Hi allen,
Ik heb geprobeerd mezelf in te lezen in het instellen van de CV-installatie d.m.v. de installatiehandleiding van mijn CV-ketel en doorspitten van dit topic. Veel situtaties die ik hier tref, zijn toch weer net iets anders dan mijn situatie. Het lukt me niet om de CV zo in stellen, zodat hij doet wat ik wil.
Situatie:
- Nieuwbouwwoning uit 2019, met een lage temperatuur vloerverwarming op de begane grond (70m2 oppervlakte) en conventionele (HT) radiatoren op de 1e verdieping en zolder.
- CV-ketel is een Intergas HReco 36/30 met CV-pomp en driewegklep;
- vloerverwarming (6 groepen) zonder pomp;
- Radiatoren met radiatorknop (geen thermostaat);
- Honeywell Chronotherm Touch Modulation klokthermostaat (OpenTherm volgens mij?) voor de vloerverwarming;
- Honeywell Wireless T87RF2025 thermostaat (aan/uit?) voor de radiatoren;
- De thermostaat van de radiatoren staat in principe altijd uit (lees: 17 graden) en de vloerverwarming beneden overdag op 19 graden;
- Monitoring elektra+gas met Youless P1 aan slimme meter + Enelogic.
Wat betreft de CV-ketel, twijfel ik of de instellingen goed staan voor een optimaal gasverbruik en comfort. Zoals bij iedere nieuwbouw, wordt hier tijdens de installatie weinig aandacht aan besteed. Gevoelsmatig verbruikt de CV veel gas om beneden te stoken naar 19 graden. De CV staat letterlijk uren continue te stoken en te pompen. In de praktijk staat de CV van 8:00 tot begin-halverwege de middag te stoken (0,9m3 per uur). Vervolgens geef de thermostaat op den duur zelfs 19,5 of soms 20 graden aan. Vervolgens blijft de CV vervolgens uit, tot meestal de volgende ochtend (als het 's nachts is afgekoeld) 8:00. Soms is dit zelfs pas later. Uiteraard doet de vloerverwarming in die tussentijd ook niks meer. Ik zou verwachten dat de CV eerder wat vaker kleine beetjes verwarmt, om de vloer op temperatuur te laten blijven?
De vloerverwarming (ligt onder een houten vloer) stond 's nachts op 18 graden (van 20;00 tot 8:00 of 16:00 [afhankelijk van vrije dag/weekend]), maar dit heb inmiddels aangepast naar 18,5 (en moet misschien zelfs maar gewoon 19 graden zijn [constante temperatuur]?).
De instellingen van de CV-ketel zijn als volgt:
Parameter | Beschrijving | Standaard | Ingesteld op: |
1 | Installatietype | 0 | 0 |
2 | CV-pomp instelling | 0 | 0 |
3 | Max CV vermogen | 60 | 60 |
3. | Max capaciteit modulerende CV-pomp | 80 | 99 |
4 | Maximaal WW vermogen | 99 | 99 |
5 | Min aanvoer temp stooklijn | 25 | 25 |
5. | Max instelwaarde aanvoertemperatuur | 90 | 40 |
6 | Min temp. buitenlijn | -7 | -7 |
7 | Max temp. buitenlijn | 25 | 25 |
8 | CV pomp nadraaitijd CV | 1 | 3 |
9 | CV pomp nadraaitijd boiler | 1 | 1 |
A | Stand driewegklep | 0 | 7 |
b | Booster | 0 | 0 |
C | Stappenmodulatie | 1 | 0 |
c | Min toerental CV | 30 | 25 |
c. | Min capaciteit modulerende CV-pomp | 40 | 25 |
d | Minimaal toerental WW | 25 | 25 |
E | Min aanvoertemperatuur bij OT (Opentherm) of RF-thermostaat | 40 | 25 |
E. | Reactie OT en RF kamerthermostaat | 1 | 1 |
F | Starttoerental CV | 50 | 50 |
F. | Startoerental WW | 50 | 50 |
h | Max toerental ventilator | 50 | 50 |
L | Legionella preventie | 0 | 0 |
n | Regeltemperatuur tijdens boiler-bedrijf | 80 | 80 |
n. | Warmhoudtemperatuur bij Comfort/Eco | 0 | 0 |
O. | Wachttijd CV-vraag beantwoording | 0 | 0 |
O. | Wachttijd CV-bedrijf na WW-bedrijf | 0 | 0 |
o. | Aantal Ecodagen | 3 | 3 |
P | Antipendeltijd tijdens CV-bedrijf | 5 | 8 |
P. | Referentiewaarde tapwater | 36 | 36 |
q | Zomerstand | 0 | 0 |
Maximale CV-temperatuur van radiatoren is 50 graden en tapwater staat op 60 graden. Tapcomfort staat uit.
Kunnen jullie eens meekijken wat ik hier nu fout doe? Heb al diverse instellingen geprobeerd (en weer teruggezet), maar ik kom er niet uit. Thanks!