Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.169 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:08

Haan

dotnetter

Superbeagle schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:40:
Wat voor thermostaat heb je hangen, met welke instellingen en wat voor verdeler en hoeveel groepen?
Staan de radiatoren altijd uit of slechts nu voor de test?
Ik heb een Tado systeem, dus kamers gaan 'aan' op het moment dat het daar te koud wordt. Maar het is nu nog niet koud genoeg in huis, dus op dit moment verwarm ik alleen de woonkamer.
De vloerverwarming is zo'n 35 m2, verdeeld over vier groepen.

Maar de vraag is nu dus eigenlijk of het bij deze ketel überhaupt mogelijk is om zo'n lage aanvoertemperatuur aan te kunnen, of is deze ketel gewoon niet heel erg geschikt voor. Die 45 graden aanvoer is prima voor de vloerverwarming, voor de radiatoren in de rest van het huis ben ik benieuwd hoe goed dat werkt tov de 60 graden die ik tot nu toe had ingesteld. Er hangen nu in de meeste ruimtes al behoorlijk grote radiatoren, die verwarmen nu in no time een ruimte, dus dat gaat denk ik wel aardig. Maar misschien dat ik beter kan gaan testen op het moment dat ze ook daadwerkelijk iets moeten doen en is het nu nog een beetje te vroeg hier voor.
Het plan is om komend jaar of het jaar daarna over te stappen op een warmtepomp.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 21:51

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Haan Ik heb geen verstand van Tado’s omdat ik een iSense aan de muur heb hangen. Heb de grote broer van jouw 28c, de 35c en dit zijn mijn instellingen omdat ik ook aan het testen ben met een zo laag mogelijke Ta. Hopelijk heb je hier iets aan.

Ketel:
Alles op fabrieksinstelling
Ta code 1 op 75 °C
Pompnadraaitijd code 2 op 15 min (=helaas max)
Pompsnelheid code L op 80 %. Binnenkort hoger totdat er stromingsgeluiden hoorbaar zijn.

Thermostaat:
Ta min op 25 °C
Ta max op 30 °C
Gewenste ruimtetemperatuur 20 °C
Nachtverlaging 19,5 °C
Max aanwarmtijd 60 min

Mengverdeler met pomp:
Pompschakelaar 23 °C
Thermostaat op aanvoer helemaal open.

Radiatoren 1ste:
Volledig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@Superbeagle Bij Tado heb je helaas geen invloed op de temperatuur van de ketel, dus het enige dat ik kan doen is het op de ketel zelf begrenzen. Wat is precies het effect van de pompnadraaitijd? Ik heb die volgens mij op de standaard 1 minuut laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Haan Zoveel mogelijk water en dus warmte richting de verdeler blijven pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik zie in de handleiding ook parameter G. :'Gedwongen laaglast-tijd na start c.v.-bedrijf'. Die staat default op drie minuten, dat zou betekenen dat de eerste drie minuten sowieso op minimaal vermogen gestookt wordt? Want dan heeft het verlagen van vermogen tijdens vollast ook geen zin, want voor die tijd is ie al aan het pendelen..
Ik ben er een beetje huiverig voor om deze parameter aan te passen, want ik weet niet wat dat voor invloed zou kunnen hebben op de ketel.

[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 23-09-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Mijn Quinta 35c werkt het best als ik alles op fabrieksinstelling laat staan. De Ta en pompinstelling, behalve de nadraaitijd, die ik heb gewijzigd liggen daar niet ver naast.

Opentherm Remeha ketels werken naar mijn mening ook het best met een Opentherm Remeha thermostaat zoals de iSense/eTwist.

Zo kan ik bijvoorbeeld daarop naast de Ta ook de opwarm- en afkoelsnelheid instellen. Mijn ketel maakt mooie lange runs.

Geen idee wat het regelprotocol van de Tado is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Superbeagle maar "mooie lange runs" is niet perse zuiniger is mijn ervaring. Zeer waarschijnlijk wel beter voor de levensduur van je CV ketel (minder geschakel, schonere brander), maar qua gasverbruik ben ik juist gaan besparen door aan/uit te schakelen middels EvoHome ipv openthern iSense (gemeten op jaarbasis en graaddagen via mindergas.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@CyBeRSPiN Oh, dat zou best kunnen. Ik ben nu niet bezig om zo zuinig mogelijk te stoken, maar puur aan het testen op welke minimale Ta ik kan stoken dit seizoen.

Heb je ook vloerverwarming? In dat geval kan ik mij voorstellen dat aan/uit met vermogensbeperking zuiniger kan zijn dan opentherm op lowload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Superbeagle ja vloerverwarming (en radiatoren boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
hallo,

vraagje over cv ketel pendelen:
Zie grafiek: is dit teveel aan en uit gedrag, of komt dat t nog niet zo koud is?
De haaietanden staan ongeveer 10 minuten hart op hart.
Grafiek is van vandaag en er is om half 8 ca. 1 graad bijverwarmd.

Is intergas 24/28, vermogen 30% pompsnelheid op 2, aanvoertemp op 70 graden
Volgende staan sochtends aan: 2x jaga woonkamer, 1x jaga keuken, 1x badkamer en 1x bijkamer
Redelijk geisoleerd 2 onder 1 kap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Upvzwgk4DJRSzE2NlwlCCWfk7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ab3vjykvXeSMCbt8PCdhN2Zu.jpg?f=fotoalbum_large

vrgroet, Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:09
@ptr1968 min vermogen zou je nog naar 25 kunnen zetten ipv 30. Verder raad ik je aan om de pomp weer op 3 te zetten, je ketel kan de warmte bij 40 graden niet kwijt en pendelt als een gek.

Ik heb deze dagen met pomp op 3 en dezelfde ketel het testprogramma h (35% bij mijn instellingen) zo nu en dan draaien ipv de thermostaat aan het werk te zetten, dat testprogramma is alweer afgelopen voordat de ketel het water op 40 graden heeft. Toen de pomp nog op 2 stond kon ik testprogramma L niet 10 minuten laten draaien zonder dat de ketel op 50 graden uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Tnx JGC,

Ik ga t proberen.
En wat is beter bij de radiatoren: knijpen of wat meer open zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:09
ptr1968 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:41:
Tnx JGC,

Ik ga t proberen.
En wat is beter bij de radiatoren: knijpen of wat meer open zetten?
Zorgen dat je verschil voelt/meet tussen aanvoer en retour en vooral de boel niet zover knijpen dat het gaat fluiten.
Er zijn wel berekeningen waarmee je kunt bepalen hoeveel elke radiator moet hebben, maar of je ook alle kranen of ventielen daarop af kunt stellen is soms een uitdaging.

Je thermostaat wil graag met 40 verwarmen (eigenlijk nog lager maar je ketel maakt er 40 van), als je retour dan te laag is krijg je amper vermogen uit je radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:14
Twijfel of dit het juiste topic is.... Ik wil naast het verlagen van cv temperatuur, het goed inregelen van de radiatoren en het toevoegen van radiator folie/ventilator. Ook de verwarmingsleidingen op de eerste verdieping isoleren. Deze lopen daar door 2 niet verwarmde slaapkamers.

Echter is het niet fraai om dit met standaard grijze isolatiebuis te doen. Hebben jullie deze kunnen wit kunnen maken? Las dat verf niet goed hecht op dat materiaal. Heb aan tape gedacht maar ook dat lijkt niet makkelijk. Kloofjes zijn ook niet gelijk ideaal dus zoek echt naar een oplossing de.grijse buis dit te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:30
Als je beetje zoekt op internet kan je ook wit schuim vinden voor om buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
Michiel193 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:35:
Twijfel of dit het juiste topic is.... Ik wil naast het verlagen van cv temperatuur, het goed inregelen van de radiatoren en het toevoegen van radiator folie/ventilator. Ook de verwarmingsleidingen op de eerste verdieping isoleren. Deze lopen daar door 2 niet verwarmde slaapkamers.

Echter is het niet fraai om dit met standaard grijze isolatiebuis te doen. Hebben jullie deze kunnen wit kunnen maken? Las dat verf niet goed hecht op dat materiaal. Heb aan tape gedacht maar ook dat lijkt niet makkelijk. Kloofjes zijn ook niet gelijk ideaal dus zoek echt naar een oplossing de.grijse buis dit te maken.
https://www.buisisolatie.nl/64-witte-buisisolatie

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Die inderdaad gevonden echter ruim 2x de prijs van de bouwmarkt versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Tja, je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Eens... Maar kan me voorstellen dat iemand een andere oplossing heeft gevonden waar ik nog niet aan had gedacht🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neffe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 21:30
Rainesh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:49:
[...]

Is de benedenverdieping 1 hele zone of heb je meerdere thermostaten op beeneden verdieping?
Meerdere thermostaten en groepen
pietje63 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:01:
[...]

Mijn voorzichtige inschatting is dat het water door de bypass gaat omdat er onvoldoende vraag is vanuit de beide robots. Dit ga je niet oplossen met een zoneklep. Dit zou mogelijk wel anders zijn als de temperatuur op positie B ook hoog is.
Dus het is raadzaam om op positie B ook te meten/loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:12
neffe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:16:
[...]

Meerdere thermostaten en groepen

[...]

Dus het is raadzaam om op positie 2 ook te meten/loggen?
Heb je een draaiknop op je bypass? Want dan kun je daaraan draaien en de flow ook richting je tweede verdeler mee regelen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:15:
@Superbeagle maar "mooie lange runs" is niet perse zuiniger is mijn ervaring. Zeer waarschijnlijk wel beter voor de levensduur van je CV ketel (minder geschakel, schonere brander), maar qua gasverbruik ben ik juist gaan besparen door aan/uit te schakelen middels EvoHome ipv openthern iSense (gemeten op jaarbasis en graaddagen via mindergas.nl)
Met aan/uit kun je natuurlijk ook "mooie lange runs" draaien, mits je de Ta en pompsnelheid goed instelt. Ik neem aan dat jij de Ta wat hoger hebt staan dan dat je OT dit zou doen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@olafmol klopt. Ta op 55, maar die stelt de ketel al snel vanzelf omlaag bij als enkel de VV meedoet (zone regeling), dit omdat de ketel ook zelf op delta-T moduleert.
Maar lange runs zitten er bij aan/uit niet in omdat de thermostaat in de tijd moduleert. Bijvoorbeeld 3 minuten aan elke 10 minuten. Met OpenTherm kon ie gerust meerdere uren aaneen stoken op een laag pitje.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2022 08:57 ]

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 19:01
Hoi medetweakers!

Ik woon in een appartementje a 1960. Onder mij zitten de bergingen cq garages.

Mijn gasverbruik was ~1000m3 afgelopen jaar. Dit zou ik graag voor komend jaar wat omlaag willen brengen.

Tot voor kort was de situatie:
  • Toon icm OpenTherm
  • Home assistant icm zigbee netwerkje voor home domotica
  • Geen voetventieltjes
  • Geen thermostaatkranen
  • Alle radiatoren verkeerd om aangesloten (wellicht iets misgegaan bij installatie cv ketel)
  • De woonkamerdeur die altijd openstond richting het halletje
  • Kromme deuren met uitgeharde isolatierubbers
  • Radiatoraanvoertemperatuur a 90gr
De volgende maatregelen heb ik al genomen:
  • Voetventieltjes geinstalleerd
  • Thermostaatkranen geinstalleerd (helaas zonder automatische tebiet instelling.. kwam ik te laat achter)
  • Zigbee Tuya Thermostaatknoppen geinstalleerd voor goedkope zoneverwarming (behalve in woonkamer)
  • voetventieltjes op gevoel afgesteld en infrarood thermometer gekocht voor waterzijdig inregelen
  • radiatoren goed aansluiten
  • woonkamerdeur automatisch laten sluiten met een deurveer (a 8eu bij de praxis :+ )
  • isolatierubbers vervangen... maar de deuren zijn wel erg kromgetrokken
  • radiatoraanvoertemperatuur verlaagd tot 70gr
  • radiatorventilatoren gekocht
Twee vragen:
  1. Zijn er nog basismaatregelen die ik kan nemen ?
  2. Hoe kan ik effectief mijn slaapkamer bijverwarmen?
De thermostaatknop van de slaapkamer staat nu gedurende de dag op 15gr.
Vanaf 17u gaat die thermostaatknop open om de slaapkamer te verwarmen.

Gedurende de nacht moet er warmte toegevoegd worden.. Maar zoals het nu gaat, moet ik daarvoor ook de woonkamer verwarmen. En dat is zonde.

Ik kan twee dingen doen:
  1. Lokaal elektrisch bijverwarmen. Bijv met oliekachel, elektrisch deken, oid
  2. Thermostaatkranen installeren in de woonkamer. Die dichtzetten in de nacht. En via Home Assistant de cv aan/uit zetten wanneer er extra warmte nodig is in de slaapkamer
Wat vinden jullie wijsheid ?

Optie 2 icm OpenTherm lijkt mij lastig gezien de berekeningen die de Toon maakt voor berekeningen optimale Ta. Dus zou ik dan OpenTherm uit moeten zetten, zodat de Ta constant blijft ?

[ Voor 4% gewijzigd door ChessSpider op 24-09-2022 10:05 ]

• olafmol
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:53:
@olafmol klopt. Ta op 55, maar die stelt de ketel al snel vanzelf omlaag bij als enkel de VV meedoet (zone regeling), dit omdat de ketel ook zelf op delta-T moduleert.
Maar lange runs zitten er bij aan/uit niet in omdat de thermostaat in de tijd moduleert. Bijvoorbeeld 3 minuten aan elke 10 minuten. Met OpenTherm kon ie gerust meerdere uren aaneen stoken op een laag pitje.
Huh? Aan uit is juist NIET modulerend vanuit de thermostaat. OpenTherm wel. Ik heb bv mijn Nest nu aan/uit gezet met Ta 45 icm gewone radiatoren, dan draait ie “lang en laag”. Als ik OT activeer (true radiant heet dat op Nest) gaat de Nest thermostaat juist allemaal modulatie fratsen uithalen en te laag draaien (tenzij ik dat op de ketel overrule, maargoed) waardoor ie juist weer TE lang en TE laag draait, en nooit de kamer op temp komt met mijn huidige afgifte. Dit komt omdat de true radiant algoritmes/stooklijnen zijn afgestemd op vloerverwarming, zelfs al geef je in je nest aan dat je radiatoren hebt, duh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
ChessSpider schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:02:
  • Voetventieltjes geinstalleerd
  • Thermostaatkranen geinstalleerd (helaas zonder automatische tebiet instelling.. kwam ik te laat achter)
  • Zigbee Tuya Thermostaatknoppen geinstalleerd voor goedkope zoneverwarming (behalve in woonkamer)
  • voetventieltjes op gevoel afgesteld en infrarood thermometer gekocht voor waterzijdig inregelen
  • radiatoren goed aansluiten
  • woonkamerdeur automatisch laten sluiten met een deurveer (a 8eu bij de praxis :+ )
  • isolatierubbers vervangen... maar de deuren zijn wel erg kromgetrokken
  • radiatoraanvoertemperatuur verlaagd tot 70gr
  • radiatorventilatoren gekocht
Twee vragen:
  1. Zijn er nog basismaatregelen die ik kan nemen ?
  2. Hoe kan ik effectief mijn slaapkamer bijverwarmen?
Je kan het cv vermogen op 25-30% zetten, als het te koud wordt kan je hoger doen, en pompsnelheid cv verlagen, zie filmpjes van loodgieter John Visser op youtube

Ik denk elektrische deken het voordeligste als slaapkamer bijverwarming.

• olafmol
ptr1968 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:40:
[...]

Je kan het cv vermogen op 25-30% zetten, als het te koud wordt kan je hoger doen, en pompsnelheid cv verlagen, zie filmpjes van loodgieter John Visser op youtube

Ik denk elektrische deken het voordeligste als slaapkamer bijverwarming.
Ik zou van John Visser niet teveel aannemen, die zegt soms wel rare dingen. Als je op lagere temperatuur gaat werken, Ta, moet je OF je afgifte systeem vergroten, EN/OF je pompsnelheid verhogen. Niet je pompsnelheid verlagen. Daarmee trek je 2 variabelen omlaag en gaat je warmte afgifte veel te veel omlaag. Ik zou het vermogen ook niet aanpassen op de ketel, alleen de Ta aanvoer temperatuur. Het vermogen en de pompsnelheid wordt meestal zelf door een moderne modulerende ketel geregeld.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

olafmol schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:35:
[...]

Huh? Aan uit is juist NIET modulerend vanuit de thermostaat.
Jazeker, maar niet zoals jij bedoelt.
Met aan/uit moduleert de thermostaat op de tijd. Dus 2 minuten aan, 6 minuten uit geeft dat ie 25% “warmtevraag” regelt. Het is in feite Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie
Wat er dan bovenop nog gebeurt is dat de CV ketel zelf gaat moduleren op basis van Ta/Tr. komt het water namelijk te warm weer retour dan schroeft ie zn vermogen terug, dat is moduleren op vermogen.
Wat je met OpenTherm als voordeel hebt is dat de kamerthermostaat al aan de ketel kan vragen om niet meteen op vol vermogen te starten (die schakelt dan toch zelf wel terug of in het uiterste geval moet gaan pendelen), maar om langdurig op een laag pitje te stoken zodat je continu in het HR bereik zit.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2022 11:18 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
olafmol schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:44:
[...]
Ik zou van John Visser niet teveel aannemen, die zegt soms wel rare dingen. Als je op lagere temperatuur gaat werken, Ta, moet je OF je afgifte systeem vergroten, EN/OF je pompsnelheid verhogen. Niet je pompsnelheid verlagen. Daarmee trek je 2 variabelen omlaag en gaat je warmte afgifte veel te veel omlaag. Ik zou het vermogen ook niet aanpassen op de ketel, alleen de Ta aanvoer temperatuur. Het vermogen en de pompsnelheid wordt meestal zelf door een moderne modulerende ketel geregeld.
Je kunt de John Visser methode toepassen mits je de volgende zaken in acht neemt.
  • Gebruik het alleen als je enkel radiatoren hebt hangen, niet met vloerverwarming.
  • Als je het vermogen beperkt, zorg er dan voor dat dit ook voldoende is om het warmteverlies van de woning te compenseren als het vriest.
  • Dit vermogen Q dat de ketel levert wordt afgegeven aan de radiatoren dmv een laag debiet. Vandaar het beperken van de pompsnelheid.
  • Door het lage debiet (lees:minder massa water), is het noodzakelijk dat de Ta hoog genoeg is om voldoende warmte af te kunnen geven. De ΔT is hierbij groot en de Tr blijft laag. Stel daarom de Ta op de ketel niet te laag in. 75 °C is voldoende.
  • De thermostaat begint eerst door een lagere Ta te vragen aan de ketel en schroeft dit telkens op. En doordat de ketel weinig maar heter water levert bij niet al te hoog vermogen, zorgt dit ervoor dat het opwarmproces trager verloopt. Om die reden is het toepassen van geen of weinig nachtverlaging aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
ChessSpider schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:02:
[...]
isolatierubbers vervangen... maar de deuren zijn wel erg kromgetrokken
[...]
offtopic:
check ook even de ramen die er eventueel naast zitten. Bij mij waren de ouderwetse glaslatten aan de binnenkant ook een klein beetje krom waardoor er een kier achter de kitrand zat die moeilijk te zien was, behalve met de hand voelen toen het buiten wat waaide

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 11:27
Ik zit sinds vorig jaar al een beetje met mijn HR 36/30 settings te spelen omdat mijn ketel erg veel pendelde.

Situatie: 60m2 vloerverwarming beneden, verder geen radiatoren die open staan. In vloerverwarming verdeler zit een DVR ventiel waardoor warm water direct in de vloer zou moeten stromen ipv eerst gemengd.

Ketel settings nu zijn als volgt (vooral max vermogen naar beneden, aanvoer naar beneden, en Min. temp bij OT iets omhoog).

Aanvoertemp 45
3 Ingesteld maximaal CV-vermogen: 25
3. Maximum capaciteit modulerende pomp 65
5 Min. aanvoertemperatuur van de stooklijn 25
C Stappenmodulatie 1
c minimaal toerental CV 25
E Min. aanvoertemperatuur bij OT 45
E. Reactie OT 1
P Antipendeltijd 10

Ik merk dat de vvw aanvoer blijft steken net onder de 40 graden na ruim een uur stoken met deze settings. Thermostaatknop op verdeler staat overigens maximaal (op 60).
De retour op de verdeler zit rond de 30.

Iemand nog tips wat betreft bovenstaande settings? Ik heb meerdere adviezen gehad en uitgeprobeerd. Wat mij daarnaast nog onduidelijk is is het volgende:

- Wat doet E. precies en is hier een ideale setting?
- Wat zegt E (min. aanvoer bij OT) precies? Ik lees hier dat mensen deze zowel verhogen als verlagen. Mij is nu geadviseerd deze iets te verhogen omdat de ketel snel pendelt.
- En ik welke gevallen overruled een OT thermostaat nu precies? M.a.w. welke settings zullen bij OT geen verschil maken?

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 24-09-2022 21:15 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• ptr1968
_JGC_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:27:
@ptr1968 min vermogen zou je nog naar 25 kunnen zetten ipv 30. Verder raad ik je aan om de pomp weer op 3 te zetten, je ketel kan de warmte bij 40 graden niet kwijt en pendelt als een gek.

Ik heb deze dagen met pomp op 3 en dezelfde ketel het testprogramma h (35% bij mijn instellingen) zo nu en dan draaien ipv de thermostaat aan het werk te zetten, dat testprogramma is alweer afgelopen voordat de ketel het water op 40 graden heeft. Toen de pomp nog op 2 stond kon ik testprogramma L niet 10 minuten laten draaien zonder dat de ketel op 50 graden uit kwam.
Vandaag de pompstand op 3 gehad, maar effect is hetzelfde als gister.

Heb ook nog testprogramma L gedraaid op pompstand 1, in 10 minuten aanvoer naar 57 graden, retour 42.

Minimaal vermogen is te groot momenteel, of teveel geisoleerd ;)

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:10

dbzfan

Nee.

olafmol schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:35:
[...]

Huh? Aan uit is juist NIET modulerend vanuit de thermostaat. OpenTherm wel. Ik heb bv mijn Nest nu aan/uit gezet met Ta 45 icm gewone radiatoren, dan draait ie “lang en laag”. Als ik OT activeer (true radiant heet dat op Nest) gaat de Nest thermostaat juist allemaal modulatie fratsen uithalen en te laag draaien (tenzij ik dat op de ketel overrule, maargoed) waardoor ie juist weer TE lang en TE laag draait, en nooit de kamer op temp komt met mijn huidige afgifte. Dit komt omdat de true radiant algoritmes/stooklijnen zijn afgestemd op vloerverwarming, zelfs al geef je in je nest aan dat je radiatoren hebt, duh.
Weet je dat zeker van die laatste zin? Ik heb ook een nest en heb nou niet het gevoel dat ie te laag draait met OT.

• olafmol
dbzfan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:19:
[...]

Weet je dat zeker van die laatste zin? Ik heb ook een nest en heb nou niet het gevoel dat ie te laag draait met OT.
Dat ligt aan de instellingen. Als je de aanvoer temperatuur (voorloop in nest pro instellingen) te laag zet dan komt de ruimte nooit op temperatuur. Ligt niet perse aan de Nest maar dat true radiant algoritme gaat op laatste stukje naar rond de 30 graden Ta bij mij, wat met een relatief klein afgifte systeem de boel niet rond kreeg.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@pentaw1nz Uit de RTFM:

c = minimaal vermogen ketel
3 = maximaal vermogen ketel

c. = minimum modulerende pomp
3. = maximum modulerende pomp

5 = min temperatuur van de stooklijn (enkel bij WAR)

C = stappenmodulatie. Geen idee. Wisselen tussen moduleren en aan/uit?

E = min aanvoertemperatuur bij gebruik OT of RF thermostaat
E. = Stel E staat op 40, dan wordt als de thermostaat een Ta van 30 °C vraagt aan de ketel dit verzoek genegeerd bij ‘0’. Bij ‘1’ wordt dit verzoek ingewilligd met een Ta van 40 °C. Bij ‘2’ wordt vol gas gegeven met een Ta volgens ‘5.’

P spreekt voor zich.

Als je enkel vloerverwarming gebruikt bij deze buitentemperaturen, dan heb je niet veel vermogen nodig. De DVR ventiel moet zo weinig mogelijk Tr bijmengen. De Ta kan ook veel lager. Ik gok rond de 25-30 °C. Daar hoort een kleine ΔT van een paar graden bij. Maar je hebt ook veel water nodig, dus zowel pomp op verdeler als van ketel zo hoog mogelijk.

De reden dat de ketel pendelgedrag vertoont komt waarschijnlij omdat de vvw te weinig water krijgt doordat ‘c.’ gekoppeld is aan ‘c’.

Waar je mee kunt experimenteren is dit:
c en 3 voorlopig zo laten.
Zowel 3. als c. beide op minimaal 80.
Pomp zo lang mogelijk nadraaien, dus 8 op 15.
E kan naar 25.

Kun je op je thermostaat een Ta max instellen? Zo niet, dan 5. op 30 of 35. Als de thermostaat toevallig een hogere Ta vraagt, dan heb je wel kans op een regelstop.

P zou ik terug naar fabrieksinstelling zetten. Rest instellingen voorlopig zo laten.

• pentaw1nz
Superbeagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:00:
@pentaw1nz Uit de RTFM:

c = minimaal vermogen ketel
3 = maximaal vermogen ketel

c. = minimum modulerende pomp
3. = maximum modulerende pomp

5 = min temperatuur van de stooklijn (enkel bij WAR)

C = stappenmodulatie. Geen idee. Wisselen tussen moduleren en aan/uit?

E = min aanvoertemperatuur bij gebruik OT of RF thermostaat
E. = Stel E staat op 40, dan wordt als de thermostaat een Ta van 30 °C vraagt aan de ketel dit verzoek genegeerd bij ‘0’. Bij ‘1’ wordt dit verzoek ingewilligd met een Ta van 40 °C. Bij ‘2’ wordt vol gas gegeven met een Ta volgens ‘5.’

P spreekt voor zich.

Als je enkel vloerverwarming gebruikt bij deze buitentemperaturen, dan heb je niet veel vermogen nodig. De DVR ventiel moet zo weinig mogelijk Tr bijmengen. De Ta kan ook veel lager. Ik gok rond de 25-30 °C. Daar hoort een kleine ΔT van een paar graden bij. Maar je hebt ook veel water nodig, dus zowel pomp op verdeler als van ketel zo hoog mogelijk.

De reden dat de ketel pendelgedrag vertoont komt waarschijnlij omdat de vvw te weinig water krijgt doordat ‘c.’ gekoppeld is aan ‘c’.

Waar je mee kunt experimenteren is dit:
c en 3 voorlopig zo laten.
Zowel 3. als c. beide op minimaal 80.
Pomp zo lang mogelijk nadraaien, dus 8 op 15.
E kan naar 25.

Kun je op je thermostaat een Ta max instellen? Zo niet, dan 5. op 30 of 35. Als de thermostaat toevallig een hogere Ta vraagt, dan heb je wel kans op een regelstop.

P zou ik terug naar fabrieksinstelling zetten. Rest instellingen voorlopig zo laten.
Dank voor het meedenken. Uiteraard heb ik de handleiding er steeds bij, maar niet iedere parameter wordt mij daaruit helder

Ik merk vandaag dat de ketel volgens mij gewoon in bedrijf blijft ipv pendelen. Wat ik vandaag heb aangepast is die E van 40 naar 45 (na een eerdere tip van een andere gebruiker), stappen modulatie weer van 0 naar 1, en vermogen modulerende pomp verlaagd.

De aanvoerleiding is vlak voor de verdeler lekker warm. Warm water bereikt de verdeler dus voldoende. De meter op de verdeler blijft steken op 38/39 graden. Retour ongeveer op 31/32. Een delta t van dus ongeveer 7 graden. Volgens mij kan dat nog wel heel ietsje beter, daarom dacht ik zojuist de pompsnelheid van de verdeler eens op 3 te zetten.

Wat ik niet snap uit je antwoord is E (min. Temp OT) op 25. Ik kreeg dus eerder de tip van @Caayn om die te verhogen;
Probeer eens "E" (min aanvoer temp OT) op 45 te zetten. Als ik hem op 40 zet dan gaat mijn ketel ook binnen no-time pendelen omdat hij vrij snel aan de 40 zit maar 45 duurt een stuk langer als hij maar op 25% draait. Zorg hierbij dat "E." (let op de punt) op "1" staat.
Pendelen lijkt dus met deze settings niet meer het geval.
Wel zou ik jouw argumentatie ook graag begrijpen en dus ook wat die E precies verandert.
Stel dat ik het straks in december niet lekker warm krijg, zou ik graag willen snappen welke parameters ik het best aanpas.

Aanvoer temperatuur en max. Capaciteit cv zijn mij helder, maar die E blijft me toch wat vaag. In de openingspost is hier ook al wat onduidelijkheid over of het überhaupt iets doet.

Daarnaast vind ik het nog wel vreemd dat de aanvoerleiding net voor de verdeler een stuk warmer aanvoelt dan de leidingen van de afzonderlijke groepen, maar dat heeft denk ik niets met de CV ketel te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 24-09-2022 21:32 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@pentaw1nz Ik dacht te lezen dat je nu ook last had van pendelen. Als je met de huidige instellingen daar geen last van hebt en verder niet wil experimenteren, dan lekker zo laten.

Ik gok dat als je de pompsnelheid hoger instelt, dat je ook met een lagere Ta de boel warm kan houden bij deze buitentemperaturen.

Als je het straks niet meer warm krijgt in de winter dan kun je slechts 2 dingen doen: hogere Ta en of meer flow. Hoger dan Ta 40 °C moet je niet willen bij vvw. In de wp topics is de consensus dat een woning pas wp-geschikt is als je met een Ta van max 35 °C de boel warm kunt houden bij -7/-10 °C

Met jouw huidige instellingen van E en E. negeert de ketel alle verzoeken van de OT thermostaat met een Ta lager dan de ingestelde temperatuur bij E en levert de ingestelde Ta. In jouw geval dus 45 °C.

Dus stel de thermostaat denkt aan een Ta van 35 °C genoegen te hebben, dan zal de ketel dit verzoek inwilligen met het leveren van een Ta van 45 °C.

Kortom, de combi E/E. zorgt ervoor dat de ketel qua Ta nooit wordt overruled door de thermostaat. In tegenstelling tot mijn Remeha waar ik op de thermostaat de Ta min en max kan instellen.

Kun je ‘een stuk warmer aanvoelen’ ook kwantificeren?

[ Voor 30% gewijzigd door Superbeagle op 24-09-2022 22:02 . Reden: Nog wat toegevoegd ]

• pentaw1nz
Superbeagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:43:
@pentaw1nz Ik dacht te lezen dat je nu ook last had van pendelen. Als je met de huidige instellingen daar geen last van hebt en verder niet wil experimenteren, dan lekker zo laten.

Als je het straks niet meer warm krijgt in de winter dan kun je slechts 2 dingen doen: hogere Ta en of meer flow.

Met jouw huidige instellingen van E en E. negeert de ketel alle verzoeken van de OT thermostaat met een Ta lager dan de ingestelde temperatuur bij E en levert de ingestelde Ta. In jouw geval dus 45.

Dus stel de thermostaat denkt aan een Ta van 35 °C genoegen te hebben, dan zal de ketel dit verzoek inwilligen met het leveren van een Ta van 45 °C.
Dank.

Pendelen is gestopt sinds ik E op 45 heb gezet icm stappenmodulatie weer aan en CV pomp verlaagd naar 65.

Ik begrijp wat je bedoelt, met E op 45 en aanvoer ook op 45 icm E. Op 1 zal er dus altijd en constant 45 graden worden aangevoerd.

Ik ga nog eens experimenteren met een lagere E, want dat lijkt me wellicht wat zuiniger dan wanneer er altijd 45 graden wordt geleverd.

Wat er dan sinds mijn laatste aanpassingen voor zorgt dat er niet gependeld wordt is me nog een raadsel. Wellicht de lagere pomp capaciteit.

• Baracudas
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09-2024
De afgelopen periode ben ik bezig geweest met het besparen van gas: tochtstrips, radiatorfolie, bijstellen vd temperatuur vd cv en verlagen van het vermogen van de pomp, (waterzijdig inregelen gaat helaas niet doordat niet op alle radiatoren hiervoor de mogelijkheid is).

Nu ben ik geïnteresseerd in radiatorenventalitoren, ik vind deze erg duur wanneer ik deze zelf moet aanschaffen. Knutselen vind ik leuk, maar heel veel kennis heb ik hier niet van. Is er een handleiding beschikbaar hoe zelf een x aantal radiatorventalitoren in elkaar te zetten? Of zijn er nog andere tips om gas te besparen?

Alvast bedankt! :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:04
@Baracudas

Wat is er precies niet mogelijk wat betreft het waterzijdig inregelen?
Vaak is het beter daarin te investeren dan menig andere bespaaropties .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baracudas
Wolfram55 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:07:
@Baracudas

Wat is er precies niet mogelijk wat betreft het waterzijdig inregelen?
Vaak is het beter daarin te investeren dan menig andere bespaaropties .....
Het afstellen van de radiatoren gaat helaas niet door verouderde kranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maak eens een foto van de kraan met de knop eraf.
Heel veel kranen zijn namelijk dubbelinstelbaar zonder dat de eigenaar zich dat realiseert.
Maak ook foto van je eventuele voetventiel met het dopje eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Baracudas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:03:
De afgelopen periode ben ik bezig geweest met het besparen van gas: tochtstrips, radiatorfolie, bijstellen vd temperatuur vd cv en verlagen van het vermogen van de pomp, (waterzijdig inregelen gaat helaas niet doordat niet op alle radiatoren hiervoor de mogelijkheid is).

Nu ben ik geïnteresseerd in radiatorenventalitoren, ik vind deze erg duur wanneer ik deze zelf moet aanschaffen. Knutselen vind ik leuk, maar heel veel kennis heb ik hier niet van. Is er een handleiding beschikbaar hoe zelf een x aantal radiatorventalitoren in elkaar te zetten? Of zijn er nog andere tips om gas te besparen?

Alvast bedankt! :-)
Isoleren, isoleren en isoleren. Had ik al gezegd isoleren? :)

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Met een gezin een goede bespaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baracudas
Seafarer schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:19:
[...]

Isoleren, isoleren en isoleren. Had ik al gezegd isoleren? :)

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Met een gezin een goede bespaarder.
Dank je.

Een andere vraag: kan de cv (boven) worden bijgevuld middels een waterkraan die zich beneden bevindt welke wordt aangesloten op een radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Baracudas

Er is vrijwel altijd wel in te regelen .... zelfs met antieke kranen.
Het is niet optimaal maar er kan zeker wel iets ...
Ik zou zeggen dat je met gewone kranen tot zeker 30% kan inregelen.
Zeker als er helemaal niks is ingeregeld loont dat ook zeker de 'moeite'. Maar als we niks weten kunnen we ook niet adviseren.

Heb je de vraag van @leonbong gelezen ? 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Wolfram55 op 25-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baracudas
leonbong schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:14:
Maak eens een foto van de kraan met de knop eraf.
Heel veel kranen zijn namelijk dubbelinstelbaar zonder dat de eigenaar zich dat realiseert.
Maak ook foto van je eventuele voetventiel met het dopje eraf.
De meeste radiatoren hebben overigens geen voetventiel, en aan andere durf ik sowieso niet te knutselen want die is aan vervanging toeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpgVVi7JUz-45FT6abIqkagwq7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1ozk0JkdTR7I2cabqOclgMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddE34uaH98hl2hEq1HABNLnQvM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rbP6UaoTUmPiHymeeaSOpK5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Baracudas schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:22:
[...]

Dank je.

Een andere vraag: kan de cv (boven) worden bijgevuld middels een waterkraan die zich beneden bevindt welke wordt aangesloten op een radiator?
Het is en blijft een systeem. Dus ja beneden bijvullen kan. Heb je beneden ook een druk meter? Anders wordt het een paar maal trap lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:20:
[...]

offtopic:
maar dat is niet echt op zn plaats hier ,,,, ??
_/-\o_
Mmmm ja klopt.
Maar het bespaart wel gas. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baracudas
Seafarer schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:06:
[...]

Het is en blijft een systeem. Dus ja beneden bijvullen kan. Heb je beneden ook een druk meter? Anders wordt het een paar maal trap lopen. ;)
Blijf je ook warm van en bespaart wat aan gas ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat voetventiel is van comap, dat gok ik omdat deze een zelfrichtend rubber heeft ipv hennep.

Bijna alle voetventielen van comap zijn ook geschikt voor inregelen.

Als je van die kraan ook nog een foto van zijkant maakt dan kan ik het merk zien.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 25-09-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
pentaw1nz schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:51:
[...]

Dank.

Pendelen is gestopt sinds ik E op 45 heb gezet icm stappenmodulatie weer aan en CV pomp verlaagd naar 65.

Ik begrijp wat je bedoelt, met E op 45 en aanvoer ook op 45 icm E. Op 1 zal er dus altijd en constant 45 graden worden aangevoerd.

Ik ga nog eens experimenteren met een lagere E, want dat lijkt me wellicht wat zuiniger dan wanneer er altijd 45 graden wordt geleverd.

Wat er dan sinds mijn laatste aanpassingen voor zorgt dat er niet gependeld wordt is me nog een raadsel. Wellicht de lagere pomp capaciteit.
Ik heb dezelfde ketel en ook vvw beneden (70m2) icm radiatoren boven. Inmiddels alle radiatoren boven dicht gedraaid, wil de focus op beneden hebben. Vorig jaar ook veel last gehad van pendelen en een stookgedrag wat me niet zinde. De thermostaat icm instellingen ketel leken elkaar niet echt lekker te vinden, lang onnodig doorstoken etc.

Mijn huidige instellingen:

Minimaal vermogen (c) 20%
Maximaal vermogen (3) 25%
min Pompsnelheid (c.) 55%
max Pompsnelheid (3.) 80%
Aanvoer 70gr

C 0 (ipv 1 =stappen modulatie) Uitgezet dus.
E 43 graden
Nadraaitijd 3 min
VVW schakelaar 37 graden
VVW thermostaat knop volledig open
VVW pomp ( hoog constant )

Bewust het vermogen geknepen icm hoge ingestelde aanvoertemp., omdat als ik dat ging omdraaien de ketel weer ging pendelen. Nu krijg ik 'gedwongen' een lage Ta. Ketel voert 43 aan (door die parameter E gok ik zo), Tr was +- 35. De temp die mn VVW bereikte was 42, VVW in (volgens het analoge temp. metertje) 33-34 graden, en VVW uit/ retour 27-28.

Genoemde metingen was overigens met de badkamer radiator nog iets open, ik zal het nu opnieuw moeten controleren of ik zo een hoge temp. in de vloer krijg.

Concreet nog 2 vragen indien dit niet gebeurt (indien dus de gemeten temperatuur die de vloer in gaat achter blijft/blijft hangen op 34 ipv 42 gemeten op de aanvoerleiding);
1) Min. pompsnelheid verder verhogen?
2) Wat zijn de gevolgen als ik nu alles zo instel, en toch sporadisch een radiator boven opendraai?

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 26-09-2022 15:54 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
KoningPaulus schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb dezelfde ketel en ook vvw beneden (70m2) icm radiatoren boven. Inmiddels alle radiatoren boven dicht gedraaid, wil de focus op beneden hebben. Vorig jaar ook veel last gehad van pendelen en een stookgedrag wat me niet zinde. De thermostaat icm instellingen ketel leken elkaar niet echt lekker te vinden, lang onnodig doorstoken etc.

Mijn huidige instellingen:

min Pompsnelheid (c.) 55%
Aanvoer 70gr

C 0 (ipv 1 =stappen modulatie) Uitgezet dus.
E 43 graden
Nadraaitijd 3 min
VVW schakelaar 37 graden
VVW thermostaat knop volledig open
VVW pomp ( hoog constant )

Bewust het vermogen geknepen icm hoge ingestelde aanvoertemp., omdat als ik dat ging omdraaien de ketel weer ging pendelen. Nu krijg ik 'gedwongen' een lage Ta. Ketel voert 43 aan (door die parameter E gok ik zo), Tr was +- 35. De temp die mn VVW bereikte was 42, VVW in (volgens het analoge temp. metertje) 33-34 graden, en VVW uit/ retour 27-28.

Genoemde metingen was overigens met de badkamer radiator nog iets open, ik zal het nu opnieuw moeten controleren of ik zo een hoge temp. in de vloer krijg.

Concreet nog 2 vragen indien dit niet gebeurt (indien dus de gemeten temperatuur die de vloer in gaat achter blijft/blijft hangen op 34 ipv 42 gemeten op de aanvoerleiding);
1) Min. pompsnelheid verder verhogen?
2) Wat zijn de gevolgen als ik nu alles zo instel, en toch sporadisch een radiator boven opendraai?
Ik heb E weer verlaagd naar 30, omdat het gaat om een minimale temperatuur.
Bij jou krijg je nu dus altijd minimaal 43 aanvoer. Als je dat OK vindt kun je dat zo laten, maar op zich vind ik het prima als de ketel af en toe 30 of 35 levert als de thermostaat daar om vraagt. Anders ook onnodig stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 19:30
Ik ben ook begonnen met de voorbereidingen voor het waterzijdig inregelen van mijn radiatoren. Ik zit alleen nog een beetje met de volgende radiatorkraan. Het is een thermostatische kraan, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik bij deze de toevoer kan regelen. De radiator heeft geen voetventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4Lv-Orhi8ozPkRpotoVCU6-3SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ois7bbdMlL9DT27KAVK0ui1G.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat is geen voorinstelbare comap kraan je kan echter wel het binnenwerk vervangen.

Maak eens een foto zodat de markeringen op de kraan duidelijk zijn. Dan kan ik bevestigen dat dat comap is.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 26-09-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
Het is inderdaad een comap kraan. Zie foto. Is het relatief eenvoudig om het binnenwerk te vervangen of kan ik beter een nieuwe kraan erop zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2rwT4yE7E18SzxKPFlwkTRDeIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ih6CYfkEn52VrVW4Y0vqh5Fr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heel makkelijk is het om het binnenwerk te vervangen voor een voorinstelbare.
Is het een M28 of M30 kraan. (Schroefdraad diameter van knop).

Dat kan je makkelijk zien als je comap knop/thermostatische knop hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGxuwGsAOrPGiFp4dkUldrUDUj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t9kccw4aDs3DOEx7EY581f3X.jpg?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door leonbong op 26-09-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
pentaw1nz schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:56:
[...]

Ik heb E weer verlaagd naar 30, omdat het gaat om een minimale temperatuur.
Bij jou krijg je nu dus altijd minimaal 43 aanvoer. Als je dat OK vindt kun je dat zo laten, maar op zich vind ik het prima als de ketel af en toe 30 of 35 levert als de thermostaat daar om vraagt. Anders ook onnodig stoken.
Vandaag voor het eerst weer gestookt, de wederhelft kreeg het toch wat koud. Woonkamer was +-18,8, opgestookt tot 19,5 ingesteld (thermostaat geeft nu 20 aan, wijkt altijd tikkie af vgm).

Zorgde voor een run van 3,5 uur op.
Stookbeeld: oplopende Ta van 36-43 graden.
Bij een VVW aanvoer van 41 ging er 36 de vloer in en 28 retour.
Na 1,5 uur stoken:
52 5
42,5 aanvoer
38 vloer in
30 vloer uit

De weergegeven temperatuur op de voorkant van de ketel loopt dus op tot 52-5, gevraagde temperatuur als ik me niet vergis. Geleverde temperatuur (sleuteltje ingedrukt houden) maximaal 44-45 geweest.

Toch nog niet optimaal. @Superbeagle Heb jij nog suggesties? Toch een teken dat de oplopende temp op de voorkant ketel dat ie de boel niet weggepompt krijgt? min. pompsnelheid ook op 80% zetten net als max pompsnelheid? Miss dat daarmee ook de temp die de vloer ingaat wat hoger wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@leonbong is dat altijd eenvoudig? Of alleen bij dit type? Ik heb hier nl in de woonkamer een heimeier thermostaat kraan maar niet instelbaar (wel voetventielen)

Is het binnen werk ook vervangbaar bij een niet thermostatische kraan?

Gaan die dingen niet lekken?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baracudas
leonbong schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:03:
Dat voetventiel is van comap, dat gok ik omdat deze een zelfrichtend rubber heeft ipv hennep.

Bijna alle voetventielen van comap zijn ook geschikt voor inregelen.

Als je van die kraan ook nog een foto van zijkant maakt dan kan ik het merk zien.
Als ik het niet vergeet zal ik dat morgen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Vaak kan je dat wisselen ook heimeier, heel soms niet.

Maar bijna alle kranen van na de jaren +/- 90 zijn thermostatisch te maken door een ander binnenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@KoningPaulus Hogere Ta’s zijn goed voor in de winter. Nu in het tussenseizoen zou een Ta de vloer in, tussen de 25-30 genoeg moeten zijn.

Ik zou dus experimenteren met Ta ketel lager, pompschakelaar lager, nadraaitijd hoger en min pompsnelheid ketel hoger.

Ik weet niet precies wat stappenmodulatie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Vraag over het waterzijdig inregelen van je installatie die ik volgens mij nog niet tegen ben gekomen in de 3 delen van dit topic.

Al mijn radiatoren zijn voorzien van regelbare thermostaatkranen en die heb ik netjes waterzijdig ingeregeld conform vermogen van de radiator en gewenste delta-T in mijn systeem. Naast 8 radiatoren heb ik op de begane grond vloerverwarming met 7 groepen op een mengverdeler met thermostaatkraan.

Ik stook op dit moment op 55 graden en heb de 2-wegklep, die de vloerverwarming schakelt, tijdelijk permanent open staan. Ik verwarm primair op warmtevraag vanuit de vloer en de overige radiatoren (vnl de badkamer) draaien dan passief mee op deze warmteproductie.

Moet ik de verdeler van de vloerverwarming ook waterzijdig inregelen ten opzichte van de radiatoren? Hoe werkt dat eigenlijk?

Ik heb het dus niet over de vloergroepen achter de verdeler, maar ik zie de gehele vloerverwarming (alles achter de verdeler) even als 1 grote radiator, moet die dan ook waterzijdig ingeregeld worden. En zo ja, hoe doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nee, ze gaan wel lekken als je ze als de Hulk vast draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Over lekken gesproken, ben erachter waarom de druk in mijn CV circuit toch steeds langzaam daalt. 2 van de 13 Comap voetventielen die ik 7 jaar geleden hier heb gemonteerd lekken uit de instel schroef ... in 1 kamer is het laminaat nu helaas aan vervanging toe door het water dat er langzaam in is getrokken, ik had er nog nooit van gehoord dat deze kunnen gaan lekken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
leonbong schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:09:
Heel makkelijk is het om het binnenwerk te vervangen voor een voorinstelbare.
Is het een M28 of M30 kraan. (Schroefdraad diameter van knop).

Dat kan je makkelijk zien als je comap knop/thermostatische knop hebt.
[Afbeelding]
Het is een 28mm. Super bedankt, leer hier echt heel veel van. Ik neem aan dat ik het cv systeem leeg moet laten lopen als ik het binnenwerk wil vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Afhankelijk van het bouwjaar van de kraan moet je artikel 581400 of R581400 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb een oude Atag CV ketel met eigen thermostaat. We kregen een mailtje dat de gasprijs vanaf volgende week naar 3 euro per m3 gaat dus na vorig jaar al een graad te zijn gezakt ga ik de temp overdag nog een halve graad verlagen. Op zich niet erg, ik zet hem nu op 19, (Hue bewegingssensoren zeggen overigens dat het dan 18 is) maar ik merk dat 19 met een lauwe vloer prima te doen is maar 's middags begint de vloer weer af te koelen en terwijl het nog steeds 19 is voelt dat veel minder prettig. Liefste zou ik dus de vloer altijd lauw\warm houden.

We hebben alleen vloerverwarming, de warmtepomp is nog niet geleverd, dus ik zit weer in de instellingen van de CV ketel te kijken. Ik had de max aanvoer temp op 38 staan maar dat betekende dat de CV gisteren 1.5 uur heeft gestookt en daarna stopte omdat de temp was bereikt. Echter werd het in de uren daarna nog 1.5 graad warmer dan gewenst en sindsdien is de CV niet meer aangeweest en voelt de vloer inmiddels ijskoud.

Wat kan ik nog doen om het gelijkmatiger te verwarmen, kan iemand me helpen met de volgende vragen?

1. Ik heb de overshoot temperatuur van 0.5 naar UIT gezet, want anders bleef de ketel nog iets langer stoken tot de vraagtemp met 0.5 werd overstegen. Is het de juiste aanname om zonder overshoot te werken?

2. Ik heb de watertemperatuur van 38 naar 30 graden gezet. Misschien moet ie weer iets hoger maar met deze buitentemp kan ik het wagen. Ik denk dat dit de enige manier is om een stabielere temp te krijgen met als minpunt dat opwarmen langer duurt.

3. De ketel heeft ook een instelling "minimale aanvoertemperatuur". En staat standaard op 20. Ik kan gewoon niet verzinnen wat ik met deze instelling kan doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixal op 27-09-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Jouw ketel heeft gewoon teveel vermogen om rustig te stoken. Daar is helaas niets aan te doen.

Je hebt op dit moment minder energie per tijdseenheid nodig dan de ketel minimaal moet produceren. Dat betekent dat de ketel sowieso in een low-load regeling gaat (dus een tijdje aan, een tijdje uit).

De aanvoertemperatuur verlagen zonder de pompsnelheid aan te passen heeft alleen als gevolg dat de periode korter wordt. Hij gaat dus steeds vaker in- en uitschakelen. Daar slijt de ketel van, maar aangezien hij er toch uit gaat is dat niet zo'n punt.

Aangezien je alleen vloerverwarming hebt zou ik zeggen: Zet de pompsnelheid maximaal en de aanvoer zo laag mogelijk.

De eigen thermostaat is waarschijnlijk een vrij domme. Die schakelt in als de temperatuur te laag wordt en weer uit als hij te hoog is. De overshoot blijf je houden.

De minimale aanvoertemperatuur is niet van belang. Die wordt alleen gebruikt bij een weersafhankelijke regeling of bij OpenTherm. In dat geval regelt de thermostaat de aanvoertemperatuur (probeert steeds kouder water te maken om de temperatuur constant te houden.

20 is een beetje een vreemde instelling, want dan ben je aan het koelen. Een CV ketel kan eigenlijk niet goed minder dan 30 graden water maken en waarschijnlijk is de temperatuur nog veel hoger omdat de ketel nu eenmaal het vermogen kwijt moet. De pompsnelheid (flow/debiet) verhogen is de enige oplossing en dan maar hopen dat het goed komt.

[ Voor 29% gewijzigd door Blihi op 27-09-2022 09:59 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
ik heb een mix systeem thuis.

Bovenverdieping:
- 3 normale radiatoren, 1 design radiator in de badkamer. Allemaal met een normale draaiknop kraan.

Beneden verdieping:
- LTV radiator in de woonkamer (een vrijstaande radiator) + thermostaat kraan
- Vloerverwarming (bijverwarming) hele beneden verdieping met thermostaatkraan
- Normale radiator in de hal

Huis is uit 2005 dus goed geisoleerd.
Thermostaat is een Toon2.
Ketel is een remeha avanta uit 2020 met opentherm.

Kan ik hier ook zelf waterzijdig inregelen of is dit te lastig ivm de verschillende type verwarmingselementen?

Heb al geprobeerd eea met aanvoertemperatuur aan te passen, maar dat zorgde er voor dat het boven erg koud bleef, waarschijnlijk door de vloerverwarming of de radiator in de hal.
Ik heb al wel zo'n temperatuur pistooltje gekocht, maar weet niet of ik het zelf kan doen, vooral door de VV beneden.

[ Voor 57% gewijzigd door genc007 op 27-09-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
PentaClover schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:38:
Over lekken gesproken, ben erachter waarom de druk in mijn CV circuit toch steeds langzaam daalt. 2 van de 13 Comap voetventielen die ik 7 jaar geleden hier heb gemonteerd lekken uit de instel schroef ... in 1 kamer is het laminaat nu helaas aan vervanging toe door het water dat er langzaam in is getrokken, ik had er nog nooit van gehoord dat deze kunnen gaan lekken.
Een passende fiberring in/onder het schroef/ afdek dopje en geen lekkage meer. Ik zou dat ook bij de nietlekkende voetventielen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
genc007 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:00:
ik heb een mix systeem thuis.

Bovenverdieping:
- 3 normale radiatoren, 1 design radiator in de badkamer. Allemaal met een normale draaiknop kraan.

Beneden verdieping:
- LTV radiator in de woonkamer (een vrijstaande radiator) + thermostaat kraan
- Vloerverwarming (bijverwarming) hele beneden verdieping met thermostaatkraan
- Normale radiator in de hal

Huis is uit 2005 dus goed geisoleerd.
Thermostaat is een Toon2.
Ketel is een remeha avanta uit 2020 met opentherm.

Kan ik hier ook zelf waterzijdig inregelen of is dit te lastig ivm de verschillende type verwarmingselementen?

Heb al geprobeerd eea met aanvoertemperatuur aan te passen, maar dat zorgde er voor dat het boven erg koud bleef, waarschijnlijk door de vloerverwarming of de radiator in de hal.
Ik heb al wel zo'n temperatuur pistooltje gekocht, maar weet niet of ik het zelf kan doen, vooral door de VV beneden.
Kan gewoon, alleen op welke temperatuur ga je de aanvoer zetten? Beneden heb je lage temperatuur nodig, meer elders hoge temperatuur. Ik neem aan dat je dus een mengverdeler hebt die de hoge temperatuur aanvoer terugmengt naar lage temperatuur.

Dan kun je dus inregelen op 1 aanvoertemperatuur (van zeg 55 graden).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:10:
[...]

Kan gewoon, alleen op welke temperatuur ga je de aanvoer zetten? Beneden heb je lage temperatuur nodig, meer elders hoge temperatuur. Ik neem aan dat je dus een mengverdeler hebt die de hoge temperatuur aanvoer terugmengt naar lage temperatuur.

Dan kun je dus inregelen op 1 aanvoertemperatuur (van zeg 55 graden).
aanvoer staat nu op 60, heb hem al omlaag gehaald van 90.
Dat is nog net te doen, maar met 70 is het wat lekkerder boven.

Ik gok dat het probleem vooral zit in de radiator in de hal, dat die gewoon te heet wordt icm de vloerverwarming en zijn warmte niet kwijt kan.

Daarnaast ook de vloerverwarming, die blijft hele dag warmte afgeven waardoor de radiatoren uitgaan en het boven flink afkoelt.
Vloerverwarming heeft idd een mengverdeler, de thermostaatkraan van de VV staat op 35 graden dacht ik (stand 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die mengverdelers zijn ondingen om in te regelen. Die thermostaat beperkt namelijk de doorstroming van het warm water. Als de aanvoer te warm wordt, wordt de kraan dicht gedraaid, waardoor er meer water naar de rest van de installatie gaat en je inregeling dus naar zijn grootje is.

Je moet eigenlijk zo inregelen dat je bij een constant debiet de delta-T over de vloer constant blijft. Dan regelt de mengverdeler niet meer extreem.

Mijn intuitie, op basis van deze zeer beperkte info is dat het voetventiel van de mengverdeler (de kraan op de retourleiding) vol open staat. Zodra de ketel dus aan springt gaat er maximaal warm water de vloer in. De radiatoren boven krijgen geen flow meer, want water zoekt de weg van de minste weerstand en het circuit over de mengverdeler heeft weerstand 0.

Zodra de vloer warm is, begint de verdeler te knijpen. De radiatoren boven krijgen nu meer water, maar de kamer beneden is al op temperatuur, dus de ketel slaat af. Jammer, maar helaas, geen verwarming boven.

Dus: Ga eerst waterzijdig inregelen, maar daarvoor moet je een extra stap doen. Je moet je vloer beneden eerst goed warm stoken (zet de thermostaat even een uurtje op een hoge temperatuur). Dan moet je die mengverdeler behandelen als een radiator, dus inregelen met de kraan op de retourleiding en zo de radiatoren balanceren.

De radiator in de hal zul je waarschijnlijk ook moeten knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:56:
Jouw ketel heeft gewoon teveel vermogen om rustig te stoken. Daar is helaas niets aan te doen.

Je hebt op dit moment minder energie per tijdseenheid nodig dan de ketel minimaal moet produceren. Dat betekent dat de ketel sowieso in een low-load regeling gaat (dus een tijdje aan, een tijdje uit).

De aanvoertemperatuur verlagen zonder de pompsnelheid aan te passen heeft alleen als gevolg dat de periode korter wordt. Hij gaat dus steeds vaker in- en uitschakelen. Daar slijt de ketel van, maar aangezien hij er toch uit gaat is dat niet zo'n punt.

Aangezien je alleen vloerverwarming hebt zou ik zeggen: Zet de pompsnelheid maximaal en de aanvoer zo laag mogelijk.

De eigen thermostaat is waarschijnlijk een vrij domme. Die schakelt in als de temperatuur te laag wordt en weer uit als hij te hoog is. De overshoot blijf je houden.

De minimale aanvoertemperatuur is niet van belang. Die wordt alleen gebruikt bij een weersafhankelijke regeling of bij OpenTherm. In dat geval regelt de thermostaat de aanvoertemperatuur (probeert steeds kouder water te maken om de temperatuur constant te houden.

20 is een beetje een vreemde instelling, want dan ben je aan het koelen. Een CV ketel kan eigenlijk niet goed minder dan 30 graden water maken en waarschijnlijk is de temperatuur nog veel hoger omdat de ketel nu eenmaal het vermogen kwijt moet. De pompsnelheid (flow/debiet) verhogen is de enige oplossing en dan maar hopen dat het goed komt.
Ah, daar noem je inderdaad allerlei zaken die ik in mijn verhaal vergeten ben mee te nemen.

Ik heb het maximale vermogen van de ketel op 9KW gezet. Dat was het minimum dat ik kon instellen. Maar omdat ik alleen vloerverwarming heb, met eigen pomp (nu nog), heb ik de pomp van de CV en VVW op minimaal vermogen staan. Dus die zouden juist hoger moeten??

De thermostaat is dom omdat hij alleen stapjes van 0.5 kan maar hij kan de ketel wel moduleren (geen opentherm maar ingebouwd in de Atag thermostaat). De ketel staat eigenlijk altijd op 20% als ik kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:21:
Die mengverdelers zijn ondingen om in te regelen. Die thermostaat beperkt namelijk de doorstroming van het warm water. Als de aanvoer te warm wordt, wordt de kraan dicht gedraaid, waardoor er meer water naar de rest van de installatie gaat en je inregeling dus naar zijn grootje is.

Je moet eigenlijk zo inregelen dat je bij een constant debiet de delta-T over de vloer constant blijft. Dan regelt de mengverdeler niet meer extreem.

Mijn intuitie, op basis van deze zeer beperkte info is dat het voetventiel van de mengverdeler (de kraan op de retourleiding) vol open staat. Zodra de ketel dus aan springt gaat er maximaal warm water de vloer in. De radiatoren boven krijgen geen flow meer, want water zoekt de weg van de minste weerstand en het circuit over de mengverdeler heeft weerstand 0.

Zodra de vloer warm is, begint de verdeler te knijpen. De radiatoren boven krijgen nu meer water, maar de kamer beneden is al op temperatuur, dus de ketel slaat af. Jammer, maar helaas, geen verwarming boven.

Dus: Ga eerst waterzijdig inregelen, maar daarvoor moet je een extra stap doen. Je moet je vloer beneden eerst goed warm stoken (zet de thermostaat even een uurtje op een hoge temperatuur). Dan moet je die mengverdeler behandelen als een radiator, dus inregelen met de kraan op de retourleiding en zo de radiatoren balanceren.

De radiator in de hal zul je waarschijnlijk ook moeten knijpen.
Dank voor de uitgebreide reactie!

Is het een idee als ik eerst even de radiatorkranen van de normale radiatoren vervang met een dynamische kraan (danfoss ra-dv bijv)?
Dat kan ik vrij makkelijk doen en zou al gelijk het probleem met de radiatoren flows moeten aanpakken.

Dan kan ik daarna heel gericht kijken naar de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou een inregelventiel voor je mengverdeler plaatsen dan zal je zien dat je radiatoren meer waterflow behouden.
https://www.installatieva...iQJqsiyrwoFRoCfBUQAvD_BwE
Deze stel je dan in in op ongeveer 3 l/min, dat is een veel goedkopere oplossing dan alle andere kranen vervangen.
Dan heb je ongeveer 6-7kW vermogen beschikbaar voor je vloerverwarming.

PS Hierbij ga ik ervanuit dat je aanvoer 60 graden en retour van de vloerverwarming 25 graden.

Doordat je water dan niet vol gas je vloer in gaat vanuit de ketel zal de thermostaatknop van de mengverdeler ook niet meteen dicht gaan.
Je gaat dus gelijkmatiger/constanter verwarmen.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 27-09-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
leonbong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:01:
Ik zou een inregelventiel voor je mengverdeler plaatsen dan zal je zien dat je radiatoren meer waterflow behouden.
Deze stel je dan in in op ongeveer 3 l/min, dat is een veel goedkopere oplossing dan alle andere kranen vervangen.

PS Hierbij ga ik ervanuit dat je aanvoer 60 graden en retour van de vloerverwarming 25 graden.
Ik heb wel een 'voetventiel' bij de uitgang van de mengverdeler, kan ik daar niet wat mee?
Of is dit puur bedoeld zodat ik kan instellen hoeveel liter erin stroomt?

Let wel, ik heb 3 groepen en het is voornamelijk een bijverwarming.
Is het dan ook 3l/min kwa instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daar kan je inderdaad ook wat mee, maar heel lastig goed af te stellen.
Ik gaf een oplossing die veel goedkoper is dan overal dynamische kranen plaatsen.

Als het zo'n kleine verdeler is kan je natuurlijk ook de thermostaatkraan die aanvoerleiding zit van de verdeler vervangen voor een dynamische en die dan op 1 - 1,5 l/min instellen. (60 - 100 l/uur). Wel de huidige kop met voeler terug monteren.

Is ook nog veel voordeliger dan overal dynamische kranen plaatsen.

Dat is wat veel als het bijverwarming is.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 27-09-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ter info voor de belangstellenden. Ik ben dus aan het testen om met een zo laag mogelijke Ta te stoken.

Situatie:
Jaren 70 2-onder-1, nageïsoleerd behalve dak (wordt volgend jaar geïsoleerd), HR++, dus matig geïsoleerd en lage kierdichtheid.
Beneden vvw 55 m², 5 groepen hoh 15 cm, HTV mengverdeler met pomp op stand III, thermostaatknop geheel open, pompschakelaar 28°C
Boven radiatoren voornamelijk T10. Staan nu allemaal open.
Tbuiten zo’n 8-9 °C.

Instellingen:
Thermostaat iSense: setp binnentemp 20 °C, Ta aanvraag aan ketel: 35 °C.

Ketel Quinta 35C, min vermogen bij (50/30°C): 8,5 kW.
Ketel levert Ta 35-40 °C, bij pompsnelheid 80, nadraai 15 min. Stromingsgeluiden hoorbaar, niet hinderlijk.

Resultaten:
Ta bij pompschakelaar is 30-35 °C en Ta bij verdeler is na menging 28 °C, Tr uit verdeler is 25 °C. Verlies zo’n 5 °C waarschijnlijk vanwege lange aanvoerleiding(22mm) >20m tussen ketel en verdeler.

Topp vloer is 22 °C
Verbruik gas is gemiddeld 0,4 m³/uur en ketel pruttelt al sinds een uur of 04:00 op lowload.

Verbruik tot 11:00 is 3,2 m3. Thermostaat geeft gemeten binnen T van 20 °C aan. Het voelt aangenaam binnen.

Tot nu toe lukt het dus om een matig geïsoleerde woning op temperatuur te houden met een zware ketel, lange leidingen en HTV-mengverdeler bij een Ta vanaf ketel 35-40 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
leonbong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:21:
Daar kan je inderdaad ook wat mee, maar heel lastig goed af te stellen.
Ik gaf een oplossing die veel goedkoper is dan overal dynamische kranen plaatsen.

Als het zo'n kleine verdeler is kan je natuurlijk ook de thermostaatkraan die aanvoerleiding zit van de verdeler vervangen voor een dynamische en die dan op 1 - 1,5 l/min instellen. (60 - 100 l/uur). Wel de huidige kop met voeler terug monteren.

Is ook nog veel voordeliger dan overal dynamische kranen plaatsen.

Dat is wat veel als het bijverwarming is.
Dat is wellicht wel een goede inderdaad.
Heb je een tip voor merk/type een dynamische thermostaatkraan?

Huidige is van honeywell, met idd zon pinnetje als voeler.
Dit is mijn vv opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rz-ttm_Hl7u2EOXoYrkP7KbegJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D41oKa173NN1UDpODe0UYTC4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heimeier / Danfoss / Comap / Honeywell / Oventrop allemaal hebben ze dynamische kranen in het assortiment.

PS ik heb geen ervaring met die van oventrop en honeywell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Maar let op dat er een risico is bij dit soort kranen op suizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Op een vloerverwarmingsverdeler in de buurt van pomp valt dat totaal niet op.
Daarnaast bij heimeier is het suizen bekend dat is bij hogeflows >100L/uur icm hoog drukverschil

Zie onderstaande grafiek van heimeier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BhzeAi5qj0tewF1KiqSETJCqnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZuUxbdWOcoIatliKEH78vWkx.png?f=fotoalbum_large

Maar anders koop je een comap of oventrop die hebben hier geen last van volgens de specificaties.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 27-09-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
leonbong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:47:
Op een vloerverwarmingsverdeler in de buurt van pomp valt dat totaal niet op.
Daarnaast bij heimeier is het suizen bekend dat is bij hogeflows >100L/uur icm hoog drukverschil
Dat is een mooi grafiekje wat ik nog niet kende .... (y)

Hoe lees ik die rechter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Superbeagle schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:26:
@KoningPaulus Hogere Ta’s zijn goed voor in de winter. Nu in het tussenseizoen zou een Ta de vloer in, tussen de 25-30 genoeg moeten zijn.

Ik zou dus experimenteren met Ta ketel lager, pompschakelaar lager, nadraaitijd hoger en min pompsnelheid ketel hoger.

Ik weet niet precies wat stappenmodulatie doet.
Ik zal eens het eea aanpassen en een nieuwe testrun doen. Als ik de Ta lager zet icm parameter E lager, gaf vorig jaar iig problemen. Zal eerst de Ta gelijk houden en de E naar 30 zetten. VVW schakelaar idem.

min Pompsnelheid (c.) 80% (oud: 55)
Aanvoer 70gr

C 0 (ipv 1 =stappen modulatie) Uitgezet dus. => ketel fungeer als aan/uit, maar moduleert op alsnog (zie eerdere uitleg)
E 30 graden (oud: 43)
Nadraaitijd 5 min (oud: 3)
VVW schakelaar 30 graden (oud: 37)

Overigens kun je de min en max pompsnelheid verhogen naar 100%, maar gevoelsmatig klinkt dat wat hoog, zeker als ie standaard op 80 max staat en er dus geen fysieke verwarming als bypass fungeert. Weet niet of dat slim is om te doen? Er zit een bypass op het systeem (mengverdeler), maar daar kom ik niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wolfram55 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:56:
[...]

Dat is een mooi grafiekje wat ik nog niet kende .... (y)

Hoe lees ik die rechter ?
Deze grafieken komen van spec-blad en heb ik al veelvuldig in dit topic gebruikt.
Rechter grafiek is eigenlijk de nauwkeurigheid in % bij een instelling.

Ofwel bij 30l/uur is nauwekeurigheid grofweg 30% bij 10 en 15kPa dus flow zal tussen de 21 en 39L/uur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Superbeagle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:47:
Ter info voor de belangstellenden. Ik ben dus aan het testen om met een zo laag mogelijke Ta te stoken.

Situatie:
Jaren 70 2-onder-1, nageïsoleerd behalve dak (wordt volgend jaar geïsoleerd), HR++, dus matig geïsoleerd en lage kierdichtheid.
Beneden vvw 55 m², 5 groepen hoh 15 cm, HTV mengverdeler met pomp op stand III, thermostaatknop geheel open, pompschakelaar 28°C
Boven radiatoren voornamelijk T10. Staan nu allemaal open.
Tbuiten zo’n 8-9 °C.

Instellingen:
Thermostaat iSense: setp binnentemp 20 °C, Ta aanvraag aan ketel: 35 °C.

Ketel Quinta 35C, min vermogen bij (50/30°C): 8,5 kW.
Ketel levert Ta 35-40 °C, bij pompsnelheid 80, nadraai 15 min. Stromingsgeluiden hoorbaar, niet hinderlijk.

Resultaten:
Ta bij pompschakelaar is 30-35 °C en Ta bij verdeler is na menging 28 °C, Tr uit verdeler is 25 °C. Verlies zo’n 5 °C waarschijnlijk vanwege lange aanvoerleiding(22mm) >20m tussen ketel en verdeler.

Topp vloer is 22 °C
Verbruik gas is gemiddeld 0,4 m³/uur en ketel pruttelt al sinds een uur of 04:00 op lowload.

Verbruik tot 11:00 is 3,2 m3. Thermostaat geeft gemeten binnen T van 20 °C aan. Het voelt aangenaam binnen.

Tot nu toe lukt het dus om een matig geïsoleerde woning op temperatuur te houden met een zware ketel, lange leidingen en HTV-mengverdeler bij een Ta vanaf ketel 35-40 °C.
dank voor de info. Werkt de thermostaat met OpenTherm of staat ie in Aan/Uit modus?

En is de pompsnelheid 80%, of iets anders?

Wat betekent "pruttelt op low load", is low-load een specifieke modus van je ketel of is dat het laagste brandervermogen en/of pompsnelheid?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
leonbong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:01:
Heimeier / Danfoss / Comap / Honeywell / Oventrop allemaal hebben ze dynamische kranen in het assortiment.

PS ik heb geen ervaring met die van oventrop en honeywell.
Heb je een voorbeeld model voor me?

Enige die ik kan vinden zijn thermostatisch met voeler, maar zijn niet dynamisch volgens mij.

Of bedoel je een dynamische ventiel monteren op de aanvoerleiding en dan de thermostaatknop laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Of bedoel je een dynamische ventiel monteren op de aanvoerleiding en dan de thermostaatknop laten zitten?

Ja dit mits je een thermostaatknop hebt met externe leidingvoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
leonbong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:43:

Ja dit mits je een thermostaatknop hebt met externe leidingvoeler.
Ja die heb ik inderdaad!
Is zon pinnetje die in de verdeler zit.

Dus dan moet ik zoiets hebben:
https://www.warmteservice...500?origin=-tl001-11-170-

En dan hier de thermostaatkraan op monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:27:
[...]

dank voor de info. Werkt de thermostaat met OpenTherm of staat ie in Aan/Uit modus?

En is de pompsnelheid 80%, of iets anders?
Pompsnelheid mag ook naar 100% hoor. Kost alleen relatief veel meer stroom voor een beperkte winst in de flow.
Wat betekent "pruttelt op low load", is low-load een specifieke modus van je ketel of is dat het laagste brandervermogen en/of pompsnelheid?

BVD
Low-load = De ketel moet gemiddeld X vermogen leveren (warmtevraag), maar heeft een minimaal vermogen van Y (ondergrens modulatie ketel). De ketel slaat dan steeds een korte tijd aan (levert Y vermogen aan de CV) en dan weer uit, zodanig dat gemiddeld constant X vermogen geleverd word.

Bekijk het alsof je in een auto zit die stil kan staan, of 30 km per uur moet rijden als deze beweegt. Nu moet je 10 km afleggen en daar moet je een uur over doen.

Dan zul je dus 20 minuten 30 km per uur moeten rijden, en 40 minuten stil moeten staan.

Als je 100 km moet rijden en daar moet je 10 uur over doen, moet je dus 200 minuten rijden en 400 minuten stilstaan.

Dat is de low-load: De ketel gaat even aan op minimaal vermogen en dan weer een tijdje uit. Hoe lang het duurt hangt af van de watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
genc007 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:46:
[...]

Ja die heb ik inderdaad!
Is zon pinnetje die in de verdeler zit.

Dus dan moet ik zoiets hebben:
https://www.warmteservice...500?origin=-tl001-11-170-

En dan hier de thermostaatkraan op monteren?
Juist, ik zou echter geen danfoss nemen omdat die een afwijkende aansluiting heeft voor de thermostaatknop met externe buisvoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:57:
[...]

Pompsnelheid mag ook naar 100% hoor. Kost alleen relatief veel meer stroom voor een beperkte winst in de flow.

[...]

Low-load = De ketel moet gemiddeld X vermogen leveren (warmtevraag), maar heeft een minimaal vermogen van Y (ondergrens modulatie ketel). De ketel slaat dan steeds een korte tijd aan (levert Y vermogen aan de CV) en dan weer uit, zodanig dat gemiddeld constant X vermogen geleverd word.

Bekijk het alsof je in een auto zit die stil kan staan, of 30 km per uur moet rijden als deze beweegt. Nu moet je 10 km afleggen en daar moet je een uur over doen.

Dan zul je dus 20 minuten 30 km per uur moeten rijden, en 40 minuten stil moeten staan.

Als je 100 km moet rijden en daar moet je 10 uur over doen, moet je dus 200 minuten rijden en 400 minuten stilstaan.

Dat is de low-load: De ketel gaat even aan op minimaal vermogen en dan weer een tijdje uit. Hoe lang het duurt hangt af van de watertemperatuur.
Grappig, als ik google op "low load" kom ik overal jouw naam tegen op het internet ;P
Anyway, is dat een "officiele" status/mode van een CV ketel, of van een thermostaat (of opentherm protocol)?

Ik begrijp wel wat het doet/is, maar het lijkt toch gewoon pendelen te zijn, als het geen "mode" is?

NB Het enige apparaat dat ik kan vinden dat "officieel" de term "low load" hanteert is de Honeywell T6 thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 27-09-2022 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:50:
[...]

Grappig, als ik google op "low load" kom ik overal jouw naam tegen op het internet ;P
Anyway, is dat een "officiele" status/mode van een CV ketel, of van een thermostaat (of opentherm protocol)?

Ik begrijp wel wat het doet/is, maar het lijkt toch gewoon pendelen te zijn, als het geen "mode" is?

NB Het enige apparaat dat ik kan vinden dat "officieel" de term "low load" hanteert is de Honeywell T6 thermostaat.
Het verschil tussen pendelen en low-load is subtiel.

Pendelen is de situatie dat de ketel meer vermogen levert dan afgevoerd wordt. Meestal het gevolg van een te lage pompsnelheid in combinatie met een te lage Ta. Het systeem heeft dan niet meer genoeg afgiftevermogen en de ketel kan zijn vermogen niet kwijt. De ketel gaat dan 'pendelen', dus aan/uit sturen.

Dat los je op door de pompsnelheid of de Ta te verhogen zodat het afgiftevermogen hoog genoeg wordt.

Low-load is de situatie dat het afgiftesysteem wel voldoende vermogen heeft, maar de warmtevraag lager is dan het minimum van de ketel.

In principe is pendelen een veiligheidsinstelling bij de ketel: Zodra de gemeten Ta hoger wordt dan Tset+x schakelt de ketel af. Zodra de gemeten Ta dan weer lager wordt dat Tset-y schakelt hij weer in.

Low-load is een regeling van de besturing van de ketel (dat kan de thermostaat zijn, maar kan ook intern zijn) waarbij de regeling de ketel periodiek aan en uit schakelt.

Bij low-load komt de ketel dus, als het goed is, nooit in de beveiliging dat Ta groter wordt dan Tset, want voor die tijd schakelt de regeling de ketel al weer uit.

Honeywell thermostaten implementeren low-load inderdaad vanuit de thermostaat zelf (de chronotherm serie, de HCE regelaars etc doen dat, soms zelfs met een instelbare periodetijd). Veel eigen-merk thermostaten van moderne ketels doen dit ook vanuit de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Met pendelen bedoelt men in dit topic: De ketel slaat periodiek af, terwijl er wel warmtevraag is.

Met low-load bedoelt men: De ketel slaat periodiek af omdat de warmtevraag lager is dan de modulatie-ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broodjekipburger
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00
Goedemiddag allen, ook ik zou graag besparen door met een zo laag mogelijke Ta stoken. Ik volg dit onderwerp daarom al geruime tijd.

Situatie:
Woning betreft oude bouw, krap aan een label C.
Beneden vvw 60 m² (6 groepen) en boven vvw 30 m² (3 groepen). 10 cm hoh. 2 zones middels klep en met beide eigen thermostaat (T6). Aangesloten middels aan/uit. Er zijn geen radiatoren.
Zowel beneden als boven is er een bypass. De ketel is een Xtreme 36 en staat beneden. Ik heb de softwareversie van de cv waarbij het minimum vermogen 18% is.
Verdelers zijn (helaas) HT-modellen van Robot met een Wilo Para pomp (beide stand II). Volgens de fabrikant vereisen deze minimaal 70°C aanvoer.
De temperatuur van mijn dekvloer mag niet boven de 28°C komen.

Instellingen:
  • Ik heb het maximaal CV vermogen (P010) verlaagd naar 50% (was: 75%) maar dat zal bij nader inzien weinig doen denk ik
  • Ik heb de aanvoertemperatuur (P050) verlaagd naar 60°C (was: 80°C), ik overweeg deze winter te testen met 50°C (afhankelijk van de de feedback)
Overwegingen en vragen:
  • Ben ik goed bezig door m.n. te streven naar een lagere Ta? Wie weet heb ik vanwege de vvw al een lage Tr en doet het verlagen van de aanvoertemperatuur (niet) noemenswaardig veel met het gasverbruik?
  • Om de Ta zo laag mogelijk te houden moet stroming over de bypass naar ik aanneem zo beperkt mogelijk zijn, zijn daar nog tips voor?
  • Door de verlaagde Ta is het misschien nodig de CV-pomp min (35%) / max (65%) te verhogen omdat de verdelers gesloten zijn? Als dat klopt, wat voor instelling zou ik kunnen proberen?
  • Hoe verhoud de pompsnelheid van de pomp op de HT-verdeler zich tot de lagere aanvoertemperatuur? Ik zou zeggen dat een lagere pompsnelheid tot een lagere Tr leidt en een continuere vraag aan de cv en vanwege de HT-verdelers in mijn situatie dus stand I te overwegen is?
  • De thermostaatknop op de verdelers staat op 34°C en durf ik (wellicht ten onrechte) niet volledig open te draaien omdat de dekvloer niet te warm mag worden maar misschien snap niet goed wat dit doet en hoe het werkt?
  • Vanwege de lagere aanvoertemperatuur is waarschijnlijk minder vermogen nodig, zou het wat doen om het starttoerental CV (P012) te verlagen? (default: 40%)
  • De waterdruk van de douche is vrij laag, voor de rest wordt er nauwelijks warmwater gebruikt. Zou het interessant zijn het starttoerental WW (P072) te verlagen? (default: 40%)
Voor geïnteresseerden is overigens er een apart topic over Robot-verdelers: Robot HTV vloerverwarming efficient met hoge of lage temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
leonbong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:01:

Doordat je water dan niet vol gas je vloer in gaat vanuit de ketel zal de thermostaatknop van de mengverdeler ook niet meteen dicht gaan.
Je gaat dus gelijkmatiger/constanter verwarmen.
Ik heb zo'n ding op mijn vloerverwarmingsverdeler. Heb nooit begrepen hoe ik deze moet instellen. Als ik deze maximaal dicht draai gaat er veel warmwater de vloer in. Zet ik deze iets open, mengt ie dus bij. Ik weet niet waar en hoe ik deze optimaal kan instellen en waaraan ik kan zien dat het goed is. Heb jij daar info voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Post eens een foto hoe je hem hebt zitten bij je vloerverdeler.
Daarnaast hoeveel m2 is de vloer en wat is je ingestelde Max aanvoertemperatuur.

Ik zou zeggen dat je hem dusdanig instelt dat het vermogen van de vloer geleverd kan worden plus wat extra. Dus 5-7 kW voor woningen zal wel goed zijn voor de begane grond(woonkamer).

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 27-09-2022 18:07 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?