Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 114 Laatste
Acties:
  • 897.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Even een grafiekje van vandaag. Ik heb eindelijk de Intergas seriele kabel aan de gang, dus kan meteen mooie plaatjes maken.

Wat vooral opvalt is de lage rookgastemperatuur. Die koelt dus goed af en blijft ruim onder 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIH99VVP1D4eLaf7Seq5UPeMs2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GhYN2GpFobiR7Od7ZYfliLYA.png?f=fotoalbum_large

Er is bijna continu warmtevraag omdat de verschillende zones steeds na elkaar open sturen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ArcticWolf schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:31:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar dit zijn van die radiators met zo'n aansluitblok. Links is aanvoer, rechts retour, lijkt gewoon goed aangesloten... heb destijds zelf ook met een half oog meegekeken omdat ik de muur afwerking deed.

Deze:
https://www.radiatoraanbi...00-type-22-2356-watt.html

Weet alleen niet welke thermostaat ze erin hebben gedraaid. Hij staat op stand "6" als ik de knop eraf haal.

De overige radiators hebben geen thermostaatkranen, gewoon een draaiknop klep.
Even goed voelen aan de retourleiding. Die moet even warm zijn als de onderkant van de radiator. De aanvoer moet even warm zijn als de bovenkant van de radiator. Is dat niet het geval, zitten ze verkeerd om.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:18
Blihi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:23:
[...]

Ik blijf het oneens met je. Ik gebruik weliswaar OpenTherm, maar de ketel staat ingesteld op aan/uit gedrag en een stooklijn. Dat maakt voor het verhaal niet uit.

De ketel start minimaal op en toert op tot de aanvoertemperatuur gelijk wordt aan de ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit) of gevraagde aanvoertemperatuur (OpenTherm). Het kan zijn, zeker bij aanwarmen, dat daarvoor het maximale vermogen even nodig is. Maar in een stabiele situatie is de Ta constant en de delta-T ook.

Ga je het maximum vermogen beperken, beperk je dus de delta-T. Het duurt dan (veel) langer voordat Ta bereikt wordt. Het afgiftesysteem wordt dus minder warm en heeft minder vermogen. in het begin, maar dat wordt steeds hoger.

Een domme aan/uit thermostaat met kleine hysterese zal hier geen last van hebben. Die gaat gewoon uit als de ruimte te warm is en weer aan als de ruimte afkoelt.

Een thermostaat die het gedrag van de ketel probeert te leren, zoals vrijwel alle Honeywell dingen, maar ook veel fabrikant-specifiek thermostaten (vaak gemaakt door Honeywell(, zal hier heel moeilijk mee om kunnen gaan. Die leren gemakkelijker als het 'aan' signaal ook betekent dat het vermogen van het afgiftesysteem direct maximaal is en constant blijft over de tijd.
Lees eens terug wat ik schrijf want jij zegt hetzelfde als ik.
Bij aan uit

1) ketel gaat opstartprocedure (30 60 sec.)
2) ketel gaat min vermogen
3) ketel bouwt vermogen op tot Max in grofweg 10 min)

Echter het kan zijn dat ketel de vermogensopbouw stopt als er parameters zijn die aanvoertemperatuur begrenzen of deltaT.
Zijn die parameters niet bereikt dan blijft hij vermogen opbouwen.

behalve als de thermostaat uit schakelt.
Of bij bijzondere instellingen tbv cascade systemen.

@Blihi
Ps bij jouw is natuurlijk die aanvoertemperatuurbegrezing de stooklijn.

Schetsje:
A willekeurig aan/uit ketel vermogen vs tijd (zelfde hellingshoek als A)
B aan/uit ketel vermogen vs tijd met Max aanvoer bereikt (zelfde hellingshoek als A)
C ketel zonder vermogens beperking (zelfde hellingshoek als A)
D zelfde ketel met een vermogens beperking (flauwere hellingshoek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-dzbVSM35NmnjTrG_1dz0ngB7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boAclCe4O0E8TZF9qOYvucb5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcjDgUYnds5U0DUEPdt1otdUW8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTBP9yBK5SkpbE66wkwc2MYr.jpg?f=fotoalbum_large

Het beperken van de vermogen heeft dus zin om dus de opbouw van vermogen te vertragen.
Het duurt dan langer voordat de max-aanvoer-temp is bereikt.

Ik ben met je eens dat als je knappe stooklijn hebt dat het minder belangrijk is omdat je max-aanvoer-temp dynamisch tov weersomstandigheden maakt.

Maar bij een ketel zonder stooklijn waar alleen de max-aanvoer-temp wordt ingesteld is het dus zeker nuttig om te voorkomen dat in voor en na seizoen de ketel steeds zo heel kort stookt.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
We zijn het inderdaad eens! Die laatste opmerking is zeker een goede, maar ik vermoed dat vooral Honeywell thermostaten het hier lastig mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De meeste mensen veranderen nooit hun max-aanvoertemperatuur en dat is gewoon lastig in het voor en na seizoen. Want ze hebben die max-aanvoer gekozen voor de min 10 buiten.
Zo lang max-aanvoer niet is bereikt blijft de ketel dus het vermogen verhogen bij aan/uit thermostaat de ketel weet namelijk niet wat hij anders kan doen.

PS Ik hoop dat mijn schets-kunst duidelijk genoeg is.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:52
Blihi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:22:
Mooie vergelijking @Seafarer. En dan heb je twee typen ketels. De ene, die heeft net rijles gehad en trekt altijd heel rustig op zodat er nooit meer vermogen dan strikt noodzakelijk gegeven wordt en de andere die altijd volgas weg rijdt en pas als de maximum snelheid bereikt is zijn poot van het gas haalt.

Vooral voor dat laatste type kan die baksteen onder het pedaal helpen. Voor dat eerste type heeft dat helemaal geen zin.
Mooi aangevuld. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:52
Blihi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:32:

Wat vooral opvalt is de lage rookgastemperatuur. Die koelt dus goed af en blijft ruim onder 45 graden.

[Afbeelding]
De rookgastemperatuur kan nog een stuk lager bij een Intergas Xtreme.
In mijn situatie is die 28 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xs2ViklB5ZnKutje8c_hyXnE9bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SKLQf1T1sRluZoqAUQ9wFNSk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:33
Voor Tado wil ik Heimeier Eclipse thermostatische kranen met debietregelaar aanschaffen.
Nu zit ik alvast te kijken om de juiste waarde in te stellen voor bijvoorbeeld onderstaande radiator:

Thermrad Compact-4 plus radiator, type 11, hoogte 600 mm, lengte 1200 mm
https://www.wildkamp.nl/p...fg-75-65-20-1217-w/461257

Iemand die mij kan vertellen hoe ik dit in de Hytools app moet invoeren?
Lengte, Hoogte en Soort kom ik nog wel uit maar wat moet ik selecteren bij aanvoer, retour en ruimte (temperatuur) ?

Ik wil er graag achterkomen op welke waarde ik de radiatorkraan moet zetten per radiator.

[ Voor 15% gewijzigd door qwasd op 26-11-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:09:
Voor Tado wil ik Heimeier Eclipse thermostatische kranen met debietregelaar aanschaffen.
Nu zit ik alvast te kijken om de juiste waarde in te stellen voor bijvoorbeeld onderstaande radiator:

Thermrad Compact-4 plus radiator, type 11, hoogte 600 mm, lengte 1200 mm
https://www.wildkamp.nl/p...fg-75-65-20-1217-w/461257

Iemand die mij kan vertellen hoe ik dit in de Hytools app moet invoeren?
Lengte, Hoogte en Soort kom ik nog wel uit maar wat moet ik selecteren bij aanvoer, retour en ruimte (temperatuur) ?

Ik wil er graag achterkomen op welke waarde ik de radiatorkraan moet zetten per radiator.
Er staat 90/70/20 (bij de specs.)dus 90 graden aanvoer, 70 retour en omgeving 20 graden. Dan is de radiator ongeveer 1400 watt. Vul maar in.

Ik adviseer wel om 75/65/20 te gebruiken er moet dan veel meer water door die radiator maar dat is beter voor de ketel en zeker met Tado kun je beter wat meer flow hebben omdat je vaak al teveel radiatoren afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:24:
[...]

Er staat 90/70/20 (bij de specs.)dus 90 graden aanvoer, 70 retour en omgeving 20 graden. Dan is de radiator ongeveer 1400 watt. Vul maar in.

Ik adviseer wel om 75/65/20 te gebruiken er moet dan veel meer water door die radiator maar dat is beter voor de ketel en zeker met Tado kun je beter wat meer flow hebben omdat je vaak al teveel radiatoren afsluit.
Dan kom ik uit op een vermogen van 1,19851 en een debiet van 103,35781
Als ik dan in de app naar radiaroafsluiters ga dan heb ik 4 keuzes (eclipse 20, 300 15, 15 en 10.
De instelling is dan 10.5 voor eclipse 20, 10 voor eclipse 300 15, 10.5 voor Eclipse 15 en 10.5 voor Eclipse 10.
Klopt het dat ik dan voor onderstaande thermostaatkraan de instelling op 10 moet zetten?
https://www.cvkoopjes.nl/...lipse-recht-heimeier.html
En maakt het nog uit in welke ruimte de radiator hangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:36:
[...]

Dan kom ik uit op een vermogen van 1,19851 en een debiet van 103,35781
Als ik dan in de app naar radiaroafsluiters ga dan heb ik 4 keuzes (eclipse 20, 300 15, 15 en 10.
De instelling is dan 10.5 voor eclipse 20, 10 voor eclipse 300 15, 10.5 voor Eclipse 15 en 10.5 voor Eclipse 10.
Klopt het dat ik dan voor onderstaande thermostaatkraan de instelling op 10 moet zetten?
https://www.cvkoopjes.nl/...lipse-recht-heimeier.html
En maakt het nog uit in welke ruimte de radiator hangt?
Ja klopt ieder streepje is 10 liter.
Standje 10 is 100 ltr./uur. De app adviseert dan om hem op 10.5 te zetten. Precies zoals ze dat in die video doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:45:
[...]

Standje 10 is 100 ltr./uur. De app adviseert dan om hem op 10.5 te zetten. Precies zoals ze dat in die video doen.

[YouTube: Automatische waterzijdige inregeling met AFC-Technologie van IMI-Heimeier]
Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
arpeggio schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:53:
[...]

De rookgastemperatuur kan nog een stuk lager bij een Intergas Xtreme.
In mijn situatie is die 28 graden:

[Afbeelding]
Ja, maar mijn retourtemperatuur is al hoger dan dat :) Ik heb een wat specifieke installatie, de pompsnelheid is heel hoog omdat ik water van +/- 35 graden met vrij hoog debiet door de vloerverwarmingsverdelers stuur en dan over een buffervat retour.

Elke verdeler heeft een eigen pomp en meerdere zones. Door het hoge debiet (pomp draait vrijwel continu op 3400 toeren, 75% van het maximum) kunnen de zoneregelaars hun werk goed doen. Zij hebben altijd voldoende water van 35 graden tot hun beschikking.

Het nadeel is dat de delta-T bij de ketel wat kleiner wordt (kleine delta-T met hoge flow is evenveel vermogen als grote delta-T met lage flow). De rookgassen kunnen nooit verder koelen dan de retourtemperatuur en die laatste is hier dus de beperkende factor.

Tijdens het douchen daalt de rookgastemperatuur naar 22 graden :) Dan wordt er gekoeld met het binnenkomend koude water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar, nu dat de XTreme een update heeft gehad is het wel eindelijk gelukt om een stooksessie van een hele nacht te krijgen. Geen pendelen meer!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEaU1y6uE95FQ8WQu8uJuwE-AKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dGi0LMMuSrBDPus1ZahFhTDP.png?f=fotoalbum_large

In deze grafiek zie je ook heel mooi het effect van de schakelbuffer. Steeds aan het begin van het uur heeft de grootste groep warmtevraag. De retour bij de buffer daalt dan, maar aan de ketel minder, want de buffer vult zich langzaam met kouder water en stuurt het warmere water naar de ketel.

Aan het einde van het uur heeft de kleinste groep nog vraag. Dan begint de aanvoer mee op te lopen, omdat het minimum vermogen nu eenmaal 3.63 kW is (gemeten aan de gasmeter op bovenwaarde) en dus de delta-T vast ligt. Tegen de tijd dat de ketel zou gaan pendelen, komt de grootste groep beneden er weer in.

Oh, en rond 10 uur is er gedoucht, dus vandaar dat de CV pomp even uitschakelde. Het feit dat de temperatuur in de woonkamer oploopt in de ochtend komt door het zonnetje dat pal op het glas staat, dat ligt dus niet aan de CV installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 27-11-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 07:32
Sorry, even een herhaling van mijn vraag:

Ik heb een ATAG ketel I28EC met de ATAG one thermostaat. Ik probeer een en ander beter in te stellen, maar loopt tegen de beperking aan van de logging software van ATAG. Soms is er een kwartier geen verbinding, dus kan ik geen actuele gegevens aflezen. En de periode logs zijn per uur, en samengevat. Ik kan dus eigenlijk niet goed genoeg het gedrag van de ketel bekijken/analyseren. Is er een mogelijkheid om dit beter te meten/loggen

Ik ben jaloers op alle grafieken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Hoe kan ik met een Nefit Ecomline HRC 30 gegevens van de ketel digitaal uitlezen? Wat heb ik daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DaKo2019 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:50:

Ik heb een ATAG ketel I28EC met de ATAG one thermostaat. Ik probeer een en ander beter in te stellen, maar loopt tegen de beperking aan van de logging software van ATAG. Soms is er een kwartier geen verbinding, dus kan ik geen actuele gegevens aflezen. En de periode logs zijn per uur, en samengevat. Ik kan dus eigenlijk niet goed genoeg het gedrag van de ketel bekijken/analyseren. Is er een mogelijkheid om dit beter te meten/loggen

In Home Assistant is een module aanwezig om de Atag One te integreren. Het zal vast ook met Domoticz kunnen. Je krijgt real-time data door

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi

Die grafieken zijn gemaakt door sensoren op de buizen te plakken :) In mijn geval een handjevol DS18B20 sensoren die elke 30 seconden door een raspberry pi uitgelezen en opgeslagen worden.

Zo lees ik ook de gasmeter uit met een kabeltje naar de pi. En ook de zonnepanelen, en de ventilatie 8)7

OK, dat is wellicht een beetje overdreven, althans, dat vindt mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24
Onze ketel pruttelt tevreden om ons redelijk geïsoleerde jaren 30 huis te verwarmen. Buiten is het 3 graden, binnen comfortabel 20,5 graad.

Om dat zo te houden pompt de ketel op dit moment water met ongeveer 33 graden rond en krijgt 31 graden terug. Ik had een iets lagere retour temperatuur verwacht, is mijn flow/doorstroom nu te hoog of werkt dit zo prima? De ketel verwarmt af en toe bij naar 35 graden volgens mij.

In de ochtend gaat er warmer water rond ivm opwarmen van 18 naar pakweg 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
koentjuh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:12:
Onze ketel pruttelt tevreden om ons redelijk geïsoleerde jaren 30 huis te verwarmen. Buiten is het 3 graden, binnen comfortabel 20,5 graad.

Om dat zo te houden pompt de ketel op dit moment water met ongeveer 33 graden rond en krijgt 31 graden terug. Ik had een iets lagere retour temperatuur verwacht, is mijn flow/doorstroom nu te hoog of werkt dit zo prima? De ketel verwarmt af en toe bij naar 35 graden volgens mij.

In de ochtend gaat er warmer water rond ivm opwarmen van 18 naar pakweg 20 graden.
Vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
Combinatie van vloerverwarming en reguliere radiatoren. De vloerverwarming werkt als bij verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
koentjuh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:30:
[...]

Combinatie van vloerverwarming en reguliere radiatoren. De vloerverwarming werkt als bij verwarming.
Ik zou er niets aan doen. Lekker van genieten.

Misschien wil je eens opnoemen welke maatregelen je hebt genomen, gewoon ter vergelijk voor iedereen.
Of je hebt helemaal niets gedaan. Want dat is zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
Een vraag voor Remeha Calenta ACE kenners/bezitters.
Ik ben bezig met het optimaliseren van het gedrag van onze CV-ketel, een Remeha Calenta ACE 40C CW5, gekoppeld aan een TADO systeem (Zonder bypass nog, 1 radiator altijd open).

De instellingen voor het aanpassen van het ventilator toerental en aanvoertemperatuur heb ik inmiddels aangepast, om vanaf hier te kijken welke effecten dit heeft op verbruik en comfort.

CP000 - Aanvoertemperatuur van 80 naar 65.
GP008 - Max ventilatortoerental van 4400 naar 2150.
GP007 - Minimum ventilatortoerental standaard gelaten op 1950.

De enige instelling die voor verwarring zorgt is die voor de pompsnelheid. Hier valt me op dat de minimumwaarde standaard erg hoog lijkt te liggen:

PP018 - Minimum pompsnelheid is 55%
PP016 - Maximaal is 70%. Deze heb ik nu op 60% gezet.

In de handleiding staat het instelbereik voor de miniumwaarde op 30% tot 100%. Gezien het enorme vermorgen van de ketel en het beperkte aantal radiatoren (7, waarvan de meeste vrij klein), kan die pompsnelheid ook wel naar beneden, maar kan dit kwaad? Iemand die hierover advies kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Seafarer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:47:
[...]

Ik zou er niets aan doen. Lekker van genieten.

Misschien wil je eens opnoemen welke maatregelen je hebt genomen, gewoon ter vergelijk voor iedereen.
Of je hebt helemaal niets gedaan. Want dat is zeker mogelijk.
Nog niks gedaan, functioneert vanuit de verbouwing 2 jaar terug zo waar wel bijna al het leiding werk en alle radiatoren zijn vervangen; iets met uit de hand gelopen verbouwing :-) achteraf eigenlijk ook de vloerverwarming moeten aanpakken..

Nadeel is alleen dat mijn vriendin het als koud ervaart omdat er dus grotendeels niet meer met hoge temperaturen wordt verwarmt. Ons vorig huis was minder goed geïsoleerd waardoor de ketel daar echt flink moest werken. Daardoor veel pieken in de verwarming wat als prettiger werd ervaren. :+

Ik zal ondertussen de atag ketel blijven monitoren. Maar begrijp dus dat de delta wat minder van belang is ten opzichte van stoken op lagere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:11

Deze ketel ondersteund OpenTherm. Heb je een OTGW overwogen om de data er uit te krijgen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Een "open therm gate way" is dat ben ik inmiddels achter. Dat is hardware op de ketel aan te sluiten toch? En dan heb ik software nodig om dat uit te lezen?

Wat ik voorbij zie komen zijn toch veelal oplossingen die op mij overkomen als niet echt plug en play. Krijg ik meteen vragen als: hoe sluit ik dat aan, en wat moet ik met java script code.

edit: ik heb een thread gevonden die ik eens goed ga lezen ;)
[OTGW] OpenTherm gateway

[ Voor 13% gewijzigd door DaKo2019 op 27-11-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ApoC schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:52:
In de handleiding staat het instelbereik voor de miniumwaarde op 30% tot 100%. Gezien het enorme vermorgen van de ketel en het beperkte aantal radiatoren (7, waarvan de meeste vrij klein), kan die pompsnelheid ook wel naar beneden, maar kan dit kwaad? Iemand die hierover advies kan geven?
Gewoon op minimum instellen. De ketel zoekt zelf wel uit wat de optimale pompsnelheid is om de gewenste delta-T te halen. Immers, als de pomp te snel draait, koelt het water niet genoeg af. Ik heb mijn Calenta 28C ook ingesteld op 20% minimum en 80% maximum, werkt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 27-11-2021 16:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
kiddyl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:49:
[...]

In Home Assistant is een module aanwezig om de Atag One te integreren.
Heb je daar daar ook nog hardware bij nodig? Hoe komt die data dan vanuit het systeem in Home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DaKo2019 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:36:
[...]

Heb je daar daar ook nog hardware bij nodig? Hoe komt die data dan vanuit het systeem in Home assistant?
Kijk in het HA Topic voor meer informatie over installatie en gebruik.

Als je het opgezet hebt zal bij het eerste opstarten alle beschikbare modules verschijnen met de bijbehorende attributen mits HA en de Atag One in hetzelfde netwerk zitten. Je kan dan bijvoorbeeld de data zien in het plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNWOgIabZuQa5cAkdI0-01wWR-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcbrN7J5mLI5bInXzWIioWSY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door kiddyl op 27-11-2021 17:11 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@leonbong ik heb nog even nagemeten of de retour en aanvoer van die radiator goed zijn aangesloten. En links aanvoer was net 40C en rechts retour was 20C (met multimeter en voeler gemeten, dus niet heel nauwkeurig).

Qua aansluiting zou het moeten kloppen: https://www.radiatoraanbi...er-8_plateau_radiator.pdf

Maar onderkant van de radiator bleef net ook gewoon weer koud... snap er niks van.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik ben al een tijdje de uitgaande en inkomende temperaturen aan het meten, zowel bij de vloerverwarmingverdeler als bij de ketel (Aquapower HRc45CW6). Bij de ingang van de vloerverwarmingverdelers (ik heb er 2, zitten op dezelfde aanvoerleiding aangesloten) meet ik een ingaande temperatuur bij de verdelers van rond de 38 graden bij een ingestelde aanvoertemperatuur op de ketel van 40 graden, thermostaat op de verdeler staat op 37 graden ingesteld. Pomp snelheid van de beide verdelers staat op ongeveer 3/4e van de max snelheid. De temperatuur die ik meet van de retour van de vloerverwarming (dus richting ketel) is ongeveer 22 graden. Nu krijg ik de kamers niet echt lekker op temperatuur, terwijl dat vorig jaar geen probleem was bij vergelijkbare buitentemperaturen, enige aanpassing is dat ik het ketelvormige terug heb geschroefd naar 22,5kW wat voldoende zou moeten zijn. Iemand een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:05

Bommes

Capo del formaggio

ArcticWolf schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:13:
@leonbong ik heb nog even nagemeten of de retour en aanvoer van die radiator goed zijn aangesloten. En links aanvoer was net 40C en rechts retour was 20C (met multimeter en voeler gemeten, dus niet heel nauwkeurig).

Qua aansluiting zou het moeten kloppen: https://www.radiatoraanbi...er-8_plateau_radiator.pdf

Maar onderkant van de radiator bleef net ook gewoon weer koud... snap er niks van.
Als de retour 20c is dan is dat toch wel redelijk gelijk aan de onderzijde van je radiator denk ik zo uit je beschrijving?
Radiatorkraan volledig open?
Dan kan ik alleen nog een redelijk dicht gedraaid voet ventiel bedenken.
Of een te lage stroomsnelheid van het water.

Maar los daarvan, 40 in 20 uit is toch okay?
Mits de ruimte warm genoeg wordt.
Met dat soort retouren zal de ketel zeker in HR bedrijf draaien.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bommes schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:28:
[...]

Als de retour 20c is dan is dat toch wel redelijk gelijk aan de onderzijde van je radiator denk ik zo uit je beschrijving?
Radiatorkraan volledig open?
Dan kan ik alleen nog een redelijk dicht gedraaid voet ventiel bedenken.
Of een te lage stroomsnelheid van het water.

Maar los daarvan, 40 in 20 uit is toch okay?
Mits de ruimte warm genoeg wordt.
Met dat soort retouren zal de ketel zeker in HR bedrijf draaien.
Hmm, misschien heb je wel een punt. Die ruimte (woonkamer) heeft 3 radiators. 1tje is eigenlijk nikszeggend... waarom die erin zit is mij nog steeds een raadsel en dan een lange bij het raam. Die wordt wel echt gloeiend heet, wilde dat met bovenstaande (Thermrad) radiator balanceren, maar krijg het blijkbaar niet goed voor elkaar.
Als het systeem weer eens leegmoet zal ik de klep van die radiator vervangen door een dynamische debiet thermostaat... er zit nu gewoon een open/dicht klep op uit 1970 denk ik :P

Bedenk mij net dat ik die andere radiator gewoon een keer helemaal dicht kan draaien, kijken wat er dan gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 27-11-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestaan er tooltjes waarmee je de temperatuur van een radiator kan monitoren? Samen met een app om de evolutie te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 14:36

Processorkoeler

Geen stock koeler

Nog even opvolging van mijn post van woensdag en wat bevindingen van de radiatorventilatoren, nu het kouder wordt buiten.

De thermostaat staat op 15 of 16c. Fris, maar niet snel koud, dus prima. De ondergrens van 15 is tegen schimmel en vocht (klopt dat?). Sinds deze week is de cv voor het eerst sinds de lente weer aan omdat het buiten kouder wordt. Opvallend is wel dat de cv-watertemp niet boven 45c uit komt. Meestal tussen de 35 en 40c. De kamer warmt op. Echter was vandaag de max. temp. 30-35c. . De radiatorventilatoren gaan pas bij 33c aan, en omdat de sensor niet bij de aanvoer kan, duurt het m.i. te lang voor ze aan gaan. Opmerkelijk dat het warm wordt met 30-40c cvtemp voor een huis uit '80 met normale radiatoren.

Nog leuk om te weten, het verbruik (screenshots hier).

Tot aan begin oktober had ik een Nefit Ecomline HR CW3 (jaren 90). Nu een Remeha Calenta Ace 28C. Grote veranderingen zijn de buisisolatie, lucht- en vuilfiter en de radiatorventilatoren. De Remeha is doorstroom en Nefit was boiler, dit scheelt zo 0,5m³ per dag.

Okt 2020 had 0,21m³/graadag en okt 2021 0,03m³/graaddag.
Ik betwijfelf of Umeter dit goed doet. Zoals je ziet ontbreekt er gasverbruik terwijl er wel verbruik is geweest. Sommige dagen tonen 0m³ verbruik in het maandoverzicht, maar het dagoverzicht meldt dan 0,7m³. Energieleverancier ziet het vebruik wel correct.

Zelf even rekenen: 7 m³ verbruikt in Okt 2021. Mindergas zegt 175 graaddagen (stookgrens/binnentemp
18c). Ik heb alles op 16c, dus dan is het 114 graaddagen.

7 m³ / 175 = 0,04 (18c).
7 m³ / 114 = 0,06 (16c)

Ik denk dus dat onder de streep het verbruik daalt (geen boiler meer). Maar de cv verwarmt op zo'n lage temp. dat ik me afvraag of het wel oké is? Radiatorventilatoren springen nu niet aan. Is het niet beter als die cv-temperatuur hoger is zodat 'ie alles in een keer verwarm en dan afslaat? Ik heb normale radiatoren, geen vloerverwarming of super goede isolatie (energielabel C, jaren 80 woning). Convectie werkt bij hoge temperaturen en met 30c heb ik het idee dat er voor niks wordt verwarmd, die fans blijven dan ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Processorkoeler schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:54:

Ik denk dus dat onder de streep het verbruik daalt (geen boiler meer).
Zeker weten. En zelfs met warm water maken is je nieuwe ketel 10 keer beter.
Maar de cv verwarmt op zo'n lage temp. dat ik me afvraag of het wel oké is?
(niet om je aan te vallen) Maar probeer eens uit te leggen waarom dit niet goed zou zijn.
Radiatorventilatoren springen nu niet aan. Is het niet beter als die cv-temperatuur hoger is zodat 'ie alles in een keer verwarm en dan afslaat? Ik heb normale radiatoren, geen vloerverwarming of super goede isolatie (energielabel C, jaren 80 woning). Convectie werkt bij hoge temperaturen en met 30c heb ik het idee dat er voor niks wordt verwarmd, die fans blijven dan ook uit.
Je thermostaat staat ook wel erg laag. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wokschotel schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:22:
Ik ben al een tijdje de uitgaande en inkomende temperaturen aan het meten, zowel bij de vloerverwarmingverdeler als bij de ketel (Aquapower HRc45CW6). Bij de ingang van de vloerverwarmingverdelers (ik heb er 2, zitten op dezelfde aanvoerleiding aangesloten) meet ik een ingaande temperatuur bij de verdelers van rond de 38 graden bij een ingestelde aanvoertemperatuur op de ketel van 40 graden, thermostaat op de verdeler staat op 37 graden ingesteld. Pomp snelheid van de beide verdelers staat op ongeveer 3/4e van de max snelheid. De temperatuur die ik meet van de retour van de vloerverwarming (dus richting ketel) is ongeveer 22 graden. Nu krijg ik de kamers niet echt lekker op temperatuur, terwijl dat vorig jaar geen probleem was bij vergelijkbare buitentemperaturen, enige aanpassing is dat ik het ketelvormige terug heb geschroefd naar 22,5kW wat voldoende zou moeten zijn. Iemand een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken?
Zet de pompsnelheid eens omhoog. Het zou me niets verbazen als die te laag is. Hebben beide verdelers een eigen pomp? Zo ja, dan mag de ketelpomp echt vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 14:36

Processorkoeler

Geen stock koeler

Seafarer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:29:
[...]
Zeker weten. En zelfs met warm water maken is je nieuwe ketel 10 keer beter.

[...]
(niet om je aan te vallen) Maar probeer eens uit te leggen waarom dit niet goed zou zijn.

[...]

Je thermostaat staat ook wel erg laag. 8)
Klopt, SWW is wel veel beter! Duurt langer voordat het water warm is, maar de warmtewisselaar staat op eco. Dat extra beetje water (ik zet 'm gewoon zodoende aan dat de tapdrempel net triggert) is te verantwoorden t.o.v. extra gasverbruik om 'm op comfort te zetten.

Thermostaat staat idd erg laag, maar dat zou qua 'opwarmen' niet uit moeten maken toch? Die verwarming moet gewoon warm water in radiatoren brengen tot de gevraagde temp is gehaald. Of dat van 10 > 15 is, of van 15 > 20, lijkt mij dezelfde hoeveelheid energie om het op te warmen.
Hetzelfde principe als met autorijden, langzamer optrekken en lagere snelheid verbruikt minder energie. Laaglast en lage temperaturen verbruiken dus ook minder energie, dat wist ik. Maar ik bedoel meer, dat ik het wel érg laag vind. En dat daardoor ook die fans niet aan gaan, en dat is zonde. Heb nu drie fans die elk 30m³ lucht zouden moeten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

ArcticWolf schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:34:
[...]

Hmm, misschien heb je wel een punt. Die ruimte (woonkamer) heeft 3 radiators. 1tje is eigenlijk nikszeggend... waarom die erin zit is mij nog steeds een raadsel en dan een lange bij het raam. Die wordt wel echt gloeiend heet, wilde dat met bovenstaande (Thermrad) radiator balanceren, maar krijg het blijkbaar niet goed voor elkaar.
Als het systeem weer eens leegmoet zal ik de klep van die radiator vervangen door een dynamische debiet thermostaat... er zit nu gewoon een open/dicht klep op uit 1970 denk ik :P

Bedenk mij net dat ik die andere radiator gewoon een keer helemaal dicht kan draaien, kijken wat er dan gebeurd.
Die radiator die zo ontzettend heet is, zal ook wel een erg hoge retour temperatuur hebben denk ik zo.
Je zou die met kleine stapjes dicht kunnen draaien.
Net zo lang tot dat je een redelijk verschil merkt in de water temperatuur tussen de aanvoer en retour.

Zit die ene hete radiator trouwens "alleen" in een "groep" in je installatie?
Meeste huizen hebben vanuit de CV 1 aan + afvoer aan de voorzijde en 1 aan + afvoer voor de achterzijde van het huis.
Als je aan 1 zijde alle radiators dicht hebt staan behalve die ene dan zal die een heel stuk heter kunnen aanvoelen dan de andere die met meer op de andere groep zitten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Processorkoeler schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:12:
[...]

Klopt, SWW is wel veel beter! Duurt langer voordat het water warm is, maar de warmtewisselaar staat op eco. Dat extra beetje water (ik zet 'm gewoon zodoende aan dat de tapdrempel net triggert) is te verantwoorden t.o.v. extra gasverbruik om 'm op comfort te zetten.

Thermostaat staat idd erg laag, maar dat zou qua 'opwarmen' niet uit moeten maken toch? Die verwarming moet gewoon warm water in radiatoren brengen tot de gevraagde temp is gehaald. Of dat van 10 > 15 is, of van 15 > 20, lijkt mij dezelfde hoeveelheid energie om het op te warmen.
Als jij zegt dat van 10 naar 15 en van 15 naar 20 allebei dezelfde delta T hebben,
en jij denkt aan p=M x c x ΔTx1/3600 dan klopt je gedachte gang. Maaaaar hoe warmer het binnen wordt hoe groter de warmtestroom naar buiten wordt dat is het extra wat je bij moet stoken.(bedenk even als het binnen 10° is en buiten ook 10° dan is er geen warmtestroom/verlies naar buiten)
[...]

Hetzelfde principe als met autorijden, langzamer optrekken en lagere snelheid verbruikt minder energie. Laaglast en lage temperaturen verbruiken dus ook minder energie, dat wist ik. Maar ik bedoel meer, dat ik het wel érg laag vind.
Jij stookt ook wel erg laag :) , die nieuwe ketels beginnen ook veel voorzichtiger te stoken en iets langer op een lagere temperatuur. Maar gemiddeld gaat hetzelfde vermogen je woning in. Je Ecomline kon alleen maar starten op 7,7 kW dan loopt de watertemperatuur snel op de ketel stopt ook sneller en tikt even de 60 graden aan maar zeer waarschijnlijk was de gemiddelde watertemperatuur door je radiatoren hetzelfde. Dat moet ook wel want je warmte verlies is niet anders geworden en je comfort klachten zijn er niet. (Waarschijnlijk is je comfort beter omdat je temperatuur gemiddeld nog constanter is.)
En dat daardoor ook die fans niet aan gaan, en dat is zonde. Heb nu drie fans die elk 30m³ lucht zouden moeten verplaatsen.
Andere thermostaat op je fannen plaatsen. Die eerder schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Blihi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:52:
[...]

Zet de pompsnelheid eens omhoog. Het zou me niets verbazen als die te laag is. Hebben beide verdelers een eigen pomp? Zo ja, dan mag de ketelpomp echt vrij hoog.
Ja, de verdelers hebben een eigen pomp. Wat is wijsheid; zowel de CV-pomp als de verdelerpompen een hoge snelheid of de CV-pomp een hoge snelheid en de verdelerpomps een lagere snelheid?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ff anders gedacht om de retour temperatuur omlaag te krijgen..
In een ruimte waar het niet nodig toch de radiator open te zetten.

Mijn installatie, met in de huiskamer 2 vrij inefficiëntie convectoren verwarmt het beste op een hoge aanvoer temperatuur met best een aanzienlijke pomp snelheid en de convector knoppen gewoon maximaal open.
Aanvoer en retour zit maar een paar graden verschil in.
Retour bij de ketel is dus vrij hoog.
Maar stel ik zet in de garage de radiator ook gewoon maximaal open.
Daar is het nou niet echt heel goed geïsoleerd en dat is nog een ouderwetse flinke radiator.
Met wat regelen krijg ik de retour daarvan wel flink laag.
Daarmee kan ik misschien de retour bij mijn ketel wel onder de 50 graden krijgen.
Dus HR bedrijf.

Of zijn het nu die paar borreltjes van net die aan het kletsten zijn..?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een bloedhete radiator en een lauwe is vreemd.
Kan je controleren of alle aanvoerleidingen even warm zijn van verschillende radiatoren.

Als dat niet geval is dan heb je misschien een één pijps systeem ik hoop niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wokschotel schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:16:
[...]
Ja, de verdelers hebben een eigen pomp. Wat is wijsheid; zowel de CV-pomp als de verdelerpompen een hoge snelheid of de CV-pomp een hoge snelheid en de verdelerpomps een lagere snelheid?
CV pomp hoog. Dan krijgen de verdelers steeds een continue hoeveelheid warm water (35 graden?)

Over de vloer moet je experimenteren. Niet te laag, want dan is het warme water op halverwege de vloer.

Hoe sneller de vloerpomp hoe warmer de vloer en dus hoe meer afgiftevermogen er is. Als je het nu niet goed warm krijgt kun je die dus sneller zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:40:
[...]

Een bloedhete radiator en een lauwe is vreemd.
Kan je controleren of alle aanvoerleidingen even warm zijn van verschillende radiatoren.

Als dat niet geval is dan heb je misschien een één pijps systeem ik hoop niet voor je.
Nee het is zoals @Bommes zegt. Ik heb 2 strengen/groepen. 1 voor voorkant huis en 1 voor achterkant huis.
De ene die bloedheet wordt zit aan de voorkant en de ander aan de achterkant.

De streng aan de voorkant heeft 3 radiators open en 1 dicht. Die aan de achterkant heeft 4 radiators open en 2 dicht (niet aangesloten).

Heb nu de ene aan de voorkant zover dicht zitten dat het aanvoer / afvoer verschil beter is geworden en merk nu dus ook dat de radiator aan de achterkant onderin nu ook warm wordt.

Blijkbaar werd die voorste radiator zo warm dat hij nagenoeg de hele ruimte in z'n 1tje kon verwarmen en die achterste niet eens de kans kreeg om goed op te warmen.

Bedankt voor de inzichten en hulp allebei :) merk nu ook dat het systeem veel makkelijker warm wordt en blijft met minder stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
koentjuh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:37:
[...]

Ik zal ondertussen de atag ketel blijven monitoren. Maar begrijp dus dat de delta wat minder van belang is ten opzichte van stoken op lagere temperaturen?
Ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Het is niet zo dat de delta constant is. aanvoer temp X 0.8 = een goede retour voor radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-10 18:00
Bommes schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:34:
Ff anders gedacht om de retour temperatuur omlaag te krijgen..
In een ruimte waar het niet nodig toch de radiator open te zetten.

Mijn installatie, met in de huiskamer 2 vrij inefficiëntie convectoren verwarmt het beste op een hoge aanvoer temperatuur met best een aanzienlijke pomp snelheid en de convector knoppen gewoon maximaal open.
Aanvoer en retour zit maar een paar graden verschil in.
Retour bij de ketel is dus vrij hoog.
Maar stel ik zet in de garage de radiator ook gewoon maximaal open.
Daar is het nou niet echt heel goed geïsoleerd en dat is nog een ouderwetse flinke radiator.
Met wat regelen krijg ik de retour daarvan wel flink laag.
Daarmee kan ik misschien de retour bij mijn ketel wel onder de 50 graden krijgen.
Dus HR bedrijf.

Of zijn het nu die paar borreltjes van net die aan het kletsten zijn..?? :P
je kunt ook de buitenlucht warm gaan stoken, dan stookt je CV ketel nog zuiniger per joule gas die wordt verbrand, maar je gaat wel heel veel gas gebruiken 8)7

Anders gezegd: alle warmte die je verliest moet je bijverwarmen met je CV, dus als je je slecht geïsoleerde garage gaat verwarmen verlies je veel energie, dus moet je er ook weer veel energie bijstoppen. Je wint misschien 1% efficiency van de ketel, maar je verliest 50% doordat je een slecht geïsoleerde ruimte warm probeert te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:13:
[...]

Ja, maar mijn retourtemperatuur is al hoger dan dat :) Ik heb een wat specifieke installatie, de pompsnelheid is heel hoog omdat ik water van +/- 35 graden met vrij hoog debiet door de vloerverwarmingsverdelers stuur en dan over een buffervat retour.

Elke verdeler heeft een eigen pomp en meerdere zones. Door het hoge debiet (pomp draait vrijwel continu op 3400 toeren, 75% van het maximum) kunnen de zoneregelaars hun werk goed doen. Zij hebben altijd voldoende water van 35 graden tot hun beschikking.
Blij met deze verhelderende posting. Ik zat al een paar keer naar je vorige grafiek te kijken en snapte er niks van. |:( Maar dat is nu duidelijk.
Het nadeel is dat de delta-T bij de ketel wat kleiner wordt (kleine delta-T met hoge flow is evenveel vermogen als grote delta-T met lage flow). De rookgassen kunnen nooit verder koelen dan de retourtemperatuur en die laatste is hier dus de beperkende factor.

Tijdens het douchen daalt de rookgastemperatuur naar 22 graden :) Dan wordt er gekoeld met het binnenkomend koude water.
Misschien moet ik die ecomline toch maar eens van de muur rukken. Ik heb de vaatwasser en de wasmachine nog op het warme water aangesloten. Maar de douche WTW maakt dan eigenlijk de rookgassen weer warmer. Hoe slecht zou dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:50:
[...]

Die grafieken zijn gemaakt door sensoren op de buizen te plakken :) In mijn geval een handjevol DS18B20 sensoren die elke 30 seconden door een raspberry pi uitgelezen en opgeslagen worden.
Maar de grafiek maak je met ......?
Zo lees ik ook de gasmeter uit met een kabeltje naar de pi. En ook de zonnepanelen, en de ventilatie 8)7

OK, dat is wellicht een beetje overdreven, althans, dat vindt mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 01:12:
[...]
Maar de grafiek maak je met ......?

[...]
Op 2 manieren. Op de pi draait nog Domoticz. Dat is wat verouderd, maar prima voor dit doel.

De ruwe data sla ik ook op (in tekstvorm +/- 3 MB per dag) en die lees ik in met Excel om daar plaatjes mee te maken. Dat vereist wel enige handigheid met Excel in het gebruik van externe data bronnen en pivottabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 01:07:
[...]
Blij met deze verhelderende posting. Ik zat al een paar keer naar je vorige grafiek te kijken en snapte er niks van. |:( Maar dat is nu duidelijk.

[...]

Misschien moet ik die ecomline toch maar eens van de muur rukken. Ik heb de vaatwasser en de wasmachine nog op het warme water aangesloten. Maar de douche WTW maakt dan eigenlijk de rookgassen weer warmer. Hoe slecht zou dit zijn?
Zolang de rookgassen onder de 57 graden blijven zit je in het HR bereik. Lager is gunstiger, maar die 57 graden is echt een knikpunt waar het meteen een heel stuk minder zuinig wordt. Zie ook het plaatje in de OP van het topic.

Dat is waarom in het algemeen gezegd wordt om de retour laag te krijgen: de retour koelt de rookgassen, dus retour laag betekent rookgastemperatuur laag. De retourtemperatuur zelf doet er eigenlijk niet toe, maar maar weinig ketels meten de rookgassen direct.

Een WTW is dus altijd gunstig, want die verlaagt de flow van het warme water en daarmee dus het benodigde vermogen. Ervan uitgaande dat je niet boven de 57 graden doucht zit je wel goed.

Bij een kookwas en de vaatwasser op 80 graden zou het wel eens onverstandig kunnen zijn. Als het ingaande water bij de ketel boven de 57 uit komt heb je gaan HR verbranding meer (maar ik heb zelf de SWW temperatuur op 45 graden staan, dus dan zou de ketel niet eens aanslaan).

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 28-11-2021 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-10 16:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z0XdvUtTrRD-0lxUC5YlFFr048=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV5e0MpfqXOgTlZFQXqk6rtG.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is het advies bij het instellen van de pomp? De pomp heeft 3 standen. Wanneer wordt welke stand aanbevolen en wat is het effect, naast uiteraard meer stroom verbruik.

Hier lees ik dat juist stand 1 het beste rendement geeft:
http://nieuws.warmtecheck...loerverwarming-inregelen/

[ Voor 10% gewijzigd door pascalwinters op 28-11-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:28
Blihi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:57:
Helemaal als er ook nog zoneregeling is, want de eerste zone krijgt dan kouder water te verwerken dan de tweede zone (het is niet voor niets dat bij zoneregeling de Intergas XTreme anders geconfigureerd moet worden, dan moet stappenregeling uit, want je moet beginnen met maximale flow en terugregelen in vermogen niet andersom).
Bedoel je met zoneregeling dan alleen de fysiek gescheiden LT en HT zones of ook een LT zonesysteem d.m.v. ruimtethermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-10 10:39
Hi iedereen,

Hier een vraag niet zo zeer over gas besparen, maar wel cv tuning:

Het duurt vrij lang voordat mijn cv uberhaupt "aan slaat". Om 12 uur snachts zet home assistant de temparatuur 1.5 graad lager dan waar die op staat, en om 6:30 gaat die weer terug. Het duurt soms 3.5 uur voordat de cv aan slaat en warm water door de radiatoren heen stuurt. Daarna warmt de woning (klein appartement) redelijk snel op. De cv temparatuur op de ketel (HREco) staat op 80

Iemand enig idee waar ik naar moet kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door juulie19 op 28-11-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:13
Koelt je woning misschien niet snel genoeg af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@juulie19 Lastig te zeggen, maar wat is de temperatuur bij de thermostaat.
Kan me voorstellen als je maar 1,5° verlaagt dat het eigenlijk niet is afgekoeld in je appartement.
Hier verlagen we ‘s nachts en bij afwezigheid 5°, van 20° de avond ervoor was het vanmorgen nog 17,5°
Ook zou ik de aanvoer op de CV ketel verlagen naar 60°.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-10 00:18

bert pit

asdasd

juulie19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:59:
Hi iedereen,

Het duurt vrij lang voordat mijn cv uberhaupt "aan slaat". Om 12 uur snachts zet home assistant de temparatuur 1.5 graad lager dan waar die op staat, en om 6:30 gaat die weer terug. Het duurt soms 3.5 uur voordat de cv aan slaat en warm water door de radiatoren heen stuurt. Daarna warmt de woning (klein appartement) redelijk snel op. De cv temparatuur op de ketel (HREco) staat op 80

De vraag is mij niet duidelijk, wat zou je willen bereiken?

Misschien is het handig eens te kijken tot welke temperatuur de ruimte afkoelt in die 6,5 uur. Dat zou wel eens een halve graad kunnen zijn, waardoor je CV het nog warm genoeg vindt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
juulie19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:59:
Hi iedereen,

Welke thermostaat gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-10 10:39
Bedankt iedereen voor de reacties

@Seafarer Ik gebruik een honeywell round connected
@bert pit @HereIsTom @Gramser Sorry ik was inderdaad niet helemaal duidelijk: De woning koelt zeker wel af (meer dan 1.5 graden), hier is de home assistant grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gifNvxywJhvwxjE_9A8j7MFuEcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbRkoKxiJtfNXCbnLaUmdesM.jpg?f=fotoalbum_large

De paarse lijn is de target temp, de rest is de huidige temperatuur. Het laatste stuk waarbij de target van 21 naar 22.5 gaat heeft dus 3.5 geduurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKo2019
kiddyl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:10:
[...]

Kijk in het HA Topic voor meer informatie over installatie en gebruik.

Als je het opgezet hebt zal bij het eerste opstarten alle beschikbare modules verschijnen met de bijbehorende attributen mits HA en de Atag One in hetzelfde netwerk zitten. Je kan dan bijvoorbeeld de data zien in het plaatje hieronder.
OK, ik heb bij wijze van proef een Virtual Machine op mijn laptop geïnstalleerd (nnoit gedaan), het HA OS daarop gezet (nooit gedaan) en ingesteld (nooit gedaan) en warempel, er gebeurt iets :-). Lastig is dat de PC aan moet staan om te meten, maar voor nu is dat wel Okee. Ik zou later alsnog een RasBerry PI of zo kunnen installeren. Ik kan er nu een beetje mee spelen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
witterholt schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:31:
[...]

Bedoel je met zoneregeling dan alleen de fysiek gescheiden LT en HT zones of ook een LT zonesysteem d.m.v. ruimtethermostaten?
Intergas noemt het een zone systeem, maar het is een regeling van twee groepen met een verschillende temperatuur. Dit staat er in de Installatiehandleiding:
5.1.3 LT/HT zone systeem
Het is mogelijk om de CV-installatie op te delen in 2 groepen
met een verschillende stooktemperatuur, bijvoorbeeld een
hoog temperatuur zone (HT) met radiatoren en een laag
temperatuur zone (LT) met vloerverwarmingssysteem zonder
eigen circulatiepomp.
Beide zones moeten beschikken over een eigen
ruimtethermostaat. De regeling wordt geactiveerd door het
wijzigen van een aantal parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@arpeggio, ik weet dat voor de situatie met twee groepen LT/HT de stappenmodulatie uit moet staan. Maar ik vraag me af of in geval van een LT systeem welke opgedeeld is in diverse zones d.m.v. ruimtethermostaten of stappenmodulatie dan ook beter uit kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
@witterholt ,
Goeie vraag, maar ik weet helaas niet wat stappenmodulatie doet bij lagere stooktemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:26:
@arpeggio, ik weet dat voor de situatie met twee groepen LT/HT de stappenmodulatie uit moet staan. Maar ik vraag me af of in geval van een LT systeem welke opgedeeld is in diverse zones d.m.v. ruimtethermostaten of stappenmodulatie dan ook beter uit kan staan.
Nee. Als de zones rechtstreeks door de ketel gevoed worden al helemaal niet (zoneregeling op de radiatoren). Als er verdelers zijn met eigen pomp is het vooral handig de pompsnelheid van de ketel niet te laag te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Ok, bedankt. Ik was even in verwarring gebracht door je eerdere bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:45:
[...]

[YouTube: Automatische waterzijdige inregeling met AFC-Technologie van IMI-Heimeier]
Nog even een vraagje.
Ik heb nog een radiator op een andere slaapkamer van type 22 ipv 11. Daar geeft de app 176,46455 l/h aan. Moet ik de kraan dan op stand 15 zetten, want dat is de max toch?

[ Voor 11% gewijzigd door qwasd op 28-11-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:23:
[...]

Nog even een vraagje.
Ik heb nog een radiator op een andere slaapkamer van type 22 ipv 11. Daar geeft de app 176,46455 l/h aan. Moet ik de kraan dan op stand 15 zetten, want dat is de max toch?
Wat heb je allemaal ingevuld dan?
Screenshotje van je telefoon kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:14:
[...]

Wat heb je allemaal ingevuld dan?
Screenshotje van je telefoon kan ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZzCiF-2430EpWunj7A-JyJhyQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7oJQbPP7RRBzMolJvIt4oOCI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16
Kan dynamische regeling (Heimeier Eclipse) werken met statische regeling (Jaga Pro ventiel)

Ik was van plan om alles met Eclipse te doen, dat lijkt me makkelijker werken.... (?) maar heb net 2 pro ventielen in me schoot geworpen gekregen (Al ontbreekt bij 1 de set aansluiting koppelingen naar de warmtewisselaar van de convector, die ik zo 123 niet los kan vinden).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je kan je afvragen of die radiator niet enorm te groot is uitgevoerd.

Als je 75W/m³ (matige isolatie) aanhoud als vuistregel op hoeveel benodigd vermogen kom je dan voor die ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-10 16:02
pascalwinters schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:36:
[Afbeelding]

Wat is het advies bij het instellen van de pomp? De pomp heeft 3 standen. Wanneer wordt welke stand aanbevolen en wat is het effect, naast uiteraard meer stroom verbruik.

Hier lees ik dat juist stand 1 het beste rendement geeft:
http://nieuws.warmtecheck...loerverwarming-inregelen/
Iemand advies of info hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:23:
[...]

Nog even een vraagje.
Afregelen op het vermogen wat je nodig hebt.

Ik heb ook een paar 2000W knoeperts in slaapkamers die ooit enkelglas en geen dakisolatie hadden, die heb ik op 1000W geknepen. Alleen de bovenste helft wordt goed warm. Knijp ik die dingen niet, leg je het in een halfuur af in zo'n slaapkamertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
leonbong schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:02:
[...]

Je kan je afvragen of die radiator niet enorm te groot is uitgevoerd.

Als je 75W/m³ (matige isolatie) aanhoud als vuistregel op hoeveel benodigd vermogen kom je dan voor die ruimte?
Dat zou zomaar kunnen.
Die radiator is geplaatst voordat ik de woning heb gekocht.

2191 watt kom ik dan uit als ik deze calculator gebruik.
https://www.cvtotaal.nl/bereken-radiator

Het gaat om deze radiator:
https://www.cvkoopjes.nl/...t-thermrad-compact-4.html

De overige slaapkamers zijn echter van vergelijkbare grootte en hangen gewoon type 11 radiatoren.

Maar wat moet ik nu instellen op de heimeier eclipse thermostatische radiatorkraan? Als ik de aanvoer/retour op 90/70/20 zet dan kom ik op stand 11 uit. Bij 75/65/20 dus op 176 l/h en dus stand 18 terwijl de eclipse kranen maar tot stand 15 gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door qwasd op 28-11-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Type 11 met gelijk formaat als deze 22? In ongeveer dezelfde maat kamer?

Ja en ja dan zou ik het debiet voor de type 11 aanhouden en gezegend zijn met hele lage retourtemperatuur vanuit die kamer.
Als je dan toch niet warm krijgt dan meer flow geven.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 28-11-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
leonbong schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:03:
Type 11 met gelijk formaat als deze 22? In ongeveer dezelfde maat kamer?

Ja en ja dan zou ik het debiet voor de type 11 aanhouden en gezegend zijn met hele lage retourtemperatuur vanuit die kamer.
Als je dan toch niet warm krijgt dan meer flow geven.
Ja type 11 met gelijk formaat en 1 kamer die net zo groot is. Die moet ik dus afstellen op 10 volgens de Hytools app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
_JGC_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:48:
[...]

Afregelen op het vermogen wat je nodig hebt.

Ik heb ook een paar 2000W knoeperts in slaapkamers die ooit enkelglas en geen dakisolatie hadden, die heb ik op 1000W geknepen. Alleen de bovenste helft wordt goed warm. Knijp ik die dingen niet, leg je het in een halfuur af in zo'n slaapkamertje.
Deze radiator geeft 2096 watt bij 75/65/20 volgend de productpagina https://www.warmteservice...-en-zijpanelen/p/22705449

Dit terwijl ik 2191 watt nodig ben. Dan klopt het toch en kan ik de Heimeier Eclipse gewoon op stand 15 laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
|:( 8)7 |:( Sorry ik zie dat ik een heleboel posts terug een type vautje heb gemaakt.
Ik heb als stookregime 75/65 getypt maar bedoelde 75/60 als voorstel.

Vaak kiest men 75/55 is 75 ltr/uur.(bij jou voorbeeld radiator) heb je 4 van die radiatoren open dan heb je 300 ltr/uur. Is niet echt veel zeker als je een oudere ketel hebt.
Bij 75/60 is 109 ltr/uur bij 4 radiatoren is dat 436 ltr/uur. Dat is bijna de helft meer flow in het zelfde systeem.
Met 75/60 kom je vaak ook goed uit in een woonhuis met eclipse 150. Er zijn ook grotere versies met de groene kap tot 300ltr/uur. Heeeele grote radiator of lage temperatuur systemen.

Probeer die 75/60 maar eens. Sorry voor de type vaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:26:
[...]

|:( 8)7 |:( Sorry ik zie dat ik een heleboel posts terug een type vautje heb gemaakt.
Ik heb als stookregime 75/65 getypt maar bedoelde 75/60 als voorstel.

Vaak kiest men 75/55 is 75 ltr/uur.(bij jou voorbeeld radiator) heb je 4 van die radiatoren open dan heb je 300 ltr/uur. Is niet echt veel zeker als je een oudere ketel hebt.
Bij 75/60 is 109 ltr/uur bij 4 radiatoren is dat 436 ltr/uur. Dat is bijna de helft meer flow in het zelfde systeem.
Met 75/60 kom je vaak ook goed uit in een woonhuis met eclipse 150. Er zijn ook grotere versies met de groene kap tot 300ltr/uur. Heeeele grote radiator of lage temperatuur systemen.

Probeer die 75/60 maar eens. Sorry voor de type vaut.
Dan kom ik op 108.97 l/h en 1895 watt uit. Dus stand 11 voor de type 22 radiator. Ik heb echter voor deze ruimte 2191 watt nodig.

Echter als ik deze waardes (75/60) nu weer pak voor de type 11 radiator voor de andere kamer dan moet ik die op stand 6/7 zetten (63.82 l/h) met 1110 watt. Als ik een berekening doe voor die kamer heb ik 1339 watt nodig.

Nu snap ik er niks meer van haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:17:
[...]

Deze radiator geeft 2096 watt bij 75/65/20 volgend de productpagina https://www.warmteservice...-en-zijpanelen/p/22705449

Dit terwijl ik 2191 watt nodig ben. Dan klopt het toch en kan ik de Heimeier Eclipse gewoon op stand 15 laten staan?
Zie mijn correctie.
Ik zie dat @leonbong al had uitgevonden dat andere kamers met gelijke afmetingen een type 11 hebben hangen. Dan kun je de instellingen van die type 11 nemen. De kamer heeft gewoon niet meer nodig.
(beetje finetunen kan altijd nog achteraf)

Vorige eigenaar wilde graag een koude retour :) of heeft gewoon een sauna kamer willen maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:39:
[...]

Zie mijn correctie.
Ik zie dat @leonbong al had uitgevonden dat andere kamers met gelijke afmetingen een type 11 hebben hangen. Dan kun je de instellingen van die type 11 nemen. De kamer heeft gewoon niet meer nodig.
(beetje finetunen kan altijd nog achteraf)

Vorige eigenaar wilde graag een koude retour :) of heeft gewoon een sauna kamer willen maken. :)
Ok maar dat was ook op 75/65 gebaseerd. Als ik de waardes (75/60) die je aangeeft nu weer pak voor de type 11 radiator voor de andere kamers dan moet ik die op stand 6/7 zetten (63.82 l/h) met 1110 watt.

Als ik echter een berekening doe voor die kamer heb ik 1339 watt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:46:
[...]

Ok maar dat was ook op 75/65 gebaseerd. Als ik de waardes (75/60) die je aangeeft nu weer pak voor de type 11 radiator voor de andere kamers dan moet ik die op stand 6/7 zetten (63.82 l/h) met 1110 watt.

Als ik echter een berekening doe voor die kamer heb ik 1339 watt nodig.
Hoeveel watt /m³ heb je genomen?
Ik neem aan dat er wel een beetje geiisoleerd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:57:
[...]

Hoeveel watt /m³ heb je genomen?
Ik neem aan dat er wel een beetje geiisoleerd is. :)
Dit is voor de slaapkamer met de type 11 radiator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a0p559xOewA1Mbitd6tz4WVrB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbKWs6R7hwewhZTHXFSIlPxO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is voor de slaapkamer met de type 22 radiator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oL8Y7XDbOWZH3AIil_GrjMcVA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3VCXI8bnTNALxFh48v7pC0X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:02:
[...]

Dit is voor de slaapkamer met de type 11 radiator:

[Afbeelding]

Dit is voor de slaapkamer met de type 22 radiator:

[Afbeelding]
Ongeveer 75 watt/m³ dus.

Als je je cv ketel bij -15 eens door laat stoken naar 90 graden? Dan wordt de retour wel 70 en heb je 1500 watt. Vul hem maar in.

Edit. Die kamers hadden dus wel verschillende afmetingen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 28-11-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:17:
[...]

Ongeveer 75 watt/m³ dus.

Als je je cv ketel bij -15 eens door laat stoken naar 90 graden? Dan wordt de retour wel 70 en heb je 1500 watt. Vul hem maar in.

Edit. Die kamers hadden dus wel verschillende afmetingen. :)
3 kamers totaal

1 kamer benodigd 2194 watt en hangt een type 22 120x0.60

1 kamer benodigd 2194 watt en hangt een type 11 120x0.60

1 kamer benodigd 1339 watt en hangt een type 11 120x0.60

Maar ik snap nu niet meer waar ik de heimeiers op moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:25:
[...]

3 kamers totaal

1 kamer benodigd 2194 watt en hangt een type 22 120x0.60

1 kamer benodigd 2194 watt en hangt een type 11 120x0.60

1 kamer benodigd 1339 watt en hangt een type 11 120x0.60

Maar ik snap nu niet meer waar ik de heimeiers op moet instellen.
Je houd voor het hele huis 75/60 aan dat vul je in met de radiator afmetingen en type radiator. Sleuteltje 11 pakken, afstellen klaar.
Kamers die slecht meekomen geef je 10 ltr. meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:33:
[...]

Je houd voor het hele huis 75/60 aan dat vul je in met de radiator afmetingen en type radiator. Sleuteltje 11 pakken, afstellen klaar.
Kamers die slecht meekomen geef je 10 ltr. meer.
Als ik 75/60 aanhoud kom ik uit op onderstaande:

slaapkamer 2096 watt (75/65/20) type 22 1200x600: 11

werkkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600: 7
slaapkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600: 7
keuken 1762 watt (75/65/20) type 22 1200x450: 9

woonkamer 3523 watt (75/65/20) type 22 2400x450: 15

gang 1132 watt (75/65/20) type 21 600x900: 7

Als ik 75/65 aanhoud kom ik uit op onderstaande:

slaapkamer 2096 watt (75/65/20) type 22 1200x600: 15

werkkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600: 10
slaapkamer 1217 watt (75/65/20) type 11 1200x600: 10
keuken 1762 watt (75/65/20) type 22 1200x450: 14

gang 1132 watt (75/65/20) type 21 600x900: 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:01:
[...]

ik denk dat je een copie paste vautje hebt gemaakt.

Bij 75/65 moet er toch meer water door die radiator dan bij 75/60, dan wordt de gemiddelde temperatuur ((75 + 65)/2=70) van het oppervlak toch hoger? Dan komt er ook meer vermogen uit.

Ik geloof dat ik je probleem effe niet kan volgen. :)

Bedenk wel die radiator hangt er al daar kun je niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:18:
[...]

ik denk dat je een copie paste vautje hebt gemaakt.

Bij 75/65 moet er toch meer water door die radiator dan bij 75/60, dan wordt de gemiddelde temperatuur ((75 + 65)/2=70) van het oppervlak toch hoger? Dan komt er ook meer vermogen uit.

Ik geloof dat ik je probleem effe niet kan volgen. :)

Bedenk wel die radiator hangt er al daar kun je niets aan doen.
Het gaat mij erom wat ik nu moet aanhouden in de app en welke (juiste) waarde ik moet instellen op "alle" radiatoren in huis. Als ik de tabel op pagina 6 in onderstaand document gebruik met temperatuurverschil 10 kom ik uit op hetzelfde als met de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRIyyC5TNyJek31_bh7ZrOcnh88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7yDGIJAu6b5Rqau7v8w3NYM.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.warmteservice...wYjk2ZTRjODk0NGY0MTY2M2Q0

Ik kom dan uit op onderstaande voor alle radiatoren in huis.

Jij geeft echter aan dat ik 75/60 moet gebruiken?
Ik denk ik er maar mee stop en een bedrijf dit laat uitzoeken/uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:31:
[...]

Het gaat mij erom wat ik nu moet aanhouden in de app en welke (juiste) waarde ik moet instellen op "alle" radiatoren in huis. Als ik de tabel op pagina 6 in onderstaand document gebruik met temperatuurverschil 10 kom ik uit op hetzelfde als met de app.
De app en dat document zijn eigenlijk hetzelfde.
[Afbeelding]

https://www.warmteservice...wYjk2ZTRjODk0NGY0MTY2M2Q0

Ik kom dan uit op onderstaande voor alle radiatoren in huis.

Jij geeft echter aan dat ik 75/60 moet gebruiken?
Ik denk ik er maar mee stop en een bedrijf dit laat doen.
Ik denk dat verstandiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
qwasd schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:01:
[...]

Maar als je 75/60 of 75/65 aanhoudt stook je helemaal nooit in HR bereik. De retour, ofwel het tweede getal moet onder de 55 liggen wil je in HR bereik stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01
Wolfram55 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:54:
[...]
De gevraagde ruimte temperatuur wordt niet gehaald.

[Afbeelding]

Om 11:30 stop de ketel met stoken.
Met para E op 43 komt hij altijd op de 19.5° en zelfs 0.1° a 0.2° erover.
Met 30° of default 40° never ! Altijd kou lijden.
Als het verhogen van Intergas HRE parameter E (minimum aanvoertemperatuur) er voor zorgt dat je de kamer wel warm krijgt dan doet je thermostaat iets verkeerd. Die denkt dan onterecht dat een lagere aanvoertemperatuur voldoende is. Had je in beide situaties de maximale aanvoertemperatuur (ingesteld op het display van je Intergas CV) op dezelfde waarde staan? Hoe hoog staat die nu?
En mijn gasverbruik is op dit moment minder ..... 10%
Dat is knap. Dus in de situatie dat je kamer niet warm wordt verbruik je meer dan in de situatie waarin de kamer wel de juiste temperatuur bereikt?
Dat hij met low-load zich anders gedraagt kan ik ook niet verklaren.
Ik wijzig parameters en zie dingen ..... aan de hand daarvan trek ik conclusies.

En t zou me overigens niet veel uitmaken want er wordt beter en zuiniger gestookt.
Je hebt de tuning nu beter voor elkaar, dat is prima. Ik denk alleen niet dat het verhogen van parameter E de oorzaak is van de verbeteringen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nu ik eindelijk de ketel onder controle heb, is het tijd om wat met de systeemparameters te gaan spelen.

Mijn doel: Stoken met 35 graden aanvoer en +/- 28 retour. Dit zijn waardes die normaal gesproken bij een warmtepomp horen en ik wil dan ook (waarschijnlijk zomer 2023) overstappen op zo'n ding. Daarvoor wil ik zeker weten dat ik aan het CV zijdige systeem niets hoef aan te passen, ofwel, gewoon de ketel er uit en de wp er in op dezelfde buizen en verdelers.

Het systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbD5JNBhYXkIb80Wm_5G6suB1Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YTOPxwA9xwFKVexhA4jzqGh2.png?f=fotoalbum_large

Dus een Intergas XTreme 36 met twee vloerverwarmingverdelers, ieder met eigen pomp en eigen zoneregelaar (totaal 8 zones). De pompsnelheid vanuit de ketel is vrij hoog (60% minimaal, 70% maximaal) het brandervermogen is minimaal 3.6 kW en staat maximaal op 12 kW (dat maximum is zo gekozen om bij dat vermogen ook de 70% pompsnelheid te hebben. De pompsnelheid en brandervermogen zijn bij de Intergas lineair gekoppeld).

De ketel staat al op 35 aanvoer (nou ja, een stooklijn: 36 graden bij -9 en 34 graden bij +25 graden, maar dat is een detail). Na de software update van de Intergas en het plaatsen van een schakelbuffer is het pendelen van de ketel ook verleden tijd.

Hieronder een stooksessie van vannacht (plaatje gemaakt in Excel, met data op 30 seconde resolutie uit ketel/temperatuursensoren/Duco-ventilatiesysteem en gasmeter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyP8OivFJBcU1q-ks-ovaTlwfak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVjGD55r1voMzHELv7ZEZuYn.png?f=fotoalbum_large

Wat je ziet is heel mooi een continue stooksessie, dus de brander brandt constant en vrijwel constant op het minimale vermogen (+/- 3.6 kW op bovenwaarde als je het omrekent). De rookgassen zitten tussen de 33 en 37 graden, dus dat is ook prima.

Wat ik nu nog zie is dat de uitgaande temperatuur van de vloer beneden langzaam oploopt. Dat is die blauwe streepjeslijn. Die piekt naar beneden ieder uur als de woonkamerzone open stuurt, maar gedurende de nacht komt de ondergrens van dat piekje steeds iets hoger te liggen. Ook de temperatuur de vloer in stijgt mee (rode streepjes). De vloer wordt dus steeds iets warmer en de kamer ook (0.1 graden tussen 23:00 en 6:00)

De zoneregelaar zal hierop reageren door de 'aan' intervallen steeds iets korter te maken. Dat is nauwelijks te zien in de grafiek.

Omdat het verder buiten continu dezelfde temperatuur is (0 graden, oranje lijn) en er verder ook niets verandert ga ik nu proberen om de pompsnelheid langzaamaan te verlagen om te kijken of dat nog effect heeft.

De HCE20 zoneregelaars regelen zichzelf op zo'n manier dat ze de zones om en om open sturen in blokken van een uur. Ze proberen de overlap daarbij minimaal te maken, dus niet 5 minuten alles open en dan 55 minuten alles dicht, maar alle zones na elkaar met minimale overlap in het uur. Dit verklaart bijvoorbeeld de vermogenspieken om 0:30 en 3:45. Op die tijden zijn er even meerdere zones tegelijk open.

PS. Ook nu weer zie je heel mooi het effect van de schakelbuffer. De retour bij de ketel (blauw) is veel constanter dan de retour bij de buffer (oranje). Wel zie je nog steeds dat de aanvoer boven de 35 stijgt omdat op dat moment alleen de kleinste groep warmtevraag heeft (badkamer). De buffer is 50 liter en dat is met de huidige instellingen dus genoeg om het pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:23:
[...]

Maar als je 75/60 of 75/65 aanhoudt stook je helemaal nooit in HR bereik. De retour, ofwel het tweede getal moet onder de 55 liggen wil je in HR bereik stoken.
Het gaat om de flow!!!!

Als je invult 45/40 komt er 420 watt uit die radiator. Dan snapt niemand meer hoe je die kamer warm krijgt.(maar die krijg je wel warm :) )
Maar je ziet dat je op 74 ltr/uur uitkomt. 65 a 75 ltr/uur is meestal goed voor de gemiddelde nederlandse slaapkamers.

Ga je doorstoken met je aanvoer temperatuur dan wordt vanzelf je delta-T groter, je gemiddelde oppervlakte temperatuur stijgt en dus je afgifte en de spreiding wordt groter. Dat heb je zelf ook een keer gezegd.( citaat: thermostaat heeft moeite met regelen als aanvoer temperatuur stijgt en afgifte neemt toe)
Wordt het -10 dan gaan een heleboel ketels echt niet meer HR zijn. En dat is echt geen ramp met die 2 dagen dat, dat in Nederland gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-10 20:45
Dit onderwerp is met de huidige gasprijzen weer actueler dan ooit.
Waar ik nog steeds niet over uit ben.
Vooropgesteld, ik wil besparen op mijn gasverbruik en ben bereid comfort daarvoor in te leveren.

Wat nu te doen met de bijkeuken?
Ik gebruik de bijkeuken nauwelijks, loop er doorheen naar de buitendeur.
Het is hier koud en vochtig. Moet ik deze nu wel of niet meeverwarmen via de cv?

Nee.
Als ik de radiator in de bijkeuken openzet verbruik ik meer gas.

Ja.
Als ik de radiator in de bijkeuken openzet koelt mijn cv-water meer af en is de retourtemperatuur lager, waardoor het rendement van mijn hr ketel toeneemt = minder gasverbruik.

Hoe zit het nu echt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
hansvannu schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:50:
Vooropgesteld, ik wil besparen op mijn gasverbruik en ben bereid comfort daarvoor in te leveren.

Het is hier koud en vochtig. Moet ik deze nu wel of niet meeverwarmen via de cv?

Nee.

Ja.
Als ik de radiator in de bijkeuken openzet koelt mijn cv-water meer af en is de retourtemperatuur lager, waardoor het rendement van mijn hr ketel toeneemt = minder gasverbruik.

Hoe zit het nu echt???
Maar je hebt toch warmte nodig om die bijkeuken te verwarmen? Niets gaat voor niets.
Eventueel de bijkeuken deur open laten, koelt het nog beter af.

BTW een ongeventileerde ruimte verwarmen zorgt er alleen maar voor dat de lucht meer vochtigheid kan bevatten. (tot zijn maximum) Zet je de kachel uit dan valt het vocht weer uit de lucht.
Droogmaken is vooral ventileren en eventueel een beetje bijstoken.

[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 29-11-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
hansvannu schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:50:

Wat bedoel je met "koud' en "vochtig". Dat eerste is een comfort keuze. Dat laatste kan een probleem zijn. Door te verwarmen haal je geen vocht uit de ruimte, maar de lucht kan meer vocht opnemen. Als de bijkeuken vochtig is, is juist ventileren noodzakelijk.

Kun je de luchtvochtigheid meten?
Nee.
Klopt als een bus.
Ja.
Deze redenering klopt niet. Ja het gasverbruik vermindert, maar niet ten opzichte van de situatie dat de bijkeuken niet gestookt wordt. Je verbruikt meer gas, maar stookt (een ietsje) efficienter.
Hoe zit het nu echt???
Door de bijkeuken mee te laten lopen ga je meer gas verbruiken, maar je haalt net iets meer kWh warmte uit dezelfde m3 gas. Het zal je echter niet lukken om zoveel efficienter te gaan stoken dat je de bijkeuken 'gratis' meeverwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Mijn Remeha Avanta geeft sinds het begin van het 'stook'seizoen vaak code 8 (niet error 8, maar gewoon de code 8 op het display). Volgens de handleiding is dat een regelstop, die optreedt als de temperatuur van het retourwater te dicht in de buurt komt van de aanvoertemperatuur terwijl er nog wel warmtevraag is. De ketel draait urenlang op code 8, de brander gaat maar af en toe aan, waarbij de radiatoren wel warm worden. Warm water werkt volkomen normaal.

Nou is het probleem, dat die retourtemperatuur helemaal niet zo hoog is. Als ik mijn hand tegen de retourbuis hou, dan voelt het gewoon koud, terwijl de ketel zegt dat het dan bijvoorbeeld al 30 graden is. Dat klopt gewoon niet, water van 30 graden moet ook aan je hand al redelijk warm aanvoelen. Dus om zeker te weten dat het niet aan de sensor ligt, heb ik de beide sensoren uit de cv-ketel gepeuterd en met een ohmmeter doorgemeten. In de handleiding staat welke weerstand ze moeten hebben en dat hebben ze. Ik heb ook de sensoren voor aanvoer- en retourtemperatuur verwisseld en dat maakt geen verschil in gedrag.

Dit probleem speelt al langer, maar sinds kort krijgt de ketel de kamer ook niet meer warm. Het blijft de hele dag ongeveer 1 graad lager dan de instelling op de thermostaat. Ik las ergens op een forum dat het mogelijk is dat de driewegkraan defect is. Waardoor hij niet meer helemaal naar cv-bedrijf gaat en er dus tijdens cv-bedrijf heet water 'lekt' door de tapspiraal. Waardoor de retourtemperatuur dus hoger lijkt dan hij in werkelijkheid is.

Klinkt dit aannemelijk? Zijn er andere tests die ik kan doen om erachter te komen dat dit het geval is? Is het wellicht mogelijk om de driewegkraan eenvoudig nog even wat beter te laten werken?

Vervangen is namelijk niet zo interessant. De ketel is 16 jaar oud en de driewegkraan zit achter het gasblok. Ik ben een knutselaar en deins normaal gesproken nergens voor terug, maar gasleidingen zijn bij mij de limit. Daar kom ik niet aan, want het risico is me te groot als ik het verkeerd doe. Dus ik kan niet zelf bij de driewegkraan en een monteur laten komen om het te vervangen kost 200 euro, dat is de ketel niet meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24
Inmiddels lekker onderweg met de ketel vastgezet op het minimale vermogen en vaste pompsnelheid. Deze ochtend werd duidelijk dat de aanwarmtijden (ik probeer ook nog steeds gewoon nachtverlaging) langer worden.
De ingestelde 19,5 in de woonkamer wordt dus niet om 9.20 bereikt maar tegen 11.00. Je ziet ook de retour en daarmee aanvoer langzaam oplopen (ochtend 37-39 en nu rond de 41/42). Tegelijkertijd nog geen klachten dat het beneden te koud is, mogelijk door de toch lekker lang warm blijvende vloer.
Het gasverbruik in deze woning vind ik hoog (+- 130m2, jaren 90/Rc 2,5) met gisteren bijna 9m3. Aangezien de ketel nu maximaal 0,73m3/uur verbruikt is dat dus 12 uur met de ketel aan. Maar ik heb nog geen referentie, want we wonen er nog niet zo lang, eens de buren vragen.. ;-)

Ergens vraag ik mij qua gevoel toch af of de ketel niet toch meer regelruimte geven niet zuiniger is? Er wordt nu urenlang gestookt terwijl deze anders even piekt en dan even kort paar keer per uur aan kan gaan. Rationeel zeg ik dat de huidige aanpak nog steeds zuiniger is. De warmte die nodig is zal er toch in moeten en of dat nou kort/snel is of langdurig zou niet uit mogen maken?

Ketel condenseert nu maximaal en de vloer is langer/stabiel warm (in plaats van goed warm en dan weer even stuk afgekoeld), zolang de ruimte uiteindelijk op temperatuur blijft komen komen natuurlijk. In principe daalt nu ook onze 'gemiddelde etmaaltemperatuur' ook nog een beetje; want de tijd die het nu eigenlijk te lang nog maar 19 graden blijft heb je minder warmte verlies dan als deze al meteen 19,5 graden was geweest..

Toch even de check of ik dus niet iets over het hoofd zie? Verder wil ik ook zo lang mogelijk op minimaal vermogen dit uitproberen als warmtepomp test..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PhilipsFan schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:07:
Mijn Remeha Avanta geeft sinds het begin van het 'stook'seizoen vaak code 8 (niet error 8, maar gewoon de code 8 op het display). Volgens de handleiding is dat een regelstop, die optreedt als de temperatuur van het retourwater te dicht in de buurt komt van de aanvoertemperatuur terwijl er nog wel warmtevraag is. De ketel draait urenlang op code 8, de brander gaat maar af en toe aan, waarbij de radiatoren wel warm worden. Warm water werkt volkomen normaal.

Nou is het probleem, dat die retourtemperatuur helemaal niet zo hoog is. Als ik mijn hand tegen de retourbuis hou, dan voelt het gewoon koud, terwijl de ketel zegt dat het dan bijvoorbeeld al 30 graden is. Dat klopt gewoon niet, water van 30 graden moet ook aan je hand al redelijk warm aanvoelen. Dus om zeker te weten dat het niet aan de sensor ligt, heb ik de beide sensoren uit de cv-ketel gepeuterd en met een ohmmeter doorgemeten. In de handleiding staat welke weerstand ze moeten hebben en dat hebben ze. Ik heb ook de sensoren voor aanvoer- en retourtemperatuur verwisseld en dat maakt geen verschil in gedrag.

Dit probleem speelt al langer, maar sinds kort krijgt de ketel de kamer ook niet meer warm. Het blijft de hele dag ongeveer 1 graad lager dan de instelling op de thermostaat. Ik las ergens op een forum dat het mogelijk is dat de driewegkraan defect is. Waardoor hij niet meer helemaal naar cv-bedrijf gaat en er dus tijdens cv-bedrijf heet water 'lekt' door de tapspiraal. Waardoor de retourtemperatuur dus hoger lijkt dan hij in werkelijkheid is.

Klinkt dit aannemelijk? Zijn er andere tests die ik kan doen om erachter te komen dat dit het geval is? Is het wellicht mogelijk om de driewegkraan eenvoudig nog even wat beter te laten werken?
Ja, klinkt heel logisch. Om te testen: Laat de ketel eens open staan en voel aan de retourleiding die in de ketel zit. Je voelt nu de retour vanuit de woning, die is koud. Maar als er bijgemengd wordt met heet water uit de aanvoer door de defecte driewegklep heen heb je toch een hoge retour bij de warmtewisselaar.
Vervangen is namelijk niet zo interessant. De ketel is 16 jaar oud en de driewegkraan zit achter het gasblok. Ik ben een knutselaar en deins normaal gesproken nergens voor terug, maar gasleidingen zijn bij mij de limit. Daar kom ik niet aan, want het risico is me te groot als ik het verkeerd doe. Dus ik kan niet zelf bij de driewegkraan en een monteur laten komen om het te vervangen kost 200 euro, dat is de ketel niet meer waard.
Tja. De vraag is of de klep zelf stuk is, of de motor. Die laatste kun je er wellicht zelf nog af en op doen.

Je kunt testen door de motor er af te halen en dan te kijken wat er gebeurt (even uitzoeken of de motor er af open of gesloten is, anders met een tie-wrap de klep handmatig dicht duwen en kijken wat het effect is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:20

dbzfan

Nee.

Mijn rijtjeswoning uit '79 is redelijk tot matig geisoleerd. De vloer sowieso niet, en wat er in de spouw zit is me niet helemaal duidelijk. In de woonkamer heb ik 2 dubbelplaats radiatoren hangen van ongeveer 2 meter lang. Ik moet moet deze temperaturen stoken op 70 graden om het warm te krijgen, na ongeveer anderhalf uur is de kamer op temperatuur en daalt de aanvoertemperatuur naar ongeveer 55 graden. De retourtemperatuur ligt altijd ongeveer 8 graden onder de aanvoertemperatuur (berekende waarde op de intergas xtreme). Een hogere delta T dan dat komt er nooit, of ik moet 4 radiatoren op de slaapkamers opendraaien. Ik zou graag wat vaker in hoog rendement stoken maar dan wordt het niet warm in m'n huis...Isoleren zie ik niet zo zitten omdat ik waarschijnlijk binnen een jaar of 5 ga verhuizen. Wat zijn m'n opties, grotere radiatoren in de woonkamer hangen?
Pagina: 1 ... 47 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?