Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.017 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:22:
[...]

Dat denk ik niet. Als de retour te warm is slaat de cv ketel typisch af, terwijl je thermostaat nog steeds hitte vraagt.

Denk eerder dat het ergens in de thermostaat algoritmes zit. Maar als je kamer niet op temp komt, zelfs als de
Cv op max aanvoer temp draait, dan moet je eerst je aanvoer temp omhoog krijgen, of meer afgifte creëren door grotere of meer radiatoren.
Maar zeg je daarmee niet ook wat ik zeg? Omdat er maar twee radiatoren open staan kan het water onvoldoende afkoelen, waardoor als het retour aankomt bij de ketel het eigenlijk te warm is en de ketel automatisch de temperatuur van de aanvoer omlaag brengt?

Overigens merk ik soms op dat, terwijl de actuele temperatuur op de thermostaat lager is dan de ingestelde temperatuur, de ketel gewoon draait (ik hoor water stromen) maar volgens de thermostaat er niet verwarmt wordt (geen vlammetje zichtbaar)...

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 20-11-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:26:
[...]

Maar zeg je daarmee niet ook wat ik zeg? Omdat er maar twee radiatoren open staan kan het water onvoldoende afkoelen, waardoor als het retour aankomt bij de ketel het eigenlijk te warm is en de ketel automatisch de temperatuur van de aanvoer omlaag brengt?

Overigens merk ik soms op dat, terwijl de actuele temperatuur op de thermostaat lager is dan de ingestelde temperatuur, de ketel gewoon draait (ik hoor water stromen) maar volgens de thermostaat er niet verwarmt wordt (geen vlammetje zichtbaar)...
Nee, een ketel gaat typisch niet de aanvoer temperatuur omlaag moduleren. Mogelijk wel het brandervermogen en/of de pompsnelheid. Als de retour temp temp hoog wordt, maw de warmte kan niet goed weg via je afgiftesysteem, dan zal je ketel afslaan. Als je aanvoer temp lager is dan de max ingestelde aanvoer temp is dat ofwel aangestuurd door je opentherm thermostaat, of hij is nog aan het “opwarmen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Mensen, waarschijnlijk is het een wat ‘stomme vraag’ maar vandaag heb ik voor t eerst iets heel typisch meegemaakt met een 4 tal Hermeier radiatorthermostaatkranen, van ca 4 jaar oud. Ze stonden (met de hand) allemaal dicht, maar de radiatoren werden toch wat warm, dus die thermostaatkranen lieten toch wat water door.

Is dat wellicht de anti-vries functie van die dingen, die al gaat werken als de temperatuur in een ruimte aan de lage kant is (bijv 10C)?

Ik heb dit gedrag nooit eerder meegemaakt, komt t wellicht door de plotseling erg koude dag (en ook nacht temp binnen) van gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:40:
[...]

Nee, een ketel gaat typisch niet de aanvoer temperatuur omlaag moduleren. Mogelijk wel het brandervermogen en/of de pompsnelheid. Als de retour temp temp hoog wordt, maw de warmte kan niet goed weg via je afgiftesysteem, dan zal je ketel afslaan. Als je aanvoer temp lager is dan de max ingestelde aanvoer temp is dat ofwel aangestuurd door je opentherm thermostaat, of hij is nog aan het “opwarmen”.
Ik heb zojuist eens gekeken wat er gebeurt. In de woonkamer (waar de thermostaat hangt en de twee radiatoren die we open hebben) was het afgekoeld naar 16 graden. Thermostaat op 18 graden gezet. Temperatuur die de ketel weer gaf liep omhoog van 30 graden naar zo'n 51 graden max. Na ongeveer een kwartier gok ik verdween op de thermostaat het vlammetje, maar het water bleef stromen. Ben snel naar de ketel gelopen waar ik nu sta en de temperatuur terug zie vallen (nu 45 graden). Op de ketel zie ik ook geen vlammetje meer (dus er wordt niet verwarmd) maar het water blijft stromen. De temperatuur in de woonkamer is nu 16,5 graden.

Geeft dit meer informatie? Wat is er aan de hand/wat kan ik doen om beter te verwarmen?

Edit: ketel is enkele minuten later weer aangeslagen, temperatuur op ketel naar 54 graden. Betreft een Avanta Ace 28c.

Edit 2: weer enkel minuten later stopt de ketel met verwarmen terwijl het water blijft stromen.

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 20-11-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb zojuist eens gekeken wat er gebeurt. In de woonkamer (waar de thermostaat hangt en de twee radiatoren die we open hebben) was het afgekoeld naar 16 graden. Thermostaat op 18 graden gezet. Temperatuur die de ketel weer gaf liep omhoog van 30 graden naar zo'n 51 graden max. Na ongeveer een kwartier gok ik verdween op de thermostaat het vlammetje, maar het water bleef stromen. Ben snel naar de ketel gelopen waar ik nu sta en de temperatuur terug zie vallen (nu 45 graden). Op de ketel zie ik ook geen vlammetje meer (dus er wordt niet verwarmd) maar het water blijft stromen. De temperatuur in de woonkamer is nu 16,5 graden.

Geeft dit meer informatie? Wat is er aan de hand/wat kan ik doen om beter te verwarmen?

Edit: ketel is enkele minuten later weer aangeslagen, temperatuur op ketel naar 54 graden. Betreft een Avanta Ace 28c.

Edit 2: weer enkel minuten later stopt de ketel met verwarmen terwijl het water blijft stromen.
Dit lijkt door je thermostaat geïnitieerd te zijn. Als deze geen vlammetje laat zien is ie gestopt met warmte vraag denk ik dan. Tenzij je cv ketel in storing/pendel mode staat op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:57:
[...]

Dit lijkt door je thermostaat geïnitieerd te zijn. Als deze geen vlammetje laat zien is ie gestopt met warmte vraag denk ik dan. Tenzij je cv ketel in storing/pendel mode staat op dat moment?
Hoe kan ik zien of het pendelmodus is? Storing is het in ieder geval niet, alles ziet normaal uit de op ketel.

Ik heb geen temperatuur om de leidingen te controleren op temperatuur, maar op de hand lijken de aanvoer en retourleiding bijna even warm te zijn. Waardoor ik dus vermoed dat de 2 radiatoren niet voldoende warmte kwijt kunnen. En de ketel constateert te weinig verschil, en stopt daardoor met verwarmen. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar volgens mij is dat idd wat ze pendelen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:05:
[...]

Hoe kan ik zien of het pendelmodus is? Storing is het in ieder geval niet, alles ziet normaal uit de op ketel.

Ik heb geen temperatuur om de leidingen te controleren op temperatuur, maar op de hand lijken de aanvoer en retourleiding bijna even warm te zijn. Waardoor ik dus vermoed dat de 2 radiatoren niet voldoende warmte kwijt kunnen. En de ketel constateert te weinig verschil, en stopt daardoor met verwarmen. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar volgens mij is dat idd wat ze pendelen noemen.
Bij pendelen zie je dan een status/storings code op je cv ketel. En blijft je thermostaat warmte vragen. Dat is bij jou niet het geval. Het enige dat ik kan bedenken is dat je thermostaat dit gedrag aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:10:
[...]

Bij pendelen zie je dan een status/storings code op je cv ketel. En blijft je thermostaat warmte vragen. Dat is bij jou niet het geval. Het enige dat ik kan bedenken is dat je thermostaat dit gedrag aanstuurt.
Is er iets dat ik kan doen om dit op te lossen? Want de woonkamer was vanmorgen pas na 4 uur enigszins op temperatuur (van 15 graden naar 18 graden)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:14:
[...]

Is er iets dat ik kan doen om dit op te lossen? Want de woonkamer was vanmorgen pas na 4 uur enigszins op temperatuur (van 15 graden naar 18 graden)...
Wat gebeurt er als je de thermostaat op bv 30 graden zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:15:
[...]

Wat gebeurt er als je de thermostaat op bv 30 graden zet?
Ik ga nu voor je testen!

Edit 1 (23:34): Hij staat tot nu toe al de hele tijd te branden op 70 graden.

Edit 2 (34:47): Hij brandt nog steeds op 70 graden, is niet uit geweest. Ingestelde temperatuur op de thermostaat 30 graden. Gemeten temperatuur op thermostaat nu 17,5 (was 16,5). Ik begin met je mee te voelen dat het idd de thermostaat is die voor dit vreemde gedrag zorgt.

Edit 3 (23:57). Ketel bleef gewoon door verwarmen op ingestelde max. aanvoertemperatuur, zonder onderbrekingen. De 18 graden is bereikt.
Oftewel: als ik de thermostaat op 30 graden instel dan lijkt ie gewoon door te blijven verwarmen. Stel ik hem in op 18 graden dan gaat ie er aan/uit naar toe, waardoor de temperatuur van 18 graden heel graat wordt bereikt (en met ingestelde 30 graden vrij snel). Wat kan ik aanpassen zodat ie ook met ingesteld 18 graden snel deze temperatuur bereikt?

Ketel: Avanta Ace 28C.
Thermostaat: Honeywell Round Modulation.

[ Voor 80% gewijzigd door zunrob op 21-11-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 22:13
Bij jou zunrob staat de boel te pendelen.
Waarschijnlijk is het verschil tussen aanvoer en retour niet in balans oftewel deltaT 15 a 20 graden is er niet.
Dat komt door een te hoge pompsnelheid, niet waterzijdig ingeregelde installatie of omdat je aanvoer temperatuur omlaag en dus te laag gezet is. Of als laatste je ketel veeeeel te zwaar is op laagste modulatiestand ten opzichte van het afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:17:
[...]

Ik ga nu voor je testen!

Edit 1 (23:34): Hij staat tot nu toe al de hele tijd te branden op 70 graden.

Edit 2 (34:47): Hij brandt nog steeds op 70 graden, is niet uit geweest. Ingestelde temperatuur op de thermostaat 30 graden. Gemeten temperatuur op thermostaat nu 17,5 (was 16,5). Ik begin met je mee te voelen dat het idd de thermostaat is die voor dit vreemde gedrag zorgt.

Ketel: Avanta Ace 28C.
Thermostaat: Honeywell Round Modulation.
Ik vermoed dat het aan deze instelling ligt: optimal comfort (opc)

YouTube: Round Modulation installatiemenu | Honeywell Home

Als die aan staat, probeer eens uit te zetten, of andersom. De thermostaat probeert wel iets slims te doen met aanpassen aanvoer temperatuur NL

hier wordt NL over hetzelfde gedrag geklaagd: https://www.klusidee.nl/F...stookgedrag.123030/page-2

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 20-11-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:57:
[...]

Ik vermoed dat het aan deze instelling ligt: optimal comfort (opc)

YouTube: Round Modulation installatiemenu | Honeywell Home

Als die aan staat, probeer eens uit te zetten, of andersom. De thermostaat probeert wel iets slims te doen met aanpassen aanvoer temperatuur NL

hier wordt NL over hetzelfde gedrag geklaagd: https://www.klusidee.nl/F...stookgedrag.123030/page-2
Hij staat nu op standaard. Ik zal hem eens op optimal comfort zetten.

Dat lijkt idd precies hetzelfde waarnaar je linkt. Jammer dat er niet gepost is of dit ook de oplossing is...

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 21-11-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:14:
[...]

Aanvoer temperatuur omhoog en ventilators onder de radiator, op die manier is je woonkamer snel op temperatuur en kan de ketel zijn warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb even een vraagje; hoe kan ik het aantal liters per minuut/uur achterhalen van mijn huidige radiatoren? Want nu heb ik een setje Heimeier Eclipse radiatorkranen gekocht, maar deze zal ik wel enigsinds een beetje in de goede richting moeten instellen, althans dat zou het meest handige zijn. :9
Het gaat om een mengemoes van nieuwe en oude radiatoren in een bestaande woning. :)

@zunrob Spit de handleiding (pdf) eens door, op pagina 66/67/68 kun je de tellers uitlezen. Je kan er heen navigeren met de +/- knoppen en dan niets doen, dan enter is niet nodig. En hij laat de waarde zien.

Kijk voor Apparaatstatus bij AM012 en voor Substatus van apparaat bij AM014. De lijst van substatussen staan verderop vermeld en dan kan je vrij snel achterhalen waarom je ketel uit slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Martine schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:16:
Heb even een vraagje; hoe kan ik het aantal liters per minuut/uur achterhalen van mijn huidige radiatoren? Want nu heb ik een setje Heimeier Eclipse radiatorkranen gekocht, maar deze zal ik wel enigsinds een beetje in de goede richting moeten instellen, althans dat zou het meest handige zijn. :9
Het gaat om een mengemoes van nieuwe en oude radiatoren in een bestaande woning. :)

@zunrob Spit de handleiding (pdf) eens door, op pagina 66/67/68 kun je de tellers uitlezen. Je kan er heen navigeren met de +/- knoppen en dan niets doen, dan enter is niet nodig. En hij laat de waarde zien.

Kijk voor Apparaatstatus bij AM012 en voor Substatus van apparaat bij AM014. De lijst van substatussen staan verderop vermeld en dan kan je vrij snel achterhalen waarom je ketel uit slaat.
Hier zal ik morgenavond eens naar kijken, bedankt! Dit stukje van de handleiding had ik nog niet gezien. :)

Echter ben ik er ondertussen vrij van overtuigd (na wat @olafmol heeft gevonden) dat dit het gevolg is van de thermostaat, en dat dit zijn "normale gedrag" is.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 21-11-2022 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Ik gebruik de Honeywell Home Trv Setting App.
In jou geval alleen naar de liters kijken en niet naar de voorinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:43
JohnAlbregtse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:41:
[...]
Bedankt voor je reactie

Vorig jaar zelfde klachten (toen nog zonder bypass) , zelfde advies gekregen , en toen alles vol gehangen met 'Ali sensors' geen rare dingen gezien qua stroom richting
Seafarer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:48:
[...]Meestal is klapperen toch een klep die verkeerd doorstroomt word.
We hebben de dader gevonden , toch eentje verkeerd om idd

'Omgekeerd onderblok' besteld en hopen dat het daarmee opgelost is , nogmaals bedankt en word vervolgd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XyU6HD3a46D8oEcRUSLHarsNbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/leLdp6pGo42i3KeA9oblVAqp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door JohnAlbregtse op 21-11-2022 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob

@olafmol Heb de thermostaat aangepast naar optimal comfort, maar dit lijkt geen verschil te maken. Hij vertoont hetzelfde gedrag. Status: 8, "uitschakeling brander voor het bereiken van de richttemperatuur". Substatus: 4, hier kan ik geen omschrijving van vinden? Deze code staat niet in het boekje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

het trage opwarmen met een Honeywell Round (wireless gekoppeld aan Intergas HReco) herken ik. Het kan uren duren voordat kamer 1 graad in temperatuur is verhoogd. nu met Honeywell T4R en als aan/uit aangesloten gaat het wel goed.Mijn ervaringen met diverse thermostaten in OpenTherm mode zijn niet per defenitie comfortabeler als in aan/uit-mode. Wellicht wel iets zuiniger, maar comfort (acceptabel opwarmen) is ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
leonbong schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:50:
[...]

Wat voor thermostaat een modulerende opentherm variant.
Want zo ja dan heeft de monteur waarschijnlijk goed werk geleverd en dan moet je het vermogen zeker niet verhogen.
Een Honeywell Modulation, precies zo één. Volgens mij heeft deze een OpenTherm functie, dus ik zal het vermogen zo laag laten. Enige nadeel is dat ik de verwarming (water door één radiator specifiek) constant hoor lopen, maar hij pendelt inderdaad wel een stuk minder. Binnenkort maar eens ontluchten en proberen waterzijdig in te regelen. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
cyco_nico schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:05:
  • De meeste voetventielen moest ik bijna helemaal dichtdraaien om een ΔT van richting de 15 °C te krijgen.
Wat heb je gedaan, heb je alleen naar de delta T gekeken of heb je naar de retourtemperatuur van elke radiator gekeken?

Er moet een radiator in je huis zijn die nog volledig open staat (meestal de grootste). De retourtemperatuur van die radiator moet je als referentie gaan gebruiken voor de retouren van alle andere radiatoren.

Want uiteindelijk gaat het om een warm huis bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur bij de ingang van de CV ketel. Zodat je ketel zo veel mogelijk in het hoogrendementsbereik draait. Een hoge delta T heeft daar mee te maken, maar is niet het doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@zunrob Gewoon een iSense halen voor een paar tientjes op Marktplaats. Werkt beter met Remeha ketels.

@Martine Even de HyTools app downloaden. Je krijgt dan dit soort plaatjes waar je het debiet kunt aflezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17Nf5Wdc5QJ6UIsQj-HkTlrZRGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Fj1AIGHYE41L6tRZxnf13j9.jpg?f=fotoalbum_large

Bij afsluiters staat ook precies hoe je de eclipse moet instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzIS6UN31UxUGSAOE7XEdX79ZLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPp4aBZxMzMYUmNlfvX84o6U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Superbeagle op 21-11-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik kom ook eens mijn probleem melden nadat ik geprobeerd heb om dit opgelost te krijgen via dit topic. Hopelijk heeft iemand een idee waar het in kan zitten.

Probleem:
  • De CV/vlam gaat soms elke 3 minuten aan (pendelt). Zie screenshot, tussen 2 en 3 was de vlam 22x aan. Dit zie ik vooral bij de lage termperaturen (om temperatuur stabiel te houden)
Situatie:
  • Intergas Xtreme 36
  • Evohome (zone verwarming variant Tado - even toegevoegd voor verbeterde search :) )
  • Warmtevraag gewoonlijk alleen vanuit badkamer, slaapkamer en kantoor. De woonkamer heeft een airco die gebruikt wordt om te verwarmen
  • Opentherm/modulerend
  • De ketelboer heeft geen bypass geinstalleerd, maar de ketel geeft ook geen foutmeldingen. Naast zones met evohome staan er standaard wel non-evohome verwarmingen open
  • Al eens gespeeld met verschillende instellingen en een software update gehad voor laag vermogen
  • Op dit moment: Minimaal vermogen 18% (p011), temperatuur hoog laten staan vanwege modulerende thermostaat, p010: 60, p31:55, p32:25. Dit laatste vanwege bijvoorbeeld deze post: g00gle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
  • Radson radiatoren. Met lamellen, geen idee welk type
  • Return via DS18S20/DS18B20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3R1LOisELYoGN4HiioiXcHflpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhkxU7BQ6kNZfeiThfeNA2l3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 21-11-2022 14:18 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10-2023
Beste forumleden,

Ik heb begin 2021 een Viessmann Vitodens 222-W gaswandketel gekocht, en gelijkertijd mijn volledige huis voorzien van hun Vicare Smart Climate systeem (lees: elektronische radiatorthermostaten). Een investering van 8000 euro. Met de verwachting dat ik een super modern, geïntegreerd en efficiënt systeem zou krijgen.

Het volledig omgekeerde is echter waar. Ik klaag dat al 1,5 jaar aan bij Viessmann maar er gebeurd niets. Ik heb mijn aanklacht nu samengevat in een brief en naar verschillende instanties gestuurd. In de hoop dat dit eindelijk een wake up call is.

Ik dacht dat het jullie misschien ook wel zou interesseren. Het volledige relaas is hier te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyco_nico
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 21:02
LinuxMan schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:26:
[...]

Wat heb je gedaan, heb je alleen naar de delta T gekeken of heb je naar de retourtemperatuur van elke radiator gekeken?

Er moet een radiator in je huis zijn die nog volledig open staat (meestal de grootste). De retourtemperatuur van die radiator moet je als referentie gaan gebruiken voor de retouren van alle andere radiatoren.

Want uiteindelijk gaat het om een warm huis bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur bij de ingang van de CV ketel. Zodat je ketel zo veel mogelijk in het hoogrendementsbereik draait. Een hoge delta T heeft daar mee te maken, maar is niet het doel.
Ik denk dat ik me inderdaad teveel heb gefocust op die ΔT. Ik heb vanochtend de voetventielen allemaal een slag opengedraaid, de maximale aanvoertemperatuur flink verhoogd (80 °C; is standaard) en het maximale vermogen naar 100% teruggezet.

De ketel lijkt zich nu een stuk normaler te gedragen. Hij is nog niet in de anti-pendelstand geschoten. Ik ga later proberen te kijken wat er gebeurt als ik de thermostaat eens flink omhoog zet. En wat voor retourtemperaturen ik dan krijg.
@LinuxMan: bedoel je met "een radiator ... die nog volledig open staat ..." het voetventiel of de thermostaatknop of beiden?

Op basis van de volgende post concludeer ik dat het sowieso niet altijd slim is om je aanvoertemperatuur en/of vermogen te verminderen. Zeker niet met oudere radiatoren waar type 11 denk ik onder valt.
Marc_Sway schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:57:
Belangrijkste 2 parameters zijn:
- allereest het monitoren van je retour temp, dat die niet boven de 58C komt
- daarna dat de ketel niet pendelt. Als je de max aanvoer temp in je ketel settings te laag zet, gaat ie eerder pendelen. Die moet dus ook niet te laag zijn.

...

Zie ook: https://www.slimme-thermo...atuur-niet-moet-verlagen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
zunrob schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:57:
[...]

@olafmol Heb de thermostaat aangepast naar optimal comfort, maar dit lijkt geen verschil te maken. Hij vertoont hetzelfde gedrag. Status: 8, "uitschakeling brander voor het bereiken van de richttemperatuur". Substatus: 4, hier kan ik geen omschrijving van vinden? Deze code staat niet in het boekje.
Da's jammer! Ik vrees toch dat de ingebakken Honeywell OpenTherm algoritmes in deze thermostaat niet helemaal lekker samenwerken met jouw CV ketel en/of afgifte systeem/behoeftes. Hij probeert slim te zijn door vroegtijdig te stoppen met stoken, en dan hoopt ie dat dat voldoende is om nog genoeg warmte afgifte je huis in te krijgen, wat dus niet lukt. Het koelt allemaal weer te snel/ver af, en dan moet ie het truukje nog een keer doen, stopt weer te vroeg etc.

Idd een andere thermostaat lijkt me de beste optie.

NB daarom vind ik die John Visser filmpjes en tips ook altijd wat tricky, want hij vergeet voor het gemak dat een heleboel van het CV ketel gedrag tegenwoordig door de "moderne" thermostaten met hun OpenTherm aansturing wordt bepaald. En dat is veelal een grote blackbox waarbij je geen idee hebt welke stookcurve er wordt gebruikt, en met welke parameters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Kees85 schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:45:
Bij jou zunrob staat de boel te pendelen.
Waarschijnlijk is het verschil tussen aanvoer en retour niet in balans oftewel deltaT 15 a 20 graden is er niet.
Dat komt door een te hoge pompsnelheid, niet waterzijdig ingeregelde installatie of omdat je aanvoer temperatuur omlaag en dus te laag gezet is. Of als laatste je ketel veeeeel te zwaar is op laagste modulatiestand ten opzichte van het afgifte systeem.
Toch even hierop reagerend: bij @zunrob pendelt de ketel dus niet. Het is zijn thermostaat die middels OpenTherm aansturing de CV ketel te vroeg laat stoppen met stoken.

Er wordt imho veel te snel over pendelen en "low load" ed gesproken, terwijl in heel veel gevallen de thermostaat de oorzaak is van onverwacht of inefficient gedrag. Ook John Visser vergeet voor het gemak in zijn filmpjes altijd de thermostaat. De moderne OT algoritmes proberen allerlei slimmigheden uit, in het kader van energie besparing ed, maar je hebt vaak geen enkel inzicht in hoe de stookcurves zijn en met welke parameters. Dat is lastig optimaliseren dan. Daarom heb ik bv mijn Nest ook gewoon weer in Aan/Uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
cyco_nico schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:06:
@LinuxMan: bedoel je met "een radiator ... die nog volledig open staat ..." het voetventiel of de thermostaatknop of beiden?
Beiden.

Bij mij is dat bijvoorbeeld een radiator die heel groot is, in de woonkamer staat, en helemaal aan het eind van de leiding zit. Die werd vóór het waterzijdig inregelen veel minder warm dan andere radiatoren (en had dus ook een lagere retourtemperatuur). Dus ik ben andere radiatoren gaan knijpen om hun retour temperatuur te verlagen. En automatisch werd de retour van die grootste toen hoger (want die kreeg toen relatief meer warmwater). Nadat ik alle retouren gelijk had gekregen was (volgens mindergas) mijn efficiency met 10% tot 15% gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

mijn ervaring met OpenTherm is dat als de thermostaat een te lage OT-waarde (lees setpoint voor aanvoertemperatuur ketel) berekent en vervolgens de ketel al vrij snel door de thermostaat in de zogenaamde low load terecht komt de opwarming van de ruimte (waar thermostaat hangt) erg lang duurt. Dat is mijn grootste bezwaar met OpenTherm (bij Honeywell thermostaten). Zodra ik die in de modus aan/uit zet gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Hansoverdiep schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
mijn ervaring met OpenTherm is dat als de thermostaat een te lage OT-waarde (lees setpoint voor aanvoertemperatuur ketel) berekent en vervolgens de ketel al vrij snel door de thermostaat in de zogenaamde low load terecht komt de opwarming van de ruimte (waar thermostaat hangt) erg lang duurt. Dat is mijn grootste bezwaar met OpenTherm (bij Honeywell thermostaten). Zodra ik die in de modus aan/uit zet gaat het goed.
Zo werkt het Nest opentherm protocol (helaas) ook, daar heet het TrueRadiant. Die gaat als ie in de buurt van de gewenste kamer-temp komt de CV ketel vragen om water met 30C aan te leveren, dat schiet niet op met gewone radiatoren, en daardoor gebeurt er niets en knalt de CV ketel op een gegeven moment uit omdat de retour of de interne temp te hoog wordt. Er is niks op de Nest waarbij je dat kunt aanpassen.

Gelukkig zijn er een aantal CV ketels die dat OT gedrag kunnen overrulen, bv de Intergas Xtreme kan een minumum OT aanvoer temp instellen, waaronder je dan niet kan komen, wat de OT thermostaat ook vraagt. Dat is dan een oplossing, maar het blijft kwakkelen. Imho is OT gewoon niet handig voor LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bedankt voor alle informatie. Aangezien het een huurwoning betreft betaal ik liever niet te veel voor een thermostaat (weet namelijk niet of ik de thermostaat aan kan sluiten op bijvoorbeeld een ander merk ketel in andere woning?). Welke thermostaat is de beste voor nu? Idd een iSense zoals eerder gesuggereerd?

[ Voor 22% gewijzigd door zunrob op 21-11-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

ja, bij sommige ketels (o.a. Intergas) kan je een minimum aanvoertemperatuur instellen (bij Intergas parameter E). Maar dan gaat vervolgens de thermostaat een nog lagere OT-waarde berekenen wat betekent dat bij verhoging van de kamerthermostaat de gewenste (berekende) aanvoertemperatuur op die minimum aanvoertemperatuur blijft staan of slechts iets hoger is. En daarmee het verhaal zich herhaalt: het duurt eeuwig ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Foutje...

[ Voor 97% gewijzigd door zunrob op 21-11-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
zunrob schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:18:
Bedankt voor alle informatie. Aangezien het een huurwoning betreft betaal ik liever niet te veel voor een thermostaat (weet namelijk niet of ik de thermostaat aan kan sluiten op bijvoorbeeld een ander merk ketel in andere woning?). Welke thermostaat is de beste voor nu? Idd een iSense zoals eerder gesuggereerd?
Kun je de verhuurder niet bellen met een klacht dat je huis niet warm wordt? En dat je ook wel weet wat de oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:29:
[...]

Kun je de verhuurder niet bellen met een klacht dat je huis niet warm wordt? En dat je ook wel weet wat de oplossing is?
Dat ga ik zeker proberen. Bij voorkeur kom ik beslagen ten ijs en geef ik zelf aan welke thermostaat. Suggestie is dus welkom. :) Ben wel bang, aangezien het zo goedkoop mogelijk moet, dat er een simpele Honeywell aan/uit komt.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 21-11-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 11:08
Nu de slaapkamers ook weer af en toe meestoken, merk ik weer hoe groot mijn ergernis is t.o.v. de suizende Heimeier Eclipse kranen :X . Ik denk dat ik om daar vanaf te raken maar van dat hele ingeregel ga afstappen en er andere inserts in ga zetten.

@leonbong dit is helemaal jouw gebied volgens mij :) , je kunt de Eclipse inserts vervangen door Exact zoals al een paar keer gepost, maar is er ook een insert beschikbaar die niet ingeregeld hoeft te worden (en werkt met evoHome)? Aangezien ik evoHome heb, is de noodzaak ook minder hoog voor inregelen zoals meerdere mensen aangeven(?).

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:18
Ik ben nu een tijdje geintereseerd in CV tuning, en dit begon bij mij met het verlagen van de aanvoertemperatuur, en het ophangen van een modulerende thermostaat. En wat waterzijdig inregelen.

Nu zit ik echter een beetje in dubio. John Visser heeft namelijk een filmpje gemaakt over dezelfde ketel als ik heb (Intergas HRE 28/24 cw4).

Hij past echter een hoop parameters aan, minimale en maximale vermogen, nadraaitijd pomp, pompsnelheid enzo. En hij hangt juist weer een hoge aanvoertemperatuur aan, gezien de modulerende thermostaat.

Hoe kijken jullie hier tegenaan, ik vind het nogal spannend om zonder de theorie te snappen al deze parameters over te nemen (zeker mbt het vermogen en de pompsnelheid). Straks maak ik het gewoon echt niet beter en weet ik niet meer waar het aan ligt..

Hier gewoon overal radiatoren in een jaren 50 huis dat naderhand is geisoleerd (HR++/spouwmuur/zoldervloer en dak aanbouw/kruipruimte)

[ Voor 7% gewijzigd door Speeddragon op 21-11-2022 13:51 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
dezonnebril schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:
Nu de slaapkamers ook weer af en toe meestoken, merk ik weer hoe groot mijn ergernis is t.o.v. de suizende Heimeier Eclipse kranen :X . Ik denk dat ik om daar vanaf te raken maar van dat hele ingeregel ga afstappen en er andere inserts in ga zetten.

@leonbong dit is helemaal jouw gebied volgens mij :) , je kunt de Eclipse inserts vervangen door Exact zoals al een paar keer gepost, maar is er ook een insert beschikbaar die niet ingeregeld hoeft te worden (en werkt met evoHome)? Aangezien ik evoHome heb, is de noodzaak ook minder hoog voor inregelen zoals meerdere mensen aangeven(?).
Pompsnelheid al verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Speeddragon schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:48:
Ik ben nu een tijdje geintereseerd in CV tuning, en dit begon bij mij met het verlagen van de aanvoertemperatuur, en het ophangen van een modulerende thermostaat. En wat waterzijdig inregelen.

Nu zit ik echter een beetje in dubio. John Visser heeft namelijk een filmpje gemaakt over dezelfde ketel als ik heb (Intergas HRE 28/24 cw4).

Hij past echter een hoop parameters aan, minimale en maximale vermogen, nadraaitijd pomp, pompsnelheid enzo. En hij hangt juist weer een hoge aanvoertemperatuur aan, gezien de modulerende thermostaat.

Hoe kijken jullie hier tegenaan, ik vind het nogal spannend om zonder de theorie te snappen al deze parameters over te nemen (zeker mbt het vermogen en de pompsnelheid). Straks maak ik het gewoon echt niet beter en weet ik niet meer waar het aan ligt..

Hier gewoon overal radiatoren in een jaren 50 huis dat naderhand is geisoleerd (HR++/spouwmuur/zoldervloer en dak aanbouw/kruipruimte)
Welk probleem wil je oplossen? :P

John Visser vergeet in zijn filmpjes voor het gemak de thermostaat, het huis en het afgifte systeem. Dat zijn geen onbelangrijke onderdelen :)

Hoeveel gas verbruik je nu gemiddeld dan? Heb je het gevoel dat het teveel is? Weet je je gasverbruik per graaddag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Speeddragon Tja, de heer Visser geeft mensen vis in plaats van ze te leren vissen. :Y)

Dat hij geen theorie uitlegt is de reden dat ik kritisch ben over die filmpjes. Zo ben ik vorig jaar ook hier beland.

Als je ‘visser’ typt in de zoekfunctie dan kom je genoeg te weten over de theorie. Het zijn maar 4 pagina’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Superbeagle schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:23:
@Speeddragon Tja, de heer Visser geeft mensen vis in plaats van ze te leren vissen. :Y)

Dat hij geen theorie uitlegt is de reden dat ik kritisch ben over die filmpjes. Zo ben ik vorig jaar ook hier beland.

Als je ‘visser’ typt in de zoekfunctie dan kom je genoeg te weten over de theorie. Het zijn maar 4 pagina’s.
Idd, en zoek in deze topic ook eens op de gouden formule: "Q = m x c x delta T"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
dezonnebril schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:

Een inregelbaar insert heeft variable kv, waarmee je de maximale doorlaat van kraan bepaald.
Een normale CV-kraan DN15 die niet voorinstelbaar heeft meestal een kv 0.7-1 afhankelijk van het merk
Een v-exact II heeft instelbare kv die bij het standaard model maximaal 0,9 is.
Een standaard kraan van heimeier DN15 heeft ook 0,9.

De kraanhuizen van heimeier voor v-exact/eclipse/standaard/standaard F zijn allemaal hetzelfde.
Echter zo'n binnenwerk los kopen voor v-exact of standaard is even duur, ik zou dus altijd v-exact II kopen, dan kan je eventueel altijd nog bijstellen.

PS Zeker bij Evohome is het belangrijk om goed in te regelen het is een misvatting dat het niet meer hoeft. Je hebt anders kans dat flow veel te hoog is waardoor evohome kraan op <20% moet staan, dan krijgt evohome bijna geen stabiele temperatuur voor elkaar. Er is dan namelijk heel snel overshoot van temperatuur in de ruimte. Als dat het geval zal de HR92 steeds een klein stukje open gaan, overshoot van temperatuur weer helemaal dicht. Dus erg onconfortabel door schommelingen.

HR92 <20% open bij stabiele ruimte temperatuur--> Kraan minder flow geven door kv te verkleinen
HR92 >80% open --> Kraan meer flow geven door kv te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 21:28
Hansoverdiep schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
Honeywell doet dat ja. Ik heb een iSense hangen aan een Intergas ketel, die loopt netjes mee, blijft steeds 1 graad onder de gemeten aanvoer van de ketel hangen. Ketel slaat pas af als vraag+5 graden is bereikt.

Voor mij reden destijds om een iSense op te hangen, behalve bovenstaande feature is het qua bediening gewoon een onding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-09 10:38
Moet je bij het uitrekenen van het aantal kuubs per graaddag rekening houden met het douchen en koken?

Ik heb bijvoorbeeld een jaarverbruik van 1050m3 gas.
In de zomer als we niet stoken heb ik gemiddeld een gasverbruik van 30m3, waarbij je dus kan aannemen dat dit voor het douchen, koken, schoonmaken etc is.

12 maanden x 30m3 = 360m3 zou dan (ongeveer) mijn verbruik zijn voor het douchen en het koken over het hele jaar.

Het is wel een verschil of ik nou met 1050 of met 690 reken delen door het totaal aantal graaddagen. Het gas dat je verbruikt voor het douchen, koken, schoonmaken gebruik je immers niet voor het stoken, dus je zou denken dat ik met 690 moet rekenen. Klopt dat, of zit deze correctie al in de factor van de gewogen graaddagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Ja al enorm veel mee gespeeld. Mijn CV kan sowieso niet lager dan 60% (max), met deze instelling is het al goed hoorbaar. Omdat ik ook evoHome gebruik is het in de praktijk ook gebleken dat het beter werkt wanneer de pompsnelheid wat hoger staat. Dit omdat als alleen een paar radiatoren om warmte vragen, de CV het water sneller opwarmt dan kan afvoeren. Ook krijgt de CV met een lage pompdruk de bypass niet open (goedkope BonFix bij de vloerverwarming) , resultaat is een error H01.05.

Daarnaast heb ik er ook al een Watts inregelkraan in de aanvoer naar de radiatoren gedaan zodat de flow al afgeknepen wordt voor het radiatorcircuit. Dat heeft wel effect gehad, maar ideaal is het allemaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 21-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
leonbong schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:38:
[...]

De kraanhuizen van heimeier voor v-exact/eclipse/standaard/standaard F zijn allemaal hetzelfde.
Echter zo'n binnenwerk los kopen voor v-exact of standaard is even duur, ik zou dus altijd v-exact II kopen, dan kan je eventueel altijd nog bijstellen.
Is een V-Exact in "ongeconfigureerde" staat waarbij deze volledig open staat hetzelfde als een "standaard" kraan? Als ik namelijk mijn Eclipse verder open zet (0 tot 15) wordt de ellende qua geluid alleen maar groter.

Heb jij trouwens een idee waar de standaard/standaard F binnenwerken te verkrijgen zijn? Ik kan alleen de V-Exact vinden.
[...]

PS Zeker bij Evohome is het belangrijk om goed in te regelen het is een misvatting dat het niet meer hoeft. Je hebt anders kans dat flow veel te hoog is waardoor evohome kraan op <20% moet staan, dan krijgt evohome bijna geen stabiele temperatuur voor elkaar. Er is dan namelijk heel snel overshoot van temperatuur in de ruimte. Als dat het geval zal de HR92 steeds een klein stukje open gaan, overshoot van temperatuur weer helemaal dicht. Dus erg onconfortabel door schommelingen.
Top goed om te weten! Ik las laatst in dit topic dat dit met evoHome juist minder noodzaak had...
[...]
HR92 <20% open bij stabiele ruimte temperatuur--> Kraan minder flow geven door kv te verkleinen
HR92 >80% open --> Kraan meer flow geven door kv te verhogen
Dit ga ik even in de gaten houden. Opzich heb ik de radiatoren (eclipse kranen) nu allemaal ingeregeld op basis van de IMI app, die staan wel goed t.o.v. de radiatorgrootte.

[ Voor 4% gewijzigd door dezonnebril op 21-11-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Cemmey schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:43:
Moet je bij het uitrekenen van het aantal kuubs per graaddag rekening houden met het douchen en koken?

Ik heb bijvoorbeeld een jaarverbruik van 1050m3 gas.
In de zomer als we niet stoken heb ik gemiddeld een gasverbruik van 30m3, waarbij je dus kan aannemen dat dit voor het douchen, koken, schoonmaken etc is.

12 maanden x 30m3 = 360m3 zou dan (ongeveer) mijn verbruik zijn voor het douchen en het koken over het hele jaar.

Het is wel een verschil of ik nou met 1050 of met 690 reken delen door het totaal aantal graaddagen. Het gas dat je verbruikt voor het douchen, koken, schoonmaken gebruik je immers niet voor het stoken, dus je zou denken dat ik met 690 moet rekenen. Klopt dat, of zit deze correctie al in de factor van de gewogen graaddagen?
De hoeveelheid voor koken en douchen kun je bij mindergas instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:04
dezonnebril schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:50:
[...]

Ook krijgt de CV met een lage pompdruk de bypass niet open (goedkope BonFix bij de vloerverwarming) , resultaat is een error H01.05.
Goedkoop gaat meestal te snel te ver open.
Daarnaast heb ik er ook al een Watts inregelkraan in de aanvoer naar de radiatoren gedaan zodat de flow al afgeknepen wordt voor het radiatorcircuit. Dat heeft wel effect gehad, maar ideaal is het allemaal niet.
Jij hebt na het plaatsen van die Watts nog steeds herrie?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Takeitezie schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:52:
Beste forumleden,

Ik heb begin 2021 een Viessmann Vitodens 222-W gaswandketel gekocht, en gelijkertijd mijn volledige huis voorzien van hun Vicare Smart Climate systeem (lees: elektronische radiatorthermostaten). Een investering van 8000 euro. Met de verwachting dat ik een super modern, geïntegreerd en efficiënt systeem zou krijgen.

Het volledig omgekeerde is echter waar. Ik klaag dat al 1,5 jaar aan bij Viessmann maar er gebeurd niets. Ik heb mijn aanklacht nu samengevat in een brief en naar verschillende instanties gestuurd. In de hoop dat dit eindelijk een wake up call is.

Ik dacht dat het jullie misschien ook wel zou interesseren. Het volledige relaas is hier te lezen.
Ik heb je verhaal gelezen. Ik geef je weinig kans bij 'de instanties' . Ik lees geen veiligheidsrisico's. Hooguit een systeem wat geen value voor money biedt. Meer dan een negatieve gebruikerservaring blijft er dan niet over.

Beter al je opgedane kennis gebruiken, om te bepalen of vervangen door een ander product zich terugverdient door efficiënter stoken/ lagere kosten.

Niet meer nadenken over de 8000 euro (sunk cost) of hopen op verbeteringen. Wel goed om anderen bewust te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 22:13
olafmol schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:51:
[...]

Zo werkt het Nest opentherm protocol (helaas) ook, daar heet het TrueRadiant. Die gaat als ie in de buurt van de gewenste kamer-temp komt de CV ketel vragen om water met 30C aan te leveren, dat schiet niet op met gewone radiatoren, en daardoor gebeurt er niets en knalt de CV ketel op een gegeven moment uit omdat de retour of de interne temp te hoog wordt. Er is niks op de Nest waarbij je dat kunt aanpassen.

Gelukkig zijn er een aantal CV ketels die dat OT gedrag kunnen overrulen, bv de Intergas Xtreme kan een minumum OT aanvoer temp instellen, waaronder je dan niet kan komen, wat de OT thermostaat ook vraagt. Dat is dan een oplossing, maar het blijft kwakkelen. Imho is OT gewoon niet handig voor LTV.
Dat ben ik dus niet met je eens. hij pendelt wel degelijk omdat de thermostaat een lage aanvoertemperatuur vraagt, vervolgens gaat de ketel deze niet kunnen leveren omdat hij al snel boven deze lage temperatuur komt omdat hij op laaglast al teveel vermogen heeft.
Kortom de ketel slaat af op een code die zegt dat hij zn warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
dezonnebril schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:04:
[...]

Is een V-Exact in "ongeconfigureerde" staat waarbij deze volledig open staat hetzelfde als een "standaard" kraan? Als ik namelijk mijn Eclipse verder open zet (0 tot 15) wordt de ellende qua geluid alleen maar groter.

Heb jij trouwens een idee waar de standaard/standaard F binnenwerken te verkrijgen zijn? Ik kan alleen de V-Exact vinden.

[...]

Top goed om te weten! Ik las laatst in dit topic dat dit met evoHome juist minder noodzaak had...

[...]

Dit ga ik even in de gaten houden. Opzich heb ik de radiatoren (eclipse kranen) nu allemaal ingeregeld op basis van de IMI app, die staan wel goed t.o.v. de radiatorgrootte.
Een niet ingestelde v-exact is de ongeveer gelijk aan een standaard binnenwerk.
Een standaard binnenwerk heeft iets hogere kv, maar dat mag geen naam hebben.

Tuurlijk je ook standaard binnenwerken bestellen met vergrote doorlaat mat dat zou ik voor woning radiatoren in een 2 pijps installatie nooit doen.
Veel te veel flow, wel voor dat oude beest op mij vorige werk een 60cm hoge, 5 m lange type 50, die kan wel wat liters/uur gebruiken.

Maar je moet je realiseren dat v exact bij een hoge pompdruk veel! veel! meer kan doorlaten dan een eclipse.
Bij een eclipse blijft de doorlaat gelijk ondanks een hogere pompdruk, dat is het hele idee van een eclipse. Bij v-exact is dat niet meer pompdruk is meer flow er doorheen.
De drukcompensatie van eclipse is meestal wat je hoort suizen bij debieten van >+/-70l/uur, ik vond het ook bloedirritant.

Overgens een comap autosar is wel stil, wat een soortgelijk product is als een eclipse.

Heimeier catalogus waar helaas geen spec. bij staan.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 21-11-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
olafmol schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:51:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens, ik denk ook al enige tijd dat meest gangbare OT kamerthermostaten in combi met een LTV vaak niet echt lekker (stabiel en voorspelbaar) werken en zeker niet als het hele CV systeem ook nog diverse stsndaard radiatoren bevat, soms zelfs samen met een LTV in de living.

Er zou zomaar een heel nieuw forum topic alleen al voor deze situatie kunnen worden opgezet! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Barleone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:18:
[...]

Met allerlei temperatuur schommelingen tot gevolg waar je thermostaat best eens gek gedrag kan laten zien. Dat klinkt inderdaad als fout. Ik mag hopen dat deze aan de scharnierkant van de deur hangt. Dus op een plek die niet teveel wind vangt als de deur opent/sluit. Dat komt vaak voor. Overigens, vergeet niet dat (voormalige) huiseigenaren zelf ook onhandige keuzes gemaakt kunnen hebben over de plaatsing ervan.
edit:
aangepast
Huiseigenaar meldt zich! :$ Tijdens renovatie draairichting deuren omgedraaid. Na 1e verhuisdag: "k*k, lichtknopje niet meegedraaid" }:O Tevens de thermostaat dus ook aan de verkeerde kant... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
Onze Nefit TrendLine II HRC25 CW4 springt circa iedere 30 minuten in de wacht stand (265). Dit terwijl er wel een warmte vraagjes. Ik zou graag zien dat de ketel minder pendelt en continue en zo efficiënt mogelijk stookt.

Wat info:
  • Woning is een jaren 50 woning twee onder-1-kap
  • HR++, dak, spouwmuur en vloer geïsoleerd
  • Ketel een Nefit TrendLine II HRC25 CW uit 2019
  • Aanvoer temp is rond de 45/50c en retour temp rond de 35c
  • Huiskamer radiatoren voorzien van speedcomforts
  • Overige kamers radiatoren met thermostaatkranen op stand 1
Wat heb ik al gedaan om dit te verhelpen:
  • Vermogen Ketel terug geschroefd naar 7Kw (minimale vermogen)
  • Pompmodulatie op Min/Max 30% (minimale stand)
  • Waterzijdig inregelen cv met voetstuk waar mogelijk.
  • Max CV temp 75c
Voorbeeld van het pendel gedrag (bewust kachel op 18c gehouden voor 1 nacht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KBoqL02EVD72m07d1OOiDwczzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvUUdTQI9wqSEOR9mEcPA969.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door The Druid op 21-11-2022 20:24 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
LinuxMan schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:17:
[...]

De hoeveelheid voor koken en douchen kun je bij mindergas instellen.
Bedankt, maar dat is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Ik wil graag weten met welke waarde ik moet rekenen en niet wat ik moet invullen. Ik hou namelijk niks bij op mindergas maar kan wel aan de hand van mijn jaar afrekening de afgelopen jaren uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik zit weer bij de ketel, te kijken of ik nog iets wijzer wordt. Tijdens het verwarmen geeft ie substatus 31, werking op de beperkte richt temperatuur. Wat betekent dat?

[ Voor 56% gewijzigd door zunrob op 21-11-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
The Druid schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:10:
Onze Nefit TrendLine II HRC25 CW4 springt circa iedere 30 minuten in de wacht stand (265). Iki zou graag zien dat de ketel minder pendelt en continue en zo efficiënt mogelijk stookt.

Wat info:
  • Max CV temp 75c
[Afbeelding]
Ik tel zowel tussen 02:00 en 07:00 als tussen 12:00 en 17:00 zo’n 12 pieken. Dat is dus tussen de 2 a 3 keer per uur.

Wil je dat de ketel ‘continu en efficiënt’ stookt dan moet je alle ramen en deuren opengooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
Superbeagle schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:22:
[...]

Ik tel zowel tussen 02:00 en 07:00 als tussen 12:00 en 17:00 zo’n 12 pieken. Dat is dus tussen de 2 a 3 keer per uur.

Wil je dat de ketel ‘continu en efficiënt’ stookt dan moet je alle ramen en deuren opengooien.
:) kleine toevoeging, ketel slaat dus in stand 265 omdat verschil aanvoer en retour te klein is terwijl er wel een warmte vraag is. Dus weet niet keer of de ramen open zetten helpt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
zunrob schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:15:
Ik zit weer bij de ketel, te kijken of ik nog iets wijzer wordt. Tijdens het verwarmen geeft ie substatus 31, werking op de beperkte richt temperatuur. Wat betekent dat?
"Het toestel werkt om de gewenste interne gereduceerde temperatuur te bereiken." vind ik via Google. Ik neem aan dat dit betekent dat de CV ketel brandt naar/met een gereduceerde aanvoer temperatuur. Ik denk dat dat "Gereduceerd" dus is wat OpenTherm vraagt qua aanvoertemp, en dat is dus lager dan de op de CV ketel ingestelde max aanvoertemp.

Ik zou het mezelf makkelijk maken en een gewone simpele aan/uit thermostaat erop prikken, dan ben je af van al dat gemoduleer, moet je alleen wel zelf het optimale punt qua aanvoertemp uitvogelen, en dat kan dus verschuiven bij andere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Laatst online: 19:09
Heb je ook een linkje van die convector? want als ik T16 Jaga google wordt er ik nog niet veel wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:46

dbzfan

Nee.

Onze Nefit TrendLine II HRC25 CW4 springt circa iedere 30 minuten in de wacht stand (265). Dit terwijl er wel een warmte vraagjes. Ik zou graag zien dat de ketel minder pendelt en continue en zo efficiënt mogelijk stookt.

Wat info:
  • Max CV temp 75c
[Afbeelding]
Als het 18 graden in huis is en het doel is om 18 graden te behouden dan doet je ketel het goed (soort low-load modus, geen pendelen) Het minimum vermogen van de ketel is dan blijkbaar hoger dan de warmte die je huis nodig heeft.. Als je korte runs krijgt tijdens het verhogen van temperatuur (bijv van 18 naar 20 graden) dan is het pendelen.

[ Voor 6% gewijzigd door dbzfan op 21-11-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rickrebr schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:41:
[...]

Heb je ook een linkje van die convector? want als ik T16 Jaga google wordt er ik nog niet veel wijzer.
Ik zie het. Ik heb je het bos ingestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzbpJMYoqXCAbrxDlY22-LNFqQs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJGBrovyuL9shbNYwtBQSOSX.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik denk dat dit wel verduidelijkt.
een type 16 bestaat gewoon uit 2 X een 15 boven elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
The Druid schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:26:
[...]

:) kleine toevoeging, ketel slaat dus in stand 265 omdat verschil aanvoer en retour te klein is terwijl er wel een warmte vraag is. Dus weet niet keer of de ramen open zetten helpt O-)
Heb je de handleiding wel gelezen? 265 is een normale bedrijfscode.

“ Het cv-toestel wacht. Het cv-toestel schakelt geregeld in op laaglast om aan de warmtevraag te voldoen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:50:
[...]

“ Het cv-toestel wacht. Het cv-toestel schakelt geregeld in op laaglast om aan de warmtevraag te voldoen.”
Raam open dan maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
Superbeagle schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:50:
[...]

Crap, je hebt gelijk. Zit met mijn neus te kijken vwb storingscodes. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Wat info:
  • Max CV temp 75c
[Afbeelding]
Ecomline 7.7 kW teveel om een huis warm te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeDdUhFxeNnBKiqxg46nOoZvfZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJlRR2IMsrBo0IybOP4KJG1t.jpg?f=fotoalbum_large

Door middel van ketel aan, tijdje uit, wordt die 7.7kW gewoon in stukjes gehakt tot ergens 3 a 4 kW (gok ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:50:
[...]

Ik zie het. Ik heb je het bos ingestuurd.

[Afbeelding]

Ik denk dat dit wel verduidelijkt.
een type 16 bestaat gewoon uit 2 X een 15 boven elkaar.
Is dat dan zo'n wandinbouw? lijkt er wel op met de eerste foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAp-3_FHCkhqZoJiEdBd3wdCaOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NF3bGjdPG4phTXAnaliB1iZy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 16-09 23:08
Cemmey schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:11:
[...]

Bedankt, maar dat is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Ik wil graag weten met welke waarde ik moet rekenen en niet wat ik moet invullen. Ik hou namelijk niks bij op mindergas maar kan wel aan de hand van mijn jaar afrekening de afgelopen jaren uitrekenen.
Je hoeft het gasverbruik voor koken en warm water niet in te stellen / mee te nemen in de berekening maar als je dat wel doet dan zal de berekening van het verbruik per graaddag iets nauwkeuriger worden.

Als je het echte verbruik van koken + warm water wilt berekenen / invullen zul je in een paar zomermaanden (wanneer de verwarming uit blijft) het gasverbruik moeten bijhouden. In mijn geval kom ik dan b.v. op zo'n 30 m³ per maand (voor een gezin van 4) dus zo'n 360 m³ per jaar. Dat is maar ongeveer 1/5 van mijn totale gasverbruik dus als ik het verbruik van koken + warm water op 0 zet maak ik geen hele grote fout in de berekening van het verbruik per graaddag.

Ik raad je aan: als je ook een gezin van 4 bent, gebruik je 30 m³ per maand in voor "Energieverbruik overig".
Heb je een groter/kleiner gezelschap: doe een schatting. Je kunt nu wat invullen / een berekening doen en dat altijd later weer aanpassen en de berekening herhalen.

Voor extra nauwkeurigheid: komende zomer de gas-standen maandelijks bijhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door peterpv op 21-11-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rickrebr schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:11:
[...]

Is dat dan zo'n wandinbouw? lijkt er wel op met de eerste foto.

[Afbeelding]
:)

De warmtewisselaar is een warmtebatterij daar komt de warmte uit. Dat kan dus een dubbele zijn, of smal of......
De rest zijn allemaal leuke verpakkingen om dezelfde warmtebatterij heen gemonteerd. Commercieel worden er nog meer namen aan gehangen om het nog leuker te maken. Maar het binnenwerk is allemaal "ongeveer het zelfde" En ja je kunt ze ook in de convector put hangen. Of neerzetten als je pootjes koopt.
De breedte loopt dacht ik op per 10cm.

Geen connecties met dit bedrijf. Maar de folder is nogal duidelijk.

https://www.jaga.nl/media...ische_info_nl_07-2022.pdf

Type 16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 21-11-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:22:
[...]

:)

De warmtewisselaar is een warmtebatterij daar komt de warmte uit. Dat kan dus een dubbele zijn, of smal of......
De rest zijn allemaal leuke verpakkingen om dezelfde warmtebatterij heen gemonteerd. Commercieel worden er nog meer namen aan gehangen om het nog leuker te maken. Maar het binnenwerk is allemaal "ongeveer het zelfde" En ja je kunt ze ook in de convector put hangen. Of neerzetten als je pootjes koopt.
De breedte loopt dacht ik op per 10cm.

Geen connecties met dit bedrijf. Maar de folder is nogal duidelijk.

https://www.jaga.nl/media...ische_info_nl_07-2022.pdf
Dankje voor de overige uitleg, dus in principe is het gewoon een convector met een ombouw eromheen als ik het goed begrijp? Sorry ik ben nogal een leek hierin. Ik heb twee convectorputten met 40 jaar oude convectoren erin en zat eraan te denken om die te vervangen voor nieuwere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRiXeS
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hi allen,

Ik heb geprobeerd mezelf in te lezen in het instellen van de CV-installatie d.m.v. de installatiehandleiding van mijn CV-ketel en doorspitten van dit topic. Veel situtaties die ik hier tref, zijn toch weer net iets anders dan mijn situatie. Het lukt me niet om de CV zo in stellen, zodat hij doet wat ik wil.

Situatie:
- Nieuwbouwwoning uit 2019, met een lage temperatuur vloerverwarming op de begane grond (70m2 oppervlakte) en conventionele (HT) radiatoren op de 1e verdieping en zolder.
- CV-ketel is een Intergas HReco 36/30 met CV-pomp en driewegklep;
- vloerverwarming (6 groepen) zonder pomp;
- Radiatoren met radiatorknop (geen thermostaat);
- Honeywell Chronotherm Touch Modulation klokthermostaat (OpenTherm volgens mij?) voor de vloerverwarming;
- Honeywell Wireless T87RF2025 thermostaat (aan/uit?) voor de radiatoren;
- De thermostaat van de radiatoren staat in principe altijd uit (lees: 17 graden) en de vloerverwarming beneden overdag op 19 graden;
- Monitoring elektra+gas met Youless P1 aan slimme meter + Enelogic.

Wat betreft de CV-ketel, twijfel ik of de instellingen goed staan voor een optimaal gasverbruik en comfort. Zoals bij iedere nieuwbouw, wordt hier tijdens de installatie weinig aandacht aan besteed. Gevoelsmatig verbruikt de CV veel gas om beneden te stoken naar 19 graden. De CV staat letterlijk uren continue te stoken en te pompen. In de praktijk staat de CV van 8:00 tot begin-halverwege de middag te stoken (0,9m3 per uur). Vervolgens geef de thermostaat op den duur zelfs 19,5 of soms 20 graden aan. Vervolgens blijft de CV vervolgens uit, tot meestal de volgende ochtend (als het 's nachts is afgekoeld) 8:00. Soms is dit zelfs pas later. Uiteraard doet de vloerverwarming in die tussentijd ook niks meer. Ik zou verwachten dat de CV eerder wat vaker kleine beetjes verwarmt, om de vloer op temperatuur te laten blijven?

De vloerverwarming (ligt onder een houten vloer) stond 's nachts op 18 graden (van 20;00 tot 8:00 of 16:00 [afhankelijk van vrije dag/weekend]), maar dit heb inmiddels aangepast naar 18,5 (en moet misschien zelfs maar gewoon 19 graden zijn [constante temperatuur]?).

De instellingen van de CV-ketel zijn als volgt:
ParameterBeschrijvingStandaardIngesteld op:
1Installatietype00
2CV-pomp instelling00
3Max CV vermogen6060
3.Max capaciteit modulerende CV-pomp8099
4Maximaal WW vermogen9999
5Min aanvoer temp stooklijn2525
5.Max instelwaarde aanvoertemperatuur9040
6Min temp. buitenlijn-7-7
7Max temp. buitenlijn2525
8CV pomp nadraaitijd CV13
9CV pomp nadraaitijd boiler11
AStand driewegklep07
bBooster00
CStappenmodulatie10
cMin toerental CV3025
c.Min capaciteit modulerende CV-pomp4025
dMinimaal toerental WW2525
EMin aanvoertemperatuur bij OT (Opentherm) of RF-thermostaat4025
E.Reactie OT en RF kamerthermostaat11
FStarttoerental CV5050
F.Startoerental WW5050
hMax toerental ventilator5050
LLegionella preventie00
nRegeltemperatuur tijdens boiler-bedrijf8080
n.Warmhoudtemperatuur bij Comfort/Eco00
O.Wachttijd CV-vraag beantwoording00
O.Wachttijd CV-bedrijf na WW-bedrijf00
o.Aantal Ecodagen33
PAntipendeltijd tijdens CV-bedrijf58
P.Referentiewaarde tapwater3636
qZomerstand00

Maximale CV-temperatuur van radiatoren is 50 graden en tapwater staat op 60 graden. Tapcomfort staat uit.

Kunnen jullie eens meekijken wat ik hier nu fout doe? Heb al diverse instellingen geprobeerd (en weer teruggezet), maar ik kom er niet uit. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rickrebr schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:27:
[...]

Dankje voor de overige uitleg, dus in principe is het gewoon een convector met een ombouw eromheen als ik het goed begrijp? Sorry ik ben nogal een leek hierin. Ik heb twee convectorputten met 40 jaar oude convectoren erin en zat eraan te denken om die te vervangen voor nieuwere.
Inderdaad de ombouw maakt het verschil.

Reden vervanging?

Ken je dit topic .https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061 Kan een uikomst zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 21-11-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:53:
[...]
Goedkoop gaat meestal te snel te ver open.

[...]
Ik denk dat ik dan maar een deftige bypass ga installeren om dat in ieder geval goed in te kunnen stellen. Mijn BonFix gaat ook heel irritant "gillen" bij het doorlaten van water i.c.m. een bepaalde pompdruk. Misschien kiezen voor een Danfoss Avdo 22mm? Iemand enig idee hoe ik de wissel kan maken in de huidige opstelling? Buitendraads vs binnendraads...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/242pPKzK6WamSNQ1Rk0xwEWqorA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hc4UUJfe6br3gmVGg40tMqFl.png?f=user_large
Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:53:
[...]
Jij hebt na het plaatsen van die Watts nog steeds herrie?
Nou het scheelt echt al een heleboel hoor, maar ik heb gekozen voor één inregelventiel op de aanvoerbuis naar alle radiatoren. Als ik het aantal liters van alle Eclipsen bij elkaar optel, moet ik een hogere flow op het inregelventiel instellen. Ik kom nu niet verder dan 2 liter/minuut, alles daarboven is net zo erg als dat het was. Eventueel kan ik nog splitsen, maar ze staan meestal niet altijd tegelijk aan. Het lijkt wel afdoende op dit moment.

Daarbij komt ook dat de CV de pompdruk aanpast tussen de ingestelde 40% en 60%, dit maakt afstellen niet bepaald makkelijk. Vastzetten op 60% lijkt me niet wenselijk omdat de CV dan niks meer kan regelen.
leonbong schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:07:
[...]

Maar je moet je realiseren dat v exact bij een hoge pompdruk veel! veel! meer kan doorlaten dan een eclipse.
Bij een eclipse blijft de doorlaat gelijk ondanks een hogere pompdruk, dat is het hele idee van een eclipse. Bij v-exact is dat niet meer pompdruk is meer flow er doorheen.
De drukcompensatie van eclipse is meestal wat je hoort suizen bij debieten van >+/-70l/uur, ik vond het ook bloedirritant.
Heldere uitleg, dank! :) Een hogere pompdruk instellen heeft dus geen zin bij eclipsen als het doel is om de betreffende radiator sneller warm te willen krijgen. Het zal dus eigenlijk resulteren in meer suizen aangezien de compensatie groter is, correct?

Ik ervaar zelf overigens al wel suizen met minder dan 70l/uur, bijvoorbeeld bij mijn badkamer designradiator. Deze staat op 50l/uur ingesteld maar is goed hoorbaar. Het is ook verschillend per type radiator heb ik het idee. Al met al had ik een andere verwachting van Heimeier kranen, dat is zeker ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronig
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-12-2022
Heel wat interessante posts doorgelezen maar helaas nog niet antwoord gevonden.

Afgelopen jaren gebruik gemaakt van combinatie vloerverwarming en radiatoren. Werkte goed (behalve gasgebruik …). Nu na aantal verbouwingen zijn de meeste radiatoren eruit en wordt met name de vloerverwarming gebruikt. Boven bij de kinderen af en toe nog een keer de radiator aan. De CV (NEFIT Trendline HRC 30 CW5) staat op 55 graden maximale aanvoer. Met deze aanvoertemperatuur werken de radiatoren (in combinatie met verbeterde isolatie) ook nog prima.

Uitdaging is nu echter de vloerverwarming geworden. De verdeler is een HTV variant. Aanvoerwater wordt gemengd met retourwater. Helaas niets aan in te stellen. Probleem is nu echter de temperatuur van de aanvoer vanuit de CV geworden. Wanneer nu alleen de vloerverwarming aan staat wordt het water dat vanuit de verdeler de vloer in gaat onvoldoende warm. Wens is ongeveer 40 graden. Maar ik haal nu meestal zo’n 27 a 28 graden. Het lijkt erop dat de CV ketel maximaal een delta T van 20 hanteert. Waardoor de aanvoer vanuit de CV zo tussen de 44 en 48 graden schommelt. De verdeler werkt echter volgens de handleiding beste op temperaturen vanaf 60 graden. Maar die bereik ik bijna niet meer (tenzij er sporadisch ook meerdere radiatoren open staan).

Is er nu toch een manier om de aanvoertemperatuur vanuit de CV te verhogen? Maximale aanvoertemperatuur in de instellingen van de Nefit verhogen helpt niet omdat de daadwerkelijke aanvoer sowieso niet hoger komt dan maximaal 48 graden. Minimaal 50 a 55 graden als aanvoertemperatuur zal al veel beter werken verwacht ik. Ik heb het idee dat het systeem nu echt (te) lang moet werken om de vloertemperatuur te verhogen. Met wellicht hoger verbruik?

Op termijn wordt de CV ketel vervangen door een warmtepomp en dan wordt ook de verdeler vervangen. Maar zal fijn zijn om tot die tijd nog wat beter met het huidige systeem te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door gronig op 21-11-2022 22:42 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
dezonnebril schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat ik dan maar een deftige bypass ga installeren om dat in ieder geval goed in te kunnen stellen. Mijn BonFix gaat ook heel irritant "gillen" bij het doorlaten van water i.c.m. een bepaalde pompdruk. Misschien kiezen voor een Danfoss Avdo 22mm? Iemand enig idee hoe ik de wissel kan maken in de huidige opstelling? Buitendraads vs binnendraads...

[Afbeelding]

[...]

Nou het scheelt echt al een heleboel hoor, maar ik heb gekozen voor één inregelventiel op de aanvoerbuis naar alle radiatoren. Als ik het aantal liters van alle Eclipsen bij elkaar optel, moet ik een hogere flow op het inregelventiel instellen. Ik kom nu niet verder dan 2 liter/minuut, alles daarboven is net zo erg als dat het was. Eventueel kan ik nog splitsen, maar ze staan meestal niet altijd tegelijk aan. Het lijkt wel afdoende op dit moment.

Daarbij komt ook dat de CV de pompdruk aanpast tussen de ingestelde 40% en 60%, dit maakt afstellen niet bepaald makkelijk. Vastzetten op 60% lijkt me niet wenselijk omdat de CV dan niks meer kan regelen.

[...]

Heldere uitleg, dank! :) Een hogere pompdruk instellen heeft dus geen zin bij eclipsen als het doel is om de betreffende radiator sneller warm te willen krijgen. Het zal dus eigenlijk resulteren in meer suizen aangezien de compensatie groter is, correct?

Ik ervaar zelf overigens al wel suizen met minder dan 70l/uur, bijvoorbeeld bij mijn badkamer designradiator. Deze staat op 50l/uur ingesteld maar is goed hoorbaar. Het is ook verschillend per type radiator heb ik het idee. Al met al had ik een andere verwachting van Heimeier kranen, dat is zeker ;).
https://www.gamma.nl/asso...endraad-x-22-mm/p/B589577 Misschien dat dat gaat lukken? Blijft krap.

2ltr/min.????? Voor het hele huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Top, zo simpel kan het zijn (als het gaat passen) :).
Met dat puntstuk kan ik niet aansluiten op het bestaande t-stuk toch? Of ik moet er buis tussen laten met knel, maar daar is sowieso geen ruimte voor.
Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:37:
[...]
2ltr/min.????? Voor het hele huis?
Voor de radiatoren op de slaapkamers van de kids en mijn kantoor. Benedenverdieping is vloerverwarming, die zit niet achter de Watts ;). De meeste radiatoren zijn op ca. 60 liter/uur ingesteld met eclipse. Ik kan dus 2 radiatoren volledig bedienen. Gaat er een extra radiator aan, dan is het middelen. En ja dit is dus niet ideaal, dus misschien dat ik de Watts ga verplaatsen en er een extra bij ga plaatsen (linkerkant huis en rechterkant huis).

[ Voor 23% gewijzigd door dezonnebril op 21-11-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:59:
[...]

Inderdaad de ombouw maakt het verschil.

Reden vervanging?

Ken je dit topic .https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061 Kan een uikomst zijn.
Ja die heb ik al eens gezien en wat doorgelezen.

i.v.m. energiebesparing en ze zien er roestig uit, wat verbogen Finnen etc. Ik heb dit jaar spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Aankomend jaar ben ik van plan om op de benedenverdieping dubbelglas te vervangen voor HR++ glas. Ik dacht misschien dan ook die oude convectoren vervangen voor nieuwe LT-convectoren. Volgens mij kunnen bestaande radiatoren beter met lage tempratuur omgaan als convectoren toch?

Ik heb paar maanden geleden de put bekleed met radiatorfolie en een nieuw schot gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z6oH7WrWgSXlzS9273BlXSzjQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pGMWgzMbNXBEAYOLZGJK3kM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xqbADurM230l9LP7WIIMDks6qE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGPVqe784gabOryeAPWuX2hy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Rickrebr schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:49:
[...]

Ja die heb ik al eens gezien en wat doorgelezen.

i.v.m. energiebesparing en ze zien er roestig uit, wat verbogen Finnen etc. Ik heb dit jaar spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Aankomend jaar ben ik van plan om op de benedenverdieping dubbelglas te vervangen voor HR++ glas. Ik dacht misschien dan ook die oude convectoren vervangen voor nieuwe LT-convectoren. Volgens mij kunnen bestaande radiatoren beter met lage tempratuur omgaan als convectoren toch?

Ik heb paar maanden geleden de put bekleed met radiatorfolie en een nieuw schot gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Hier staan twee oude maar nuttige documenten. Rondom deze post vind je nog meer met betrekking tot putten.
Maar die put van jou, dat word auw.
  • Convector hoort niet in het midden.
  • Put in de breedte zoveel mogenlijk vullen met convector
  • Schotten rondom de convector dienen strak aan te sluiten aan de convector. Maar schotten dienen ook net tot onder je rooster te eindigen
Heb je net je best gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:18:
[...]

Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Hier staan twee oude maar nuttige documenten. Rondom deze post vind je nog meer met betrekking tot putten.
Maar die put van jou, dat word auw.
  • Convector hoort niet in het midden.
  • Put in de breedte zoveel mogenlijk vullen met convector
  • Schotten rondom de convector dienen strak aan te sluiten aan de convector. Maar schotten dienen ook net tot onder je rooster te eindigen
Heb je net je best gedaan.
Bedankt!

De convector heeft altijd al in het midden gezeten, meer naar het raam gaat ook eigenlijk niet vanwege het gordijn dat je kan zien op de foto. Als die dicht is (is eigenlijk nooit) zit het gordijn precies boven de convector dan en dat is ook niet goed toch?

Eigenlijk is dus de convector te klein voor de put, in de breedte dan? opzicht wordt de woonkamer wel gewoon goed warm.

Die schotten kan ik wel eenvoudig aanpassen
Ja ach ja beter iets als niets toch haha, er zat eerst ook geen radiator folie of iets in die put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:37
Wat is het nut van het beperken van het maximale vermogen bij een recente, zelf modulerende CV-ketel op gas? Het maximale vermogen begrenzen heeft toch geen invloed op het minimale vermogen?
Alleen overshooting beperken?
Ik vind geen sluitende verklaring online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

KoningPaulus schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:38:
[...]

Goh, dat zijn verbruikscijfers waar ik wel jaloers van word. Ik kom vooralsnog echt niet onder de 0,8m3 per uur met de Intergas 36/30 met een constante aanvoer van 40 graden... En dan staat de thermostaat laag afgesteld, max 19, tot ongenoegen van de vrouw >:)
Ik had eergisteren met een regenachtige koude dag 4 kuub verbruik, gisteren beetje zon erbij en dan is het 2 kuub. Dat is het voordeel van een goed geisoleerd huis ;-)
Stillekracht schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:29:
Ik denk dat je toch eens verder moet gaan spelen met de pompsnelheid van je ketel. Als je deze fors verhoogd komt er veel sneller warm water bij je verdeler van je vloerverwarming. Als je de pompsnelheid (flow) verhoogd kan de Ta naar beneden.
Goed punt, ik ben er afgelopen dagen mee bezig geweest. Nog geen succes gehad, maar we komen er wel. Bedrijfscode 1 wordt vaak getoond, ketel kan de warmte niet kwijt en slaat af, maar beneden begint dan pas de thermometer op te lopen bij de vloerverwarmingspomp.

Ik heb nu met 50 graden en een iets hogere pompsnelheid iets betere runs wanneer de vloer wat afgekoeld is. Ik had vlak na het instellen runs van 4-5 minuten, maar nu weer terug naar heel kort aan en dan weer uit. Nu na een paar dagen nog maar eens de pompsnelheid verhogen.

An sich is het huis zuinig, maar het kan nog zuiniger + dat die ketel onrustig is. Ik hoor de ketel aan/uit gaan. Mijn vrouw overigens niet, maar op de een of andere manier hoor ik het. Wel makkelijk om dan even bij de vloerverwarmingspomp te kijken.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
dezonnebril schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:46:
Ik ervaar zelf overigens al wel suizen met minder dan 70l/uur, bijvoorbeeld bij mijn badkamer designradiator. Deze staat op 50l/uur ingesteld maar is goed hoorbaar. Het is ook verschillend per type radiator heb ik het idee. Al met al had ik een andere verwachting van Heimeier kranen, dat is zeker
Dan staat je pompdruk wel erg hoog, misschien Max pomptoerental wat verlagen.

[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 22-11-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@TRiXeS c. staat te laag ingesteld op 25. Zet die eens zo hoog mogelijk en kijk wat het dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
peterpv schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:11:
[...]

Je hoeft het gasverbruik voor koken en warm water niet in te stellen / mee te nemen in de berekening maar als je dat wel doet dan zal de berekening van het verbruik per graaddag iets nauwkeuriger worden.

Als je het echte verbruik van koken + warm water wilt berekenen / invullen zul je in een paar zomermaanden (wanneer de verwarming uit blijft) het gasverbruik moeten bijhouden. In mijn geval kom ik dan b.v. op zo'n 30 m³ per maand (voor een gezin van 4) dus zo'n 360 m³ per jaar. Dat is maar ongeveer 1/5 van mijn totale gasverbruik dus als ik het verbruik van koken + warm water op 0 zet maak ik geen hele grote fout in de berekening van het verbruik per graaddag.

Ik raad je aan: als je ook een gezin van 4 bent, gebruik je 30 m³ per maand in voor "Energieverbruik overig".
Heb je een groter/kleiner gezelschap: doe een schatting. Je kunt nu wat invullen / een berekening doen en dat altijd later weer aanpassen en de berekening herhalen.

Voor extra nauwkeurigheid: komende zomer de gas-standen maandelijks bijhouden.
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik in de zomermaanden ook ongeveer 25-30m3 per maand voor warm water en koken (gezin van 3). Alleen mijn totaal verbruik inclusief verwarmen, koken, warm water etc is 1050m3 per jaar. (Energie label A)

360/1050=0.35, in mijn geval is dit 1/3 van mijn totaal verbruik, dus voor mij geeft het wel degelijk verschil in de berekening van het verbruik per graaddag.

Als ik het goed begrijp zijn de gewogen graaddagen het verschil in temperatuur (binnen - buiten) bij elkaar, geteld vanaf het moment dat het kouder buiten is dan binnen. Zodra het buiten kouder word, gaat de temperatuur binnen ook omlaag, gevolg is dat je moet gaan stoken.

Als je puur kijkt naar wat je nodig hebt om dat verschil te verwarmen dan heeft jouw warm water gedrag daar totaal geen invloed op. I.m.o is het dus aannemelijker om je warm water niet mee te nemen in de berekening.

Wellicht dat mindergas je warm water gedrag van het totaal aftrekt, je kan niet zien hoe hun berekening is opgebouwd en dat is dus eigenlijk mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Hoe zit het eigenlijk met die graaddagen? Ik heb het idee dat het verbruik per graaddag alsnog hoger ligt bij koudere weersomstandigheden. Dit zou toch gecorrigeerd moeten worden door het aantal graaddagen?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 16-09 23:08
Cemmey schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:19:
[...]
Als je puur kijkt naar wat je nodig hebt om dat verschil te verwarmen dan heeft jouw warm water gedrag daar totaal geen invloed op. I.m.o is het dus aannemelijker om je warm water niet mee te nemen in de berekening.

Wellicht dat mindergas je warm water gedrag van het totaal aftrekt, je kan niet zien hoe hun berekening is opgebouwd en dat is dus eigenlijk mijn vraag.
Dat idd, op mindergas vul je zelf je warmwater + koken verbruik in en dat wordt dan afgetrokken van de meterstanden zodat je het gas wat je uitsluitend voor verwarming gebruikt, over houdt.

Dus in die zin heb je gelijk dat het warmwater + koken verbruik NIET in de graaddagen berekening zit want dat verbruik heeft niks met verwarming te maken. Maar dan moet je dus wel alleen het gas voor verwarming in je graaddagen berekening gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:00
"Energieverbruik overig" word afgetrokken van het totaal. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf0q40FIZ0KkRir__HMEKXlG1VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8Fd2Wd6YjAyPSl7SU6vnany.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVJB7SQq2NAYSukEJaSHj4vh-iM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QlA9GTRBVwtc6mli9cs5H1E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
AriGold schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 02:10:
Wat is het nut van het beperken van het maximale vermogen bij een recente, zelf modulerende CV-ketel op gas? Het maximale vermogen begrenzen heeft toch geen invloed op het minimale vermogen?
Alleen overshooting beperken?
Ik vind geen sluitende verklaring online
Goeie vraag. Is idd om overshoots te beperken/voorkomen imho. Met 250 km/u naar het volgende stoplicht op 100m verder te lanceren is niet heel effectief. Zo is het met een CV ketel ook, als ie overgedimensioneerd is: veelal beginnen ze gelijk op hun maximum vermogen te branden, als je bv 30kW hebt, wat niet vreemd is in de meeste NL huizen, en je afgifte systeem vereist 3kW, dan knal je binnen een halve minuut naar een te hoge retourtemperatuur, en slaat je ketel af. Slow & steady wins the race ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
NoepZor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:44:
Hoe zit het eigenlijk met die graaddagen? Ik heb het idee dat het verbruik per graaddag alsnog hoger ligt bij koudere weersomstandigheden. Dit zou toch gecorrigeerd moeten worden door het aantal graaddagen?
Volgens mij maakt het nogal veel verschil wat de windkracht en windrichting is, bij veel huizen dan. Als ik hier een koude oostenwind heb die recht op de voorkant van mijn huis staat te blazen, dan kan het nog 10graden zijn, maar dan verstook ik een stuk meer gas dan als het -3 graden, windstil en helder is, en het zonnetje staat lekker op onze glazen uitbouw te schijnen. Graaddagen neemt alleen de temperatuur mee, geen andere zaken. Tis al beter dan niks, maar ik vind dat vooral wind nogal genegeerd wordt. UPDATE: het blijkt dus dat graaddagen wel de wind meeneemt, zie hieronder....

Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van je specifieke huis.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 22-11-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
Strontvlieg schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:24:
[...]

Ik heb je verhaal gelezen. Ik geef je weinig kans bij 'de instanties' . Ik lees geen veiligheidsrisico's. Hooguit een systeem wat geen value voor money biedt. Meer dan een negatieve gebruikerservaring blijft er dan niet over.

Beter al je opgedane kennis gebruiken, om te bepalen of vervangen door een ander product zich terugverdient door efficiënter stoken/ lagere kosten.

Niet meer nadenken over de 8000 euro (sunk cost) of hopen op verbeteringen. Wel goed om anderen bewust te maken.
Ik hoop dat het toch iets losmaakt. In tijden waar we overheidssteun moeten krijgen om onze gasrekening te kunnen betalen. En waarbij onze uitstoot zoveel mogelijk beperken met de dag belangrijker wordt. Dan begint dit toch wel erg veel op een nieuwe "diesel gate" te trekken, maar dan met gas.

Daarbuiten maakt het mij gewoon enorm enorm kwaad. De CEO van Viessmann, Max Viessmann heeft zijn vermogen dit jaar zien stijgen met 1,1 miljard euro! En dit mede door de gewone burger af te zetten en daarbij het milieu schade te berokkenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:04:
[...]

Volgens mij maakt het nogal veel verschil wat de windkracht en windrichting is, bij veel huizen dan. Als ik hier een koude oostenwind heb die recht op de voorkant van mijn huis staat te blazen, dan kan het nog 10graden zijn, maar dan verstook ik een stuk meer gas dan als het -3 graden, windstil en helder is, en het zonnetje staat lekker op onze glazen uitbouw te schijnen. Graaddagen neemt alleen de temperatuur mee, geen andere zaken. Tis al beter dan niks, maar ik vind dat vooral wind nogal genegeerd wordt.

Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van je specifieke huis.
KNMI geeft op haar website aan dat ze ook de windsnelheid meenemen in de berekening van graaddagen:
Gedurende het gasjaar, dat loopt van 1 oktober tot en met 30 september, berekent het KNMI dagelijks uit temperatuur en windsnelheid het aantal graaddagen. Graaddagen zijn een maat voor de vraag naar aardgas. Ze zijn van belang om bijtijds de productie en invoer van gas op de gasvraag af te stemmen. De graaddagen in het onlangs afgesloten gasjaar 2021 bleven net onder het langjarige gemiddelde door de relatief zachte winter.
Effectieve temperatuur

Hoe lager de temperatuur en hoe hoger de windsnelheid, des te groter de vraag naar aardgas voor verwarming. De vraag op een willekeurige dag wordt berekend met behulp van de effectieve temperatuur (Teff) die gelijk is aan T – (V/1,5), waarbij T de daggemiddelde temperatuur is en V de daggemiddelde windsnelheid uitgedrukt in meters per seconde, beide in De Bilt.

De vraag naar aardgas in een bepaalde periode wordt vervolgens geschat als de som van (14 -Teff) over de dagen dat Teff lager is dan 14 graden. Deze som noemen we graaddagen. Dagen met een effectieve temperatuur boven de 14 graden tellen dus niet mee, en hoe verder de effectieve temperatuur onder de 14 graden zakt, hoe sterker die dag meetelt. 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Squawk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:10:
[...]

KNMI geeft op haar website aan dat ze ook de wind meenemen in de berekening van graaddagen:

[...]
Ah, ok, weer wat geleerd, tnx! :)

Hmm, dan zal bij ons de fluctuatie in verbruik per graaddag ws vanuit het sww verbruik zijn denk ik dan.

tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:11:
[...]

Ah, ok, weer wat geleerd, tnx! :)

Hmm, dan zal bij ons de fluctuatie in verbruik per graaddag ws vanuit het sww verbruik zijn denk ik dan.

tnx!
Misschien berekent mindergas.nl graaddagen op een andere wijze. Dat zou kunnen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Squawk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:12:
[...]

Misschien berekent mindergas.nl graaddagen op een andere wijze. Dat zou kunnen. :)
Ik zit bij UMeter te kijken, die lijken ook seizoensinvloeden mee te nemen:

GEWOGEN GRAADDAGEN
Behalve de buitentemperatuur, zijn er per jaargetijde nog meer weersomstandigheden van invloed op de thermostaat. Denk bijvoorbeeld aan de warmte van zonnestralen op het huis. Om de invloed van die wisselingen op de berekeningen te minimaliseren, worden de graaddagen vermenigvuldigd met een seizoensafhankelijke weegfactor. Dit noemen we gewogen graaddagen.

https://umeter.nl/over-gr...we%20gewogen%20graaddagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 15:47
leonbong schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:28:
[...]

Ik neem aan dat je een chronotherm aan/uit bedoelt en instelling 13.

Je kan daarmee instellen op welke temperatuur afwijkingen de thermostaat actie neemt.
Stel woonkamer instellingen 20 graden, bij instelling 3,0. Woonkamer 21,5 thermostaat uit, 18,5 aan.
Bij deze de reactie van Honeywell op mijn vraag naar de werking van parameter 13 in een (oudere) Honewell Chronotherm Modulation

"De proportionele band is een temperatuurgebied rondom de ingestelde temperatuur, waarin de thermostaat het uitgangssignaal, naar bijvoorbeeld het cv-toestel, controleert. Buiten dit temperatuurgebied is het uitgangssignaal volledig aan of volledig uit.

Het gebied kan worden aangepast tot 3°C (fabrieksinstelling 1.5°C) voor een verbetering van de temperatuurregeling. Deze functie is handig voor goed geïsoleerde woningen met overgedimensioneerde verwarmingssystemen of luchtverwarmingssystemen met snelle reactietijden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRiXeS
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Superbeagle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:45:
@TRiXeS c. staat te laag ingesteld op 25. Zet die eens zo hoog mogelijk en kijk wat het dan doet.
Hij kan tot 99; Zal kijken wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:00
Gewogen graaddagen worden bij mindergas op dezelfde manier berekend als bij Umeter (vermenigvuldiging met seizoensafhankelijke weegfactor). Er wordt niet gecorrigeerd voor dagelijke variaties in windsterkte, voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Takeitezie schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:52:
Beste forumleden,

Ik zou hem misschien in overleg met mijn CV-installateur zelf modificeren (lees bypass afdoppen) extern bypass plaatsen.
Als mijn installateur dat niet aan durft dan zou ik toch heel een klein CV-buffer en separate UPM pomp
overwegen.
Want het huidige kost gewoon geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjSci6STAJMUIfrGDMD-djnaNOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLr1GZUlAzB9hvuOZ0Zba4XE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 22-11-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
@leonbong Op de oorspronkelijke installatie zat reeds een bypass, bij de collector op het gelijkvloers. Op ongeveer 10m van de ketel schat ik. Deze is instelbaar tussen 0.2 en 0.6 bar en staat momenteel op deze laatste stand en is dus constant uitgeschakeld. Zou ik hetzelfde kunnen bereiken door de interne bypass volledig te sluiten (als dat al mogelijk is) en mijn externe bypass overeenkomstig in te stellen volgens de rode stippellijn uit mijn verslag?
Pagina: 1 ... 91 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?