Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.180 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 21:51

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Fantastic_fox Simpel, als gas het probleem is, dan moet je nu kiezen voor de optie waarbij het minste gas wordt verbruikt.

Je wilt nu een soort hybride gasketel/LL waarbij de ketel 7 kW levert terwijl je vraag max 5,5 kW is bij -10 °C. Je hebt nu al een overkill aan verwarmingsvermogen en dan ga je extra vermogen aan L/L hangen. Bovendien ga je nog steeds gas verbruiken.

Daarom mijn voorstel om nu meteen door te pakken met volledig L/L en en zorgen dat je iig voor je warmtevraag volledig van het gas af kunt.

De betere optie is om nu door de zure appel heen te bijten en een installateur vinden voor volgend jaar. Ik had dan goedkoop van marktplaats een ketel gehangen in de tussentijd. Denk lange termijn. Ik lees in de wp topics dat sommige airco-installateurs ook L/W’s installeren.

Ik hoop niet dat je veel hebt moeten investeren in die ketel. Ik vind dat een beetje zonde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Superbeagle snap wat je zegt en ben het eigenlijk ook wel met je eens maar het schiet allemaal niet op en ik ben een redelijk stuk ongeduld:-)

Ketel viel mee 450€ dus daar is niet veel van te zeggen ook al is het maar voor even de andere liep echt op het einde en ik wilde perse de oude boiler kwijt ivm stommeplek en afmeting op de zolder.

Ik ben nog met een installateur bezig dus ik hoop dat dat iets gaat worden. Lucht lucht is gewoon snel en Goedkoop qua oplossing zelfs een daikin us die relatief als duurt wordt gezien

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 09:02
Zojuist mijn CV ketel van standaard 'Comfort' modus in 'Eco' modus gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ucmh2PCa5DY6C4eQ33ydceeJCdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjuFLUSAQIosE2W481on2clb.png?f=user_large

Ik hoop nu het sluipverbruik van de CV ketel terug te dringen en over een paar dagen een diagram te kunnen posten waarop de roze staafjes een stuk kleiner zijn.

Verwachtte bezuiniging Euro 200 per jaar, dat is fors!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Als het een Intergas ketel is, dan zou ik ook de ECO modus gewoon uit zetten. Ook die heb je namelijk helemaal niet nodig.

In de Comfort stand wordt de ketel continu warm gehouden. In de ECO stand probeert de ketel een patroon te leren van wanneer je warm water gebruikt. In de OFF stand, wordt dit gewoon niet gedaan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Het duurt dan een tiental seconden langer voordat er warm water uit de kraan/douchekop komt, afhankelijk van de leidinglengte.

Bij mij heeft het geen invloed gehad op de WAF, waarbij ik vraagtekens plaats bij dat hele CW-klasse gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:12:
Het duurt dan een tiental seconden langer voordat er warm water uit de kraan/douchekop komt, afhankelijk van de leidinglengte.

Bij mij heeft het geen invloed gehad op de WAF, waarbij ik vraagtekens plaats bij dat hele CW-klasse gedoe.
Als je je zorgen maakt over de waterbesparing kun je even de heet water kraan aanzetten, dan weer dicht draaien en dan 10 seconde later weer open. Dan is de ketel ook opgewarmd.

Hier had het ook geen invloed op de WAF, dus staat de Comfort/ECO stand lekker uit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 09:02
Blihi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:07:
Als het een Intergas ketel is, dan zou ik ook de ECO modus gewoon uit zetten. Ook die heb je namelijk helemaal niet nodig.

In de Comfort stand wordt de ketel continu warm gehouden. In de ECO stand probeert de ketel een patroon te leren van wanneer je warm water gebruikt. In de OFF stand, wordt dit gewoon niet gedaan.
Het is een Atag Ketel, ECO modus wil zeggen dat ie niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik was gisteren op de zolder bezig toen me opviel dat de ketel af en toe aanspringt.
Nu keek ik in mijn home assistant en zag ik dat de ketel zich elk uur opwarmt naar 60 graden, zich laat afkoelen tot 50 graden over een periode van een uur en dan weer opwarmt naar 60 graden.
Dat kost mij zo te zien elk uur 0.01m³ gas oftewel bijna 90m³ per jaar.

Ik kan alleen niet vinden waarom de ketel dit eigenlijk doet. Het is een Nefit TrendLine HRC30/CW5 zonder warmwatervoorraad. De thermostaat een Nefit Easy staat op handmatig 16 graden. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de ketel zich warm houd om snel warm water te kunnen leveren.

Is het mogelijk om het warm houden uit te schakelen, en is het zuiniger om die paar keer per dag op te warmen als je warm water pakt?
Enige optie die ik gevonden heb, is warm water volgens schema te doen, maar is buiten die tijden dan helemaal geen warm water beschikbaar of duurt het gewoon langer? De handleiding van de thermostaat zegt hier niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:56
eltweako schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:47:
Ik was gisteren op de zolder bezig toen me opviel dat de ketel af en toe aanspringt.
Nu keek ik in mijn home assistant en zag ik dat de ketel zich elk uur opwarmt naar 60 graden, zich laat afkoelen tot 50 graden over een periode van een uur en dan weer opwarmt naar 60 graden.

Ik kan alleen niet vinden waarom de ketel dit eigenlijk doet. Het is een Nefit TrendLine HRC30/CW5 zonder warmwatervoorraad. De thermostaat een Nefit Easy staat op handmatig 16 graden. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de ketel zich warm houd om snel warm water te kunnen leveren.

Is het mogelijk om het warm houden uit te schakelen, en is het zuiniger om die paar keer per dag op te warmen als je warm water pakt?
Enige optie die ik gevonden heb, is warm water volgens schema te doen, maar is buiten die tijden dan helemaal geen warm water beschikbaar of duurt het gewoon langer? De handleiding van de thermostaat zegt hier niets over.
Dit zit in de instelling Warmwaterbedrijf. Zie pagina 16 van het onderstaande document. Wij zijn in het bezit van dezelfde ketel, wij hadden dit verbruik eerst ook. Bij ons staat die nu op Eco en op dagen dat er niemand doucht is ons verbruik ook 0. Het kan zijn dat het iets langer duurt voordat er warm water is, maar wij merken geen verschil.

https://www.cvtotaal.nl/a...oad/file/28/product/5407/

[ Voor 3% gewijzigd door ArieR op 23-06-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@ArieR Top! Zal het vanavond even nakijken, maar dat is bijna zeker de oorzaak. Dat langere wachten neem ik wel op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@eltweako @ArieR dat is het 100% zeker, soms kun je in de thermostaat ook nog iets instellen maar als je dit op de ketel uit zet dan is je (sluimer) gasverbruik zeker verdwenen of je moet ergens een lekkende gasleiding hebben natuurlijk ;-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

eltweako schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:47:

Bij mijn Remeha Avanta 28C zie ik ook zo’n 0,002 M2 per uur, terwijl “Warm water” > “warmhouden” op continu uit staat in de iSense. Ik zal de instellingen op de ketel nog eens nalopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gk91dEImOsus9JCAFRyNRTOij-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cs64aDNkQhkSm36Lbx1QpFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Eco-stand stond op 0, nu op 1 gezet.

Update: Instellingen aanpassen heeft geholpen, ik maar denken dat de ketel al op eco stand stond!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luepawYp_lCbXqwA97uwDeSnYzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dff7nIMRyKvMFkcqVz2l9det.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Dj-sannieboy op 24-06-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Fantastic_fox zegt terloops iets over een lekkende leiding, maar dit heb ik dus blijkbaar wel al zeker 10 jaar gehad bij de vorige ketel.
Die ketel is ooit door de installateur verplaatst naar een aparte ruimte op de zolder. Toen 10 jaar later de afvoer van de cv opeens verstopt zat en ik met m'n neus daar boven op de gasleiding zat rook ik iets, even met sop alles nagelopen, bleek een koppeling nooit goed aangedraaid te zijn, bleek ik daar al 10 jaar gas te lekken, iets wat ik nooit geroken heb omdat ik nooit op de zolder kwam en deze aardig ventileerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Mijn pompschakelaar voor de vloerverwarming is na 3.5 jaar stuk gegaan. Hij zou 1x per 2 weken even moeten schakelen, dat doet die niet meer. Ik hou hem nu al ruim 1 maand in de gaten, en zie continue 1 W verbruik. Geen pieken van aanslaan van de pomp.
Ben ik dus aan het kijken voor een vervanger.
Ik zie pompschakelaars die de pomp laten draaien 1x per dag 1 minuut. Een ander 1x per week 1 minuut, en tenslotte 1x per dag 10 minuten.
Mijn vraag is wat is het beste methode om het vastlopen van de pomp te voorkomen? Mijn verdeler pomp staat op de begane grond en de cv-ketel op zolder. Is 1 minuut niet wat te kort om de leidingen rond de pomp door te spoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Wenzel ik heb geen vv maar is die stand er niet om te zorgen dat de pomp vast komt te zitten? Dan is 1 minuut toch wel prima als een soort preventief draairondje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Wenzel Mijn Watts Therma Control doet zelfs 30 seconden om de 11 uur.

Ik zou voor mijn gevoel eerder kiezen voor eentje die dagelijks iets doet, dan wekelijks of tweewekelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
@Wenzel Ik gebruik de ECO Pump Switch HY-02. Prima ding. Heb nog niet kunnen ontdekken in de zomermaanden of hij inderdaad 1x per 24u aanslaat, zou wel moeten (maar heb geen stroommeter oid, wel eens een stream aan gehad met een andere telefoon, maarja... 24u non stop loeren is niet echt wat :-p)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Nu online
KoningPaulus schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:33:
@Wenzel Ik gebruik de ECO Pump Switch HY-02. Prima ding. Heb nog niet kunnen ontdekken in de zomermaanden of hij inderdaad 1x per 24u aanslaat, zou wel moeten (maar heb geen stroommeter oid, wel eens een stream aan gehad met een andere telefoon, maarja... 24u non stop loeren is niet echt wat :-p)
Zo was het met mijn pompschakelaar ook, ik vertrouwde het niet. Dus heb ik een maand geleden een HW Energy Socket er op gezet en mijn vermoeden is bevestigd. Continue rond 1 Watt zonder pieken naar 75 Watt, dus pomp is afgelopen maand niet een keer aangeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Wenzel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Zo was het met mijn pompschakelaar ook, ik vertrouwde het niet. Dus heb ik een maand geleden een HW Energy Socket er op gezet en mijn vermoeden is bevestigd. Continue rond 1 Watt zonder pieken naar 75 Watt, dus pomp is afgelopen maand niet een keer aangeschakeld.
Hm. Is het nog op een andere manier te controleren? De schakelaar opnieuw eruit en erin, pakt ie dat tijdstip dan?
Anders gooi ik er een slimme stekker tussen voor de zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Nu online
KoningPaulus schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Hm. Is het nog op een andere manier te controleren? De schakelaar opnieuw eruit en erin, pakt ie dat tijdstip dan?
Anders gooi ik er een slimme stekker tussen voor de zomermaanden.
De schakelaar uit en in, aanslaan van de pomp is meteen te zien in de grafiek. Dus de periodiek inschakelen werkt echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Wenzel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Welke pompschakelaar ging dit om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Nu online
Uniwarm Comfortiser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
“Gelukkig”… Ik heb namelijk ook de ECO Pump Switch HY-02 en besef mij nu dat ik het nooit echt gecontroleerd heb of die functie werkt inderdaad :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Wenzel Weet je zeker dat de pompschakelaar defect is? Een levensduur van 3,5 jaar is wel erg kort voor zo’n apparaat.
Brandt het rode lampje bij 4 en knippert het groene lampje bij 2 zoals in de handleiding omschreven staat?

Op de website van de leverancier is enkel een brochure te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Superbeagle op 04-07-2022 13:08 . Reden: Brochure leverancier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Nu online
@Superbeagle ja alles klopt. Gisteren heb ik hem weer losgekoppeld en weer aangesloten. Nu weer 14 dagen wachten of die werkt. Die 14 dagen vind ik erg vervelend. Eens per 24 uur is veel handiger om de werking te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
https://www.warmwinkel.nl...kelaar-35gr--24uur-10-min
Ik heb al jaren deze schakeling en is wel iets duurder maar werkt perfekt. Heb de deksel er afgehaald en de potmeter iets terug gedraaid zodat ie eerder aanschakeld dan de ingestelde 35 graden water. Zal aanschakelen tussen de 25 en 30 graden water ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Nu online
@scofield Kun je die 10 minuten ook inkorten? Lijkt me nogal lang om elke dag de pomp laten draaien. Wat kost dat wel niet per jaar? Meeste pompschakelaars draaien 1 minuut per 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

scofield schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:39:
https://www.warmwinkel.nl...kelaar-35gr--24uur-10-min
Ik heb al jaren deze schakeling en is wel iets duurder maar werkt perfekt. Heb de deksel er afgehaald en de potmeter iets terug gedraaid zodat ie eerder aanschakeld dan de ingestelde 35 graden water. Zal aanschakelen tussen de 25 en 30 graden water ongeveer.
Veel te duur en niet zeer flexibel - deze hier is goedkoper en heeft meer instelmogelijkheden die ook nog beter toegankelijk zijn. Met instelbare hysterese en een verbruik <0,65 W
@Wenzel Je hebt hopelijk een A-label high efficiency pomp welke hooguit 10 W nodig heeft en geen ouderwetse stroomslurper van enkele tientallen watt, of niet?
Het resultaat met een pompschakelaar zoals aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2_t4IHw9K19-5tDkiKEi-fHaPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OJwJC8FmcnWHTpqAGyBv5Px.jpg?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wenzel
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:20:
[...]
@Wenzel Je hebt hopelijk een A-label high efficiency pomp welke hooguit 10 W nodig heeft en geen ouderwetse stroomslurper van enkele tientallen watt, of niet?
Het resultaat met een pompschakelaar zoals aangegeven:
[Afbeelding]
Lach me niet uit. Ons huis is opgeleverd in 2007 met Danfos pomp en gebruikt 75 Watt continue. Ga hem nog niet vervangen, daarom de pompschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42

pietje63

RTFM

Bij onze vloerverwarming (aangelegd door aannemer in 2020) hebben we een Wilo Para pomp. Meen ergens gelezen te hebben dat deze niet geschakeld mag worden met een pompschakelaar. Na de laatste posts hier toch weer even gaan zoeken / controleren / denken
- https://www.robotclimate....oad/file/101/product/719/ pagina 49, verbruik schijnt toch max 43 watt te zijn (veel hoger dan ik dacht, want energielabel A klonk goed).
- de opmerking van https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html heeft mij verder getriggerd "ook tijdens stookseizoen besparen doordat als ketel uit gaat de pomp ook uitgaat". Klinkt op zich logisch (al verwacht ik dat het effect beperkt is omdat al het leidingwater warm zal zijn, en de leidingen in de vloer een relatief groot deel zijn).

Wat ik me nog even afvraag is hoe het warme water bij de pomp komt als de pomp uitstaat. Of loopt het water dan wel (obv de CV-druk) door de pomp heen? Zit er een grote vertraging in voordat de pomp aangaat (waardoor effectief de CV langer aanmoet en het besparingseffect teniet wordt gedaan)?

Tot slot; de vloerverwarming wordt nu door Tado icm een zoneklep gestuurd. Deze zoneklep zit voor de pomp. Neem aan dat dit geen beperking is voor toepassing van de pompschakelaar (met sensor te plaatsen na klep voor pomp).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 16:42
Wenzel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:32:
@scofield Kun je die 10 minuten ook inkorten? Lijkt me nogal lang om elke dag de pomp laten draaien. Wat kost dat wel niet per jaar? Meeste pompschakelaars draaien 1 minuut per 24 uur.
Mijn pomp heeft inclusief onderhoudsregime en tijdens verwarming, 23.3 kWh gebruikt gedurende het afgelopen jaar. Mijn onderhoudsregime is 10min per 48 uur.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@pietje63 Het is een hardnekkige misvatting dat Wilo geen pompschakelaars adviseert op hun pompen, zoals ik hier al schreef in Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Geen enkele warmtebron (ketel of wp) draait continu 24h/dag. Zodra die uitgaat koelt de aanvoerleiding binnen een paar minuten af en triggert de pompschakelaar die vervolgens de pomp van de verdeler uitschakelt. Het water in de leidingen in de vloer koelt wel langzamer af.

Je sluit de sensor dus in de aanvoerleiding voor de pomp. Bij warmtevraag loopt de temperatuur van zowel de aanvoer- als retourbalk eerst op. Die staan in verbinding met elkaar. Er vind immers geen menging van kouder water uit de vloer. Nadat de ingestelde temperatuur op de pompschakelaar is bereikt slaat de pomp aan en mengt nu wel water uit de vloer. De thermometers lopen dan iets terug. Bij mij is dit hooguit een paar minuten. De pomp icm met pompschakelaar staan dus ook tijdens het stookseizoen het merendeel van de tijd uit waardoor je weldegelijk energie bespaart. Tenzij je zoals sommigen een kleine wp hebt staan die continu draait.

Sensor na klep plaatsen, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Hallo allemaal,

Komend najaar ga ik onze verdeler van de vloerverwarming vervangen (5 groepen hoofdverwarming). Ivm nu geen debiet meters en geen energiezuinige pomp.
Nu vraag ik me af of ik ook een gesloten verdeler zonder pomp kan plaatsen. Dit gericht op een warmtepomp in de toekomst. En de aanvoer temperatuur van onze ketel staat al een jaar of 3 op 45 graden en de thermostaat op de verdeler staat helemaal open.

Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@petertje30 Gaat er ook daadwerkelijk water van 45 °C de vloer in? Dat is voor een vloer ietsje aan de hoge kant. Het liefst wil je water van hooguit 40 °C de vloer in hebben.

Ik zou zelf pas als ik in hartje winter het gehele huis met 40 °C of lager kan warmhouden overstappen op een pomploze verdeler.

Als geld minder een rol speelt kun je als alternatief ook overwegen om een verdeler met pomp te nemen die modulair is opgebouwd en eenvoudig omgebouwd kan worden tot een pomploze verdeler zoals deze van Therminon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq-XKKBAIYblaGP1mhYxoA1fVvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uwtkuHajaULdVpwf2DbZxnK2.jpg?f=user_large

Overigens wil je voor een fatsoenlijke COP van een toekomstige warmtepomp water van hooguit 35 °C de vloer in pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 09:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@petertje30 Als de aannemer slim was en een beetje vooruit heeft gezien dan heeft hij in 2020 een verdeler geplaatst die makkelijk in een pomploze, gesloten verdeler om te bouwen is. Ik hoop dat je geluk hebt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@dunklefaser Jij dicht eigenschappen toe aan aannemers die niet wijd verspreid zijn binnen die beroepsgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Superbeagle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:30:
@petertje30 Gaat er ook daadwerkelijk water van 45 °C de vloer in? Dat is voor een vloer ietsje aan de hoge kant. Het liefst wil je water van hooguit 40 °C de vloer in hebben.

Ik zou zelf pas als ik in hartje winter het gehele huis met 40 °C of lager kan warmhouden overstappen op een pomploze verdeler.

Als geld minder een rol speelt kun je als alternatief ook overwegen om een verdeler met pomp te nemen die modulair is opgebouwd en eenvoudig omgebouwd kan worden tot een pomploze verdeler zoals deze van Therminon.

[Afbeelding]

Overigens wil je voor een fatsoenlijke COP van een toekomstige warmtepomp water van hooguit 35 °C de vloer in pompen.
De gemeten water temperatuur welke de vloer in gaat is 38 graden. Iets verlies vanaf de ketel.

Is de capaciteit van de pomp in de cv ketel voldoende om een 5 groeps verdeler zonder pomp aan te sturen? We hebben een Nefit trendline hrc 30 cw5 hangen, 3 jaar oud. Verder hebben we alleen een designradiator en vloerverwarming op de badkamer.

De vloerverwarming is in 2009 aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@petertje30 Eens effe kijken, als ik de handleiding erop nasla zie ik in paragraaf 2.18 de pompkarakteristiek.

Als ik een aanname maak dat je een totale flow hebt van 1.000 l/h dan is de opvoerhoogte van de pomp 300 mbar bij 90% toerental.

100 mBar = 10 kPa = 1 meter WK(waterkolom)

De pomp heeft bij die flow dus 3 m WK opvoerhoogte.

De vuistregel is 2 a 3 % van de langste leidinglengte.

De langste leiding in de vloer inclusief de leiding van ketel naar verdeler, aanvoer plus retour dus X 2, mag dus in jouw geval niet langer zijn dan 100 m op basis van de aannames.

Weet je ook welke pomp op je verdeler nu zit en op welke pompstand hij draait in hartje winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
De pomp op de huidige robot verdeler is de Grundfos ups-15-50 s1. En draait in de winter op stand 1. Het pomptoerental van de ketel staat op min 30% en max 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ik neem aan dat het de UPS15-50 130 is.

Als je slechts stand I gebruikt in de winter (ook toen in februari 2021) dan is het gunstig.

In de pompkarakteristiek is te zien dat bij stand I bij een flow van 1.000 l/h de opvoerhoogte niet boven de 2 m komt.

Als er niet teveel weerstand in de leidingen tussen ketel en verdeler is en er niet veel meer dan 1.000 l/h in het gehele cv-systeem zit dan moet enkel de pomp van de ketel het makkelijk aankunnen. Je zult misschien wel de minimale pomptoerental moeten verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Wenzel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:32:
Neen, zoals beschreven staat draait ie 10 min per 24 uur, that's it. Ik heb niet gezegd dat dit een goedkoop exemplaar is. Ik heb zelf een robot verdeler met nog een grundfoss ups 15-40 pb maar nog geen reden om een pomploze verdeler te kiezen aangezien er op de 1e etage en de zolder nog radiatoren hangen die met een temperatuur van max 35 a 40 graden niet veel zullen doen. En aangezien een vervangend exemplaar een Grundfos pomp UPM3-O 15-60 AUTOadap zou moeten zijn voor mij, ben ik bijna 300 euro verder als ie op de verdeler zit. Heb me nog niet bezig gehouden wat een nieuwe 4 groeps mengverdeler moet kosten tegenwoordig als ik de hele handel zou willen vervangen. Verdeler hier is wel inmiddels 18 jaar oud.
Voor een nieuwe standard pro verdeler van robot ben je zo te zien beter bezig. Krap 450 euro voor een hele nieuwe mengverdeler evt ook voor LT geschikt.

[ Voor 7% gewijzigd door scofield op 06-07-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@scofield Ik zou als ik jou was eerst zorgen dat ik op max 35 °C kan stoken door de radiatoren te upgraden naar T22’s en T33’s of fancoils, etc. En daarna pas overstappen naar een pomploze verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Daarom heb ik de grundfoss 3 standen pomp ook nog niet geupgrade. Zit nog op de wip kwa keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 18:19
Wat is het beste om te doen als je 1 tot 3 weken niet thuis bent: CV uitschakelen (geen voeding) of in iets van een vakantiemodus zetten?

Normaal gesproken is er dan natuurlijk geen warmtevraag, ook vanwege gebruik Tado thermostaten, maar de vraag komt ook voort uit het gedrag van mijn ketel (zie CV ketel 'gedrag' n.a.v. stroomverbruik) die soms aan het werk lijkt te zijn terwijl dat niet hoeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hendriku schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:14:
Wat is het beste om te doen als je 1 tot 3 weken niet thuis bent: CV uitschakelen (geen voeding) of in iets van een vakantiemodus zetten?

Normaal gesproken is er dan natuurlijk geen warmtevraag, ook vanwege gebruik Tado thermostaten, maar de vraag komt ook voort uit het gedrag van mijn ketel (zie CV ketel 'gedrag' n.a.v. stroomverbruik) die soms aan het werk lijkt te zijn terwijl dat niet hoeft
Ik denk dat je niks hoeft te doen als hij al in eco-modus staat. Mijn oude cv moest ik in de zomerstand zetten.

Dat soms de pomp werkt is normaal (anders roest die vast), als hij soms verwarmd staat hij niet in ecomodus maar op een comfort stand.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 08-07-2022 11:54 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:05
hendriku schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:14:

Stekker eruit. Kan de ketel ook niet beschadigen door blikseminslag.

Doe ik al jaren. Na een beetje bliksem inslag.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Ik ben even op zoek gegaan naar onze vloerverwarmingspomp maar ik kan hem niet vinden...

Bij de vloerverwarmingsverdeler zitten alleen twee buizen die vanaf de CV komen, buizen de grond in en een metertje met bar/temp. Dus dan moet hij wel bij de CV zitten maar ik kan daar niks vinden wat ook maar enigszins op een vloerverwarmingspomp lijkt. Alleen maar buizen, een rode ketel en wat "hendeltjes".

De verdeler is van het merk SST (type kan ik zo niet zien) en de CV een Intergas HRE. Beiden uit 2016. Kan het zijn dat de CV dan ook direct het pompen verzorgt? Tussen de twee buizen tussen de verdeler CV zit namelijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:30:
De verdeler is van het merk SST (type kan ik zo niet zien) en de CV een Intergas HRE. Beiden uit 2016. Kan het zijn dat de CV dan ook direct het pompen verzorgt?
Ja dat kan. Ik heb een woning van 2017 met een intergas hre en heb ook geen losse vloerverwarming pomp.
Kun je een foto van je verdeler plaatsen? Kan zijn dat hier wel een radiatorknop cq mengkraan op zit, aangezien jouw cv ketel op 55gr ingesteld stond (zie je andere topic over gas besparen).
Mijn ketel staat op 40 gr en er zit geen mengkraan tussen, gaat direct de vloer in (via verdeler).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Vorige week is er bij mijn ouders een Intergas xtreme 30 geplaatst door een grote installateur.

Vandaag in de c020 parameters gedoken, maar krijg p011, minimale brander vermogen niet onder de 25(%) 4,8Kw. Ketel specifiek gekocht op het brander vermogen van 3,6kw.

Contact opgenomen met de installateur voor een update. Maar die geeft niet thuis. Hoe hebben andere dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09
plaspvd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:14:
Vorige week is er bij mijn ouders een Intergas xtreme 30 geplaatst door een grote installateur.

Vandaag in de c020 parameters gedoken, maar krijg p011, minimale brander vermogen niet onder de 25(%) 4,8Kw. Ketel specifiek gekocht op het brander vermogen van 3,6kw.

Contact opgenomen met de installateur voor een update. Maar die geeft niet thuis. Hoe hebben andere dit opgelost?
Nja, waarschijnlijk net als dit topic: https://community.consume...specificeerde-3-6kw-22520 gezeur allemaal kortom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@plaspvd @Blihi is hier de gecertificeerde expert wat betreft de Xtreme. Volgens mij heb je een of andere firmware upgrade nodig zoals hij hier schrijft:

Blihi in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

[ Voor 11% gewijzigd door Superbeagle op 12-07-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Superbeagle schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:05:
@plaspvd @Blihi is hier de gecertificeerde expert wat betreft de Xtreme. Volgens mij heb je een of andere firmware upgrade nodig zoals hij hier schrijft:

Blihi in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Daar staat dat de installateur dat moet doen. In mijn geval wel aangevraagd via de installateur, maar er is gewoon iemand van Intergas langs gekomen: Kixtart in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:30:
Ik ben even op zoek gegaan naar onze vloerverwarmingspomp maar ik kan hem niet vinden...

Bij de vloerverwarmingsverdeler zitten alleen twee buizen die vanaf de CV komen, buizen de grond in en een metertje met bar/temp. Dus dan moet hij wel bij de CV zitten maar ik kan daar niks vinden wat ook maar enigszins op een vloerverwarmingspomp lijkt. Alleen maar buizen, een rode ketel en wat "hendeltjes".

De verdeler is van het merk SST (type kan ik zo niet zien) en de CV een Intergas HRE. Beiden uit 2016. Kan het zijn dat de CV dan ook direct het pompen verzorgt? Tussen de twee buizen tussen de verdeler CV zit namelijk niks.
Dat kan zeker. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen aparte pomp voor de vloerverwarming.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

als de pomp van de ketel de vloerverwarming verzorgt dan lijkt het mij wel van belang dat je de maximale aanvoertemperatuur op de ketel juist instelt. Bijvoorbeeld op 40 graden, de Intergas ketel gaat dan tot maximaal 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
Is er iemand met een Intergas xtreme i.c.m. een hybride warmtepomp. Ik ben met name geïnteresseerd waar de terugslagkleppen moeten worden geplaatst en/of een tweewegklep nodig is.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat staat gewoon in de handleiding, zie het hoofdstuk voor de aansluting van een zonneboiler. De XTreme heeft geen interne driewegklep, dus er is alleen een terugslagklep in de retour nodig.

Er kan dan nooit flow zijn als de pomp van de ketel zelf niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:55
Hansoverdiep schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:30:
als de pomp van de ketel de vloerverwarming verzorgt dan lijkt het mij wel van belang dat je de maximale aanvoertemperatuur op de ketel juist instelt. Bijvoorbeeld op 40 graden, de Intergas ketel gaat dan tot maximaal 45 graden.
Ik heb zelf parameter 5. Ingesteld op 40 gr.c. Dan kan de temperatuur op het bedieningspaneel nooit hoger ingesteld worden, dit ter bescherming van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hansoverdiep schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:30:
Ook is het handig om te kijken of je wachttijd tussen WW en CV bedrijf kunt instellen. Bij WW bedrijf wordt de ketel veel warmer en als je daarna direct overschakelt naar CV pompt de ketel dus heel even heel heet water de vloer in. Daar gaat de vloer niet direct stuk van, maar beter is het om de ketel even de tijd te geven af te koelen na WW bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:55
Bij mij heb ik de wachttijd CV-bedrijf na WW bedrijf op 3 minuten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Blihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:31:
Dat staat gewoon in de handleiding, zie het hoofdstuk voor de aansluting van een zonneboiler. De XTreme heeft geen interne driewegklep, dus er is alleen een terugslagklep in de retour nodig.

Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een klep in de retour als de vloerverwarming hydraulisch actief is, dan zou je denken dat dit ook zo is met een hybride warmtepomp, echter bij de Elga Ace ( als voorbeeld) staat in de beschrijving bij geen driewegklep een terugslagklep in de aanvoer van de ketel en in de aanvoer van de warmtepomp vandaar mijn verwarring en deze vraag. Ben al dagen aan het zoeken maar kan voor de Xtreme geen informatie vinden.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:31:

Ik vraag me dat al langer af, waarom een terugslag klep in de retour en niet in de pers?

Edit:
In Machine kamers is vaak alles dubbel uitgevoerd vooral bij 0+ wachtbezetting. Maar alle terugslag kleppen zaten in de pers leidingen. Ook in de thermische olie met 180 graden. Ik kan me niet heugen dat ik ook maar een terugslag klep in de zuig heb gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 16-07-2022 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:30
offtopic:
In industriële installaties zie je vaak direct na een pomp een terugslagklep.
Maar dit is voornamelijk omdat je vaak dubbele of meer geregelde centrifugaal pompen hebt. Als die tegelijk draaien op verschillend toerental dan slijten ze nogal snel. Cavitatie wordt dan een nogal groot probleem.
.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 16-07-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:07:
offtopic:
In industriële installaties zie je vaak direct na een pomp een terugslagklep.
Maar dit is voornamelijk omdat je vaak dubbele of meer geregelde centrifugaal pompen hebt. Als die tegelijk draaien op verschillend toerental dan slijten ze nogal snel. Cavitatie wordt dan een nogal groot probleem.
.
Ik bedoelde installaties waarbij er nooit 2 pompen tegelijk draaien. De leiding diameters zijn daar niet voor ontworpen.

De 2de pomp is stand-by reserve pomp. Vandaar een terugslagklep in de pers.

Ik begrijp dan niet dat een zonneboiler met cv ketel wel een terugslagklep in de zuig heeft. Want of de ketel of de zonne boiler functioneert.

En inderdaad zo min mogelijk in de zuig leiding plaatsen. Alles doen om cavitatie te voorkomen.

Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gerardwaz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Volgens de gebruiksaanwijzing moet er een klep in de retour als de vloerverwarming hydraulisch actief is, dan zou je denken dat dit ook zo is met een hybride warmtepomp, echter bij de Elga Ace ( als voorbeeld) staat in de beschrijving bij geen driewegklep een terugslagklep in de aanvoer van de ketel en in de aanvoer van de warmtepomp vandaar mijn verwarring en deze vraag. Ben al dagen aan het zoeken maar kan voor de Xtreme geen informatie vinden.
Er zit echt geen driewegklep in, dus dan zou ik de handleiding van de wp aanhouden en de klep in de aanvoer zetten. Die kleppen zorgen er alleen maar voor dat de ene pomp niet circuleert over de andere pomp in de verkeerde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Blihi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Er zit echt geen driewegklep in, dus dan zou ik de handleiding van de wp aanhouden en de klep in de aanvoer zetten. Die kleppen zorgen er alleen maar voor dat de ene pomp niet circuleert over de andere pomp in de verkeerde richting.
Ik ben er uit, heb met Intergas gebeld en er hoeft alleen een keerklep in de retour die er bij de nieuwere ketels al inzit. @Blihi bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:27
Is er voor een particulier ook een apparaatje te koop dat je kan koppelen aan je CV ketel om meer inzicht te krijgen in stookgedrag?
Ik heb een Nefit Trendline 25 en wil graag weten of deze pendelt, hoeveel gas er wordt verbruikt e.d.
De Nefit Easy slimme Thermostaat en bijbehorende app neemt de consument helaas niet serieus op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teeuwj
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 17:27
Janderman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:57:
Is er voor een particulier ook een apparaatje te koop dat je kan koppelen aan je CV ketel om meer inzicht te krijgen in stookgedrag?
Ik heb een Nefit Trendline 25 en wil graag weten of deze pendelt, hoeveel gas er wordt verbruikt e.d.
De Nefit Easy slimme Thermostaat en bijbehorende app neemt de consument helaas niet serieus op dit gebied.
Ik gebruikt deze gateway : https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Janderman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:57:
Je gasmeter is toch een serieus meetapparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 18:44
Homewizard p1 meter , aangesloten op slimmemeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wenzel schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:03:
@Superbeagle ja alles klopt. Gisteren heb ik hem weer losgekoppeld en weer aangesloten. Nu weer 14 dagen wachten of die werkt. Die 14 dagen vind ik erg vervelend. Eens per 24 uur is veel handiger om de werking te controleren.
Als ik goed kan tellen zijn 14 dagen al voorbij. En doet ie het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wenzel
  • Nu online
Superbeagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Als ik goed kan tellen zijn 14 dagen al voorbij. En doet ie het?
Klopt, 14 dagen gewacht en niks. Zelfs 2 dagen extra gewacht, maar de pomp is niet aangeslagen.
Ik heb nog contact opgenomen met de leverancier (Uniwarm BV) of het te repareren is, maar helaas. Made in China dus je weet het wel.
Dus heb ik gekocht AmfraMatic V-3DP+ met 5 jaar garantie en die laat de pomp 1x per dag draaien. En tot op heden doet ie het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
Ik stuitte vandaag op de prachtige plaats van @Paul C hieronder. Ik werd met name getriggerd door zijn eindopmerking:
Paul C schreef op woensdag 1 februari 2012 @ 03:59:
Tot slot een correct functionerende radiator. Merk hierbij op dat de radiator de aan en afvoer aan dezelfde kant heeft, omdat deze radiator hiervoor geschikt is.
Hoe weet je wanneer een radiator daarvoor geschikt is bij aankoop? Ik ben van plan een paar radiatoren te vervangen, maar door het hele huis komen de aanvoer / retour vanaf één kant. Een van de radiatoren is 2 meter breed. Dan is het wel prettig als hij geschikt is voor deze manier van aansluiten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:08

martijn v o

Certified by Enphase.

Heeft met de hoogte en breedte verhouding van de radiator te maken. Hoe hoger en korter kan het enkelzijdig hoe minder hoog en langer moet het twee zijdig.

Ik hou altijd aan minder hoog dan 500, dan twee zijdig en langer dan 2000 ook twee zijdig.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn v o op 02-08-2022 21:42 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
Hier een radiator van 2.8meter lang en 50cm hoog met aanvoer en afvoer aan dezelfde kant. De verwarming wordt eerst warm over de hele lengte voordat het naarbeneden zakt en naar de afvoer.
Duidelijk dat deze radiator er dus voor geschikt is. Ding is overigens 50 jaar oud, dus geen idee of je zoiets nog kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
@CurlyMo Wat @martijn v o en @Caelorum zeggen is waar. Het heeft ermee te maken dat de weerstand bovenin de radiator lager is dan convectiekracht van het warme water. Bv. het warme water wil opstijgen en dus bovenin blijven, maar als de weerstand bovenin hoog is (doordat het krap is óf omdat de flow hoog is), dan drukt die flow tegen de convectiekracht in.

Het heeft dus te maken met hoogte-breedte verhouding, maar ook de dikte (Type 1x vs type 3x) en de stroomsnelheid.

Er bestaat ook zoiets als een stromingsbuis. Dat is een buis die je in de radiator steekt en zorgt dat het water aan de verre kant wordt aangezogen terwijl de aansluitingen aan 1 kant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Paul C zo'n stromingsbuit zou dit ook kunnen helpen in het geval van een designradiator die rechts onder de aanvoer heeft en linksboven de retour?

Nu worden eigenlijk alleen de bovenste 30cm warm en dan is alles weer verdwenen.... als de stromingsbuis in de retour geplaatst kan worden dan betekend dit dat de radiator zich gaat gedragen alsof de retour links onder zit.

of zie ik dit verkeerd.... wordt het probleem door iets anders veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
Is die radiator dan niet gewoon verkeerd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Caelorum nee ik denk dat hij zo wel kan echter dan moet er wel een omleiding in de stroming, ideaal was rechtsonder aanvoer, links onder afvoer.

Of anders linksboven aanvoer rechtsonder afvoer....

maar hij heeft A rechtsonder retour links boven en daardoor alleen de eerste 3 buizen warm

het is zoiets https://www.warmteservice...85?origin=-tl001-4-11008- alleen dan geen midden aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:08

martijn v o

Certified by Enphase.

Linksboven moet een strimingsbuis in de retour.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
martijn v o schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:39:
Heeft met de hoogte en breedte verhouding van de radiator te maken. Hoe hoger en korter kan het enkelzijdig hoe minder hoog en langer moet het twee zijdig.

Ik hou altijd aan minder hoog dan 500, dan twee zijdig en langer dan 2000 ook twee zijdig.
Laat nu langste radiator in dit huis 500 x 2000 T21 zijn. Dat is ook de radiator zijn die ik wil vervangen voor T33. Gaat dus net goed :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
Fantastic_fox schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:12:
@Paul C zo'n stromingsbuit zou dit ook kunnen helpen in het geval van een designradiator die rechts onder de aanvoer heeft en linksboven de retour?

Nu worden eigenlijk alleen de bovenste 30cm warm en dan is alles weer verdwenen.... als de stromingsbuis in de retour geplaatst kan worden dan betekend dit dat de radiator zich gaat gedragen alsof de retour links onder zit.

of zie ik dit verkeerd.... wordt het probleem door iets anders veroorzaakt?
Stromingbuis hoort bij een designradiator wanneer beide aansluitingen boven zitten. Als je één boven en één onder hebt, dan doe je de aanvoer boven en de retour onder natuurlijk!

Als je dat niet kunt omdraaien dan kun je ook een stromingsbuis gebruiken lijkt me.
CurlyMo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Laat nu langste radiator in dit huis 500 x 2000 T21 zijn. Dat is ook de radiator zijn die ik wil vervangen voor T33. Gaat dus net goed :)
Wij hadden in een vorige woning een 400*1500 T33 en dat gaf na goed tunen een beetje kortsluiting, maar niet al teveel. Denk dat die extra hoogte wel gaat helpen, maar het zal niet zo optimaal zijn als links-rechts aansluiten.

[ Voor 22% gewijzigd door Paul C op 04-08-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Het valt me op dat onze Intergas HRE 36/30A wat ongebruikelijk gedrag vertoont de laatste tijd.
Wanneer er warm water vraag is (douchen bijv.) de intergas 36/30A continue van code 1-3-4 gaat, 1 fractie van een seconde code 6 aan tikt, en dan weer volledig terug gaat van 4-3-1. Dit gebeurt iedere 5 seconden tijdens het warmwater gebruik, lijkt mij niet te kloppen?
In de winter bleef code 6 netjes continue branden bij warmwater vraag.

Gasverbruik is verklaarbaar ivgm de winter en wijkt niet af. CV installatie wordt nu (uiteraard) niet gebruikt.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Het lijkt erop dat ie zn vermogen niet kwijt kan. Valt ie niet op storing?
Doet de ketel dit ook als je bv de wastafel op volledig heet hebt en wagenwijd openstaat ook?

[ Voor 39% gewijzigd door scofield op 13-08-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
scofield schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:35:
Doet de ketel dit ook als je bv de wastafel op volledig heet hebt en wagenwijd openstaat ook?
Eventueel meerdere heetwater tappunten tegelijk open.

Is er soms een DWTW geiinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:12
Seafarer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Met DWTW aangesloten zou je verwachten dat ketel gewoon uitvalt onder de tapdrempel.

Ik ken dit gedrag niet van mijn HRE, die stookt gewoon door tot boven de 80 graden en slaat dan af omdat de thermostaat knijpt tot onder de tapdrempel, die geeft geen status 1.

Overigens raad ik aan om het vermogen van die HRE's op tapwater te beperken, er gaat 70% vermogen in bij het starten, ketel toert op naar 100% om zo snel mogelijk warmwater te maken en toert te laat af. Ik heb mijn 28/24 nu op 85% staan, nog steeds snel warmwater, een stuk lager verbruik en minder vaak in/uitschakelen tijdens douchen (wij hebben een spaardouche). Temperatuur instelling staat op 55 graden, ketel gaat daar altijd ruim overheen (met 100% gaat ie naar 68, met 85% blijft ie bij 63 steken)

edit: ik liet gisteren bad leeglopen door de DWTW en ging toen nog een van de kinderen afspoelen. Dat werd gewoon >40 graden, de Hansgrohe thermostaat kreeg het niet lager bijgemengd. Thermostaat lager gezet waardoor ketel uitviel vanwege tapdrempel, probleem opgelost :X.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 13-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
scofield schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:35:
Ik zal zo eens met een kraan op maximale temperatuur kijken wat er dan gebeurt.
Temperatuur staat middels de instelling aan de voorkant (buiten het installateursmenu om) op 60 graden. Niet getest wat er daadwerkelijk uit de kraan komt.

Overigens zit ik de handleiding nu door te lezen, maar welke instelling pas je aan om de warmwater vermogen te drukken? Standaard staat het starttoerental op 50% bij de 36/30, maar zie geen maximum.
https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf
Seafarer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Geen DWTW naar mijn weten.

Edit:

Bij de kraan vol open geen probleem, netjes naar code 6 (warm water gebruik).
Gemeten temperatuur uit de kraan +- 63-64.
Knijp ik de kraan naar half warm half koud, bouwt ie netjes af in de codes naar 1, om later weer terug te gaan naar 6. Rustig, zonder heen en weer gepingel.
Knijp ik de kraan naar 2/3e koud en 1/3e warm, begint hetzelfde riedeltje als met de douche. Gemeten temperatuur is dan +- 35.

Voor de volledigheid: geen instellingen aangepast mbt warmwater. Enkel de bekende vermogen/pompsnelheid voor cv gebruik afgelopen winter.

[ Voor 53% gewijzigd door KoningPaulus op 13-08-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Het zit hem dus o.a. in de aangeboden temp koudwater, welke nu ook redelijk hoog is en de doorstroming idd. Parameter 4 staat standaard op 99%, deze kun je terughalen naar 90 % om eens te kijken of het beter gaat. Wat ik ook vaak voorstel aan de klant om gerust de uitstroomtemp omlaag te zetten naar 58 graden, welke gelijk is aan bv ketels van Vaillant. Ook is lager naar bv 56 gr totaal geen probleem. Heb hier ook al jaren de ww temp op 56 graden staan. Ook daar brand je je ja..en aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
scofield schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:04:
Het zit hem dus o.a. in de aangeboden temp koudwater, welke nu ook redelijk hoog is en de doorstroming idd. Parameter 4 staat standaard op 99%, deze kun je terughalen naar 90 % om eens te kijken of het beter gaat. Wat ik ook vaak voorstel aan de klant om gerust de uitstroomtemp omlaag te zetten naar 58 graden, welke gelijk is aan bv ketels van Vaillant. Ook is lager naar bv 56 gr totaal geen probleem. Heb hier ook al jaren de ww temp op 56 graden staan. Ook daar brand je je ja..en aan.
Lijkt niet veel beter te gaan, met name de temperaturen rond 36-39 lijkt ie problemen mee te hebben. Dat verklaart het probleem tijdens het douchen waarschijnlijk, aangezien de thermostaatkraan daar ook ongeveer op staat. Net bleef ie op 38 graden wel mooi constant, maar op 34 graden weer gepingel.

4 ingesteld op 90 (stond op 99)
Daarna geprobeerd met 56 graden, dan meet ik 59 uit de kraan. Behoeft dat dan nog aanpassingen?

Uiteindelijk is rustiger stoken voor warmwatergebruik, en dus gas verminderen en ketelslijtage besparen het doel, dus wat kan ik nog meer doen?

[ Voor 19% gewijzigd door KoningPaulus op 13-08-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Ik zou graag eens horen van de guru's of ik nu het juiste doe, of niet. Ik heb de topicstart natuurlijk gelezen, maar er zijn zoveel variabelen, dat ik twijfel.

Woning uit 1979, vloerverwarming beneden, boven radiatoren die eigenlijk altijd uit staan. Behalve de zolder; de radiator die daar hangt is gigantisch onderbemeten. Ik verwarm daar meestal met elektrisch kacheltje, omdat dat overdag de enige ruimte is die echt verwarmd moet worden tot een behaaglijke temperatuur (...thuiskantoor). Vanwege overopbrengst van zonnepanelen is dat OK voor mij.

Ketel: Remeha 35c ik denk uit 2015
Thermostaat: Remeha iSense.

Nu adviseerde de onderhoudsmeneer vorig jaar om de CV temperatuur niet aan te passen. Stond op 75. Ik was eigenwijs en heb afgelopen winter meegedaan aan 'zet hem op 50'. Dus aanvoertemp op 50 gezet. Huis bleef natuurlijk gewoon op temperatuur, want vloerverwarming beneden stond op 45 graden en dat is vrijwel de enige verwarming die we gebruiken. Temperatuur van teruggekomen CV water nooit gemeten. Of het komt door deze aanpassing, of door beter instellen van klok op thermostaat, of door gebruik van elektrisch kacheltje weet ik niet, maar afgelopen jaar was gasverbruik 30% lager.

Aan andere kant hoor ik ook dat het beter is het vermogen terug te schroeven. Bij de Remeha 35c staat dat gelijk aan de pompsnelheid aanpassen. Deze stond nog op standaard, dwz iets van 3500 touren / 25kw. Deze meneer op YouTube adviseert dit flink terug te schroeven en weer te verhogen mocht het niet warm worden. Zelfs tot 1300 touren / 8kw.
YouTube: Tips & Trucs #52 Hoe stel je zelf deze Remeha Avanta 28C in...

Nu raak ik een beetje 'lost'. CV temperatuur aanpassen, of vermogen aanpassen, of allebei, of geen van beiden omdat het een modulerende thermostaat is :? En dan nog het risico op 'pendelen'...

Wat denken jullie van de volgende aanpak:
1. Vloerverwarming max temp wat verder terugbrengen, bijv naar 35 of 40 graden IPV 45 graden.
2. max CV temperatuur hierop aanpassen. Het heeft denk ik geen nut de CV te laten verwarmen tot 50 graden als de vloerverwarming max 35 accepteert. Ik zou denken: CV maximaal 5 graden hoger laten verwarmen dan wat vloerverwarming accepteert om warmteverlies onderweg op te vangen.
3. Vermogen van CV ketel op minimaal zetten, en komend najaar/winter langzaamaan naar boven bijschroeven als het niet snel genoeg warm wordt. De vraag is natuurlijk wel wat ik als eerste ga doen zodra het niet warm genoeg wordt: vloerverwarming van 35 naar 40 of 45 zetten, of verhogen opschroeven?

Is dit slim? Is het slim dat ik deze aanpassingen (max temp en vermogen aangepast) op de CV ketel heb gedaan, of kan ik dat beter op de Remeha iSense thermostaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 09:00

bert pit

asdasd

Net als veel andere ketels past de Remeha het vermogen zelf aan bij de behoefte. Als je max 50 graden in stelt, kan je CV niet hoger, ook als dat vermogen wel een keer nodig zou zijn.

Extra vermogen heb je doorgaans niet nodig, tenzij plotseling de vorst in valt of je komt in de winter thuis van vakantie. Bij jou duurt het opwarmen van de woning dan gewoon langer. Dus omhoog zetten, of in de gaten houden.

Dat je aanvoertemperatuur CV hoger staat dan de knop op de verdeler is noodzakelijk omdat er in de verdeler koud water uit de vloersegmenten gemengd wordt met het hete aanvoerwater. 45 graden aanvoer kan dan wel eens te laag zijn om de woning warm te stoken.

Bovenstaande op basis van een gemiddeld systeem, gemiddelde isolatie, etc.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
bert pit schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:27:
Net als veel andere ketels past de Remeha het vermogen zelf aan bij de behoefte. Als je max 50 graden in stelt, kan je CV niet hoger, ook als dat vermogen wel een keer nodig zou zijn.

Extra vermogen heb je doorgaans niet nodig, tenzij plotseling de vorst in valt of je komt in de winter thuis van vakantie. Bij jou duurt het opwarmen van de woning dan gewoon langer. Dus omhoog zetten, of in de gaten houden.
klopt, na afgelopen januari 10 dagen weggeweest te zijn duurde het 1.5 dag voor het warm was beneden :') thermostaat stond tijdens vakantie op vakantiestand en woning was dus flink afgekoeld.
Dat je aanvoertemperatuur CV hoger staat dan de knop op de verdeler is noodzakelijk omdat er in de verdeler koud water uit de vloersegmenten gemengd wordt met het hete aanvoerwater. 45 graden aanvoer kan dan wel eens te laag zijn om de woning warm te stoken.
De aanvoertemperatuur hoger dan de knop op verdeler leek me ook wel logisch :) maar meer dan 5 graden heter leek me niet logisch, maar dat was met de assumptie dat de verdeler het water dat rondgepompt moet worden ook voor 90-100% uit vers opgewarmd water kan laten bestaan. Dus dat bijna al het water dat net rondgepompt is door de vloerverwarming naar de CV ketel zou gaan.
Bovenstaande op basis van een gemiddeld systeem, gemiddelde isolatie, etc.
dat klopt. Extra isolatie volgt na verbouwing over paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:56
KoningPaulus schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Lijkt niet veel beter te gaan, met name de temperaturen rond 36-39 lijkt ie problemen mee te hebben. Dat verklaart het probleem tijdens het douchen waarschijnlijk, aangezien de thermostaatkraan daar ook ongeveer op staat. Net bleef ie op 38 graden wel mooi constant, maar op 34 graden weer gepingel.

4 ingesteld op 90 (stond op 99)
Daarna geprobeerd met 56 graden, dan meet ik 59 uit de kraan. Behoeft dat dan nog aanpassingen?

Uiteindelijk is rustiger stoken voor warmwatergebruik, en dus gas verminderen en ketelslijtage besparen het doel, dus wat kan ik nog meer doen?
Dit ook gehad. Zelfde ketel. Zat toen nog in de garantie van het nieuwbouwhuis, dus is naar gekeken door de installateur. Conclusie, het vermogen dat nodig is, is te laag (het inkomende koude water is een stuk warmer vergeleken met de winter dus minder vermogen nodig). Hij raadde me aan om de grohe kraan voorbij de bespaar stand te zetten in de zomer. Het pendelen is namelijk killing voor je ketel. Inmiddels een Panasonic warmtepomp geïnstalleerd dus geen issue meer :)

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
sailor_dg schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Dit ook gehad. Zelfde ketel. Zat toen nog in de garantie van het nieuwbouwhuis, dus is naar gekeken door de installateur. Conclusie, het vermogen dat nodig is, is te laag (het inkomende koude water is een stuk warmer vergeleken met de winter dus minder vermogen nodig). Hij raadde me aan om de grohe kraan voorbij de bespaar stand te zetten in de zomer. Het pendelen is namelijk killing voor je ketel. Inmiddels een Panasonic warmtepomp geïnstalleerd dus geen issue meer :)
Hm, klinkt niet heel hoopvol...
Voorbij de eco stand is de kraan vol open IPV half open met dezelfde temperatuur?

Misschien heeft iemand anders met dezelfde ketel een mogelijke andere optie. Niet zo'n trek in een kapotte ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:56
Ja, vol open. Je moet simpel weg meer vermogen trekken. Ik heb veel geoptimaliseerd aan de ketel (= vele malen door de installateurs instellingen gegaan). Je kan het minimale brander niveau verlagen, maar onder de 25% op aardgas is niet bevorderlijk voor de levensduur.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
sailor_dg schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 05:56:
Ja, vol open. Je moet simpel weg meer vermogen trekken. Ik heb veel geoptimaliseerd aan de ketel (= vele malen door de installateurs instellingen gegaan). Je kan het minimale brander niveau verlagen, maar onder de 25% op aardgas is niet bevorderlijk voor de levensduur.
Parameter 'd': Minimaal toerental WW staat standaard op 25% (range 20-50%)

Het instelbereik van het maximale WW vermogen, Parameter '4', wat ik nu dus op 90% heb gezet, staat het volgende bij:
Instelbereik ingestelde waarde parameter d tot 100% (=99 + 1x )

Misschien heeft @scofield nog bruikbare tips :)

En: de aanpassing naar 56 graden, dan meet ik 59 uit de kraan. Behoeft dat dan nog aanpassingen?

[ Voor 6% gewijzigd door KoningPaulus op 14-08-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:12
@KoningPaulus Je zou die 90% nog verder kunnen verlagen. Met 66% zit je aan het vermogen van een 24/18 CW3. De HRE is gewoon verschrikkelijk traag met terug moduleren.
Tijdens tappen kan je het sleuteltje ingedrukt houden, dan zie je wat de ketel werkelijk maakt. Ik heb bij mijn 28/24 de temperatuur op 55 gezet, gaat daar ruim overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
marteltor schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

De aanvoertemperatuur hoger dan de knop op verdeler leek me ook wel logisch :) maar meer dan 5 graden heter leek me niet logisch, maar dat was met de assumptie dat de verdeler het water dat rondgepompt moet worden ook voor 90-100% uit vers opgewarmd water kan laten bestaan. Dus dat bijna al het water dat net rondgepompt is door de vloerverwarming naar de CV ketel zou gaan.
Die aanname heb ik ook ooit gedaan, maar zo lijkt het dus niet te werken. Het is volgens mij eerder dat er 50/50 wordt gemengd tussen retour en verse aanvoer.

Bij een aanvoer lager dan 60 heb ik hier in ieder geval moeite om de vloer een beetje vlot warm te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
sailor_dg schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Ik zal pendelen zeker niet promoten maar direct killing omdat je veel start stops hebt?

Oxellaar in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
bert pit in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Keteltje is druk bezig met jaar 25. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
KoningPaulus schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Parameter 'd': Minimaal toerental WW staat standaard op 25% (range 20-50%)

Het instelbereik van het maximale WW vermogen, Parameter '4', wat ik nu dus op 90% heb gezet, staat het volgende bij:
Instelbereik ingestelde waarde parameter d tot 100% (=99 + 1x )

Misschien heeft @scofield nog bruikbare tips :)

En: de aanpassing naar 56 graden, dan meet ik 59 uit de kraan. Behoeft dat dan nog aanpassingen?
Niet aan parameter d knoeien. Met para 4 kun je naar hartelust proberen. Heb je een waterbesparende douchekop of een stortpaddestoel? Uitstroomtemp kan ook met gemak naar 55 graden, niks aan de hand. Ik zou in stappen van 2% parameter 4 lager zetten. Normaal gesproken is een 36/30 in staat om ruim 10 liter van 60 gr te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
marteltor schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:49:
Ik zou graag eens horen van de guru's of ik nu het juiste doe, of niet. Ik heb de topicstart natuurlijk gelezen, maar er zijn zoveel variabelen, dat ik twijfel.

Woning uit 1979, vloerverwarming beneden, boven radiatoren die eigenlijk altijd uit staan. Behalve de zolder; de radiator die daar hangt is gigantisch onderbemeten. Ik verwarm daar meestal met elektrisch kacheltje, omdat dat overdag de enige ruimte is die echt verwarmd moet worden tot een behaaglijke temperatuur (...thuiskantoor). Vanwege overopbrengst van zonnepanelen is dat OK voor mij.

Ketel: Remeha 35c ik denk uit 2015
Thermostaat: Remeha iSense.

Nu adviseerde de onderhoudsmeneer vorig jaar om de CV temperatuur niet aan te passen. Stond op 75. Ik was eigenwijs en heb afgelopen winter meegedaan aan 'zet hem op 50'. Dus aanvoertemp op 50 gezet. Huis bleef natuurlijk gewoon op temperatuur, want vloerverwarming beneden stond op 45 graden en dat is vrijwel de enige verwarming die we gebruiken. Temperatuur van teruggekomen CV water nooit gemeten. Of het komt door deze aanpassing, of door beter instellen van klok op thermostaat, of door gebruik van elektrisch kacheltje weet ik niet, maar afgelopen jaar was gasverbruik 30% lager.

Aan andere kant hoor ik ook dat het beter is het vermogen terug te schroeven. Bij de Remeha 35c staat dat gelijk aan de pompsnelheid aanpassen. Deze stond nog op standaard, dwz iets van 3500 touren / 25kw. Deze meneer op YouTube adviseert dit flink terug te schroeven en weer te verhogen mocht het niet warm worden. Zelfs tot 1300 touren / 8kw.
YouTube: Tips & Trucs #52 Hoe stel je zelf deze Remeha Avanta 28C in...

Nu raak ik een beetje 'lost'. CV temperatuur aanpassen, of vermogen aanpassen, of allebei, of geen van beiden omdat het een modulerende thermostaat is :? En dan nog het risico op 'pendelen'...

Wat denken jullie van de volgende aanpak:
1. Vloerverwarming max temp wat verder terugbrengen, bijv naar 35 of 40 graden IPV 45 graden.
2. max CV temperatuur hierop aanpassen. Het heeft denk ik geen nut de CV te laten verwarmen tot 50 graden als de vloerverwarming max 35 accepteert. Ik zou denken: CV maximaal 5 graden hoger laten verwarmen dan wat vloerverwarming accepteert om warmteverlies onderweg op te vangen.
3. Vermogen van CV ketel op minimaal zetten, en komend najaar/winter langzaamaan naar boven bijschroeven als het niet snel genoeg warm wordt. De vraag is natuurlijk wel wat ik als eerste ga doen zodra het niet warm genoeg wordt: vloerverwarming van 35 naar 40 of 45 zetten, of verhogen opschroeven?

Is dit slim? Is het slim dat ik deze aanpassingen (max temp en vermogen aangepast) op de CV ketel heb gedaan, of kan ik dat beter op de Remeha iSense thermostaat doen?
Een remeha 35c bestaat niet, er is ook nog zoiets als een type cv ketel. Ik denk dat je een Avanta hebt zo te lezen.
Al die punten die je aanhaalt zijn al veel vaker besproken hier.
1. Vloer in ong lichaamstemperatuur zeg ik altijd, 38 graden
2. Als het een mengverdeler is dan toch minimaal met 60 graden aankomen bij de verdeler, liefst hoger.
3. Cv vermogen aanpassen aan de grootte vd woning. Meestal globaal alle radiatoren maal 2= ......kW. Is in te vullen bij parameter 17 aan de hand van de tabel in de installatiehandleiding.
Met een iSense bepaalt ie zelf wat de beste aanvoertemp is in verhouding met de vraag en de heersende kamertemperatuur.
Pagina: 1 ... 73 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?