Right, (lange post alert)
vorig jaar een appartementje met een bijzonder inefficiënt systeem voor de verwarming, nu een vrijstaande woning met een nog bizarder systeem....
De opbouw:
Ketel: Nefit Trendline HRC30 CW5 II uit 2019 (waarschijnlijk)
Thermotaat: Nefit Moduline 1010 op een buitenmuur in de uitbouw (keuken)
Begane grond: Vloerverwarming in een 10 jaar oude betonvloer met twee groepen, SBK verdeler, Wilo pomp (3 standen), aanvoerregeling met voeler in de aanvoerbalk. Daarvoor(!) een radiatorverdeler met 5 radiatoren waarvan er 3 ontdaan zijn van de knop (2 x woonkamer, 1 x keuken). Staan dus altijd open. En een bypasslus op de tweede lus van links.
Verdieping: Elke kamer een radiator met thermostaatknop T11 of T21.
Het gaat nu niet om het optimaliseren van het hele systeem, maar het überhaupt warm krijgen van de woonkamer zodat we bij de verhuizing zaterdag een aangenaam welkom hebben.
Vanochtend de ketel aangezet: vermogensbereik niet afgeknepen, pompbereik niet afgeknepen, aanvoertemp op 40 graden zodat we meteen kunnen testen hoe het zou gaan werken met een bron met een hogere COP als 1.
Radiatoren doen meteen hum werk dus de flow lijkt ongehinderd. Maar in de vloer komt geen warm water. De thermometers blijven hangen rond de 10℃. De radiatorverdeler er naast word wel warm. Ik zie de debietmeters wel reageren op het open en dicht draaien van de handkranen op het verdeelblok. Ook het veranderen van de pompsnelheid zie ik terug. Ook hier lijkt de flow ongehinderd. Het is dus alleen het binnenkrijgen van de warmte waar het mis loopt. De aanvoerthermostaat staat op 50℃. Volledig open. De knop heb ik er af gehad om te controleren of de kraan gangbaar is. Dat is 'ie.
Ik heb wel op de ketel de instelling "hoger pomptoerental" aangezet. Dat deed na een half uur nog niets.
Ik vermoed dat door de bypasslus en de drie open radiatoren er niet genoeg verschildruk overblijft om het warme water in het vloercircuit te krijgen (volgens de handleiding minimaal 10kPa nodig). Alle andere radiatoren zijn dicht en koud.
Wat zijn de stappen die ik kan nemen om de vloer op een comfortabele temperatuur te krijgen?
- Simpele aan/uit kranen kopen om de radiatoren te kunnen afsluiten?
- Bypass vervangen door afsluitdoppen?
- Aanvoertemp verhogen? (liever niet, maar als het niet anders kan...)
- Spelen met de pomp in de ketel? Of de pomp op de verdeler?
- Retourkraan op het VV-blok controleren?
Sowieso moet er een pompschakelaar bij de VV-pomp. Want dit is nu een financiële aderlating; minimaal 44W 24/365...
Ik wil in de nabije toekomst zeker kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp. Naar ik het begrijp word in dat geval een gesloten VV-verdeler aangeraden. Zou ik deze al om kunnen bouwen door de pomp er tussen uit te halen en de aansluitingen af te doppen? En kan de pomp van de ketel dat aan? Of zijn daar ingrijpender zaken voor nodig?