Ook ik ben op zoek naar hoe het zuinigst stoken met zo min mogelijk verbruik. Daarvoor heb ik de hele installatie al waterzijdig ingeregeld en heb ik de badkamer radiator vervangen van een T11 90 * 40 cm (573W) naar een grote joekel Jaga Tetra 2000 * 67 die 2240W geeft volgens specs bij 75/65/20 regime. Ruim overbemeten, maar met in gedachten een lage aanvoertemperatuur zou deze moeten voldoen (45/40/20 geeft 805W).
Mijn verdere installatie bestaat uit:
1. Intergas HReco 36
2. Vloerverwarming op de begane grond (4,11 KW bij 40/30/10 volgens de gegevens)
3. Radiatoren in de slaapkamers waarvan er 2 aanstaan ( T21, 737W volgens de gegevens).
4. Woning opgeleverd in december 2017, dus best aardig geisoleerd maar geen triple glas helaas.
Aangezien ik wat problemen heb/had met de temperatuur in de huiskamer, ben ik zelf aan het klussen gegaan en heb ik een module tussen de thermostaat en de CV in gehangen waardoor ik gegevens kan lezen maar ook de CV kan starten met een bepaalde watertemperatuur. Dus stoken zonder een fabrikant-thermostaat

.
Nu ben ik de laatste dagen aan het testen met de aanvoer temperatuur en met het max ingestelde vermogen. Daar komen wat mij betreft wel interessante dingen uit.
De test is iedere dag hetzelfde: Rond 6 uur 's-ochtends wil ik de badkamer warm hebben op 21 graden. Die moet warm blijven tot 08:00. Daarna mag die uit voor de rest van de dag. De CV springt overdag ook niet aan. De pomp capaciteit is ingesteld op min 40% en max 80%. Naar aanleiding van @
Seafarer heb ik het vermogen van de CV afgelopen nacht maar eens flink beperkt om te zien of dat nuttig is.
Uit mijn tests blijkt het volgende:
| CV vermogen | |
| Min | Max | Gevraagde temperatuur | start temperatuur | verbruik | Aantal metingen |
| 30% - 9.6KW | 60% - 19.2KW | 55 | 18.6 | 1,99 - 2,28 M3 | 8 |
| 25% - 8KW | 30% - 9.6KW | 55 | 18.6 | 2.83 M3 | 1 |
Op basis van deze weinige metingen kan ik, voor mijn huis, het volgende concluderen:
1. Puur kijkend naar het gasverbruik, is een beperking op vermogen voor
aleen opwarmen niet handig. Is namelijk duurder in verbruik.
2. Wanneer het vermogen extreem beperkt wordt, begint de ketel te stoken met Ta=32 graden en eindigd na 4 uur stoken op 37 graden. Hierbij wordt de gevraagde 55 graden nooit gehaald ondanks dat het modulatie nivo op 100% staat. DeltaT=6 graden
3. Wanneer het vermogen niet beperkt wordt, begent de ketel met een Ta=37 graden en zit na 20 minuten op de gevraagde 50 graden. DeltaT=14 graden
4. Voor het op temperatuur houden zou een beperking van vermogen best interessant kunnen zijn, maar dan lijkt een aanpassing in de aanvoer temperatuur handiger zolang de ketel maar ver genoeg terug kan moduleren.
Ik volg het topic al best lang en ben eigenlijk een beetje verward geraakt hoe je de CV nu inregeld dat die het zuinigst is. Zeker omdat ik eerst ook dacht dat de aanvoer temperatuur het verbruik bepaald. Dat zal in zekere mate ook wel zo zijn al is er een beperking.
Van wat ik nu begrijp, dan zullen de volgende punten in prio gedaan moeten worden
1. Waterzijdig inregelen
2. Retour temperatuur onder de 50 graden vanwege condensatie.
3. DeltaT niet te groot maar ook niet te klein.
De aanvoer temperatuur en vermogen maken verder niet heel veel uit. Immers de ketel regelt zelf.
Zijn mijn hierboven aannames dan correct? En wat zou de delta T moeten zijn: 10 graden, of liever meer?
Misschien zijn er nog andere overwegingen die ik toe kan passen om zuiniger te stoken (buiten niet stoken natuurlijk

)