Robot HTV vloerverwarming efficient met hoge of lage temp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mijn Robot vloerverwarming functioneert naar behoren.
Ik heb HT verdelers die in principe natuurlijk bedoeld zijn voor 60-70 graden CV aanvoer temperatuur.

De laatste jaren heb ik de temperatuur van de CV ketel echter max op 45 graden staan met het idee om gas te besparen. Vloer word initieel wel heel langzaam warm, maar daarna blijft hij de hele winter aanstaan.

Verder dus geen problemen mee.

Nu werd ik echter getriggered door een ander VV topic waarin gesuggereerd werd dat het juist efficienter is om de CV ketel gewoon op 60/70 graden te laten staan bij een HT verdeler en dus juist niet de CV temperatuur zo laag mogelijk te zetten.

Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:15
Ik heb ook ene Robot verdeelunit en ook hier staat de aanvoertemperatuur van de CV laag ingesteld. Ik ben benieuwd naar andere meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

jeroenkb schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:39:
getriggered door een ander VV topic
Welk topic?

Een HR gasketel wordt efficiënter bij lagere temperatuur.
Dat lijkt me een korte discussie :)
Als je ketel gaat pendelen heb je een ander probleem. Dan is de oplossing een warmtepomp ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:04
@Proton_ CV's pendelen... period. Het minimum vermogen van die dingen is eigenlijk altijd te hoog...

februari... die paar dagen... kwam het etmaalgemiddelde nog niet boven de minimum 4.9kW die dat ding van mij kan, en dat minimum is nog redelijk netjes... En dan zijn er mensen die een apparaat hebben die niet onder de 8kW kan... in daadwerkelijk geïsoleerde huizen...

De oplossing is dus gewoon WP... goedkoop gevoed met PV ;-)

@jeroenkb sommige verdelers lijken moeite te hebben met lage temperatuur aanvoer... mij lukt het met CV@35... (in combinatie met Watts Vision thermostaatspul) gewoon proberen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ronald schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:37:
De oplossing is dus gewoon WP... goedkoop gevoed met PV ;-)
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Ik heb mijn robot HT verdeler ingesteld op de max temp dat ie de vloer in kan sturen. Regelklep dus helemaal open, niks bijmengen. De ketel heb ik vervolgens ingesteld op max 37 graden CV water verwarmen. Het enige onzuinige eraan is dat er (wellicht onnodig) een extra pomp draait. Namelijk die van de vv verdeler. Volgens mij ontbreekt bij de LT verdelers de extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Proton_ een WP wil ik ook naar toe. Vandaar eerst testen of ik het red met 40 graden CV aanvoer in mijn VV. En alhoewel dat an schreef wel lukt, duurt het erg lang om op te warmen.

Daarnaast heb ik vaak dat de thermostaat gewoon warmte vraagt, maar de CV niet aan staat.

@rbaidjoe wat is de regelknop op de Robot HT verdeler? Ga ik die ook eens helemaal openzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:32
jeroenkb schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:09:

Daarnaast heb ik vaak dat de thermostaat gewoon warmte vraagt, maar de CV niet aan staat.
Dan kan je CV de warmte niet kwijt en staat die in storing.

Je hebt je temperatuur naar 45graden geschroefd toch ?

En het vermogen heb je die ook aangepast ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:17
@Proton_ duurt het erg lang om op te warmen.
Dat het erg lang duurt om op te warmen heeft natuurlijk te maken met het feit dat de mengverdeler een hoge temperatuur water verwacht om bij te mengen..

De HT verdeler doet standaard bijmengen (in meer of mindere mate), terwijl dat niet hoeft als je 40 graden aanvoerwater hebt. Eigenlijk kun je dus zeggen dat je vloer water temperatuur te laag wordt als je je CV water zover verlaagt dat het niet meer bijgemengd hoeft te worden.

Bij heel lage aanvoertemperaturen heb je ook een veel hogere waterflow nodig van het CV aanvoerwater...
(om dezelfde hoeveelheid warmte-energie te kunnen aanleveren). Ook daar is de HT verdeler niet voor geschikt of op berekend (vaak kleine ventielen en doorlaten).

Ik merkte precies hetzelfde, en heb (weliswaar al met een warmtepomp), mijn HT verdeler vervangen voor een gesloten LTV verdeler zonder pomp of bijmengmogelijkheid.
Zie mijn ervaringen die ik hiermee had in mijn reacties in dit andere topic:

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
(ik heb meerdere reacties met praktische info gepost in dit topic, heb je misschien wel wat aan)

[ Voor 6% gewijzigd door BrainCrash op 08-11-2021 16:06 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-1-5-7
wat is de regelknop op de Robot HT verdeler? Ga ik die ook eens helemaal openzetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8vfbZ-MfgePsgzkqIZI9W9KjTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9qzdqirVxYb3F6YQCXWcZtm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@S-1-5-7 HELD!!

Dankjewel. Morgen gelijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ik blijk alleen helaas geen PRO serie te hebben. Dus dit instellen gaat bij mij niet werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnGvEHOOxwlMRm7r4UN5hpIs09Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au0emF2y01YJjJ39b53g7pHg.jpg?f=fotoalbum_large

• S-1-5-7
Hier overigens ook niet, helaas ook de 'standaard' versie zoals jij.
In de handleiding van deze versie staat overigens dat deze geschikt is voor minimaal 70°C aanvoer. Waarom zal dat zijn en wat gebeurt er als de temperatuur lager ingesteld staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LGWOguEhlXmzop6foZeo2msBmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7YEkNsszcD3llzCcqm70FRd.png?f=user_large

• jeroenkb
  • Niet online
@S-1-5-7
Interessant om te lezen:P minimaal 70 graden.

Bij mij werkt het dus al jaren ook met een graad of 45-50.

Bij 40 graden duurt het echt te lang om op te warmen. Ik vermoed dus doordat hij structureel water bijmengt.
Los van dat de CV dan heel vaak pendelt, blijk ik de vraag hebben wat dan nu efficiënter is (gezien vanuit deze specifieke verdeler):

de voorgeschreven 70 graden of dus 45-50 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:28
Heb net dezelfde vraag ook gesteld in CV Tuning topic. Zie pas dit topic.
Heb dezelfde vraag/situatie.

Alleen, heb ik een modulerende (Honeywell Lyric T6) thermostaat. Minimaal aanvoer temperatuur stond op 26gr. Heb die nu maar verhoogd naar 45.
Daarnaast heb ik de pomp omgezet, naar stand I (ipv CP1). Dit gaf een 5 gr hogere aanvoer temp.Waardoor er water van zo'n 41 graden nu in mijn vloer gaat.

Geen idee of ik goed bezig ben.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

Proton_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:55:
[...]

Welk topic?

Een HR gasketel wordt efficiënter bij lagere temperatuur.
Dat lijkt me een korte discussie :)
Als je ketel gaat pendelen heb je een ander probleem. Dan is de oplossing een warmtepomp ;)
Ik gok getriggerd door dit bericht van @SmoothTweaker bijna onderaan de topic. Aanvoertemperatuur 65 graden zonder nachtverlaging.

https://gathering.tweaker...message/57379205#57379205

Terwijl @dunklefaser juist probeert om een warmtepomp te simuleren door een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Ook bijna onderaan deze pagina: https://gathering.tweaker...message/54240359#54240359

Wat in jouw situatie werkt kun je het best proefondervindelijk bepalen door je verbruik per graaddag bij te houden. Er zijn simpelweg te veel variabelen om je vvw zuinig af te stellen zoals:
- weersomstandigheden ( temp, windsnelheid, zon)
- grootte vvw oppervlakte
- isolatie woning
- isolatie vloer
- aanlegpatroon buizen vvw
- dikte buizen
- lengte buizen
- diepteligging buizen
- vloeropbouw
- ketelvermogen
- lengte buizen van ketel naar verdeler
- dikte buizen ketel <-> verdeler
- pompsnelheid
- pompnadraaitijd
- thermostaat (modulerend of aan/uit)
- ingesteltemperatuut
- wel/geen nachtverlaging
- …

• rbaidjoe
@S-1-5-7 edit: @jeroenkb Sorry voor de late reactie, hopelijk heb je er alsnog wat aan.

Kennelijk heb je inderdaad een verdeler waarbij je niet kan instellen hoeveel L/min retourwater wordt bijgemengd. Wat je nog wel kan instellen is waar de verdeler naar toe probeert te regelen m.b.t. temperatuur die hij de vloer in stuurt.
Die grote witte knop boven je pomp heeft een voeler. Die voeler voelt hoe warm het water is dat de vloer in gaat. Afhankelijk van de instelling van die witte draaiknop kan de verdeler dan het aanvoerdebiet dat uit de ketel komt afknijpen.

Aangezien je op een relatief lage temperatuur stookt (in de ketel), en er permanent een niet-regelbare hoeveelheid wordt bijgemengd, kun je die witte draaiknop helemaal open zetten en kijken wat dat oplevert.

In theorie laat je dan onbeperkt warm water naar je vloer toe. Als de ketel voldoende laag staat afgeregeld maakt dat niet uit. En aangezien er altijd retourwater wordt bijgemengd, maakt het nog minder uit. Wel dient het de aanbeveling om even te kijken hoe hoog de temperatuur op meter E op je plaatje oploopt.

edit: bovenstaand verhaal gaat dus over knop B in jouw plaatje.
Als die knop de warmwater toevoer gaat knijpen zou je ketel wellicht kunnen gaan pendelen, aangezien die zn warmte niet kwijt kan.
Tevens kun je retourknop C helemaal open draaien, voor maximale waterflow door je vloer.

Verder wel eens met @Ronald de CV ketel zal altijd blijven pendelen, maar als het goed is doet ie dat ook wanneer die op hoge temperatuur ingesteld staat.

[ Voor 25% gewijzigd door rbaidjoe op 30-12-2021 19:23 ]

• S-1-5-7
Ik gebruik eigenlijk alleen de vloerverwarming en geen van de radiatoren in huis. Zou je de aanvoertemperatuur van de CV instellen op 40 graden en alles op de verdeler helemaal open draaien?

Wat is de rede dat de handleiding spreekt over een minimale aanvoertemperatuur van 70 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
@S-1-5-7 dat klopt. De reden voor minimaal 70 graden in de handleiding is mogelijk om te differentieren. Bij een dergelijke aanvoertemperatuur is deze verdeler een logische keuze. bij een lagere aanvoertemperatuur zou een andere verdeler een logische keuze zijn.

Zet alles open en speel met je CV aanvoertemperatuur totdat je de gewenste ingangstemperatuur in de vloer hebt bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-04 23:32
ik heb dezelfde Robot unit.
Heb de cv een maand op 70 graden aanvoer gezet.
Had toen 20% meer gasverbruik per graaddag dan toen ik de CV op 50 graden aanvoer had staan. Dit was gemeten m.b.t. van mindergas, dus ondanks dat er in de handleiding minimaal 70 graden staat heb ik daar maling aan en staat de CV op 50 graden aanvoer temperatuur. Binnenkort zelfs testen met 45 graden, omdat mijn vloerverwarming op 30 graden staat.

[ Voor 4% gewijzigd door siveiro op 31-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderDan
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-02-2022
Hi allen,

Ik ben benieuwd of mensen hier een mening hebben over de beste aanvoertemperatuur van mijn CV-ketel naar mijn vloerverwarming?

De situatie:
- We hebben een Remeha Avanta CV-ketel;
- Pomp van de vloerverwarming: Robot Wilo Para HU 25/6-43/SCU. Het thermostatisch regelelement van de pomp staat ingesteld op 35 graden (sinds vandaag - stond hiervoor op 40).
- Verdeler: Robot Standaard PRO.

Wat betreft de verdeler is @S-1-5-7 z'n bericht dus relevant: deze verdeler kan met een aanvoertemperatuur van 40 - 70 graden werken (zie stukje citaat van de handleiding hieronder). Nu vraag ik me dus af: is het inderdaad het meest duurzaam om de aanvoertemperatuur vanuit de ketel op 40 graden in te stellen? (En het inregelventiel dan dichter te draaien dan het nu zal zitten - dit is iets wat we een beetje moeten uittesten.) Of gebruik ik net zo veel energie als ik de aanvoertemperatuur hoger instel (omdat er dan domweg meer bijmenging met koud water plaatsvindt)?

N.b., ons gebruik is laag; verwarming staat weinig aan. Oftewel, in de winter gebeurt het thuiswerken / 's avonds thuis zijn meestal zo rond de 17 graden. Soms wordt dat wat te gortig en dan zetten we de verwarming wel aan..

Thx!

Citaat vanuit de handleiding van de verdeler:
3.1.2 Toepassing Standaard PRO verdeler
Vloerverwarming, hoog- en laag temperatuursysteem: minimaal ca. 40°C - 70°C aanvoer (primair), geschikt voor hoofd- of bijverwarming. In combinatie met deze stalen verdeelunit uitsluitend diffusiedichte buis toepassen, conform DIN 4726. De verdeler wordt hydraulisch neutraal geleverd. Op de verdeler geldt een maximale werkdruk van 6 bar.

3.1.3 Algemeen Standaard PRO verdeler
PRO verdelers, geschikt voor aansluiting op zowel hoog- en laagtemperatuur verwarmingsbron. Bij aansluiting op een laagtemperatuur verwarmingsbron dient de massastroom primair vergroot te worden om voldoende verwarmend vermogen te kunnen leveren. De PRO verdelers zijn voorzien van een LTV-inregelventiel welke het mogelijk maakt de retourwaterstroom in te regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_1970_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-04 09:29
Hallo,

Misschien mag ik dit topic ook gebruiken voor een vraag over mijn ltvc vloerverdeler...

Ik heb sinds kort een Robot LTVC 4 groeps vloerverdeler met LTV-inregelventiel.
MIjn ketel staat op 40 graden ingesteld en deze temp komt ook wel tot aan de aanvoer van mijn verdeler.
Daarna verdwijnt in de verdeler 12 graden water. In krijg de aanvoer de vloer in niet boven de 29 graden terwijl als ik het ventiel helemaal "in" draai de verdeler niet meer zou moeten bijmengen. Ik heb het idee dat de verdeler toch blijft mengen gezien ik de 40 graden niet haal. Er gaat op alle 4 de groepen echter wel gewoon 2l/m water doorheen.

Iemand een idee wat hier mis gaat?

Ketel is een Calenta 28C.

Groet Richard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AolfLRgI9_KvoQY5XWC1ApIJNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bFT4THOKixyAwbJ9NpfVEwTc.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Appie_1970_ op 18-09-2022 13:59 ]

Pagina: 1