Retour zo laag mogelijk. Dat is gunstig voor het rendement van de ketel èn voor opwarmingssnelheid (als de pompsnelheid en de Ta tenminste hetzelfde blijven).M@rijn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:15:
[...]
Sorry had ik duidelijker in moeten zijn, ja 60 graden aanvoer en retour is 38 graden. Ik dacht recent ergens gelezen te hebben dat bij een 60 graden "installatie" de optimale Delta-T 15 graden is.
Sinds een verbouwing aan ons huis loop ik te stoeien met mijn CV-installatie om e.e.a. wat efficienter te krijgen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik hoop dat de experts hier mij een beetje in de goede richting kunnen helpen.
Eerst een situatieschets.
CV-technisch is het volgende veranderd, woonkamer waar vroeger 2 radiators en een convectorput stonden opgesteld zijn verwijderd en voorzien met vv. Aan deze ruimte is aangebouwd, daar ook vloerverwarming. In de woonkamer hangt ook de thermostaat, zelfde plek als voor de verbouwing. Vv verdeler is op flow ingeregeld, zitten van die flowdobbers op. Vv pomp draait continue op stand 2. CV ketel het vermogen helemaal naar beneden gezet. Aanvoertemp loopt rustig naar 40graden, retour is dan 30-32graden.
CVKetel: nefit trendline
Thermostaat Nefit/Bosch Easycontrol
Thermostaat staat 24/7 op 18graden om een balans (in instellingen) proberen te vinden.
Op zich warmt alles goed op, wat ik echter zie in de grafieken is dat de temperatuur in de woonkamer erg schommelt. Temperatuur zakt geleidelijk naar 17,7 voordat de thermostaat echt flink gaat verwarmen. En hij blijft de ketel aansturen totdat het ongeveer 18,3 in de ruimte is. Dit proces herhaalt zich elke dag zo'n 2 keer. Voor de verbouwing hield de thermostaat het constant warm.
Nu snap ik dat de VV heel traag warmt en overshoot nooit helemaal weg gaat maar de huidige regeling is bedroevend, oncomfortabel en volgens mij gooi in nu geld over de balk. Nefit/Bosch gevraagd voor support maar geen reactie, is al 3-4 weken geleden.
Waar moet ik dit probleem zoeken? Het lijkt er in mijn ogen op alsof de PID-regelaar in de thermostaat slecht ingesteld is. Dit kan ik echter niet wijzigen! Zou ik de thermostaat moeten resetten omdat er voor de verbouwing geen VV was en hij na een reset opnieuw gaat inleren zodat hij de karakteristieken van de VV aanleert?
Of zou dit een ander probleem kunnen zijn in de installatie?
CV-technisch is het volgende veranderd, woonkamer waar vroeger 2 radiators en een convectorput stonden opgesteld zijn verwijderd en voorzien met vv. Aan deze ruimte is aangebouwd, daar ook vloerverwarming. In de woonkamer hangt ook de thermostaat, zelfde plek als voor de verbouwing. Vv verdeler is op flow ingeregeld, zitten van die flowdobbers op. Vv pomp draait continue op stand 2. CV ketel het vermogen helemaal naar beneden gezet. Aanvoertemp loopt rustig naar 40graden, retour is dan 30-32graden.
Thermostaat staat 24/7 op 18graden om een balans (in instellingen) proberen te vinden.
Op zich warmt alles goed op, wat ik echter zie in de grafieken is dat de temperatuur in de woonkamer erg schommelt. Temperatuur zakt geleidelijk naar 17,7 voordat de thermostaat echt flink gaat verwarmen. En hij blijft de ketel aansturen totdat het ongeveer 18,3 in de ruimte is. Dit proces herhaalt zich elke dag zo'n 2 keer. Voor de verbouwing hield de thermostaat het constant warm.
Nu snap ik dat de VV heel traag warmt en overshoot nooit helemaal weg gaat maar de huidige regeling is bedroevend, oncomfortabel en volgens mij gooi in nu geld over de balk. Nefit/Bosch gevraagd voor support maar geen reactie, is al 3-4 weken geleden.
Waar moet ik dit probleem zoeken? Het lijkt er in mijn ogen op alsof de PID-regelaar in de thermostaat slecht ingesteld is. Dit kan ik echter niet wijzigen! Zou ik de thermostaat moeten resetten omdat er voor de verbouwing geen VV was en hij na een reset opnieuw gaat inleren zodat hij de karakteristieken van de VV aanleert?
De thermostaat is de baas. Als je die kan restten zodat hij opnieuw inleert is zeker een goede fix.OsiriS.nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:09:
Sinds een verbouwing aan ons huis loop ik te stoeien met mijn CV-installatie om e.e.a. wat efficienter te krijgen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik hoop dat de experts hier mij een beetje in de goede richting kunnen helpen.
Verwarm je modulerend of aan/uit? aan/uit is vaak beter bij grootte massa's.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dan ga ik dat vanavond als eerst proberen, thanks!Seafarer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:16:
[...]
De thermostaat is de baas. Als je die kan restten zodat hij opnieuw inleert is zeker een goede fix.
Verwarm je modulerend of aan/uit? aan/uit is vaak beter bij grootte massa's.
De thermostaat en ketel moduleren beide. Ik weet even niet hoe ik een van beide op moduleren zou kunnen zetten maar zal het in mijn achterhoofd houden.
Pomp moduleert ook op deze ketel. Volgens mij.OsiriS.nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:20:
[...]
Dan ga ik dat vanavond als eerst proberen, thanks!
De thermostaat en ketel moduleren beide. Ik weet even niet hoe ik een van beide op moduleren zou kunnen zetten maar zal het in mijn achterhoofd houden.
Probeer daar de ondergrens niet te laag te houden. 30% is te weinig. Probeer eens 50% voor zover je daar geen herrie van krijgt.
Dit heeft een hele grootte invloed.
Valt me steeds meer op dat veel mensen alleen maar focussen op de ketel en de thermostaat (idd “de baas”) compleet vergeten.
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 01-12-2022 15:56 ]
Als je wilt dat de kamer strak op temperatuur blijft moet je thermostaat zo instellen dat ie dicht bij de gewenste kamer temp blijft verwarmen. Als ie pas aanslaat bij 17,7 gaat er iets niet goed, wanneer slaat de thermostaat echt aan precies en gaat om warmte vragen?OsiriS.nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:09:
Dit vind ik ook vreemd, ik kan wel veel aan andere zaken tweaken maar als mijn thermostaat te laat aanslaat en te lang door blijft gaan heb ik er weinig aan denk ik. Zie het grafiekje hieronder:olafmol schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:58:
[...]
Als je wilt dat de kamer strak op temperatuur blijft moet je thermostaat zo instellen dat ie dicht bij de gewenste kamer temp blijft verwarmen. Als ie pas aanslaat bij 17,7 gaat er iets niet goed, wanneer slaat de thermostaat echt aan precies en gaat om warmte vragen?
/f/image/Md3iIhuS36yhxgPEC65uYnlY.png?f=fotoalbum_large)
Misschien heeft de thermostaat dit ooit zo ingeleerd met de oude CV-situatie. Ik denk dat ik eerst een reset van de thermostaat ga proberen en dan kijken wat daar uit volgt...
olafmol schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:55:
Valt me steeds meer op dat veel mensen alleen maar focussen op de ketel en de thermostaat (idd “de baas”) compleet vergeten.
Zit die thermostaat strak tegen de muur geschroefd? Haal ‘m eens los en zet m op 2-3 cm vanaf de muur of (als ie bekabeld is), verleng de bekabeling met een meter en zet m op een kastje. Kijk dan of de issues van het nauwkeurig regelen verminderd zijn.OsiriS.nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:02:
[...]
Dit vind ik ook vreemd, ik kan wel veel aan andere zaken tweaken maar als mijn thermostaat te laat aanslaat en te lang door blijft gaan heb ik er weinig aan denk ik. Zie het grafiekje hieronder:
[Afbeelding]
Misschien heeft de thermostaat dit ooit zo ingeleerd met de oude CV-situatie. Ik denk dat ik eerst een reset van de thermostaat ga proberen en dan kijken wat daar uit volgt...
Er is nooit een probleem geweest op de plaats waar de thermostaat altijd heeft gehangen. Volgens mij.Marc_Sway schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:30:
[...]
Zit die thermostaat strak tegen de muur geschroefd? Haal ‘m eens los en zet m op 2-3 cm vanaf de muur of (als ie bekabeld is), verleng de bekabeling met een meter en zet m op een kastje. Kijk dan of de issues van het nauwkeurig regelen verminderd zijn.
OK, bij mij was het ‘koude muur effect’ wel een belangrijke factor waardoor de thermostaat met de Opentherm algoritmen niet echt nauwkeurig/‘smooth’ naar de setpoint temp kon regelen. Lijkt me wel nuttig dit even uit te sluiten (door testen).
Ik zou echt een thermostaat kopen die je daadwerkelijk kunt instellen en monitoren. Zo’n blackbox als je nu hebt gaat je niet echt helpen vrees ik.
Niet enkel de thermostaat wordt vergeten, maar dat het om een verwarmingssysteem betreft. En dat dit systeem uit componenten bestaat waarvan de belangrijkste zijn:olafmol schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:55:
- Ruimte
- Warmtebron
- Afgifte
- Regelaar
- Pomp
- Regelkleppen
Mensen, zijn er hier forumleden die de Homewizard P1 dongle en met hun (Energy) API via wifi hebben verbonden naar een Home Assistant omgeving?
[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 01-12-2022 21:15 ]
@Marc_Sway je bedoelt homewizard in ha? Ja ik wat wil je weten misschien kan ik je helpen
[ Voor 31% gewijzigd door Fantastic_fox op 01-12-2022 21:16 ]
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Ja, de Homewizard P1 dongle gekoppeld aan HA.
Is dat een ‘out of the box’ integratie van HA?
En is dat voldoende betrouwbaar (via wifi)?
Is dat een ‘out of the box’ integratie van HA?
En is dat voldoende betrouwbaar (via wifi)?
[ Voor 19% gewijzigd door Marc_Sway op 01-12-2022 21:18 ]
Klopt tegen de muur, is echter niet echt een buitenmuur. Plus hier heeft ie altijd gehangen.Seafarer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:07:
[...]
Er is nooit een probleem geweest op de plaats waar de thermostaat altijd heeft gehangen. Volgens mij.
Ik heb de thermostaat gereset, alles weer ingesteld en ook Home assistant weer gekoppeld.
Ga nu weer in de gaten houden hoe de thermostaat gaat regelen. Kan mij voorstellen dat ie weer even nodig heeft om zich in te stellen..
@Marc_Sway ik meen dat het gewoon een standaard integratie is ja. Volgens mij installeren en inloggen met je user en ww en klaar.
Je kunt er niet heel veel mee monitoren natuurlijk en als ze dat zouden uitlezen…. Dan weten ze het gas of stroom verbruik zou als het gebeurd mij niets uitmaken
Je kunt er niet heel veel mee monitoren natuurlijk en als ze dat zouden uitlezen…. Dan weten ze het gas of stroom verbruik zou als het gebeurd mij niets uitmaken
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Veel dank! Wat bedoel je precies met “Je kunt er niet heel veel mee monitoren natuurlijk”?Fantastic_fox schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:25:
@Marc_Sway
Komt er minder data dan binnen op HA dan dat je mooi grafisch kan zien op de Energy App van Homewizard?
@Marc_Sway Nee ik bedoel het is eigenlijk een ander medium voor weergave net als de app.
Check hieronder maar ff ik heb het energy dashboard gekoppeld aan de p1 meter en een geschiedenis snapshot gemaakt voor je.
Mocht je toevallig een mogelijkheid weten elke nacht een email te sturen met een snapshot van de dag ervoor hou ik me aanbevolen.
Ik doe dit nu handmatig en dat is irritant
/f/image/PJQUjyBaPgbvpZRtAtREqVa5.png?f=fotoalbum_large)
Check hieronder maar ff ik heb het energy dashboard gekoppeld aan de p1 meter en een geschiedenis snapshot gemaakt voor je.
Mocht je toevallig een mogelijkheid weten elke nacht een email te sturen met een snapshot van de dag ervoor hou ik me aanbevolen.
/f/image/PJQUjyBaPgbvpZRtAtREqVa5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/e92NqAw6HwBtBrrLA3Ab1DCJ.png?f=fotoalbum_large)
Zelfde type ketel heb ik ook . Piekjes van 0,001. Wat bij mij hielp was een nieuwe fiberring onder het gasblok.Vogels60 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:18:
Beste,
Mijn situatie:
Vrijstaand huis '57
Geen isolatie in deze ruimte (EPS parels komen 12 januari)
Stukje aanbouw met plat dak (max 12m2)
Twee grote ramen thermopane verder wat kleinere enkel glas.
Twee deuren welke rondom voorzien zijn van tochtstrips. Een deur gaat naar de bijkeuken en de andere naar de gang.
De inhoud van de kamer met open keuken is ongeveer 150m3.
Er hangt een 4 plaats radiator van 260 bij 40 en een 4 plaats van 280 bij 30, beide natuurlijk onder de grote ramen.
Op de badkamer hangt een 1000w design radiator met thermostaatkraan op 16 graden
Setpoint thermostaat woonkamer is 15 graden.
De ketel is een Remeha Calenta 40C waarvan ik de cv temperatuur op 60 graden heb gezet en het vermogen (ventilator snelheid) heb ik terug gezet op ongeveer 17 a 18 kW.
Deze heb ik WW ook op eco staan maar heb toch ook nog periodiek terugkerende mini bultjes.
Mijn vraag:
Wat voor gedrag zie ik hier in mijn gasverbruik/ketelmodulatie?
Zit ik aan het minimum waarop de ketel goed werkt of kan ik nog veel beter inregelen?
Waaraan moet ik werken als jullie zo de grafiek zien?
De ketel lijkt wel een piek te maken met daarna een kleinere (en soms nog een), een soort oscillatie of mag je het zo niet meer noemen als je naar de tijdspanne kijkt?
Het bultje van 17u is koken en na ong. 16u is de airco (MHI 3.5kW) aan gegaan voor verwarmen.
[Afbeelding]
*Het grafiekje is niet van gisteren maar eergisteren.
Mijn installateur verving hem nooit. Nu heb ik nog max 1 piekje 0,001 per nacht.
Ik heb met aandacht meegelezen, af en toe zelf ook vragen gesteld en was van mening dat ik de 'sweetspot' gevonden had van stooklijn, flow, cv-deellast, waterzijdig inregelen en bypass voor een ketel die te zwaar is voor mijn situatie.
Nu dacht ik met een laatste testje te dit te bevestigen maar het wordt alsmaar meer en meer onlogisch...
Ik heb hieronder mijn gedachtegang samengevat per onderdeel. Kan iemand me wijzen waar ik mis zit?
Dit geeft mij het vreemde idee dat de ketel aan de hand van deze retourtemperatuur niet correct moduleert.
Gedachtengang:
Gedachtengang:
Bijna altijd is iedereens conclusie dat de ketel veel te zwaar is voor de meeste situaties dus ook daar ben ik mee gaan lopen, tot na een paar testen..
Gedachtengang:
De thermostaat is aangesloten via de ebus en zou de ketel modulerend moeten aansturen.
Hier zit echter mijn grootste vraagteken.
Gedachtengang:
:strip_exif()/f/image/oibbMXSsoSsYH2u17rIUmtmS.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter schiet de aanvoertemperatuur meteen naar zijn ingesteld maximum van (40°C) als de CV-deellast niet te beperkt is ingesteld.
Door dat de aanvoertemperatuur net onder die grens blijft denk ik wel dat de ketel de thermostaat 'respecteert'. Maar waarom meteen naar het maximum i.p.v. de gevraagd temperatuur die in dit geval rond de 30° zou moeten zijn.
Alle instellingen, alle logica zegt me dat dit niet mag gebeuren. Maar toch doet ie het.
Ik heb zelfs even geworsteld met het idee dat een 'slimme thermostaat' misschien verkeerd geleerd heeft door zoveel te spelen met alle instellingen. Dus door deze de resetten naar fabrieksinstellingen dat deze opnieuw kan 'leren'.
Hierbij kan ik me ook niet ontdoen van het idee dat het niet goed is voor een vloer van 20°C dat er in recordtempo 40°C door gestuurd wordt om deze weer op temperatuur te krijgen.
Nu dacht ik met een laatste testje te dit te bevestigen maar het wordt alsmaar meer en meer onlogisch...
Ik heb hieronder mijn gedachtegang samengevat per onderdeel. Kan iemand me wijzen waar ik mis zit?
Overzichtje installatie
- Vaillent VCW Ecotec Exclusive "Green IQ" (Mod. bereik 4-26kWh)
- VVW op gelijkvloers en eerste verdieping met extra wandverwarming in de badkamer
- Enkel VVW rechtstreeks aangesloten op ketel, dus zonder evenwichtsfles en zonder aparte meng/pompgroep
- HoH-afstand gelijkvloers + Badkamer = 10cm, overige ruimtes = 15cm
- 2 thermostaten (badkamer + leefruimte) sturen 2 zoneventielen aan
- Thermostaat is VRC700+VR91 op VR700 met WAR
- Zo'n 120m² te verwarmen
Intro
Bij het openen van de ketel en eens rond te kijken en te voelen viel me op de retour koud is voor deze de ketel in komt, maar als ik de leiding in de ketel volg na de bypass werd deze bijna meteen warm zodra te ketel begon te stoken. Als ik het diagnosemenu uitlees van de ketel bevestigd deze wat ik voel. Met een paar kleine testjes heb ik ook de temperatuursensoren gevonden in de ketel die verantwoordelijk zijn voor deze meting.Dit geeft mij het vreemde idee dat de ketel aan de hand van deze retourtemperatuur niet correct moduleert.
Bypass
De gemeten aanvoer en retourtemperatuur schelen amper enkele graden (1-2°C). Het deed het me al langer vermoeden dat de bypass te licht is afgesteld.Gedachtengang:
- Als beide zoneventielen dicht zijn moet de bypass wel werken, dus bij de eerste opstart kan de ketel zijn warmte niet kwijt en valt deze stil. Pas na de standaard wachttijd van 20min zal deze een 2e keer starten waarbij een of 2 zoneventielen geopend zijn, de bypass niet meer hoeft te werken en de ketel zijn warmte kwijt kan.
- Ik heb in de badkamer wandverwarming welke amper warm werd, te weinig druk? Verhogen pompsnelheid hielp een beetje maar dan begint de rest te suizen.
- Na een volledige omwenteling naar rechts aan de bypass werd de wandverwarming(-retour) wel warm. Ik had me al voorgenomen dat ik deze had moeten afschakelen omdat dit toch niet werkt
Ook de door de ketel gemeten retourtemperatuur verschilde nu enkele graden meer met de aanvoertemperatuur. - Als test heb ik de bypass helemaal dichtgedraaid maar het verschil tussen aanvoer en retour werd niet groter, ook begonnen de buizen te suizen. Dus terug fabrieks af + 1 omwenteling naar rechts.
- Bypass defect? Aanvoer 32gr, retour 23 graden, maar gemeten retour in de ketel is bv 29gr
Waterzijdig inregelen
Iedereen vertelt het anders. Uiteindelijk heb ik voor mezelf een samenvatting gemaakt dat me het minste fouten oplevert:Gedachtengang:
- Te bekomen resultaat is een gelijke retour temperatuur van iedere kring
- In de ketel zit een pomp die mee moduleert, dus geen constante flow.
- Als de pomp op 15% draait en ik regel af op 1L/min, is dit niet hetzelfde als de pomp bijv. op 70% draait. Van een simpele flowmeter kan ik ook maar zoveel verwachten
- Pomp vast ingesteld op 50% en iedere kring dichtgezet buiten de kring dat ik inregel. Die kring stel ik in op 2L/min. Dit doe ik voor iedere kring
- hierna alle kringen terug opengezet en verspreid over meerdere dagen verder waterzijdig ingeregeld.
- hierna zullen de verschillen in retourtemperatuur minder verschillen als de pomp ook moduleert
- 2L/min is teveel voor de meeste kringen, maar dan weet ik tenminste dat de flowmeter voor weerstand zorgt in i.p.v. van helemaal open beginnen in te regelen.
- In de hoop dat de ketel weet wat ie doet, laat ik de ketel kiezen op welk toerental de pomp moet draaien. Bij eerdere tests met vaste hogere toerentallen leek dit bij mij niet veel uit te maken.
CV-deellast
Mijn ketel heeft een modulatiebereik van 4 tot 26 kW. Als ik dit vergelijk met andere verhalen lijkt 4kW nog best laag voor een renovatiewoning dat verre van goed geïsoleerd is.Bijna altijd is iedereens conclusie dat de ketel veel te zwaar is voor de meeste situaties dus ook daar ben ik mee gaan lopen, tot na een paar testen..
Gedachtengang:
- Warmteverlies 'uitgerekend' komt neer op 7,8kW (bij -10°C)
- ideale situatie is waar je ketel op een constant vermogen door pruttelt om net de gewenste kamertemperatuur te halen.
- Dit krijg je door een perfect modulerende ketel (helaas een sprookje) of door de CV-deellast net laag genoeg in te stellen dat deze de gewenste kamertemperatuur haalt maar over een lange periode. Dus de 100 km afleggen tegen 30km/u i.p.v. 120km/u.
- Door de CV-deellast te laag in te stellen kan deze ook niet meer lager moduleren, maar is ook nefast voor de condenserende werking van de ketel. Ook de brander zelf ziet hier harder van af. (Bevestigd door de handleiding waar het interval voor onderhoud veel korter is bij lage temperaturen).
- in mijn geval stel ik de deellast dus het beste in tussen 4 en 8kW, dan kan de ketel zelf nog een beetje moduleren
- Max ketel temperatuur is begrenst op 50°C. Aanvoertemperatuur is begrenst op 40°C.
De Ketel moet natuurlijk hoger kunnen stoken om de retourtemperatuur terug op te warmen naar 40°C. - Velen stellen dat als je een moderne modulerende ketel hebt dat de CV-deellast op auto instellen voldoende is. "De ketel moduleert wel!"
- Met dit laatste ben ik het niet proefondervindelijk niet eens. Zodra ik de ketel een vinger geef neemt deze een heel hand. De ketel stookt meteen naar de maximum toegelaten keteltemperatuur en blijft daar hangen.
- Waarom doet de ketel dit? Stuurt de thermostaat verkeerd aan? Leest de ketel een verkeerde waarde uit?
- Ik merk op dat als ik, beginnend met 4kW, telkens met 1kW verhoog, dat dan pas de keteltemperatuur stijgt. Dit vertelt me dat de ketel meer vermogen nodig heeft om de gevraagde temperaturen te halen. Dus 4kW ligt lager dan dat de ketel zou moeten moduleren
Thermostaat
Thermostaat van hetzelfde merk als de ketel. Veel beter kan je niet wensen, toch? Perfecte compatibiliteit, helemaal op elkaar afgestemd.. Zou je toch denken voor die prijs
De thermostaat is aangesloten via de ebus en zou de ketel modulerend moeten aansturen.
Gedachtengang:
- min/max temperatuur is ingesteld op 15/40°C. Vaillant rept geen woord over een setpoint in hun handleiding. Hier lijkt dit overeen te komen met de instelling "min. temperatuur."
Om te voorkomen dat de ketel onnodig gaat pendelen heb ik deze ingesteld op 30°C - Stooklijn ingesteld op 0.5. Dat zou bij een buitentemperatuur van 5°C een aanvoertemperatuur moeten geven van 29°C. Maar doordat de min. temperatuur is ingesteld op 30°C zal deze een aanvoertemp vragen van 30°C bij alle buitentemperaturen hoger dan 5°C
:strip_exif()/f/image/oibbMXSsoSsYH2u17rIUmtmS.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter schiet de aanvoertemperatuur meteen naar zijn ingesteld maximum van (40°C) als de CV-deellast niet te beperkt is ingesteld.
Door dat de aanvoertemperatuur net onder die grens blijft denk ik wel dat de ketel de thermostaat 'respecteert'. Maar waarom meteen naar het maximum i.p.v. de gevraagd temperatuur die in dit geval rond de 30° zou moeten zijn.
Alle instellingen, alle logica zegt me dat dit niet mag gebeuren. Maar toch doet ie het.
Ik heb zelfs even geworsteld met het idee dat een 'slimme thermostaat' misschien verkeerd geleerd heeft door zoveel te spelen met alle instellingen. Dus door deze de resetten naar fabrieksinstellingen dat deze opnieuw kan 'leren'.
Hierbij kan ik me ook niet ontdoen van het idee dat het niet goed is voor een vloer van 20°C dat er in recordtempo 40°C door gestuurd wordt om deze weer op temperatuur te krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Wouter06 op 02-12-2022 01:40 ]
Ik denk dat je eerst de pompsnelheid juist moet kiezen en deze vastzetten, dus min en max snelheid hetzelfde.
Vervolgens de groepen juist inregelen, hierin hoef je niet veel knijpen als je pompsnelheid goed is gekozen.
Mogelijk moet je naar een aan uit regeling omdat moduleren vanuit de thermostaat niet goed werkt bij de vloerverwarming ivm dat de vvw traag reageert.
Dat de ketel direct naar 40 graden gaat komt omdat deze bijna volgas start, omwille van goede ontsteking.
Vervolgens zakt deze temperatuur niet snel omdat de ketel meer vermogen heeft dan dat de vloer uit het water kan trekken in korte tijd.
Vervolgens de groepen juist inregelen, hierin hoef je niet veel knijpen als je pompsnelheid goed is gekozen.
Mogelijk moet je naar een aan uit regeling omdat moduleren vanuit de thermostaat niet goed werkt bij de vloerverwarming ivm dat de vvw traag reageert.
Dat de ketel direct naar 40 graden gaat komt omdat deze bijna volgas start, omwille van goede ontsteking.
Vervolgens zakt deze temperatuur niet snel omdat de ketel meer vermogen heeft dan dat de vloer uit het water kan trekken in korte tijd.
[ Voor 24% gewijzigd door Kees85 op 02-12-2022 01:13 ]
Hmm. Ik kom er net achter ik een Honeywell round aan/uit heb hangen in combinatie met vloerverwarming. Het gekke ding blijft elke 5 minuten gas geven. En 5 minuten is ook de anti-pendeltijd van de cv... Hoewel de cv niet klaagt over pendelen, alleen maar melding over in bedrijf, nadraaien en ok.
Flow ga ik iets om laag zetten, nu te veel lawaai in het systeem (staat nu op 50%-75%).
Ik overweeg serieus om de anti-pendeltijd naar 15 minuten te zetten. Dan gaat de cv nog maar 4x per uur aan... Beetje rare stap, maar ik heb inmiddels alle instellingen gehad van de cv en niks lijkt aan de cv kant te helpen.
Edit: ik moet een bril... is wel modulerend. Ik zag het niet in het half donker
Flow ga ik iets om laag zetten, nu te veel lawaai in het systeem (staat nu op 50%-75%).
Ik overweeg serieus om de anti-pendeltijd naar 15 minuten te zetten. Dan gaat de cv nog maar 4x per uur aan... Beetje rare stap, maar ik heb inmiddels alle instellingen gehad van de cv en niks lijkt aan de cv kant te helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Motrax op 02-12-2022 07:42 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Bij mij kan ik het aantal schakelmomenten per uur instellen, evenals de minimale brandtijd.Motrax schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:39:
Hmm. Ik kom er net achter ik een Honeywell round aan/uit heb hangen in combinatie met vloerverwarming. Het gekke ding blijft elke 5 minuten gas geven. En 5 minuten is ook de anti-pendeltijd van de cv... Hoewel de cv niet klaagt over pendelen, alleen maar melding over in bedrijf, nadraaien en ok.
icm vloerverwarming heb ik hem op 3 keer per uur staan, op maximale brandtijd (5min). Hierdoor heb ik een zeer rustig stookgedrag. Ik heb ook een honeywell, niet zo'n round maar een vierkante
Bij een Honeywell Round Modulation kan je toch niet aantal schakelingen instellen? ik dacht dat je dat alleen bij de aan/uit variant kan doen?Heinemancp schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:51:
[...]
Bij mij kan ik het aantal schakelmomenten per uur instellen, evenals de minimale brandtijd.
icm vloerverwarming heb ik hem op 3 keer per uur staan, op maximale brandtijd (5min). Hierdoor heb ik een zeer rustig stookgedrag. Ik heb ook een honeywell, niet zo'n round maar een vierkanteMaar dat zal bij jou ook wel mogelijk zijn.
Ik heb ook een Honeywell Round Modulation en deze gaat in combinatie met vloerverwarming ook veel te vaak aan naar mijn idee.
Vanochtend (na een reset van de thermostaat) gekeken naar de grafieken maar de thermostaat blijft hetzelfde doen. Blijft schommelen de temperatuur..OsiriS.nl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:20:
[...]
Klopt tegen de muur, is echter niet echt een buitenmuur. Plus hier heeft ie altijd gehangen.
Ik heb de thermostaat gereset, alles weer ingesteld en ook Home assistant weer gekoppeld.
Ga nu weer in de gaten houden hoe de thermostaat gaat regelen. Kan mij voorstellen dat ie weer even nodig heeft om zich in te stellen..
Ik heb het idee dat er ergens een afrondingsfout zit. De thermostaat zelf geeft temperatuur in stappen van 0,5 graden aan. En het lijkt alsof de thermostaat stopt bij 17,75 en aanspringt bij 17,25....
Ik laat het dit weekend zo regelen en kijk daarna wel wat ik doe. Misschien een andere thermostaat?
Ik denk zelfs dat je bij beiden het aantal schakelingen niet kan aanpassen.CRCerror schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:09:
[...]
Bij een Honeywell Round Modulation kan je toch niet aantal schakelingen instellen? ik dacht dat je dat alleen bij de aan/uit variant kan doen?
Ik heb ook een Honeywell Round Modulation en deze gaat in combinatie met vloerverwarming ook veel te vaak aan naar mijn idee.
Ik zit wel te denken, ik heb in mijn schuur de oude aan/uit van het oude huis nog liggen. Ik zie opties...
En zoals verwacht: anti-pendeltijd naar 15 minuten helpt niet, aangezien de cv ketel niet aan het pendelen is. Maar effectief vraagt de thermostaat nu elke 5-10 minuten een beetje warmte. Niet cool
Als de zon schijnt en de huiskamer gaat een halve graad omhoog, dan duurt het uren voordat deze terugzakt naar de normale temperatuur. Daarom vind ik het niet logisch dat de thermostaat elke 5-10 minuten een beetje warmte vraagt.
[ Voor 13% gewijzigd door Motrax op 02-12-2022 10:20 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Ik kwam er gisteren schreef dat je op de Honeywell Round modulation kennelijk ook een setting kan aanpassen mbt standaard of comfort modus, bij mij gaf dat het verschil in stook gedrag wat je hier kan zien:Motrax schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:19:
[...]
Ik denk zelfs dat je bij beiden het aantal schakelingen niet kan aanpassen.
Ik zit wel te denken, ik heb in mijn schuur de oude aan/uit van het oude huis nog liggen. Ik zie opties...
En zoals verwacht: anti-pendeltijd naar 15 minuten helpt niet, aangezien de cv ketel niet aan het pendelen is. Maar effectief vraagt de thermostaat nu elke 5-10 minuten een beetje warmte. Niet cool
Als de zon schijnt en de huiskamer gaat een halve graad omhoog, dan duurt het uren voordat deze terugzakt naar de normale temperatuur. Daarom vind ik het niet logisch dat de thermostaat elke 5-10 minuten een beetje warmte vraagt.
/f/image/Ukz5yuMXlnDbNgiwFrY6VAkK.png?f=fotoalbum_large)
(Het verschil tussen 7pm en 3am)
Nog geen idee of het verschil in had oplevert trouwens.
Handleiding daarvoor had ik hier gevonden:
https://www.gebruikershan...handleiding-5-659624.html
[ Voor 5% gewijzigd door Puc van S. op 02-12-2022 12:06 ]
Had je in die periode de optimal comfort mode aan of uit?Puc van S. schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:04:
[...]
Ik kwam er gisteren schreef dat je op de Honeywell Round modulation kennelijk ook een setting kan aanpassen mbt standaard of comfort modus, bij mij gaf dat het verschil in stook gedrag wat je hier kan zien:
[Afbeelding]
(Het verschil tussen 7pm en 3am)
Nog geen idee of het verschil in had oplevert trouwens.
Handleiding daarvoor had ik hier gevonden:
https://www.gebruikershan...handleiding-5-659624.html
ik lees dat de comfort modus minder zuinig is:
"De Round Modulation heeft een OPc-stand (Optimaal Comfort), waarbij er – bij een klein verschil tussen gewenste en actuele temperatuur- een hogere watertemperatuur door de leidingen stroomt. Dit is ideaal voor verwarmingstoepassingen met oude radiatoren, convectoren of situaties waarbij de bewoners gewend zijn aan stralingswarmte"
bron: https://abelenco.nl/produ...-modulation/#av_section_4
D'r is van alles in te stellen op die dingen, ff googlen geeft al veel info, bv:Motrax schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:19:
[...]
Ik denk zelfs dat je bij beiden het aantal schakelingen niet kan aanpassen.
https://ensupport.getconn...001EXjnAAG?language=en_US
YouTube: Round Modulation installatiemenu | Honeywell Home
Ik zit flink mee te lezen met dit topic, en ben nu ook naar mijn eigen systeem aan het kijken en al een aantal parameters anders ingesteld.
Huis is van 2005 en goed geisoleerd. Alleen de woonkamer wordt verwarmd (slaapkamers zitten in de winter rond de 16/17 graden). Maar ik heb het gevoel dat alles nog niet lekker is afgesteld.
Pompstand: 1 (ipv 3, via schakelaar op pomp)
Tapcomfort: uit
Maximum CV aanvoertemperatuur: 75
Tapwater temperatuur: 60
3 Ingesteld maximaal CV vermogen: 40 (was 70)
4 Ingesteld maximaal ww vermogen: 99
5 Min.aanvoertemperatuur van de stooklijn: 25
6 Min.buitentemperatuur van de stooklijn: -7
7 Max. buitentemperatuur van de stooklijn: 25
8 CV-pomp nadraaitijd na CV bedrijf: 3 (was 1min)
9 CV-pomp nadraaitijd na boiler bedrijf: 1
A Stand driewegklep of afsluiter MIT: 0
b Booster: 0=uit
C Stappenmodulate: 1
d Minimum toerental tijdens ww bedrijf 30
E Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag: 40
F Starttoerental CV: 50 (was 70)
h Max.toerental ventilator: 45
P Anti-pendeltijd tijdens CV bedrijf: 5
Hieronder een voorbeeld van vanochtend waar de woonkamer 18 graden was en ik heb om 09:50 de thermosstaat op 20 graden gezet. Tijdslijn:
09:50 18.0 graden, thermostaat om 20 gezet
11:00 19.0 graden
11:15 19.5
12:00 19.5 (thermostaat naar 17 graden gezet, dus verwarming uit)
Ik heb de aanvoer en retour temp gemeten door 2 Ikea thermometers icm een ESP32
aan de buizen onder de CV te tapen. Ze hebben een bias van +2 graden, maar dat is niet erg voor de meting. In HomeAssistent heb ik ze omgedraaid. Alles voor 9:45 mag je negeren in de grafiek.
:strip_exif()/f/image/qwciDXN8bjiAg9FeI7lNetHu.jpg?f=fotoalbum_large)
Radiatoren (gemeten met ali laser thermometer) zijn bovenin rond de 40 graden, onderin 30.
Pomp stand van 3 naar 1 is (hoewel ik dat niet echt gemeten heb) volgens mij zuiniger als ik naar mijn gasverbruik kijk.
Wat mij opvalt:
Huis is van 2005 en goed geisoleerd. Alleen de woonkamer wordt verwarmd (slaapkamers zitten in de winter rond de 16/17 graden). Maar ik heb het gevoel dat alles nog niet lekker is afgesteld.
- Woonkamer: 55m2
- 2 dubbele radiatoren (60b x 90h), staan volledig open
- 1 plintverwarming in de open keuken (kickstart 500).
- Intergas Kombi Kompact HR 36/30
- Honeywell Chronotherm Modulation, type T8851M-NL2
- alle radiatoren zijn ontlucht
Hieronder een voorbeeld van vanochtend waar de woonkamer 18 graden was en ik heb om 09:50 de thermosstaat op 20 graden gezet. Tijdslijn:
Ik heb de aanvoer en retour temp gemeten door 2 Ikea thermometers icm een ESP32
:strip_exif()/f/image/qwciDXN8bjiAg9FeI7lNetHu.jpg?f=fotoalbum_large)
Radiatoren (gemeten met ali laser thermometer) zijn bovenin rond de 40 graden, onderin 30.
Pomp stand van 3 naar 1 is (hoewel ik dat niet echt gemeten heb) volgens mij zuiniger als ik naar mijn gasverbruik kijk.
Wat mij opvalt:
- Naar mijn idee slaat de verwarming te vaak aan, is dit pendelen?
- Retour temp is nog vrij warm, alsof de warmte niet goed afgevoerd kan worden. Staat dan het vermogen te hoog, of is er toch nog teveel flow (pompstand kan niet lager)?
- Hij haalt de 20 graden niet, hoewel het wel lijkt dat de thermostaat om 11:00 wat harder begint te stoken dan in het begin.
- Gasverbruik: tussen 9:50 en 12:00 is 0.9m3, voor mijn gevoel vrij hoog.
Welke zijn dat?rvtk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:50:
Ik heb de aanvoer en retour temp gemeten door een 2 Ikea thermometers aan de buizen onder de CV te tapen.
Wat is beter: laten pendelen of een hogere keteltemperatuur?
Een paar winters geleden heb ik mijn CV-installatie met de info in deze topics ingeregeld waardoor mijn gasverbruik (rijtjeshuis bj 1988) heb verlaagd van 1400 naar 900 m3 per jaar. Dit was nog met radiatoren.
Nu hebben we pas een grote verbouwing achter de rug waarbij de volledige benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming: ingefreesd, toplaag egaline + PVC afwerking. Op zich werkt deze perfect: de woonkamer komt vlot op temperatuur, het gasverbruik is vergelijkbaar met de situatie met radiatoren. Om het gasverbruik nog verder te verminderen heb ik de aanvoertemperatuur van de CV ketel (Nefit smartline) verlaagd van 60 naar 40 graden. Hiermee krijg ik de woonkamer nog steeds comfortabel warm, dat gaat perfect met de vloerverwarming. Bijkomend voordeel is dat de kamer langzaam op temperatuur komt en daarna de ingestelde temperatuur mooi constant vasthoudt. Echter: ik denk dat de ketel teveel vermogen geeft om dit vast te houden: hij maakt cycli waarbij hij brandt tot 47 graden, dan afslaat tot de temperatuur gedaald is tot 35 graden waarna hij weer aan springt tot 47 etc. Zo'n cyclus duur maar een paar minuten.
Ik kan dit pendelen voorkomen door de temperatuur te verhogen tot 50 graden: hij blijft dan langere tijd branden tot het in de woonkamer ca 0.3 graden warmer is dan de ingestelde temperatuur, slaat dan volledig af tot de woonkamer is afgekoeld tot ca 0.3 graden onder de ingestelde temp etc. Is dus minder comfortabel, want de vloer koelt steeds af, en ik vermoed dat het gasverbruik hoger is. Om dat zeker te weten moet ik hem even een paar dagen laten lopen in allebei de standen (ik lees de meter uit met een raspberry pi).
Lang verhaal maar eigenlijk is mijn vraag of het vwbt slijtage en gasverbruik nadelig is om de ketel zo te laten pendelen (foutcode 0Y)? Het is dus een modulerende ketel, heb ook een modulerende thermostaat, maar het minimale vermogen is blijkbaar nog te hoog....
Een paar winters geleden heb ik mijn CV-installatie met de info in deze topics ingeregeld waardoor mijn gasverbruik (rijtjeshuis bj 1988) heb verlaagd van 1400 naar 900 m3 per jaar. Dit was nog met radiatoren.
Nu hebben we pas een grote verbouwing achter de rug waarbij de volledige benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming: ingefreesd, toplaag egaline + PVC afwerking. Op zich werkt deze perfect: de woonkamer komt vlot op temperatuur, het gasverbruik is vergelijkbaar met de situatie met radiatoren. Om het gasverbruik nog verder te verminderen heb ik de aanvoertemperatuur van de CV ketel (Nefit smartline) verlaagd van 60 naar 40 graden. Hiermee krijg ik de woonkamer nog steeds comfortabel warm, dat gaat perfect met de vloerverwarming. Bijkomend voordeel is dat de kamer langzaam op temperatuur komt en daarna de ingestelde temperatuur mooi constant vasthoudt. Echter: ik denk dat de ketel teveel vermogen geeft om dit vast te houden: hij maakt cycli waarbij hij brandt tot 47 graden, dan afslaat tot de temperatuur gedaald is tot 35 graden waarna hij weer aan springt tot 47 etc. Zo'n cyclus duur maar een paar minuten.
Ik kan dit pendelen voorkomen door de temperatuur te verhogen tot 50 graden: hij blijft dan langere tijd branden tot het in de woonkamer ca 0.3 graden warmer is dan de ingestelde temperatuur, slaat dan volledig af tot de woonkamer is afgekoeld tot ca 0.3 graden onder de ingestelde temp etc. Is dus minder comfortabel, want de vloer koelt steeds af, en ik vermoed dat het gasverbruik hoger is. Om dat zeker te weten moet ik hem even een paar dagen laten lopen in allebei de standen (ik lees de meter uit met een raspberry pi).
Lang verhaal maar eigenlijk is mijn vraag of het vwbt slijtage en gasverbruik nadelig is om de ketel zo te laten pendelen (foutcode 0Y)? Het is dus een modulerende ketel, heb ook een modulerende thermostaat, maar het minimale vermogen is blijkbaar nog te hoog....
De Ikea Fantast, die thermometers (de sensoren zelf) heb ik aan een esp32 gekoppeld die dan weer logt aan Home Assistent. Zie oa ook https://blognamn.wordpres...-capable-bbq-thermometer/. Normaal gebruik ik de 2 probes voor low and slow bbq
Wat doet je thermostaat in dit scenario? Die is de baas van je CV ketel qua warmtevraag, en het ingestelde algoritme kan nogal wat uitmaken.v-mann schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:17:
Wat is beter: laten pendelen of een hogere keteltemperatuur?
Verder: je CV ketel wordt te warm voor de gevraagde max aanvoer temp, maw kan z'n warmte niet kwijt. Je kunt proberen het max brandervermogen te limiteren, of de pompsnelheid/flow te veranderen, of iets met je afgifte systeem te doen.
Tnx, heel interessant! Ik heb nu een modulerende, maar ik heb de on/off ook nog liggen. Het lijkt er op dat die modulerende teveel en te precies de temperatuur wil regelen. De on/off kan op 3 schakelingen per uur worden ingesteld voor vloerverwarming. De modulerende helaas niet.olafmol schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:47:
[...]
D'r is van alles in te stellen op die dingen, ff googlen geeft al veel info, bv:
https://ensupport.getconn...001EXjnAAG?language=en_US
YouTube: Round Modulation installatiemenu | Honeywell Home
Ik ga graven in de schuur...
☻/
/▌
Wel opletten. Hier hangt een Honeywell round on/off model Y87RF2012. Deze schakelt max? 6 x per uur en is helaas niet in te stellen naar 3.Motrax schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:12:
[...]
Tnx, heel interessant! Ik heb nu een modulerende, maar ik heb de on/off ook nog liggen. Het lijkt er op dat die modulerende teveel en te precies de temperatuur wil regelen. De on/off kan op 3 schakelingen per uur worden ingesteld voor vloerverwarming. De modulerende helaas niet.
Ik ga graven in de schuur...
De thermostaat heb ik ingesteld op de langzame regeling (pid=3) zoals is geadviseerd voor vloerverwarming.olafmol schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:31:
[...]
Wat doet je thermostaat in dit scenario? Die is de baas van je CV ketel qua warmtevraag, en het ingestelde algoritme kan nogal wat uitmaken.
Ik denk dat dat inderdaad het probleem is. Brandervermogen heb ik al op de laagst mogelijke stand gezet (25%, 6kW), pompsnelheid is niet instelbaar. Behalve de vloerverwarming staat er alleen nog een designradiator open in de badkamer. Die moet ik ook volledig open draaien ander pendelt de ketel nog bij 70 graden.Verder: je CV ketel wordt te warm voor de gevraagde max aanvoer temp, maw kan z'n warmte niet kwijt. Je kunt proberen het max brandervermogen te limiteren, of de pompsnelheid/flow te veranderen, of iets met je afgifte systeem te doen.
Het pendelen is dus wel iets om te vermijden?
Beste mensen, ik ben al vanaf vorig jaar bezig met het waterzijdig inregelen van mijn CV installatie. Dit betreft een Nefit Trendline ketel i.c.m. met een Nefit easy modulerende thermosstaat, welke 5 radiatoren verwarmt waarvan 1 een designradiator in de badkamer. Nu blijf ik een redelijk hoge retour temperatuur houden en ik ben er ondertussen achter dat dit komt door die designradiator. Kan iemand mij vertellen hoe dit blok werkt? Ik begrijp namelijk niet hoe ik deze juist instel. Alle overige kranen zijn ouderwets. Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/NrFB7dgKfeO2YXKMsacrIsGW.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen week HomeAssistant uitgebreid met Ramses CC zodat ik mijn EvoHome & Ketel in meer detail kan uitlezen.
Ik heb een oud vrijstaand huis met een 8 jaar oude Remeha Calenta 40C. Alles traditionele verwarming. Wel ingeregeld. CV op 55 graden. Water op 60.
Mbt CV zie ik nu onderstaande gedrag. Aangezien ik geen expert ben graag jullie advies of jullie iets geks zien CQ iets dat ik beter kan aanpassen.
/f/image/bGxDP0RYBtf1H4iqaZBLzUwL.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een oud vrijstaand huis met een 8 jaar oude Remeha Calenta 40C. Alles traditionele verwarming. Wel ingeregeld. CV op 55 graden. Water op 60.
Mbt CV zie ik nu onderstaande gedrag. Aangezien ik geen expert ben graag jullie advies of jullie iets geks zien CQ iets dat ik beter kan aanpassen.
/f/image/bGxDP0RYBtf1H4iqaZBLzUwL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y1qCapu1mR70owMrjZuWcCO9.png?f=fotoalbum_large)
Weet niet of het aan Tado ligt, of aan de OTGW die ook nog tussen de ketel zit, of door dat ik zelf de max aanvoer temp heb verlaagd naar 55, maar dit probleem heb ik nu al een paar ochtenden.
/f/image/lmiYoNEsjYyNLpW5G9IV257p.png?f=fotoalbum_large)
Verwarmingsprogramma start in de ochtend. Dit zie je ook terug in de warmtevraag (eetkamer) en dat de verwarmingsmode op de ketel aan gaat. Alleen de vlam gaat maar even kort aan en daarna weer uit. Pas nadat ik heb gedoucht blijft de vlam aan.
Iemand enig idee?
Atagi36ec, Tado en OTGW
/f/image/lmiYoNEsjYyNLpW5G9IV257p.png?f=fotoalbum_large)
Verwarmingsprogramma start in de ochtend. Dit zie je ook terug in de warmtevraag (eetkamer) en dat de verwarmingsmode op de ketel aan gaat. Alleen de vlam gaat maar even kort aan en daarna weer uit. Pas nadat ik heb gedoucht blijft de vlam aan.
Iemand enig idee?
Atagi36ec, Tado en OTGW
Mss dat je nog iets met een mengpomp voor je vloerverwarming kunt instellen?v-mann schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:12:
[...]
De thermostaat heb ik ingesteld op de langzame regeling (pid=3) zoals is geadviseerd voor vloerverwarming.
[...]
Ik denk dat dat inderdaad het probleem is. Brandervermogen heb ik al op de laagst mogelijke stand gezet (25%, 6kW), pompsnelheid is niet instelbaar. Behalve de vloerverwarming staat er alleen nog een designradiator open in de badkamer. Die moet ik ook volledig open draaien ander pendelt de ketel nog bij 70 graden.
Het pendelen is dus wel iets om te vermijden?
Zolang je ketel niet meer dan ca 10x per uur aanslaat zou ik me niet zo’n zorgen maken.
Hmm, het wordt hier niet warm in huis en ik weet niet of ik dan iets verkeerd heb gedaan bij de cv..
Situatie: rehema iSense op zolder en een Honeywell ronde thermostaat beneden.
De Honeywell geeft 17 graden aan en heb ik naar 18,5 gedraaid. Er staat een vlam symbool op de thermostaat, hij constateert dus dat de ruimte moet opwarmen.
Boven op de iSense geeft die aan dat het 18,5 graden is... Huh?
https://files.fm/u/ak5ngmb6k
Pakt die nou de temperatuur van de zolder kamer waar de cv hangt? Maakt die geen verbinding met de thermostaat die beneden in de woonkamer hangt?
Ik heb de iSense nu maar nog verder omhoog gedraaid?
Situatie: rehema iSense op zolder en een Honeywell ronde thermostaat beneden.
De Honeywell geeft 17 graden aan en heb ik naar 18,5 gedraaid. Er staat een vlam symbool op de thermostaat, hij constateert dus dat de ruimte moet opwarmen.
Boven op de iSense geeft die aan dat het 18,5 graden is... Huh?
https://files.fm/u/ak5ngmb6k
Pakt die nou de temperatuur van de zolder kamer waar de cv hangt? Maakt die geen verbinding met de thermostaat die beneden in de woonkamer hangt?
Ik heb de iSense nu maar nog verder omhoog gedraaid?
[ Voor 9% gewijzigd door President op 02-12-2022 19:45 ]
Zéér interessant stukje leesvoor over CV-deellast bij een Vaillant ketel!Wouter06 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:33:
Ik heb met aandacht meegelezen, af en toe zelf ook vragen gesteld en was van mening dat ik de 'sweetspot' gevonden had van stooklijn, flow, cv-deellast, waterzijdig inregelen en bypass voor een ketel die te zwaar is voor mijn situatie.
Ik heb hieronder mijn gedachtegang samengevat per onderdeel. Kan iemand me wijzen waar ik mis zit?Overzichtje installatie
- Vaillent VCW Ecotec Exclusive "Green IQ" (Mod. bereik 4-26kWh)
- VVW op gelijkvloers en eerste verdieping met extra wandverwarming in de badkamer
- Enkel VVW rechtstreeks aangesloten op ketel, dus zonder evenwichtsfles en zonder aparte meng/pompgroep
- HoH-afstand gelijkvloers + Badkamer = 10cm, overige ruimtes = 15cm
- 2 thermostaten (badkamer + leefruimte) sturen 2 zoneventielen aan
- Thermostaat is VRC700+VR91 op VR700 met WAR
- Zo'n 120m² te verwarmen
Intro
Bij het openen van de ketel en eens rond te kijken en te voelen viel me op de retour koud is voor deze de ketel in komt, maar als ik de leiding in de ketel volg na de bypass werd deze bijna meteen warm zodra te ketel begon te stoken. Als ik het diagnosemenu uitlees van de ketel bevestigd deze wat ik voel. Met een paar kleine testjes heb ik ook de temperatuursensoren gevonden in de ketel die verantwoordelijk zijn voor deze meting.
Dit geeft mij het vreemde idee dat de ketel aan de hand van deze retourtemperatuur niet correct moduleert.Bypass
De gemeten aanvoer en retourtemperatuur schelen amper enkele graden (1-2°C). Het deed het me al langer vermoeden dat de bypass te licht is afgesteld.
Gedachtengang:
- Als beide zoneventielen dicht zijn moet de bypass wel werken, dus bij de eerste opstart kan de ketel zijn warmte niet kwijt en valt deze stil. Pas na de standaard wachttijd van 20min zal deze een 2e keer starten waarbij een of 2 zoneventielen geopend zijn, de bypass niet meer hoeft te werken en de ketel zijn warmte kwijt kan.
- Ik heb in de badkamer wandverwarming welke amper warm werd, te weinig druk? Verhogen pompsnelheid hielp een beetje maar dan begint de rest te suizen.
- Na een volledige omwenteling naar rechts aan de bypass werd de wandverwarming(-retour) wel warm. Ik had me al voorgenomen dat ik deze had moeten afschakelen omdat dit toch niet werkt
Ook de door de ketel gemeten retourtemperatuur verschilde nu enkele graden meer met de aanvoertemperatuur.- Als test heb ik de bypass helemaal dichtgedraaid maar het verschil tussen aanvoer en retour werd niet groter, ook begonnen de buizen te suizen. Dus terug fabrieks af + 1 omwenteling naar rechts.
- Bypass defect? Aanvoer 32gr, retour 23 graden, maar gemeten retour in de ketel is bv 29gr
Waterzijdig inregelen
Iedereen vertelt het anders. Uiteindelijk heb ik voor mezelf een samenvatting gemaakt dat me het minste fouten oplevert:
Gedachtengang:
- Te bekomen resultaat is een gelijke retour temperatuur van iedere kring
- In de ketel zit een pomp die mee moduleert, dus geen constante flow.
- Als de pomp op 15% draait en ik regel af op 1L/min, is dit niet hetzelfde als de pomp bijv. op 70% draait. Van een simpele flowmeter kan ik ook maar zoveel verwachten
- Pomp vast ingesteld op 50% en iedere kring dichtgezet buiten de kring dat ik inregel. Die kring stel ik in op 2L/min. Dit doe ik voor iedere kring
- hierna alle kringen terug opengezet en verspreid over meerdere dagen verder waterzijdig ingeregeld.
- hierna zullen de verschillen in retourtemperatuur minder verschillen als de pomp ook moduleert
- 2L/min is teveel voor de meeste kringen, maar dan weet ik tenminste dat de flowmeter voor weerstand zorgt in i.p.v. van helemaal open beginnen in te regelen.
- In de hoop dat de ketel weet wat ie doet, laat ik de ketel kiezen op welk toerental de pomp moet draaien. Bij eerdere tests met vaste hogere toerentallen leek dit bij mij niet veel uit te maken.
CV-deellast
Mijn ketel heeft een modulatiebereik van 4 tot 26 kW. Als ik dit vergelijk met andere verhalen lijkt 4kW nog best laag voor een renovatiewoning dat verre van goed geïsoleerd is.
Bijna altijd is iedereens conclusie dat de ketel veel te zwaar is voor de meeste situaties dus ook daar ben ik mee gaan lopen, tot na een paar testen..
Gedachtengang:
- Warmteverlies 'uitgerekend' komt neer op 7,8kW (bij -10°C)
- ideale situatie is waar je ketel op een constant vermogen door pruttelt om net de gewenste kamertemperatuur te halen.
- Dit krijg je door een perfect modulerende ketel (helaas een sprookje) of door de CV-deellast net laag genoeg in te stellen dat deze de gewenste kamertemperatuur haalt maar over een lange periode. Dus de 100 km afleggen tegen 30km/u i.p.v. 120km/u.
- Door de CV-deellast te laag in te stellen kan deze ook niet meer lager moduleren, maar is ook nefast voor de condenserende werking van de ketel. Ook de brander zelf ziet hier harder van af. (Bevestigd door de handleiding waar het interval voor onderhoud veel korter is bij lage temperaturen).
- in mijn geval stel ik de deellast dus het beste in tussen 4 en 8kW, dan kan de ketel zelf nog een beetje moduleren
- Max ketel temperatuur is begrenst op 50°C. Aanvoertemperatuur is begrenst op 40°C.
De Ketel moet natuurlijk hoger kunnen stoken om de retourtemperatuur terug op te warmen naar 40°C.- Velen stellen dat als je een moderne modulerende ketel hebt dat de CV-deellast op auto instellen voldoende is. "De ketel moduleert wel!"
- Met dit laatste ben ik het niet proefondervindelijk niet eens. Zodra ik de ketel een vinger geef neemt deze een heel hand. De ketel stookt meteen naar de maximum toegelaten keteltemperatuur en blijft daar hangen.
- Waarom doet de ketel dit? Stuurt de thermostaat verkeerd aan? Leest de ketel een verkeerde waarde uit?
- Ik merk op dat als ik, beginnend met 4kW, telkens met 1kW verhoog, dat dan pas de keteltemperatuur stijgt. Dit vertelt me dat de ketel meer vermogen nodig heeft om de gevraagde temperaturen te halen. Dus 4kW ligt lager dan dat de ketel zou moeten moduleren
Thermostaat
Thermostaat van hetzelfde merk als de ketel. Veel beter kan je niet wensen, toch? Perfecte compatibiliteit, helemaal op elkaar afgestemd.. Zou je toch denken voor die prijs![]()
Gedachtengang:Met bovenstaande thermostaatinstellingen zou ik verwachten dat aanvraagtemperatuur als volgt wordt aangestuurd:
- min/max temperatuur is ingesteld op 15/40°C. Vaillant rept geen woord over een setpoint in hun handleiding. Hier lijkt dit overeen te komen met de instelling "min. temperatuur."
Om te voorkomen dat de ketel onnodig gaat pendelen heb ik deze ingesteld op 30°C- Stooklijn ingesteld op 0.5. Dat zou bij een buitentemperatuur van 5°C een aanvoertemperatuur moeten geven van 29°C. Maar doordat de min. temperatuur is ingesteld op 30°C zal deze een aanvoertemp vragen van 30°C bij alle buitentemperaturen hoger dan 5°C
[Afbeelding]
https://www.vaillant.nl/p...-2013-nummer-1-247855.pdf
Hierin staat bijvoorbeeld dat als je de parameter CV-deellast op iets anders instelt dan auto, betekent dit niet dat dit de maximale deellast is waarnaar je kan moduleren, maar hiermee schakel je het moduleren uit en zet je het vermogen vast op die waarde. Je ketel werkt dus als aan/uit schakeling met dat vermogen.
Dat verklaart veel

Ook legt men uit hoe de ketel zijn modulatie bepaalt.
Maar wat ik eruit gehaald heb dat de ketel standaard een delta T van 20°C probeert aan te houden.
Dat verklaart dat de ketel vaak doorschiet naar zo'n 10 graden bovenop de gevraagde aanvoertemperatuur.
En dit kan ik nergens aanpassen, want bij vloerverwarmig wil ik geen Delta T van 20 graden

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter06 op 02-12-2022 21:23 ]
Een vriend van me heeft me gevraagd morgen bij hem te komen kijken, hij krijgt zijn huis niet warm.
Situatie, oude boerderij die hij begin dit jaar gekocht heeft, en verbouwt, geïsoleerd etc.
Hij heeft een Nefit Topline Compact HRC
Ik heb er een paar maand geleden een Nefit Easy opgehangen.
Het probleem is dus dat de woning niet/slecht opwarmt (hij doet er +- 5 uur over om de woning van 17 naar 19,5 graad te krijgen).
Volgens enelogic gasverbruik = 1,1m3 per uur
Aangezien er zo'n 9kwH energie uit een m3 gas komt zou dat 10KW vermogen zijn, dat is nog lang geen 30KW wat de ketel zou moeten kunnen.
Volgens hem max Ta op 75 gezet (stond op 65) maar radiatoren zijn absoluut niet heet.
Wat kan dit zijn
Max vermogen beperkt, lucht in het systeem, pompsnelheid te laag 
Iemand van jullie tips om naar de kijken morgen?
Hij geeft aan met douchen geen problemen te ervaren, ik zie Enelogic dan ook pieken naar 2,5m3 / uur
Situatie, oude boerderij die hij begin dit jaar gekocht heeft, en verbouwt, geïsoleerd etc.
Het probleem is dus dat de woning niet/slecht opwarmt (hij doet er +- 5 uur over om de woning van 17 naar 19,5 graad te krijgen).
Aangezien er zo'n 9kwH energie uit een m3 gas komt zou dat 10KW vermogen zijn, dat is nog lang geen 30KW wat de ketel zou moeten kunnen.
Volgens hem max Ta op 75 gezet (stond op 65) maar radiatoren zijn absoluut niet heet.
Wat kan dit zijn
Hij geeft aan met douchen geen problemen te ervaren, ik zie Enelogic dan ook pieken naar 2,5m3 / uur
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 02-12-2022 21:37 ]
Ergens kortsluiting in het CV circuit, bijvoorbeeld een radiator dicht bij de ketel die helemaal open staat waardoor de retour te warm wordt?Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:35:
Wat kan dit zijnMax vermogen beperkt, lucht in het systeem, pompsnelheid te laag
Kijk eens wat je kunt voelen/meten aan de ketel qua aanvoer en retourtemp.
Dat ga ik proberen, kheb de handleiding al gedownload, en max vermogen is ook zo'n setting, maar een experimenteren morgen
De ketel zal ook wel aan/uit kunnen stoken. Even in de handleiding kijken welke elektrische aansluiting het is.Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:42:
Dat ga ik proberen, kheb de handleiding al gedownload, en max vermogen is ook zo'n setting, maar een experimenteren morgen
Verbind die aansluitingen gewoon door met een draadje dan blijft de ketel netzolang stoken als dat het draadje ertussen zit. Krijgt hij in iedergeval het huis warm.
Oude boerderij. enorme lap vloerverwarming denk ik. Pomp niet te laag zetten (zeker 50%)
Nee, de ketel gaat niet aan/uit, maar stookt aan 1 stuk door, dat kan ik zien in de logging van Enelogic.Seafarer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:52:
[...]
De ketel zal ook wel aan/uit kunnen stoken. Even in de handleiding kijken welke elektrische aansluiting het is.
Verbind die aansluitingen gewoon door met een draadje dan blijft de ketel netzolang stoken als dat het draadje ertussen zit. Krijgt hij in iedergeval het huis warm.
Oude boerderij. enorme lap vloerverwarming denk ik. Pomp niet te laag zetten (zeker 50%)
Ook geen vloerverwarming, enkel radiatoren
Als je die thermostaat knop eraf haalt wat zie je dan?Martijn08 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:19:
Beste mensen, ik ben al vanaf vorig jaar bezig met het waterzijdig inregelen van mijn CV installatie. Dit betreft een Nefit Trendline ketel i.c.m. met een Nefit easy modulerende thermosstaat, welke 5 radiatoren verwarmt waarvan 1 een designradiator in de badkamer. Nu blijf ik een redelijk hoge retour temperatuur houden en ik ben er ondertussen achter dat dit komt door die designradiator. Kan iemand mij vertellen hoe dit blok werkt? Ik begrijp namelijk niet hoe ik deze juist instel. Alle overige kranen zijn ouderwets. Alvast bedankt! [Afbeelding]
Lijkt net alsof die aan de verkeerde kant zit.
@Grolsch wat ik persoonlijk zou doe is thermostaat hoog zetten en een voor een kijken van ketel naar verder van de ketel welke radiatoren er wel warm worden (of niet).
Check ook even of er niet ergen een bypass helemaal of te ver open staan?
Check de 3 weg klep (als hij bv een boiler heeft en het cartridge werkt niet meer lekker pompt hij naar cv en boiler met als gevolg dat het allemaal niet echt lekker werkt.
Als je aan het stoken gaat ook even de retour bij de ketel in de gaten houden
Pompstand ff checken of die wel hoog staat
Zo snel ff wat zaken die door mijn hoofd schieten.
Misschien heb je er iets aan…
Check ook even of er niet ergen een bypass helemaal of te ver open staan?
Check de 3 weg klep (als hij bv een boiler heeft en het cartridge werkt niet meer lekker pompt hij naar cv en boiler met als gevolg dat het allemaal niet echt lekker werkt.
Als je aan het stoken gaat ook even de retour bij de ketel in de gaten houden
Pompstand ff checken of die wel hoog staat
Zo snel ff wat zaken die door mijn hoofd schieten.
Misschien heb je er iets aan…
Wat is de pompsnelheid?Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:35:
Als hij geen 30kW aan radiatoren heeft hangen en de warmtevraag van de woning is momenteel ook geen 30 kW, dan zal de ketel ook geen 30 kW leveren.Volgens enelogic gasverbruik = 1,1m3 per uur
Het kan van alles zijn, maar inderdaad eerst beginnen met ontluchten. Verder kijken naar de thermostaatinstellingen, afsluiters/regelkleppen/bypass, cv-bedrijf- en eventuele blokkerings- en storingscodes. Is het systeem in balans? Gemeten Ta/Tr?Volgens hem max Ta op 75 gezet (stond op 65) maar radiatoren zijn absoluut niet heet.
Wat kan dit zijnMax vermogen beperkt, lucht in het systeem, pompsnelheid te laag
Tnx voor de tips.
Voor de de verbouwing ben ik er nog geweest en die radiatoren waren toen loei heet.
Aangezien alles verbouwt is zullen alla radiatoren er ook wel afgeweest zijn, maar het heeft dus goed gewerkt.
Voor de de verbouwing ben ik er nog geweest en die radiatoren waren toen loei heet.
Aangezien alles verbouwt is zullen alla radiatoren er ook wel afgeweest zijn, maar het heeft dus goed gewerkt.
pompstand 1 is voor een klein apartement. Zet die eerst maar weer op 2.rvtk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:50:
Ik zit flink mee te lezen met dit topic, en ben nu ook naar mijn eigen systeem aan het kijken en al een aantal parameters anders ingesteld.
Huis is van 2005 en goed geisoleerd. Alleen de woonkamer wordt verwarmd (slaapkamers zitten in de winter rond de 16/17 graden). Maar ik heb het gevoel dat alles nog niet lekker is afgesteld.Instellingen
Ik heb de aanvoer en retour temp gemeten door 2 Ikea thermometers icm een ESP32aan de buizen onder de CV te tapen. Ze hebben een bias van +2 graden, maar dat is niet erg voor de meting. In HomeAssistent heb ik ze omgedraaid. Alles voor 9:45 mag je negeren in de grafiek.
[Afbeelding]
Wat mij opvalt:Hebben jullie tips? (bv wijzigen ketel parameters, misschien flow door radiatoren verlagen dmv voetventiel)
- Retour temp is nog vrij warm, alsof de warmte niet goed afgevoerd kan worden. Staat dan het vermogen te hoog, of is er toch nog teveel flow (pompstand kan niet lager)?
- Hij haalt de 20 graden niet, hoewel het wel lijkt dat de thermostaat om 11:00 wat harder begint te stoken dan in het begin.
Het was een voorstel.Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:58:
[...]
Nee, de ketel gaat niet aan/uit, maar stookt aan 1 stuk door, dat kan ik zien in de logging van Enelogic.
Ook geen vloerverwarming, enkel radiatoren
Geen vloerverwarming dus. Maar wel groot. Blijft het advies de pomp op minimaal 50%.
Die warmte moet ergens blijven. Dat wordt gewoon met je hand voelen en leidingen volgen waar het warme water naar toe gaat.
En hoe heet wordt dat CV water?
Radiatoren goed aangesloten?
Radiatoren zijn handwarm, dus zeker niet heet.Seafarer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:12:
[...]
Het was een voorstel.![]()
Geen vloerverwarming dus. Maar wel groot. Blijft het advies de pomp op minimaal 50%.
Die warmte moet ergens blijven. Dat wordt gewoon met je hand voelen en leidingen volgen waar het warme water naar toe gaat.
En hoe heet wordt dat CV water?
Radiatoren goed aangesloten?
Ik ga morgen kijken, voelen en meten! Bedankt voor jullie input.
Dan is de ketel naar een lekker laag temperatuurtje teruggemoduleerd. Dan stookt hij de hele tijd, maar op een laag pitje. En dan kan het inderdaad best heel lang duren voordat het huis warm is.Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:23:
[...]
Radiatoren zijn handwarm, dus zeker niet heet.
Ik ga morgen kijken, voelen en meten! Bedankt voor jullie input.
Je kunt eens de temperatuur direct voor en na de ketel meten vanaf het moment dat er warmtevraag is in een koud huis en dan elke 15-30 minuten gedurende een paar uur. Krijg je een beetje een beeld van hoe de ketel (+ thermostaat) probeert op te warmen.
Zo scherp als een voetbal!
Als het 16 graden in de woning is, en de thermostaat staat op 20 graden, en de Max Ta is 75 en de ketel is 30KW dan moet de ketel toch gewoon heet water door de radiatoren heen pompenReptile209 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:31:
[...]
Dan is de ketel naar een lekker laag temperatuurtje teruggemoduleerd. Dan stookt hij de hele tijd, maar op een laag pitje. En dan kan het inderdaad best heel lang duren voordat het huis warm is.
Je kunt eens de temperatuur direct voor en na de ketel meten vanaf het moment dat er warmtevraag is in een koud huis en dan elke 15-30 minuten gedurende een paar uur. Krijg je een beetje een beeld van hoe de ketel (+ thermostaat) probeert op te warmen.
Als Truimte nu in de buurt van T setpoint komt, dan kan ik me voorstellen dat hij gaat terugmoduleren.
Bij Truimte 16, Tsetpoint 20, zou hij dat niet moeten doen.
Run van vandaag (die laatste piek zal de douche zijn)

Wat mij opvalt is F en h.rvtk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:50:
Huis is van 2005 en goed geisoleerd. Alleen de woonkamer wordt verwarmd (slaapkamers zitten in de winter rond de 16/17 graden). Maar ik heb het gevoel dat alles nog niet lekker is afgesteld.Instellingen
Ik heb de aanvoer en retour temp gemeten door 2 Ikea thermometers icm een ESP32aan de buizen onder de CV te tapen. Ze hebben een bias van +2 graden, maar dat is niet erg voor de meting. In HomeAssistent heb ik ze omgedraaid. Alles voor 9:45 mag je negeren in de grafiek.
[Afbeelding]
Wat mij opvalt:Hebben jullie tips? (bv wijzigen ketel parameters, misschien flow door radiatoren verlagen dmv voetventiel)
Starttoerental nooit aanzitten.
Max toerental nu 45 (4500t/min), maar je hebt starttoerental op 50% van het max toerental (4500t/min) dus 2250 t/min staan
E omlaag van 40 naar 30 graden
En misschien iets langere nadraaitijd pomp
Plus de kickspace kan best de boel in de war schoppen. Dit kom ik vaker tegen.
Eigelijk zou deze (convector) in serie moeten staan met een radiator. Maar helaas staan ze dat vrijwel nooit. Of afkoppelen dat onding. Maar meten is weten.
Eigelijk zou deze (convector) in serie moeten staan met een radiator. Maar helaas staan ze dat vrijwel nooit. Of afkoppelen dat onding. Maar meten is weten.
@rvtk Ik gok aanvoer en retour omgedraaid in de grafiek, maar verder zie ik vooral typisch low load gedrag bij het laatste halve graadje.
De ketel kan zijn vermogen niet kwijt. Die doet 8KW minimaal en de afgifte is 2 lullige radiatoren van 1500W per stuk. Ga je die op 40/35/20 stoken ipv 75/65/20, mag je dat vermogen door 4 delen. 750W aan radiatoren en een kickspace convector erbij op een ketel die 8KW toevoegt. Dat gaat nooit doorstoken met een thermostaat die krampachtig op lage temperatuur blijft.
Edit: die kickspace doet onder de 43 graden helemaal niks. Daarboven zou ie 1,4 KW op 60 graden aanvoer moeten halen. Reken maar de helft bij 45 graden aanvoer.
De ketel kan zijn vermogen niet kwijt. Die doet 8KW minimaal en de afgifte is 2 lullige radiatoren van 1500W per stuk. Ga je die op 40/35/20 stoken ipv 75/65/20, mag je dat vermogen door 4 delen. 750W aan radiatoren en een kickspace convector erbij op een ketel die 8KW toevoegt. Dat gaat nooit doorstoken met een thermostaat die krampachtig op lage temperatuur blijft.
Edit: die kickspace doet onder de 43 graden helemaal niks. Daarboven zou ie 1,4 KW op 60 graden aanvoer moeten halen. Reken maar de helft bij 45 graden aanvoer.
[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 03-12-2022 03:19 ]
Ik heb de comfort stand van mijn ketel uitgezet, dus niet direct warm water.
Maar als ik nu zie dat mijn ketel best vaak aanspringt voor de cv

Kan ik dat comfort dan niet gewoon weer aanzetten, aangezien de ketel toch al aanspringt op die momenten.
Of denk ik dan verkeerd.
Dit was btw comfort aan en daarna uit.
Had ik veel eerder moeten weten.

Maar als ik nu zie dat mijn ketel best vaak aanspringt voor de cv

Kan ik dat comfort dan niet gewoon weer aanzetten, aangezien de ketel toch al aanspringt op die momenten.
Of denk ik dan verkeerd.
Dit was btw comfort aan en daarna uit.
Had ik veel eerder moeten weten.

[ Voor 30% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-12-2022 07:18 ]
@Grolsch de situatie lijkt hetzelfde als wat ik 2 weken terug had, toen het ineens een stuk kouder werd. Huis kwam niet meer goed uit de nachtverlaging (bleef op 16 steken) en radiatoren werden ook nauwelijks handwarm.
In mijn geval was het maximum vermogen van de ketel te ver beperkt (stond gelijk aan minimum), na het verhogen van het vermogen was het huis met een dik uur van 16 naar 18.
Ketel had een uur loos staan stoken, dat heeft me ongeveer 1,2m³ gekost.
In mijn geval was het maximum vermogen van de ketel te ver beperkt (stond gelijk aan minimum), na het verhogen van het vermogen was het huis met een dik uur van 16 naar 18.
Kalm aan! En rap een beetje!
Als de ketel tijdens sww bedrijf wel zijn vermogen haalt kun je problemen met de gastoevoer en de luchtaan- en afvoer dus uitsluiten.Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:35:
Een vriend van me heeft me gevraagd morgen bij hem te komen kijken, hij krijgt zijn huis niet warm.
Als hij blijft hangen op 10 kW dan moet de ketel dus denken dat de Tset gehaald wordt, terwijl de radiatoren niet heet worden.
Ik zou beginnen bij het meten van de Ta onder de ketel: Hoe warm is die en hoe warm denkt de ketel dat die is? Volgens mij blijven er dan maar een paar mogelijkheden over:
0) Bijna te lullig voor woorden: Staat de doorstroombegrenzer wel open? Onderop de ketel zit die onder een plastic kapje.
1) Als de Ta goed is en de Tr ook, maar de radiatoren niet warm worden dan moet er ergens hydraulische kortsluiting zijn. De ketel stuurt water dus over een bypass, een vergeten handdoekdaridator die bloedheet is, of iets van dien aard.
2) De Ta sensor is stuk. De ketel denkt dat de Ta gehaald is, maar dat is niet zo. Misschien de bedrading daarvan eens nalopen. Ik weet dat bij de Topline die bedrading wel eens klem kon komen te zitten tussen de kast en het deksel en dat gaf vreemde waardes.
3) De flowsensor is stuk. De ketel denkt dat er lage flow is en dat er dus maar weinig vermogen nodig is, maar er is hoge flow. Ik zou dan alleen verwachten dat de ketel in storing valt omdat flow, Tr en Ta niet overeenkomen.
Oh, en last but not least: Het is een Nefit. Some helpt het bij die ketels om de stekker andersom in het stopcontact te doen (fase en nul omdraaien). Dat gaf bij sommige series ook vreemde storingen (maar wel echt storingen, F1 meen ik uit mijn hoofd).
[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 03-12-2022 09:38 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@Fantastic_fox veel dank voor de uitleg!Fantastic_fox schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:47:
@Marc_Sway Nee ik bedoel het is eigenlijk een ander medium voor weergave net als de app.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn deze ‘energy dashboard’ plaatjes van een standaard template in HA of heb je ze zelf ontworpen?
Doorstroombegrenzer in het cv gedeelte? Of lees ik dat verkeerd?Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:34:
[...]
0) Bijna te lullig voor woorden: Staat de doorstroombegrenzer wel open? Onderop de ketel zit die onder een plastic kapje.
Bedankt voor het meedenken @_JGC_, @Kees85 en @Laica.
Parameter F staat weer op default (70).
Parameter E op 30 gezet en nadraaitijd CV pomp heb ik op 5 minuten gezet.
@Seafarer ik had hem juist op pompstand 1 gezet omdat ik alleen de woonkamer verwarm en met pompstand 2 komt het retourwater warmer terug (dus op stand 1 meer warmte afgifte voor mijn gevoel).
Ik begin steeds meer in te zien dat vroeger (vorige bewoner, andere gasprijzen) dit systeem waarschijnlijk prima werkte met het opstoken van het hele huis en dat nu alleen het verwarmen van de woonkamer met 2 radiatoren icm kickspace problematisch is. Vandaar dat ik kijk wat er te halen valt bij de CV instellingen en of we het zo een beetje OK krijgen (ipv nieuwe radiatoren installeren).
Die kickspace is wel goed in snel de kou uit de keuken krijgen, maar daarna doet ie idd niks, misschien beter om hem dan maar gewoon uit te zetten.
Parameter E op 30 gezet en nadraaitijd CV pomp heb ik op 5 minuten gezet.
@Seafarer ik had hem juist op pompstand 1 gezet omdat ik alleen de woonkamer verwarm en met pompstand 2 komt het retourwater warmer terug (dus op stand 1 meer warmte afgifte voor mijn gevoel).
Ik begin steeds meer in te zien dat vroeger (vorige bewoner, andere gasprijzen) dit systeem waarschijnlijk prima werkte met het opstoken van het hele huis en dat nu alleen het verwarmen van de woonkamer met 2 radiatoren icm kickspace problematisch is. Vandaar dat ik kijk wat er te halen valt bij de CV instellingen en of we het zo een beetje OK krijgen (ipv nieuwe radiatoren installeren).
Die kickspace is wel goed in snel de kou uit de keuken krijgen, maar daarna doet ie idd niks, misschien beter om hem dan maar gewoon uit te zetten.
Persoonlijk denk ik ook dat deze instelling niet goed staat.BdK9001 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:10:
@Grolsch de situatie lijkt hetzelfde als wat ik 2 weken terug had, toen het ineens een stuk kouder werd. Huis kwam niet meer goed uit de nachtverlaging (bleef op 16 steken) en radiatoren werden ook nauwelijks handwarm.
En loos stoken is het ook niet toch? De warmte eindigt altijd ergens in de thermische schil van de woning.
Even een vraag tussendoor:
Ik wil ook het elektrisch verbruik gaan monitoren (grafiek van het verloop) van mijn CV. Dit met een 220V (smart) power plug die ook (met voldoende kleine responsetijd) het elektrische verbruik kan meten en die ook via Wifi (mag ook Zigbee zijn), die data kan doorgeven naar Home Assistant.
Hebben mensen tips voor Make/Model van power plugs die dit kunnen?
Ik wil ook het elektrisch verbruik gaan monitoren (grafiek van het verloop) van mijn CV. Dit met een 220V (smart) power plug die ook (met voldoende kleine responsetijd) het elektrische verbruik kan meten en die ook via Wifi (mag ook Zigbee zijn), die data kan doorgeven naar Home Assistant.
@rvtk Je moet E juist iets hoger zetten zodat je radiatoren meer vermogen af kunnen geven. Alternatief is een iSense gebruiken ipv je Honeywell thermostaat, die loopt gewoon mee als dat nodig is.
Weet niet of jouw Honeywell thermostaat dat doet, maar de mijne destijds vroeg bij inschakelen 90 graden aan de ketel zodat deze altijd ontsteekt. iSense doet dat niet. Ik kan hier prima de temperatuur laten oplopen naar 48, het even laten rondpompen en dan een paar minuten later de 38 graden warmtevraag beantwoorden met alleen water rondpompen zonder te ontsteken.
Weet niet of jouw Honeywell thermostaat dat doet, maar de mijne destijds vroeg bij inschakelen 90 graden aan de ketel zodat deze altijd ontsteekt. iSense doet dat niet. Ik kan hier prima de temperatuur laten oplopen naar 48, het even laten rondpompen en dan een paar minuten later de 38 graden warmtevraag beantwoorden met alleen water rondpompen zonder te ontsteken.
waarom 30? ouder huis oude radiatoren met 30 graden water doe je niks. Probeer die eens op 40 en kijk eens wat er gebeurt.rvtk schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:32:
Bedankt voor het meedenken @_JGC_, @Kees85 en @Laica.
Parameter E op 30
Gevoel ja.gezet en nadraaitijd CV pomp heb ik op 5 minuten gezet.
De gemiddelde temperatuur van de radiator is het afgifte vermogen. Belachelijk voorbeeld: 80 in 80 uit geeft een gemiddlede oppervlakte temperatuur van 80 graden. 80 in 40 uit, is 80 + 40 = 120 :2 = 60 graden oppervlakte temperatuur. Maar bij een te hoge retour heeft de ketel moeite om weer warmte in het water te stoppen. Dus de gulden midden weg zoeken.
Met uitzetten bedoel je de cv kraan dichtzetten?. Want als je de stekker eruit trekt dan blijft er water doorstromen. Mooie bypass.Ik begin steeds meer in te zien dat vroeger (vorige bewoner, andere gasprijzen) dit systeem waarschijnlijk prima werkte met het opstoken van het hele huis en dat nu alleen het verwarmen van de woonkamer met 2 radiatoren icm kickspace problematisch is. Vandaar dat ik kijk wat er te halen valt bij de CV instellingen en of we het zo een beetje OK krijgen (ipv nieuwe radiatoren installeren).
Home assistent topic?Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:44:
Even een vraag tussendoor:
Ik was vooral even benieuwd of hier op het ‘gas topic’ er mensen zijn die ook het elektrisch verbruik van de CV ketel continu meten en in grafieken monitoren. Dat verbruik is immers ook niet bepaald ‘te verwaarlozen’.
Ik denk het wel.Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:10:
Ik was vooral even benieuwd of hier op het ‘gas topic’ er mensen zijn die ook het elektrisch verbruik van de CV ketel continu meten en in grafieken monitoren. Dat verbruik is immers ook niet bepaald ‘te verwaarlozen’.
Maar als je pomp op stand 2 moet staan. Dan kun je daar niet zoveel meer mee winnen. Want met stand 1 krijg je het huis niet warm.
Veel tweak mogenlijkheden zie ik niet.
Aan de andere kant zit precies hetzelfde, heb alleen geen idee hoe dit soort knoppen werken.Seafarer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:59:
[...]
Als je die thermostaat knop eraf haalt wat zie je dan?
Lijkt net alsof die aan de verkeerde kant zit.
:strip_exif()/f/image/GlGjLlBmTgilTeumKwTGrNn0.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar kun je kiezen aan welke zijde je de thermostaat hangt.Martijn08 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:24:
[...]
Aan de andere kant zit precies hetzelfde, heb alleen geen idee hoe dit soort knoppen werken.
[Afbeelding]
Het is slecht te zien, maar staan er cijfertjes op? Dat geeft het vermoeden dat hij wel voorinstelbaar is.
Staat er nergens een merkje op?
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar ik wil graag monitoren hoe dat elektra-verbruik is over de tijd: die is denk ik heel erg gerelateerd aan hoe de pomp draait en (enigszins) de ventilator in de CV behuizing.Seafarer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:20:
[...]
Ik denk het wel.
Maar als je pomp op stand 2 moet staan. Dan kun je daar niet zoveel meer mee winnen. Want met stand 1 krijg je het huis niet warm.
Veel tweak mogenlijkheden zie ik niet.
Als je pomp steeds start en stopt of ander ‘gek piekgedrag’ vertoont, is dat denk ik ook direct te zien in hoe de elektra verbruik-curve verloopt van de hele CV ketel. En dat geeft dan meteen ook inzicht in (mogelijk gek) gasstook-gedrag van de ketel.
Oh. Zou inderdaad kunnen dat die begrenzer alleen voor sww is. Ik ben alweer een paar jaar uit het huis waar die ketel hing weg. Dan zal die flowmeter ook wel alleen voor sww zijn.Seafarer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:11:
[...]
Doorstroombegrenzer in het cv gedeelte? Of lees ik dat verkeerd?
Blijven de aanvoer- en retourtemperatuursensor over.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@rvtk Wat die kickspace betreft, dat is en actief geventileerde convector die bij 43 gradek pas gaat ventileren. Tot dat ding de 43 graden heeft bereikt is het in principe een directe verbinding tussen aanvoer en retour. Als jouw thermostaat dus lager dan 43 graden gaat vragen zorgt die kickspace ervoor dat de temperatuur snel op gaat lopen en bij vraag+5 gaat je ketel uit.
Parameter E dus naar minstens 43 graden, dan heb je 5 graden marge vanaf het moment dat je kickspace gaat verwarmen.
Vandaar ook de opmerking van @Kees85 om dat ding in serie te zetten met een radiator (voor de radiator, niet erna), zodat de radiator de retour naar beneden brengt.
Parameter E dus naar minstens 43 graden, dan heb je 5 graden marge vanaf het moment dat je kickspace gaat verwarmen.
Vandaar ook de opmerking van @Kees85 om dat ding in serie te zetten met een radiator (voor de radiator, niet erna), zodat de radiator de retour naar beneden brengt.
En het CV probleem bij mijn maat binnen 5 minuten opgelost.
Maximaal vermogen stond ingesteld op 9,6KW ipv de 30KW die de CV ketel kan leveren.
max Ta stond op 70, gevraagd werd 70, geleverd werd 50 graden, en meer vermogen was niet beschikbaar.
Na het vermogen van de ketel aangepast te hebben naar 100% schoot de aanvoertemperatuur omhoog! (En het gasverbruik
)
Tnx voor jullie input allemaal, problem solved.
Maximaal vermogen stond ingesteld op 9,6KW ipv de 30KW die de CV ketel kan leveren.
max Ta stond op 70, gevraagd werd 70, geleverd werd 50 graden, en meer vermogen was niet beschikbaar.
Na het vermogen van de ketel aangepast te hebben naar 100% schoot de aanvoertemperatuur omhoog! (En het gasverbruik
Geen merkje, er staan inderdaad cijfers op (zie foto)Seafarer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:30:
[...]
Blijkbaar kun je kiezen aan welke zijde je de thermostaat hangt.
Het is slecht te zien, maar staan er cijfertjes op? Dat geeft het vermoeden dat hij wel voorinstelbaar is.
Staat er nergens een merkje op?
:strip_exif()/f/image/l2rXEP8KtS7qb4ZPuDIdQfx3.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik onder cijfertje 6 kijk dan zie ik een ring die precies een merkje heeft ter hoogte van de 6. Deze ring heeft 2 platte kantjes waar een steeksleutel oppast en dat ziet er draaibaar uit.Martijn08 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:38:
[...]
Geen merkje, er staan inderdaad cijfers op (zie foto) [Afbeelding]
Alleen het merk herken ik niet. En een data blad kan ik ook niet geven.
Dit zijn geen ventielen voor thermostaat kranen. Dus binnenwerk vervangen of het complete ventiel.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:00:
Wie kent deze radiatorknoppen?
We dachten even makkelijk er een tijdklok/thermostaat-knop op te draaien! maar kwamen toen dit gedrocht tegen waarop geen adapter lijkt te passen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: herz ventielen.
Hartje is herz. Daarnaast heeft herz die kenmerkende punt vorm.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:00:
Wie kent deze radiatorknoppen?
We dachten even makkelijk er een tijdklok/thermostaat-knop op te draaien! maar kwamen toen dit gedrocht tegen waarop geen adapter lijkt te passen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hiervoor kan je thermostatische binnenwerken kopen hoef je niet het hele ventiel te vervangen is veel sneller/makkelijker. Sneller is niet altijd goedkoper.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 03-12-2022 15:05 ]
Mensen, ik heb hier een P1 dongle van Homewizard en de bijbehorende App is uitstekend (zoals door vele forumleden ook in gebruik).
Ik wil echter ook een fysiek display in de living die hetzelfde zo’n beetje (realtime) vergeeft.
Dit kan met de GEO TRIO II Energydisplay:
:strip_exif()/f/image/ojlUMtRA3lAP0Fkb80qYFQPT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er ook alternatieve producten op de markt (zo’n fysiek display wat je op tafel kan zetten en direct met de P1 poort)?
Ik wil echter ook een fysiek display in de living die hetzelfde zo’n beetje (realtime) vergeeft.
:strip_exif()/f/image/ojlUMtRA3lAP0Fkb80qYFQPT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er ook alternatieve producten op de markt (zo’n fysiek display wat je op tafel kan zetten en direct met de P1 poort)?
Een goedkope Android tablet waar je de homewizard app op zet?Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:14:
Mensen, ik heb hier een P1 dongle van Homewizard en de bijbehorende App is uitstekend (zoals door vele forumleden ook in gebruik).
[Afbeelding]
Minimaal temp stond op 40 graden, maar als de thermostaat 39 graden vraagt gaat de ketel niet aan of hij gaat uit. Door de minimale temp op 30 te zetten, zal de ketel rustiger en langer branden en beter kunnen moduleren. Als de thermostaat begint met bijv 38 graden vragen en het wordt niet snel genoeg warm zal hij een hogere temp vragen. Nu boven de 40 graden. De kachel brand dan al en hoeft dan niet pas te beginnen met stoken met een hoger vermogen.Seafarer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:56:
[...]
waarom 30? ouder huis oude radiatoren met 30 graden water doe je niks. Probeer die eens op 40 en kijk eens wat er gebeurt.
[...]
Gevoel ja.
De gemiddelde temperatuur van de radiator is het afgifte vermogen. Belachelijk voorbeeld: 80 in 80 uit geeft een gemiddlede oppervlakte temperatuur van 80 graden. 80 in 40 uit, is 80 + 40 = 120 :2 = 60 graden oppervlakte temperatuur. Maar bij een te hoge retour heeft de ketel moeite om weer warmte in het water te stoppen. Dus de gulden midden weg zoeken.
[...]
Met uitzetten bedoel je de cv kraan dichtzetten?. Want als je de stekker eruit trekt dan blijft er water doorstromen. Mooie bypass.
@rvtk proberen kan geen kwaad. Kijk eens wat hij doet met aanvoer en retour temperatuur. Ik zou graag de grafieken zien van voor en na de aanpassing.
Ja, dat is natuurlijk ook een alternatief maar ik wil t ook mobiel ergens op een tafel kunnen zetten en mijn vrouw moet t niet eng vinden om te bedienenolafmol schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:20:
[...]
Een goedkope Android tablet waar je de homewizard app op zet?
Nee zo werkt de HRE niet als je E. goed instelt. Als de thermostaat 39 vraagt en E staat op 40 krijg je 40. Maar een Honeywell vraagt geen 39, die gaat nog veel lager, als je E op 30 zet wordt het 30, en als je temperatuur oploopt omdat radiatoren niks doen met 30 slaat je ketel af bij 35.Laica schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:21:
[...]
Minimaal temp stond op 40 graden, maar als de thermostaat 39 graden vraagt gaat de ketel niet aan of hij gaat uit. Door de minimale temp op 30 te zetten, zal de ketel rustiger en langer branden en beter kunnen moduleren. Als de thermostaat begint met bijv 38 graden vragen en het wordt niet snel genoeg warm zal hij een hogere temp vragen. Nu boven de 40 graden. De kachel brand dan al en hoeft dan niet pas te beginnen met stoken met een hoger vermogen.
Je kunt E. ook instellen op negeren, dan geeft de thermostaat een vraag van 90 gradem, ontsteekt je brander en daarna daalt de vraag direct naar 25, slaat je ketel meteen weer af.
Betref het maximale vermogen limiteren:olafmol schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:31:
[...]
Verder: je CV ketel wordt te warm voor de gevraagde max aanvoer temp, maw kan z'n warmte niet kwijt. Je kunt proberen het max brandervermogen te limiteren, of de pompsnelheid/flow te veranderen, of iets met je afgifte systeem te doen.
Iedere recente ketel zal normaal het vermogen zelf al terugschroeven naar het minimale vermogen.
Dus het verandere van het maximale vermogen heeft hierop geen effect.
Klopt ik heb gisteren toevallig het vermogen van mijn HRE 36/30 teruggezet van 35% naar de default 70% je ziet dan gedrag als in onderstaande figuur. Qua gas is het iets minder zuinig maar scheelt niet veel, heb nu de ketel begrenst op 40%.AriGold schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:24:
[...]
Betref het maximale vermogen limiteren:
Iedere recente ketel zal normaal het vermogen zelf al terugschroeven naar het minimale vermogen.
Dus het verandere van het maximale vermogen heeft hierop geen effect.
/f/image/iwMy70j35HU6OzkLBrx0jZSg.png?f=fotoalbum_large)
Heb je toevallig ook aan die vriend gevraagd wie het vermogen heeft beperkt en wat de rationale was?Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:23:
En het CV probleem bij mijn maat binnen 5 minuten opgelost.
Na het vermogen van de ketel aangepast te hebben naar 100% schoot de aanvoertemperatuur omhoog! (En het gasverbruik)
Van het laatste heb ik zo’n donkerbruin vermoeden…
Ja doe ik sinds afgelopen winter. Dit om mijn vloerverwarmingpomp direct met de cv te laten aanschakelen.Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:54:
[...]
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar ik wil graag monitoren hoe dat elektra-verbruik is over de tijd: die is denk ik heel erg gerelateerd aan hoe de pomp draait en (enigszins) de ventilator in de CV behuizing.
Als je pomp steeds start en stopt of ander ‘gek piekgedrag’ vertoont, is dat denk ik ook direct te zien in hoe de elektra verbruik-curve verloopt van de hele CV ketel. En dat geeft dan meteen ook inzicht in (mogelijk gek) gasstook-gedrag van de ketel.
Ik gebruik een zwave plug. Op domoticz. Hierbij afgelopen 24u.
Je ziet duidelijk dat douchen meer vermogen vraagt, want hogere temperatuur. Verder 3x per uur schakelen en soms (buiten stookseizoen beter zichtbaar) een piekje van 2,5watt die ik nog niet snap.
Remeha tzerra ace uit 2020.
:strip_exif()/f/image/VoS2RJhxEwGtVH1fCYeO7daa.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo lees ik het niet in de handleiding_JGC_ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:21:
[...]
Nee zo werkt de HRE niet als je E. goed instelt. Als de thermostaat 39 vraagt en E staat op 40 krijg je 40. Maar een Honeywell vraagt geen 39, die gaat nog veel lager, als je E op 30 zet wordt het 30, en als je temperatuur oploopt omdat radiatoren niks doen met 30 slaat je ketel af bij 35.
Je kunt E. ook instellen op negeren, dan geeft de thermostaat een vraag van 90 gradem, ontsteekt je brander en daarna daalt de vraag direct naar 25, slaat je ketel meteen weer af.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MCLFllxYJkkwDgiWF0oK1DVp.jpg?f=user_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?