Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.855 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Heinemancp schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:50:
[...]

Ik gebruik een zwave plug. Op domoticz. Hierbij afgelopen 24u.
Je ziet duidelijk dat douchen meer vermogen vraagt, want hogere temperatuur. Verder 3x per uur schakelen en soms (buiten stookseizoen beter zichtbaar) een piekje van 2,5watt die ik nog niet snap.
Remeha tzerra ace uit 2020.

[Afbeelding]
Veel dank, ook voor de grafiek! Ziet er dus naar uit dat die CV grofweg 50 watt elektra gebruikt als ie stookt.

Als je de grafiek wat verder uitrekt over de tijd, zie je dan ook als de brander aan staat voor het CV circuit (en dan uiteraard warmte levert aan dat circuit en ook gas gebruikt), dat het elektra verbruik duidelijk hoger is dan als de brander niet aanstaat? (dus even het tapwater / de douche events even buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Laica schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:54:
[...]

Zo lees ik het niet in de handleiding

[Afbeelding]
Bij de HR had je alleen optie E, die deed precies wat het omschrijft en maakt de ketel waardeloos met OpenTherm op met name Honeywell thermostaten.
Later is daar E. bijgekomen, die de ketel kan laten begrenzen of negeren op wat is ingesteld bij E, of juist beantwoorden alsof het aan/uit is.

Als je gaat negeren ipv begrenzen ga je heel ongelukkig worden met een Honeywell thermostaat, want je ketel gaat heel vaak aan en direct weer uit zolang je thermostaat onder E blijft vragen.
Honeywell doet nml een "word eens wakker ik wil 90" en dan "oh nee doe toch maar 25" regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:52
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:56:
[...]

Ja, dat is natuurlijk ook een alternatief maar ik wil t ook mobiel ergens op een tafel kunnen zetten en mijn vrouw moet t niet eng vinden om te bedienen ;)
er valt ook weinig aan te bedienen toch?
Je ziet alleen je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Het gaat om bewustwording bij de bewoners bij mij in huis 😏
Zo’n duidelijke energieverbruiks display op tafel zal daar vast mee helpen.

Hwt verbruik hier is nl tussen de 5-8 kuub gas per dag…

[ Voor 5% gewijzigd door Marc_Sway op 03-12-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
En in de praktijk ziet dat er zo uit; lekker stook gedrag 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whQvREmvjQlXoqUatitTOPve8tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8yD5lc1R8P0tvO3yQpzjlPn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:08:
Het gaat om bewustwording bij de bewoners bij mij in huis 😏
Zo’n duidelijke energieverbruiks display op tafel zal daar vast mee helpen.

Hwt verbruik hier is nl tussen de 5-8 kuub gas per dag…
Ik denk dat je dat beter in euries kunt laten zien. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ja, die euries moeten groot op dat display!!

Verder over mijn grafiek: die grote pieken ontstaan op de momenten dat we de CV weer aanzetten door het temp setpoint wat we dan weer op 18C zetten…

Zou ik het max vermogen van de ketel wat moeten limiteren om die paar hoge pieken te verminderen?
De ketel hier kan max iets van 42kW leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door Marc_Sway op 03-12-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
_JGC_ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:40:
[...]

Bij de HR had je alleen optie E, die deed precies wat het omschrijft en maakt de ketel waardeloos met OpenTherm op met name Honeywell thermostaten.
Later is daar E. bijgekomen, die de ketel kan laten begrenzen of negeren op wat is ingesteld bij E, of juist beantwoorden alsof het aan/uit is.

Als je gaat negeren ipv begrenzen ga je heel ongelukkig worden met een Honeywell thermostaat, want je ketel gaat heel vaak aan en direct weer uit zolang je thermostaat onder E blijft vragen.
Honeywell doet nml een "word eens wakker ik wil 90" en dan "oh nee doe toch maar 25" regeling.
👍 Ik snap 'm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:19:
En in de praktijk ziet dat er zo uit; lekker stook gedrag 😁

[Afbeelding]
Maar die piekjes s'nachts duiden toch op een warmtewisselaar die warm gehouden wordt voor niets?
Oftewel de comfort stand warmwater staat aan?

Dat kun je toch nog wel uittweaken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
Seafarer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:50:
[...]

Maar die piekjes s'nachts duiden toch op een warmtewisselaar die warm gehouden wordt voor niets?
Oftewel de comfort stand warmwater staat aan?

Dat kun je toch nog wel uittweaken? :)
Hoeft niet. Was bij mij een oude fiberring voor het gasblok die bij de jaarlijkse beurt nooit vervangen werd door installateur. Ook de andere rubbers niet overigens. Op mijn verzoek de fiberring laten vervangen (ik rook gas hij niet en zelfs de detector detecteerde het niet). Nu max 1 piekje van 0,001 m3 per nacht bij de homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Laica schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:02:
[...]

Hoeft niet. Was bij mij een oude fiberring voor het gasblok die bij de jaarlijkse beurt nooit vervangen werd door installateur. Ook de andere rubbers niet overigens. Op mijn verzoek de fiberring laten vervangen (ik rook gas hij niet en zelfs de detector detecteerde het niet). Nu max 1 piekje van 0,001 m3 per nacht bij de homewizard.
Dat begrijp ik niet helemaal. Een lekkage is continue dat zou dus een rechte lijn opleveren?
Een warmtewisselaar die opgewarmd wordt geeft een duidelijk piekje lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
Je moet het zien als een oude meter. Je hebt 1l (0,001m3) gas nodig voordat de meter verspringt de homewizard ziet alleen het verspringen van de meter. Je hebt wel een continu lek, maar voordat de meter verspringt kunnen er uren voorbij gaan, daarom zie je die piekjes nu niet overdag, omdat ze wegvallen in het normale verbruik. Kijk je daarentegen in de zomer zie je ze ook overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
Een warmte wisselaar geeft denk ik ook piekjes, maar dan groter dan 0,001m3.
De homewizard geeft een vertekend beeld, omdat de schaal en dus hoogte van pieken verandert naargelang de hoeveelheid gas er wordt verbruikt.
Als je een gaslek hebt die een vlakke lijn geeft, zou ik de gaskraan dichtdraaien en iemand laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:27:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal. Een lekkage is continue dat zou dus een rechte lijn opleveren?
Een warmtewisselaar die opgewarmd wordt geeft een duidelijk piekje lijkt mij.
Bedankt voor al jullie feedback. Die kleine piekjes zijn idd heel raar en al heel lang probeer ik er achter te komen wat de oorzaak is (en om dit ook op te lossen).
Zou erg fijn zijn als jullie kunnen helpen hier mee 😁

Paar startpunten:

- De piekjes zijn op regelmatige intervals van ca 3 uur.
- Ze zijn ca 0.028 m3 gas hoog.
- De brander ontsteekt dan ook werkelijk.
- Ook ‘s nachts gebeurt dit en ik ben er diverse malen voor uit mijn bed geweest de laatste 2 jaar om te kijken bij de ketel ‘why the hell’ dat ding ‘s nacht een kort moment aanslaat en na 2 min weer stopt.

De ketel is een Itho Klimax II. Ik heb eerder al 2x gecheckt, de eco-stand staat echt uit (in het menu van de ketel).

De kamerthermostaat is de Itho IK 400 OT, daar zit ook een optie in het menu voor eco. En daar staat ie echt ook op eco-stand!

Zelf heb ik wel eens gedacht dat het een software issue (of bewuste geprogrammeerd door Itho) is van de CV-ketel. Ik heb ze er ooit eens over gemaild, maar nooit antwoord ontvangen… 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8yymt-jGQq9BKL8gUXV2M_jcvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6mAK5fRGCxRL8dRNOUeiag7Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Omgerekend op jaarbasis kost mij dit dus met de huidige gasprijs dus ca €245 !

Wat nu? Eerst eens een andere oude Opentherm thermostaat zoeken om daarmee te testen?

[ Voor 6% gewijzigd door Marc_Sway op 04-12-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 19:45
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:10:
[...]

Veel dank, ook voor de grafiek! Ziet er dus naar uit dat die CV grofweg 50 watt elektra gebruikt als ie stookt.

Als je de grafiek wat verder uitrekt over de tijd, zie je dan ook als de brander aan staat voor het CV circuit (en dan uiteraard warmte levert aan dat circuit en ook gas gebruikt), dat het elektra verbruik duidelijk hoger is dan als de brander niet aanstaat? (dus even het tapwater / de douche events even buiten beschouwing gelaten).
Nee dat detailniveau zie je niet. Want dz niet het op per 5 min. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67oCEEjmZs7K5fgO6Ubj1_dDiSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pstkWNnXsaEnff8Jnn1xK1zD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Het zijn wel heel regelmatige pieken en van gelijke hoogte, met een interval tijd van iets van 15 min (als ik het goed zie op de grafiek). Dit alles ook ‘s nachts.
Betekent dit dat je pomp sowieso welke 15 min gestart wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:34:
[...]

Bedankt voor al jullie feedback. Die kleine piekjes zijn idd heel raar en al heel lang probeer ik er achter te komen wat de oorzaak is (en om dit ook op te lossen).
Zou erg fijn zijn als jullie kunnen helpen hier mee 😁

Paar startpunten:

- De piekjes zijn op regelmatige intervals van ca 3 uur.
- Ze zijn ca 0.028 m3 gas hoog.
- De brander ontsteekt dan ook werkelijk.
- Ook ‘s nachts gebeurt dit en ik ben er diverse malen voor uit mijn bed geweest de laatste 2 jaar om te kijken bij de ketel ‘why the hell’ dat ding ‘s nacht een kort moment aanslaat en na 2 min weer stopt.

De ketel is een Itho Klimax II. Ik heb eerder al 2x gecheckt, de eco-stand staat echt uit (in het menu van de ketel).

De kamerthermostaat is de Itho IK 400 OT, daar zit ook een optie in het menu voor eco. En daar staat ie echt ook op eco-stand!

Zelf heb ik wel eens gedacht dat het een software issue (of bewuste geprogrammeerd door Itho) is van de CV-ketel. Ik heb ze er ooit eens over gemaild, maar nooit antwoord ontvangen… 7(8)7

[Afbeelding]
De thermostaat kun je gemakkelijk uitsluiten. Koppel die eens een keer los 's avonds en 's morgens weer aan. Zie je meteen of je er dan ook last van hebt.

De ECO stand betekent bij elke fabrikant wat anders. Bij Intergas wil je die uit hebben, bij Nefit juist aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Blihi schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:47:
[...]

De thermostaat kun je gemakkelijk uitsluiten. Koppel die eens een keer los 's avonds en 's morgens weer aan. Zie je meteen of je er dan ook last van hebt.
OK, goed idee, ga ik komende nacht testen! Hoop dat de CV ketel (Itho) niet in storing springt als de draden naar de kamerthermostaat los hangen >:)

@Heinemancp Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom jouw ketel elke ca 15 min een stroompiek laat zien van ca 50 watt. Zijn dat restarts van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:32:
[...]

OK, goed idee, ga ik komende nacht testen! Hoop dat de CV ketel (Itho) niet in storing springt als de draden naar de kamerthermostaat los hangen >:)

@Heinemancp Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom jouw ketel elke ca 15 min een stroompiek laat zien van ca 50 watt. Zijn dat restarts van de pomp?
Elke 20min verwarmingsvraag van min. 5min per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:48
Ik heb een Intergas Xtreme 30 en ben zoekende naar wat hulp m.b.t. het afstellen van mijn CV installatie.

Situatie:
  • Hoekhuis uit 1979, 350m3 inhoud, redelijk geisoleerd met alles dubbelglas.
  • Geen vloerverwarming maar 13 radiatoren. Alle radiatoren hebben ouderwetse knoppen, geen voetventielen of flow instellingen. Plan is wel om deze door Danfoss knoppen te vervangen.
  • Airco in 4 slaapkamers waarvan de radiatoren op dit moment dicht staan.Gebruik de airo voor verkoelen en verwarmen.
  • De 13 radiatoren hebben een totaalvermogen van 19.519 watt. De 4 radiatoren die dichtstaan hebben een totaal vermogen van 5508 watt. Wat dus in gebruik is komt dus neer op 14.011 watt.
Intergas Xtreme 30 Instellingen op dit moment:
  • P010 - max CV vermogen: 60%
  • P011 - min CV vermogen: 23% (kan niet lager)
  • P031 - CV-pomp max: 60%
  • P032 - CV-pomp min: 40 (lager dan 37 gaan de leidingen ruisen)
  • P033 - CV-pomp nadraaitijd: 1
  • P036 - Antipendel: 5
  • P050 - Aanvoertemp: 65
  • P057 - Reactie OT en RF thermostaat: 1 (OT bepaalt Taanv)
  • P075 - Boiler temp: 65
  • P076 - WW comfort: 0 (uit)
Ik lees de gasmeter uit met P1 en in DSRM. Gisteren een gas verbruik van 9 kuub. Dit zou lager moeten kunnen naar mijn idee.

Ik heb al veel gelezen in dit topic maar de meeste hier hebben vloerverwarming waardoor ik de instellingen niet kan overnemen. Via Youtube John Visser gevonden, maar die instellingen werkte totaal niet: onconfortable warm in huis en veel hoger gasbruik.

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
  • P057 van OT naar aan/uit. Resultaat hoger gasbruik.
  • Spelen met P010: van 50 naar 100% en waardes daartussen.
  • Pompsnelheid P031 en P032: radiatoren moeten hun warmte kunnen afgeven, dus mijn gevoel zegt langzame flow.
  • P050 temperatuur: alles tussen 50 en 80 graden.
Tips? Ben een beetje verdwaald inmiddels in de instellingen... 8)7

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Wat is het max CV water vermogen van die Intergas Xtreme 30?

Mijn ketel hier heeft een max vermogen van ca 42kW.
Gezien de hoge energieprijzen stoken wij alleen nog maar in de living = 2 convectorputten + een grote radiator in de erker.’

Hierdoor merkte ik dat de ketel vrij regelmatig in pendeling raakt, waardoor er veel (heel) korte stooktijden ontstond, wat echt funest is voor je gasverbruik.
De ketel kon onder Opentherm zijn minimale vermogen (ca 10kW) niet goed kwijt in het CV water circuit. En kon ook daarmee niet gecontroleerd netjes de living opwarmen door de vele starts en stops van de brander.

De max vermogen stond hier nog op 90%, ik heb dit vanochtend op z’n laagste stand gezet (is nu 30%) en direct is het pendelen daarna heel erg verminderd!
Speelt ook zoiets bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:48:
Wat is het max CV water vermogen van die Intergas Xtreme 30?

Mijn ketel hier heeft een max vermogen van ca 42kW.
Gezien de hoge energieprijzen stoken wij alleen nog maar in de living = 2 convectorputten + een grote radiator in de erker.’

Hierdoor merkte ik dat de ketel vrij regelmatig in pendeling raakt, waardoor er veel (heel) korte stooktijden ontstond, wat echt funest is voor je gasverbruik.
De ketel kon onder Opentherm zijn minimale vermogen (ca 10kW) niet goed kwijt in het CV water circuit. En kon ook daarmee niet gecontroleerd netjes de living opwarmen door de vele starts en stops van de brander.

De max vermogen stond hier nog op 90%, ik heb dit vanochtend op z’n laagste stand gezet (is nu 30%) en direct is het pendelen daarna heel erg verminderd!
Speelt ook zoiets bij jou?
Dat was dus de thermostaat die te snel te hoge temperatuur vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:54:
[...]

Dat was dus de thermostaat die te snel te hoge temperatuur vraagt.
Correct! En omdat de ketel z’n vermogen niet kwijt kon omdat we dit jaar voor het eerst alleen nog maar (tot nu toe) de living verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Heinemancp schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:37:
[...]

Elke 20min verwarmingsvraag van min. 5min per uur.
Jullie stoken dus ‘s nachts ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:14

dbzfan

Nee.

BigEagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:18:
Ik heb een Intergas Xtreme 30 en ben zoekende naar wat hulp m.b.t. het afstellen van mijn CV installatie.

Situatie:
  • Geen vloerverwarming maar 13 radiatoren. Alle radiatoren hebben ouderwetse knoppen, geen voetventielen of flow instellingen. Plan is wel om deze door Danfoss knoppen te vervangen.
  • Airco in 4 slaapkamers waarvan de radiatoren op dit moment dicht staan.Gebruik de airo voor verkoelen en verwarmen.
  • De 13 radiatoren hebben een totaalvermogen van 19.519 watt. De 4 radiatoren die dichtstaan hebben een totaal vermogen van 5508 watt. Wat dus in gebruik is komt dus neer op 14.011 watt.
Ik lees de gasmeter uit met P1 en in DSRM. Gisteren een gas verbruik van 9 kuub. Dit zou lager moeten kunnen naar mijn idee.

Ik heb al veel gelezen in dit topic maar de meeste hier hebben vloerverwarming waardoor ik de instellingen niet kan overnemen. Via Youtube John Visser gevonden, maar die instellingen werkte totaal niet: onconfortable warm in huis en veel hoger gasbruik.

• Pompsnelheid P031 en P032: radiatoren moeten hun warmte kunnen afgeven, dus mijn gevoel zegt langzame flow.
Al dat kleine tweaken zal gerommel in de marge zijn.. met 9 radiatoren is zo'n gasverbruik niet echt abnormaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26

Situatie:

Hier vergelijk bare 2onder 1 kap woning, tevens afgelopen zomer nageisoleert, jaga's en kortere/dunnere meerlagenbuis naar oude gereviseerde intergas 24/18 ketel.

Had gister 6M3 kuub gas, wat hier ook veel helpt is de woonkamer deur naar de gang dichthouden, scheelt zo 25% gas. We verwarmen woonkamer, half open keuken, bijkamertje, badkamer, wc.
Boven en gang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
@dbzfan, @ptr1968: Bedankt! Dan weet ik dat er niet veel meer is te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Martijn08 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:38:
[...]

Geen merkje, er staan inderdaad cijfers op (zie foto) [Afbeelding]
Heeft iemand enig idee, hoe je dit soort kranen kunt inregelen en waar die cijfertjes voor staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
6 is volle doorstroming, 1 minimaal.

aan de ring met inkeping trekken of drukken en draaien naar gewenst nummer, niet er tussenin zetten!

[ Voor 4% gewijzigd door ptr1968 op 04-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter

Situatie:

Jij bent de eerste van wie ik hoor dat de instellingen van JV leidden tot te veel warmte. Meestal is dat juist andersom doordat het vermogen te laag wordt ingesteld.

Bij een ketel haal je het hoogste rendement bij een zo laag mogelijke Tr voor de warmteterugwinning uit waterdamp. Omdat je enkel radiatoren hebt, kan de Ta best wat hoger zijn. De ΔT is dan groot. Afhankelijk wat de warmtevraag van de woning, pas je de flow van de pomp op aan. In de regel is deze laag bij een grote ΔT.

Dus max pompsnelheid beperken, Ta max rond de 75 °C en vermogen ketel beperken, doch niet lager dan het warmteverlies van de woning. Aan/uit werkt als regeling beter dan OT in dat geval.

Let erop dat het systeem dan trager zal reageren, dus pas geen of weinig nachtverlaging toe.

Omdat iedere woning anders is, zul je de exacte instellingen zelf moeten uitproberen, maar in grote lijnen moet je het zo inrichten.

Edit:
Ik ga er wel vanuit dat je eerst alles netjes waterzijdig hebt ingeregeld. Daar haal je de meeste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb mijn CV zo goed mogelijk waterzijdig afgesteld op de pomp na, de overgedimensioneerde ketel is een pak rustiger geworden. Vermogen verlaagd, temperatuur niet en ik verschiet wel van de hoge temperatuur (55°C) dat de ketel af en toe wenst te gebruiken om de temperatuur aan te houden en soms dan weer niet (35-45°C).

De intelligente pomp staat nog op 7, maar ik heb ook al op 1, 2, 3, 4 geprobeerd en proporsionele druk 5 (dat zou dan niet intelligent zijn). Ik krijg of houd altijd alles warm en percipieer zelf geen verschil. Het elektriciteit verbruik is ook hetzelfde, gas verbruik weet ik niet … Wat kies ik best, wat zijn de verschillen of hoe test ik dit?

Intelligente stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDMPsMRI0PRSktvi39IgRp1ObO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmxFtAR2NZ5uADKfH1clKoBh.jpg?f=fotoalbum_large

Of niet intelligente stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MxSFWbNa1EdIjLuO8Mkgs_Wi9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V90Yrg1TMgs0Rtur29I8RRDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nacht en zone verlaging ben ik aan het testen, deze zeer goed geïsoleerde renovatie met ventilatie D zakt de woonkamer naar 18°C op 10 uur. De rest van het huis is net iets warmer (minder glas). S’morgens is het snel terug 21°C, maar het blijft koud aanvoelen om thuis te werken. De vrouw zit met jas aan en wil 22°C. Tegen de avond is de temperatuur goed.

Als ik echter s’nachts verlaag naar 19,5°C, overdag 20,5°C instel & heel het huis verwarm, dan is 20,5 prima om thuis te werken, ook voor de vrouw. Ik lijk toch wel meer te verbruiken, maar daar tegenover staat meer comfort.

Enkel Jaga Strada trouwens, voorlopig zonder DBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
poing schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:43:
Ik heb mijn CV zo goed mogelijk waterzijdig afgesteld op de pomp na, de overgedimensioneerde ketel is een pak rustiger geworden. Vermogen verlaagd, temperatuur niet en ik verschiet wel van de hoge temperatuur (55°C) dat de ketel af en toe wenst te gebruiken om de temperatuur aan te houden en soms dan weer niet (35-45°C).

De intelligente pomp staat nog op 7, maar ik heb ook al op 1, 2, 3, 4 geprobeerd en proporsionele druk 5 (dat zou dan niet intelligent zijn). Ik krijg of houd altijd alles warm en percipieer zelf geen verschil. Het elektriciteit verbruik is ook hetzelfde, gas verbruik weet ik niet … Wat kies ik best, wat zijn de verschillen of hoe test ik dit?

Intelligente stand:
[Afbeelding]

Of niet intelligente stand:
[Afbeelding]

Ook nacht en zone verlaging ben ik aan het testen, deze zeer goed geïsoleerde renovatie met ventilatie D zakt de woonkamer naar 18°C op 10 uur. De rest van het huis is net iets warmer (minder glas). S’morgens is het snel terug 21°C, maar het blijft koud aanvoelen om thuis te werken. De vrouw zit met jas aan en wil 22°C. Tegen de avond is de temperatuur goed.

Als ik echter s’nachts verlaag naar 19,5°C, overdag 20,5°C instel & heel het huis verwarm, dan is 20,5 prima om thuis te werken, ook voor de vrouw. Ik lijk toch wel meer te verbruiken, maar daar tegenover staat meer comfort.

Enkel Jaga Strada trouwens, voorlopig zonder DBE.
Gaat ook over gevoelstemp vaak, die voelt vaak lekker tijdens verwarmen.

Als ik hier door de jaga,s 55 graden water klets, dan voelt dat lekker tijdens verwarmen.

Met lagere pompsnelheid voel je minder warmte, maar halve graad afkoeling is dan ook minder.

Voor thuiswerkplek kan je evt extra ir paneeltje doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
BigEagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:40:
@dbzfan, @ptr1968: Bedankt! Dan weet ik dat er niet veel meer is te halen.
Zeker wel. Isoleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 22:20
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:10:
[...]

(...)
Hier nog een grafiek, mocht het interessant zijn. Ik gebruik een Z-wave smartplug van Robbshop, en dat schijnt een rebranded product van Zooz te zijn. Ik lees die uit in Home Assistant. De vermogensplaatjes zien er vrij nauwkeurig uit.

Ik heb mijn CV er op aangesloten om te zien wat hij doet, zonder er naast te hoeven blijven zitten. Op deze manier heb ik hem ook al een keer zien pendelen toen ik wat CV parameters verkeerd had gekozen. Liever lees ik trouwens de temperaturen van de ketel uit, maar dat moet ik nog regelen.

Wat je vooral ziet is het energieverbruik van de pomp.
Bij gewoon gebruik is het zo'n 65 Watt. Bij het nadraaien zo'n 54 Watt. Ik vermoed dus dat gewoon gebruik dus de pomp + de ventilator bij de verbrander is. De ventilator zal zo'n 11 Watt verbruiken. Standby verbruik is ongeveer 1,7 Watt. Wat alle kleine afwijkingen zijn, daar ben ik nog niet achter.

Bij het stabiel houden van de kamertemperatuur, of licht verhogen warmtevraag gaat de ketel 4x per uur 'aan'.

Ik heb een Intergas Kombi Kompact HRE 36/30. De pompstand staat op 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nYBp-Qzkw6ANmsC-GnLvQtDHXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNR2yKlZBVHXXAeOzCMAnm3W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
President schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:36:
Hmm, het wordt hier niet warm in huis en ik weet niet of ik dan iets verkeerd heb gedaan bij de cv..

Situatie: rehema iSense op zolder en een Honeywell ronde thermostaat beneden.

De Honeywell geeft 17 graden aan en heb ik naar 18,5 gedraaid. Er staat een vlam symbool op de thermostaat, hij constateert dus dat de ruimte moet opwarmen.

Boven op de iSense geeft die aan dat het 18,5 graden is... Huh?

https://files.fm/u/ak5ngmb6k

Pakt die nou de temperatuur van de zolder kamer waar de cv hangt? Maakt die geen verbinding met de thermostaat die beneden in de woonkamer hangt?

Ik heb de iSense nu maar nog verder omhoog gedraaid?
Heb je een isense en een honeywell rond wat? ( aan/uit of modulerend) aan een willekeurige ketel zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Klopt inderdaad :P

Dak is al wel gedaan, zijgevel en vloer kunnen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
ptr1968 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:16:
6 is volle doorstroming, 1 minimaal.

aan de ring met inkeping trekken of drukken en draaien naar gewenst nummer, niet er tussenin zetten!
Dank! Probleem met een warme retour is inmiddels verholpen. Het zat hem in een stelschroef aan de onderkant die horizontaal stond i.p.v. verticaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33EydRASZQpvNBBo7pKZMF_Ym4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qEd3JYVFbSpXakLFv5gDQMw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Martijn08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:23:
[...]

Dank! Probleem met een warme retour is inmiddels verholpen. Het zat hem in een stelschroef aan de onderkant die horizontaal stond i.p.v. verticaal.

[Afbeelding]
Dus eigenlijk waren aan en afvoer gewoon met elkaar verbonden dmv dat schroefje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
Seafarer schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:27:
[...]

Dus eigenlijk waren aan en afvoer gewoon met elkaar verbonden dmv dat schroefje?
Ja blijkbaar zorgt die schroef in een bepaalde stand voor een soort scheiding, waardoor nu het water gedwongen wordt om meer door de radiator te lopen en er niet gelijk een gedeelte naar de retour doorgestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
scofield schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:01:
[...]

Heb je een isense en een honeywell rond wat? ( aan/uit of modulerend) aan een willekeurige ketel zitten?
De iSense zit aan een rehema Calante.. maar geeft sinds vanochtend een E14 storing, dus zal sowieso een dienst moeten bellen :-(

Na het resetten konden we wel weer warm douchen vanmiddag, maar nu weer dezelfde storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@President Krijgt die ketel wel onderhoud? Storing wijst op gebrek aan ionisatie, 5 mislukte branderstarts. Is ofwel een afgefikte ionisatiepen, ofwel iets met de kabel of de ontsteker.

Ik ken jouw ketel niet, maar bij Intergas zou je zoiets al ruim vantevoren gemerkt hebben vanwege plofjes :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
_JGC_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:34:
@President Krijgt die ketel wel onderhoud? Storing wijst op gebrek aan ionisatie, 5 mislukte branderstarts. Is ofwel een afgefikte ionisatiepen, ofwel iets met de kabel of de ontsteker.

Ik ken jouw ketel niet, maar bij Intergas zou je zoiets al ruim vantevoren gemerkt hebben vanwege plofjes :P.
maart 2021 voor het laatst, ontstekingspen toen gedaan. Was toevallig al weer aan het zoeken geweest paar weken geleden, maar Feenstra had bijvoorbeeld aangegeven tot april 2023 geen onderhoud te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
President schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:40:
[...]
maart 2021 voor het laatst, ontstekingspen toen gedaan. Was toevallig al weer aan het zoeken geweest paar weken geleden, maar Feenstra had bijvoorbeeld aangegeven tot april 2023 geen onderhoud te doen...
Wel wat vroeg voor een pin. Maar verschilt per ketel, de een vreet elke 2-3 jaar zo'n ding, de ander doet er een ketel leven lang mee (ik heb nog de originele van 2010 in mijn Intergas ketel).

Kan ook maar zo zijn dat het kabeltje inmiddels versleten is, dan geeft ie doorslag en heb je geen vonk. Heb dat bij mijn Intergas ketel ook gehad. Dat was bij mij toen lekker ploffen als ie na 3x proberen toch ontstak en de branderkamer inmiddels goed gevuld was met gas/lucht mengsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
_JGC_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:46:
[...]

Wel wat vroeg voor een pin. Maar verschilt per ketel, de een vreet elke 2-3 jaar zo'n ding, de ander doet er een ketel leven lang mee (ik heb nog de originele van 2010 in mijn Intergas ketel).

Kan ook maar zo zijn dat het kabeltje inmiddels versleten is, dan geeft ie doorslag en heb je geen vonk. Heb dat bij mijn Intergas ketel ook gehad. Dat was bij mij toen lekker ploffen als ie na 3x proberen toch ontstak en de branderkamer inmiddels goed gevuld was met gas/lucht mengsel.
Ik heb geen ploffingen gehoord moet ik toegeven, cv zelf komt uit 2015. Weet ook niet of ik zelf iets makkelijk kan doen of controleren?

Scheelt dat het nu 20 graden in de woonkamer is en we 17-18 graden prima vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:05:
[...]

Jullie stoken dus ‘s nachts ook wat.
Zeker. Ik houd 24u p. dag dezelfde temperatuur aan. Empirisch vastgesteld dat dit tot het laagste gasverbruik zorgt. En de vloerverwarming helpt natuurlijk ook niet in het snel reageren op een warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ptr1968 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:23:
[...]

Gaat ook over gevoelstemp vaak, die voelt vaak lekker tijdens verwarmen.

Als ik hier door de jaga,s 55 graden water klets, dan voelt dat lekker tijdens verwarmen.

Met lagere pompsnelheid voel je minder warmte, maar halve graad afkoeling is dan ook minder.

Voor thuiswerkplek kan je evt extra ir paneeltje doen?
Met de pomp snelheid moet ik dus nog spelen, maar voorlopig voel ik op 20,5 (continu) geen extra 55 graden warmte gevoel of afkoeling. De massa blijft warm.

Dat IR Paneel, ja daar heb ik over nagedacht, maar met regelmatig 2 thuis werkers examens en dan vakantie, … weet ik niet of dit beter is dan alles te verwarmen. Woonkamer 20,5C° en de rest 19,5 a 20°C volgens de metingen (en afstelling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een kort vraagje , we hebben op 3 verdiepingen vloerverwarming (bg, 1e en 2e verdieping), resp. 12 groeps, en 2x 5 groeps verdeler met pomp. De thermostaat hangt op de bg. Hoe kan ik dat het beste inregelen? De thermostaat op de pomp terugdraaien of de knoppen vd afzonderlijke slangen dichter draaien?

Of kan ik beter op iedere verdieping een thermostaat hangen ?

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2022 19:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Sport_Life schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:53:
Even een kort vraagje , we hebben op 3 verdiepingen vloerverwarming (bg, 1e en 2e verdieping), resp. 12 groeps, en 2x 5 groeps verdeler met pomp. De thermostaat hangt op de bg. Hoe kan ik dat het beste inregelen? De thermostaat op de pomp terugdraaien of de knoppen vd afzonderlijke slangen dichter draaien?

Of kan ik beter op iedere verdieping een thermostaat hangen ?
Maar is er een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:04:
[...]

Correct! En omdat de ketel z’n vermogen niet kwijt kon omdat we dit jaar voor het eerst alleen nog maar (tot nu toe) de living verwarmen.
Ik had dus mijn max vermogen van mijn CV vanochtend terug geschroefd naar 30% wat er toe leidde dat het pendelen van deze ketel helemaal weg was.

Vanavond kreeg ik de living echter niet echt warm en heb het max vermogen nu wat hoger gezet: 50%. Nog steeds geen pendelen, dus dat is goed!

Zijn er forumleden hier die het ketel max vermogen (%) ook aanpassen afhankelijk van hoe de buitentemperatuur afneemt (of toeneemt) gedurende het stookseizoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Temperatuur is lastig te regelen. Dus ik wil de bg op 20 graden en boven op 18/19.
Nu is het boven vaak warmer.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:31:
[...]

Ik had dus mijn max vermogen van mijn CV vanochtend terug geschroefd naar 30% wat er toe leidde dat het pendelen van deze ketel helemaal weg was.

Vanavond kreeg ik de living echter niet echt warm en heb het max vermogen nu wat hoger gezet: 50%. Nog steeds geen pendelen, dus dat is goed!

Zijn er forumleden hier die het ketel max vermogen (%) ook aanpassen afhankelijk van hoe de buitentemperatuur afneemt (of toeneemt) gedurende het stookseizoen?
Heb m hier ook op 50% max staan, [evenals startvermogen]
Als t warmer is buiten kan je zien in grafiek dat ie sneller terug moduleert, paar weken terug tot 15% zelfs, nu tot 28%.
Een beetje hr ketel hoort dat zelf te regelen.

Had m tijdje terug op 30% vermogen gezet maar dat modulerde slechter/onrustiger
Je limiteerd de ketel dan teveel.
Dit geldt dus voor Opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:55
Voor mijn schoonouders ben ik op zoek naar de toegangscode voor het servicemenu van een daalderop comfort classic 130 30/50+. Wie weet waar ik die kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
President schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:15:
[...]

De iSense zit aan een rehema Calante.. maar geeft sinds vanochtend een E14 storing, dus zal sowieso een dienst moeten bellen :-(

Na het resetten konden we wel weer warm douchen vanmiddag, maar nu weer dezelfde storing
Kan zelfs wel verstopping van de warmtewisselaar zijn, maar dat is meetbaar met bepaalde apparatuur. Kan echt van alles zijn, geen ontsteking, wel ontsteking maar geen vlamvorming, wel vlamvorming maar zwakke ionisatie.......

[ Voor 12% gewijzigd door scofield op 04-12-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
bobke77 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:57:
Voor mijn schoonouders ben ik op zoek naar de toegangscode voor het servicemenu van een daalderop comfort classic 130 30/50+. Wie weet waar ik die kan vinden?
Wat zou je willen zien of aanpassen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Hier 25% min en 32% max. Stookt van 6:00 tot 22:00 door (met tussenpozen) op laaglast zonder dat ik het idee heb dat ie het niet trekt. 's morgens eerst van 6:00 tot 7:00 om het 18 graden te krijgen, daarna van 7:00 tot 8:00 om er 19.5 van te maken (wat dan om 8:30 gelukt is).

Thermostaat staat hier ingesteld om max 60 minuten vantevoren te beginnen, als ie dan onder de 18 vandaan moet komen naar 19.5 redt ie het niet. Kan de aanvang langer zetten, maar dan zit ik op dagen dat het minder koud is om 7 uur al met 19.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
[...]

Hier de Nefit trendline hrc 30 cw5 ook een paar maanden geleden op het minimale vermogen van 6.9kw gezet en de aanvoertemperatuur op 75 graden. Volgens de John Visser methode. Destijds ook de vloerverwarming verdeler vervangen door een gesloten verdeler zonder pomp. Vloerverwarming ligt als hoofdverwarming, 100m2. Pompsnelheid naar 70% gezet min en max.
Nu het buiten kouder wordt heb ik het vermogen verhoogd naar 9 kw en wordt het heerlijk en snel warm.

Tevens nu aan het experimenteren met iets nachtverlaging. Wie heeft hier ervaring mee? Valt hier winst te halen mbt gasverbruik?
Of beter 24/7 dezelfde temperatuur laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
ptr1968 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:47:
[...]

Heb m hier ook op 50% max staan, [evenals startvermogen]
Als t warmer is buiten kan je zien in grafiek dat ie sneller terug moduleert, paar weken terug tot 15% zelfs, nu tot 28%.
Een beetje hr ketel hoort dat zelf te regelen.

Had m tijdje terug op 30% vermogen gezet maar dat modulerde slechter/onrustiger
Je limiteerd de ketel dan teveel.
Dit geldt dus voor Opentherm.
Geinig! Ik ben dus niet de enige die over dit soort dingen zit na de denken. Eigenlijk zitten wij handmatig te doen wat Opentherm automatisch zou moeten doen! 8)7

OT zou echt eens een make-over moeten hebben! Stukje simpele logica kan er zo in:

- pendelt de CV vaak en staat max vermogen op 80%+ schakel dan het max vermogen met stappen van 20% omlaag tot het pendelen praktisch geheel weg is.

- wordt de ruimte waar de kamerthermostaat hangt niet snel genoeg warm en is er genoeg flow door het hele systeem en staat het max vermogen onder de 40%, ga dit max vermogen eerst met 1 stap van 20% verhogen, kijk dan of de ruimte wel een beetje normaal opwarmt en ga anders weer 20% hoger, etc.

OT is een oude man geworden. Maandag zit ie op een paard ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Sport_Life schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:38:
[...]

Temperatuur is lastig te regelen. Dus ik wil de bg op 20 graden en boven op 18/19.
Nu is het boven vaak warmer.
Je kunt dan wat minder cv water naar de te warme vloerverwarmingen laten stromen. Door deze te knijpen met een ventiel. Of wat jezelf voorsteld de thermostaat kraan ietsje lager zetten direct op de vloerverwarming.
En dan kijken of je daar tevreden mee bent.

Of een dure zone regeling kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:10:
[...]

Geinig! Ik ben dus niet de enige die over dit soort dingen zit na de denken. Eigenlijk zitten wij handmatig te doen wat Opentherm automatisch zou moeten doen! 8)7

OT zou echt eens een make-over moeten hebben! Stukje simpele logica kan er zo in:

- pendelt de CV vaak en staat max vermogen op 80%+ schakel dan het max vermogen met stappen van 20% omlaag tot het pendelen praktisch geheel weg is.

- wordt de ruimte waar de kamerthermostaat hangt niet snel genoeg warm en is er genoeg flow door het hele systeem en staat het max vermogen onder de 40%, ga dit max vermogen eerst met 1 stap van 20% verhogen, kijk dan of de ruimte wel een beetje normaal opwarmt en ga anders weer 20% hoger, etc.

OT is een oude man geworden. Maandag zit ie op een paard ;w
Niet lullig bedoeld, maar wat je hier omschrijft is precies wat mijn iSense thermostaat doet met het vermogen van de Quinta ketel. En bij mijn weten praten ze nog steeds OT met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Marc_Sway nee dat is allemaal standaard wetk niets aan gedaan zelf eigenlijk even de sensor van de homewizard in het energydashboard zetten en klaar.
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:38:
[...]

@Fantastic_fox veel dank voor de uitleg!
Zijn deze ‘energy dashboard’ plaatjes van een standaard template in HA of heb je ze zelf ontworpen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank, duidelijk!

[ Voor 87% gewijzigd door Marc_Sway op 04-12-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:09
Ik krijg soms de indruk dat het algoritme in de isense beter is dan van Honeywell zelf. Of dat Remeha dingen heeft toegevoegd ofzo waardoor hij beter is tov standaard OpenTherm of Honeywell thermostaten welke de uitvinders zijn van OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kees85 schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:29:
Ik krijg soms de indruk dat het algoritme in de isense beter is dan van Honeywell zelf. Of dat Remeha dingen heeft toegevoegd ofzo waardoor hij beter is tov standaard OpenTherm of Honeywell thermostaten welke de uitvinders zijn van OT.
Het algoritme van de isense is naar mijn idee idd beter. Maar belangrijker nog: in de isense zitten geen workarounds voor allerlei vage ketels met hun problemen, die dingen zijn ontworpen voor remeha ketels. Dat maakt ze een stuk voorspelbaarder dan een thermostaat met ingebouwde quirks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Heb een jaar terug een Remeha (celsia20 voorloper van de isense) thermostaat op een Nefit (Proline NXT) geplaatst ter test.
Deze ketel communiceert standaard OT oa en dat gaat 10x beter dan met de originele thermostaat van Nefit met Ems.
Beter comfort, lager verbruik, minder pendelen en vooral niet doorschieten van 1.5 graad.
Overigens alleen radiatoren in de betreffende woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Kees85 schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:29:
Tja als je een isense of etwist vergelijkt met een Honeywell round. Dan is een isense / etwist duidelijk beter.

Maak je het vergelijk tussen isense en de laatste chronotherm dan maakt het denk ik weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
scofield schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:03:
[...]

Wat zou je willen zien of aanpassen dan?
Pomptoerental, aanvoer temp, vermogen..

Alle mogelijke instellingen om aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
leonbong schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:50:
[...]

Tja als je een isense of etwist vergelijkt met een Honeywell round. Dan is een isense / etwist duidelijk beter.

Maak je het vergelijk tussen isense en de laatste chronotherm dan maakt het denk ik weinig uit.
Veel dank allemaal voor de opmerkingen over de performance (ervaringen) met de verschillende make/model kamerthermostaten.

Ik zit hier met een Itho IK 400 OT. Niet echt een slecht ding maar vertoont in de praktijk wel enkele (onverklaarbare) merkwaardigheden in het regelgedrag met de Itho Klimax 2. Die ketel stookt overigens nog uitstekend.

Ik wil echter wel eens een andere OT thermostaat gaan proberen (eventueel 2e hands) om te kijken of dat beter regelt:

- tips over welk make/type(s) ik dan zou moeten overwegen?

- en bij welk make/type(s) kan je makkelijk een boel parameters remote uitlezen (via wifi of UTP)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
@ leonbong Ik had het niet over een honeywell round, al dan niet de modulation versie.
Dat is een low budget puur voor nood ding in mijn ogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kees85 op 05-12-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
[...]

Het maximum vermogen van de ketel moet je zodanig instellen dat bij -10 de woning warm gehouden kan worden. De reden dat het lijkt alsof dit pendelen beinvloedt is omdat bij veel ketels de maximale pompsnelheid ook bij het ingestelde maximum vermogen gehaald wordt.

Oftewel: Door het maximum vermogen te beperken, verhoog je over het hele modulatiebereik de pompsnelheid. Je kunt ook gewoon de maximum pomp instelling verhogen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:09
bobke77 schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:00:
[...]

Pomptoerental, aanvoer temp, vermogen..

Alle mogelijke instellingen om aan te passen.
dat zal dit dan zijn? https://ithodaalderop.com...t%20Classic%20-%20Web.pdf

vanaf pagina 32?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
Ja precies.
Alleen als je het servicemenu in wil duiken moet je een toegangscode invoeren.
Die wil ik weten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwGPNjOa6PVa6YF8USB59CSfy30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTshLWQfPOuwkfaVfZOAMVpe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door bobke77 op 05-12-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:03:
[...]

Oftewel: Door het maximum vermogen te beperken, verhoog je over het hele modulatiebereik de pompsnelheid. Je kunt ook gewoon de maximum pomp instelling verhogen.
Dat is idd een belangrijk punt en volgens mij een handicap van mijn Itho Klimax 2 ketel, die heeft maar 1 pompbereik: 3. Deze kan ik niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:09
bobke77 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:19:
[...]

Ja precies.
Alleen als je het servicemenu in wil duiken moet je een toegangscode invoeren.
Die wil ik weten :)

[Afbeelding]
ah check, als ik https://www.gebruikershan...e-24/809885/antwoord.html mag geloven zou het 3225 moeten zijn?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Er zit op die Itho gewoon een 3 standen pomp.
De installatie handleiding opzoeken op pagina 20 staat de manier om in het service menu te komen.
Ik zou de rest van het boekwerk ook even lezen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Kees85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:32:
De installatie handleiding opzoeken op pagina 20 staat de manier om in het service menu te komen.
Zie de foto, ik heb de HR42 CW6. Ook on het settings menu van de ketel zelf zie ik niet direct een optie om de pomp toerental range te schakelen tussen I, II en III. Wat nu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I2D8yUWMAO0HlNCjNiaMF9uTrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCFV9KbuYWDXXtBDdRAxjPCK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
Die was ik ook al tegengekomen, maar wist niet of het dezelfde code is aangezien het een ander apparaat betreft..Ga het met deze code proberen in ieder geval :)

[ Voor 28% gewijzigd door bobke77 op 05-12-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Marc_Sway schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:43:
[...]

Zie de foto, ik heb de HR42 CW6. Ook on het settings menu van de ketel zelf zie ik niet direct een optie om de pomp toerental range te schakelen tussen I, II en III. Wat nu?

[Afbeelding]
waarschijnlijk net als op mijn cv-pomp: een fysieke draaischakelaar op de pomp zelf

dit zou de pomp moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://www.bolasystems.com/webtemp/e_photos/16/15657/1280x1280_src_grundfos_UPS_15-70_3.jpg
die heeft die schakelaar op dat zwarte kastje zitten

[ Voor 19% gewijzigd door Leipo op 05-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dank voor de mooie foto!
Volgens de handleiding van mijn Itho ketel (zie ook het screenshot hierboven), zit er een Grundfos UPS 15-70B pomp in.

Maar in de tabel staat daar ook dat je voor mijn ketel (de HR42 CW6) alleen op stand 3 zou mogen gebruiken. Zou daar een speciale reden voor zijn of is het gewoon onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marc_Sway Vermoedelijk hangt dit samen met het hoge vermogen bij warmwaterbereiding.
De doorstrooming door de warmtewisselaar moet gewoon groot genoeg zijn
anders kan de warmte van max. 42 kW niet weg (en de warmtewisselaar wordt eventueel beschadigt).

Trouwens in cv bedrijf heb je het hoge pompvermogen van de stroomslurper op stand III (97W) meestal niet nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 05-12-2022 11:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kees85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:42:
Heb een jaar terug een Remeha (celsia20 voorloper van de isense) thermostaat op een Nefit (Proline NXT) geplaatst ter test.
Deze ketel communiceert standaard OT oa en dat gaat 10x beter dan met de originele thermostaat van Nefit met Ems.
Beter comfort, lager verbruik, minder pendelen en vooral niet doorschieten van 1.5 graad.
Overigens alleen radiatoren in de betreffende woning.
Ik ken de Celsia20 niet, maar als die qua regeling hetzelfde is als de iSense zit daar 1 heel groot verschil in met andere thermostaten: als de aanvoer bij de ketel oploopt omdat deze de warmte niet kwijt kan, verhoogt de iSense gewoon mee met de vraagtempetatuur als de thermostaat nog niet in low-load regeling zit.

Bovenstaande heb ik op nog geen enkele andere thermostaat gezien. Is de reden waarom een iSense thermostaat met radiatoren veel minder pendelgedrag veroorzaakt dan andere thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Kees85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:32:
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
dunklefaser schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:06:
@Marc_Sway Vermoedelijk hangt dit samen met het hoge vermogen bij warmwaterbereiding.
De doorstrooming door de warmtewisselaar moet gewoon groot genoeg zijn
anders kan de warmte van max. 42 kW niet weg
Heel goed gezien! Ik denk dat je gelijk hebt.
Dit type Itho ketel (HR42 CW6) heeft nl. de eigenschap (is ie voor gedesignd) om gelijktijdig warm tapwater te leveren (min 60C) en ook het CV-water circuit te verwarmen. Dat is een boel kW vermogen op dezelfde tijd en kan de boel potentieel snel heel warm worden.

Om die reden kan je voor deze 42kW Itho denk ik niet op een lagere pomprange stand draaien van 3.
De kleinere Itho’s uit die serie (zie de screenshot boven) kunnen dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:15:
[...]

Ik ken de Celsia20 niet, maar als die qua regeling hetzelfde is als de iSense zit daar 1 heel groot verschil in met andere thermostaten: als de aanvoer bij de ketel oploopt omdat deze de warmte niet kwijt kan, verhoogt de iSense gewoon mee met de vraagtempetatuur als de thermostaat nog niet in low-load regeling zit.

Bovenstaande heb ik op nog geen enkele andere thermostaat gezien. Is de reden waarom een iSense thermostaat met radiatoren veel minder pendelgedrag veroorzaakt dan andere thermostaten.
Is dat ook de belangrijke reden dat er op dit forum vaak positieve ervaringen worden gemeld over de Remeha iSense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:15:
[...]

Interessant. Bovenstaande werkt denk ik alleen met een Remeha CV ketel, aangezien het 2 weg communicatie vereist, wat voor zover ik weet niet standaard opentherm is?

Nb ik heb ook wel eens met Intergas gecommuniceerd, een instelling die volgens mij nuttig zou kunnen zijn is bv het pompvermogen omhoog schuiven wanneer de aanvoer temperatuur of brandervermogen omlaag gaat. Geen reactie gehad btw ;)

[ Voor 13% gewijzigd door olafmol op 05-12-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik heb ook wel eens met een CV fabrikant getracht te communiceren (Itho), daar ook nooit een antwoord |:(
Is kennelijk standaard bij de ketel makers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
olafmol schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:48:
[...]

Interessant. Bovenstaande werkt denk ik alleen met een Remeha CV ketel, aangezien het 2 weg communicatie vereist, wat voor zover ik weet niet standaard opentherm is?

Nb ik heb ook wel eens met Intergas gecommuniceerd, een instelling die volgens mij nuttig zou kunnen zijn is bv het pompvermogen omhoog schuiven wanneer de aanvoer temperatuur of brandervermogen omlaag gaat. Geen reactie gehad btw ;)
Actuele aanvoertemperatuur kan je via Opentherm gewoon uitlezen. Retour is optioneel en niet ingevuld bij Intergas.
Ik heb die iSense aan een Intergas ketel hangen, loopt mooi 1 graad achter de actuele aanvoer aan.
1 graad achterblijven is om de ketel het signaal te geven dat ie niet omhoog hoeft in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb mijn ketel doorgaans op stand 3 van de 8 staan, dan is de temperatuur in de radiator zo'n 58 graden. Nu merk ik de afgelopen dagen dat dat net te weinig is om het huis op de ingestelde temperatuur te krijgen. Is het zuiniger om hem zo te laten staan, of om hem een strandje hoger te zetten? Op de huidige stand slaat hij namelijk wat vaker aan, maar dan wel op lager vermogen.

Ik heb zover ik weet geen modulerende ketel/thermostaat.. Het is een ketel van meer dan 15 jaar oud dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:12:
[...]

Actuele aanvoertemperatuur kan je via Opentherm gewoon uitlezen. Retour is optioneel en niet ingevuld bij Intergas.
Ik heb die iSense aan een Intergas ketel hangen, loopt mooi 1 graad achter de actuele aanvoer aan.
1 graad achterblijven is om de ketel het signaal te geven dat ie niet omhoog hoeft in vermogen.
Ok. Zodat ik het goed snap: wat verhoogt de iSense precies als ie de aanvoer temperatuur in de ketel ziet oplopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
olafmol schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:48:
[...]

Ok. Zodat ik het goed snap: wat verhoogt de iSense precies als ie de aanvoer temperatuur in de ketel ziet oplopen?
De setpoint.

Dus stel ik stook 's morgens vanaf 18 graden mijn huis op naar 19.5 graden. Thermostaat vraagt setpoint van 38 graden (waarschijnlijk lager, maar ketel beantwoordt met 38). Op gegeven moment wordt de boel warm en loopt de temperatuur op. Setpoint volgt dan de temperatuur op 1 graad lager. Op gegeven moment loopt de temperatuur op naar 43 graden en zou met de oorspronkelijke setpoint de ketel afslaan met code1, de iSense heeft er alleen dan al 42 graden van gemaakt waardoor de ketel door blijft stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Even voor mijn begrip (om het echt goed te begrijpen) als “thermostaat vraagt setpoint van 38 graden” om de 19.5C kamertemp te kunnen bereiken, waarom wordt dat setpoint dan later nog hoger (43C)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 15:16
Laica schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:03:
[...]

Zelfde type ketel heb ik ook . Piekjes van 0,001. Wat bij mij hielp was een nieuwe fiberring onder het gasblok.
Mijn installateur verving hem nooit. Nu heb ik nog max 1 piekje 0,001 per nacht.
Hoe en waar doe je dat precies? Kan men dat normaal gesproken (geen expert) zelf doen of moet dat worden gedaan door een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:05:
[...]

De setpoint.

Dus stel ik stook 's morgens vanaf 18 graden mijn huis op naar 19.5 graden. Thermostaat vraagt setpoint van 38 graden (waarschijnlijk lager, maar ketel beantwoordt met 38). Op gegeven moment wordt de boel warm en loopt de temperatuur op. Setpoint volgt dan de temperatuur op 1 graad lager. Op gegeven moment loopt de temperatuur op naar 43 graden en zou met de oorspronkelijke setpoint de ketel afslaan met code1, de iSense heeft er alleen dan al 42 graden van gemaakt waardoor de ketel door blijft stoken.
Ok, dus als er teveel vermogen is, en de cv ketel z’n warmte niet goed weg krijgt, dan verhoogt de iSense de gevraagde aanvoertemperatuur, om te voorkomen dat de ketel afslaat? Houd je dan niet nog steeds het probleem dat de warmte niet goed weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Marc_Sway schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:23:
Even voor mijn begrip (om het echt goed te begrijpen) als “thermostaat vraagt setpoint van 38 graden” om de 19.5C kamertemp te kunnen bereiken, waarom wordt dat setpoint dan later nog hoger (43C)?
Omdat de radiatoren maar 2,5-3KW afgeven op 38 graden terwijl de ketel ruim 7KW toevoegt op laagste vermogen. Dat resulteert in een hogere watertemperatuur. Dan is het kiezen tussen afslaan, nadraaien en 5 minuten later nogmaals proberen, of de setpoint verhogen zodat de radiatoren meer vermogen kwijt kunnen.

Ik weet nog het appartement van m'n vriendin met een Honeywell Round en een Intergas HRE. 3 radiatoren in het hele appartement, 15 graden en dan opstoken naar 20. Vergeet het maar, stug 40 graden blijven vragen. parameter E naar 53 en toen lukte het wel. Is met een iSense niet nodig.

@olafmol bij hogere temperatuur hebben radiatoren een hoger vermogen. Ik heb hier in de woonkamer 6000W en 2500W 75/65/20 hangen, dat doet met 40/35/20 maar een kwart: 1500W en 625W.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 05-12-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

parameter E zo ver verhogen? geeft dat geen forse overshoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hansoverdiep schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:31:
parameter E zo ver verhogen? geeft dat geen forse overshoot?
Feitelijk maak je dan een aan/uit regeling van je thermostaat. Wat moet je anders in een huurappartement met een draadloze thermostaat en een ketel die bij code1 de pomp niet eens laat draaien? Wachten tot de ketel is afgekoeld? Ketel uitzetten en warm water tappen? Parameter E verhogen was het beste wat ik ervan kon maken daar. Ketel weigerde zonder die workaround ook alle dienst na het douchen of afwassen.

Enige nadeel is dat in low-load modus ook met 53 graden gestookt wordt, maar daarvoor doet de ketel stappenmodulatie en is de ketel alweer uit voor de 53 graden gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:29:
[...]

Omdat de radiatoren maar 2,5-3KW afgeven op 38 graden terwijl de ketel ruim 7KW toevoegt op laagste vermogen. Dat resulteert in een hogere watertemperatuur. Dan is het kiezen tussen afslaan, nadraaien en 5 minuten later nogmaals proberen, of de setpoint verhogen zodat de radiatoren meer vermogen kwijt kunnen.

Ik weet nog het appartement van m'n vriendin met een Honeywell Round en een Intergas HRE. 3 radiatoren in het hele appartement, 15 graden en dan opstoken naar 20. Vergeet het maar, stug 40 graden blijven vragen. parameter E naar 53 en toen lukte het wel. Is met een iSense niet nodig.

@olafmol bij hogere temperatuur hebben radiatoren een hoger vermogen. Ik heb hier in de woonkamer 6000W en 2500W 75/65/20 hangen, dat doet met 40/35/20 maar een kwart: 1500W en 625W.
Check. Ja ik snap de formules ed ;) ben wel benieuwd in welke stappen de iSense de gevraagde aanvoer temperatuur omhoog moduleert over tijd? En krijg je idd geen overshoots door een te hoge aanvoer temp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:35:
[...]

Feitelijk maak je dan een aan/uit regeling van je thermostaat. Wat moet je anders in een huurappartement met een draadloze thermostaat en een ketel die bij code1 de pomp niet eens laat draaien? Wachten tot de ketel is afgekoeld? Ketel uitzetten en warm water tappen? Parameter E verhogen was het beste wat ik ervan kon maken daar. Ketel weigerde zonder die workaround ook alle dienst na het douchen of afwassen.

Enige nadeel is dat in low-load modus ook met 53 graden gestookt wordt, maar daarvoor doet de ketel stappenmodulatie en is de ketel alweer uit voor de 53 graden gehaald wordt.
het lijkt er op dat je dan gebruik maakt van de hysterese van de thermostaat, als dat geen discomfort geeft dan is het ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
olafmol schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:38:
[...]

Check. Ja ik snap de formules ed ;) ben wel benieuwd in welke stappen de iSense de gevraagde aanvoer temperatuur omhoog moduleert over tijd? En krijg je idd geen overshoots door een te hoge aanvoer temp ?
Die loopt gewoon actief mee met 1 graad eronder. Die regeling is continu zolang de thermostaat niet in low-load modus zit.

Ik heb ook wel momenten dat de pomp gewoon gaat lopen en de ketel helemaal niet ontsteekt. Meestal na het pakken van tapwater, dan is de ketel 60 graden en vraagt de thermostaat 38. Voordat de ketel onder de 38 komt is de warmtevraag dan ook alweer voorbij.

Overshoots nagenoeg niet hier, maar dan heb ik het over een geventileerde woonkamer van 120 kuub. Zal ons een worst zijn of die radiatoren 38 of 45 graden zijn, ze voelen beide keren warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Superbeagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:37:
[...]

Jij bent de eerste van wie ik hoor dat de instellingen van JV leidden tot te veel warmte. Meestal is dat juist andersom doordat het vermogen te laag wordt ingesteld.

Bij een ketel haal je het hoogste rendement bij een zo laag mogelijke Tr voor de warmteterugwinning uit waterdamp. Omdat je enkel radiatoren hebt, kan de Ta best wat hoger zijn. De ΔT is dan groot. Afhankelijk wat de warmtevraag van de woning, pas je de flow van de pomp op aan. In de regel is deze laag bij een grote ΔT.

Dus max pompsnelheid beperken, Ta max rond de 75 °C en vermogen ketel beperken, doch niet lager dan het warmteverlies van de woning. Aan/uit werkt als regeling beter dan OT in dat geval.

Let erop dat het systeem dan trager zal reageren, dus pas geen of weinig nachtverlaging toe.

Omdat iedere woning anders is, zul je de exacte instellingen zelf moeten uitproberen, maar in grote lijnen moet je het zo inrichten.

Edit:
Ik ga er wel vanuit dat je eerst alles netjes waterzijdig hebt ingeregeld. Daar haal je de meeste winst.
Heb hier een soort gelijke opstelling en huis (had gisteren btw 6,77 kuub gas). Maar op basis van welke Ta dan? Heb nu alles ingeregeld op basis van 70-55 graden. Dat haalt mijn Extreme 36 0p 50% vermogen op zijn sloffen. Zou inregelen op basis van 60-45 misschien nog wat uitmaken? Ga dan van 632l naar 443 L/H. Hou de aanvoertemp sowieso op 70 graden btw.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Pagina: 1 ... 97 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?