VJM schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:47:
Beste Tweakers,
Net als bij vele anderen zal ook hier in december het vaste energiecontract komen te vervallen en wordt het interessant om de CV-installatie te optimaliseren. Ik heb mij hierin verdiept en zou jullie graag meenemen in het onderstaande om mij te kunnen adviseren in de laatste twee punten waar ik geen sluitend antwoord op heb kunnen vinden.
Situatieschets:
- Vrijstaande woning (1977) en nadien geen extra isolerende maatregelen genomen
- Jaarlijks gasverbruik: +/- 5.000m3
- Nefit Trendline HRC30 CW6 uit 2015, die uit zichzelf een aanvoertemperatuur moduleert tussen de 55 en 70 graden, met een Delta T van ongeveer 5 graden. Pompstand minimaal 50% en maximaal 100%, CV-vermogen 100% en een nadraaitijd van 1 minuut
- Honeywell Chronoterm Touch aan/uit thermostaat. Zeven dagen per week ingesteld op 16 uur 21,5 graden en 8 uur nachtverlaging op 15 graden
- 20 radiatoren die een nagerekend totaalvermogen leveren van 28kw (bij 75/65/20 regime), niet waterzijdig ingeregeld zijn en allemaal open staan
Op basis van het bovenstaande is mijn verwachting dat hier wel wat rendementsverbeteringen mogelijk zijn, waarbij wel het gewenste comfort behouden kan blijven. De verwarming uitzetten kan altijd nog 😊. Daarom de volgende acties uitgezet die aankomend weekend naar alle waarschijnlijkheid afgerond zullen zijn:
- Alle Radiatorafsluiters vervangen voor Heimeier Eclipse kranen (type 150 en 300) waarop het debiet eenvoudig in te regelen is op het vermogen van de desbetreffende radiator en waarbij ik een, op basis van de meegeleverde tabel, in te stellen Delta T van 20 graden in gedachten heb
- Op 15 radiatoren Heimeier K Thermostaatknoppen plaatsen
- Honeywell Chronoterm Touch modulation thermostaat installeren met bijbehorende OpenTherm Converter, het programma blijft geprogrammeerd op 16 uur 21,5 graden en 8 uur nachtverlaging op 15 graden
Omdat er nu gemoduleerd gaat worden en de radiatoren ingesteld worden op een Delta T van 20 graden, schat ik in om het maximale vermogen van de radiatoren te gaan berekenen op basis van een 70/50/20 regime. Dit zodat ook op koudere dagen er geen comfortverlies gaat optreden, maar de retourtemperatuur wel altijd in het condensatiegebied blijft functioneren. Mijn theorie is dat de modulerende thermostaat in combinatie met de modulerende ketel bij een minder grote vraag naar warmte zichzelf nog “zuiniger” zal gaan inregelen.
Om de instellingen van de CV-ketel ook goed in te kunnen stellen heb ik gelezen dat ik met een aantal parameters rekening moet houden.
1. Het maximale vermogen instellen op de CV-ketel
2. Een passend toerental van de pomp instellen
3. Nadraaitijd aanpassen naar 10 minuten
4. Minimale benodigde volumestroom controleren (gedaan en deze is ruim voldoende)
5. Minimale benodigde waterinhoud berekenen (gedaan en deze is ruim voldoende)
Om het maximaal benodigd vermogen te berekenen heb ik het Danfoss boekje “waterzijdig inregelen” geraadpleegd. Hierin wordt aangegeven dat bij een 70/50/20 regime ik het huidige aantal kw aan radiatorvermogen met een factor 1,37 moet aanpassen. Dit zou dan de onderstaande uitkomst hebben:
- Radiatoren die altijd open staan: 8,5kw
- Radiatoren die begrenst zijn op +/- 21,5 graden: 2,6kw
- Radiatoren die begrenst zijn op +/- 15 graden: 9,5kw
Het maximaal benodigd vermogen dat op de CV-ketel ingesteld zou moeten worden zou dan ongeveer 21kw moeten zijn. Kunnen jullie je in deze benadering vinden?
En dan wordt het voor mij toch wel lastig om het minimale en maximale toerental van de pomp te bepalen. Met de instellingen van de radiatorafsluiters zou het debiet als volgt zijn:
- Radiatoren die altijd open staan: 540 liter per uur
- Radiatoren die begrenst zijn op +/- 21,5 graden: 160 liter per uur
- Radiatoren die begrenst zijn op +/- 15 graden 550 liter per uur
Het maximale debiet zou dan uitkomen op 1.255 liter per uur.
Helaas heb ik geen schema voor handen anders dan dat de instelling geminimaliseerd kan worden op 30% en gemaximaliseerd op 100%. Regelt de CV-ketel in combinatie met modulerende thermostaat dit los van het gevraagde vermogen in kw of zit hier een lineair verband tussen. Zou ik deze dan moeten maximaliseren op basis van het ingestelde maximum van 21 kw op 70% (op basis van 30kw maximaal), en hoe zou ik dan het minimum moeten berekenen? Dus hoe bereken ik de minimale en maximale pompstand? Hier zou ik graag de experts laten spreken om mij van een goed advies te kunnen voorzien.
Dank alvast voor het antwoord!