siveiro schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:03:
[...]
Mooie maatregelen. Heb zelf een Remeha Calenta CW4. Hoe heb jij die
Douchetimer: na 5 min warm water naar 50c
Ingesteld?
Kan dat ingesteld worden op de woonkamer thermostaat isense? Zo ja in welk pad?
Voor de Calenta Ace CW4
DP357 Instelling maximale douchetijd
0 Min - 180 Min
DP367 Instelling actie bij overschreiden
maximale douchetijd
0 = Uit
1 = Waarschuwing
2 = Verlaag setpunt
DP377 Verlaagde warmwater temperatuur
na verstrijken douchetimer
20 °C - 65 °C
Je doet dit op de ketel zelf, installateursmenu. Ik weet niet hoe dit met de niet-ace versie zit.
In mijn geval DP357 op 5 gezet, DP367 op 2 en DP377 op 50.
Seafarer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:25:
[...]
Ecomlines moduleren ook. Zowel op een aan/uit thermostaat als de eigen Nefit thermostaten.
[...]
Hier ben ik heel
benieuwd nieuwsgierig naar.

Merk ,soort/model wat was je overweging, tevreden ermee, hoeveel flow gaat er ongeveer door, welke ventilator regeling? enz.enz. Ik heb zelf een Briza hangen maar veel mensen vinden dit maar raar.
Dat klopt inderdaad! De bijbehorende thermostaat moduleerde prima (en de ketel ook), maar die ketel kon enkel overweg met Nefit-thermostaten uit die tijd. En ik wilde een smartthermostaat. Dat was dan enkel aan/uit (Opentherm bestond toen bij lange na niet). Er waren ook geen ombouwkits voor, en zonder écht te technisch te gaan, was dat geen optie.
Betreft de radiatorventilatoren,
Speedcomforts. 230V stekker sluit je aan op de fans (12V) en die kun je daisychainen. Op de 1e fan sluit je de temperatuursensor aan, zo dicht mogelijk bij je aanvoerpunt van de radiator. Elke fanunit verplaatst 30m³/uur. De overweging was simpel: "20% sneller warm", maar ze kostten bij de Praxis €130 als trioset en mijn gemeente geeft €70 subsidie voor kleine energiebesparingsmaatregelen.
De werking is me nog niet bekendd, heb ze pas 2 weken en de radiatoren hebben hier slechts 3x aangestaan sinds vorige winter. Mijn thermostaat staat op 15-16c en het huis blijft tot op heden in balans met de buitentemperatuur. Heb ze wel getest, rond 33c slaan ze aan, uit bij 22c. Geluid, tenzij doodstil in de woning, bijna niet te horen. Ze hangen met magneten onderin de paneelradiator, prima dingen.
Bommes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:38:
Hoe kan ik die retour temperatuur te weten komen?
Ik heb wel een ir thermometer maar of dat heel nauwkeurig is durf ik niet echt met zekerheid te zeggen.
Is het uit te lezen vanuit de ketel, op het display?
We hebben een Intergas HReco 36 hangen, heb het installatie voorschrift online gevonden maar daar vind ik zo even geen overzicht van uitlees mogelijkheden in terug.
Ligt aan je meter. Zorg dat je niet direct op het koper meet, dat reflecteert en dan meet je zeer onnauwkeurig. Stukje isolatietape dus, of op een geverfde buis meten. Je ketel zelf heeft (vaak) ook een indicator voor aanvoer en retour. Staat normaliter in het menu, even snel gegoogeld en op
Klusidee zag ik dat je die bij dit model niet kunt uitlezen. Of die bron betrouwbaar is, no idea.
___
@
Seafarer heb je die gewoon om je buizen geklittebandt? Zo ja, linkje waar je die vandaan hebt? Klinkt erg interessant.