Onze woning heeft een 9 jaar oude gas condensatie ketel (doorstromer) van 42kW. De CV bestaat voor de rest uit Jaga Strada’s (voorlopig nog zonder ventilatoren).
Ondertussen hebben we heel goed geïsoleerd: 22cm buitenmuur, 24cm dak, 12cm kruipruimte, 3V glas, lucht dichtheid en WTW. Volgens mijn amateuristische berekening d.m.v. Diverse tools, zou ik met 5kW toekomen bij -8, al houd ik dan best de woning op temperatuur.
Deze ochtend voor het eerst 18,5C° in de woonkamer/keuken, dus CV op, maar met
- maximum aanvoer van 45°C (fix)
- maximum vermogen 12kW (laagste mogelijk)
Relatief snel ging het naar 21°C.. Daarna sloeg de ketel echter om de +/- 3 tot 5 minuten heel even op om het water gezakt naar 28°C terug naar +/- 40°C te brengen en de boel rond te pompen. De stand om water op temperatuur te houden voor CV of Sanitair staat af.
Heb hem even laten doen, anti pendel programma aan gezet (t.o.v. manuele waarden, fabrieksinstellling), mijn thermostaat verteld dat de aanvoer temperatuur max 45°C was, maar niets hielp.
De CV af zetten (18°C), dat was het enige dat hielp en dik uur later… was het volgens de thermostaat en thermometer, nog steeds 21°C. Bijna 2uur en ik zit op 20,2°C volgens de thermometer, thermostaat geeft 21°C weer.
Hoe “troubleshoot” ik deze?
Wat zou ik eventueel kunnen doen, een vat bij plaatsen met zuinigere pomp?
[
Voor 5% gewijzigd door
poing op 05-11-2022 16:14
]