DaKo2019 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:21:
[...]
Retour is 40 graden in de huidige situatie. Aanvoer is 50 graden. Als we even uitgaan van 63kWh, hoe haal ik daar dan uit wat het vermogen van mijn radiatoren moet zijn? Ik begrijp de h niet. 7m3 is 7m3. Of dat nu in 1 uur of in 10 uur wordt verbruikt. Waarom zit het tijdsaspect in de eenheid? Waarom is 7m3 niet gewoon 63kW?
Of moet ik concluderen dat ik dan 63kWh/24 uur = circa 2,6kW radiatorvermogen nodig heb?
Ik heb echt het gevoel dat ik iets heel simpels over het hoofd zie

7 m3 gas komt overeen met 63 kWh. Als je een uur lang 63 kW vermogen levert, dan verbruik je 63 kWh (je stookt 7 m3 in een uur weg). Als je 10 uur lang, constant 6300 Watt levert (=6,3 kW) dan verbruik je ook 63 kWh (je stookt 0,7 m3 per uur weg, gedurende 10 uur).
Eigenlijk is kWh ook maar een vreemde maat. Energie (want dat is het) moet je meten in Joule, alleen rekent dat zo lastig, want 1 kWh is 3600000 Joule. Vermogen is dan weer energie per tijdseenheid, ofwel J/s (Joule per seconde). Maar meestal gebruiken we kWh/h (kilowattuur per uur) en dat is dus kW.
Het vermogen van je radiatoren haal je hier niet uit. Dit is namelijk alleen het opgewekte vermogen, niet het vermogen van het afgiftesysteem. Alleen als je 100% van de tijd stookt (dus 100% van de tijd wordt er een klein beetje gas verbruikt) dan zouden opgewekt en afgiftevermogen aan elkaar gelijk moeten zijn.
De meeste woningen stoken zo niet. Die stoken in de hier al vaak genoemde low-load regeling. Dat wil zeggen dat gedurende een korte tijd de ketel vermogen levert en gedurende een lange tijd niets. Bijvoorbeeld, 5 minuten aan, 15 minuten uit.
Als je dan naar die 7 m3 gas kijkt die je in een dag verbruikt hebt, dan is die dus niet over 24 uur in het afgiftesysteem gegaan, maar slechts over 6 uur (= 5 / (5+15) = 25% van 24 uur). Het vermogen van het afgiftesysteem is dan niet, ofwel, in 6 uur is 63 kWh afgegeven aan de ruimte, dus is de capaciteit van het afgiftesysteem minstens 63/6 = 10.5 kW.
Dus puur gasverbruik kun je niet zomaar je radiatorcapaciteit uit halen. Daarvoor heb je meer gegevens nodig. Bijvoorbeeld: wat is de modulatie-ondergrens van de ketel? Als de ketel niet minder dan 7 kW vermogen kan leveren, dan moeten je radiatoren tenminste 7 kW zijn (en die moeten dan ook altijd allemaal open staan). De ketel moet de opgewekte energie immers wel kwijt kunnen.
---------
Misschien een vergelijking: Stel, je hebt een pomp met twee standen en je moet een emmer van 1000 liter (= 1 m3) leegpompen. Als je die pomp maximaal zet, pompt deze 1000 liter per uur. Zet je die pomp op standje twee, verwerkt die pomp 100 liter per uur .
In het eerste geval ben je een uur bezig om de emmer leeg te pompen, in het tweede geval 10 uur. Maar je hebt evenveel water weggepompt.
Echter, tussen de emmer en de pomp zit een tuinslang. Als die tuinslang maximaal 500 liter per uur kan verwerken, dan kun je de pomp wel op standje 1 zetten, maar dan slaat hij de hele tijd af. De slang zet iets uit als de pomp draait en krimpt weer als de pomp uit staat (denk aan de tekenfilms met bobbels water door de slang). De pomp kan zijn vermogen namelijk niet kwijt. De pomp zal gemiddeld maar de helft van de tijd aan zijn en de andere helft van de tijd uit en het duurt dus 2 uur om het water weg te pompen en de pomp zal slijten. Beter zet je de pomp op standje 2. Als de tuinslang maar 50 liter per uur kan verwerken heb je een probleem. Dan zijn slang en pomp niet goed op elkaar afgestemd en zal de pomp stuk gaan (of de slang barsten).
Die slang is jouw afgiftesysteem. Als je te weinig afgiftevermogen hebt (de slang van 50 liter/uur in het voorbeeld) zal de ketel gaan pendelen (steeds aan/uit gaan in een beveiliging). Natuurlijk zwellen je leidingen niet op, maar het water wordt warmer dan de ingestelde 50 graden en daar reageert de ketel op door af te slaan.