Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Ik heb het Watts Vision systeem met 3 vloerverwarming verdelers en 8 thermostaten en een zut aan motortjes. Geen pomp, alles via de pomp van de CV ketel.
Aangeschaft afgelopen september en nu pas echt lekker aan het testen.
Alles zelf aangeschaft en geïnstalleerd en dat was eigenlijk erg eenvoudig. Helaas dus geen installateur waar ik op terug kan vallen.

Het is nog even aftasten maar wat mij op valt en ik geen enkele instelling voor kan vinden is dat de CV heel vaak gaat pendelen. Watts Vision stuurt om de haverklap aan/uit naar de afsluiters en naar de cv ketel.
Dat lijkt mij toch niet helemaal optimaal. De retour komt niet eens op temperatuur of de CV slaat al af.

In het begin dacht ik nog dat wellicht het leer algoritme is maar dat zou dan nu wel voorbij moeten zijn ?
Ik heb afgelopen zaterdag de CV ketel teruggeschroefd naar 50% (ruim zat) en zojuist de pomp snelheid wel iets verhoogd omdat deze ook variabel is op basis van het ingestelde vermogen. Dit met als doel het gasverbruik verder terug te schroeven.

Heeft iemand een idee hoe je het pendelgedrag van Watts Vision kan beïnvloeden ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou de CV op het absolute minimum vermogen zetten en de temperatuur zo laag dat je afgiftesysteem die capaciteit nog heeft.

Dat vermogen is waarschijnlijk al teveel om de woning bij -10 warm te houden. CV's zijn veel en veel en veel te krachtig voor verwarming.

Zet vervolgens ITCS aan.

Gister toevallig getest. 6 uur lang op minimum vermogen nadat ik van vrijdag 22:00 tot zondag 11:00 de kachel uit had bij afwezigheid. Prima comfortabel door constante vloertemperatuur ondanks lage ruimtetemperatuur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Wat is ITCS ?

Dank je voor je antwoord Ronald,
Ik had inderdaad in het CV Tuning topic gelezen over het terugschroeven en dat is dus ook mijn plan om verder terug te schroeven, voor nu eerst kijken wat het effect van deze actie is.
Het valt mij op dat Watts weinig instellingen heeft via de App of via de centrale unit waarop ik kan bepalen hoe vaak een zone aan/uit mag gaan of hoe vaak de CV ketel aan/uit mag gaan.
Hoe lossen anderen dit op, en hoe lossen andere systemen dit op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik heb geen instelling voor invloed op pendeltijd gevonden.

ITCS kun je per zone aan zetten: is het adaptief aanwarmen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Ah ok, het Watts systeem zeg maar.
Het enige wat ik kan doen en gedaan heb is de CV ketel anti pendelstand op 15 minuten zetten om zo te voorkomen dat de ketel continu uit en aan gaat en hopen dat Watts leert dat ie wat rustiger moet schakelen en meer tijd moet nemen. Tenminste ik ga er vanuit dat het Watts systeem leert..

Het valt mij op dat de afsluiters (de motortjes) vertraagd open en dicht gaan, dus tegen de tijd dat de ketel alweer uit gaat staan de groepen net open. Lijkt mij dat het allemaal wat te abrupt gaat.
Het huis wordt uiteindelijk wel warm, dus het gaat mij nu puur om gasverbruik verder te optimaliseren en om het pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat gebruik je als thermostaat? Ik heb een Belux/BT-D03 RF, en daar zit onder het installateurs menu optie 26 Type regeling hysterese of proportioneel. Standaard proportioneel...

Er staat niet uitgelegd wat dat betekend.. In het Engels noemen ze die instelling PWM (Pulse width modulation) en daar kan ik me meer bij voorstellen. Ik kan me voorstellen dat dit de korte pulsen verklaard.. En dat als je de ketel instelt om niet te luisteren dat dit de regeling gaat ontwrichten.

Bij mij geeft het wel een heerlijk constante temperatuurbeleving; dus ik heb ook niet eerder gezocht naar aanpassingen.

Die motoren zijn thermische was motoren, ontzettend traag... Blijkbaar normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Tot nu toe komt alles wel op temperatuur en het blijft ook constant, alleen:
Stel termostaat zet ik op 21 graden, temperatuur is 20 graden, dan gaat de CV ketel aan en de groepen op de verdeler open. Na een korte periode (zeg 10 minuten) gaat de boel weer uit, termperatuur stijgt natuurlijk nog niet heel hard en de retour buizen voelen nog koud/lauw aan.

Wel goed om te lezen dat je met proportionele setting de vloer kan specificeren. In de uitbouw liggen de buizen in een dekvloer van 8CM terwijl in de rest van het huis de leidingen op 2cm liggen ingefreesd, dat is nogal een verschil natuurlijk!

Ik heb inderdaad die thermostaat en zou die instelling kunnen aanpassen, maar ik heb geen idee wat het precies doet. Ik zal Watts Vision daarover eens contacten.

[ Voor 19% gewijzigd door smaij op 14-12-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@smaij laat hun reactie weten? Dan hoef ik het niet ook te doen.

Overigens verwacht ik koele retour uit de vloer; Normaal gesproken heb je met CV bedrijf een mengverdeler die de temperatuur al omlaag brengt door retourwater bij te mengen voor het de vloer in gaat.. en dan meet ik met een contactloze thermometer op het vloeroppervlak misschien 23 graden. Het water zal niet heel veel hoger retour gaan.

Verder vind ik 10 minuten niet zorgwekkend kort, zeker als je met de trukendoos open het vermogen weet te beperken. De thermische motoren staan in een minuut of 2 wel open.

[ Voor 89% gewijzigd door Ronald op 14-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-05 18:42
Daar moest ik ook lang naar zoeken, in de loop van de tijd heb ik alle handleidingen verzameld:

07 ITCS: YES, no
The Intelligent Temperature Control System will activate your installation in advance (2 hours maximum) to assure the desired temperature at the hour programmed

Uit mijn BT DPRF-01 handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:29:
@smaijDe thermische motoren staan in een minuut of 2 wel open.
Er zit een was in die verwarmd wordt als er spanning over wordt gezet (ingeschakeld) en die was zet daardoor uit. En drukt zo de kraan open of dicht (ze zijn NO (normally open) en NC (normally closed) te krijgen). Kost bij mij (merk Robot geloof ik) ook een minuut of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
smaij schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:05:Het is nog even aftasten maar wat mij op valt en ik geen enkele instelling voor kan vinden is dat de CV heel vaak gaat pendelen. Watts Vision stuurt om de haverklap aan/uit naar de afsluiters en naar de cv ketel.
Dat lijkt mij toch niet helemaal optimaal. De retour komt niet eens op temperatuur of de CV slaat al af.
Ik zet, tegen de volkswijsheid in, de vloerverwarming 's nachts uit. Dat wil zeggen de Watts thermostaat stond op 7 graden tussen 21u en 7u. Dat wordt het echt niet, ook niet in dit jaren-70-huis. Altijd ging, ook midden in de nacht, de CV elke 30-60 minuten even aan voor een minuutje. We wilden dat niet (herrie) maar ik kreeg het niet weg. Ik dacht dat dit een ketel feature was, om de boel gangbaar te houden of zo (ja, weet ik veel.)

Pas toen ik alle Watts-spullen weg had genomen, bleek dat de ketel gewoon 's nachts helemaal uit blijft en helemaal niet uit zichzelf af en toe aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Kapt.Mobylette Ik doe ook nachtverlaging met VV... Dun piepvloertje dus heel vlot op temperatuur, maar heb zeker niet dat de CV 's nachts aanspringt. Je had niet een zone ergens die wel aan bleef en dus af en toe warmte vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
Nee, drie dubbel gecheckt. En we hebben ook een dunne dekvloer idd, alles is in 1x vernieuwd met het oog hierop.

Ik heb nu toch weer 1 Watts thermostaat (een BT DPRF-01) direct aan de ketelsturing gekoppeld en de cv springt weer aan elk uur. 🙄

Toen ik de ketel nog met handbediening 's ochtends aanzette (en 's avonds uit), deed de ketel 's nachts helemaal niets. Maar ja, dan moest ik telkens om 6u op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Kapt.Mobylette
Niet alleen mijn dekvloer is dun.... De hele vloer is overwegend dun. ⊥-balken en prefab elementen... Echt in no time warm te krijgen: 20-30 minuten en dan krijg ik niet meer dan 5-6kW op uurbasis van de CV door de lage temperatuur die ik ingesteld heb.

Ik heb toevallig nog een hint gevonden wat 'proportioneel' regelen moet zijn (via het altijd nuttige *kuch* klusidee) waar het PID genoemd werd. Anticiperend low-load regelen dus... En dat is ook wat ik bij mij zie.... Al komt hij nooit op het daadwerkelijk ingestelde setpoint. Het is comfortabel ;-)

Ik zou de vraag over de vreemde ketelaansturing in de nacht eens bij Watts neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
Beste wensen, allen!
Ronald schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:32:
@Kapt.MobyletteIk zou de vraag over de vreemde ketelaansturing in de nacht eens bij Watts neerleggen?
Watts NL is hier zelfs langs geweest, met de installateur. Dat was natuurlijk een prima gebaar van dienstverlening. Wel jammer dat de man niet wist dat zijn thermostaten de ITCS-functie bezitten. En dat hij als oplossing adviseerde de installatie gewoon 24/7 op 19 graden te zetten. :|

Op Klusidee staan soms nuttige dingen maar de reaguurders daar zijn onuitstaanbaar. De meesten antwoorden in de trant van "laat het nou maar aan de vakman over" - ja, dat heb ik gedaan! :(

Voor elektronica hobbyisten of proces controllers is PID een bekend concept. Ik zag dat je een PID-controller in je espressomachine kunt inbouwen. Dan ben je denk ik beiden. :)

Zo is de gedachte niet ver meer de CV zelf met PID aan te sturen. Maar ja, dat is ook weer zo wat. Dan eindig ik, in plaats van met een kek kastje, wellicht met zoiets aan de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGooPjbrnUyMYWsMv-Sbdm6sVDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ae1qXqRSxWNQxZuJVlZiD6O7.jpg?f=user_large

Anyway, de lente begon voor oud en nieuw, merk ik, dus wie weet kan ik de cv binnenkort gewoon weg doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Nog even terugkomend op de uitgezette vraag bij Watts. Ik heb hier van de week antwoord op gekregen.

Het verschil bij parameter 26 tussen Hysterese en propotioneleband is dat bij propotionele band de temperatuur in stapjes word aangestuurd.

Bij hysterese blijft de vraag totdat de temperatuur bereikt word dan pas uitgeschakeld.

Voor vloerverwarming is het advies om de thermostaat op HYs te zetten.

===

Volgens mij is dit de standaard instelling maar zal alle thermostaten hierop eens nalopen. Ok, dat is dus niet de standaard. Dan dus alle thermostaten eens instellen op HY.
Ik heb wel eens middennacht dat ik de ketel hoor aanslaan, de pomp even flink gaat draaien en dan alles weer uit gaat. Wellicht is het inderdaad het Watts spul die dit doet (zou niet zo mooi zijn). Ik ga de settings van de CV ketel nog even nalopen ook binnenkort.

[ Voor 5% gewijzigd door smaij op 11-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05 12:14
Beste @smaij bedankt voor je post. Ook wij hebben een Watts Vision systeem dat af en toe vreemde gedragingen vertoond zoals in-uitschakelen op momenten dat je het echt verwacht. Ben daarom ook wat dieper in de handleidingen en de menu's gedoken.
Wellicht wat ter verduidelijking.

Hysteris-regeling:
Het schakelcontact van de thermostaat sluit wanneer de ruimtetemperatuur lager is dan de
instelwaarde, min de hysteresiswaarde, en open gaat wanneer de ruimtetemperatuur hoger is
dan de instelwaarde.
Voorbeeld: instelwaarde = 20 °C, hysteresis = 0,5 °C → schakelcontact ON bij 20 – 0,5 °C = 19,5 °C
→ schakelcontact OFF bij 20 °C.

Proportionele-regeling
De inschakeltijd van het schakelcontact van de thermostaat binnen een bepaalde tijdsduur is recht evenredig met het temperatuurverschil t.o.v. de instelwaarde.
De periode stemt overeen met de inschakeltijd + de uitschakeltijd.
Voorbeeld: instelwaarde = 20 °C, amplitude = proportionele band = 1 K → periode = 10 min.

Met een hysteresis -regeling krijg je in praktijk een onrustigere regeling welke rondom het setpoint heen blijft regelen met een kans op overshoot (de vraag is alleen of dit bij bijvoorbeeld vloerverwarming ook echt merkbaar is). In aanloop naar het setpoint zal de thermostaat zich inschakelen en pas weer uitschakelen bij het setpoint
Bij een proportionele regeling zal deze afwijking rondom het setpoint steeds kleiner worden waardoor er een stabielere ruimtetemperatuur ontstaat. In aanloop naar het setpoint kan de thermostaat zich meermalen in- en uitschakelen, hetgeen vooral zal gebeuren als het setpoint bijna is bereikt
Uiteraard geeft dit niet echt een verklaring waarom als een thermostaat in nachtverlaging staat deze toch de warmtebron gaat aansturen. Immers de temperatuur van de nachtverlaging is het nieuwe setpoint, als deze lager ligt dan de ruimtetemperatuur zal deze in beide regelingen niet mogen resulteren in een inschakeling van de warmtebron.

Zie onderstaande afbeelding voor verduidelijking (is niet specifiek voor Watts systeem):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_YjC4B9tEobF6WUUoQ6_YJ03D0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CxY2kB3lA4tqHUWKxhM7jVK3.jpg?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door Nous112 op 16-01-2022 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smaij
Even nog een korte terugkoppeling.
Ik heb nu de thermostaten op hysterisch gezet, dan blijft de zone dus aan totdat de instelwaarde gehaald is.
Er is weinig overshoot, dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de lage temperatuur van het systeem.
Zelfs de ketel inmiddels ingesteld op de minimale instelling van 30% en 35 graden.
Echter valt het mij op dat hij snachts veel draait en overdag nauwelijks. Ook lijkt het mij niet ideaal dat de CV ketel voor 1 zone (bijkeuken en dergelijke) wel eens aan springt, of is dat net zo kosten efficiënt ?
Ik heb daarom nu toch maar nachtverlaging ingesteld om te kijken of hij s'ochtends dan zoveel mogelijk zones in 1 keer kan pakken. Het koelt namelijk nooit echt heel veel af hier (vrijstaande woning uit 2005)

Al met al zeker tevreden met de aanpassingen, het lijkt zuiniger maar ook dat kan ik pas over langere termijn bewijzen. Ik hou mijn meterstanden bij via mindergas.nl zodat ik goed kan vergelijken.

Bedankt allen voor jullie input en hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-12-2022
Dag slimme mensen,

Ik ben niet technisch maar verdiep mij graag. Ik heb alles gelezen en mis de basis. Deze basis is ... Hoe sluit je een Watts Vision BT-HCM02 RF heat/cold module aan op een Daikin Altherma (volgens mij de poorten 34 en 35 of 35 en 36)?

De Daikin, die warm en koud kan leveren, kijkt naar de buitentemperatuur en bepaalt dan hoeveel deze moet draaien om warm water te leveren aan de vloerverwarming.

De vloerverwarmingsunit wordt aangestuurd door een Watts Vision BT-HCM02 RF heat/cold module en een aansluitmodule 6 zones. De aansluitmodule krijgt een signaal van 5 BT-D03 RF thermostaten in 5 zones die op zijn beurt weer de elektrothermische aandrijvingen op de vloerverdeler opent en sluit.

Het is dus niet zo dat de Daikin Altherma aangestuurd wordt door de Watts heat/cold unit als thermostaat zijnde.

Vraag: hoe sluit mijn installateur de Watts heat/cold unit (uitgang 24V) aan op de Daikin (230V) zodat de het Watts Vision systeem leidend wordt over de warmteproductie van de Daikin? Ik heb wel dit gevonden: YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision. Moet er dan iets met een relais ofzo en waar haal je die?

Een lang verhaal en hopelijk duidelijk genoeg. Ik hoop dat iemand van jullie ons kan helpen.

Alvast bedankt.

Gr. Dirk

[ Voor 9% gewijzigd door Diwi op 06-12-2022 00:48 . Reden: Verbetering en verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 14:57
@Anoniem: 1162656 heeft een Tweakers account maar geen idee of iemand deze nog in de gaten houdt.

Advies: zoek het telefoonnummer van Watts in Eerbeek of Wingene (BE). Bieden graag ondersteuning aan eindgebruikers.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Ik ken het onderdeel niet maar zie hier de handleiding:
https://wattswater.eu/tec...ulation-and-control/5437/

De heating & cooling uitgangen zijn vrij potentiale contacten zo te lezen
2 x Relay => 5A / 250VAC (Free contact)

Het is dus meer aan de kant van Daikin hoe die deze gevoed wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
Dank jullie wel ...

De Daikin heeft slechts 2 ingangen (draden) waarop de Watts Vision aangesloten kan worden. De aparte poorten voor aansturing van koud (2 poorten/draden nodig) en warm (2 andere poorten/draden nodig) past daarom niet. Alle poorten op de Watts regeling zijn 24V. De Daikin stuurt 230V uit. Dat gaat denk ik niet goed.

Ik lees het volgende in het boekje van Watts:

Verwarmings- & koelingsmodule BT-HCM02-RF is speciaal ontworpen voor de bediening van uw vloerverwarmings-/koelingssysteem. Zij is d.m.v. RF (868MHz) met uw installatie verbonden via de BT-M6Z02 RF (= aansluitmodule 6 zones). BT-HCM02-RF kan een signaal voor verwarmen/koelen uit verschillende bronnen krijgen:
- ingang vrij contact vanaf uitgang warmtepomp

Deze ingang schakelt tussen warm en koud en heeft 2 draden nodig. Maar dit is een ingang, oftewel de Daikin is leidend. Wat ik graag zou willen is dat de Watts regeling leidend is en de Daikin aanstuurt.

Ppffff, lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Gebruik je ook de centrale BT-CT02-RF ?

Mij lijkt dat DIP Switch 1 op AAN moet staan, dan bepaald de centrale je warmte of koeling vraag. Ik zie in mijn BT-CT02-RF de optie om koeling te activeren alhoewel ik geen koeling heb maar dat lijkt mij de plek waar je dit aan of uit wilt kunnen zetten.

Switch 1: Heat / Cool (HC) signal source (refer to section 7)
ON: BT-M6Z02-RF gets HC information from the BT-CT02-RF

Heat output: (free contact)
Heat relay is closed when system is in heating mode.

Cold output: (free contact)
Cold relay is closed when system is in cooling mode

Hoe kom je erbij dat deze outputs 24v zouden moeten zijn ? Het zijn potentieel vrije contacten
"Potentiaal vrije contacten of schakelaars stellen de gebruiker in staat om voltages te schakelen tussen 24 en 230 Volt door het te schakelen apparaat aan te sluiten op het gemeenschappelijke contact en op het maak of verbreek contact van het relais, afhankelijk van de toepassing van het apparaat"

Als de Daikin 230 wilt hebben, dan geef je dus 230 door vanuit je voeding.

[ Voor 100% gewijzigd door smaij op 06-12-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
Dankjewel Smaij ... Ik denk dat ik het steeds beter begin te begrijpen.

Ja, ik heb ook een BT-CT02-RF. Deze kan ik inderdaad instellen op verwarmen, koelen, of automatisch koelen/verwarmen. Net gekeken en deze staat nu op verwarmen.

DIP switch 1 van de Verwarmings- & koelingsmodule BT-HCM02-RF staat inderdaad op ON (DIP switch 3 en 4 overigens ook op aanwijzing van technicus Frank Kuster van Watts). Verwarmings- & koelingsmodule (BT-HCM02-RF) en de aansluitmodule 6 zones (BT-M6Z02 RF) communiceren met elkaar via een RF link. Dit werkt uitstekend.

Volgens Watts had ik de heat/cold BT-HCM02-RF nodig om aan te kunnen sluiten aan de Daikin hybride warmtepomp en zowel te kunnen verwarmen als koelen. Vind ik logisch.

Dat van die potentiaal vrije contacten is interessant. Tot nu toe vertelt iedereen mij dat je geen 230V output-spanning van de Daikin kunt aansluiten op een maak-/breek contact van de Watts Verwarmings- & koelingsmodule (BT-HCM02-RF) omdat deze spanning te hoog zou zijn waardoor het maak-/breek contact van de Watts Verwarmings- & koelingsmodule kapot zou gaan. Hebben zij het helemaal mis dan? Ook de technicus van Watts gaf aan dat er nog een relais tussen moest die schakelt van 24V naar 230V.

Denk jij dat, als de Daikin 230V uitstuurt, dit circuit gesloten kan worden via het HC Relay van de Watts?

"HC input could be connected to - 'a free contact' for a manual switch or Heat Pump output". Daar staat dan alleen niet bij dat het een relais (vrij contact) is obv 5A/250VAC (zoals bij verwarmen en koelen en ontvochtigen) maar slechts dat je deze HC input KUNT AANSLUITEN op een vrij contact (dat je mogelijk wel eerst er tussen moet zetten ... Vandaar de onduidelijkheid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WIVR2xp7Mq_iljI00qoesSeoB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWXB9V0mrlrZqJY2HtUE0OME.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat er maar 2 draden in de Daikin geschroefd kunnen worden, lijkt het dat de draden op de HC-input aangesloten zou moeten worden (aan de bovenkant van de Verwarmings- & koelingsmodule (BT-HCM02-RF).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1RPRWKOiUMheuMMD7MzDhjZ9E0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lh61t8eJvoENugi8W4cqJ92i.jpg?f=fotoalbum_large

In hoofdstuk 7 waar je naar verwijst staat het volgende:

"7. FUNCTIONS - - - - - Heat Cool input signal (Master mode switch 1 OFF) When BT-HCM02 RF is in master mode for Heat/Cool, it decides if system is in heating mode or in cooling mode according to H&C imputs:
(DEZE ->) o Free contact input (manual switch or automatic from heat pump): - if contact is opened then system is in heating mode, - if contact is closed then system is in cooling mode. (<- DEZE)

Kortom, ik zie 2 draden in het plaatje en warm en koud. Ik lees ook "Heat Cool input signal (Master mode switch 1 OFF)". Dit lijkt in te houden dat de DIP switch 1 dan weer OFF moet zijn. Da's dan weer onduidelijk.

Ik hoop dat je kunt aangeven of "HC input could be connected to - a free contact for a manual switch or Heat Pump output" de oplossing is.

Het voelt alsof we de goede kant opgaan. Dankjewel voor je hulp!

[ Voor 9% gewijzigd door Diwi op 07-12-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Hoi Diwi,

Je centrale unit BT-CT02-RF is de "Master" in feite. De thermostaten koppel je met je unit die de zones aansturen en die koppel je vervolgens met de centrale. De centrale en de BT-HCM02 RF heat/cold module koppel je vervolgens met elkaar volgens mij en daarmee wordt de centrale de master en moet de DIP switch op ON staan.

DIP Switches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1G_Oqcu0SbwkxxDhb_3UBFoQlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFMWPtX4WQgw50PFhPMrqBm5.png?f=user_large
DIP Switch 1 moet dus op AAN
DIP Switch 3, tja -> Ik zou zeggen als de centrale een handmatige actie heeft op verwarming / koelen denk ik dat er niet 5 minuten gewacht hoeft te worden.
DIP Switch 4 heeft denk ik geen functie, of het staat in ieder geval dus niet beschreven in de handleiding.

Je moet de HC Input niet gebruiken maar de outputs. De input is er slechts in die gevallen dat je dus geen centrale unit hebt denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I_gO83V-nUJMjlKkd3kAtCf7PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oOB4KciXLOUBt93Bfwag5a5f.png?f=fotoalbum_large

Deze uitgangen kunnen dus 5A/230V aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaUATbtb6ULKhvoVKX2PgTKDtKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hfvojcPgnDzTzNFx5vkxTntc.png?f=user_large

Het lijkt mij sterk dat die 5 ampère overschreden gaat worden voor een schakelcontact maar misschien kan je in de Daikin handleiding iets vinden over gebruikte wattage's in die schakelcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
Hi Smaij,

Ik heb zitten zoeken naar waar in het Daikin binnendeel de draden van de Watts op worden aangesloten.

Ik lees steeds de X2M waar 230V op staat; da's al wat. Maar om zowel heat als cool aan te kunnen sluiten worden verschillende pinnen genoemd:
- X2M.4 en 1 voor verwarmen en X2M.4 en 2 voor koelen.
- X2M.30 en 35 voor verwarmen en X2M.30 en 34 voor koelen.
- X2M.1, 2 en 3 voor verwarmen en koelen.

Maar er zijn meerdere typen Daikin warmtepompen .... Welke hoort nu bij de Daikin-Intergas hybride 8kW verwarmen/koelen?

Ik heb de installateur gevraagd contact met Daikin op te nemen om helder te krijgen waar een externe aan/uit thermostaat op aangesloten moet worden. Ik werd afgeserveerd (zet het dan goed in de boekjes!) door Daikin. Ook moet hij dan vragen waar de Daikin thermostaat op aangesloten moet worden om alsnog instellingen te kunnen wijzigen.

Close but not just yet ... Maar we komen er!

Mocht je nog briljante ideeën hebben dan houd ik mij aanbevolen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Diwi op 08-12-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Welke binnenunit heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
Kun je hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZRfifG-W9JJvhwvV8XCm5WPPbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQNeb1ULxvTdutSPZRJQSXCx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
EHYHBX08AV3 dus. Moest even checken of de hydrobox hetzelfde is als de binnen-unit. Maar internet was gewillig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
Op pagina 60 van een installateurs handleiding lees ik het volgende:

(Verw/koel vraag) (standaard): De
aangesloten externe
kamerthermostaat stuurt een
afzonderlijke vraag naar verwarming
of koeling door en is daarom
aangesloten op de 2 digitale ingangen
(voorbehouden voor de primaire
aanvoerwatertemperatuurzone) op de
binnenunit (X2M/1 en 2) aangesloten.
Selecteer deze waarde in het geval
van een aansluiting met een bedrade
(EKRTWA) of draadloze (EKRTR1)
kamerthermostaat.

Daarna nog ergens aanzetten dat er een externe aan/uit thermostaat wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Ik heb de handleiding nog niet verder kunnen doornemen maar ik vermoed dat dit niet de aansluitingen hiervoor zijn!
Zou het in ieder geval niet zomaar proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
Dan wacht ik even op jou. Ik hoop dat je mij kunt en wilt adviseren. Andere ingangen heb ik nergens kunnen lezen maar met dit weer is het niet handig als er iets kapot gaat en de familie in een koud huis zit ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Diwi, ik denk niet dat de Daikin toestaat dat er voor zowel warmte als koeling een externe thermotaat/regelunit is.De documentatie biedt daar onvoldoende duidelijkheid voor. Zet mij wel te denken.. Ik heb zelf een Daikin All-Electric besteld en volgende de installateur is het allemaal geen probleem maar in mijn geval ga ik voor alleen verwarmen. Voor koeling ga ik een airco laten installeren.

Wat ik wel zie is dat er een extra printplaat geïnstalleerd kan worden die signalen kan versturen. Echter vind ik daarvan geen documentatie op internet, deze zal je installateur op moeten vragen.

Digitale I/O-printplaat (EKRP1HB)
De digitale I/O-printplaat is nodig om de volgende signalen te
leveren:
▪ Alarmuitgang
▪ Uitgang ruimteverwarming/koeling AAN/UIT
Voor installatie-instructies, zie de installatiehandleiding van de
digitale I/O-printplaat en het bijlageboek voor optionele uitrustingen.

Dan is het nog de vraag of hoe deze te koppelen met het WATTS systeem. Als je het al gekoppeld krijgt aan de BT-HCM02 RF weet de centrale unit daar dan ook vanaf? Ik ken die unit niet, dus die vraag zou je wellicht aan WATTS kunnen stellen. Als dat zo is zijn er nog wel openingen om het watts systeem te kunnen integreren. Zeker als je bijvoorbeeld 100% WAR gestuurd gaat verwarmen.

Ik zit er zelf over na te denken het WATTS systeem voor de begane grond te verwijderen of in ieder geval alle motortjes te verwijderen en uit te zetten en voor de bovenverdieping alleen secundair te gebruiken. Dan via de thermostaat van Daikin in de woonkamer de warmtevraag te laten regelen. Zou dit ook geen optie met koelen kunnen zijn voor jou ? De 3 thermostaten beneden worden dan "dom" eigenlijk, want voegen niks toe.

Ter info, ik heb nu bijvoorbeeld al de werkkamer en bijkeuken losgekoppeld van het primaire circuit, dus bij een warmtevraag in deze kamers schakelt de CV momenteel niet aan. Dit omdat deze 8CM dekvloer hebben en de rest van de begane grond + huis ingefreesd is, dus de warmtevraag is onevenredig hoog.
Met airco wil ik straks het kantoor bij verwarmen.

Ik vond deze nog: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73468034 Maar... Ook hier sluit je dus de bestaande thermostaat/aanstuurunit van Daikin uit lijkt me.

Of zoals deze oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73477700 Watts en Daikin gescheiden van elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door smaij op 11-12-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
In 24 uur 48kWh verstookt met de Pana 9kW J. warmteproductie 130 COP 2,71 Carnot 39% MIST !! en -1*C; Iedere 44 min. een defrost welke plm. 5 min. duurt, dus 39 min warmte productie
en alleen de keuken, bijkeuken en badkamer op temperatuur, resp. 22, 19 en 23*C
De zitkamer en de TV kamer moeten het doen met 17,5*C Ta en Tr zijn verschillen onderling plm. 5*C
Boven de Jaga model 20 hangt een temp van 25*C, daar vang je zelfs met de bestelde 10 fancoils ook geen hittegolf. Zal nog spannend worden.
Gestookt wordt uitsluitend WAR en heb slechts 1 keer een Ta van 40*C aangetikt zien worden.

De circulatiepomp staat op Debiet regeling i.p.v. eerder gehanteerde MAX.
Het B-vat van 100L fluctueert tussen 32 en 36*C.
Na instelling Debiet regeling en een gewenste B-vat Temp. van +5*C slaagt de WP er nu in met een fluctuerende flow tussen 16 en 40L/min de flow te verdelen tussen Zone-1 ( alles ) en het B-vat.
De interne circulatiepomp en de extra circulatiepomp worden zo aangestuurd dat naar keuze van de WP dan wel het B-vat het leeuwendeel krijgt dan wel Zone-1
Plm. 6-8 minuten voor een Df gaat de flow omhoog en wordt het B-vat sterk gevoed.
De kabouters hebben het er maar druk mee.

[ Voor 44% gewijzigd door Peanutsonic op 11-12-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diwi
@smaij Dankjewel voor je uitgebreide antwoord en uitzoekwerk.

Naar aanleiding hiervan denk ik dat ik eerst maar over moet naar alleen verwarmen. Dit kan ik op zowel de centrale Watts unit als de Daikin hybride warmtepomp instellen. De Daikin staat nu op 100% weerafhankelijke regeling (WAR). Koeling (airco) heb ik al op de slaapkamers en dat moet dan eerst maar voldoende zijn. Mocht je wel een clue hebben hoe je 'alleen verwarmen' aansluit op de Daikin dan hoor ik het graag. Kan ik dit weer aan de installateur voorleggen die Daikin kan betrekken voor bevestiging of zelfs volledig aansluiten.

Misschien dat ik even uit de lucht ben totdat Daikin gaat helpen, maar zodra ik antwoord heb, laat ik natuurlijk weten hoe de problemen zijn opgelost.

Nogmaals bedankt voor je hulp! Het heeft mij richting gegeven en ik heb er veel van geleerd.

Gr. DiWi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinvv92
  • Laatst online: 24-01-2023
Diwi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:19:
Dag slimme mensen,

Ik ben niet technisch maar verdiep mij graag. Ik heb alles gelezen en mis de basis. Deze basis is ... Hoe sluit je een Watts Vision BT-HCM02 RF heat/cold module aan op een Daikin Altherma (volgens mij de poorten 34 en 35 of 35 en 36)?

De Daikin, die warm en koud kan leveren, kijkt naar de buitentemperatuur en bepaalt dan hoeveel deze moet draaien om warm water te leveren aan de vloerverwarming.

De vloerverwarmingsunit wordt aangestuurd door een Watts Vision BT-HCM02 RF heat/cold module en een aansluitmodule 6 zones. De aansluitmodule krijgt een signaal van 5 BT-D03 RF thermostaten in 5 zones die op zijn beurt weer de elektrothermische aandrijvingen op de vloerverdeler opent en sluit.

Het is dus niet zo dat de Daikin Altherma aangestuurd wordt door de Watts heat/cold unit als thermostaat zijnde.

Vraag: hoe sluit mijn installateur de Watts heat/cold unit (uitgang 24V) aan op de Daikin (230V) zodat de het Watts Vision systeem leidend wordt over de warmteproductie van de Daikin? Ik heb wel dit gevonden: YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision. Moet er dan iets met een relais ofzo en waar haal je die?

Een lang verhaal en hopelijk duidelijk genoeg. Ik hoop dat iemand van jullie ons kan helpen.

Alvast bedankt.

Gr. Dirk
Dag Dirk ik weet niet of je er al uit was

Hoop dat je hier wat aan hebAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nx6hEiLUo0bhx4NNFBxhKHJKWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIRbgUJeodYcexELpiOhVzS1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Robinvv92 op 21-12-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinvv92
  • Laatst online: 24-01-2023
smaij schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:56:
Nog even terugkomend op de uitgezette vraag bij Watts. Ik heb hier van de week antwoord op gekregen.

Het verschil bij parameter 26 tussen Hysterese en propotioneleband is dat bij propotionele band de temperatuur in stapjes word aangestuurd.

Bij hysterese blijft de vraag totdat de temperatuur bereikt word dan pas uitgeschakeld.

Voor vloerverwarming is het advies om de thermostaat op HYs te zetten.

===

Volgens mij is dit de standaard instelling maar zal alle thermostaten hierop eens nalopen. Ok, dat is dus niet de standaard. Dan dus alle thermostaten eens instellen op HY.
Ik heb wel eens middennacht dat ik de ketel hoor aanslaan, de pomp even flink gaat draaien en dan alles weer uit gaat. Wellicht is het inderdaad het Watts spul die dit doet (zou niet zo mooi zijn). Ik ga de settings van de CV ketel nog even nalopen ook binnenkort.
Dag smaij,

De reden dat ik hier kwam is omdat ik een vraag kreeg van iemand bij wie ik de installatie gemaakt heb of ik de vloerverwarming, ketel en watts regeling kon optimaliseren omdat hij een hoog gas verbruik had, nu lees ik hier dingen die mij bekent voorkomen.

Ik weet dat dit topic nog niet zo oud is maar merk je al verschillen met de veranderingen die je heb gemaakt het zij de hysterese en je ketel terugbrengen naar een aantal procent?

Ik ga er hierdoor ook vanuit dat je een intergas heb?

Groet Robin,

• smaij
Robinvv92 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:05:
[...]

Dag smaij,

De reden dat ik hier kwam is omdat ik een vraag kreeg van iemand bij wie ik de installatie gemaakt heb of ik de vloerverwarming, ketel en watts regeling kon optimaliseren omdat hij een hoog gas verbruik had, nu lees ik hier dingen die mij bekent voorkomen.

Ik weet dat dit topic nog niet zo oud is maar merk je al verschillen met de veranderingen die je heb gemaakt het zij de hysterese en je ketel terugbrengen naar een aantal procent?

Ik ga er hierdoor ook vanuit dat je een intergas heb?

Groet Robin,
Ik houdt mijn meterstanden bij via mindergas.nl en zou het verbruik per graaddag is wel verbeterd. Wat ik eerst merkte is dat de cv ketel kortstondig uit en aan ging terwijl de groepen veel trager open en dicht gaan. Dat leek mij niet goed.
Intergas ketel inderdaad omlaag geschroefd in zowel max aanvoertemperaruur en percentage van de ketel op 30%. Let wel, ik heb geen mengverdelers bij de vloerverwarmingverdelers.
Met de koude dagen van afgelopen week gaat er nog steeds een hoop gas doorheen natuurlijk maar de ketel loopt lekker rustig en maakt een mooie lange run.
Voor een vrijstaand huis van 230m2 zit ik nu op een jaarverbruik van 1250 kuub, de vorige bewoners zaten op 1800 met radiatoren en dat was zonder uitbouw van 30m2

Ik heb mijn gasverbruik nog even bijgewerkt tm gisteren en kom op een besparing uit van 30%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq8qigdMJF9oZSAXJI8cEDgWnD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4S21ZMU1KJAe2zAkEHFoVIYg.png?f=user_large

Dat is natuurlijk niet alleen op basis van inregelen van de vloer en CV ketel. Ook bewuster stoken. Ik heb 2 ruimte-thermostaten op een apart "circuit" gezet (Bijkeuken en werkkamer) zodat deze de CV niet aan laten schakelen. Deze zijn een stuk trager door een dikke dekvloer en dat zou onnodig veel energie kosten. Maar vorig jaar stookten die kamers nog niet mee, de uitbouw is in september geplaatst en in januari/februari pas in gebruik genomen.

[ Voor 21% gewijzigd door smaij op 23-12-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
smaij schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:02:
[...]

Ik houdt mijn meterstanden bij via mindergas.nl en zou het verbruik per graaddag is wel verbeterd. Wat ik eerst merkte is dat de cv ketel kortstondig uit en aan ging terwijl de groepen veel trager open en dicht gaan. Dat leek mij niet goed.
Intergas ketel inderdaad omlaag geschroefd in zowel max aanvoertemperaruur en percentage van de ketel op 30%. Let wel, ik heb geen mengverdelers bij de vloerverwarmingverdelers.
Met de koude dagen van afgelopen week gaat er nog steeds een hoop gas doorheen natuurlijk maar de ketel loopt lekker rustig en maakt een mooie lange run.
Voor een vrijstaand huis van 230m2 zit ik nu op een jaarverbruik van 1250 kuub, de vorige bewoners zaten op 1800 met radiatoren en dat was zonder uitbouw van 30m2

Ik heb mijn gasverbruik nog even bijgewerkt tm gisteren en kom op een besparing uit van 30%:

[Afbeelding]

Dat is natuurlijk niet alleen op basis van inregelen van de vloer en CV ketel. Ook bewuster stoken. Ik heb 2 ruimte-thermostaten op een apart "circuit" gezet (Bijkeuken en werkkamer) zodat deze de CV niet aan laten schakelen. Deze zijn een stuk trager door een dikke dekvloer en dat zou onnodig veel energie kosten. Maar vorig jaar stookten die kamers nog niet mee, de uitbouw is in september geplaatst en in januari/februari pas in gebruik genomen.
Ik heb sinds dit voorjaar ook een nieuw huis met VV en Watts systeem.
Mijn CV (Intergas) blijft ook pendelen. Soms hoor je hem in een kwartier wel 3x aan/uitslaan.

Heb jij je watss systeem op Hysteris of proportioneel ingesteld?
Hier staat de CV temperatuur 35 graden ingesteld, het vermogen ga ik nog even nakijken.

Qua verbruik heb ik geen referentie omdat dit onze eerste winter is en de vorige bewoner geen VV had, vloer nu geisoleerd is en de vorige bewoner het huis als "kantoor" gebruikte en er niet sliep en zelden warm water gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
jassie256 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:07:
[...]

Ik heb sinds dit voorjaar ook een nieuw huis met VV en Watts systeem.
Mijn CV (Intergas) blijft ook pendelen. Soms hoor je hem in een kwartier wel 3x aan/uitslaan.

Heb jij je watss systeem op Hysteris of proportioneel ingesteld?
Hier staat de CV temperatuur 35 graden ingesteld, het vermogen ga ik nog even nakijken.

Qua verbruik heb ik geen referentie omdat dit onze eerste winter is en de vorige bewoner geen VV had, vloer nu geisoleerd is en de vorige bewoner het huis als "kantoor" gebruikte en er niet sliep en zelden warm water gebruikte.
Die staat op hysterese. Proportioneel is idd aan uit en dat wil je niet.
Inderdaad vermogen terugschroeven kan ook helpen maar dan zou je cv gaan pendelen en watts nog steeds een warmtevraag hebben. Dat kan je zien op de status van je relais naar de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
smaij schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:33:
[...]

Inderdaad vermogen terugschroeven kan ook helpen maar dan zou je cv gaan pendelen en watts nog steeds een warmtevraag hebben. Dat kan je zien op de status van je relais naar de cv.
Heb de instellingen voor beneden naar HYS aangepast. Boven hebben we 3 losse zones en daar zal ik het ook even aanpassen.

Ga ook even inde instellingen van de CV proberen te duiken, maar ook eens begrijpen welke onderdelen ik exact van WATSS geinstalleerd heb gekregen.
Heb in ieder geval 4x de BELUX RF 868 MHZ wit (BT-D03 RF)
1x de Centrale Touchscreen Unit wit met WIFI
1x deze Aansluitmodule 6 zones 230 V zei het vaneen ander merk (Thermrad - ziet er exact hetzelfde uit).

Boven ziet het er als volgt uit. (Die gele UTP kabel is iets van mijn WTW - mag je negeren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkLTXGUbA4hcwfn_eO4pG33EZJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyFp26Sp3xlVOKlosukkZMzu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:58
Vraag;
ik wil mijn warmtepomp aansturing regelen met een temperatuur regeling uit node red ,daar ik ook een

Hysteris-regeling nodig heb om de warmte pomp niet te laten pendelen.

is mijn vraag ;kan iemand mij helpen met een Node red temperatuur regeling te bouwen met een hysteris regeling ingebouwd ?

Op internet zijn wel voorbeelden te vinden ,maar voor mij als beginner te vaag uitgelegd, ben echt op zoek

naar een regel voor regel opbouw in Node Red.

evt beloning iom mogelijk voor een goed werkende versie. ( is inmiddels geholpen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
smaij schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:33:
[...]

Op welke waarde heb jij de HYS gezet?
1. Valt mij op dat bij ons op de 1e verdieping de thermostaat warmte vraagt (=lager dan gewenste temp).
2. De regelaar de groep open zet, kort daarna sprint de pomp aan
3. Hij na een paar minuten weer uitsluit terwijl de temperatuur niet bereikt is.

Waar kan dit aan liggen? Te lager toevoer? Probleem dat het maar 1 kleine groep is, de andere 3 groepen staan uit (slaapkamer/logeerkamer)? Iets stuk? HYS verkeerd ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 15:16
jassie256 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:31:
[...]

Op welke waarde heb jij de HYS gezet?
1. Valt mij op dat bij ons op de 1e verdieping de thermostaat warmte vraagt (=lager dan gewenste temp).
2. De regelaar de groep open zet, kort daarna sprint de pomp aan
3. Hij na een paar minuten weer uitsluit terwijl de temperatuur niet bereikt is.

Waar kan dit aan liggen? Te lager toevoer? Probleem dat het maar 1 kleine groep is, de andere 3 groepen staan uit (slaapkamer/logeerkamer)? Iets stuk? HYS verkeerd ingesteld?
Dat lijkt op pendelen. Vanwege een te kleine lus kan de ketel zijn warmte niet kwijt en slaat ie af. Ik heb hier hetzelfde issue. Enige oplossing is om meer afgifte te creëren door meerdere ruimtes tegelijk op te warmen.

Ik moet daar nog een keer een Home Assistant automation voor maken.

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 01-12-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 15:16
Ik heb sinds gisteren mijn Watts BT-D02-RF vervangen door de opvolger BT-D03-RF. Een paar dingen vallen mij daar op. Ten eerste zou volgens de handleiding de standaardinstelling "proportionele regeling" zijn, maar is dat in werkelijkheid "hysteresis-regeling" (menu 26); wellicht is dit later met bijvoorbeeld een firmware update gewijzigd.
Nu is dat voor mijn situatie de gewenste instelling dus voor mij maakt het niet uit.

Verder staat de hysteresis ingesteld op 0,3 graden; dat is ook de standaardinstelling.
Als ik echter kijk naar wanneer de thermostaat warmte gaat vragen dan is dat bij afkoeling van 0,5 i.p.v. 0,3 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VAgsykviVgvNoIN9EBs55oHbcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQXf0k58xZqaOgIvwzJ70qyO.png?f=fotoalbum_large

Ook na het terug zetten naar de fabrieksinstellingen van de RF ontvangers en de Central Touchscreen Unit en opnieuw koppelen volgens het procedé eerst thermostaten, dan RF main en subs en daarna CVE, blijft dit fenomeen zich voordoen.

@Anoniem: 1162656 lezen jullie mee? :)

Wat verder opviel was de ruime marge tussen de DT02 en DT03 in de zin dat de DT02 de temperatuur ruim een halve graad lager aangaf dan de DT03. Ik heb eerder ook vergeleken met een Honeywell thermostaat waarbij de DT02 ook een lagere temperatuur aan gaf. Dus ik ga ervan uit dat de DT03 de juiste temperatuur toont.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16x0WrxMdqcKBOREawLCk76URp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRwBsY5dLBHVvAu5isCJXjQn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door witterholt op 02-12-2024 17:52 ]

Pagina: 1