Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 114 Laatste
Acties:
  • 888.516 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
Wim Leers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:41:
Mijn vraag: de automatisch door de vSMART berekende gewenste aanvoertemperatuur ligt zo rond de 30ºC. De delta T zit bij de start van het verwarmen rond de 7ºC. Maar naarmate de vloer opgewarmd geraakt verkleint de delta T uiteraard. Als ik het goed begrijp is dit geen probleem, want retourtemperaturen in de 20ºC-30ºC range laten de ketel altijd toe condenserend te werken?
Volgens @leonbong een jaar geleden:
Daarnaast vergeet die deltaT die is bijna altijd onbelangrijk voor de ketel om zuinig te stoken.

De ketel heeft maar één eis om zuinig te stoken kan de ketel condenseren.
Dat betekent is de retourtemperatuur koud genoeg. (<50 graden), dat is bij jouw het geval dus kan allemaal niet veel zuiniger.
Het antwoord lijkt dus “ja” te zijn.

Dan ben ik super benieuwd wat het verschil in verbruik gaat zijn. Want voorlopig zie ik nog geen noemenswaardig verschil …

[ Voor 6% gewijzigd door Wim Leers op 23-11-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Fantastic_fox schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:27:
@Blihi je hebt gelijk het minimaal vermogen blijft het issue waar we tegen aan blijven lopen. Ik snap trouwens ook niet waarom de vorige eigenaar heeft gekozen voor een CW-5 in combinatie met een externe boiler. dit zou alleen heel handig zijn als je met z'n 2-en achter elkaar een vol bad zou nemen.

Maar goed dat kan ik toch niet meer veranderen en we zullen het ermee moeten doen.
Die boiler er tussenuit halen is waarschijnlijk een fluitje van een cent.
Verwacht je dat er ook een verbetering zou komen in comfort maar nog belangrijker is gasverbruik als we toch een andere ketel zouden nemen met een lager minimaal vermogen?

Er lijken steeds meer recentere ketels te worden verwijderd waarschijnlijk icm vervanging wp die via marktplaats worden aangeboden. Maar goed hoe weet je wat goed is als je iets koopt dat is heel lastig te bepalen als je het mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wim Leers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:47:
[...]

[...]

Dan ben ik super benieuwd wat het verschil in verbruik gaat zijn. Want voorlopig zie ik nog geen noemenswaardig verschil …
Ja, maar alleen als er voldoende flow is, dus een lage retourtemperatuur is alleen voldoende als er voldoende flow is om het vermogen kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wim Leers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:47:
[...]

[...]

Waar meet je dat dan mee?
Mindergas?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 08:12
Wolfram55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:53:
Zet die maar eens op 50.
40 is default ?
Net gekeken. 40 is inderdaad default. Heb deze gezet naar 50. Vanavond even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
Blihi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:59:
[...]

Ja, maar alleen als er voldoende flow is, dus een lage retourtemperatuur is alleen voldoende als er voldoende flow is om het vermogen kwijt te kunnen.
Hoe kan ik dat meten zonder flowmeter? Is een waarneming van de retourtemperatuur wanneer ie stopt met verwarmen voldoende? (Bijvoorbeeld: 30 graden de vloer in, en wanneer ie stopt is de retourtemperatuur nog steeds maar ~25ºC — oftewel nog steeds significant lager dan de aanvoertemperatuur.)
Seafarer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:31:
[...]

Waar meet je dat dan mee?
Mindergas?
Verschillen in meterstand noteren. Maar je hebt gelijk dat dit niet perfect is. Ook zijn de "Belgische graad dagen" op https://www.gas.be/nl/graaddagen niet bepaald realtime, unlike mindergas.nl… |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-06 18:21
Deef_K schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:08:
[...]

Net gekeken. 40 is inderdaad default. Heb deze gezet naar 50. Vanavond even bekijken.
Ik heb de E. Juist op 25 gr.c. gezet. De ketel regelt nu netjes terug en gaat dan op een lagere temperatuur stoken.

Edit: verkeerd gelezen, bij mij staat de E. wel op 25 maar blijft dan ook langere tijd draaien op code 1 (temperatuur bereikt).

[ Voor 16% gewijzigd door Jos-P op 23-11-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Jos-P schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:22:
[...]

Ik heb de E. Juist op 25 gr.c. gezet. De ketel regelt nu netjes terug en gaat dan op een lagere temperatuur stoken.
Volgens mij heeft E. (punt) een 3-tal waardes. 0, 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Wim Leers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:16:
[...]

Hoe kan ik dat meten zonder flowmeter? Is een waarneming van de retourtemperatuur wanneer ie stopt met verwarmen voldoende? (Bijvoorbeeld: 30 graden de vloer in, en wanneer ie stopt is de retourtemperatuur nog steeds maar ~25ºC — oftewel nog steeds significant lager dan de aanvoertemperatuur.)

[...]

Verschillen in meterstand noteren. Maar je hebt gelijk dat dit niet perfect is. Ook zijn de "Belgische graad dagen" op https://www.gas.be/nl/graaddagen niet bepaald realtime, unlike mindergas.nl… |:(
Mindergas is een goed hulpmiddel maar dag op dag vergelijken lukt haast niet. De wind heeft een mega invloed en ook de hoek waar deze vandaan blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Wolfram55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:26:
[...]

Volgens mij heeft E. (punt) een 3-tal waardes. 0, 1 & 2
Ja, je hebt gelijk. E. staat bij mij op 1 en E staat op 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
Jos-P schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:30:
[...]

Ja, je hebt gelijk. E. staat bij mij op 1 en E staat op 25
En hoe zie je dat hij terugregelt?
En geen code 1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01 05:43
_JGC_ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:24:
[...]

Die buis is de voeler, schuif je in de retour van de verdeler.
Temperatuur die je instelt is de beveiliging van het systeem, als de temperatuur te hoog wordt gaat die knop knijpen of helemaal dicht.

Dat je maar 35 graden haalt met 60 aanvoer kan ook kloppen, ketel voert 60 aan, je verdeler mengt water uit de vloer bij en resultaat is 35, ongeacht waar jij je beveiliging op zet. Als je hoger wilt dan 35 moet je de flow en/of temperatuur vanaf de ketel verhogen of die in de vloer verlagen, dan loopt die temperatuur op. Persoonlijk zou ik 'm lekker op 35 laten staan, mooie temperatuur voor een vloer, veel hoger wil je ook niet.
Bij mij is de Ta vanaf de CV ongeveer 40 graden. De temperatuur van het water dat via de verdeler de vloer in gaat is 25-30 graden. Daardoor duurt het vrij lang voordat de vloer is opgewarmd. Ik kan dit dus oplossen door de Ta vanaf de ketel hoger in te stellen of door de pompsnelheid te verhogen? Is dat dan de pompsnelheid van de pomp op de CV of die op de verdeler van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
@Wolfram55 Standaard staat de aanvoertemperatuur op 37 gr.c.
Als de vraag van de Evohome lager wordt zie ik de temperatuur in het display ook langzaam lager worden (tot minimaal 25 gr.c.)
Ik heb dan wel code 1 (temperatuur bereikt) voor staan.
Maar dat is naar mijn idee geen probleem, het is een melding en geen storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
@Jos-P

Tijdens code 1 wordt er niet meer gestookt (bij mij iig).
Is 'n soort wachtstand.
Daarna gaat hij over op low-load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:33

Processorkoeler

Geen stock koeler

Vorige maand de oude Nefit Ecomline HR CW3 uit '97 de deur uit gedaan. Begon lastig te doen en heeft nog een boiler. In je eentje is dat niet nodig. Ik wilde al lang een slimme thermostaat en dus een nieuwe installatie (modulerend). Er hangt nu een Remeha Calenta Ace 28C (CW4) op zolder en die werkt prima. Om alles verder efficiënt te maken heb ik nog wat extra maatregelen genomen. Daarbij heb ik wat vragen.

Achtergrondinfo
Het betreft een jaren '80 hoekhuis van c.a. 120m² woonoppervlak. Er is dubbel glas, vloer- en dakisolatie, maar deze zijn niet nieuw meer. Ik heb de rekensommen gemaakt (na-isoleren, hybride setup), maar met mijn verbruik (en de toekomst) is dat niet rendabel.

Er zijn in totaal 8 radiatoren met een totaal opgesomd vermogen van 12kW (90/70). Het huis werd prima warm met 60c. De nieuwe cv-ketel stookt nu in nov. zelfs niet boven de 50c en verwarmt. Enkel de woonkamer, slaapkamer en gang worden verwarmd. De rest staat op "stand 1 á 2" tegen vocht/schimmel. Ik las dat er ook wat kranen open moeten staan om pendelen te voorkomen, de ketel is niet al te klein voor het huis.

Genomen maatregelen
  • Radiatorventilatoren in de woonkamer
  • Radiatorfolie bij aangrenzende buitenmuren
  • Buisisolatie op onverwarmde plekken
  • Spirotech vuil- en luchtfilter
  • Overige "handigheidjes" zoals gebruik van zonlicht, rolluiken etc.
  • SWW op eco, SWW temperatur op 55c (dagelijks gebruik)
  • Douchetimer: na 5 min warm water naar 50c
  • Max. vermogen naar 15kW - ingesteld door monteur vanwege de max. capaciteit van de radiaitoren. Let op dat deze allemaal niet voluit staan, 3/4 staat op stand 1 á 1,5 op de kranen
  • E-Twist thermostaat, 's nachts op 15 graden. Overdag staat 'ie ook niet hoog overigens.
  • "Opwarmsnelheid" in de thermostaat ingesteld op zeer langzaam', de op een na laagste optie
De vragen
  • De 'optimale' aanvoer- en retour is 60/40. In de Calenta Ace kan ik geen aanvoertemperatuur instellen. Is dit een probleem? Het HR-effect werkt het beste onder de 50c. De monteur zei dat de ketel nu zelf alles regelt en geen extra configuratie vereist
  • Ik las dat de pompnadraaitijd beter van 1 min naar 3 min kan zodat de warmte nog nacirculeert. Is dit aan te raden?
  • Ik heb thermostaatknoppen, maar deze zijn nogal oud. Ook weet ik niet of elke radiator een voetventiel heeft. Hoe regel ik de installatie waterzijdig in? Ik las dat dit dynamisch (nieuwe Danfoss kranen) of statisch (voetventiel of aanvoer) kon.
Tot slot, raden jullie het aan om nog bepaalde parameters te veranderen? Ik weet hoe het werkt, maar wil er niet zomaar aanzitten. Minimumwaardes e.d. blijf ik sowieso vanaf. Zelf dacht ik aan de douchetimer SWW van 50 naar 45, pompnadraaitijd CV (1 naar 3 min) en het vermogen evt. verlagen (ventilatorsnelheid?), laaglast is het beste toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Processorkoeler op 23-11-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Processorkoeler schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:07:
• De 'optimale' aanvoer- en retour is 60/40. In de Calenta Ace kan ik geen aanvoertemperatuur instellen. Is dit een probleem? Het HR-effect werkt het beste onder de 50c. De monteur zei dat de ketel nu zelf alles regelt en geen extra configuratie vereist
Parameter CP000
• Ik las dat de pompnadraaitijd beter van 1 min naar 3 min kan zodat de warmte nog nacirculeert. Is dit aan te raden?
Even meten hoe lang het duurt voordat het warme water bij je verste radiator is. Dat is dan je nadraaitijd.
• Ik heb thermostaatknoppen, maar deze zijn nogal oud. Ook weet ik niet of elke radiator een voetventiel heeft. Hoe regel ik de installatie waterzijdig in? Ik las dat dit dynamisch (nieuwe Danfoss kranen) of statisch (voetventiel of aanvoer) kon.
Sommige knoppen zijn in te stellen, maar zonder meer informatie is daar nu niets over te zeggen
[/list]

Tot slot, raden jullie het aan om nog bepaalde parameters te veranderen? Ik weet hoe het werkt, maar wil er niet zomaar aanzitten. Minimumwaardes e.d. blijf ik sowieso vanaf. Zelf dacht ik aan de douchetimer SWW van 50 naar 45, pompnadraaitijd CV (1 naar 3 min) en het vermogen evt. verlagen (ventilatorsnelheid?), laaglast is het beste toch?
Vermogen instellen op wat in je huis hangt. Vaak is dat significant minder dan de ketel aan kan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:35

bert pit

asdasd

os12345 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:53:
Allen,

Ik hoop graag wat wat advies te krijgen over het volgende.

Ik sta op het punt om een evohome set aan te schaffen en wil ook graag de CV installatie gaan tunen. Volgens mij is deze installatie nooit getuned en heb onze installateur hier de afgelopen 14 jaar ook nooit over gehoord.

Intussen heb ik behoorlijk wat informatie doorgelezen en heb wel nog wat vragen oa over wat ik nu het beste kan doen qua statisch inregelbare of dynamisch inregelbare kranen (wel of niet en voor alle radiatoren of niet).

Momenteel hebben we 14 radiatoren, waarvan een jaga minicanal hybrid convector put (met een batterij ventilatoren) en sinds een maand een Remeha Tzerra ACE 39C.
Vier hebben een aan uit knop, de rest een thermostatisch knop. De vier met een aan uit zijn in de woonkamer waar ook de thermostaat hangt, en een hiervan is de convectorput.
De vier in de woonkamer zijn redelijk nieuw en hebben ook een onderblok waar je kan afsluiten/knijpen, en van de overige 10 zijn er drie die ook een onderblok hebben, de andere 7 hebben alleen een kraan en geen onderblok.

Vorige maand toen de nieuwe CV ketel geïnstalleerd werd heb ik de installateur ook niet gehoord over inregelen.

Op basis wat ik gelezen heb lijkt het mij verstandig om ook dan meteen alle kranen te vervangen door dynamic valve kranen zodat dat inregelen dynamisch kan gebeuren.
Ik lees echter ook wel wat meningen die niet zo'n voorstander zijn van dynamic valve kranen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook waarom ik dit wel of niet zou doen.

Het vervangen van 14 kranen is natuurlijk wel even slikken qua werk en kosten maar begrijp dat de kosten er na een paar jaar al er uit haalt.

Kan iemand ook bevestigen dat het inderdaad niet mogelijk is alleen het binnenwerk te vervangen als je een dynamic valve wilt hebben maar dat de hele kraan vervangen moet worden.

En mbt de convector put specifiek zouden jullie in de convector put wel of niet een dynamic valve kraan plaatsen en waarom wel niet ? Vraag dit omdat dit model relatief klein is maar behoorlijk wat capaciteit heeft door de enorme batterij ventilatoren. Is er een reden om op de put specifiek geen dynamic valve op aan te sluiten.

En wat moet ik me precies voorstellen bij een "bypass" , begrijp waarvoor dit is, maar begrijp niet helemaal waar en hoe je deze bypass precies het beste kan maken.

Ik hoor heel graag jullie advies.
Om te weten of je het binnenwerk van de kraan kunt vervangen is het belangrijk om te weten welk merk kranen er nu gebruikt wordt. Over dynamic kranen heb ik geen mening.

Wat ik wel weet is dat waterzijdig inregelen zinvol is als er onbalans in het systeem zit en je daardoor een ruimte niet goed op temperatuur krijgt. Ook kan het zo zijn dat er door onbalans een veel te hoge of juist lage retourtemperatuur wordt gegenereerd. Hierdoor regelt je ketel de aanvoer niet goed met allerlei nadelige gevolgen. In het kort: als ruimte 1, 2 en 3 altijd goed warm worden maar ruimte 4 niet, dan open je het voetventiel van ruimte 4 wat verder en draai je 1,2, en 3 iets dicht. De lange versie staat in de openingspost.

CV technici regelen overigens liever op een instelbare thermostatische kraan. Let daar dus op bij aankoop van een nieuwe kraan. Echter als je zone verwarming toepast, worden ruimtes separaat van elkaar geregeld en speelt de nauwkeurigheid van het inregelen een kleinere rol.

Bij Evohome kun je op elke zone (12 max) een externe wandthermostaat koppelen. Dit is met name handig in ruimten die je nauwkeurig wilt regelen zoals de woonkamer en bij situaties waarin de HR92 knop in de warmtestroom zit achter de gordijnen of in een convetorput. Je hangt de wandthermostaat gewoon op de plek waar die nu ook hangt.

De bypass (AVDO) is een veerbelast klepje, wordt de druk te hoog omdat alles dicht staat maar de CV springt toch aan, dan open het klepje en kan er heet water doorheen. Idealiter zit deze op circa 6 meter van de CV.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-06 17:46
Vorige maand de oude Nefit Ecomline HR CW3 uit '97 de deur uit gedaan. Begon lastig te doen en heeft nog een boiler. In je eentje is dat niet nodig. Ik wilde al lang een slimme thermostaat en dus een nieuwe installatie (modulerend). Er hangt nu een Remeha Calenta Ace 28C (CW4) op zolder en die werkt prima. Om alles verder efficiënt te maken heb ik nog wat extra maatregelen genomen. Daarbij heb ik wat vragen.

Achtergrondinfo
Het betreft een jaren '80 hoekhuis van c.a. 120m² woonoppervlak. Er is dubbel glas, vloer- en dakisolatie, maar deze zijn niet nieuw meer. Ik heb de rekensommen gemaakt (na-isoleren, hybride setup), maar met mijn verbruik (en de toekomst) is dat niet rendabel.

Er zijn in totaal 8 radiatoren met een totaal opgesomd vermogen van 12kW (90/70). Het huis werd prima warm met 60c. De nieuwe cv-ketel stookt nu in nov. zelfs niet boven de 50c en verwarmt. Enkel de woonkamer, slaapkamer en gang worden verwarmd. De rest staat op "stand 1 á 2" tegen vocht/schimmel. Ik las dat er ook wat kranen open moeten staan om pendelen te voorkomen, de ketel is niet al te klein voor het huis.

Genomen maatregelen
  • Radiatorfolie bij aangrenzende buitenmuren
  • Buisisolatie op onverwarmde plekken
  • Spirotech vuil- en luchtfilter
  • Overige "handigheidjes" zoals gebruik van zonlicht, rolluiken etc.
  • SWW op eco, SWW temperatur op 55c (dagelijks gebruik)
  • Douchetimer: na 5 min warm water naar 50c
  • Max. vermogen naar 15kW - ingesteld door monteur vanwege de max. capaciteit van de radiaitoren. Let op dat deze allemaal niet voluit staan, 3/4 staat op stand 1 á 1,5 op de kranen
  • E-Twist thermostaat, 's nachts op 15 graden. Overdag staat 'ie ook niet hoog overigens.
  • "Opwarmsnelheid" in de thermostaat ingesteld op zeer langzaam', de op een na laagste optie
De vragen
Mooie maatregelen. Heb zelf een Remeha Calenta CW4. Hoe heb jij die
Douchetimer: na 5 min warm water naar 50c
Ingesteld?
Kan dat ingesteld worden op de woonkamer thermostaat isense? Zo ja in welk pad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Vorige maand de oude Nefit Ecomline HR CW3 uit '97 de deur uit gedaan. Begon lastig te doen en heeft nog een boiler. In je eentje is dat niet nodig. Ik wilde al lang een slimme thermostaat en dus een nieuwe installatie (modulerend).
Ecomlines moduleren ook. Zowel op een aan/uit thermostaat als de eigen Nefit thermostaten.
Hier ben ik heel benieuwd nieuwsgierig naar. :) Merk ,soort/model wat was je overweging, tevreden ermee, hoeveel flow gaat er ongeveer door, welke ventilator regeling? enz.enz. Ik heb zelf een Briza hangen maar veel mensen vinden dit maar raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 03-06 20:18

Bommes

Capo del formaggio

Hoe kan ik die retour temperatuur te weten komen?
Ik heb wel een ir thermometer maar of dat heel nauwkeurig is durf ik niet echt met zekerheid te zeggen.

Is het uit te lezen vanuit de ketel, op het display?
We hebben een Intergas HReco 36 hangen, heb het installatie voorschrift online gevonden maar daar vind ik zo even geen overzicht van uitlees mogelijkheden in terug.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 23:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxV_oC9b-95Z9SV-gjUsFZxt16o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TqtQ8qB9c9EBEh76xKt8KUhi.png?f=user_large

Vanavond met een ESP8266 en 2 temperatuursensoren het aanvoer en retour van mijn cv in home assistant gezet. Dit om het gedrag van mijn cv te leren begrijpen. Sinds ik weer thuiswerk en zo ongeveer naast de CV zit merk ik dat hij wel heel vaak aan en uit gaat. Dit terwijl de doeltemperatuur nog niet bereikt is, de maximale cv temperatuur (55 graden) zeker niet. Waarom gaat hij steeds uit na een paar minuten? Thermostaat (opentherm) vraag is 35-40%. Is het zo dat dat zorgt dat de cv maar dat percentage van de tijd aan staat? Kan ik wellicht weer beter de aan-uit thermostaat monteren?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
Wolfram55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:40:
@Jos-P

Tijdens code 1 wordt er niet meer gestookt (bij mij iig).
Is 'n soort wachtstand.
Daarna gaat hij over op low-load.
Bij mij wordt er dan ook niet meer gestookt, de pomp loopt dan nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
RaymondD schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:19:
[Afbeelding]

Vanavond met een ESP8266 en 2 temperatuursensoren het aanvoer en retour van mijn cv in home assistant gezet. Dit om het gedrag van mijn cv te leren begrijpen. Sinds ik weer thuiswerk en zo ongeveer naast de CV zit merk ik dat hij wel heel vaak aan en uit gaat. Dit terwijl de doeltemperatuur nog niet bereikt is, de maximale cv temperatuur (55 graden) zeker niet. Waarom gaat hij steeds uit na een paar minuten? Thermostaat (opentherm) vraag is 35-40%. Is het zo dat dat zorgt dat de cv maar dat percentage van de tijd aan staat? Kan ik wellicht weer beter de aan-uit thermostaat monteren?
Als ik naar je grafiek kijk dan zie ik dat de ketel 15min. wacht voordat hij weer gaat branden. Niet echt abnormaal.
Comfort klachten?

Wat bedoel jij met doeltemperatuur?
Je woonkamer temperatuur is het doel als dat bereikt wordt met 35 graden water is het goed als het moet met 70 is het ook goed. Het advies is dan wel om eens naar je isolatie te kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Seafarer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:31:
[...]

Als ik naar je grafiek kijk dan zie ik dat de ketel 15min. wacht voordat hij weer gaat branden. Niet echt abnormaal.
Comfort klachten?

Wat bedoel jij met doeltemperatuur?
Je woonkamer temperatuur is het doel als dat bereikt wordt met 35 graden water is het goed als het moet met 70 is het ook goed. Het advies is dan wel om eens naar je isolatie te kijken. :)
Doeltemperatuur bedoel ik mee de ingestelde temperatuur op de thermostaat, dat is nog niet bereikt. Ik merk dat het soms best lang kan duren voordat het warm is in huis als ik de verwarming opstook van 19 naar 20.5. Ik snap daarom niet zo goed waarom de ketel niet gewoon lekker doorgaat met stoken terwijl de thermostaat nog vraagt om extra warmte.

Ik ben nu precies een uur bezig om van 19.9 naar 20.3 te komen. Ik zit nu op 20.0. Dat duurt me gewoon te lang. En ik weet dat de ketel het makkelijk kan doen, hij staat op 30% vermogen te draaien en ook nog meer dan de helft van de tijd uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/778NXP9JLK_F1kGVcYrt6mjI_zE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iAlv2pyBu2bpsNXye1LJpQoB.png?f=fotoalbum_large

bovenste grafiek is het opentherm % van de thermostaat.

[ Voor 27% gewijzigd door RaymondD op 23-11-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
Jos-P schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:27:
[...]

Bij mij wordt er dan ook niet meer gestookt, de pomp loopt dan nog wel.
Verhoog E maar dan krijg je een veel mooier stookbeeld.
Tevens wordt de gevraagde temperatuur ook beter gehaald.
En geen !! low-load meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:31
@RaymondD
Ik denk dat je te weinig flow hebt. Keteltemp gaat nogal snel omhoog en de retour volgt traag.
Maar de sturing komt van je modulerende thermostaat. Die gaat aan en uit gebaseerd op eht verschil tussen gewenst en gemeten temp.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
@Wolfram55 Bij mij wordt de temperatuur prima gehaald en heb nooit last van een Low-Load (wordt niet ondersteund door Evohome).
Is dit bedoeld voor @Deef_K ?

[ Voor 16% gewijzigd door Jos-P op 23-11-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
Jos-P schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:53:
@Wolfram55 Bij mij wordt de temperatuur prima gehaald en heb nooit last van een Low-Load (wordt niet ondersteund door Evohome).
Is dit bedoeld voor @Deef_K ?
ok ... mooi
Nee was als antwoord op je reactie van 20:27

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Het is me eindelijk gelukt om met een seriële kabel en de officiële Intergas IDX software te praten met de CV ketel. Ik kan bevestigen dat hij nu echt heel zuinig loopt. De ventilator draait op 1200 toeren minimaal (en dat klopt met wat de monteur zei dat het zou moeten zijn na de update) en de rookgastemperatuur is 36 graden. Bij een aanvoer van 35 graden lijkt me dat een prima efficiëntie.

Mocht je de software en kabel zoeken. De software is te vinden op de site van een Engelse leverancier. De seriële kabel heb ik gemaakt volgens de instructies van @Wolfram55 in deze post.

Een screenshot van de software:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WnMJCgDJFMblIECLp7QWRZeUgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xjcjRB4Ip5tkC3HenslIiDDV.png?f=user_large

De ketel is in deze grafiek aan het optoeren. Hij heeft een Ta van 35.0, de warmtewisselaar is zo'n 41 tot 42 graden en ede rookgassen 35.6 graden. De ventilator zit op 1338 toeren op de ventilator, dus 10% boven het minimum en de CV pomp op 3404 toeren (maar die staat op een vast toerental).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
RaymondD schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:37:
[...]

Doeltemperatuur bedoel ik mee de ingestelde temperatuur op de thermostaat, dat is nog niet bereikt. Ik merk dat het soms best lang kan duren voordat het warm is in huis als ik de verwarming opstook van 19 naar 20.5. Ik snap daarom niet zo goed waarom de ketel niet gewoon lekker doorgaat met stoken terwijl de thermostaat nog vraagt om extra warmte.

Ik ben nu precies een uur bezig om van 19.9 naar 20.3 te komen. Ik zit nu op 20.0. Dat duurt me gewoon te lang. En ik weet dat de ketel het makkelijk kan doen, hij staat op 30% vermogen te draaien en ook nog meer dan de helft van de tijd uit.

[Afbeelding]

bovenste grafiek is het opentherm % van de thermostaat.
Ik snap je irritatie.

De thermostaat anders instellen? Welke heb je, zodat iemand hierop kan inspringen.
Welke ketel heb je? Zodat iemand hierop kan inspringen.

Er zijn ketels waarbij de OT reactie op lage temperaturen genegeerd kan worden. Zodat de thermostaat sneller naar hogere temperaturen vraagt. Maar de thermostaat vraagt en de ketel stopt al bij een delta T van 8 graden. Alle ketel parameters eens nalopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Seafarer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:12:
[...]

Ik snap je irritatie.

De thermostaat anders instellen? Welke heb je, zodat iemand hierop kan inspringen.
Welke ketel heb je? Zodat iemand hierop kan inspringen.

Er zijn ketels waarbij de OT reactie op lage temperaturen genegeerd kan worden. Zodat de thermostaat sneller naar hogere temperaturen vraagt. Maar de thermostaat vraagt en de ketel stopt al bij een delta T van 8 graden. Alle ketel parameters eens nalopen?
Tado thermostaat en Agpo Econpact 235C ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:11:
Het is me eindelijk gelukt om met een seriële kabel en de officiële Intergas IDX software te praten met de CV ketel. Ik kan bevestigen dat hij nu echt heel zuinig loopt.
Mooi dat t gelukt is !

Dus met de IDX-software werkt deze kabel ook .....(?)

Is de relative modulatie ook zichtbaar te maken?
Intergas Kombi HRE 28/24 (2010)
Krijg deze niet boven water en vindt dat toch ook wel interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 23-11-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
Seafarer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:25:
[...]
Ecomlines moduleren ook. Zowel op een aan/uit thermostaat als de eigen Nefit thermostaten.

[...]
Hier ben ik heel benieuwd nieuwsgierig naar. :) Merk ,soort/model wat was je overweging, tevreden ermee, hoeveel flow gaat er ongeveer door, welke ventilator regeling? enz.enz. Ik heb zelf een Briza hangen maar veel mensen vinden dit maar raar.
Ken je het topic "Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" ?
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

daar worden allerlei oplossingen gedeeld om ventilatoren onder radiatoren te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
KoningPaulus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:58:
Heb zojuist de instellingen aangepast nav John Visser, met als verschil de aanvoertemperatuur. Die heb ik niet op 75 gelaten:

Aanvoer temperatuur van 80 naar 60 graden
Minimaal vermogen (c) van 30% naar 25%
Maximaal vermogen (3) van 70% naar 28%
Pompsnelheid (c.) van 40% naar 25%
Pompsnelheid (3.) van 80% naar 28%

Vloerverwarming van hoogste constante druk Curve naar laagste constante druk Curve gezet. (Alternatief is proportionele druk Curve, hoog laag, maar daar lees ik niks over)
En de temperatuur op de thermostaatknop van de vloerverwarming naar 38

Nu even aan het stoken om te testen:
- aanvoerbuis cv ketel wordt zo'n 50 graden (ketel geeft 59 graden weer zonder ergens op te drukken, en de aanvoertemperatuur check door dat moersleuteltje 2 sec in te drukken geeft 48 graden weer)
- retourbuis cv ketel meet ik zo'n 31 graden (maar prima vast te houden met de hand)
(metingen gedaan met zo'n Ali temperatuurmeter, dus niet 100% accuraat denk ik, :+ )
Maandag:
Sochtends 08:00h 17,8 graden in de woonkamer.
Verhoogd naar 18,5.
Om 11:00h terug gezet naar 18 (zodat ie niet tussentijds stookt. Temp blijft constant op 18,5)
Om 17:00 omhoog naar 19
Om 21:00 terug naar 17,5

Dit levert me nog steeds een verbruik op van 6,5m³. Hoe kan dit nog zo hoog zijn?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:39
Wolfram55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:31:
[...]

Mooi dat t gelukt is !

Ik heb een Intergas HRE en lees nu de meest interessant parameters wel uit. Gedeeltelijk hier gedocumenteerd (met dank aan @Blihi) en natuurlijk in mijn source code.

Wat is de definitie van "relatieve modulatie"? De HRE geeft een "Main load %" en ook een fan_pwm en pump_pwm duty cycle percentage. Bij mij geeft een fan_pwm van 8.2% en pump_pwm van 15% een main_load van 25.1%.

Zelf ben ik benieuwd wat de interrupt_time en interrupt_load getallen betekenen bij de Intergas HRE. Iemand hier met diepe CV kennis die dit kan uitleggen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
LinuxMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:01:
[...]

Ken je het topic "Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" ?
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

daar worden allerlei oplossingen gedeeld om ventilatoren onder radiatoren te hangen.
:) Sorry ik dacht dat je een fancoil bedoelde. |:(
Dat topic ken ik. Ken jij deze: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolfram55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:31:
[...]

Mooi dat t gelukt is !

Ja, klopt. De Intergas software werkt gewoon samen met deze kabel.
Wat je kunt uitlezen is het toerental van de ventilator. Dat is het modulatieniveau. Door even op geforceerde hooglast en daarna laaglast te draaien weet je het toerenbereik van die ventilator en daaruit kun je dus afleiden op welk (relatief) vermogen de ketel brandt. Er zit een lineair verband tussen toerental en (brander)vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb na lange tijd mijn OTGW weer aan de praat, dus ik kan weer gegevens van mijn ketel loggen in Home Assistant.

Ziet dit er een beetje goed uit?
De delta is vrij laag voor mijn gevoel, maar kan dat komen omdat het buiten nog niet echt koud is, en de ketel nog maar zachtjes hoeft te verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20211124_143340_cv%2020211124.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

hneel schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:35:
Ik heb na lange tijd mijn OTGW weer aan de praat, dus ik kan weer gegevens van mijn ketel loggen in Home Assistant.

Ziet dit er een beetje goed uit?
De delta is vrij laag voor mijn gevoel, maar kan dat komen omdat het buiten nog niet echt koud is, en de ketel nog maar zachtjes hoeft te verwarmen?

[Afbeelding]
Ik heb er echt geen verstand van maar ik zie in het plaatje jou ketel in een kleine 4 kwartier 4 keer aanslaan.

Ik merk dat onze ketel ook regelmatig in en uit schakelt, althans dat hoor ik aan de thermostaat die klikt en vervolgens hoor ik wat zacht gepruttel en gesuis uit de leidingen.

Is dat normaal ketel gedrag?

Ik vroeg trouwens een flink aantal posts terug al:
Hoe kun je die retour temperatuur uitlezen?
Volgens mij kan mijn ketel dat niet weergeven in het display en mijn thermostaat, klik aan/uit sowieso niet.
Mijn ketel: intergas HReco 36

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:41
Bommes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:48:

Volgens mij kan mijn ketel dat niet weergeven in het display en mijn thermostaat, klik aan/uit sowieso niet.
Ik lees temperaturen o.a. uit door DS18B20 sensoren op de leidingen te bevestigen. Die kun je op vele manieren uitlezen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies. Niet alle ketels hebben sensoren voor de temperaturen. Intergas heeft geen retourtemperatuursensor. Die ketel regelt op aanvoertemperatuur. Wil je de retourtemperatuur meten moet je dus inderdaad sensoren op de leidingen plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Bommes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:48:
[...]

Ik heb er echt geen verstand van maar ik zie in het plaatje jou ketel in een kleine 4 kwartier 4 keer aanslaan.

Ik merk dat onze ketel ook regelmatig in en uit schakelt, althans dat hoor ik aan de thermostaat die klikt en vervolgens hoor ik wat zacht gepruttel en gesuis uit de leidingen.

Is dat normaal ketel gedrag?
Als je geen fout meldingen ziet, ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJH3jnNj0aA1altvhc0x3tZcltc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iucFpwAGqW19VatbFO2q2NGu.jpg?f=fotoalbum_medium

Ultra low tech meting. :)
Even googlen op lcd thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

leonbong schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:24:
[...]

Het was geen aanval op jouw hoor.
Ik wist niet of iedereen weet dat een evenwichtsfles en een open verdeler hetzelfde zijn.

Nu betwijfel ik of veel mensen in dit topic überhaupt weten waarvoor een open verdeler dient. Maar oké.

Belangrijke vraag ik ken die ketel niet is dat een hr-ketel?

Als het HR ketel is dan moet je die open verdeler kwijt in de installatie anders krijg je nooit een retour die koud genoeg is dat de ketel daadwerkelijk gaat condenseren.
Wat opzich wel kan hoor je op dat verdeelblok met die drie pompgroepen kan je een veerbelaste bypass plaatsen en dan kan je ook die minimale flow voor de ketel waarborgen.
Het is een condensatieketel (dus HR), zie foto/markering uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT2xJADM2JsmSDq__bPqzOakdEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5HkQstPF7Q46yrGmn9ejda8.jpg?f=fotoalbum_large

Curves van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLTnQWaBaTi4cqbCAFia9p_cYRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FM2H7PlxsvZRk025I6fcsOHs.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAxj-MNUROaPa73JuApUxK-M6Ho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9EdKcRDjGGT8cNd7vy3F6xWJ.jpg?f=user_large

Dat aan/uit gaan is pendelen toch? Misschien was het dan toch geen goed idee om de vloerverwarmingspomp op stand 1 ipv 3 te zetten? Kan ik dat pendelen voorkomen? Eventueel de ondergrens van modulatie verleggen van 30% naar 20% (maar of de ketel dat "kan"...)?

[ Voor 7% gewijzigd door Elektronicanet op 24-11-2021 18:32 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Elektronicanet schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:31:
[...]

[Afbeelding]

Curves van vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dat aan/uit gaan is pendelen toch? Misschien was het dan toch geen goed idee om de vloerverwarmingspomp op stand 1 ipv 3 te zetten? Kan ik dat pendelen voorkomen? Eventueel de ondergrens van modulatie verleggen van 30% naar 20% (maar of de ketel dat "kan"...)?
Nieuwsgierige vraag, hoeveel gas knal jij er per jaar doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:45
Dat zal een hoop zijn, maar ik vermoed ook dat geen klein huis is.
Elektronicanet schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:31:
[...]

[Afbeelding]

Curves van vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nou je retourtemperatuur valt mij nog niet eens tegen.
Die is nog best laag voor een systeem met openverdeler.
edit:
Schaal grafieken was niet gelijk, daardoor zag ik het verkeerd

Je ziet dat als de ketel start de retour meteen heet is tgv de kortsluiting van de openverdeler. Waarschijnlijk moeten de verschillende pompgroep dan nog starten waardoor dit ontstaat.

Als je iets kan verzinnen dat die pompen eerder starten of altijd aan dan kan je die pieken weg halen wat beter is voor je rendement.

Daarnaast zijn er nog wel meer momenten dat aanvoer praktisch gelijk is aan de retourtemperatuur. Dat is ook nog eens ver boven de 60 graden dat is dramatisch voor het condenseren.

Resumé:
Verwijder die openverdeler en plaats een flinke bypass (advo) en stel dat knap af.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 24-11-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

siveiro schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:03:
[...]

Mooie maatregelen. Heb zelf een Remeha Calenta CW4. Hoe heb jij die
Douchetimer: na 5 min warm water naar 50c
Ingesteld?
Kan dat ingesteld worden op de woonkamer thermostaat isense? Zo ja in welk pad?
Voor de Calenta Ace CW4

DP357 Instelling maximale douchetijd
0 Min - 180 Min

DP367 Instelling actie bij overschreiden
maximale douchetijd
0 = Uit
1 = Waarschuwing
2 = Verlaag setpunt

DP377 Verlaagde warmwater temperatuur
na verstrijken douchetimer
20 °C - 65 °C

Je doet dit op de ketel zelf, installateursmenu. Ik weet niet hoe dit met de niet-ace versie zit.
In mijn geval DP357 op 5 gezet, DP367 op 2 en DP377 op 50.
Seafarer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:25:
[...]

[...]
Dat klopt inderdaad! De bijbehorende thermostaat moduleerde prima (en de ketel ook), maar die ketel kon enkel overweg met Nefit-thermostaten uit die tijd. En ik wilde een smartthermostaat. Dat was dan enkel aan/uit (Opentherm bestond toen bij lange na niet). Er waren ook geen ombouwkits voor, en zonder écht te technisch te gaan, was dat geen optie.

Betreft de radiatorventilatoren, Speedcomforts. 230V stekker sluit je aan op de fans (12V) en die kun je daisychainen. Op de 1e fan sluit je de temperatuursensor aan, zo dicht mogelijk bij je aanvoerpunt van de radiator. Elke fanunit verplaatst 30m³/uur. De overweging was simpel: "20% sneller warm", maar ze kostten bij de Praxis €130 als trioset en mijn gemeente geeft €70 subsidie voor kleine energiebesparingsmaatregelen.

De werking is me nog niet bekendd, heb ze pas 2 weken en de radiatoren hebben hier slechts 3x aangestaan sinds vorige winter. Mijn thermostaat staat op 15-16c en het huis blijft tot op heden in balans met de buitentemperatuur. Heb ze wel getest, rond 33c slaan ze aan, uit bij 22c. Geluid, tenzij doodstil in de woning, bijna niet te horen. Ze hangen met magneten onderin de paneelradiator, prima dingen.
Bommes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:38:
Hoe kan ik die retour temperatuur te weten komen?
Ik heb wel een ir thermometer maar of dat heel nauwkeurig is durf ik niet echt met zekerheid te zeggen.

Is het uit te lezen vanuit de ketel, op het display?
We hebben een Intergas HReco 36 hangen, heb het installatie voorschrift online gevonden maar daar vind ik zo even geen overzicht van uitlees mogelijkheden in terug.
Ligt aan je meter. Zorg dat je niet direct op het koper meet, dat reflecteert en dan meet je zeer onnauwkeurig. Stukje isolatietape dus, of op een geverfde buis meten. Je ketel zelf heeft (vaak) ook een indicator voor aanvoer en retour. Staat normaliter in het menu, even snel gegoogeld en op Klusidee zag ik dat je die bij dit model niet kunt uitlezen. Of die bron betrouwbaar is, no idea.

___

@Seafarer heb je die gewoon om je buizen geklittebandt? Zo ja, linkje waar je die vandaan hebt? Klinkt erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Seafarer schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:41:
[...]

Nieuwsgierige vraag, hoeveel gas knal jij er per jaar doorheen?
Mag ik dat vermelden gezien de waarschuwing hieronder? ;)
Ik weet het nog niet precies, maar ik vrees dat we richting de 5000m3 zullen gaan. We wonen er pas een ruim half jaar en de echte winter moet nog beginnen. Ik houd wel van een uitdaging, er valt (hopelijk) genoeg te besparen. Vanmiddag is er nog iemand geweest om de zoldervloer te isoleren, er ligt nu 6 cm glaswol en dit gaan we verhogen naar 20 cm (is nu loze ruimte).
leonbong schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:24:
Dat zal een hoop zijn, maar ik vermoed ook dat geen klein huis is.

[...]

Nou je retourtemperatuur valt mij nog niet eens tegen.
Die is nog best laag voor een systeem met openverdeler.
edit:
Schaal grafieken was niet gelijk, daardoor zag ik het verkeerd

Je ziet dat als de ketel start de retour meteen heet is tgv de kortsluiting van de openverdeler. Waarschijnlijk moeten de verschillende pompgroep dan nog starten waardoor dit ontstaat.

Als je iets kan verzinnen dat die pompen eerder starten of altijd aan dan kan je die pieken weg halen wat beter is voor je rendement.

Daarnaast zijn er nog wel meer momenten dat aanvoer praktisch gelijk is aan de retourtemperatuur. Dat is ook nog eens ver boven de 60 graden dat is dramatisch voor het condenseren.

Resumé:
Verwijder die openverdeler en plaats een flinke bypass (advo) en stel dat knap af.
Om een idee te geven, het vloeroppervlak is zo'n 440 m2 (ik verhuis niet zomaar naar België :9), maar daar zit bijvoorbeeld ook een grote garage bij die we niet verwarmen. Dus het is een serieuze installatie inderdaad, maar dat hadden jullie aan de 45 kW ook al wel gezien gok ik.

We zijn van plan om zonnepanelen op het dak te leggen (maar eerst moet het dak nog vernieuwd worden dus dat moet minstens een jaar wachten). Daar is veel plaats, dus kunnen er voldoende komen om een warmtepomp van energie te voorzien. Ik dacht aan een (ca) 16kW warmtepomp, om daar de vloerverwarming op aan te sluiten, en deze af te koppelen van de CV. Dan blijven er alleen nog 2 radiatorgroepen over, en dan kan de openverdeler er ook af toch?

Zou het dan verstandig zijn om - ondanks dat we nog geen zonnepanelen hebben - toch op korte termijn al een warmtepomp te plaatsen, omdat we dit uiteindelijk toch van plan zijn? Want dan lost dit het huidige probleem ook op.

[ Voor 81% gewijzigd door Elektronicanet op 24-11-2021 20:42 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Processorkoeler schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:34:

@Seafarer heb je die gewoon om je buizen geklittebandt? Zo ja, linkje waar je die vandaan hebt? Klinkt erg interessant.
Het meet elementje gewoon met twee kabelbinders op de pijp bevestigen. Kun je lekker strak aan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Seafarer schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:47:
[...]

Het meet elementje gewoon met twee kabelbinders op de pijp bevestigen. Kun je lekker strak aan trekken.
En da's gewoon een metalen pinnetje? Ik heb ook zo'n LCD-dingetje van Aliexpres, maar die meet omgevingstemperatuur. Is 'ie accurate al je het element aan de pijp hangt? Die pijp warmt wel op, maar je hebt ook een klein deel wat er dan niet tegenaan hangt denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Processorkoeler schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:48:
[...]

En da's gewoon een metalen pinnetje? Ik heb ook zo'n LCD-dingetje van Aliexpres, maar die meet omgevingstemperatuur. Is 'ie accurate al je het element aan de pijp hangt? Die pijp warmt wel op, maar je hebt ook een klein deel wat er dan niet tegenaan hangt denk ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYVYJpLz0aPed4dYVAiT9GylbxE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/upqlVfoCtCp5bnsreQZQGjsz.jpg?f=user_large

Het metalen meet elementje op de pijp vast maken met kabelbinders.

Google op: lcd thermometer

[ Voor 17% gewijzigd door Seafarer op 24-11-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Elektronicanet schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:35:
[...]

Mag ik dat vermelden gezien de waarschuwing hieronder? ;)
Ik weet het nog niet precies, maar ik vrees dat we richting de 5000m3 zullen gaan. We wonen er pas een ruim half jaar en de echte winter moet nog beginnen. Ik houd wel van een uitdaging, er valt (hopelijk) genoeg te besparen. Vanmiddag is er nog iemand geweest om de zoldervloer te isoleren, er ligt nu 6 cm glaswol en dit gaan we verhogen naar 20 cm (is nu loze ruimte).

[...]

Om een idee te geven, het vloeroppervlak is zo'n 440 m2 (ik verhuis niet zomaar naar België :9), maar daar zit bijvoorbeeld ook een grote garage bij die we niet verwarmen. Dus het is een serieuze installatie inderdaad, maar dat hadden jullie aan de 45 kW ook al wel gezien gok ik.

We zijn van plan om zonnepanelen op het dak te leggen (maar eerst moet het dak nog vernieuwd worden dus dat moet minstens een jaar wachten). Daar is veel plaats, dus kunnen er voldoende komen om een warmtepomp van energie te voorzien. Ik dacht aan een (ca) 16kW warmtepomp, om daar de vloerverwarming op aan te sluiten, en deze af te koppelen van de CV. Dan blijven er alleen nog 2 radiatorgroepen over, en dan kan de openverdeler er ook af toch?

Zou het dan verstandig zijn om - ondanks dat we nog geen zonnepanelen hebben - toch op korte termijn al een warmtepomp te plaatsen, omdat we dit uiteindelijk toch van plan zijn? Want dan lost dit het huidige probleem ook op.
Meestal pas je open verdeler toe als je meerdere ketels hebt.
Het is mij dus onduidelijk waarom er nu open verdeler zit je hebt geen meerdere ketels ik denk dat hij nu al weg kan.
Je moet alleen zorgen dat de minimale flow voor de ketel wordt gewaarborgd dat kan met een advo (veerbelaste bypass) of open verdeler. :'(

Maar die open verdeler is heel ongunstig om hr-bedrijf te waarborgen.
Dus ik zou de openverdeler vervangen voor een bypass constructie.

Als ik jouw was zou ik investeren in een warmtemeter (via eBay) 2e hands uit dld. Zodat jij heel knap kan bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt voor een warmtepomp.
Zo’n meter die stadsverwarmingnetten worden toegepast.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 24-11-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
@Seafarer

Onderstaande adviseerde jij me eerder deze week. Omdat ik stront eigenwijs ben, ben ik net weer een 50graden test begonnen en je raad het al….. juist comfort is niet beter terwijl de ketel elke keer heel kort aan springt.

Wat is voor jouw de redenen om de moduline 30 te noemen? Zie op mp wel een groot aantal modulines300 staan kan dat ook?

En moet deze met de adapter worden aangesloten (de nefit easy heeft nl zo’n adapter tussen de ketel en de thermostaat hangen of moet dat dan weg?
Ik zou even weg blijven van investeringen met zone spullen. Reden als jou ketel aangaat dan moet die 10kW ergens naartoe. Dat stop je niet in een 2 kW radiator op een studeer kamer.

Is er niet een moduline 30 te koop op marktplaats deze heeft gewoon het nefit protocol aan boord. En houd je huis gewoon warm

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Voor de liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:30:
@Seafarer

Onderstaande adviseerde jij me eerder deze week. Omdat ik stront eigenwijs
praktiserend kritisch heet dat ;)
Wat is voor jouw de redenen om de moduline 30 te noemen?
Hangt hier pas 15 jaar :)
Zie op mp wel een groot aantal modulines300 staan kan dat ook?

En moet deze met de adapter worden aangesloten (de nefit easy heeft nl zo’n adapter tussen de ketel en de thermostaat hangen of moet dat dan weg?

[...]
Volgens de handleiding:

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze klokthermostaat ModuLine 300.
De klokthermostaat ModuLine 300 is bestemd voor het bedienen en regelen van het Nefit cv-
toestel in uw woning. Het cv-toestel moet zijn uitgerust met een universele branderautomaat
(UBA 1, UBA 1.5 of UBA 3)

En wordt direct op de ketel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
@Seafarer maar jij verwacht dat met de moduline 300 en de cv temp op 50 dat deze de sturing beter zal uitvoeren (meer warmtevraag uit de thermostaat) want ik heb net zitten kijken nu met 50gr aanvoer max en de easy stookt hij constant tussen de 26 laag en dan op tot 33 en weer terug. Kamer blijft wel gewoon op temperatuur.

Zijn idd op mp voor een paar tientjes te vinden

[ Voor 7% gewijzigd door Fantastic_fox op 24-11-2021 22:17 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:29
Eindelijk eens een plaatje van een echte open verdeler (of evenwichtsfles in BE). Er wordt in dit forum veel over open verdelers gesproken, maar dat zijn eigenlijk mengverdelers.

Een open verdeler koppelt twee hydraulische circuits met hetzelfde temperatuurregime.
Wanneer een LT-circuit wordt gemengd met een dosering uit een circuit met een hogere temperatuur via een verdeler, gaat het om een mengverdeler.

Hier voor de liefhebbers/geïnteresseerden wat meer info over de theorie en de toepassing van een open verdeler:

https://portal.ecologiefo...sdatabase/1-open-verdeler

https://www.remeha.nl/act...n-verdeler-een-goede-flow

https://www.pentecbv.nl/onze-producten/open-verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:16:
@Seafarer maar jij verwacht dat met de moduline 300 en de cv temp op 50
Je hebt de aanvoer temperatuur geblokkerd op 50 graden? Want dat is wel erg laag bij aanwarmen en een wat ouder huis en installatie.
dat deze de sturing beter zal uitvoeren (meer warmtevraag uit de thermostaat) want ik heb net zitten kijken nu met 50gr aanvoer max en de easy stookt hij constant tussen de 26 laag en dan op tot 33 en weer terug. Kamer blijft wel gewoon op temperatuur.
Dat valt mee dan. Als het met die lage temperatuur warm blijft dan is er niets aan de hand. Maar die moduline gaat ook zo laag stoken. Zeker als er niet meer warmte benodigt is dan wordt de ketel uitgezet. Je vervalt dan gewoon in "low load" modus. Die thermostaat gaat gewoon je ketel aan/uit zetten.(wel op een speciale manier, korter uit, langer uit, langer branden korter branden) Om die 10kW in stukjes te knippen zodat er nog maar bijvoorbeeld 4kW overblijft.Dit is dus gewoon temperatuur regelen en absoluut geen pendelen.
Zoals wel eens vaker gezegd wordt "deeltijd stoken" met een "nederlandse plof ketel" :)
Zijn idd op mp voor een paar tientjes te vinden
Proberen kan altijd. :)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb het idee dat m'n radiators echt heel slecht afgesteld staan en zit dus te kijken naar het waterzijdig inregelen van de installatie. De leidingen suizen en enkele radiators maken een soort van kletterend water geluid (terwijl ze toch echt ontlucht zijn). Ook worden de eerste radiators heel erg warm en de laatste veel minder.

Zat naar deze kranen te kijken: Dynamische debietregelkranen

https://www.warmteservice...0?origin=Search%20Results

En in de FAQ voorin het topic:
Op basis van het vermogen van de radiator wordt de afsluiter ingesteld op een bepaalde maximale doorstroom.
Waar vind of bereken dat vermogen van de bestaande radiator?

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17

hneel

denkt er het zijne van

Hoe zit het met deze situatie?
Om 12:00 verandert het setpoint van 20.0 naar 20.5, dus daarom gaat hij op dat moment wat harder branden.
Maar stijgt de return niet teveel mee? De delta komt niet hoger dan zo'n 5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20211125_131656_cv%2020211125.png

[ Voor 16% gewijzigd door hneel op 25-11-2021 13:18 ]

• Seafarer
  • Nu online
hneel schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:18:
Hoe zit het met deze situatie?
Om 12:00 verandert het setpoint van 20.0 naar 20.5, dus daarom gaat hij op dat moment wat harder branden.
Maar stijgt de return niet teveel mee? De delta komt niet hoger dan zo'n 5 graden.

[Afbeelding]
Iets meer info aub.
Aantal radiatoren die open staan soort radiatoren, vloerverwarming, oud huis.
Ketel.
Pincode ;)

• scofield
  • Laatst online: 08:52
Blihi schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:59:
Ja precies. Niet alle ketels hebben sensoren voor de temperaturen. Intergas heeft geen retourtemperatuursensor. Die ketel regelt op aanvoertemperatuur. Wil je de retourtemperatuur meten moet je dus inderdaad sensoren op de leidingen plakken.
Wat zit er dan links onderin de wisselaar gestoken van een HRE en een HR eco?

• KoningPaulus
KoningPaulus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:11:
[...]

Maandag:
Sochtends 08:00h 17,8 graden in de woonkamer.
Verhoogd naar 18,5.
Om 11:00h terug gezet naar 18 (zodat ie niet tussentijds stookt. Temp blijft constant op 18,5)
Om 17:00 omhoog naar 19
Om 21:00 terug naar 17,5

Dit levert me nog steeds een verbruik op van 6,5m³. Hoe kan dit nog zo hoog zijn?
Iemand een suggestie wat ik moet controleren of veranderen? (op basis van de eerder aangegeven wijzigingen in de Intergas 36/30 ketel)

• Seafarer
  • Nu online
KoningPaulus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:39:
[...]

Iemand een suggestie wat ik moet controleren of veranderen? (op basis van de eerder aangegeven wijzigingen in de Intergas 36/30 ketel)
Reken eens uit hoeveel gas je nodig hebt om een betonnen vloer op te warmen.

Ik verstookte die dag 3.5 kuub.
Maar dat is appels met peren vergelijken misschien is je huis 4 keer groter?
Of niet.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

scofield schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:01:
[...]

Temperatuursensor deze is echter niet uit te lezen.
Althans dat is wat ik na wat zoeken op google vond.

• KoningPaulus
Seafarer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:45:
[...]

Reken eens uit hoeveel gas je nodig hebt om een betonnen vloer op te warmen.

Ik verstookte die dag 3.5 kuub.
Maar dat is appels met peren vergelijken misschien is je huis 4 keer groter?
Of niet.
70m² aan vloerverwarming en boven twee thuis werk kantoortjes met allebei een enkele (dunne) radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 03-06 08:12
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:59:
Ik heb het idee dat m'n radiators echt heel slecht afgesteld staan en zit dus te kijken naar het waterzijdig inregelen van de installatie. De leidingen suizen en enkele radiators maken een soort van kletterend water geluid (terwijl ze toch echt ontlucht zijn). Ook worden de eerste radiators heel erg warm en de laatste veel minder.

Zat naar deze kranen te kijken: Dynamische debietregelkranen

https://www.warmteservice...0?origin=Search%20Results

En in de FAQ voorin het topic:

[...]

Waar vind of bereken dat vermogen van de bestaande radiator?
Met de danfoss installer app kan je de juiste waarde voor het ventiel bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
scofield schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:01:
[...]

Geen idee, maar voor zover ik weet meten de ketels:
Aanvoertemperatuur
Rookgastemperatuur
Warmwatertemperatuur
Temperatuur van de warmtewisselaar
en bij de XTreme serie nog twee warmtewisselaartemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Bommes schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:27:
[...]

Temperatuursensor deze is echter niet uit te lezen.
Althans dat is wat ik na wat zoeken op google vond.
Ja, wel met de Intergas software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-06 19:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVuqIbW1bX7xXPIzpknXYfi9Z50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hj7VtoAWPBo50zOMvg4QV3iU.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe moet/kan ik deze verdeler goed inregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Is er een probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Dit is nog nooit ingeregeld, en ik voel verschil in temperaturen in de buizen.
Dus het voelt alsof hier meer comfort uit gehaald kan worden, en wellicht besparing?

[ Voor 16% gewijzigd door pascalwinters op 26-11-2021 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
Gezien je geen flowmeters hebt kun je inregelen door de retourtemperaturen van de lussen gelijk proberen te krijgen. Wel een klusje van een aantal weken (meten, bijstellen, wachten, repeat).

Pomp lijkt mij een oudje, zit er al een pompschakelaar tussen?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:42:
Gezien je geen flowmeters hebt kun je inregelen door de retourtemperaturen van de lussen gelijk proberen te krijgen. Wel een klusje van een aantal weken (meten, bijstellen, wachten, repeat).

Pomp lijkt mij een oudje, zit er al een pompschakelaar tussen?
Hoe krijg je de retourtemperaturen gelijk?

Ja pomp is al wat ouder, daar zit (gelukkig) een pompschakelaar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Met de blauwe afsluiters. Heb je een idee van de groeplengtes? Een quick start is om de langste lus(sen) volledig open te zetten en de kortste zo goed als dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:59:
Met de blauwe afsluiters. Heb je een idee van de groeplengtes? Een quick start is om de langste lus(sen) volledig open te zetten en de kortste zo goed als dicht.
De groeplengte weet ik niet, maar wellicht kan ik het deels terug zien pop foto's van de plaatsing.

Hoe werkt dat met die blauwe knoppen? Want ik kan ze er gewoon afdraaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99XdAT-gYzy8TG5EBPeVT4p2qjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gob4S0Rudq4Bv5byE4CHPUfJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door pascalwinters op 26-11-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zelfde als een thermostaatkraan op een radiator: pinnetje wordt ingedrukt en knijpt de doorstroming. Gaat wel vrij vlot, kwartslag van de knop is al een aardig stukje dicht. Daarom ben je dus ook wel even bezig met meten, aanpassen e.t.c.

Zie ook Google over inregelen e.d., beetje basiskennis dit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:40:

Wat je kunt uitlezen is het toerental van de ventilator. Dat is het modulatieniveau. Door even op geforceerde hooglast en daarna laaglast te draaien weet je het toerenbereik van die ventilator en daaruit kun je dus afleiden op welk (relatief) vermogen de ketel brandt. Er zit een lineair verband tussen toerental en (brander)vermogen.
De laatste formule in : gibraltar in "[OTGW] OpenTherm gateway" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
pascalwinters schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:12:
[...]

De groeplengte weet ik niet, maar wellicht kan ik het deels terug zien pop foto's van de plaatsing.

Hoe werkt dat met die blauwe knoppen? Want ik kan ze er gewoon afdraaien?

[Afbeelding]
Die plastic doppen zijn niet echt lekker regelen. Heimeier handwieltjes met m30 ringen van metaal blijven beter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Blihi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:55:
[...]

Geen idee, maar voor zover ik weet meten de ketels:
Aanvoertemperatuur
Rookgastemperatuur
Warmwatertemperatuur
Temperatuur van de warmtewisselaar
en bij de XTreme serie nog twee warmtewisselaartemperaturen.
Een hre en HREco hebben een aanvoer, retour en tapwateruitstroom sensor/ntc. Een xtreme heeft geen retour sensor, maar wel een warmtewisselaar sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:29
scofield schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:39:
[...]

...
Heimeier handwieltjes met m30 ringen van metaal blijven beter zitten.
Dat klopt. In mijn vorige woning had ik ook Heimeier handwieltjes en die zaten goed stevig. Dat is wel zo prettig als je ze met "fingerspitzengefühl" moet instellen.
In mijn huidige woning heb ik deze:
https://www.hornbach.nl/s...-M30/8716861/artikel.html
Die hebben ook een bevestigingsring van metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:27
leonbong schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:01:
[...]

Doen dan alleen het vermogen, voor veel huizen is 10kW zat.
Probeer dat dan.

Als je dan geen klachten hebt van suizende leidingen of een heel hete retourtemperatuur (wens <50 graden) dan is het wel goed.
Hi ik dacht eraan om de aanvoertemperatuur aan te passen naar bijvoorbeeld 60 of iets lager. (omdat hoofdverwarming vloer is). Is dit ook een optie? De media heeft het over het aanpassen hiervan

Het aanpassen van het vermogen vind ik lastig in te schatten wat daar het gevolg van is. (is mijn onwetendheid. En van suizende leiding of hoe ik de retour-temperatuur moet meten of kan zien in de ketel....daar heb ik weinig kaas van gegeten. Dus ja dan vind ik het eng dat vermogen aan te passen.

En wanneer je iets aanpast is er dan een goede mannier om het resultaat te meten?
Ik zou denken de slimme meter bekijken....maar ja dan moet je nog wel gelijkwaardige dagen vergelijken.

Verder zal ik proberen wat meer video's te bekijken....om meer te snappen van de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
scofield schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:46:
[...]

Een hre en HREco hebben een aanvoer, retour en tapwateruitstroom sensor/ntc. Een xtreme heeft geen retour sensor, maar wel een warmtewisselaar sensor.
Ik kan in de spare-parts lijst van de HREco geen retoursensor vinden. Wel twee sensoren in de warmtewisselaar, waarvan er eentje dicht bij de retour zit en eentje dicht bij de aanvoer, dus het zou kunnen dat je die bedoelt. Dat zijn echter sensoren in de warmtewisselaar. De derde sensor is een clip-on voor het warm water.

De XTreme heeft een Clip-sensor op de aanvoer, een sensor in de warmtewisselaar, een clip-on sensor op de warm water en eentje in de rookgasafvoer. De software geeft nog twee andere waardes voor de warmtewisselaar, maar ik vermoed dat die berekend worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 26-11-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
demonk schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:36:
[...]

Hi ik dacht eraan om de aanvoertemperatuur aan te passen naar bijvoorbeeld 60 of iets lager. (omdat hoofdverwarming vloer is). Is dit ook een optie? De media heeft het over het aanpassen hiervan

Het aanpassen van het vermogen vind ik lastig in te schatten wat daar het gevolg van is. (is mijn onwetendheid. En van suizende leiding of hoe ik de retour-temperatuur moet meten of kan zien in de ketel....daar heb ik weinig kaas van gegeten. Dus ja dan vind ik het eng dat vermogen aan te passen.

En wanneer je iets aanpast is er dan een goede mannier om het resultaat te meten?
Ik zou denken de slimme meter bekijken....maar ja dan moet je nog wel gelijkwaardige dagen vergelijken.

Verder zal ik proberen wat meer video's te bekijken....om meer te snappen van de techniek.
Dat gaspedaal in de auto snap jewel?
Je mag het ook vermogen pedaal noemen.
Dus als je je ketelvermogen aanpast dan rijd je rond met een baksteen onder je pedaal.

Verder dan die steen kun je niet gaan. Geen probleem, alleen je bent behoorlijk langzaam in het verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Mooie vergelijking @Seafarer. En dan heb je twee typen ketels. De ene, die heeft net rijles gehad en trekt altijd heel rustig op zodat er nooit meer vermogen dan strikt noodzakelijk gegeven wordt en de andere die altijd volgas weg rijdt en pas als de maximum snelheid bereikt is zijn poot van het gas haalt.

Vooral voor dat laatste type kan die baksteen onder het pedaal helpen. Voor dat eerste type heeft dat helemaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Blihi
Bijna alle ketels doen dat hetzelfde bij aan/uit, met de fabrieksinstellingen.

Ketel heeft startprocedure (tbv brander starttoerental meestal een hoger vermogen)
Daarna naar minimum vermogen zakken
Daarna vermogen opbouwen na max ingesteld vermogen in een min of 10.

Nu hebben er sommige nog aanvullende parameters om deltaT goed/optimaal te houden maar eigenlijk bouwen ze allemaal op naar max ingesteld vermogen in min of 10.
Of sommige begrenzen het vermogen als ze in de buurt komen van max aanvoertemperatuur ipv uit schakelen.

Daarom heeft in mijn optiek het begrenzen van het vermogen bijna altijd zin.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Mijn ketel start zo laag mogelijk en stuurt op Taanvoer. Dus zolang het minimale vermogen genoeg is om de gevraagde temperatuur (Tset) te halen is het goed en wordt het vermogen niet verder verhoogd.

Door het vermogen te beperken beschouw je dus de situatie dat Tset niet gehaald wordt. Bij minimaal vermogen beperk je de delta-T, dus het duurt veel langer voordat Tset gehaald wordt. Gedurende die tijd blijft de aanvoer meestijgen met de retour.

Je afgiftesysteem wordt dus, over de tijd bekeken, steeds warmer en krijgt steeds meer vermogen: Hoe langer je stookt, hoe meer vermogen je kwijt kunt. Dat maakt het regelen alleen maar lastiger voor de thermostaat. Helemaal als er ook nog zoneregeling is, want de eerste zone krijgt dan kouder water te verwerken dan de tweede zone (het is niet voor niets dat bij zoneregeling de Intergas XTreme anders geconfigureerd moet worden, dan moet stappenregeling uit, want je moet beginnen met maximale flow en terugregelen in vermogen niet andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:08
Ik ben hier niet helemaal op de juiste plek geloof ik, maar ik heb een vraag over de aanvoertemperatuur van m'n cv ketel op de vloerverwarming en daar is hier nogal wat kennis over aanwezig. Vandaar dat ik hem toch stel. Wij zijn onze woning aan het renoveren, er is vloerverwarming in gekomen in de badkamer en de gehele benedenverdieping (hoh10). Nu heeft de installateur gister onze cv ketel weer aangesloten en kunnen we beginnen met het opstookprotocol.

We hebben een AWB Thermoelegance 3, volgens onze installateur gebruiken we het OpenTherm protocol. Al is dat niet standaard bij deze ketel.

De cv ketel stond op een aanvoer van 53 graden, maar volgens onze installateur hield dat niet in dat er een begrenzing op de temperatuur zat. Daardoor kan het voorkomen dat er water met een temperatuur van 70 tot 80 graden de vloer in gaat. Dat zou komen doordat we gebruik maken van een OpenTherm geschikte thermostaat. Met een aan/uit thermostaat zou de temperatuur wel te regelen zijn.

Persoonlijk vind ik het maar een raar verhaal. Volgens mij moeten we simpelweg de aanvoertemperatuur op de cv ketel verlagen naar een graad of 20 en die stapsgewijs verhogen conform het opstookprotocol. De thermostaat heeft er naar mijn idee niks mee van doen behalve het meten van de temperatuur en instructies geven aan de ketel.

Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Blihi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:57:
Mijn ketel start zo laag mogelijk en stuurt op Taanvoer. Dus zolang het minimale vermogen genoeg is om de gevraagde temperatuur (Tset) te halen is het goed en wordt het vermogen niet verder verhoogd.
Dan gebruik jij een opentherm of een andere modulerende thermostaat met eigenprotocol van nefit of remeha ofzo.
Jij gebruikt opentherm dat was ook zo, ik moest even graven in mijn geheugen.

Ik had het over aan/uit want in die situatie kan de ketel nooit weten of de ruimtetemperatuur bijna is bereikt.
Want de ketel krijgt alleen een aan/uit signaal.
Door het vermogen te beperken beschouw je dus de situatie dat Tset niet gehaald wordt. Bij minimaal vermogen beperk je de delta-T, dus het duurt veel langer voordat Tset gehaald wordt. Gedurende die tijd blijft de aanvoer meestijgen met de retour.

Je afgiftesysteem wordt dus, over de tijd bekeken, steeds warmer en krijgt steeds meer vermogen: Hoe langer je stookt, hoe meer vermogen je kwijt kunt. Dat maakt het regelen alleen maar lastiger voor de thermostaat. Helemaal als er ook nog zoneregeling is, want de eerste zone krijgt dan kouder water te verwerken dan de tweede zone (het is niet voor niets dat bij zoneregeling de Intergas XTreme anders geconfigureerd moet worden, dan moet stappenregeling uit, want je moet beginnen met maximale flow en terugregelen in vermogen niet andersom).

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Insert12 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:18:
Ik ben hier niet helemaal op de juiste plek geloof ik, maar ik heb een vraag over de aanvoertemperatuur van m'n cv ketel op de vloerverwarming en daar is hier nogal wat kennis over aanwezig. Vandaar dat ik hem toch stel. Wij zijn onze woning aan het renoveren, er is vloerverwarming in gekomen in de badkamer en de gehele benedenverdieping (hoh10). Nu heeft de installateur gister onze cv ketel weer aangesloten en kunnen we beginnen met het opstookprotocol.

We hebben een AWB Thermoelegance 3, volgens onze installateur gebruiken we het OpenTherm protocol. Al is dat niet standaard bij deze ketel.

De cv ketel stond op een aanvoer van 53 graden, maar volgens onze installateur hield dat niet in dat er een begrenzing op de temperatuur zat. Daardoor kan het voorkomen dat er water met een temperatuur van 70 tot 80 graden de vloer in gaat. Dat zou komen doordat we gebruik maken van een OpenTherm geschikte thermostaat. Met een aan/uit thermostaat zou de temperatuur wel te regelen zijn.

Persoonlijk vind ik het maar een raar verhaal. Volgens mij moeten we simpelweg de aanvoertemperatuur op de cv ketel verlagen naar een graad of 20 en die stapsgewijs verhogen conform het opstookprotocol. De thermostaat heeft er naar mijn idee niks mee van doen behalve het meten van de temperatuur en instructies geven aan de ketel.

Wat is jullie mening hierover?
Bij een awb ketel wordt idd temp av bepaald door de kamerthermostaat als je OT stookt, afhankelijk van de gewenste kamertemperatuur. Dit is niet instelbaar in de software.
Is je vloerverw uitgevoerd als mengverdeler? Zo ja, dan regel je daar je ingaande vloer temperatuur met de regelthermostaat, oplopend van een nieuwe vloer van 10 graden naar maximaal 38 a 40 graden.
Heb je een pomploze verdeler dan wordt je temp ingaand bepaald door wat de cv ketel aanleverd en met die ot thermostaat gaat dat niet goed. Je zal dan aan/uit moeten gaat stoken zodat de aanvoer temp wel ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:08
scofield schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:30:
[...]

Bij een awb ketel wordt idd temp av bepaald door de kamerthermostaat als je OT stookt, afhankelijk van de gewenste kamertemperatuur. Dit is niet instelbaar in de software.
Is je vloerverw uitgevoerd als mengverdeler? Zo ja, dan regel je daar je ingaande vloer temperatuur met de regelthermostaat, oplopend van een nieuwe vloer van 10 graden naar maximaal 38 a 40 graden.
Heb je een pomploze verdeler dan wordt je temp ingaand bepaald door wat de cv ketel aanleverd en met die ot thermostaat gaat dat niet goed. Je zal dan aan/uit moeten gaat stoken zodat de aanvoer temp wel ingesteld kan worden.
Bedankt voor je reactie. Klopt dus toch wel wat de installateur zei. We hebben een pomploze verdeler en dan wordt de ingaande temperatuur dus bepaalt door de cv ketel. Komend weekend de boel maar even op temperatuur houden met elektrische kacheltjes dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Deef_K schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:03:
[...]

Met de danfoss installer app kan je de juiste waarde voor het ventiel bepalen.
Thx, wordt nog een hele klus... maar sommige radiators doen echt weinig. Bovenkant wordt gloeiend heet, onderkant bijna niet en er zijn 2 radiators die allebei kokend heet worden.
Maar die hebben nog zo'n ouderwetse thermostaat, heb ze al geprobeerd zo ver mogelijk dicht te draaien en toch nog verwarmen. Maar lijkt alsof die alle hitte opnemen en willen uitstralen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou maar eens beginnen met spoelen het klinkt alsof ze verstopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:32:
Ik zou maar eens beginnen met spoelen het klinkt alsof ze verstopt zitten.
Welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die radiatoren die alleen aan de bovenkant heet worden.

Ps wat zijn de instellingen van je ketel dat je nu gloeiend heet (>70 ?) water hebt?

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:49:
Die radiatoren die alleen aan de bovenkant heet worden.

Ps wat zijn de instellingen van je ketel dat je nu gloeiend heet (>70 ?) water hebt?
Ik heb in april dit jaar een Nefit Proline nxt hrc 30 cw5 laten installeren, denk dat die op 75C staat? Maar die installateur beweerde dat hij er zonder computer out of the box weinig kon aan instellen.

Het systeem is daarvoor wel 5 a 6x leeg geweest wegens werkzaamheden en sinds de installatie van de nieuwe ketel zit er een lucht/vuilafscheider tussen.

De 2 radiatoren die alleen heet worden aan de bovenkant zijn juist de nieuwe radiatoren... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dan is het wel goed (radiatoren).

Voor het overige:
Ah ik hoor het al je had een cv-kiloknaller monteur.
Je kan vanalles instellen aan die ketel.

Wat voor huis heb je.
Tussenwoning/vrijstaand
Formaat m2
Grofweg bouwjaar
Staat isolatie

[ Voor 106% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:08:
Dan is het wel goed (radiatoren).

Voor het overige:
Ah ik hoor het al je had een cv-kiloknaller monteur.
Je kan vanalles instellen aan die ketel.

Wat voor huis heb je.
Tussenwoning/vrijstaand
Formaat m2
Grofweg bouwjaar
Staat isolatie
Tussenwoning, doorzonwoning uit 1969. 130m2 (ca. 420m3)

-Knauf wol spouwmuurisolatie (7cm spouw)
-7cm PIF vloerisolatie
-Grootste ruit is HR++ (6-15-6). Rest op de begane grond is dubbelglas uit 2004, dubbelglas op de 1e is uit 1982, dubbelglas op zolder is uit 1994

Was begonnen met zoldervloer isolatie tot ik boktor tegenkwam.. dat wordt eind januari opgelost en 2e week van januari wordt m'n dak geïsoleerd. Daar zit nu eigenlijk geen isolatie onder (2cm tempex...).

Ik zal eens proberen uit te tekenen hoe m'n radiators aangesloten zijn, eerlijk gezegd heb ik geen idee... als ik het zo zie dan heb ik 2 strengen vanaf de ketel, waarvan elk naar een zijde van het huis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:23:
[...]

Dan gebruik jij een opentherm of een andere modulerende thermostaat met eigenprotocol van nefit of remeha ofzo.
Jij gebruikt opentherm dat was ook zo, ik moest even graven in mijn geheugen.

Ik had het over aan/uit want in die situatie kan de ketel nooit weten of de ruimtetemperatuur bijna is bereikt.
Want de ketel krijgt alleen een aan/uit signaal.

[...]
Ik blijf het oneens met je. Ik gebruik weliswaar OpenTherm, maar de ketel staat ingesteld op aan/uit gedrag en een stooklijn. Dat maakt voor het verhaal niet uit.

De ketel start minimaal op en toert op tot de aanvoertemperatuur gelijk wordt aan de ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit) of gevraagde aanvoertemperatuur (OpenTherm). Het kan zijn, zeker bij aanwarmen, dat daarvoor het maximale vermogen even nodig is. Maar in een stabiele situatie is de Ta constant en de delta-T ook.

Ga je het maximum vermogen beperken, beperk je dus de delta-T. Het duurt dan (veel) langer voordat Ta bereikt wordt. Het afgiftesysteem wordt dus minder warm en heeft minder vermogen. in het begin, maar dat wordt steeds hoger.

Een domme aan/uit thermostaat met kleine hysterese zal hier geen last van hebben. Die gaat gewoon uit als de ruimte te warm is en weer aan als de ruimte afkoelt.

Een thermostaat die het gedrag van de ketel probeert te leren, zoals vrijwel alle Honeywell dingen, maar ook veel fabrikant-specifiek thermostaten (vaak gemaakt door Honeywell(, zal hier heel moeilijk mee om kunnen gaan. Die leren gemakkelijker als het 'aan' signaal ook betekent dat het vermogen van het afgiftesysteem direct maximaal is en constant blijft over de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ArcticWolf schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:07:
[...]

Thx, wordt nog een hele klus... maar sommige radiators doen echt weinig. Bovenkant wordt gloeiend heet, onderkant bijna niet en er zijn 2 radiators die allebei kokend heet worden.
Maar die hebben nog zo'n ouderwetse thermostaat, heb ze al geprobeerd zo ver mogelijk dicht te draaien en toch nog verwarmen. Maar lijkt alsof die alle hitte opnemen en willen uitstralen 8)7
Zitten die radiatoren niet verkeerd om aangesloten? Met de aanvoer onder en retour boven, dan krijg je dit ook. Zijn de leidingen bij de radiatoren ook koud aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:24:
[...]

Zitten die radiatoren niet verkeerd om aangesloten? Met de aanvoer onder en retour boven, dan krijg je dit ook. Zijn de leidingen bij de radiatoren ook koud aan de onderkant?
Ja dat dacht ik ook, maar dit zijn van die radiators met zo'n aansluitblok. Links is aanvoer, rechts retour, lijkt gewoon goed aangesloten... heb destijds zelf ook met een half oog meegekeken omdat ik de muur afwerking deed.

Deze:
https://www.radiatoraanbi...00-type-22-2356-watt.html

Weet alleen niet welke thermostaat ze erin hebben gedraaid. Hij staat op stand "6" als ik de knop eraf haal.

De overige radiators hebben geen thermostaatkranen, gewoon een draaiknop klep.
Pagina: 1 ... 46 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?