Iemand hier nog advies over?pascalwinters schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:56:
Ik zag onlangs deze YouTube film, en vroeg me af of ik onze ketel ook zo kan instellen om eventueel zuiniger/efficiënter te stoken omdat wij dezelfde ketel hebben?
YouTube: Tips & Trucs #41 Hoe stel je zelf een Remeha Calenta 40c in...👍
Ik schets even onze situatie:
Vrijstaande woning uit 1953. Keuken gedeelte is nieuwbouw.
Bestaande gedeelte geïsoleerde vloer, en spouwmuur is na-geïsoleerd.
Ketel: Remeha Calenta CW5
Woonkamer: 20m2
Keuken: 28m2
Bijkeuken/kantoor: 26m2
Badkamer: 3,5m2
Boven:
3 slaapkamers met allemaal 1 radiator uitgerust met een HR92 (staan altijd op 10gr)
1 badkamer met vloerverwarming op een rtl ventiel + een designradiator met thermostaat knop
Beneden:
Hal met radiator met een thermostaat knop
Woonkamer/keuken vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep (7 groepen)
Bijkeuken/kantoor vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep (3 groepen)
Alles aangestuurd door Honeywell Evohome systeem.
Wie kan inschatten of deze instellingen verstandig zijn of juist niet?
Ja kan je proberen.
Zeker bij zone systeem is laag een vermogen prettig.
Bij koude klachten of een te traag systeem schroef je het vermogen op.
[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 16-11-2021 19:19 ]
Oké. Alle waarden 1 op 1 overnemen? Of adviseer je sommige niet aan te passen?leonbong schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:16:
Ja kan je proberen.
Ik lees de ketel uit met de nieuwere variant (versie 2) Integas gateway en integreer deze in Home Assistant. Dit werkt zonder Intergas thermostaat (zelf heb ik Watts Vision thermostaten) ook prima omdat je met de Intergas Android app de verbinding legt met de gateway en de ketel. De ketel heeft zelf een ingebouwde RF antenne.thespeed schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:22:
[...]
Lees je de ketelgegevens in met een Intergas gateway naar Homeassistant?
Ik vind dit ook wel interessant.
Ik zie dat er nu 2 versies van zijn (rood kastje) en de nieuwere variant.
Werkt dit ook wanneer je geen Intergas thermostaat gebruikt? (Nest thermostat via Opentherm)
Ik zou hem dan gaan willen gebruiken bij een Intergas HRE 28/24.
Vaak zie ik de waarschuwing staan dat dit alleen maar werkt met een originele Intergas thermostaat.
Hieronder een paar schermafdrukken van hoe ik het in Home Assistant heb ingericht:
:strip_exif()/f/image/bDESseUP26EswzrpFfgyJddg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door witterholt op 16-11-2021 20:04 ]
Asvies gevraagd voor het juist instellen van vloerverwarming aangesloten op stadsverwarming.
We hebben nieuwe vloerverwarming op de benedenverdieping van 75m2 met 10cm h-o-h. Deze is aangesloten op een Honeywell klep die door de Tado wordt aangestuurd. Dit is de hoofdverwarming en er zijn geen radiatoren. Woning is van 2006, dus goed geisoleerd.
Nu is stadsverwarming duur en wil ik het dus optimaal inregelen. Ik vind echter weinig over de ideale instellingen van vloerverwarming icm stadsverwarming.
Dus een paar vragen:
- wat is de ideale delta tussen aanvoer en retour?
- is een hoge temperatuur efficiënter voor wat betreft de Gj meting?
- welke temperatuur kan ik het best aanhouden?
- is nachtverlaging met stadsverwarming aan te raden?
Voorbeeld van hoe het nu is ingesteld:
Aanvoer:
:strip_exif()/f/image/IT8GghYHKFQWbl8z0WkxD6Ox.jpg?f=fotoalbum_large)
Retour:
:strip_exif()/f/image/gLs9fOBMhcn3ye6UWo8YPGHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperaturen:
(Links retour 22 graden, rechts aanvoer 26 graden)
We hebben nieuwe vloerverwarming op de benedenverdieping van 75m2 met 10cm h-o-h. Deze is aangesloten op een Honeywell klep die door de Tado wordt aangestuurd. Dit is de hoofdverwarming en er zijn geen radiatoren. Woning is van 2006, dus goed geisoleerd.
Nu is stadsverwarming duur en wil ik het dus optimaal inregelen. Ik vind echter weinig over de ideale instellingen van vloerverwarming icm stadsverwarming.
Dus een paar vragen:
- wat is de ideale delta tussen aanvoer en retour?
- is een hoge temperatuur efficiënter voor wat betreft de Gj meting?
- welke temperatuur kan ik het best aanhouden?
- is nachtverlaging met stadsverwarming aan te raden?
Voorbeeld van hoe het nu is ingesteld:
Aanvoer:
:strip_exif()/f/image/IT8GghYHKFQWbl8z0WkxD6Ox.jpg?f=fotoalbum_large)
Retour:
:strip_exif()/f/image/gLs9fOBMhcn3ye6UWo8YPGHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperaturen:
(Links retour 22 graden, rechts aanvoer 26 graden)
Voor de geld maakt de deltaT bij stadsverwarming weinig uit omdat de meter daarmee rekent.
Voorbeeld:
Stel je hebt:
aanvoer 70 graden en retour 50 graden met 100 l/uur.
of
aanvoer 70 graden en retour 30 graden retour bij 50l/uur.
Dit is hetzelfde aantal GJ per tijdseenheid.
Voorbeeld:
Stel je hebt:
of
Hallo wij zijn sinds vorige week naar onze "nieuwe" jaren 70 woning verhuisd.
De verwarming in deze woning valt me echter behoorlijk tegen.
Hardware:
Geplaatst is een Intergas HReco 36 van ongeveer 3 a 4 jaar oud.
In de woon en kantoorkamer hangen nog de originele jaren 70 convector radiators met basic draaiknopen.
Huiskamer voor:

Kantoorkamer:

In de gang en de wc hangen recentere normale radiators, met van die geribbelde voorkanten.
Sommige enkelplaats sommige dubbel, allen met normale draaiknoppen.
Op de bovenverdieping hangen gelijke moderne (ribbel) radiators, allen enkele plaat, daar wel met thermostaatkranen.
In beide badkamers (1tje boven, 1tje beneden) hangen design radiators ook voorzien van thermostaatkranen
Casus:
Vooral de regeling en ervaring van de temperatuur in de huiskamer en kantoor ruimte valt me erg tegen.
Dat is dus waar die convector radiators hangen.
Gisteren ben ik aan het meten en controleren gegaan.
Met mijn IR meter heb ik de delta-T van de convector radiators gecheckt en deze is slechts enkele graden.
Er hangen 2 van deze radiators in de huiskamer en 1tje in de kantoorkamer.
Waarbij me opvalt dat er 1 in de huiskamer en de radiator in de kantoorkamer verkeerd om aangesloten zijn...??

Ingaand is de onderste, retour is die bovenste, via de radiatorknop.
Ook hangen er maar 2 van deze radiators in de huiskamer, de grote (op de foto hier boven) aan de voorzijde onder het grote raam.
De kleinere aan de achtergevel, ook onder een raam.
Er heeft er nog eentje gehangen voor de schuifpui maar die heeft de vorige bewoner verwijderd omdat hij dat niet mooi vond.
Op de boven verdieping staan op 2 na alle radiators dicht/niet in gebruik.
De badkamer staat aan, daar voelt het ook behaaglijk warm, thermostaat knop op standje 2.
En op de kamer van ons dochtertje staat de kleine enkel plaats (moderne) radiator met thermostaatkraan op standje 1 om net de koude er uit te krijgen.
Beide ruimtes en voor eigenlijk heel de boven verdieping voldoen daarmee aan wat we willen.
Onze slaapkamer en de kleedkamer hoeven niet verwarmd te worden, deuren van die ruimtes zijn ook altijd dicht om te voorkomen dat daar warmte verloren gaat.
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Ketel gecheckt:
CV water temperatuur stond op 80 graden.
CV pomp is modulerend in deze ketel deze stond op max 80%
Na loop op 0 minuten
Van deze ketel heb ik de max CV water temperatuur op 70 graden gezet.
De max pomp snelheid naar 50%
en de naloop naar 2 minuten.
De ketel slaat nu bij thermostaat instelling van 20graden in de huiskamer ongeveer elke 10 minuten aan, brand dan 5 minuten en gaat weer uit.
In de huiskamer ben ik bij de fout om aangesloten radiator, de grootste in de ruimte, aan de knop gaan draaien om de delta-T beter te krijgen.
Dat zorgt er echter voor dat de leidingen vrij snel gaan ruisen, 1,5 slag knop dicht draaien = ruisen.
Verbetering van de delta-T is er dan nog niet.
Mijn vragen zover:
Is het voor dit soort convector radiators ook "heel" erg dat ze verkeerd om aangesloten zijn?
Of werken deze niet zoals een normale radiator, boven in onder uit?
Klopt de volgende redenering:
Dit soort convectors werken het beste met een hoge water temperatuur en snelle doorstroom, opwarming van de ruimte is dan ook snel echter de ruimte koelt ook weer sneller af.
Er is immers weinig energie in de vorm van water hoeveelheid in dit soort radiators, dus weinig stralingswarmte.
Waterzijdig inregelen middels de knop heeft dus niet heel veel zin.
Indien dat klopt, wat kan ik dan doen om het systeem toch zo efficiënt mogelijk te laten werken?
Ja nieuwe radiators plaatsen staat op mijn wensen lijst, daarbij wil ik het liefste ook zorgen voor meer/grotere radiators in de huiskamer.
Zeker aan de zijde met de schuifpui want daar hangt nu slechts 1 kleine ouderwetse convector radiator.
Echter wil ik voor nu even zorgen dat we het al vast behaaglijk hebben en de gas rekening enigszins binnen de perken blijft.
Hardware:
In de woon en kantoorkamer hangen nog de originele jaren 70 convector radiators met basic draaiknopen.
Huiskamer voor:

Kantoorkamer:

In de gang en de wc hangen recentere normale radiators, met van die geribbelde voorkanten.
Op de bovenverdieping hangen gelijke moderne (ribbel) radiators, allen enkele plaat, daar wel met thermostaatkranen.
In beide badkamers (1tje boven, 1tje beneden) hangen design radiators ook voorzien van thermostaatkranen
Casus:
Vooral de regeling en ervaring van de temperatuur in de huiskamer en kantoor ruimte valt me erg tegen.
Met mijn IR meter heb ik de delta-T van de convector radiators gecheckt en deze is slechts enkele graden.
Waarbij me opvalt dat er 1 in de huiskamer en de radiator in de kantoorkamer verkeerd om aangesloten zijn...??

Ook hangen er maar 2 van deze radiators in de huiskamer, de grote (op de foto hier boven) aan de voorzijde onder het grote raam.
Er heeft er nog eentje gehangen voor de schuifpui maar die heeft de vorige bewoner verwijderd omdat hij dat niet mooi vond.
De badkamer staat aan, daar voelt het ook behaaglijk warm, thermostaat knop op standje 2.
En op de kamer van ons dochtertje staat de kleine enkel plaats (moderne) radiator met thermostaatkraan op standje 1 om net de koude er uit te krijgen.
Beide ruimtes en voor eigenlijk heel de boven verdieping voldoen daarmee aan wat we willen.
Onze slaapkamer en de kleedkamer hoeven niet verwarmd te worden, deuren van die ruimtes zijn ook altijd dicht om te voorkomen dat daar warmte verloren gaat.
Ketel gecheckt:
Na loop op 0 minuten
De ketel slaat nu bij thermostaat instelling van 20graden in de huiskamer ongeveer elke 10 minuten aan, brand dan 5 minuten en gaat weer uit.
In de huiskamer ben ik bij de fout om aangesloten radiator, de grootste in de ruimte, aan de knop gaan draaien om de delta-T beter te krijgen.
Dat zorgt er echter voor dat de leidingen vrij snel gaan ruisen, 1,5 slag knop dicht draaien = ruisen.
Mijn vragen zover:
Is het voor dit soort convector radiators ook "heel" erg dat ze verkeerd om aangesloten zijn?
Dit soort convectors werken het beste met een hoge water temperatuur en snelle doorstroom, opwarming van de ruimte is dan ook snel echter de ruimte koelt ook weer sneller af.
Er is immers weinig energie in de vorm van water hoeveelheid in dit soort radiators, dus weinig stralingswarmte.
Indien dat klopt, wat kan ik dan doen om het systeem toch zo efficiënt mogelijk te laten werken?
Ja nieuwe radiators plaatsen staat op mijn wensen lijst, daarbij wil ik het liefste ook zorgen voor meer/grotere radiators in de huiskamer.
Zeker aan de zijde met de schuifpui want daar hangt nu slechts 1 kleine ouderwetse convector radiator.
Echter wil ik voor nu even zorgen dat we het al vast behaaglijk hebben en de gas rekening enigszins binnen de perken blijft.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@Bommes
Je basisredenering is: dit zijn convectoren, dus hoog debiet en lage delta T.
En dan ga je de flow beperken tot 50%.
Wat je wil bereiken is dat je het huis warm krijgt met een CV op zo laag mogelijke temperatuur. Delta T is daarbij minder belangrijk.
De enige 2 dingen die je kan proberen daarvoor zijn:
- isoleren
- grotere radiatoren plaatsen, eventueel van het ventilo type zodat je ook met water op 30-35 graden al warmte in de ruimte pompt.
Hou de flow maar hoog, dat levert ook lagere keteltemperaturen op.
Je basisredenering is: dit zijn convectoren, dus hoog debiet en lage delta T.
En dan ga je de flow beperken tot 50%.
Wat je wil bereiken is dat je het huis warm krijgt met een CV op zo laag mogelijke temperatuur. Delta T is daarbij minder belangrijk.
De enige 2 dingen die je kan proberen daarvoor zijn:
- isoleren
- grotere radiatoren plaatsen, eventueel van het ventilo type zodat je ook met water op 30-35 graden al warmte in de ruimte pompt.
Hou de flow maar hoog, dat levert ook lagere keteltemperaturen op.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik begreep alleen dat er vanuit stadsverwarming juist een reden is om de retour laag te houden. Deze mag ook niet te hoog zijn van Vattenfall. Let wel; ik heb hier totaal geen kaas van gegeten. Bij de les Thermodynamica was ik ziek denk ik.leonbong schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:25:
Voor de geld maakt de deltaT bij stadsverwarming weinig uit omdat de meter daarmee rekent.
Voorbeeld:
Stel je hebt:
of
Maar ik zou verwachten dat als je heet water afneemt, je dit zoveel mogelijk wilt afkoelen voordat je het weer retour stuurt. Of is dit een vreemde gedachte?
Ja dat klopt vattenfall wil zo koud mogelijk water retour dat zit aansluitvoorwaarden, maar dat is voor efficiëntie van de vattenfall centrale.
Daarom zijn er bij stadsverwarming altijd enorme radiatoren in ruimte omgehangen om aan de voorwaarden van de deltaT te voldoen.
Echter voor jouw afrekening maakt het eigenlijk niks uit, als het water wat warmer is.
Nu heb jij vloerverwarming en helemaal geen radiatoren dan zal je eigenlijk altijd voldoen aan retourtemperatuur eisen die vattenfall stelt.
Daarom zijn er bij stadsverwarming altijd enorme radiatoren in ruimte omgehangen om aan de voorwaarden van de deltaT te voldoen.
Echter voor jouw afrekening maakt het eigenlijk niks uit, als het water wat warmer is.
Nu heb jij vloerverwarming en helemaal geen radiatoren dan zal je eigenlijk altijd voldoen aan retourtemperatuur eisen die vattenfall stelt.
[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 17-11-2021 09:36 ]
@Tommie12 ik heb het ook verkeerd benaderd, ging te veel uit van een situatie met normale radiators.
Daarbij heb ik ons vorige huis het wel op de in de start topic beschreven manier goed ingeregeld gekregen.
Met deze convectors werkt dat dus niet en omdat het een combinatie is tussen normale en convectors radiators zal het nooit ideaal worden.
Ik zal weer even terug naar de basis voor dit huis gaan:
CV pomp op max 80% snelheid (fabrieksinstelling).
Ketel temp staat standaard op 80 graden, daar ga ik maar even naar terug en ga dan stapsgewijs naar beneden om te kijken hoe de ketel reageert.
Blijft hij dan nog elke 10 minuten aanslaan? Hoe is het comfort gevoel in de ruimtes?
Andere radiators voor de huiskamer + kantoor staan in de planning.
Ik zal daarbij eens goed kijken naar de (financiële) mogelijkheden voor ventilo types.
Isolatie: geschakelde/vrijstaande woning, dak goed geïsoleerd, overal dubbel glas echter niet van erg recente types.
Schuifpui kozijn: aluminium, voelt erg koud aan.
Andere kozijnen: hout.
Vloer isolatie: onbekend
Daarbij heb ik ons vorige huis het wel op de in de start topic beschreven manier goed ingeregeld gekregen.
Met deze convectors werkt dat dus niet en omdat het een combinatie is tussen normale en convectors radiators zal het nooit ideaal worden.
Ik zal weer even terug naar de basis voor dit huis gaan:
CV pomp op max 80% snelheid (fabrieksinstelling).
Ketel temp staat standaard op 80 graden, daar ga ik maar even naar terug en ga dan stapsgewijs naar beneden om te kijken hoe de ketel reageert.
Blijft hij dan nog elke 10 minuten aanslaan? Hoe is het comfort gevoel in de ruimtes?
Andere radiators voor de huiskamer + kantoor staan in de planning.
Ik zal daarbij eens goed kijken naar de (financiële) mogelijkheden voor ventilo types.
Isolatie: geschakelde/vrijstaande woning, dak goed geïsoleerd, overal dubbel glas echter niet van erg recente types.
Schuifpui kozijn: aluminium, voelt erg koud aan.
Andere kozijnen: hout.
Vloer isolatie: onbekend
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@bommes ik zou ook even kijken naar je actuele vermogen, van je radiatoren/convectoren. Je kunt wel vanalles instellen qua temperatuur (aanvoer) maar als je niet weet wat het vermogen is ben je in het duister aan het tasten...
@HyperTrophy hoe kom ik aan/achter dat "actuele" vermogen?
Even vraagje, heb je al met een zaklamp door de radiatoren geschenen om te kijken of ze schoon zijn van binnen?Bommes schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:13:
Hallo wij zijn sinds vorige week naar onze "nieuwe" jaren 70 woning verhuisd.
Hardware:
Huiskamer voor:
[Afbeelding]
Kantoorkamer:
[Afbeelding]
Casus:
[Afbeelding]
Er heeft er nog eentje gehangen voor de schuifpui maar die heeft de vorige bewoner verwijderd omdat hij dat niet mooi vond.![]()
Ketel gecheckt:
Na loop op 0 minuten
Mijn vragen zover:
Nagenoeg bij alle radiatoren gaat het hete water er bovenin. En het scheelt behoorlijk in afgifte als het verkeerd om zit.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
@Bommes
Flow hoog, en dan de temperatuur wat verlagen in stapjes is zeker niet fout.
Maar uiteindelijk komt het aan op het vermogen van de ketel.
Als je een 30kW ketel hebt, en je radiatoren nemen maar 10 kW op, dan ga je zeker pendelen.
De enige echt werkende manier om pendelen te vermijden is door het vermogen te verlagen (maar misschien heb je dat vermogen ook nodig als het vriest).
Ik ken de markt in NL niet zo goed, maar in België zijn nu vrijwel alle nieuwe gasketels van het modulerende type met een weersafhankelijke regeling en kamercorrectie.
Als het buiten 10 graden is, en in de woonkamer is het 21 graden bij een gevraagde temp van 21 graden, dan stookt mijn ketel rustig op de laagste modulatie met water van 30 graden. Soms is dat laagste vermogen nog te laag, en gaat die af en toe uit.
Wordt het koud, dan gaat de temperatuur vanzelf omhoog met als doel dat de ketel zowat de hele dag brandt met een zo laag mogelijke temperatuur, maar wel vrij constant.
Mogelijk verklaart dat ook waarom we in België een pak meer (moeten) uit geven als een ketel moet vervangen worden. Ik betaalde vorig jaar 6000€ voor een goed modulerende ketel (2-20 kW) met een 120l boilervat en weersafhankelijke regeling en internetconnectie.
Ten opzichte van mijn oude atmosferische ketel is het verbruik zowat 25% gezakt.
Flow hoog, en dan de temperatuur wat verlagen in stapjes is zeker niet fout.
Maar uiteindelijk komt het aan op het vermogen van de ketel.
Als je een 30kW ketel hebt, en je radiatoren nemen maar 10 kW op, dan ga je zeker pendelen.
De enige echt werkende manier om pendelen te vermijden is door het vermogen te verlagen (maar misschien heb je dat vermogen ook nodig als het vriest).
Ik ken de markt in NL niet zo goed, maar in België zijn nu vrijwel alle nieuwe gasketels van het modulerende type met een weersafhankelijke regeling en kamercorrectie.
Als het buiten 10 graden is, en in de woonkamer is het 21 graden bij een gevraagde temp van 21 graden, dan stookt mijn ketel rustig op de laagste modulatie met water van 30 graden. Soms is dat laagste vermogen nog te laag, en gaat die af en toe uit.
Wordt het koud, dan gaat de temperatuur vanzelf omhoog met als doel dat de ketel zowat de hele dag brandt met een zo laag mogelijke temperatuur, maar wel vrij constant.
Mogelijk verklaart dat ook waarom we in België een pak meer (moeten) uit geven als een ketel moet vervangen worden. Ik betaalde vorig jaar 6000€ voor een goed modulerende ketel (2-20 kW) met een 120l boilervat en weersafhankelijke regeling en internetconnectie.
Ten opzichte van mijn oude atmosferische ketel is het verbruik zowat 25% gezakt.
@bommel mogelijk staat er ergens een typenummer op de radiator/convector maar heb dat zelf nooit kunnen vinden.
er bestaan ook tools om vermogen uit te rekenen voor radiatoren, mogelijk ook convectoren.
ik heb op iOS een app dat heet "HyTools" daar kan je het type radiator ( 10,11,20,21,22,etc ) invoeren samen met de lengte en hoogte, en de gebruikte temperaturen. Dan rolt daar een vermogen uit.
Dit zal natuurlijk per merk/uitvoering iets kunnen schelen, maar geeft wel een mooie indicatie
er bestaan ook tools om vermogen uit te rekenen voor radiatoren, mogelijk ook convectoren.
ik heb op iOS een app dat heet "HyTools" daar kan je het type radiator ( 10,11,20,21,22,etc ) invoeren samen met de lengte en hoogte, en de gebruikte temperaturen. Dan rolt daar een vermogen uit.
Dit zal natuurlijk per merk/uitvoering iets kunnen schelen, maar geeft wel een mooie indicatie
Dat valt wel mee bij een convector gezien de hoge flow.Seafarer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:40:
[...]
Even vraagje, heb je al met een zaklamp door de radiatoren geschenen om te kijken of ze schoon zijn van binnen?
Nagenoeg bij alle radiatoren gaat het hete water er bovenin. En het scheelt behoorlijk in afgifte als het verkeerd om zit.
@Seafarer nee nog niet gecheckt, moet ok nog eens kijken of de kappen er wel af kunnen (lijkt mij wel).
Verkeerd om aangesloten is wel een dingetje..
Dat is niet zomaar op te lossen met de leidingen hier, dat zijn van die dikwandige gefitte/gelaste leidingen.
Ga ik daar aan kloten dan hang ik liever meteen gewoon een stel nieuwe efficiëntere radiators.
@Tommie12 Ketel staat ingesteld op max 25kW.
Regeling aan de hand van buiten temperatuur is niet aangesloten/ingeregeld op dit moment.
Dat kan wel met deze ketel.
Dan zal er denk ik ook wel een modulerende thermostaat gehangen moeten worden.
Nu is het nog een aan/uit model
@HyperTrophy type plaatjes heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Verkeerd om aangesloten is wel een dingetje..
Dat is niet zomaar op te lossen met de leidingen hier, dat zijn van die dikwandige gefitte/gelaste leidingen.
Ga ik daar aan kloten dan hang ik liever meteen gewoon een stel nieuwe efficiëntere radiators.
@Tommie12 Ketel staat ingesteld op max 25kW.
Regeling aan de hand van buiten temperatuur is niet aangesloten/ingeregeld op dit moment.
Dat kan wel met deze ketel.
Dan zal er denk ik ook wel een modulerende thermostaat gehangen moeten worden.
Nu is het nog een aan/uit model
@HyperTrophy type plaatjes heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Afgelopen weken al wat aan het kloten met vermogen van de ketel en ik heb het idee dat min vermogen toch niet zoon goed idee is.
Situatie 50m2 vloerverwarming beneden, boven radiatoren die eigenlijk niet aan staan. Afgelopen week het CV vermogen verlaagd naar 25% en thermostaat standaard op 20 graden ingesteld de hele dag door.
Vermogen en pompsnelheid is zowel min als max gelijkt.
- Vermogen 25% (5.8kw)
- Pompsnelheid 35%
- Ta vanuit de ketel is 40 graden
- Ta binnenkomst vloerverdeler is 38 graden
- Vloerverdeler staat met 50m2 op pompstand 1/3
- Ta vloerverdeler zelf is 31 graden
- Ketel verbruikt 0.625m3 gas per uur op dit vermogen
- Tr ketel (lauw water temperatuur weet ik niet precies)
Verder
- 50m2 woonkamer + open keuken.
- Vloer is 15cm dik met daaronder 15cm PIR platen met R6 als isolatie waarde.
- Hr++ glas
- Deur naar gang is altijd dicht.
De afgelopen nachten zijn relatief het zelfde hier qua temperatuur en windsnelheid.
De thermostaat (Tado) springt aan bij 19.7 graden en gaat uit bij 20.3 en schiet door naar 20.4) dit duurt 6 uur (vloer is ook wel 15cm dik). Ik zie ook dat de ketel zoon 3.75m3 gas verbruikt.
Als ik het vermogen op 35% zet
Pompsnelheid 35%
- Ta ketel 50 graden
- Ta binnenkomst vloerverdeler 48 graden
- Ta vloerverdeler zelf is 37 graden
- Ketel verbruikt 0.811m3 gas per uur
De ketel springt aan bij 19.7 graden en gaat uit bij 20.3 en schiet door naar 20.5. dit doet de ketel in 2.5 uur met een verbruik van 2m3.
Ik zie aan de grafieken van Tado ook niet echt dat de huiskamer sneller afkoelt. Het opwarmen duurt alleen veel en veel langer.
Iemand hier ervaring mee of denk tegen het zelfde aan te lopen?
Situatie 50m2 vloerverwarming beneden, boven radiatoren die eigenlijk niet aan staan. Afgelopen week het CV vermogen verlaagd naar 25% en thermostaat standaard op 20 graden ingesteld de hele dag door.
Vermogen en pompsnelheid is zowel min als max gelijkt.
- Vermogen 25% (5.8kw)
- Pompsnelheid 35%
- Ta vanuit de ketel is 40 graden
- Ta binnenkomst vloerverdeler is 38 graden
- Vloerverdeler staat met 50m2 op pompstand 1/3
- Ta vloerverdeler zelf is 31 graden
- Ketel verbruikt 0.625m3 gas per uur op dit vermogen
- Tr ketel (lauw water temperatuur weet ik niet precies)
Verder
- 50m2 woonkamer + open keuken.
- Vloer is 15cm dik met daaronder 15cm PIR platen met R6 als isolatie waarde.
- Hr++ glas
- Deur naar gang is altijd dicht.
De afgelopen nachten zijn relatief het zelfde hier qua temperatuur en windsnelheid.
De thermostaat (Tado) springt aan bij 19.7 graden en gaat uit bij 20.3 en schiet door naar 20.4) dit duurt 6 uur (vloer is ook wel 15cm dik). Ik zie ook dat de ketel zoon 3.75m3 gas verbruikt.
Als ik het vermogen op 35% zet
Pompsnelheid 35%
- Ta ketel 50 graden
- Ta binnenkomst vloerverdeler 48 graden
- Ta vloerverdeler zelf is 37 graden
- Ketel verbruikt 0.811m3 gas per uur
De ketel springt aan bij 19.7 graden en gaat uit bij 20.3 en schiet door naar 20.5. dit doet de ketel in 2.5 uur met een verbruik van 2m3.
Ik zie aan de grafieken van Tado ook niet echt dat de huiskamer sneller afkoelt. Het opwarmen duurt alleen veel en veel langer.
Iemand hier ervaring mee of denk tegen het zelfde aan te lopen?
Het advies is bij koude klachten schroef je het vermogen op.
Ik zou 10kW proberen.
Ik zou 10kW proberen.
@leonbong het is niet koud, het is alleen apart dat het verbruik zo veel hoger ligt met een lagere temperatuur.
Ehhh natuurlijk moet ik ook weer 3.5 uur eerder stoken waar ik niet aan heb gedacht als de temperatuur even snel daalt.
Ehhh natuurlijk moet ik ook weer 3.5 uur eerder stoken waar ik niet aan heb gedacht als de temperatuur even snel daalt.
Beste CV Tuner community,
Ik heb een vraag, wij hebben een redelijk oude CV installatie, maar een nieuwe Nefit ketel,
nu wil ik een bypass laten installeren, en mijn thermostaat kranen laten vervangen,
want een aantal zijn sterk verouderd en daar passen de thermostaatknoppen van Honeywell niet op...
Nu mijn vragen;
- Welke kranen in deze situatie zijn al geschikt? volgens mij zijn dat er twee, de rest moet een nieuwe kraan op. (dus 8 stuks nieuw) (Ik lees M30, kom deze zelf tegen; is deze goed genoeg? https://www.cv-compleet.n...an-1/2recht-t.b.v-M30-kop
- Ik lees heel veel over waterzijdig inregelen, moet ik hiervoor nog speciale / aanbevolen thermostaatkranen aanschaffen nu ik toch bezig?
- Ik ben bezig offertes op te vragen voor het vervangen van 8 a 10 thermostaatkranen maar overweeg zelf aan de slag te gaan, als ik het systeem volledig aftap (sochtends) en de 8 kranen vervang vervolgens, hoelang denken jullie dat ik bezig ben?
- Ik lees over voetventieltjes, die zitten op de thermostaatkranen die ik ga aanschaffen?
- Ik heb deze CV ketel, en zo ziet het eruit, heb ik misschien al een bypass?
:strip_exif()/f/image/PV4ir9nKiRDJ7fqtDyQBKgc2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SVhdX1S738U9ehNh90c8MrN6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/puv6UttMMGpzNOgWo2rR0aFX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XfiMNzkbVUXK44bwSYUy3W1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y2b5fuIX8BpQkUImV1qLlegA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUlEDnLRRDsUdxiFuYxHGqG1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZnGgrW3M69C8V8P3FZLVNLiM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rqizi4XFQ2rh6eQT8Jhbf9Sg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2LYRESyU77AdUIKjzZeOOKJj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ahDPyyXztZjDRI5ZNcP1HzH.jpg?f=fotoalbum_large)
CV ketel:
Ik heb een vraag, wij hebben een redelijk oude CV installatie, maar een nieuwe Nefit ketel,
nu wil ik een bypass laten installeren, en mijn thermostaat kranen laten vervangen,
want een aantal zijn sterk verouderd en daar passen de thermostaatknoppen van Honeywell niet op...
Nu mijn vragen;
- Welke kranen in deze situatie zijn al geschikt? volgens mij zijn dat er twee, de rest moet een nieuwe kraan op. (dus 8 stuks nieuw) (Ik lees M30, kom deze zelf tegen; is deze goed genoeg? https://www.cv-compleet.n...an-1/2recht-t.b.v-M30-kop
- Ik lees heel veel over waterzijdig inregelen, moet ik hiervoor nog speciale / aanbevolen thermostaatkranen aanschaffen nu ik toch bezig?
- Ik ben bezig offertes op te vragen voor het vervangen van 8 a 10 thermostaatkranen maar overweeg zelf aan de slag te gaan, als ik het systeem volledig aftap (sochtends) en de 8 kranen vervang vervolgens, hoelang denken jullie dat ik bezig ben?
- Ik lees over voetventieltjes, die zitten op de thermostaatkranen die ik ga aanschaffen?
- Ik heb deze CV ketel, en zo ziet het eruit, heb ik misschien al een bypass?
:strip_exif()/f/image/PV4ir9nKiRDJ7fqtDyQBKgc2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SVhdX1S738U9ehNh90c8MrN6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/puv6UttMMGpzNOgWo2rR0aFX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XfiMNzkbVUXK44bwSYUy3W1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y2b5fuIX8BpQkUImV1qLlegA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUlEDnLRRDsUdxiFuYxHGqG1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZnGgrW3M69C8V8P3FZLVNLiM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rqizi4XFQ2rh6eQT8Jhbf9Sg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2LYRESyU77AdUIKjzZeOOKJj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ahDPyyXztZjDRI5ZNcP1HzH.jpg?f=fotoalbum_large)
CV ketel:
[ Voor 4% gewijzigd door supayoshi op 17-11-2021 14:34 ]
Afgelopen tijd wat aan het verdiepen in het optimaliseren van onze cv installatie.
Hoor graag jullie tips en adviezen.
De situatie is als volgt:
2 onder 1 kap, 2002, dubbel glas
Beneden vloerverwarming 70m², boven 4 slaapkamers waar we 2 van verwarmen ivm thuiswerken. In alle slaapkamers hangen plaat verwarmingen (1 plaat dikte) met gewone aan uit knoppen.
Er hangt op de 2e verdieping een Intergas HRE 36/30A. En heb het filmpje van John gezien, en deze ketel staat nog volledig op de fabrieks instelling.
De vloerverwarming is van het merk Grundfos Alpha2L 15-60 BP. Staat ingesteld op continue stand 4 (hoogste) en de thermostaat knop van de vloerverwarming staat op 50. Dus alles staat vol open voor zover ik weet. Of er een bypass op zit durf ik niet te zeggen.
De thermostaat hangt in de woonkamer en is zo'n Honeywell round thermostaat.
Ik probeer wat foto's in te voegen, dat kan wellicht nog helpen.
Concreet de vraag: ik wil mijn gasverbruik verlagen en zo efficiënt mogelijk stoken.
Op dit moment stook ik vrij minimaal (vind ik). Sochtends van 17,5 of 18 naar 18 of 18,5. Savonds naar 19. Telkens handmatig met een halve graad omhoog. Regelmatig doe ik hem even een tijdje terug smiddags, en ondanks dat alles is het verbruik 4-6m3. Zodra ik hoger dan 19 stook of langere periode, gaat het snel richting 7-8.
Ik zou daarnaast een Eco HY-02 pompschakelaar willen installeren, omdat ik denk en hoop dat dat het snelle afkoelen (met name snachts) kan tegengaan door te stoppen met koud water door warme tegels te pompen.
De huidige "fabrieks instellingen" van de ketel:
Intergas HRE 36/30A
Maximale aanvoer temperatuur 80
Warmwater temperatuur 60
Tap stand ECO (sinds kort), daarvoor nog op comfort
3 = maximale CV vermogen = 70
3. = Maximaal pomp toerental = 80
c = minimaal vermogen (30%= 6kw) = 30
c. = Minimaal pomp toerental = 40
1) Wat is wijsheid met betrekking tot de instellingen?
In het filmpje van john gaat het over: bij vrijstaande woning met 250m²:
3 naar 40% vloerverwarming
3. naar 40% (daardoor retour leiding kouder)
c naar 25% (niet lager!)
c. naar 30% (niet lager!)
en in de tekst er onder staat:
Minimaal vermogen 25% = c
Maximaal vermogen 28% = 3
Pompsnelheid minimaal 25% = c.
Pompsnelheid maximaal 28% = 3.
2) Daarnaast; bij kou klachten moet je "iets" omhoog zetten, maar wat precies?
3) En hoe controleer je de retour temperatuur, die schijnt belangrijk te zijn.
4) De aanvoer van water cv laat men op 75 staan, waarom niet naar 45-60? (Dit zie ik anderen veelal doen)
5) Naar welke temperatuur dien ik de vloerverwarming knop aan te passen en de pompsnelheid van de vloerverwarming pomp?
Hoor graag jullie tips en adviezen.
De situatie is als volgt:
2 onder 1 kap, 2002, dubbel glas
Beneden vloerverwarming 70m², boven 4 slaapkamers waar we 2 van verwarmen ivm thuiswerken. In alle slaapkamers hangen plaat verwarmingen (1 plaat dikte) met gewone aan uit knoppen.
Er hangt op de 2e verdieping een Intergas HRE 36/30A. En heb het filmpje van John gezien, en deze ketel staat nog volledig op de fabrieks instelling.
De vloerverwarming is van het merk Grundfos Alpha2L 15-60 BP. Staat ingesteld op continue stand 4 (hoogste) en de thermostaat knop van de vloerverwarming staat op 50. Dus alles staat vol open voor zover ik weet. Of er een bypass op zit durf ik niet te zeggen.
De thermostaat hangt in de woonkamer en is zo'n Honeywell round thermostaat.
Ik probeer wat foto's in te voegen, dat kan wellicht nog helpen.
Concreet de vraag: ik wil mijn gasverbruik verlagen en zo efficiënt mogelijk stoken.
Op dit moment stook ik vrij minimaal (vind ik). Sochtends van 17,5 of 18 naar 18 of 18,5. Savonds naar 19. Telkens handmatig met een halve graad omhoog. Regelmatig doe ik hem even een tijdje terug smiddags, en ondanks dat alles is het verbruik 4-6m3. Zodra ik hoger dan 19 stook of langere periode, gaat het snel richting 7-8.
Ik zou daarnaast een Eco HY-02 pompschakelaar willen installeren, omdat ik denk en hoop dat dat het snelle afkoelen (met name snachts) kan tegengaan door te stoppen met koud water door warme tegels te pompen.
De huidige "fabrieks instellingen" van de ketel:
Intergas HRE 36/30A
Maximale aanvoer temperatuur 80
Warmwater temperatuur 60
Tap stand ECO (sinds kort), daarvoor nog op comfort
3 = maximale CV vermogen = 70
3. = Maximaal pomp toerental = 80
c = minimaal vermogen (30%= 6kw) = 30
c. = Minimaal pomp toerental = 40
1) Wat is wijsheid met betrekking tot de instellingen?
In het filmpje van john gaat het over: bij vrijstaande woning met 250m²:
3 naar 40% vloerverwarming
3. naar 40% (daardoor retour leiding kouder)
c naar 25% (niet lager!)
c. naar 30% (niet lager!)
en in de tekst er onder staat:
2) Daarnaast; bij kou klachten moet je "iets" omhoog zetten, maar wat precies?
3) En hoe controleer je de retour temperatuur, die schijnt belangrijk te zijn.
4) De aanvoer van water cv laat men op 75 staan, waarom niet naar 45-60? (Dit zie ik anderen veelal doen)
5) Naar welke temperatuur dien ik de vloerverwarming knop aan te passen en de pompsnelheid van de vloerverwarming pomp?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik heb dezelfde ketel en beneden ook 75m2 vloerverwarming. Verder heb ik in de badkamer een radiator open en op zolder op mijn kantoor. Ik zit in een vrijstaande woning uit 1987 met overal tripple glas.
Ik heb de settings van de ketel ingesteld zoals in de comments van het youtube filmpje:
Tap stand: UIT
2) Vermoedelijk zal je dit niet hoeven te doen maar zover ik begrepen heb het maximaal vermogen.
3) Kan niet in de ketel. Ik heb een temp sensor op de retour leiding geplakt.
4) Had geloof ik te maken met het opstarten van de ketel of iets dergelijks. Bij mij gaat hij overigens bijna nooit zo hoog stoken omdat het vermogen e.d. is teruggezet.
5) 50 graden is volgens mij wel erg hoog. Ik heb een PVC vloer die niet warmer dan 27 graden mag worden. Ik heb een beetje zitten meten en bij max 40 graden vloerverwarming blijf ik rond de 27 graden daadwerkelijk gemeten op de vloer.Pompsnelheid van de vloerverwarming heb ik op constant pressure auto adapt staan.
Verder doe ik 1 graad aan nachtverlaging. Vanaf 21u op 19 graden en vanaf 630u naar 20.
Ik blijf hiermee de afgelopen dagen tussen de 4-8m3 verbruiken. Daarbij heb ik een slechte lange douche gewoonte.
Ik heb de settings van de ketel ingesteld zoals in de comments van het youtube filmpje:
Tap stand: UIT
2) Vermoedelijk zal je dit niet hoeven te doen maar zover ik begrepen heb het maximaal vermogen.
3) Kan niet in de ketel. Ik heb een temp sensor op de retour leiding geplakt.
4) Had geloof ik te maken met het opstarten van de ketel of iets dergelijks. Bij mij gaat hij overigens bijna nooit zo hoog stoken omdat het vermogen e.d. is teruggezet.
5) 50 graden is volgens mij wel erg hoog. Ik heb een PVC vloer die niet warmer dan 27 graden mag worden. Ik heb een beetje zitten meten en bij max 40 graden vloerverwarming blijf ik rond de 27 graden daadwerkelijk gemeten op de vloer.Pompsnelheid van de vloerverwarming heb ik op constant pressure auto adapt staan.
Verder doe ik 1 graad aan nachtverlaging. Vanaf 21u op 19 graden en vanaf 630u naar 20.
Ik blijf hiermee de afgelopen dagen tussen de 4-8m3 verbruiken. Daarbij heb ik een slechte lange douche gewoonte.
[ Voor 7% gewijzigd door Vincent17 op 17-11-2021 13:56 ]
Nee, ik gebruik de OTGW (Opentherm Gateway) zie ook dit topic:thespeed schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:22:
[...]
Lees je de ketelgegevens in met een Intergas gateway naar Homeassistant?
Ik vind dit ook wel interessant.
Ik zie dat er nu 2 versies van zijn (rood kastje) en de nieuwere variant.
Werkt dit ook wanneer je geen Intergas thermostaat gebruikt? (Nest thermostat via Opentherm)
Ik zou hem dan gaan willen gebruiken bij een Intergas HRE 28/24.
Vaak zie ik de waarschuwing staan dat dit alleen maar werkt met een originele Intergas thermostaat.
[OTGW] OpenTherm gateway
Had volgens mij wel eens gelezen over een intergas module, maar die schenen nogal prijzig te zijn en alleen verkrijgbaar voor professionals. Maar heb me daar uiteindelijk niet echt in verdiept.
Zo lang je blijft condenseren (lage retourtemperatuur) kan je best wel het vermogen opschroeven.rover87 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:52:
@leonbong het is niet koud, het is alleen apart dat het verbruik zo veel hoger ligt met een lagere temperatuur.
Ik zou dan dus de pomp naar CP1, blokje 3, moeten zetten gok ik? Aangezien dat nog altijd de constante druk setting is? De alternatieven zijn variabele druk standen.Vincent17 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:54:
Dit icm de vloerverwarming op 40 draaien + de aanbevolen ketel instellingen.
1 CP1 Laagste constante druk curve (blokje 3, een na rechter)
2 CP2 (fabrieksinstelling) Hoogste constante druk curve (blokje 4, meest rechter)
PP1 en PP2 zijn de hoogste en Laagste proportionele druk curve. Wordt niet over gesproken in de handleiding.
De I-II-III zijn constante toerental settings
Allen,
Ik geraak er ook niet meer echt aan uit .. een combinatie van vvw en radiatoren .. de vvw ( 25m2) staat dag en nacht aan, radiatoren ( (50m2) enkel smiddags/savonds ( of bij extreme koud hele dag ).
Ik heb de aanvoertemp van de cv ketel verlaagd nr 60graden.
Het vermogen naar 7kwh.
Wanneer ik de bypass op 5 zet ( zie foto ) merk ik dat ik een lage retour temperatuur heb aan de ketel, doch koelt mijn vloerverwarming af ???
Wanneer ik de bypass op 2/3 zet merk ik een hoge retour temperatuur op, maar warmt de vvw ?
Iemand een idee wat ik fout doe ?:strip_exif()/f/image/oEUZ9Nkz7kGH5lYLcNMdgV1G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vzxKO3kX5R9PR7GFsYMq6Rqn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik geraak er ook niet meer echt aan uit .. een combinatie van vvw en radiatoren .. de vvw ( 25m2) staat dag en nacht aan, radiatoren ( (50m2) enkel smiddags/savonds ( of bij extreme koud hele dag ).
Het vermogen naar 7kwh.
Wanneer ik de bypass op 5 zet ( zie foto ) merk ik dat ik een lage retour temperatuur heb aan de ketel, doch koelt mijn vloerverwarming af ???
Wanneer ik de bypass op 2/3 zet merk ik een hoge retour temperatuur op, maar warmt de vvw ?
Iemand een idee wat ik fout doe ?
:strip_exif()/f/image/oEUZ9Nkz7kGH5lYLcNMdgV1G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vzxKO3kX5R9PR7GFsYMq6Rqn.jpg?f=fotoalbum_large)
Middag allen,
Een half jaar geleden zijn we verhuisd naar ons nieuwe huis met vloerverwarming. Nu de koude dagen gearriveerd zijn staat de verwarming ook vaker aan en ben ik bezig de verwarming en cv ketel aan het optimaliseren.
Als eerste heb ik de CV temperatuur verlaagd, deze stond namelijk nog op 85 graden. Inmiddels heb ik die op 50 gezet. Pompsnelheid ook verlaagd. Op de ketel zie ik vaan niet een uitgaande temperatuur tussen de 40 en 50 en een ingaande temperatuur tussen de 25-30 graden. Dit is wel redelijk goed toch?
Het regelen van hoeveel liter/min er door de 4 lussen moeten gaan vind ik nog een beetje lastig. Die zijn op de WC lus na nu allemaal gelijk.
Vroeg me ook nog af of de pomp die ik heb altijd aan staat of dat ik nog een pompschakelaar moet aanschaffen? Heb wel de pompsnelheid wat lager gezet.
Alle tips zijn verder welkom
:strip_exif()/f/image/e8Usf2NOMumrB99qpNF5WKru.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IHGWSKTyiRKxJwUnTUAoU5WK.jpg?f=fotoalbum_large)
Een half jaar geleden zijn we verhuisd naar ons nieuwe huis met vloerverwarming. Nu de koude dagen gearriveerd zijn staat de verwarming ook vaker aan en ben ik bezig de verwarming en cv ketel aan het optimaliseren.
Als eerste heb ik de CV temperatuur verlaagd, deze stond namelijk nog op 85 graden. Inmiddels heb ik die op 50 gezet. Pompsnelheid ook verlaagd. Op de ketel zie ik vaan niet een uitgaande temperatuur tussen de 40 en 50 en een ingaande temperatuur tussen de 25-30 graden. Dit is wel redelijk goed toch?
Het regelen van hoeveel liter/min er door de 4 lussen moeten gaan vind ik nog een beetje lastig. Die zijn op de WC lus na nu allemaal gelijk.
Vroeg me ook nog af of de pomp die ik heb altijd aan staat of dat ik nog een pompschakelaar moet aanschaffen? Heb wel de pompsnelheid wat lager gezet.
Alle tips zijn verder welkom
:strip_exif()/f/image/e8Usf2NOMumrB99qpNF5WKru.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IHGWSKTyiRKxJwUnTUAoU5WK.jpg?f=fotoalbum_large)
Is de onderste leiding de aanvoer?Rutjeee schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:13:
Allen,
Het vermogen naar 7kwh.
Iemand een idee wat ik fout doe ? [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ja dan zit denk ik de drukverschil regelaar verkeerd om.
Please state the nature of the technical emergency
Nee is de retour …edsandje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:48:
[...]
Is de onderste leiding de aanvoer?
Zo ja dan zit denk ik de drukverschil regelaar verkeerd om.
Ik vroeg me nu toch iets af:
In de openingspost staat dit plaatje:

De ketels staan dus standaard afgesteld op een veel te hoge temperatuur. Maar waarom doen de fabrikanten dat terwijl ze toch weten dat het op een lagere temperatuur beter werkt?
(Ik neem tenminste aan dat de instalateur er sowieso helemaal niet naar kijkt)

De ketels staan dus standaard afgesteld op een veel te hoge temperatuur. Maar waarom doen de fabrikanten dat terwijl ze toch weten dat het op een lagere temperatuur beter werkt?
[ Voor 12% gewijzigd door hneel op 17-11-2021 19:16 ]
Om te voorkomen dat er ketels geïnstalleerd worden met een te laag ingesteld vermogen om huizen warm te krijgen. De installateur zal niet weten hoeveel vermogen benodigd is voor een specifiek huis en de gewenste temperatuur van de bewoner, en krijgt niet de tijd om uit te zoeken wat handig is.hneel schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:15:
[Afbeelding]
Dan krijg je dus klachten van de gebruikers als het ingestelde vermogen te laag is voor de specifieke woning:
- Dat betekent dat de installateur nog een keer langs moet komen, kost tijd/geld.
- Risico op negatieve publiciteit, waardoor je potentieel marktaandeel gaat verliezen.
Daarnaast wil een klant met een nieuwe ketel graag voelen dat de nieuwe ketel goed en snel werkt, met een laag ingesteld vermogen zal dit niet gevoeld worden, dus gaat de klant ook nog een twijfelen of het product wel goed is. Dus staat de ketel gewoon op het normale vermogen, is het minste risico op gezeur
Heb zojuist de instellingen aangepast nav John Visser, met als verschil de aanvoertemperatuur. Die heb ik niet op 75 gelaten:
Aanvoer temperatuur van 80 naar 60 graden
Minimaal vermogen (c) van 30% naar 25%
Maximaal vermogen (3) van 70% naar 28%
Pompsnelheid (c.) van 40% naar 25%
Pompsnelheid (3.) van 80% naar 28%
Vloerverwarming van hoogste constante druk Curve naar laagste constante druk Curve gezet. (Alternatief is proportionele druk Curve, hoog laag, maar daar lees ik niks over)
En de temperatuur op de thermostaatknop van de vloerverwarming naar 38
Nu even aan het stoken om te testen:
- aanvoerbuis cv ketel wordt zo'n 50 graden (ketel geeft 59 graden weer zonder ergens op te drukken, en de aanvoertemperatuur check door dat moersleuteltje 2 sec in te drukken geeft 48 graden weer)
- retourbuis cv ketel meet ik zo'n 31 graden (maar prima vast te houden met de hand)
(metingen gedaan met zo'n Ali temperatuurmeter, dus niet 100% accuraat denk ik,
)
Vloerverwarming van hoogste constante druk Curve naar laagste constante druk Curve gezet. (Alternatief is proportionele druk Curve, hoog laag, maar daar lees ik niks over)
- aanvoerbuis cv ketel wordt zo'n 50 graden (ketel geeft 59 graden weer zonder ergens op te drukken, en de aanvoertemperatuur check door dat moersleuteltje 2 sec in te drukken geeft 48 graden weer)
- retourbuis cv ketel meet ik zo'n 31 graden (maar prima vast te houden met de hand)
(metingen gedaan met zo'n Ali temperatuurmeter, dus niet 100% accuraat denk ik,
Zover ik begrepen heb is proportionele druk een setting die je gebruikt als je vloerverwarming hebt met verschillende zones.KoningPaulus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:58:
Heb zojuist de instellingen aangepast nav John Visser, met als verschil de aanvoertemperatuur. Die heb ik niet op 75 gelaten:
(metingen gedaan met zo'n Ali temperatuurmeter, dus niet 100% accuraat denk ik,)
Tsja, ik heb 7 kranen voor de benedenverdieping, iedere kraan heeft een eigen 'gebied' en dus zone? Of is dat heel wat anders?Vincent17 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:39:
[...]
Zover ik begrepen heb is proportionele druk een setting die je gebruikt als je vloerverwarming hebt met verschillende zones.
even een simpele vraag.
Kan het opwarmen van een vloerverwarming met 1 graad in deze koude tijd ongeveer 3 uur duren op het laagste vermogen (6.9 kw) van een C.V. Ketel (30-50% pompvermogen) met een aanvoertemperatuur van 75 graden?
Kost mij ongeveer 2,5 to 3m³.
Of kan ik beter het vermogen wat omhoog zetten?
Specificaties:
Vloerverwarming beneden verdieping: ca 50m²
Huis bouw: 1989: oorspronkelijke isolatie (= gedeeltelijke spouw, vloer en dubbel glas)
In de nacht zet ik thermostaat 1 graad lager, zodat ketel in de nacht niet aanspringt/ gas verbruikt.
ps. ik ben met isolatie bezig. Voor zowel spouwmuur als vloer/bodem.
Kan het opwarmen van een vloerverwarming met 1 graad in deze koude tijd ongeveer 3 uur duren op het laagste vermogen (6.9 kw) van een C.V. Ketel (30-50% pompvermogen) met een aanvoertemperatuur van 75 graden?
Kost mij ongeveer 2,5 to 3m³.
Of kan ik beter het vermogen wat omhoog zetten?
Specificaties:
Vloerverwarming beneden verdieping: ca 50m²
Huis bouw: 1989: oorspronkelijke isolatie (= gedeeltelijke spouw, vloer en dubbel glas)
In de nacht zet ik thermostaat 1 graad lager, zodat ketel in de nacht niet aanspringt/ gas verbruikt.
ps. ik ben met isolatie bezig. Voor zowel spouwmuur als vloer/bodem.
Even snel: Proportioneel gebruik je als elke zone telkens "afgesloten" kan worden door bijvoorbeeld een zoneregeling, waardoor de druk over alle andere nog open kranen telkens anders wordt.KoningPaulus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:51:
[...]
Tsja, ik heb 7 kranen voor de benedenverdieping, iedere kraan heeft een eigen 'gebied' en dus zone? Of is dat heel wat anders?
Als je alles standaard open laat staan is constante druk de juiste instelling.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Ik ben al tijden aan het zoeken naar de beste instellingen voor mijn situatie.KoningPaulus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:58:
(metingen gedaan met zo'n Ali temperatuurmeter, dus niet 100% accuraat denk ik,)
Wat ik inmiddels wel gemerkt heb, is dat een lage cv pomp snelheid, bij mij nadelig lijkt te werken m.b.t. het op temperatuur houden van de woonkamer (vloerverwarming met mengverdeler). Ik ben van min-max 20-60 naar 40-60 gegaan. Dit geeft bij mijn Tzerra Ace een default pompdruk van 46%.
Aanvoer temperatuur wordt daarbij geregeld door de cv/thermostaat, meestal vanaf 50 graden +.
[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 18-11-2021 10:54 ]
Een zone is dacht ik een stuk met eigen temp instelling. Dan moet er bijvoorbeeld meer water naar een bepaalde zone die meer warmte nodig heeft.KoningPaulus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:51:
[...]
Tsja, ik heb 7 kranen voor de benedenverdieping, iedere kraan heeft een eigen 'gebied' en dus zone? Of is dat heel wat anders?
Helder, dank.Even snel: Proportioneel gebruik je als elke zone telkens "afgesloten" kan worden door bijvoorbeeld een zoneregeling, waardoor de druk over alle andere nog open kranen telkens anders wordt.
Ik laat het weten. Gaat even een paar dagen duren natuurlijk om het qua comfort te ondervinden en te kijken wat het met mn verbruik doet. Hij is sinds 0800 vanochtend van 18,4 naar 1030h 19 gegaan in ieder geval (in de woonkamer, waar ook de Honeywell Round thermostaat hangt). De kamers boven (thuiswerken) zijn ook een stuk warmer geworden tov voorheen. Even aanzien of ik die nog verder dicht moet draaien als ik deze instellingen aanhoudt.Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Ik ben al tijden aan het zoeken naar de beste instellingen voor mijn situatie.
Wat ik inmiddels wel gemerkt heb, is dat een lage cv pomp snelheid, bij mij nadelig lijkt te werken m.b.t. het op temperatuur houden van de woonkamer (vloerverwarming met mengverdeler). Ik ben van min-max 20-60 naar 40-60 gegaan. Dit geeft bij mijn Tzerra Ace een default pompdruk van 46%.
Aanvoer temperatuur wordt daarbij geregeld door de cv/thermostaat, meestal vanaf 50 graden +.
Heb jij je aanvoertemperatuur op de ketel ingesteld op 50?
En als je het hebt over de pompsnelheid, heb je het dan over de minimale of maximale? (In mijn geval heb ik Pompsnelheid (c.) en Pompsnelheid (3.) bijvoorbeeld)
Edit: hij is 'doorgeschoten' naar 19,5 in de woonkamer. (Dat gebeurde eerder niet, klein detail). Boven wordt daardoor dus iig niet meer verwarmd vandaag.
[ Voor 6% gewijzigd door KoningPaulus op 18-11-2021 13:39 ]
Verwijderd
Ik heb een Viessmann Vitodens 222-F (handleiding - coderingen verwarming vanaf p. 81) die ik wil instellen op max 35 graden, zodat ik te weten kan komen of mijn woning geschikt is voor een lagetemperatuur warmtepomp, maar hij blijft regelmatig boven de 40 graden gaan.
Ik heb met en zonder WAR geprobeerd (setting 0 en 3):
/f/image/4M1a5TwRs3xg66ryWC0kCNY8.png?f=fotoalbum_large)
Zonder WAR is de kamerinvloed 8 (op een schaal van 64):
/f/image/J1ztSQ09zk7KC2u0TIC1BSQg.png?f=fotoalbum_large)
De maximale temperatuur heb ik ingesteld op 35 graden (rendabele temperatuur voor een LT warmtepomp):
/f/image/YAGxD2DuUSdv82XLZyESb3V1.png?f=fotoalbum_large)
Zie ik iets over het hoofd of is het gewoon een koppige brander?
/f/image/4M1a5TwRs3xg66ryWC0kCNY8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J1ztSQ09zk7KC2u0TIC1BSQg.png?f=fotoalbum_large)
De maximale temperatuur heb ik ingesteld op 35 graden (rendabele temperatuur voor een LT warmtepomp):
/f/image/YAGxD2DuUSdv82XLZyESb3V1.png?f=fotoalbum_large)
Als je brander op z'n laagste stand staat en je flow is wat aan de lage kant dan gaat toch die warmte in dat water zitten.Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:05:
Ik heb een Viessmann Vitodens 222-F (handleiding - coderingen verwarming vanaf p. 81) die ik wil instellen op max 35 graden, zodat ik te weten kan komen of mijn woning geschikt is voor een lagetemperatuur warmtepomp, maar hij blijft regelmatig boven de 40 graden gaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je eens proberen om werkelijk alle radiatoren open te zetten en kijken of het dan lukt.
Maar zo'n Vitodens kan eigenlijk heel erg ver terug moduleren toch? 4,8 zie ik net.
Je kunt de ketel hierop blokkeren, water naar 65 graden. En kijken of je het met 4.8 kW nog warm krijgt. De ultieme test.
[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 18-11-2021 12:46 ]
Installateur plaatst ketel, wil zijn factuur betaald zien en weg.hneel schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:15:
[Afbeelding]
95% van de klanten heeft geen idee dat een ketel die op 70-80 graden draait een minder goed rendement heeft.
De ketel op de grens gaan afstellen kost extra tijd, en er is een risico dat die man een paar weken later terug mag komen "want het is hier overal net iets te koud, en die vorige ketel had dat niet".
De hele achtergrond uitleggen is dan te moeilijk, en kost tijd die niet vergoed wordt.
Fabrikanten bieden bv weersafhankelijke regelingen aan, die vangen dat perfect op, maar blijkbaar is dat in Nederland een zeldzaamheid omdat jullie gewend zijn aan ketels van 2000€.
In België is dat meer dan het dubbele, maar ik heb wel de indruk dat er betere ketels geplaatst worden.
Verwijderd
Beneden staan alle radiatoren open, boven gebruiken we nooit radiatoren. In de manual zie ik niet meteen een optie om het vermogen te verlagen.Seafarer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:41:
[...]
Als je brander op z'n laagste stand staat en je flow is wat aan de lage kant dan gaat toch die warmte in dat water zitten.
Kun je eens proberen om werkelijk alle radiatoren open te zetten en kijken of het dan lukt.
Maar zo'n Vitodens kan eigenlijk heel erg ver terug moduleren toch? 4,8 zie ik net.
Je kunt de ketel hierop blokkeren, water naar 65 graden. En kijken of je het met 4.8 kW nog warm krijgt. De ultieme test.
Anders kan ik de stooklijn nog verlagen? Ik vrees dan wel dat hij door de kamerinvloedfactor toch naar omhoog gaat compenseren.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2021 13:09 ]
Hallo,
Ik ben geen kenner zoals sommigen in dit forum, maar heb wel interesse in het tunen van mijn ketel.
Ik heb geprobeerd er het e.a. over te lezen, maar het duizelt mij een beetje.
Ik bezit een Rehema Calenta ACE 28c CW4. Verder hebben we beneden vloerverwarming als hoofdverwarming. (we hebben beneden ook 2 radiatoren, die we normaal niet gebruiken). Op de eerste verdieping hebben we ook radiatoren. De meeste van die radiatoren staan meestal uit. Een aantal worden af en toe gebruikt.
De thermostaat is de ETWIST, hetgeen een modulerende thermostaat is.
De maximale aanvoertemperatuur van mijn ketel staat op 80 graden. Althans wanneer ik de handleiding goed heb begrepen. De parameter met code CP000 ('instelpunt maximale aanvoertemperatuur groep') staat op 80.
Beneden hebben we een verdeler voor de vloerverwarming, met een thermostaat die net voor de 40 graden staat, dus 38/39 graden. Daarachter zit een slimme pomp, die uitschakelt wanneer de aanvoer-temperatuur onder een bepaalde waarde komt).
Wanneer de ketel hoger verwarmt dan wat de vloerverwarming nodig heeft en er bijgemengd wordt, dan is dit niet efficient. Dit kan ik volgen.
De ketel is modulerend en de thermostaat (etwist) kan dit blijkbaar aansturen via het Opentherm protocol,
We zetten de ketel 's-nachts vaak op 18 en op de dag op 19,5 of 20. Dus de verwarming hoeft normaal niet heel veel bij te verwarmen. De temperatuur zal geleidelijk verhoogd worden en de ketel zal niet meteen op maximale temperatuur verwarmen....neem ik aan
Mijn vraag is, is het ondanks dat de ketel/thermostaat moduleert, toch zinvol om de maximale aaanvoertemperatuur te verlagen? En is dit inderdaad de CP000 waarde die ik dan moet aanpassen in CIRCA-submenu van de Calenta? Wat zou dan een goede waarde zijn?
Ik heb begrepen dat de thermostaat van de vloerverwarming ergens tussen de 30 en de 40 graden moet staan. Wat denken jullie van mijn huidige waarde (+/- 39). Lager is beter wat betreft gasverbruik, zo begrijp ik. Maar e.a. moet afgewogen worden met comfort...zo neem ik aan?
De aanvoertemperatuur aanpassing zou een optie zijn. Zijn er voor mijn ketel nog andere instellingen die mogelijk positief zijn, voor wat betreft gasverbruik? Ik ben wel een beetje huiverig om dingen aan te passen die ik niet geheel begrijp, maar wil wel mijn best doen om zo efficient mogelijk te stoken.
Ik heb 2 foto's toegevoegd van de verdeler etc van de vloerverwarming
:strip_exif()/f/image/fR7tWj3l3yt7jIkphLo7uveT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XRpFZcGwTi0jysorkMOqBXLN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij voorbaat dank voor jullie meedenken/tips.
demonk
Ik ben geen kenner zoals sommigen in dit forum, maar heb wel interesse in het tunen van mijn ketel.
Ik bezit een Rehema Calenta ACE 28c CW4. Verder hebben we beneden vloerverwarming als hoofdverwarming. (we hebben beneden ook 2 radiatoren, die we normaal niet gebruiken). Op de eerste verdieping hebben we ook radiatoren. De meeste van die radiatoren staan meestal uit. Een aantal worden af en toe gebruikt.
De maximale aanvoertemperatuur van mijn ketel staat op 80 graden. Althans wanneer ik de handleiding goed heb begrepen. De parameter met code CP000 ('instelpunt maximale aanvoertemperatuur groep') staat op 80.
Beneden hebben we een verdeler voor de vloerverwarming, met een thermostaat die net voor de 40 graden staat, dus 38/39 graden. Daarachter zit een slimme pomp, die uitschakelt wanneer de aanvoer-temperatuur onder een bepaalde waarde komt).
Wanneer de ketel hoger verwarmt dan wat de vloerverwarming nodig heeft en er bijgemengd wordt, dan is dit niet efficient. Dit kan ik volgen.
De ketel is modulerend en de thermostaat (etwist) kan dit blijkbaar aansturen via het Opentherm protocol,
We zetten de ketel 's-nachts vaak op 18 en op de dag op 19,5 of 20. Dus de verwarming hoeft normaal niet heel veel bij te verwarmen. De temperatuur zal geleidelijk verhoogd worden en de ketel zal niet meteen op maximale temperatuur verwarmen....neem ik aan
Mijn vraag is, is het ondanks dat de ketel/thermostaat moduleert, toch zinvol om de maximale aaanvoertemperatuur te verlagen? En is dit inderdaad de CP000 waarde die ik dan moet aanpassen in CIRCA-submenu van de Calenta? Wat zou dan een goede waarde zijn?
Ik heb begrepen dat de thermostaat van de vloerverwarming ergens tussen de 30 en de 40 graden moet staan. Wat denken jullie van mijn huidige waarde (+/- 39). Lager is beter wat betreft gasverbruik, zo begrijp ik. Maar e.a. moet afgewogen worden met comfort...zo neem ik aan?
De aanvoertemperatuur aanpassing zou een optie zijn. Zijn er voor mijn ketel nog andere instellingen die mogelijk positief zijn, voor wat betreft gasverbruik? Ik ben wel een beetje huiverig om dingen aan te passen die ik niet geheel begrijp, maar wil wel mijn best doen om zo efficient mogelijk te stoken.
:strip_exif()/f/image/fR7tWj3l3yt7jIkphLo7uveT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XRpFZcGwTi0jysorkMOqBXLN.jpg?f=fotoalbum_large)
demonk
[ Voor 14% gewijzigd door demonk op 18-11-2021 17:23 ]
pagina 33 onderaan.Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:07:
[...]
Beneden staan alle radiatoren open, boven gebruiken we nooit radiatoren. In de manual zie ik niet meteen een optie om het vermogen te verlagen.
Anders kan ik de stooklijn nog verlagen? Ik vrees dan wel dat hij door de kamerinvloedfactor toch naar omhoog gaat compenseren.
[Afbeelding]
Maar als het huis goed geisoleerd is zou de buitentemperatuur toch nauwelijks van invloed moeten zijn?Tommie12 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:55:
Fabrikanten bieden bv weersafhankelijke regelingen aan, die vangen dat perfect op, maar blijkbaar is dat in Nederland een zeldzaamheid omdat jullie gewend zijn aan ketels van 2000€.
In België is dat meer dan het dubbele, maar ik heb wel de indruk dat er betere ketels geplaatst worden.
Waarom er in Belgie duurdere ketels gebruikt worden? Misschien dat de huizen daar gemiddeld een stuk groter zijn? Of vaker vrijstaand?
Mijn vvw ( 2 kleine kringen ) is gekoppeld aan mijn cv installatie van radiatoren ..wanneer de thermostaat van de vvw afspringt sluit de honeywell servomotor en laat de vv ketel geen warm water meerdezonnebril schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:49:
[...]
Even snel: Proportioneel gebruik je als elke zone telkens "afgesloten" kan worden door bijvoorbeeld een zoneregeling, waardoor de druk over alle andere nog open kranen telkens anders wordt.
Door ..
Ik heb momenteel constante druk staan .. ik kan beter proportionele druk nemen dan als in het goed begrijp ?
[ Voor 4% gewijzigd door Rutjeee op 18-11-2021 18:58 ]
Ik zit met hetzelfde probleem. Enige weken geleden is er vloerverwarming aangelegd. Mijn Nefit trendline cv ketel gaat sindsdien om de 10 a 15 minuten in wachtstand / code 265 of 202. Op aanraden van de vloerverwarming monteur heb ik allerlei dingen geprobeerd. Vermogen naar minimum waarde 7 kw gezet , aanvoer temperatuur eerst omlaag naar 60 graden, nu weer naar 75 graden. Regeling naar weersafhankelijk gezet. Meerdere radiatoren open gezet ( op begane grond twee in de bijkeuken methermostaatknop) in de badkamer 1 zonder thermostaatknop. Er is geen bypass omdat de badkamer radiator altijd open staat.
Helaas heeft dit allemaal weinig uitgehaald.
Zou een bypass monteren iets uit kunnen maken ?
Welke in en uit temperaturen heb je op deze badkamer radiator?benolski schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:13:
Ik zit met hetzelfde probleem. Enige weken geleden is er vloerverwarming aangelegd. Mijn Nefit trendline cv ketel gaat sindsdien om de 10 a 15 minuten in wachtstand / code 265 of 202. Op aanraden van de vloerverwarming monteur heb ik allerlei dingen geprobeerd. Vermogen naar minimum waarde 7 kw gezet , aanvoer temperatuur eerst omlaag naar 60 graden, nu weer naar 75 graden. Regeling naar weersafhankelijk gezet. Meerdere radiatoren open gezet ( op begane grond twee in de bijkeuken methermostaatknop) in de badkamer 1 zonder thermostaatknop. Er is geen bypass omdat de badkamer radiator altijd open staat.
Als ze allebei gelijk zijn is dat waarschijnlijk je probleem. Je retour water komt te snel te heet terug bij de ketel.
Even meten als de ketel staat te stoken.
Ik heb aan de hand van deze video mijn Calenta afgesteld, heb alleen vloerverwarming en hierdoor de temperaturen wel lager gezet dan in de video: YouTube: Tips & Trucs #41 Hoe stel je zelf een Remeha Calenta 40c in...👍demonk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:15:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
demonk
Zou ik niet doen aanvoer zo laag, dat kan leiden tot pendelen.
Bij vloerverwarming heb je toch een koude retour waardoor de kans dat je hoog temperatuur aanvoer hebt heel beperkt is.
Bij vloerverwarming heb je toch een koude retour waardoor de kans dat je hoog temperatuur aanvoer hebt heel beperkt is.
There I fxed that for you.leonbong schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:40:
Zou ik niet doen aanvoer zo laag, dat kan leiden tot pendelen.
Bij vloerverwarming heb je toch een koude retour waardoor de kans dat je hoog temperatuur aanvoer retour hebt heel beperkt is.
Tenminste ik neem aan dat je stelt dat bij vloerverwarming de kans op een hoge retour temperatuur bij de ketel heel beperkt is.
Ik denk dat het streepje er toch vanaf moet . Als de retour laag is en de flow goed hoog dan blijft de aanvoer laag.
Of door gebrek aan vermogen of de ketel regelt terug op max delta t.
[ Voor 15% gewijzigd door Seafarer op 19-11-2021 11:01 ]
@Bommes
Nee dat bedoelde ik niet.
Matthijs heeft ze ketel comform John Visser afgesteld, dat betekent meestal een minimaal vermogen en laag toerental pomp voor vloerverwarming-verdelers met pomp.
Dan heeft het geen zin om de aanvoer te beperken, want door het lage vermogen en koude retour, wordt de aanvoer in bedrijf toch nooit heet. Daarvoor is het vermogen te beperkt.
Echter bij Remeha kan nog wel eens nuttig zijn om de aanvoer niet teveel te beperken omdat deze ketel opstart met relatief hoog vermogen om de vlam stabiel te krijgen en daarna in vermogen omlaag gaat.
Als je de aanvoertemperatuur dan te veel is beperkt dan kan je max-aanvoertemperatuur in opstartcyclus al kunnen bereiken en daarop zal de ketel dan abrupt stoppen.
Dan heb je dus pendelen gecreëerd.
Nee dat bedoelde ik niet.
Matthijs heeft ze ketel comform John Visser afgesteld, dat betekent meestal een minimaal vermogen en laag toerental pomp voor vloerverwarming-verdelers met pomp.
Dan heeft het geen zin om de aanvoer te beperken, want door het lage vermogen en koude retour, wordt de aanvoer in bedrijf toch nooit heet. Daarvoor is het vermogen te beperkt.
Echter bij Remeha kan nog wel eens nuttig zijn om de aanvoer niet teveel te beperken omdat deze ketel opstart met relatief hoog vermogen om de vlam stabiel te krijgen en daarna in vermogen omlaag gaat.
Als je de aanvoertemperatuur dan te veel is beperkt dan kan je max-aanvoertemperatuur in opstartcyclus al kunnen bereiken en daarop zal de ketel dan abrupt stoppen.
Dan heb je dus pendelen gecreëerd.
Als ik je verhaal goed begrijp, dan sluit de servomotor de aanvoer voor de complete vv, in plaats van per vv groep. Dan is constant gewoon prima. Ik heb het ooit eens aan Wilo gevraagd, dit was het (ingekorte) antwoord:Rutjeee schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:39:
[...]
Mijn vvw ( 2 kleine kringen ) is gekoppeld aan mijn cv installatie van radiatoren ..wanneer de thermostaat van de vvw afspringt sluit de honeywell servomotor en laat de vv ketel geen warm water meer
Door ..
Ik heb momenteel constante druk staan .. ik kan beter proportionele druk nemen dan als in het goed begrijp ?
Goedemorgen, in meer dan 90 procent van de gevallen is verschildruk constant de beste optie
Alleen als na de pomp een thermostaatventiel zit, dan is verschildruk variabel een betere keuze
Δ p-c ofwel verschildruk constant, op de meeste pompen is deze stand te herkennen aan de horizontale grafiek, het symbool van de vloerverwarmingsleiding of een symbool van een handje. De regeling houdt de ingestelde opvoerhoogte constant onafhankelijk van het getransporteerde debiet.
Ik kan mijn Remeha Tzerra Ace CV niet instellen op een bepaalde (vaste) aanvoertemperatuur. Ik gebruik namelijk het OpenTherm (icm Remeha RBUS) protocol, wellicht is het bij aan/uit wel mogelijk? Ik heb inderdaad ook een minimale en maximale instelling m.b.t. de pompsnelheid. Op dit moment heb ik deze op minimaal 30 en maximaal 70 staan. Dit geeft (gek genoeg) een "default" pompsnelheid van 42 als de CV zijn werk doet op minimale belasting. Dit is af te lezen tijdens CV bedrijf. Max aanvoer temperatuur staat op 80. Deze wordt echter bij lange na niet gehaald.KoningPaulus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:10:
[...]
Helder, dank.
[...]
Ik laat het weten. Gaat even een paar dagen duren natuurlijk om het qua comfort te ondervinden en te kijken wat het met mn verbruik doet. Hij is sinds 0800 vanochtend van 18,4 naar 1030h 19 gegaan in ieder geval (in de woonkamer, waar ook de Honeywell Round thermostaat hangt). De kamers boven (thuiswerken) zijn ook een stuk warmer geworden tov voorheen. Even aanzien of ik die nog verder dicht moet draaien als ik deze instellingen aanhoudt.
Heb jij je aanvoertemperatuur op de ketel ingesteld op 50?
En als je het hebt over de pompsnelheid, heb je het dan over de minimale of maximale? (In mijn geval heb ik Pompsnelheid (c.) en Pompsnelheid (3.) bijvoorbeeld)
Edit: hij is 'doorgeschoten' naar 19,5 in de woonkamer. (Dat gebeurde eerder niet, klein detail). Boven wordt daardoor dus iig niet meer verwarmd vandaag.
Het is voor mij een hele puzzel, omdat een te hoge pompsnelheid te horen is in de radiatoren (ook al staan ze dicht), dit is vooral 's nachts vervelend (can't unhear the noise...
Ik zie met de huidige pompsnelheid dat de CV water aanvoert van 50-55 graden.
------------------------------
Toevoeging:
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet goed begrijp hoe mijn CV (Tzerra Ace CW5) zichzelf nu regelt i.c.m. de evoHome thermostaat. Tijdens het verwarmen van de vloer brandt mijn CV eigenlijk nooit langer dan 3 a 4 minuten tussen de 50 en 60 graden. De max ingestelde temperatuur van 80gr. op de CV is dan nog lang niet bereikt. Toch slaat de CV dan af om na circa 6 minuten weer te beginnen. Wat mij dan nog het meeste verbaasd, is dat de retour temperatuur eigenlijk nooit oploopt, deze is altijd tussen de 24 en 25 graden
Dit gedrag gebeurt bij het constant houden van de temperatuur, maar ook wanneer ik de temperatuur eens een paar graden laat zakken zodat er een langere run nodig zou zijn om e.e.a. weer op temperatuur te krijgen. Opwarmen van de woonkamer duurt dan ook echt heel erg lang, soms wel 3 uur per graad (en het is nog niet eens echt koud buiten). Daarom heb ik nu de vloer 24/7 op dezelfde temperatuur staan.
Standaard staat er naast de VV een gang radiator en een badkamer radiator open (normale knoppen, wel ingeregeld middels eclipse). Opmerkelijk is wel dat als ik dan een van de slaapkamers mee ga verwarmen (ingeregelde radiator met HR92 knop) dan worden de runs wel langer. De temperatuur blijft echter tussen de 50 en 60 graden, waardoor de radiatoren de kamers niet snel warm krijgen. Ik zie ook geen mogelijkheid om die temperatuur iets op te krikken...
Kortom, ik heb er veel tijd in gestoken (over de jaren heen) maar ik snap de regeling eigenlijk nog steeds niet. @leonbong heb jij hier wellicht ideeën over? Jij weet naast CV systemen ook veel van het evoHome systeem
[ Voor 31% gewijzigd door dezonnebril op 19-11-2021 11:45 . Reden: vraag toegevoegd ]
Bedankt voor je reactie.vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:26:
[...]
Nee, ik gebruik de OTGW (Opentherm Gateway) zie ook dit topic:
[OTGW] OpenTherm gateway
Had volgens mij wel eens gelezen over een intergas module, maar die schenen nogal prijzig te zijn en alleen verkrijgbaar voor professionals. Maar heb me daar uiteindelijk niet echt in verdiept.
Ik ga me er eens in verdiepen wat handig is en waar je meer mee kunt.
Het mooiste zou zijn dat je ook de instellingen kunt aanpassen via de module.
Die originele Intergas modules zijn inderdaad wel prijzig.
Ook omdat ik hem dan alleen voor het uitlezen zou gebruiken.
Mmmm bedankt voor jullie reacties!!!
De video noemt nog allerlei andere waardes.. Ik dacht alleen de aanvoer temperatuur te veranderen naar 60 bijvoorbeeld. Maar schijnbaar zijn er nog andere waardes....het vermogen van de ketel en de waarden waartussen de pomp moduleert. Ik ben een beetje huiverig om die dan te veranderen...omdat ik de werking niet geheel snap of begrijp wat de gevolgen kunnen zijn. En in de media wordt vooral de aanvoer temperatuur benoemd. Maar dat is wellicht minder belangrijk bij modulerende ketels/thermostaat. Het zelfde bedacht ik voor de pomp ..die moduleert...maar de waardes waartussen kunnen aangepast en het vermogen of toerental van de ketel kan aangepast.. enfin het wordt wel ingewikkeld
voor een simpele ziel als ik. Het liefste zou ik weten of ik de aanvoer moet moet beperken van 80 naar 60 bijvoorbeeld of anders wat een andere belangrijke parameter is in combinatie met vloerverwarming. Zonder dat alle parameter aangepast worden en zonder dat ik risico's loop, zoals het genoemde peddelen(aan/uitgaan) van de ketel.
De video noemt nog allerlei andere waardes.. Ik dacht alleen de aanvoer temperatuur te veranderen naar 60 bijvoorbeeld. Maar schijnbaar zijn er nog andere waardes....het vermogen van de ketel en de waarden waartussen de pomp moduleert. Ik ben een beetje huiverig om die dan te veranderen...omdat ik de werking niet geheel snap of begrijp wat de gevolgen kunnen zijn. En in de media wordt vooral de aanvoer temperatuur benoemd. Maar dat is wellicht minder belangrijk bij modulerende ketels/thermostaat. Het zelfde bedacht ik voor de pomp ..die moduleert...maar de waardes waartussen kunnen aangepast en het vermogen of toerental van de ketel kan aangepast.. enfin het wordt wel ingewikkeld
voor een simpele ziel als ik. Het liefste zou ik weten of ik de aanvoer moet moet beperken van 80 naar 60 bijvoorbeeld of anders wat een andere belangrijke parameter is in combinatie met vloerverwarming. Zonder dat alle parameter aangepast worden en zonder dat ik risico's loop, zoals het genoemde peddelen(aan/uitgaan) van de ketel.
Ik ben er ook niet geweldig in thuis, maar veel gelezen, en je kan weinig kwaad doen als je enkel die genoemde instellingen aanpast. Hoe je het pendelen opmerkt zonder met een tuinstoel naast de CV ketel te gaan zitten, geen idee. Ik kijk af en toe op m'n thermostaat of die gaat branden. Voor alsnog lijken de minimale instellingen hier prima een relatief groot, maar goed geïsoleerd, huis.demonk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:18:
Doen dan alleen het vermogen, voor veel huizen is 10kW zat.demonk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:18:
Probeer dat dan.
Als je dan geen klachten hebt van suizende leidingen of een heel hete retourtemperatuur (wens <50 graden) dan is het wel goed.
Verwijderd
Dat ding is helemaal niet te regelen. Ik heb het vermogen op het minimum gezet (5%), WAR ingeschakeld met stooklijn 0.7 en een maximale temperatuurgrens van 35 graden, en toch heb ik soms nog een keteltemperatuur van 40 graden, wat enkel vanaf een buitentemperatuur van -10 graden zou mogen gebeuren... Dat ding doet gewoon altijd zijn zin... (nee, ik verwar niet met SWW, want dat was op dat ogenblik 44 graden).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2021 18:26 ]
Maar er komt een punt dat je misschien wel een lage watertemperatuur wil, maar dat het min-vermogen dusdanig is dat je er overheen gaat.
Je kan op veel ketels vanalles instellen maar er zijn natuurlijk technische limieten vanuit de hardware.
Ik kan in mijn auto 250km/uur op de cruisecontrol instellen maar mijn auto kan toch echter maar Max 210.
Je kan op veel ketels vanalles instellen maar er zijn natuurlijk technische limieten vanuit de hardware.
Ik kan in mijn auto 250km/uur op de cruisecontrol instellen maar mijn auto kan toch echter maar Max 210.
[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 19-11-2021 18:31 ]
Verwijderd
Daarnet was de keteltemperatuur 57 graden, maar hadden mijn radiatoren bijna koud, blijkbaar is die keteltemperatuur dan toch iets anders. Ik kan enkel die temperatuur en de warm watertemperatuur zien. Ik heb wel al gemerkt dat mijn radiatoren bijna 50 graden werden (50 graden = pijngrens), maar dat was voor ik het vermogen verlaagde. Ik zal het verder monitoren.leonbong schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:28:
Maar er komt een punt dat je misschien wel een lage watertemperatuur wil, maar dat het min-vermogen dusdanig is dat je er overheen gaat.
Dan vermoed ik toch dat de flow nogal laag is….Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:51:
[...]
Daarnet was de keteltemperatuur 57 graden, maar hadden mijn radiatoren bijna koud, blijkbaar is die keteltemperatuur dan toch iets anders. Ik kan enkel die temperatuur en de warm watertemperatuur zien. Ik heb wel al gemerkt dat mijn radiatoren bijna 50 graden werden (50 graden = pijngrens), maar dat was voor ik het vermogen verlaagde. Ik zal het verder monitoren.
Allen,
Ik hoop graag wat wat advies te krijgen over het volgende.
Ik sta op het punt om een evohome set aan te schaffen en wil ook graag de CV installatie gaan tunen. Volgens mij is deze installatie nooit getuned en heb onze installateur hier de afgelopen 14 jaar ook nooit over gehoord.
Intussen heb ik behoorlijk wat informatie doorgelezen en heb wel nog wat vragen oa over wat ik nu het beste kan doen qua statisch inregelbare of dynamisch inregelbare kranen (wel of niet en voor alle radiatoren of niet).
Momenteel hebben we 14 radiatoren, waarvan een jaga minicanal hybrid convector put (met een batterij ventilatoren) en sinds een maand een Remeha Tzerra ACE 39C.
Vier hebben een aan uit knop, de rest een thermostatisch knop. De vier met een aan uit zijn in de woonkamer waar ook de thermostaat hangt, en een hiervan is de convectorput.
De vier in de woonkamer zijn redelijk nieuw en hebben ook een onderblok waar je kan afsluiten/knijpen, en van de overige 10 zijn er drie die ook een onderblok hebben, de andere 7 hebben alleen een kraan en geen onderblok.
Vorige maand toen de nieuwe CV ketel geïnstalleerd werd heb ik de installateur ook niet gehoord over inregelen.
Op basis wat ik gelezen heb lijkt het mij verstandig om ook dan meteen alle kranen te vervangen door dynamic valve kranen zodat dat inregelen dynamisch kan gebeuren.
Ik lees echter ook wel wat meningen die niet zo'n voorstander zijn van dynamic valve kranen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook waarom ik dit wel of niet zou doen.
Het vervangen van 14 kranen is natuurlijk wel even slikken qua werk en kosten maar begrijp dat de kosten er na een paar jaar al er uit haalt.
Kan iemand ook bevestigen dat het inderdaad niet mogelijk is alleen het binnenwerk te vervangen als je een dynamic valve wilt hebben maar dat de hele kraan vervangen moet worden.
En mbt de convector put specifiek zouden jullie in de convector put wel of niet een dynamic valve kraan plaatsen en waarom wel niet ? Vraag dit omdat dit model relatief klein is maar behoorlijk wat capaciteit heeft door de enorme batterij ventilatoren. Is er een reden om op de put specifiek geen dynamic valve op aan te sluiten.
En wat moet ik me precies voorstellen bij een "bypass" , begrijp waarvoor dit is, maar begrijp niet helemaal waar en hoe je deze bypass precies het beste kan maken.
Ik hoor heel graag jullie advies.
Ik hoop graag wat wat advies te krijgen over het volgende.
Ik sta op het punt om een evohome set aan te schaffen en wil ook graag de CV installatie gaan tunen. Volgens mij is deze installatie nooit getuned en heb onze installateur hier de afgelopen 14 jaar ook nooit over gehoord.
Intussen heb ik behoorlijk wat informatie doorgelezen en heb wel nog wat vragen oa over wat ik nu het beste kan doen qua statisch inregelbare of dynamisch inregelbare kranen (wel of niet en voor alle radiatoren of niet).
Momenteel hebben we 14 radiatoren, waarvan een jaga minicanal hybrid convector put (met een batterij ventilatoren) en sinds een maand een Remeha Tzerra ACE 39C.
Vier hebben een aan uit knop, de rest een thermostatisch knop. De vier met een aan uit zijn in de woonkamer waar ook de thermostaat hangt, en een hiervan is de convectorput.
De vier in de woonkamer zijn redelijk nieuw en hebben ook een onderblok waar je kan afsluiten/knijpen, en van de overige 10 zijn er drie die ook een onderblok hebben, de andere 7 hebben alleen een kraan en geen onderblok.
Vorige maand toen de nieuwe CV ketel geïnstalleerd werd heb ik de installateur ook niet gehoord over inregelen.
Op basis wat ik gelezen heb lijkt het mij verstandig om ook dan meteen alle kranen te vervangen door dynamic valve kranen zodat dat inregelen dynamisch kan gebeuren.
Ik lees echter ook wel wat meningen die niet zo'n voorstander zijn van dynamic valve kranen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook waarom ik dit wel of niet zou doen.
Het vervangen van 14 kranen is natuurlijk wel even slikken qua werk en kosten maar begrijp dat de kosten er na een paar jaar al er uit haalt.
Kan iemand ook bevestigen dat het inderdaad niet mogelijk is alleen het binnenwerk te vervangen als je een dynamic valve wilt hebben maar dat de hele kraan vervangen moet worden.
En mbt de convector put specifiek zouden jullie in de convector put wel of niet een dynamic valve kraan plaatsen en waarom wel niet ? Vraag dit omdat dit model relatief klein is maar behoorlijk wat capaciteit heeft door de enorme batterij ventilatoren. Is er een reden om op de put specifiek geen dynamic valve op aan te sluiten.
En wat moet ik me precies voorstellen bij een "bypass" , begrijp waarvoor dit is, maar begrijp niet helemaal waar en hoe je deze bypass precies het beste kan maken.
Ik hoor heel graag jullie advies.
[ Voor 7% gewijzigd door os12345 op 20-11-2021 13:57 ]
Ik ook niet maar een bypass is dan de beste oplossing van de opties die er staan.
@pascalwinters draai de thermostaatknop er even vanaf en maak een foto van de kopse kant van de voorkant van de knop(zijkant radiator) wellicht is het binnenwerk dubbel instelbaar.
Thermostaat knop draainje eraf door de geribbelde ring op foto 1 los te draaien (water kan er gewoon op blijven trouwens dat is geen probleem
Thermostaat knop draainje eraf door de geribbelde ring op foto 1 los te draaien (water kan er gewoon op blijven trouwens dat is geen probleem
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
@pascalwinters Je onderste foto is van het voetventiel. Aan de linkerkant kan je het afdekkapje eraf draaien. Dan komt er een imbus zichtbaar. Daar kan je de maximale doorvoer van de radiator mee inregelen.
@Stillekracht weet je dat zeker? Ik twijfel of het geen afsluiter is (ik verwacht nl dat dit een afsluiter is voor zowel aan als afvoer) maar ik kan het mis hebben
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
@Stillekracht Dank je wel. En hoe ga ik dan te werk? Hoe weet ik hoe ver ik hem moet open/dicht draaien?
@pascalwinters wat je hebt is een dubbel instelbare kraan wat goed is, hiermee kun je instellen (getallen op het binnenwerk) hoeveel volume stroming je wilt hebben over de radiator.
Je moet alleen even uitzoeken hoeveel volume je wilt hebben en welke instelling voor jouw binnenwerk hierbij hoort. Ik kan je zo niet zeggen welke waardes hierbij horen, omdat dit vaak in de instructie/handleiding staat maar wellicht herkent iemand het binnenwerk en kan je hiermee helpen
Je moet alleen even uitzoeken hoeveel volume je wilt hebben en welke instelling voor jouw binnenwerk hierbij hoort. Ik kan je zo niet zeggen welke waardes hierbij horen, omdat dit vaak in de instructie/handleiding staat maar wellicht herkent iemand het binnenwerk en kan je hiermee helpen
Vraag over vloerverwarming verdeler en vermogen. Situatie:
- Intergas HRE
- Vloerverwarming
- PVC Vloer
- Lyric T6 opentherm thermostaat
Dit is mijn verdeler::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HTSWszClqGmD496QQWW1on6Y.jpg?f=user_large)
Nu schijnt dit een HTV verdeler te zijn:
"hoge-temperatuursysteem: 70-90°C aanvoer (primair) / 40°C retour (primair)"
Standaard stond de pomp op CP1 "Het werkpunt van de pomp zal naar boven of beneden verschuiven op de laagste constante-druk curve, zie afb. 13, naar gelang de warmte vraag. De opvoerhoogte (druk) wordt constant gehouden, onafhankelijk van de warmtevraag."
Mijn vragen:
1. Kan ik wel water van 40 a 50 graden aanbieden? of is het verstandiger tot 70/80 aan te bieden? (De Thermostaat zorgt nl voor dat de water temperatuur laag is)
2. Zou ik de instellingen van de pomp moeten aanpassen ivm lagere temperatuur aanvoer?
- Intergas HRE
- Vloerverwarming
- PVC Vloer
- Lyric T6 opentherm thermostaat
Dit is mijn verdeler:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HTSWszClqGmD496QQWW1on6Y.jpg?f=user_large)
Nu schijnt dit een HTV verdeler te zijn:
"hoge-temperatuursysteem: 70-90°C aanvoer (primair) / 40°C retour (primair)"
Standaard stond de pomp op CP1 "Het werkpunt van de pomp zal naar boven of beneden verschuiven op de laagste constante-druk curve, zie afb. 13, naar gelang de warmte vraag. De opvoerhoogte (druk) wordt constant gehouden, onafhankelijk van de warmtevraag."
Mijn vragen:
1. Kan ik wel water van 40 a 50 graden aanbieden? of is het verstandiger tot 70/80 aan te bieden? (De Thermostaat zorgt nl voor dat de water temperatuur laag is)
2. Zou ik de instellingen van de pomp moeten aanpassen ivm lagere temperatuur aanvoer?
S.J.
Ik merk toch wel dat mijn intergas hre behoorlijk pendelt, alles minimaal vermogen en pomp op 25%
Aanvoer temp 45 graden maar ook op 70 graden geprobeerd. met 70 graden ingesteld blijft de Keter alleen langer branden uiteraard maar start toch weer opnieuw.
Uiteraard heeft het alles te maken met mijn wens om de vloerverwarming te knijpen op <19/20 graden max zodat deze niet mijn woonkamer zal verwarmen. ( deze warm ik op met een airco of houtkachel in de avond)
Alle overige radiatoren staan dicht op de badkamer na en sinds kort de zolder ( jonge dame vond het maar koud ;-(
Enigste wat ik nog niet heb aangepast is de antipendeltijd (Optie p) deze staat nu op 5 minuten en ik ga proberen wat er gebeur als ik deze op 15 minuten zetten
iemand nog suggesties.
Uiteindelijk wil ik naar een Tado systeem waarmee het misschien wat eenvoudiger is?
Aanvoer temp 45 graden maar ook op 70 graden geprobeerd. met 70 graden ingesteld blijft de Keter alleen langer branden uiteraard maar start toch weer opnieuw.
Uiteraard heeft het alles te maken met mijn wens om de vloerverwarming te knijpen op <19/20 graden max zodat deze niet mijn woonkamer zal verwarmen. ( deze warm ik op met een airco of houtkachel in de avond)
Alle overige radiatoren staan dicht op de badkamer na en sinds kort de zolder ( jonge dame vond het maar koud ;-(
Enigste wat ik nog niet heb aangepast is de antipendeltijd (Optie p) deze staat nu op 5 minuten en ik ga proberen wat er gebeur als ik deze op 15 minuten zetten
iemand nog suggesties.
Uiteindelijk wil ik naar een Tado systeem waarmee het misschien wat eenvoudiger is?
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Sadist.merlin1201 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:41:
Ik merk toch wel dat mijn intergas hre behoorlijk pendelt, alles minimaal vermogen en pomp op 25%
iemand nog suggesties.
Uiteindelijk wil ik naar een sado systeem waarmee het misschien wat eenvoudiger is?
@merlin1201 Meer ramen open zetten? Minder isolatie? Groter huis?
De kleinste Intergas HRE heeft een nominaal minimum vermogen van 6.2kW.
Heb je wel 6.2kW warmtevraag (lees: ~16m³ per dag) :-)
Zo nee... wat denk je dat de oplossing is voor het te grote minimum vermogen ?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
haha zag mijn spelfoutje net pas, moest even denken wat je bedoelde
Ik heb de HRE 36 wat idd een flinke is, ik had tijdens het plaatsen nog niet bedacht dat ik zou stoken met mijn airco, maar Vattenval bracht me op andere ideeën.Ronald schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:52:
@merlin1201 Meer ramen open zetten? Minder isolatie? Groter huis?
Keuze toen was dat we een regendouche gingen plaatsen en dan krijg je het advies om een HRE 36 te nemen.
Huis is van 1985 en isolatie is best goed.
Ik doe even een meting nu. Rechtsboven is de temp 55 en rechtsonder 50 graden? Moet ik nu de kraan omlaag draaien om de Delta T te verhogen?Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:30:
@pascalwinters wat je hebt is een dubbel instelbare kraan wat goed is, hiermee kun je instellen (getallen op het binnenwerk) hoeveel volume stroming je wilt hebben over de radiator.
Hij staat nu op stand 6, maximaal volgens mij.
En weet je ook welk merk kraan dit is?
En aan welke ring moet je draaien om in te stellen? De koperen ring of het zwarte plastic gedeelte?
[ Voor 7% gewijzigd door pascalwinters op 21-11-2021 11:55 ]
Delta t badkamer radiator?merlin1201 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:41:
iemand nog suggesties.
Zet pomp eens op 50% die warmte moet wel uit de ketel.
Maar wat verwacht je nu @Ronald zegt al dat je ketel minimaal 6,2kW is. Je vloer is zo ver geknepen dat daar (gesteld) nog 2 kW ingaat en 500 watt voor dat afdruiprek in de badkamer. Je ketel moet dus al aan/uit regelen om van 6,2 naar 2,5 kW te gaan. Als de flow dan ook nog laag is dan heb je pendelen.
Lijkt me handiger om een voeler in de vloerverwarming te bouwen en die de ketel aan/uit laat schakelen. Maar dan wel de vloerverwarmings pomp op 2.
jij had toch een hout cv ? De buffer daarvan gebruiken voor je cv.
Beter om even op de pijpen te meten. Zorg wel dat pomp en ketel aan staan tijdens meten.pascalwinters schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:22:
[...]
Ik doe even een meting nu. Rechtsboven is de temp 55 en rechtsonder 50 graden? Moet ik nu de kraan omlaag draaien om de Delta T te verhogen?
Hij staat nu op stand 6, maximaal volgens mij.
En inderdaad wat naar beneden draaien. Houd als basis aan: T aanvoer X 0.85 = T retour anders beperk je de flow teveel.
Had je de openings (eerste post ) gezien? Heel veel nuttige info.
@pascalwinters Wat ik begrijp uit het bericht van Fantastic_Fox kan je de doorstroming ook afstellen op jouw toevoer (waar je thermostaatknop normaal op zit). Hiervan ben ik niet op de hoogte, kan ik je niet mee helpen. Als je de specs van het binnenwerk kunt terugvinden kan je het daar wellicht vinden.
Zelf doe ik het op de voetventielen. Ik tel met hoeveel slagen het ventiel volledig open cq dicht gaat. Dan begin je bijvoorbeeld door hem half open te zetten. Dan stoken en meten wat op je radiator je aanvoertemperatuur is en wat je retourtemperatuur is. Afhankelijk of de deltaT voor jou goed is of niet stel je hem bij door verder open- of dicht te draaien. Dat is gewoon proberen, meten en de tijd er voor nemen.
Zelf doe ik het op de voetventielen. Ik tel met hoeveel slagen het ventiel volledig open cq dicht gaat. Dan begin je bijvoorbeeld door hem half open te zetten. Dan stoken en meten wat op je radiator je aanvoertemperatuur is en wat je retourtemperatuur is. Afhankelijk of de deltaT voor jou goed is of niet stel je hem bij door verder open- of dicht te draaien. Dat is gewoon proberen, meten en de tijd er voor nemen.
@merlin1201 Mijn bericht was bedoeld om je zelf na te laten denken... maar @Seafarer heeft hem even ingekopt.
Je gaat mogelijk bij -10 nog geen 6.2kW aan warmte nodig hebben... Dus alles wat warmer is kan de ketel alleen aanbieden door in deeltijd te stoken. Dat gaat geen thermostaat systeem of ketel instelling voor je oplossen. Gebruik van een extra buffer kun je hooguit runs iets mee verlengen... maar dat heeft met een CV maar beperkt waarde. De vloer zelf is al een hele dikke buffer waar rustig een handje kWh in gaat.
Daarom ben ik dus van mening dat modulerende thermostaten op een CV geen enkele waarde hebben...
Je gaat mogelijk bij -10 nog geen 6.2kW aan warmte nodig hebben... Dus alles wat warmer is kan de ketel alleen aanbieden door in deeltijd te stoken. Dat gaat geen thermostaat systeem of ketel instelling voor je oplossen. Gebruik van een extra buffer kun je hooguit runs iets mee verlengen... maar dat heeft met een CV maar beperkt waarde. De vloer zelf is al een hele dikke buffer waar rustig een handje kWh in gaat.
Daarom ben ik dus van mening dat modulerende thermostaten op een CV geen enkele waarde hebben...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Helaas.....weet ik niet zeker.Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:13:
@Stillekracht weet je dat zeker? Ik twijfel of het geen afsluiter is (ik verwacht nl dat dit een afsluiter is voor zowel aan als afvoer) maar ik kan het mis hebben
Ga ik idd eens proberen om de pomp wat hoger te zetten.Seafarer schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:33:
[...]
Delta t badkamer radiator?
Zet pomp eens op 50% die warmte moet wel uit de ketel.
Maar wat verwacht je nu @Ronald zegt al dat je ketel minimaal 6,2kW is. Je vloer is zo ver geknepen dat daar (gesteld) nog 2 kW ingaat en 500 watt voor dat afdruiprek in de badkamer. Je ketel moet dus al aan/uit regelen om van 6,2 naar 2,5 kW te gaan. Als de flow dan ook nog laag is dan heb je pendelen.
Lijkt me handiger om een voeler in de vloerverwarming te bouwen en die de ketel aan/uit laat schakelen. Maar dan wel de vloerverwarmings pomp op 2.
jij had toch een hout cv ? De buffer daarvan gebruiken voor je cv.
Ik heb een gewone houtkachel in de woonkamer, dus geen cv houtkachel.
Radiator erachter zetten.merlin1201 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:43:
[...]
Ga ik idd eens proberen om de pomp wat hoger te zetten.
Ik heb een gewone houtkachel in de woonkamer, dus geen cv houtkachel.
@pascalwinters meer delta t is dicht minder delta t is verder open zetten. Maar let even op dit betekend dus ook dat de stroming op andere radiatoren anders gaat zijn. Dus het zou kunnen dat er andere ruimtes minder warm worden als je hier de stroming gaat veranderen. Het is een gebalanceerd systeem je ketel pomp x liter per minuut en die wordt verdeeld over alle radiatoren. ga je deze radiator verhogen dan gaat er ergens ander minder stromen....
Je kunt idd wat @Seafarer zegt beter de thermostaat even flink omhoog zetten en dan meten op de aanvoer en retour buizen om te kijken.
Je kunt idd wat @Seafarer zegt beter de thermostaat even flink omhoog zetten en dan meten op de aanvoer en retour buizen om te kijken.
Het blijft voor de leek toch lastige materie om te begrijpen, maar goed ik begrijp dat het probleem nu ontstaat omdat ik de CV ga gebruiken enkel als wat bij warmen terwijl het systeem is bedoeld om mijn tussenwoning geheel van warmte te voorzien.Ronald schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:42:
@merlin1201 Mijn bericht was bedoeld om je zelf na te laten denken... maar @Seafarer heeft hem even ingekopt.
Het blijft in ieder geval voor mij een beetje experimenteren wat best leuk is, en het resultaat tot nu toe is dat ik inmiddels al behoorlijk wat minder gas hebt verstookt.
Jullie reacties worden in ieder geval gewaardeerd, ook de binnen koppertjes ;-)
@Fantastic_fox
Zoals ik hier al vermeld heb ik een meting gedaan:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69525514
Rechtsboven is de temp 55 en rechtsonder 50 graden?
Ik heb gevoel dat deze daarom wel verder dicht kan. Het hele systeem is nog nooit ingeregeld geweest, vandaar dat ik me hierin aan het verdiepen ben.
En ik denk dat als ik hier minder stroming heb, dat er dan meer naar de VV verdeler gaat. Want deze radiator is voor de hal.
Zoals ik hier al vermeld heb ik een meting gedaan:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69525514
Rechtsboven is de temp 55 en rechtsonder 50 graden?
Ik heb gevoel dat deze daarom wel verder dicht kan. Het hele systeem is nog nooit ingeregeld geweest, vandaar dat ik me hierin aan het verdiepen ben.
En ik denk dat als ik hier minder stroming heb, dat er dan meer naar de VV verdeler gaat. Want deze radiator is voor de hal.
Ik denk dat die conclusie juist is en je kunt het gewoon gerust proberen zolang je er maar voor zorgt dat er altijd wat circulatie is op het systeem anders gaat je ketel nl in storing.
Ik bedoel als je ermee gaat experimenteren en je hebt ergens anders een radiator open staan die zorgt dat de ketel stroming kwijt kan is het niet zo'n probleem en kun je even kijk hoe het comfor zich verdeeld.
Maar let wel even op ik zou echt op de buizen meten (tip neem een IR meter en plak er wat tape onder) op de blinkende koppelingen kun je vaak geen meting doen met IR.
Ik bedoel als je ermee gaat experimenteren en je hebt ergens anders een radiator open staan die zorgt dat de ketel stroming kwijt kan is het niet zo'n probleem en kun je even kijk hoe het comfor zich verdeeld.
Maar let wel even op ik zou echt op de buizen meten (tip neem een IR meter en plak er wat tape onder) op de blinkende koppelingen kun je vaak geen meting doen met IR.
@Fantastic_fox
Ik het nog eens meten op de buizen, nu alleen nog uitvogelen hoe deze kraan (pascalwinters in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III") te verstellen is en hoe te bepalen op welke stand.
Ik het nog eens meten op de buizen, nu alleen nog uitvogelen hoe deze kraan (pascalwinters in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III") te verstellen is en hoe te bepalen op welke stand.
Kun je hem niet met de hand naar 5draaien? En anders voorzichtig met een baco of tang proberen (ik weet even niet hoe stevig de zwarte kunststof is
Een regendouch kan ook prima op een CW3 ketel, werkt prima door de juiste kop te installeren(label z).merlin1201 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:20:
[...]
Ik heb de HRE 36 wat idd een flinke is, ik had tijdens het plaatsen nog niet bedacht dat ik zou stoken met mijn airco, maar Vattenval bracht me op andere ideeën.
Keuze toen was dat we een regendouche gingen plaatsen en dan krijg je het advies om een HRE 36 te nemen.
Huis is van 1985 en isolatie is best goed.
Een stortdouch is een zware ketel zoals de HRE 36 nodig.
Heb hier een slagje kleiner en ook die is veel te zwaar, want wat jij wil ben je maar 2 tot 3kw vermogen nodig, wil je minder pendelen hebben dan kun je kiezen voor een buffervat.
Wat je wel kan doen is de booster uitzetten en je maximaal vermogen helemaal begrenzen tot minimaal dit werkt in praktijk waardoor je ketel rustiger gaat starten.
Of anders je minimaal OT temperatuur omhoog zetten maar dan gaat je ketel nutteloos 70c water maken, ofwel dat pendelen kan je weinig tegen doen.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2021 13:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ah, ik dacht dat regen en stort douche hetzelfde was, maar ik heb idd de stort douche en had daar flink wat water voor nodig. Ik heb nog even gekeken maar de booster staat hier uit.mr_evil08 schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:02:
[...]
Een regendouch kan ook prima op een CW3 ketel, werkt prima door de juiste kop te installeren(label z).
Een stortdouch is een zware ketel zoals de HRE 36 nodig.
Heb hier een slagje kleiner en ook die is veel te zwaar, want wat jij wil ben je maar 2 tot 3kw vermogen nodig, wil je minder pendelen hebben dan kun je kiezen voor een buffervat.
Wat je wel kan doen is de booster uitzetten en je maximaal vermogen helemaal begrenzen tot minimaal dit werkt in praktijk waardoor je ketel rustiger gaat starten.
Of anders je minimaal OT temperatuur omhoog zetten maar dan gaat je ketel nutteloos 70c water maken, ofwel dat pendelen kan je weinig tegen doen.
Maar wat ik nu wel zie is dat hij minder pendelt omdat ik deze waarde op 15 minuten heb staan, en de temperatuur prima is, maar het is dan ook niet zo heel koud vandaag.
Ik heb hem kunnen verdraaien, is er een Delta T die wordt aanbevolen?Fantastic_fox schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:56:
Kun je hem niet met de hand naar 5draaien? En anders voorzichtig met een baco of tang proberen (ik weet even niet hoe stevig de zwarte kunststof is
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
:strip_exif()/f/image/dJdjfmUaWCrLqu716cKPi9wF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XKQzaPtX55tnV3bJEBPBJbdR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zaNy1hKNC7oiinefWiedJaOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AoOkMDfECFlgwqVaQRyHRZv4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4XVMQRIpbrDUXFpVAne3LY78.jpg?f=fotoalbum_large)