Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.117 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:28
Ik heb een Remeha Tzerra Ace 28C CW4 uit 2019

Nu ben ik in het service menu terecht gekomen en kom ik niet meer terug..

Restten helpt ook niet (stekker in en uit, reset knop etc)

Voor dat ik aan de ketel ging zitten gaf hij onderhoud code A aan.
Na zoeken op Google is dat blijkbaar alleen een pakkingen, vond ik onnodig na 3 jaar dus geprobeerd die melding te resetten met als gevolg ik er niet meer uit kom :+

Hoe kom ik terug in het hoofd scherm? Alle toetsen uit de handleiding al geprobeerd.. Hij blijft hier op staan, foto display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6ZED7kLQJPFBC09KPnhJbiiSAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB7Rm2oTZqC5PodOr6ROfW1h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
iMode schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:00:

Na zoeken op Google is dat blijkbaar alleen een pakkingen, vond ik onnodig na 3 jaar dus geprobeerd die melding te resetten met als gevolg ik er niet meer uit kom :+

Hoe kom ik terug in het hoofd scherm? Alle toetsen uit de handleiding al geprobeerd.. Hij blijft hier op staan, foto display:

[Afbeelding]
Met de + naar 0012 gaan en dan de Enter knop indrukken. En dan de R toets paar keer indrukken totdat je terug bent in het hoofdmenu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 06:34:
@SMSfreakie Ik neem aan dat je de afgifte bij de juiste temperaturen hebt berekend? Controleer het anders hiermee:

https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
ik had berekend met 60 graden ipv 55 want de calculator snapte 55 niet als geldige waarde om onduidelijke redenen..

en na reken sessie leert mij dat ik wel redelijk in de buurt zat.. beetje foutmarge houd je toch ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@SMSfreakie Vreemd, ik kan gewoon een Ta van 55 graden opgeven bij een willekeurig gekozen T22. Er rolt dan gewoon een afgifte uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jteu-Z1IwAlbJZHTB2wz9VlvbgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76Gm6eReFtTRVFBn6DeEQhWp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

edgarf28 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:45:

[...]

Dat weet ik. Maar daar gaat toch heel dit topic zo beetje over? En de meeste mensen hebben het hier toch over vermogen lager instellen etc. Of zie ik dat verkeerd?
Er zijn ketels die het vermogen niet zelf regelen, dan is bijstellen een goed idee. Jouw Remeha regelt dat wel uitstekend dus hoef je daar in principe niets aan te veranderen. Hij komt nooit boven een bepaalde grens.

Vergelijk het met het aftoppen van de snelheid van je auto. Als jouw auto 250Km/h uur haalt en je topt dat af op 130 Km/h, dat is prima. Maar als je toch nooit harder rijdt dan 130 maakt het in het verbruik niet uit. Hij gaat niet zuiniger rijden omdat hij afgetopt is.

[ Voor 27% gewijzigd door bert pit op 28-10-2022 14:43 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Fantastic_fox Ik zou jouw vraag over een geschikte wp stellen in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10. Daar zit veel meer kennis.

Of nog beter, eerst Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic lezen, een eigen topic maken ahv de template en vervolgens een linkje plaatsen in het warmtepomp topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
edgarf28 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Met de + naar 0012 gaan en dan de Enter knop indrukken. En dan de R toets paar keer indrukken totdat je terug bent in het hoofdmenu
Gelukt, bedankt!

Gelijk de melding A weg kunnen halen. Ik had vanmorgen al een paar installateurs benaderd maar die hebben het allemaal te druk en te weinig personeel.. Gaat nog wat worden voor de toekomst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
LemonC200 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:37:
[...]

Als je gebruik maakt van Tado kan je een eventuele buitentempratuur sensor trouwens beter weglaten Tado houd hier zelf rekening mee. Overigens kan je ook de stooklijn in de tado app zien en daarmee controleren of de ketel pendelt.
Waar kun je de stooklijn in de Tado app zien? En of de ketel pendelt?
Ik kan dat nergens vinden in de Tado app hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Vraagje n.a.v. de posts hierboven;

Ik heb paneelradiatoren (van die jaren 80-90 dingen, niet de modenrste met roosters erop maar zeker niet de enorm oude). Volgens mij zijn die gemaakt voor 90/70 of 70/50.

Nu heb ik het vermogen berekend, maar dat is met elke tool met 90/70 gedaan.
Ik heb een Calenta Ace 28C met minimaal 5.x kW vermogen. Nu heb ik 't idee dat ik met mijn warmtevraag, daar nog onder zit, en dus ook pendel.

- Hoe bereken ik vermogen/warmteafgifte met bijv .70/50 of 50/35? Iemand 'n tool waar je dat zelf invult? Die Climatebooster geeft 70/50/20 aan. Ik heb radiatorventilatore.

- Kan ik nog wat het met min. vermogen? Je mag de ventilatorsnelheid bij Remeha niet onder het minimum instellen. Ik kan meer warmte vragen, maar dat is meer verbruik

- Ketel staat nog niet op min. vermogen, dat 'ie laaglast draait, maar volgens mij doet 'ie zelf het vermogen aanpassen toch? OF is het dan slim om 'm bijv. een max. van 10kW te geven?
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Processorkoeler schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:16:
Vraagje n.a.v. de posts hierboven;

Ik heb paneelradiatoren (van die jaren 80-90 dingen, niet de modenrste met roosters erop maar zeker niet de enorm oude). Volgens mij zijn die gemaakt voor 90/70 of 70/50.

Nu heb ik het vermogen berekend, maar dat is met elke tool met 90/70 gedaan.
Ik heb een Calenta Ace 28C met minimaal 5.x kW vermogen. Nu heb ik 't idee dat ik met mijn warmtevraag, daar nog onder zit, en dus ook pendel.

- Hoe bereken ik vermogen/warmteafgifte met bijv .70/50 of 50/35? Iemand 'n tool waar je dat zelf invult? Die Climatebooster geeft 70/50/20 aan. Ik heb radiatorventilatore.

- Kan ik nog wat het met min. vermogen? Je mag de ventilatorsnelheid bij Remeha niet onder het minimum instellen. Ik kan meer warmte vragen, maar dat is meer verbruik

- Ketel staat nog niet op min. vermogen, dat 'ie laaglast draait, maar volgens mij doet 'ie zelf het vermogen aanpassen toch? OF is het dan slim om 'm bijv. een max. van 10kW te geven?
-
Ik heb precies de zelfde situatie (zelfde oude radiatoren) en zit met de zelfde vragen ook. Heb alleen een tzerra ace 39c dan.
Ik heb wel al geprobeerd hem op minimaal vermogen te laten draaien (wat bij de tzerra ace 8kw / 2100 toeren is) maar blijft dan nog steeds pendelen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

edgarf28 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:53:
[...]

Ik heb precies de zelfde situatie (zelfde oude radiatoren) en zit met de zelfde vragen ook. Heb alleen een tzerra ace 39c dan.
Ik heb wel al geprobeerd hem op minimaal vermogen te laten draaien (wat bij de tzerra ace 8kw / 2100 toeren is) maar blijft dan nog steeds pendelen bij mij.
Hoe heb je dat verminderd? Is dat het ventilatortoerental? Volgens mij heb je ventilator (= vermogen, met een of andere gekke schaal ipv kW's) en de pomp (debiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Processorkoeler schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:54:
[...]

Hoe heb je dat verminderd? Is dat het ventilatortoerental? Volgens mij heb je ventilator (= vermogen, met een of andere gekke schaal ipv kW's) en de pomp (debiet).
Ja klopt idd, bij de tzerra ace is het gp007 wat je moet hebben voor het maximale vermogen in te stellen, dat gaat idd met het ventilator toerental wat je opgeeft, in de handleiding van je cv staat een grafiek waar je kunt uitlezen welk toerental staat voor het aantal kw's.
Let wel op dat je alleen het maximale toerental wijzigd, niet aan het minimale toerental komen of het opstart toerental.
En dat het maximale toerental altijd boven het minimale toerental moet blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door edgarf28 op 29-10-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
edgarf28 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:53:
[...]

Als ik nu zeg : je bent je huis aan het verwarmen met 8kW aan elektrisch kacheltjes. Gaat er dan echt niet een lampje bij je branden?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:02:
[...]

Als ik nu zeg : je bent je huis aan het verwarmen met 8kW aan elektrisch kacheltjes. Gaat er dan echt niet een lampje bij je branden?
Nee? Hoezo leg uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Als het te warm word wat doe je dan?

Je trekt een kacheltje uit het stopcontact.

Het is nog te warm je trekt er nog een kacheltje uit.

Nog te warm, nog een kacheltje eruit. Heb je maar 2 kW over.

Andere situatie: je hebt 1 kacheltje van 8kW wat doe je dan als het te warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:20:
[...]

Als het te warm word wat doe je dan?

Je trekt een kacheltje uit het stopcontact.

Het is nog te warm je trekt er nog een kacheltje uit.

Nog te warm, nog een kacheltje eruit. Heb je maar 2 kW over.

Andere situatie: je hebt 1 kacheltje van 8kW wat doe je dan als het te warm wordt?
Oh zo bedoel je, dat het minimale vermogen van 8kw van mijn ketel nog steeds te veel is. Dat dacht ik zelf ook al idd, maargoed ik heb eenmaal deze ketel en het minimale vermogen mag je niet verder verlagen, dusja.
Kan er vrij weinig aan doen dan voor de rest lijkt mij toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
edgarf28 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:26:
[...]

Oh zo bedoel je, dat het minimale vermogen van 8kw van mijn ketel nog steeds te veel is. Dat dacht ik zelf ook al idd, maargoed ik heb eenmaal deze ketel en het minimale vermogen mag je niet verder verlagen, dusja.
Kan er vrij weinig aan doen dan voor de rest lijkt mij toch?
Precies.

Dus je ketel gaat met zijn minimale 8kW proberen om 2kW te maken. Dat is 2/8 = 1/4 de ketel mag dus maar 15 min. branden in een heel uur.
Hij gaat zijn best doen om dit te verdelen over een uur dmv. een paar minuten branden, tijdje uit. paar min. branden tijdje uit. enz.enz.
Dat is geen pendelen maar een aan/uit regeling. (eigenlijk bepaalt de thermostaat dit natuurlijk) Hier is niets aan te doen inderdaad.

Of een groter huis kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:33:
[...]

Precies.

Dus je ketel gaat met zijn minimale 8kW proberen om 2kW te maken. Dat is 2/8 = 1/4 de ketel mag dus maar 15 min. branden in een heel uur.
Hij gaat zijn best doen om dit te verdelen over een uur dmv. een paar minuten branden, tijdje uit. paar min. branden tijdje uit. enz.enz.
Dat is geen pendelen maar een aan/uit regeling. (eigenlijk bepaalt de thermostaat dit natuurlijk) Hier is niets aan te doen inderdaad.

Ah helemaal duidelijk, thnx!
Ik dacht alleen dat dit pendelen was, maar dat is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
[...]

Precies.

Of een cv-buffer kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

iMode schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Gelukt, bedankt!

Gelijk de melding A weg kunnen halen. Ik had vanmorgen al een paar installateurs benaderd maar die hebben het allemaal te druk en te weinig personeel.. Gaat nog wat worden voor de toekomst 8)7
Ik heb toevallig van de week wat offertes opgevraagd voor een nieuwe CV ketel en kreeg 2 berichten terug dat ze het te druk hebben en/of te weinig personeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

iMode schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:00:

[Afbeelding]
De fabrikant geeft aan welk onderhoud er nodig is en jij besluit dat het onnodig is?
Onderhoud is niet alleen pakkingen vervangen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
edsandje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

De fabrikant geeft aan welk onderhoud er nodig is en jij besluit dat het onnodig is?
Onderhoud is niet alleen pakkingen vervangen.
Zeker, onderhoud code A is bij mijn type ketel toch echt alleen de pakking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZ9j8sLsOKby_KN9Z2kkCo0eX68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOxsFqJRfKt9nE1qtDuLBHHF.jpg?f=fotoalbum_large

En al zal ik onderhoud willen, er is geen monteur of bedrijf beschikbaar, zie bovenstaande berichten.

Gelukkig wordt de ketel alleen gebruikt voor het douche, wat ik in de zomer zelfs koud doe.
Bij onderhoud code B of C laat ik tegen die tijd wel gelijk de rubbers vervangen, mochten er dan wel monteurs zijn natuurlijk :+

De energietransitie gaat nog wat worden zo met een te kort aan vakmensen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Ik heb toevallig van de week wat offertes opgevraagd voor een nieuwe CV ketel en kreeg 2 berichten terug dat ze het te druk hebben en/of te weinig personeel hebben.
Bizar.. en dan willen ze iedereen van het gas af hebben. Zeer benieuwd naar de toekomst met een oplopend te kort aan vakmensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

iMode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:51:
[...]

Zeker, onderhoud code A is bij mijn type ketel toch echt alleen de pakking.

[Afbeelding]

En al zal ik onderhoud willen, er is geen monteur of bedrijf beschikbaar, zie bovenstaande berichten.

Gelukkig wordt de ketel alleen gebruikt voor het douche, wat ik in de zomer zelfs koud doe.
Bij onderhoud code B of C laat ik tegen die tijd wel gelijk de rubbers vervangen, mochten er dan wel monteurs zijn natuurlijk :+

De energietransitie gaat nog wat worden zo met een te kort aan vakmensen 8)7
Geen monteurs beschikbaar en dan sla je het onderhoud maar over, en wat als je een storing hebt?
De partij die de ketel geïnstalleerd heeft? Dan kom je ergens op een wachtlijst, onderhoud komt echt niet op een week maar nu wil je desnoods weer 3 jaar overslaan?

Ik weet niet van wie of wat je dat overzicht hebt maar het heeft een reden waarom die pakkingen vervangen moeten worden.
Uit de gebruikershandleiding van Remeha:
Zorg dat de ketel wordt onderhouden. Neem contact op met een
erkend installateur of sluit een onderhoudscontract af voor de
servicebeurt van de ketel.
Laat de benodigde inspecties en onderhoud uitvoeren door een erkend
installateur.
Het niet juist installeren en onderhouden van de ketel door een
erkend installateur volgens de bij de ketel meegeleverde
handleiding, kan tot gevaarlijke situaties leiden en/of lichamelijk
letsel tot gevolg hebben.

In de volgende gevallen zijn wij als fabrikant niet aansprakelijk:
Het niet opvolgen van de instructies voor de installatie en het onderhoud
van het apparaat.
Het niet opvolgen van de gebruiksvoorschriften van het apparaat.
Gebrekkig of onvoldoende onderhoud van het apparaat.
Je mag zelf weten wat je doet, het is jouw veiligheid.
Hopelijk wordt het ooit verplicht door verzekeraars.
De gasketelwet is een goede stap voorwaarts. (als die ooit van kracht wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
edsandje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Geen monteurs beschikbaar en dan sla je het onderhoud maar over, en wat als je een storing hebt?
De partij die de ketel geïnstalleerd heeft? Dan kom je ergens op een wachtlijst, onderhoud komt echt niet op een week maar nu wil je desnoods weer 3 jaar overslaan?

Ik weet niet van wie of wat je dat overzicht hebt maar het heeft een reden waarom die pakkingen vervangen moeten worden.
Uit de gebruikershandleiding van Remeha:

[...]

Je mag zelf weten wat je doet, het is jouw veiligheid.
Hopelijk wordt het ooit verplicht door verzekeraars.
De gasketelwet is een goede stap voorwaarts. (als die ooit van kracht wordt)
Ja dat lijkt mij logisch.. Zonder monteurs natuurlijk geen onderhoud..
Bovendien stelt onderhoud A echt helemaal niks voor, en zijn het nogmaals, toch echt alleen de pakkingen, kom ik zo op terug..

Het bedrijf die de ketel geïnstalleerd heeft bestaat niet meer, en dat is maar goed ook, die moesten uiteindelijk 4 keer terug komen omdat er van alles mis was na de installatie (lekkage, storing etc).

Ik zie het idd bij de volgende beurt allemaal wel weer, wie dan leeft, wie dan zorgen heeft. Voor nu is het gelukkig opgelost.

Ik zou nog terug komen op onderhoud A, leuk filmpje op YouTube, ik heb nog minder gas verbruikt als de beste man:

YouTube: Nutteloos CV onderhoud (deel 2) - Remeha Tzerra Ace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Opstookprotocol is gedaan dus ik kan nu alles goed instellen.
Wat is nu het beste uitgangspunt voor onze situatie?

Situatie:
Bg 12 groepen 100m2 vloerverwarming met pomp op de verdeler, hr ketel (Intergas hre), 1e en 2e verdieping (2x 50m2) eveneens vloerverwarming, maar dat is (nog) niet nodig.
De cv ketel staat nu op 60 graden aanvoer en de thermostaat op de pomp staat nu op 35 graden. De verdelers op de verdiepingen staan uit/dicht.

Voordat ik in de details duik, klopt het dat dit een goed uitgangspunt is?
Volgende stap zou dan zijn de retour temperatuur checken ? En daarna de pompsnelheid van de cv ketel ?

Ik koop volgende week een p1 meter om iets nauwkeuriger te kunnen meten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Laatst online: 00:34
ik heb een oudere Nefit ecomline waar ik niet eenvoudig via opentherm of zo de cv aanvoer- en retourtemperatuur mee kan meten. Daarom zou ik graag een tweetal thermometers willen monteren op de leidingen (aanvoer en retour) om de delta T real-time te kunnen bepalen vanaf afstand.

Alhoewel ik wel kan solderen heb ik daar niet echt trek in deze keer. Vandaar dat ik aan Sonoff zit te denken. Nu zag ik dat de oude Sonoff TH10 ook met meerdere temperatuursensors werkt (DS18B20), ik geloof als je er Tasmoto op flasht.
Nu is de TH16 opgevolgd door de TH Elite. Kan dit daar ook mee? Twee elite's kopen voor twee sensoren voelt als overkill.

ik sta open voor andere suggesties, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

iMode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Ja dat lijkt mij logisch.. Zonder monteurs natuurlijk geen onderhoud..
Bovendien stelt onderhoud A echt helemaal niks voor, en zijn het nogmaals, toch echt alleen de pakkingen, kom ik zo op terug..

Het bedrijf die de ketel geïnstalleerd heeft bestaat niet meer, en dat is maar goed ook, die moesten uiteindelijk 4 keer terug komen omdat er van alles mis was na de installatie (lekkage, storing etc).

Ik zie het idd bij de volgende beurt allemaal wel weer, wie dan leeft, wie dan zorgen heeft. Voor nu is het gelukkig opgelost.

Ik zou nog terug komen op onderhoud A, leuk filmpje op YouTube, ik heb nog minder gas verbruikt als de beste man:

YouTube: Nutteloos CV onderhoud (deel 2) - Remeha Tzerra Ace
Nogmaals onderhoud is meer dan een pakking vervangen.
Ik zou het advies van de fabrikant volgen en niet een filmpje op yourube......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 22:08
ThinkPad schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Heb dit stukje even selectief ge-quote. Het is nog hartstikke zacht weer met buitentemperaturen van 14-15°C, beetje vreemd dat je nu al 65°C aanvoer nodig hebt :?

Bij mij pruttelt de ketel op 45°C ofzo met deze buitentemperaturen. Ik heb de temperatuur op 60°C begrensd, maar dat zie ik eigenlijk alleen met een winterdag van -10°C. Thermostaat en ketel zoeken dat zelf wel uit bij mij.
Eens. Ik heb nog wel gewone radiatoren verder in huis en daar moet ie wel iets mee natuurlijk.

Ik ontdek nu alleen dat ik zonder zoneklep te veel warmte in de woonkamer krijg. Dus ik zal een zoneklep moeten gaan plaatsen met nog een Tado, of de truc die je veel online ziet; een Tado thermostaat kraan als zoneklep gebruiken.

Uiteindelijk dan nog een pompschakelaar die de pomp stopt als er geen warm CV water meer komt. Scheelt ook weer.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Sport_Life schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:57:

Situatie:
Bg 12 groepen 100m2 vloerverwarming met pomp op de verdeler, hr ketel (Intergas hre), 1e en 2e verdieping (2x 50m2) eveneens vloerverwarming, maar dat is (nog) niet nodig.
De cv ketel staat nu op 60 graden aanvoer en de thermostaat op de pomp staat nu op 35 graden. De verdelers op de verdiepingen staan uit/dicht.

Volgende stap zou dan zijn de retour temperatuur checken ? En daarna de pompsnelheid van de cv ketel ?

Met vloerverwarming heb je eigenlijk altijd een koude retour. Valt niet echt veel aan te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
edsandje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Nogmaals onderhoud is meer dan een pakking vervangen.
Ik zou het advies van de fabrikant volgen en niet een filmpje op yourube......
Nogmaals, onderhoud A is echt alleen de pakking.

Onderhoud B is de pakking en ontsteekelektrode.

Onderhoud C is groot onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
maxtrash schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 02:09:
ik heb een oudere Nefit ecomline waar ik niet eenvoudig via opentherm of zo de cv aanvoer- en retourtemperatuur mee kan meten. Daarom zou ik graag een tweetal thermometers willen monteren op de leidingen (aanvoer en retour) om de delta T real-time te kunnen bepalen vanaf afstand.

Alhoewel ik wel kan solderen heb ik daar niet echt trek in deze keer. Vandaar dat ik aan Sonoff zit te denken. Nu zag ik dat de oude Sonoff TH10 ook met meerdere temperatuursensors werkt (DS18B20), ik geloof als je er Tasmoto op flasht.
Nu is de TH16 opgevolgd door de TH Elite. Kan dit daar ook mee? Twee elite's kopen voor twee sensoren voelt als overkill.

ik sta open voor andere suggesties, alvast bedankt!
Idee:
Voorgeflashte Sonoff TH met sensor.Dus eigenlijk gewoon klaar.

https://mediarath.de/en/p...os=6&_sid=eefece603&_ss=r

Dan knip je de stekker eraf maar wel een stukje snoer eraan laten zodat je eenvoudig met bijvb. wago klemmen er nog een of meerdere sensors aan kunt hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL-OCQnzoAFKhMcbAbZ3ZK9XcSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TAj8BEXnWh0RpeLOo01eDCi3.jpg?f=user_large

Met dit als resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_4zcp3z0nVu0Uc29EMJVPprqjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm2EIPcuizgDLpTnrKgX6pIS.jpg?f=fotoalbum_large

En als je later met Domoticz tekeer gaat dan zie je daar ook de sensors.
Edit: Volgens mij met Home assistent ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

iMode schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Nogmaals, onderhoud A is echt alleen de pakking.

Onderhoud B is de pakking en ontsteekelektrode.

Onderhoud C is groot onderhoud.
Kijk even naar hoofdstuk 9 in de installatie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
edsandje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

Kijk even naar hoofdstuk 9 in de installatie handleiding.
Ik heb hier inderdaad de JUISTE servicehandleiding, hoofdstuk 7 (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

iMode schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb hier inderdaad de JUISTE servicehandleiding, hoofdstuk 7 (y)
Ook goed en wat staat daar in wat je moet doen aan onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:31
Alles word nagekeken op brander gebied, dus de isolatie etc. Brander schoongemaakt. CO afstellingen hoog en laaglast etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
[...]

Precies.

En toch heb ik m'n CV nu zonder dit aan/uit gedrag draaiende gekregen... Door het pompvermogen op 80% max. te zetten ipv 60% (de meeste adviseren 60% hier voor de Tzerra Ace, maar dat is dus als je moderne over-gedimensioneerde radiotoren hebt en een goed geïsoleerd huis)
Hij draait nu in 1 lange run naar de gewenste temperatuur ipv allemaal aan/uit.
Met het vermogen op max 8kw (gp007 = 2150)

Dus tip voor de mensen die oude (t10 en t20) radiotoren hebben, verlaag het pomp vermogen niet te veel, anders gaat de CV pendelen / aan/uit gedrag vertonen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YYxTkVJ1q79_jNdP7WMu7JMUBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzVU8AySLI1HS36unFNEEWfa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door edgarf28 op 30-10-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
edgarf28 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

En toch heb ik m'n CV nu zonder dit aan/uit gedrag draaiende gekregen... Door het pompvermogen op 80% max. te zetten ipv 60% (de meeste adviseren 60% hier voor de Tzerra Ace, maar dat is dus als je moderne over-gedimensioneerde radiotoren hebt en een goed geïsoleerd huis)
Hij draait nu in 1 lange run naar de gewenste temperatuur ipv allemaal aan/uit.
Met het vermogen op max 8kw (gp007 = 2150)

Dus tip voor de mensen die oude (t10 en t20) radiotoren hebben, verlaag het pomp vermogen niet te veel, anders gaat de CV pendelen / aan/uit gedrag vertonen.[Afbeelding]
Vloerverwarming zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Nope.
5 t10 radiatoren, 1 t20, 2 kolom radiatoren en 1 badkamer/handdoek radiator. Allemaal open, de grote helemaal, de kleine radiatoren voor een kwart open ongeveer.
Het vermogen van alle radiatoren bij elkaar had ik op 4,75kw uitgerekend bij 60gr aanvoertemp.
Maar draait nu netjes in 1 run naar de gewenste temperatuur op minimaal/maximaal vermogen van 7,6-8,2kw, met een aanvoertemp van tussen de 40-55 graden zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
edgarf28 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Nope.
5 t10 radiatoren, 1 t20, 2 kolom radiatoren en 1 badkamer/handdoek radiator. Allemaal open, de grote helemaal, de kleine radiatoren voor een kwart open ongeveer.
Het vermogen van alle radiatoren bij elkaar had ik op 4,75kw uitgerekend bij 60gr aanvoertemp.
Maar draait nu netjes in 1 run naar de gewenste temperatuur op minimaal vermogen van 8kw, met een aanvoertemp van tussen de 40-55 graden zie ik.
Sorry je schrijft ook radiatoren. :)

Maar die lange run is een half uur?
Met al die oude radiatoren (veel massa) kan je ketel nu makkelijk z'n warmte kwijt. Je zult zien dat hij later weer vrolijk aan/uit gaat doen. En dat weet je zelf ook. Als je 8kW in 4,75 kW gaat proppen dan..........

Het toerental van de pomp zegt helemaal niets over de flow. De pomp moet voldoende hard draaien om de leidingweerstand in de installatie te overwinnen. Dat is in iedere installatie anders.
Mocht eventueel je expansievat aan de uitgang van de ketel zitten dan moet je ook al harder pompen om voldoende water rond te krijgen. (vat hoort aan de zuig te zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Sorry je schrijft ook radiatoren. :)

Maar die lange run is een half uur?
Met al die oude radiatoren (veel massa) kan je ketel nu makkelijk z'n warmte kwijt. Je zult zien dat hij later weer vrolijk aan/uit gaat doen. En dat weet je zelf ook. Als je 8kW in 4,75 kW gaat proppen dan..........

Het toerental van de pomp zegt helemaal niets over de flow. De pomp moet voldoende hard draaien om de leidingweerstand in de installatie te overwinnen. Dat is in iedere installatie anders.
Mocht eventueel je expansievat aan de uitgang van de ketel zitten dan moet je ook al harder pompen om voldoende water rond te krijgen. (vat hoort aan de zuig te zitten)
Nee, was ruim een uur 18:30 tot 19:35, en daarna is hij 2x kort uit en aan gegaan zie ik nu, en direct er na bereikte hij de ingestelde temperatuur door de thermostaat (1,5 graad moest hij opstoken)

Maar hij draait in ieder geval stuk beter dan in de afgelopen weken toen de pomp op max 60% stond, toen ging hij gelijk/constant aan/uit gedrag vertonen.
Zal morgen eens kijken op welke leiding het expansievat zit aangesloten bij mij

[ Voor 3% gewijzigd door edgarf28 op 30-10-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
aangezien Meten is Weten...

Wat is een eenvoudige manier om de af- en aanvoer van de CV temperatuur te loggen bij een Remeha Calenta? kan ik de CV ketel uitlezen ?

ik zie diverse mooie grafieken langs komen en ben dus benieuwd wat hier goede manieren voor zijn.

Ik wil dit ook in combinatie doen met de temperatuur in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:24
Zou de delta T van de radiator in de keuken (T33) de hal (T22) en badkamer (designradiator) willen verbeteren.

Heb deze geprobeerd in te regelen door de standaard radiatorknoppen volledig te openen en dmv knijpen vd voetventielen met inbus de retourtemperatuur te verlagen. Deze voetventielen staan nu bijna dicht en de retourtemperatuur is nog wat hoog 60 in 50 uit. Zitten al radiator ventilatoren onder. Pompsnelheid CV zo laag mogelijk en CV deellast staat op 6kW is ook zo laag mogelijk.

Haal ik een beter resultaat als ik deze radiatorkranen met een comap 135 sleutel inregel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb_OyBTy9aB2hkAple18oSclzoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojP6RYrDnZPMmP8kDTMdRFpX.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik deze badkamerradiator verbeteren? Heeft met klein slagje geopend voetventiel retour van 55 en er gaat 60 in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY_KkEevZg_C8VSjpSn8_6evYN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aiRs964VhWBIELG9GVdZPHR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIQ45nF1W9oBDRmNH1p4ZRHBnFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Kb8HKx7HqMEWNgysF6pjsSt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Michiel193 waar staat je pompsnelheid op? Als het bijna dicht staat enner gaar 60 in 55 uit dan staat je pomp misschien te hoog, hoe zit het met de andere radiatoren zijn die wel 80% out vanuit de aanvoer?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Inregelen doe je bij voorkeur met de aanvoer knoppen, niet met voetventielen ivm vervuiling en dus kans op verstoppingen.
Of je de knop zelf open zet of via de comap sleutel komt op vrijwel hetzelfde neer.
Meestal kwart tot half open is al genoeg voor goede deltaT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Laatst online: 01:35
Kees85 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:37:
Inregelen doe je bij voorkeur met de aanvoer knoppen, niet met voetventielen ivm vervuiling en dus kans op verstoppingen.
Of je de knop zelf open zet of via de comap sleutel komt op vrijwel hetzelfde neer.
Wat doet een modulerende ketel/modulerende thermostaat dan ? Die meet zijn retourwater toch ook en ingaande.. En de pomp die kan die dan toch ook zelf lager regelen.. Al "zelflerend" !
Wij hebben een atag ketel en modulerende honeywell thermostaat.

Alleen onze lange radiator (3 meter = ?) in de woonkamer is slechts 40 cm hoog.. Ik denk dat die sowieso minder gelegenheid heeft om hogere delta t te halen.. omdat die gewoon geplaatst is en niet ingeregeld.

Knop staat helemaal open.. Zit wel te denken om misschien ventilatoren te plaatsem Karwei had een 30 % korting vorige week.. Maar,.. ja. het zachte weer,... ach.. waar gaat het over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
De pomp is niet zelflerend en moduleerd mee met het brander vermogen.
Niet elke ketel meet zn retour water temperatuur.
Intergas doet dat bij een aantal ketels niet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Weten jullie als dit normaal is bij warm water vragen?
Intergas hre 28/24, heb namelijk sinds kort de ketel qua vermogen en pomp snelheid aangepast en dit viel mij vanmorgen op toen ik de ketel hoorde tikken
https://youtu.be/SzBQhO9-clA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Kaaschef schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:07:
aangezien Meten is Weten...

Wat is een eenvoudige manier om de af- en aanvoer van de CV temperatuur te loggen bij een Remeha Calenta? kan ik de CV ketel uitlezen ?

ik zie diverse mooie grafieken langs komen en ben dus benieuwd wat hier goede manieren voor zijn.

Ik wil dit ook in combinatie doen met de temperatuur in de woonkamer.
DS18b20 thermosensors aan een Arduino/Raspberry Pi maken, en dan loggen naar Domoticz.

Ik weet niet of er kant-en-klare logoplossingen zijn, maar voor een beginnende Tweaker is het wel te doen in een weekendprojectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
sniperxnl schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:22:
Intergas hre 28/24, heb namelijk sinds kort de ketel qua vermogen en pomp snelheid aangepast en dit viel mij vanmorgen op toen ik de ketel hoorde tikken
Ik heb ook die ketel. Mijne blijft op 6 staan bij warm water vraag. Dus nee lijkt me niet normaal. Wat heb je precies allemaal aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
Zwartoog schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:27:
[...]

DS18b20 thermosensors aan een Arduino/Raspberry Pi maken, en dan loggen naar Domoticz.

Ik weet niet of er kant-en-klare logoplossingen zijn, maar voor een beginnende Tweaker is het wel te doen in een weekendprojectje :)
In het menu van Calenta kan je de temperatuur van de retour aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Kaaschef @Zwartoog check deze even als je zoiets zou willen redelijk simpel allemaal
https://temperature-machine.com/

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Filmpje even naar je installateur sturen?
Vergelijken met de buren?

Ik vind het wel erg harde tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Laatst online: 00:34
Seafarer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Idee:
Voorgeflashte Sonoff TH met sensor.Dus eigenlijk gewoon klaar.

https://mediarath.de/en/p...os=6&_sid=eefece603&_ss=r

Dan knip je de stekker eraf maar wel een stukje snoer eraan laten zodat je eenvoudig met bijvb. wago klemmen er nog een of meerdere sensors aan kunt hangen.

[Afbeelding]

Met dit als resultaat.

[Afbeelding]

En als je later met Domoticz tekeer gaat dan zie je daar ook de sensors.
Edit: Volgens mij met Home assistent ook.
dank voor je reactie. De oude TH16 is niet meer leverbaar lijkt het vandaar dat ik naar de nieuwe Elite aan het kijken was.
Heb er nu twee gekocht met twee keer de temperatuursensor. Ik dacht eerst maar eens met twee proberen, kan ik later altijd nog kijken of ik twee sensors op één sonoff kan gebruiken.
Misschien heb ik me echter niet zo goed ingelezen, want vraag me af of ik de Sonoff nu kan integreren in Domoticz of dat hij daarvoor per se geflasht moet worden...Verder uitzoeken maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Seafarer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:32:
[...]

Filmpje even naar je installateur sturen?
Vergelijken met de buren?

Ik vind het wel erg harde tikken.
Bij de Intergas ketels is volgens mij een bekend probleem dat deze gaat tikken door uitzetten/krimpen van de branderplaat en niet/verkeerd gebruik van keramisch vet.

Maar dit lijkt me toch een ander probleem omdat het continue te horen is en niet alleen bij opwarmen/afkoelen.

[ Voor 26% gewijzigd door maxoss op 01-11-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
maxtrash schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:40:
[...]

dank voor je reactie. De oude TH16 is niet meer leverbaar lijkt het vandaar dat ik naar de nieuwe Elite aan het kijken was.
Heb er nu twee gekocht met twee keer de temperatuursensor. Ik dacht eerst maar eens met twee proberen, kan ik later altijd nog kijken of ik twee sensors op één sonoff kan gebruiken.
Misschien heb ik me echter niet zo goed ingelezen, want vraag me af of ik de Sonoff nu kan integreren in Domoticz of dat hij daarvoor per se geflasht moet worden...Verder uitzoeken maar.
Hij zal geflasht moeten worden.

Maar dat kan best eenvoudig met het tooltje "tasmotizer" je hebt wel een usb naar ttl omzetter nodig.
Op youtube staat het ook vol met instructie filmpjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Dat lijkt mij een mooie afsluitende post over logging, Domoticz e.d. Dat soort onderwerpen passen beter in het Smarthome subforum. Graag weer on-topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Sport_Life schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:57:

Situatie:

Ik zou de vertrektemperatuur aan de CV onder de 50 graden houden, dan krijg je nog meer condensatie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tommie12 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:28:
[...]

Ik zou de vertrektemperatuur aan de CV onder de 50 graden houden, dan krijg je nog meer condensatie.
Waarom dan?

Edit: Hij heeft vloerverwarming en dus al een ijskoude retour.

[ Voor 12% gewijzigd door Seafarer op 01-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Ik hoop dat @Sport_Life vloerverwarmingsverdelers heeft die makkelijk in (gesloten) "LTV" verdelers "omgebouwd" kunnen worden. Dus pomp eruit en aanvoertemperatuur op max. 40 °C beperken.
Als dat niet mogelijk is zou ik de installateur op het matje roepen.
Just my € 2ct

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dunklefaser schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:48:
@Seafarer Ik hoop dat @Sport_Life vloerverwarmingsverdelers heeft die makkelijk in (gesloten) "LTV" verdelers "omgebouwd" kunnen worden. Dus pomp eruit en aanvoertemperatuur op max. 40 °C beperken.
Als dat niet mogelijk is zou ik de installateur op het matje roepen.
Just my € 2ct
Opstook protocol. 7(8)7 |:( 8)7 Ik heb er overheen gelezen. Het is dus een nieuwe vloerverwarming anno 2022 en dan een pomp. Das nie handig.

@Sport_Life heeft je installateur een reden om niet direct pomp loos te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Seafarer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:00:
[...]

Opstook protocol. 7(8)7 |:( 8)7 Ik heb er overheen gelezen. Het is dus een nieuwe vloerverwarming anno 2022 en dan een pomp. Das nie handig.

@Sport_Life heeft je installateur een reden om niet direct pomp loos te gaan?
Wat ik begreep is dat de cv ketel niet genoeg pompvermogen heeft om water door 3 verdelers te sturen. Totaal vloerverwarming is 200m2, verdeeld over 1x 100m2 (bg) en 2x 50m2.
Aan/afvoer naar de BG is 32x3 Uponor (2x 14m lengte).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sport_Life Ik heb niet lang geleden (vorige week) geschreven hoe je zelf kan controleren of je pomp genoeg debiet en opvoerhoogte heeft.

Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:14:
[...]

Je kunt de John Visser methode toepassen mits je de volgende zaken in acht neemt.
  • Gebruik het alleen als je enkel radiatoren hebt hangen, niet met vloerverwarming.
  • Als je het vermogen beperkt, zorg er dan voor dat dit ook voldoende is om het warmteverlies van de woning te compenseren als het vriest.
  • Dit vermogen Q dat de ketel levert wordt afgegeven aan de radiatoren dmv een laag debiet. Vandaar het beperken van de pompsnelheid.
  • Door het lage debiet (lees:minder massa water), is het noodzakelijk dat de Ta hoog genoeg is om voldoende warmte af te kunnen geven. De ΔT is hierbij groot en de Tr blijft laag. Stel daarom de Ta op de ketel niet te laag in. 75 °C is voldoende.
  • De thermostaat begint eerst door een lagere Ta te vragen aan de ketel en schroeft dit telkens op. En doordat de ketel weinig maar heter water levert bij niet al te hoog vermogen, zorgt dit ervoor dat het opwarmproces trager verloopt. Om die reden is het toepassen van geen of weinig nachtverlaging aan te raden.
Ik heb dit topic doorgespit maar des te meer ik lees des te minder begrijp ik :?

Eind Augustus heb ik een Toon thermostaat geplaatst. De vorige thermostaat (Chronotherm Touch Modulation) was ingesteld door een goede monteur op basis van een lage aanvoer temperatuur, rekening houdend met onze vloerverwarming als bijverwarming (hoh 30cm) in de woonkamer en keuken en radiatoren in de rest van het huis. We volgden zijn advies om de temperatuur 24/7 op 20 graden te laten, alleen bij uitzondering naar 21 graden. Huis is 20 jaar oud en vanuit bouw goed geïsoleerd.

Ons gasverbruik hou ik bij op mindergas.nl. Bij het plaatsen van de toon thermostaat heb ik onze Remeha Avanta 28c ingesteld adhv de John Visser methode. We gebruiken nu de toon standaardinstellingen waaronder nacht verlaging (18 graden), daginstelling (20) en soms comfort (21).

Volgens mindergas is ons gasverbruik sindsdien per gewogen graad dag met bijna 20% gedaald tov dezelfde periode vorig jaar.We hebben grote ramen en het was heel zonnig dit jaar dus ik neem dit met een korrel zout. Toch lijkt het erop dat de John Visser methode met hoge Ta en laag debiet een stuk gunstiger is dan een lage Ta. Hoe kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
wian schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:00:
[...]

Ik heb dit topic doorgespit maar des te meer ik lees des te minder begrijp ik :?

Eind Augustus heb ik een Toon thermostaat geplaatst. De vorige thermostaat (Chronotherm Touch Modulation) was ingesteld door een goede monteur op basis van een lage aanvoer temperatuur, rekening houdend met onze vloerverwarming als bijverwarming (hoh 30cm) in de woonkamer en keuken en radiatoren in de rest van het huis. We volgden zijn advies om de temperatuur 24/7 op 20 graden te laten, alleen bij uitzondering naar 21 graden. Huis is 20 jaar oud en vanuit bouw goed geïsoleerd.

Ons gasverbruik hou ik bij op mindergas.nl. Bij het plaatsen van de toon thermostaat heb ik onze Remeha Avanta 28c ingesteld adhv de John Visser methode. We gebruiken nu de toon standaardinstellingen waaronder nacht verlaging (18 graden), daginstelling (20) en soms comfort (21).

Volgens mindergas is ons gasverbruik sindsdien per gewogen graad dag met bijna 20% gedaald tov dezelfde periode vorig jaar.We hebben grote ramen en het was heel zonnig dit jaar dus ik neem dit met een korrel zout. Toch lijkt het erop dat de John Visser methode met hoge Ta en laag debiet een stuk gunstiger is dan een lage Ta. Hoe kan dit?
Dus jij ziet geen verschil in het volgende:

- huis continue op 1 temperatuur houden.
- huis s'nachts op lage temperatuur houden.

(Een gedeelte van de tijd stook je misschien zelfs niet.)

Hoe lager de temperatuur in huis', hoe kleiner het temperatuursverschil tussen binnen en buiten, hoe kleiner de warmtestroom naar buiten. Hoe lager je gasverbruik. :)

Mindergas is ietsjes de weg kwijt. En het is nu ook wel heel erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
wian schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:00:
[...]

Ik heb m'n intergas 28/24 ook via die methode ingesteld, inderdaad zuiniger met gas maar wel meer pendelen.
Als ik thermostaat anna op aan/uit instel pendelt ie niet maar wel meer gasverbruik dan bij opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:14:
[...]

Dus jij ziet geen verschil in het volgende:

- huis continue op 1 temperatuur houden.
- huis s'nachts op lage temperatuur houden.

(Een gedeelte van de tijd stook je misschien zelfs niet.)

Hoe lager de temperatuur in huis', hoe kleiner het temperatuursverschil tussen binnen en buiten, hoe kleiner de warmtestroom naar buiten. Hoe lager je gasverbruik. :)

Mindergas is ietsjes de weg kwijt. En het is nu ook wel heel erg warm.
Inderdaad, het is erg zonnig en warm weer.

Nacht verlaging zou ook de verklaring kunnen zijn - dan heeft nachtverlaging dus wel degelijk zin. Ik hou het bij de JV instellingen en blijf het volgen. Hopelijk blijft het verbruik lager in de winter.

Btw; zeg je nu ook impliciet dat er theoretisch geen verschil is in efficiëntie tussen hoge ta/laag debiet en lage ta/normaal debiet? Dat het verschil dus moet komen door het mooie weer of de nacht verlaging?

[ Voor 11% gewijzigd door wian op 01-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@wian Even een rekensommetje a.h.v. PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Stel je verstookt 1.000 m³ gas in een bepaalde periode om je woning warm te houden. Stel dat dat je dat doet bij een Tr van 35 °C, wat hoog is bij een vvw, maar goed.

Bij die Tr haal je 8,88 kWh aan warmte uit 1 m³ gas wat overeenkomt met 8,88 x 1.000 = 8880 kWh aan warmte in je woning gestopt.

Vervolgens pas je de JV-methode toe wat resulteert in een Tr van 25 °C. Nu haal je maar liefst 9,541 kWh uit 1 m³ gas. Dit staat gelijk aan 8880 / 9,451 ≈ 940 m³. Dat scheelt 60 m³ op 1.000 m³ wat gelijk is aan 6 %.

Conclusie: als die 20% besparing inderdaad klopt, dan is niet de gehele 20 % te danken aan het toepassen van de JV-methode.

Edit: uitgaande van de huidige tarieven van tussen de €1 - €2 / m³ scheelt het toepassen van de JV-methode dus tussen de €60 - €120 als je rond de 1.000 m³ gas stookt op jaarbasis.

[ Voor 10% gewijzigd door Superbeagle op 01-11-2022 21:13 . Reden: Gasverbruik aangepast naar stookseizoen en kostenbesparing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:24
Fantastic_fox schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:21:
@Michiel193 waar staat je pompsnelheid op? Als het bijna dicht staat enner gaar 60 in 55 uit dan staat je pomp misschien te hoog, hoe zit het met de andere radiatoren zijn die wel 80% out vanuit de aanvoer?
Pompsnelheid staat op automatisch, tijdens het inregelen heb ik de actuele pompsnelheid niet boven de 15% zien komen

Verwarming staat boven op de slaapkamers uit. De normale situatie is grote T33 radiator in de open keuken icm convectorput in de woonkamer. Verder nog een radiator op de begane grond in de afgesloten hal. De convectorput was lastig meten maar leek wel op 80% te zitten.
Kees85 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:37:
Ik heb nu geprobeerd de voetventielen te knijpen. Mogelijk gevolg vervuiling in de radiator?

Wanneer ik deze dan weer geheel open (oude situatie). En ik knijp de toevoer (met sleutel of radiatorknop) dan is het resultaat toch hetzelfde als knijpen van de voetventielen qua stroomsnelheid van het water door de radiator? De kans op verstopping zit dan in het leidingwerk voor de radiator?

Als ik zowel de retour als de toevoer knijp werkt dit dan extra op het verlagen van de stroomsnelheid van het water of is dit bepaald door de meest geknepen kant van de radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Superbeagle schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:25:
@Sport_Life Ik heb niet lang geleden (vorige week) geschreven hoe je zelf kan controleren of je pomp genoeg debiet en opvoerhoogte heeft.

Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III”
Ok dus stel dat het mogelijk is, hoe weet ik dan of de verdeler is om te bouwen? Het is een op het oog redelijk simpele 12 groeps stalen verdeler met Grundfos alpha 2 pomp.

Deze https://www.vloerverwarmi...tv-verdeler-12-groeps#580

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sport_Life Dat is een klassieke stalen mengverdeler met pomp met geïntegreerde balken. Die zijn moeilijker om te bouwen naar pomploos dan de varianten met gescheiden balken.

Gelukkig is deze wel voorzien van een LTV-mengventiel. Ik zou dan het ventiel zo instellen dat er zo min mogelijk retourwater wordt gemengd met aanvoerwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

Michiel193 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:14:
[...]

Ik heb nu geprobeerd de voetventielen te knijpen. Mogelijk gevolg vervuiling in de radiator?

Wanneer ik deze dan weer geheel open (oude situatie). En ik knijp de toevoer (met sleutel of radiatorknop) dan is het resultaat toch hetzelfde als knijpen van de voetventielen qua stroomsnelheid van het water door de radiator? De kans op verstopping zit dan in het leidingwerk voor de radiator?

Als ik zowel de retour als de toevoer knijp werkt dit dan extra op het verlagen van de stroomsnelheid van het water of is dit bepaald door de meest geknepen kant van de radiator?
Zou volgens mij niks uit moeten maken of je de toevoer of het voetventiel knijpt wat vervuiling betreft. Als er zoveel vuil in je systeem zit dat het problemen geeft, dan moet je er wat aan doen. En dan zal het niet veel uitmaken of het voor of in de radiator ophoopt.

Dus ik zou zeggen: inregelen met de voetventielen als de toevoer helemaal open staat. Want je voetventiel ga je daarna niet meer per ongeluk verstellen. Uiteindelijk is het een samenspel tussen wat je knijpt in de toevoer en de retour voor het eindresultaat. Het zijn gewoon twee weerstanden in serie, maakt dus in dat opzicht niet uit welke je knijpt. Het is alleen een extra variabele (dus nodeloos ingewikkeld) als je ze alletwee probeert te gebruiken met inregelen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
Wat vinden jullie van deze redenatie ?

Hier zeggen we toch vaak dat die aanvoer omlaag kan als een van de eerste stappen.
Ergens snap ik hem, maar aan de andere kant wil ik gewoon NOOIT dat mijn ketel naar 70 graden gaat stoken. Die warmte kan hij niet kwijt en doet het hoog rendement teniet.

Filmpje

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 02-11-2022 07:44 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
pentaw1nz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:43:

Hier zeggen we toch vaak dat die aanvoer omlaag kan als een van de eerste stappen.
Ergens snap ik hem, maar aan de andere kant wil ik gewoon NOOIT dat mijn ketel naar 70 graden gaat stoken. Die warmte kan hij niet kwijt en doet het hoog rendement teniet.

Filmpje
Waar komt dat hoge rendement vandaan? Heb je dat al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Reptile209 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:54:
[...]

Zou volgens mij niks uit moeten maken of je de toevoer of het voetventiel knijpt wat vervuiling betreft. Als er zoveel vuil in je systeem zit dat het problemen geeft, dan moet je er wat aan doen. En dan zal het niet veel uitmaken of het voor of in de radiator ophoopt.
Helaas is het leven weerbarstiger dan dit.
Het maakt vaak wel uit inregelen met voetventielen geeft toch geregeld problemen met verstoppingen.

Nu denk dat als je een magneetfilter hebt en microbellen ontluchter in je CV en je radiatoren eens goed leeg spoelt dan zal het waarschijnlijk heel lang goed goed. Lees zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Seafarer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:29:
[...]

Waar komt dat hoge rendement vandaan? Heb je dat al uitgezocht?
Ik heb het als algemeen bekend aangenomen dat een HR ketel efficienter werkt bij een lagere aanvoertemperatuur

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Een ketel werkt efficient als de retourtemperatuur laag is <50graden, dat kan je o.a. bereiken door een lage aanvoertemperatuur.

Maar bij bijvoorbeeld ook:
1) vloerverwarming met een mengverdeler, dan kan je prima een hoge aanvoer hebben en toch HR-bedrijf.
2) Te groot gedimensioneerde radiatoren icm waterzijdige inregeling.

Het is niet zo dat je bij een hoge aanvoer temperatuur geen efficiënt HR-bedrijf kan hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 02-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
pentaw1nz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:59:
[...]

Ik heb het als algemeen bekend aangenomen dat een HR ketel efficienter werkt bij een lagere aanvoertemperatuur
@leonbong heeft al correct geantwoord.

Dat bedoel ik dus er wordt op internet zomaar geroepen dat een lage aanvoer efficienter is terwijl het om de retour gaat.
Of wat je ook hoort: "Zet je ketel op 50" voor een warmte pomp test. Dat gaat vaak helemaal niet goed afhankelijk van best veel factoren, lukt dat gewoon niet in sommige installaties.
Mag ik je naar de Openings post verwijzen, Gas besparen door middel van CV tuning deel III veel nuttige informatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:50
leonbong schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:03:
2) Te groot gedimensioneerde radiatoren icm waterzijdige inregeling.
Kan je die eens wat meer uitleggen?
Begreep eigenlijk dat juist overgedimensioneerd alleen maar naar je toe komt.

nvm
Verkeerd gelezen .... :(

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 02-11-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
pentaw1nz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:43:

Filmpje
Dat filmpje is vorige week uitvoerig besproken. Lees die maar nog eens na.

De denkfout die je maakt is ‘temperatuur = soortelijke warmte’.

Het is echter ‘soortelijke warmte = hoeveelheid water x soortelijke warmte water x (aanvoertemperatuur - retourtemperatuur)

Je kunt dus bij een hoge aanvoertemperatuur gewoon de warmte kwijt als je maar weinig water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 15:09
Hercul3s schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Hij was nog volledig koud. Ik vermoed omdat de bypass vrij dichtbij de ketel zit (na zo'n 4m) en deze verwarming als voorlaatste zit (na zo'n 20m). Als de bypass dan open gaat wordt die natuurlijk eerst warm en duurt het even voordat de radiator warm wordt. Dit was ongeveer 3 minuten na aanslaan van de ketel.

Het is een vrij 'lang' huis, de CV leiding loopt eerst over de zolder en gaat dan naar beneden waar hij nodig is. Onze woonkamer is precies aan de andere kant van de ketel (ketel is 1e verdieping linkerkant, woonkamer begane grond rechterkant), dus het kan zomaar tussen de 15 en 20m aan leiding zijn voordat hij daar aankomt.

Ik heb nu alle voetventielen even nagelopen en hoe verder in het systeem hoe meer open. De 2e radiator van de woonkamer stond nog niet volledig open. Ik hoop dat dat nog wat verschil gaat maken.
Update: de radiator is ondertussen doorgespoeld en wordt nu ook warm, dus yay.

Ik verdenk mijn bypass nog wel steeds van te vroeg open gaan. Hij is namelijk altijd warm, terwijl de retour voordat de bypass er in komt nog redelijk koud is. Het is een niet instelbare bypass van 0,2 bar. Mijn vermoeden is dat de combinatie van de weerstand van het system en het feit dat ik meestal maar 2 radiatoren open heb (woonkamer) er voor zorgt dat het drukverschil > dan 0,2 bar.

Nu is mijn idee om deze te vervangen voor een verstelbare bypass die pas open gaat als de radiatoren dicht zijn zodat mijn retour lager is en dus de ketel efficienter.

Is dat een correcte hypothese of maak ik ergens een denkfout?

Edit: als test maar alle radiatoren open gezet vanochtend en de bypass werd ook warm. Hij lijkt dus defect. Ik ga hem eerst vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hercul3s op 03-11-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 17:50
Beste Tweakers,

Toch wil ik nog eens om hulp vragen, ik zit namelijk nog met een probleem.. Op een of andere manier blijft mijn Remeha Avanta 28c het lastig vinden om een mooie lange rustige stook-run te maken.

Situatieschets:

Bij thuiskomst is de kamertemperatuur 18,0 graden. Om het behagelijk te maken zet ik de thermostaat op 19, waarna de ketel begint met opstarten en verwarmen van de woonruimte. Wanneer de thermostaat op 18,5 staat springt de ketel in de regelstop met code 5, dan naar code 6 en uiteindelijk naar code 8 waar deze op blijft staan. De aanvoertemperatuur bedraagt in dit geval ongeveer 42 graden en de retour 33. Wanneer de ketel in de regelstop springt, loopt het ventilatortoerental naar 0 maar blijft de ketel draaien. Vermoedelijk de pomp om de retourtemperatuur te verlagen.

Dan zijn er 2 opties:

Optie 1: als ik hierna de thermostaattemperatuur verhoog naar zeg 21 graden, springt de ketel weer kwiek aan en begint weer vrolijk met verwarmen.

Optie 2: als ik de warmtevraag ongewijzigd laat blijft de ketel enige tijd draaien, besluit nog eens aan te springen, en vervolgens na 5 a 10 minuten op minimaal vermogen weer in de regelstop te springen met het zelfde verloop (code 5, code 6 en uiteindelijk code acht). Wederom met een nette aanvoertemperatuur van rond de 42 en een retour van rond de 33.

Nu snap ik eerlijkheidshalve niet waarom de ketel op dit moment nog steeds pendelgedrag vertoont.. Komt dit door de thermostaat (OT -> aan/uit?), of is er een factor die ik over het hoofd zie? Het lijkt er op dat het voornamelijk met een kleine warmtevraag problemen oplevert. Bij hogere temperatuurvraag maakt de ketel gemakkelijk een stook-run van 1+ uur in de huidige configuratie.

Hardware:

-Remeha Avanta 28c uit 2019 (max. ventilatortoerental =1500, pompsnelheid = 60%, max aanvoertemp. = 60 graden, waterzijdig ingeregeld.)
-Honeywell Evohome OT met 1 zone (woonkamer)
-1x radiator type 20 2400x500mm met 2x speedcomfort (woonkamer)
-1x radiator type 20 2000x500mm met 2x speedcomfort (woonkamer)
-1x radiator type 22 1800x500mm (woonkamer)
-1x radiator type 11 1000x500mm + (bij)vloerverwarming hoh? (badkamer)
-1x radiator type 10 500x700mm (hal)

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Komt door de thermostaat, deze vraagt een watertemperatuur en de ketel schiet hier dus overheen.
En wat gebeurd er als je je aanvoer temperatuur eens 10 graden omhoog zet?
Hou je dan exact dezelfde symptomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Hercul3s schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:46:
[...]

Update: de radiator is ondertussen doorgespoeld en wordt nu ook warm, dus yay.

Ik verdenk mijn bypass nog wel steeds van te vroeg open gaan. Hij is namelijk altijd warm, terwijl de retour voordat de bypass er in komt nog redelijk koud is. Het is een niet instelbare bypass van 0,2 bar. Mijn vermoeden is dat de combinatie van de weerstand van het system en het feit dat ik meestal maar 2 radiatoren open heb (woonkamer) er voor zorgt dat het drukverschil > dan 0,2 bar.

Nu is mijn idee om deze te vervangen voor een verstelbare bypass die pas open gaat als de radiatoren dicht zijn zodat mijn retour lager is en dus de ketel efficienter.

Is dat een correcte hypothese of maak ik ergens een denkfout?

Edit: als test maar alle radiatoren open gezet vanochtend en de bypass werd ook warm. Hij lijkt dus defect. Ik ga hem eerst vervangen.
En wat gebeurt er als je die eclipsen ook helemaal open zet? (nog minder tegen druk) Bypass nog steeds warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Kees85 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:32:
Komt door de thermostaat, deze vraagt een watertemperatuur en de ketel schiet hier dus overheen.
En wat gebeurd er als je je aanvoer temperatuur eens 10 graden omhoog zet?
Hou je dan exact dezelfde symptomen?
Bedoel je de Tset vanuit de thermostaat, of de maximale aanvoertemperatuur op de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 15:09
Seafarer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:44:
[...]

En wat gebeurt er als je die eclipsen ook helemaal open zet? (nog minder tegen druk) Bypass nog steeds warm?
De voetventielen staan open, dus de radiatoren zouden geen restrictie moeten zijn.

Verder verwacht ik dan nog dat de bypass dicht blijft toch?

Wat er nu gebeurd is dat vooral wat verder op de dag de retour temp naar de ketel hetzelfde wordt als de aanvoer terwijl de retour van de radiatoren nog koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Anniedrew schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 06:50:
[...]

Bedoel je de Tset vanuit de thermostaat, of de maximale aanvoertemperatuur op de ketel?
Die van je ketel natuurlijk. Het gedrag van de ketel past bij hoe je alles hebt ingesteld. Nu heb je zowel ketelvermogen, pompsnelheid en Tmax op ketel beperkt. Ik gok op basis van de filmpjes van John Visser.

Als je goed hebt opgelet dan zegt de heer Visser dat je bij een laag vermogen en pompsnelheid de Tmax van de ketel hoog moet zetten. 75 graden is prima.

Daarnaast zegt hij ook dat je het stookgedrag moet aanpassen. Met die instellingen reageert het systeem traag. Dus zoals je nu doet, even snel de thermostaat omhoog, gaat niet werken want daar hoort een hogere aanvoertemperatuur bij. Beter is om met een klokprogramma te werken zodat het systeem genoeg tijd krijgt om de ruimte op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Hercul3s schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:08:
[...]
De voetventielen staan open, dus de radiatoren zouden geen restrictie moeten zijn.
Tenzij ze zwaar vervuild zijn, kapotte afsluiters, dubbel instelbare kranen, (zonder dat je het in de gaten hebt), platgeslagen leidingen, extreme hoeveelheid fit werk.
Verder verwacht ik dan nog dat de bypass dicht blijft toch?
Mits alles klopt ja. Maar jij had vermeld dat je een zeer lang huis hebt. Dat kan leiden tot veel leiding weerstand. En de bypass zou al open kunnen gaan door teveel leiding weerstand. Kun je misschien een schemaatje posten met pijplengtes diameters en waar radiatoren zitten en knieën. (knieën geven veel weerstand) Dat hoeft geen sophisticated tekening te zijn. Gewoon op een kladje, foto maken en posten. Dan kan iedereen even mee kijken.
Wat er nu gebeurd is dat vooral wat verder op de dag de retour temp naar de ketel hetzelfde wordt als de aanvoer terwijl de retour van de radiatoren nog koud is.
Als jij thermostaat kranen hebt dan lopen die toch dicht naarmate je de ingestelde temperatuur bereikt. Dan wordt de tegendruk van de pomp ook steeds meer en zal de bypass steeds verder open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Superbeagle schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:11:
[...]

Die van je ketel natuurlijk. Het gedrag van de ketel past bij hoe je alles hebt ingesteld. Nu heb je zowel ketelvermogen, pompsnelheid en Tmax op ketel beperkt. Ik gok op basis van de filmpjes van John Visser.

Als je goed hebt opgelet dan zegt de heer Visser dat je bij een laag vermogen en pompsnelheid de Tmax van de ketel hoog moet zetten. 75 graden is prima.

Daarnaast zegt hij ook dat je het stookgedrag moet aanpassen. Met die instellingen reageert het systeem traag. Dus zoals je nu doet, even snel de thermostaat omhoog, gaat niet werken want daar hoort een hogere aanvoertemperatuur bij. Beter is om met een klokprogramma te werken zodat het systeem genoeg tijd krijgt om de ruimte op te warmen.
Hartelijk dank voor je reactie en meedenken. Het is inderdaad gebaseerd op de filmpjes van John Visser. Ik zal de Tmax eens naar 75 zetten en kijken wat dat oplevert.

Maar als ik er bij nadenk (iets met overlaten aan een paard..) is mijn vermoeden dat dat geen invloed zal hebben op de casus zoals beschreven in optie 2. Namelijk: de ketel haalt de opgegeven Tmax van 60 graden (42 Ta en 33 Tr) bij lange na niet bij het uitslaan. Hij toert terug naar het minimale vermogen en slaat dan uit.

Ik zou verwachten dat de Tmax geen rol speelt bij laaglast, tenzij deze dusdanig laag is. Daarnaast lijk het erop dat hij bij geforceerd beperkte hooglast (1500 toeren) juist vorlijk doorsnort.

Meh.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Superbeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:26:
[...]

Dat filmpje is vorige week uitvoerig besproken. Lees die maar nog eens na.

De denkfout die je maakt is ‘temperatuur = soortelijke warmte’.

Het is echter ‘soortelijke warmte = hoeveelheid water x soortelijke warmte water x (aanvoertemperatuur - retourtemperatuur)

Je kunt dus bij een hoge aanvoertemperatuur gewoon de warmte kwijt als je maar weinig water hebt.
Ah ik zie het inderdaad.

Je onderbouwing gaat iets te ver voor mijn kennis :)

Heel simpel gedacht vraag ik me waarom ik een aanvoer van > dan 45 graden zou willen instellen, als ik werk met VVW en een verdeler met een lage temperatuur ventiel waardoor de verdeler minimaal bijmengt.

Ik heb zelf dus de aanvoer verlaagd naar 45 graden, maar daarbij ook CV vermogen flink omlaag gebracht.

De ketel stookt nu erg rustig, pendelt nagenoeg niet, en de vloer wordt warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:50
Anniedrew schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:51:
[...]

Hartelijk dank voor je reactie en meedenken. Het is inderdaad gebaseerd op de filmpjes van John Visser. Ik zal de Tmax eens naar 75 zetten en kijken wat dat oplevert.

Maar als ik er bij nadenk (iets met overlaten aan een paard..) is mijn vermoeden dat dat geen invloed zal hebben op de casus zoals beschreven in optie 2. Namelijk: de ketel haalt de opgegeven Tmax van 60 graden (42 Ta en 33 Tr) bij lange na niet bij het uitslaan. Hij toert terug naar het minimale vermogen en slaat dan uit.

Ik zou verwachten dat de Tmax geen rol speelt bij laaglast, tenzij deze dusdanig laag is. Daarnaast lijk het erop dat hij bij geforceerd beperkte hooglast (1500 toeren) juist vorlijk doorsnort.

Ik ervaar exact hetzelfde als jou.
Ta max 75gr
Vermogen op 2000

Misschien eens testen met minimaal vermogen te verhogen naar 1400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:50

[ Voor 40% gewijzigd door Remco Tr op 04-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Remco Tr schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:12:
[...]

Ik ervaar exact hetzelfde als jou.
Ta max 75gr
Vermogen op 2000

Misschien eens testen met minimaal vermogen te verhogen naar 1400.
Mijn vermoeden is dat het ophogen van het minimale vermogen niet zal helpen. Dit omdat de Tset (aanvraagtemp. van de modulerende thermostaat) onder het minimale vermogen van wat de CV-ketel kan leveren ligt. Het pendelgedrag zal er mijn inziens niet anders van worden. Sterker nog, waarschijnlijk zal hij nog sneller in de anti-pendelstand springen.

Stel: de modulerende thermostaat vraag een aanvoertemperatuur van 30 graden en de ketel levert minimaal 6,2kw (als je 'm verhoogt is het nog hoger) vermogen, wat betekend dat de Ta bijvoorbeeld minimaal 40 graden is. De ketel zal dan gaan pendelen en in een regelstop vallen. Tenminste, als mijn redenering juist is.

Volgens mij heb ik eerder in dit topic gelezen van iemand die de minimale Tset van een modulerende thermostaat had gemanipuleerd d.m.v. een OTGW. Hiermee had hij de Tset altijd op minimaal 40 graden gezet. Dit lijkt mij voor dit geval ook de oplossing, of een aan/uit thermostaat waardoor de CV-ketel altijd het maximaal (geforceerd) vermogen draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
blb4 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:53:
Veel van de problemen met zonesystemen (suizende leidingen), branderwachttijd (aanvoertemp bereikt) komen m.i. doordat (veel?) ketels (brander en pomp) niet geschikt zijn om met heel lage warmtevraag en lage temperatuur om te gaan. 't Minimale vermogen wat ze kunnen leveren is (veel) te hoog. Mijn Evohome systeem vraag ook vaak om aanvoertemperatuur van 32 graden, de ketel heeft dat in no-time bereikt (op minimale modulatie) en de vlam gaat dan weer uit. Met gewone radiatoren is 32 graden ook wel erg laag dus weinig afgifte en dus ook weer een relatief hoge retourtemperatuur. Ik manipuleer nu het gevraagde controlsetpoint, als de thermostaat vraagt om een temperatuur tussen de 10 en 40 graden dan verhoog ik 't setpoint tot 40 graden. Dit gaat nu redelijk goed.

Ik heb ook een aan/uit module, daarmee ook redelijk goede ervaring (ketel op aanvoertemperatuur van 40 graden) maar omdat ik nachtverlaging gebruik duurt 't dan (te) lang voordat 't huis opwarmt. Ook dat zou ik natuurlijk kunnen manipuleren (OTGW) door 's morgens de aanvoertemperatuur op b.v. 50 graden te zetten, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:31
Ik had een vergelijkbaar probleem met de xtreme 36. Dat kwam in mijn geval doordat de pomp snelheden die John Visser in zijn filmpje gebruikt (pomp min: 20; pomp max 25) te laag zijn voor mijn systeem. Het probleem doet zich niet meer voor nu ik de hogere minimale en maximale pompsnelheden gebruik die in de tekst bij zijn youtube filmpje staan (pomp min 25%; pomp max 30%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik ben ook mijn opentherm minimum aanvoer temp aangepast naar een hogere temperatuur.

Op mijn nest gen 3 heet opentherm modulatie TrueRadiant, maar is geoptimaliseerd op vloerverwarming. Daardoor gaat ie op het laatste stukje 30 graden aanvoer temp vragen, wat te laag is voor mijn gewone radiatoren en daardoor ging de ketel in stand 1, te heet. Op de Intergas xtreme kun je gelukkig instellen dat ie nooit onder een bepaalde vraagtemp gaat, in mijn geval ingesteld op 45 graden.

Nb op een gegeven moment werd ik zo moe van alle “moving parts” die elk proberen te optimaliseren maar elkaar gewoon tegenwerken, en heb ik de nest op aan/uit gezet, aanvoer temp standaard op 45c gezet, pompsnelheid wat omhoog gezet, en nu draait het geheel veel mooier en stabiel, omdat de ketel zelf het moduleer werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
olafmol schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:03:

Nb op een gegeven moment werd ik zo moe van alle “moving parts” die elk proberen te optimaliseren maar elkaar gewoon tegenwerken, en heb ik de nest op aan/uit gezet, aanvoer temp standaard op 45c gezet, pompsnelheid wat omhoog gezet, en nu draait het geheel veel mooier en stabiel, omdat de ketel zelf het moduleer werk doet.
En als je dan bedenkt dat hier een 25 jaar oude ecomline hangt met moduline thermostaat waar je eigenlijk niets hoeft in te stellen. (wel waterzijdig ingeregeld)
Dan snap ik je frustratie. ;)

Edit: En nu voor het eerst de badkamer radiator en gang radiator helemaal uit. Geen enkel probleem. met 45 tot 50 aanvoer af en toe. Dus alleen de woonkamer verwarmd.

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 04-11-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
pentaw1nz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:01:
[...]

Ah ik zie het inderdaad.

Je onderbouwing gaat iets te ver voor mijn kennis :)
Vind je? Ik beschouw mezelf ook maar een leek. Ik werk niet in het vakgebied en heb nog nooit installatiewerk gedaan. Wel veel gelezen uit noodzaak omdat de instellingen van John Visser bij mijn systeem niet werkten.
Heel simpel gedacht vraag ik me waarom ik een aanvoer van > dan 45 graden zou willen instellen, als ik werk met VVW en een verdeler met een lage temperatuur ventiel waardoor de verdeler minimaal bijmengt.

Ik heb zelf dus de aanvoer verlaagd naar 45 graden, maar daarbij ook CV vermogen flink omlaag gebracht.

De ketel stookt nu erg rustig, pendelt nagenoeg niet, en de vloer wordt warm.
Met een mengverdeler met pomp zou het in theorie kunnen werken. Je mengt immers een beetje heet water met veel retourwater uit de vloer en pompt het vervolgens terug de vloer in. Regeltechnisch gezien is dit complex omdat je precies genoeg heet water moet hebben en de thermostaat dit niet kan regelen. Die weet niet wat de verdeler doet.

Daarom stook ik nu met een Ta van 30 - 35 vanuit de ketel bij een mengverdeler met pomp en dat vertoont ook een stabieler regelgedrag. Zowel de (niet modulerende) pomp als het vermogen staan bij mijn ketel op fabrieksinstelling. De thermostaat moet het maar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Anniedrew schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:51:
[...]

Die 60+ graden hoort hij ook pas in hartje winter te halen. Nu nog niet.

De ketel wilt eigenlijk op verzoek van de thermostaat zo snel mogelijk het water op temperatuur krijgen om vervolgens terug te moduleren en ten slotte in low load om de boel op temperatuur te houden.

Omdat je echter het vermogen hebt beperkt duurt dit langer dan verwacht. Het systeem is nog bezig met het opwarmen terwijl de binnentemperatuur al bijna is bereikt. Op dat moment gaat hij terug moduleren. Omdat hooglast praktisch laaglast is, de pomp al op minimaal staat, kan enkel de Ta omlaag. Dat doet de ketel door maar te stoppen met stoken en wachten tot de Ta zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Superbeagle schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:23:
[...]

Die 60+ graden hoort hij ook pas in hartje winter te halen. Nu nog niet.

De ketel wilt eigenlijk op verzoek van de thermostaat zo snel mogelijk het water op temperatuur krijgen om vervolgens terug te moduleren en ten slotte in low load om de boel op temperatuur te houden.
Klopt deze veronderstelling wel met een OpenTherm? Met aan/uit wil de thermostaat inderdaad per definitie z.s.m. de zaak op temperatuur hebben. Met OpenTherm hoeft dat niet perse zo te zijn. Hier kan men laag vermogen vragen als de temperatuurstijging beperkt is.
Omdat je echter het vermogen hebt beperkt duurt dit langer dan verwacht. Het systeem is nog bezig met het opwarmen terwijl de binnentemperatuur al bijna is bereikt. Op dat moment gaat hij terug moduleren. Omdat hooglast praktisch laaglast is, de pomp al op minimaal staat, kan enkel de Ta omlaag. Dat doet de ketel door maar te stoppen met stoken en wachten tot de Ta zakt.
Hier zou ik in mee kunnen gaan dat de software van de Honeywell Evohome eigenlijk niet om weet te gaan met de lange duur van opwarmen en daardoor 'denkt' dat er een storing moet zijn. Zijn er ervaringsdeskundigen bij wie deze configuratie geen of juist wel problemen oplevert?

Echter is het zo dat dit storingsverloop zich ook voordeed bij de fabrieksinstellingen van de Remeha Avanta 28c. Hierin had de OT thermostaat nog wel de mogelijkheid het geheel te moduleren.

N.B: nogmaals contact gehad met Warmteservice. Ik mag nu de OT-module omruilen met een aan/uit-module. Als het goed is is deze morgen binnen en kan dan beginnen met het testen of dat beter werkt.
Pagina: 1 ... 84 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?