijn dit radiatoren of vloerverwarming. En als het vloerverwarming is, met of zonder mengverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Stillekracht schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:39:
[...]

Ik heb dezelfde ketel in een zeer goed geisoleerd vrijstaand kantoor. 75m2 BGG met vloerverwarming en 1e etage met schuine kap met twee ruimtes met elk T33 radiator.

Ta ingesteld op max 50. Jouw max toerental setting (setting 17 of 19, haal ik door elkaar) staat nu op 1700. Hierbij staat hij vast op het minimale vermogen. Hij kan dus niet opschalen qua vermogen.

Vandaag het kantoor opgewarmd. Vloeren waren 12 graden. Ruimtes boven ook iets dergelijks. Bij mij haalde hij een Ta van 35 en Tr van 25. Ik had het minimum vermogen op 18 staan. Pompsnelheid staat wel hoog (80%). Als ik de setting voor min vermogen op 20 set dan haalt hij heel snel zijn Setpoint.

Dit lijkt dus op jouw ervaring, maar....ik ga er vanuit dat je woning niet zo koud was als mijn kantoor. Daar zit dus het verschil

5 tot 10 kuub per dag bij een huis wat niet zo ver is afgekoeld komt mij ook wel erg fors over. Morgen kan ik zien hoeveel kuub ik vandaag heb verstookt om het zwaar afgekoelde kantoor te verwarmen.

Vertel even wat meer over de grootte, isolatie en je stookgedrag (wat voor temp 's nachts en overdag)
Het huis is 162m2, jaren 60, met spouwmuur en dakisolatie. We hebben recent de kruiptuimte ook laten isoleren met schuimbeton.
's nachts zet ik de thermostaat op 15 graden. En dan loopt de temperatuur in een koude week als deze terug van 19 naar 16/17. OVerdag houd ik de temperatuur op 19.

Op advies van mijn medetweakers hier heb ik ik het vermogen van de ketel nu op fabrieksinstellingen staan (4200rpm). Pompsnelheid op 7, Ta op 50 graden. De verdeler voor vloerverwarming staat beneden op 40c, en boven staan drie radiatoren 70% open.

Na zo'n 45 minuten is de Ta 50, Tr 43 en draait de ketel op 67%. Voor zo'n zware ketel moet ie toch wel erg hard stoken om een ΔT van 7 te halen op zo'n lage temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:45:
[...]

Door de flow te verlagen ga je het systeem sowieso ontregelen. Je radiatortemperatuur gaat omlaag, dus je zult dan moeten compenseren door een hogere Ta. In plaats van 70/50 moet je dan naar 75/45 bijvoorbeeld. Dat is nog zuiniger ook.
Ik heb alleen het gevoel dat ik door mijn Nest thermostaat heel weinig grip heb op de instellingen van mijn ketel. Ik heb hem in de Nest thermostaat ingesteld op Ta 70 graden, maar zie op de display van de ketel dat de huidige Ta soms wel 80 graden of meer is. Dat zou niet mogen gebeuren. Ik weet dus daarom ook niet of de instellingen die ik op de ketel verander wel zin heeft met opentherm. Iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronig
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-12-2022
Superbeagle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:56:
[...]

TL;DR: Ta omlaag en pompsnelheid ketel en vloerverwarming omhoog.

Ik heb ook een mengverdeler met pomp en zo is het bij mij ingesteld, ondanks dat de handleiding beweert dat er minimaal een Ta van 70 gr. C nodig is.
  • Op de iSense staat de Ta op een min-max van 32-37 gr. C. De iSense is echt de baas en de ketel gaat daar niet overheen.
  • De (niet modulerende)pomp van de Quinta staat op 80% ingesteld.
  • De pompnadraaitijd staat op 7 min. en dezelfde stand als in cv-bedrijf.
  • De pompschakelaar meet op de aanvoerleiding net voor de verdeler zo’n 2 a 3 gr. C lager dan de ingestelde Ta. Rond de 35 gr. C.
  • De thermometer op de aanvoerbalk geeft na een aantal uur ongeveer 35 gr. C aan met een delta T van 3-4 K zodat de thermometer op de retourbalk zo’n 32 gr. C aangeeft
  • De pompstand op de verdeler staat op stand III.
  • De radiatoren boven staan niet helemaal dicht, maar dusdanig ingesteld dat de kamers niet te warm worden.
Verder doe ik niet aan vermogensbeperking, want enkel bij start is de modulatiestand van de brander op 3 van de 5 ofzo en de rest van de tijd op laaglast in stand 1. Het water is zo snel op temperatuur.
Ik kan op de iSense wel instellen dat de ketel rustiger stookt naar de Tset.

Tijdens de mini-winter van afgelopen weekend bleef het aangenaam binnen op zo’n 20-20,5 gr. C.

Het is wel zaak om lang te stoken, dus zo weinig mogelijk nachtverlaging en het liefst na 12:00 stoken op de warmste tijden van de dag.
Dank voor de info. Ik ga hier eens wat mee experimenteren. Moet wel de neiging bedwingen om temperatuur juist hoger te zetten (en ook max vermogen van de ketel) wanneer het lang duurt om gewenste temperatuur te bereiken.

Je hebt dus Ta zo laag mogelijk. En de pomp zo hoog mogelijk. Wat heb je met de maximale capaciteit van de ketel gedaan? Ik heb deze nu fors lager gezet (9KW ; stond op 19,1 kw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:13
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:20:
@Treveo @BlackthunderAwf Hoe zit je afgiftesysteem in elkaar? Zijn dit radiatoren of vloerverwarming. En als het vloerverwarming is, met of zonder mengverdeler?
Ik heb alleen vloerverwarming. Het is een Robot verdeler met een Wilo pomp, ik neem aan een mengverdeler?
Deze foto is van 2 jaar terug, indien nodig kan ik morgen wel even een nieuwe foto bij plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGY3DFSVxpJLkaY3Hg-nrxUGYRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M1Thf6GdFILFNm0g59t2nq5A.png?f=fotoalbum_large

Aanvoertemp van cv is 35 en dat is volgens mij ook waar ik de thermostaat op heb gezet van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zet in de ketel de pompsnelheid eens zo hoog mogelijk.

De thermostaat van de vloer op 55, gewoon helemaal open. Die heeft geen functie en zijn dramatisch onnauwkeurig.

Als je die op 35 zet kan het goed zijn dat die toch steeds dicht loopt. Dan krijg je precies dit gedrag.

[ Voor 67% gewijzigd door Blihi op 22-11-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Cemmey schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:34:
[...]

Met de radiator kraan ingeregeld? Ik zou proberen om de pomp lager te zetten als het echt zo'n herrie maakt. Maar dan is je afstelling wel een beetje weg. (ik hoop niet dat je op 1 graad nauwkeurig geregeld hebt. Want dat is echt niet nodig.)
De Nest heeft geen instelling om de aanvoer temp te beperken? Anders op de ketel beperken tot 65 of 70. En als dat niet wil dan vermogen ook naar beneden.
Weet je zeker dat die Nest zo'n hoge temperatuur vraagt? Ik vraag me af of er niet wat anders aan de hand is.

Edit: Heb je wel voldoende flow dat daarom die temperatuur zo hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:20:
Radiatoren, alleen de 2 in de woonkamer staan open, ik heb erg het idee dat de OT mijn CV instellingen (50 graden aanvoer met 5 kW vermogen) negeert/overruled. Want tijdens het stoken zie ik op de thermostaat: "actuele vermogen: 17 kW". Ik weet dus alleen niet of de CV ketel dat aangaf of dat de thermostaat dat vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:50:
[...]
Met de radiator kraan ingeregeld? Ik zou proberen om de pomp lager te zetten als het echt zo'n herrie maakt. Maar dan is je afstelling wel een beetje weg. (ik hoop niet dat je op 1 graad nauwkeurig geregeld hebt. Want dat is echt niet nodig.)
Ja als ik de radiator kraan eraf draai dan kan ik hem met een instel sleutel eerst instellen op 1 tot 6, daarna heb ik ze met de radiatorkraan erop gefinetuned. Nee niet op de graad nauwkeurig, tussen de 15 en 25 graden verschil.
De Nest heeft geen insteeling om de aanvoer temp te beperken? Anders op de ketel beperken tot 65 of 70. En als dat niet wil dan vermogen ook naar beneden.
Je stelt de ta wel in als je de Nest voor het eerst opstart. deze heb ik op 70 graden gezet, ik vind het ook raar dat hij deze waarde overschrijd. Daar zal ik vanavond even naar kijken, of dat verschil geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Treveo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:09:
[...]

Radiatoren, alleen de 2 in de woonkamer staan open, ik heb erg het idee dat de OT mijn CV instellingen (50 graden aanvoer met 5 kW vermogen) negeert/overruled. Want tijdens het stoken zie ik op de thermostaat: "actuele vermogen: 17 kW". Ik weet dus alleen niet of de CV ketel dat aangaf of dat de thermostaat dat vroeg.
2 radiatoren klinkt als te weinig afgiftevermogen. Dan krijg je pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-09 20:43
Sinds kort heimeier eclipse kranen geplaatst in de woonkamer samen met tado knoppen.
Dit in combinatie met zelfgemaakte radiator ventilatoren. Hiermee kan ik nu ook invoer en retour temp vd radiatoren meten.

De heimeier kranen heb ik ingesteld met de HyTools app om vermogen te bereken en vervolgens bijpassende setting te vinden. In dit voorbeeld gaat het om een T22 radiator van 140cm breed en 50cm hoog.

Uiteindelijk krijg ik dus een lage retour temperatuur (hoog verschil, zie bijlage). Wat zou ik het beste kunnen doen? Setting van de kraan verhogen zodat er meer water doorloopt.

In dit geval stonden alleen de 2 radiatoren in de woonkamer aan. Boiler staat op zolder, dus dit zij de radiatoren het verste weg vd boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKlNVboHY05bOrtMz-e-VS5L7QI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hKp0qeR6rWYBKTXjia4xwM7z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:12:
[...]

2 radiatoren klinkt als te weinig afgiftevermogen. Dan krijg je pendelgedrag.
Die 2 samen zijn goed voor ongeveer 2,6 kW. Lager dan 5 kW kon ik niet gaan in de CV ketel instellingen. Maar ik ben bang dat hij stiekem 17 kW aan het stoken is. Buiten zie ik soms ook witte rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Treveo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:13:
[...]

Die 2 samen zijn goed voor ongeveer 2,6 kW. Lager dan 5 kW kon ik niet gaan in de CV ketel instellingen. Maar ik ben bang dat hij stiekem 17 kW aan het stoken is. Buiten zie ik soms ook witte rook.
De ketel start altijd op 17 kW, anders is er geen vlam. Daarna zakt hij terug naar 5, maar die tijd krijgt hij al niet, dan valt hij alweer uit.

Je hebt de verkeerde ketel voor dit zeer beperkte afgiftevermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:17:
[...]

De ketel start altijd op 17 kW, anders is er geen vlam. Daarna zakt hij terug naar 5, maar die tijd krijgt hij al niet, dan valt hij alweer uit.

Je hebt de verkeerde ketel voor dit zeer beperkte afgiftevermogen.
Ah, goed om te weten. Als het echt heel koud is straks en hij langer aan moet, zal ik dus moeten zien dat hij zakt naar 5 kW?

En helaas, hij is 3,5 jaar oud en een installatiebedrijf had deze geadviseerd en geïnstalleerd. Ga ik nu niet nog nieuwe uitzoeken.

Zou het minder erg als ik aan/uit aansluiting probeer of zal dat erger zijn dan de OT aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Cemmey schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:11:
[...]

Ja als ik de radiator kraan eraf draai dan kan ik hem met een instel sleutel eerst instellen op 1 tot 6, daarna heb ik ze met de radiatorkraan erop gefinetuned. Nee niet op de graad nauwkeurig, tussen de 15 en 25 graden verschil.
Ook een manier.
[...]

Je stelt de ta wel in als je de Nest voor het eerst opstart. deze heb ik op 70 graden gezet, ik vind het ook raar dat hij deze waarde overschrijd. Daar zal ik vanavond even naar kijken, of dat verschil geeft.
Maar zie je dat de Nest dat voor een tijdje vraagt, of merk je dat er water van 80 graden uit de ketel komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Treveo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:27:
[...]

Ah, goed om te weten. Als het echt heel koud is straks en hij langer aan moet, zal ik dus moeten zien dat hij zakt naar 5 kW?

En helaas, hij is 3,5 jaar oud en een installatiebedrijf had deze geadviseerd en geïnstalleerd. Ga ik nu niet nog nieuwe uitzoeken.

Zou het minder erg als ik aan/uit aansluiting probeer of zal dat erger zijn dan de OT aansluiting?
Nee, als je alleen die twee radiatoren aan laat staan dan heb je te weinig afgiftevermogen. De ketel zal blijven pendelen.

Het enige wat je kunt doen is je afgiftevermogen vergroten en dan aan/uit regelen.

Om het vermogen van de radiatoren te vergroten moet je de aanvoertemperatuur verhogen. Hoe warmer die zijn, hoe hoger het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:09:
[...]

Nee, als je alleen die twee radiatoren aan laat staan dan heb je te weinig afgiftevermogen. De ketel zal blijven pendelen.

Het enige wat je kunt doen is je afgiftevermogen vergroten en dan aan/uit regelen.

Om het vermogen van de radiatoren te vergroten moet je de aanvoertemperatuur verhogen. Hoe warmer die zijn, hoe hoger het vermogen.
Lastig, ik moet dus even kijken wat zuiniger is. Dit of toch aanvoertemperatuur op 60 graden. Want 50 graden kost ook minder gas uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gasverbruik heeft niets met de aanvoertemperatuur te maken.

De efficientie hangt af van de rookgastemperaturen.

Maar voorwaarde is altijd dat je afgiftesysteem in staat is je minimale vermogen ook af te geven. Pas dan kun je zuinig in low load stoken. Tot die tijd krijg je pendelgedrag en dat is nooit zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:28:
Gasverbruik heeft niets met de aanvoertemperatuur te maken.

De efficientie hangt af van de rookgastemperaturen.

Maar voorwaarde is altijd dat je afgiftesysteem in staat is je minimale vermogen ook af te geven. Pas dan kun je zuinig in low load stoken. Tot die tijd krijg je pendelgedrag en dat is nooit zuinig.
Even denken hoor, het is dus beter om de aanvoertemperatuur te verhogen, of meer radiatoren in het huis opendraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Stel, je warmteverlies is 2 kW. Je hebt dus 2 kW continu nodig.

Je ketel moet 5 kW minimaal leveren.

Stel, je afgiftesysteem kan 6 kW afgeven. De thermostaat zal dan 20 minuten warmte vragen en 40 minuten geen warmte vragen.

Die 20 minuten lever je 6 kW, de rest van de tijd 0. Gemiddeld 2 kW, precies wat je nodig hebt.

Je moet altijd zorgen dat je afgiftesysteem zijn warmte kwijt kan. Op welke temperaturen kunnen jouw twee radiatoren inderdaad 5 a 6 kW leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
zunrob schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:18:
Bedankt voor alle informatie. Aangezien het een huurwoning betreft betaal ik liever niet te veel voor een thermostaat (weet namelijk niet of ik de thermostaat aan kan sluiten op bijvoorbeeld een ander merk ketel in andere woning?). Welke thermostaat is de beste voor nu? Idd een iSense zoals eerder gesuggereerd?
Bij de Anna Plugwise thermostaat kan je de min en max keteltemperatuur instellen, ook nog s weer gerelateerd. (had er 1 op marktplaats voor 50 euro, wel oppassen dat die zonder contract is, een recente)
Zie settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgmSiPydhZGkr3COBo3S00tAfMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEMRk0nMyC7bjAIOBuUOcoYM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:39:
Stel, je warmteverlies is 2 kW. Je hebt dus 2 kW continu nodig.

Je ketel moet 5 kW minimaal leveren.

Stel, je afgiftesysteem kan 6 kW afgeven. De thermostaat zal dan 20 minuten warmte vragen en 40 minuten geen warmte vragen.

Die 20 minuten lever je 6 kW, de rest van de tijd 0. Gemiddeld 2 kW, precies wat je nodig hebt.

Je moet altijd zorgen dat je afgiftesysteem zijn warmte kwijt kan. Op welke temperaturen kunnen jouw twee radiatoren inderdaad 5 a 6 kW leveren?
Check, duidelijk verhaal.

Volgens de app zou ik dan ongeveer 70 graden aanvoertemperatuur moeten instellen om rond 5,5 kW uit te komen voor de beide twee radiatoren.

Ander ding tussendoor, als mijn CV aan het stoken is, dan zie ik buiten een beetje witte rook. Niet heel erg veel, maar je ziet het wel. Die duidt toch op dat je "onnodig" warmte weggooit (dat kan dus komen doordat hij pendelt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
TRiXeS schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb deze instelling doorgevoerd, maar dit heeft geen effect. Instelling 3 (Maximum capacteit modulerende CV-pomp) bepaalt in dit geval de snelheid. Als ik naar de pomp luister, is deze aan (maximaal) of uit.

Zodra ik deze naar beneden bijstel (bijv. 60 als voorbeeld), hoor ik de pomp afzwakken en zie ik de waterflow beneden op de vloerverwarming teruglopen.
Parameter 3 moet je ook zo hoog mogelijk laten staan. Als het goed is is parameter c. gekoppeld aan het minimale vermogen.

Dus als het vermogen laag is, zo ook de pompsnelheid. Juist bij vloerverwarming, en zeker met een verdeler zonder pomp, wil je een zo hoog mogelijke flow hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
gronig schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:41:
[...]
Dank voor de info. Ik ga hier eens wat mee experimenteren. Moet wel de neiging bedwingen om temperatuur juist hoger te zetten (en ook max vermogen van de ketel) wanneer het lang duurt om gewenste temperatuur te bereiken.

Je hebt dus Ta zo laag mogelijk. En de pomp zo hoog mogelijk. Wat heb je met de maximale capaciteit van de ketel gedaan? Ik heb deze nu fors lager gezet (9KW ; stond op 19,1 kw).
Niets, gewoon op fabrieksinstelling. Dat mag de iSense thermostaat maar lekker uitzoeken met de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:50:

De Nest heeft geen instelling om de aanvoer temp te beperken? Anders op de ketel beperken tot 65 of 70. En als dat niet wil dan vermogen ook naar beneden.

[...]

Weet je zeker dat die Nest zo'n hoge temperatuur vraagt? Ik vraag me af of er niet wat anders aan de hand is.
In de Nest kun je de max gevraagde aanvoer-temp van het OpenTherm algoritme (TrueRadiant in Nest terminologie) aanpassen, die heet "voorlooptemperatuur" in het hardware/pro menu. Moet je ff via de thermostaat zelf in, en dan kun je door die instellingen heen klikken (type ketel, verwarming, warm water temp etc.). Het minimum kun je (helaas) niet instellen, en het is ook compleet onduidelijk wat de Nest verder met buiten-temp en geleerde opwarmtijden doet...

De ketel is altijd leidend, de Nest kan vragen wat ie wil, maar als de CV ketel is ingesteld op een lagere max aanvoer dan kan de Nest daar niet overheen (zo zijn imho de meeste cv ketels ontworpen qua OT implementatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Cemmey schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:11:
[...]
Bedankt, maar dat is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Ik wil graag weten met welke waarde ik moet rekenen en niet wat ik moet invullen. Ik hou namelijk niks bij op mindergas maar kan wel aan de hand van mijn jaar afrekening de afgelopen jaren uitrekenen.
oh sorry: ja die hoeveelheid haal je er dus eerst af, je rekent alleen met het gasverbruik dat je voor de verwarming gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:47:

Maar zie je dat de Nest dat voor een tijdje vraagt, of merk je dat er water van 80 graden uit de ketel komt?
Op het nest schermpje zie je alleen het aantal graden staan waarin je de kamer wilt hebben in oranje kleur (=verwarmen), wat er onder de motorkap ingesteld staat voor de ketel zie je niet.

Ik kan wel de huidige aanvoer en retour temperatuur zien op de ketel zelf, deze loopt wel op tot 80. Terwijl ik de ketel heb ingesteld op 70. De nest thermostaat overruled bepaalde instellingen van de ketel, daar ben ik inmiddels wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Cemmey schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:22:
[...]

Op het nest schermpje zie je alleen het aantal graden staan waarin je de kamer wilt hebben in oranje kleur (=verwarmen), wat er onder de motorkap ingesteld staat voor de ketel zie je niet.

Ik kan wel de huidige aanvoer en retour temperatuur zien op de ketel zelf, deze loopt wel op tot 80. Terwijl ik de ketel heb ingesteld op 70. De nest thermostaat overruled bepaalde instellingen van de ketel, daar ben ik inmiddels wel achter.
Ik kan er niks aan doen. Maar mijn voorgevoel zegt dat je echt teveel geknepen hebt waardoor de flow te laag word en dat dit de reden is dat je water zo heet word. Met alle radiatoren open kom je dan nog aan die hoge temperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 22-11-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Cemmey schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:22:
[...]

Mijn Nest doet dat niet. Maar dat kan ook aan je cv ketel liggen, hoe hij met opentherm commando’s omgaat. Check even bij instellingen - apparatuur - pro-configuratie wat de voorlooptemperatuur is op je thermostaat. Dat is de max temp die de nest vraagt. Als je true radiant uitzet gaat de nest gewoon aan/uit draaien op die voorloop temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:01:
[...]
De ketel is altijd leidend, de Nest kan vragen wat ie wil, maar als de CV ketel is ingesteld op een lagere max aanvoer dan kan de Nest daar niet overheen (zo zijn imho de meeste cv ketels ontworpen qua OT implementatie).
Is dat zo?
Ik begreep altijd dat bij opentherm de thermostaat "master" is en de ketel "slave"?!
Mijn iSense klokthermostaat overruled wel degelijk de Remeha Quinta die boven hangt.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MieJuul schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:45:
[...]

Is dat zo?
Ik begreep altijd dat bij opentherm de thermostaat "master" is en de ketel "slave"?!
Mijn iSense klokthermostaat overruled wel degelijk de Remeha Quinta die boven hangt.
Opentherm is heel simpel. Vraagt gewoon een aanvoer temperatuur. Tis aan de ketel wat ie daarmee doet. Kan idd zijn dat je Quinta zo ontworpen is dat ie z’n ingestelde max aanvoer negeert bij een hogere opentherm aanvraag. Lijkt me alleen niet de meest logische manier. Maar mss dat bepaalde fabrikanten daar anders over denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Treveo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:16:
[...]

Check, duidelijk verhaal.

Volgens de app zou ik dan ongeveer 70 graden aanvoertemperatuur moeten instellen om rond 5,5 kW uit te komen voor de beide twee radiatoren.
Ik neem aan dat die app zegt dat het dan 70 aanvoer, 50 retour moet zijn en niet dat de gemiddelde radiatortemperatuur 70 graden moet zijn?

Bij 70/50 haal je de 5,5 kW en zit je retourtemperatuur mooi onder de 57 graden. Dan zou ik dat eerst eens proberen inderdaad. Je moet je radiatoren nu waterzijdig gaan inregelen op die 70/50.
Ander ding tussendoor, als mijn CV aan het stoken is, dan zie ik buiten een beetje witte rook. Niet heel erg veel, maar je ziet het wel. Die duidt toch op dat je "onnodig" warmte weggooit (dat kan dus komen doordat hij pendelt?)
Witte rook is condensatie. Hoe koeler je rookgassen, hoe minder condensatie er buiten nog plaats vindt, maar bij deze buitentemperaturen kan het best zijn dat je nog wat witte rook ziet. Je kunt de rookgassen namelijk nooit verder terug koelen dan de retourtemperatuur van de verwarming. En die is een graad of 50.

In het ideale geval heb je een retouretemperatuur van 20 graden (kamertemperatuur, kouder worden ze sowieso niet), maar dat haalt vrijwel niemand en jij al helemaal niet omdat je radiatoren dan te weinig vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:35:
[...]

Ik neem aan dat die app zegt dat het dan 70 aanvoer, 50 retour moet zijn en niet dat de gemiddelde radiatortemperatuur 70 graden moet zijn?
Klopt, de app zegt dat ik mijn CV ketel dan op 70 graden aanvoer zou moeten zetten. Momenteel heb ik 50/45, dus retour is nu 45 graden. In de app heb ik hem gecheckt op 70/65 en ook 70/60 want ik weet (nog) niet hoeveel mijn retour zal zijn als hij op 70 graden aanvoer gezet wordt. Dan kom ik uit op 5,5 kW gemiddeld.

Volgens mij is alleen erg moeilijk om hem waterzijdig op 70/50 te zetten, want afgitevermogen is sowieso laag en dan gaat hij denk ik niet zomaar 20 graden afkoelen voordat ie terugkomt bij de CV.

Edit: ik snap denk ik nu al wat je bedoelt, andere radiatoren in het huis ook mee open draaien zodat ik op 70/50 zit dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Treveo op 23-11-2022 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Treveo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:58:
[...]

Klopt, de app zegt dat ik mijn CV ketel dan op 70 graden aanvoer zou moeten zetten. Momenteel heb ik 50/45, dus retour is nu 45 graden. In de app heb ik hem gecheckt op 70/65 en ook 70/60 want ik weet (nog) niet hoeveel mijn retour zal zijn als hij op 70 graden aanvoer gezet wordt. Dan kom ik uit op 5,5 kW gemiddeld.
Maar 70/60 is dan weer heel slecht voor de efficientie. Dan is 80/50 beter.
Volgens mij is alleen erg moeilijk om hem waterzijdig op 70/50 te zetten, want afgitevermogen is sowieso laag en dan gaat hij denk ik niet zomaar 20 graden afkoelen voordat ie terugkomt bij de CV.
Je focust veel te veel op de aanvoertemperatuur. Je moet focussen op de retourtemperatuur. Die is belangrijk voor de efficientie. De aanvoer doet er in zijn geheel niet toe. Je moet dus naar 80/50 en om dat te bereiken moet je de pompsnelheid in de ketel verlagen en de weerstand in het systeem verhogen.

Lees anders eens goed de handleidingen voor waterzijdig inregelen door. Je begint met alle radiatoren open, de Ta op 70 of 80. Dan reken je uit wat het vermogen is van alle radiatoren samen en zet je het maximum vermogen van de ketel daarop vast.

Vervolgens zet je de ketel geforceerd aan en ga je de radiatoren zo instellen dat ze allemaal 80/50 doen. Waterzijdig inregelen is dat.

Daarna ga je alle radiatoren dicht draaien en laat je alleen de woonkamer open. Nu ga je de ketel in geforceerde laaglast zetten (dat kan meestal met de installatiehandleiding) en dan ga je opnieuw proberen om 80/50 te bereiken, deze keer door de minimale pompsnelheid te verlagen.

Lukt het nu niet om 80/50 te bereiken omdat de pomp nu eenmaal te zwaar is, dan kun je proberen 75/55 te doen, maar ga niet naar 70/60, want dan ben je heel inefficient aan het stoken.

Als het echt niet lukt zul je je afgiftesysteem moeten aanpassen. Dus grotere radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
MieJuul schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:45:
[...]

Is dat zo?
Totdat de isense een watertemperatuur vraagt die strijdig is met de instellingen in de ketel. Dan zal de ketel dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-08 07:50
Interessant topic met veel waardevolle informatie. Zelf wil ik alle kranen in onze woning vervangen voor dynamische afsluiters. Het waterzijdig inregelen kan dan eenvoudig via een app ingesteld worden.

Ik loop echter tegen een " probleempje" aan. Hoe bepaal ik het vermogen en debiet van onze convector? Dit is niet iets wat je in de app even eenvoudig invoert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
leonbong schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:28:
[...]

Totdat de isense een watertemperatuur vraagt die strijdig is met de instellingen in de ketel. Dan zal de ketel dat niet doen.
Lijkt mij ook. Al kan ik me ook weer voorstellen dat Remeha het OpenTherm protocol heeft uitgebreid met z'n eigen informatie, en de thermostaat daarmee een soort van "management paneel" kan worden voor CV ketel instellingen. Maar zoals gezegd, dat is puur fabrikant-specifiek, en heeft niets met OpenTherm an sich te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:14:
[...]

Mijn Nest doet dat niet. Maar dat kan ook aan je cv ketel liggen, hoe hij met opentherm commando’s omgaat. Check even bij instellingen - apparatuur - pro-configuratie wat de voorlooptemperatuur is op je thermostaat. Dat is de max temp die de nest vraagt. Als je true radiant uitzet gaat de nest gewoon aan/uit draaien op die voorloop temperatuur.
Ik heb true radiant uitstaan, en de voorloop temperatuur staat op 70, maar de ketel staat ook ingesteld op 70. Vreemd toch dat de huidige Ta op de CV ketel dan 80 of meer is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:26:
[...]

Maar 70/60 is dan weer heel slecht voor de efficientie. Dan is 80/50 beter.

[...]

Je focust veel te veel op de aanvoertemperatuur. Je moet focussen op de retourtemperatuur. Die is belangrijk voor de efficientie. De aanvoer doet er in zijn geheel niet toe. Je moet dus naar 80/50 en om dat te bereiken moet je de pompsnelheid in de ketel verlagen en de weerstand in het systeem verhogen.

Lees anders eens goed de handleidingen voor waterzijdig inregelen door. Je begint met alle radiatoren open, de Ta op 70 of 80. Dan reken je uit wat het vermogen is van alle radiatoren samen en zet je het maximum vermogen van de ketel daarop vast.

Vervolgens zet je de ketel geforceerd aan en ga je de radiatoren zo instellen dat ze allemaal 80/50 doen. Waterzijdig inregelen is dat.

Daarna ga je alle radiatoren dicht draaien en laat je alleen de woonkamer open. Nu ga je de ketel in geforceerde laaglast zetten (dat kan meestal met de installatiehandleiding) en dan ga je opnieuw proberen om 80/50 te bereiken, deze keer door de minimale pompsnelheid te verlagen.

Lukt het nu niet om 80/50 te bereiken omdat de pomp nu eenmaal te zwaar is, dan kun je proberen 75/55 te doen, maar ga niet naar 70/60, want dan ben je heel inefficient aan het stoken.

Als het echt niet lukt zul je je afgiftesysteem moeten aanpassen. Dus grotere radiatoren.
Wat ik hierin alleen niet begrijp is het volgende:

Als je aanvoer hoger is dan de temperatuur waarop je rookgassen condenseren (dus rond de 56 graden), verlies je dan niet het deel waar je cv het water verwarmt van 56 -> 60/70/80 aan efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Cemmey schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb true radiant uitstaan, en de voorloop temperatuur staat op 70, maar de ketel staat ook ingesteld op 70. Vreemd toch dat de huidige Ta op de CV ketel dan 80 of meer is. :?
Als alle radiatoren open staan gebeurt dat dan nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Hercul3s schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:50:
[...]

Wat ik hierin alleen niet begrijp is het volgende:

Als je aanvoer hoger is dan de temperatuur waarop je rookgassen condenseren (dus rond de 56 graden), verlies je dan niet het deel waar je cv het water verwarmt van 56 -> 60/70/80 aan efficiëntie?
Met de retour koel je je rookgassen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Cemmey schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:49:
[...]

Ja dat zou niet moeten. Dan zou je CV ketel ook moeten afslaan toch, want dan schiet ie door z'n ingestelde plafond. Is er mss nog een andere CV ketel instelling, wat dieper in de menu's, waar je de max aanvoer-temp kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
Seafarer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:52:
[...]

Als alle radiatoren open staan gebeurt dat dan nog steeds?
Dat ga ik vanavond even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Seafarer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:53:
[...]

Met de retour koel je je rookgassen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ah, dat maakt het duidelijker. Dus je retour loopt eerst langs de rookgassen en warmt daarna op in de warmtewisselaar? Dan snap ik hem idd, dus hoe kouder je retour hoe meer condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:26:
Nu ga je de ketel in geforceerde laaglast zetten (dat kan meestal met de installatiehandleiding)
Dat is bij mij volgens mij mijn "CV deellast" zo laag mogelijk zetten en dat is bij mij 5 kW, is dat wat je bedoelt of mis ik nog een parameter?

Verder goed verhaal, ik zal dat eens even proberen en wat dingen opzoeken over waterzijdig inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Hercul3s schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:09:
[...]

Ah, dat maakt het duidelijker. Dus je retour loopt eerst langs de rookgassen en warmt daarna op in de warmtewisselaar? Dan snap ik hem idd, dus hoe kouder je retour hoe meer condensatie.
:Y oOo *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Treveo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:10:
[...]

Dat is bij mij volgens mij mijn "CV deellast" zo laag mogelijk zetten en dat is bij mij 5 kW, is dat wat je bedoelt of mis ik nog een parameter?

Verder goed verhaal, ik zal dat eens even proberen en wat dingen opzoeken over waterzijdig inregelen.
CV deellast moet inderdaad zo laag mogelijk, maar de ketel heeft ook altijd wel een testprogramma waarmee je hem geforceerd in die stand laat draaien, ongeacht wat de andere sensorwaardes zijn. Dat zul je nodig hebben om in te regelen met alleen je twee woonkamerradiatoren open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:24:
[...]

CV deellast moet inderdaad zo laag mogelijk, maar de ketel heeft ook altijd wel een testprogramma waarmee je hem geforceerd in die stand laat draaien, ongeacht wat de andere sensorwaardes zijn. Dat zul je nodig hebben om in te regelen met alleen je twee woonkamerradiatoren open.
Check, ik ga eerst kijken naar die pompsnelheid denk ik, misschien is die verlagen al voldoende, want ik kan mij voorstellen dat hij beter warmte af kan geven als hij rustiger rondgepompt wordt. En anders ga ik inderdaad kijken naar waterzijdig inregelen. Onwijs bedankt voor al je antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een huis(2008) met een vloeroppervlakte beneden verdieping van 66m2 waar vloerverwarming zit en overige verdiepingen radioteren die eigenlijk niet gebruikt worden.
De douche heeft ook vloerverwarming met een thermostaatknop.
De beneden verdieping heeft 5 vloerverwamings lussen.
Ik heb de aanvoer vanuit de ketel op 55 graden staan

Nu heb ik een nefit topline ketel en een moduline 200 thermostaat.
in de handleiding staat dit:

6[h2].3 Type woning/gebouw instellen
U kunt de opwarmingssnelheid van de verwarmingsinstallatie aanpassen aan de woning/
het gebouw van uw klant.
Er zijn drie mogelijke instellingen:
1 – "Ideale instelling"; het cv-toestel warmt zo snel mogelijk tot de gewenste
ruimtetemperatuur op. Zodra deze temperatuur is bereikt, moduleert het cv-toestel naar
beneden.
2 – Het cv-toestel warmt iets langzamer dan bij instelling "1" tot de gewenste
ruimtetemperatuur op.
3 – De verwarmingsinstallatie werkt "traag". Bij kleine woningen/gebouwen met een
cv-toestel met een groot vermogen en radiatoren met een groot oppervlak is dit de
optimale instelling[/h2].

Nu staat de thermostaat op stand 3 ingesteld. een vloer is natuurlijk een groot oppervlakte.
Uit gas verbruik merk ik dat de ketel eerst langzaam begint te stoken.
Eerste uur 0,4 m3
2de uur 0,6m3 en
3de uur 0,9m3
4de uur 1,1m3
5de uur 1,2m3
6de uur 1m3
7de uur 0,37m3

Dit beeld zie ik ongeveer elke dag terug.
Nu wil ik de andere standen ook proberen of zeggen jullie dat heeft geen zin, stand 3 is goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tito129 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:40:
Ik heb een huis(2008) met een vloeroppervlakte beneden verdieping van 66m2 waar vloerverwarming zit en overige verdiepingen radioteren die eigenlijk niet gebruikt worden.
De douche heeft ook vloerverwarming met een thermostaatknop.
De beneden verdieping heeft 5 vloerverwamings lussen.
Ik heb de aanvoer vanuit de ketel op 55 graden staan

Nu heb ik een nefit topline ketel en een moduline 200 thermostaat.
in de handleiding staat dit:

6[h2].3 Type woning/gebouw instellen
U kunt de opwarmingssnelheid van de verwarmingsinstallatie aanpassen aan de woning/
het gebouw van uw klant.
Er zijn drie mogelijke instellingen:
1 – "Ideale instelling"; het cv-toestel warmt zo snel mogelijk tot de gewenste
ruimtetemperatuur op. Zodra deze temperatuur is bereikt, moduleert het cv-toestel naar
beneden.
2 – Het cv-toestel warmt iets langzamer dan bij instelling "1" tot de gewenste
ruimtetemperatuur op.
3 – De verwarmingsinstallatie werkt "traag". Bij kleine woningen/gebouwen met een
cv-toestel met een groot vermogen en radiatoren met een groot oppervlak is dit de
optimale instelling[/h2].

Nu staat de thermostaat op stand 3 ingesteld. een vloer is natuurlijk een groot oppervlakte.
Uit gas verbruik merk ik dat de ketel eerst langzaam begint te stoken.
Eerste uur 0,4 m3
2de uur 0,6m3 en
3de uur 0,9m3
4de uur 1,1m3
5de uur 1,2m3
6de uur 1m3
7de uur 0,37m3

Dit beeld zie ik ongeveer elke dag terug.
Nu wil ik de andere standen ook proberen of zeggen jullie dat heeft geen zin, stand 3 is goed?
Dan zou ik voor standje 2 gaan. En anders gewoon 1 die werkt vaak ook goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb een Remeha Avanta 28c die regelmatig in de antipendel schiet (code 5). Kan ik nog wat veranderen om dit te voorkomen? (Behalve Ta omhoog, wat volgens mij geen nut heeft omdat de verdeler thermostaat op 45 staat)

Aanvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxoKkl2dWtFyRl7Pwhti5AFxwS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eybhkC8C8ybFe2M0CVBdj05H.jpg?f=fotoalbum_large

Retour:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnpITxhn4Urys4fBFSd-o9_Lei4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCDqOZZZ4c08FIClohPCLAWj.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie:

Tussenwoning uit ‘98.

Beneden verdieping overal vloerverwarming (50m2, 16x2, hoh100), 6 groepen, verdeler met pomp, geschikt voor hoog en laag temperatuur. (Pomp kan verwijderd worden)

Badkamer radiator (60x180 n41 990w) staat altijd volledig open en dient ook als soort bypass.

Hieronder de instellingen:

CV:
P21 Pompstand: 1 (hoog)
P17 maximum toerental cv: 13
P19 minimim toerental cv: 13
P1 aanvoertemperatuur: 50 graden

iSense thermostaat:
Min temperatuur: 35 graden
Max temperatuur: 50 graden
Opwarmsnelheid: Langzaamst
Comfort correctie: Uit
Pompsturing: Aan
Vermogenssturing: Aan
Max aanwarmtijd: 120
Regelstrategie: RTC

Verdeler (Topflow kunststof 6 groeps):
Temperatuur thermostaatknop: 45 graden (vloeroppervlakte mag niet hoger dan 27 graden worden)
Pompstand verdeler: 3 (hoog)
Flowmeters: Afgesteld om gelijke retourtemperatuur te hebben bij alle groepen.

[ Voor 51% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-11-2022 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
@Hercul3s

https://www.google.com/se...:4c43f8a3,vid:Cd5O2a4qabo

https://www.google.com/se...:eb7993a2,vid:bviiHAed90g

Zeer duidelijk filmpje over de HR cv ketel.

Edit: Maar dan moet er wel koud water doorheen. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Seafarer op 23-11-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Dj-sannieboy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:28:
Ik heb een Remeha Avanta 28c die regelmatig in de antipendel schiet (code 5). Kan ik nog wat veranderen om dit te voorkomen?

Situatie:

Beneden verdieping overal vloerverwarming (50m2, 16x2, hoh100), 6 groepen, verdeler met pomp, geschikt voor hoog en laag temperatuur. (Pomp kan verwijderd worden)

Badkamer radiator (60x180 n41 990w) staat altijd volledig open en dient ook als soort bypass.

Hieronder de instellingen:

CV:
P21 Pompstand: 1 (hoog)
P17 maximum toerental cv: 13
P19 minimim toerental cv: 13
P1 aanvoertemperatuur: 50 graden

iSense thermostaat:
Min temperatuur: 35 graden
Max temperatuur: 50 graden
Opwarmsnelheid: Langzaamst
Comfort correctie: Uit
Pompsturing: Aan
Vermogenssturing: Aan
Max aanwarmtijd: 120
Regelstrategie: RTC

Verdeler (Topflow kunststof 6 groeps):
Temperatuur thermostaatknop: 45 graden (vloeroppervlakte mag niet hoger dan 27 graden worden)
Pompstand verdeler: 3 (hoog)
Flowmeters: Afgesteld om gelijke retourtemperatuur te hebben bij alle groepen.
Kun je aan de hand van de handleiding nader omschrijven wat je ziet?

Bedrijfscode 5. Tabel 29 blz 45

Of

Blokkeringscode 05, gevolgd door een storingscode EX. Paragraaf 11.1.1 blz 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Heren, ik heb geprobeerd in dit topic te zoeken naar een goeie IR thermometer die ik zou kunnen aanschaffen, ik heb het alleen niet direct eentje kunnen vinden. Op Bol.com zie ik wel een hoop merkloze IR thermometers en heb ik geen idee of ze allemaal "goed" zijn. Wil daar liever niet op gokken en jullie vragen welke jullie mij zouden adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Treveo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:22:
Heren, ik heb geprobeerd in dit topic te zoeken naar een goeie IR thermometer die ik zou kunnen aanschaffen, ik heb het alleen niet direct eentje kunnen vinden. Op Bol.com zie ik wel een hoop merkloze IR thermometers en heb ik geen idee of ze allemaal "goed" zijn. Wil daar liever niet op gokken en jullie vragen welke jullie mij zouden adviseren.
Bol.com is prima. Of je moet serieus geld uit willen geven. :)

Advies wat ik heb: Ga niet op een afstand meten. Houd de kop gewoon tegen het te meten NIET glimmende object. Objecten die glimmen, pijp bijv., afplakken met electra tape en dan meten.

Ook als de meting fout is dan is dat bij alle radiatoren "een gelijke fout" en dan ben je dus goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josa83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Ik ben mijn CV weer een beetje verder aan het tunen. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de CV niet netjes de warmtevraag van de thermostaat volgt, maar de aanvoer temperatuur oscilleerd rond de setpoint (zie variatie in aanvoer temperatuur plaatjes hieronder).

In de plaatjes kun je twee situties zien:
- pomp snelheid op stand II (langzamere oscilaties). In deze situatie zie je dat de retour water temperatuur langzaam oploopt, maar dat ketel niet verder terug lijkt te moduleren. met als gevolg dat de aanvoer temperatuur weer oploopt en de ketel naar stand 1 gaat. Daarom heb ik de pomp snelheid verlaagt wat resulteerd in situatie 2
- pomp snelheid op stand I -> laag (snelle oscillaties). In dit geval lijkt het of de CV te agresief is en dus te veel vermogen in het water stopt dit zorgt voor een te hoge overshoot in de aanvoer temperatuur en de ketel gaat naar stand 1.

Zijn er nog mogelijkheden om de ketel "rustiger te laten regelen" met minder grote variaties/oscillatie.

thermostaat: Honeywell Lyric T6 (low load control off)
CV type: Intergas hr kombi kompact 28/24
Instellingen die ik nu heb aangepast:
- max cv temperatuur 50[oC]
- max cv vermogen 30%
- pomp op stand II
- minimum aanvoer temperatuur 10[oC]
- pomp nadraaitijd 3 min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrH7jeK4mrFXFrjTrCY22xIpQYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYc0FVtIUY0PzqaoiGCsc3ZT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6urWgpkzAuaTEHPfCbDKsJTEe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCK9XHGh8ojg6c8PG278BRDR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@josa83 Hetzelfde probleem als hierboven: Je afgiftesysteem kan het minimum vermogen van de ketel niet kwijt. Op de hoogste pompsnelheid is het vermogen van je afgiftesysteem hoger (het water komt warmer terug, dus de gemiddelde temperatuur is hoger en daarmee het afgiftevermogen).

De oplossing is: Meer afgiftevermogen. Als de pomp niet sneller kan, dan moet de Ta omhoog.

Er wordt hier teveel op de Ta gefocust, maar je moet de Tr in de gaten houden. Deze moet (ruim) onder de 55 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Superbeagle schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:16:
[...]

Kun je aan de hand van de handleiding nader omschrijven wat je ziet?

Bedrijfscode 5. Tabel 29 blz 45

Of

Blokkeringscode 05, gevolgd door een storingscode EX. Paragraaf 11.1.1 blz 64
Code 9 heb ik niet voorbij zien komen. Volgens mij gaat hij van 3 naar 1 en daarna naar 5.

Zal er eens extra op letten.

Update:

Zojuist een run getriggerd, na zo’n 28 minuten veranderd het display van 3 naar 1 en daarna naar 6. Even later is dit naar 0 veranderd.

Lijkt er op dat dit komt omdat het klokprogramma van de thermostaat een lagere temperatuur heeft ingesteld. Zal het nog eens gaan proberen na te spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-11-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
josa83 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:04:
thermostaat: Honeywell Lyric T6 (low load control off)
Beetje offtopic, waarom heb je voor gekozen om low load control uit te zetten? Ik dacht dat die juist efficiënter zou zijn omdat je voorkomt dat je pomp blijft draaien bij zeer lage warmte aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josa83
Treveo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:38:
[...]

Beetje offtopic, waarom heb je voor gekozen om low load control uit te zetten? Ik dacht dat die juist efficiënter zou zijn omdat je voorkomt dat je pomp blijft draaien bij zeer lage warmte aanvraag?
Zie plaatje hieronder. Bij low load control komt de ketel niet aan moduleren toe. Dan lijkt het meer op een aan/uit regeling. Hier gaat de ketel ongeveer 6 a 7 keer per uur aan en uit. Met low load control uit gaat de ketel meer moduleren en gaat de ketel nog maar 3x aan en uit per uur (rustigere regeling).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Hn4KkpvPG58dV4MxNNNbYHTG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/umHnJy6Ylq4ozoqZVuEzcFJh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
josa83 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:44:
[...]

Zie plaatje hieronder. Bij low load control komt de ketel niet aan moduleren toe. Dan lijkt het meer op een aan/uit regeling. Hier gaat de ketel ongeveer 6 a 7 keer per uur aan en uit. Met low load control uit gaat de ketel meer moduleren en gaat de ketel nog maar 3x aan en uit per uur (rustigere regeling).

[Afbeelding]
Interessant, neem ik mee om te kijken of het bij mij ook anders kan. Mag ik vragen welke tool(s) je gebruikt om deze mooie grafieken te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:10:
@josa83 Hetzelfde probleem als hierboven: Je afgiftesysteem kan het minimum vermogen van de ketel niet kwijt. Op de hoogste pompsnelheid is het vermogen van je afgiftesysteem hoger (het water komt warmer terug, dus de gemiddelde temperatuur is hoger en daarmee het afgiftevermogen).

De oplossing is: Meer afgiftevermogen. Als de pomp niet sneller kan, dan moet de Ta omhoog.

Er wordt hier teveel op de Ta gefocust, maar je moet de Tr in de gaten houden. Deze moet (ruim) onder de 55 graden zijn.
Dit is interessant, ik dacht dat lagere pompsnelheid beter zou zijn, omdat je de radiatoren dan meer tijd geeft om die warmte af te kunnen geven en zo lagere Tr te kunnen halen. Of is het per huis/installatie weer anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josa83
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:10:

Ik zie inderdaad dat de CV het vermogen niet kwijt kan in het water bij een lage pompsnelheid (overshoot in Ta). Ik heb de pomp snelheid weer op standje III gezet. Had gehoopt dat ik het vermogen op een manier nog verder kon knijpen. Even kijken wat dit doet met de regeling en met Tr (gaat waarschijnlijk iets omhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
josa83 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:18:
[...]

Ik zie inderdaad dat de CV het vermogen niet kwijt kan in het water bij een lage pompsnelheid (overshoot in Ta). Ik heb de pomp snelheid weer op standje III gezet. Had gehoopt dat ik het vermogen op een manier nog verder kon knijpen. Even kijken wat dit doet met de regeling en met Tr (gaat waarschijnlijk iets omhoog).
Zou je er eens over na willen denken als bij jouw ketel 5kW het LAAGSTE vermogen is dat je dan niet lager kunt gaan.

Kan wel, maar dan gaan we moduleren in de tijd. Dus ketel met aan/uit sturen. (ook wel low load genoemd)
En dat gebeurt dus bij 50% van de ketels.

Je hebt nog standje 2 op de pomp.
Hopenlijk verduidelijkt dit nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dj-sannieboy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:28:
[...]

Code 9 heb ik niet voorbij zien komen. Volgens mij gaat hij van 3 naar 1 en daarna naar 5.

Zal er eens extra op letten.

Update:

Zojuist een run getriggerd, na zo’n 28 minuten veranderd het display van 3 naar 1 en daarna naar 6. Even later is dit naar 0 veranderd.

Lijkt er op dat dit komt omdat het klokprogramma van de thermostaat een lagere temperatuur heeft ingesteld. Zal het nog eens gaan proberen na te spelen.
Nieuwe poging. Ditmaal sprong het display van 3 naar 1 na ongeveer 5 minuten. Daarna door naar 5 om vervolgens na een paar minuten weer te starten met stoken (3).

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-11-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josa83
Treveo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:50:
[...]

Interessant, neem ik mee om te kijken of het bij mij ook anders kan. Mag ik vragen welke tool(s) je gebruikt om deze mooie grafieken te krijgen?
Ik gebruik:
- home assistant (https://www.home-assistant.io/) in combinatie met
- grafana add-on voor home assistant (voor de grafieken),
- influxDB add-on voor home assitant (voor de database)
- OTGW om data van de CV ketel via opentherm te krijgen. https://www.nodo-shop.nl/nl/48-opentherm-gateway
Pagina: 1 ... 92 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?