Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
De anna plugwise is redelijk goed, heeft alleen wat kleiner displayMarc_Sway schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:49:
Mensen, over kamerthermostaten gesproken:
Ik heb hier een Itho IK 400 OT aan de muur hangen (denk ca 15+ jaar oud) en het wordt echt tijd voor iets fancy’s nieuw.
Met alle ervaringen op dit forum van vele geweldige Tweakers hier, wat zou je dan willen aanraden om te overwegen voor een mooie, goed werkende en state of the art thermostaat en waarom?
Minimale vereisten:
- Opentherm regeling sowieso
- Bedraad (2 aders naar de ketel). Ik wil niets met batterijen, wifi of Bluetooth communicatie tussen thermostaat en ketel.
- Strak uiterlijk met mooi en redelijk groot display.
- Temperatuur in te stellen met minimaal 0.2 C stapjes
- App control via mobiel mogelijk (eventueel van buitenshuis)
- Geofencing niet echt noodzakelijk (mag wel)
- Werkt perfect, ook als het Internet uren down mocht zijn.
- Niets met betaalde diensten om toegang te krijgen tot alle functies (zoals Tado).
Bij internetstoring blijft die t doen, kunt alleen dan niks verstellen / uitlezen
Ik heb m als opvolger van de nefit easy, die wat stabieler was, maar minder uitleesmogelijkheden.
Soms moet ik de anna de stroom erafhalen, want geen communicatie (blijft wel werken)
Je kan de temp in 0,5 graden verstellen, en via instellingen 0,1 graad bijstellen indien gewenst
Ik vraag mij af welke stand hier mij het meeste rendement zal geven. Is 30% deellast de regel of is lager nog beter of juist terug slechter?
Een stooksessie zou indien ik de ketel begrens op de laagste stand rustiger kunnen gaan alhoewel ik dan denk dat ik dan geen voordeel meer haal door op korte tijd naar de gewenste aanvoertemperatuur te gaan terwijl het retour water nog bij de opstart soms maar net boven kamertemperatuur zal zijn en er dus juist met een groot vermogen moet gestart worden of ben ik hier verkeerd. Hem begrenzen op de laagste stand zou dus nadelig kunnen zijn in dit geval al zal hij dan wel minder starts /stops moeten doen.
[ Voor 20% gewijzigd door VerbeureM op 12-11-2022 19:15 ]
Ik heb even op je link geklikt. Niks negatiefs in jouw richting om dit even duidelijk te stellen.
Wat een k................thermostaat. Je kunt hier dingen instellen die mijn 25 jaar oude moduline 30 allemaal zelf doet. Als je goed tussen de regels van mijn handleiding leest dan staat er eigenlijk:
"blijf er met je fikken van af, de thermostaat regelt het zelf"
En dat doet deze thermostaat.
Met angst en beven zit ik hier te wachten tot ik iets nieuws moet kopen.
@Marc_Sway bovenstaand bedoel ik dus met die sofisticated nieuwe thermostaten.
in bovenstaande post herkende ik het stookgedrag van mijn CV. Ik ben ook een "newbie CV tuner" en ben nog in de inleesfase, maar wil nu de eerste stapjes gaan zetten.Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:52:
Dag iedereen,
Ik ben nieuw hier qua CV tuning dus vergeef me als ik niet alles direct snap:
Vanochtend ben ik pas gaan stoken na een heel koude nacht en onze woonkamer was in no time van 17 naar 18,5 graden gegaan. Wat mij vooral opviel is dat de CV ketel flink leek te pendelen:
[Afbeelding]
Ik begrijp alleen niet hoe dit kan gebeuren, want hij is middels OpenTherm aangesloten (als het goed is), en zou dus moeten moduleren. Ik vraag me daarom af hoe het komt dat hij zo aan het pendelen is. Wat info:
- Honeywell Lyric T6
- Vaillant ecoTEC Plus
- Aanvoertemperatuur 50 graden
- CV vermogen 14 kW
Mogelijk is CV vermogen te hoog en kan hij dit niet kwijt aan de woonkamer alleen, maar ik dacht dat OT juist daarvoor was bedoeld? Hoe kan ik controleren of OT 100% goed ingesteld is en werkt?
Dit is het typische beeld voor het verbruik gedurende een dag:
:strip_exif()/f/image/e0E1JCdZNKFkJeKl39qKNPWQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn installatie is op dit moment:
- Honeywell Lyric T6
- Buderus GK124 VR (32 kW)
- Ketelthermostaat op 70°C
- Hele huis radiatoren, geen VVW.
De ketel gaat hier zo'n 6 a 7 keer per uur even aan. De pomp draait continue. De radiatoren in huis voelen continue lauwwarm aan.
Nu werd later in de discussie verwezen naar de "laag/uit-regeling" die je in de Lyric T6 kan instellen. Die instelling kende ik overigens niet.
Mijn vraag is dan, wat zou in mijn situatie de beste instelling zijn? De CV ketel, die 23 jaar oud is, kent overigens maar twee standen: uit en vol vermogen, en heeft geen enkele intelligentie whatsoever.
(De ketel wordt overigens binnen nu en een paar maanden vervangen door een Intergas Xtreme 36).
En nu maar kijken wat er gebeurt.Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:24:
[...]
Gedaan, wow, dan kom ik uit op in totaal 2,6 kW. Dus heb ik CV maar op 5 kW gezet.
Ik kan met 5 Kw prima het hele huis op temperatuur houden.
Het is alleen geen cv ketel.
Het verschil merk je pas als je wil opwarmen naar een hogere ruimte temperatuur.
Met minder vermogen duurt dat langer. Als ik hem hier 2 graden omhoog zet duurt het ook rustig 2 uur voor dat het klaar is.
Wij zitten snachts op 20 en dan einde middag begin van de avond zet ik hem op 22 dan tegen bedtijd weer terug naar 20.
Dan doet de warmtepomp snachts niks.
Zolang je meer warmte kunt afgeven als dat je woning verliest zal het prima gaan.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mee eens, ik heb hier gewoon een handmatig instelbare thermostaat. Met het handje aan/uit op gewenste temperatuur. Ik gebruik zelf het klok programma niet eens omdat we dan meer dan nodig zouden stoken .Seafarer schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:46:
[...]
Iedereen moet zelf beslissen wat hij doet natuurlijk.
Maar mijn mening over thermostaten die teveel kunnen.
- van afstand je cv aanzetten. totale waanzin als je goed ingereld bent en minstens een fancoil of ventilatoren op je radiatoren hebt zitten. Gewoon als je thuis komt de cv hoger zetten. Kan je hem ook niet per ongeluk tevroeg aanzetten.
Kost veel teveel tijd om al die sofisticated zaken in te stellen.
De belachelijke aanschaf prijs.
De voorgestelde besparingen die zomaar uit de lucht gegrepen worden.
Wel denk ik aan een Tado oplossing. Dat werkt met instelbare thermostaat knoppen per radiator.
Maar die batterijen.Kaaschef schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:06:
[...]
Mee eens, ik heb hier gewoon een handmatig instelbare thermostaat. Met het handje aan/uit op gewenste temperatuur. Ik gebruik zelf het klok programma niet eens omdat we dan meer dan nodig zouden stoken .
Wel denk ik aan een Tado oplossing. Dat werkt met instelbare thermostaat knoppen per radiator.
Ik zou wel een nieuwe kamerthermostaat willen hebben die met een App ook lokaal te bedienen is via je local wifi en waar een echt nauwkeurige (digitale) temp sensor inzit, en waarbij de temp ook instelbaar is met stapjes van 0.2 C (bij veel hedendaagse kamerthermostaten is dat nl. 0.5 C).
Dus Toon, Tado, Nest vallen sowieso voor mij af.
[ Voor 22% gewijzigd door Marc_Sway op 12-11-2022 21:02 ]
Honeywell Round Connected Modulation review door ThinkPad
Kennelijk was de Remeha iSense thermostaat een heel goed ding (en wellicht nog steeds)!
[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 12-11-2022 21:23 ]
19gr is toch niet echt comfort als je het mij vraagt? En om dan met een dikke trui en/of vest op de bank moet gaan zitten vind ik persoonlijk niet comfortabel. Ik heb dan ook een trui aan als je stil op de bank zit/ligt.LinuxMan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:51:
[...]
Hier staat de verwarming eigenlijk nooit hoger dan 19. Mijn kinderen weten niet beter. In de winter draagt iedereen meestal een dikke trui.
Klopt wat je zegt! Niet echt comfort met 19graden naar mijn mening.Dj-sannieboy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:33:
[...]
Voor 19 graden hoef ik momenteel de verwarming niet eens aan te zetten.
Alleen vind ik het niet echt een comfortabele temperatuur om aan tafel te zitten of om languit op de bank een serie te kijken, ook niet met een trui aan. (Een dekentje doet wonderen inderdaad, maar alleen zolang je er onder ligt)
Dus eigenlijk voor 1,5m3 gas meer (per uur!?) bij een buiten temp van 0graden heb je 22graden ipv 20graden?PentaClover schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:39:
Bij een binnen temperatuur van 20oC en een buiten temperatuur van 0oC zal ik 13.932 m3 Gas moeten verbranden om mijn huis op temperatuur te houden.
Bij een binnen temperatuur van 22oC en een buiten temperatuur van 0oC zal ik 15.623 m3 Gas moeten verbranden om mijn huis op temperatuur te houden.
Dat is dus ~12% meer
Bij een binnen temperatuur van 20oC en een buiten temperatuur van 14oC zal ik 2.095 m3 Gas moeten verbranden om mijn huis op temperatuur te houden.
Bij een binnen temperatuur van 22oC en een buiten temperatuur van 14oC zal ik 3.786 m3 Gas moeten verbranden om mijn huis op temperatuur te houden.
Dat is dus ~80% meer.
Wat comfortabel is ligt ook aan je verwarmingssysteem. Met vloerverwarming tov radiatoren voelt het al sneller confortabel warm aan. Bij ons (met vloerverwarming) staat de thermostaat op 18.5. Geen dikke truien nodig. Verder speelt gewenning ook een rol. Wel eens een rapportage op tv gezien van mensen die de thermostaat op iets van 12 graden hadden staan. Zelf hadden ze nergens last van. Alleen voor visite was het niet te doen.Jcrs7 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:37:
[...]
19gr is toch niet echt comfort als je het mij vraagt? En om dan met een dikke trui en/of vest op de bank moet gaan zitten vind ik persoonlijk niet comfortabel. Ik heb dan ook een trui aan als je stil op de bank zit/ligt.
[...]
Klopt wat je zegt! Niet echt comfort met 19graden naar mijn mening.
[...]
Dus eigenlijk voor 1,5m3 gas meer (per uur!?) bij een buiten temp van 0graden heb je 22graden ipv 20graden?
Ga ik dan zuiniger stoken omdat de retour kouder wordt, of kost het me alsnog meer omdat er een extra radiator verwarmd moet worden?
Afhankelijk van hoeveel je de temperatuur van het retourwater Tr hebt teruggebracht zie je in onderstaande tabel je winst in welke je kan behalen bij verschillende Tr. Theoretisch kan je dus volgens de tabel maximaal 111% rendement uit je gas halen.
Hoe lager je Tr hoe trager je systeem wordt (er gaat minder energie per tijdseenheid in). Pomp(en) moeten dus ook langer draaien. Dat moet je dan eigenlijk ook meenemen in je redenatie.
:strip_exif()/f/image/GhiPJ6SBC4DNUd1APKKh8Dr8.jpg?f=fotoalbum_large)
timadriaans schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:08:
Ik zat te denken; als ik nou na het waterzijdig inregelen mijn retour temperatuur nog iets omlaag wil hebben. Dan kan ik ook een extra radiator open zetten (in de hal bijv.) om er voor te zorgen dat er meer warmteverlies optreedt en dus het retour water kouder terugkomt bij de ketel.
Ga ik dan zuiniger stoken omdat de retour kouder wordt, of kost het me alsnog meer omdat er een extra radiator verwarmd moet worden?

Je gaat gewoon een extra ruimte verwarmen, dus je afgifte vergroten en dus ook je warmtestroom naar buiten vergroten.
Helaas gaat daardoor ook je verbruik omhoog.
Als de afgifte hoger wordt, dan wordt het warmer binnen. Dan klopt het wat je schrijft.Seafarer schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:00:
[...]
![]()
Je gaat gewoon een extra ruimte verwarmen, dus je afgifte vergroten en dus ook je warmtestroom naar buiten vergroten.
Helaas gaat daardoor ook je verbruik omhoog.
Ik neem echter aan dat dat niet de bedoeling is en daarom de totale afgifte gelijk moet blijven als vóór het vergroten van het afgiftevermogen.
In dat geval kan de Ta omlaag of de flow. Beide leveren een besparing op.
Het staat letterlijk in het stukje tekst precies voor het deel dat je quote:Jcrs7 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:37:
[...]
Dus eigenlijk voor 1,5m3 gas meer (per uur!?) bij een buiten temp van 0graden heb je 22graden ipv 20graden?
PentaClover schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:39:
[...]
Door het hogere warmte verlies van mijn huis zal ik per dag bij een constante binnen temperatuur van 22oC 1.691 m3 Gas meer moeten verbranden dan bij een binnen temperatuur van 20oC.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dat helpt alleen als je diezelfde ruimte nu ook al verwarmt, maar dan indirect. Anders ga je alleen maar ongebruikte warmte afgifte creëren en dat is altijd duurder dan nu.timadriaans schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:08:
Ik zat te denken; als ik nou na het waterzijdig inregelen mijn retour temperatuur nog iets omlaag wil hebben. Dan kan ik ook een extra radiator open zetten (in de hal bijv.) om er voor te zorgen dat er meer warmteverlies optreedt en dus het retour water kouder terugkomt bij de ketel.
Je bent dan nog steeds extra ruimte aan het verwarmen. Met bijbehorend extra verlies.Superbeagle schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:19:
[...]
Als de afgifte hoger wordt, dan wordt het warmer binnen. Dan klopt het wat je schrijft.
Ik neem echter aan dat dat niet de bedoeling is en daarom de totale afgifte gelijk moet blijven als vóór het vergroten van het afgiftevermogen.
In dat geval kan de Ta omlaag of de flow. Beide leveren een besparing op.
Zijn er ook radiatoren met thermostaat knoppen in bedrijf?ptr1968 schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:26:
[Afbeelding]
Onderste grafiek is modulatie van vanochtend gedurende 2,5 uur.
Lijkt nogal eens te fluctueren, kan dat kwaad?
min/max. vermogen 5,5 / 8,5kw
intergas 24/18
pompstand 2
betreft vnl jaga radiatoren
Ja 2 stuks T11 sochtends, met voetventiel, die hebben delta T van ongeveer 15 gradenSeafarer schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:37:
[...]
Zijn er ook radiatoren met thermostaat knoppen in bedrijf?
Als die thermostaat kranen dicht gaan dan moet de ketel zijn vermogen terug regelen.ptr1968 schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:40:
[...]
Ja 2 stuks T11 sochtends, met voetventiel, die hebben delta T van ongeveer 15 graden
Daar moet de thermostaat ook plotseling mee gaan rekenen. Kan soms even scheef gaan.
Voor de grap zou je de volgende keer de thermostaat knoppen eraf kunnen halen en kijken of het iets rustiger gaat.
Ik ben het er niet mee eens. Als je de woning als geheel beschouwd, met een bepaald warmteverlies, dan zal dat verlies niet ineens groter worden als je enkel de afgifte vergroot en de totaal geproduceerde warmte van de warmtebron gelijk houdt.Seafarer schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:28:
[...]
Je bent dan nog steeds extra ruimte aan het verwarmen. Met bijbehorend extra verlies.
Warmte vanuit de verwarmde ruimtes zal hoe dan ook via de niet verwarmde ruimtes verdwijnen.
Voor de comfort is het uiteraard beter om eerst het afgiftevermogen in de verwarmde ruimtes te vergroten.
Edit:
Andersom geredeneerd leidt het weghalen van een radiator in welke ruimte dan ook niet ineens tot minder verlies. Je zult alleen met een hogere Ta moeten stoken of hogere pompsnelheid voor een hogere Tr met bijbehorend rendementsverliezen tot gevolg.
[ Voor 16% gewijzigd door Superbeagle op 13-11-2022 13:30 . Reden: Extra toelichting ]
- Spouwmuurisolatie
- Alle leidingen geisoleerd die niet in verwarmde ruimtes bevinden
- Folie geplaatst achter alle radiatoren
- Radiatorventilatoren geplaatst in de woonkamer
Het werd dus tijd voor wat CV-tuning.
De aanvoertemperatuur stond op 80°C dus deze op 50°C gezet. Toen bleek dat we in een halve dag ±4m³ gas hebben verbruikt, wat voor een vergelijkbare dag echt absurd hoog bleek te zijn volgens mindergas.nl en m'n historie.
Na wat onderzoek blijkt dat aanvoertemperatuur aanpassen bij een modulerende CV en -thermostaat niet altijd even verstandig is. Aangezien ik een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 icm een Honeywell Chronotherm VISION MODULATION TH8110M1003 heb, vroeg ik me af of daar nog enige winst te behalen valt.
Dan blijft waterzijdig inregelen over, maar daar heb ik een vraag over. Waterzijdig inregelen gebeurt volgens mij op basis van aanvoertemperatuur, en het daarop knijpen tot de ideale ΔT. Als een modulerende CV/-thermostaat combinatie echter het vermogen en/of aanvoertemperatuur on-the-fly aanpast, hoe zinnig is waterzijdig inregelen dan nog? Dan kloppen de 'instellingen' van de radiatoren toch niet meer, of zie ik iets over het hoofd?
Sinds gister heb ik een nieuwe ketel, Remeha Avanta Ace 28 cw4 en een Tado thermostaat i.c.m. vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Het vreemde is nu dat mijn vloer verwarming niet aan gaat ( juiste maat tado verloop geplaatst) en de pomp is een jaar oud.
Met de vorige thermostaat liep de vloerverwarming ook vreemd. Dit geven de verkopers vorig jaar aan een dat er voor heen een ander systeem op zat.
Veel warmwater stroomt via de bypass (links onder op de foto) direct naar de retour. Maar nu gaat alles op de retour.
Foto is de orginele situatie, geen idee waarom er motortje op de knop rechtsboven zit, op deze heb ik de tado geplaats.
Mijn vraag is wat doe ik fout? Ik vermoed dat alleen de pomp en tado aangesloten moet worden en de andere elektra er tussenuit.
:strip_exif()/f/image/SstNpH4Edfxf0qBgsG2pExlP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Phaxp6D9acE6eiS1ifuJTpkH.jpg?f=fotoalbum_large)
Rood en groen. Geen idee wat die doen er loopt ook een signaal draad op laagspanning maar die is niet aangesloten.
:strip_exif()/f/image/FDmhNW6DwcbfiVjYZ8aaRF3H.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de bovenste had ik de tado geplaatst.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Als je de oudere HRE intergas het vermogen limiteerd gaat die behoorlijk pendelen, met de aan/uit stand stuk minder, maar die kost meer gas.FailFr8er schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:35:
Van de week ben ik hier ook maar weer eens mee aan de slag gegaan, maar dat viel me toch goor tegen eigenlijk. Wat we afgelopen jaren gedaan hebben:
- Spouwmuurisolatie
De aanvoertemperatuur stond op 80°C dus deze op 50°C gezet. Toen bleek dat we in een halve dag ±4m³ gas hebben verbruikt, wat voor een vergelijkbare dag echt absurd hoog bleek te zijn volgens mindergas.nl en m'n historie.
Na wat onderzoek blijkt dat aanvoertemperatuur aanpassen bij een modulerende CV en -thermostaat niet altijd even verstandig is. Aangezien ik een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 icm een Honeywell Chronotherm VISION MODULATION TH8110M1003 heb, vroeg ik me af of daar nog enige winst te behalen valt.
Dan blijft waterzijdig inregelen over, maar daar heb ik een vraag over. Waterzijdig inregelen gebeurt volgens mij op basis van aanvoertemperatuur, en het daarop knijpen tot de ideale ΔT. Als een modulerende CV/-thermostaat combinatie echter het vermogen en/of aanvoertemperatuur on-the-fly aanpast, hoe zinnig is waterzijdig inregelen dan nog? Dan kloppen de 'instellingen' van de radiatoren toch niet meer, of zie ik iets over het hoofd?
De intergas HRE van voor 2014 moduleren matig tot slecht, er is toen een update op de branderautomaat (ic3) gekomen.
Ik heb recent een branderautomaat van een 2014 model in mijn ketel van 2011 gestoken, moduleren gaat echt stukken rustiger met exact dezelfde parameters...
Nauwelijks pendelen nu.
Ik ben het helemaal met je eens en heb dezelfde ervaringen: de aanvoertemperatuur ‘zo laag mogelijk duwen’ is niet altijd het beste om je gasverbruik te optimaliseren.FailFr8er schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:35:
Van de week ben ik hier ook maar weer eens mee aan de slag gegaan, maar dat viel me toch goor tegen eigenlijk. Wat we afgelopen jaren gedaan hebben:
- Spouwmuurisolatie
Dat een HR-ketel pas echt efficiënt gaat werken als de retourtemperatuur minder is dan ca 58C (het condensatiepunt van de rookgassen), dat is algemeen bekend.
https://sdwaterland.nl/20...ketel-efficienter-werken/
Maar het andere element is, dat de reguliere plaatradiatoren en convectorradiatoren ook een bepaalde minimale delta-T over de toevoer en retourleiding moet hebben, anders wordt de warmteafgifte naar de omgeving suboptimaal.
Stel je hebt een traditionele radiator die ontworpen is voor een toevoer T van 75C, een retour T heeft van 60-65C bij een target kamertemperatuur van 20C.
Als je die radiator gaat voeden met bijv. max 45C (waar die radiator in principe niet voor is ontworpen), om een kamer op 20C te krijgen, dan gaat het heel lang duren voordat die kamer de 20C gaat bereiken en ook de radiator zelf functioneert niet op zijn optimale warmteafgifte curve.
Dit kan dan makkelijk tot juist een verhoogd gasgebruik leiden, afhankelijk van vele omstandigheden (soort radiator, toe- en retour temp, isolatie/warmtelekken van je ruimte, etc).
Dus, je toevoertemperaruur geforceerd zo laag mogelijk proberen te houden is niet de ‘silver bullet’ om een zo laag mogelijk gasverbruik te halen met je CV systeem. Ik denk dat je de 58C max retourwater temp in de gaten moet houden en per radiator voldoende delta-T moet behouden tussen supply en retour en zo de boel moet inregelen.
En de efficiëntie van vloerverwarming is weer een heel ander topic: daar wordt vaak ook heel erg lyrisch over gedaan… maar als je veel van huis bent (bijv iedereen van het gezin is overdag naar school of werk), dan is vloerverwarming echt een stuk minder efficiënt dan een paar goede radiatoren, of 1 a 2 convectorputten die in no time eind van de dag je woonkamer kunnen opwarmen.
[ Voor 6% gewijzigd door Marc_Sway op 13-11-2022 17:36 ]
Lees de openings post AUB even door ik denk dat dat wel verhelderend werkt.FailFr8er schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:35:
- Spouwmuurisolatie
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Bedenk wel dat een cv installatie zich gedraagt als een elastiekje, niets is statisch.
Het is geheid een goedbedoelde opmerking, maar "lees de OT" komt over als RTFM. Het kan prima zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar daar naar verwijzen is als "Kijk maar even in DSM-V". Wees dan even duidelijk waar hetgeen staat waarvan je vindt dat ik het gemist heb.Seafarer schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:26:
[...]
Lees de openings post AUB even door ik denk dat dat wel verhelderend werkt.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Bedenk wel dat een cv installatie zich gedraagt als een elastiekje, niets is statisch.
Ik had er misschien uit kunnen halen dat mijn actie van aanvoertemperatuur niet zo heel zinnig was, maar in datzelfde stuk staat ook dat de aanvoertemperatuur ad-hoc wordt gewijzigd op die manier. Wat volgens mij de hele basis is van waterzijdig inregelen...
Ik reageer een beetje geïrriteerd omdat de OT de hele reden is dat ik begonnen met alles wat ik in de afgelopen jaren gedaan heb...
Hier ook vloerverwarming en staat momenteel op 20,5graden. Maar soms toch wel wat minder comfortabel.Strontvlieg schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:42:
[...]
Wat comfortabel is ligt ook aan je verwarmingssysteem. Met vloerverwarming tov radiatoren voelt het al sneller confortabel warm aan. Bij ons (met vloerverwarming) staat de thermostaat op 18.5. Geen dikke truien nodig. Verder speelt gewenning ook een rol. Wel eens een rapportage op tv gezien van mensen die de thermostaat op iets van 12 graden hadden staan. Zelf hadden ze nergens last van. Alleen voor visite was het niet te doen.
Hier heb ik overeen gelezen.PentaClover schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:00:
[...]
Maar om 1,6M3 gas per dag meer te verstoken om het in de winter 22graden ipv 20 graden te hebben is voor mij zeker een overweging!
Het staat letterlijk in het stukje tekst precies voor het deel dat je quote:
[...]
Maar voor 1,6M3 gas meet te verbruiken, om het 22graden ipv 20 graden in de winter te hebben vind ik zeker wel een overweging wat ik wil maken, Maar hier geldt dan ook dat het voor jou huis geldt.
Waterzijdig inregelen gaat over het in balans brengen van je gehele systeem qua flow. Dat elke radiator of vloerverwarming dus de juiste hoeveelheid flow / water krijgt. Dit om te voorkomen dat een radiator naast de CV direct volledig warm wordt en een radiator ver weg niet warm wordt.FailFr8er schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:35:
- Spouwmuurisolatie
Daarbij maakt het dus niet uit hoe warm dat water is.
Waar ik zelf ook wel wat moeite mee heb is het gegeven dat je het inregelt als ALLES open staat, terwijl de praktijk vaak is dat er ook radiatoren dicht staan of dicht gaan. Dan klopt het verhaaltje weer niet.
Zelf heb ik een zone regeling. Dan wordt het nog wat beroerder. Ik probeer het zo in te regelen dat de ΔT (aan de ketelzijde) circa 20% is van de Ta.
Daar loop ik idd ook tegenaan. Er zijn een aantal radiatoren (e.g., slaapkamers) die echt niet de hele dag hoeven te stoken als er niemand in zit. Ook vraag ik me af hoe het hier is aangesloten qua voor-/achterzijde, er aan duidelijk twee sets leidingen naar beneden maar die komen toch echt bij set aanvoer/afvoer van de CV vandaan...Stillekracht schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:25:
[...]
Waterzijdig inregelen gaat over het in balans brengen van je gehele systeem qua flow. Dat elke radiator of vloerverwarming dus de juiste hoeveelheid flow / water krijgt. Dit om te voorkomen dat een radiator naast de CV direct volledig warm wordt en een radiator ver weg niet warm wordt.
Waar ik zelf ook wel wat moeite mee heb is het gegeven dat je het inregelt als ALLES open staat, terwijl de praktijk vaak is dat er ook radiatoren dicht staan of dicht gaan. Dan klopt het verhaaltje weer niet.
Zelf heb ik een zone regeling. Dan wordt het nog wat beroerder. Ik probeer het zo in te regelen dat de ΔT (aan de ketelzijde) circa 20% is van de Ta.
ΔT op de ketel is lastiger te meten omdat hij op een rotlocatie hangt. Is er een manier om dit uit te lezen op de ketel zelf met bijv. een Raspberry Pi/Arduino? Anders moet ik even op zoek naar een manier om zoiets zelf te knutselen en de sensor stevig op de buizen geplakt te krijgen...
De aanvoer leiding trilt ook wel een beetje maar heb het idee dat dat juist komt door het trillen van die radiator. Ik heb dit nog nooit meegemaakt dus weet ook niet waar ik het in moet zoeken, vorig jaar was het ook niet aanwezig.
De radiator is wel heel warm bovenin en onderin lauw bij de aanvoer (rechtsboven als je er voor staat). Bij de retour (linksonder) is de radiator zowel boven als onder warm.
Radiator heeft alleen een Danfoss Dynamic Valve en geen voetventiel.
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 14-11-2022 09:33 ]
Geiirteerd reageren mag, dat deed ik ook.FailFr8er schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:17:
[...]
Het is geheid een goedbedoelde opmerking, maar "lees de OT" komt over als RTFM. Het kan prima zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar daar naar verwijzen is als "Kijk maar even in DSM-V". Wees dan even duidelijk waar hetgeen staat waarvan je vindt dat ik het gemist heb.
Ik had er misschien uit kunnen halen dat mijn actie van aanvoertemperatuur niet zo heel zinnig was, maar in datzelfde stuk staat ook dat de aanvoertemperatuur ad-hoc wordt gewijzigd op die manier. Wat volgens mij de hele basis is van waterzijdig inregelen...
Ik reageer een beetje geïrriteerd omdat de OT de hele reden is dat ik begonnen met alles wat ik in de afgelopen jaren gedaan heb...
Heb je dan nergens uit de OT kunnen halen dat de retour temperatuur belangrijk is voor je rendement? Het zomaar verlagen van de aanvoer temperatuur leid ook tot minder afgifte bij je radiatoren. Je moet het toch wel warm kunnen krijgen.
Het waterzijdig inregelen zorgt ervoor dat een radiator dicht bij de ketel geen overdebiet krijgt. En zodoende een koele retour behoud. En alle radiatoren hun ontwerp flow krijgen zodat ze allemaal een koele retour hebben en voldoende warmte afgeven.
Maar en dit staat er misschien niet keihard in de OT: Goede vuistregel aanvoer temperatuur X 0.8 is retour. Dus de delta t is geen VASTE waarde. (het hele systeem is net als een elastiekje alles is variabel).
Waterzijdig inregelen zorgt ook vaak voor meer comfort waardoor je iets lager kunt stoken.
Ik hoop dat het zo verheldert.
Edit: inregelen doe je met een vaste pomp stand en aanvoer temperatuur. Daarna laat je het aan de ketel over. Er wordt soms ook gebruik gemaakt van automatische ventielen, afstellen "bijna klaar" .
[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 14-11-2022 09:56 ]
Dat kunnen we hier ook niet zien, wat is wat.Taarmen schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:37:
Mogelijk plaats ik dit bericht in het verkeerde topic, mijn "probleem" is denk ik niet groot genoeg voor een eigen topic.
Sinds gister heb ik een nieuwe ketel, Remeha Avanta Ace 28 cw4 en een Tado thermostaat i.c.m. vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Het vreemde is nu dat mijn vloer verwarming niet aan gaat ( juiste maat tado verloop geplaatst) en de pomp is een jaar oud.
Met de vorige thermostaat liep de vloerverwarming ook vreemd. Dit geven de verkopers vorig jaar aan een dat er voor heen een ander systeem op zat.
Veel warmwater stroomt via de bypass (links onder op de foto) direct naar de retour. Maar nu gaat alles op de retour.
Foto is de orginele situatie, geen idee waarom er motortje op de knop rechtsboven zit, op deze heb ik de tado geplaats.
Mijn vraag is wat doe ik fout? Ik vermoed dat alleen de pomp en tado aangesloten moet worden en de andere elektra er tussenuit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rood en groen. Geen idee wat die doen er loopt ook een signaal draad op laagspanning maar die is niet aangesloten.
[Afbeelding]
Op de bovenste had ik de tado geplaatst.
Maar groen is in iedergeval een lasdoos.
Je basis probleem is nu de vloer wordt niet warm en de bypass heet. Tado eraf halen en kijken of de vloer warm wordt. Zoniet dan gaat die klep niet open. Zowel dan gaat die thermostaat kraan niet open. Knop eraf halen en kijken of het pennetje in het ventiel eigenlijk wel wil bewegen.
Je verdeler heeft nog een voetventiel op de retour.Te dicht of verstopt.
In de ideale wereld is het ook de bedoeling dat je de radiatoren van de slaapkamers zo hydraulisch inregelt, dat het ingestelde debiet ervoor zorgt dat de ruimte niet warmer wordt dan bv. 16 °C.Stillekracht schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:25:
[...]
Waterzijdig inregelen gaat over het in balans brengen van je gehele systeem qua flow. Dat elke radiator of vloerverwarming dus de juiste hoeveelheid flow / water krijgt. Dit om te voorkomen dat een radiator naast de CV direct volledig warm wordt en een radiator ver weg niet warm wordt.
Dat zou moeten kunnen met de HyTool waar hier een tijdje terug naar is verwezen.
Geen probleem, ook mijn excuses voor de wat felle reactie.Seafarer schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:47:
[...]
Geiirteerd reageren mag, dat deed ik ook.Sorry.
Heb je dan nergens uit de OT kunnen halen dat de retour temperatuur belangrijk is voor je rendement? Het zomaar verlagen van de aanvoer temperatuur leid ook tot minder afgifte bij je radiatoren. Je moet het toch wel warm kunnen krijgen.
Om de mindere warmte afgifte te voorkomen heb ik dus ook radiatorventilatoren geplaatst, zoals ook in mn post te lezen was. Daarom was naar mijn idee de volgende logische stap het verlagen van de aanvoer temperatuur om te kijken hoeveel effect dat had en daarna fatsoenlijk waterzijdig inregelen.
Eerst dan maar eens een oplossing vinden om retourtemperatuur fatsoenlijk te kunnen meten, dat blijkt echt een rotklus te zijn omdat de CV het nergens weergeeft

FailFr8er schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
[...]
Geen probleem, ook mijn excuses voor de wat felle reactie.
Om de mindere warmte afgifte te voorkomen heb ik dus ook radiatorventilatoren geplaatst, zoals ook in mn post te lezen was. Daarom was naar mijn idee de volgende logische stap het verlagen van de aanvoer temperatuur om te kijken hoeveel effect dat had en daarna fatsoenlijk waterzijdig inregelen.
Eerst dan maar eens een oplossing vinden om retourtemperatuur fatsoenlijk te kunnen meten, dat blijkt echt een rotklus te zijn omdat de CV het nergens weergeeft.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wYTwWIILZSLZ1JJihm2EaVNg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/upqlVfoCtCp5bnsreQZQGjsz.jpg?f=user_large)
Die laatste zijn op batterijen. De voelers met kabelbinders strak trekken op het liefst de kale pijp. Je kunt dan verschillende radiatoren op de retour meten.
Geen mooie grafieken maar grafieken maken is ook duurder en kost veel meer tijd om het te maken.
https://www.google.com/se...fox-b-d&q=lcd+thermometer
Superbeagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:09:
[...]
In de ideale wereld is het ook de bedoeling dat je de radiatoren van de slaapkamers zo hydraulisch inregelt, dat het ingestelde debiet ervoor zorgt dat de ruimte niet warmer wordt dan bv. 16 °C.
Dat zou moeten kunnen met de HyTool waar hier een tijdje terug naar is verwezen.

19 graden om te studeren lijkt me wat prettiger.
[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 14-11-2022 10:49 ]
Pompsnelheid verlagen?ArcticWolf schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:32:
Hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb afgelopen jaar m'n CV ketel afgesteld en de radiatoren waterzijdig ingeregeld (mbv Danfoss Dynamic Valve's) dankzij dit topic en sindskort trilt 1 van de radiators als de ketel stookt. Je voelt het echt als je hem vast houdt en het wordt ook niet minder als je hem vasthoudt.
De aanvoer leiding trilt ook wel een beetje maar heb het idee dat dat juist komt door het trillen van die radiator. Ik heb dit nog nooit meegemaakt dus weet ook niet waar ik het in moet zoeken, vorig jaar was het ook niet aanwezig.
De radiator is wel heel warm bovenin en onderin lauw bij de aanvoer (rechtsboven als je er voor staat). Bij de retour (linksonder) is de radiator zowel boven als onder warm.
Radiator heeft alleen een Danfoss Dynamic Valve en geen voetventiel.
Dan zou ik in dat geval met COP 1 extra verwarmen met een kacheltje, of beter een IR-paneel, elektrische deken oid. Studeren bij 19 °C is in mijn beleving nog fris als je stil zit.Seafarer schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:47:
[...]
In de gewone wereld worden slaapkamers ook wel eens als studeer kamer gebruikt. Het lijkt me dan toch praktischer om waterzijdig in te regelen en er een thermostaat knop op te zetten.
19 graden om te studeren lijkt me wat prettiger.
Staat nu tussen de 40 en 90, maar was voorheen nooit een probleem. Maar kan mij ook niet voorstellen dat het systeem opeens een verstopping heeft

Al ontlucht?ArcticWolf schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:29:
[...]
Staat nu tussen de 40 en 90, maar was voorheen nooit een probleem. Maar kan mij ook niet voorstellen dat het systeem opeens een verstopping heeft
Ik ben er van bewust dat mijn ketel véél te zwaar is voor wat er hier verwarm moet worden (modatie tussen 4 en 26kW).
Adhv de p1 meter, die de gasmeter maar om de 5min uitleest, probeer ik mijn systeem alsnoch zo zuinig mogelijk in te stellen. De CV-deellast werd al op de laagste stand (4kW) ingesteld.
Het waterzijdig afstellen is gebeurd. Aanvoer is meestal rond de 30°C en retour dan 22°C.
De ketel stuurt 2 zones aan met 2 thermostaten en 2 zoneventielen.
Volgens mij een belangrijk detail:
Beide zones verschillen 2°C van elkaar, ketel stuurt de zones rechtstreeks zonder mengen. Dus als beide zones warmte vragen kan de ketel maar 1 van de 2 zones op de juiste temp aansturen?
Krijgt bij bovenstaande een bepaalde thermostaat dan voorrang? Of gaat de ketel constant "wisselen" tussn beide temperaturen waardoor deze keer op keer uitschakelt omdat het voor de andere zone te warm wordt?
Echter weet ik niet hoe ik onderstaande meeting moet interpreteren.
Is dit pendelen? Tussen ieder dal zit zo'n 30 min:
:strip_exif()/f/image/L787PlLwiPUjCVZatkoD81rD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bbnfUKpHauGz0szOCCz3K9qf.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie:
- Vaillent VCW Ecotec Exclusive "Green IQ" (Mod bereik 4-26kWh)
- Enkel VVW, dus zonder evenwichtsfles en zonder aparte meng/pompgroep
- 2 thermostaten (badkamer + leefruimte) sturen 2 zoneventielen aan
- Thermostaat is VR70+VR91 op VRC700 met WAR
- Zo'n 140m² te verwarmen (gelijkvloers + eerste verdieping met badkamer)
[ Voor 14% gewijzigd door Wouter06 op 14-11-2022 12:40 ]
Pendelen: als je thermostaat warmte blijft vragen, maar je cv ketel afslaat wegens te heet.Wouter06 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:33:
Ik ben nu al meer dan een jaar bezig met het iets-of-wat afstellen van mijn verwarmingsinstallatie.
Ik ben er van bewust dat mijn ketel véél te zwaar is voor wat er hier verwarm moet worden (modatie tussen 4 en 26kW).
Adhv de p1 meter, die de gasmeter maar om de 5min uitleest, probeer ik mijn systeem alsnoch zo zuinig mogelijk in te stellen. De CV-deellast werd al op de laagste stand (4kW) ingesteld.
Het waterzijdig afstellen is gebeurd. Aanvoer is meestal rond de 30°C en retour dan 22°C.
De ketel stuurt 2 zones aan met 2 thermostaten en 2 zoneventielen.
Volgens mij een belangrijk detail:
Beide zones verschillen 2°C van elkaar, ketel stuurt de zones rechtstreeks zonder mengen. Dus als beide zones warmte vragen kan de ketel maar 1 van de 2 zones op de juiste temp aansturen?
Krijgt bij bovenstaande een bepaalde thermostaat dan voorrang? Of gaat de ketel constant "wisselen" tussn beide temperaturen waardoor deze keer op keer uitschakelt omdat het voor de andere zone te warm wordt?
Echter weet ik niet hoe ik onderstaande meeting moet interpreteren.
Is dit pendelen? Tussen ieder dal zit zo'n 30 min:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Installatie:
- Vaillent VCW Ecotec Exclusive "Green IQ" (Mod bereik 4-26kWh)
- Enkel VVW, dus zonder evenwichtsfles en zonder aparte meng/pompgroep
- 2 thermostaten (badkamer + leefruimte) sturen 2 zoneventielen aan
- Thermostaat is VR70+VR91 op VRC700 met WAR
- Zo'n 140m² te verwarmen (gelijkvloers + eerste verdieping met badkamer)
Gewoon “low load” gedrag om op temp te blijven: je thermostaat slaat aan en uit. De cv ketel volgt netjes wat de thermostaat vraagt.
ik zag net dat ik over een eerdere reactie had gelezen dat je dit ook bij iemand anders geantwoord hadolafmol schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:19:
[...]
Pendelen: als je thermostaat warmte blijft vragen, maar je cv ketel afslaat wegens te heet.
Gewoon “low load” gedrag om op temp te blijven: je thermostaat slaat aan en uit. De cv ketel volgt netjes wat de thermostaat vraagt.
Dat wordt straks even kamperen voor de ketel om het uit te sluiten.
Bedankt!
Bij sommige “smart” thermostaten kun je het ook in de history zien. Toen ik bv mijn nest nog met opentherm draaide vroeg ie op het laatste stuk 30 graden aanvoer temp, wat echt te laag was voor mijn afgifte systeem, en dan zag je de ketel ook in status 1 afslaan, terwijl de nest gewoon oranje bleef branden en continue om verwarming bleef vragen.Wouter06 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:21:
[...]
ik zag net dat ik over een eerdere reactie had gelezen dat je dit ook bij iemand anders geantwoord had
Dat wordt straks even kamperen voor de ketel om het uit te sluiten.
Bedankt!
Nu ik op aan/uit draai met constant 45C en de ketel het brandervermogen laat moduleren slaat de Nest wel netjes af omdat de gevraagde kamer temp gewoon gehaald wordt met deze aanvoer temperatuur.
De laatste tijd wordt hier geregeld de vraag gesteld of de ketel pendelt aan de hand van visualisaties van het gasverbruik.
Alle ketels pendelen. Of beter gezegd vertonen het gedrag dat je ziet. Als ze dat niet zouden doen, dan wordt er, in jouw geval, continu 4 kWh aan warmte jouw woning ingepompt. En daar wordt je niet blij van, ondanks jouw lage gastarief.
Als er sprake is van echt pendelen, dan zie je een of meerdere storingsmeldingen op het display van de ketel en de ingestelde ruimtetemperatuur wordt niet gehaald.
Wat jouw ketel doet is de 4 kWh aan warmte doseren om niet teveel warmte de woning in te pompen. Ook wel low-load genoemd.
We hebben een intergas extreme 30 aangestuurd door Tado.
Op de begaande grond hebben we vloerverwarming en op de eerste verdieping radiatoren.
Nu lees ik dat er een verschil is tussen low load en pendelen , kunnen jullie uit onderstaande afbeelding opmaken of hier spraken is van pendelen of low load. Wat ik hoor bij de cv ketel zelf dat deze hard gaat draaien ( zoemend geluid ) en na een paar seconden weer minder hard gaat draaien .
:strip_exif()/f/image/YINv9GhTLk4YJYE9SbvNZDFo.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien onbeleefde vraag, gasverbruik in de nacht?teeuwj schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:04:
Hoi , ik ben me aan het verdiepen in cv tuning maar heb nog veel te lezen in dit topic.
We hebben een intergas extreme 30 aangestuurd door Tado.
Op de begaande grond hebben we vloerverwarming en op de eerste verdieping radiatoren.
Nu lees ik dat er een verschil is tussen low load en pendelen , kunnen jullie uit onderstaande afbeelding opmaken of hier spraken is van pendelen of low load. Wat ik hoor bij de cv ketel zelf dat deze hard gaat draaien ( zoemend geluid ) en na een paar seconden weer minder hard gaat draaien .
[Afbeelding]
Ja klopt de vloerverwarming staat continue aan ( 22.00 t/m 06.00 een halve graad minder )Seafarer schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:15:
[...]
Misschien onbeleefde vraag, gasverbruik in de nacht?
Na 10.30 geen gas verbruik meer , huis is dan op tempratuur
:strip_exif()/f/image/arHA2Im77GvmpfNUmiClXCGY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat sluit dan automatisch pendelen uit.teeuwj schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:04:
[...]
Ja klopt de vloerverwarming staat continue aan ( 22.00 t/m 06.00 een halve graad minder )
Na 10.30 geen gas verbruik meer , huis is dan op tempratuur
[Afbeelding]
Bij mij doet hij het niet meer, en ik kan op hun website er ook niks over vinden. Is die app terug getrokken ofzo?
-Tzerra M 28c CW4 met tado zone regeling voorzien van by-pass
-Beneden alleen vloerverwarming met verdeler+pomp
-boven 3 slaapkamer met elk 1 radiator en douche(+radiator)
-Alle radiators (4) boven voorzien van Hemeier dynamisch en ingesteld op 4x 70ltr pu
-Douche zonder tado knop , dus wel beperkt in flow maar altijd 'open'
Omdat er vorig jaar na de installatie veel geruis maar ook 'klapperende kranen' waren deze zomer een bypass geplaats . Bypass werkt , geruis verdwenen maar geeft constant flow bij 'alles lager dan 0,5' en bij 0,3 treed klapperen weer op , dit bij pomp debiet van 20min/60max %
-Pomp nu fixed gezet op min20%/max20% , omdat ik hier las dat een verdeler liever een constante aanvoer heeft
-Naloop tijd op '0' gezet omdat klapperen altijd optreed bij een stop van 'vraag'
Idee is nu bypass langzaam hoger zetten , zodat er minder/geen verlies over de by-pass is
Wat zijn 'aanvaarbare' waarden voor een by-pass , de fabrieks instellingen (0,2) zijn hier namelijk te weinig
Ik zie in zijn tado app dat er voor de woonkamer/vloerverwarming dat er uren aan een stuk minimale vraag is zonder dat de temp echt oploopt ,oplopen gebeurd pas enige tijd nadat de tado 3 streepjes (max) vraagt
Ligt dit laatste aan het feit dat pomp debiet nu sterk verminderd is , of dat het systeem draait op 'Opentherm'
Edit > Krijg net door dat er gisteravnod weer geklapper was , weer op een moment dat de vraag stopt , '0' naloop , 20/20 pomp instellingen (minimaal dus ) en 0,3 op de by-pass ?
[ Voor 5% gewijzigd door JohnAlbregtse op 14-11-2022 18:04 ]
Ja - de apps zijn teruggetrokken en komen vermoedelijk ook niet meer terug.hneel schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:36:
Zijn er hier misschien mensen die de android app van mindergas gebruiken?
Bij mij doet hij het niet meer, en ik kan op hun website er ook niks over vinden. Is die app terug getrokken ofzo?
Dit stond idd ongeveer 1 maand geleden op de website
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Melding van gekregen iddhneel schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:36:
Zijn er hier misschien mensen die de android app van mindergas gebruiken?
Moet nu via de browser op je gsm
Wat ik vandaag ontdekt heb!Seafarer schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:45:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die laatste zijn op batterijen. De voelers met kabelbinders strak trekken op het liefst de kale pijp. Je kunt dan verschillende radiatoren op de retour meten.
Geen mooie grafieken maar grafieken maken is ook duurder en kost veel meer tijd om het te maken.
https://www.google.com/se...fox-b-d&q=lcd+thermometer
Het probleem met temperatuurmeters en je kamerthermostaat op een koude muur, nadat je de CV aangezet hebt om je koude kamer op te warmen.
Beide gemeten temperaturen zijn correct:
- De kleine knoopcel China temp. meter meet de lucht temperatuur in de kamer.
- De kamerthermostaat zou de ‘echte temp’ meten, maar doet dat helemaal niet! Deze zit namelijk op een nog flinke koude (binnen) muur en geeft een veel te lage waarde tov de werkelijke lucht temp. in de kamer!
De impact: door dit issue blijft de ketel stoken, al is de juiste lucht temp in de kamer al bereikt. Laat je die thermostaat gewoon doorgaan tot de set-point temp is bereikt, dan ‘schiet de temp door’ in de kamer tot zeker 1 a 2 C boven de gewenste temp in de kamer.
De oplossing, de kamerthermostaat op een dik plankje hout monteren of een stukje PIR? ;-)
:strip_exif()/f/image/KwWIquGJrFjqJCIiHzZFrBn7.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet je zeker dat de thermometer van ome Ali (en je Itho) de juiste waarde aangeeft? Ik heb dezelfde in een setje van 4 gekocht en 2 hiervan hebben een afwijking tov elkaar. Geen ramp, ik houd rekening met 0,5 graden afwijking tijdens meten.Marc_Sway schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:22:
[...]
Wat ik vandaag ontdekt heb!
Het probleem met temperatuurmeters en je kamerthermostaat op een koude muur, nadat je de CV aangezet hebt om je koude kamer op te warmen.
- De kamerthermostaat zou de ‘echte temp’ meten, maar doet dat helemaal niet! Deze zit namelijk op een nog flinke koude (binnen) muur en geeft een veel te lage waarde tov de werkelijke lucht temp. in de kamer!
De impact: door dit issue blijft de ketel stoken, al is de juiste lucht temp in de kamer al bereikt. Laat je die thermostaat gewoon doorgaan tot de set-point temp is bereikt, dan ‘schiet de temp door’ in de kamer tot zeker 1 a 2 C boven de gewenste temp in de kamer.
De oplossing, de kamerthermostaat op een dik plankje hout monteren of een stukje PIR? ;-)
[Afbeelding]
Waar je ook eens naar kan kijken is de aansluiting in de wand (de buis waar de thermostaatkabel doorheen geleid wordt). Bij ons komt die bijvoorbeeld in de kruipruimte uit, tochtig dus. Ik heb er een stukje schuim ingeduwd, dat sluit de boel netjes af. Ook dat kan een vertekend beeld geven.
Normaal gezien zou het op een binnenmuur niet veel uit moeten maken op het gedrag van de thermostaat, aangezien die precies doet zoals je het zelf al uitlegt. Als je ‘m tegen een buitenmuur hebt hangen is dat misschien nog een ander verhaal.
Ik heb hier ook "last" van. Mijn thermostaat zit op een (slecht geïsoleerde) buitenmuur gemonteerd en als het een beetje waait kan ik de thermostaat gerust 3 graden lager zettenMarc_Sway schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:22:
[...]
[Afbeelding]

Ik ben het volledig met je eens dat de ‘eerste verdachte’ van het probleem de China temp meter is van onze vriend Ali.Yoshimi schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:54:
[...]
Weet je zeker dat de thermometer van ome Ali (en je Itho) de juiste waarde aangeeft? Ik heb dezelfde in een setje van 4 gekocht en 2 hiervan hebben een afwijking tov elkaar. Geen ramp, ik houd rekening met 0,5 graden afwijking tijdens meten.
Waar je ook eens naar kan kijken is de aansluiting in de wand (de buis waar de thermostaatkabel doorheen geleid wordt). Bij ons komt die bijvoorbeeld in de kruipruimte uit, tochtig dus. Ik heb er een stukje schuim ingeduwd, dat sluit de boel netjes af. Ook dat kan een vertekend beeld geven.
Normaal gezien zou het op een binnenmuur niet veel uit moeten maken op het gedrag van de thermostaat, aangezien die precies doet zoals je het zelf al uitlegt. Als je ‘m tegen een buitenmuur hebt hangen is dat misschien nog een ander verhaal, al verwacht ik dat hier niet.
Ik heb er hier ook enkele liggen en die wijken niet meer dan 0.5C af van elkaar en die hier op de foto is denk ik het beste omdat die het dichtst ligt bij een andere temp meter die ik heb en de kamerthermostaat als de CV de hele nacht heeft uit gestaan.
Als ik de CV enkele uren laat draaien is de Delta-T tussen de Ali tempmeter en de kamerthermostaat een heel stuk lager.
Mijn conclusie: die koude muur is echt de kamerthermostaat ‘aan t foppen’ als de CV net een tijdje draait om de koude kamer (van de nacht) weer op te warmen.
Kortom, dit issue kost ook een boel onnodig gas!
Ok, dankjewel. Is wel vreemd want vorig jaar is er ook al een nieuwe opgezet omdat in de vorige op een gegeven moment een laagje water stond en deze ging lekken. Kan het ook zo zijn dat bepaalde instellingen van de ketel en/ of vloerverwarming het risico op lekkage van deze meter verhogen ?Marc_Sway schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:34:
Volgens mij lek. Niets aan knutselen maar gewoon een mooie nieuwe er op schroeven.
Ik heb inderdaad de pijp erachter volgepropt met glaswol. En de thermostaat opnieuw vast geschroefd met 5 mm dikke kunstof ringen er tussen zodat de thermostaat niet direct op de muur zit.Marc_Sway schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:08:
[...]
Ik ben het volledig met je eens dat de ‘eerste verdachte’ van het probleem de China temp meter is van onze vriend Ali.
Ik heb er hier ook enkele liggen en die wijken niet meer dan 0.5C af van elkaar en die hier op de foto is denk ik het beste omdat die het dichtst ligt bij een andere temp meter die ik heb en de kamerthermostaat als de CV de hele nacht heeft uit gestaan.
Als ik de CV enkele uren laat draaien is de Delta-T tussen de Ali tempmeter en de kamerthermostaat een heel stuk lager.
Mijn conclusie: die koude muur is echt de kamerthermostaat ‘aan t foppen’ als de CV net een tijdje draait om de koude kamer (van de nacht) weer op te warmen.
Kortom, dit issue kost ook een boel onnodig gas!
Inderdaad, de m3 Gas zijn voorbeelden van mijn huis om de tekst te verduidelijken uit Mijn eerdere Post met grafiekjes. die niet iedereen even makkelijk te lezen vond.Jcrs7 schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:19:
[...]
Hier ook vloerverwarming en staat momenteel op 20,5graden. Maar soms toch wel wat minder comfortabel.
[...]
Hier heb ik overeen gelezen.
Maar voor 1,6M3 gas meet te verbruiken, om het 22graden ipv 20 graden in de winter te hebben vind ik zeker wel een overweging wat ik wil maken, Maar hier geldt dan ook dat het voor jou huis geldt.
De bovenste grafiek in die post is het warmte verlies van mijn huis in kWh per jaar over de verschillende jaren bij verschillende binnen temperaturen en dus vooral voor mij interessant.
De onderste grafiek in die post zijn relatieve percentages ten opzicht van een binnen temperatuur van 20oC (=100%) voor elk jaar.
Doordat het warmte verlies daar niet meer in zit, en deze percentages dus in feite gebaseerd zijn op de gemiddelde buiten temperatuur gedurende het stookseizoen, zijn die representatief voor de omgeving van weerstation Volkel (Daar is de weerdata van gebruikt) voor alle huizen die een stookgrens hebben van rond de 16.5oC.
Dus grofweg kan je stellen dat afhankelijk van hoe koud het jaar is, huizen die aan dat criteria voldoen tussen de 10% en 14% meer gas verbruiken per 1oC dat de binnen temperatuur hoger wordt gezet.
Ik vermoed dat als je dit met data van andere weerstations gaat uitrekenen dat je ook op dat soort percentages en variaties door de jaren heen gaat uitkomen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Allemaal leuk, maar aangezien ik het beton als buffer gebruik, heb ik liever dat de warmte ook in de muren trekt.Marc_Sway schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:22:
[...]
[Afbeelding]
Kortom, die kamerthermostaten aan de muur kunnen flink afwijken qua temp reading versus de werkelijke lucht temp in de ruimte.
:strip_exif()/f/image/bSJhPbyEidaoOZvpVUDaXo0X.jpg?f=fotoalbum_large)
N.a.v. dit antwoord en mijn eigen vraag over het 6 - 7 keer per uur kort aangaan van de ketel.olafmol schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:19:
[...]
Pendelen: als je thermostaat warmte blijft vragen, maar je cv ketel afslaat wegens te heet.
Levert het wat op om die korte stooksessies te verminderen en te vervangen door minder, maar wat langere sessies?
Zoals ik aangaf, heb ik een Lyric T6 thermostaat waarvan ik hier geleerd heb dat ik het aantal schakelingen kan instellen op 3,6,9 of 12 en daarnaast ook nog de minimale tijdsduur tussen 1 en 5 minuten.
Zou het dus wat uitmaken als ik de schakelingen op 3 instel met minimale duur van 5 minuten?
Misschien nog even ter herinnering: ik heg geen modulerende ketel. Het is uit of volle bak.
[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 14-11-2022 20:58 ]
Hier is het ‘s ochtends comfortabel bij 18,5-19 °C. ‘S avonds is dat het bij 20-20,5 °C. Of dat inderdaad de juiste waarde is in vergelijking met de werkelijke waarde boeit me niet.
Daarnaast, zoals ik al eerder schreef, heb ik liever warme muren zodat de woning geleidelijk afkoelt. Diepe nachtverlaging tot 16 °C(?) zoals op de foto is te zien heeft tot gevolg dat je dagelijks warmte kwijt bent aan opwarmtoeslag.
Ik durf te wedden dat weinig nachtverlaging, en slim stoken tijdens de warmste uren van de dag meer gas bespaart dan veel nachtverlaging en ‘s ochtends stoken tijdens de koudste uren.
Heel goede aanpak!! I really like it.Seafarer schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:46:
[...]
Ik heb inderdaad de pijp erachter volgepropt met glaswol. En de thermostaat opnieuw vast geschroefd met 5 mm dikke kunstof ringen er tussen zodat de thermostaat niet direct op de muur zit.
Ik denk dat wij als tweakers eerst maar eens onze kamerthermostaat ca 2 cm op afstand van de muur moeten gaan monteren om daar echt betrouwbare temperatuurwaarden te meten (en zo gas te besparen) voordat we aan pompen en aanvoer temp’s van de ketel gaan tunen.
Ben hier nog niet helemaal over uit, ligt ook wel aan hoe snel een huis afkoelt. ,s nachts is de buitentemp stukken lager dus kan me voorstellen dat het dan meer gas kost dan in de ochtend de boel opstoken. Dan heb ik het over radiatoren. Heeft iemand dit al eens goed gemeten?Superbeagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:03:
@Marc_Sway De juistheid, want daar heb je het over, van de thermostaat vind ik minder van belang. Ik hecht meer waarde aan de precisie.
Hier is het ‘s ochtends comfortabel bij 18,5-19 °C. ‘S avonds is dat het bij 20-20,5 °C. Of dat inderdaad de juiste waarde is in vergelijking met de werkelijke waarde boeit me niet.
Daarnaast, zoals ik al eerder schreef, heb ik liever warme muren zodat de woning geleidelijk afkoelt. Diepe nachtverlaging tot 16 °C(?) zoals op de foto is te zien heeft tot gevolg dat je dagelijks warmte kwijt bent aan opwarmtoeslag.
Ik durf te wedden dat weinig nachtverlaging, en slim stoken tijdens de warmste uren van de dag meer gas bespaart dan veel nachtverlaging en ‘s ochtends stoken tijdens de koudste uren.
Denk niet dat het veel uitmaakt. Zolang je afgifte maar efficiënt werkt. Het moet wel genoeg warmte afgeven, maar niet oncomfortabel worden.Masimo schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:55:
[...]
N.a.v. dit antwoord en mijn eigen vraag over het 6 - 7 keer per uur kort aangaan van de ketel.
Levert het wat op om die korte stooksessies te verminderen en te vervangen door minder, maar wat langere sessies?
Zoals ik aangaf, heb ik een Lyric T6 thermostaat waarvan ik hier geleerd heb dat ik het aantal schakelingen kan instellen op 3,6,9 of 12 en daarnaast ook nog de minimale tijdsduur tussen 1 en 5 minuten.
Zou het dus wat uitmaken als ik de schakelingen op 3 instel met minimale duur van 5 minuten?
Misschien nog even ter herinnering: ik heg geen modulerende ketel. Het is uit of volle bak.
Het is een misvatting dat ‘s nachts het koudste moment is van de dag. Gemiddeld gezien is dat het net voor zonsopgang. Rond deze periode net voor 08:00.olafmol schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:18:
[...]
Ben hier nog niet helemaal over uit, ligt ook wel aan hoe snel een huis afkoelt. ,s nachts is de buitentemp stukken lager dus kan me voorstellen dat het dan meer gas kost dan in de ochtend de boel opstoken. Dan heb ik het over radiatoren. Heeft iemand dit al eens goed gemeten?
Niet de beste tijd om te stoken aangezien het warmteverlies ook het hoogst is op dat moment.
Helemaal waar, maar als je voelt dat een radiator warmte afstraalt vind je kou minder erg. Je "weet" nl dat het zo weer warm is.Superbeagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:34:
[...]
Het is een misvatting dat ‘s nachts het koudste moment is van de dag. Gemiddeld gezien is dat het net voor zonsopgang. Rond deze periode net voor 08:00.
Niet de beste tijd om te stoken aangezien het warmteverlies ook het hoogst is op dat moment.
Is het verstandig/ mogelijk en heeft het zin om het vermogen van een cv-ketel voor sww te verlagen of gaat de pomp in de ketel dan gekke dingen doen? In mijn geval een remeha callenta 40c. We gebruiken sww van de ketel alleen op de badkamer voor de wastafel en douche. De douche is aangesloten op een thermostaatkraan. Bad hebben we de deur uitgedaan.
In mijn geval is het niet ‘zo’ weer warm met vloerverwarming. Ik stook dus liever de buffer vol op gunstige tijden. Overigens straalt die alleen maar, en dat voelt ook comfortabel.Laica schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:52:
[...]
Helemaal waar, maar als je voelt dat een radiator warmte afstraalt vind je kou minder erg. Je "weet" nl dat het zo weer warm is.
Tja, daarbij moet je ook kijken naar wat de zon al doet.Superbeagle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 05:37:
[...]
In mijn geval is het niet ‘zo’ weer warm met vloerverwarming. Ik stook dus liever de buffer vol op gunstige tijden. Overigens straalt die alleen maar, en dat voelt ook comfortabel.
Hier is het nu 19 graden in de woonkamer in een rijtjeshuis uit 2015.
Maar als we vanmiddag thuis komen is het warmer..
In de winter zal het nog kouder worden, ik denk dat ik het systeem maar op 18 graden ga instellen in de hoop dat die dan niet in de nacht even gaat stoken als het net iets onder de 18 is, om vervolgens in de middag in 19,5 bijvoorbeeld terug te komen. Dan had ik liever in de nacht niet gestookt en 19 graden in de middag gehad.
Tegelijkertijd is het vloerverwarming, dus die wil ik ook niet teveel laten afkoelen
:strip_exif()/f/image/53PY2ZIpzIPcPuP2gDxQuITf.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens is de CV aangezet en dit zijn de waarden om 7:35 uur. De delta-T is 2.7C! Dit komt door de nog koude muur pal achter de thermostaat.
Target temp van de thermostaat was gezet op 17C, en je ziet dat door het issue van de koude muur de ketel onnodig blijft doorstoken en er een temp overshoot ontstaat van 1.6C (=18.6-17) boven de kamer target temp ingesteld!
:strip_exif()/f/image/EMG9fMjSNkd70xMnRGe8PUlw.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom, je kan allerlei zaken gaan tweaken aan je CV ketel, maar als je kamerthermostaat die met Opentherm die ketel modeleert en de kamerthermostaat ‘doet maar wat’ met betrekking van het meten van de lucht-temperatuur in de ruimte, dan heeft dat teeaken niet heel veel nut.
[ Voor 9% gewijzigd door Marc_Sway op 15-11-2022 07:55 ]
Dat gaat prima hier: vloer, plafond, muren allemaal goed geïsoleerd en vrij nieuw dubbel glas hier. In die ruimte 2 behoorlijke convectorputten + nog een flinke radiator in de erker, en een 42kW ketel.President schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:55:
Maar, het kan toch nooit in 31 minuten 4,1 graden warmer worden door de hele ruimte?
Dat is precies wat ik probeer te doen. Overdag gedurende en net na de warmste periode iets meer stoken zodat de vloer en muren warm worden en bufferen zodat de ketel ‘s ochtends niet of zo weinig mogelijk gaat stoken.President schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:28:
[...]
Tja, daarbij moet je ook kijken naar wat de zon al doet.
Hier is het nu 19 graden in de woonkamer in een rijtjeshuis uit 2015.
Maar als we vanmiddag thuis komen is het warmer..
In de winter zal het nog kouder worden, ik denk dat ik het systeem maar op 18 graden ga instellen in de hoop dat die dan niet in de nacht even gaat stoken als het net iets onder de 18 is, om vervolgens in de middag in 19,5 bijvoorbeeld terug te komen. Dan had ik liever in de nacht niet gestookt en 19 graden in de middag gehad.
Tegelijkertijd is het vloerverwarming, dus die wil ik ook niet teveel laten afkoelen
Mijn klokthermostaat staat in stappen van 0,5 °C steeds hoger ingesteld van 18,5 t/m 20,5 °C volgend op de etmaaltemperatuur.
Ik denk dat de curve van het deta-T verloop over de 24 cyclus tussen de buitentemperatuur en je kamertemperatuur veel inzicht geeft als je dat ook nog kan vergelijken met het gasverbruik op dagbasis.Superbeagle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:13:
[...]
Dat is precies wat ik probeer te doen. Overdag gedurende en net na de warmste periode iets meer stoken zodat de vloer en muren warm worden en bufferen zodat de ketel ‘s ochtends niet of zo weinig mogelijk gaat stoken.
Mijn klokthermostaat staat in stappen van 0,5 °C steeds hoger ingesteld van 18,5 t/m 20,5 °C volgend op de etmaaltemperatuur.
Dan kan je zien of het ‘bufferen van warmte’ in je muren wel of geen goed idee is mbt gasbesparing.
Als je zo verwarmt gedurende de dag op bijv 21C continue, dan kan je zo tegen lage kosten je ‘warmte buffer voor de nacht’ vullen.
Edit nav jouw aanvulling:
Voor de vloer zal het worst wezen waar de warmte vandaan komt. Of het nou van een gasketel of warmtepomp afkomt.
De traagheid van het afgiftesysteem en het warmteverlies bepalen of warmte bufferen zinnig is of niet.
Zonnepanelen hebben met warmteafgifte weinig te maken, slechts met de hoogte van de energienota.
[ Voor 48% gewijzigd door Superbeagle op 15-11-2022 09:23 ]
Helemaal mee eens. Maar als je warmte gaat ‘bufferen’ in je constructie doormiddel van gas, dan is nog maar de vraag of dat tot een lagere gasrekening leidt over de tijd.Superbeagle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:15:
Zonnepanelen hebben met warmteafgifte weinig te maken, slechts met de hoogte van de energienota.
En wat de vloerverwarmingen betreft als hoofdverwarming: als je die met gas op temperatuur houdt, zijn die volgens mij alleen goedkoper in gebruikt (tov traditionele radiatoren) als: of je huis waanzinnig goed geïsoleerd is (zoals de huidige nieuwbouw) of als je praktisch vele dagen per week de hele dag thuis bent en toch moet stoken.
Gisteravond ook weer geklapper , ook weer precies op het moment dat er een 'einde warmte vraag' plaats vindJohnAlbregtse schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:53:
Instalatie van mn zoon ;
-Tzerra M 28c CW4 met tado zone regeling voorzien van by-pass
-Beneden alleen vloerverwarming met verdeler+pomp
-boven 3 slaapkamer met elk 1 radiator en douche(+radiator)
-Alle radiators (4) boven voorzien van Hemeier dynamisch en ingesteld op 4x 70ltr pu
-Douche zonder tado knop , dus wel beperkt in flow maar altijd 'open'
Omdat er vorig jaar na de installatie veel geruis maar ook 'klapperende kranen' waren deze zomer een bypass geplaats . Bypass werkt , geruis verdwenen maar geeft constant flow bij 'alles lager dan 0,5' en bij 0,3 treed klapperen weer op , dit bij pomp debiet van 20min/60max %
-Pomp nu fixed gezet op min20%/max20% , omdat ik hier las dat een verdeler liever een constante aanvoer heeft
-Naloop tijd op '0' gezet omdat klapperen altijd optreed bij een stop van 'vraag'
Idee is nu bypass langzaam hoger zetten , zodat er minder/geen verlies over de by-pass is
Wat zijn 'aanvaarbare' waarden voor een by-pass , de fabrieks instellingen (0,2) zijn hier namelijk te weinig
Ik zie in zijn tado app dat er voor de woonkamer/vloerverwarming dat er uren aan een stuk minimale vraag is zonder dat de temp echt oploopt ,oplopen gebeurd pas enige tijd nadat de tado 3 streepjes (max) vraagt
Ligt dit laatste aan het feit dat pomp debiet nu sterk verminderd is , of dat het systeem draait op 'Opentherm'
Edit > Krijg net door dat er gisteravnod weer geklapper was , weer op een moment dat de vraag stopt , '0' naloop , 20/20 pomp instellingen (minimaal dus ) , en 0,3 op de by-pass ?
CV pomp kan niet lager dan huidige 20% debiet , By-pass kan niet lager dan huidge 0,2 bar verschildruk instellingen , en er is geen naloop , dus ondertussen raken mn ideeen een heel eind op
-De Hemeier van douche verder open .?
-Betreffende Hemeier Eclipse vervangen ? evt voor een ander merk/type ? (heb nog niewe een auto-sar ) liggen
Loop eerst alles heel structureel na. En dan met name stroomt water wel de goede richting op?JohnAlbregtse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:45:
[...]
Gisteravond ook weer geklapper , ook weer precies op het moment dat er een 'einde warmte vraag' plaats vind
CV pomp kan niet lager dan huidige 20% debiet , By-pass kan niet lager dan huidge 0,2 bar verschildruk instellingen , en er is geen naloop , dus ondertussen raken mn ideeen een heel eind op![]()
-De Hemeier van douche verder open .?
-Betreffende Hemeier Eclipse vervangen ? evt voor een ander merk/type ? (heb nog niewe een auto-sar ) liggen
Expansie vat is okay?
En zit ook in de zuig van de pomp gemonteerd?
Ik ben even benieuwd naar de muur waaraan je thermostaat hangt. Waarom is die muur koud? Is het een buitenmuur?Marc_Sway schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:51:
Waarden van de China temp meter en de thermostaat om 7:04 uur vanochtend nadat de ketel hele nacht heeft uit gestaan. De China temp meter meet de lucht temp in de ruimte. De deta-T tussen de 2 is 0.1C:
Vervolgens is de CV aangezet en dit zijn de waarden om 7:35 uur. De delta-T is 2.7C! Dit komt door de nog koude muur pal achter de thermostaat.
Target temp van de thermostaat was gezet op 17C, en je ziet dat door het issue van de koude muur de ketel onnodig blijft doorstoken en er een temp overshoot ontstaat van 1.6C (=18.6-17) boven de kamer target temp ingesteld!
Kortom, je kan allerlei zaken gaan tweaken aan je CV ketel, maar als je kamerthermostaat die met Opentherm die ketel modeleert en de kamerthermostaat ‘doet maar wat’ met betrekking van het meten van de lucht-temperatuur in de ruimte, dan heeft dat teeaken niet heel veel nut.
Ik noem het, want ik vind het vreemd. Voor zover ik weet staat in elke handleiding dat je de thermostaat aan een binnenmuur op een representatieve plek moet monteren, waarmee je dit soort problemen voorkomt.
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Hier zit dat ding naast de deur naar de gang... Snap niet zo goed waarom dat vanuit de bouw is gedaanBarleone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:12:
[...]
binnenmuur op een representatieve plek .
Kun je niet een stukje radiator folie achter je thermostaat plakken?Marc_Sway schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:51:
Waarden van de China temp meter en de thermostaat om 7:04 uur vanochtend nadat de ketel hele nacht heeft uit gestaan. De China temp meter meet de lucht temp in de ruimte. De deta-T tussen de 2 is 0.1C:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?