Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.860 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 19:28
Heren,

Ik heb de laatste tijd zitten testen met de "laag/uit regeling" van de Lyric T6. Volgens mij heet dat "low load control". Ik ben alleen niet helemaal uit wat nou efficiënt is qua gasverbruik. Hoe kan ik zoiets meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ClIeiVf4QbdWmIqaWaxrLLeh6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2n2xtGF9frF6EadrYh5HkYrK.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag low load control UIT. Je ziet dat de ketel minder vaak aan/uit gaat, maar ook hoger/langer aan het stoken is per keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hbaJ7AlGfiTA-_DLHlFEgvr_ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HriFoTnkif3sr7jWqGiXd7ka.jpg?f=fotoalbum_large
Woensdag 23 november, low load control AAN. De ketel slaat vaker aan. Maar korter en stookt minder hoog.

Vooral dat de externe factoren verschillen tussen deze 2 dagen (buiten temperaturen, luchtvochtigheid etc) maakt vergelijken moeilijk. Iemand een tip hoe ik zoiets kan "berekenen"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
De ketel is efficient als de rookgassen koel worden. Wat je moet meten is de retourtemperatuur van de CV, of de rookgastemperatuur uitlezen uit de ketel.

Bij lage rookgastemperaturen zijn langere stooksessies zuiniger dan kortere, simpelweg omdat het steeds ontsteken van de brander even wat extra gas kost en de brander zelf weer op temperatuur gebracht moet worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:33:
De ketel is efficient als de rookgassen koel worden. Wat je moet meten is de retourtemperatuur van de CV, of de rookgastemperatuur uitlezen uit de ketel.

Bij lage rookgastemperaturen zijn langere stooksessies zuiniger dan kortere, simpelweg omdat het steeds ontsteken van de brander even wat extra gas kost en de brander zelf weer op temperatuur gebracht moet worden.
Die logica snap ik, ik kan in de thermostaat zien wat de retourtemperatuur is, alleen die schommelt nogal tussen de 30 en 45 graden. Dus het is moeilijk om dat goed te meten denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Treveo schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:39:
[...]

Die logica snap ik, ik kan in de thermostaat zien wat de retourtemperatuur is, alleen die schommelt nogal tussen de 30 en 45 graden. Dus het is moeilijk om dat goed te meten denk ik
Uitlezen en opslaan is dan de enige manier. Maar als deze schommelt tussen de 30 en 45 doe je het toch goed? 30 is heel goed, 45 is ook prima, in ieder geval ruim onder de magische 57 graden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Blihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:40:
[...]

Uitlezen en opslaan is dan de enige manier. Maar als deze schommelt tussen de 30 en 45 doe je het toch goed? 30 is heel goed, 45 is ook prima, in ieder geval ruim onder de magische 57 graden.
Ja. Hij is dus 30 graden als hij tijdje niet gestookt heeft. Na een stook sessie ongeveer 45 graden.

Kan het zijn dat mijn ketel minimum rookgas temperatuur van 40 graden heeft? Ik zie zoiets in de installatiehandleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Blihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:29:
Ik zie hier geen pendelgedrag. Wel een heel mooie low-load regeling gestuurd door een OpenTherm thermostaat die zich helemaal niets aantrekt van de ingestelde 55 graden op de ketel. Laat ik proberen uit te leggen hoe ik dit lees:

Om 6 uur springt je ketel even aan en levert 70 graden water. . Om 7:30 zie ik iets soortgelijks, dus gaat hij even aan. Aan, om 12:00 begint de ketel in low-load modus te stoken. Er is steeds een tijdje warmtevraag met een mooi constante ta en een tijdje geen warmtevraag.

De tijden 5:30, 6:30 en 9:00 zie ik in dit grafiekje helemaal niet terug, dus ofwel je woning is al op temperatuur, ofwel de tijden kloppen niet in je grafiek.
Mijn CV ketel staat ingesteld dat die om 6 uur het water opwarmt (volgens mij heeft de AquaPower+ een warmwater-vat). Er zit i.i.g. wel zo'n dikke kast naast. Maar het kan ook dat mijn vrouw om 6 uur onder de douche stond (ik sliep nog :)). Om 7:30 stond ik er zeker onder. Ik zag inderdaad vanmorgen dat de woonkamer nog iets boven de 20 graden was, dus de warmtevraag kwam inderdaad rond een uur of 12.

Als ik de reacties dus zo zie is het dus helemaal prima. Ik ben een totale leek op dit gebied, maar het is ook lastig een installateur te vinden die er wel verstand van heeft. Degene die dit heeft geplaatst heeft blijkbaar helemaal niets ingesteld. Vermogen stond op 100% en ook aanvoertemperatuur stond op maximaal. Met vloerverwarming heb ik altijd begrepen dat die een stuk lager moest zijn. Heb de nodige video's bekeken van ketelklets en John Visser, dus zodoende dat ik wat aan het DIY-en ben gegaan.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Blihi Ik zie in die grafiek wat anders... (Blihi in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III")

Ik zie 2 douchebeurten waardoor de temperatuur stijgt naar 70 graden. Dat koelt na de eerste douchebeurt langzaam af en wordt voor de 2e douchebeurt nogmaals kort opgestookt. Dan om 9 uur wordt de verwarming pas ingeschakeld en heeft de ketel voldoende aan het wegpompen van de restwarmte, brander ontsteekt niet eens.

Pas later gaat de ketel in low-load mode bijstoken.

Blijkbaar een goed geisoleerd huis of 's avonds voor het verlagen nog even goed opgestookt. Of gewoon een appartement met buren die het altijd koud hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 28-11-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:38
LinuxMan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:57:
[...]

het gaat niet om de delta T, het gaat om de retourtemperatuur van alle radiatoren gelijk te krijgen. Met waterzijdig inregelen optimaliseer je de warmte-afgifte van je gehele systeem, dus het kan zijn dat er een radiator minder afgifte krijgt, maar daardoor krijgen andere radiatoren zodanig meer dat het geheel stijgt.
Waarom moet je proberen de retourtemperatuur van alle radiatoren gelijk te krijgen?

Ik heb na een paar dagen meten gemerkt dat 1 radiator een koelere retourtemperatuur van zo'n 8 graden heeft. Best fors. De Ta is hetzelfde als alle andere radiotoren.

Het betreft een kamer waar ik verder geen problemen ervaar qua temperatuur.
Moet ik m'n hele systeem gaan aanpassen om deze ene radiotor in orde te krijgen of maakt het helemaal niet uit dat er eentje afwijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Reintje schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:03:
[...]

Waarom moet je proberen de retourtemperatuur van alle radiatoren gelijk te krijgen?

Ik heb na een paar dagen meten gemerkt dat 1 radiator een koelere retourtemperatuur van zo'n 8 graden heeft. Best fors. De Ta is hetzelfde als alle andere radiotoren.

Moet ik m'n hele systeem gaan aanpassen om deze ene radiotor in orde te krijgen of maakt het helemaal niet uit dat er eentje afwijkt?
Aan het eind van de rit komt alles bijelkaar bij de ketel en mengt het gewoon.

Ik heb op de bovenverdieping 2000W radiatoren die zelfs bij 40 graden aanvoer nog teveel leveren. Die staan ingeregeld op 1000W 75/65/20 en hebben dus een veel lagere retour dan de radiatoren beneden.
Vloerverwarming in de berging gaat 38-45 graden in, komt 15-20 graden retour. Wil ik dat hoger krijgen moet ik het RTL ventiel verder open draaien maar dan wordt het te warm.

Installatie in evenwicht brengen doe je omdat die ene radiator dicht bij de ketel je complete rendement kan verpesten terwijl de rest van het huis in de kou zit omdat het water daar niet komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Zolang er geen klachten zijn is het helemaal niet erg. Je zou je systeem misschien nog iets kunnen optimaliseren door de Tr van alle andere radiatoren ook omlaag te krijgen, maar zolang de retourtemperatuur bij de ketel netjes laag blijft is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
BugBoy schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:02:.

De temperatuur blijft nu heel mooi rond de 20 graden, maar het lijkt er op dat de ketel flink loopt te pendelen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua comfort is het prima zo, maar ik vraag me af hoe ik het in-/uitschakelen van de ketel (pendelen?) kan voorkomen.
Hoe meet jij deze waarden en maak je dit soort coole grafieken (tool)? *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 16:09
Beste Tweakers,
Heeft iemand hier toevallig (meer) ervaring met de modulerende Plugwise regeling van de CV ketel?
Op de grafieken zie ik een modulatieniveau van 0%, terwijl de aanvoertemperatuur hoog blijft, en de ketelstatus 'aan' blijft'. Hoe kan ik dit het beste interpreteren?
Ook later bij de korte 'aan' status blijft het modulatieniveau op 0% staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ0JFH02l5KVBc9wHp0ttdfNFrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuVqkSQwyTqpyyVdreeFTQya.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 14:34
Blihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:57:
[...]
@pkrpkr Zie hierboven. Stappenmodulatie zou je dus inderdaad uit moeten zetten.
Ga ik zeker ook mee testen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
_JGC_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:34:
@Blihi Ik zie in die grafiek wat anders... (Blihi in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III")

Ik zie 2 douchebeurten waardoor de temperatuur stijgt naar 70 graden. Dat koelt na de eerste douchebeurt langzaam af en wordt voor de 2e douchebeurt nogmaals kort opgestookt. Dan om 9 uur wordt de verwarming pas ingeschakeld en heeft de ketel voldoende aan het wegpompen van de restwarmte, brander ontsteekt niet eens.

Pas later gaat de ketel in low-load mode bijstoken.

Blijkbaar een goed geisoleerd huis of 's avonds voor het verlagen nog even goed opgestookt. Of gewoon een appartement met buren die het altijd koud hebben.
Dat douchen had ik even over het hoofd gezien. Maar verder inderdaad een nette low-load regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@CJ_87 Jouw ketel doet precies wat ik hieronder heb omschreven in de eerste paragrafen. De ketel start met moduleren om te voorkomen dat het verschil tussen Ta en Tr te groot wordt.

Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:57
CJ_87 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:46:
Beste Tweakers,
Heeft iemand hier toevallig (meer) ervaring met de modulerende Plugwise regeling van de CV ketel?
Op de grafieken zie ik een modulatieniveau van 0%, terwijl de aanvoertemperatuur hoog blijft, en de ketelstatus 'aan' blijft'. Hoe kan ik dit het beste interpreteren?
Ook later bij de korte 'aan' status blijft het modulatieniveau op 0% staan...

[Afbeelding]
Kun je op de ketel zelf zien of er gemoduleerd wordt?

Misschien is de laagste stand op je brander al voldoende om je huis op te warmen. Er valt dan weinig te moduleren.
Edit: opgelost. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_87
Seafarer schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:04:
[...]

Kun je op de ketel zelf zien of er gemoduleerd wordt?

Misschien is de laagste stand op je brander al voldoende om je huis op te warmen. Er valt dan weinig te moduleren.
Ach... Soms is het ook zo simpel 8)7
0% modulatie in de grafiek is blijkbaar inderdaad het minimum toerental/vermogen van de ketel.. niet relatief in de schaal van 0=uit tot maximum..

Vriendelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Marc_Sway schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:44:
Hoe meet jij deze waarden en maak je dit soort coole grafieken (tool)? *O*
Ik heb een Nefit Easy thermostaat. Home Assistant heeft een Nefit Easy plug-in, waarmee ik de thermostaat kan uitlezen en die geeft ook een aantal ketelwaardes terug. Het enige dat ik mis is de retourtemperatuur, want die had ik graag ook nog gezien. Het gasverbruik meet ik via DSMR reader dat de P1 poort van de slimme meter uitleest.

[ Voor 8% gewijzigd door BugBoy op 28-11-2022 20:44 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik zag net dat mijn ketel in code 0E stond en als ik het goed begrijp kan de CV dan niet verder terug moduleren. Blijkbaar kan de ketel zijn warmte niet kwijt, maar ik zag dat de pompschakelaar (Tercal 11E) op 40 graden schakelt. Dat lijkt me te hoog als ik de aanvoertemperaturen zo zie. Die heb ik nu teruggezet naar 30 graden. Waar hebben jullie die schakeltemperatuur op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

_JGC_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb het vaak andersom... thermostaat hangt aan een binnenmuur, en aan de andere kant van die muur zit de keuken met een combimagnetron. Is altijd heerlijk met een dekentje op de bank zitten als we 's avonds lasagne of pizza gehad hebben.
Hier ook zo eentje: in de gang ook vloerverwarming, maar die trekt het al niet met 8 graden buiten. De thermostaat zit in de keuken, aan de andere kant van de gang, bij de deur. Vervolgens zitten de oven en de magnetron weer tegenover de thermostaat.

Echt... wie dit weer verzonnen heeft 8)7

Hier blijf ik onrustig gedrag van de cv ketel houden. Met 1 radiator extra open boven de vloerverwarming, iets rustiger, maar nog steeds elke 5 minuten de cv aan en uit. Vrij irritant.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Motrax schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 05:49:
[...]
Hier ook zo eentje: in de gang ook vloerverwarming, maar die trekt het al niet met 8 graden buiten. De thermostaat zit in de keuken, aan de andere kant van de gang, bij de deur. Vervolgens zitten de oven en de magnetron weer tegenover de thermostaat.

Echt... wie dit weer verzonnen heeft 8)7

Hier blijf ik onrustig gedrag van de cv ketel houden. Met 1 radiator extra open boven de vloerverwarming, iets rustiger, maar nog steeds elke 5 minuten de cv aan en uit. Vrij irritant.
Vloerverwarming: flow omhoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:18:
@BugBoy Vermoedelijk is het minimale vermogen van de CW6 ketel op dit moment
met de vrij zachte buitentemperaturen te hoog voor het te compenseren warmteverlies.
Helaas niets aan te doen - behalve een andere warmteopwekker kiezen met lager minimumvermogen.
Just my 2 mW

Over pendelen gesproken: In de TS op pagina 1 vind u over "pendelen"
nog steeds exact: NIETS. Eigenlijk vreemd omdat gevoeld de helft van de bijdragen hier over "pendelen" gaat.
Ik heb een kopje pendelen en low-load toegevoegd aan de TS. Opmerkingen zijn uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:49:
[...]

Ik heb een kopje pendelen en low-load toegevoegd aan de TS. Opmerkingen zijn uiteraard welkom.
Op de meeste thermostaten kun je volgens mij geen periodetijd instellen en bij mijn intergas kan ik een antipendel tijd van max 15min instellen.

In mijn beleving is de low load functies dus niet te gebruiken in combinatie met vloerverwarming. Klopt mijn redenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
maxoss schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:36:
[...]

Op de meeste thermostaten kun je volgens mij geen periodetijd instellen en bij mijn intergas kan ik een antipendel tijd van max 15min instellen.
Bij Honeywell Evohome heet het "aantal schakelmomenten", bij de HCE20 zoneregelaars is het "periodetijd", bij de Honeywell Chronotherms en Touch is het "traag afgiftesysteem", dus het heet vaak anders. Wel heb je gelijk dat dit meestal de wat geavanceerdere thermostaten zin.
In mijn beleving is de low load functies dus niet te gebruiken in combinatie met vloerverwarming. Klopt mijn redenering?
Nee. Ook bij vloerverwarming zul je low-load nodig hebben omdat je nu eenmaal minder warmte nodig hebt dan dat je ketel moet leveren. Het afgiftesysteem zal altijd voldoende vermogen hebben (vloeren zijn over het algemeen erg groot). De beste regeling is dan op basis van hysteresis.

Dat zijn de meest simpele thermostaten: warmtevraag aan zolang de ruimte niet op temperatuur is, warmtevraag uit zolang de ruimte wel op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Blihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:05:
[...]
Nee. Ook bij vloerverwarming zul je low-load nodig hebben omdat je nu eenmaal minder warmte nodig hebt dan dat je ketel moet leveren. Het afgiftesysteem zal altijd voldoende vermogen hebben (vloeren zijn over het algemeen erg groot). De beste regeling is dan op basis van hysteresis.

Dat zijn de meest simpele thermostaten: warmtevraag aan zolang de ruimte niet op temperatuur is, warmtevraag uit zolang de ruimte wel op temperatuur is.
Inderdaad en sinds ik de thermostaten heb ingesteld op hysteresis heb ik geen gependel en zie ik het gasverbruik al afnemen. Binnenkort zal ik wel even grafiekjes van voor en na posten.
De halve graad sprongen zijn mee te leven: kwestie van de omgevingstemperatuur een halve graad hoger zetten dan normaal en geen nachtverlaging toepassen. 🙂

[ Voor 10% gewijzigd door witterholt op 29-11-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 12:52
Vraag: Heeft iemand nog tips voor het verder optimaliseren van mijn vloerverwarming (50m2) en nefit ketel?

Ik heb een nefit trendline die op maximaal 7kw (laaglast) stookt. Pompsnelheid 35% min en 50% Max. Ik stook circa 0,45m3 gas per uur. Begin nachts om 02:00 met stoken tot het 20 graden is (momenteel circa 6 uur stoken). Daarna blijft het met dit weer de hele dag voldoende warm.

Heb in de vloerverwarming de debiet meters vol open staan. Heeft het zin om dit verder waterzijdig in te regelen? Heb circa 20% lager retour dan aanvoer op alle groepen gemeten met een IR meter. Heb ook overall 20% lagere retour dan aanvoer vanuit de ketel. Heeft het knijpen van groepen nog een voordeel?

Onderstaand een afbeelding van mijn aanvoer temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WjYZG5MgJuqIn2RtqHqZQkRc6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QUIDgxlGeWNJjHl2Xa0Dlh4I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door knights16 op 29-11-2022 10:32 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 11:33
knights16 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:59:
Vraag: Heeft iemand nog tips voor het verder optimaliseren van mijn vloerverwarming (50m2) en nefit ketel?

Ik heb een nefit trendline die op maximaal 7kw (laaglast) stookt. Pompsnelheid 35% min en 50% Max. Ik stook circa 0,45m3 gas per uur. Begin nachts om 02:00 met stoken tot het 20 graden is (momenteel circa 6 uur stoken). Daarna blijft het met dit weer de hele dag voldoende warm.

Heb in de vloerverwarming de debiet meters vol open staan. Heeft het zin om dit verder waterzijdig in te regelen? Heb circa 20% lager retour dan aanvoer op alle groepen gemeten met een IR meter. Heb ook overall 20% lagere retour dan aanvoer vanuit de ketel. Heeft het knijpen van groepen nog een voordeel?

[Afbeelding]
Zelf vraag ik me ook af wat het beste is voor vloerverwarming; een lage of hoge flow? ik lees verschillende tegenstrijdige verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Vraagje out of the blue..
Maar, ik zit met een woningcorporatie die afgelopen juli mijn woning heeft laten onderzoeken om te achterhalen welk energielabel er op de woning hoort en daar blijkt volgens https://www.ep-online.nl/Energylabel/Search een A label geworden te zijn.

Zijn hier helden, die mij bijvoorbeeld kunnen vertellen wat een normaal gasverbruik is, onder bepaalde voorwaarden in een ruimte voor het verwarmen daarvan? Ik zit namelijk nu een beetje in een welles nietes discussie over het A label en wil dat graag onderbouwen, maar mijn kennis zelf is echt op dat vlak zo niet toepasbaar, echter mijn ervaring zegt dit is 100% geen A label.

Waarom, ik heb een thermostaat hangen, standaard 20* nu sinds een weekje en alleen de woonkamer wordt continu verwarmd. De thermostaat is degene die bepaald, hoi, ik heb de juiste temperatuur nu bereikt dus stop met opwarmen, right?

Ik heb de deur, altijd gesloten. Op het moment dat ik lekker op bed ga liggen oid, dan hoor ik elk halfuur (als het niet vaker is) de CV ketel aanslaan, voor een paar minuten, bijverwarmen en door. Het kan toch niet zo zijn, dat als jij een A label woning hebt, dat je ketel continu bezig is met bijverwarmen? Dan is de isolatie toch een stuk beter geregeld?

Als ik een meting doe via slimmemeterportal (waar ik sinds kort ben aangesloten voor het uitlezen van de meter) - de meter zit helaas beneden en daar kan ik geen P1 op aansluiten want geen internet daar :+ en zie dus dat ik concurrently 4.3 kuub gas per dag verstook voor 20* in de woonkamer te behouden. Is dat niet bizar veel?

Sorry, als het hier niet thuishoort overigens... maar aanvullend, daadwerkelijk tot de topictitel te behouden, wat voor tuning kan ik exact nog toepassen op mijn CV ketel om zelfs dit eventueel te dempen? Ik heb de radiotoren en het warmwater bijvoorbeeld ook teruggeschroefd naar ik meen 50*?

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Tweakez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:23:
Maar, ik zit met een woningcorporatie die afgelopen juli mijn woning heeft laten onderzoeken om te achterhalen welk energielabel er op de woning hoort en daar blijkt volgens https://www.ep-online.nl/Energylabel/Search een A label geworden te zijn.

Zijn hier helden, die mij bijvoorbeeld kunnen vertellen wat een normaal gasverbruik is, onder bepaalde voorwaarden in een ruimte voor het verwarmen daarvan? Ik zit namelijk nu een beetje in een welles nietes discussie over het A label en wil dat graag onderbouwen, maar mijn kennis zelf is echt op dat vlak zo niet toepasbaar, echter mijn ervaring zegt dit is 100% geen A label.

Waarom, ik heb een thermostaat hangen, standaard 20* nu sinds een weekje en alleen de woonkamer wordt continu verwarmd. De thermostaat is degene die bepaald, hoi, ik heb de juiste temperatuur nu bereikt dus stop met opwarmen, right?

Ik heb de deur, altijd gesloten. Op het moment dat ik lekker op bed ga liggen oid, dan hoor ik elk halfuur (als het niet vaker is) de CV ketel aanslaan, voor een paar minuten, bijverwarmen en door. Het kan toch niet zo zijn, dat als jij een A label woning hebt, dat je ketel continu bezig is met bijverwarmen? Dan is de isolatie toch een stuk beter geregeld?

Als ik een meting doe via slimmemeterportal (waar ik sinds kort ben aangesloten voor het uitlezen van de meter) - de meter zit helaas beneden en daar kan ik geen P1 op aansluiten want geen internet daar :+ en zie dus dat ik concurrently 4.3 kuub gas per dag verstook voor 20* in de woonkamer te behouden. Is dat niet bizar veel?

Sorry, als het hier niet thuishoort overigens... maar aanvullend, daadwerkelijk tot de topictitel te behouden, wat voor tuning kan ik exact nog toepassen op mijn CV ketel om zelfs dit eventueel te dempen? Ik heb de radiotoren en het warmwater bijvoorbeeld ook teruggeschroefd naar ik meen 50*?
Je vermogen van je cv ketel verlagen. Zorgt oa voor een lagere retour waardoor je extra zuinig kunt verwarmen. Even googelen op YouTube, zat filmpjes

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
knights16 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:59:

[Afbeelding]
Je stookt nu bij een dalende buitenluchttemperatuur, dus bij toenemend warmteverlies van de woning.

Het is verstandiger om te stoken bij afnemend warmteverlies. Dat is gemiddeld gezien na de middag en in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
CRCerror schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:19:
[...]

Zelf vraag ik me ook af wat het beste is voor vloerverwarming; een lage of hoge flow? ik lees verschillende tegenstrijdige verhalen.
Het is helemaal niet tegenstrijdig.

Een vloerverwarming werkt het meest efficiënt bijeen zo laag mogelijke Ta, maar bij een zo hoog mogelijke gemiddelde temperatuur. De Tr is dan zo hoog mogelijk. Het gevolg is dat de ΔT dan zo klein mogelijk is.

Volgens Q = m x c x ΔT rest er dan niets anders om de ‘m’ te verhogen, dus een zo hoog mogelijke flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
knights16 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:29:
[...]

Je vermogen van je cv ketel verlagen. Zorgt oa voor een lagere retour waardoor je extra zuinig kunt verwarmen. Even googelen op YouTube, zat filmpjes
Dit vermogen is dus al verlaagd, als de kap van de CV ketel erafgehaald wordt staat deze op de tweede stand in plaats van de derde stand. De eerste was niet te adviseren volgens de onderhoudsmonteur die langs is geweest afgelopen mei..

Ben ook een beetje zoekende of 4m3 een normaal verbruik is voor een appartement-woonkamer van +- 20 á 22m2 .. en of het normaal is dat een ketel continu elke 20 tot 30 minuten (als het niet vaker is, niet exact getimed) aanspringt om weer bij te gaan verwarmen 8)7 - heb paar stokken nodig om te slaan namelijk omdat isolatie gewoon mijn inziens echt 0 is..

situatie:
- Oud dubbelglas uit de jaren 80 of 90 ofzoiets hand ervoor houden en het is gewoon koud (echt koud)
- Radiator staat eronder, daarachter zit een plaat hout over de hele breedte van de woonkamer, geen isolatie erin of ertussen (zelf al voorzien van radiatorfolie)
- Geen kunststof kozijnen, maar hout, ook deuren zijn verouderd. (zelf al wel voorzien van tochtstrips)
- De muren, voelen altijd koud aan, evenals de vloer.

Ik denk zelf dat hier niet tegenop te tunen is... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zit vandaag lekker thuis te werken aan de eethoek. Vorig jaar nieuw glas ingezet, van dubbelglas naar HR++. Loop ik aan het eind van de ochtend naar de woonkamer waar m'n jongste kind speelt, steenkoud daar...

Het verschil: voorkant is T20 van 500x2800, achterkant is T22 van 500x3300. Ketel heeft daar de hele ochtend in tussenpozen water van 38 graden doorheen gestuurd.

Nou zag ik op Marktplaats dat T22 radiatoren niet de wereld hoeven te kosten, dus gok dat ik die T20 alsnog vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
hi allen,

ik heb afgelopen week mijn radiatoren allemaal voorzien van een dynamische thermostaatkraan.
Enkel de badkamer radiator heb ik niet kunnen vervangen, omdat deze volgens mij geen instelbare kraan heeft (wel een thermostaatkraan).

De badkamer werd echter veelste warm, dus ik heb de knop van 3 naar 1.5 gezet, maar er is nu een flinke ruis te horen van de kraan.

Ik las dat dit te maken heeft met pompsnelheid die te hoog is.
Ik heb een remeha avanta 28c, waarvan de pompsnelheid affabriek op 68% staan.

Deze heb ik nu verlaagd naar 60% (volgens het boekje kan deze tussen 60-100% ingesteld worden).
Verwarming is nog niet aangeslagen, maar ik gok dat het hiermee nog niet verholpen zal zijn.

Kan ik de pompsnelheid nog verder verlagen of krijg ik dan problemen elders?

EDIT: op 60% is het geruis een stuk minder. En ik kan hem niet lager zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door genc007 op 29-11-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Superbeagle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:57:
[...]

Je stookt nu bij een dalende buitenluchttemperatuur, dus bij toenemend warmteverlies van de woning.

Het is verstandiger om te stoken bij afnemend warmteverlies. Dat is gemiddeld gezien na de middag en in de avond.
Ja dat klopt. Maar we willen het ochtends warm hebben in de woning. We stoken achteraf bekeken ook wat minder wetende dat de middag er door zonnestraling en warmer weer, minder verlies is. Maar ik had hier nog niet over nagedacht. Interessant.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:05
[...]

Hoe lager de retourtemperatuur, hoe hoger de efficientie van de ketel. Dit topic gaat over gas besparen, en zo bespaar je dus gas.

Het probleem is niet dat er een radiator is die een retour heeft die 8 graden lager is, het probleem is dat je er dus +/- 10 hebt met een retour die 8 graden hoger ligt. Die met de lage retour moet wat minder geknepen worden. Als dat niet kan omdat hij al maximaal open staat moet je dus alle andere iets knijpen zodat de flow over die ene toeneemt.

In totaal neemt dan je afgifte capaciteit toe, met tegelijkertijd een hogere efficiency van de ketel.

Een uitzondering geldt als je radiatoren hebt in andere ruimtes die je niet/minder wil verwarmen. Die radiator wil je niet optimaal inzetten, dus is het ook niet erg als die een lagere retour heeft (een hogere retour bij een dergelijke radiator is dus wel een probleem).

[ Voor 10% gewijzigd door LinuxMan op 29-11-2022 14:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:02:
[...]

Een vloerverwarming werkt het meest efficiënt bijeen zo laag mogelijke Ta, maar bij een zo hoog mogelijke gemiddelde temperatuur. De Tr is dan zo hoog mogelijk. Het gevolg is dat de ΔT dan zo klein mogelijk is.

Volgens Q = m x c x ΔT rest er dan niets anders om de ‘m’ te verhogen, dus een zo hoog mogelijke flow.
Waarom zou een vloerverwarming efficienter zijn bij lagere Ta? Een vloer an sich heeft verder geen efficientie, dus dit kan ik niet volgen.
[...]

Ook hier geldt dat je je afgiftevermogen af moet stemmen op je opgewekte vermogen. Voor vloerverwarming moet je dus proberen uit te vogelen wat de gemiddelde temperatuur van de vloer moet zijn (zie ook het stukje over pendelen in de TS).

Als je de gewenste gemiddelde temperatuur weet moet je gaan optimaliseren voor de ketel. En een CV ketel werkt optimaal bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur. Je wilt dus een zo groot mogelijke delta-T over de vloer en dat bereik je met een zo laag mogelijke flow.

De tegenstrijdigheid zit wellicht in het lezen van warmtepomp-topics. Een warmtepomp wil namelijk een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur en dan wil je een zo hoog mogelijke flow.

Stel dat je vloer 25 graden moet zijn om jouw ruimte op 21 graden te houden. Je kunt dan de vloer inregelen op 29 ingaand, 21 uitkomend, maar ook op 26 ingaand en 24 uitkomend. Beide hebben hetzelfde vermogen, maar in het eerste geval is de flow veel lager. Het eerste scenario is het best voor een CV ketel, het tweede voor een WP.

Dan heb je ook nog mengverdelers. Die mengen het water wat van de CV komt terug met het retourwater van de vloer. Dan kun je dus 50 graden water uit de CV halen, dit mengen tot 29 ingaand de vloer in en 21 graden de vloer uit laten komen. Die 21 graden gaan dan ook terug naar de ketel.

Bij een mengverdeler moet de secundaire flow (dus de flow over de vloer) altijd hoger zijn dan de primaire flow (de flow vanuit de ketel). Dit kun je zelf inregelen door met de pompsnelheden te spelen, of je laat de verdeler dit doen door middel van de thermostaat die daar op zit. Die regelt de mengverhouding dan om zo de temperatuur die de vloer in gaat constant te houden.

Kortom: Voor een CV ketel is de laagst mogelijke flow over de vloer het gunstigst. Die zorgt voor de grootste delta-T. Wel moet je opletten dat het retourwater dat uit de vloer komt warmer is dan de kamertemperatuur. Anders ben je namelijk met een deel van je vloer aan het verwarmen en met een ander deel aan het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:24
Superbeagle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:02:
[...]

En uiteraard in achtnemen of je wel of niet een mengverdeler met pomp hebt. Dus er zijn toch een paar scenarios ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Blihi Die ketel wil gewoon z'n 7KW aan warmte kwijt in het water. Dat krijg je op 2 manieren voorelkaar: of een groot temperatuurverschil, of een hoge flow waardoor de warmte uit de ketel spoelt. Het maakt de ketel eigenlijk geen drol uit welke van beiden je kiest, als je maar zorgt dat er 7KW weg kan uit de ketel. Liefst bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur, want die zorgt voor beter rendement.

Moet je uiteraard aan de andere kant wel 7KW af kunnen geven, anders is het met hoge flow zo weer terug bij de ketel en loopt je temperatuur alsnog ongewenst op.

Bij een warmtepomp is dat niet heel anders, maar die kan vanwege beperkt vermogen niet overweg met groot verschil tussen aanvoer en retour, daarnaast mag de aanvoertemperatuur niet te hoog worden vanwege het rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
[...]

Er zit wel een verschil tussen water aanleveren naar een HT verdeler of de flow in de vloer zelf.

Of pomploze verdeler, zodat de cv direct de vloer in pompt.

:) Iets met mosterd ,maaltijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 29-11-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 11:33
KoningPaulus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:16:
[...]

En uiteraard in achtnemen of je wel of niet een mengverdeler met pomp hebt. Dus er zijn toch een paar scenarios ;)
We hebben een HT mengverdeler met pomp i.c.m. een Intergas HRE 36/30 ketel.
We verwarmen alleen de beneden verdieping, met vloerverwarming (+- 50m2) en 1 enkele radiator (22)
voor de vloer moet de ta dan flink naar beneden (40-50c?) maar voor de radiator wil je eigen lijk toch een hogere ta (50-60c/) zodat deze efficiënter is?

Wat ik kan proberen is, de pomp v/.d ketel terug naar stand 1 of 2 ( nu stand 3) en de pomp v/d vloerverdeler naar stand 2 (of lager?? nu stand 3) hierdoor zal de flow een stuk zakken.

Ik heb al een keer eerder de cv pomp op stand 1 gezet, toen duurde het heel lang voordat de vloer op temperatuur kwam. het duurde erg lang voor dat ta bij setpoint in de buurt kwam.
De ketel bleef uren doorstoken op 25% ( vermogen ingesteld op min 25% en max 40%)
zie figuur 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k0V8hD-CUoW1DVIRYNSUUWf_7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6p128Nl8kA67SRr2PSPLdOku.png?f=fotoalbum_large

hieronder zie je dat de ta met pompsnelheid 2 veel sneller het setpoint bereikt, en de ketel gaan dan naar lager vermogen moduleren. maar ik weet niet of dit beter is dan in vorige scenario.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xxy2upyNNcXqmJTwHus4MYPbcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgLg1KhREsoa874cKi8WTEbx.png?f=fotoalbum_large

misschien moet ik de ondergrens van het vermogen ook verhogen bij een lage flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
CRCerror schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:24:
[...]

We hebben een HT mengverdeler met pomp i.c.m. een Intergas HRE 36/30 ketel.
We verwarmen alleen de beneden verdieping, met vloerverwarming (+- 50m2) en 1 enkele radiator (22)
voor de vloer moet de ta dan flink naar beneden (40-50c?) maar voor de radiator wil je eigen lijk toch een hogere ta (50-60c/) zodat deze efficiënter is?

Wat ik kan proberen is, de pomp v/.d ketel terug naar stand 1 of 2 ( nu stand 3) en de pomp v/d vloerverdeler naar stand 2 (of lager?? nu stand 3) hierdoor zal de flow een stuk zakken.

Ik heb al een keer eerder de cv pomp op stand 1 gezet, toen duurde het heel lang voordat de vloer op temperatuur kwam. het duurde erg lang voor dat ta bij setpoint in de buurt kwam.
De ketel bleef uren doorstoken op 25% ( vermogen ingesteld op min 25% en max 40%)
zie figuur 1.
[Afbeelding]

hieronder zie je dat de ta met pompsnelheid 2 veel sneller het setpoint bereikt, en de ketel gaan dan naar lager vermogen moduleren. maar ik weet niet of dit beter is dan in vorige scenario.

[Afbeelding]

misschien moet ik de ondergrens van het vermogen ook verhogen bij een lage flow?
Je rookgas temperatuur meten? Dan zie je wat er verdwijnt door je schoorsteen en dat is je verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
CJ_87 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:31:
[...]

Ach... Soms is het ook zo simpel 8)7
0% modulatie in de grafiek is blijkbaar inderdaad het minimum toerental/vermogen van de ketel.. niet relatief in de schaal van 0=uit tot maximum..

Vriendelijk dank!
Dat is apart, de plugwise bij mij komt nooit lager dan ca. 17% mdulatie.
Min. vermogen vd ketel heb ik staan op 25%.
Hoeveel is die bij jouw?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hy4E7h0jKPvFNnnNDUvkXafSv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNcWAoP84b9ggNcFHqzBFQPW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcellow
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-08 14:17
Tweakez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:23:

Ja dat is bizar veel, hier 150 m2 vloerverwarming, vrijstaand huis. Nachttemperatuur op 20 graden, overdag 21 graden. Gebruik ongeveer 4 kuub per dag op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_87
ptr1968 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:08:
[...]

Dat is apart, de plugwise bij mij komt nooit lager dan ca. 17% mdulatie.
Min. vermogen vd ketel heb ik staan op 25%.
Hoeveel is die bij jouw?

[Afbeelding]
Inderdaad vreemd..
Wij hebben een Remeha Tzerra Ace Cw5 (39c), minimum ventilator toerental staat op 2070 rpm. Dat is ook laagst geadviseerd. Bij 0% modulatie in de grafiek draait de cv ventilator op dat toerental.

De grafiek bij jou lijkt me inderdaad logischer, dat is ook de achtergrond van mijn originele vraag.
Valt me wel op dat er bij jou geen retourtemperatuur wordt doorgegeven aan plugwise.

Misschien is het Plugwise dingetje, dat ze de informatie van bepaalde ketel op een andere manier verwerken..

[ Voor 11% gewijzigd door CJ_87 op 29-11-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:15:
[...]
Waarom zou een vloerverwarming efficienter zijn bij lagere Ta? Een vloer an sich heeft verder geen efficientie, dus dit kan ik niet volgen.
[...]
Toen ik het herlas vond ik het ook een ongelukkig gekozen woord, maar dacht ‘ach, laat maar staan’ in de hoop dat het duidelijk zou zijn dat een vvw bij lagere temperaturen werkt in plaats van bij hogere temperaturen zoals een radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn heel persoonlijke mening/aanbeveling voor de vloerverwarming:
Mogelijkst hoge flow, dus mogelijkst lage ΔT
-> maximale en gelijkmatigere warmteafgifte over het hele vloeroppervlak.
Just my 2 mW

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ook hier geldt dat je je afgiftevermogen af moet stemmen op je opgewekte vermogen. Voor vloerverwarming moet je dus proberen uit te vogelen wat de gemiddelde temperatuur van de vloer moet zijn (zie ook het stukje over pendelen in de TS).

Als je de gewenste gemiddelde temperatuur weet moet je gaan optimaliseren voor de ketel. En een CV ketel werkt optimaal bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur. Je wilt dus een zo groot mogelijke delta-T over de vloer en dat bereik je met een zo laag mogelijke flow.

De tegenstrijdigheid zit wellicht in het lezen van warmtepomp-topics. Een warmtepomp wil namelijk een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur en dan wil je een zo hoog mogelijke flow.

Stel dat je vloer 25 graden moet zijn om jouw ruimte op 21 graden te houden. Je kunt dan de vloer inregelen op 29 ingaand, 21 uitkomend, maar ook op 26 ingaand en 24 uitkomend. Beide hebben hetzelfde vermogen, maar in het eerste geval is de flow veel lager. Het eerste scenario is het best voor een CV ketel, het tweede voor een WP.

Dan heb je ook nog mengverdelers. Die mengen het water wat van de CV komt terug met het retourwater van de vloer. Dan kun je dus 50 graden water uit de CV halen, dit mengen tot 29 ingaand de vloer in en 21 graden de vloer uit laten komen. Die 21 graden gaan dan ook terug naar de ketel.

Bij een mengverdeler moet de secundaire flow (dus de flow over de vloer) altijd hoger zijn dan de primaire flow (de flow vanuit de ketel). Dit kun je zelf inregelen door met de pompsnelheden te spelen, of je laat de verdeler dit doen door middel van de thermostaat die daar op zit. Die regelt de mengverhouding dan om zo de temperatuur die de vloer in gaat constant te houden.

Kortom: Voor een CV ketel is de laagst mogelijke flow over de vloer het gunstigst. Die zorgt voor de grootste delta-T. Wel moet je opletten dat het retourwater dat uit de vloer komt warmer is dan de kamertemperatuur. Anders ben je namelijk met een deel van je vloer aan het verwarmen en met een ander deel aan het koelen.
Ik heb een mengverdeler met pomp en dan zou verwarmingstechnisch gezien inderdaad de Tr van 21 °C een rendementsverbetering van nog geen 1% opleveren ten opzichte van 24 °C.

Alleen weet ik uit ervaring dat het regeltechnische deel moeite heeft als de gevraagde Ta teveel afwijkt van de Ta waar daadwerkelijk mee wordt verwarmd. De thermostaat weet niet beter dan dat er met een Ta van 50 °C wordt verwarmd en kan niet ruiken dat de verdeler er 29 °C van maakt en snapt het allemaal niet meer.

Ik ben het dus eens met @dunklefaser dat je ook met een ketel met een zo laag mogelijke Ta moet stoken bij een zo hoog mogelijke flow.

Edit:
En vergeet de pomp niet. Niet alleen moet hij een bepaalde flow verpompen, maar ook de leidingverliezen overwinnen. Zet die dus vooral niet te laag bij een vloerverwarming tenzij je van koude plekken in je vloer houdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 29-11-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Korte vraag; welke drukverschil regelaar voor bypass in de 22mm leiding?
Deze zo ver mogelijk bij de cv vandaan zetten zeggen sommige mensen, een ander plaatst hem meteen onder de cv.
Wat is een goede en wat is rotzooi? Waar op te letten bij aanschaf? :)

Ook ga ik kijken om deze DS18B20 sensor met een t-stuk binnendraad IN de aan/afvoerleidingen onder de cv te plaatsen. Want de waterdichte met een tiewrap erop gezet meet teveel afwijking. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:41

......
Ik lees zowel in dit topic als ook in het warmtepomp topic ijverig mee. Die tegenstelling tussen CV en WP begreep ik in eerste instantie ook niet helemaal. Maar dit vat het uitstekend samen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Martine schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:25:
Dan ook een 22mm bypass nemen.
Deze zo ver mogelijk bij de cv vandaan zetten zeggen sommige mensen, een ander plaatst hem meteen onder de cv.
Ik heb een paar goedkope gebruikt. Drama. Maar de goede (en die werkt ook goed) is duur. Alles van dat merk is duur.
Uit Denemarken.
Ook ga ik kijken om deze DS18B20 sensor met een t-stuk binnendraad IN de aan/afvoerleidingen onder de cv te plaatsen. Want de waterdichte met een tiewrap erop gezet meet teveel afwijking. :?
Hoe kom je erbij dat er afwijking is? Vertraging zit er wel gigantisch in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
Martine schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:25:

De Danfoss avdo haaks of recht, net wat je wilt. Minimaal 6 mtr van de cv ketel af.
003L6007 deze bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:57:
[...]
Heb ik getest! :9
Twee sensoren aan de aanvoer gezet, als de ketel na een 5-10minuten stoken 60 graden aanvoer-temperatuur op het display laat zien, tonen beide sensoren ~58 graden.

Als ik eentje daarvan van de leiding haal en op exact dezelfde manier vast zet op de returleiding en op het display van de ketel die temperatuur aflees zegt deze bv. 40 graden. De sensor zegt dan echter 28 graden. :?

Om fouten te voorkomen én omdat ik toch een Danfoss AVDO bypass wil plaatsen, (na de tips van hier _/-\o_ ), moet het systeem toch leeg dus wou ik er meteen een natte sensor in plaatsen.

Het vreemde is, met de infrarood temperatuursensor meet ik ook een lage waarde van 28 graden. Het klopt dus wel wat de sensor meet, maar het bestaat niet als het water zo koel terug komt. De ketel geeft immers ook veel hoger aan.

Om alles uit te sluiten plaats ik liever eentje in het water. :)
Maar blijf het vreemd vinden als bij de aanvoer bijna geen afwijking is en bij de retour wel. Terwijl de leidingen van hetzelfde materiaal zijn. :?

[ Voor 7% gewijzigd door Martine op 29-11-2022 21:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Martine schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:09:
[...]

Heb ik getest! :9
Twee sensoren aan de aanvoer gezet, als de ketel na een 5-10minuten stoken 60 graden aanvoer-temperatuur op het display laat zien, tonen beide sensoren ~58 graden.

Als ik eentje daarvan van de leiding haal en op exact dezelfde manier vast zet op de returleiding en op het display van de ketel die temeperatuur aflees zegt deze bv. 40 graden. De sensor zegt dan echter 28 graden. :?

Om fouten te voorkomen én omdat ik toch een Danfoss AVDO bypass wil plaatsen, moet het systeem toch leeg dus wou ik er meteen een natte sensor in plaatsen.

Het vreemde is, met de infrarood temperatuursensor meet ik ook een lage waarde van 28 graden. Het klopt dus wel wat de sensor meet, maar het bestaat niet als het water zo koel terug komt. De ketel geeft immers ook veel hoger aan.

Om alles uit te sluiten plaats ik liever eentje in het water. :)
Maar blijf het vreemd vinden als bij de aanvoer bijna geen afwijking is en bij de retour wel. Terwijl de leidingen van hetzelfde materiaal zijn. :?
Gelukkig trek je aan het einde van je betoog alles weer in twijfel. :)

Want waarom is de temperatuur op de ketel foutloos of heilig? Was er niet iets met intergas die de retour temperatuur berekende ? Of een ander merk.

Ik hou je niet tegen om een natte te plaatsen. Geeft altijd het mooiste beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:57:
[...]
Dan ook een 22mm bypass nemen.

[...]
Ik heb een paar goedkope gebruikt. Drama. Maar de goede (en die werkt ook goed) is duur. Alles van dat merk is duur.
Uit Denemarken.

[...]

Natuurlijk zit er een behoorlijke en significante afwijking in.
Daarom zijn bij warmtemeters zgn. dompelbuizen voor afrekeningsdoeleinden niet meer toegestaan.
(volgens mij is de gedoogperiode voor dompelbuizen al lang verlopen).
Alleen direct in de vloeistof metende geijkte sensoren mogen worden gebruikt.
Kijk maar bijvoorbeeld bij Kamstrup.

Misschien nog wetenswaardig - uit de dataspecs van MAXIM voor hun DS18B20:
"The default resolution at power-up is 12-bit which corresponds to 0.0625°C"
Deze "sprongen" zie ik iig ook bij het uitlezen van mijn sensoren terug
11:58:33.725 found probes: [bytearray(b'(\xff7\x06\xc3\x17\x04\xc0'), bytearray(b'(\xff\xae\x07\xc3\x17\x04\x0b'), bytearray(b'(\xff8\r\xc3\x17\x04;'), bytearray(b'(\xff\x00\x07\xc3\x17\x04\x9a')]
11:58:33.725 temperatures: 19.75 19.9375 19.9375 19.875
11:58:34.768 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.8125
11:58:35.821 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.8125
11:58:36.874 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.875

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dunklefaser schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:20:
[...]

Natuurlijk zit er een behoorlijke en significante afwijking in.
Daarom zijn bij warmtemeters zgn. dompelbuizen voor afrekeningsdoeleinden niet meer toegestaan.
Alleen direct in de vloeistof metende geijkte sensoren mogen worden gebruikt.
Kijk maar bijvoorbeeld bij Kamstrup.
Ja logisch. flow X Delta temperatuur = betalen. De flow en temperatuur mogen dan geen vertraging hebben. Nauwkeurigheid is hier alles.
Misschien nog wetenswaardig - uit de dataspecs van MAXIM voor hun DS18B20:
"The default resolution at power-up is 12-bit which corresponds to 0.0625°C"
Deze "sprongen" zie ik iig ook bij het uitlezen van mijn sensoren terug
11:58:33.725 found probes: [bytearray(b'(\xff7\x06\xc3\x17\x04\xc0'), bytearray(b'(\xff\xae\x07\xc3\x17\x04\x0b'), bytearray(b'(\xff8\r\xc3\x17\x04;'), bytearray(b'(\xff\x00\x07\xc3\x17\x04\x9a')]
11:58:33.725 temperatures: 19.75 19.9375 19.9375 19.875
11:58:34.768 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.8125
11:58:35.821 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.8125
11:58:36.874 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.875
Meer dan voldoende om je cv in de gaten te houden. :)

En als jij je er echt aan irriteerde, had je ze allang vervangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:38
LinuxMan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:49:
[...]

Hoe lager de retourtemperatuur, hoe hoger de efficientie van de ketel. Dit topic gaat over gas besparen, en zo bespaar je dus gas.

Het probleem is niet dat er een radiator is die een retour heeft die 8 graden lager is, het probleem is dat je er dus +/- 10 hebt met een retour die 8 graden hoger ligt. Die met de lage retour moet wat minder geknepen worden. Als dat niet kan omdat hij al maximaal open staat moet je dus alle andere iets knijpen zodat de flow over die ene toeneemt.

In totaal neemt dan je afgifte capaciteit toe, met tegelijkertijd een hogere efficiency van de ketel.

Een uitzondering geldt als je radiatoren hebt in andere ruimtes die je niet/minder wil verwarmen. Die radiator wil je niet optimaal inzetten, dus is het ook niet erg als die een lagere retour heeft (een hogere retour bij een dergelijke radiator is dus wel een probleem).
Dit vat alles zo'n beetje samen.

De radiator met de lage retourtemperatuur hangt op een plek, die niet belangrijk is voor m'n comfort.
En hij staat al volledig open.

Ik zal nog eens kijken of ik de boel over het hele systeem recht kan trekken.

Moet ik wel voornamelijk de radiatoren in de woonkamer iets gaan knijpen. Hoop dat dit geen nadelige gevolgen heeft voor het comfort in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Idd. voor mijn an andere cv-ketels ruim voldoende - maar niet meer om bijvoorbeeld i.c.m. een flowsensor de COP van mijn toekomstige wp of wp-boiler te "berekenen".
Een nauwkeurige meting/berekening van de ΔQ is alleen met een geijkte warmtemeter mogelijk.
Just my 2 mWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 21:52
Tweakez schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:03:
[...]

Dit vermogen is dus al verlaagd, als de kap van de CV ketel erafgehaald wordt staat deze op de tweede stand in plaats van de derde stand. De eerste was niet te adviseren volgens de onderhoudsmonteur die langs is geweest afgelopen mei..

Ben ook een beetje zoekende of 4m3 een normaal verbruik is voor een appartement-woonkamer van +- 20 á 22m2 .. en of het normaal is dat een ketel continu elke 20 tot 30 minuten (als het niet vaker is, niet exact getimed) aanspringt om weer bij te gaan verwarmen 8)7 - heb paar stokken nodig om te slaan namelijk omdat isolatie gewoon mijn inziens echt 0 is..

situatie:
- Oud dubbelglas uit de jaren 80 of 90 ofzoiets hand ervoor houden en het is gewoon koud (echt koud)
- Radiator staat eronder, daarachter zit een plaat hout over de hele breedte van de woonkamer, geen isolatie erin of ertussen (zelf al voorzien van radiatorfolie)
- Geen kunststof kozijnen, maar hout, ook deuren zijn verouderd. (zelf al wel voorzien van tochtstrips)
- De muren, voelen altijd koud aan, evenals de vloer.

Ik denk zelf dat hier niet tegenop te tunen is... 8)7
Kan het niet zo zijn dat je de comfort stand van het ww aan hebt staan?
Ook dan slaat de ketel geregeld aan om dat comfort blokje lekker warm te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 14:16
Hier een intergas HReco 36 met vloerverwarming beneden (50 m2), radiatoren boven (die met dit weer nog niet open staan), en een Nest thermostaat. Als ik zo naar onderstaand grafiekje kijk valt hier misschien niet zo veel meer te winnen? De dips in boiler temp komen door de thermostaat die de modulatie terug gooit (waarom is me trouwens onduidelijk). Temperatuur beneden ging van 19.5 naar 20.5 graden in deze tijd. De retourtemp blijft onder de 30. Ik zou de aanvoertemp kunnen verlagen, maar dat wordt dan misschien een problem als we de radiatoren wel gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV8ogSq-YJvwLG0MBZAUDk82N7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RUFlsXLoLyWIQbRoYcTTwp4Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Marcellow schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:08:
[...]

Ja dat is bizar veel, hier 150 m2 vloerverwarming, vrijstaand huis. Nachttemperatuur op 20 graden, overdag 21 graden. Gebruik ongeveer 4 kuub per dag op het moment.
Holy macaroni.
Dat is wel echt een heel groot oppervlak en verschil in verbruik.
Het is natuurlijk altijd lastig om dit in perspectief te zetten naar een appartementje met een woonkamer van ongeveer 25m2 die op 20 graden gehouden word door de thermostaat.

Sinds kort heb ik ook een account bij slimmemeterportal (lekker handig) en daaruit blijkt gewoon dat per dag varierend per uur tussen de 0.15 en de 0.25 kuub gas per uur wordt verbruikt. De kaas die ik ervan heb gegeten is erg weinig te noemen.

Zit dus nu in een patstelling met de woningcorporatie wanneer en hoe ze er wat aan gaan doen, want dat het verbruik echt werkelijk nergens op slaat (dit is in ieder geval al een eerste stok om mee te slaan). Mijn kosten zijn voor 4 dagen gewoon al 20 euro met mijn huidige contract (4 kuub per dag) - ik ben nu 4 dagen aan het meten.

Als ik dus de hele maand december erbij verwarm en op 20 graden laat staan en uitga van deze 4 kuub per dag, dan verbruik ik over december 120 kuub gas voor een maandje verwarmen en dus +- 150 euro aan gaskosten. Het geld gaat het mij niet persé om, maar voornamelijk de verspilling van dit soort onzin. Blijkbaar heb ik een woningcorporatie die geen F geeft.

Maar eens kijken als ik elke maand 30% van mijn te betalen huurbedrag in mindering breng op de te betalen huur of ze snel actie ondernemen.

Tevens
- Ketel is 10 jaar oud ongeveer van Vaillant > zie afbeelding voor een soortgelijke ketel die bij mij hangt. Ik heb alleen die display naast de aan uit knop niet volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/123331_19AD463751D14B029A284A1E8867A3C6_1.jpg
- Gaat om woonkamer only (daar hangt de thermostaat) +- 25m2

Wat valt aan die ketel nou nog te tunen.. Om dat verbruik naar beneden te brengen. Als de woningcorporatie uiteindelijk straks weer reageert F you.. |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
etienne001 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:58:
[...]

Kan het niet zo zijn dat je de comfort stand van het ww aan hebt staan?
Ook dan slaat de ketel geregeld aan om dat comfort blokje lekker warm te houden?
Wat is WW? Of bedoel je CV?
Hoe check ik dat... 8)7

Sorry als het een domme vraag betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Tweakez schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:24:
[...]

Holy macaroni.
Dat is wel echt een heel groot oppervlak en verschil in verbruik.
Het is natuurlijk altijd lastig om dit in perspectief te zetten naar een appartementje met een woonkamer van ongeveer 25m2 die op 20 graden gehouden word door de thermostaat.

Sinds kort heb ik ook een account bij slimmemeterportal (lekker handig) en daaruit blijkt gewoon dat per dag varierend per uur tussen de 0.15 en de 0.25 kuub gas per uur wordt verbruikt. De kaas die ik ervan heb gegeten is erg weinig te noemen.

Zit dus nu in een patstelling met de woningcorporatie wanneer en hoe ze er wat aan gaan doen, want dat het verbruik echt werkelijk nergens op slaat (dit is in ieder geval al een eerste stok om mee te slaan). Mijn kosten zijn voor 4 dagen gewoon al 20 euro met mijn huidige contract (4 kuub per dag) - ik ben nu 4 dagen aan het meten.

Als ik dus de hele maand december erbij verwarm en op 20 graden laat staan en uitga van deze 4 kuub per dag, dan verbruik ik over december 120 kuub gas voor een maandje verwarmen en dus +- 150 euro aan gaskosten. Het geld gaat het mij niet persé om, maar voornamelijk de verspilling van dit soort onzin. Blijkbaar heb ik een woningcorporatie die geen F geeft.

Maar eens kijken als ik elke maand 30% van mijn te betalen huurbedrag in mindering breng op de te betalen huur of ze snel actie ondernemen.

Tevens
- Ketel is 10 jaar oud ongeveer van Vaillant > zie afbeelding voor een soortgelijke ketel die bij mij hangt. Ik heb alleen die display naast de aan uit knop niet volgens mij.
[Afbeelding]
- Gaat om woonkamer only (daar hangt de thermostaat) +- 25m2

Wat valt aan die ketel nou nog te tunen.. Om dat verbruik naar beneden te brengen. Als de woningcorporatie uiteindelijk straks weer reageert F you.. |:( 8)7
Voordat je een rel schopt. :) Hoe gaat dat bij de buren? Dan kom je beter beslagen ten ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:28:
[...]

Voordat je een rel schopt. :) Hoe gaat dat bij de buren? Dan kom je beter beslagen ten ijs.
Probleem is dat die buren, naïef zijn. Heb het wel eens gevraagd, maar die boeit het allemaal heel weinig.
Wat vaak wel opvalt en gebeurt is dat sommige woningen geïsoleerd zijn / vernieuwd worden en andere woningen niet. Dat zijn dan ook altijd woningen, waaruit iemand vertrekt, die worden eerst grondig aangepakt door de woningcorporatie, daarna komen er nieuwe mensen in.

Mijn gloednieuwe buren (nu paar maanden) hebben gewoon nieuwe ramen, deuren, cv ketel, keuken, douche, hele rataplan. 8)7

Nu heb ik ook wel een voordeel dat mijn huur nog geen 600 euro per maand is en ik een scheefhuurder ben en eigenlijk niet mag klagen. Echter is het bij mij inmiddels gewoon principekwestie geworden dat ik het de reinste verspilling vind. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tweakez schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:40:
[...]

Probleem is dat die buren, naïef zijn. Heb het wel eens gevraagd, maar die boeit het allemaal heel weinig.
Wat vaak wel opvalt en gebeurt is dat sommige woningen geïsoleerd zijn / vernieuwd worden en andere woningen niet. Dat zijn dan ook altijd woningen, waaruit iemand vertrekt, die worden eerst grondig aangepakt door de woningcorporatie, daarna komen er nieuwe mensen in.

Mijn gloednieuwe buren (nu paar maanden) hebben gewoon nieuwe ramen, deuren, cv ketel, keuken, douche, hele rataplan. 8)7

Nu heb ik ook wel een voordeel dat mijn huur nog geen 600 euro per maand is en ik een scheefhuurder ben en eigenlijk niet mag klagen. Echter is het bij mij inmiddels gewoon principekwestie geworden dat ik het de reinste verspilling vind. :F
Zelf je ramen laten vervangen? Blijf je op lage huur zitten en een laag verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:09
Tweakez schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:25:
[...]

Wat is WW? Of bedoel je CV?
Hoe check ik dat... 8)7

Sorry als het een domme vraag betreft.
WW is warmwater, dus niet het water wat de radiatoren/vloerverwarming ingaat, maar uit de kraan komt.
Of dat in te stellen is, zal je even moeten kijken of je iets in de handleiding van de ketel kan vinden, of zoeken op het type nummer van de ketel.

Het lijkt op de afbeelding van jou dat je ook nog te temperatuur van het warmwater en CV water zou kunnen aanpassen, maar in hoeverre dat besparing kan opleveren hangt ook af van de ketel en andere dingen.

Als ik snel kijk in wat ik denk wat de handleiding is: https://www.gebruikershan...handleiding-5-469477.html

Kan er inderdaad ingesteld worden dat warmwater "continu" voorverwarmt word op een bepaalde temperatuur (pagina 12), dat uitzetten zal wat besparen.

https://www.vaillant.be/d...0964-05-be-nl-1140205.pdf lijkt de installatie handleiding van de ketel in de afbeelding te zijn (maar dat weet je pas zeker als je het typenummer gevonden hebt)

En daar lijkt dat je nog meer in kan stellen, maar daar zullen vast andere mensen beter weten dan wat er ingesteld moet worden :)

[ Voor 34% gewijzigd door Puc van S. op 30-11-2022 13:41 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:57:
[...]

Zelf je ramen laten vervangen? Blijf je op lage huur zitten en een laag verbruik.
Daar ga ik dus niet aan beginnen, al helemaal niet als ik op termijn natuurlijk wel een verhuizing in de planning heb staan. Dat gaat natuurlijk nooit vergoed worden uiteindelijk dus maak ik een verlies. Ik ben best bereid meer huur te betalen (ook medegedeeld aan de verhuurder overigens) maar zij wijzen met van het kastje naar de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Puc van S. schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:24:
[...]

WW is warmwater, dus niet het water wat de radiatoren/vloerverwarming ingaat, maar uit de kraan komt.
Of dat in te stellen is, zal je even moeten kijken of je iets in de handleiding van de ketel kan vinden, of zoeken op het type nummer van de ketel.

Het lijkt op de afbeelding van jou dat je ook nog te temperatuur van het warmwater en CV water zou kunnen aanpassen, maar in hoeverre dat besparing kan opleveren hangt ook af van de ketel en andere dingen.

Als ik snel kijk in wat ik denk wat de handleiding is: https://www.gebruikershan...handleiding-5-469477.html

Kan er inderdaad ingesteld worden dat warmwater "continu" voorverwarmt word op een bepaalde temperatuur (pagina 12), dat uitzetten zal wat besparen.

https://www.vaillant.be/d...0964-05-be-nl-1140205.pdf lijkt de installatie handleiding van de ketel in de afbeelding te zijn (maar dat weet je pas zeker als je het typenummer gevonden hebt)

En daar lijkt dat je nog meer in kan stellen, maar daar zullen vast andere mensen beter weten dan wat er ingesteld moet worden :)
Ik zal vanavond eens kijken wat het exacte typenummer is van het model dat bij mij hangt. De handleiding er eens op naslaan en achterhalen hoe wat waar.. dank in ieder geval tot dusver!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:55
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:28:
[...]

Goeie tip. En voordat je appels met peren vergelijkt: welk afgifte systeem heb je? Vloerverwarming? Radiatoren? En welk formaat en aantal in geval van radiatoren?

Maakt nogal veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
_JGC_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:29:
@Blihi Die ketel wil gewoon z'n 7KW aan warmte kwijt in het water. Dat krijg je op 2 manieren voorelkaar: of een groot temperatuurverschil, of een hoge flow waardoor de warmte uit de ketel spoelt. Het maakt de ketel eigenlijk geen drol uit welke van beiden je kiest, als je maar zorgt dat er 7KW weg kan uit de ketel. Liefst bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur, want die zorgt voor beter rendement.
Precies, een zo laag mogelijke retourtemperatuur is daarbij van belang. En dat bereik je met een lage flow.
Moet je uiteraard aan de andere kant wel 7KW af kunnen geven, anders is het met hoge flow zo weer terug bij de ketel en loopt je temperatuur alsnog ongewenst op.
Klopt. Een zo groot mogelijke delta-T over je radiatoren/vloer dus.
Bij een warmtepomp is dat niet heel anders, maar die kan vanwege beperkt vermogen niet overweg met groot verschil tussen aanvoer en retour, daarnaast mag de aanvoertemperatuur niet te hoog worden vanwege het rendement.
Een warmtepomp heeft geen beperkt vermogen (althans, de mijne doet vrolijk 11 kW). Een warmtepomp werkt efficient bij ene zo laag mogelijke aanvoertemperatuur (meer specifiek, een zo klein mogelijk verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur). De retour is daarbij minder relevant.

Om hetzelfde vermogen te halen in je afgiftesysteem bij lagere Ta, moet de flow omhoog, dus: een CV heeft het liefst lage flow en lage retour. Een WP heeft het liefst hoge flow en lage aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
[...]

4 kuub per dag is inderdaad wel hoog voor een huiskamer van 25 m2, energie label A voor een huurhuis trouwens ook. Misschien heb ik het gemist, maar zet je 's nachts de cv wel lager?
Hoe dan ook, gasverbruik is op zich geen criterium voor het bepalen van een energielabel, dat gebeurt aan de hand van het type en omvang van de aanwezige isolatie (HR++ glas, spouwmuurisolatie e.d.). Hoe is de woningcorporatie aan energie label A gekomen? Sinds januari is het verplicht dat hiervoor een energieadviseur wordt ingeschakeld. Die komt ter plaatse de omvang van de isolatie maatregelen opnemen en bepaalt op grond daarvan het energie label. Lijkt me dat zoiets niet ongemerkt is gebeurd.

[ Voor 9% gewijzigd door Veerman24 op 30-11-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tweakez schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:42:
[...]

Daar ga ik dus niet aan beginnen, al helemaal niet als ik op termijn natuurlijk wel een verhuizing in de planning heb staan. Dat gaat natuurlijk nooit vergoed worden uiteindelijk dus maak ik een verlies. Ik ben best bereid meer huur te betalen (ook medegedeeld aan de verhuurder overigens) maar zij wijzen met van het kastje naar de muur.
Overigens weten we nog niet hoelang je douched?

Ik doe ook wel 4 kuub met 4 personen douchen, vaatwasser en wasmachine.
Alleen beneden verwarmen. 60 mtr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:21:
[...]

Wat hebben een vaatwasser en wasmachine met je gasverbruik te maken? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:30
stin00 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:52:
[...]

Wat hebben een vaatwasser en wasmachine met je gasverbruik te maken? :o
Vast aangesloten op de warm water aansluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
duvekot schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:34:
[...]

Vast aangesloten op de warm water aansluiting..
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
BugBoy schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb een Nefit Easy thermostaat. Home Assistant heeft een Nefit Easy plug-in, waarmee ik de thermostaat kan uitlezen en die geeft ook een aantal ketelwaardes terug. Het enige dat ik mis is de retourtemperatuur, want die had ik graag ook nog gezien. Het gasverbruik meet ik via DSMR reader dat de P1 poort van de slimme meter uitleest.
Veel dank! Mooi hoor die grafiekjes. Voor die retour temp, zou je niet daarvoor een DS18B20 makkelijk kunnen inzetten samen met bijv een ESP8266 NodeMCU om via je wifi netwerk ook die waarden real-time binnen te halen in je Home Assistant ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Aanvullend, hoe heb je die P1 poort van je energiemeter aan je Home Assistant omgeving gekoppeld (hard- en softwarematig)?

Ik neem aan dat je voor de koppeling naar DSMR Reader je onderstaande integratie gebruikt?

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een vraagje tussendoor, ik houd nu sinds 4 november mijn standen bij, sinsdien 160m3 verbruikt. (dus 178m3 voor november ongeveer).
Volgens Mindergas.nl 0,459 m3/graaddag, rond de 1500m3 per jaar, klopt dat ongeveer? :)

Recent gekocht en ik probeer in te schatten wat voor WP erin past ;).

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2022 21:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

[...]

[Afbeelding]
Is dit een HR ketel?
Ik heb hier in een pand net zo'n ding hangen met zo'n zelfde paneel, een Vaillant thermoCOMPACT VCW 254/3.
Dat is nog een VR toestel...

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:21:
[...]

Douchen zeer kort, zelfs op een voor mij frisse temperatuur van 30 tot 32 graden vaak. Laatste minuut altijd koud op 24 graden. Zo spannend is dat iig niet.

Vaatwasser en wasmachine zijn beiden aangesloten met koudwater en 's nachts wordt inderdaad ook om @Veerman24 zijn vraag te beantwoorden de thermostaat teruggeschroefd naar 15 graden. Hij gaat enkel aan op het moment dat ik thuiskom (uurtje of 6 's avonds) op 20 graden en rond uurtje of 23 gaat ie weer op 15.

Ook een periode 20 graden hele dag door en dan is 'ie rond de 5 kuub.

Nog een kleine aanvulling, ik ben alleenwonend. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakez op 01-12-2022 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
MieJuul schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:01:
[...]

Is dit een HR ketel?
Ik heb hier in een pand net zo'n ding hangen met zo'n zelfde paneel, een Vaillant thermoCOMPACT VCW 254/3.
Dat is nog een VR toestel...
HRpro ketel zelfs(voor wat het waard is) VHR NL CW 3/3 hrPRO 3 staat er op de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:30
Beste,

Mijn situatie:

Vrijstaand huis '57
Geen isolatie in deze ruimte (EPS parels komen 12 januari)
Stukje aanbouw met plat dak (max 12m2)
Twee grote ramen thermopane verder wat kleinere enkel glas.
Twee deuren welke rondom voorzien zijn van tochtstrips. Een deur gaat naar de bijkeuken en de andere naar de gang.
De inhoud van de kamer met open keuken is ongeveer 150m3.

Er hangt een 4 plaats radiator van 260 bij 40 en een 4 plaats van 280 bij 30, beide natuurlijk onder de grote ramen.
Op de badkamer hangt een 1000w design radiator met thermostaatkraan op 16 graden
Setpoint thermostaat woonkamer is 15 graden.

De ketel is een Remeha Calenta 40C waarvan ik de cv temperatuur op 60 graden heb gezet en het vermogen (ventilator snelheid) heb ik terug gezet op ongeveer 17 a 18 kW.
Deze heb ik WW ook op eco staan maar heb toch ook nog periodiek terugkerende mini bultjes.

Mijn vraag:
Wat voor gedrag zie ik hier in mijn gasverbruik/ketelmodulatie?
Zit ik aan het minimum waarop de ketel goed werkt of kan ik nog veel beter inregelen?
Waaraan moet ik werken als jullie zo de grafiek zien?
De ketel lijkt wel een piek te maken met daarna een kleinere (en soms nog een), een soort oscillatie of mag je het zo niet meer noemen als je naar de tijdspanne kijkt?

Het bultje van 17u is koken en na ong. 16u is de airco (MHI 3.5kW) aan gegaan voor verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpfWlvx0RPD_z7pFkAd9Iu9Ypps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AN9IeeOc3quaKxHldMHOK3EQ.jpg?f=fotoalbum_large

*Het grafiekje is niet van gisteren maar eergisteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Vogels60 op 01-12-2022 08:47 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Marc_Sway schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:31:
Aanvullend, hoe heb je die P1 poort van je energiemeter aan je Home Assistant omgeving gekoppeld (hard- en softwarematig)?

Ik neem aan dat je voor de koppeling naar DSMR Reader je onderstaande integratie gebruikt?

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/
Ik gebruik een P1 kabel en die gaat naar mijn Raspberry Pi 4 (64-bit distro). Daar draait DSMR Reader en die toont zeer uitgebreide grafieken. Voor detail analyse is DSMR Reader top, maar het is wel erg gedetailleerd en weinig aanpasbaar. Ik heb Mosquitto draaien als MQTT broker en DSMR Reader post alles ook naar MQTT. De DSMR Reader integratie pakt het daar weer op. Dit geeft enkel informatie over verbruik.

Voor stabiliteit maak ik gebruik van een SSD in een Arone One case. Een SD schrijf je in no-time stuk. Verder alles in Docker containers. Voor HA soms wat omslachtig, maar het werkt wel.

Voor de ketelinformatie gebruik ik de Nefit Easy plug-in. Daarmee krijg ik informatie over aanvoertemperatuur en ingestelde thermostaat. Helaas missen zaken als vermogen, pompsnelheid en retourtemperatuur, maar toch geeft het best inzicht in het stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
Tweakez schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:06:
[...]

Hij gaat enkel aan op het moment dat ik thuiskom (uurtje of 6 's avonds) op 20 graden en rond uurtje of 23 gaat ie weer op 15.

Ook een periode 20 graden hele dag door en dan is 'ie rond de 5 kuub.

Nog een kleine aanvulling, ik ben alleenwonend. :-)
Vreemd. Het zou betekenen dat als 's avonds 20 graden eenmaal is bereikt, ongeveer 1 kuub extra nodig is om de woonkamer de rest van de dag op 20 graden te houden (aangenomen dat de buitentemperaturen in beide gevallen vergelijkbaar zijn).
Hoeveel is de temperatuur gezakt als je om 6 uur thuiskomt?

[ Voor 6% gewijzigd door Veerman24 op 01-12-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Vogels60 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:18:
Beste,

Mijn situatie:

Vrijstaand huis '57
Geen isolatie in deze ruimte (EPS parels komen 12 januari)
Stukje aanbouw met plat dak (max 12m2)
Twee grote ramen thermopane verder wat kleinere enkel glas.
Twee deuren welke rondom voorzien zijn van tochtstrips. Een deur gaat naar de bijkeuken en de andere naar de gang.
De inhoud van de kamer met open keuken is ongeveer 150m3.

Er hangt een 4 plaats radiator van 260 bij 40 en een 4 plaats van 280 bij 30, beide natuurlijk onder de grote ramen.
Op de badkamer hangt een 1000w design radiator met thermostaatkraan op 16 graden
Setpoint thermostaat woonkamer is 15 graden.

De ketel is een Remeha Calenta 40C waarvan ik de cv temperatuur op 60 graden heb gezet en het vermogen (ventilator snelheid) heb ik terug gezet op ongeveer 17 a 18 kW.
Deze heb ik WW ook op eco staan maar heb toch ook nog periodiek terugkerende mini bultjes.

Mijn vraag:
Wat voor gedrag zie ik hier in mijn gasverbruik/ketelmodulatie?
Zit ik aan het minimum waarop de ketel goed werkt of kan ik nog veel beter inregelen?
Waaraan moet ik werken als jullie zo de grafiek zien?
De ketel lijkt wel een piek te maken met daarna een kleinere (en soms nog een), een soort oscillatie of mag je het zo niet meer noemen als je naar de tijdspanne kijkt?

Het bultje van 17u is koken en na ong. 16u is de airco (MHI 3.5kW) aan gegaan voor verwarmen.

[Afbeelding]

*Het grafiekje is niet van gisteren maar eergisteren.
Ik mis 1 belangrijk onderdeel in je verhaal: je thermostaat. Welk type, welke instellingen? Vraagt ie warmte op de momenten van de pieken, of ook daarbuiten? Opentherm of aan/uit? Low load mode wel of niet? Aantal schakel momenten? Zit er een instelling voor aanvoer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Veerman24 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:24:
[...]

Vreemd. Het zou betekenen dat als 's avonds 20 graden eenmaal is bereikt, ongeveer 1 kuub extra nodig is om de woonkamer de rest van de dag op 20 graden te houden (aangenomen dat de buitentemperaturen in beide gevallen vergelijkbaar zijn).
Hoeveel is de temperatuur gezakt als je om 6 uur thuiskomt?
Volgens mij klopt die hele thermostaat gewoon niet. De thermostaat is sowieso een oud ding met alleen een draaiwiel. Heb geen temperatuurmeter hangen oid in huis dus ik weet het niet.

Vaak merk ik het wel op gevoel dat het toch een prettige temperatuur is. Begin ook meer en meer te denken dat die thermostaat even als eerste vervangen zou moeten worden. :X

Je vraag over hoeveel de temperatuur gezakt is als ik om 6 uur thuis kom moet ik je dus schuldig blijven. Ik zie sowieso dat ik een typfout heb gemaakt, het moest een 6 kuub zijn in plaats van 5 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
BugBoy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:46:
[...]

Ik gebruik een P1 kabel en die gaat naar mijn Raspberry Pi 4 (64-bit distro). Daar draait DSMR Reader en die toont zeer uitgebreide grafieken. Voor detail analyse is DSMR Reader top, maar het is wel erg gedetailleerd en weinig aanpasbaar. Ik heb Mosquitto draaien als MQTT broker en DSMR Reader post alles ook naar MQTT. De DSMR Reader integratie pakt het daar weer op. Dit geeft enkel informatie over verbruik.

Voor stabiliteit maak ik gebruik van een SSD in een Arone One case. Een SD schrijf je in no-time stuk. Verder alles in Docker containers. Voor HA soms wat omslachtig, maar het werkt wel.

Voor de ketelinformatie gebruik ik de Nefit Easy plug-in. Daarmee krijg ik informatie over aanvoertemperatuur en ingestelde thermostaat. Helaas missen zaken als vermogen, pompsnelheid en retourtemperatuur, maar toch geeft het best inzicht in het stookgedrag.
Goed bezig!! Heel duidelijk verhaal 👍🏻

Je zit dus hard-wired tussen die P1 poort van je energiemeter direct naar je Rasp Pi.
Heb je ook overwogen dit via wifi te doen (wat praktisch al die P1 dongles kunnen doen)?

Heb je de hard-wired optie juist gekozen vanwege de betrouwbaarheid van de verbinding?

Ik heb hier een P1 dongle van Homewizard en die kan alleen via wifi communiceren - en die wil ik koppelen aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Marc_Sway schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:15:
Je zit dus hard-wired tussen die P1 poort van je energiemeter direct naar je Rasp Pi. Heb je ook overwogen dit via wifi te doen (wat praktisch al die P1 dongles kunnen doen)?
Mijn Raspberry Pi verzorgt ook DNS, Pihole, DHCP, Wireguard, ... en heeft een flinke fan (zonder fan was mijn SSD binnen 6 maanden kapot). Omdat al mijn netwerk-spul in de meterkast zit, heb ik de Pi daar ook geplaatst (dan hoor ik ook de ventilator niet). De meter zit ook in de meterkast, dus een bedrade verbinding is dan de meest eenvoudige oplossing. Eigenlijk super betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank, erg duidelijk allemaal!

In ieder geval is het met al die apparatuur bij jou in de meterkast lekker warm daar 😁

Ik ga nu kijken hoe mijn P1 Homewizard dongle via wifi gekoppeld kan worden aan Home Assistant, wellicht is dat een standaard integratie.

[ Voor 37% gewijzigd door Marc_Sway op 01-12-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:30
olafmol schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:26:
[...]

Ik mis 1 belangrijk onderdeel in je verhaal: je thermostaat. Welk type, welke instellingen? Vraagt ie warmte op de momenten van de pieken, of ook daarbuiten? Opentherm of aan/uit? Low load mode wel of niet? Aantal schakel momenten? Zit er een instelling voor aanvoer temperatuur?
Het is een Remeha iSense klokthermostaat, welke we voorheen op factory settings hebben gezet.
Opentherm aan of uit moet ik opzoeken, De enige instelling van ons uit is natuurlijk de datum en tijd en dat hij s'avonds om 21u terug moet schakelen naar 15 graden ongeacht wat.
Low load mode heb ik nog nergens gezien maar ik ga dit ook opzoeken.
Schakel momenten weet ik ook niet aangezien we niet thuis waren, hier kan ik neem ik aan ook geen logging van uit de thermostaat halen? Dat betekend dus wel dat de ruimte de hele tijd "gesloten" is geweest.
Instelling van aanvoer temperatuur heb ik ook nog nergens zien staan.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik heb 2 jaar geleden alles waterzijdig ingeregeld, nu merk ik hier en daar toch wat afwijkingen. Wat is eigenlijk de beste manier nu op nieuw aan de slag te gaan?

Gewoon weer huis af laten koelen en opstoken tot 25 graden? en dan alles af gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Wat voor afwijkingen, een graadje meer of minder hier en daar?

Niks aan doen, verspilde moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Vogels60 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:58:
[...]

Het is een Remeha iSense klokthermostaat, welke we voorheen op factory settings hebben gezet.
Opentherm aan of uit moet ik opzoeken, De enige instelling van ons uit is natuurlijk de datum en tijd en dat hij s'avonds om 21u terug moet schakelen naar 15 graden ongeacht wat.
Low load mode heb ik nog nergens gezien maar ik ga dit ook opzoeken.
Schakel momenten weet ik ook niet aangezien we niet thuis waren, hier kan ik neem ik aan ook geen logging van uit de thermostaat halen? Dat betekend dus wel dat de ruimte de hele tijd "gesloten" is geweest.
Instelling van aanvoer temperatuur heb ik ook nog nergens zien staan.
Ik heb geen ervaring met de iSense. Maar ik zou de handleiding eens doorpluizen, en dan eens een tijdje bij je thermostaat meekijken wat ie precies doet, en dan ook de cv ketel in de gaten houden. Dan weet je in ieder geval wat er vanuit de thermostaat wordt gedaan, en wat de cv ketel zelfstandig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik heb aangaande dit nog een bijkomende vraag:
Zijn er tips aangaande hedendaagse kamerthermostaten (merk & model) waar je het makkelijkst en zoveel mogelijk data uit de kamerthermostaat kan plukken wat dat ding en de ketel zelf aan het doen zijn (via Opentherm protocol)?

Ik zou natuurlijk een OT Gateway kunnen kopen, maar dat wil ik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
leonbong schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:04:
Wat voor afwijkingen, een graadje meer of minder hier en daar?

Niks aan doen, verspilde moeite.
Scheelt op een 60 graden installatie zo'n 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 15:56
Korte vraag: in de app Hytools kun je radiator vermogen berekenen. Wat word er bedoeld met Truimte? Doel temperatuur of de temperatuur als je start met verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@M@rijn
Hoe bedoel je dat precies?

60 graden aanvoer, retour 38 graden?

of
22 graden verschil in verschillende retourtemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
leonbong schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:08:
@M@rijn
Hoe bedoel je dat precies?

60 graden aanvoer, retour 38 graden?

of
22 graden verschil in verschillende retourtemperaturen?
Sorry had ik duidelijker in moeten zijn, ja 60 graden aanvoer en retour is 38 graden. Ik dacht recent ergens gelezen te hebben dat bij een 60 graden "installatie" de optimale Delta-T 15 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
M@rijn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:15:
[...]

Sorry had ik duidelijker in moeten zijn, ja 60 graden aanvoer en retour is 38 graden. Ik dacht recent ergens gelezen te hebben dat bij een 60 graden "installatie" de optimale Delta-T 15 graden is.
20% wordt meestal aangehouden. Dus niet keihard een delta-T.

45 X 0.8 = 36°C

60 X 0.8 = 48°C

90 X 0.8 = 72°C

Wel erop letten dat ketel brand en radiator goed verwarmt is. En niet op de graad nauwkeurig.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 01-12-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
M@rijn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:15:
[...]

Een lekker lage retourtemperatuur dus, niks aan doen als de ruimtes op de gewenste temperatuur zijn.

Het is ook nog niet echt winter, dus je ketel levert waarschijnlijk nog laag vermogen en dan is dit normaal.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 01-12-2022 15:05 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?