Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 114 Laatste
Acties:
  • 888.366 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05-2024
Een misverstand?

Het gaat mij alleen om energie besparing en zo zuinig mogelijk stoken met een CV-ketel, zonder comfort in te leveren.

Als je je CV-ketel op 80 graden Celsius moet zetten om je huis warm te krijgen, dien je b.v. je radiatoren te vergroten en/of radiator ventilatoren te plaatsen, je huis te isoleren,enz,enz.

Hoe hoger de CV-ketel radiator water aanvoer temperatuur, hoe lager het rendement van een CV-ketel wordt...

Zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:03
Sermo schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:55:

Hoe hoger de CV-ketel radiator water aanvoer temperatuur, hoe lager het rendement van een CV-ketel wordt...

Zie:

Je moet het genoemde Wiki-artikel wel goed lezen... Daar gaat het over het rendement bij een bepaalde retourtemperatuur.

Aanvoer- en retourtemperatuur zijn 2 verschillende grootheden. Daar zit namelijk het afgiftesysteem nog tussen.

[ Voor 11% gewijzigd door arpeggio op 25-04-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 20:52
LinuxMan schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:46:
[...]

Ik heb de zelfde situatie, maar dan met een Nefit Topline Aquapower HRC30 CW5. Bij mij gaat het nét goed. Met de gewone douchekop: de ketel start op 40% vermogen, na een minuut is het nog 20% vermogen, en daarna moduleert het ding terug tot 17% van zijn vermogen (en dat is denk ik de minimum modulatie).
Met regendouche: de ketel start op 90%, na een minuut nog 32%, en daarna blijft hij nog op 29% vermogen draaien.

Ik heb wel eens wat geprobeerd te spelen met de tapwatertemperatuur. Als ik die heel hoog instel gaat de efficiency iets omlaag, maar het scheelt niet veel (bij 90 graden tapwater en gewone douchekop moduleert hij dan tot 19%). Dus dat zou je kunnen proberen. Ik was juist op zoek naar de hoogste efficiency, dus bij mij staat tapwater op 55 graden.
bij 90 graden tapwater Welk verwarmings apparaat kan dat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
NTS schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:38:
Heb je geprobeerd wat een hogere tapwater temperatuur doet? 60 of 65 bijvoorbeeld? Wordt het dan beter?
- temperatuur op 65 graden gezet
- blauw is DHW actief
- rood is brander aan
- de lijn eronder is de modulatie level

Links is de eerste douchebeurt, daar moduleert hij maximaal laag, hier gaat het net goed.
Rechts is de tweede douchebeurt, daar zie je onderbrekingen in de brander. In werkelijkheid is het elke 20 seconden, maar dat wordt hier niet helemaal lekker weergegeven.

Eronder zie je de modulatie level, dat zegt wel genoeg denk ik 8)7

Mijn idee van de oorzaak is dat bij de eerste douchebeurt de WTW nog koud is, en bij de tweede wel warm(er) is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MF2wej4x1RSxTKBotENpE9E1SKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4znsjvY3bIXZaPA7vnZVW7o.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen eens zien wat het max vemogen omlaag doen brengt.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:10
Sermo schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:55:
Een misverstand?

Het gaat mij alleen om energie besparing en zo zuinig mogelijk stoken met een CV-ketel, zonder comfort in te leveren.

Als je je CV-ketel op 80 graden Celsius moet zetten om je huis warm te krijgen, dien je b.v. je radiatoren te vergroten en/of radiator ventilatoren te plaatsen, je huis te isoleren,enz,enz.

Zie:

Fout.

Het belangrijkste voor een goed rendement is retourtemperatuur.
De aanvoertemperatuur is hierin onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
scofield schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:33:
[...]

bij 90 graden tapwater Welk verwarmings apparaat kan dat maken?
Boiler.
Een elektrische boiler kan dit makkelijk, zonneboilers ook wel, direct gasgestookte boilers ook.

Indirect gestookte boiler vanuit een huis-cv-ketel niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
arpeggio schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:25:
[...]

Je moet het genoemde Wiki-artikel wel goed lezen... Daar gaat het over het rendement bij een bepaalde retourtemperatuur.

Aanvoer- en retourtemperatuur zijn 2 verschillende grootheden. Daar zit namelijk het afgiftesysteem nog tussen.
Heb goed gelezen, dit probeerde ik te zeggen:

Een radiatorwater-aanvoer van 80 graden Celsius is (extreem) hoog, veel nieuwe CV-ketels halen niet eens meer 80 graden Celsius, om een goede reden; het hoge (aardgas) gas verbruik.

Het punt is, als je je CV-ketel op 80 graden Celsius moet instellen om je huis te verwarmen, er wat mis is met je huis of CV-ketel.

B.v. een te kleine CV-ketel, te kleine radiatoren of een onvoldoende geïsoleerd huis, of een combinatie van factoren.

(Uw) radiatoren zijn (waarschijnlijk) nooit zo goed dat zij een aanvoer-temperatuur van (maar liefst!) 80 graden Celsius, kunnen verlagen naar een retourafvoer-temperatuur van een graad of < 20 Celsius, de in de praktijk meest renderende retourafvoer-temperatuur.

Bijna altijd zijn bij een "standaard" afgeleverd (nieuwbouw) huis, de radiatoren aan de kleine/krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
leonbong schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:12:
[...]

Fout.

Het belangrijkste voor een goed rendement is retourtemperatuur.
De aanvoertemperatuur is hierin onbelangrijk.
Uiteraard is de retourtemperatuur het allerbelangrijkste.

Er is wel 1 maar.

Algemeen gesteld:

Hoe hoger de temperatuur van het CV-ketel aanvoerwater moet zijn, hoe "onzuiniger" een (standaard consumenten) CV-ketel zal zijn.

Lees ook even mijn bericht hierboven.

(Uw) radiatoren zijn (waarschijnlijk) nooit zo goed dat zij een aanvoer-temperatuur van (maar liefst!) 80 graden Celsius, kunnen verlagen naar een retourafvoer-temperatuur van een graad of < 20 Celsius, de in de praktijk meest renderende retourafvoer-temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sermo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:37:
[...]

Uiteraard is de retourtemperatuur het allerbelangrijkste.

Er is wel 1 maar.

Algemeen gesteld:

Hoe hoger de temperatuur van het CV-ketel aanvoerwater moet zijn, hoe "onzuiniger" een (standaard consumenten) CV-ketel zal zijn.

Lees ook even mijn bericht hierboven.

Dat is niet per definitie waar.

Ook met een hogere aanvoertemperatuur kun je de ketel in het HR-gebied laten werken. Voorwaarde is wel dat je de flow verlaagt waardoor je een grote ΔT verkrijgt. De hele filosofie van John Visser is hierop gebaseerd en geheel volgens Q = m * c * ΔT.

Het succes hiervan is afhankelijk van de isolatie van de woning en de afgiftesystemen die er hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:19
Sermo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:28:
[...]

Dit is verwarrend. Een retour temperatuur van < 20 graden met radiatoren kan niet. Als je een kamer wilt verwarmen op 20 graden dan moet je retour daar 10 graden boven zitten anders wordt er geen warmte afgegeven.

Dat het praktisch gebeurt in het overgang seizoen is best mogelijk maar geen retour temperatuur onder de gewenste kamer temperatuur.

(voordat sommigen weer alles knijpen ;) )

Misschien de OT eens helemaal doornemen? Inclusief die pagina's eronder? 8)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 14:20
Seafarer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:51:
[...]
Dit is verwarrend. Een retour temperatuur van < 20 graden met radiatoren kan niet. Als je een kamer wilt verwarmen op 20 graden dan moet je retour daar 10 graden boven zitten anders wordt er geen warmte afgegeven.[...]
Ik las het als dat hij/zij bedoelde: 20 graden minder dan de aanvoer (van 80 graden). Dus minder dan 60 graden retour, wat ook wel nodig is om de HR-ketel enigszins fatsoenlijk te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Caelorum schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:12:
[...]

Ik las het als dat hij/zij bedoelde: 20 graden minder dan de aanvoer (van 80 graden). Dus minder dan 60 graden retour, wat ook wel nodig is om de HR-ketel enigszins fatsoenlijk te laten draaien.
dat haalde ik er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
Seafarer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:51:
[...]

Dit is verwarrend. Een retour temperatuur van < 20 graden met radiatoren kan niet. Als je een kamer wilt verwarmen op 20 graden dan moet je retour daar 10 graden boven zitten anders wordt er geen warmte afgegeven.

Dat het praktisch gebeurt in het overgang seizoen is best mogelijk maar geen retour temperatuur onder de gewenste kamer temperatuur.

(voordat sommigen weer alles knijpen ;) )

Misschien de OT eens helemaal doornemen? Inclusief die pagina's eronder? 8)
Uw conclusie klopt helemaal, er lopen helaas nu discussies door elkaar heen.

Het punt wat ik probeerde te maken, was dat je de retour-temperatuur zo laag mogelijk moet zien te krijgen om het CV-ketel rendement zo hoog mogelijk te maken.

Zie deze uitleg:

Ik probeerde ook aan te geven dat, (volgens mij) een moderne CV-ketel het zuinigste gaat werken als je de aanvoer-temperatuur zo laag mogelijk instelt, totdat je huis niet meer verder warm wordt.

B.v. om te kijken of je huis (nu) geschikt is voor een warmtepomp.

Zie deze uitleg:

https://www.eigenhuis.nl/...is-mijn-woning-geschikt#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Sermo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:47:
[...]

Uw conclusie klopt helemaal, er lopen helaas nu discussies door elkaar heen.

Het punt wat ik probeerde te maken, was dat je de retour-temperatuur zo laag mogelijk moet zien te krijgen om het CV-ketel rendement zo hoog mogelijk te maken.
Daar gaat een groot gedeelte van dit topic over.!
Ik probeerde ook aan te geven dat, (volgens mij) een moderne CV-ketel het zuinigste gaat werken als je de aanvoer-temperatuur zo laag mogelijk instelt, totdat je huis niet meer verder warm wordt.
De retour temperatuur bepaalt de temperatuur van je rookgassen, warmte in rookgassen is je verlies. Dus lager is beter. Daardoor heeft een hogere aanvoer niet zoveel invloed. Was ook al door @Superbeagle vermeld. Ook door anderen 50 pagina's terug.
B.v. om te kijken of je huis (nu) geschikt is voor een warmtepomp.

Zie deze uitleg:

https://www.eigenhuis.nl/...is-mijn-woning-geschikt#/
De vereniging eigenhuis heb ik niet zoveel mee. En dat zijn er meer hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
henkNL schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:04:
[...]
Mijn idee van de oorzaak is dat bij de eerste douchebeurt de WTW nog koud is, en bij de tweede wel warm(er) is?
Mijn ervaring is dat na twee minuten de WTW wel warm is en niet meer veranderd. En als ik naar jouw grafiekjes kijk dan lijkt er na twee minuten ook niks meer te veranderen (gok ik - want zonder tijd-as).

Dus er lijkt een soort instabiele situatie te ontstaan. Douche gaat aan, CV wordt te warm, CV schakelt af, CV wordt weer te koud, goto start..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Op de uitgang van de WTW zit wel een DS18b20, die moet ik alleen nog op een esp8266 aansluiten, dan kan ik zien wat de temp hiervan doet en hoe snel deze warm wordt.

Zometeen doe ik het max vermogen verlagen, dan vanavond eens zien wat de grafiek doet.
De opentherm monitor laat helaas geen tijd(-as) zien, ik zal eens kijken hoeveel een vakje is, en dat in de screenshot erbij zetten.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-05 21:12

MevrouwDeKat

Miauw

Graag wil ik dit topic bedanken! Ik heb afgelopen November met dit topic de CV installatie in ons huis een heel stuk beter afgesteld. Het is lastig om te zeggen hoeveel % gewonnen is met het afregelen van het systeem. Maar de terugvoer temperatuur is van 85 naar 60 (wil deze winter voor 50 gaan). De CV bleek helemaal niet op ECO te staan, die verandering blijkt helemaal geen gevolgen te hebben gehad voor ons comfort.

We hebben nog oude radiatoren met draaiknoppen, dus ik heb gewerkt met open draaien > Meten > dichtdraaien en streepjes zetten op de ideale stand.

Daarnaast heb ik ook radiatorfolie geplaatst, en het dak beter afgedicht.Het jaarverbruik is van -/+ 1200 m3 naar 950 m3 gegaan! Begin dit jaar hebben we ook kruipruimte isolatie genomen, dus ik verwacht voor komend stookjaar nog een kleine verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
MevrouwDeKat schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:18:
Graag wil ik dit topic bedanken! Ik heb afgelopen November met dit topic de CV installatie in ons huis een heel stuk beter afgesteld. Het is lastig om te zeggen hoeveel % gewonnen is met het afregelen van het systeem. Maar de terugvoer temperatuur is van 85 naar 60 (wil deze winter voor 50 gaan). De CV bleek helemaal niet op ECO te staan, die verandering blijkt helemaal geen gevolgen te hebben gehad voor ons comfort.

We hebben nog oude radiatoren met draaiknoppen, dus ik heb gewerkt met open draaien > Meten > dichtdraaien en streepjes zetten op de ideale stand.

Daarnaast heb ik ook radiatorfolie geplaatst, en het dak beter afgedicht.Het jaarverbruik is van -/+ 1200 m3 naar 950 m3 gegaan! Begin dit jaar hebben we ook kruipruimte isolatie genomen, dus ik verwacht voor komend stookjaar nog een kleine verbetering.
Zo maar (nog) een idee.

Ook nog gedacht aan (zelfgemaakte) radiatorventilatoren of aan CV-buis isolatie(?)

Zie b.v.:

https://www.eigenhuis.nl/...kt-radiatorventilatoren#/

https://www.youtube.com/watch?v=MUD_9DARJFo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

Sermo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:24:
[...]

Zo maar (nog) een idee.

Ook nog gedacht aan (zelfgemaakte) radiatorventilatoren of aan CV-buis isolatie(?)

Zie b.v.:

https://www.eigenhuis.nl/...kt-radiatorventilatoren#/

https://www.youtube.com/watch?v=MUD_9DARJFo
Ik wil komend stookseizoen naar 50 graden op de CV en radiatorventilatoren op de benedenverdieping! :) Nu staat de verwarming sowieso weer uit. De CV buizen zijn al geïsoleerd op de plekken waarop ze geen warmte hoeven af te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:31
MevrouwDeKat schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:18:

Het is hartstikke mooi dat je zo’n eind omlaag bent gegaan in verbruik, maar nu was afgelopen winter natuurlijk een lachertje bij die ervoor. Verbruik per graaddag zul je niet hebben bijgehouden?

En ik neem aan dat je wil gaan voor de 50 graden AANVOERtemperatuur? Of meet je op de retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Graaddagen kan die achteraf ook nog berekenen aan de hand van bekende meterstanden. Hoe meer meterstanden hoe accurater het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

Gramser schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:48:
[...]

Het is hartstikke mooi dat je zo’n eind omlaag bent gegaan in verbruik, maar nu was afgelopen winter natuurlijk een lachertje bij die ervoor. Verbruik per graaddag zul je niet hebben bijgehouden?

En ik neem aan dat je wil gaan voor de 50 graden AANVOERtemperatuur? Of meet je op de retour?
ja, ik bedoelde natuurlijk aanvoertemperatuur ipv retour. Deze winter was inderdaad zacht. Maar ik ga er vanuit dat ik toch ook een hoop zuiniger ben gaan gebruiken. met de oude instellingen werkte het HR gedeelte van de ketel niet eens goed omdat de terugvoer temperatuur zo hoog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Caelorum schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:51:
Graaddagen kan die achteraf ook nog berekenen aan de hand van bekende meterstanden. Hoe meer meterstanden hoe accurater het is.
En meterstanden bijvoegen achteraf bij mindergas.nl vinden ze ook geen probleem

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
In de afgelopen 6 dagen heeft mijn CV ongeveer 1,8 kuub gas verbruikt. Zonde, want we waren helemaal niet thuis! De thermostaat was ook op 16 graden ingesteld en die temperatuur is het in de nacht niet geweest in huis (bouwjaar 2014).

Betreft een Rehema Calenta.
- heb hem nu maar op programma vorst beveiligd gezet (stond op een programma van 17 graden)
- regelstrategie OTC/RTC eco aangezet (stond op otc T-buiten)
- CV instelling pompsturing aan, minimaal CV 6 graden, maximaal 90 graden, geen groepen)
- warm water warmhouden: uit
- tapwater temperatuur: constant 60 graden

We hebben beneden vloerverwarming voor in de winter en een Quooker, dus alleen tapwater nodig voor douche/bad. De verwarming elementen op de 1e/zolder staan uit gedraaid, daar willen we toch niet verwarmen op het moment (misschien wel over een jaar of 12 als de kinderen in de winter in hun slaapkamer willen werken)

[ Voor 21% gewijzigd door President op 29-04-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik heb een landis + gyr maar dan neterxodd G0032. Maar wel een leuke, had ik maar de kraan dicht gedraaid... Kan dat sowieso wel 'zomaar'? Stel dat ik de kraan nu dicht draai tot morgenochtend, kan dat dan kwaad voor mijn CV?

Edit: vannacht heb ik 0 verbruik gehad, net zoals ik vorige week van vrijdag 8u tot zondag 6u geen verbruik had. Ga komende dagen even in de nacht de stand bijhouden, misschien dat het sluipverbruik verdwenen is met de aanpassingen die ik bij de CV heb gedaan

[ Voor 15% gewijzigd door President op 30-04-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@President zolang er druk in de leiding blijft sowieso geen issue. Als de druk onder een bepaalde waarde zakt dan zal na opendraaien van de hoofdkraan eerst de druk langzaam opbouwen, kan een half uur duren, voordat die helemaal open gaat. Maar als dat gebeurd na een nacht dicht zou ik de kraan maar beter meteen dichtdraaien en iemand laten komen. Dat mechanisme is namelijk een beveiliging om te zorgen dat er niet oneindig gas lekt doordat iemand de kraan open zet na bijv. een leiding doorgezaagd te hebben of op andere manier opengemaakt te hebben.

(kwamen we hier achter toen we alles gasloos hadden gemaakt ivm verleggen gasleidingen, gelukkig was de netbeheerder behulpzaam ^_^)

Wel de kanttekening dat de CV in storing kan gaan, maar dat is in principe niet erg. Heb je hooguit het boekje nodig om hem weer aan te zetten. Of je trekt de stekker eruit.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 29-04-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt2109
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Kan iemand mij meer vertellen over het optimaal inregelen van de Remeha Avanta Ace CW5.

De situatie is als volgt: Twee woonlagen, en beneden vloerverwarming als bij verwarming. Woonoppervlak 95 m2, goed geïsoleerd (bj. 1996).

Ik heb op basis van een instructiefilm van de Remeha Tzerra Ace de volgende wijzigen al doorgevoerd op mijn Avanta Ace:

- cv ketel op ECO gezet
- Tapwater op 60 graden
- Aanvoertemperatuur voor verwarmen op 50 graden
- Minimale toeren 3500 (lager gaat ie niet, kon er ook niets aan veranderen)
- Maximale toeren van 9000 naar 3600
- Maximale percentage maximale toer van 100 % naar 60%
- percentage minimale toeren staat op 60% (kan dit niet lager zetten!)

Heb ik nu iets geks gedaan? Er is nog niet veel bekend op forums over deze Avanta Ace. Dus hopelijk is hier iemand met kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36
Roberttt2109 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:40:
Kan iemand mij meer vertellen over het optimaal inregelen van de Remeha Avanta Ace CW5.

De situatie is als volgt: Twee woonlagen, en beneden vloerverwarming als bij verwarming. Woonoppervlak 95 m2, goed geïsoleerd (bj. 1996).

Ik heb op basis van een instructiefilm van de Remeha Tzerra Ace de volgende wijzigen al doorgevoerd op mijn Avanta Ace:

- cv ketel op ECO gezet
- Tapwater op 60 graden
- Aanvoertemperatuur voor verwarmen op 50 graden
- Minimale toeren 3500 (lager gaat ie niet, kon er ook niets aan veranderen)
- Maximale toeren van 9000 naar 3600
- Maximale percentage maximale toer van 100 % naar 60%
- percentage minimale toeren staat op 60% (kan dit niet lager zetten!)

Heb ik nu iets geks gedaan? Er is nog niet veel bekend op forums over deze Avanta Ace. Dus hopelijk is hier iemand met kennis van zaken.
Bij vloerverwarming zou ik de aanvoer temp lager verwachten?

Geen idee wat een normaal toerental is, moduleert ie dat zelf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
olafmol schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:57:
[...]

Bij vloerverwarming zou ik de aanvoer temp lager verwachten?

Geen idee wat een normaal toerental is, moduleert ie dat zelf niet?
En waarom verwacht je dat dan?

( denk aan de twee typen vloerverwarmings verdelers.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
President schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:11:
In de afgelopen 6 dagen heeft mijn CV ongeveer 1,8 kuub gas verbruikt. Zonde, want we waren helemaal niet thuis! De thermostaat was ook op 16 graden ingesteld en die temperatuur is het in de nacht niet geweest in huis (bouwjaar 2014).

Betreft een Rehema Calenta.
- heb hem nu maar op programma vorst beveiligd gezet (stond op een programma van 17 graden)
- regelstrategie OTC/RTC eco aangezet (stond op otc T-buiten)
- CV instelling pompsturing aan, minimaal CV 6 graden, maximaal 90 graden, geen groepen)
- warm water warmhouden: uit
- tapwater temperatuur: constant 60 graden

We hebben beneden vloerverwarming voor in de winter en een Quooker, dus alleen tapwater nodig voor douche/bad. De verwarming elementen op de 1e/zolder staan uit gedraaid, daar willen we toch niet verwarmen op het moment (misschien wel over een jaar of 12 als de kinderen in de winter in hun slaapkamer willen werken)
Ik heb nu dezelfde gas stand als 24 uur geleden, de CV is afgelopen nacht niet ineens gas gaan verbruiken en ook overdag niet. Morgenochtend nog even controleren en het dan weer een paar dagen aanzien, hopelijk kan ik over een paar dagen een vreugdedansje doen en is het klaar met de energie verspilling :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
ik kom me hier ook maar eens melden en hoop wat bij te dragen aan de reeks. Gisteren eindelijk mijn 11 radiatoren waterzijdig ingeregeld. Het werd in de woonkamer nooit echt lekker warm, en na alle radiatoren meermaals te zijn nagelopen in een tijdsbestek van ca. 1,5 uur, meen ik nu alle radiatoren op een factor 80% retourtemperatuur t.o.v. aanlevertemperatuur te hebben. Bij 1 radiator lukt me dit niet goed, die is sowieso niet via het binnenwerk inregelbaar lijkt het, en de temperatuur is in die kamer eigenlijk altijd goed (zolderkamer pal op het zuiden). Ik heb het voor nu maar gelaten. Kijken wat het binnenklimaat wordt komende winter. Verder ook het ketelvermogen aangepast, dat bleek gek genoeg flink te laag t.o.v. vermogen radiatoren en inhoud huis. Aan de andere kant dan wel weer de aanlevertemperatuur op 60 graden gezet en de bijbehorende stooklijninstelling. 50 graden en naar LTV-radiatoren durf ik nog niet aan, dan eerst maar eens de kozijnen en/of glas aanpassen en algeheel de kieren nalopen.

Dit alles heb ik gedaan met het setje dat je op cv-inregelen.nl kunt kopen. Geen reclame, maar een tip. Zag er prima uit, net boekje met uitleg. Pompsnelheid etc. zit ik liever niet aan. Ik heb een modulerende ketel die dat naar mijn idee het beste in staat is allemaal zelf te bepalen. Nadraaitijd van deze pomp was sowieso al erg laag vanuit de fabrieksinstelling.

In de komende jaren ga ik hopelijk verder met cv-tunen, tot het moment dat we op een warmtepomp over kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tiffanylampje op 11-05-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
henkNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:46:
Op de uitgang van de WTW zit wel een DS18b20, die moet ik alleen nog op een esp8266 aansluiten, dan kan ik zien wat de temp hiervan doet en hoe snel deze warm wordt.

Zometeen doe ik het max vermogen verlagen, dan vanavond eens zien wat de grafiek doet.
De opentherm monitor laat helaas geen tijd(-as) zien, ik zal eens kijken hoeveel een vakje is, en dat in de screenshot erbij zetten.
Inmiddels heb ik het volgende gewijzigd:
-Max warm water vermogen (parameter 4?) op 80% gezet, dus al flink lager. Hier merk ik onder de douche helemaal niets van.
-SWW temperatuur langzaam aan verhoogd en staat nu op 65 graden.

Inmiddels is wel duidelijk dat douchebeurt 1 goed gaat, komt er dan binnen een kwartier een tweede, dan komt ie in een bepaalde status dat ie niet meer rustig draait, zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMr03Ca3zGeq0c1E3h6A_6DZJa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DI7JC3JrsrrdP4vBz7Fg1EbX.jpg?f=user_large

Iemand nog een tip voor deze Intergas HRE 36/30? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:09
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CZTBDCmN/Screenshot-20220511-074050-nl-homewizard-android-energy.jpg

Iemand een idee of deze piekjes standaard zo horen, of dat dit door een bepaalde instelling kom?

CV staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
NeutraleTeun schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:45:
[Afbeelding]

Iemand een idee of deze piekjes standaard zo horen, of dat dit door een bepaalde instelling kom?

CV staat uit.
boilertje warmhouden?

functie boiler warmhouden op eco of uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dat of een lek gasblok of een oude CV ketel met waakvlam.

Ik zag het hier overigens ook tot een paar dagen terug, maar dan met nog iets minder verbruik. Nu staat de zelflerende aan/uit thermostaat al een week uit (op 15 graden) en zie ik het niet meer terug. Ik denk dat het ding hier gewoon elk uur even een signaaltje gaf en meteen weer stopte en daar nu mee is opgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:25
Na heeeel veel gelezen te hebben in dit topic heb ik een vraag.

Situatie als volgt.
Woonkamer met 2 radiatoren
normale knoppen zonder thermostaat want, Isense.
Waterzijdig ingeregeld via voetventiel.

Via voetventiel is er kans op verstoppen.
Dus ik wil via de radiator kraan instellen.
Waarom zouden V exact kranen beter zijn dan de gewone radiator kraan dichter zetten en zo te laten staan om waterzijdig in te regelen?
Er staan bijna nooit extra radiatoren open in huis behalve 2 kleine in de hal en wc en een designradiator met rtl ventiel en een paar meter vloerverwarming.

Dus welk voordeel heeft V exact kraan tov gewone kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

3dmazter schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:52:
Na heeeel veel gelezen te hebben in dit topic heb ik een vraag.

Situatie als volgt.
Woonkamer met 2 radiatoren
normale knoppen zonder thermostaat want, Isense.
Waterzijdig ingeregeld via voetventiel.

Via voetventiel is er kans op verstoppen.
Dus ik wil via de radiator kraan instellen.
Waarom zouden V exact kranen beter zijn dan de gewone radiator kraan dichter zetten en zo te laten staan om waterzijdig in te regelen?
Er staan bijna nooit extra radiatoren open in huis behalve 2 kleine in de hal en wc en een designradiator met rtl ventiel en een paar meter vloerverwarming.

Dus welk voordeel heeft V exact kraan tov gewone kraan.
Het voordeel is dat je veel nauwkeuriger kan inregelen.
Bij een gewone kraan is het een kwestie van open of dicht draaien tot je een goede balans hebt tussen aanvoer en retour.
Bij een v-exact (of een andere instelbare kraan) zet je de kraan op stand 2 bijvoorbeeld, wordt het niet warm of duurt te lang naar stand 3 en zo verder.
Nadeel van gewone kraan is ook dat als je het goed hebt staan en er draait iemand aan kan je weer overnieuw beginnen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
edsandje schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Het voordeel is dat je veel nauwkeuriger kan inregelen.
Bij een gewone kraan is het een kwestie van open of dicht draaien tot je een goede balans hebt tussen aanvoer en retour.
Bij een v-exact (of een andere instelbare kraan) zet je de kraan op stand 2 bijvoorbeeld, wordt het niet warm of duurt te lang naar stand 3 en zo verder.
Nadeel van gewone kraan is ook dat als je het goed hebt staan en er draait iemand aan kan je weer overnieuw beginnen.
Nu komt er niemand aan de kranen hier en zou eventueel de knop er nog af kunnen schroeven dacht ik.
Maar wellicht zijn die v exact toch makkelijker.
Vraag me af of de app voor de heimeijer eclipse knoppen ook voor de v exact geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 14:27
Vraagje; ik heb een Intergas Kompakt HRE36/30 CV-ketel hangen die alleen gebruikt wordt voor warm water in de badkamer, huis wordt verwarmd middels een Brink heteluchtverwarming (gasgestookt) en warm water beneden (keuken) komt van de Quooker (zit uberhaupt geen warmwateraansluiting in de keuken, dus Quooker leeg is koud water). De temperatuur van het tapwater staat nu op 60 graden, het lijkt mij (als leek...) dat die wel een graad of 10 omlaag kan? Immers douche je nooit met zulke temperaturen dus ben je water aan het warmstoken om het vervolgens weer te vermengen met koud water bij de douchekraan.

Is dit logisch? Nog andere tips en tricks om m'n gasverbruik wat omlaag te krijgen? CV temperatuur staat op 80 graden, maar wordt dus niet gebruikt, kan het nog kwaad dat die op 80 blijft staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
The_Admin schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:25:
Vraagje; ik heb een Intergas Kompakt HRE36/30 CV-ketel hangen die alleen gebruikt wordt voor warm water in de badkamer, huis wordt verwarmd middels een Brink heteluchtverwarming (gasgestookt) en warm water beneden (keuken) komt van de Quooker (zit uberhaupt geen warmwateraansluiting in de keuken, dus Quooker leeg is koud water). De temperatuur van het tapwater staat nu op 60 graden, het lijkt mij (als leek...) dat die wel een graad of 10 omlaag kan? Immers douche je nooit met zulke temperaturen dus ben je water aan het warmstoken om het vervolgens weer te vermengen met koud water bij de douchekraan.

Is dit logisch? Nog andere tips en tricks om m'n gasverbruik wat omlaag te krijgen? CV temperatuur staat op 80 graden, maar wordt dus niet gebruikt, kan het nog kwaad dat die op 80 blijft staan?
Als je ketel een combiketel is zonder interne boiler, maw koud kraanwater wordt meteen opgewarmd, kun je de tapwatertemperatuur gerust 10 °C lager zetten naar 50 °C. Maar waarom daar stoppen?

Je kunt het ook op 40 °C zetten, dichtbij de douchetemperatuur van 38 °C.

De vraag is echter of je hiermee gas bespaart. Stel dat je 100 liter water per dag van 38 °C gebruikt om te douchen. De mengkraan gebruikt dan een deel water van 60 °C en een deel koud kraanwater van zegge 10 °C.
Als je straks de temperatuur omlaag zet naar 40 °C en we gaan ervan uit dat er water van 38 °C uit de mengkraan komt dan verbruik je nog steeds 100 liter water per dag. Alleen levert de ketel nu al het water. De energie, dus gas, die hiervoor is gebruikt is nagenoeg hetzelfde.

Omdat het tapwater niet als retour wordt gebruikt om de rookgassen af te koelen blijft het rendement van de ketel even hoog.

Als je het cv-circuit niet gebruikt dan zet het wijzigen van de Ta van 80 °C ook weinig zoden aan de dijk.

Nog tips? Ja, je betaalt nu best veel door de huidige gasprijzen en vastrecht gok ik. Beste optie is om op termijn over te stappen naar een warmtepompboiler of elektrische doorstromer. De vraag is echter wat de terugverdientijd is en of je het überhaupt terugverdient.

Wist je dat Brink ook warmtepompen lijkt te hebben die werken met heteluchtverwarming? Heb me er niet in verdiept, dus weet niet wat de COP hiervan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Je bent opzoek naar minder gasverbruik?

Jouw probleem is de hetelucht verwarming. Dat kun je nu heel makkelijk uitvinden door een account aan te maken op mindergas.nl, met deze buiten temperaturen is je verbruik alleen voor warmwater. De rest is verwarming. Reken maar uit.

Heb je HR lucht verwarming of nog een oud systeem met slecht rendement?

Een ander probleem met hetelucht verwarming is dat je vaak over geventileerd bent. En dus meer gas verstookt dan nodig is. Volgend probleem is dat je niet gericht kunt stoken (meestal) maar gelijk alles in huis verwarmd.

Dat idee van @Superbeagle met warmte pomp is een goede maar je blijft waarschijnlijk over geventileerd en met een hoog verbruik zitten. Een tot 4 airco's kan ook een redelijke oplossing zijn, gericht verwarmen en koelen.

Je zult veel lezen dat warme lucht aangepast wordt en vervangen door indirect gestookt of gewoon cv ketel met radiatoren. De besparingen zijn niet altijd realistisch, mensen hebben vaak gelijk bij de verwarmings aanpassing veel geiisoleerd of overgegaan naar HR++ glas. Je krijgt dan een vertekend beeld.
Ik ken ook huizen die geen retour lucht pijpen hebben maar de kruipruimte als retour lucht gebruiken. Al dat beton daar beneden sta je dus ook op te warmen. (het huis voelt wel als een warme jas maar 5500 kuub weer als een koude douche)

Je eerste vriend blijft beter isoleren.
(In Nederland zijn huizen met luchtverwarming ook meestal de grotere huizen en vaak vrijstaand, beter isoleren pakt dan heel goed uit.)

Succes met je oplossing want aan1 avondje googlen heb je denk ik niet genoeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Superbeagle schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:09:
[...]

Als je ketel een combiketel is zonder interne boiler, maw koud kraanwater wordt meteen opgewarmd, kun je de tapwatertemperatuur gerust 10 °C lager zetten naar 50 °C. Maar waarom daar stoppen?

Je kunt het ook op 40 °C zetten, dichtbij de douchetemperatuur van 38 °C.

De vraag is echter of je hiermee gas bespaart. Stel dat je 100 liter water per dag van 38 °C gebruikt om te douchen. De mengkraan gebruikt dan een deel water van 60 °C en een deel koud kraanwater van zegge 10 °C.
Als je straks de temperatuur omlaag zet naar 40 °C en we gaan ervan uit dat er water van 38 °C uit de mengkraan komt dan verbruik je nog steeds 100 liter water per dag. Alleen levert de ketel nu al het water. De energie, dus gas, die hiervoor is gebruikt is nagenoeg hetzelfde.

Omdat het tapwater niet als retour wordt gebruikt om de rookgassen af te koelen blijft het rendement van de ketel even hoog.
De eventuele besparing zit vooral in het opgewarmde water dat je niet gebruikt. Dus in het stuk leiding van de ketel naar de tappunten. Bij een lang leidingtraject met dikke leidingen kun je daar het beste zo koud mogelijk water in stoppen.

Met mijn Intergas XTreme 36 ketel gaat het mis als ik de tapwatertemperatuur lager zet dan 45 graden, gek genoeg.
Als ik de watertemperatuur lager instel dan gaat de ketel pendelen bij tapvraag (de mengkraan in de douche kan dan het water niet meer op temperatuur houden)
Als je het cv-circuit niet gebruikt dan zet het wijzigen van de Ta van 80 °C ook weinig zoden aan de dijk.

Nog tips? Ja, je betaalt nu best veel door de huidige gasprijzen en vastrecht gok ik. Beste optie is om op termijn over te stappen naar een warmtepompboiler of elektrische doorstromer. De vraag is echter wat de terugverdientijd is en of je het überhaupt terugverdient.

Wist je dat Brink ook warmtepompen lijkt te hebben die werken met heteluchtverwarming? Heb me er niet in verdiept, dus weet niet wat de COP hiervan is.
@The_Admin Dat dus. Zo snel mogelijk die gasketel er uit. kijk eens naar een goede warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Waarom heeft honeywell deze zone klep gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kor0q2E2Q3jG7FeGsK-Y8cirGbk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nf9oB7kP7JJGGH3UmhaEAqjV.jpg?f=fotoalbum_small

Een kogelkraan met motortje geeft dezelfde functionaliteit. Misschien is de stromings weerstand wel lager?

Vraag borrelde zomaar in me op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
De temperatuur van het tapwater staat nu op 60 graden, het lijkt mij (als leek...) dat die wel een graad of 10 omlaag kan?
Sorry, dit is een topic over gasbesparing. Dus reacties op deze post zijn on topic. Maar ik moet even off topic voor de veiligheid. Zet de tapwatertemperatuur niet lager dan 60 graden ivm tegengaan/voorkomen van legionella. Het vermenigvuldigt zich tussen 25 en 55 graden, bij een temperatuur van 60 graden wordt het in twee minuten gedood.

Dus als het qua gasbesparing al weinig uitmaakt, is het bovenstaande ook een reden om het niet te doen.

edit: typefoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
DaKo2019 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Sorry, dit is een topic over gasbesparing. Dus reacties op deze post zijn on topic. Maar ik moet even off topic voor de veiligheid. Zet de tapwatertemperatuur niet lager dan 60 graden ivm tegengaan/voorkomen van legionella. Het vermenigvuldigt zich tussen 25 en 55 graden, bij een temperatuur van 60 graden wordt het in twee minuten gedood.

Dus als het qua gasbesparing al weinig uitmaakt, is het bovenstaande ook een reden om het niet te doen.

Er zitten ook wat fouten in je temperaturen. Legionella sterft af vanaf 50 graden, en op 55 graden is legionella in 2 uur dood.
Mijn boiler staat al jaren op 50 graden met een delta van 2,5 graden. Dus op 47,5 begint die de boiler op te stoken, Bij 52,5 slaat de opwarming af, maar door het nadraaien stijgt de temperatuur nog tot 55 graden.

Geen gevaar dus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
DaKo2019 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Legionella is geen risico bij doorstroomverwarmers, en dat zijn alle combi-ketels als ik het goed heb. Zo ook de Kombi Kompact HRE van @The_Admin

De reden is simpel: bij doorstroomverwarmers wordt geen tapwater op temperatuur in een vat op voorraad gehouden zoals bij boilers. Koud water van circa 10 °C wordt op dat moment opgewarmd. Knappe legionella die in zo’n korte tijd kan groeien. Dat is ook de enige reden waarom combi-ketels zoveel vermogen hebben.

Het enige dat op temperatuur wordt gehouden bij combi-ketels is de warmtewisselaar zodat koud water sneller wordt opgewarmd. Het warme water wordt echter aan de cv-zijde warm gehouden en dus gescheiden van het tapwater. Deze functie kun je uitzetten om gas te besparen. Het duurt dan iets langer voordat er warm water uit de kraan komt.

Kortom, heb je een combi-ketel of andere doorstroomverwarmer, dan mag je de tapwater temperatuur instellen naar wens. Heb je een boiler daarentegen, dan is een legionella cyclus wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Superbeagle mits je de ketel vaak genoeg gebruikt. Niet voor niets dat in de handleiding die een paar pagina's terug is geplaatst staat dat je lager dan 60 kan zolang je elke dag gebruik maakt van het warme water.

Maarja, sowieso verstandig periodiek te gebruiken want er blijft namelijk altijd wel iets van warm water achter in de CV en waterleidingen eromheen.

[ Voor 26% gewijzigd door Caelorum op 23-05-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Superbeagle schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Legionella is geen risico bij doorstroomverwarmers, en dat zijn alle combi-ketels als ik het goed heb. Zo ook de Kombi Kompact HRE van @The_Admin

De reden is simpel: bij doorstroomverwarmers wordt geen tapwater op temperatuur in een vat op voorraad gehouden zoals bij boilers. Koud water van circa 10 °C wordt op dat moment opgewarmd. Knappe legionella die in zo’n korte tijd kan groeien. Dat is ook de enige reden waarom combi-ketels zoveel vermogen hebben.

Het enige dat op temperatuur wordt gehouden bij combi-ketels is de warmtewisselaar zodat koud water sneller wordt opgewarmd. Het warme water wordt echter aan de cv-zijde warm gehouden en dus gescheiden van het tapwater. Deze functie kun je uitzetten om gas te besparen. Het duurt dan iets langer voordat er warm water uit de kraan komt.

Kortom, heb je een combi-ketel of andere doorstroomverwarmer, dan mag je de tapwater temperatuur instellen naar wens. Heb je een boiler daarentegen, dan is een legionella cyclus wel aan te bevelen.
De drinkwater experts zijn het niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
leonbong schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:15:
[...]

De drinkwater experts zijn het niet met je eens.
We raken erg off-topic, dus dit is mijn laatste post hierover voordat Thinkpad ingrijpt.
De legionellabacterie kan zich vermenigvuldigen in een warm- watertoestel met een voorraadvat, zoals elektrische boilers en bepaalde typen combiketels, waarin de temperatuur te laag is afgesteld. Een geiser heeft geen voorraadvat, zodat de bacterie geen kans krijgt zich te vermenigvuldigen.
Bron:
Rijksoverheid
Ministerie VROM
Bij doorstroomtoestellen (installaties zonder voorraadvat, zoals geisers of
combiketels) moet de temperatuur van het warme water uit de kraan minimaal 55°C zijn.
Bron:
RIVM

Conclusie:
De overheid zegt dat zolang je warmwatertoestel geen voorraadvat heeft, legionella geen kans krijgt om te groeien. Dit is waar ik naar refereer; geen risico dus.

Het RIVM, verlengde van de overheid, zegt dat ook al heeft je warmwatertoestel geen voorraadvat, je voor de zekerheid het temperatuur toch op min. 55° C moet instellen.

Hier laat ik het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De NEN-1006 schrijft een temperatuur van minimaal 55 graden voor gemeten aan het tappunt. ;) Deze norm is nog steeds geldig en dat staat los van feit of er een boiler is of niet.
Dat vereist toch wel een hogere temperatuur bij je ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 23-05-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Zo klaar met die Nella. ;)

Nog eens proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK9MGp2prvJYFaBnnRLeN4CLPvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nf9oB7kP7JJGGH3UmhaEAqjV.jpg?f=user_large

Een kogelkraan met motortje geeft dezelfde functionaliteit. Misschien is de stromings weerstand wel lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Reptile209

- gers -

Seafarer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:12:

Nog eens proberen:

[Afbeelding]

Een kogelkraan heeft een beroerde regel-karakteristiek. Als hij 10-20% open is, heb je nagenoeg 100% doorlaat beschikbaar. Vooral geschikt voor bijna binair open/dicht. Dit type afsluiter (membraan afsluiter of een gate valve gok ik) heeft een veel beter regelkarakteristiek over het hele bereik van 0-100%.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dan ken je duidelijk niet de constructie van deze Honeywell zoneklep.

Deze is ook ongeschikt om te regelen en in gebruik niet anders dan kogelkraan ik denk wel dat constructie ervoor zorgt dat je niet zo snel waterslag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:16:
Dan ken je duidelijk niet de constructie van deze Honeywell zoneklep.

Deze is ook ongeschikt om te regelen en in gebruik niet anders dan kogelkraan ik denk wel dat constructie ervoor zorgt dat je niet zo snel waterslag krijgt.
Als je een kogelkraan rustig met een motortje dichtdraait dan heb je toch ook geen waterslag?

Ik heb het niet over regelen gehad. Gewoon open/dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Seafarer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:41:
[...]

Als je een kogelkraan rustig met een motortje dichtdraait dan heb je toch ook geen waterslag?
Klopt echter ik denk dat het ontwerp van de honeywell klep de kans op waterslag heel klein maakt.
Ongeacht de snelheid van openen en sluiten.

Deze klep is natuurlijk nauw verwant met de driewegkleppen van honeywell die in basis dezelfde motoren hebben.
Deze honeywell driewegkleppen hebben als voordeel dat er bij het schakelen geen moment is dat de vloeistofstroom is geblokkeerd. Dit is belangrijk bij een CV-ketel die schakelt tussen CV- en tapwaterbedrijf.
Ik heb het niet over regelen gehad. Gewoon open/dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:44:
[...]

Klopt echter ik denk dat het ontwerp van de honeywell klep de kans op waterslag heel klein maakt.
Ongeacht de snelheid van openen en sluiten.

Deze klep is natuurlijk nauw verwant met de driewegkleppen van honeywell die in basis dezelfde motoren hebben.
Deze honeywell driewegkleppen hebben als voordeel dat er bij het schakelen geen moment is dat de vloeistofstroom is geblokkeerd. Dit is belangrijk bij een CV-ketel die schakelt tussen CV- en tapwaterbedrijf.

[...]
Das een goeie inderdaad, er blijft flow mogenlijk.
En honeywell haalt de derde aansluiting weg en je hebt een zoneklep. Ik zag trouwens dat veel kogelkranen toch wat moeite hebben met 90 graden water. Honeywell mag kortstondig naar 120 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De CV ketel gaat er hier uit. We hebben besloten een warmtepomp te laten installeren.

Mocht iemand nog interesse hebben in een tweedehands Intergas XTreme 36, met software-update en met (zelfgemaakte) USB kabel voor de Intergas software. Later dit jaar gaat hij er uit, dus laat maar even weten via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:15
@Blihi wat ga je kopen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De grootste uitdaging hier is vooral de zoneregeling in combinatie met de modulatie-ondergrens (ik ben met hulp van dit topic twee seizoenen bezig geweest om de regeling goed te krijgen met een aanvoertemperatuur van 35 graden).

Ik heb heel lang gezocht naar een warmtepomp met een zo groot mogelijk modulatiebereik. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een Toschiba Estia 8 kW versie. Die levert ruim de nodige 6.5 kW bij -10, maar heeft een ondergrens van 1.5 kW bij +15. Dat is veel minder dan de Intergas XTreme (3.7 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
en wat mag zoiets kosten? ik heb van de toshiba Estia nog nooit gehoord eigenlijk ik hoef geen exacte prijs trouwens maar indicatie? en dan alles over gas er helemaal uit?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 14:51
Blihi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:47:
[...]

De grootste uitdaging hier is vooral de zoneregeling in combinatie met de modulatie-ondergrens (ik ben met hulp van dit topic twee seizoenen bezig geweest om de regeling goed te krijgen met een aanvoertemperatuur van 35 graden).

Ik heb heel lang gezocht naar een warmtepomp met een zo groot mogelijk modulatiebereik. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een Toschiba Estia 8 kW versie. Die levert ruim de nodige 6.5 kW bij -10, maar heeft een ondergrens van 1.5 kW bij +15. Dat is veel minder dan de Intergas XTreme (3.7 kW)
Interessante materie, ben ook begonnen met inlezen.

Echter die 1,5kW bij +15 zegt toch niet zoveel? Bij mij springt de CV niet aan bij een buitentemperatuur van 15 graden.
Heb je ook gegevens bij een lagere buitentemperatuur? Dan kan je immers beter vergelijken met een CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Superbeagle sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Je hoeft geen sorry te zeggen. Ik zag alleen dat veel van jullie vragen al waren beantwoord in het wp topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
maxoss schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Interessante materie, ben ook begonnen met inlezen.

Echter die 1,5kW bij +15 zegt toch niet zoveel? Bij mij springt de CV niet aan bij een buitentemperatuur van 15 graden.
Heb je ook gegevens bij een lagere buitentemperatuur? Dan kan je immers beter vergelijken met een CV
Ik had met de CV dit probleem ook al. Het hele huis heeft zoneregeling, dus totaal 8 verschillende ruimtes met eigen thermostaat.

De badkamer ligt op het noorden en die heeft tot mei nog warmtevraag (maar maar beperkte afgiftecapaciteit).

De woonkamer heeft veel glas op het zuiden en warmt dus in het voor- en naseizoen door de zon wel op, maar koelt ook 's nachts weer af. Die heeft dus warmtevraag gedurende de nacht om 's morgens op temperatuur te zijn.

Door die constante schommeling in warmtevraag is een groot modulatiebereik belangrijk (of je moet met heel grote warmtebuffers gaan werken).

De CV ketel had hier moeite mee, die pendelde af en toe (nou ja, twee jaar geleden was de gemiddelde aan-tijd minder dan een minuut, maar inmiddels was het al veel beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 20:52
Seafarer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:12:

Nog eens proberen:

[Afbeelding]

Dit is een honeywel schuifklep met helemaal dicht of helemaal open via de 24v motor welke in 18 seconden omloopt. De vc8615, sluit je bv aan op een aan/uit thermostaat om via de eindschakeling van het motortje vervolgens de verwarming te laten aanslaan of uit............
Soms geeft dit nog wel eens problemen omdat de schuitklep vuil wordt en dan vervolgens het eindcontact gemaakt blijft waardoor de verwarming blijft doorstoken omdat de vraag niet verbroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
Superbeagle schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Het staat ieder vrij om informatie op internet te zoeken en te interpreteren, ik zou dat ook aanraden. Aangezien het off-topic is, laat ik het hier verder bij.

Edit: ik had een hele reactie staan als slotpleidooi :-), maar zag dat in de nagekomen berichten alles wordt gezegd. Ik hou het hier ook bij. Back to topic dus.

[ Voor 41% gewijzigd door DaKo2019 op 28-05-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:31
Mogelijk voor jullie een domme vraag, maar ik weet het niet.
Ik zou graag van onderstaande gasmeter het verbruik per tijdseenheid willen uitlezen (dus eigenlijk het vermogen), omdat de indruk bestaat, dat in dit gebouw ten eerste al (veel) te grote ketels geïnstalleerd zijn en ten tweede daarbovenop ook nog eens een te grote meter.
Dit is een G16 meter. Opbasis van de max. vermogens van de 3 cv-ketels zou een G10 eigenlijk genoeg zijn, maar gezien mijn vermoeden dat de CV-ketels ook (veel) te groot zijn, zou waarschijnlijk een G6 al genoeg zijn.

Is het mogelijk om bijv. op basis van een knipperend LEDje o.i.d. deze meter uit te lezen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4glAYMYq3JHNl5l7Ip0YAOChrAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwvgdSkkvEQkDgGzPTIfTUvp.jpg?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Zwerius schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:47:
Ik zou graag van onderstaande gasmeter het verbruik per tijdseenheid willen uitlezen (dus eigenlijk het vermogen), omdat de indruk bestaat, dat in dit gebouw ten eerste al (veel) te grote ketels geïnstalleerd zijn en ten tweede daarbovenop ook nog eens een te grote meter.
Dit is een G16 meter. Opbasis van de max. vermogens van de 3 cv-ketels zou een G10 eigenlijk genoeg zijn, maar gezien mijn vermoeden dat de CV-ketels ook (veel) te groot zijn, zou waarschijnlijk een G6 al genoeg zijn.

Is het mogelijk om bijv. op basis van een knipperend LEDje o.i.d. deze meter uit te lezen?
[Afbeelding]
Niet vragen is ............. :)

Ik zie ESMR5 op de meter staan als het goed is dan zou hij verbinding moeten maken met je elektriciteits meter en die is uit te lezen met allerlei domotica. Dan heb je gas en elektrisch in grafieken. Via de P1 poort.

Voorbeeldje:
https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-live-uitlezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-05 17:11
Zwerius schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:47:

[Afbeelding]
In aanvulling op het antwoord van @Seafarer : je zou via de P1 poort van de elektriciteitsmeter het gasverbruik eens per 5min moeten kunnen uitlezen. Hoe dat moet vindt je hier.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
is het belangrijk om bij isoleren van je cv leidingen de retour ook te isoleren?
Je wilt toch een zo laag mogelijke retour temp bij de ketel?
Dus ik dacht dan laat ik de retourleiding overal zonder isolatie zodat de warmte weg kan wat nog over is na alle radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Reptile209

- gers -

3dmazter schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:07:
is het belangrijk om bij isoleren van je cv leidingen de retour ook te isoleren?
Je wilt toch een zo laag mogelijke retour temp bij de ketel?
Dus ik dacht dan laat ik de retourleiding overal zonder isolatie zodat de warmte weg kan wat nog over is na alle radiatoren
Als die leidingen lopen door ruimtes die je toch al verwarmt: geen isolatie. Dan wordt er nog een (klein) beetje extra nuttige warmte afgegeven. Maar als ze door onverwarmde ruimtes gaan, wel isoleren. Anders is het zonde van de warmte (dat maak je niet goed met beter ketel rendement).

Denk dat het in beide gevallen om marginale verschillen gaat overigens. Een leiding is nu eenmaal niet bedoeld om efficiënt warmte af te staan. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Mijn intergas Xtreme 30 heeft software versie 1,91.
Is dit de nieuwste met laag (4kw) modulatie?
Ketel is eind april dit jaar geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

3dmazter schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:13:
Mijn intergas Xtreme 30 heeft software versie 1,91.
Is dit de nieuwste met laag (4kw) modulatie?
Ketel is eind april dit jaar geplaatst
Kun je de p011 op 18% zetten?
Kixtart in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Ik ga het vanmiddag meteen proberen.
Dat is het ingestelde minimum vermogen?
Moest er daarvoor ook niet iets aan het gasblok afgesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

3dmazter schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Zelf heb ik zo goed mogelijk dit topic gevolgd en heb hier niks over gelezen. Misschien heeft iemand nog input, maar verder ga ik er vanuit dat dat goed komt: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:26
Helaas... >:)
[Afbeelding]

Wellicht minder leidingruis bij bijna dicht? En ik kan me wel voorstellen dat van bijna dicht naar dicht inderdaad ook abrupter gaat bij een kogelkraan.

Bij een 3-weg is de vloeiende overgang wel belangrijk (pomp kan blijven draaien als gastoestel verbranding als was gestart en schakelt over van CV naar SWW).

Er zijn trouwens ook 3-weg 'kranen' die een bijna lineaire overgang hebben tussen de 2 schakelpunten én een hoge doorstroom hebben. Bijvoorbeeld: https://esbe.eu/group/products/rotary-valves/vrg230
Superbeagle schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:32:
[...]

We raken erg off-topic, dus dit is mijn laatste post hierover voordat Thinkpad ingrijpt.
Lijkt me toch vrij belangrijk onderwerp. Zeker ook in dit topic waar veel mensen instellingen van hun warmwaterapparatuur aan passen.

Er is iig een heel topic m.b.t. boilers: Voorkomen legionella in boilers
Conclusie:
De overheid zegt dat zolang je warmwatertoestel geen voorraadvat heeft, legionella geen kans krijgt om te groeien. Dit is waar ik naar refereer; geen risico dus.

Het RIVM, verlengde van de overheid, zegt dat ook al heeft je warmwatertoestel geen voorraadvat, je voor de zekerheid het temperatuur toch op min. 55° C moet instellen.

Hier laat ik het bij.
De conclusie is zo onvolledig; beide delen moeten gecombineerd zijn:
  • Als je een doorstroomapparaat hebt én de watertemperatuur bij het tapwaterpunt is minimaal 55°C dan is er geen (verwaarloosbaar) legionellagevaar bij normaal gebruik.
  • Heb je een boiler dan dient de minimumtemperatuur 60°C te zijn.
Voor beide geldt dat de installatie ook aan alle overige normeisen moet voldoen (bv geen afgedopte stukken leiding).

PS Er wordt aan gewerkt (voor zover ik weet is het nog niet vastgelegd) de normering aan te passen.

Afwijking van bovenstaande wordt dan mogelijk indien aanvullende maatregelen zijn getroffen. M.b.t. tot een boilervat kan dit bijvoorbeeld zijn dat er volledige menging tijdens een legionella-run wordt uitgevoerd door een externe pomp.

offtopic:
Casus van een kennis: 'energiezuinig' huis gekocht dat veelvuldig was verbouwd (aangepast). Overal leidingstukken die aan het einde waren afgedopt, koper en meerlagenbuis door elkaar en een boiler die op een lekker zuinige temperatuur stond afgesteld (weerstandje naast thermistor geknoopt) en geen legionellaruns kon doen. De kennis wilde een mooie verneveldouche gaan gebruiken en dat heb ik hem maar afgeraden.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
The Lord schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Lijkt me toch vrij belangrijk onderwerp. Zeker ook in dit topic waar veel mensen instellingen van hun warmwaterapparatuur aan passen.

Er is iig een heel topic m.b.t. boilers: Voorkomen legionella in boilers

[...]
De conclusie is zo onvolledig; beide delen moeten gecombineerd zijn:
  • Als je een doorstroomapparaat hebt én de watertemperatuur bij het tapwaterpunt is minimaal 55°C dan is er geen (verwaarloosbaar) legionellagevaar bij normaal gebruik.
  • Heb je een boiler dan dient de minimumtemperatuur 60°C te zijn.
Voor beide geldt dat de installatie ook aan alle overige normeisen moet voldoen (bv geen afgedopte stukken leiding).

PS Er wordt aan gewerkt (voor zover ik weet is het nog niet vastgelegd) de normering aan te passen.

Afwijking van bovenstaande wordt dan mogelijk indien aanvullende maatregelen zijn getroffen. M.b.t. tot een boilervat kan dit bijvoorbeeld zijn dat er volledige menging tijdens een legionella-run wordt uitgevoerd door een externe pomp.
Het zal altijd een welles-nietes discussie blijven vrees ik. Dit is Tweakers, dus ik ga ervan uit dat de bezoekers hier zelf in staat zijn om op basis van informatie een conclusie te kunnen trekken.

Ik vind dat Legionella geen onderwerp is van Gas besparen dmv CV-tuning. Het heeft wel een raakvlak mee.

Ik raad iedereen aan om het onderzoek van de RIVM te lezen naar de oorzaken van de Legionella uitbraak te Bovenkarspel waar het allemaal mee begon.

Om een idee te geven over de mate van risico op Legionella hierbij de bevindingen:

Het water heeft maanden(!) in de leidingsystemen gelegen bij een T van 30 °C. Vervolgens is datzelfde water gedurende meerdere dagen zonder te verversen op een T van 37 °C in een whirlpool gebruikt. Pas na 4 dagen heeft de Legionella concentratie in die whirlpool gevaarlijk hoge concentraties bereikt.

Ik blijf erbij dat risico op thuisbesmetting verwaarloosbaar klein is.

Ik ben op de hoogte dat er geluiden opgaan om de norm van 55 °C te verlagen. Dat zou nooit een optie zijn als de risico’s hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Superbeagle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Het zal altijd een welles-nietes discussie blijven vrees ik. Dit is Tweakers, dus ik ga ervan uit dat de bezoekers hier zelf in staat zijn om op basis van informatie een conclusie te kunnen trekken.

Ik vind dat Legionella geen onderwerp is van Gas besparen dmv CV-tuning. Het heeft wel een raakvlak mee.

Ik raad iedereen aan om het onderzoek van de RIVM te lezen naar de oorzaken van de Legionella uitbraak te Bovenkarspel waar het allemaal mee begon.

Om een idee te geven over de mate van risico op Legionella hierbij de bevindingen:

Het water heeft maanden(!) in de leidingsystemen gelegen bij een T van 30 °C. Vervolgens is datzelfde water gedurende meerdere dagen zonder te verversen op een T van 37 °C in een whirlpool gebruikt. Pas na 4 dagen heeft de Legionella concentratie in die whirlpool gevaarlijk hoge concentraties bereikt.

Ik blijf erbij dat risico op thuisbesmetting verwaarloosbaar klein is.

Ik ben op de hoogte dat er geluiden opgaan om de norm van 55 °C te verlagen. Dat zou nooit een optie zijn als de risico’s hoog zijn.
Heel raar dat legionella in België nooit een ding is, waarschijnlijk omdat hier niet iets meer chloor aan het drinkwater wordt toegevoegd.

In elk geval, legionella besmettingen die in de pers komen hadden de laatste jaren nooit een orginie in een woning.

En een jacuzzi die je constant op 37 graden houdt, daar hoort af en toe wat chloor bleekwater in.

Hier staat de boiler rustig op 50 graden ingesteld, door de hysteresis (stoken tot 52,5, en de naloop naar 55°) zie ik echt geen enkel risico. Die gaat dus minstens 2 maal per dag naar 55° en dat is legionella dood na een uur. Op 50 graden, na ca 2 uur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:26
Tommie12 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:38:
Heel raar dat legionella in België nooit een ding is, waarschijnlijk omdat hier niet iets meer chloor aan het drinkwater wordt toegevoegd.
Dat beetje chloor doet niets tegen legionella.
In elk geval, legionella besmettingen die in de pers komen hadden de laatste jaren nooit een orginie in een woning.
Zo ook in NL. Echter of alle individuele besmettingen worden opgemerkt, gemeld en onderzocht? Volgens mij had iemand daar wel een onderzoeksresultaat van gepost in het Legionella topic.
En een jacuzzi die je constant op 37 graden houdt, daar hoort af en toe wat chloor bleekwater in.
Een jacuzzi behoort regelmatig ontsmet te worden. Of je hebt hem altijd vol met 100% chloor. Dat kan natuurlijk ook. ;)
Hier staat de boiler rustig op 50 graden ingesteld, door de hysteresis (stoken tot 52,5, en de naloop naar 55°) zie ik echt geen enkel risico. Die gaat dus minstens 2 maal per dag naar 55° en dat is legionella dood na een uur. Op 50 graden, na ca 2 uur.
Tsja, ik sluit me bij Superbeagle aan:
Superbeagle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:19:

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Kixtart schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Zelf heb ik zo goed mogelijk dit topic gevolgd en heb hier niks over gelezen. Misschien heeft iemand nog input, maar verder ga ik er vanuit dat dat goed komt: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Nee ik kan p011 niet lager dan 22 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-06 10:37
Weet iemand toevallig of er nog iets te tunen valt aan mijn oude agpo domina vr ketel van 16 jaar oud welke gas verbruikt als water en een ondergrens van modulatie heeft van 45% op 28KW model F124E? 10M3 gas op een dag in de winter boven de 0C haalt hij makkelijk in een slecht geïsoleerd huurhuis... Heb de huurvereniging vriendelijk verzocht het oude onzuinige apparaat te vervangen ongeveer een jaar geleden maar geen gehoor. Er zit ook geen aansluiting voor de afvoer van condenswater voor een eventuele Hr ketel op zolder waar de cv hangt als ik het goed zie..

Edit: Advies is zeer welkom en eventueel ook prima via dm als het offtopic gaat

[ Voor 57% gewijzigd door quadrofource op 09-06-2022 20:24 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
quadrofource schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:27:
Weet iemand toevallig of er nog iets te tunen valt aan mijn oude agpo domina vr ketel van 16 jaar oud welke gas verbruikt als water en een ondergrens van modulatie heeft van 45% op 28KW model F124E? 10M3 gas op een dag in de winter boven de 0C haalt hij makkelijk in een slecht geïsoleerd huurhuis... Heb de huurvereniging vriendelijk verzocht het oude onzuinige apparaat te vervangen ongeveer een jaar geleden maar geen gehoor. Er zit ook geen aansluiting voor de afvoer van condenswater voor een eventuele Hr ketel op zolder waar de cv hangt als ik het goed zie..

Edit: Advies is zeer welkom en eventueel ook prima via dm als het offtopic gaat
De ketel kan niet veel meer mee dan gewoon vervangen.

Als het een beetje meezit dan zit er wel een riool ontluchting, daar kun je wel een afvoer maken. Eventueel de badkamer die dichtbij zit.
Edit : hoeveel gas verstook je per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-06 10:37
Seafarer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:00:
[...]

De ketel kan niet veel meer mee dan gewoon vervangen.

Als het een beetje meezit dan zit er wel een riool ontluchting, daar kun je wel een afvoer maken. Eventueel de badkamer die dichtbij zit.
Edit : hoeveel gas verstook je per jaar?
Het jaarverbruik op jaarbasis moet ik even nakijken er hangt wel een digitale gasmeter dus dat moet ik waarschijnlijk wel kunnen zien

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
Ik heb gemaild naar de winkel waar ik mijn ketel gekocht heb naar aanleiding van het updaten van de software van de Xtreme 30.
Ik kreeg meteen mail dat ze het doorgegeven hebben aan intergas.
En 2 uur later werdt ik gebeld door intergas voor een afspraak voor volgende week maandag ochtend.
Snelle service dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
3dmazter schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:20:
Ik heb gemaild naar de winkel waar ik mijn ketel gekocht heb naar aanleiding van het updaten van de software van de Xtreme 30.
Ik kreeg meteen mail dat ze het doorgegeven hebben aan intergas.
En 2 uur later werdt ik gebeld door intergas voor een afspraak voor volgende week maandag ochtend.
Snelle service dus.
Ze zitten hier mee te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safetyman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-04 11:47
Op zoek naar wat nadere informatie over de SpiroCombi MB3 kwam ik jouw wat oudere post tegen. In antwoord op jouw vraag hoe de Spirocombi te installeren, geef ik hierbij de letterlijke tekst van Spirotech zelf. Lees maar " SpiroCombi MB3 is a combined air and dirt separator. In a NEW system, the best position for the SpiroCombi MB3 is at the HOTTEST point of the system, therefore installed in the flow FROM the boiler.
When adding a SpiroCombi MB3 to an EXISTING system, where there is potential for dirt and corrosion, the SpiroCombi MB3's preferred position would be in the RETURN pipe TO the boiler. Either way , rest assured the SpiroCombi MB3 will provide adequate protection from air and dirt. Einde informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Monteur is langsgeweest.
Alles was goed ingesteld en kon niet zachter.
P011 staat nog op 22 maar fan toerental gaat wel naar 1250rpm wat overeenkomt met 3.6Kw.
dat er nog 6kw weergegeven wordt was een software probleem.
Wordt aan gewerkt maar dat kan even duren.
Hij draait dus prima zo af fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mijn intergas xtreme 36 gaat terug naar 1200 toeren en geeft dan ook netjes 4 aan op het display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:00
Gisteren onze Intergas HRE 28/24 even teruggebracht naar CW3. Max vermogen tapwater staat nu op 85%, wat overeenkomt met het vermogen van modelletje kleiner.

Wat me opvalt is dat ketel tijdens een douchebeurt met waterbesparende douchekop steeds aan het pendelen is: stookt het water op met max vermogen totdat 55 graden is bereikt, toert dan af naar minimaal vermogen en schiet dan door naar 70 graden. Je hoort de thermostaat dan gewoon steeds harder knijpen tot uiteindelijk de boel uitvalt en de ketel hetzelfde kunstje weer gaat doen als de 41 graden bereikt is.
Nu met 85% vermogen gebeurt nog hetzelfde, maar gaat ie tot 64 graden en loopt ie daarna op minimaal vermogen terug naar de ingestelde 55 graden, om dan ook stabiel te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

3dmazter schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Officieel:
Een CV ketel word afgesteld op Laaglast en Hooglast.
Als je doormiddel van de parameters Laaglast en Hooglast versteld, kan het zijn dat je CV ketel rookgaszijdig opnieuw afgesteld moet worden.

Praktijk:
De afstelling blijft vrijwel lineair, zou deze iets afwijken is dit meestal wel binnen de afstellingstolerantie van de fabrikant.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij de update van de Intergas Xtreme 36 moest laaglast echt opnieuw afgesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Hoi,

Wie van jullie kan me iets uitleggen met betrekking tot onderstaande vraag. Ik was heel lang aan het kijken naar een warmtepomp maar omdat de cv ketel een oud beestje was heb ik in April een Nefit trendline II laten hangen zodat we voorlopig vooruit kunnen.

Het hele warmtepomp verhaal schiet allemaal niet op (duur lastig te verkrijgen jullie kennen het wel) maar wie kan me vertellen of het volgende slim is.

mijn plan is om de woning aan de ene kant te verwarmen met
  • een 5kw airco (ururu sarara) voor de woonkamer en tuinkamer.
  • De badkamer, toilet beneden en keuken via de trendline
  • De trendline zal daarnaast ook nog het warme water voor de woning verzorgen.
Om nu de regeling van de Keuken badkamer en toilet te verzorgen was ik aan het denken aan een tado of honeywel systeem.

Mijn vraag is de volgende:
De trendline kan in de laagste stand 7kw aan vermogen maken, en dit gaat zowiezo te veel zijn voor de keuken badkamer en toilet (als ik de radiatoren optel kom ik ergens rond de 4kw bij 75-65 20gr ik kan eventueel de gang laten mee lopen als dat makkelijker is dan gaat het geheel naar 5.5kw ongeveer).

Gaat dit werken of gaat dit pendelen als een malle ( en zo ja is dit ene probleem) of meot er eventueel om het rustiger te maken een buffervat tussen?

het idee is om de grootste verwarmde ruimtes via de airco te doen, en hiermee zone regeling te maken. indien de airco de keuken nog een beetje kan meepakken (ligt een beetje moeilijk qua luchtstroming) dan is dit natuurlijk meegenomen.

Gasloos gaat hiermee zeker niet lukken maar wellicht wel een flinke hap uit het gas verbruik nemen?

Iemand hier een mening, advies over of iets dergelijks (of zie ik iets over het hoofd en gaat dit gewoon niet werken?)

gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Fantastic_fox jouw vraag past imho beter in de L/L wp topic.

Maar als ik in jouw schoenen stond en je wilt of kunt niet wachten op een L/W, dan zou ik zorgen dat ik de hele woning kan verwarmen met de L/L(single- of multi-split) en de (tweedehands)ketel slechts gebruiken voor SWW.

Zoals je het nu wilt doen is het vlees noch vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:13:
Hoi,

Wie van jullie kan me iets uitleggen met betrekking tot onderstaande vraag. Ik was heel lang aan het kijken naar een warmtepomp maar omdat de cv ketel een oud beestje was heb ik in April een Nefit trendline II laten hangen zodat we voorlopig vooruit kunnen.

Het hele warmtepomp verhaal schiet allemaal niet op (duur lastig te verkrijgen jullie kennen het wel) maar wie kan me vertellen of het volgende slim is.

mijn plan is om de woning aan de ene kant te verwarmen met
  • een 5kw airco (ururu sarara) voor de woonkamer en tuinkamer.
  • De badkamer, toilet beneden en keuken via de trendline
  • De trendline zal daarnaast ook nog het warme water voor de woning verzorgen.
Om nu de regeling van de Keuken badkamer en toilet te verzorgen was ik aan het denken aan een tado of honeywel systeem.

Mijn vraag is de volgende:
De trendline kan in de laagste stand 7kw aan vermogen maken, en dit gaat zowiezo te veel zijn voor de keuken badkamer en toilet (als ik de radiatoren optel kom ik ergens rond de 4kw bij 75-65 20gr ik kan eventueel de gang laten mee lopen als dat makkelijker is dan gaat het geheel naar 5.5kw ongeveer).

Gaat dit werken of gaat dit pendelen als een malle ( en zo ja is dit ene probleem) of meot er eventueel om het rustiger te maken een buffervat tussen?

het idee is om de grootste verwarmde ruimtes via de airco te doen, en hiermee zone regeling te maken. indien de airco de keuken nog een beetje kan meepakken (ligt een beetje moeilijk qua luchtstroming) dan is dit natuurlijk meegenomen.

Gasloos gaat hiermee zeker niet lukken maar wellicht wel een flinke hap uit het gas verbruik nemen?

Iemand hier een mening, advies over of iets dergelijks (of zie ik iets over het hoofd en gaat dit gewoon niet werken?)

gr,
Waarom dan geen extreme opgehangen?
Zeer lage ondergrens en zeer goed rendement bij water bereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer was op zich een betere optie geweest alleen kon ik de trendline gebruikt krijgen voor minder dan de helft van een nieuwe extreme.

@Superbeagle klopt wat je zegt, ik kan op zich wel wachten op L/W maar ik begin echt chagrijnig te worden van installateurs, levertijden en prijzen.

Ondertussen kan ik dan dus voorlopig (12 maanden) niet echt gas kwijt spelen terwijl ik op dit moment een 1000kwh over heb per jaar (zo lang salderen nog mogelijk is).

Snap je mijn probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:09:
@Seafarer was op zich een betere optie geweest alleen kon ik de trendline gebruikt krijgen voor minder dan de helft van een nieuwe extreme.
[...]
@Superbeagle klopt wat je zegt, ik kan op zich wel wachten op L/W maar ik begin echt chagrijnig te worden van installateurs, levertijden en prijzen.

Ondertussen kan ik dan dus voorlopig (12 maanden) niet echt gas kwijt spelen terwijl ik op dit moment een 1000kwh over heb per jaar (zo lang salderen nog mogelijk is).

Snap je mijn probleem ?
Douchen met elektrische boiler en wtw?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 20-06-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer WTW is ivm constructie van de woning erg lastig (natuurlijk niet onmogelijk maar wel echt lastig). Wat betreft SWW zijn we mar met 2 personen dus de gasbesparing lijkt me daar minimaal.

Eignelijk is mijn vraag hoe kan ik zoveel mogelijk gas besparen mbv de inzet van deze 1000kwh (en mijn verwachting is de meest verwarmde ruimte via airco te doen.

Maar kijkend naar jullie antwoorden lijken jullie hier anders tegenaan te kijken? wat is de redenen hiervan

Pagina: 1 ... 72 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?