• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-03 09:33
Beste wensen, allen!
Ronald schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:32:
@Kapt.MobyletteIk zou de vraag over de vreemde ketelaansturing in de nacht eens bij Watts neerleggen?
Watts NL is hier zelfs langs geweest, met de installateur. Dat was natuurlijk een prima gebaar van dienstverlening. Wel jammer dat de man niet wist dat zijn thermostaten de ITCS-functie bezitten. En dat hij als oplossing adviseerde de installatie gewoon 24/7 op 19 graden te zetten. :|

Op Klusidee staan soms nuttige dingen maar de reaguurders daar zijn onuitstaanbaar. De meesten antwoorden in de trant van "laat het nou maar aan de vakman over" - ja, dat heb ik gedaan! :(

Voor elektronica hobbyisten of proces controllers is PID een bekend concept. Ik zag dat je een PID-controller in je espressomachine kunt inbouwen. Dan ben je denk ik beiden. :)

Zo is de gedachte niet ver meer de CV zelf met PID aan te sturen. Maar ja, dat is ook weer zo wat. Dan eindig ik, in plaats van met een kek kastje, wellicht met zoiets aan de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGooPjbrnUyMYWsMv-Sbdm6sVDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ae1qXqRSxWNQxZuJVlZiD6O7.jpg?f=user_large

Anyway, de lente begon voor oud en nieuw, merk ik, dus wie weet kan ik de cv binnenkort gewoon weg doen.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-04 22:25
Beste @smaij bedankt voor je post. Ook wij hebben een Watts Vision systeem dat af en toe vreemde gedragingen vertoond zoals in-uitschakelen op momenten dat je het echt verwacht. Ben daarom ook wat dieper in de handleidingen en de menu's gedoken.
Wellicht wat ter verduidelijking.

Hysteris-regeling:
Het schakelcontact van de thermostaat sluit wanneer de ruimtetemperatuur lager is dan de
instelwaarde, min de hysteresiswaarde, en open gaat wanneer de ruimtetemperatuur hoger is
dan de instelwaarde.
Voorbeeld: instelwaarde = 20 °C, hysteresis = 0,5 °C → schakelcontact ON bij 20 – 0,5 °C = 19,5 °C
→ schakelcontact OFF bij 20 °C.

Proportionele-regeling
De inschakeltijd van het schakelcontact van de thermostaat binnen een bepaalde tijdsduur is recht evenredig met het temperatuurverschil t.o.v. de instelwaarde.
De periode stemt overeen met de inschakeltijd + de uitschakeltijd.
Voorbeeld: instelwaarde = 20 °C, amplitude = proportionele band = 1 K → periode = 10 min.

Met een hysteresis -regeling krijg je in praktijk een onrustigere regeling welke rondom het setpoint heen blijft regelen met een kans op overshoot (de vraag is alleen of dit bij bijvoorbeeld vloerverwarming ook echt merkbaar is). In aanloop naar het setpoint zal de thermostaat zich inschakelen en pas weer uitschakelen bij het setpoint
Bij een proportionele regeling zal deze afwijking rondom het setpoint steeds kleiner worden waardoor er een stabielere ruimtetemperatuur ontstaat. In aanloop naar het setpoint kan de thermostaat zich meermalen in- en uitschakelen, hetgeen vooral zal gebeuren als het setpoint bijna is bereikt
Uiteraard geeft dit niet echt een verklaring waarom als een thermostaat in nachtverlaging staat deze toch de warmtebron gaat aansturen. Immers de temperatuur van de nachtverlaging is het nieuwe setpoint, als deze lager ligt dan de ruimtetemperatuur zal deze in beide regelingen niet mogen resulteren in een inschakeling van de warmtebron.

Zie onderstaande afbeelding voor verduidelijking (is niet specifiek voor Watts systeem):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_YjC4B9tEobF6WUUoQ6_YJ03D0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CxY2kB3lA4tqHUWKxhM7jVK3.jpg?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door Nous112 op 16-01-2022 11:24 ]

• Diwi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-12-2022
Dankjewel Smaij ... Ik denk dat ik het steeds beter begin te begrijpen.

Ja, ik heb ook een BT-CT02-RF. Deze kan ik inderdaad instellen op verwarmen, koelen, of automatisch koelen/verwarmen. Net gekeken en deze staat nu op verwarmen.

DIP switch 1 van de Verwarmings- & koelingsmodule BT-HCM02-RF staat inderdaad op ON (DIP switch 3 en 4 overigens ook op aanwijzing van technicus Frank Kuster van Watts). Verwarmings- & koelingsmodule (BT-HCM02-RF) en de aansluitmodule 6 zones (BT-M6Z02 RF) communiceren met elkaar via een RF link. Dit werkt uitstekend.

Volgens Watts had ik de heat/cold BT-HCM02-RF nodig om aan te kunnen sluiten aan de Daikin hybride warmtepomp en zowel te kunnen verwarmen als koelen. Vind ik logisch.

Dat van die potentiaal vrije contacten is interessant. Tot nu toe vertelt iedereen mij dat je geen 230V output-spanning van de Daikin kunt aansluiten op een maak-/breek contact van de Watts Verwarmings- & koelingsmodule (BT-HCM02-RF) omdat deze spanning te hoog zou zijn waardoor het maak-/breek contact van de Watts Verwarmings- & koelingsmodule kapot zou gaan. Hebben zij het helemaal mis dan? Ook de technicus van Watts gaf aan dat er nog een relais tussen moest die schakelt van 24V naar 230V.

Denk jij dat, als de Daikin 230V uitstuurt, dit circuit gesloten kan worden via het HC Relay van de Watts?

"HC input could be connected to - 'a free contact' for a manual switch or Heat Pump output". Daar staat dan alleen niet bij dat het een relais (vrij contact) is obv 5A/250VAC (zoals bij verwarmen en koelen en ontvochtigen) maar slechts dat je deze HC input KUNT AANSLUITEN op een vrij contact (dat je mogelijk wel eerst er tussen moet zetten ... Vandaar de onduidelijkheid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WIVR2xp7Mq_iljI00qoesSeoB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWXB9V0mrlrZqJY2HtUE0OME.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat er maar 2 draden in de Daikin geschroefd kunnen worden, lijkt het dat de draden op de HC-input aangesloten zou moeten worden (aan de bovenkant van de Verwarmings- & koelingsmodule (BT-HCM02-RF).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1RPRWKOiUMheuMMD7MzDhjZ9E0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lh61t8eJvoENugi8W4cqJ92i.jpg?f=fotoalbum_large

In hoofdstuk 7 waar je naar verwijst staat het volgende:

"7. FUNCTIONS - - - - - Heat Cool input signal (Master mode switch 1 OFF) When BT-HCM02 RF is in master mode for Heat/Cool, it decides if system is in heating mode or in cooling mode according to H&C imputs:
(DEZE ->) o Free contact input (manual switch or automatic from heat pump): - if contact is opened then system is in heating mode, - if contact is closed then system is in cooling mode. (<- DEZE)

Kortom, ik zie 2 draden in het plaatje en warm en koud. Ik lees ook "Heat Cool input signal (Master mode switch 1 OFF)". Dit lijkt in te houden dat de DIP switch 1 dan weer OFF moet zijn. Da's dan weer onduidelijk.

Ik hoop dat je kunt aangeven of "HC input could be connected to - a free contact for a manual switch or Heat Pump output" de oplossing is.

Het voelt alsof we de goede kant opgaan. Dankjewel voor je hulp!

[ Voor 9% gewijzigd door Diwi op 07-12-2022 00:25 ]

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Hoi Diwi,

Je centrale unit BT-CT02-RF is de "Master" in feite. De thermostaten koppel je met je unit die de zones aansturen en die koppel je vervolgens met de centrale. De centrale en de BT-HCM02 RF heat/cold module koppel je vervolgens met elkaar volgens mij en daarmee wordt de centrale de master en moet de DIP switch op ON staan.

DIP Switches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1G_Oqcu0SbwkxxDhb_3UBFoQlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFMWPtX4WQgw50PFhPMrqBm5.png?f=user_large
DIP Switch 1 moet dus op AAN
DIP Switch 3, tja -> Ik zou zeggen als de centrale een handmatige actie heeft op verwarming / koelen denk ik dat er niet 5 minuten gewacht hoeft te worden.
DIP Switch 4 heeft denk ik geen functie, of het staat in ieder geval dus niet beschreven in de handleiding.

Je moet de HC Input niet gebruiken maar de outputs. De input is er slechts in die gevallen dat je dus geen centrale unit hebt denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I_gO83V-nUJMjlKkd3kAtCf7PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oOB4KciXLOUBt93Bfwag5a5f.png?f=fotoalbum_large

Deze uitgangen kunnen dus 5A/230V aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaUATbtb6ULKhvoVKX2PgTKDtKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hfvojcPgnDzTzNFx5vkxTntc.png?f=user_large

Het lijkt mij sterk dat die 5 ampère overschreden gaat worden voor een schakelcontact maar misschien kan je in de Daikin handleiding iets vinden over gebruikte wattage's in die schakelcontacten.

• Diwi
  • Laatst online: 16-12-2022
Kun je hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZRfifG-W9JJvhwvV8XCm5WPPbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQNeb1ULxvTdutSPZRJQSXCx.jpg?f=fotoalbum_large

• Robinvv92
  • Laatst online: 24-01-2023
Diwi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:19:
Dag slimme mensen,

Ik ben niet technisch maar verdiep mij graag. Ik heb alles gelezen en mis de basis. Deze basis is ... Hoe sluit je een Watts Vision BT-HCM02 RF heat/cold module aan op een Daikin Altherma (volgens mij de poorten 34 en 35 of 35 en 36)?

De Daikin, die warm en koud kan leveren, kijkt naar de buitentemperatuur en bepaalt dan hoeveel deze moet draaien om warm water te leveren aan de vloerverwarming.

De vloerverwarmingsunit wordt aangestuurd door een Watts Vision BT-HCM02 RF heat/cold module en een aansluitmodule 6 zones. De aansluitmodule krijgt een signaal van 5 BT-D03 RF thermostaten in 5 zones die op zijn beurt weer de elektrothermische aandrijvingen op de vloerverdeler opent en sluit.

Het is dus niet zo dat de Daikin Altherma aangestuurd wordt door de Watts heat/cold unit als thermostaat zijnde.

Vraag: hoe sluit mijn installateur de Watts heat/cold unit (uitgang 24V) aan op de Daikin (230V) zodat de het Watts Vision systeem leidend wordt over de warmteproductie van de Daikin? Ik heb wel dit gevonden: YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision. Moet er dan iets met een relais ofzo en waar haal je die?

Een lang verhaal en hopelijk duidelijk genoeg. Ik hoop dat iemand van jullie ons kan helpen.

Alvast bedankt.

Gr. Dirk
Dag Dirk ik weet niet of je er al uit was

Hoop dat je hier wat aan hebAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nx6hEiLUo0bhx4NNFBxhKHJKWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIRbgUJeodYcexELpiOhVzS1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Robinvv92 op 21-12-2022 08:52 ]

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Robinvv92 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:05:
[...]

Dag smaij,

De reden dat ik hier kwam is omdat ik een vraag kreeg van iemand bij wie ik de installatie gemaakt heb of ik de vloerverwarming, ketel en watts regeling kon optimaliseren omdat hij een hoog gas verbruik had, nu lees ik hier dingen die mij bekent voorkomen.

Ik weet dat dit topic nog niet zo oud is maar merk je al verschillen met de veranderingen die je heb gemaakt het zij de hysterese en je ketel terugbrengen naar een aantal procent?

Ik ga er hierdoor ook vanuit dat je een intergas heb?

Groet Robin,
Ik houdt mijn meterstanden bij via mindergas.nl en zou het verbruik per graaddag is wel verbeterd. Wat ik eerst merkte is dat de cv ketel kortstondig uit en aan ging terwijl de groepen veel trager open en dicht gaan. Dat leek mij niet goed.
Intergas ketel inderdaad omlaag geschroefd in zowel max aanvoertemperaruur en percentage van de ketel op 30%. Let wel, ik heb geen mengverdelers bij de vloerverwarmingverdelers.
Met de koude dagen van afgelopen week gaat er nog steeds een hoop gas doorheen natuurlijk maar de ketel loopt lekker rustig en maakt een mooie lange run.
Voor een vrijstaand huis van 230m2 zit ik nu op een jaarverbruik van 1250 kuub, de vorige bewoners zaten op 1800 met radiatoren en dat was zonder uitbouw van 30m2

Ik heb mijn gasverbruik nog even bijgewerkt tm gisteren en kom op een besparing uit van 30%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq8qigdMJF9oZSAXJI8cEDgWnD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4S21ZMU1KJAe2zAkEHFoVIYg.png?f=user_large

Dat is natuurlijk niet alleen op basis van inregelen van de vloer en CV ketel. Ook bewuster stoken. Ik heb 2 ruimte-thermostaten op een apart "circuit" gezet (Bijkeuken en werkkamer) zodat deze de CV niet aan laten schakelen. Deze zijn een stuk trager door een dikke dekvloer en dat zou onnodig veel energie kosten. Maar vorig jaar stookten die kamers nog niet mee, de uitbouw is in september geplaatst en in januari/februari pas in gebruik genomen.

[ Voor 21% gewijzigd door smaij op 23-12-2022 14:19 ]

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09-2025
smaij schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:33:
[...]

Die staat op hysterese. Proportioneel is idd aan uit en dat wil je niet.
Inderdaad vermogen terugschroeven kan ook helpen maar dan zou je cv gaan pendelen en watts nog steeds een warmtevraag hebben. Dat kan je zien op de status van je relais naar de cv.
Heb de instellingen voor beneden naar HYS aangepast. Boven hebben we 3 losse zones en daar zal ik het ook even aanpassen.

Ga ook even inde instellingen van de CV proberen te duiken, maar ook eens begrijpen welke onderdelen ik exact van WATSS geinstalleerd heb gekregen.
Heb in ieder geval 4x de BELUX RF 868 MHZ wit (BT-D03 RF)
1x de Centrale Touchscreen Unit wit met WIFI
1x deze Aansluitmodule 6 zones 230 V zei het vaneen ander merk (Thermrad - ziet er exact hetzelfde uit).

Boven ziet het er als volgt uit. (Die gele UTP kabel is iets van mijn WTW - mag je negeren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkLTXGUbA4hcwfn_eO4pG33EZJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyFp26Sp3xlVOKlosukkZMzu.jpg?f=fotoalbum_large

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:34
Ik heb sinds gisteren mijn Watts BT-D02-RF vervangen door de opvolger BT-D03-RF. Een paar dingen vallen mij daar op. Ten eerste zou volgens de handleiding de standaardinstelling "proportionele regeling" zijn, maar is dat in werkelijkheid "hysteresis-regeling" (menu 26); wellicht is dit later met bijvoorbeeld een firmware update gewijzigd.
Nu is dat voor mijn situatie de gewenste instelling dus voor mij maakt het niet uit.

Verder staat de hysteresis ingesteld op 0,3 graden; dat is ook de standaardinstelling.
Als ik echter kijk naar wanneer de thermostaat warmte gaat vragen dan is dat bij afkoeling van 0,5 i.p.v. 0,3 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VAgsykviVgvNoIN9EBs55oHbcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQXf0k58xZqaOgIvwzJ70qyO.png?f=fotoalbum_large

Ook na het terug zetten naar de fabrieksinstellingen van de RF ontvangers en de Central Touchscreen Unit en opnieuw koppelen volgens het procedé eerst thermostaten, dan RF main en subs en daarna CVE, blijft dit fenomeen zich voordoen.

@Verwijderd lezen jullie mee? :)

Wat verder opviel was de ruime marge tussen de DT02 en DT03 in de zin dat de DT02 de temperatuur ruim een halve graad lager aangaf dan de DT03. Ik heb eerder ook vergeleken met een Honeywell thermostaat waarbij de DT02 ook een lagere temperatuur aan gaf. Dus ik ga ervan uit dat de DT03 de juiste temperatuur toont.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16x0WrxMdqcKBOREawLCk76URp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRwBsY5dLBHVvAu5isCJXjQn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door witterholt op 02-12-2024 17:52 ]

Pagina: 1