Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 17:00
Ik heb sinds kort mijn cv (Remeha Calenta) op een Shelly plug gezet om het stroomverbruik te monitoren. En dat verbruik kan ik niet helemaal plaatsen. Zie daarvoor onderstaande afbeelding. Gezien de huidige temperaturen hoeft niet of nauwelijks iets te doen, maar toch is hij nu sinds 1.30 ongeveer vannacht ergens mee bezig en verbruikt hij gemiddeld continu zo'n 70 W. Misschien normaal, misschien ook niet. Wie kan mij hier iets over zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2puOI1jGoVZdq464WdFL9NdsGgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qQiZVBKbcMO22JpRJ4LChNQU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:12
Is geen normaal verbruik naar mijn idee.

Hoor je ook iets als je bij de ketel staat? Lijkt erop alsof pomp blijft draaien. Wat geeft het display momenteel aan?

De piekjes van gisteren vind ik ook vreemd, ik zou met deze buitentemperaturen hoogstens 1x in de 24u even een piekje verwachten dat hij de pomp even laat draien om vastroesten te voorkomen. En in de ochtend/avond een piek van als je gaat douchen. Of pak je vaak warmwater overdag? (Of een mengkraan die mooi in het midden staat i.p.v. volledig op koud en daardoor de ketel laat aanslaan |:( )

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Laat je mischien het tapwater op 50+ graden?

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
De comfortstand (=tapwater warmhouden) zou ook nog die piekjes kunnen veroorzaken. De ketel slaat dan periodiek even aan om de boel op temperatuur te houden, zodat je sneller warm water hebt. Zou ik uitzetten, met de huidige gasprijzen kost je dat onnodig gas. Dan maar even wat langer wachten op warm water als je de douche/kraan aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
De pieken lijken me met ^ voldoende verklaard, die 70W lijkt me ook de pomp te zijn die draait. Ben je zeker dat er geen warmtevraag is (en geen douchewater wordt verbruikt, al zou dat veel minder lang moeten duren)?
Hangt er een buitentemperatuursensor aan? Misschien is die defect gegaan en meet ie nu dat het vriest, waardoor de vriesbescherming inschakelt (dan blijft de circulatiepomp draaien om te vermijden dat leidingen in koude ruimtes te koud worden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:35
Is de grassproeier aangesloten op warm water? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
De temperatuur van zowel SWW als CV staat op 60 graden ingesteld (CV beneden vloerverwarming, rest radiatoren, alles op Tado). Van die piekjes zou ik zeggen dat het warm water vraag gaat, dat lijkt iig wel met het gebruik overeen te komen. Hoe zet ik deze ketel op zoiets als een Comfortstand? (of juist niet)

Er zit geen buitentemperatuursensor aan de ketel.

Hieronder nog een uitvergroting van het blok dat hij rond de 70 W bleef vragen. Veel kleine piekjes hier ook, maar die komen natuurlijk niet van een warmtevraag door gebruik door iemand in het huishouden, zoals douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcbGeAKrho4kvx7H1eQIlK5n-WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4FQEmOKWNbZWq1ijaKIjKG9e.png?f=fotoalbum_large

Overigens maak ik gebruik van Tado waarin je een Warm Water instelling hebt. Volgens een schema gaat deze 's nachts uit, 's morgens een uur op 60, daarna 55 tot einde avond. Ik vraag mij nu af om welk warm water het dan gaat, want als ik uit zet in de Tado app, blijft er alsnog een paar minuten warm water uit de keukenkraan komen.
dbos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:15:
Is de grassproeier aangesloten op warm water? :-)
We hebben geen grassproeier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zet die warmwaterinstelling gewoon eens 24/7 uit. Dan zou je (zolang je geen warm water pakt) nul gasverbruik moeten hebben. Het is puur het warmhouden intern zodat je sneller warm water hebt. Zonde van het gasverbruik.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Ben je zeker dat je tado niet je huis aan het opwarmen is op een heel laag pitje?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:36
hendriku schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:32:
Hoe zet ik deze ketel op zoiets als een Comfortstand? (of juist niet)
Voor mijn Remeha Calenta kon ik de comfortstand uitschakelen ergens diep in het menu van mijn iSense klokthermostaat. Misschien heb jij die ook?

Hij stond bij mij op 'Automatisch' wat geloof ik betekent dat hij de comfortstand alleen toepast op uren waar je de thermostaat op 18+ graden o.i.d. hebt ingesteld (ongeacht of hij daadwerkelijk aanslaat).

Uitschakelen scheelde mij in de zomermaanden 0,08 kuub per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
ThinkPad schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:50:
Zet die warmwaterinstelling gewoon eens 24/7 uit. Dan zou je (zolang je geen warm water pakt) nul gasverbruik moeten hebben. Het is puur het warmhouden intern zodat je sneller warm water hebt. Zonde van het gasverbruik.
Meteen ingesteld, eens kijken wat het doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
naftebakje schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:56:
Ben je zeker dat je tado niet je huis aan het opwarmen is op een heel laag pitje?
Vrij zeker. Volgens de gegevens uit alle Tado thermostaatknoppen is geen enkele warmtevraag geweest in de afgelopen 48 uur. Als ik naar de temperaturen kijken zie ik ook dat deze nergens in de buurt van de miniumtemperatuur is gekomen. Maar dat is dus wat Tado zegt.
joppybt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:00:
[...]

Voor mijn Remeha Calenta kon ik de comfortstand uitschakelen ergens diep in het menu van mijn iSense klokthermostaat. Misschien heb jij die ook?

Hij stond bij mij op 'Automatisch' wat geloof ik betekent dat hij de comfortstand alleen toepast op uren waar je de thermostaat op 18+ graden o.i.d. hebt ingesteld (ongeacht of hij daadwerkelijk aanslaat).

Uitschakelen scheelde mij in de zomermaanden 0,08 kuub per dag.
Ik gebruik nu Tado en dus geen iSense klokthermostaat meer. Weet niet of zoiets nog op een andere manier zou kunnen instellen.

Net nog even gekeken naar het energieverbruik over de laatste 10 dagen. Daarbij zie je dat de ketel dit gedrag alleen 's nachts vertoond maar niet élke nacht. Voor afgelopen nacht was het bijvoorbeeld 5 dagen geleden voor het laatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAYVxLXBtjcnJ3dscje3Emaj0lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0mzyTfltNZMoBzTxPPdfGXd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door hendriku op 28-06-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
Even gebruiksaanwijzing downloaden van het internet. Op je CV kan je het ook aanpassen.

https://www.remeha.be/wp-...028c%2035s%2040c%20NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
worldfastest schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:22:
Even gebruiksaanwijzing downloaden van het internet. Op je CV kan je het ook aanpassen.

https://www.remeha.be/wp-...028c%2035s%2040c%20NL.pdf
Thanks, die andere handleiding voor installateurs heb ik wat meer inderdaad.

Maar goed, ik heb de ketel in de Eco stand gezet en de warm water instelling in Tado op uit. Toch was er weer zo'n 'blok' vannacht. Die was korter en hij begon veel later dan bij de andere voorbeelden, maar toch. Wat is die ketel aan het doen is dus de vraag. Wederom zie ik geen vraag vanuit de Tado thermostaten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3ArfuNhwIwcZCbG9eJZPo9_9Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K4da6L3DgzZj1oN1qLTFF7o4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Monitor je je gasverbruik ook?
Zo ja, heb je toevallig ook onverklaard gasverbruik in de nachten dat je CV stroom gebruikt?
En heb je je thermostaat nog op automatisch staan? Misschien net een koud briesje langs de voeler dat hij probeert te verwarmen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

RocketKoen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:50:
Monitor je je gasverbruik ook?
Zo ja, heb je toevallig ook onverklaard gasverbruik in de nachten dat je CV stroom gebruikt?
En heb je je thermostaat nog op automatisch staan? Misschien net een koud briesje langs de voeler dat hij probeert te verwarmen.
Inderdaad, en anders een foto maken van de gasmeter voor het slapen en in de ochtend weer een om te vergelijken. Wel zorgen dat je 's nachts geen warm water verbruikt.

Het lijkt er op dat de CV pomp blijft draaien, maar voor het warmhouden van tapwater hoef de CV pomp volgens mij niet te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
Fairy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Inderdaad, en anders een foto maken van de gasmeter voor het slapen en in de ochtend weer een om te vergelijken. Wel zorgen dat je 's nachts geen warm water verbruikt.

Het lijkt er op dat de CV pomp blijft draaien, maar voor het warmhouden van tapwater hoef de CV pomp volgens mij niet te draaien.
Ja, goeie, had ik zelf ook wel kunnen bedenken om het gasverbruik te checken. Hieronder gaat op volume voor dezelfde tijdspanne als het laatste voorbeeld van vannacht. Iets na 7.00 uur werd er gedoucht. Vanaf ongeveer 4.00 uur tot aan dat moment is er bijna 0,2 m3 gas verbruikt. Na het douchen komt daar nog zo'n 0,1 m3 bij.

Er zou geen warmwatervraag moeten zijn gedurende de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7M5IyOZr2bFV4ex1cyxMg-S6En4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXSo4QxzHz7Fs9ojlv2orTQ4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

hendriku schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Ja, goeie, had ik zelf ook wel kunnen bedenken om het gasverbruik te checken. Hieronder gaat op volume voor dezelfde tijdspanne als het laatste voorbeeld van vannacht. Iets na 7.00 uur werd er gedoucht. Vanaf ongeveer 4.00 uur tot aan dat moment is er bijna 0,2 m3 gas verbruikt. Na het douchen komt daar nog zo'n 0,1 m3 bij.

Er zou geen warmwatervraag moeten zijn gedurende de nacht.

[Afbeelding]
Dan kan er eigenlijk alleen maar CV bedrijf zijn, als het ook zo geleidelijk is en er tevens een stroomverbruik is wat verdacht veel lijkt op een CV pomp. Wordt er blijkbaar toch warmte in de radiatoren cq vloerverwarming gepompt.

Heb je de termostaat wel ruim onder de nachttemperatuur staan? Als je de thermostaat op 18 graden zet zou hij 's nachts wel eens kunnen zijn dat hij heel zachtjes moduleert om toch de boel op temperatuur te houden, ook al wordt het de volgende dag 28 graden.

Ik ken je situatie verder niet zo, maar dit zou best wel eens het geval kunnen zijn...

Zelf heb ik mijn thermostaat nu ook op 10 graden gezet. Helaas kan ik het CV bedrijf niet uitzetten want dan wil hij ook geen warm tapwater meer maken (Vaillant uit 2004).

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 29-06-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
Bij mij zit er ook nog een legionella stand op. Bij mij doet die dit 1x per week. Staat dit misschien bij jou aan 1x per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
Fairy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Dan kan er eigenlijk alleen maar CV bedrijf zijn, als het ook zo geleidelijk is en er tevens een stroomverbruik is wat verdacht veel lijkt op een CV pomp. Wordt er blijkbaar toch warmte in de radiatoren cq vloerverwarming gepompt.

Heb je de termostaat wel ruim onder de nachttemperatuur staan? Als je de thermostaat op 18 graden zet zou hij 's nachts wel eens kunnen zijn dat hij heel zachtjes moduleert om toch de boel op temperatuur te houden, ook al wordt het de volgende dag 28 graden.

Ik ken je situatie verder niet zo, maar dit zou best wel eens het geval kunnen zijn...

Zelf heb ik mijn thermostaat nu ook op 10 graden gezet. Helaas kan ik het CV bedrijf niet uitzetten want dan wil hij ook geen warm tapwater meer maken (Vaillant uit 2004).
Hij staat nu op 15 graden in de woonkamer, net als de andere kamers overigens. Ik zou ze dus nog lager moeten zetten. Het proberen waard natuurlijk, maar in de winter is dat wellicht minder wenselijk
worldfastest schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:20:
Bij mij zit er ook nog een legionella stand op. Bij mij doet die dit 1x per week. Staat dit misschien bij jou aan 1x per dag?
Daar had ik al even naar gekeken toen ik de Comfort/Eco stand ging aanpassen en de Legionellastand stond uit. Dit heb ik maar zo gelaten.
Pagina: 1