Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 114 Laatste
Acties:
  • 888.931 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
@Ronald ik las net je opmerkingen met betrekking tot minimaal vermogen. Ik zit hier ook mee CW5 nefit ecomline met minimaal brander vermogen van 9.2 met als gevolg dat als hij stook dat de aanvoer snel oploopt en de retour nauwelijks warmer wordt en de ketel alweer stopt met branden.

(zie bijgevoegde plaat voor een visueel beeld Max temp staat op 67 en max cv vermogen staat nu op 15 kw) maar zowel ketel als nefit easy moduleren beide maar het probleem is denk ik het minimum vermogen van de ketel wat beide niet kunnen veranderen.

Nu heb ik een vraag, als ik er een hybride warmtepomp naast hang (4kw) die zou dus eigenlijk door het lage minimale afgifte vermogen 2 kw meen ik eigenlijk een heel deel van dit probleem moeten op gaan lossen.

Of zie ik nu iets over het hoofd? En dit zou per saldo dan toch ook meer comfor moeten opleveren en eigenlijk als je uitgaat van je huidige gasverbruik met een ketel met een hoog minimaal vermogen eigenlijk altijd positief moeten uitvallen (geld en verbruik?)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@pascalwinters met betrekking tot aanbevolen retouren: Ja volgens mij wel @Seafarer noemde net al ergens aanvoer *85% is retour, ik heb ook vaker 75% gelezen maar er zijn ergens wel tabellen te vinden (google even)

[ Voor 15% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-11-2021 14:25 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 12:52
merlin1201 schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:21:
[...]

Ah, ik dacht dat regen en stort douche hetzelfde was, maar ik heb idd de stort douche en had daar flink wat water voor nodig. Ik heb nog even gekeken maar de booster staat hier uit.
Maar wat ik nu wel zie is dat hij minder pendelt omdat ik deze waarde op 15 minuten heb staan, en de temperatuur prima is, maar het is dan ook niet zo heel koud vandaag.
Als de pendeltijd hoog staat kan de temperatuur een beetje gaan schommelen meer niet, het huis zal alsnog prima warm worden.

Een stortdouch kan prettig zijn maar neemt gigantisch veel gas, even 5 minuten douchen zou je voor een paar uur of mogelijk dag het huis kunnen verwarmen.

Mensen denken vaak niet bij na hoeveel SWW aan gas kan nemen in korte periode.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2021 14:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:32
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:25:
@pascalwinters met betrekking tot aanbevolen retouren: Ja volgens mij wel @Seafarer noemde net al ergens aanvoer *85% is retour, ik heb ook vaker 75% gelezen maar er zijn ergens wel tabellen te vinden (google even)
As you wish.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD4-9ihdRDouvw0qV1jILgU6djQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b1i1cO3WlVnGej5w9UwcbNJj.jpg?f=user_large

Als je googled kom je direct uit op 90/70/20 of 80/60/20 je beperkt je flow dan echt teveel. En dan gaan vooral die Nederlanders alle radiatoren in huis dicht draaien. ;) Behalve op de studeer kamer en dan maar afgeleid worden door een ketel die 15 keer per uur start/stopt. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:54
mr_evil08 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:39:
[...]

Als de pendeltijd hoog staat kan de temperatuur een beetje gaan schommelen meer niet, het huis zal alsnog prima warm worden.

Een stortdouch kan prettig zijn maar neemt gigantisch veel gas, even 5 minuten douchen zou je voor een paar uur of mogelijk dag het huis kunnen verwarmen.

Waarom zijn er dan eigenlijk in Nederland niet meer cv/boiler combinaties te zien. Een setup die @Tommie12 lijkt te hebben in Belgie. Hier in Polen komt dat ook veel voor. Hier ook een cv die terug kan tot 3kW met een 120 liter vat voor sww.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-06 19:07
Seafarer schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:48:
[...]

As you wish.

[Afbeelding]

Als je googled kom je direct uit op 90/70/20 of 80/60/20 je beperkt je flow dan echt teveel. En dan gaan vooral die Nederlanders alle radiatoren in huis dicht draaien. ;) Behalve op de studeer kamer en dan maar afgeleid worden door een ketel die 15 keer per uur start/stopt. :)
Ok, dus als ik deze tabel aan houdt zit ik goed?
En dan beide gemeten op de aanvoer/afvoer buizen van de radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
pascalwinters schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:52:
[...]

Ok, dus als ik deze tabel aan houdt zit ik goed?
En dan beide gemeten op de aanvoer/afvoer buizen van de radiator?
Wel even de openings post lezen m.b.t. het waterzijdig afstellen. Want met deze weersomstandigheden valt er weinig te meten.
De ketel gaat bijna niet aan.
:)

Inderdaad aan en afvoer buis op je radiator.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 21-11-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Kire88 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:50:
[...]

Waarom zijn er dan eigenlijk in Nederland niet meer cv/boiler combinaties te zien. Een setup die @Tommie12 lijkt te hebben in Belgie. Hier in Polen komt dat ook veel voor. Hier ook een cv die terug kan tot 3kW met een 120 liter vat voor sww.
Ik denk historie en gewoonte.

Belgie en polen waren oliestook landen. Daar werd altijd een boiler bij opgesteld.
En uit gewoonte doet men dat weer ondanks gas combi's.

Polen heeft dacht ik ook nog goedkoop elektrisch dus een elektrische boiler is niet duur in aanschaf en gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer

Ik ben al heel lang bezig met een probleempje namelijk het volgende. Nefit ecomline hrc 30kw minimaal vermogen 9kw max temp 70 graden meen ik. Thermostaat is een nefit easy

Onderstaande grafiek toont dat ik de max temperatuur niet haal, maar wat me opvalt is dat er heel korte runs zijn. Echter de retour blijft onder de 30 graden. Temperatuurmeting gebeurd direct na de ketel op de buis via een Rapsberry.

Kun je me iets uitleggen, als de ketel te hoog opstook (min 9kw) en je kunt op dat moment 9kw niet kwijt dat de retour temperatuur flink moet oplopen (of klopt dit niet)?

Onze ketel heeft nl allemaal korte runs, echter de retour komt nauwelijks boven de 30 graden uit, ik blijft dit iets vinden wat ik niet kan begrijpen en wellicht kun jij hier iets meer over vertellen.

Mogelijk zit er een design radiator in de keuken verkeerd om aangesloten, of in ieder geval zit de kraan in de retour en het voetventiel in de aanvoer. Het is zo een alleen een oudere uitvoering aanvoer komt links onder via een voet ventiel en de retour zit rechts onder (std kraan) https://www.cvkoopjes.nl/...27-watt-vasco-tulipa.html

Doordat de retour niet echt oploopt heb ik het idee dat er te weinig stroming op het systeem zit, maar weet jij nog een truc om de stroming te verhogen? Weet jij of je de pomp snelheid van de Nefit kunt verhogen, eventueel bij onderhoud met de Nefit tool? Er zijn de laatste 2 jaar 3 radiatoren vergroot dus het zou kunnen dat dit in het verleden wel goed was maar nu te weinig stroming heeft.

Hoop dat je me iets verder kunt helpen om de retour op het goede niveau te krijgen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jcee2OdeGItaoAG1t2cUGkusedE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRj6p58J7INf3I2guwpLSTU5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-11-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Iemand nog tips voor een juiste instrument om de temperaturen te meten? En waar te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
pascalwinters schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:50:
Iemand nog tips voor een juiste instrument om de temperaturen te meten? En waar te bestellen?
Google. Amazon.Ali. Bol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8BZdKwBV4cv0KXPlNrQAWbok9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHea7iuAX6ogy4TV7hMhKEk8.jpg?f=user_large

Die prijs geloof ik zelf niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:37
mr_evil08 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:39:
[...]

Bwah…. Ik denk dat je het verbruik aan gas voor SWW overschat. Hier is dat voor 2,5 personen een 200 m3 per jaar.
Verwarming is 1500 m3.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:47:
@Seafarer

Ik ben al heel lang bezig met een probleempje namelijk het volgende. Nefit ecomline hrc 30kw minimaal vermogen 9kw max temp 70 graden meen ik. Thermostaat is een nefit easy

Onderstaande grafiek toont dat ik de max temperatuur niet haal,
Dat hoeft ook niet. Het is een ingesteld maximum. Als je huis warm wordt met 45 graden aanvoer dan is dat prima. Zeker als dit zonder comfort klachten gebeurt.
maar wat me opvalt is dat er heel korte runs zijn.
Hoe kort?
Echter de retour blijft onder de 30 graden.
ook dat is niet erg. Zeker als er geen comfort klachten zijn. En je zit nog steeds in het condensatie gebied.
Temperatuurmeting gebeurd direct na de ketel op de buis via een Rapsberry.

Kun je me iets uitleggen, als de ketel te hoog opstook (min 9kw) en je kunt op dat moment 9kw niet kwijt dat de retour temperatuur flink moet oplossen (of klopt dit niet)?
Als de ketel zijn warmte niet kwijt kan dan moet die warmte in het water gaan zitten en dit knalt dan in temperatuur omhoog. En de ketel gaat uit. Hij kan eigenlijk je hele systeem met moeite warm krijgen zodoende zie je de retour ook niet oplopen in temperatuur.
Onze ketel heeft nl allemaal korte runs, echter de retour komt nauwelijks boven de 30 graden uit, ik blijft dit iets vinden wat ik niet kan begrijpen en wellicht kun jij hier iets meer over vertellen.
Ik denk dat jij gefocussed bent op: het moet 70 graden worden en de retour moet 50 graden worden. Dat is praktisch als het buitn -10 graden is.
Mogelijk zit er een design radiator in de keuken verkeerd om aangesloten, of in ieder geval zit de kraan in de retour en het voetventiel in de aanvoer. Het is zo een alleen een oudere uitvoering aanvoer komt links onder via een voet ventiel en de retour zit rechts onder (std kraan) https://www.cvkoopjes.nl/...27-watt-vasco-tulipa.html
Sensor op de pijpen hangen zie het gelijk in je grafiek.
Doordat de retour niet echt oploopt heb ik het idee dat er te weinig stroming op het systeem zit, maar weet jij nog een truc om de stroming te verhogen? Weet jij of je de pomp snelheid van de Nefit kunt verhogen,
Correct me if I am wrong. Ik dacht dat deze ketel een 2 standen of 3 standen pomp heeft. Of was dat aleen bij de Exellent? Schakelaar zou direct op de pomp moeten zitten.
eventueel bij onderhoud met de Nefit tool? Er zijn de laatste 2 jaar 3 radiatoren vergroot dus het zou kunnen dat dit in het verleden wel goed was maar nu te weinig stroming heeft.
De pomp kun je harder zetten maar het water moet ergens heen. Meer radiatoren open, meer voetventielen minder knijpen.
Hoop dat je me iets verder kunt helpen om de retour op het goede niveau te krijgen :-)

[Afbeelding]
Meer meet punten op de retour van radiatoren hangen, dan zie je ook meer. Maar lage retour is goed voor je condensatie.

En als we kritisch naar je grafiek kijken zien we 9 starts in 2 uur is iedere 13 minuten even stoken. Dat is geen probleem. Je ketel hakt die flinke 9kW in een klein beetje. Waarschijnlijk brand hij 2 minuten X 9 = 18min. in 2 uur. Dat is dus 9 min. per uur. (9/60) X 9kW is 1,35 kWh. Zou je kunnen controleren met je gasverbruik.

Je grafiek ziet er dramatischer uit dan het in werkelijkheid is. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeDdUhFxeNnBKiqxg46nOoZvfZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJlRR2IMsrBo0IybOP4KJG1t.jpg?f=fotoalbum_large

Uitgerekte grafiek van een 24 jaar oude ecomline met minimum vermogen van 7,7kW.
Blauw zijn retour temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Seafarer schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:39:
[...]

Ik denk historie en gewoonte.

Belgie en polen waren oliestook landen. Daar werd altijd een boiler bij opgesteld.
En uit gewoonte doet men dat weer ondanks gas combi's.

Polen heeft dacht ik ook nog goedkoop elektrisch dus een elektrische boiler is niet duur in aanschaf en gebruik.
Ok snap ik. Maar ook hier komt het nooit echt vaak als optie voorbij volgens mij. Of er moet ergens een 'welke nieuwe ketel moet ik hebben' topic zijn waar het wel als optie wordt aangedragen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:11
@Fantastic_fox Dat vermogen is wel heel idioot hoog... Idee compleet uit de losse pols: Wat er nu gebeurd is goed voor comfort: het houdt de watertemperatuur in radiatoren en daarmee afgifte zo constant mogelijk... Precies wat je zou willen van een modulerend systeem. Ga je lange runs maken, dan ga je veel meer variatie zien in de gemiddelde radiator temperatuur dus afgifte dus ruimtetemperatuur... Daar zou ik het koud van krijgen, zelfs bij 22°.

Er zijn WP die 1.5kW en minder kunnen. Maar dan moet je wel de afgifte bij bijbehorende temperatuur kunnen realiseren... veel buffer, inherent aan vloerverwarming is gunstig voor lange runs als zelfs 1.5kW teveel is. WP te klein voor -veel zou ik niet in willen investeren... Zodra je de aanpassingen voor full electric daarna gedaan hebt koop je opnieuw. (Gaat wel off topic voor hier).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Kire88 schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:35:
[...]

Ok snap ik. Maar ook hier komt het nooit echt vaak als optie voorbij volgens mij. Of er moet ergens een 'welke nieuwe ketel moet ik hebben' topic zijn waar het wel als optie wordt aangedragen.
Nederland kleine woning. Weg met die boiler scheelt weer ruimte.
Maar het is ook zo dat gas kan makkelijk even snel branden en olie stook geeft veel vervuiling bij kort branden. Dan liever een boiler waar een oliestook brander zich even lekker op kan afreageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Ronald schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:42:
@Fantastic_fox Dat vermogen is wel heel idioot hoog... Idee compleet uit de losse pols: Wat er nu gebeurd is goed voor comfort: het houdt de watertemperatuur in radiatoren en daarmee afgifte zo constant mogelijk... Precies wat je zou willen van een modulerend systeem. Ga je lange runs maken, dan ga je veel meer variatie zien in de gemiddelde radiator temperatuur dus afgifte dus ruimtetemperatuur... Daar zou ik het koud van krijgen, zelfs bij 22°.
Persoonlijke ervaring. Nee. Nefit is een ster in het stabiel houden van de ruimte temperatuur. De tijd tussen branden en wachten en hoelang branden kunnen ze perfect regelen in de low load modus.

[ Voor 20% gewijzigd door Seafarer op 21-11-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer

De woning komt gewoon op temperatuur dat is het probleem idd niet gelukkig:-) qua comfort vind ik alhoewel het 20graden is soms niet comfortabel aanvoelen maar dit zou kunnen komen door de (wat ik vind) kortere runs.

En wat je zegt lagere retour geen meer condensatie is ook geen probleem!

Ik ben trouwens niet gefocused opnhet halen van de max temperatuur ik begrijp dat als de ketel merkt dat de woonkamer opwarming voldoende is dat hij niet de max hoeft te behalen.

Wat ik niet snap is dit stukje wat je schrijft:

Als de ketel zijn warmte niet kwijt kan dan moet die warmte in het water gaan zitten en dit knalt dan in temperatuur omhoog. En de ketel gaat uit. Hij kan eigenlijk je hele systeem met moeite warm krijgen zodoende zie je de retour ook niet oplopen in temperatuur.

Ik zou nl verwachten dat als hij opstookt en vermogen niet kwijt kan dat de retour dan heel snel zou moeten oplopen en dat gebeurd niet vandaar dat ik zo zit te kijken naar de retour temp.

Even voor je beeldvorming heb ik het volgende gedaan.

16:00 kamer temp 20graden, thermostaat verhoogd naar 24 graden ketel begint te stoken tot 16:16 en springt dan 3 minuten uit en stookt dan weer verder. Inmiddels 16:50 staat de kamer thermostaat op 20,6.

Er staan op het moment radiatoren open in keuken (dubbele design) 60cm bij 180cm, wc kleine enkelplaats ding, convector out van 2,4 dubbele uitvoering, badkamper t20 50cm*80cm en woonkamer 1 t22 60cm *200cm en een t22 60cm*100cm. Ook hangt er in de gang nog een maar daar zit een thermostaatkraan op 70cm*120cm t21.

Op zich staan er dus genoeg radiatoren op zou je zeggen.

Mbt de design radiator die staat 100%zeker aangesloten met een voetventiel op de aanvoer en een kraan in de retour, echter ik weet hiervan moet of het andersom had gemoeten voor de stroming in de radiator? Durf niet te zeggen of hier een aanvoerkant en een afvoerkant specifiek voor is.

De pomp ga ik zo even bekijken, ik meen nl dat de ecomline een modulerende pomp heeft en dat er geen standen schakelaar op zit. Als deze er wel op zit neem ik aan om even te testen en deze omhoog te zetten?

Hierbij de grafiek van de verhoging naar 24 graden trouwens dan loopt de retour idd wel op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIuMP99vCF1Chk1W33uYN8wfcy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Nwp8gubgNnsKqPBNZgXm44l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-11-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:56:
@Seafarer

De woning komt gewoon op temperatuur dat is het probleem idd niet gelukkig:-) qua comfort vind ik alhoewel het 20graden is soms niet comfortabel aanvoelen maar dit zou kunnen komen door de (wat ik vind) kortere runs.

En wat je zegt lagere retour geen meer condensatie is ook geen probleem!

Ik ben trouwens niet gefocused opnhet halen van de max temperatuur ik begrijp dat als de ketel merkt dat de woonkamer opwarming voldoende is dat hij niet de max hoeft te behalen.

Wat ik niet snap is dit stukje wat je schrijft:

Mijn blunder. Ik heb te snel naar je grafiek geken en dacht dat je stevig aan het pendelen was. Maar dit is niet zo.
Ik zou nl verwachten dat als hij opstookt en vermogen niet kwijt kan dat de retour dan heel snel zou moeten oplopen en dat gebeurd niet vandaar dat ik zo zit te kijken naar de retour temp.
dat water moet toch eerst door alle radiatoren en dan komt het pas terug bij de ketel. Dus dat duurt even.
Even voor je beeldvorming heb ik het volgende gedaan.

16:00 kamer temp 20graden, thermostaat verhoogd naar 24 graden ketel begint te stoken tot 16:16 en springt dan 3 minuten uit en stookt dan weer verder. Inmiddels 16:50 staat de kamer thermostaat op 20,6.
Toevallig een grafiekje hiervan? Want het warmt wel wat langzaam op.
Er staan op het moment radiatoren open in keuken (dubbele design) 60cm bij 180cm, wc kleine enkelplaats ding, convector out van 2,4 dubbele uitvoering, badkamper t20 50cm*80cm en woonkamer 1 t22 60cm *200cm en een t22 60cm*100cm. Ook hangt er in de gang nog een maar daar zit een thermostaatkraan op 70cm*120cm t21.

Op zich staan er dus genoeg radiatoren op zou je zeggen.
Jaha. Openings post.
En als er radiatoren tever open staan? overdebiet, dan gaat de retour snel omhoog en trapt de ketel op de rem. Dat zou jij moeten zien in je grafiek. Vandaar waterzijdig inregelen om overdebiet te voorkomen.
Mbt de design radiator die staat 100%zeker aangesloten met een voetventiel op de aanvoer en een kraan in de retour, echter ik weet hiervan moet of het andersom had gemoeten voor de stroming in de radiator? Durf niet te zeggen of hier een aanvoerkant en een afvoerkant specifiek voor is.
kan ik ook niet direct zien. Maar als je daar een sensor op de retour kunt hangen dan zie gelijk hoe erg het verkeerd gaat of niet.
De pomp ga ik zo even bekijken, ik meen nl dat de ecomline een modulerende pomp heeft en dat er geen standen schakelaar op zit. Als deze er wel op zit neem ik aan om even te testen en deze omhoog te zetten?
Kun je omhoog zetten. Pompen van die ketels zijn best stevig dus je kunt ruisgeluiden krijgen.

Edit, grafiek had je al gepost. :)

Dat zie ik ook wel eens. Als je met een oude Nefit stevig het setpoint verandert dan stopt hij met een delta van 15 graden. En gaat daarna weer verder. Zonder enige fout melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wat je hier zegt begrijp ik wederom niet:

Jaha. Openings post.
En als er radiatoren tever open staan? overdebiet, dan gaat de retour snel omhoog en trapt de ketel op de rem. Dat zou jij moeten zien in je grafiek. Vandaar waterzijdig inregelen om overdebiet te voorkomen.

Als ik overdebiet zou hebben zou de retour heel snel moeten oplopen (blauwe lijn) en dat doet hij dus niet vandaar mijn vraag over te weinig volumestroming op het systeem.

Mijn idee is ergens het volgende lage retour die ook heel traag reageert op verhoging, langzame opwarming wat je zelf ook aangeeft kan dit niet allemaal worden veroorzaakt door te weinig stroming?

Er zijn nagenoeg geen radiatoren geknepen en de retouren staan ongeveer op dezelfde temperatuur.

Ik heb heel lang gedacht dat ik ergens een ophoping heb van vuil ofzo… maar het systeem reageert idd zoals je zelf al aangeeft redelijk traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Seafarer precies wat ik probeerde te omschrijven dus.

@Fantastic_fox Even niet op telefoon kijkt makkelijker... Wat voor Aanvoer/retour temperatuur draai je bij -veel? Met die retour van 25 zou je verwachten dat je ook dan best laag zou moeten zitten: lees WP erin, CV eruit?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:23:
Wat je hier zegt begrijp ik wederom niet:

Jaha. Openings post.

Als ik overdebiet zou hebben zou de retour heel snel moeten oplopen (blauwe lijn) en dat doet hij dus niet vandaar mijn vraag over te weinig volumestroming op het systeem.
Ik had die grafiek nog niet gezien. En dat ziet er gemiddeld netjes uit.
Mijn idee is ergens het volgende lage retour die ook heel traag reageert op verhoging, langzame opwarming wat je zelf ook aangeeft kan dit niet allemaal worden veroorzaakt door te weinig stroming?

Er zijn nagenoeg geen radiatoren geknepen en de retouren staan ongeveer op dezelfde temperatuur.

Ik heb heel lang gedacht dat ik ergens een ophoping heb van vuil ofzo… maar het systeem reageert idd zoals je zelf al aangeeft redelijk traag
Traag kan aan van alles liggen. Slecht opgestelde radiatoren, vervuiling binnen en buiten de radiator. Teveel of verkeerd waterzijdig inregelen. enz.enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Ronald wat bedoel je met het volgende

Wat voor Aanvoer/retour temperatuur draai je bij -veel?

Zoals het nu werkt zou ik met een wp (hybride) heel veel moeten kunnen winnen omdat die met een veel lager kan stoken elga wat ik noemde heeft meen ik een minimum vermogen van 2kw dus dat past heel netjes denk ik:-) mogelijk ook met meer comfort dat zou helemaal perfect zijn.

Maar mijn boerenverstand zegt een bouwjaar 72 woning met vloerisolatie en spouwmuurisolatie (beide nageisoleerd) en triple en recent dubbelglas zou toch iets minder moeten presteren. Verder ook de trage reactie op de verhoging van 20->24 50minuten stoken en een verhoging in kamer temp van 0,6 zou eigenlijk ook meer moeten zijn als de ketel zou stoken met 9kw (of de max die ik nu begrenst heb op 15kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Fantastic_fox Je bedoeld alles is op orde behalve misschien dak (wat je niet genoemd heb)?

WP vragen:
1) Hoeveel warmteverlies heb je bij -10 (www.mindergas.nl is je vriend, te bepalen via graaddagenmodel)
2) Heeft mijn afgifte systeem bij lage temperatuur (liefst 35 Ta) dat zelfde vermogen.

Is het antwoord op 2) ja dan kan een WP.

Een jaren 70 woning kan absoluut gasloos: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Ronald dak was ik idd vergeten, asbest en tussen de stucplaat en binnenkant asbest zit steenwol doet wel iets maar is zeker geen isobouw 14cm equivalent of dergelijke.

Wp lijkt ivm de lage retour en het feit dat de woning wel op temp komt eigenlijk wel een optie maar toch zo giga fantastisch is de isolatie niet, en toch hebben we nog een redelijk hoog gasverbruik 1600kuub per jaar 4 dagen per week is iemand de hele dag thuis en koken en warm water(120l indirect gestookte boiler van jaar 2000 ofzo dus ook niet ideaal loopt allemaal op gas

Vandaar dat ik twijfel of ik niet ergens toch een probleem heb in de installatie als je kijkt naar gasverbruik en het langzame reageren en het feit dat de retour eigenlijk altijd extreem laag is(wat op zichzelf wel ok is)

Ik ga zo ff de link van de wp bekijken wat je door stuurt.

@Seafarer ik heb net naar de pomp zitten kijken zitten geen knoppen op het is een grundfuss uper 25-60 die door de ecomline modulerend wordt aangestuurd. Die schroef in het middel heeft te maken met de as toch? Is niet voor meer volume stroom in te stellen of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Seafarer schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:43:
[...]

Nederland kleine woning. Weg met die boiler scheelt weer ruimte.
Maar het is ook zo dat gas kan makkelijk even snel branden en olie stook geeft veel vervuiling bij kort branden. Dan liever een boiler waar een oliestook brander zich even lekker op kan afreageren.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk over dat vat (of misschien niet de juiste terminologie?). In mijn geval gaat het om een 120 liter vat welke gewoon door de cv ketel op temperatuur wordt gehouden en af en toe eens een legionella run doet. Huis is trouwens uit 2018. Het dient dus als buffer waardoor de cv kleiner kan zijn omdat deze tijd heeft om het vat op te warmen.

Volgens mij niet zozeer een ander concept wat je ziet bij warmtepompen.

Aangezien pendelen een van de hoofdthemas is en in veel gevallen gewoon komt omdat het minimum vermogen van de ketel te hoog is vond ik het opvallend dat deze optie niet vaker wordt genoemd. Misschien de historiek maar in andere landen lijkt het wel voor te komen dus de fabriekanten zullen het toch ook wel kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen met mijn CV installatie?

Ik ben onze woning (1958) aan het verbouwen. Volledig gestript, uitbouw over 2 etages en nu weer aan het opbouwen.

BG is een NeHoBo vloer met daarop vloerverwarming over de gehele vloer. Boven heb ik houten vloeren, en wil ik voor de slaapkamers gewoon radiatoren gebruiken. Wij hebben vrijwel nooit de verwarming aan in onze slaapkamer, maar 1 van de kamers zal een thuiskantoor worden, en ik wil gewoon de mogelijk houden om alles indien nodig wel gewoon te verwarmen.

Nu heb ik een intergas xtreme 36 gekocht met een 2wegklep (stond als benodigd onderdeel bij gebruik van vv) en deze ga ik komende week plaatsen. De radiatoren heb ik wel berekend qua capaciteit, maar nog niet besteld, omdat ik een aantal vragen heb over o.a. de watertemperatuur.

Overal lees ik weer iets anders, en ben het overzicht een beetje kwijt.
Voor zover ik het nu heb bedacht:

- 2weg klep komt bij de VV verdeler op de retourleiding, en zal worden gestuurd door de kamerthermostaat(direct of indirect).

-Op de 1e verdieping zal een 2e thermostaat moeten komen, welke komt te hangen in de ruimte die het warmst gestookt dient te worden (dus het thuiskantoor waarschijnlijk)

De VV zou een lage temperatuur water nodig hebben. Aan de pomp zit een thermostaatknop vast aan een draadje. De knop zit nog nergens op gedraaid, dus moet nog even bekijken hoe en waar dit aangesloten moet worden. Mijn aanname is in ieder geval dat ik de toevoer regel met deze knop.

In het boekje van de Intergas staat dat je een HT en een LT circuit dient te maken, maar ik twijfel dus een beetje over de watertemperatuur.

In mijn zoektocht naar radiatoren kom je ook verschillende watt's tegen bij verschillende temperaturen, maar nergens staat welke temperatuur ik nou precies nodig heb, of zou moeten gaan toepassen in mijn systeem.

Samenvatting van mijn vragen:

- Klopt mijn aanname over de 2 thermostaten, en de plaatsing hier van?
- Klopt het dat de 2weg klep door de kamerthermostaat wordt bediend? Of moet dit via de ketel lopen? (extra uitgang naar de klep oid?)
- Op welke temperatuur stel je het CV water normaalgesproken in om te beginnen (gemiddeld?) en klopt het dat de VV verdeler dit zelf moet gaan regelen (lees verlagen)?
- Het advies van de VV partij is om in de badkamer een radiator te plaatsen welke altijd voor de doorstroming open blijft staan. Ik snap dit principe en er komt ook een handdoeken radiator, maar feitelijk stopt de CV toch als de warmtevraag stopt door de 2 thermostaten? Vanwaar dan deze benodigde doorstroom speciefiek? Of is dit advies alleen gebaseerd op een installatie waar je geen enkele radiator zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:01:
@Ronald dak was ik idd vergeten, asbest en tussen de stucplaat en binnenkant asbest zit steenwol doet wel iets maar is zeker geen isobouw 14cm equivalent of dergelijke.

Wp lijkt ivm de lage retour en het feit dat de woning wel op temp komt eigenlijk wel een optie maar toch zo giga fantastisch is de isolatie niet, en toch hebben we nog een redelijk hoog gasverbruik 1600kuub per jaar 4 dagen per week is iemand de hele dag thuis en koken en warm water(120l indirect gestookte boiler van jaar 2000 ofzo dus ook niet ideaal loopt allemaal op gas
Dat is killing. Warm water is ronduit slecht bij deze ketel. Als je mindergas.nl gebruikt dan weet je wat je verbruik in de zomer is, doe daar 10% bij en dat is je jaar verbruik voor warm water ongeveer. Wat dan overblijft is je werkelijke gasverbruik voor verwarming.
En de keuken heeft zijn warme water ook van deze boiler? Drama. Ik heb zelf een plint boiler genomen. Badkamer met een een handle mengkraan waarbij je geen coldstart hebt. oeps. Het probleem is dat deze ketels nogal vaak starten om het warme water heet te houden, de warmte wisselaar in de ketel zelf zijn ook van de nodige kilo's aluminium die je iedere keer weer opwarmt.
Vandaar dat ik twijfel of ik niet ergens toch een probleem heb in de installatie als je kijkt naar gasverbruik en het langzame reageren en het feit dat de retour eigenlijk altijd extreem laag is(wat op zichzelf wel ok is)

Ik ga zo ff de link van de wp bekijken wat je door stuurt.

@Seafarer ik heb net naar de pomp zitten kijken zitten geen knoppen op het is een grundfuss uper 25-60 die door de ecomline modulerend wordt aangestuurd. Die schroef in het middel heeft te maken met de as toch?
ja ontluchtings schroef.
Is niet voor meer volume stroom in te stellen of wel?
nee.

Bij mijn beste weten is een uper 25-60 niet een pwm gestuurde pomp?
Ecomline combi heeft een vaste pomp stand. Een single toestel, die ook een externe boiler kan hebben, heeft een drie standen pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer even om zeker te weten ik he. Een externe boiler die door de cv wordt opgestookt, geen gasgestookte boiler ik zag net dat de tekst wellicht wat ongelukkig was.

Wat betreft nett gasverbruik voor cv zal iets van 1250kuub zijn in de zomer zitten we voor koken en warm water rond de 25-30kuub per maand

Alle warmwater zit op deze boiler.

Wat betreft de pomp, hoe kun je die 3standen instellen? Moet dit via de nefit tool door de installateur? Hierbij een foto van de pomp mocht je daar iets aan hebben Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZMj3Rdg6qZtxeCSxCeMlxFP-tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0N3qV9aQwLwwdNur7oWa887.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 22:05
Sterke-Jerke schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:38:
Mijn vragen:
1. Kan ik wel water van 40 a 50 graden aanbieden? of is het verstandiger tot 70/80 aan te bieden? (De Thermostaat zorgt nl voor dat de water temperatuur laag is)
2. Zou ik de instellingen van de pomp moeten aanpassen ivm lagere temperatuur aanvoer?
Ik gebruik dezelfde verdeler met een Wilo Yonos pomp. Aanvoertemperatuur komt hier niet boven de 60 graden uit. Ik gebruik OpenTherm i.c.m. evoHone thermostaat en heb (zover ik weet) ook geen mogelijkheid om de aanvoertemperatuur te verhogen.

Als iemand weet hoe dit wel mogelijk is, dan houd ik me aanbevolen!

Gaat overigens prima hier qua temperatuur. Pomp is bij mij ingesteld zoals in het boekje aangegeven (5 groepen, standje 2-3 constant).

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

@Koekstra De doorstroom is belangrijk bij toepassing van thermostaatknoppen of kleppen. Deze kunnen allemaal dicht staan, terwijl de CV om wat voor reden dan ook toch aan springt. Het plaatsen van een AVDO is ook een mogelijkheid.

Let bij het bestellen van je radiator op dat je het minimaal vermogen op de werkkamer af kan geven. Ofwel, is het minimaal vermogen van de CV 5Kw, dan moet er altijd 5KW aan de radiatorkant open staan, anders gaat de ketel pendelen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:39:
@Seafarer even om zeker te weten ik he. Een externe boiler die door de cv wordt opgestookt, geen gasgestookte boiler ik zag net dat de tekst wellicht wat ongelukkig was.

Wat betreft nett gasverbruik voor cv zal iets van 1250kuub zijn in de zomer zitten we voor koken en warm water rond de 25-30kuub per maand

Alle warmwater zit op deze boiler.

Wat betreft de pomp, hoe kun je die 3standen instellen? Moet dit via de nefit tool door de installateur? Hierbij een foto van de pomp mocht je daar iets aan hebben [Afbeelding]
Op het aansluitkastje van de pomp zit een draaiknopje? Zijkant pomp.
Edit: UPER staat op je pomp ik lees er gewoon overheen. Is inderdaad PWM. Er zitten waarschijnlijk ook 2 kabeltjes aan het kastje. Ik weet niet of je dat extern kan instellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 21-11-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_CV
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-11-2021
Ik ben al een tijdje bezig met CV tuning en wil de resultaten welke ik bereikt heb graag delen en weten hoe jullie hier over denken en ik heb 2 problempjes, hopelijk hebben jullie hier tips voor

Eerst maar eens even wat gegevens:
Nieuwbouwhuis (2-onder-1-kap)
Gasverbruik ligt jaarlijks rond de 1300 M3 (CV + WW; koken op electriciteit)
Intergas Kombi Kompact HRE 36/30
Honewell Modulation thermostaat
Temperatuur instellingen
's nachts 19.0 °C
's ochtends 19.5 °C
's middags 20.0 °C
's avonds 20.5 °C
2-verdieping 1 radiator, maar deze staat nooit aan
1-verdieping 4 radiator (2 slaapkamers staan nooit aan, 1 op studeerkamer, 1 op badkamer)
Begane grond alleen maar VVW
CV ketel pomp staat op stand "2"
VVW pomp staat op stand "2"

CV water temp ketel uit 43 °C
CV water temp ketel in (retour) 31 °C

VVW in 36 °C
VVW uit 26 °C (delta T tussen de 4 kringen/groepen onderling is max 1.5 °C, meestal binnen 1 °C)

Over het algemeen ben ik eigenlijk wel tevreden, maar ik heb 2 probleempjes:
- studeerkamer wordt nauwelijks warm (elektrisch bijverwarmd indien kamer gebruikt wordt 1 a 2 uur per dag)
Ik kan de CV keten Temp uit wel verhogen, maar als de studeerkamer gebruikt wordt, dan draait de CV meestal niet/nauwelijks
- badkamer (zeer grote radiator) stroom alleen door als deze geknepen is
Is goed om aangesloten (aanvoer/retour waren ooit verwisseld, maar dat is hersteld)

Vragen:
- is de deltaT (10 °C) van de VVW "goed" ?
- Tips om dit te verbeteren ?
- Als ik de VVW pomp op stand "1" zet, hoe kan ik dan controleren of een lus niet halverwege "koud" wordt?
- is de deltaT (12 °C) van de CV ketel "goed" ?
- Tips om dit te verbeteren ?
- Als ik het goed heb kan deze met deze temperaturen super goed condenseren en heeft dus ook een (zeer) hoog vermogen, klopt ?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van al mijn vragen !

[ Voor 7% gewijzigd door Charlie_CV op 21-11-2021 21:38 . Reden: Diverse toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:25:
Ik heb hem zo geprobeerd in te regelen, maar heb het idee dat ik meer geluid (suis) in de radiator hoor. Wat betekent dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:29

Bommes

Capo del formaggio

pascalwinters schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:37:
[...]

Ik heb hem zo geprobeerd in te regelen, maar heb het idee dat ik meer geluid (suis) in de radiator hoor. Wat betekent dat?
Te hoge water snelheid.
Dus of de voetventielen/knoppen net te ver dicht gezet of de pompsnelheid te hoog.
Of beide ;)

Ik heb hier ons systeem weer bijna terug gezet zoals het stond (fabrieksinstellingen van de ketel0.
Met "slechts" 2 convector radiators in de huiskamer en 1tje in de kantoorkamer is de enige manier om het comfortabel te krijgen hier: hoge water temperatuur en flinke stroomsnelheid.
Onze retour temperatuur is dus veel te hoog voor de ketel om echt in HR bedrijf te draaien helaas.

Zo snel mogelijk andere radiators hangen is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken.

[ Voor 38% gewijzigd door Bommes op 22-11-2021 08:05 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Bommes schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:02:
[...]

Te hoge water snelheid.
Dus of de voetventielen/knoppen net te ver dicht gezet of de pompsnelheid te hoog.
Of beide ;)

Ik heb hier ons systeem weer bijna terug gezet zoals het stond (fabrieksinstellingen van de ketel0.
Met "slechts" 2 convector radiators in de huiskamer en 1tje in de kantoorkamer is de enige manier om het comfortabel te krijgen hier: hoge water temperatuur en flinke stroomsnelheid.
Onze retour temperatuur is dus veel te hoog voor de ketel om echt in HR bedrijf te draaien helaas.

Zo snel mogelijk andere radiators hangen is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken.
Mijn pompsnelheid van de Remeha Calenta 40C staat ingesteld op:
Min pomp toerental 5
Max pomp toerental 9

Geen idee of dat goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
@Seafarer

Onderstaande grafiek toont dat ik de max temperatuur niet haal, maar wat me opvalt is dat er heel korte runs zijn. Echter de retour blijft onder de 30 graden. Temperatuurmeting gebeurd direct na de ketel op de buis via een Rapsberry.

Kun je me iets uitleggen, als de ketel te hoog opstook (min 9kw) en je kunt op dat moment 9kw niet kwijt dat de retour temperatuur flink moet oplopen (of klopt dit niet)?

Doordat de retour niet echt oploopt heb ik het idee dat er te weinig stroming op het systeem zit, maar weet jij nog een truc om de stroming te verhogen? Weet jij of je de pomp snelheid van de Nefit kunt verhogen, eventueel bij onderhoud met de Nefit tool? Er zijn de laatste 2 jaar 3 radiatoren vergroot dus het zou kunnen dat dit in het verleden wel goed was maar nu te weinig stroming heeft.

[Afbeelding]
Als je 9kW vermogen in het water stopt en de retour loopt niet op, maar de ketel slaat wel af, dan is de stroomsnelheid gewoonweg te laag. Je hebt dus zo weinig flow over de ketel dat het water het opgewekte vermogen niet kan opnemen. De ketel schiet in een beveiliging (en stookt ook nog eens heel onzuinig, ongeacht dat de retourtemperatuur laag is).

Heeft die ketel geen instelling voor het minimale pompdebiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:02:
[...]

Zie dit topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Dat helpt heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi het is een nefit Ecomline, en ik heb heel veel gezocht maar je kunt op de ketel zelf via de knoppen alleen CV vermogen en de watertemperatuur instellen voor CV en warm water.

Vandaar dat ik ook zo zit te zagen over een oplossing om de pompsnelheid te verhogen :-)

Ik hoopte eigenlijk dat iemand met kon vertellen of de service monteur dit kan doen via de nefit tool (dan kan ik eea inplannen) maar dit is me vooralsnog niet duidelijk.

Aan de andere kant kan natuurlijk ook dat er iets met de pomp zelf is (slijtage of dergelijke) waardoor de pomp eigenlijk wel voldoende debiet heeft maar dat deze zijn af fabriek volume stroom niet meer haalt. Slijtage vervuiling etc kunnen een rol spelen.

Mijn ervaring is dat door de drukte bij de loodgieters, het soms ook wel handig is om voor jezelf te bepalen wat er nu mis is zodat je daarna wellicht beter geholpen wordt :-)

@Seafarer inderdaad UPER, ik ben vanmorgen nogmaals op onderzoek geweest en ik kon echt met de beste wil van de wereld geen schakelaar op de pomp vinden. Er zitten 2 kabels aan 1 voor de voeding en de ander die de modulatie regelt.

@Blihi Even aanvullend, op verzoek van @Seafarer heb ik gisteren bij 20gr kamer temperatuur de thermostaat een draai gegeven naar 24gr en 50 minuten laten lopen dan zie je de retour wel op komen (ik heb zonet even gekeken en in die 50 minuten stoken heeft de ketel 0.77kuub gas verbruikt wat ongeveer betekend dat hij 50 minuten heeft gelopen op de 9kw stand.

In onderstaande grafiek zie je dat vanaf 16:00 zowel de aanvoer als retour oplopen maar dat de ruimte in die 50 minuten maar oploopt van 20->20,6 graden wat voor mijn gevoel erg traag is.

Wat ik dus zelf kan bedenken is het volgende, maar daag me uit of vul aan:
1. pompslijtage en dus onvoldoende modulatie stand, wat ik kan doen om dit te testen is de modulatie kabel losmaken en kijken wat er dan gebeurd voor een dag of 3 (zodat de thermostaat ook kan aanpassen aan deze nieuwe "setting")
2. Vervuiling in de leidingen, en of pomp? eventueel on de kruipruimte 2 waterleidingen aankoppelen bij de kranen (heb ik in de aanvoer en retour zitten) en dan het gehele systeem leeg tappen en spoelen (radiator voor radiator om te zien of er dan verontreiniging uit komt die ik met de vuilfilter er niet voldoende uit krijg.
3. Mogelijk een sensor issue? waardoor de ketel denkt dat de retour oploopt wat feitelijk niet zo snel gebeurd?

Anyway vragen vragen etc....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIuMP99vCF1Chk1W33uYN8wfcy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Nwp8gubgNnsKqPBNZgXm44l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09
@Seafarer

Ik heb een Nefit Topline Aquapower HRC30 in combinatie met de Nefit Easy thermostaat, en die moduleert gewoon netjes de pomp en de brander. Als er weinig energie nodig is dan regelt het ding
dat de retourtemperatuur heel laag blijft. Dat gebeurt door de pomp heel langaam te laten draaien, en in korte periodes met minimale brander te verwarmen. Precies wat jij hier laat zien.

Sinds ik mijn radiatoren netjes waterzijdig heb ingeregeld merk ik dat de ketel de retourtemperatuur nog lager weet te houden, en het vermogen nog lager blijft. Mijn ketel blijkt gewoon waar overbemeten, want hij draait zelfs op de koudste dagen op 30% vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
pascalwinters schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:50:
Verder iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Ja zo iets ja, ervaring met deze? Werkt goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:51:
@Blihi het is een nefit Ecomline, en ik heb heel veel gezocht maar je kunt op de ketel zelf via de knoppen alleen CV vermogen en de watertemperatuur instellen voor CV en warm water.

Vandaar dat ik ook zo zit te zagen over een oplossing om de pompsnelheid te verhogen :-)

Ik hoopte eigenlijk dat iemand met kon vertellen of de service monteur dit kan doen via de nefit tool (dan kan ik eea inplannen) maar dit is me vooralsnog niet duidelijk.
mailtje sturen naar Nefit om eens te vragen? Maar je hebt geen problemen met warmwater? want dat is dezelfde cv pomp. Bij warmwater bereiding moet deze naar minimaal 50% gaan, meer waarschijnlijk 100%.
Aan de andere kant kan natuurlijk ook dat er iets met de pomp zelf is (slijtage of dergelijke) waardoor de pomp eigenlijk wel voldoende debiet heeft maar dat deze zijn af fabriek volume stroom niet meer haalt. Slijtage vervuiling etc kunnen een rol spelen.
mijn pomp is 24 jaar oud. Maar vervuiling kan.
Mijn ervaring is dat door de drukte bij de loodgieters, het soms ook wel handig is om voor jezelf te bepalen wat er nu mis is zodat je daarna wellicht beter geholpen wordt :-)

@Seafarer inderdaad UPER, ik ben vanmorgen nogmaals op onderzoek geweest en ik kon echt met de beste wil van de wereld geen schakelaar op de pomp vinden. Er zitten 2 kabels aan 1 voor de voeding en de ander die de modulatie regelt.
Dat is pwm. Dus geen schakelaar.
@Blihi Even aanvullend, op verzoek van @Seafarer heb ik gisteren bij 20gr kamer temperatuur de thermostaat een draai gegeven naar 24gr en 50 minuten laten lopen dan zie je de retour wel op komen (ik heb zonet even gekeken en in die 50 minuten stoken heeft de ketel 0.77kuub gas verbruikt wat ongeveer betekend dat hij 50 minuten heeft gelopen op de 9kw stand.

In onderstaande grafiek zie je dat vanaf 16:00 zowel de aanvoer als retour oplopen maar dat de ruimte in die 50 minuten maar oploopt van 20->20,6 graden wat voor mijn gevoel erg traag is.
Zitten er wel convectors in die radiatoren? Bovenkant radiatoren worden wel heet tijdens dat testje?
1. pompslijtage en dus onvoldoende modulatie stand, wat ik kan doen om dit te testen is de modulatie kabel losmaken en kijken wat er dan gebeurd voor een dag of 3 (zodat de thermostaat ook kan aanpassen aan deze nieuwe "setting")
Zou best kunnen dat de pomp dan automatisch naar de hoogste stand gaat.
2. Vervuiling in de leidingen, en of pomp? eventueel on de kruipruimte 2 waterleidingen aankoppelen bij de kranen (heb ik in de aanvoer en retour zitten) en dan het gehele systeem leeg tappen en spoelen (radiator voor radiator om te zien of er dan verontreiniging uit komt die ik met de vuilfilter
Vuil filter heb je al? Idee met een zware magneet langs de onderkant van de radiatoren strijken zodat die bagger loskomt en in het filter terecht komt.
er niet voldoende uit krijg.
3. Mogelijk een sensor issue? waardoor de ketel denkt dat de retour oploopt wat feitelijk niet zo snel gebeurd?
dan heb je ook problemen met warm water bereiding. De ketel moet zien dat het retour water 65 graden wordt, dan is de boiler ook warm.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:51:
Welke precies, want er zijn nogal wat verschillende Ecomlines.

Als de ketel inderdaad de volle 50 minuten gestookt heeft en dus niet gependeld, is er voldoende flow om die 9 kW kwijt te raken. Dan is dat dus het probleem niet. Maar deze berekening gaat uit van maximaal efficiente verbranding op bovenwaarde. De ketel kan dus ook steeds even maximaal stoken, uitvallen, weer even maximaal stoken, uitvallen, etc.

Heb je er de 50 minuten naast gestaan en geen foutmeldingen gezien?
Dat zou dus weer kloppen met lage flow: Er is heel weinig warmtetransport, dus een trage reactie van het systeem.
Lage flow kan zeker door slijtage of verstopping komen, maar ook door verkeerd inregelen. Als je alle radiatoren teveel knijpt krijg je ook te lage flow.
2. Vervuiling in de leidingen, en of pomp? eventueel on de kruipruimte 2 waterleidingen aankoppelen bij de kranen (heb ik in de aanvoer en retour zitten) en dan het gehele systeem leeg tappen en spoelen (radiator voor radiator om te zien of er dan verontreiniging uit komt die ik met de vuilfilter er niet voldoende uit krijg.
Vervuiling kan, maar weet je zeker dat je niet teveel geknepen hebt?
Dat vermoed ik niet. Weet je zeker dat de ketel een retoursensor heeft? De mijne namelijk niet. Die stuurt puur op de gemeten aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer
mailtje sturen naar Nefit om eens te vragen? Maar je hebt geen problemen met warmwater? want dat is dezelfde cv pomp. Bij warmwater bereiding moet deze naar minimaal 50% gaan, meer waarschijnlijk 100%.
Nee warm water is geen issue blijft gewoon netjes op 65 graden in de boiler, schakelaar kunnen we uitsluiten die zit er inderdaad niet op. Ik kan dus wel eens vragen tijdens het onderhoud of hij de pomp wil openen om te kijken of er iets mis mee is.
Zitten er wel convectors in die radiatoren? Bovenkant radiatoren worden wel heet tijdens dat testje?
Ja bovenkant is gewoon warm, ik zag op de temp sensor van de convector put 45 graden dus dat komt ongeveer overeen met wat de ketel weg heeft gestuurd op het hoogste punt (47graden).
Zou best kunnen dat de pomp dan automatisch naar de hoogste stand gaat.
Weet ik zeker en kan ik wel even testen, er ontstaat dan wel wat gesuis omdat de pomp dan aan uit werkt op 100% heb ik eerder al eens getest :-)
Vuil filter heb je al? Idee met een zware magneet langs de onderkant van de radiatoren strijken zodat die bagger loskomt en in het filter terecht komt.
Is het proberen wel waard, ik ga even ergens een sterke magneet regelen. en de sensor retour kunnen we eigenlijk dus uitsluiten :-)

@Blihi
Welke precies, want er zijn nogal wat verschillende Ecomlines.
Een nefit ecomline excellent HR 30 ( zoals gezegd met een externe (indirect gestookte) boiler nefit 120l die de warm water voorziening doet.
Als de ketel inderdaad de volle 50 minuten gestookt heeft en dus niet gependeld, is er voldoende flow om die 9 kW kwijt te raken. Dan is dat dus het probleem niet. Maar deze berekening gaat uit van maximaal efficiente verbranding op bovenwaarde. De ketel kan dus ook steeds even maximaal stoken, uitvallen, weer even maximaal stoken, uitvallen, etc.

Heb je er de 50 minuten naast gestaan en geen foutmeldingen gezien?
Uhm sorry neet ik heb er niet naast gezeten, maar via de nefit easy app zitten kijken naar het scherm en hier blijft het vlammetje (ketel in actie) constant branden gedurende de helelooptijd (behalve na 15 minuten stoken is hij iets van 3 minuten "uit"geweest)
Lage flow kan zeker door slijtage of verstopping komen, maar ook door verkeerd inregelen. Als je alle radiatoren teveel knijpt krijg je ook te lage flow.
Teveel geknepen kan niet, ik heb bijna geen enkel voetventiel dicht staan, leidingen van ketel tot beneden is overal 28mm, enige wat wellicht nog een rol speelt is dat de afstand van de ketel tot de woonkamer wel redelijk lang is (van de zolder nar de kruipruimte en dan nog een meter of 15 door de kruipruimte naar de woonkamer. Die laatste 15 m zijn wel allemaal 22mm buis behalve het laatste stukje naar de radiator dat is 15mm (even uit mijn hoofd).

Ik weet wel zeker dat ik niet teveel heb geknepen, immers alle voetventielen staan ver open.

Ik kom zo langzaam tot de conclusie dat er 2 mogelijke conclusie zijn te trekken die ik zou moeten onderzoeken/ uitsluiten:

1. Pomp vermogen te laag, (ik kan nefit vragen zal ik zo even voor bellen) kan eventueel worden uitgesloten door de PWM kabel even los te trekken en op aan uit de pomp te laten lopen voor een paar dagen.
2. De stroming wordt in het afgifte systeem ergens beperkt, vervuiling of te veel weerstand door de lengte van de leidingen...

Met name het 2de punt vind ik lastig uit te sluiten, anders dan wat @Seafarer zegt met een magneet proberen eea los te krijgen, wat dan via het water naar boven moet naar de vuilfilter.

Heeft iemand van jullie ooit zelf met kraanwater de cv gespoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:20
Ja ik heb gespoeld met kraanwater.

Ik had in de cv leiding twee vulkranen op aanvoer en afvoer.
Twee tuinslangen erop op aan en en afvoer waarbij de afvoer natuurlijk na een putje liep.

Kraan vol open en per radiator open en dicht draaien.
Daarna de slangen omgedraaid zodat ik tegengestelde richting kon spoelen en toen kwam er helemaal veel bende los.
Daarna weer in de normale richting gespoeld en toen helemaal afgestapt en weer gevuld.

Oh ik had het ook nog op druk gezet er per radiator met de aftapper van de betreffende radiator een hoop afgetapt dat is eerst zwart en daarna helder.
Waarbij ik kraan dicht had maar het voetventiel open zodat je alleen langs de onderkant van radiator spoelt.

Er kwam echt veel zooi uit dat systeem ik woon alleen niet meer in dat huis.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 22-11-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb nu op de kleinste van de 2 convectors in de huiskamer al zo een setje kant en klare ventilators hangen.
Die konden we met een duurzaam bon van de gemeente gratis aanschaffen.
Afbeeldingslocatie: https://www.eco-logisch.nl/images/narrow-duo-compleet.jpg

Die wilde ik al gaan bij kopen/maken voor de andere convector aan de voorzijde van onze woonkamer.
Het zijn overigens geen convector putten die we hebben maar aan de muur gemonteerde convector radiators met een kap er om heen.
zie mijn eerdere post:
Bommes in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:26:
[...]

Ik heb nu op de kleinste van de 2 convectors in de huiskamer al zo een setje kant en klare ventilators hangen.
Die konden we met een duurzaam bon van de gemeente gratis aanschaffen.
[Afbeelding]

Die wilde ik al gaan bij kopen/maken voor de andere convector aan de voorzijde van onze woonkamer.
Het zijn overigens geen convector putten die we hebben maar aan de muur gemonteerde convector radiators met een kap er om heen.
zie mijn eerdere post:
Bommes in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Ik zou zeker in jouw situatie de grootste fannen pakken 150 mm diameter.
Maakt niet uit waar hij hangt, als er maar flink lucht doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:10:
@Seafarer

Ja bovenkant is gewoon warm, ik zag op de temp sensor van de convector put 45 graden dus dat komt ongeveer overeen met wat de ketel weg heeft gestuurd op het hoogste punt (47graden).
Drama put dus.Mijn mening.

Schoon Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

En strak ingebouwd die convector met schotten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ5ZpZIbXdNw52gWsQJcicKf5JI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eyctO4iZQD4DN0mpzk0Cf9EQ.jpg?f=user_large
[...]

Weet ik zeker en kan ik wel even testen, er ontstaat dan wel wat gesuis omdat de pomp dan aan uit werkt op 100% heb ik eerder al eens getest :-)

[...]

Is het proberen wel waard, ik ga even ergens een sterke magneet regelen. en de sensor retour kunnen we eigenlijk dus uitsluiten :-)

@Blihi

[...]

Een nefit ecomline excellent HR 30 ( zoals gezegd met een externe (indirect gestookte) boiler nefit 120l die de warm water voorziening doet.

[...]

Uhm sorry neet ik heb er niet naast gezeten, maar via de nefit easy app zitten kijken naar het scherm en hier blijft het vlammetje (ketel in actie) constant branden gedurende de helelooptijd (behalve na 15 minuten stoken is hij iets van 3 minuten "uit"geweest)
vlammetje blijft aan. Maar ketel kan zelf stoppen.
Hoofdstuk 4 geeft een zeer uitgebreide beschrijving van ketel codes. Ook wat hij doet met de aanvoer en de retour sensor.
[...]

Teveel geknepen kan niet, ik heb bijna geen enkel voetventiel dicht staan, leidingen van ketel tot beneden is overal 28mm, enige wat wellicht nog een rol speelt is dat de afstand van de ketel tot de woonkamer wel redelijk lang is (van de zolder nar de kruipruimte en dan nog een meter of 15 door de kruipruimte naar de woonkamer. Die laatste 15 m zijn wel allemaal 22mm buis behalve het laatste stukje naar de radiator dat is 15mm (even uit mijn hoofd).

Ik weet wel zeker dat ik niet teveel heb geknepen, immers alle voetventielen staan ver open.

Ik kom zo langzaam tot de conclusie dat er 2 mogelijke conclusie zijn te trekken die ik zou moeten onderzoeken/ uitsluiten:

1. Pomp vermogen te laag, (ik kan nefit vragen zal ik zo even voor bellen) kan eventueel worden uitgesloten door de PWM kabel even los te trekken en op aan uit de pomp te laten lopen voor een paar dagen.
2. De stroming wordt in het afgifte systeem ergens beperkt, vervuiling of te veel weerstand door de lengte van de leidingen...

Met name het 2de punt vind ik lastig uit te sluiten, anders dan wat @Seafarer zegt met een magneet proberen eea los te krijgen, wat dan via het water naar boven moet naar de vuilfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

@Charlie_CV Het probleem van de te koude studeerkamer.
Het kan zijn dat de centrale thermostaat (doorgaans woonkamer) niet aan staat als je in je studeerkamer zit. Dan wordt de studeerkamer dus niet warm. De oplossing hiervoor is zone verwarming toepassen, bijvoorbeeld Evohome of Tado. Dat moet dan op elke zone.

Een andere mogelijkheid is dat ofwel de radiator te klein is, of dat de waterzijdige inregeling niet goed is. Zie topicstart.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer

hoofdstuk 4 van welk document bedoel je?

@leonbong

Ik heb exact wat jij beschrijft in de kruipruimte 2 kranen een op aanvoer de ander op de retour, dus dat zou moeten kunnen. Wat was voor jouw de redenen destijds om te spoelen, en wat merkte je van dit spoelen toen het gedaan was in termen van eventuele klachten vooraf? of geen actieve herinnering meer aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Seafarer schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:28:
[...]

Ik zou zeker in jouw situatie de grootste fannen pakken 150 mm diameter.
Maakt niet uit waar hij hangt, als er maar flink lucht doorheen gaat.
Zo ben ik al een heel eind denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/11/1637580011-1287-x-499px-radiator%20ventilator%20bouwpakket.JPG
  • Voeding
  • temperatuur regelaar
  • 6 ventilators
Oh wacht een setje magneetjes er bij om de nog te maken framepjes vast te klikken op de convector.
Kabel heb ik nog wel liggen.
Deze als eerste maken voor in de huiskamer.
Als het werkt nog eentje gelijk hier aan maken voor in de kantoorkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:10:

@Blihi

Waar komt dan die 9 kW vandaan? Ik lees in de installatiehandleiding dat het minimale vermogen op bovenwaarde van deze combi 10.5 kW is.

En die driewegklep, is die nog in orde? Schakelt die netjes om? Als er warmtevraag is mag de buis naar de boiler dus niet warm worden.
Dat zou ik dan even controleren. Want wat betekent dit vlammetje in de app? Met het display kun je servicecodes uitlezen. Wat staat daar. De combinatie van displaycode en servicecode geeft je meer inzicht.
[...]

Kan zeker. Ook pompen slijten op den duur.

Wat meet je in je systeem als je de ketel even op geforceerde hooglast zet. Dus de testschakelaar indrukken? En dan de temperaturen op aanvoer, retour en aanvoer naar de boiler/retour van de boiler.

De ketel heeft overigens wel een retoursensor (aanvoer, retour, boiler en safety om precies te zijn). Deze kun je ook zelf doormeten aan de hand van de grafiek op pagina 5-6 van de handleiding (met een goede multimeter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:57:
@Seafarer

De installatie instructie. Bijgaand download link van alle oudjes. https://professioneel.nef...stallatie-instructies-pro

[ Voor 31% gewijzigd door Seafarer op 22-11-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:00:
[...]

Zo ben ik al een heel eind denk ik:
[Afbeelding]
  • Voeding
  • temperatuur regelaar
  • 6 ventilators
Oh wacht een setje magneetjes er bij om de nog te maken framepjes vast te klikken op de convector.
Ze kunnen er ook boven op. Kijk maar in dat LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic. Misschien beter om deze postings ook daar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:57:
@Seafarer

@leonbong

Ik heb exact wat jij beschrijft in de kruipruimte 2 kranen een op aanvoer de ander op de retour, dus dat zou moeten kunnen. Wat was voor jouw de redenen destijds om te spoelen, en wat merkte je van dit spoelen toen het gedaan was in termen van eventuele klachten vooraf? of geen actieve herinnering meer aan :-)
Ik had niet echt klachten met ik vind het zo iets als de dakgoot schoonmaken of olie verversen in je auto af toe moet dat.
Ik heb het misschien twee keer gedaan in 10/12 jaar tijd. Waarbij de tweede keer het water aanmerkelijk schoner was maar toen had ik inmiddels wel cvfilter.

Ik heb wel ervaring in spoelen van radiatoren op mijn werk die echt slecht warm werden. Daar kwam bijna stroop uit, die werden ruimtes werden daarna veel beter warm.
Die radiatoren bleven aan de onderkant steenkoud terwijl de retourleiding helemaal niet steenkoud was.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 22-11-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Seafarer schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:21:
[...]
Ze kunnen er ook boven op. Kijk maar in dat LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic. Misschien beter om deze postings ook daar te houden.
thanks zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37
Vorige week is de Xtreme 36 hier geïnstalleerd en de meeste instellingen zijn (nog) niet aan aangepast.

Situatie:
- BG: vloerverwarming (3 groepen en staat op verschildruk constant), 2 radiatoren en 1 convector
- 1e + 2e verdieping: radiatoren staan allemaal uit, worden verwarmd met L/L
- Thermostaat is een Honeywell Chronotherm Touch Modulation en staat continue op 20,5 graden
- Aanvoertemperatuur CV = 55 graden

Het valt me op dat mijn cv-ketel op dit moment (overdag) om de 5 minuten aan gaat en na 5 minuten weer uitgaat.

Is dit pendelen of gewoon de BG op temperatuur houden?
Thermostaat staat ingesteld op 20,5 en gemeten temperatuur is ook 20,5 graden.

Indien het pendelen is, wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi

Je hebt helemaal gelijk mbt het vermogen het is inderdaad 10,3 volgens de sticker in de ketel :-)

wat me wel opvalt is dat in de nefit handleiding pag 39 (linker versie van de HR 30 immers hij heeft een losse boiler) van het PDF documentstaat dat de pomp een UPER 25-50 zou moeten zijn en ik heb er toch echt een 25-60in zitten maakt dat nog iets uit? zie foto hieronder.(https://nefit-nl.resource...stalecomlineexcellent.pdf)
En die driewegklep, is die nog in orde? Schakelt die netjes om? Als er warmtevraag is mag de buis naar de boiler dus niet warm worden.
Drieweg klep is 100% in orde recent had deze een probleem en heb ik het binnenwerk vervangen loopt soepel en sluit helemaal af en verwarmd dus niet de boiler "per ongeluk" dit is nl wel een tijd het geval geweest helaas.
Dat zou ik dan even controleren. Want wat betekent dit vlammetje in de app? Met het display kun je servicecodes uitlezen. Wat staat daar. De combinatie van displaycode en servicecode geeft je meer inzicht.
Vlammetje in de app betekend dat de ketel aan het stoken is, ik heb dit in het verleden vaker geprobeerd terwijl ik naast de ketel stond en destijds was dit 100% overeenkomst met elkaar. Wat ik anders wel even kan doen vanavond is de ketel weer een flinke verhoging geven en dan even op de display en storingscode bekijken (je bedoeld dan op de toets met de sleutel klikken en dan bij codes even opschrijven toch?

Display code staat trouwens altijd op 0 of -. of =. afhankelijk van CV of ww dus in de displaycodes zie ik eigenlijk nooit een code 1-8 staan (en ik ben echt al heel veel bij de cv geweest de laatste tijd)
Wat meet je in je systeem als je de ketel even op geforceerde hooglast zet. Dus de testschakelaar indrukken? En dan de temperaturen op aanvoer, retour en aanvoer naar de boiler/retour van de boiler.

De ketel heeft overigens wel een retoursensor (aanvoer, retour, boiler en safety om precies te zijn). Deze kun je ook zelf doormeten aan de hand van de grafiek op pagina 5-6 van de handleiding (met een goede multimeter.)
Ik kan heel makkelijk meten wat je zegt voor het CV deel (daar zitten nl de sensors achter de drieweg in het cv aan afvoer deel zal ik straks even doen.

Wat betreft het doormeten van de Sensor weet ik eigenlijk niet wat ik dan moet doen als ik gewoon eerlijk ben... :P

@Seafarer de convector is goed ingebouwd en geboost met 5 vans en deze doet het redelijk gezien de aanvoer temp. zou wat beter kunnen maar loopt redelijk mee met de woonkamer.

Wat beterft hoofdstuk 4 ga ik even kijken tijdens wat @Blihi welke codes hij geeft via de testschakelaar aan codes maar display is altijd normaal eigenlijk 0 -. of =.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo-29hEPpREj_eTajxacHrbYuoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THIHzN5WWlQNGHKzDiu05U3d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZMj3Rdg6qZtxeCSxCeMlxFP-tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0N3qV9aQwLwwdNur7oWa887.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je tijdens normaal bedrijf (dus 0 op het scherm) op het sleuteltje drukt krijg je de bedrijfsstatus:
A voor anti-pendelprogramma
C voor wacht op schakelen klep
H voor standby
L voor ontsteking
U voor ventilatiefase
y voor te hoge watertemperatuur (wachtstand).

Ik zou dus vermoeden dat in jouw geval de code A of y in beeld komt. In het eerste geval is er dus sprake van pendelen. De ketel is afgeslagen omdat deze zijn vermogen niet kwijt kan. Als y in beeld komt wordt er minder warm water gevraagd dan de ketel levert.

Wat voor thermostaat hangt er aan? Is dat een Nefit thermostaat met eigen modulatie-protocol? Dan kan een aan/uit versie ook nog wel eens helpen.

Bij 50 graden aanvoer, 30 graden retour en 10.4 kW vermogen moet je een flow halen van 457 m3/uur l/uur. Haal je dat niet, dan zal de aanvoertemperatuur hoger worden dan 50 graden en zal je code y zien in het scherm (de ketel kan de warmte niet kwijt). Je hebt het over ruim 15 meter horizontale leidingen van 22mm, naast de stijgleidingen van 28mm. Dat is een forse afstand en het zou zomaar eens kunnen dat die pomp de 457 m3liter niet haalt.

Wat gebeurt er als je de aanvoer eens op 60 zet in plaats van 50. Dat maakt voor de efficientie niet uit (bij retour 30 stook je nog steeds efficient), maar dan hoeft er veel minder water verplaatst te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 10:43
@Fantastic_fox Als ik een paar posts terug lees zie ik dat je je radiatoren wel waterzijdig hebt ingeregeld. Ik had mijn radiatoren ook te strak ingeregeld en liep tegen hetzelfde probleem aan.

Met 9kw aan vermogen betekend het dat je ongeveer drie grote radiatoren vol open moet hebben staan. Dat staat gelijk ongeveer aan de flow van 457l/uur die @Blihi noemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Ik denk dat @Fantastic_fox zometeen de woonkamer uitspoeld met 457 kuub.

Is natuurlijk 457 liter / uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Excuus. Ik ben thuis met de ventilatie bezig en daar gaan debieten in m3/uur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:16:
Excuus. Ik ben thuis met de ventilatie bezig en daar gaan debieten in m3/uur....
Detail. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer @Blihi @LemonC200 @leonbong merci trouwens voor al jullie overwegingen, vragen, opmerkingen en geduld dat had ik nog niet gezegd :-) en die waardering mag best uitgesproken worden :-)

@Blihi er hangt een nefit easy thermostaat met een nefit easy control adapter deze alleen een oudere uitvoering https://nefit-bosch.nl/pr...taten/easycontrol-adapter

Deze is aangesloten op pport 3 en 4 van de uba (en dus modulerend)

De aanvoer temperatuur staat al ingesteld op stand 7 = 73 graden en max cv vermogen op stand 4 = 15.6kw en dis is al een hele tijd zo daarom geloof ik het pendelen ook niet, dan zou zowel aanvoer als retour hoger moeten komen.

qua afstand van de leidingen is het idd niet heel kort zeg maar, als je denk dat het een oplossing is kan ik de max temperatuur ook wel veel hoger zetten om te proberen.

Ik zal vanavond dus even kijken welke code hij geeft bij status 0, en wat er gebeurt met de aanvoer en retour als ik de test schakelaar even laat aanstaan. dit laat ik nog even weten.

@LemonC200 qua radiatoren heb ik het volgende open staan (bijna niets geknepen) op zich staat er al best een sloot radiator vermogen open als je het mij vraagt. alleen als deze op 45 graden water krijgen is dit bij elkaar nog lang geen 9kw....

Er staan op het moment radiatoren open in keuken (dubbele design) 60cm bij 180cm, wc kleine enkelplaats ding, convector put van 2,4 dubbele uitvoering, badkamper t20 50cm*80cm en woonkamer 1 t22 60cm *200cm en een t22 60cm*100cm. Ook hangt er in de gang nog een maar daar zit een thermostaatkraan op 70cm*120cm t21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:51
Zal hier binnenkort de hele boel ook weer in moeten regelen: 7m2 vloerverwarming toevoegen aan de installatie (50m buis, 15cm hoh op RTL ventiel). Verder vandaag op de noordkant 3 raampjes dubbelglas over de hele breedte van de gevel vervangen door HR++. Daar hangt een niet-geknepen T22 van 330x50 onder, die zal straks iets teveel vermogen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:47:
@Seafarer @Blihi @LemonC200 @leonbong merci trouwens voor al jullie overwegingen, vragen, opmerkingen en geduld dat had ik nog niet gezegd :-) en die waardering mag best uitgesproken worden :-)

@Blihi er hangt een nefit easy thermostaat met een nefit easy control adapter deze alleen een oudere uitvoering https://nefit-bosch.nl/pr...taten/easycontrol-adapter

Deze is aangesloten op pport 3 en 4 van de uba (en dus modulerend)

De aanvoer temperatuur staat al ingesteld op stand 7 = 73 graden en max cv vermogen op stand 4 = 15.6kw en dis is al een hele tijd zo daarom geloof ik het pendelen ook niet, dan zou zowel aanvoer als retour hoger moeten komen.

qua afstand van de leidingen is het idd niet heel kort zeg maar, als je denk dat het een oplossing is kan ik de max temperatuur ook wel veel hoger zetten om te proberen.

Ik zal vanavond dus even kijken welke code hij geeft bij status 0, en wat er gebeurt met de aanvoer en retour als ik de test schakelaar even laat aanstaan. dit laat ik nog even weten.

@LemonC200 qua radiatoren heb ik het volgende open staan (bijna niets geknepen) op zich staat er al best een sloot radiator vermogen open als je het mij vraagt. alleen als deze op 45 graden water krijgen is dit bij elkaar nog lang geen 9kw....

Er staan op het moment radiatoren open in keuken (dubbele design) 60cm bij 180cm, wc kleine enkelplaats ding, convector put van 2,4 dubbele uitvoering, badkamper t20 50cm*80cm en woonkamer 1 t22 60cm *200cm en een t22 60cm*100cm. Ook hangt er in de gang nog een maar daar zit een thermostaatkraan op 70cm*120cm t21
De ham vraag: heb je ooit relatief snel kunnen opwarmen?

Ooit een andere thermostaat gehad?

Wat is eigenlijk geaccepteerd met radiatoren, 2 graden, woonkamer, opwarming per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer nee ik heb eigenlijk nooit snel kunnen opwarmen maar goed we wonen er ook nog maar 2 jaar, wellicht als ik max vermogen terug zet naar 30kw wel.. maar of dat nu zo handig gaat zijn.

Ik weet wel dat de vorige bewoner ergens tussen de 3000-3500 kuub stookte (maargoed dat is zonder isolatie en hij was heel vele thuis, en keek volgens mij niet op een graad of open staande deur tijdens het stoken).

Wat een geaccepteerde snelheid is weet ik zo eigenlijk ook niet nu ik erover denk ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Fantastic_fox Je zegt dat je de aanvoer hoog hebt staan (73 graden), maar ik vermoed dat jouw thermostaat daar een andere mening over heeft. Die kiest zelf een gevraagde temperatuur.

Kun je, als test, eens de thermostaat loskoppelen en een brugje aansluiten op de aan/uit-aansluiting van de ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:31:
@Seafarer nee ik heb eigenlijk nooit snel kunnen opwarmen maar goed we wonen er ook nog maar 2 jaar, wellicht als ik max vermogen terug zet naar 30kw wel.. maar of dat nu zo handig gaat zijn.

Ik weet wel dat de vorige bewoner ergens tussen de 3000-3500 kuub stookte (maargoed dat is zonder isolatie en hij was heel vele thuis, en keek volgens mij niet op een graad of open staande deur tijdens het stoken).

Wat een geaccepteerde snelheid is weet ik zo eigenlijk ook niet nu ik erover denk ....
En stookte s'nachts ook gewoon door misschien.

Edit: En jij hebt die nieuwe thermostaat opgehangen. :)

Is de oude thermostaat er nog?

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 22-11-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer hij stookte zowiezo op max keteltemp en de cv stond ook op max vermogen dus veel hr bereik heeft hij niet gehad maar goed das was vroeger toen koste het gas nog een appel en een ei:-)

Die thermostaat hing er al trouwens dat dan weer wel.

@Blihi ik denk dat je wel gelijk hebt met je opmerking over de thermostaat nu op dit moment is hij de woonkamer op temp aan het houden stoken nu en dan heb ik aanvoer 42 retour 32.

Het lijkt erop of het nu doordat het buiten kouder is meer normaal uitziet. Ik ga zo even kijken welke codes hij geeft en daarna kijk ik het deze week heel even aan hoe het gedurende de komende dagen verloopt. Of het nu komt doordat ik gisten de max cv temp heb verhoogd van 67->73 of doordat het buiten kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi ik sta boven display code 0 servicecode h wat volgens mij normaal is, hij begint nu met stoken heel rustig loopt hij ventilatie in een lage stand en pomp lopen allemaal heel zachtjes.

Nu is hij net aangeslagen -. En service code h dat is ook nog prima

En weer terug naar 0 en service code h

Cv aanvoer temp loopt op, voedingsleiding naar de boiler blijft constant qua temperatuur dus drieweg werkt goed 😊!

Hoe lang moet ik de test schakelaar aan laten staan om te kijken wat de ketel hierop doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:14:
@Blihi ik sta boven display code 0 servicecode h wat volgens mij normaal is, hij begint nu met stoken heel rustig loopt hij ventilatie in een lage stand en pomp lopen allemaal heel zachtjes.

Nu is hij net aangeslagen -. En service code h dat is ook nog prima

En weer terug naar 0 en service code h

Cv aanvoer temp loopt op, voedingsleiding naar de boiler blijft constant qua temperatuur dus drieweg werkt goed 😊!

Hoe lang moet ik de test schakelaar aan laten staan om te kijken wat de ketel hierop doet?
Dat lijkt dus prima. Hij kan het ingestelde maximum vermogen gewoon kwijt.

Dan is je thermostaat mijns inziens het probleem. Die vraagt zo'n lage Ta dat de ketel dat niet kan leveren. Probeer de instellingen daarvan eens te zoeken. Kun je daar een hogere minimale watertemperatuur instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
nee helaas dit kan de nefit easy niet althans niet obv ruimte temperatuur wellicht via de weersafhankelijke regeling maar die heb ik niet aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dan een gewone aan/uit thermostaat proberen.

Het pendelen komt waarschijnlijk doordat je thermostaat een zo lage temperatuur vraagt dat de delta-t te klein wordt om 10.4 kW kwijt te raken.

Je moet dus de gevraagde aanvoer omhoog krijgen of de stroomsnelheid verhogen. De pomp vervangen zal een duur grapje zijn. Een andere thermosaat kan goedkoper uitpakken. Via MP een honeywell chronotherm ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi ik zit al een tijdje te kijken naar een tado, omdat ik dan tijdens het thuiswerker 1-2dagen per week de woonkamer en keuken niet hoef op te stoken. Dan kan ik nl per ruimte de temperatuur vraag regelen tijdens mijn thuiswerktijden. Woonkamer en keuken zijn 150kuub inhoud bij elkaar ongeveer dus dat zal wel een impact hebben als die niet verwarmd worden.

Ik ga even uitzoeken of je op de tado wel een minimale t aanvoer kan instellen dat zou namelijk een heel mooie oplossing kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:31:
@Blihi ik zit al een tijdje te kijken naar een tado, omdat ik dan tijdens het thuiswerker 1-2dagen per week de woonkamer en keuken niet hoef op te stoken. Dan kan ik nl per ruimte de temperatuur vraag regelen tijdens mijn thuiswerktijden. Woonkamer en keuken zijn 150kuub inhoud bij elkaar ongeveer dus dat zal wel een impact hebben als die niet verwarmd worden.

Ik ga even uitzoeken of je op de tado wel een minimale t aanvoer kan instellen dat zou namelijk een heel mooie oplossing kunnen zijn
Ik zou even weg blijven van investeringen met zone spullen. Reden als jou ketel aangaat dan moet die 10kW ergens naartoe. Dat stop je niet in een 2 kW radiator op een studeer kamer.

Is er niet een moduline 30 te koop op marktplaats deze heeft gewoon het nefit protocol aan boord. En houd je huis gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 10:43
Seafarer schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:42:
[...]

Ik zou even weg blijven van investeringen met zone spullen. Reden als jou ketel aangaat dan moet die 10kW ergens naartoe. Dat stop je niet in een 2 kW radiator op een studeer kamer.

Is er niet een moduline 30 te koop op marktplaats deze heeft gewoon het nefit protocol aan boord. En houd je huis gewoon warm.
Dat denk ik ook en waarschijnlijk is het start vermogen nog veel hoger. Bij mijn Nefit Trendline met een minimum waarde van 7kW is dat namelijk 14kW. Als je wil investeren is een nieuwe ketel denk ik nog wel het slimste. Bij de installatie die vaak relatief goedkoop is krijg je vaak gelijk een bypass en vuilfilter. Daarna kan je lekker rustig op een gewenst tempo door investeren met slimme thermostaat knoppen, waterzijdig inregelen of een warmtepomp er aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer, @Blihi en @LemonC200 ok ik snap jullie punt, maar even over een geheel andere boeg het volgende.

Probleem zit in het hoge minimale vermogen wat de ketel heeft vs wat de thermostaat vraagt. Wanneer we een hybride warmtepomp zouden kopen, deze kan met het lage minimum vermogen elga ace bv 2 kw veel beter overweg met name in het voor en na seizoen en als deze water maakt van 45-50 graden dan zit ik dagen zoals nu warm genoeg. Als het kouder wordt neemt de ketel waarschijnlijk over maar dan kan hij de 10kw wel weer kwijt.

Wellicht zou dit een hele mooie oplossing zijn zonder op dit moment wen nieuwe cv te kopen want dat lijkt heel raar op dit moment met de huidige trends en gasprijzen.

De vraag is natuurlijk wel hoe lang de nefit het nog gaat volhouden. De monteur gaf vorig jaar tijdens onderhoud aan dat hij er nog prima uitzag (en functioneerde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
LemonC200 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:55:
[...]

Dat denk ik ook en waarschijnlijk is het start vermogen nog veel hoger. Bij mijn Nefit Trendline met een minimum waarde van 7kW is dat namelijk 14kW. Als je wil investeren is een nieuwe ketel denk ik nog wel het slimste. Bij de installatie die vaak relatief goedkoop is krijg je vaak gelijk een bypass en vuilfilter. Daarna kan je lekker rustig op een gewenst tempo door investeren met slimme thermostaat knoppen, waterzijdig inregelen of een warmtepomp er aan koppelen.
Dat doen die ecomlines niet. Ze starten op de laagste stand en moduleren dan langzaam op. Samen met een moduline thermostaat heb je een goede combinatie.
(Soms is het wel beter om met deze combinatie het vermogen te beperken, anders gaat het aanwarmen iets te enthousiast :))
Ik ben niet zo van dat slimme.

Gekloot met batterijen. Temperatuur meten vlakbij een radiator. Hoge aanschaf kosten.
Cloud based. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:08:
@Seafarer, @Blihi en @LemonC200 ok ik snap jullie punt, maar even over een geheel andere boeg het volgende.

Probleem zit in het hoge minimale vermogen wat de ketel heeft vs wat de thermostaat vraagt. Wanneer we een hybride warmtepomp zouden kopen, deze kan met het lage minimum vermogen elga ace bv 2 kw veel beter overweg met name in het voor en na seizoen en als deze water maakt van 45-50 graden dan zit ik dagen zoals nu warm genoeg. Als het kouder wordt neemt de ketel waarschijnlijk over maar dan kan hij de 10kw wel weer kwijt.

Wellicht zou dit een hele mooie oplossing zijn zonder op dit moment wen nieuwe cv te kopen want dat lijkt heel raar op dit moment met de huidige trends en gasprijzen.

De vraag is natuurlijk wel hoe lang de nefit het nog gaat volhouden. De monteur gaf vorig jaar tijdens onderhoud aan dat hij er nog prima uitzag (en functioneerde).
Leeftijd dat weet je nooit. Mijne is 24 jaar, buurmans ketel is 22 jaar en er hangen er hier in de buurt nog een paar van minimaal 20 jaar. Afwachten.

Eventueel alvast een radiator vervangen door een fancoil? Heb ik ook, als hier water van 60 graden ingaat dan ga je bijna over je nek van de warmte die eruit komt.
2 graden erbij in 20 min. Met 7 tot 8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:11
Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:39:

Wat betreft de pomp, hoe kun je die 3standen instellen? Moet dit via de nefit tool door de installateur? Hierbij een foto van de pomp mocht je daar iets aan hebben [Afbeelding]
Volgens mij heb je een ecomline excellent en dan is dit een modulerende pomp tussen die 2 waardes in.
Of is het eventueel niet de originele pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Al een tijdje volg ik dit topic. Ik ben een half jaar terug verhuisd naar een (ruime) vrijstaande woning in België en ben me nu aan het verdiepen in de CV installatie. In een notendop:
  • Buderus GB162 (45 kW)
  • 3 groepen met 3 pompen: radiatoren boven, radiatoren beneden, vloerverwarming beneden
  • thermostaat voor radiatoren boven, thermostaat voor radiatoren beneden, vloerverwarming is weersafhankelijk
  • open verdeler
Situatieschets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlD4jDWGcfjnpkBVt8YHUyqhdr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xgp6ZBoE1U5b0WCdZ9HpVsH0.jpg?f=user_large

Foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1OoKfq7kb13cCS8vNSVHOD6_sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMm6ehr6zTLcgVeYpb9Lo2PL.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al heb gedaan
  • CV pomp van vloerverwarming van stand 3 (93W) naar stand 1 (46W) gezet, dat is zo'n 40% minder flow
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei-C4FpTy5nxOWuj7YF7q6hh_oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6216e8ZworknZ06T0btyn2Pb.jpg?f=fotoalbum_large
  • BBQKees module geplaatst i.c.m. Home Assistant om alles te kunnen monitoren
  • Naar vele grafiekjes gekeken
Wat ik ga doen
  • Radiatoren waterzijdig inregelen (ik wacht op een echt koude dag)
  • Warmtecamera inspectie/vloerverwarming inregelen (al geprobeerd maar de meeste knoppen zitten muurvast, tips?)
Aanvoer en retour zagen er vandaag zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZgySwUsD5OchBEe6RVb4Ft_pUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b63lLK0kehacgNyKj8h7fIoW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpOB3XkBv-6gSNpGFt5wxHLMwgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fVYdPQlaf70gBG8TlYbEneQy.jpg?f=user_large

Concreet heb ik nu een paar vragen.
1. In hoeverre is het verhaal van "cv tuning" van toepassing met zo'n open verdeler? Waar moet ik rekening mee houden, want feitelijk heb ik 4 pompen? Waar te beginnen?

2. Wat is de beste strategie om het zo zuinig mogelijk warm te krijgen? Ik denk er zelf aan om de vloerverwarming als basis te gebruiken en verder alleen radiatoren open te zetten in kamers waar we (veel) zijn? Met een maximale aanvoer van 65 graden? Of is het slimmer enkel de vloerverwarming te gebruiken en geen radiatoren?

3. De vloerverwarming stond ingesteld op 24/7 actief, weersafhankelijk, pomp stand 3 (max). Ik heb deze naar stand 1 gezet en met een programma zodat deze 's avonds uit gaat en 's ochtends om half 5 's nachts weer opstart. Dit bespaart elektriciteit op de pomp en de CV gaat ook echt uit dan. Maar 's ochtends is het dan wel koud in huis waardoor de radiatoren even nodig zijn om het weer warm te krijgen. Is dit een goede gedachte? Hoe weet ik of stand 1 beter is dan stand 3 waar het op stond? Ik kan de aanvoer en retour op de ketel meten. Deze ochtend was de delta T (enkel vloerverwarming) een graad of 5, met radiatoren erbij gaat het naar 9 graden.

4. Zie dit plaatje, is dit het pendelen waar ik over las? Dit zou ik dus moeten voorkomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkiFrOzf8YZaYHh_MCKE2IoBhz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DUeCxCdWE89ghW0M6aK52cvc.jpg?f=user_large

Bedankt :*) Ik denk dat ik hier nog wel een tijdje ga rondhangen voor ik deze installatie heb geoptimaliseerd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Elektronicanet op 22-11-2021 22:28 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 23:05
Nu het kouder word slaat mijn intergas hr36/30 snel op code 1 gewenste temperatuur bereikt en blijft hier heel lang op staan. Dit is icm een Nest V3. Toen het wat warmer was heb ik dit gedrag niet gezien.

Ik kan op Google maar 1 soortgelijk geval vinden en dit lijkt ook meer een kwaal van de Nest thermostaat als ik dat verhaal mag geloven. Wanneer deze naar on/off modus word gezet dan gaat deze kort op 1 en dan naar uit. Of de ketel is toch te groot.

Info:
7 radiatoren waarvan 4 open. 3 met dynamische kranen en 1 handdoekradiator.
Intergas HR36/30.
Spouw geïsoleerd. Hoekhuis 1982
Regen/stortdouche
Vandaag met twee keer douchen verbruik 3.4m3. Verwarming is om 15.00 uur aangegaan.

Vermogen cv50%, pomp stand 1, nadraaitijd 3min.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?

[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 22-11-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Elektronicanet schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:07:
Al een tijdje volg ik dit topic. Ik ben een half jaar terug verhuisd naar een (ruime) vrijstaande woning in België en ben me nu aan het verdiepen in de CV installatie. In een notendop:
  • Buderus GB162 (45 kW)
  • 3 groepen met 3 pompen: radiatoren boven, radiatoren beneden, vloerverwarming beneden
  • thermostaat voor radiatoren boven, thermostaat voor radiatoren beneden, vloerverwarming is weersafhankelijk
  • evenwichtsfles
Situatieschets
[Afbeelding]

Wat ik al heb gedaan
  • CV pomp van vloerverwarming van stand 3 (93W) naar stand 1 (46W) gezet, dat is zo'n 40% minder flow
    [Afbeelding]
  • BBQKees module geplaatst i.c.m. Home Assistant om alles te kunnen monitoren
  • Naar vele grafiekjes gekeken
Wat ik ga doen
  • Radiatoren waterzijdig inregelen (ik wacht op een echt koude dag)
  • Warmtecamera inspectie/vloerverwarming inregelen (al geprobeerd maar de meeste knoppen zitten muurvast, tips?)
Aanvoer en retour zagen er vandaag zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Concreet heb ik nu een paar vragen.
1. In hoeverre is het verhaal van "cv tuning" van toepassing met zo'n evenwichtsfles? Waar moet ik rekening mee houden, want feitelijk heb ik 4 pompen? Waar te beginnen?

2. Wat is de beste strategie om het zo zuinig mogelijk warm te krijgen? Ik denk er zelf aan om de vloerverwarming als basis te gebruiken en verder alleen radiatoren open te zetten in kamers waar we (veel) zijn? Met een maximale aanvoer van 65 graden? Of is het slimmer enkel de vloerverwarming te gebruiken en geen radiatoren?

3. De vloerverwarming stond ingesteld op 24/7 actief, weersafhankelijk, pomp stand 3 (max). Ik heb deze naar stand 1 gezet en met een programma zodat deze 's avonds uit gaat en 's ochtends om half 5 's nachts weer opstart. Dit bespaart elektriciteit op de pomp en de CV gaat ook echt uit dan. Maar 's ochtends is het dan wel koud in huis waardoor de radiatoren even nodig zijn om het weer warm te krijgen. Is dit een goede gedachte? Hoe weet ik of stand 1 beter is dan stand 3 waar het op stond? Ik kan de aanvoer en retour op de ketel meten. Deze ochtend was de delta T (enkel vloerverwarming) een graad of 5, met radiatoren erbij gaat het naar 9 graden.

4. Zie dit plaatje, is dit het pendelen waar ik over las? Dit zou ik dus moeten voorkomen?
[Afbeelding]

Bedankt :*) Ik denk dat ik hier nog wel een tijdje ga rondhangen voor ik deze installatie heb geoptimaliseerd ;)
Lekker een evenwichtsfles (BE) = open verdeler (NL)

Dat is een gigantische redements-verprutser, succes om die ketel in hr-bedrijf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

leonbong schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:17:
[...]

Lekker een evenwichtsfles (BE) = open verdeler (NL)

Dat is een gigantische redements-verprutser, succes om die ketel in hr-bedrijf te krijgen.
Ah, ik heb het aangepast naar open verdeler. OK :X

Een van de ideeën die ik heb is om de vloerverwarming af te koppelen van de CV en op een warmtepomp aan te sluiten. Dan houd ik op de CV nog 2 radiatorgroepen over. Mag die open verdeler er dan af? Zou dat ook het rendement van de ketel zelf fors verbeteren dan?

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@scofield ik weet eerlijk gezegd niet of het de originele pomp is maar hij heeft iig geen schakelaar en wordt via pwm aangestuurd dat hadden we ondertussen al geconcludeerd. Er zit een uper 25-60 in en volgens nefit spec zou het uper 25-50 moeten zijn maar dat maakt wellicht niet zo veel uit.

@Seafarer fancoil ga ik ff bekijekn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fantastic_fox schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:08:

De ketel neemt het niet over, maar wordt bijgeschakeld. Dat betekent dat de ketel dus het deel van het vermogen wat boven de WP ligt moet leveren en dan loop je opnieuw tegen het probleem van de 10 kW aan.
Ook in dat geval blijf je voor de verwarming als het echt koud wordt afhankelijk van een 20 jaar oude ketel.
Zo'n ketel kan het zomaar nog tien jaar volhouden. Hij is waarschijnlijk economisch wel afgeschreven, dus als er iets stuk gaat wordt vervanging financieel interessant en reparatie niet meer. En daar zit een beetje een probleem, want de wachttijden zijn enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Elektronicanet schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:20:
[...]

Ah, ik heb het aangepast naar open verdeler. OK :X

Een van de ideeën die ik heb is om de vloerverwarming af te koppelen van de CV en op een warmtepomp aan te sluiten. Dan houd ik op de CV nog 2 radiatorgroepen over. Mag die open verdeler er dan af? Zou dat ook het rendement van de ketel zelf fors verbeteren dan?
Het was geen aanval op jouw hoor.
Ik wist niet of iedereen weet dat een evenwichtsfles en een open verdeler hetzelfde zijn.

Nu betwijfel ik of veel mensen in dit topic überhaupt weten waarvoor een open verdeler dient. Maar oké.

Belangrijke vraag ik ken die ketel niet is dat een hr-ketel?

Als het HR ketel is dan moet je die open verdeler kwijt in de installatie anders krijg je nooit een retour die koud genoeg is dat de ketel daadwerkelijk gaat condenseren.
Wat opzich wel kan hoor je op dat verdeelblok met die drie pompgroepen kan je een veerbelaste bypass plaatsen en dan kan je ook die minimale flow voor de ketel waarborgen.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 23-11-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi je hebt gelijk het minimaal vermogen blijft het issue waar we tegen aan blijven lopen. Ik snap trouwens ook niet waarom de vorige eigenaar heeft gekozen voor een CW-5 in combinatie met een externe boiler. dit zou alleen heel handig zijn als je met z'n 2-en achter elkaar een vol bad zou nemen.

Maar goed dat kan ik toch niet meer veranderen en we zullen het ermee moeten doen.

Verwacht je dat er ook een verbetering zou komen in comfort maar nog belangrijker is gasverbruik als we toch een andere ketel zouden nemen met een lager minimaal vermogen?

Er lijken steeds meer recentere ketels te worden verwijderd waarschijnlijk icm vervanging wp die via marktplaats worden aangeboden. Maar goed hoe weet je wat goed is als je iets koopt dat is heel lastig te bepalen als je het mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-06 16:23
Hier een Vaillant ecoTEC pro VCW 286/5-3 A. Tot ergens februari 2020 een Siemens aan/uit thermostaat. Sindsdien een Vaillant vSMART (wél modulerend).

Vaillant vSMART = very STUPID. Dat ding had een stooklijn van 1,8 automatisch gekozen, terwijl ik vloerverwarming heb met parket er bovenop. De handleiding van de vSMART is basically "sluit aan, en hier is de app" — niks uitleg. Op de Italiaanse productpagina (hier: https://www.vaillant.it/home/prodotti/vsmart/faq/) staat er wél iets heel interessant:
Quali curve di riscaldamento impostare in funzione del tipo di riscaldamento?

> Impianto a radiatori curve da 1,0 a 4,0

> Impianto pannelli radianti a pavimento curve da 0,4 a 0,8

(ATTENZIONE! Con questo tipo di impianto NON superare mai la curva 1,0)

Curve di riscaldamento più basse consentono maggior risparmio favorendo la condensazione.
door Google Translate geeft dat:
Welke stooklijnen instellen volgens het type verwarming?

> Systeem met gebogen radiatoren van 1,0 tot 4,0

> Systeem met stralende vloerpanelen van 0,4 tot 0,8

(LET OP! Overschrijd NOOIT curve 1.0 bij dit type systeem)

Lagere verwarmingscurven zorgen voor grotere besparingen door condensatie te bevorderen.
Dus terwijl de app weet dat het om vloerverwarming gaat en Vaillant Italië zegt nooit boven de 1,0 te gaan, had ie toch 1,8 gekozen.

Het resultaat raad je al: gigantische overshoots. Zelf was ik al geruime tijd bezig dit stapje per stapje te verlagen. Maar dit deed het me aandurven om ineens naar 0,8 te gaan, en na één dag met buiten 4 a 7 graden durfde ik naar 0,6. Vannacht was de eerste vriesnacht in België. Nog steeds lekker 20ºC 's ochtends! 👍

(Met nachtverlaging naar 19,5ºC. De vSMART schat zelf in wanneer hij moet starten. Bij zijn — nb. zelf gekozen— hogere stook lijnen schatte hij dit compleet verkeerd in, nu lijkt het min of meer ok te werken.)

Mijn vraag: de automatisch door de vSMART berekende gewenste aanvoertemperatuur ligt zo rond de 30ºC. De delta T zit bij de start van het verwarmen rond de 7ºC. Maar naarmate de vloer opgewarmd geraakt verkleint de delta T uiteraard. Als ik het goed begrijp is dit geen probleem, want retourtemperaturen in de 20ºC-30ºC range laten de ketel altijd toe condenserend te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Fantastic_fox schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:27:
@Blihi je hebt gelijk het minimaal vermogen blijft het issue waar we tegen aan blijven lopen. Ik snap trouwens ook niet waarom de vorige eigenaar heeft gekozen voor een CW-5 in combinatie met een externe boiler. dit zou alleen heel handig zijn als je met z'n 2-en achter elkaar een vol bad zou nemen. .
Dat met is cw5 ook onzin met een externe boiler dan neem je gewoon een groter vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:45
Deef_K schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:12:
Nu het kouder word slaat mijn intergas hr36/30 snel op code 1 gewenste temperatuur bereikt en blijft hier heel lang op staan. Dit is icm een Nest V3. Toen het wat warmer was heb ik dit gedrag niet gezien.
Waar staat parameter E op in je Intergas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:45
Vraag, op mijn vloerverwarming zit een knop met verdeling 20,30,30,50 staan die getallen voor temper? Want als ik deze max open zet zou de temperatuur in de verdeler toch hoger moeten zijn dan 35 lijkt me. ( aanvoer temp 60 graden)
Daaraan zit een draadje naar een koper buisje, deze zal de temperatuur meten en de vloeistof daarin uitzetten lijkt me.
Maar het valt me op dat dat pijpje gewoon los zit, deze kan schuiven in de verdeler klopt dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OvzSl3hLkuc2QMk3aRoaaMs9oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzawIAA93bTYSi87s6Ob7tqi.jpg?f=fotoalbum_large

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:51
merlin1201 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:06:
Vraag, op mijn vloerverwarming zit een knop met verdeling 20,30,30,50 staan die getallen voor temper? Want als ik deze max open zet zou de temperatuur in de verdeler toch hoger moeten zijn dan 35 lijkt me. ( aanvoer temp 60 graden)
Daaraan zit een draadje naar een koper buisje, deze zal de temperatuur meten en de vloeistof daarin uitzetten lijkt me.
Maar het valt me op dat dat pijpje gewoon los zit, deze kan schuiven in de verdeler klopt dat?
[Afbeelding]
Die buis is de voeler, schuif je in de retour van de verdeler.
Temperatuur die je instelt is de beveiliging van het systeem, als de temperatuur te hoog wordt gaat die knop knijpen of helemaal dicht.

Dat je maar 35 graden haalt met 60 aanvoer kan ook kloppen, ketel voert 60 aan, je verdeler mengt water uit de vloer bij en resultaat is 35, ongeacht waar jij je beveiliging op zet. Als je hoger wilt dan 35 moet je de flow en/of temperatuur vanaf de ketel verhogen of die in de vloer verlagen, dan loopt die temperatuur op. Persoonlijk zou ik 'm lekker op 35 laten staan, mooie temperatuur voor een vloer, veel hoger wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Wolfram55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:19:
[...]

Waar staat parameter E op in je Intergas?
Standaard waarde: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
E ... niet E. .... dus zonder punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Wolfram55 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:47:
[...]

E ... niet E. .... dus zonder punt
Excuus. Die staat ook op standaard waarde. Waar zal deze dan op moeten staan denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Zet die maar eens op 50.
40 is default ?

[ Voor 29% gewijzigd door Wolfram55 op 23-11-2021 13:54 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?