Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 114 Laatste
Acties:
  • 888.808 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:27
Martine schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:39:
Omdat ik net een Tado Thermostaat heb gekocht ben ik mij gaan verdiepen in de cv installatie. Nu kom ik erachter als hij de hele tijd uit/aan gaat. De ketel slaat af omdat de retourtemperatuur te hoog is. Het systeem is niet waterzijding ingeregeld en dat is het eerste waar ik mee wil beginnen.

Waarom een Tado? Simpel, wanneer de houtkachel in de woonkamer aan staat verrek ik op de slaapkamer, make-upkamer en in de douche. Met een Tado dacht ik dat probleem snel op te lossen, alleen kan dit véél beter want de cv ketel doet nu maar wat.

Ook wil ik een bypass plaatsen, als iemand tips hiervoor heeft, dan graag! Volgens mij snelle research moet hij helemaal op het uiteinde, maar dat is op mijn slaapkamer achter. Kan hij niet gewoon verstopt worden bij de cv-ketel? En wat is hier precies voor nodig of kan ik de eerste-de-beste drukverschilregelaar bestellen?

Nu dé vraag waar ik echt niet uit kom! :?

In de bijkeuken is een Radson radiator, met een onderblok aansluiting. Aan/afvoerleidingen zitten naast elkaar. Heb al onderzocht, het is onderblok van Heimeier type Vekolux.
Volgens mij kan je deze waterzijdig inregelen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het kan ook alleen voor het afsluiten zijn.

Dan de thermostatiosche insert die in de radiator zit, hier zitten ook nummers op dus het lijkt mij ook mogelijk om hem daarmee waterzijdig in te regelen. Bijgaande een foto.

Echter wil ik alles dynamisch inregelen met de Heimeier Eclipse en zal daarvoor thermostaatkranen voor bestellen. Lijkt mij ook het meest voor de hand liggende, want de Tado verwarmt kamers per keer, allemaal tegelijk of waar ik het warmer wil hebben. Statisch instellen lijkt mij dan ook onmogelijk om aan te beginnen.

Nu de vraag, want bij Radson heb ik deze pdf gevonden met een technische tekening. Daar staat bij Maximaal 18.65 mm. De lengte komt ook niet overeen, maar hij zal ergens in komen lijkt mij. In de radiator. Hier kan ik geen info over vinden bij Radson. :|

Bij Heimeier heb ik insert met automatische debietregeling voor radiatoren gevonden, zie deze pdf op de onderste pagina voor, maar geen enkele gaat passen.

Wie kan helpen? OF zeggen de geleerden hier, laat die ene radiator maar lekker waaien? Eigenlijk zou dat niet mogelijk zijn, want ik wil het perfect hebben. <3

Want eigenlijk wil ik deze radiator ook automatisch het debiet laten regelen.

[Afbeelding]

PS; Pap gaat helpen voor de daadwerkelijke installatie, ik doe hand en spandiensten en doe vooraf alle Tweaker uitzoekwerk :9 Hij kan een hoop en heeft veel gereedschap alleen weet niets van berekenen en sommige achterliggende zake, maar dan ben ik er wel! :)
Dit is oventrop voorinstelbaar ventiel wat nu in je radiator zit, oventrop maakt ook automatische Q-tech die hier in passen. (Oventrop 1019080)

Mijn persoonlijke mening is dat dit zonde van het geld is als je al een voorinstelbare hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:29
harry59 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:53:
Hallo mensen,

Misschien een oude koe: kost "low load control" (een vorm van pendelen?) meer gas (wat ik vermoed vanwege het veelvuldige spoelen met lucht) dan een aantal keer per dag een verwarmingsrun waarbij de werkelijke temperatuur (circa 0,3 graad) doorschiet tov de gewenste temperatuur?

Heb beide condities geprobeerd en gevolgd dmv graaddagen info, maar kon het verschil niet zien. Maar een graaddag is waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg

Een verwijzing naar een eerdere discussie zou mji ook helpen.

Alvast dank!
Probeer sowieso te accepteren dat "low load control" of een soort van aan/uit iets totaal onvermijdelijks is. Ook met een 500 euro thermostaat gaat dit gebeuren.

Als je ketel sterker is dan het warmteverlies van je woning, dan is aan/uit het enigste wat nog mogelijk is. De ene thermostaat doet dat beter dan de andere.

Ventilatie verlies in de brander ruimte is waar, maar het is weinig. En daarom is een naloop tijd van de cv pomp ook goed, je trek dan zoveel mogelijk warmte uit de ketel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 20:56
Seafarer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:51:
[...]
Als je ketel sterker is dan het warmteverlies van je woning, dan is aan/uit het enigste wat nog mogelijk is. De ene thermostaat doet dat beter dan de andere..
Dank voor je reactie.

In mijn situatie gaat het om uren achterelkaar 2,5 minuut aan en 2,5 minuut uit. (vermogen staat op circa 5 kW Ta is 35 C en Tr is 5 graden lager).

Versus bv 1 x per 2 uur 10 minuten branden.

Dat moet zou toch merkbaar moeten in gasverbruik? En slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
harry59 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:40:
[...]

Dank voor je reactie.

In mijn situatie gaat het om uren achterelkaar 2,5 minuut aan en 2,5 minuut uit. (vermogen staat op circa 5 kW Ta is 35 C en Tr is 5 graden lager).

Versus bv 1 x per 2 uur 10 minuten branden.

Dat moet zou toch merkbaar moeten in gasverbruik? En slijtage?
Dat zijn 5 min. cyclussen en 12 per uur. Dat is wat erg veel.
Klopt het dat je vloerverwarming zonder pomp hebt? Dat daarom Ta zo laag is?
- ik krijg het idee dat je thermostaat verkeerd staat. Sommige kun je inderdaad op 12 keer per uur aan/uitzetten. Of met opentherm vraagt hij te lage temperatuur.
- ketel geeft foutmeldingen?
- Aanwarmen duurt lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
Geen vloerverwarming wel radiatoren met fans. En Ta 35 C is de minimale en 45 C als max Ta. Ik probeer, in voorbereiding op een wp, of ik bij deze condities het huis (met name de woonkamer en badkamer) kan verwarmen.
Low load control op Honeywell Mod thermostaat
Geen foutmeldingen
24 h/dag op 19 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
harry59 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:24:
Geen vloerverwarming wel radiatoren met fans. En Ta 35 C is de minimale en 45 C als max Ta. Ik probeer, in voorbereiding op een wp, of ik bij deze condities het huis (met name de woonkamer en badkamer) kan verwarmen.
Geen foutmeldingen
24 h/dag op 19 C
Leuk. Maar daar ga je weinig aan doen.Met ventilatoren forceer je dus lage temperatuur. isolatie zal ook aardig op orde zijn.
Dus waarom niet de Koevlaas formule nemen en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
Uit 1997 met standaard isolatie. Volgens Koevlaas zou 5 kW genoeg moeten zijn. Maar ik benieuwd of de badkamer ook meekomt bij de LTV. Overigens Koevlaas gaat uit van verbruik incl. sww, of is er ook een versie excl?
Terug naar cv en de komende koude: volgens jou kan het niet gebeuren dat de brander lange tijd continu op lage capaciteit werkt?
Nog een vraag: wat zou effect zijn van het verlagen van de pompsnelheid van Midden naar Laag op het door mij op het brandergedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 22:15
Goedenavond, m’n onderhoudsmonteur heeft het vermogen van m’n Intergas CV ketel dinsdag omlaag bijgesteld van 70% naar 40% en ook de aanvoertemperatuur verlaagd van 80 naar 65 graden. Volgens hem is dat meer dan voldoende vermogen voor m’n appartement van 80m2.

Ik heb beneden drie radiatoren en boven twee (waarvan één deco-radiator in de badkamer), de radiatoren boven heb ik nooit aan (loft woning dus alle warmte stijgt naar boven). Sinds de aanpassingen door de monteur blijft de CV ketel verwarmen, ook al is de gewenste temperatuur bereikt. Kan dit veroorzaakt zijn door het lagere vermogen of aanvoertemperatuur? Zo ja, zet ik het weer omhoog. En binnenkort even kijken of waterzijdig inregelen zelf lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
harry59 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:24:
Geen foutmeldingen
24 h/dag op 19 C
Je pompsnelheid is veel te laag. De ketel springt aan en haalt bijna direct de gevraagde temperatuur, dus valt hij weer uit.

Zet de pompmodulatie uit (bij Intergas heet dat stappenmodulatie) en zet de pomp zo hoog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 09:59
Voor mensen die naast (of in plaats) van de SD18B20 temp sensoren ook bijv. Sonoff Zigbee of Bluetooth temp sensoren willen inzetten om allerlei temp’s te meten rond ketels en radiatoren:

https://community.home-as...ng-interval/216315?page=2

Wat op valt is dat er een boel te doen is rond de frequentie/intervals waarmee de Zigbee en Bluetooth sensoren meetwaarden doorgeven: is nogal random….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 22:26
Veerman24 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:04:
[...]

[...]

Je hebt gelijk. Als antwoord op dezelfde vraag in de reacties bij zijn video staat: " LTV verdeler zonder pomp op 100% zetten, bij een verdeler met pomp tussen 25 en 40%."
Maar als je systeem nu naar tevredenheid werkt, waarom nog iets veranderen? " If it ain't broken, don't fix it". O-)
Ik loop sinds deze week toch weer te kloten. Toch telkens weer code 1 die voorbij komt.
Ik gebruik alleen de vloerverwarming beneden, er zit een Grundfos alpha pomp op, snelheid op hoog continu.

Begrijp ik goed dat de aanvoer op 75 moet, vermogen op min 25 max 30, en een pompsnelheid van 25 tot max 40%?

Wat ik probeer te begrijpen: hoe maak je zo efficiënt mogelijk gebruik van mijn systeem? Want die verdeler snap ik maar weinig van eerlijk gezegd, hij houdt een hoop warm water tegen lijkt het.

Ja, de pomp er tussenuit halen zal het advies zijn van sommigen, maar ik wil de mogelijkheid houden om toch boven de radiatoren te kunnen gebruiken wanneer ik dat wil.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry59
Ga ik proberen! Ivm met je eerdere toelichting op stappenmodulatie van Intergas: Tset is de door de thermostaat berekende aanvoer temp? En Ta is de werkeliijke temp van het water dat de ketel het systeem in stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@KoningPaulus Als het inderdaad een storing '1' is dan staat er dit in de handleiding:

Temperatuur te hoog -> Mogelijke oorzaken:
  • Lucht in installatie. Ontlucht ketel en cv-installatie.
  • Pomp draait niet.
  • Controleer de bedrading tussen de pomp en de branderautomaat.
  • Te weinig doorstroming in installatie, radiatoren dicht, pompstand te laag.
Ik zou bij die laatste optie beginnen. Jouw pompsnelheid lijkt mij wat te laag icm vvw.

Edit:
Het kan ook een bedrijfscode zijn. Storingscodes knipperen. Dan betekent het dit:
Gewenste temperatuur bereik -> De branderautomaat kan de warmtevraag tijdelijk blokkeren. De brander wordt dan gestopt. De blokkering vindt plaats omdat de gevraagde temperatuur is bereikt. Als de
temperatuur voldoende is gezakt wordt de blokkering opgeheven.

[ Voor 22% gewijzigd door Superbeagle op 18-11-2022 20:32 . Reden: Nog wat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Superbeagle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:27:
@KoningPaulus Als het inderdaad een storing '1' is dan staat er dit in de handleiding:

Temperatuur te hoog -> Mogelijke oorzaken:
  • Lucht in installatie. Ontlucht ketel en cv-installatie.
  • Pomp draait niet.
  • Controleer de bedrading tussen de pomp en de branderautomaat.
  • Te weinig doorstroming in installatie, radiatoren dicht, pompstand te laag.
Ik zou bij die laatste optie beginnen. Jouw pompsnelheid lijkt mij wat te laag icm vvw.
Ja is bekend.
Ik kom van een pompsnelheid van 99-99.

Ik had de afgelopen weken deze instellingen die initieel leken te werken

Minimaal vermogen (c) 20%
Maximaal vermogen (3) 70%
min Pompsnelheid (c.) 99%
max Pompsnelheid (3.) 99%
Aanvoer 40 gr

C: 0 (ipv 1 =stappen modulatie) Uitgezet dus
E 40 graden
E. 2 (warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoer temperatuur) - zou aan/uit moeten zijn las ik
Nadraaitijd ( 8 ) 1 min

Kun jij concreet eens een voorstel doen welke instellingen in theorie zouden moeten werken met de situatie zoals omschreven? Alle radiatoren in huis zijn verder dicht gedraaid, ik wil alle warmte, liefst zo laag mogelijk ivm besparing ofc, de vloer in. En besef me dat de minimale onderwaarde een probleem kan zijn bij deze ketel (36/30). Daarom destijds bewust het min vermogen zover mogelijk teruggebracht naar 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@KoningPaulus Bereken eens hiermee wat de afgifte is als je enkel vloerverwarming gebruikt:

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Edit:
Vermenigvuldig dan het aantal Watt/m² met de oppervlakte van je vvw. Gebruik wel de Ta en Tr die in- en uit de verdeler komen. Niet die van de ketel.

[ Voor 32% gewijzigd door Superbeagle op 18-11-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@KoningPaulus heb je een mengverdeler? Zo ja, zit daar een thermostaatknop op? Zo ja, zet die dan eens maximaal.

Het kan zomaar zijn dat de thermostaatknop de aanvoer knijpt, waardoor de ketel zijn warmte niet naar de vloer krijgt en dus over de bypass stuurt. Dan krijg je dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Superbeagle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:35:
@KoningPaulus Bereken eens hiermee wat de afgifte is als je enkel vloerverwarming gebruikt:

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Nu ga je me details vragen... Uhh. Het is een huis uit 2002, prima maar standaard vloer / isolatie volgens mij. Diktes geen idee. Gaat om 65m² vvw verdeeld over 7 groepen in ieder geval. Dus dan kom ik op 8-8,5?

Edit: als ik uit ga van Ta 40 ketel, dan komt er 38 de vloer in en 34 uit. Althans. Dat was de laatste keer dat ik dat controleerde toen de instellingen wel werkten. Dan kom ik op 5,8 (als ik alles op die site standaard laat en vermenigvuldig met 65)

[ Voor 20% gewijzigd door KoningPaulus op 18-11-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Blihi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:37:
@KoningPaulus heb je een mengverdeler? Zo ja, zit daar een thermostaatknop op? Zo ja, zet die dan eens maximaal.

Het kan zomaar zijn dat de thermostaatknop de aanvoer knijpt, waardoor de ketel zijn warmte niet naar de vloer krijgt en dus over de bypass stuurt. Dan krijg je dit ook.
Mengverdeler ja. Met Grundfos alpha pomp. Thermostaat knop staat volledig open, is nooit geknepen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dan is waarschijnlijk het minimum vermogen van de ketel hoger dan het afgiftevermogen van de vloer. Dan gaat de ketel pendelen (code 1). De instellingen lijken verder te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@KoningPaulus Nee, er moet ergens iets van 50-100 W/m² eruit komen. Stel 75 W/m² dan is de totale afgifte 65 x 75 = 4.875 Watt. Ben benieuwd naar jouw gemeten Ta/Tr uit de verdeler, dat zegt namelijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Superbeagle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:46:
@KoningPaulus Nee, er moet ergens iets van 50-100 W/m² eruit komen. Stel 75 W/m² dan is de totale afgifte 65 x 75 = 4.875 Watt. Ben benieuwd naar jouw gemeten Ta/Tr uit de verdeler, dat zegt namelijk veel.
Zie edit hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Blihi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:45:
Dan is waarschijnlijk het minimum vermogen van de ketel hoger dan het afgiftevermogen van de vloer. Dan gaat de ketel pendelen (code 1). De instellingen lijken verder te kloppen.
Tsja. Wat kan ik dan nog meer doen?
Ik dacht dat een aanvoer hanteren van 40, E. Op 2 (aan/uit)/maximaal ingestelde leveren, stappenmodulatie uit, pompsnelheid min en max hoog, dat dat gewoon zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:28
KoningPaulus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:19:
[...]

Ik loop sinds deze week toch weer te kloten. Toch telkens weer code 1 die voorbij komt.
Ik gebruik alleen de vloerverwarming beneden, er zit een Grundfos alpha pomp op, snelheid op hoog continu.

Begrijp ik goed dat de aanvoer op 75 moet, vermogen op min 25 max 30, en een pompsnelheid van 25 tot max 40%?

Wat ik probeer te begrijpen: hoe maak je zo efficiënt mogelijk gebruik van mijn systeem? Want die verdeler snap ik maar weinig van eerlijk gezegd, hij houdt een hoop warm water tegen lijkt het.

Ja, de pomp er tussenuit halen zal het advies zijn van sommigen, maar ik wil de mogelijkheid houden om toch boven de radiatoren te kunnen gebruiken wanneer ik dat wil.
Ik heb nu voor mijn LTV-verdeler de aanvoertemp. op 75 graden gezet en het ventiel voor bijmenging retourwater vol open. Vermogen op 25% (min en max) en pompsnelheid op 25% en 35% (min/ max). Wij hebben boven ook radiatoren die nu nog niet in gebruik zijn. Alle groepen op de verdeler zijn ingeregeld op retourtemperatuur dmv een IR-thermometer. We gaan het zien hoe dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KoningPaulus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:51:
[...]

Tsja. Wat kan ik dan nog meer doen?
Ik dacht dat een aanvoer hanteren van 40, E. Op 2 (aan/uit)/maximaal ingestelde leveren, stappenmodulatie uit, pompsnelheid min en max hoog, dat dat gewoon zou moeten werken.
Afgiftevermogen verhogen kan maar op 1 manier. De vloer warmer maken. Dus Ta omhoog of snelheid van de pomp over de vloer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Blihi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:00:
[...]

Afgiftevermogen verhogen kan maar op 1 manier. De vloer warmer maken. Dus Ta omhoog of snelheid van de pomp over de vloer omhoog.
Pomp staat al op het hoogst beneden, 'hoog continu', en met een min en max pompsnelheid op de ketel van 99% kan ik daar dus weinig aan veranderen.

Ta omhoog, ok, maar met welke instellingen verder? Nog steeds aan/uit (E.) regeling, en nog steeds stappenmodulatie uit? Of dan juist weer E. op 1 ingesteld (dat ie vanuit het minimaal ingestelde, parameter E) gaat stoken?
Want dat heb ik al eens geprobeerd met een Ta ingesteld van 70. Vervolgens de retour dus ook naar 70. Dan duurt het weer even voordat je iets anders kan proberen namelijk :+
scotman21 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:56:
[...]

Ik heb nu voor mijn LTV-verdeler de aanvoertemp. op 75 graden gezet en het ventiel voor bijmenging retourwater vol open. Vermogen op 25% (min en max) en pompsnelheid op 25% en 35% (min/ max). Wij hebben boven ook radiatoren die nu nog niet in gebruik zijn. Alle groepen op de verdeler zijn ingeregeld op retourtemperatuur dmv een IR-thermometer. We gaan het zien hoe dit werkt.
Met welke instellingen nog meer?

[ Voor 25% gewijzigd door KoningPaulus op 18-11-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
Uit 1997 met standaard isolatie. Volgens Koevlaas zou 5 kW genoeg moeten zijn. Maar ik benieuwd of de badkamer ook meekomt bij de LTV. Overigens Koevlaas gaat uit van verbruik incl. sww, of is er ook een versie excl? mijn sww is lager dan gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

leonbong schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:46:
[...]

Juist bij zone regeling is waterzijdige inregeling inclusief een knappe veerbelaste bypass zeer belangrijk.
In ergste geval heb je namelijk één zone die de totale retourtemperatuur verhoogd.

Of één zone krijgt zoveel flow dat de HR91/92 zoneregelaar maar 1% open moet staan, waardoor je geen goede stabiele temperatuur krijgt in die zone.
Een eerder bericht van Marc Sway geeft juist aan dat waterzijdig inregelen niet loont?
Ik zou ook wel 's willen weten hoe ik de evohome thermostaten waterzijdig inregel? (ik ken het principe niet exact als ik eerlijk ben) Als ik een warmtevraag heb hoor ik het motortje van de thermostaat draaien, maar hoe ver deze nu open of dicht staat bij een bepaalde themperatuur is mij niet duidelijk?

Ik heb een danfoss terugslagventiel: Bedoel je dat met veerbelaste bypass?
Enig idee hoe ik doe moet zetten? De sticker met bar en dan 0 en de ene kant - en de andere kant + op is er bijna af, ik heb geen flauw idee hoe dit ding moet staan er draai er maar af en toe aan als de radiator in de badkamer weer s een keer herrie maakt.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Marc_Sway schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:55:
[...]

Je moet altijd zorgen dat je retour temperatuur naar de ketel minder is dan 58C (dauwpunt rookgas), dus als je maar 1, 2 of 3 radiatoren open hebt staan en die (neem ik aan) parallel geschakeld zijn aan een hoofdleiding van de CV, dan zal bij een aanvoer temp van 85C al snel gebeuren dat de retour temp van de radiatoren boven de 60C ligt en dat wil je niet.
Dus op 60 graden instellen is het beste. Daar staat ie nu ook op.
Ik zag eerder bij 85 graden ook iets van 77 graden retour, dus dat kan kloppen.

Of mijn leidingen parallel geschakeld zijn: Geen idee, dat bestond allemaal al bij aanschaf van de woning, maar volgens mij wel van wat ik in de kruipruimte tegenkom.

Wel lees ik bij een andere reactie van leonbong dat waterzijdig inregelen ook bij Evohome helpt?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Superbeagle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:49:
@olafmol De ketel slaat af omdat de Ta van 40 °C ‘te koud’ is voor mijn ketel om met een minimaal vermogen van +8 kW continu te kunnen stoken.

Edit:
De thermostaat blijft warmte vragen omdat op dat moment de doel ruimtetemperatuur nog niet is bereikt.
Lijkt me vreemd? Waarom zou een cv ketel afslaan als ie nog niet op de gewenste aanvoer temperatuur is? De cv ketel weet zelf verder niks van je afgifte systeem behalve dat ie ws de retour temp meet, en de interne warmte van de brander automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@olafmol Misschien niet helder verwoord van mij. De brander slaat af nadat de Ta rond de 42 °C komt, dus boven de Tset van 40 °C. De ketel produceert dus meer warmte dan afgegeven wordt, terwijl de thermostaat nog registreert dat de ruimtetemperatuur nog niet is gehaald.

Mijn systeem is verre van optimaal met lange leidingen (+20 m) van 22 mm tussen verdeler en ketel. Ta net voor verdeler is zo’n 37 °C en wordt door de verdeler nog gemengd tot zo’n 35 °C alvorens het de vloer in wordt gepompt.

Op de korte termijn staat tijdelijk een ketel met een min vermogen van rond de 5 kW, dikke leidingen (28 mm) van max 7 m tussen ketel en een pomploze verdeler met 5/4” aansluitingen, in afwachting tot de warmtepompmarkt wat afkoelt.

Wij gaan sowieso ons ongeisoleerde dak nog isoleren, dus grootte warmtepomp is nog onbekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Superbeagle op 18-11-2022 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:12:
Voor mensen die naast (of in plaats) van de SD18B20 temp sensoren ook bijv. Sonoff Zigbee of Bluetooth temp sensoren willen inzetten om allerlei temp’s te meten rond ketels en radiatoren:

https://community.home-as...ng-interval/216315?page=2

Wat op valt is dat er een boel te doen is rond de frequentie/intervals waarmee de Zigbee en Bluetooth sensoren meetwaarden doorgeven: is nogal random….
Goed lezen.

Batterij shit probeert energie te besparen. Daar gaat het dus mis.
Een ds18B20 kun je continue uitlezen, als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
harry59 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:30:
Uit 1997 met standaard isolatie. Volgens Koevlaas zou 5 kW genoeg moeten zijn. Maar ik benieuwd of de badkamer ook meekomt bij de LTV.
problemen zoeken op iets wat eenvoudig is op te lossen? Badkamer wordt niet warm, radiator eruit en een grotere ophangen. Meer is het echt niet.
Overigens Koevlaas gaat uit van verbruik incl. sww, of is er ook een versie excl?
Nee er is geen ex. versie. Het is bij velen afdoende gebleken met succes.
Terug naar cv en de komende koude: volgens jou kan het niet gebeuren dat de brander lange tijd continu op lage capaciteit werkt?
Nog een vraag: wat zou effect zijn van het verlagen van de pompsnelheid van Midden naar Laag op het door mij op het brandergedrag?
De volgende vraag is al door @Blihi beantwoord/gesteld. Wat is je pomp instelling? Temparatuur omlaag is pomp omhoog. De kans dat je brander langer aan blijft word daarmee ook groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
Ik heb er even op gezocht, maar vind zo snel geen antwoord.

Ik wil vandaag opnieuw m'n radiatoren waterzijdig inregelen. Ik heb een modulerende ketel met aanvoertemperatuur iets van 55graden.

Is het beter om voor het inregelen de aanvoertemperatuur te verhogen, zodat de ketel langer blijft branden en je langer de tijd hebt om metingen te doen? De ketel verhoogd de aanvoertemperatuur namelijk zelf afhankelijk van de retourtemperatuur en wanneer de ingestelde waarde is bereikt, slaat deze af.

Of kan ik beter kijken of ik de ketel voor het inregelen als aan/uit ketel kan instellen, zodat de aanvoertemperatuur gelijkblijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
denonman1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:29:
[...]

Een eerder bericht van Marc Sway geeft juist aan dat waterzijdig inregelen niet loont?
Ik zou ook wel 's willen weten hoe ik de evohome thermostaten waterzijdig inregel? (ik ken het principe niet exact als ik eerlijk ben) Als ik een warmtevraag heb hoor ik het motortje van de thermostaat draaien, maar hoe ver deze nu open of dicht staat bij een bepaalde themperatuur is mij niet duidelijk?

Ik heb een danfoss terugslagventiel: Bedoel je dat met veerbelaste bypass?
Enig idee hoe ik doe moet zetten? De sticker met bar en dan 0 en de ene kant - en de andere kant + op is er bijna af, ik heb geen flauw idee hoe dit ding moet staan er draai er maar af en toe aan als de radiator in de badkamer weer s een keer herrie maakt.

Dank!
Ik gebruik ook evohome en in het begin als er veel warmtevraag is gaan de hr92 knoppen 100% open in die gevallen heeft waterzijdig inregelen wel zin, als ruimte op temperatuur is gaan de hr92 knoppen voor 30% open staan ofzo dan heeft het denk ik minder zin omdat de flow dan toch al beperkt wordt.
Ik lees de standen van de hr92 uit middels home assistant en de Ramses_cc integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 12:19
Weet iemand of het kan kloppen dat OT de ketel instellingen negeert/overruled?

Want ik zie in de thermostaat dat hij 17 kW actueel vermogen heeft, terwijl ik volgens mij "CV deellast" op 5 kW heb gezet.

[ Voor 44% gewijzigd door Treveo op 19-11-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:19:
[...]

Goed lezen.

Batterij shit probeert energie te besparen. Daar gaat het dus mis.
Een ds18B20 kun je continue uitlezen, als je dat wilt.
Yep, dus heel erg uitkijken om temp te meten en conclusies te trekken voor het controleren van je CV systeem met al die Zigbee, Bluetooth en Wifi temp sensoren die op batterijen werken. Die zijn meer bezig met het sparen van de batterij power dan regelmatig en met constante intervals temperatuur readings door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
TheMystery schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:27:
[...]

Ik gebruik ook evohome en in het begin als er veel warmtevraag is gaan de hr92 knoppen 100% open in die gevallen heeft waterzijdig inregelen wel zin, als ruimte op temperatuur is gaan de hr92 knoppen voor 30% open staan ofzo dan heeft het denk ik minder zin omdat de flow dan toch al beperkt wordt.
Ik lees de standen van de hr92 uit middels home assistant en de Ramses_cc integratie.
Als je meerdere radiatoren in dezelfde ruimte hebt (en bijv ook nog op dezelfde toevoerleiding) en ze staan helemaal open, dan geef waterzijdig inregelen volgens mij wel zin. De klassieke voorbeelden zijn een woonkamer met 3 of 4 radiatoren met ook bijv. een open keuken met een radiator die allemaal open staan, maar ook een vloerverwarming met verschillende lussen en lengten van de slangen.
Maar zodra je actief radiatoren gaat aan- en afschakelen per ruimte gedurende de 24-uur cyclus (wat ik hier doe met slaapkamers, badkamer en keuken (omdat ik daar naast vloerverwarming ook nog een radiator heb)), heeft het waterzijdig inregelen van dat hele systeem volgens mij helemaal geen zin. In de woonkamer heb ik 2 convectorputten en een flinke erkerradiator, die staan allemaal helemaal open en worden allemaal goed warm als de CV loopt (waterzijdig inregelen heeft volgens mij daar geen zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
TheDeuce schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:03:
Goedenavond, m’n onderhoudsmonteur heeft het vermogen van m’n Intergas CV ketel dinsdag omlaag bijgesteld van 70% naar 40% en ook de aanvoertemperatuur verlaagd van 80 naar 65 graden. Volgens hem is dat meer dan voldoende vermogen voor m’n appartement van 80m2.

Ik heb beneden drie radiatoren en boven twee (waarvan één deco-radiator in de badkamer), de radiatoren boven heb ik nooit aan (loft woning dus alle warmte stijgt naar boven). Sinds de aanpassingen door de monteur blijft de CV ketel verwarmen, ook al is de gewenste temperatuur bereikt. Kan dit veroorzaakt zijn door het lagere vermogen of aanvoertemperatuur? Zo ja, zet ik het weer omhoog. En binnenkort even kijken of waterzijdig inregelen zelf lukt :)
Wat voor thermostaat een modulerende opentherm variant.
Want zo ja dan heeft de monteur waarschijnlijk goed werk geleverd en dan moet je het vermogen zeker niet verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Check ook eens de klepstand op de hr92 zelf want volgens mij kan je die stand niet uitlezen.
Je hebt de warmtevraag van evohome per zone die je kan uitlezen en daarnaast de klepstand zelf van de hr92. Die per radiator anders kan zijn ondanks dat ze samen een zone vormen.

Die laatste is van belang om te weten of je knap waterzijdig bent ingeregeld. Die zou in normaal bedrijf tussen de 20% en 80% moeten zitten.
Klep <20%, minder flow geven.
Klep >80% meer flow geven.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 19-11-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Treveo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:45:
Weet iemand of het kan kloppen dat OT de ketel instellingen negeert/overruled?

Want ik zie in de thermostaat dat hij 17 kW actueel vermogen heeft, terwijl ik volgens mij "CV deellast" op 5 kW heb gezet.
Hangt denk ik sterk van je merk en type cv ketel af. Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Marc_Sway schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:32:
[...]

Als je meerdere radiatoren in dezelfde ruimte hebt (en bijv ook nog op dezelfde toevoerleiding) en ze staan helemaal open, dan geef waterzijdig inregelen volgens mij wel zin. De klassieke voorbeelden zijn een woonkamer met 3 of 4 radiatoren met ook bijv. een open keuken met een radiator die allemaal open staan, maar ook een vloerverwarming met verschillende lussen en lengten van de slangen.
Maar zodra je actief radiatoren gaat aan- en afschakelen per ruimte gedurende de 24-uur cyclus (wat ik hier doe met slaapkamers, badkamer en keuken (omdat ik daar naast vloerverwarming ook nog een radiator heb)), heeft het waterzijdig inregelen van dat hele systeem volgens mij helemaal geen zin. In de woonkamer heb ik 2 convectorputten en een flinke erkerradiator, die staan allemaal helemaal open en worden allemaal goed warm als de CV loopt (waterzijdig inregelen heeft volgens mij daar geen zin).
Als ik me niet vergis zouden dynamische ventielen (bv van danfoss) dit juist moeten oplossen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KoningPaulus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:06:
[...]

Pomp staat al op het hoogst beneden, 'hoog continu', en met een min en max pompsnelheid op de ketel van 99% kan ik daar dus weinig aan veranderen.

Ta omhoog, ok, maar met welke instellingen verder? Nog steeds aan/uit (E.) regeling, en nog steeds stappenmodulatie uit? Of dan juist weer E. op 1 ingesteld (dat ie vanuit het minimaal ingestelde, parameter E) gaat stoken?
Want dat heb ik al eens geprobeerd met een Ta ingesteld van 70. Vervolgens de retour dus ook naar 70. Dan duurt het weer even voordat je iets anders kan proberen namelijk :+

[...]

Met welke instellingen nog meer?
Bij mengverdelers moet je stappenmodulatie altijd uit laten. Nu heb je min en max van de pomp al op 99, dus dan doet die stappenmodulatie ook niets meer (moduleert tussen 99 en 99).

Ta staat nu op 40. Wat is de delta-T, dus wat is je retourtemperatuur?

Bij Ta op 70 zal de mengverdeler de boel dicht sturen (thermostaatknop) en dan gaat de ketel over de bypass, dus dat werkt sowieso niet.

Probeer de Ta in stapjes te verhogen, dus probeer nu eens 45.

Oh, en controleer ook je bypass eens. Je hebt de pomp nu heel hoog staan, misschien dat de ketel altijd die bypass open stuurt. Die bypass moet je in kunnen stellen en als je met een Ta van 40 stookt heb je hem eigenlijk niet nodig. Zet die dus gerust zo zwaar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je kunt je bypass controleren. De retourkant moet in principe veel koeler zijn dan de aanvoerkant. Is dat niet zo, dan is deze dus open en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
leonbong schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:18:
[...]

Check ook eens de klepstand op de hr92 zelf want volgens mij kan je die stand niet uitlezen.
Je hebt de warmtevraag van evohome per zone die je kan uitlezen en daarnaast de klepstand zelf van de hr92. Die per radiator anders kan zijn ondanks dat ze samen een zone vormen.

Die laatste is van belang om te weten of je knap waterzijdig bent ingeregeld. Die zou in normaal bedrijf tussen de 20% en 80% moeten zitten.
Klep <20%, minder flow geven.
Klep >80% meer flow geven.
Ja die kan ik uitlezen met ramses_cc aangezien die alle rf verkeer opvangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V95QwIJMH77N3Xib4gckCD2wTfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTuTAKlJGU0GnD5ZkwCgsBG9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staat alleen de woonkamer/keuken aan en dan staan de hr92s op 68/69%.
Daarnaast heb je ook de heat demand van de ruimte zelf, en van de relais bdr91 en ook wanneer deze aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@TheMystery
Mijn vraag is dat ook daadwerkelijk de klepstand?
Want warmtevraag en klepstand zijn niet hetzelfde bij evohome.
Voorbeeld van mijn eigen installatie paar min terug.
Werkkamer warmte vraag 32%
Klepstand werkkamer 69%

Volgens mij kan de klepstand van HR92 niet daadwerkelijk worden uitgelezen en zit jij dus naar warmtevraag te kijken.
De klepstand is belangrijk voor het waterzijdig inregelen, want daaraan kan je eindelijk zien wat het nog beschikbare regelbereik van de waterflow op die thermostaat kraan is.

Ik zou dus even fysiek op de HR92 controleren of stand die jij ziet ook daadwerkelijk de klepstand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0sglYBFYKRZ7jMzLAnQqe_a9sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8lbOjlhfFtrmR6RLKgGibsh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S08JTjkjhYaD6RVRpxFuiTfEZM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z08gTwEGsv2aPLTn7J7CcyF4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 225% gewijzigd door leonbong op 19-11-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
olafmol schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:25:
[...]

Hangt denk ik sterk van je merk en type cv ketel af. Welke heb je?
- Honeywell Lyric T6 thermostaat
- Vaillant ecoTEC Plus 25-30/5-5 L R6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
leonbong schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:44:
@TheMystery
Mijn vraag is dat ook daadwerkelijk de klepstand?
Want warmtevraag en klepstand zijn niet hetzelfde bij evohome.
Voorbeeld van mijn eigen installatie paar min terug.
Werkkamer warmte vraag 32%
Klepstand werkkamer 69%

Volgens mij kan de klepstand van HR92 niet daadwerkelijk worden uitgelezen en zit jij dus naar warmtevraag te kijken.
De klepstand is belangrijk voor het waterzijdig inregelen, want daaraan kan je eindelijk zien wat het nog beschikbare regelbereik van de waterflow op die thermostaat kraan is.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het even op de hr92 bekeken en deze stand is hetzelfde als wat in home Assistant staat, dus het is uit lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 10:47
Heb hier een OpenTherm gateway aangesloten om eens te kijken hoe e.e.a. werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADCdE5Sk2B4YlCfkz-pGfJVEiS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cTqZZr0eZ2P2FwR9yPmyFte1.png?f=user_large

Thermostaat is een Lyric T6.

Om 16:00 wordt het setpoint van de thermostaat 20 graden. Hier zie je dus dat de thermostaat eerst een wat lagere temperatuur van de ketel vraagt (control setpoint van 45 graden), als deze wordt overschreden gaat hij in een semi-aan/uit regeling met steeds langere uit periodes. Persoonlijk zie ik liever wat langere stooksessies maar ik neem aan dat hij de retourtemperatuur laag houdt ivm HR rendement. Kan nog eens kijken wat het effect is van het begrenzen van de aanvoertemperatuur op 60 graden, verwacht meer stooksessies maar dan op lagere temperatuur. Idealiter ga ik eerst het afgiftesysteem vergroten (nu een slechts een drietal T21 radiatoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry59
Blihi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:17:
[...]

Je pompsnelheid is veel te laag. De ketel springt aan en haalt bijna direct de gevraagde temperatuur, dus valt hij weer uit.

Zet de pompmodulatie uit (bij Intergas heet dat stappenmodulatie) en zet de pomp zo hoog mogelijk.
Aldus uitgevoerd met als resultaat momenteel 3 cycli/uur en een constante ruimte temperatuur. Mooi!
De pomp nog op middenstand laten staan, ga ik in de loop vd dag nog wijzigen.
Voor nu: hartelijk dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
soganta schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:23:
Heb hier een OpenTherm gateway aangesloten om eens te kijken hoe e.e.a. werkt

[Afbeelding]

Thermostaat is een Lyric T6.

Om 16:00 wordt het setpoint van de thermostaat 20 graden. Hier zie je dus dat de thermostaat eerst een wat lagere temperatuur van de ketel vraagt (control setpoint van 45 graden), als deze wordt overschreden gaat hij in een semi-aan/uit regeling met steeds langere uit periodes. Persoonlijk zie ik liever wat langere stooksessies maar ik neem aan dat hij de retourtemperatuur laag houdt ivm HR rendement. Kan nog eens kijken wat het effect is van het begrenzen van de aanvoertemperatuur op 60 graden, verwacht meer stooksessies maar dan op lagere temperatuur. Idealiter ga ik eerst het afgiftesysteem vergroten (nu een slechts een drietal T21 radiatoren).
Wat voor ketel ik zou beginnen met het vermogen van de ketel enorm te beperken als dat nog niet is gebeurd. 10kW of minder voor een "standaard" eengezins woning in een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 10:47
leonbong schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:36:
[...]

Wat voor ketel ik zou beginnen met het vermogen van de ketel enorm te beperken als dat nog niet is gebeurd. 10kW of minder voor een "standaard" eengezins woning in een rij.
Duidelijk! CW4 ketel uit 2011, hoekwoning uit 2006 dus qua isolatie prima maar qua afgifte matig. Hij staat nu (vanuit fabriek) op 80% vermogen, volgens de handleiding is dat 19,7 kW (max is 24,6 kW). Dit kan dus gerust naar 50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij zo’n moderne woning kan je ook minimum vermogen proberen als je niet warm krijgt voer je het op.
Maar als je veilig wil zitten 10-12kW.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 19-11-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 06:57:
Ik heb er even op gezocht, maar vind zo snel geen antwoord.

Ik wil vandaag opnieuw m'n radiatoren waterzijdig inregelen. Ik heb een modulerende ketel met aanvoertemperatuur iets van 55graden.

Is het beter om voor het inregelen de aanvoertemperatuur te verhogen, zodat de ketel langer blijft branden en je langer de tijd hebt om metingen te doen? De ketel verhoogd de aanvoertemperatuur namelijk zelf afhankelijk van de retourtemperatuur en wanneer de ingestelde waarde is bereikt, slaat deze af.

Of kan ik beter kijken of ik de ketel voor het inregelen als aan/uit ketel kan instellen, zodat de aanvoertemperatuur gelijkblijft?
Je moet het vermogen van de ketel beperken en de thermostaat op 30 °C instellen. Dan blijft de ketel lang branden terwijl de Ta geleidelijk oploopt. Zo heb je lang genoeg de tijd om te kunnen inregelen.

De meeste ketels hebben de instellingen ‘geforceerd laaglast’ en ‘geforceerd hooglast’

Zet de stand op ‘geforceerd laaglast’ zodat de ketel op minimaal vermogen blijft draaien. Mocht jouw ketel dit niet hebben, dan kun je ook het vermogen(tijdelijk) beperken.

Vandaag is de meest ideale dag om waterzijdig in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
@Superbeagle OK, ketel staat al op laagste vermogen (oude ketel die niet ver genoeg terug kan). Heb voor de zekerheid aanvoer temperatuur naar 70 gezet en de ketel bleef zonder problemen lang genoeg branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Tweakers, ik ben even benieuwd naar jullie opinie aangaande mijn CV hier.

Ik heb hier al jaren een Itho Klimax 2, model HR42 CW6:
https://ithodaalderop.com...-max2%20versie%202009.pdf

Over de jaren is er diverse keren door CV bedrijven gezegd (bij de onderhoudscontrole), dat die ‘oude beessie’ eigenlijk weg moet, onbetrouwbaar zou zijn qua elektronica en ventilator.
Tot nu toe heb ik nog geen afscheid van deze ketel kunnen nemen omdat hij in het gebruik extreem betrouwbaar is gebleken over zeker de laatste 8 jaar (zolang wonen we in dit huis, deze ketel hing er al). Nadat ik het automatisch ontluchtersysteem van deze ketel heb gemodificeerd, zijn er nooit storingen meer geweedt de laatste jaren en stook hij het huis prima en snel warm, zonder gekke zaken, uitval etc.

Nu heb ik wel 2 vragen:

- Dit ding heeft een nominaal vermogen van 9.6 - 37.5 kW bij 80/60 C.
Dat is nog al wat voor een huis van ca 190m2. Voor een meer regelmatig stookgedrag, heeft het zin dit max vermogen in de settings te verlagen? En tot hoe laag dan ongeveer?

- In de handleiding staat dat het dauwpunt van de rookgassen 52C is voor deze ketel. Kan dat wel, is deze niet vast 58.6 C in heel NL en bepaald door de gassamenstelling in ons land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Treveo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:55:
[...]

- Honeywell Lyric T6 thermostaat
- Vaillant ecoTEC Plus 25-30/5-5 L R6
Kan ik de manual van de Vaillant niks specifieks over OT gedrag vinden. Zie wel dat je max vermogen en temp kunt instellen, maar geen idee of een OT commando dit overruled of niet. Zou denk ik niet moeten, zou denken dat de cv ketel altijd het laatste woord heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Vandaag ook een mooie gezien. Nieuwbouwhuis van mijn broer. In totaal 10 vloerlussen van zo'n 90 meter, gesloten verdelers met een maximaalthermostaat die bij te hoge temperatuur de thermostaat uit schakelt.

Vorig jaar kreeg hij het niet goed warm, dus liet hij de bouwer komen. Die heeft de ketel op 65 aanvoer gezet. Verder is alles standaard, niets is waterzijdig ingeregeld.

Vandaag de ketel even aan de Intergas software gehangen. In totaal 125,000 branderstarts in de log in twee stookseizoenen.

Eerst even de boel aangezet met een Ta van 40. Direct pendelgedrag met stooksessies van 2 minuten.

Toen de pompsnelheid omhoog naar minimaal 80, maximaal 90. Pendelen meteen over.

Nu nog waterzijdig inregelen, maar zonder flowmeters is dat iets van de lange adem. Steeds de lussen een stukje stellen en dan een paar dagen meten. Er zijn ruimtes die niet goed warm worden en dat was goed te zien in de retourtemperatuur van die ruimtes.

Maar hoe komt een installateur op het idee om de CV op 65 te zetten bij vloerverwarming met gesloten verdelers... Helemaal omdat de badkamer altijd aan staat, de rest is nageregeld. Bij pendelen ging daar dus 70 graden water de vloer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Marc_Sway schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:58:
- In de handleiding staat dat het dauwpunt van de rookgassen 52C is voor deze ketel. Kan dat wel, is deze niet vast 58.6 C in heel NL en bepaald door de gassamenstelling in ons land?
Je denkt er veel te moeilijk over, dauwpunt is niet constant, gassamenstelling is niet constant, calorische waarde is niet constant, druk op het gasnet, enz enz.
Allerlei factoren die de werking van de ketel in meer of mindere mate beïnvloeden.

Maar een Cv-installatie is geen NASA project.

Denk in hoofdlijnen.
Maar je kan ervanuit gaan dat als je retourtemperatuur van CV water <50 graden is dan is het prima voor HR bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:29:
[...]

Staat nu tussen de 40 en 90, maar was voorheen nooit een probleem. Maar kan mij ook niet voorstellen dat het systeem opeens een verstopping heeft :X
Dank allemaal, pomp snelheid verlagen naar 80 heeft toch het probleem opgelost.

Heb nu ook een trio set speedcomfort in die ene radiator gehangen en de woonkamer warmt nu veel sneller op met minder gas verbruik.
Denk dat de HR efficiency ook wel verbetert is door die set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
leonbong schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:30:
[...]

PS Bijna alle woonkamerthermostaten zijn een vorm van fuzzy-logic ipv PID, want voor een PID systeem kennis van het te regelen systeem noodzakelijk en wordt als redelijk constant veronderstelt. Wat een huis niet is door bijvoorbeeld het buitenklimaat.
Honeywell bijvoorbeeld die vermeldt heel specifiek als een thermostaat PID is, wat ze hebben ze wel alleen niet voor de consumenten markt.
Hallo Leonbong: hierbij een quote uit het verleden.
Op mijn Honeywell kan ik een proportionele factor instellen: standaard is 1,5 C en te verhogen tot 3,0 C.
Heb daar mee gestoeid maar zie weinig effect. Maar wat is eigenlijk te verwachten?
Ik vermoed: bij instelling 3,0C ipv 1,5 C een "dubbele" regelactie bij een vastgestelde afwijking.
Heb ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-06 22:19
Superbeagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:13:
[...]

Je moet het vermogen van de ketel beperken en de thermostaat op 30 °C instellen. Dan blijft de ketel lang branden terwijl de Ta geleidelijk oploopt. Zo heb je lang genoeg de tijd om te kunnen inregelen.

De meeste ketels hebben de instellingen ‘geforceerd laaglast’ en ‘geforceerd hooglast’

Zet de stand op ‘geforceerd laaglast’ zodat de ketel op minimaal vermogen blijft draaien. Mocht jouw ketel dit niet hebben, dan kun je ook het vermogen(tijdelijk) beperken.

Vandaag is de meest ideale dag om waterzijdig in te regelen.
Geforceerd laaglast, is dat alleen om zoveel mogelijk tijd te hebben om de boel waterzijdig in te regelen of heeft het een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Belangrijkste 2 parameters zijn:
- allereest het monitoren van je retour temp, dat die niet boven de 58C komt
- daarna dat de ketel niet pendelt. Als je de max aanvoer temp in je ketel settings te laag zet, gaat ie eerder pendelen. Die moet dus ook niet te laag zijn.

Als het goed is, zal Opentherm het vermogen van de ketel dan vanzelf goed regelen. Indien dan nog steeds pendelen (bij niet heel laag gezette max aanvoer temp), dan is het nominale (90% van max) vermogen van de ketel over-gedimensioneerd voor het huis of staan er teveel radiatoren dicht (waarbij de ketel zijn warmte niet kwijt kan). Dan in de settings van de ketel het max vermogen lager zetten.

Zie ook: https://www.slimme-thermo...atuur-niet-moet-verlagen/

[ Voor 5% gewijzigd door Marc_Sway op 19-11-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 01:36
Bij de cv zou ik graag de aanvoer-, en retour temperatuur willen meten en liggen dmv Arduino en een DS18B20 sensor.

Nu is de keuze uit een waterdichte met reeds bevestigde kabel of een TO92 uitvoering.

Hoe maak je die aan de leiding vast voor een optimale meting?

Natuurlijk is het beter om IN de leiding een sensor te plaatsen, maar met een tiewrap of tape eraan bevestigen. Gaat dat of heb je te weinig contact oppervlakte?

OF domweg die sensor met een stukje tape op het hoekje bij de radiator plakken? Want dat is mij eigenlijk nog niet helemaal duidelijk voor het waterzijdig inregelen. Met temperatuur pistool met laser wou ik het nameten.

Iemand hier ervaring mee? Want eigenlijk wil ik dat op iedere radiator doen én bij de cv om alles te loggen en uiteindelijk tot een perfecte afstelling te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Martine schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:38:
Hoe maak je die aan de leiding vast voor een optimale meting?
Ik heb zo'n waterdichte DS18B20 gewoon met tiewraps aan de retourleiding van m'n CV gemaakt. De afwijking zal niet meer dan een halve graad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 17:11
TheMystery schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:39:
[...]

Ja die kan ik uitlezen met ramses_cc aangezien die alle rf verkeer opvangt.
[Afbeelding]
Interessant! Kun je met ramses_cc ook zien welke aanvoer temperatuur de evoHome thermostaat vraagt van de CV?

Welke RF module gebruik jij?

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Helaas heb ik ook hulp nodig.

Situatie:
  • Huis uit 2018
  • Vloerverwarming beneden, met een Grundfoss Alpha 2 als pomp, HTV mengverdeler
  • Vloerverwarming wordt voelbaar warm als je met je bloten voeten rondloopt
  • 20.5, geen nachtverlaging
  • Radiatoren met thermostaatknoppen op de midden verdieping en zolder. Deze staan op de vriesstand, worden niet warm. Huis is dusdanig goed geïsoleerd dat met nu -2 het niet overdreven koud is. Ook nog airco's om eventueel te verwarmen, helaas niet op de begane grond
  • Intergas Xtreme 36 (CW5)
  • We verstookten tot nu toe 1 m3 / dag, nu gaat het naar 2 m3 / dag, echt geen flauw idee of dat goed is trouwens
  • Monitoring met een Homewizard P1 aan een slimme meter
De uitdaging:
  • De Grundfos pomp reageert traag (ik weet het, een vloerverwarming is een traag systeem, maar dit keer is het de pomp...)
  • De pomp staat op auto adapt, maar deze slaat pas aan als de ingaande temperatuur stijgt naar 40 graden. Hoorbaar aan, maar ik zie geen watts toenemen overigens
  • Tegen die tijd is de cv al afgeslagen en door de nadraaitijd van 3 minuten komt er warm water in de vloer
  • Door de anti pendel tijd van de cv van 5 minuten, slaat de cv weer na 5 minuten aan
CV instellingen:
  • Max 75 graden ivm HTV
  • Minimaal en max vermogen verlaagt naar laagste vermogen ik dacht 15-25%
  • Nadraaitijd: 3 minuten
  • Pompsnelheid: was zo laag mogelijk, maar nooit lange runs gehad
  • Nu aangepast naar 50%-65% en ik heb nu wel soms iets langere runs van 4-5 minuten, dit is ook in de Homewizard P1 te zien
  • Retour van de cv blijft koud/hand warm. Dat vind ik wel raar ivm het pendelgedrag?
  • De warme leiding is niet beet te pakken
Ik zie niet zoveel opties meer om aan te draaien in de cv, alleen dit nog?
  • De Grundfos in een permanente stand zitten, maar is ook zonde omdat er dan koud water de vloer in gaat
  • Een radiator openzetten voor een groter circuit. Ik neig naar degene op zolder, omdat daar ook een werkplek is. Maar ja, daar is ook een airco...
Iemand anders nog ideeen?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:16
Ik denk dat je toch eens verder moet gaan spelen met de pompsnelheid van je ketel. Als je deze fors verhoogd komt er veel sneller warm water bij je verdeler van je vloerverwarming. Als je de pompsnelheid (flow) verhoogd kan de Ta naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ik zie vaak zandloper figuurtje op het scherm van mijn CV ketel. Da's toch niet heel ernstig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Treveo schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:51:
Ik zie vaak zandloper figuurtje op het scherm van mijn CV ketel. Da's toch niet heel ernstig?
offtopic:
als er ook roze olifantjes om heen dansen wel, bij rondvliegende elfjes zou ik toch maar even contact opnemen met de huisarts

Misschien handig om te vermelden welk type/merk/variant CV ketel je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
duvekot schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:00:
Misschien handig om te vermelden welk type/merk/variant CV ketel je hebt?
Sorry, had het gisteren al hier ergens neergezet:

Vaillant ecoTEC Plus 25-30/5-5 L R6

Zandloper figuur betekent volgens mij dat de CV ketel te warm is en dus zichzelf beschermt door paar minuten niet te stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Treveo schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:18:
[...]

Sorry, had het gisteren al hier ergens neergezet:

Vaillant ecoTEC Plus 25-30/5-5 L R6

Zandloper figuur betekent volgens mij dat de CV ketel te warm is en dus zichzelf beschermt door paar minuten niet te stoken
branderwachttijd actief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q6tmdlVuGBxPzjKBY6LKYORBS4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kvnVqxRuJ2dQoyrNIzBQAeZz.png?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

[...]

Ik heb me 's ingelezen hoe het nu precies zit met dat waterzijdig inregelen.
Ik heb daarna een inregelset besteld en ga komende week een middagje prutsen, 's kijken of ik er iets mee kan.

Allen: Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Dit weer is een schitterende test voor de ketelinstellingen!

Had de Calenta 40C op vermogen beperkt tot het minimum (5,8kW). Daarmee kwam het huis mooi van 15 naar 16 binnen een uur, maar hoger was het 2 uur later nog niet. Ta was 52, Tr 35.

Conclusie is vooral dat we behoorlijk gaan profiteren van het geplande HR++ glas en het isoleren van de voordeur.

Maximum toerental van de ventilator omhoog gegooid van 1700 naar 2200 (+/- 8kW) en minimum toerental van de pomp van 20 naar 30%. Binnen 10 minuten staat er al een halve graad bij. Ta 65, Tr 42. 65 is ook de max Ta diende thermostaat mag vragen.

De reden dat ik de pomp hoger heb gezet is vooral om de radiatoren die het verst van de ketel af liggen ook voldoende water wil geven wanner de ketel in laaglast gaat.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
harry59 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:08:
[...]

Hallo Leonbong: hierbij een quote uit het verleden.
Op mijn Honeywell kan ik een proportionele factor instellen: standaard is 1,5 C en te verhogen tot 3,0 C.
Heb daar mee gestoeid maar zie weinig effect. Maar wat is eigenlijk te verwachten?
Ik vermoed: bij instelling 3,0C ipv 1,5 C een "dubbele" regelactie bij een vastgestelde afwijking.
Heb ik dat goed?
Ik neem aan dat je een chronotherm aan/uit bedoelt en instelling 13.

Je kan daarmee instellen op welke temperatuur afwijkingen de thermostaat actie neemt.
Stel woonkamer instellingen 20 graden, bij instelling 3,0. Woonkamer 21,5 thermostaat uit, 18,5 aan.

Dus hogere instelling kan leiden tot langere stookruns van de cv ketel maar ook groter schommelde temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 20-11-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
dezonnebril schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:16:
[...]

Interessant! Kun je met ramses_cc ook zien welke aanvoer temperatuur de evoHome thermostaat vraagt van de CV?

Welke RF module gebruik jij?
Durf ik niet te zeggen aangezien ik geen opentherm gebruik maar aan/uit, maar dacht wel dat het mogelijk is wat ik ooit gelezen heb.
Maar kijk even dit topic door daar zul je het vast in vinden:

https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584

Ik heb zelf een nanoCul besteld een aantal jaar geleden:
https://www.ebay.nl/itm/n...-868-Adapter/372221622516

Maar de maker van ramsec_cc raad de volgende aan, deze zou een betere c1101 chip hebben:
https://indalo-tech.onlin...D2/p7844707_21584696.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ja check, ik vind alleen beoordelen of dit goed of fout is. Zou je dit nooit moeten hebben als je instellingen perfect zijn, of is dit onvermijdbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Treveo schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:44:
[...]

Ja check, ik vind alleen beoordelen of dit goed of fout is. Zou je dit nooit moeten hebben als je instellingen perfect zijn, of is dit onvermijdbaar?
Elk huis is anders en omstandigheden zijn variabel. BWT is gewoon een instelbare beveiliging die je op jouw situatie kunt afstellen

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

Heb hier een nieuwe Proline NXT CW4 laten plaatsen, maar weet iemand of instellen volgens onderstaande video zin heeft (dan gaat temperatuur niet meer naar 15/16 graden snachts.

YouTube: Tips & Trucs #25 Hoe stel je een Nefit Trendline Hrc25 cw4 cv-ketel...

Ook kan ik optioneel nog een zonneboiler sensor bestellen voor mijn ketel (ik heb een vacuum buis systeem op mn dak liggen (in de winter word het water in het vat minimaal 35+ graden) Maar moet wel naverwarmd worden, daarom is misschien die sensor interresant

https://www.warmteservice...ne-Solarsensor/p/01255105

Systeem is wel voorzien van de Spirocombi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Reintje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:58:
[...]

Geforceerd laaglast, is dat alleen om zoveel mogelijk tijd te hebben om de boel waterzijdig in te regelen of heeft het een andere reden?
Het wordt vooral gebruikt voor testdoeleinden. Bijvoorbeeld om het CO2-gehalte te meten.

Edit:
Als je aan het meten bent, wil je dat ie ‘stationair’ draait op zowel laag als vol vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 20-11-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
TheMystery schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:40:
[...]

Durf ik niet te zeggen aangezien ik geen opentherm gebruik maar aan/uit, maar dacht wel dat het mogelijk is wat ik ooit gelezen heb.
Maar kijk even dit topic door daar zul je het vast in vinden:

https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584

Ik heb zelf een nanoCul besteld een aantal jaar geleden:
https://www.ebay.nl/itm/n...-868-Adapter/372221622516

Maar de maker van ramsec_cc raad de volgende aan, deze zou een betere c1101 chip hebben:
https://indalo-tech.onlin...D2/p7844707_21584696.aspx
Interessant. Heb zelf een Remeha iSense RF. Benieuwd of ik hiermee iets kan, of werkt dit alleen bij Honeywell? Eerst maar even inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-06 22:22
Zijn hier mensen die al een test hebben gedaan over temperatuurverlaging in de nacht?

Geen vloerverwarming, van 20 naar 15 graden in de nacht, en in de ochtend weer naar 20.

Zou geen verlaging (of een mindere verlaging) goedkoper uitvallen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

NeutraleTeun schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:42:
Zijn hier mensen die al een test hebben gedaan over temperatuurverlaging in de nacht?

Geen vloerverwarming, van 20 naar 15 graden in de nacht, en in de ochtend weer naar 20.

Draai hem eigenlijk altijd al terug naar 15
Zal het verbruik hoger zijn als je je huis de hele dag warm houd? Of is die 5 graden volopen in het verbruik hoger.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:42:

Daar is veel over geschreven. Dit geeft wel een goed idee: https://www.volkskrant.nl...lezers-reageren~bfb0720b/

Volgens mij is nachtverlaging dus het meest economisch, maar niet altijd even comfortabel. En elk huis is natuurlijk weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
leonbong schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:28:
[...]

Ik neem aan dat je een chronotherm aan/uit bedoelt en instelling 13.

Je kan daarmee instellen op welke temperatuur afwijkingen de thermostaat actie neemt.
Stel woonkamer instellingen 20 graden, bij instelling 3,0. Woonkamer 21,5 thermostaat uit, 18,5 aan.

Dus hogere instelling kan leiden tot langere stookruns van de cv ketel maar ook groter schommelde temperatuur.
Inderdaad parameter 13, maar wel van een Honeywell Modulation type. Wat jij beschrijft lijkt op hysterese instelling. De regelaar neemt echter al actie bij een veel lagere afwijking dan de standaard "1.5 C" Instelling 13 = "proportionele band", lijkt op de P actie van een PID regelaar. Zal het weer eens testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 22:22
Nieuwe woning + eerste koude weer = nieuwe puzzels :)

Afgelopen dagen houdt de vloerverwarming de boel maar zeer moeizaam warm op de begane grond. Souterrain daarintegen geen probleem - hier wordt het letterlijk warm aan de voeten terwijl op de BG de vloer koud blijft voelen.

Betreft een nieuwe installatie (2022) met een Remeha Tzerra Ace, VTE SLIM 8-groeps verdeler met Grundfos pomp (2x) en een Evohome zoneregeling thermostaat (5 zones). Neergehangen door loodgieter die bij het inpakken van zijn tas nog even oog had voor inregelen. Stond nog op mijn todo..

Temperatuur check: verdeler BG 30 ingaand, 20 retour. Verdeler souterrain 50 ingaand en 40 retour. Wat mij betreft is de 1 te laag en de ander te hoog (houten vloer). Dus direct invoer thermostaatkraan naar 40 gezet op beide verdelers. Hierop zakt de temperatuur in souterrain loop iets, echter blijft die in de BG loop onveranderd laag. Pas als ik de invoerkraan naar 50 graden zet stijgt de verdeler temp naar 35/25 graden.

Heb het idee dat het souterrain veel te hard blaast en de begane grond veel te veel afgeknepen wordt. Hier iemand een idee wat ik nog kan checken / proberen? Heb het systeem op alle punten ontlucht, zonekleppen gecheckt op werking en de boel even gereset.

Edit: goed om te vermelden dat het souterrain 4 zones heeft waarvan vaak maar 1 tegelijk warmtevraag heeft (25%), terwijl de 8 groepen van de begane grond als 1 zone gestuurd worden met een zoneklep (aan/uit). Wellicht dat dit invloed heeft op hoe snel de loop op temperatuur komt. Maar snap ook dan niet de grote temperatuur delta tussen de invoer thermostaatkraan en de invoertemp op het verdeelblok..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA-LAAMPrBKSKi7Ui1XQWaBZCos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciMmVlbZCMrWxB81uDE87Odl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF5bxl40pJ5vGMVynEMMAjHomKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVdY5GZc0dcSyTMnV7Qmpl38.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnCKim_I0c71F678ZI5tk3pKpms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6LJWVa5Nv2WOXy4swcdevomw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Clock op 20-11-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Mijn thermostaat, een oude gen 1 Toon zonder abo, doet een beetje gek vandaag. Het is op dit moment 19,6 graden volgens m'n losse sensoren en de ingestelde temperatuur is 19,5 graden. (Vloerverwarming) Maar toch slaat regelmatig voor een minuut of vijf de ketel aan in opdracht van de thermostaat, waardoor ik vandaag al bijna 4,5m³ (!!) gas heb opgestookt. Ik zit al een tijd, inclusief de volledige vorige herfst/winter, op 6,5 kW ketelvermogen dus daar is niks veranderd. Nu zijn die Toon thermostaten nogal stofmagneten dus morgen het ding maar eens schoonmaken. Hopelijk helpt dat wat qua meting en dus aansturing van de ketel.'

[edit]
Ik was het nu al zat en heb die Toon opengemaakt. Alle ventilatieopeningen zaten na al die jaren vol met stof. De openingen in de behuizing heb schoongeblazen met de compressor en met een anti-statische kwast heb ik de rest schoongemaakt. Nu eens kijken of dat helpt.

[ Voor 18% gewijzigd door AtleX op 20-11-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 23:00
Hopelijk is de vraag op de juiste plek. Een tijd geleden is er in onze huurwoning (die volgens mij echt slecht is geïsoleerd) een nieuwe ketel (Avanta Ace 28C) opgehangen. Enige aanpassingen tov fabriek is een aanvoertemperatuur van 60 graden Celsius en toerental aangepast naar 4500 rpm (ongeveer 14 kW gok ik). We willen alleen de woonkamer verwarmen met daarin een radiator en een convectorput. Het wordt echter zeer langzaam warm. Wat moet ik eerst omhoog bijstellen? Temperatuur of vermogen? De ketel en thermostaat zijn modulerend, dus als ik het goed heb kan het maximum toerental prima op fabrieksinstelling staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:37:
Hopelijk is de vraag op de juiste plek. Een tijd geleden is er in onze huurwoning (die volgens mij echt slecht is geïsoleerd) een nieuwe ketel (Avanta Ace 28C) opgehangen. Enige aanpassingen tov fabriek is een aanvoertemperatuur van 60 graden Celsius en toerental aangepast naar 4500 rpm (ongeveer 14 kW gok ik). We willen alleen de woonkamer verwarmen met daarin een radiator en een convectorput. Het wordt echter zeer langzaam warm. Wat moet ik eerst omhoog bijstellen? Temperatuur of vermogen? De ketel en thermostaat zijn modulerend, dus als ik het goed heb kan het maximum toerental prima op fabrieksinstelling staan...
Kun je op de ketel zien of en wanneer ie afslaat? Of blijft ie volcontinue draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:44:
[...]

Kun je op de ketel zien of en wanneer ie afslaat? Of blijft ie volcontinue draaien?
Hij staat vandaag bijna de hele dag al aan. Zelfs toen ie de temperatuur (18 graden) bereikte bleef ie aan. Nu is het 17 en is ie weer aan het verwarmen maar de temperatuur op de ketel is maar 48 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:48:
[...]

Hij staat vandaag bijna de hele dag al aan. Zelfs toen ie de temperatuur (18 graden) bereikte bleef ie aan. Nu is het 17 en is ie weer aan het verwarmen maar de temperatuur op de ketel is maar 48 graden.
Dat klinkt alsof de cv ketel het aanvoer water niet warm genoeg krijgt voor wat je huis aan warmteverlies nodig heeft. Kun je je thermostaat ook op aan/uit zetten? Mss dat de opentherm modulatie een te lage aanvoer temp vraagt. Je wil nl je cv ketel wel de gewenste aanvoer temperatuur zien bereiken, 60 graden in jouw geval, zodat je radiatoren genoeg warmte kunnen afgeven en je woning überhaupt op temperatuur komt.

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 20-11-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:51:
[...]

Dat klinkt alsof de cv ketel het aanvoer water niet warm genoeg krijgt voor wat je huis aan warmteverlies nodig heeft. Kun je je thermostaat ook op aan/uit zetten? Mss dat de opentherm modulatie een te lage aanvoer temp vraagt. Je wil nl je cv ketel wel de gewenste aanvoer temperatuur zien bereiken, 60 graden in jouw geval, zodat je radiatoren genoeg warmte kunnen afgeven en je woning überhaupt op temperatuur komt.
Nee, het is een simpele (modulerende) Honeywell draai thermostaat, dus dat is helaas niet mogelijk. Vanmorgen zat ie wel rond de 63 graden (iets hoger dus) en nu op 58 graden. Heeft het zin het vermogen omhoog te zetten? Of toch juist de temperatuur iets omhoog zodat de thermostaat meer kan vragen?

[ Voor 13% gewijzigd door zunrob op 20-11-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
14kW is ruim voldoende vermogen behalve als je Soestdijk huurt.
Ik zou dus Max aanvoertemperatuur verhogen naar 70-75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
leonbong schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:49:
14kW is ruim voldoende vermogen behalve als je Soestdijk huurt.
Ik zou dus Max aanvoertemperatuur verhogen naar 70-75 graden.
Geen Soestdijk hier. ;) Aangepast naar 70 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-06 13:55
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het instellen van de minimale draaitijd in low-load modus? Mijn ketel start zo'n 6/7x per uur met een minimale draaitijd van 2 minuten i.c.m. de Honeywell Evohome. Ik ben benieuwd of het effectief is om de minimale draaitijd te verhogen en daarmee wat langere stookruns af te dwingen. Doen of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:07:
[...]

Geen Soestdijk hier. ;) Aangepast naar 70 graden!
Ja maar je thermostaat bepaalt toch via OpenTherm de aanvoer temperatuur? Blijkbaar vraagt ie bij jou een veel lagere temp dan de cv ketel maximaal kan/mag geven. Tenminste zo lijkt het als ik je verhaal lees.

Maar idd, enige dat ik kan bedenken is idd hogere max aanvoer temp instellen op ketel. Of een opentherm overrule setting op de ketel vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Motrax schreef op zondag 20 november 2022 @ 06:31:
Helaas heb ik ook hulp nodig.

Situatie:
  • Huis uit 2018
  • Vloerverwarming beneden, met een Grundfoss Alpha 2 als pomp, HTV mengverdeler
  • Vloerverwarming wordt voelbaar warm als je met je bloten voeten rondloopt
  • 20.5, geen nachtverlaging
  • Radiatoren met thermostaatknoppen op de midden verdieping en zolder. Deze staan op de vriesstand, worden niet warm. Huis is dusdanig goed geïsoleerd dat met nu -2 het niet overdreven koud is. Ook nog airco's om eventueel te verwarmen, helaas niet op de begane grond
  • Intergas Xtreme 36 (CW5)
  • We verstookten tot nu toe 1 m3 / dag, nu gaat het naar 2 m3 / dag, echt geen flauw idee of dat goed is trouwens
  • Monitoring met een Homewizard P1 aan een slimme meter
De uitdaging:
  • De Grundfos pomp reageert traag (ik weet het, een vloerverwarming is een traag systeem, maar dit keer is het de pomp...)
  • De pomp staat op auto adapt, maar deze slaat pas aan als de ingaande temperatuur stijgt naar 40 graden. Hoorbaar aan, maar ik zie geen watts toenemen overigens
  • Tegen die tijd is de cv al afgeslagen en door de nadraaitijd van 3 minuten komt er warm water in de vloer
  • Door de anti pendel tijd van de cv van 5 minuten, slaat de cv weer na 5 minuten aan
CV instellingen:
  • Max 75 graden ivm HTV
  • Minimaal en max vermogen verlaagt naar laagste vermogen ik dacht 15-25%
  • Nadraaitijd: 3 minuten
  • Pompsnelheid: was zo laag mogelijk, maar nooit lange runs gehad
  • Nu aangepast naar 50%-65% en ik heb nu wel soms iets langere runs van 4-5 minuten, dit is ook in de Homewizard P1 te zien
  • Retour van de cv blijft koud/hand warm. Dat vind ik wel raar ivm het pendelgedrag?
  • De warme leiding is niet beet te pakken
Ik zie niet zoveel opties meer om aan te draaien in de cv, alleen dit nog?
  • De Grundfos in een permanente stand zitten, maar is ook zonde omdat er dan koud water de vloer in gaat
  • Een radiator openzetten voor een groter circuit. Ik neig naar degene op zolder, omdat daar ook een werkplek is. Maar ja, daar is ook een airco...
Iemand anders nog ideeen?
Goh, dat zijn verbruikscijfers waar ik wel jaloers van word. Ik kom vooralsnog echt niet onder de 0,8m3 per uur met de Intergas 36/30 met een constante aanvoer van 40 graden... En dan staat de thermostaat laag afgesteld, max 19, tot ongenoegen van de vrouw >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-06 01:30
Dat betekend toch echt dat je of een groot huis hebt, of je hebt niet voldoende geisoleerd en aan kierdichting gedaan.
Of heb je zwaar onderbemeten radiatoren?

[ Voor 15% gewijzigd door Kees85 op 20-11-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 08:18
Aan het eind van afgelopen winter heb ik geprobeerd de CV installatie waterzijdig in te regelen. Het is me toen gelukt de ΔT van de radiatoren in de woonkamer naar ±15 °C te krijgen. Tot nu toe werd ons huis (jaren dertig woning met vloer- en spouwmuurisolatie) wel warm. Dit weekend lijkt het huis nog maar net op temperatuur te komen, dus ik heb het gevoel dat ik iets toch niet goed heb gedaan.

Een aantal dingen die opvielen bij het waterzijdig inregelen van de installatie en nu opvallen bij het gebruik:
  • De meeste voetventielen moest ik bijna helemaal dichtdraaien om een ΔT van richting de 15 °C te krijgen.
  • Bij de handdoekradiator op de badkamer kom ik niet verder dan een ΔT van 2 °C. Als ik verder dichtdraai bij het voetventiel dan gaat het suizen/fluiten.
  • De thermostaat geeft regelmatig de code 0A ("Anti-pendelprogramma in werking."). Ik weet niet of dat erg is.
  • Zaterdag, toen het buiten bijna vroor, had ik overdag de thermostaat teruggedraaid naar 19 graden, bij thuiskomst weer naar 20. Het kostte bijna twee uur voordat die temperatuur bereikt was.
Wat betreft de CV installatie:
  • CV is een Nefit EcomLine HR.
  • Thermostaat is een ModuLine 300.
  • De woonkamer heeft twee radiatoren type 11 en een convectorput.
  • De maximale aanvoertemperatuur heb ik beperkt tot ongeveer 65 graden met de instelpotmeter op de ketel
  • Het maximale vermogen ook tot ongeveer 75%.
Wat kan ik nu het beste doen om te bepalen en/of te zorgen dat de installatie weer naar behoren werkt? Moet ik de voetventielen verder opdraaien? Of kan ik beter eerst het vermogen en de aanvoertemperatuur weer vol open zetten? Hoe lang zou het normaalgesproken ongeveer mogen duren voordat een woonkamer een graad warmer wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
olafmol schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:29:
[...]

Ja maar je thermostaat bepaalt toch via OpenTherm de aanvoer temperatuur? Blijkbaar vraagt ie bij jou een veel lagere temp dan de cv ketel maximaal kan/mag geven. Tenminste zo lijkt het als ik je verhaal lees.

Maar idd, enige dat ik kan bedenken is idd hogere max aanvoer temp instellen op ketel. Of een opentherm overrule setting op de ketel vinden?
Ik weet hier te weinig van af om je vraag te kunnen beantwoorden. Gedurende de dag heeft de ketel iig zowat de hele dag aan gestaan. Soms als ik keek stond de uitgaande temperatuur rond het ingestelde maximum, soms een stuk eronder. Zou het kunnen dat 2 radiators open te weinig is, het retour water te warm is en daardoor de ketel de temperatuur verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:05:
[...]

Ik weet hier te weinig van af om je vraag te kunnen beantwoorden. Gedurende de dag heeft de ketel iig zowat de hele dag aan gestaan. Soms als ik keek stond de uitgaande temperatuur rond het ingestelde maximum, soms een stuk eronder. Zou het kunnen dat 2 radiators open te weinig is, het retour water te warm is en daardoor de ketel de temperatuur verlaagd?
Dat denk ik niet. Als de retour te warm is slaat de cv ketel typisch af, terwijl je thermostaat nog steeds hitte vraagt.

Denk eerder dat het ergens in de thermostaat algoritmes zit. Maar als je kamer niet op temp komt, zelfs als de
Cv op max aanvoer temp draait, dan moet je eerst je aanvoer temp omhoog krijgen, of meer afgifte creëren door grotere of meer radiatoren.
Pagina: 1 ... 90 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?