Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.487 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:40
President schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:14:
[...]
Hier zit dat ding naast de deur naar de gang... Snap niet zo goed waarom dat vanuit de bouw is gedaan
Met allerlei temperatuur schommelingen tot gevolg waar je thermostaat best eens gek gedrag kan laten zien. Dat klinkt inderdaad als fout. Ik mag hopen dat deze aan de scharnierkant van de deur hangt. Dus op een plek die niet teveel wind vangt als de deur opent/sluit. Dat komt vaak voor. Overigens, vergeet niet dat (voormalige) huiseigenaren zelf ook onhandige keuzes gemaakt kunnen hebben over de plaatsing ervan.
edit:
aangepast

[ Voor 15% gewijzigd door Barleone op 15-11-2022 10:46 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 22:31
President schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:55:
Maar, het kan toch nooit in 31 minuten 4,1 graden warmer worden door de hele ruimte?
Dat kunnen mij slaapkamerradiatoren met twee vingers in de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03
President schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:14:
[...]

Hier zit dat ding naast de deur naar de gang... Snap niet zo goed waarom dat vanuit de bouw is gedaan
Dat is meestal de beste plek. Vrije lucht beweging om de thermostaat.
En vooral dat mensen er dan meestal geen tv onder kunnen zetten die warmte afstraalt. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 11:41
Seafarer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:00:
[...]

Loop eerst alles heel structureel na. En dan met name stroomt water wel de goede richting op?
Expansie vat is okay?
En zit ook in de zuig van de pomp gemonteerd?
Bedankt voor je reactie

Vorig jaar zelfde klachten (toen nog zonder bypass) , zelfde advies gekregen , en toen alles vol gehangen met 'Ali sensors' geen rare dingen gezien qua stroom richting

Expansie vat , weet ik niet kan ik vrijdag pas checken (omdat ik aan je nickname te zien het zelfde beroep heb :-P )

Wat bedoel je met 'in de zuig van de pomp gemonteerd' ?? (edit > duidelijk nu ; expansievat)

*Zit net te googlen op verschil tussen eclipse en bv die auto sar , max verschildruk is gelijk van beide , echter voor eclipse word een minimale verschildruk aangegeven van 10kpa , bij austosar vind ik dat niet

Kan pomp ook nog te weinig flow hebben ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG2fSgxV7FKRBD80ZvzzLuloE9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e6hoEtl9OH3r1PiKQHx2Nskz.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door JohnAlbregtse op 15-11-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
JohnAlbregtse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:41:
[...]
Bedankt voor je reactie

Vorig jaar zelfde klachten (toen nog zonder bypass) , zelfde advies gekregen , en toen alles vol gehangen met 'Ali sensors' geen rare dingen gezien qua stroom richting

Expansie vat , weet ik niet kan ik vrijdag pas checken

Wat bedoel je met 'in de zuig van de pomp gemonteerd' ?? (edit > duidelijk nu ; expansievat)

*Zit net te googlen op verschil tussen eclipse en bv die auto sar , max verschildruk is gelijk van beide , echter voor eclipse word een minimale verschildruk aangegeven van 10kpa , bij austosar vind ik dat niet

Kan pomp ook nog te weinig flow hebben ?
Ik zag dat je 20% had als minimum pomp stand. Vaak is 50% echt wel nodig. Fixeer hem daar eens op.
Waarom geen naloop tijd? die warmte stroom uit de brander moet ook even weggepompt worden uit de ketel dus dat zowieso op minimaal 1 minuut.

Meestal is klapperen toch een klep die verkeerd doorstroomt word.

Edit: Ah dat beroep las ik overheen. Dat heb ik achter me gelaten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 15-11-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Seafarer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:48:
[...]

Ik zag dat je 20% had als minimum pomp stand. Vaak is 50% echt wel nodig. Fixeer hem daar eens op.
Waarom geen naloop tijd? die warmte stroom uit de brander moet ook even weggepompt worden uit de ketel dus dat zowieso op minimaal 1 minuut.

Meestal is klapperen toch een klep die verkeerd doorstroomt word.
20 % omdat het een 'zone systeem' betreft met dus regelmatig maar 1 radiator te voorzien van flow)

Zelfs met pomp op 20% (=max 200ltr volgens pompcurve) en 1 slaapkamer te bedienen (+ de altijd open douche) gaat bypass nog open , meer debiet zou dus alleen extra verlies op de bypass opleveren ?

Geen naloopt tijd (voordien wel ) omdat het klapperen steeds gebeurd wanneer de 'vraag' stopt en de nalooptijd normaal begon , wel/geen naloop maakt (blijkt nu ) voor dat klapperen geen verschil

Dat het dan ff minder eeficent is voor restwarmte snap ik , maar nu word elke nacht de nachtrust verstoord dus dat eerste nam ik fff voor lief

[ Voor 16% gewijzigd door JohnAlbregtse op 15-11-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JohnAlbregtse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:56:
[...]
20 % omdat het een 'zone systeem' betreft met dus regelmatig maar 1 radiator te voorzien van flow)

Zelfs met pomp op 20% (=max 200ltr volgens pompcurve) en 1 slaapkamer te bedienen (+ de altijd open douche) gaat bypass nog open , meer debiet zou dus alleen extra verlies op de bypass opleveren ?
laagste flow is dan 2 x 70 is 140 ltr en als de laatste Tado dicht gaat dan blijft er 70 over. Dat zal ook ver onder de minimum flow van de ketel liggen. bypass zal veel open zijn.(dannfoss bypass?)
Geen naloopt tijd (voordien wel ) omdat het klapperen steeds gebeurd wanneer de 'vraag' stopt en de nalooptijd normaal begon , wel/geen naloop maakt (blijkt nu ) voor dat klapperen geen verschil
Klapperen zou toch echt duiden op verkeerd om of iets los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Seafarer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:26:
[...]
laagste flow is dan 2 x 70 is 140 ltr en als de laatste Tado dicht gaat dan blijft er 70 over. Dat zal ook ver onder de minimum flow van de ketel liggen

[...]
Ketel staat op zolder , klapperende knop op 1e verdieping , verdeler op bgg , heb geen idee hoe ik dan 'opvoerhoogte' moet interpreteren maar idd is de flow met 20% flow debiet instelling te hoog voor 2x 7 en dus helemaal wanneer die tado dcht gaat

-Maar daar dient de bypass toch voor om dat af te toppen op dat moment ?
CoMap 22 mm versie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT5Yvli-0eV9UZgETIfjHNYtsdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6j7yt9RtVCuBuhYY9Dp9XCF6.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door JohnAlbregtse op 15-11-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:25
Barleone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:18:
[...]

Met allerlei temperatuur schommelingen tot gevolg waar je thermostaat best eens gek gedrag kan laten zien. Dat klinkt inderdaad als fout. Ik mag hopen dat deze aan de scharnierkant van de deur hangt. Dus op een plek die niet teveel wind vangt als de deur opent/sluit. Dat komt vaak voor. Overigens, vergeet niet dat (voormalige) huiseigenaren zelf ook onhandige keuzes gemaakt kunnen hebben over de plaatsing ervan.
edit:
aangepast
Nope, aan de open kant. Aan de scharnierkant zit de keuken.

Als de deur open staat dan daalt de thermostaat thermometer, tijdens het koken gaat er soms wel 2 graden bij... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Barleone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:12:
[...]

Ik ben even benieuwd naar de muur waaraan je thermostaat hangt. Waarom is die muur koud? Is het een buitenmuur?
Ik noem het, want ik vind het vreemd. Voor zover ik weet staat in elke handleiding dat je de thermostaat aan een binnenmuur op een representatieve plek moet monteren, waarmee je dit soort problemen voorkomt.
Het is soms kiezen uit de minste van twee kwaden. Bij mij hangt de thermostaat aan een buitenmuur; alle andere plekken zorgen ervoor dat hij korter of langer in de zon komt te hangen en dat werkt helemaal niet.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 09:59
Barleone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:12:
[...]

Ik ben even benieuwd naar de muur waaraan je thermostaat hangt. Waarom is die muur koud? Is het een buitenmuur?
Ik noem het, want ik vind het vreemd. Voor zover ik weet staat in elke handleiding dat je de thermostaat aan een binnenmuur op een representatieve plek moet monteren, waarmee je dit soort problemen voorkomt.
Het is de woonkamer muur (ook met fundament er onder) en daarnaast zit de gang, met dan weer een muur van trapopgang/kelder en daarna de buitenmuur (die op Zuid ligt). Dus de thermostaat is ver van de buitenmuur (met spouw)

Verder zit die thermostaat naast de woonkamer deur (veel dicht) en meer dan 4.5 m van de 2 convectorputten en erkerradiator hier in de living.

Ik zou eigenlijk nog iets van twee DS18B20 aangestuurde temp meters ergens in de living moeten leggen (ca 1.5 m boven de vloer) en de experimenten nog eens moeten doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Marc_Sway op 15-11-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:12
Right, (lange post alert)

vorig jaar een appartementje met een bijzonder inefficiënt systeem voor de verwarming, nu een vrijstaande woning met een nog bizarder systeem....

De opbouw:
Ketel: Nefit Trendline HRC30 CW5 II uit 2019 (waarschijnlijk)

Thermotaat: Nefit Moduline 1010 op een buitenmuur in de uitbouw (keuken)

Begane grond: Vloerverwarming in een 10 jaar oude betonvloer met twee groepen, SBK verdeler, Wilo pomp (3 standen), aanvoerregeling met voeler in de aanvoerbalk. Daarvoor(!) een radiatorverdeler met 5 radiatoren waarvan er 3 ontdaan zijn van de knop (2 x woonkamer, 1 x keuken). Staan dus altijd open. En een bypasslus op de tweede lus van links.

Verdieping: Elke kamer een radiator met thermostaatknop T11 of T21.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkICHKsVAsiwVYgUTICm2hnSyAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXlPMPL46ekDdVbeEHxa21cK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYPyp36XzHf-7GzwG4ikIMZ92gU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1t729dFpIwnX5cDwGaKB2tg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtiUpKZ8d0rSBZX0WJrZav7GxtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CLh76vUqdHaMnRMJdZHJ9FU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1r0gT0d3oMJNjkDpHWZbUcGxS3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYSRaUG1kVP51o1PPRtuR4T0.jpg?f=fotoalbum_tile

Het gaat nu niet om het optimaliseren van het hele systeem, maar het überhaupt warm krijgen van de woonkamer zodat we bij de verhuizing zaterdag een aangenaam welkom hebben.

Vanochtend de ketel aangezet: vermogensbereik niet afgeknepen, pompbereik niet afgeknepen, aanvoertemp op 40 graden zodat we meteen kunnen testen hoe het zou gaan werken met een bron met een hogere COP als 1.

Radiatoren doen meteen hum werk dus de flow lijkt ongehinderd. Maar in de vloer komt geen warm water. De thermometers blijven hangen rond de 10℃. De radiatorverdeler er naast word wel warm. Ik zie de debietmeters wel reageren op het open en dicht draaien van de handkranen op het verdeelblok. Ook het veranderen van de pompsnelheid zie ik terug. Ook hier lijkt de flow ongehinderd. Het is dus alleen het binnenkrijgen van de warmte waar het mis loopt. De aanvoerthermostaat staat op 50℃. Volledig open. De knop heb ik er af gehad om te controleren of de kraan gangbaar is. Dat is 'ie.
Ik heb wel op de ketel de instelling "hoger pomptoerental" aangezet. Dat deed na een half uur nog niets.

Ik vermoed dat door de bypasslus en de drie open radiatoren er niet genoeg verschildruk overblijft om het warme water in het vloercircuit te krijgen (volgens de handleiding minimaal 10kPa nodig). Alle andere radiatoren zijn dicht en koud.

Wat zijn de stappen die ik kan nemen om de vloer op een comfortabele temperatuur te krijgen?
- Simpele aan/uit kranen kopen om de radiatoren te kunnen afsluiten?
- Bypass vervangen door afsluitdoppen?
- Aanvoertemp verhogen? (liever niet, maar als het niet anders kan...)
- Spelen met de pomp in de ketel? Of de pomp op de verdeler?
- Retourkraan op het VV-blok controleren?

Sowieso moet er een pompschakelaar bij de VV-pomp. Want dit is nu een financiële aderlating; minimaal 44W 24/365... :X

Ik wil in de nabije toekomst zeker kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp. Naar ik het begrijp word in dat geval een gesloten VV-verdeler aangeraden. Zou ik deze al om kunnen bouwen door de pomp er tussen uit te halen en de aansluitingen af te doppen? En kan de pomp van de ketel dat aan? Of zijn daar ingrijpender zaken voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik zou eerst al die radiatoren op de 1e helemaal dicht zetten als je nog 1 of 2 andere radiatortjes op de begane grond hebt (die open) en dan de CV een paar uur laten draaien met de thermostaat op 18C of zo en dan beoordelen of de vloer een beetje lekker warm wordt.

Als die vloerverwarming in een laag beton/zandcement ligt en er zit daaronder geen dik pak isolatie, dan zit er zoveel koude massa in die vloer, dat het zomaar vele uren kan kosten voordat die een beetje warm wordt.

Om die reden heb ik bij onze keukenrenovatie destijfs na de constructie vloer (beton) er eerst 16 cm PIR plaat laag in gelegd voordat de dekcementvloer met de vloerverwarmingsleidingen er op kwamen.

[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 15-11-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Vautje.

[ Voor 99% gewijzigd door Seafarer op 15-11-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Maar wat is hier bizar?

In de woonkamer zit vloer verwarming en radiatoren? Dan is vloerverwarming waarschijnlijk bij verwarming en die heeft dan een kleiner vermogen dan gebruikelijk.

Dit is wel een installatie die ingeregeld moet worden. Anders krijg je problemen.
Ziewieso de ketel op 60 zetten. ( met vloerverwarming heb je toch wel een koude retour, met lage retour heb je een goed rendement, met lage aanvoer alleen maar problemen.)

Test: Alle radiatoren dicht. Dan kun je met je handen echt wel voelen waar dat water naar toegaat.
We horen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-03 09:17
Heeft iemand toevallig al eens nader onderzoek gedaan naar het regelgedrag van een modulerende Honeywell T4M thermostaat die via OpenTherm communiceert met een (ook modulerende) Intergas Kombi Compact HR 36/30 ketel?
Specifiek zou ik willen weten welke OpenTherm parameters die je in de thermostaat kunt instellen (zie tabel hieronder) worden gerespecteerd door de ketel. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de ketel niks doet met de in de thermostaat gedefinieerde OT11 waarde, die stooklijnen definieert.
Reden van de vraag is dat ik wil snappen hoe de regeling van deze kombinatie nou eigenlijk werkt. Zowel de thermostaat- als de ketelfabrikant blijken niet scheutig te zijn met het verstrekken van detailinformatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPC6MkTJv5p1tWT0CRJ58P5tp-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SA9QzNe3pOYkLuCt9UexC7hD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 19:29
DavidZH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:37:
Right, (lange post alert)

vorig jaar een appartementje met een bijzonder inefficiënt systeem voor de verwarming, nu een vrijstaande woning met een nog bizarder systeem....

De opbouw:
Ketel: Nefit Trendline HRC30 CW5 II uit 2019 (waarschijnlijk)

Thermotaat: Nefit Moduline 1010 op een buitenmuur in de uitbouw (keuken)

Begane grond: Vloerverwarming in een 10 jaar oude betonvloer met twee groepen, SBK verdeler, Wilo pomp (3 standen), aanvoerregeling met voeler in de aanvoerbalk. Daarvoor(!) een radiatorverdeler met 5 radiatoren waarvan er 3 ontdaan zijn van de knop (2 x woonkamer, 1 x keuken). Staan dus altijd open. En een bypasslus op de tweede lus van links.

Verdieping: Elke kamer een radiator met thermostaatknop T11 of T21.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Het gaat nu niet om het optimaliseren van het hele systeem, maar het überhaupt warm krijgen van de woonkamer zodat we bij de verhuizing zaterdag een aangenaam welkom hebben.

Vanochtend de ketel aangezet: vermogensbereik niet afgeknepen, pompbereik niet afgeknepen, aanvoertemp op 40 graden zodat we meteen kunnen testen hoe het zou gaan werken met een bron met een hogere COP als 1.

Radiatoren doen meteen hum werk dus de flow lijkt ongehinderd. Maar in de vloer komt geen warm water. De thermometers blijven hangen rond de 10℃. De radiatorverdeler er naast word wel warm. Ik zie de debietmeters wel reageren op het open en dicht draaien van de handkranen op het verdeelblok. Ook het veranderen van de pompsnelheid zie ik terug. Ook hier lijkt de flow ongehinderd. Het is dus alleen het binnenkrijgen van de warmte waar het mis loopt. De aanvoerthermostaat staat op 50℃. Volledig open. De knop heb ik er af gehad om te controleren of de kraan gangbaar is. Dat is 'ie.
Ik heb wel op de ketel de instelling "hoger pomptoerental" aangezet. Dat deed na een half uur nog niets.

Ik vermoed dat door de bypasslus en de drie open radiatoren er niet genoeg verschildruk overblijft om het warme water in het vloercircuit te krijgen (volgens de handleiding minimaal 10kPa nodig). Alle andere radiatoren zijn dicht en koud.

Wat zijn de stappen die ik kan nemen om de vloer op een comfortabele temperatuur te krijgen?
- Simpele aan/uit kranen kopen om de radiatoren te kunnen afsluiten?
- Bypass vervangen door afsluitdoppen?
- Aanvoertemp verhogen? (liever niet, maar als het niet anders kan...)
- Spelen met de pomp in de ketel? Of de pomp op de verdeler?
- Retourkraan op het VV-blok controleren?

Sowieso moet er een pompschakelaar bij de VV-pomp. Want dit is nu een financiële aderlating; minimaal 44W 24/365... :X

Ik wil in de nabije toekomst zeker kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp. Naar ik het begrijp word in dat geval een gesloten VV-verdeler aangeraden. Zou ik deze al om kunnen bouwen door de pomp er tussen uit te halen en de aansluitingen af te doppen? En kan de pomp van de ketel dat aan? Of zijn daar ingrijpender zaken voor nodig?
Maar wat gebeurt er nou op de linkerbalk, 1 groep is los. Lek geweest? En daarover een bypass lus zonder drukventiel. Dus logischer wijs zou ik denken dat (weg van de minste weerstand) al het warme water via die bypass lus gaat en niet je vloer in.

Aanvullend: de tempsensoren zitten na de bypass dus die worden dan ook niet warm. Wordt aan de aanvoerleidingen links en de bypass wel heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:20:
[...]

Maar wat gebeurt er nou op de linkerbalk, 1 groep is los. Lek geweest? En daarover een bypass lus zonder drukventiel. Dus logischer wijs zou ik denken dat (weg van de minste weerstand) al het warme water via die bypass lus gaat en niet je vloer in.

Aanvullend: de tempsensoren zitten na de bypass dus die worden dan ook niet warm. Wordt aan de aanvoerleidingen links en de bypass wel heet?
Ik zie geen bypass geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Seafarer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:53:
[...]

Ik zie geen bypass geloof ik?
Doorgeluste slang, tweede van links.

Aanvullend:
Geel lijkt de route van het water nu
Blauw: wat is daar mee gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP-AYQil4DQtBjT31rfapoismMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAm8L4e4ibEsIsk2ylquyalX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Dashlane op 15-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:02:
[...]

Doorgeluste slang, tweede van links.

Aanvullend:
Geel lijkt de route van het water nu
Blauw: wat is daar mee gebeurt.
[Afbeelding]
Scherp. 10 pluspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Ik ben benieuwd of het je probleem verhelpt.

Uitgaande van je verhaal vermoed ik dat je het huis nog niet zolang bezit. Het neigt voor mij toch wel naar een verborgen gebrek. De meest voor de hand liggende reden voor de afgekoppelde groep is een lekkage. Lektest en repareren is denk ik wel een dure bedoeling.

Daarnaast heb je wel een uitdaging om het systeem waterzijdig in te regelen. Ik zou denk ik zelf een hele nieuwe verdeler plaatsen voor alle groepen zodat je hem goed in kan regelen.

Soms kun je op de leidingen de meters zien. Als je ze van elkaar aftrekt weet je de lengte van een groep, kun je misschien makkelijk zoeken naar welke groep het is.

Na nogmaals lezen zie ik dat het niet om vloerverdeler gaat, maar om een radiator verdeler.

En je mist een bout op je pomp.

[ Voor 18% gewijzigd door Dashlane op 15-11-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:52:
[...]

Ik ben benieuwd of het je probleem verhelpt.

Uitgaande van je verhaal vermoed ik dat je het huis nog niet zolang bezit. Het neigt voor mij toch wel naar een verborgen gebrek. De meest voor de hand liggende reden voor de afgekoppelde groep is een lekkage. Lektest en repareren is denk ik wel een dure bedoeling.

Daarnaast heb je wel een uitdaging om het systeem waterzijdig in te regelen. Ik zou denk ik zelf een hele nieuwe verdeler plaatsen voor alle groepen zodat je hem goed in kan regelen.

Soms kun je op de leidingen de meters zien. Als je ze van elkaar aftrekt weet je de lengte van een groep, kun je misschien makkelijk zoeken naar welke groep het is.

Mijn vermoeden is dat de afgekoppelde groep naar een radiator gaat of ging.
Blijf je zitten met 2 openingen. Vandaar die lus. Blijft 1 radiator koud?

Andere mogelijkheid de retour bleef koud. Dus plaatsen we een "bypass"lus en wordt de retour wel warm.

Wel veel bochten van 90 graden die een flinke weerstand opleveren.

Na nogmaals lezen zie ik dat het niet om vloerverdeler gaat, maar om een radiator verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Geen idee wat er nu gebeurt.
Mijn tekst was.

Andere mogelijkheid de retour bleef koud. Dus plaatsen we een "bypass"lus en wordt de retour wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 22:55
pkrpkr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:23:
Heeft iemand toevallig al eens nader onderzoek gedaan naar het regelgedrag van een modulerende Honeywell T4M thermostaat die via OpenTherm communiceert met een (ook modulerende) Intergas Kombi Compact HR 36/30 ketel?
Specifiek zou ik willen weten welke OpenTherm parameters die je in de thermostaat kunt instellen (zie tabel hieronder) worden gerespecteerd door de ketel. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de ketel niks doet met de in de thermostaat gedefinieerde OT11 waarde, die stooklijnen definieert.
Reden van de vraag is dat ik wil snappen hoe de regeling van deze kombinatie nou eigenlijk werkt. Zowel de thermostaat- als de ketelfabrikant blijken niet scheutig te zijn met het verstrekken van detailinformatie.
[Afbeelding]
Je zou hier eens kunnen kijken: http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi
Er is zelfs een compleet topic over de opentherm gateway: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1653967

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Laica schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:26:
Geen idee wat er nu gebeurt.
Mijn tekst was.

In iedergeval is die lus je hoofd probleem. Je hebt nu puur kortsluiting tussen aanvoer en retour. En gaat ook zorgen voor een fijne gasrekening.

Weghalen en afblinden. En laat verderop in je systeem ergens een radiator helemaal open staan zodat deze als bypass kan functioneren. Dan heb je zaterdag een warme vloer.

Dus toch wel een beetje bizar om zo'n bypass te maken. ;) @DavidZH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Laatst online: 09-06 11:28
JohnAlbregtse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:45:
[...]

Gisteravond ook weer geklapper , ook weer precies op het moment dat er een 'einde warmte vraag' plaats vind

CV pomp kan niet lager dan huidige 20% debiet , By-pass kan niet lager dan huidge 0,2 bar verschildruk instellingen , en er is geen naloop , dus ondertussen raken mn ideeen een heel eind op :?

-De Hemeier van douche verder open .?
-Betreffende Hemeier Eclipse vervangen ? evt voor een ander merk/type ? (heb nog niewe een auto-sar ) liggen
@JohnAlbregtse Ik heb ook een tijdje last gehad van klapperende Heimeier thermostaatkranen op de radiatoren (icm een Evohome installatie). Stromingsrichting was prima. Uiteindelijk alle Heimeier kranen laten vervangen door een erkende installateur. De andere installateur had de Heimeier kranen niet goed geïnstalleerd en deels beschadigd. Bij mij is het probleem verholpen na installatie van Honeywell kranen maar vermoed dat het echte probleem de verkeerde installatie/ beschadiging aan de kranen is geweest. Heimeier kranen zijn gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 20:14
Ik heb een Intergas Xtreme 30 met comfort touch.
Nu zag ik op een filmpje van John visser dat je het setpoint kunt zien door bij de cv tweemaal op het vlammetje te drukken.

De thermostaat heb ik van 16 op 18 graden gezet.

Eerst gaf ie een setpoint aan van 47 graden, 10 minuten laten 50, en een uur later 60 graden.

Ik dacht dat een setpoint een vaste instelling was. Klopt dat?

Of is dit het setpoint helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:12
Kijk, veel respons!

FF een paar korte reacties:
Marc_Sway schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:15:
Ik zou eerst al die radiatoren op de 1e helemaal dicht zetten als je nog 1 of 2 andere radiatortjes op de begane grond hebt (die open) en dan de CV een paar uur laten draaien met de thermostaat op 18C of zo en dan beoordelen of de vloer een beetje lekker warm wordt.

Als die vloerverwarming in een laag beton/zandcement ligt en er zit daaronder geen dik pak isolatie, dan zit er zoveel koude massa in die vloer, dat het zomaar vele uren kan kosten voordat die een beetje warm wordt.
Ik ben inderdaad begonnen met de radiatoren op de verdieping allemaal helemaal dicht. 3 radiatoren op de BG kan ik niet eens dichtzetten omdat daar geen knoppen op zitten. Die wil ik wel gaan aanschaffen.
Dat was je ondertussen ook duidelijk geworden. :9
Wellicht volgende keer meer foto's uit meer hoeken...
Seafarer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:30:
[...]
Dit is wel een installatie die ingeregeld moet worden. Anders krijg je problemen.

Ziewieso de ketel op 60 zetten. ( met vloerverwarming heb je toch wel een koude retour, met lage retour heb je een goed rendement, met lage aanvoer alleen maar problemen.)
Dat er ingeregeld moet worden ben ik me volledig bewust van. Maar dat is later zorg.

En ik heb 's middags de ketel inderdaad op 60 gezet. Maar dat levert meteen oncomfortabele straling af van de radiatoren. Alsof de houtkachel aan staat. En zoals gezegd, er zitten op dit moment geen knoppen op de kranen. Dus ik kan ze ook niet dichtdraaien.

De makelaar zei dat de radiatoren er nog zaten omdat de vloer het niet warm genoeg kreeg. Nou, dat snap ik wel. En de vorige bewoners waren in de 90, dus de knoppen zullen wel weggehaald zijn zodat ze er van af bleven...
Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:20:
[...]

Er is inderdaad nog een set slangen voor een radiator. Ik vermoed dat het ergens achter een voorzetwand tevoorschijn gaat komen als we de woonkamer gaan aanpakken. TZT.

En inderdaad komt er, wat ik ik vandaag ook geprobeerd heb, geen warm water in de VV-verdeler. Ook bij 60 graden aanvoer. Die bypass gooit zeker roet in het eten, maar er zit ook nog een retourventiel net onder het verdeelblok. Daar moet ik ook nog eens aan draaien.
Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:52:
[...]
Dan zit je dus een paar uur te gluren naar het systeem, en DAT mis je dan volledig...
Seafarer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:09:
[...]
In iedergeval is die lus je hoofd probleem. Je hebt nu puur kortsluiting tussen aanvoer en retour. En gaat ook zorgen voor een fijne gasrekening.

Weghalen en afblinden. En laat verderop in je systeem ergens een radiator helemaal open staan zodat deze als bypass kan functioneren. Dan heb je zaterdag een warme vloer.

Dus toch wel een beetje bizar om zo'n bypass te maken. ;) @DavidZH
Blij dat ik niet helemaal gek ben. Helaas heb ik deze week geen tijd meer om het systeem leeg te laten lopen, de doorlink weg te halen, afdoppen, vullen en ontuchten. Dus dat word zaterdag maar met de radiators stralen met 45 graden water.

Ik ben ook verbaasd over de lokatie van de thermostaat: in de uitbouw, tegen een buitenmuur, boven een radiator.

Wellicht dat de erven van de bewoners nog iets kunnen vertellen over de vloer en de verwarming. Die zijn met een verbouwing ongeveer 8 jaar geleden in het huis geknutseld.

Hieronder ter verduidelijking een snelle sketch van de BG en een knoploze radiator...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7SBhWQFnKZNuFqT6lP0yg3LqG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEoZOINlaSs7BlXYwJqzB1CX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1W31_nyBt2kQMRhHsMZAbKOOAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piLCtylhc7O9ALQRgHeXUKPZ.jpg?f=fotoalbum_tile

In iedergeval alvast bedankt voor nu. Dit verhaal vind zeker vervolg in de komende maanden.

Edit: plaatjes toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door DavidZH op 15-11-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:40
Marc_Sway schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:14:
Ik ga eens kijken waar de temp sensor van deze Itho thermostaat op de printplaat zit, en kan daar wat aan verbouwd worden ;-)
Ik zou je kamer thermostaat gewoon stukje vrij van de muur op nieuw op de muur bevestigen.
Iets ertussen, zodat de kamer lucht er mooi om kan circuleren.
Heb zelf een paar opvul viltjes tussen de bevestiging punten en de muur geplaatst, zo hangt de kamer thermostaat mooi vrij van een koude muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-03 09:17
ydderf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:04:
[...]

Er is zelfs een compleet topic over de opentherm gateway: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1653967
Super bedankt! Daar heb ik veel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:58
Reintje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:41:
Ik heb een Intergas Xtreme 30 met comfort touch.
Nu zag ik op een filmpje van John visser dat je het setpoint kunt zien door bij de cv tweemaal op het vlammetje te drukken.

De thermostaat heb ik van 16 op 18 graden gezet.

Eerst gaf ie een setpoint aan van 47 graden, 10 minuten laten 50, en een uur later 60 graden.

Ik dacht dat een setpoint een vaste instelling was. Klopt dat?

Of is dit het setpoint helemaal niet?
Via het gewone display de CV water temp instellen is de max temp. Dus die kan ook minder zijn. Ws is dat wat je ziet. Als je een thermostaat met bv OpenTherm modulatie de aanvoertemp laat bepalen kan ie die ook lager vragen dan de max CV water temp. Als ie het hoger vraagt dan zal de Intergas CV ketel dat blokkeren en gewoon op de max ingestelde waarde aanvoeren. NB je kunt op de xtreme een heleboel dingen instellen in het service/monteurs menu, waaronder bv ook de minimum aanvoer temp bij OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ydderf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:04:
[...]

Ik vermoed dat deze thermostaat een veel uitgebreidere opentherm data set gebruikt. Over het algemeen is het heel minimaal, nl gevraagde aanvoer temperatuur, that's it.
Fabrikanten kunnen gebaseerd op OpenTherm hun eigen uitbreidingen toevoegen, maar dan is het fabrikant-specifiek, en kun je compatibiliteits-issues krijgen tussen verschillende fabrikanten thermostaat en ketel.

[ Voor 17% gewijzigd door olafmol op 16-11-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
DavidZH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:02:
Kijk, veel respons!

FF een paar korte reacties:

[...]

De makelaar zei dat de radiatoren er nog zaten omdat de vloer het niet warm genoeg kreeg. Nou, dat snap ik wel. En de vorige bewoners waren in de 90, dus de knoppen zullen wel weggehaald zijn zodat ze er van af bleven...

[...]

Er is inderdaad nog een set slangen voor een radiator. Ik vermoed dat het ergens achter een voorzetwand tevoorschijn gaat komen als we de woonkamer gaan aanpakken. TZT.

En inderdaad komt er, wat ik ik vandaag ook geprobeerd heb, geen warm water in de VV-verdeler. Ook bij 60 graden aanvoer. Die bypass gooit zeker roet in het eten, maar er zit ook nog een retourventiel net onder het verdeelblok. Daar moet ik ook nog eens aan draaien.

[...]

Dan zit je dus een paar uur te gluren naar het systeem, en DAT mis je dan volledig...

[...]

Blij dat ik niet helemaal gek ben. Helaas heb ik deze week geen tijd meer om het systeem leeg te laten lopen, de doorlink weg te halen, afdoppen, vullen en ontuchten. Dus dat word zaterdag maar met de radiators stralen met 45 graden water.

Ik ben ook verbaasd over de lokatie van de thermostaat: in de uitbouw, tegen een buitenmuur, boven een radiator.

Wellicht dat de erven van de bewoners nog iets kunnen vertellen over de vloer en de verwarming. Die zijn met een verbouwing ongeveer 8 jaar geleden
Als de makelaar zegt (tijdens het verkoopproces) dat “de radiatoren zijn blijven hamgen omdat de vorige bewoners de ruimte niet warm konden krijgen met de vloerverwarming”, dat is dit in feite aangeven aan de koper (jij in dit geval), dat de vloerverwarming niet goed werkt, of niet gedimensioneerd is als hoofdverwarming voor de ruimte.
Er is dan geen geval van verborgen gebrek. Met zo’n opmerking van de makelaar is wel eigenlijk de conclusie dat er iets structureel niet klopt aan die vloerverwarming: of er zitten 1 of meer blokkades in de leidingen, of er zijn lekken (ik zag al dat 1 lus helemaal ontkoppeld is), of er zitten niet voldoende lussen (en niet dicht genoeg bij elkaar) in de vloer waardoor deze eigenlijk als ‘bijverwarming’ is aan gelegd.

Ik zou wel bij de verkopende partij navragen welke aannemer deze vloer heeft aangebracht bij de verbouwing en of er ook tekeningen van zijn.

Als die aannemer geen isolatiepakket onder de dekcementvloer vloer met de verwarmingsleidingen heeft gelegd, dan heeft hij geen ‘deugdelijk werk opgeleverd’ wat van toepassing is voor vloeren met vloerverwarming. Dit is dan verwijtbaar en als je ‘t hard zou willen spelen, kan je dat probleem dan bij de verkopende partij neerleggen, tenzij je in het koopcontract akkoord bent gegaan met een ‘ouderdoms- of niet bewoondclausule’.

Anyway, idd een paar heel basic kranen ook op de radiatoren van de begane grond gaan installeren en verder testen/onderzoek doen of je het probleem zelf kan oplossen en anders een goed bedrijf voor water-vloerverwarmingen laten kangskomen om hen er naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Zijn er hier ook mensen op het forum die ooit eens een ‘smart’ DIY thermostaat gebaseerd op Opentherm zelf hebben opgetuigd?

Zoiets als in deze video:
YouTube: OpenTherm Smart WIFI Thermostat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:41

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

omdat ik geen directe verbinding tussen mijn ketel (Intergas HReco 2019) en thermostaat kan realiseren ben ik genoodzaakt om een draadloze thermostaat te gebruiken. Eerst een Honeywell Round wireless rf gekoppeld aan de Intergas, gaat op zich goed maar enige nadeel is de wel erg trage opwarming. De Round stuurt heel lang erg lage OT waarden naar de ketel. regelt verder netjes, geen overshoot. Nu een Honeywell T4R geplaatst, opwarmen gaat sneller. maar 's ochtend een overshoot van een halve graad. is dat nog steeds de Honeywell eigenschap onder de noemer "menselijk trekje"? een compensatie voor koude muren en meubels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_Sway
Zelf denk ik dat veel ‘control issues’ met CV ketels en het zeer regelmatig ‘overshooten’ van de temperatuur (wat je ook heel vaak leest op dit forum) wordt veroorzaakt door de kamerthermostaat die gewoon te traag of te onnauwkeurig werkt qua actuele temperatuur meting in de ruimte. Bij mijn thermostaat heb ik nu heel duidelijk het ‘koude muur’ issue geconstateerd, terwijl de thermostaat gewoon op een binnenmuur is gemonteerd en waar geen tocht is van open deuren of vanuit de PVC leiding waar de bekabeling van de thermostaat doorheen loopt. En daarnaast ben ik er ook achter gekomen dat de temperatuur sensor in mijn thermostaat echt een heel stuk trager reageert dan een separate ‘China’ knoopcel temp sensor. Verder zit er in mijn thermostaat volgens mij waarschijnlijk iets van een PT 100 sensor, en is nog maar de vraag hoe nauwkeurig is die met een leeftijd van ca 15 jaar.

Dus, allemaal leuk die mooie CV control algoritmes via Opentherm…. maar als je kamerthermostaat niet heel accuraat en voldoende snel de temperatuur (veranderingen) in je ruimte kan meten, dan gaat t allemaal helemaal nergens over qua proces control engineering van een CV-ketel….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

daar zit wat in. maar opwarmen van 19.0 naar 19.5 en van 19.5 verloopt keurig. enkel van 18.5 naar 19.0 's ochtend s vertoont overshoot. in het verleden gaf Honeywell aan voor de oude Chronotherm thermostaten dat adt bewust was gedaan ter compensatie van koud interieur. zal ook thermostaat eens wat van de binnenmuur halen, ben benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_Sway
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:34:
daar zit wat in. maar opwarmen van 19.0 naar 19.5 en van 19.5 verloopt keurig. enkel van 18.5 naar 19.0 's ochtend s vertoont overshoot. in het verleden gaf Honeywell aan voor de oude Chronotherm thermostaten dat adt bewust was gedaan ter compensatie van koud interieur. zal ook thermostaat eens wat van de binnenmuur halen, ben benieuwd
Idd, daar ben ik gisterenavond ook mee begonnen, zie de testopstelling die ik nu heb! De thermostaat heb ik nu op 2 nylon bussen gezet :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE7W8Eu3msWLUiI0oq6_o0_aXZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6WUx8ooHzdOQOuUppHwXZNi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV-QpRj3mGccvCY2X1yWCuplYHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xv3ydrUFPusrMYx4Lw5wdv2I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

zoiets ga ik tzt ook doen! eerst nog wat metingen loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 18:48
Door dit topic ben ik mij aan het verdiepen in het beter inregelen van mijn installatie. Ik heb een Intergas HReco met een evohome zonesysteem. Om te beginnen zou ik graag de aanvoer ren retour temperatuur willen monitoren. Weet de evohome dit en zijn er mogelijkheden om dit uit lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:04
Evohome weet dat niet en krijgt daar geen informatie over. Ik heb bij Amazon een aantal temperatuurmetertjes gekocht (zoals enkele posts hierboven). Ze zijn bij mij redelijk nauwkeurig, maar het belangrijkste is dat je een indicatie hebt van de aanvoer en retour temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:55:
zoiets ga ik tzt ook doen! eerst nog wat metingen loggen
Het op bussen plaatsen van de thermostaat heb ik gisterenavond gedaan en de eerste indicaties zijn dat de Delta-T tussen de temp gemeten door de ‘Ali’ temp meter en die gemeten door de kamer wel een stuk minder is, maat nog steeds aanzienlijk.

Vooral na de ‘koude nacht’ waarbij de CV helemaal niet gedraaid heeft, is de Delta-T toch nog vrij behoorlijk de eerste 30-45 min als de CV ‘s ochtends bij opstaan is aangezet. Als gevolg daarvan ervaar ik opnieuw ‘overshoot’ effecten na koude start ‘s ochtends.

Ik denk dat dit komt door de ‘thermische massa’ van de kamerthermostaat zelf, die ook in de nacht helemaal koud is geworden en ook tijd nodig heeft om zelf ook genoeg op te warmen van de warme lucht in de kamer die door de radiator en 2 convectorputten in mijn living.

Ik moet er komende dagen nog wat meer aan meten/experimenten om eea beter te begrijpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 16-11-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:39:
omdat ik geen directe verbinding tussen mijn ketel (Intergas HReco 2019) en thermostaat kan realiseren ben ik genoodzaakt om een draadloze thermostaat te gebruiken. Eerst een Honeywell Round wireless rf gekoppeld aan de Intergas, gaat op zich goed maar enige nadeel is de wel erg trage opwarming. De Round stuurt heel lang erg lage OT waarden naar de ketel. regelt verder netjes, geen overshoot. Nu een Honeywell T4R geplaatst, opwarmen gaat sneller. maar 's ochtend een overshoot van een halve graad. is dat nog steeds de Honeywell eigenschap onder de noemer "menselijk trekje"? een compensatie voor koude muren en meubels.
Is dat zo’n ketel met ingebouwde Honeywell ontvanger?
In dat geval kan je roudwireless of wireless chronotherm gebruiken.
Die laatste is superieur tov een Round wireless.

Je kan natuurlijk ook een draadloze gebruiken met ontvanger die je er bedraad aan hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 16-11-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 18:48
Jos-P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:06:
Evohome weet dat niet en krijgt daar geen informatie over. Ik heb bij Amazon een aantal temperatuurmetertjes gekocht (zoals enkele posts hierboven). Ze zijn bij mij redelijk nauwkeurig, maar het belangrijkste is dat je een indicatie hebt van de aanvoer en retour temperatuur.
Ja thermometertjes zat ik ook al aan te denken. Ik zou het echter een tijdje willen monitoren en in een grafiekje zetten met bijvoorbeeld Home Assistant.

Weet iemand of de Intergas HReco uberhaupt een sensor heeft voor de retourtemperatuur die uitgelezen kan worden? Ik kijk bijvoorbeeld ook nog naar een opentherm gateway. Weet alleen niet of ik dat icm Evohome kan gebruiken. Die OGW kan ik dan in Home Assistant uitlezen voor de stats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:52

vanenkelen

uhmmm.....speechless

gomaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:07:
[...]

Weet iemand of de Intergas HReco uberhaupt een sensor heeft voor de retourtemperatuur die uitgelezen kan worden? Ik kijk bijvoorbeeld ook nog naar een opentherm gateway. Weet alleen niet of ik dat icm Evohome kan gebruiken. Die OGW kan ik dan in Home Assistant uitlezen voor de stats.
Mijn Intergas HReco (36) heeft geen uitleesbare sensor voor de retourtemperatuur. Ik heb een losse sensor aan de OTGW gehangen en daarmee heb ik dat gat opgevuld.

Evohome - OTGW - Intergas werkte bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

heren bedankt, ik ga eea uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mensen, ik ben op zoek naar een Opentherm controlerende kamerthermostaat met een digitale temp sensor (zoals bijv. zoiets als DS18B20), waarbij de setpoint temp met stapjes van max 0.2C is in te stellen op de thermostaat. Bestaan die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:51
De DS is veel te onrustig voor zoiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:32
Marc_Sway schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:29:
Mensen, ik ben op zoek naar een Opentherm controlerende kamerthermostaat met een digitale temp sensor (zoals bijv. zoiets als DS18B20), waarbij de setpoint temp met stapjes van max 0.2C is in te stellen op de thermostaat. Bestaan die?
Tado. Per 0,1 in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Wolfram55 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:48:
De DS is veel te onrustig voor zoiets...
Dat soort issues zou softwarematig op te lossen moeten zijn met enkele malen meten over een standaard interval en waarden te middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
medu80 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:57:
[...]

Tado. Per 0,1 in te stellen
Is de Tado hard-wired (2 draden) aan te sluiten op je Opentherm ketel?
En klopt dat je voor een beetje functionaliteit vast zit aan die abonnementskosten van hen?

Ik ben trouwens ook geen fan van Nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Het temperatuur ‘overshoot’ issue van vele kamerthermostaten is ook beschreven op Wikipedia!! Het is wat.

Heel interessant artikel, het verklaart goed waarom heel veel thermostaten overshoot laten zien, dat het vaak wel 2C kan zijn en je er niet makkelijk af komt.

De makkelijke weg om t zoveel mogelijk te voorkomen: je thermostaat iets van 1-1.5 C lager zetten dan je ‘target’ temperatuur:-)

Wikipedia: Cv-regeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOWvmgINRr1pYLy2rEP2U6AYVaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a90A2GkuAoSQ8e2QugLwlaPQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:24:
Het temperatuur ‘overshoot’ issue van vele kamerthermostaten is ook beschreven op Wikipedia!! Het is wat.

Heel interessant artikel, het verklaart goed waarom heel veel thermostaten overshoot laten zien, dat het vaak wel 2C kan zijn en je er niet makkelijk af komt.

De makkelijke weg om t zoveel mogelijk te voorkomen: je thermostaat iets van 1-1.5 C lager zetten dan je ‘target’ temperatuur:-)

[Afbeelding]
Ouwe meuk.
Moduline 30 geeft heel soms een 0.5 graad overshoot.
pas 25 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:03

[Afbeelding]
Met convectoren heb je geen last van dit verschijnsel. Deze bevatten tot 90% minder water dan klassieke radiators, waardoor ze sneller kunnen reageren op warmtevraag. Bovendien verspreidt de gevraagde warmte zich veel sneller in de ruimte dan welke andere verwarmingsmethode ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Rocketman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:34:
[...]

Met convectoren heb je geen last van dit verschijnsel. Deze bevatten tot 90% minder water dan klassieke radiators, waardoor ze sneller kunnen reageren op warmtevraag. Bovendien verspreidt de gevraagde warmte zich veel sneller in de ruimte dan welke andere verwarmingsmethode dan ook.
Dat is een interessante opmerking! Het verklaart denk ik veel.
Ik heb hier 2 grote convectors in de living, die kunnen idd in no time de ruimte hier ‘s ochtends na een nacht zonder stoken flink opwarmen.
Ik denk dat mijn kamerthermostaat met de temp sensor binnen in, die snelheid niet echt kan bijbenen. Die zit namelijk op de muur gemonteerd, waarbij het ‘koude muur’ effect waarschijnlijk de thermostaat zelf (het hele kastje + de sensor binnen in) nog wat langer koeler houdt dan de warmte lucht van de convectors die in no time de lucht in de ruimte aan t opwarmen is.

De snelheid van warmteproductie van die convectors veroorzaakt zeer waarschijnlijk die flinke overshoot in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Marc_Sway schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:56:
[...]

Dat is een interessante opmerking! Het verklaart denk ik veel.
Ik heb hier 2 grote convectors in de living, die kunnen idd in no time de ruimte hier ‘s ochtends na een nacht zonder stoken flink opwarmen.
Ik denk dat mijn kamerthermostaat met de temp sensor binnen in, die snelheid niet echt kan bijbenen. Die zit namelijk op de muur gemonteerd, waarbij het ‘koude muur’ effect waarschijnlijk de thermostaat zelf (het hele kastje + de sensor binnen in) nog wat langer koeler houdt dan de warmte lucht van de convectors die in no time de lucht in de ruimte aan t opwarmen is.

De snelheid van warmteproductie van die convectors veroorzaakt zeer waarschijnlijk die flinke overshoot in de ochtend.
Je thermostaat moet wel weten (of leren) hoe snel je afgifte systeem werkt, onder welke omstandigheden. Anders kan ie natuurlijk niet tijdig stoppen en krijg je overshoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:29
Ik heb sinds de diy ventilatoren onder de radiatoren de opwarmsnelheid in de thermostaat sneller gezet.
Zou goed moeten zijn toch?
Kan nog een stapje sneller maar of dat zin heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Wat is nou verstandig bij een LTV vloerverwarmingsverdeler met pomp (en bijmengventiel voor retourwater) beneden icm gewone radiatoren boven ? Is dat de 'John Visser methode', aanvoer op 75 graden en vermogen en pompsnelheid van ketel verlagen of is het verstandig om te kiezen voor een lage Ta, hogere pompsnelheid en beperkte of geen bijmenging op de verdeler ? Ik heb de Ta nu op 45gr staan en het vermogen teruggebracht naar 6,9-9,65 Kw. Pompsnelheid op 70-90 en beperkte bijmenging. Gasverbruik vind ik persoonlijk nog te hoog (dit jaar 0,58m3 per graaddag). En op welk verschil tussen aanvoer en retourtamp. op de verdeler moet je je richten (vloerverwarming gelegd als slakkenhuis).

• Marc_Sway
Sowieso moet de retourwater temp bij de ketel actief gemeten worden (bij voorkeur continue) en onder het condensatiepunt van 58.6 C blijven.

Dan is er de fundamentele vraag: wil je het hele huis gelijkmatig overal warm stoken en gedurende de hele dag, of wil je vooral de living op je LTV op een aangename temp houden en de slaapkamers, badkamer, etc boven alleen warmte geven als het nodig is.

Bij mij is het het laatste: ik stook alleen op de begane grond, niet in de gang, toilet met thermostatische knop op lage temp. Slaapkamers, badkamer (met zowel vloerverwarming als een radiator) boven, regel ik individueel en remote op tijdschema’s en staan tot op dit moment overdag en ‘s nachts uit.

Het hang dus veel af of je je hele huis warm wilt houden op alle plaatsen of dynamic per ruimte en in tijd.

Vaak zijn radiatoren in slaapkamers en kleine ruimten overgedimensioneerd, dus daar heb je bijna nooit een toevoer temp nodig van 75C om het daar vrij snel aangenaam te krijgen. Met 45-55 C toevoer temp kom je vaak al goed uit.

Ik zou dus eerst de aanvoer temp van je ketel verlagen van 75 naar 60C en kijken hoe eea gaat zowel op de begane grond en de kamers boven.

[ Voor 18% gewijzigd door Marc_Sway op 17-11-2022 08:00 ]

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@Marc_Sway ; bij jouw thermostaat kan je toch ook de bandbreedte van de regeling (P-band) instellen? als je die wat breder maakt zal overshoot minder worden.

• leonbong

[Afbeelding]
Dit is volledig achterhaalde informatie, elke moderne hobby bobby thermostaat van de laatste 10 25-30 jaar plus heeft dit niet op de manier die het artikel beschrijft.
Deze manier van schakelen komt alleen nog voor bij mechanische thermostaten dat heeft niemand meer.

[ Voor 1% gewijzigd door leonbong op 17-11-2022 10:04 . Reden: Ik word oud, ik herinner mechanische thermostaten uit mijn jeugd maar dat is ook meer dan 30 jaar terug. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-06 22:18
scotman21 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:30:
Wat is nou verstandig bij een LTV vloerverwarmingsverdeler met pomp (en bijmengventiel voor retourwater) beneden icm gewone radiatoren boven ? Is dat de 'John Visser methode', aanvoer op 75 graden en vermogen en pompsnelheid van ketel verlagen of is het verstandig om te kiezen voor een lage Ta, hogere pompsnelheid en beperkte of geen bijmenging op de verdeler ? Ik heb de Ta nu op 45gr staan en het vermogen teruggebracht naar 6,9-9,65 Kw. Pompsnelheid op 70-90 en beperkte bijmenging. Gasverbruik vind ik persoonlijk nog te hoog (dit jaar 0,58m3 per graaddag). En op welk verschil tussen aanvoer en retourtamp. op de verdeler moet je je richten (vloerverwarming gelegd als slakkenhuis).
Voor ltv adviseert John Visser een aanvoertemperatuur van 40 graden en de pomp op 100%, zie de tekst bij zijn video https://www.google.nl/url...Vaw3OQfvyCbRaIt07up5mpXLI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 12:34

JayPe

Ondertitel

leonbong schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:43:
[...]
Deze manier van schakelen komt alleen nog voor bij mechanische thermostaten dat heeft niemand meer.
Honeywell draai-thermostaat met kwik-in-glazen-buisje schakelaar op een bi-metaaltje.. Nostalgie!
Ik kan in gedachte de tandjes rond de schaal nog voelen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Veerman24 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:51:
[...]

Voor ltv adviseert John Visser een aanvoertemperatuur van 40 graden en de pomp op 100%, zie de tekst bij zijn video https://www.google.nl/url...Vaw3OQfvyCbRaIt07up5mpXLI
Bij mij werkt dat niet, gaat die behoorlijk pendelen en heel langzaam opwarmen.
Heb ik aanvoer temp. op 70 graden en min/max vermogen op 25/35% gaat het wel goed, betreft jaga's
Pompstand op 1, op 2 geeft ie meer stralingswarmte.
Thermostaat schakelt tussen 19,9 en 20,2, overshoot tot 20,3 graden
De temp is nog niet boven de 58 graden aanvoer uitgekomen dit najaar.

Als ik m op aan uit zet moet ik temp limiteren tot 55 a 60 graden, meer voelbare en snellere verwarming, schakelt dan tussen 19,9 en 20,3 graden, overshoot tot 20,8. Deze instelling kost wel stuk meer gas.

• scotman21
Veerman24 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:51:
[...]

Dat heb ik inderdaad gelezen. Echter, je hebt enerzijds een LTV-verdeler zonder pomp en zonder mogelijkheid voor bijmenging van retourwater en dan adviseert hij idd aanvoer op 40 graden en pompsnelheid cv op 100% (eigenlijk is dit dan een LT-verdeler). Maar je hebt ook een LTV-verdeler (zoals die van mij) waarop je de mogelijkheid hebt om wel retourwater bij te mengen. Ik vraag me af of dit advies dan ook geldt. Want hij geeft ook aan "als je een mengverdeler hebt dan kies voor een Ta van 75 graden en maximale bijmenging van retourwater." Dus van welk advies moet ik uitgaan ? Momenteel heb ik een Ta van 45 gr en zeer beperkte bijmenging van retourwater. De verdeler blijft hierdoor hydraulisch neutraal. Hij geeft nl. ook ergens aan dat je een verdeler nooit passief moet instellen. Oftewel, volgens mij geldt zijn advies voor aanvoer op 40 gr en pomp op 100% alleen als je geen radiatoren hebt en een verdeler zonder pomp. Maar corrigeer me als ik het verkeerd zie.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:05
Is 0,7-0,8m3 per uur een beetje gangbaar? Ik merk dat ik dit altijd stook, ondanks binnen of buiten temp, en ondanks 0,5 graad verhoging op de thermostaat of 2 graad verhoging bijv.
Betreft een intergas 36/30, min vermogen 20% max vermogen 70% (standaard). (Dacht dat het max vermogen knijpen geen invloed heeft op het verbruik)
Aanvoer op 40 vastgezet, pompsnelheid min en max 80%, modulatie uit, aan/uit regeling.
Hierdoor stook ik continu 40 graden aanvoer. Ik zou wel lager willen maar begreep hier eerder dat dat maar weinig 'winst'. oplevert, en mij levert het wat pendelproblemen op (met name dat ie het niet voor elkaar krijgt, te sterke ketel)

Ik stook er enkel de begane grond mee, vloerverwarming van 65m2 +-.
Er zit een mengverdeler tussen, staat maximaal open, en een grundf alpha pomp, staat op continu hoog.
Alle andere radiatoren in huis dichtgedraaid.

[ Voor 21% gewijzigd door KoningPaulus op 17-11-2022 10:02 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:41
KoningPaulus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:59:
Is 0,7-0,8m3 per uur een beetje gangbaar? Ik merk dat ik dit altijd stook, ondanks binnen of buiten temp, en ondanks 0,5 graad verhoging op de thermostaat of 2 graad verhoging bijv.
Betreft een intergas 36/30, min vermogen 20% max vermogen 70% (standaard). (Dacht dat het max vermogen knijpen geen invloed heeft op het verbruik)
Aanvoer op 40 vastgezet, pompsnelheid min en max 80%, modulatie uit, aan/uit regeling.
Hierdoor stook ik continu 40 graden aanvoer. Ik zou wel lager willen maar begreep hier eerder dat dat maar weinig 'winst'. oplevert, en mij levert het wat pendelproblemen op (met name dat ie het niet voor elkaar krijgt, te sterke ketel)

Ik stook er enkel de begane grond mee, vloerverwarming van 65m2 +-.
Er zit een mengverdeler tussen, staat maximaal open, en een grundf alpha pomp, staat op continu hoog.
Alle andere radiatoren in huis dichtgedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUkneovzMVo46mQuWHOwqbOX2MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b75BUxaQTan4hEZ1c1uKtoTW.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd, ik heb een soortegelijke situatie maar alleen:
- watertemp op 50graden (lager zou niet goed werken met een meng-pomp)
- vermogen op 25% (6,3kW)
- Moduleren aan (zou net zo goed uit kunnen)
- pompsnelheid CV vond ik niet zo snel in de intstellingen
- pompsnelheid vloerverwarming (middelste stand van de 3). (had ik eerst hoog staan, maar las dat lager beter kan zijn om een lagere retourtemperatuur te hebben).
*edit, ik heb de vloerverwarming toch op stand 3 gezet (snel). Dit omdat de retourtemperatuur 30 graden dan nog is bij een invoer van 44 graden. Dus prima lijkt me. (snellere warmeoverdracht iig)

Hiermee heb ik exact 0,78m3 per uur. (vlakke lijn zonder pieken of moduleren)

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 17-11-2022 11:07 ]

• Marc_Sway
Whiskey48 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:27:
[...]

[Afbeelding]

- pompsnelheid vloerverwarming (middelste stand van de 3). (had ik eerst hoog staan, maar las dat lager beter kan zijn om een lagere retourtemperatuur te hebben).
*edit, ik heb de vloerverwarming toch op stand 3 gezet (snel). Dit omdat de retourtemperatuur 30 graden dan nog is bij een invoer van 44 graden. Dus prima lijkt me. (snellere warmeoverdracht iig)

@Wiskey48 Heb je de hele dag de verwarming aan staan? Dan zou ik het wel interessant vinden om de grafiek die je hierboven gepost hebt, te zien met het verloop over de hele dag.

• ptr1968
[...]

[Afbeelding]

Lijkt me nogal veel, hier zit ik op 0,15 / 0,2M3 per uur
Wordt wel 15 uur per dag gestookt op 20 graden woonkamer, keuken, bijkeuken en wc

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:41
Marc_Sway schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:35:
[...]

@ Wiskey48 Heb je de hele dag de verwarming aan staan? Dan zou ik het wel interessant vinden om de grafiek die je hierboven gepost hebt, te zien met het verloop over de hele dag.
Nee eigenlijk niet, maar donderdag t/m zondag vaak wel. Ik post wel wat als ik dit heb. De thermostaat (google Nest) staat op 19 graden overigens.

• Marc_Sway
Lijkt me top als je dat kan doen voor 1 of 2 ‘bijna volle stookdagen’

• olafmol
[...]

[Afbeelding]

Ik zit op ca. 0,73 m3 per uur, met een Intergas Xtreme 30, die op aan/uit met 45C en max CV vermogen van 12kW draait. Pompsnelheid heb ik op 45-90 range staan, dus hij pompt wat sneller. Heb 3 radiatoren beneden, een T22 met 2 speedcomfort fans eronder, een klassieke kolomradiator en een dikke T22 vertikale wandradiator. Jaren 30 rijtjeshuis is gemiddeld geïsoleerd met tonzon folie onder houten vloer.

Denk dat het gemiddelde over een uur effectief wat minder zal zijn, omdat de ketel altijd met een hoger vermogen (12kW) opstart totdat ie bij de 45C is, en dan terugmoduleert naar 5kW en lagere pompsnelheid. In die laagste stand verbruikt ie ca 0,032 m3 per 5 minuten, dus ca. 0,38 m3 per uur.

Maar met het huidige weer is de ketel ca. 3 a 4 keer per dag actief, in de ochtend even wat langer, omdat ik nachtverlaging toepas, en dan gedurende de dag een paar keer ca. 30 minuten om de kamer weer even naar de 19,5C kamertemperatuur te krijgen. Einde vd middag of 's avonds soms nog een keertje omdat we het dan frisser krijgen en we de thermostaat soms op 20C zetten.

Als ik de ketel dus meer in een "WP modus" zou draaien, dus alleen maar op het minimale 5kW draaien, en dan lekker lang wachten tot het huis op temperatuur is met de 45C aanvoer temp, dan kan draai ik dus met 0,38 m3 gas per uur. Dat is dan ook wel het laagste standje van de CV ketel ongeveer.

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 17-11-2022 12:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ptr1968 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:37:
[...]

Lijkt me nogal veel, hier zit ik op 0,15 / 0,2M3 per uur
Wordt wel 15 uur per dag gestookt op 20 graden woonkamer, keuken, bijkeuken en wc
Met alle respect, maar ik vind het niet zinvol om het gasverbruik van iemand anders als ‘veel’ of ‘weinig’ te kwalificeren als je je eigen verbruik als norm hanteert.

De enige conclusie die ik zou trekken op basis van de beperkte informatie is dat zijn woning kennelijk 7 kW nodig had in die uur en jouw woning gemiddeld 1,5 kW, als ik uitga van 9 kWh/m³.

Misschien stookt hij wel 2 uur met een totaal verbruik van 14 kWh en jij afgerond totaal 22 kWh.

En dan nog zegt het niks omdat iedere woning uniek is met bijbehorend warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
En dan nog .....

Kijk eens naar het paarse deel onderaan .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:05
Wolfram55 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:45:
En dan nog .....

Kijk eens naar het paarse deel onderaan .....
Eens, vandaar dat ik (en de post erna) het onderbouwen met specs en instellingen. Het gaat hier tenslotte om gas besparen, dus als ik mn verbruik naar beneden kan krijgen door de instellingen te veranderen, oftewel cv tuning, dan hoor ik dat graag hier ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-06 22:18
scotman21 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:57:
[...]

Dat heb ik inderdaad gelezen. Echter, je hebt enerzijds een LTV-verdeler zonder pomp en zonder mogelijkheid voor bijmenging van retourwater en dan adviseert hij idd aanvoer op 40 graden en pompsnelheid cv op 100% (eigenlijk is dit dan een LT-verdeler). Maar je hebt ook een LTV-verdeler (zoals die van mij) waarop je de mogelijkheid hebt om wel retourwater bij te mengen. Ik vraag me af of dit advies dan ook geldt. Want hij geeft ook aan "als je een mengverdeler hebt dan kies voor een Ta van 75 graden en maximale bijmenging van retourwater." Dus van welk advies moet ik uitgaan ? Momenteel heb ik een Ta van 45 gr en zeer beperkte bijmenging van retourwater. De verdeler blijft hierdoor hydraulisch neutraal. Hij geeft nl. ook ergens aan dat je een verdeler nooit passief moet instellen. Oftewel, volgens mij geldt zijn advies voor aanvoer op 40 gr en pomp op 100% alleen als je geen radiatoren hebt en een verdeler zonder pomp. Maar corrigeer me als ik het verkeerd zie.
scotman21 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:57:
[...]

Je hebt gelijk. Als antwoord op dezelfde vraag in de reacties bij zijn video staat: " LTV verdeler zonder pomp op 100% zetten, bij een verdeler met pomp tussen 25 en 40%."
Maar als je systeem nu naar tevredenheid werkt, waarom nog iets veranderen? " If it ain't broken, don't fix it". O-)

• Marc_Sway
olafmol schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:50:
[...]

In die laagste stand verbruikt ie ca 0,032 m3 per 5 minuten, dus ca. 0,38 m3 per uur.
Ik ben erg benieuwd hoe je dit zo nauwkeurig kan bepalen/meten. Lees je de P1 poort continue uit van de je smart energiemeter?

Ik heb hier een Homewizard P1 dongle aan de smartmeter hangen, waar weet niet of ik zo nauwkeurig het gasverbruik kan meten zoals jij dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Marc_Sway schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:44:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe je dit zo nauwkeurig kan bepalen/meten. Lees je de P1 poort continue uit van de je smart energiemeter?

Ik heb hier een Homewizard P1 dongle aan de smartmeter hangen, waar weet niet of ik zo nauwkeurig het gasverbruik kan meten zoals jij dat kan.
Homewizard p1 kan per 5 minuten gas rapporten, tenzij je een oudere meter hebt dan gaat het per uur.

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zit op 0,56 m3 gas per uur in low-load modus als de ruimte al op temperatuur is, om de ruimte op temperatuur te houden.
En rond de 1 m3 per uur als ik temperatuur een graad naar boven opgestookt moet worden (bijv van 18,5 naar 19,5 graden), wat in 1 run gebeurt, zonder tussenstops, meestal 1 lange run van ruim een uur om een graad naar boven te stoken, zie ik op mijn P1 meter.

Met 9 radiators (allemaal open) en een Tzerra Ace op 8,6kw max. ingesteld, aanvoer gewoon op 75 en pomp modulerend op de standaard instellingen (30-100%), met een Tado v3+ via OT aangesloten (aanvoer is rond de 51 graden zie ik, en retour rond de 40)
en stook op 19,5 op het moment.

Is dat zuinig of niet echt?

[ Voor 11% gewijzigd door edgarf28 op 17-11-2022 19:43 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@edgarf28 Als je al het laaghangend fruit hebt gedaan, zoals waterzijdig inregelen en in HR-gebied stoken, etc., dan is dat simpelweg de warmtevraag van jouw woning.

Minder warmtevraag realiseer je pas na verder isoleren.

• olafmol
Marc_Sway schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:44:
[...]

Homewizard P1 laat per 5min gasverbruik zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
olafmol schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:28:
[...]

Homewizard P1 laat per 5min gasverbruik zien.
Hieronder mijn Homewizard P1 metingen van deze ochtend.
Dus elk meetpunt weergegeven in de grafiek is dus het gasverbruik per 5 min, correct?

Zijn er hier mensen op t forum die deze waarden automatisch exporteren naar een database of zoiets als een Home Assistant omgeving? Is dat een beetje makkelijk te doen (en hoe?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUZ2YFIvyAph2jUMsMeqf5wqKhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exx0HrdaAopr1mOEd16GBlob.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Marc_Sway op 18-11-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:32
Je bent een tweaker of je bent het niet. P1 kan inderdaad naar home assistent. Effe zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rajastrap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-06 13:24
Marc_Sway schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:58:
[...]

Hieronder mijn Homewizard P1 metingen van deze ochtend.
Dus elk meetpunt weergegeven in de grafiek is dus het gasverbruik per 5 min, correct?

Zijn er hier mensen op t forum die deze waarden automatisch exporteren naar een database of zoiets als een Home Assistant omgeving? Is dat een beetje makkelijk te doen (en hoe?)

[Afbeelding]
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Thanks!

https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/

Zijn er mensen hier op t forum die ervaring hebben met het automatisch exporteren (en elders importeren) van de P1 data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1xcH_ZYJNTZUOrgihsjMGe2ReU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znrsFHA3CGaLlXEvfRtVFU70.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren hebben wij weer beetje bij gestookt, van 17,5 naar 18,5 graden. Dit ging middels 5 kW vermogen en 50 graden aanvoertemperatuur. Maar ik heb het idee dat die CV instellingen door OpenTherm genegeerd worden want ik zie hetzelfde gebeuren als de vorige keer. Hij lijkt nog steeds te pendelen, of zie ik het verkeerd?

Dit heeft ons in totaal ongeveer 0,6m³ gas gekost, dus niet heel erg veel eigenlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Treveo op 18-11-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Marc_Sway schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:24:
Thanks!

https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/

Zijn er mensen hier op t forum die ervaring hebben met het automatisch exporteren (en elders importeren) van de P1 data?
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=tweakers+p1&ia=web

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Treveo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:37:
[Afbeelding]

Gisteren hebben wij weer beetje bij gestookt, van 17,5 naar 18,5 graden. Dit ging middels 5 kW vermogen en 50 graden aanvoertemperatuur. Maar ik heb het idee dat die CV instellingen door OpenTherm genegeerd worden want ik zie hetzelfde gebeuren als de vorige keer. Hij lijkt nog steeds te pendelen, of zie ik het verkeerd?

Dit heeft ons in totaal ongeveer 0,6m³ gas gekost, dus niet heel erg veel eigenlijk
Ligt een beetje aan het tijdsbestek, wat moeilijk af te lezen in grafiek.
Hier op t forum wordt wel gezegd dat tot 6x per uur acceptabel is.

Tijdens een pendelsessie van zeg 5 minuten breng je wel 'gratis' warmte het huis in zonder gasverbruik.
Daar tegenover de vraag wat een opstartsessie kost aan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:23
ptr1968 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:58:
[...]

Ligt een beetje aan het tijdsbestek, wat moeilijk af te lezen in grafiek.
Hier op t forum wordt wel gezegd dat tot 6x per uur acceptabel is.
Je hebt gelijk, ik heb even gekeken, het is ongeveer 6x per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Treveo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:37:
[Afbeelding]

Die grafieken vertellen maar een deel van het verhaal. Eigenlijk moet je ook onder andere de Ta vanuit de ketel moeten loggen(OTGW) of naast de ketel staan en het gedrag bestuderen. Daarnaast de instellingen van jouw ketel kennen.

Bij mij zie ik dat als de ketel de setpoint van Ta 40 °C bereikt, deze uitgaat om bij 35 °C weer aan te gaan. Geen wonder bij een minimaal laaglast vermogen van >8 kW.

De inschakeldifferentie staat op 5 K, wat dus overeenkomt met 40 °C - 35 °C.

Het aantal keer dat de ketel opstart ligt tussen de 2,5 minuten (vaste anti-pendeltijd) en 15 minuten (maximale blokkeringstijd bij blijvende warmtevraag)

Ik heb een meter die het gasverbruik slechts per uur registreert in plaats van om de 5 minuten. Waarschijnlijk zal ik ook de pieken en dalen zien zoals velen die wel om de 5 minuten loggen.

Voor mij geen reden tot paniek omdat de ketel gewoon werkt volgens de instellingen, geen foutcodes weergeeft en de ruimtetemperatuur wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Mooi topic!

Ik heb een evohome systeem met 8 radiatoren die dus allemaal afzonderlijk een warmte vraag kunnen geven aan de ketel.

Vanwege geen warmte noodzaak in de garage en diverse slaapkamers vanwege een aanwezige Airco die ook verwarmd gebruik ik eigenlijk maar effectief in twee ruimtes de CV regelmatig, een slaapkamer zonder airco en de badkamer.

Wat ik me nu afvraag is:
In hoeverre is waterzijdig inregelen bij dergelijk systeem ook nodig (kan dit uberhaupt wel?)
en een tweede vraag, waar ik zelf al enig praktijkonderzoek naar gedaan heb:
Kan ik mijn keten niet beter op 85 graden laten staan zodat de (een of twee) ruimtes sneller op temperatuur komen of is 60 graden toch beter?
Uiteraard kan de winter zo uitpakken dat ik wel meerdere ruimtes wil verwarmen met mijn CV, maar gezien de huidige gasprijzen (en dat de airco's op eigen zonnestroom werken) wil ik CV gebruik minimaliseren natuurlijk.

Als laatste een algemene vraag/opmerking:
Als er maar één ruimte een warmtevraag heeft (meestal is dit de badkamer), dan heb ik vaak (helaas ook 's nachts) een nogal vreemd geluid wat echt uit de radiator (design, verticaal) van de badkamer komt. Dit duurt dan 20-30 seconden en stopt dan weer. Heb ik meerdere ruimtes waar de radiator open staat, dan lijk ik dergelijk geluid niet te hebben? Ik ben al aan het testen meteen terugslagventiel bij d eketel, maar het geluid is nog niet helemaal weg (wel minder heb ik het idee)
Dit is volgens mij geen geluid veroorzaakt door lucht in de leidingen, ik heb alles meerdere keren ontlucht inmiddels.

Als iemand ideeen/opmerkingen heeft, graag!
Alvast bedankt voor ieders input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Superbeagle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:43:
[...]

Die grafieken vertellen maar een deel van het verhaal. Eigenlijk moet je ook onder andere de Ta vanuit de ketel moeten loggen(OTGW) of naast de ketel staan en het gedrag bestuderen. Daarnaast de instellingen van jouw ketel kennen.

Bij mij zie ik dat als de ketel de setpoint van Ta 40 °C bereikt, deze uitgaat om bij 35 °C weer aan te gaan. Geen wonder bij een minimaal laaglast vermogen van >8 kW.

De inschakeldifferentie staat op 5 K, wat dus overeenkomt met 40 °C - 35 °C.

Het aantal keer dat de ketel opstart ligt tussen de 2,5 minuten (vaste anti-pendeltijd) en 15 minuten (maximale blokkeringstijd bij blijvende warmtevraag)

Ik heb een meter die het gasverbruik slechts per uur registreert in plaats van om de 5 minuten. Waarschijnlijk zal ik ook de pieken en dalen zien zoals velen die wel om de 5 minuten loggen.

Voor mij geen reden tot paniek omdat de ketel gewoon werkt volgens de instellingen, geen foutcodes weergeeft en de ruimtetemperatuur wordt gehaald.
Klopt het dat we beter kunnen stellen dat de ketel afslaat omdat ie heter wordt dan de ingestelde 40 graden aanvoer, of dat de retour temp te hoog wordt? Want in principe zou de ketel natuurlijk eeuwig door kunnen branden op de ingestelde aanvoer temperatuur, want dat is precies zoals je het hebt ingesteld. Tenzij de thermostaat je ketel laat stoppen? Maar ik neem aan uit je verhaal dat je thermostaat warmte blijft vragen maar de ketel afslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@olafmol De ketel slaat af omdat de Ta van 40 °C ‘te koud’ is voor mijn ketel om met een minimaal vermogen van +8 kW continu te kunnen stoken.

Edit:
De thermostaat blijft warmte vragen omdat op dat moment de doel ruimtetemperatuur nog niet is bereikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Superbeagle op 18-11-2022 13:52 . Reden: Nog wat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 14:25
Hallo mensen,

Misschien een oude koe: kost "low load control" (een vorm van pendelen?) meer gas (wat ik vermoed vanwege het veelvuldige spoelen met lucht) dan een aantal keer per dag een verwarmingsrun waarbij de werkelijke temperatuur (circa 0,3 graad) doorschiet tov de gewenste temperatuur?

Heb beide condities geprobeerd en gevolgd dmv graaddagen info, maar kon het verschil niet zien. Maar een graaddag is waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg

Een verwijzing naar een eerdere discussie zou mji ook helpen.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
denonman1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:29:
Mooi topic!

Ik heb een evohome systeem met 8 radiatoren die dus allemaal afzonderlijk een warmte vraag kunnen geven aan de ketel.

Vanwege geen warmte noodzaak in de garage en diverse slaapkamers vanwege een aanwezige Airco die ook verwarmd gebruik ik eigenlijk maar effectief in twee ruimtes de CV regelmatig, een slaapkamer zonder airco en de badkamer.

Wat ik me nu afvraag is:
In hoeverre is waterzijdig inregelen bij dergelijk systeem ook nodig (kan dit uberhaupt wel?)
Kan ik mijn keten niet beter op 85 graden laten staan zodat de (een of twee) ruimtes sneller op temperatuur komen of is 60 graden toch beter?
Uiteraard kan de winter zo uitpakken dat ik wel meerdere ruimtes wil verwarmen met mijn CV, maar gezien de huidige gasprijzen (en dat de airco's op eigen zonnestroom werken) wil ik CV gebruik minimaliseren natuurlijk.

Als er maar één ruimte een warmtevraag heeft (meestal is dit de badkamer), dan heb ik vaak (helaas ook 's nachts) een nogal vreemd geluid wat echt uit de radiator (design, verticaal) van de badkamer komt. Dit duurt dan 20-30 seconden en stopt dan weer. Heb ik meerdere ruimtes waar de radiator open staat, dan lijk ik dergelijk geluid niet te hebben? Ik ben al aan het testen meteen terugslagventiel bij d eketel, maar het geluid is nog niet helemaal weg (wel minder heb ik het idee)
Dit is volgens mij geen geluid veroorzaakt door lucht in de leidingen, ik heb alles meerdere keren ontlucht inmiddels.

Je moet altijd zorgen dat je retour temperatuur naar de ketel minder is dan 58C (dauwpunt rookgas), dus als je maar 1, 2 of 3 radiatoren open hebt staan en die (neem ik aan) parallel geschakeld zijn aan een hoofdleiding van de CV, dan zal bij een aanvoer temp van 85C al snel gebeuren dat de retour temp van de radiatoren boven de 60C ligt en dat wil je niet.

Verder, als je diverse radiatoren in je huis (en bij mij ook enkele convectorputten) individueel aan- en uitzet, afhankelijk van waar je warnte wilt hebben on je huis gedurende de dag, dan heeft waterzijdig inregelen praktisch geen zin. Ik doe dat dus niet.

Wel zorg ik dat de waterdruk altijd rond de 1.8 bar is en ik heb een actieve ontluchter zowel in als buiten de CV ketel om er voor te zorgen dat er nergens luchtbellen in het systeem zitten (nadat ik de radiatoren diverse keren ontlucht heb over 1 a 2 weken nadat het systeem weer eens gevuld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 11:41
Omdat ik net een Tado Thermostaat heb gekocht ben ik mij gaan verdiepen in de cv installatie. Nu kom ik erachter als hij de hele tijd uit/aan gaat. De ketel slaat af omdat de retourtemperatuur te hoog is. Het systeem is niet waterzijding ingeregeld en dat is het eerste waar ik mee wil beginnen.

Waarom een Tado? Simpel, wanneer de houtkachel in de woonkamer aan staat verrek ik op de slaapkamer, make-upkamer en in de douche. Met een Tado dacht ik dat probleem snel op te lossen, alleen kan dit véél beter want de cv ketel doet nu maar wat.

Ook wil ik een bypass plaatsen, als iemand tips hiervoor heeft, dan graag! Volgens mij snelle research moet hij helemaal op het uiteinde, maar dat is op mijn slaapkamer achter. Kan hij niet gewoon verstopt worden bij de cv-ketel? En wat is hier precies voor nodig of kan ik de eerste-de-beste drukverschilregelaar bestellen?

Nu dé vraag waar ik echt niet uit kom! :?

In de bijkeuken is een Radson radiator, met een onderblok aansluiting. Aan/afvoerleidingen zitten naast elkaar. Heb al onderzocht, het is onderblok van Heimeier type Vekolux.
Volgens mij kan je deze waterzijdig inregelen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het kan ook alleen voor het afsluiten zijn.

Dan de thermostatiosche insert die in de radiator zit, hier zitten ook nummers op dus het lijkt mij ook mogelijk om hem daarmee waterzijdig in te regelen. Bijgaande een foto.

Echter wil ik alles dynamisch inregelen met de Heimeier Eclipse en zal daarvoor thermostaatkranen voor bestellen. Lijkt mij ook het meest voor de hand liggende, want de Tado verwarmt kamers per keer, allemaal tegelijk of waar ik het warmer wil hebben. Statisch instellen lijkt mij dan ook onmogelijk om aan te beginnen.

Nu de vraag, want bij Radson heb ik deze pdf gevonden met een technische tekening. Daar staat bij Maximaal 18.65 mm. De lengte komt ook niet overeen, maar hij zal ergens in komen lijkt mij. In de radiator. Hier kan ik geen info over vinden bij Radson. :|

Bij Heimeier heb ik insert met automatische debietregeling voor radiatoren gevonden, zie deze pdf op de onderste pagina voor, maar geen enkele gaat passen.

Wie kan helpen? OF zeggen de geleerden hier, laat die ene radiator maar lekker waaien? Eigenlijk zou dat niet mogelijk zijn, want ik wil het perfect hebben. <3

Want eigenlijk wil ik deze radiator ook automatisch het debiet laten regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBpMdrVoefO2Z0NWE64ORK6H2u4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0d3zcYZui4b96tslVa0GRNP.jpg?f=fotoalbum_medium

PS; Pap gaat helpen voor de daadwerkelijke installatie, ik ben er hand en spandiensten en doe vooraf alle Tweaker uitzoekwerk :9 Hij kan een hoop en heeft veel gereedschap alleen weet niets van berekenen en sommige achterliggende zake, maar dan ben ik er wel! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martine op 18-11-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
denonman1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:29:
Mooi topic!

Wat ik me nu afvraag is:

Juist bij zone regeling is waterzijdige inregeling inclusief een knappe veerbelaste bypass zeer belangrijk.
In ergste geval heb je namelijk één zone die de totale retourtemperatuur verhoogd.

Of één zone krijgt zoveel flow dat de HR91/92 zoneregelaar maar 1% open moet staan, waardoor je geen goede stabiele temperatuur krijgt in die zone.
Pagina: 1 ... 89 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?