Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.118 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Wolfram55 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

De convector kan natuurlijk niet warmer worden dan het water wat er doorheen stroomt.
Weet niet precies waar je heen wilt met die vraag ... ?

Wat je in het grafiekje ziet zijn op verschillende plaatsen DS18B20 direct op de convector geplaatst en daar overheen een pijp.

Nog maar even voor het gemak het plaatje gelijk in de post ....

[Afbeelding]

Wat we hier zien is de tijd van 8:30 to 16:30 en over die tijd met pijpen behalve tussen 15:30 & 16:30 waar ik de pijpen eraf heb gehaald.
Daar zie je een drop van temperatuur van zo'n 10C.

De aanvoer en retour ( bovenste deel van het plaatje) is van de put en daar zie je dat die gelijk blijft.

Als ik verkeerde conclusies trek hoor ik het graag ..... _/-\o_
Nou wat ik bedoel de situatie waarbij de radiator de koudste retour heeft bij dezelfde aanvoertemperatuur.
Dus gemiddeld gezien de koudste radiator dat is de beste situatie omdat je dan het meeste vermogen hebt overgedragen.
Nu kan ik dat niet beoordelen uit jouw grafieken.

Maar je zei IR-camera dus ik dacht je hebt warmtebeeld foto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taurus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 22:08
Met hulp van onder andere deze handleiding vandaag mijn vloerverwarming waterzijdig ingeregeld.
Ik deel mijn verhaal, zodat mensen met vergelijkbare setup vragen kunnen stellen en misschien een paar van mijn foutjes kunnen voorkomen :-)

Robot Pro verdeler met 7 groepen.
Remeha Tzerra Ace 39C
Tado (woonkamer thermostaat en thermostaat kranen op de rest van het huis)

Ik had echt problemen met de woonkamer en keuken warm krijgen voordat ik begon en ontdekte laat dat de mengverdeler DICHT stond. Aan de linkerkant van de verdeler naast de pomp zit aan de zijkant een kraan (imbus) om deze te stellen. Die moet dus wel open in mijn geval :-).

Ik heb gebruik gemaakt van een Bosch PTD-1 thermometer om te meten en ik heb op elke leiding een stukje zwart isolatietape geplakt om de meting zo goed mogelijk te krijgen.

Uiteindelijk zag ik op de flowmeters dat ik rond de 2 liter per minuut per groep nodig had. En mijn bijkeuken moest verder dicht (kleine ruimte / kleine groep, logisch dus)

Ik begon met 35C aanvoer en tot 32C retour op sommige groepen. Na het stellen heb ik het weten te brengen tot tussen de 29,5C en 30,0C retour temperatuur voor alle groepen. Dit kostte me wel de hele dag, maar voor een goed doel.

Voordat de mengverdeler goed openstond had ik veel storingen op de ketel met retourwatertemperatuur. Die zijn nu ook helemaal weg. Hoewel Tado in principe tot 70C kan vragen van de ketel met OpenTherm, zie ik nu dat ik eigenlijk niet meer boven de 65C kom na het instellen, omdat de warmtevraag mooi laag blijft.
(Tip: Een Remeha in OpenTherm modus NEGEERT de ingestelde maximale waarde van het CV aanvoerwater die je op de ketel instelt. Hij volgt de thermostaat.)

De oppervlakte temperatuur van de vloer komt op ongeveer 27C nu als hij helemaal warm is.

Mijn systeem heeft ongeveer 2,5 uur nodig voor 1 graden warmer, maar dat is voor een systeem dat altijd warm blijft ook niet erg.

Ik denk dat ik deze winter nog een keer een sessie doe, om met echt koud weer te kijken of alle groepen nogsteeds in balans zijn. Dan kan ik ook ontdekken of de 35C aanvoertemperatuur hoog genoeg is om de kamer warm te houden; ik verwacht van wel.

Vragen, behoefte aan fotos of meer uitleg, laat vooral weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Seafarer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Heeft het ooit goed gefunctioneerd?

Zit die radiator vlakbij de vloerverwarming aangesloten? Vloerverwarming dicht draaien om te kijken of er meer flow door de radiator gaat.?

Radiator verwijderen en in de tuin de waterslang erop zetten om te controleren of flow wel mogenlijk is.

Als de radiator toch eraf is kijken of er wel flink water uit de leidingen komt. Desnoods vulslang op je systeem om je systeem even door te spoelen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het ooit gefunctioneerd heeft, ik denk van niet. Het is een huis van 5 jaar oud. Pas vorig jaar wilde ik de radiator in de garage een keer aanzetten om te voorkomen dat het daar minder dan 15 graden werd. Ik denk dus van niet.

Ja, hij zit redelijk dichtbij de vloerverwarming. Als ik de tekeningen van het huis mag geloven wordt hij 2 meter voor de verdeler afgetakt en dan is het nog 5 meter naar die radiator. Vloerverwarming dicht was ik vergeten te melden, dat heb ik ook al eens geprobeerd. Volgens mij ook geen resultaat, maar die ga ik nog eens herhalen.

Radiator loskoppelen wilde ik eigenlijk zo lang mogelijk voorkomen, maar ik ben bang dat ik inderdaad door de ‘droge’ opties heen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
vanenkelen schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:09:
[...]

Ja, hij zit redelijk dichtbij de vloerverwarming. Als ik de tekeningen van het huis mag geloven wordt hij 2 meter voor de verdeler afgetakt en dan is het nog 5 meter naar die radiator. Vloerverwarming dicht was ik vergeten te melden, dat heb ik ook al eens geprobeerd. Volgens mij ook geen resultaat, maar die ga ik nog eens herhalen.
En dan bypas dicht en pomp er vol op.
Radiator loskoppelen wilde ik eigenlijk zo lang mogelijk voorkomen, maar ik ben bang dat ik inderdaad door de ‘droge’ opties heen ben.
Wel een hele droge opmerking. _O-

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Wolfram55 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Ik denk idd dat het te maken heeft met dat ze rond zijn ja.
Hoe je dat precies vertaald naar een formule weet ik niet .... of-te-wel ...kan het natuurkunig niet onderlegen.

[...]

Dat is een heel lastige ....
Ik heb, omdat ik mijn 'uit' gebruik als 'in' van een radiator geen delta-T .... of-te-wel ... vol gas er doorheen.

Wat ik zou doen is het volgende.

pvc pijpen plaatsen.
Put goed werkend krijgen (verschillende onderdelen laten aansluiten zoals het hoort)
even niet investeren in extra schotten
vrije doorgang onder (geen 'rommel' :9 )
put niet knijpen (dat kan eventueel met op jouw foto achter de moeren .... maar laat dat even)
kijken wat hij dan doet ... wordt de kamer warm ... voel je dat hij iets doet.
met ir pistool in en uit opmeten
dit ook met andere radiatoren in huis doen na waterzijdig inregelen.
kijken of je door het knijpen van de put met de D-T in de buurt van de rad's kan komen
Het ligt eraan of je veel andere rad's hebt of de put veel invloed gaat hebben op de retourtemp bij de ketel

Als je dit allemaal gedaan heb(maar dat is voor later) kan je nog kijken hoe de put ingeregeld is op dit moment. Dat wil zeggen ... achter de moeren zit waarschijnlijk een inbus waarmee je kan regelen.
op jouw foto zit er in de retour en de aanvoer zo'n moer (met miss een inbus)
Kijk of die helemaal open staan.
Maar als je ze open kan draaien (linksom) kijk en onthoudt hoeveel slagen je maakt. Dit omdat het mogelijk is dat hij 'goed' is ingeregeld en dan kan je weer terug.
@Wolfram55 Ik ben het helemaal eens met de aanbeveling: ik ga nog geen extra dwarsschotten kopen.

Eerst ca ik een paar Xiaomi Mijia's kopen en 1 tegen de supply- en 1 tegen de retourleiding van een convectorput. Deze leidingen zitten weer direct aan 22 mm headers die direct naar de CV ketel boven lopen.

Een 3e Xiaomi Mijia ga ik midden boven de convector put hangen. Wat is wijsheid over de hoogte van de Xiaomi Mijia boven de convector?

- Dan weer de convector eens heel goed stofzuigen.

- Dan ga ik het langschot strak tegen de convectorradiator duwen (eventueel met wat houtblokjes).

- Aan de andere zijde ga ik de kier tussen de convectorradiator en de bak dichtmaken met of wat hardboard of persplex wat ik nog heb.

- Eventueel ga ik nog 1 mm alu-plaat langs beide lange zijden van de convector plaatsen

- 2 van de dwarsschotten die ik al heb van de convector ga ik op de uieinden plaatsen.

- Op de convector zelf is dan het plan om PVC buisdelen te plaatsen.

- Dan zou je onderin het ‘koude deel’ van de convectorput nog een mooi kwart rond gebogen alu-deel kunnen leggen die van de vertkaal van de bak 1/4 rond gebogen naar het horizontale deel van de bak loopt en dan weer 1/4 rond naar boven loopt naar de andere lange zijde van de bak. Dan gaat de koude lucht die de convector in wordt gezogen met minimale weerstand naar de onderzijde van de convector (de ‘ingang’).
Ook fungeert die alu-plaat op de bodem van de bak dan als reflector van stralingswarmte.

Met de voetventielen in de leidingen van de convector, kan ik dan idd ook het debiet wat gaan regelen van de convector (om voldoende delta-T te creëren). Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 18:15
Zou onderstaande Grundig infrarood thermometer geschikt zijn als hulpmiddel bij het waterzijdig inregelen van mijn radiatoren? Deze is nu te koop bij mijn lokale supermarkt voor slechts €10 namelijk.

https://www.dirk.nl/boods...frarood-thermometer/80838

[ Voor 9% gewijzigd door XhaiKhaL op 24-10-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Mijn Cv ketel staat op 40 graden en nu zou ik graag mijn verdelers vervangen voor een open verdeler. Hoe kan ik inschatten of mijn cv ketel pomp krachtig genoeg is om dit te doen?

Ik heb 2 verdelers 1 voor een woonruimte van 100m2 en een bijkeuken van 16 m2
Mijn cv ketel is een Topline Aquapower HRC 2 /CW4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:50
Marc_Sway schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:45:
@Wolfram55

Ik ben het helemaal eens met de aanbeveling:
Goed je zo enthousiast te zien (y)
ik ga nog geen extra dwarsschotten kopen.
Daar kom je later wel op hoe dat eventueel te doen.
Eerst ca ik een paar Xiaomi Mijia's kopen en 1 tegen de supply- en 1 tegen de retourleiding van een convectorput. Deze leidingen zitten weer direct aan 22 mm headers die direct naar de CV ketel boven lopen.
De Mijia's zijn niet geschikt voor contactmetingen.
Beter is :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1E-N_OQmPlRf_SZ_JzpndtX4Fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UotxuDdokagIwlvaCzVB78qh.jpg?f=user_large

Of wat @XhaiKhaL hier onder vermeld. Zijn bij verschillende zaken te koop maar deze is wel erg goedkoop (wat de kwaliteit is weet ik niet)
Geloof zelfs dat de Action ze ook heeft (niet voor die prijs).
- Dan ga ik het langschot strak tegen de convectorradiator duwen (eventueel met wat houtblokjes).
Het belangrijkste .... vandaag nog doen .... !! _/-\o_
Ik heb het met blokjes EPS gedaan.
- Aan de andere zijde ga ik de kier tussen de convectorradiator en de bak dichtmaken met of wat hardboard of persplex wat ik nog heb.
Je kan kijken of je met de hand het geheel tegen de wand kan drukken en dan met EPS.
- Eventueel ga ik nog 1 mm alu-plaat langs beide lange zijden van de convector plaatsen
Die volg ik niet. Waarom?
- 2 van de dwarsschotten die ik al heb van de convector ga ik op de uieinden plaatsen.
Prima.... vandaag nog doen 8)
- Op de convector zelf is dan het plan om PVC buisdelen te plaatsen.
Of kartonnen .... die kosten niks en de vloerbedekkingwinkel hebben ze voor je.
- Dan zou je onderin het ‘koude deel’ van de convectorput nog een mooi kwart rond gebogen alu-deel kunnen leggen die van de vertkaal van de bak 1/4 rond gebogen naar het horizontale deel van de bak loopt en dan weer 1/4 rond naar boven loopt naar de andere lange zijde van de bak. Dan gaat de koude lucht die de convector in wordt gezogen met minimale weerstand naar de onderzijde van de convector (de ‘ingang’).
Ook fungeert die alu-plaat op de bodem van de bak dan als reflector van stralingswarmte.
Dat is friemelen in de marge denk ik .... maar goed kan geen kwaad.
Met de voetventielen in de leidingen van de convector, kan ik dan idd ook het debiet wat gaan regelen van de convector (om voldoende delta-T te creëren). Gaat dit werken?
Ja.
Maar ik zou hem eerst vol gas laten werken en kijken of de ruimte warm wordt.
Daarna inregelen.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Taurus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:56:
[...]
zie ik nu dat ik eigenlijk niet meer boven de 65C kom na het instellen, omdat de warmtevraag mooi laag blijft.
[...]
Heb dit stukje even selectief ge-quote. Het is nog hartstikke zacht weer met buitentemperaturen van 14-15°C, beetje vreemd dat je nu al 65°C aanvoer nodig hebt :?

Bij mij pruttelt de ketel op 45°C ofzo met deze buitentemperaturen. Ik heb de temperatuur op 60°C begrensd, maar dat zie ik eigenlijk alleen met een winterdag van -10°C. Thermostaat en ketel zoeken dat zelf wel uit bij mij.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:08
Ik zie op mijn cv ketel Intergas Xtreme 36 met nest v3 thermostaat nu al wel de max ingestelde 50 graden vragen en daadwerkelijk halen. Zie wel na verloop van tijd dat de brander terug moduleert naar lager niveau maar laaglast haalt die zelden. Afgifte middels radiatoren. Heb nog niet het gevoel dat ik het heel efficient heb ingeregeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Wat is de handigste manier om een radiator leeg te laten lopen?

Hele oude kolomradiator waarvan ik alleen het binnenwerk op de kraan ga vervangen.
Er zit alleen een ontluchtings ventiel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
ThinkPad schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Heb dit stukje even selectief ge-quote. Het is nog hartstikke zacht weer met buitentemperaturen van 14-15°C, beetje vreemd dat je nu al 65°C aanvoer nodig hebt :?

Bij mij pruttelt de ketel op 45°C ofzo met deze buitentemperaturen. Ik heb de temperatuur op 60°C begrensd, maar dat zie ik eigenlijk alleen met een winterdag van -10°C. Thermostaat en ketel zoeken dat zelf wel uit bij mij.
Is maar net wat je thermostaat doet.

Ik stook met 38 graden aanvoer op naar 19,5 's morgens en dan 's middags naar 20. Ergens vorige week vond m'n vriendin het koud en deed ze er een half graadje bij. Dat moest meteen met 46 graden, wat de max is wat op de ketel is ingesteld.

Die 46 graden is nergens voor nodig en ook niet comfortabel, maar thermostaat doet het omdat "handmatig instellen -> snel" meegenomen is in de berekening van het setpoint.

Heb nu overigens 44 als max ingesteld. Ketel kan lange tijd op 40 blijven stoken en krijgt daarmee het huis warm. Allemaal dankzij een kuub beton met 43 meter verwarmingsbuis erdoor die 20 graden retour bijmengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
ThinkPad schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Het is ook wat voor ruimte het is.
Alleen op 't noorde ... doorzon ... appartement of woning.

Het is warm buiten idd maar op de 1 of andere manier voelt t wel koud in huis (beneden, woonkamer 1e verdieping minder). Speelt vochtigheid ook mee ?
Ligt denk ik vooral aan t feit dat 's nachts de temp wel omlaag gaat waardoor de muren/vloeren toch wel afkoelen en die stralen dan toch een soort kou uit die je dan voelt ondanks dat de lucht de thermostaat temperatuur heeft.
Dat opwarmen/afkoelen van de muren/vloeren loopt altijd een aantal dagen achter op de buitentemperatuur. En dan komt de woning om de 'hoek' ... appartementen hebben daar minder last van omdat er overal om je heen gestookt wordt dan een woning. En helemaal een vrijstaande woning. En als je vloerverwarming hebt helemaal.

Ook zie je dat als je meer dat 1C wil gaan verwarmen hij in de turbo stand gaat (beetje overdreven maar gaat wel even extra vooruit)

Maar ik denk ook maar hard op hoor .....

Maar begrijp je wel. Hier stookt hij ook niet op 60C.

Edit
daarom ben ik ook geen voorstander van thermostaat uit as je n uurtje niet thuis bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 24-10-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10-2023
leonbong schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Voor nu zou ik:
  • Pompdruk verlagen tot stand waarbij de bypass niet snel open gaat alleen in de sitatuaties dat minimum flow bij het minimum vermogen niet wordt gehaald. Dat is bij deze ketel heel weinig 2kW is minimumflow van +/- 80l/uur uit mijn hoofd
  • Bij de radiatoren die dan niet warm worden de eclipse binnenwerk vervangen voor V-exact-II ) (+/-15€/stuk).
Een V-exact II heeft een veel lagere deltaP nodig om goed te functioneren.
De pompdruk-bypass logica bij Viessmann is helaas ver zoek (net zoals al de rest). T.e.m. 40% pompsnelheid blijft de druk steeds onder de 140 mbar en opent de bypass nooit. Je kunt dan in situaties terecht komen waarbij de cv-ketel zichzelf uitschakelt omwille van oplopende temperaturen. Vanaf 50% pompsnelheid gaat de bypass wel open, maar al vanaf 400l/h! Er lijkt dus geen goede tussenweg te bestaan.

Ik heb Viessmann op vrijdag nog aan de telefoon gehad en zij bevestigen dit. Blijkbaar stond de bypass vroeger ingesteld op 260mbar. Ze hebben dit bij de recentere modellen bijgesteld naar 140mbar omdat ze klachten kregen van suizende ventielen. Het ene probleem hebben ze dan maar ingeruild voor het (vele ergere) andere. Ze hadden moeten kiezen voor een instelbare bypass en hun installateurs daarover onderwijzen. Maar nee hoor, de installateur hoorde het donderen in Keulen toen ik begon over bypass. "Dat zetten we nooit", zover hun kennis van zaken.

De V-exact-II kan ik helaas ook niet installeren. Ik heb overal geïntegreerde afsluiters nodig, en dan nog wel ook voor een obscuur merk van radiatoren dat al lang niet meer bestaat (DEF). De Oventrop GHQ ventielen die er nu inzitten zijn voor zover ik weet de enigste dynamische ventielen die passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 21:51

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Woudtwe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:53:
Mijn Cv ketel staat op 40 graden en nu zou ik graag mijn verdelers vervangen voor een open verdeler. Hoe kan ik inschatten of mijn cv ketel pomp krachtig genoeg is om dit te doen?

Ik heb 2 verdelers 1 voor een woonruimte van 100m2 en een bijkeuken van 16 m2
Mijn cv ketel is een Topline Aquapower HRC 2 /CW4
Een pomp moet 2 dingen doen. Een bepaald debiet verpompen en sterk genoeg zijn om dit debiet door de leidingen heen te duwen.

Het debiet bepaal je door Q = m/3600 x c x ∆t te schrijven als m/3600 = Q/ c x ∆t met:
m in kg/3600 s
c in 4,187 kJ/kg.K
∆t is het verschil tussen Ta 40 en de Tr in K = °C
Q is het vermogen in kW dat je vloer afgeeft bij het gemiddelde van Ta en Tr. Zoek het aantal W/m² hier op bij kopje Technische Informatie bij welke buisdiameter dat is en vermenigvuldig dit met je vloeroppervlakte: https://www.albrand.nl/producten/downloads

De opvoerhoogte (sterkte) bepaal je door de langste leidinglengte te bepalen. Zie mijn post hieronder voor de uitleg:
Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III”

Ten slotte kijk je in de handleiding bij paragraaf 2.17 Restopvoerhoogte of de pomp inderdaad sterk genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 24-10-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Takeitezie schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

De pompdruk-bypass logica bij Viessmann is helaas ver zoek (net zoals al de rest). T.e.m. 40% pompsnelheid blijft de druk steeds onder de 140 mbar en opent de bypass nooit. Je kunt dan in situaties terecht komen waarbij de cv-ketel zichzelf uitschakelt omwille van oplopende temperaturen. Vanaf 50% pompsnelheid gaat de bypass wel open, maar al vanaf 400l/h! Er lijkt dus geen goede tussenweg te bestaan.

Ik heb Viessmann op vrijdag nog aan de telefoon gehad en zij bevestigen dit. Blijkbaar stond de bypass vroeger ingesteld op 260mbar. Ze hebben dit bij de recentere modellen bijgesteld naar 140mbar omdat ze klachten kregen van suizende ventielen. Het ene probleem hebben ze dan maar ingeruild voor het (vele ergere) andere. Ze hadden moeten kiezen voor een instelbare bypass en hun installateurs daarover onderwijzen. Maar nee hoor, de installateur hoorde het donderen in Keulen toen ik begon over bypass. "Dat zetten we nooit", zover hun kennis van zaken.

De V-exact-II kan ik helaas ook niet installeren. Ik heb overal geïntegreerde afsluiters nodig, en dan nog wel ook voor een obscuur merk van radiatoren dat al lang niet meer bestaat (DEF). De Oventrop GHQ ventielen die er nu inzitten zijn voor zover ik weet de enigste dynamische ventielen die passen.
Als je het typenummer van overtrop weet dan kan je ook het GH broertje overtrop toepassen. Een normale voorinstelbare dus die ook lagere weerstand heeft dan een dynamische.

Ps heimeier heeft gewoon inserts v-exact ii beschikbaar voor DEF radiatoren.
Def maakte waarschijnlijk gebruik van +/- dezelfde aansluiting als bijvoorbeeld radson als ik kijk naar de catalogus van heimeier.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 24-10-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Superbeagle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Een pomp moet 2 dingen doen. Een bepaald debiet verpompen en sterk genoeg zijn om dit debiet door de leidingen heen te duwen.

Het debiet bepaal je door Q = m/3600 x c x ∆t te schrijven als m/3600 = Q/ c x ∆t met:
m in kg/3600 s
c in 4,187 kJ/kg.K
Q is het vermogen in kW dat je vloer afgeeft bij het gemiddelde van Ta en Tr. Zoek het aantal W/m² hier op bij kopje Technische Informatie bij welke buisdiameter dat is en vermenigvuldig dit met je vloeroppervlakte: https://www.albrand.nl/producten/downloads

De opvoerhoogte (sterkte) bepaal je door de langste leidinglengte te bepalen. Zie mijn post hieronder voor de uitleg:

Ten slotte kijk je in de handleiding bij paragraaf 2.17 Restopvoerhoogte of de pomp inderdaad sterk genoeg is.
Bedankt voor je antwoord. Daar moet ik eens even rustig naar kijken. Een zie of ik alle variabelen in kan vullen. Hoewel de werkelijke delta 't pas lukt als de verdeler vervangen is. Maar goed maar eens kijken hoe het nu lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
leonbong schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:37:
Als je zo veel flow nodig hebt in een radiator dan schiet het beetje het doel van een dynamische kraan voorbij.
Bestel een V-exact II binnenwerk en draai die in de kraan bij die grote kolomradiator.

Een litertje meer of minder maakt op flow van 250L/uur natuurlijk geen bal uit.
Vandaag binnenwerk geplaatst en de grote radiator wordt iig heet als ik de ketel geforceerd op de kleine h aan zet. Morgen bypass afstellen. Bedankt voor de goede tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Woudtwe Als het goed is kun je alle variabelen invullen om het sommetje te kunnen maken.

De ΔT bij 40 °C zal ergens tussen de 5 en 10 °C liggen. 5 °C geeft het hoogste debiet.

Voor de afgifte van de vloer kun je ook dit tooltje gebruiken. De uitkomst komt nagenoeg overeen met de tabellen.
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 25-10-2022 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen,

Wat vonden jullie hier nu van vraag ik me af je leest over het afstellen van de cv erg veel verschillende zienswijzen

YouTube: Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv... John visser over zet hem niet op 60

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Fantastic_fox Voor enkel radiatoren met een HR-ketel kan dat inderdaad een goede stookmethode zijn omdat je vanwege de lage TR een hoog rendement haalt.

Wel is het te behalen rendement vrij beperkt. Eerder richting de 5 - 10%. Reken maar na aan de hand van de Tr van 25 °C zoals in het filmpje en bijvoorbeeld 40 °C via de post van PentaClover hieronder.

PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Verder moet je rekening houden met een aantal zaken als je gaat stoken met aan laag debiet en hoge ΔT zoals ik hieronder uitleg:

Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Superbeagle is dat ook aan te raden bij een ketel met een te hoog minimaal vermogen? Die vaak op low load draait?

Hij laat het zien bij een extreme die een laag minimaal vermogen heeft (of is dit geen extreme?)

Ik heb een trendline2 hrc30 met minimaal 6.9 althans dat zegt de display maar de specs geven meen ik iets van 8kw op laag temp regime

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Fantastic_fox Ja, hoor geen probleem. Low load effect is een normaal regelgedrag als het minimale vermogen van de ketel hoger is dan de warmtevraag van de woning. Omdat je zowel bij laag debiet hoge ΔT als hoog debiet lage ΔT het modulerend regelgedrag beperkt zal low load vaker optreden.

Wat wel kan gebeuren is dat in hartje winter het minimale vermogen weleens lager kan zijn dan de warmtevraag en dan krijg je wel een pendelachtig gedrag waarbij de setpoint niet wordt gehaald. Het volstaat dan om het max vermogen wat bij te stellen.

Als je het allemaal bekijkt vanuit de formule Q = m x c x ΔT, dan zie je dat bij een bepaald Q het niet uitmaakt of je bij een laag debiet en hoge ΔT (John Visser) of bij een hoog debiet en lage ΔT dit bereikt. Het ‘nadeel’ bij beide is de traagheid van het cv-systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik ben inderdaad groot voorstander van gewoon aanvoer op 70 houden en het max vermogen aanpassen aan wat het huis nodig heeft.
De de boel goed waterzijdig hebt ingeregen.

Als je bovenstaande doet zal je zien dat je de max aanvoertemperatuur eigenlijk alleen haalt als je langdurig continu stookt waarbij het buiten heel koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:01:
@Fantastic_foxwarmtevraag en dan krijg je wel een pendelachtig gedrag
Moest 3x je antwoord lezen ....
Dacht wat krijgen we nou ... bij het minimale vermogen weleens lager kan zijn dan de warmtevraag en dan pendelen ....

Maar je gebruikte pendelachtig

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Moest 3x je antwoord lezen ....
Dacht wat krijgen we nou ... bij het minimale vermogen weleens lager kan zijn dan de warmtevraag en dan pendelen ....

Maar je gebruikte pendelachtig

8)
Ja excuses, ik maakte voor mezelf een connectie met deze post hieronder waarin ik de 3 pendelachtige gedragingen uitleg. Wat je dan ziet is het tweede voorbeeld uit de post.

Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Edit:
In het verleden heb ik me hier wel eens kritisch uitgelaten over John Visser omdat hij in zijn filmpjes de theorie erachter met Q =m x c x ΔT niet uitlegt.

Hij waarschuwt ook te weinig dat het vermogen van de ketel in hartje winter weleens onvoldoende kan zijn. Door bv de relatie te leggen met het warmteverlies van de woning.

En hij legt te weinig nadruk dat dit niet werkt bij lage temperatuur afgifte systemen zoals een vloerverwarming. De laatste tijd wel iets meer gelukkig.

Die laatste twee punten komen steevast terug als je de comments leest.

[ Voor 30% gewijzigd door Superbeagle op 26-10-2022 11:09 . Reden: Mijn mening over de filmpjes van de heer Visser ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:45:
Hij waarschuwt ook te weinig dat het vermogen van de ketel in hartje winter weleens onvoldoende kan zijn.
Niet helemaal in het verlengde van jouw verhaal wellicht maar het ligt al wel langer op 'het puntje van mijn tong' om er iets over te zeggen.

Als men het vermogen omlaag schroeft kan een gevolg zijn dat alleen overdag stoken niet voldoende is om de woning op temperatuur te krijgen/houden.

Dit komt dan in de buurt van een warmtepompsituatie (als ik uit m'n nek klets hoor ik het wel) waar deze 24/7 draait.

Dus is dit dan eventueel een goede situatie om dan toe over te gaan ... hoe dat wat besparing dan gaat weet ik niet psies.
Ben deze winter van plan om dat uit te gaan testen bij temperaturen onder 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Superbeagle thnx voor je uitleg ik ga hem vanavond even lager zetten qua pomp snelheid en hoger qua Ta.

@Wolfram55 wat betreft je opmerking kan het natuurlijk zijn dat bv trendline 7kw te weinig is om eea op temperatuur te houden, echter dan moet het wss al heel flink koud zijn en redelijk slecht geisoleerd.

Wat ik eerder verwacht is dat het heel lang duurt om op temperatuur te komen maar, dan moet met laag vermogen en lage pomp stand de Ta langzaam oplopen... eventueel is het min vermogen op 7 te zetten en als het niet lukt dit tijdelijk op bv 10kw te zetten dan moet het toch wel lukken allemaal denk ik (gok zonder inhoudelijke onderbouwing)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Wolfram55 Dat bedoel ik ermee dat het systeem traag wordt. Je zult dan langer moeten stoken. Ik vond het ook onzinnig dat de ketel hier om 02:00 ‘s nachts aanging en ben daarom aan het experimenteren met gedeeltelijke nachtverlaging. Dus iets hoger stoken in de middag en avond als de buitentemperatuur het hoogst is met de bedoeling dat de ketel uit blijft gedurende de nacht en als het ‘s ochtends koud is.

@Fantastic_fox Je hoeft het warmteverlies van de woning niet te gokken. Hieronder staat mooi uitgelegd hoe dat moet. Voor de woning maakt het niet uit of je de berekening voor een warmtepomp of een ketel doet.

https://gathering.tweaker...n_warmtepomp_heb_ik_nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik heb dezelfde (Intergas xtreme) ketel als John Visser, en ik heb zowel mijn max brander vermogen als mijn aanvoer temperatuur verlaagd (12kw/52% en 45C respectievelijk).

Ook heb ik mijn pompsnelheid *verhoogd* (50-90%). En mijn modulerende thermostaat (Nest EU gen 3) uitgeschakeld naar Aan/Uit.

Wat John volgens mij vergeet is dat het huis en het afgifte systeem nogal bepalend zijn voor de ideale aanvoer temperatuur en pompsnelheid. Daar is geen “one size fits all” voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
In een huis met radiatoren of vloerverwarming(pompverdeler) is 70 graden aanvoer en weinig vermogen potentieel minder warmteklachten oplevert dan 45 graden aanvoer.
Waarbij er bij 45 graden en hoge pompsnelheid allemaal gekke pendel klachten kunnen zijn of suizende leidingen.

Als het vermogen beperkt is maar wel voldoende voor de woning is er gewoon weinig risico dat het systeem het huis niet warm wordt.
Daarnaast is de kans op pendelen ook gewoon klein bij beperkt vermogen en hoge aanvoertemp, in praktijk zal de aanvoertemperatuur ook niet hoog zijn. Dus er wordt maximaal gecondenseerd.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 26-10-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ik kreeg het vorig jaar met een mengverdeler met pomp niet geregeld met een laag debiet en hoge Ta.

Ik stook door schade en schande nu zoals hieronder omschreven en dat gaat veel beter. Ik gok dat als het echt koud wordt slechts de Ta wat omhoog moet. Verder regelt het systeem de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Superbeagle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

m in kg/3600 s
c in 4,187 kJ/kg.K

Nou volgens mij moet het allemaal precies lukken. Ik verwacht dat het door de nieuwe verdeler het beter wordt aangezien ik dan minder verlies heb in de verdeler. Nu heb ik in de bijkeuken een verdeler met 1 groep. Kan ik daar de hele verdeler weglaten? Of krijg ik dan een probleem bij mijn hoofdverdeler? Vraag me sowieso af of die geen last krijgen van elkaar? Hieronder een foto van beide verdelers. Volgens mij zitten ze gewoon met een t stuk aan dezelfde aanvoerbuis, hoewel dit onder de grond is dus niet te controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJWhS95RiJrPAwCY1Cmt1hXqC0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHg2AbVVP9BFwxqw6RLTysWB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5wNlNhqwQ0ZIEGHl8ekfDwIBi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ySP1glrfy9w9TSoJJuUWalT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Toekejoeke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:33:
Ik zie op mijn cv ketel Intergas Xtreme 36 met nest v3 thermostaat nu al wel de max ingestelde 50 graden vragen en daadwerkelijk halen. Zie wel na verloop van tijd dat de brander terug moduleert naar lager niveau maar laaglast haalt die zelden. Afgifte middels radiatoren. Heb nog niet het gevoel dat ik het heel efficient heb ingeregeld..
Op basis waarvan concludeer je dat je laaglast niet haalt? Toch niet het display, want dat klopt niet.

Meet je gasverbruik per 10 min?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Woudtwe Beide verdelers zijn volgens mij relatief makkelijk om te bouwen naar pomploze verdelers. Die 5-groeps ziet eruit als een LT composiet verdeler met flowregelaars en al.
Ik was in de veronderstelling dat je klassieke mengverdelers met pomp had met niet-gescheiden balken.

Als je toch een andere verdeler wilt dan kun je beter een 6-groeps nemen en de buizen van de bijkeuken daarop aansluiten zodat je ook daar de flow op kunt regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Fantastic_fox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:52:
Allen,

Wat vonden jullie hier nu van vraag ik me af je leest over het afstellen van de cv erg veel verschillende zienswijzen

YouTube: Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv... John visser over zet hem niet op 60
Heb hier een testje gedaan; Gisterochtend ketel op aan/uit en 50graden aanvoertemp, en Vandaag ketel openterm en 70graden.
Overige instellingen zelfde; min. vermogen 25 en max vermogen 35%
De buitentemp. was begin ketelcyclus vanochtend 3 graden kouder dan gisterochtend.
Hier geen zon sochtens op huis.

Met de OT instelling ging ketel wat meer pendelen maar gas was aanmerkelijk zuiniger: 0,8M3
Gister met aan/uit instelling 1,2M3
Scheelt toch behoorlijk veel
(smiddags en savonds geen verbruik geweest)

zie grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkyz4GP8Nn6Ff0XPnaL04F5yjEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMLvY5fqMj3obbrIxjMlHIha.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6r_9HSMA5b0ICU0qSa05vYUbiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhPqNGKhNCEf5meZnR4Gvnie.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ptr1968 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Heb hier een testje gedaan; Gisterochtend ketel op aan/uit en 50graden aanvoertemp, en Vandaag ketel openterm en 70graden.
Overige instellingen zelfde; min. vermogen 25 en max vermogen 35%
De buitentemp. was begin ketelcyclus vanochtend 3 graden kouder dan gisterochtend.
Hier geen zon sochtens op huis.

Met de OT instelling ging ketel wat meer pendelen maar gas was aanmerkelijk zuiniger: 0,8M3
Gister met aan/uit instelling 1,2M3
Scheelt toch behoorlijk veel
(smiddags en savonds geen verbruik geweest)

zie grafieken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tsja. Windsnelheid en windrichting ontbreken nog want dat is heel erg van invloed. Ik weet niet of je dat er nog bij kunt toveren.
En wat was het afgifte systeem? In de grafiek is ook de retour temperatuur weggevallen?

Edit: ik kan mij ook voorstellen als je een thermostaat omschakeld van OT naar aan/uit dat alle aanleer waardes en/of PI of PID instellingen weggegooid worden en de thermostaat dit opnieuw begint op te bouwen. Hoe valide is deze goed bedoelde test dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 26-10-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@ptr1968 Het gaat vooral om de retourtemperatuur. Registreer je die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@ptr1968

Het is lastig om dagen met elkaar te vergelijken ondanks dat het ogenschijnlijke gelijke dagen zijn wat temperaturen betreft. En dan heb ik het niet over de invloed van de zon.

Volgende grafiekje laat de gevoelstemperatuur zien van de afgelopen 7 dagen van het KNMI,

Groen temp/min
Blauw gemiddeld 24h

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATAFhuYM3W5oLMPvDOGudhb2D58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJScIYCyXJqK3Sk9jgYr2ilG.png?f=fotoalbum_large

beste is 7 dagen windstil met mist 8)

Verder zie ik niet heel veel verschil geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 26-10-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Superbeagle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:03:
Ik kreeg het vorig jaar met een mengverdeler met pomp niet geregeld met een laag debiet en hoge Ta.

Ik stook door schade en schande nu zoals hieronder omschreven en dat gaat veel beter. Ik gok dat als het echt koud wordt slechts de Ta wat omhoog moet. Verder regelt het systeem de rest.

Zelfde hier. Als ik mijn Nest op opentherm modulatie laat draaien en de ketel volgens John instel is het gegarandeerd pendelen. De nest gaat dan nl het laatste stukje op 30 graden Ta proberen te doen, wat veel te laag is voor mijn afgifte systeem. Ook dat vergeet John in zijn filmpjes (de specifieke stookcurves van verschillende types en merken thermostaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Op basis waarvan concludeer je dat je laaglast niet haalt? Toch niet het display, want dat klopt niet.

Meet je gasverbruik per 10 min?
zowel de Intergas xtreme als de nest thermostaat kennen het concept “laag last” niet. Er is geen “mode” laag last bij die apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Seafarer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:10:
[...]

Tsja. Windsnelheid en windrichting ontbreken nog want dat is heel erg van invloed. Ik weet niet of je dat er nog bij kunt toveren.
En wat was het afgifte systeem? In de grafiek is ook de retour temperatuur weggevallen?

Edit: ik kan mij ook voorstellen als je een thermostaat omschakeld van OT naar aan/uit dat alle aanleer waardes en/of PI of PID instellingen weggegooid worden en de thermostaat dit opnieuw begint op te bouwen. Hoe valide is deze goed bedoelde test dan?
Retour registreerd deze intergas helaas niet, ik schat 20% lager als de aanvoer.
Afgifte systeem voornamelijk 4x jaga en 1e uur ook nog 2x T11
Wind was ongeveer hetzelfde, nauwelijks. Wat ik kan bedenken dat het vanaf vrijdag elke dag wat warmer is waardoor huis toch meer opwarmt per saldo.
Hij stond ongeveer 2 weken op aan/uit, gisteravond overgezet naar OT, dus afwachten qua aanleer dingetjes.
Het was maar simpel testje, wel extreem verschil in gas.

[ Voor 5% gewijzigd door ptr1968 op 26-10-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu een huurketel Intergas HRE compact, doel was eigenlijk een warmtepomp maar offertes verkrijgen gaat lastig , en de offertes die we krijgen zijn veel te duur. Dus dat duurt nog wel 2-3 jaar denk ik.

Dus vandaar toch maar aan het kijken voor een nieuwe ketel. (Koop).
Ik lees veel over de Intergas Xtreme 36, is die in de praktijk zuiniger dan de HRE ? Zo ja welk % gaat het dan om?

We hebben overal vvw (aanvoer 35gr) en een goed geïsoleerde woning verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2022 19:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Sport_Life schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:50:
Ik heb nu een huurketel Intergas HRE compact, doel was eigenlijk een warmtepomp maar offertes verkrijgen gaat lastig , en de offertes die we krijgen zijn veel te duur. Dus dat duurt nog wel 2-3 jaar denk ik.

Ik lees veel over de Intergas Xtreme 36, is die in de praktijk zuiniger dan de HRE ? Zo ja welk % gaat het dan om?

Ja xtreme is beter, kan op laag vermogen [3kw] moduleren
Hre iets van 5kw minimaal dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
olafmol schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

zowel de Intergas xtreme als de nest thermostaat kennen het concept “laag last” niet. Er is geen “mode” laag last bij die apparaten.
Klets. De XTreme heeft er zelfs een testprogramma voor. Dan draait de ketel op het ingestelde minimum vermogen, ofwel laaglast. Dat is ook de mode waarop je hem inregelt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:50:

De XTreme kan verder terug moduleren (goed ingeregeld naar 3.75 kW op bovenwaarde, 3 kW op onderwaarde, maar dat is niet relevant).

Daarnaast is de XTreme heel efficient bij warm water omdat ook dat volledig in HR bereik gebeurt. De rookgassen worden extra gekoeld door het binnenkomende koude water.

De HRE kan minder ver terug moduleren en is minder efficient met warm water. Het is meer een projectketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 15:54
Ik ga binnenkort mijn Remeha Calenta 28C vervangen door een Intergas Xtreme 30.
Deze zomer heb ik in de huiskamer een 220 cm radiator vervangen door een Jaga met DBH die evenveel vermogen levert bij 45 gr. als de oude radiator bij 75 gr. (2300watt)
Aan de andere kant van de kamer heb ik in de convectorput de oude convector vervangen door een nieuwe twin convector met Climateboosters met dezelfde capaciteit als de Jaga. Er hangen in de hoek van de kamer nog twee kleinere radiators, die ik alleen wil gaan gebruiken bij strenge vorst.
Boven in mijn zeer goed geisoleerd twee onder een kap huis uit 1989 hangen ook diverse Jaga's met extra capaciteit die zo nu en dan gebruikt worden.
Ik vraag me af op welke instellingen ik de Intergas Xtreme 30 moet zetten om optimaal rendement te bereiken. 45gr. cv temperatuur of alleen vermogen beperken? Misschien een combinatie van beiden?
Mijn huidige jaarverbruik komt met de oude Remeha op 55 gr. uit op ongeveer 700 m3 per jaar incl.koken en sww voor twee personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6URhBfvuiiNk4iwd6B0KI3Vq7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGLXiJsB4PUpiKnvyrD7Byj7.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen die zien dat mindergas een beetje de fout ingaat met dit warme weer?

Of hebben mijn laatste acties zo'n vreselijke impact? Ik had maar 10% gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:11
@Seafarer Kijk eens naar de lijntjes, dan zie je dat een zachte maand sowieso minder m3/graaddag is dan een koude maand.
Qua aantal graaddagen kan je beter met 2020 vergelijken, maar dan nog loopt oktober dit jaar uit de pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frelg
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:00

Frelg

-= Its BigBoss =-

Het aantal gewogen graaddagen is ook lager. Dus minder warmte nodig.
Bij jouw gegevens 300 minder, bij mij over dezelfde periode 357. (y)

Overigens zijn mijn gegevens nog meer afwijkend t.o.v. vorig jaar.
Dit klopt ook. De CV is nog niet weer aan sinds mei 2022.
Hier is t vaak zonnig, dus opwarming via directe instraling.
En een verwijderd bad, scheelt ook :) De reden (lekkage) is dan weer minder :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onc9lPsiiQSP6FfpF39Gmzavqq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6StNGHKKEFy0w4HZs5hnqD8k.png?f=fotoalbum_large

Frelg de; m,v een Friese Belg. Een Fries die in België woonachtig is/geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frelg

Frelg

-= Its BigBoss =-

_JGC_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:43:
Qua aantal graaddagen kan je beter met 2020 vergelijken, maar dan nog loopt oktober dit jaar uit de pas.
Hier morgen 19, zaterdag 20 en zondag ook 20 graden voorspeld. Daarna ook 17-16-15. Dus best warm.

Frelg de; m,v een Friese Belg. Een Fries die in België woonachtig is/geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Rocketman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:20:
Ik ga binnenkort mijn Remeha Calenta 28C vervangen door een Intergas Xtreme 30.
Deze zomer heb ik in de huiskamer een 220 cm radiator vervangen door een Jaga met DBH die evenveel vermogen levert bij 45 gr. als de oude radiator bij 75 gr. (2300watt)
Aan de andere kant van de kamer heb ik in de convectorput de oude convector vervangen door een nieuwe twin convector met Climateboosters met dezelfde capaciteit als de Jaga. Er hangen in de hoek van de kamer nog twee kleinere radiators, die ik alleen wil gaan gebruiken bij strenge vorst.
Boven in mijn zeer goed geisoleerd twee onder een kap huis uit 1989 hangen ook diverse Jaga's met extra capaciteit die zo nu en dan gebruikt worden.
Ik vraag me af op welke instellingen ik de Intergas Xtreme 30 moet zetten om optimaal rendement te bereiken. 45gr. cv temperatuur of alleen vermogen beperken? Misschien een combinatie van beiden?
Mijn huidige jaarverbruik komt met de oude Remeha op 55 gr. uit op ongeveer 700 m3 per jaar incl.koken en sww voor twee personen.
De aanvoer zo laag mogelijk, de pomp zo hoog mogelijk. Het vermogen hoef je niets mee te doen als je op 45 of zelfs minder stookt. Dat regelt de ketel zelf wel.

Ik weet niet wat voor thermostaat je hebt, maar ik zou gebruik maken van de aan/uit regeling van de ketel, dus een aan/uit thermostaat of de parameter P057 op 2 zetten als je een opentherm thermostaat gebruikt.

De XTreme kan zelfs 25 graden water maken, dus je kunt echt heel zuinig stoken. Bij dat soort aanvoertemperaturen zijn de rookgassen ongeveer 25 tot 30 graden, perfect dus voor efficient stoken.

De gemiddelde rookgastemperatuur was hier de afgelopen week 26 graden en dat is inclusief warm water.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 27-10-2022 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een Remeha Tzerra Ace 39C CW5.
Mag je nou wel of niet GP009 (Ventilator toerental bij het starten van het toestel) naar beneden schroeven? De 1 zegt van wel en de ander niet.
Ik zie op YouTube dat KetelKlets het wel doet in zijn Ultimate guide voor tzerra ace.

Ik heb zelf gisteravond GP009 op 2350 (9,4kw) gezet ipv 3200 (14,5kw). En heb het idee dat hij nu minder pendelt (moet het nog verder uit testen)
Ik heb GP007 op 2150 (8,3kw) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
_JGC_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:43:
@Seafarer Kijk eens naar de lijntjes, dan zie je dat een zachte maand sowieso minder m3/graaddag is dan een koude maand.
Ik moet er gewoon helemaal niet naar kijken. :) Deze temperaturen zijn ook veel tehoog.
We wachten wel af tot het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Blihi schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:30:
[...]

De aanvoer zo laag mogelijk, de pomp zo hoog mogelijk. Het vermogen hoef je niets mee te doen als je op 45 of zelfs minder stookt. Dat regelt de ketel zelf wel.

Ik weet niet wat voor thermostaat je hebt, maar ik zou gebruik maken van de aan/uit regeling van de ketel, dus een aan/uit thermostaat of de parameter P057 op 2 zetten als je een opentherm thermostaat gebruikt.

De XTreme kan zelfs 25 graden water maken, dus je kunt echt heel zuinig stoken. Bij dat soort aanvoertemperaturen zijn de rookgassen ongeveer 25 tot 30 graden, perfect dus voor efficient stoken.

De gemiddelde rookgastemperatuur was hier de afgelopen week 26 graden en dat is inclusief warm water.
Ga ik proberen, hoewel ik al bijna 2 maanden zit te wachten op de bestelde Xtreme 30. Ik gebruik een draadloze Honeywell T4R met OT. Ik verwacht ook nog meer van het toch al lage verbruik te kunnen afsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer @Frelg hoe maken jullie het verschil tussen verwarming en overig? het kan natuurlijk zo zijn dat in bepaalde maanden (aug/sep en oct) de verdeling scheef loop doordat er een bepaalde regel wordt gebruikt om verwarming te bepalen. als dan het aantal "normale" graaddagen scheef begint te lopen is de balans verstoord.

Zie je dit sinds het moment dat de buiten temperatuur afwijkt van de "normale verwachting" anders zou ik het toeschrijven aan niet standaard patroon van graaddagen in October?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:47:
@Seafarer @Frelg hoe maken jullie het verschil tussen verwarming en overig? het kan natuurlijk zo zijn dat in bepaalde maanden (aug/sep en oct) de verdeling scheef loop doordat er een bepaalde regel wordt gebruikt om verwarming te bepalen. als dan het aantal "normale" graaddagen scheef begint te lopen is de balans verstoord.

Zie je dit sinds het moment dat de buiten temperatuur afwijkt van de "normale verwachting" anders zou ik het toeschrijven aan niet standaard patroon van graaddagen in October?
Ik moet wat opbiechten. 8)

Ik heb een d-wtw maar ook de wasmachine en vaatwasser staan nog op het warme water. Dat zal ook stevige invloed hebben, denk ik. Alhoewel ik daar ook twijfels over heb. Wonend in Gouda met altijd een hoge grondwaterstand is de temperatuur van het leiding water volgens mij veel constanter dan mensen die op de zandgronden wonen. Apparaten zijn wel A+ of hoger.

Verbruik overig is het verbruik in de zomer +15% ik kom dan op 26m³, mindergas heeft het over 25m³ per 2 personen. Dat lukt ons niet met een gezin. De D-wtw zal hier ook debet aan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Ik lees hier sinds een paar weken mee, en heb al veel geleerd. Ik was tot nu toe niet zo bezig met het onderwerp, maar mijn interesse werd gewekt vanwege een aanstaande vervanging van de CV ketel door een Intergas Xtreme 36 (met het oog op mogelijke toekomstige uitbreiding met een warmtepomp).

Nu wordt er veel gesproken over het nut van en de besparing die waterzijdig inregelen (mogelijk) brengt. Ik kwam dit rapport van KIWA tegen over het onderwerp, en ik concludeer (kort door de bocht) dat waterzijdig inregelen, afgezien van extra comfort wellicht, eigenlijk maar wat gerommel in de marge is.

Nu ben ik uiteraard benieuwd naar de meningen en inzichten van de experts in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Dit valt me op:

Dit rapport geeft het besparingspotentieel van technische oplossingen waarmee CV- systemen waterzijdig kunnen worden ingeregeld weer.

Oftewel, dat is niet de simpele oplossing waar je met weinig middelen en wellicht toch flink wat tijd het systeem statisch inregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Masimo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:46:
Ik lees hier sinds een paar weken mee, en heb al veel geleerd. Ik was tot nu toe niet zo bezig met het onderwerp, maar mijn interesse werd gewekt vanwege een aanstaande vervanging van de CV ketel door een Intergas Xtreme 36 (met het oog op mogelijke toekomstige uitbreiding met een warmtepomp).

Nu wordt er veel gesproken over het nut van en de besparing die waterzijdig inregelen (mogelijk) brengt. Ik kwam dit rapport van KIWA tegen over het onderwerp, en ik concludeer (kort door de bocht) dat waterzijdig inregelen, afgezien van extra comfort wellicht, eigenlijk maar wat gerommel in de marge is.

Nu ben ik uiteraard benieuwd naar de meningen en inzichten van de experts in dit topic.
Het is inderdaad waar dat het gerommel in de marge kan zijn bij een standaard installatie. Maar soms is de impact groot bij oudere installaties waar wat ondeskundige aanpassingen of fouten zijn gemaakt. En dat wordt niet besproken in het document.

Kijkend vanuit dit topic schiet het hier compleet zijn originele doel voorbij.
Heel veel mensen die dit topic vinden en volgen gaan eens op onderzoek in hun eigen installatie waardoor er heel veel begripsvorming ontstaat omtrend de hele cv installatie. Vaak ontdekken ze ook grove fouten in de installatie, lees alles maar eens terug. Ook komen er soms wat complexere zaken voorbij die vaak goed opgelost worden. Er wordt dan niet echt getweaked maar stevig geadviseerd en gerepareerd wat ook al tot een flink lager gasverbruik en beter comfort lijd. Het had misschien beter de naam: het algemene cv tuning en reparatie topic moeten zijn. :)

Als het maar gas bespaart. ;)

Edit: Wat @maharens opmerkt " potentieel" er is dus geen praktijk meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frelg

Frelg

-= Its BigBoss =-

Fantastic_fox schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:47:
@Seafarer @Frelg hoe maken jullie het verschil tussen verwarming en overig?
Bij mij staat de verwarming uit sinds mei. :)
Dus is alle verbruik automatisch warm water verbruik.
Verder heb ik een Nefit Easy en die maakt grafiekjes over het verbruik.
Waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen verwarming en warm water.
Die staafgrafiek klopt niet qua absoluut verbruik in die maand, maar die verhouding reken ik zelf terug met het actuele verbruik.
De verhouding tussen wat er in de Nefit Easy grafiekjes aan verbruik gegeven wordt en het werkelijk verbruik is meestal ongeveer 25% teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Seafarer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:08:
[...]
....
Als het maar gas bespaart. ;)
Absoluut. Dat ben ik volledig met je eens. En het geld ook voor mij: ik was nooit met het onderwerp bezig en heb, zoals gezegd, al veel geleerd. Ik weet zeker dat me de nieuwe kennis behoorlijk wat gaat opleveren.
Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat hier een klein radiatortje op het toilet dat altijd volledig open stond en heel kort bij de ketel zit, mijn hele installatie inefficiënt maakte qua retourtemperatuur. Door die radiator flink af te knijpen is mijn verbruik al een stuk afgenomen.

Mijn punt was eerder om allerlei claims van veel websites die besparingen van 20% beloven door waterzijdig inregelen een beetje in perspectief te plaatsen. Maar het klopt dat alle beetjes helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Masimo op 27-10-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Klets. De XTreme heeft er zelfs een testprogramma voor. Dan draait de ketel op het ingestelde minimum vermogen, ofwel laaglast. Dat is ook de mode waarop je hem inregelt.
Interessant, heb ik denk ik gemist dan! Op welke bladzijde in de handleiding kan ik dat vinden? En hoe zie je dat dan op het display of in het info menu? Wil daar dan wel eens mee gaan experimenteren NL. Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

De XTreme kan verder terug moduleren (goed ingeregeld naar 3.75 kW op bovenwaarde, 3 kW op onderwaarde, maar dat is niet relevant).

Daarnaast is de XTreme heel efficient bij warm water omdat ook dat volledig in HR bereik gebeurt. De rookgassen worden extra gekoeld door het binnenkomende koude water.

De HRE kan minder ver terug moduleren en is minder efficient met warm water. Het is meer een projectketel.
Ik krijg mijn Intergas xtreme 30 niet lager dan 5kW, laatste firmware door Intergas monteur geïnstalleerd. Kan niet lager dan 25% (geloof ik uit mijn hoofd) van max vermogen. Is er nog ergens een andere instelling? Bvd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
olafmol schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Ik krijg mijn Intergas xtreme 30 niet lager dan 5kW, laatste firmware door Intergas monteur geïnstalleerd. Kan niet lager dan 25% (geloof ik uit mijn hoofd) van max vermogen. Is er nog ergens een andere instelling? Bvd
Even kontroleren met je gas meter die geeft je werkelijke verbruik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:09
@olafmol

Hier gaat ie ook niet lager maar monteur is geweest en die zei dat hij wel lager gaat maar dat niet op de display te zien is.
Daar komt nog een nieuwe firmware voor maar dat duurt nog wel even.
Hij kon zien dat de fan 1250rpm deed wat samenhangt met het minimale vermogen van 4kw ( of hoe laag het ding ook al weer kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
3dmazter schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:27:
@olafmol

Hier gaat ie ook niet lager maar monteur is geweest en die zei dat hij wel lager gaat maar dat niet op de display te zien is.
Hij kon zien dat de fan 1250rpm deed wat samenhangt met het minimale vermogen van 4kw ( of hoe laag het ding ook al weer kan)
Is die firmware van Intergas toe te passen door een particuliere gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Masimo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Absoluut. Dat ben ik volledig met je eens. En het geld ook voor mij: ik was nooit met het onderwerp bezig en heb, zoals gezegd, al veel geleerd. Ik weet zeker dat me de nieuwe kennis behoorlijk wat gaat opleveren.
Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat hier een klein radiatortje op het toilet dat altijd volledig open stond en heel kort bij de ketel zit, mijn hele installatie inefficiënt maakte qua retourtemperatuur. Door die radiator flink af te knijpen is mijn verbruik al een stuk afgenomen.

Mijn punt was eerder om allerlei claims van veel websites die besparingen van 20% beloven door waterzijdig inregelen een beetje in perspectief te plaatsen. Maar het klopt dat alle beetjes helpen.
Hierin staan veel nuttige zaken over waterzijdig inregelen: https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 11:08
edgarf28 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:02:
Mag je nou wel of niet GP009 (Ventilator toerental bij het starten van het toestel) naar beneden schroeven? De 1 zegt van wel en de ander niet.
Ik zie op YouTube dat KetelKlets het wel doet in zijn Ultimate guide voor tzerra ace.

Ik heb zelf gisteravond GP009 op 2350 (9,4kw) gezet ipv 3200 (14,5kw). En heb het idee dat hij nu minder pendelt (moet het nog verder uit testen)
Dat zou ik ook wel willen weten... :)

Hoewel het terugmoduleren vanaf het start toerental van 3200 toeren naar het minimum ventilator toerental van 2070 toeren best snel gaat, is het in combinatie met evoHome prettiger als de CV wat rustiger zou kunnen beginnen. Ik heb er tot nu toe nog niet aangezeten...

Wat me ook opviel in het KetelKlets filmpje, is dat hij weer een totaal andere invulling geeft aan de "opwarmsnelheid' parameter. De opwarmsnelheid bepaald hoe snel de CV het toerental van GP009 (starttoerental) bereikt. Bij deze uitleg heb ik dan ook mijn vraagtekens :X ;)

[ Voor 15% gewijzigd door dezonnebril op 27-10-2022 14:49 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
Dat is gevaarlijk, het starttoerental heeft als functie een stabiele vlam maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voorlopig geen cv-tuning mogelijk (en nodig) - buitentemperatuur 18,6 °C
binnentemperatuur 22,1 °C - zonder additionele verwarming, alleen met de zon.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:50:
Dat is gevaarlijk, het starttoerental heeft als functie een stabiele vlam maken.
Oke, ik ga voor de zekerheid GP009 maar terug zetten naar 3200 dan. Slordig dat KetelKlets dan 2000 adviseert voor GP009

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer
dezonnebril schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:41:

Wat me ook opviel in het KetelKlets filmpje, is dat hij weer een totaal andere invulling geeft aan de "opwarmsnelheid' parameter. De opwarmsnelheid bepaald hoe snel de CV het toerental van GP009 (starttoerental) bereikt. Bij deze uitleg heb ik dan ook mijn vraagtekens :X ;)
Iets met "Ketelklets" ;) Doet z'n naam eer aan. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Seafarer op 27-10-2022 14:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 00:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Iets met "Ketelklets" ;) Doet z'n naam eer aan. :)
Vergelijkbaar met "pijpfitters praatjes" _O- ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
Terug komend op mijn probleem in huis sinds waterzeidig inregelen icm tado systeem, doel we willen bijvb. De was kamer, hal, douche en mijn dochters kamer apart verwarmen. Want we stoken de woonkamer tegenwoordig warm met een zibro. Vandaar tado, omdat ik alle kranen moet vervangen ivm tado gelijk voor hemeijer eclipse gekozen en na veel issues de woon kamer radiator voorzien van het binnenwerk van exact type ii, woonkamer wordt nu zonder pendelen warm.

Maar zodra ik de douche of waskamer apart wil verwarmen terwijl ze waterzeidig ingeregeld zijn dus minder flow. Gaat de ketel pendelen

Settings
Aanvoer 75 graden
Vermogen is 3: 50%
Pomp min. Is c. 35%
Pomp max is 3. 80%
Ketel functie E staat op 2

Zodra ik het debiet op max zet dus 150l/h pendelt hij doordat hij snel heet retour water krijgt daarnaast is dan het idee van debiet inregelen weg.

Bypass bewust nog op 0.4 gezet omdat hij dan ook snel heet retour water krijgt wat je niet wilt.

De ketel is een intergas hre kombi kompact 24/28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik neem aan dat je begrijpt dat 150l/uur veel te weinig is voor de ketel, die moet >300l/uur hebben voor het minimum vermogen, van ik gok 7kW.

Ps een zibro kachel dat is toch echt heel duur stoken. Ik zou daar nog eens aan rekenen als ik jouw was. Daarnaast je wil die rookgassen toch niet in je woonkamer hebben lijkt mij. Ongezond.

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 27-10-2022 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
sniperxnl schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:18:
Want we stoken de woonkamer tegenwoordig warm met een zibro.
Zelfmoord commando? Je staat fossiel te verbranden zonder rookgas afvoer?????????

Of sla ik hier de plank mis?

Ik zie gelukkig dat iemand mijn mening deelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 27-10-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Nu ik ons verwarmingssysteem in balans heb (ketel afgesteld en de radiatoren waterzijdig ingeregeld), zou ik graag nog willen kijken wat ik aan de thermostaatzijde kan inregelen, en dan met name het aanwarmprogramma. Misschien dat jullie me van advies kunnen voorzien.

De thermostaat is en modulerende klokthermostaat van Honeywell. Het programma kent momenteel twee schakelmomenten; 08:00 - 20 graden en om 22:00 - 16 graden (nachtverlaging). In de ochtend gaat de thermostaat die 4 graden in een keer overbruggen met vol vermogen. Ik denk dat ik nog wat kan winnen door dat geleidelijker in te stellen. Uiteindelijk is 20/20,5 graden vaak een comfortabele temperatuur. Daar blijft hij dan ook op door moduleren overdag.

Ondanks dat ik snap dat het persoons- en woning gebonden is, ben ik benieuwd hoe anderen dit aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Yoshimi schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:29:
Nu ik ons verwarmingssysteem in balans heb (ketel afgesteld en de radiatoren waterzijdig ingeregeld), zou ik graag nog willen kijken wat ik aan de thermostaatzijde kan inregelen, en dan met name het aanwarmprogramma. Misschien dat jullie me van advies kunnen voorzien.

De thermostaat is en modulerende klokthermostaat van Honeywell. Het programma kent momenteel twee schakelmomenten; 08:00 - 20 graden en om 22:00 - 16 graden (nachtverlaging). In de ochtend gaat de thermostaat die 4 graden in een keer overbruggen met vol vermogen. Ik denk dat ik nog wat kan winnen door dat geleidelijker in te stellen. Uiteindelijk is 20/20,5 graden vaak een comfortabele temperatuur. Daar blijft hij dan ook op door moduleren overdag.

Ondanks dat ik snap dat het persoons- en woning gebonden is, ben ik benieuwd hoe anderen dit aanpakken.
Je kunt het vermogen en/of de max aanvoer temperatuur op je cv ketel limiteren. Daarmee voorkom je het “vol gas geven in de ochtend”. Wel Ff in de gaten houden dat je pompsnelheid hoog genoeg is als je aanvoer temperatuur omlaag gaat.

Verder kan je de nachtverlaging wat minder extreem zetten, bv 19 graden.

En als je huis nu al 4 graden afkoelt gedurende de nacht is je grootste klapper: beter isoleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kan het niet kwijt in een normale categorie in vraag en aanbod. Maar mocht er iemand op zoek zijn naar een tweegroeps verdeler; ik heb nog een robot standaard verdeler liggen met a-label ump3x pomp erop. Uit 2018, dus nog maar net ingelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Je kunt het vermogen en/of de max aanvoer temperatuur op je cv ketel limiteren. Daarmee voorkom je het “vol gas geven in de ochtend”. Wel Ff in de gaten houden dat je pompsnelheid hoog genoeg is als je aanvoer temperatuur omlaag gaat.

Verder kan je de nachtverlaging wat minder extreem zetten, bv 19 graden.

En als je huis nu al 4 graden afkoelt gedurende de nacht is je grootste klapper: beter isoleren. :)
Dank je. Het maximale vermogen heb ik al op 40% beperkt, berekend op het vermogen van de radiatoren in gebruik. Aanvoer staat op 70. Dan zou ik volgens jouw redenering al redelijk goed zitten? Mijn gedachte was om in kleinere stappen te verhogen (dus eerst 18, dan 19, dan 20, of iets soortgelijks).

De woning koelt overigens niet beneden de 18,5 af doorgaans (gelukkig), dus de 16 graden haal ik niet :). Isolatie van het dak is nog een openstaand punt, komt volgend jaar aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
leonbong schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:25:
Ik neem aan dat je begrijpt dat 150l/uur veel te weinig is voor de ketel, die moet >300l/uur hebben voor het minimum vermogen, van ik gok 7kW.

Ps een zibro kachel dat is toch echt heel duur stoken. Ik zou daar nog eens aan rekenen als ik jouw was. Daarnaast je wil die rookgassen toch niet in je woonkamer hebben lijkt mij. Ongezond.
Kan de ketel niet op een lager vermogen branden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Superbeagle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:10:
@Woudtwe Beide verdelers zijn volgens mij relatief makkelijk om te bouwen naar pomploze verdelers. Die 5-groeps ziet eruit als een LT composiet verdeler met flowregelaars en al.
Ik was in de veronderstelling dat je klassieke mengverdelers met pomp had met niet-gescheiden balken.

Als je toch een andere verdeler wilt dan kun je beter een 6-groeps nemen en de buizen van de bijkeuken daarop aansluiten zodat je ook daar de flow op kunt regelen.
Kijk dat klinkt als goed nieuws. Helaas zal het niet lukken om de bijkeuken op de verdeler erbij te zetten. Ik heb net nog gekeken, maar de splitsing zit ergens onder de vloer waar ik niet bij kan komen(Of ik moet een muur doorbreken onder de vloer, maar of er dan kruipruimte tevoorschijn komt is maar de vraag)

Kan ik bij de 5 groeps gewoon te pomp eruit halen en daar de aanvoer op zetten? Of moet het messing gedeelte eraf en een soort ombouwkit er op? Heb je dan ook enig idee welk merk dit is om die kit op te zoeken, ik zie nergens een merk/type staan. Ik zie zo al een Komfort en een Nathan die er erg op lijken, maar welke het nou is of evt nog een ander merk.

De bijkeuken heeft geen flow regelaar, dus daar is een andere verdeler misschien wel verstandig? Of kan je aangeven hoe ik die om zou kunnen bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Yoshimi schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Dank je. Het maximale vermogen heb ik al op 40% beperkt, berekend op het vermogen van de radiatoren in gebruik. Aanvoer staat op 70. Dan zou ik volgens jouw redenering al redelijk goed zitten? Mijn gedachte was om in kleinere stappen te verhogen (dus eerst 18, dan 19, dan 20, of iets soortgelijks).

De woning koelt overigens niet beneden de 18,5 af doorgaans (gelukkig), dus de 16 graden haal ik niet :). Isolatie van het dak is nog een openstaand punt, komt volgend jaar aan de beurt.
Ligt een beetje aan hoe snel je de boel op temperatuur wilt hebben. Volgens mij is de “norm” iets van 1 graad per uur. Ik heb bv mijn cv ketel op 45 graden aanvoer staan met een drietal gewone radiatoren. Daarmee kan ik met de huidige temperaturen de boel goed en snel genoeg warm krijgen en houden. Dus je zou de aanvoer temperatuur eens op 50 oid kunnen zetten en kijken of dat goed genoeg werkt, en minder verbruikt. Uiteindelijk is comfort ook belangrijk. Ik vind loeihete radiatoren echt verschrikkelijk bv :)

Nb dit is allemaal vrij marginaal optimaliseren hoor btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Woudtwe Heb zelf geen praktijkervaring met het daadwerkelijk ombouwen van verdelers.
Wat je kunt doen, als niemand anders het hier weet, is een van de mods vragen om je posts te verplaatsen naar onderstaand topic en linkjes plaatsen hier en in het algemene L/W warmtepomp topic. Daar lopen zeker mensen rond die dat hebben gedaan.

Algemeen (vloer)verwarming setup topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
sniperxnl schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Kan de ketel niet op een lager vermogen branden dan?
Nee een hre24 kan niet minder dan grofweg 7kW.
Als hij minder vermogen dan dat moet leveren zal deze aan/uit schakelen.
Echter als de ketel dag doet ivm hoge aanvoertemperatuur dan is dat niet goed. Dat noemen we pendelen.

De situatie die jij omschrijft (Max 150l/uur) dat zal pendelen opleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 27-10-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Woudtwe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Kijk dat klinkt als goed nieuws. Helaas zal het niet lukken om de bijkeuken op de verdeler erbij te zetten. Ik heb net nog gekeken, maar de splitsing zit ergens onder de vloer waar ik niet bij kan komen(Of ik moet een muur doorbreken onder de vloer, maar of er dan kruipruimte tevoorschijn komt is maar de vraag)

Kan ik bij de 5 groeps gewoon te pomp eruit halen en daar de aanvoer op zetten? Of moet het messing gedeelte eraf en een soort ombouwkit er op? Heb je dan ook enig idee welk merk dit is om die kit op te zoeken, ik zie nergens een merk/type staan. Ik zie zo al een Komfort en een Nathan die er erg op lijken, maar welke het nou is of evt nog een ander merk.

De bijkeuken heeft geen flow regelaar, dus daar is een andere verdeler misschien wel verstandig? Of kan je aangeven hoe ik die om zou kunnen bouwen?
Als ik naar je foto kijk dan zou ik nog even nadenken over aanpassen want de toevoer naar de verdeler is volgens mij 16 X 2 dat is wel krapjes. En hoe lang is die leiding. Ik denk het verstandiger is om hem als mengverdeler te houden.

Tenzij je er niet tegenop ziet om de aanpassing achteraf weer terug te draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
leonbong schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:25:

Betreft zibro (offtopic)
Je moet natuurlijk wel blijven ventileren en nog steeds vele malen goedkoper dan gas stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Situatieschets:
2x T33 radiator (uitgerekend vermogen +- 2200~2500W, 1tje met een setje radiator ventilatoren er onder, en de ander staat beperkt open ivm vensterbank er boven. en planten er anders niet blij van worden)
1x T20 radiator (uitgerekend vermogen +- 900~1200W)
1x T21 radiator (uitgerekend vermogen +- 500~600W)

Ketel Remeha Tzerra ACE..

ketel stookt nu CV water op 55 graden.
vermogen CV niveau onbekend (volgens mij nog factory default, wat dus 24KW zou zijn...)
volgens mij is dat alles behalve efficiënt met de "beperkte" vermogens van de radiatoren..
en gaat die volgens mij enorm pendelen..

dus tijd om eens wat te proberen...
zelf zat ik er aan te denken om de waarde van GP007 naar het laagste te zetten, wat het vermogen terug zou brengen naar grofweg 5,5KW..

en dan te kijken of het dan nog steeds prima te doen is? kwa opwarm tijd etc?

voor SWW zijn de opties denk ik wat beperkter?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

edgarf28 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:02:

Wat je doet is aftoppen/begrenzen van je vermogen. Je CV kan dan nooit meer hoger dan dat vermogen. Als dat de maximale afgifte is die je radiatoren of VV hebben dan is dat prima.

Maar in principe regelt je ketel dat zelf op basis van opentherm of deltaT en hoef je dat dus niet in te stellen.

Overigens is er ook nog een minimaal aantal toeren waar je boven moet blijven. De waarde weet ik niet maar dat staat in de installatiehandleiding.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Seafarer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:53:
[...]

Als ik naar je foto kijk dan zou ik nog even nadenken over aanpassen want de toevoer naar de verdeler is volgens mij 16 X 2 dat is wel krapjes. En hoe lang is die leiding. Ik denk het verstandiger is om hem als mengverdeler te houden.

Tenzij je er niet tegenop ziet om de aanpassing achteraf weer terug te draaien. :)
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel werk het is om het terug te draaien

De aan en afvoer heeft een buitendiameter van 20 trouwens. Dat scheelt al iets neem ik aan. De afstand naar de CV(op zolder) is ongeveer 12 meter(6 horizontaal, 6 verticaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Als je het vermogen van al je radiatoren gaat uitrekenen, moet je dan ook nog een bepaald aantal kw's er bij rekenen voor de warmte die verloren gaat via de aanvoer en retour leidingen? Of is dat niet nodig?

Als ik dat niet doe, dan kom ik in totaal voor mijn oude t10 en t20 radiatoren (6 stuks en 2 kolom en 1 douche radiatoren) maar op 4,75kw voor alles bij elkaar.
Als ik hier 10-15% bij reken, voor de winter en omdat ik een slecht geïsoleerd huis heb dan kom ik nog maar op 5,5Kw maximaal...

Dan zit ik met mijn Tzerra Ace 39c met 8kw minimaal vermogen toch er te ver boven lijkt mij?
bert pit schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

Wat je doet is aftoppen/begrenzen van je vermogen. Je CV kan dan nooit meer hoger dan dat vermogen. Als dat de maximale afgifte is die je radiatoren of VV hebben dan is dat prima.

Maar in principe regelt je ketel dat zelf op basis van opentherm of deltaT en hoef je dat dus niet in te stellen.

Overigens is er ook nog een minimaal aantal toeren waar je boven moet blijven. De waarde weet ik niet maar dat staat in de installatiehandleiding.
Dat weet ik. Maar daar gaat toch heel dit topic zo beetje over? En de meeste mensen hebben het hier toch over vermogen lager instellen etc. Of zie ik dat verkeerd?

En ook dat je niet onder het minimum (gp008) mag gaan (en het minimum niet mag wijzigen) weet ik ook.

[ Voor 27% gewijzigd door edgarf28 op 27-10-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Woudtwe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel werk het is om het terug te draaien
:)
De aan en afvoer heeft een buitendiameter van 20 trouwens. Dat scheelt al iets neem ik aan. De afstand naar de CV(op zolder) is ongeveer 12 meter(6 horizontaal, 6 verticaal)
12 meter met deze pijp? totaal 24 mtr. een paar knietjes erbij wordt het al 28 mtr.
Vloer 5kW dan ga je volgens de Henco tabel al over de 1m/s heen. Het is krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@SMSfreakie Ik neem aan dat je de afgifte bij de juiste temperaturen hebt berekend? Controleer het anders hiermee:

https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

@edgarf28 Je ‘verliest’ alleen maar warmte als de leidingen door een onverwarmde lopen. In dat geval moet je ze sowieso isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
@edgarf28 Je ‘verliest’ alleen maar warmte als de leidingen door een onverwarmde lopen. In dat geval moet je ze sowieso isoleren.
Dat weet ik dat het beter is om de leidingen te isoleren, en dat ben ik ook zeker van plan om binnenkort te gaan doen.
Maar m'n vraag was, als je het totale vermogen gaat uitrekenen (wat je minimaal moet instellen op je cv) is er dan een bepaalde vuistregel hoeveel kw's je gemiddeld er bij moet tellen voor de leidingen ofzo? Want ik weet nu alleen het vermogen van al mijn radiatoren bij elkaar, maar het lijkt mij dat ik daar nog wel iets bij moet optellen voor de leidingen(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Superbeagle terugkomend op je opmerking over het gokken van het warmte verlies heb ik iets voor je (onderbouwd).

Wat ik heb gedaan is het gemiddelde gasverbruik per graad dag bepaald over meerdere jaren *9.7*95% ketel rendement (dit is een gokje en staat redelijk hoog voor de extra zekerheid wel waterzijdig ingeregeld en gespeeld met vermogen en temperatuur). ook heb ik ditzelfde gedaan voor het 3 jarig gemiddelde en ben ik uitgegaan van 22 draaiuren per dag om te komen tot het vermogen in Kw. dit toont een 6.52kw bij -7 buitentemperatuur.

Als ik methode 2 gebruik uit je link met het verbruik o.b.v. dec tot maart tov de graaddagen dan toont dit een vergelijkbaar beeld (6.5-7kw). Koevlaas zit hier trouwens verdacht dit bij in de buurt (ook inc SWW)

Wat ik me wel nog afvraag is het volgende:
1. Al het bovenstaande is o.b.v. totale gasverbruik dus inclusief SWW
2. sinds Mei dit jaar hebben we geen indirect gestookte boiler meer (we hadden 120l indirect boiler staan samen met een oudere ecomline) deze is vervangen door een trendline II combi dus dit zal het rendement van de ketel wel wat verbeterd hebben niet gigantisch maar toch wel een beetje dus het 3 jarig gemiddelde geeft een iets minder positief beeld verwacht ik.
3 We stoken met nacht verlaging 17 en afwezigheidverlaging 17 als ik naar een warmtepomp zou gaan dan betekend dit dat we meer constante zouden moeten stoken en geen (of minder verlaging moeten toepassen). hiervan heb ik natuurlijk geen data.

Persoonlijk neig ik toch te gaan kiezen voor een Daikin altherma split unit van 7,5 kw of ik zag net deze voorbij komen https://www.climasense.nl...-monobloc-h-3-kw-buh.html

Voor nu gaat dat tekort komen verwacht ik maar er staat nog op de planning om het gehele dak te vervangen (dak loopt door de verwarmde ruimtes in de woonkamer/keuken en er is nu alleen was asbest en een beetje gammele glaswol). verder staat vloerverwarming nog op het programma wat de Ta verder omlaag helpt.

Samen met laatste genoemde besparingen verwacht ik wel uit te komen, en ik kan voorlopig het SWW wel nog via de ketel laten lopen en dan heb ik die toch nog hangen mocht de WP het echt niet meer trekken bij grote koude periodes.

Daarmee zou ik toch echt naar mijn mening voor 75-85% gas kwijt moeten raken wat denk jij/jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97dQm4PP4GRvmdjHsQ5OeiQ0zyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7ADok1ehlre5udPU1fIvGfF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
3dmazter schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:27:
@olafmol

De brander gaat hier terug naar 1200 rpm. Het gasverbruik komt dan overeen met 3.75 kW op bovenwaarde.

Dit is een XTreme36 door Intergas zelf voorzien van een test-firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Masimo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:46:

Dat rapport heeft het niet over waterzijdig inregelen, maar over investeren in appendages om waterzijdig inregelen gemakkelijk te maken (dubbel instelbare kranen etc.)

Die appendages zijn stervensduur (helemaal als je het werk moet laten doen) en de terugverdientijd is dus lang (wellicht langer dan dat we nog op gas blijven verwarmen).

Maar waterzijdig inregelen met reeds aanwezige voetventielen en het goed instellen van de ketelparameters is altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:50:
Ik kan het niet kwijt in een normale categorie in vraag en aanbod. Maar mocht er iemand op zoek zijn naar een tweegroeps verdeler; ik heb nog een robot standaard verdeler liggen met a-label ump3x pomp erop. Uit 2018, dus nog maar net ingelopen.
Op marktplaats kun je alles kwijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Die appendages zijn stervensduur (helemaal als je het werk moet laten doen) en de terugverdientijd is dus lang (wellicht langer dan dat we nog op gas blijven verwarmen).
Dat is wel iets om over na te denken.

Pagina: 1 ... 83 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?