Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 114 Laatste
Acties:
  • 898.300 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:44
Fantastic_fox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:07:
Ik zou als ik nu nog iets zou vervangen overal meteen voetventielen en dubbel instelbare kranen op zetten of dynamische kranen dan kun je de flow makkelijker afstellen. En als je dan een keer naar tado of dergelijke wilt is het alleen de kraan
code:
1
knop, bedoel je denk ik
vervangen en klaar.

Voetventielen zou ik er wel bij nemen om in de toekomst de radiator eraf te kunnen halen voor schilderen onderhoud en dergelijke. Kost nu bijna niks extra maar is wel erg handig.

En ik zou ook even kijken naar de laaglast van de nieuwe ketel. Hoe lager hoe rustiger hij stookt=meer comfort

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
Moet idd knop zijn 😇

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:53
NoepZor schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:51:
Ik moet de kranen van mijn CV installatie vervangen omdat deze lekkage tonen. Daarnaast zijn ze niet regelbaar. Ik wil graag regelbare kranen in de installatie zetten. In principe stoken we alleen beneden (modulerende kamerthermostaat) en in de gang. Incidenteel op het kantoortje. Nu wil ik de kranen vervangen door regelbare kranen met een instelbaar debiet.

Zijn zulke kranen voldoende?
https://www.warmteservice...505?origin=-tl001-11-171-

Of is het beter om een thermostatische voorinstelbare kraan te nemen met een simpele knop (dus geen thermostatische regeling er op).
Bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-

Laatstgenoemde komt inclusief bevestigingsmateriaal en knop op ongeveer 30 euro. De Comap kraan zit op de helft en doet volgens mij ook wat ik wil.
Inmiddels een tijd verder, afgelopend augustus zijn de kranen vervangen (tip: bauhaus is een stuk goedkoper dan warmteservice, scheelt meer dan 10 euro per kraanset). Echter ruist nu mijn installatie wat, de kranen staan voor zover ik weet helemaal open op beide radiatoren beneden. Daarnaast heb ik nog radiatoren in de gang en badkamer. De rest staat dicht, want ik vind het zinloos om boven te stoken. Daar sport en slaap ik, dan mag het wel wat frisser zijn. Of is dit een misvatting?

Kan ik ergens makkelijk van af leiden hoe ver de kraantjes allemaal open horen te staan? Ik meen ergens ooit een app oid gezien te hebben waar je radiatortype invult en dan komt er wat uit, maar dit kan ik zo niet terugvinden. De Danfoss app vraagt om drukverschil in kPa, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan bepalen.

Snelheid van de CV pomp (Remeha Avanta) kan alleen maar op stand hoog of laag, meer valt daar niet aan te regelen).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hytools?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:55:

Ik vind wel dat het gasverbruik nog best hoog is maar eigelijk geen idee wat normaal is voor 150 m2 goed geïsoleerd huis van ongeveer 30 jaar oud.

[Afbeelding]
Ach, 3.1m3 is niet slecht vind ik. Ik had op 9 nov voor 11 uur al 8.5m3 verstookt. Een simpele en logische regel voor je verbruik is: een cv-vermogen van 10kW is max 1m3 per uur. Dus als je vermogen op 25%*30kW ingesteld staat, verbruik je max 7.5kW, dus 0.75m3 gas per uur. Ik weet je vermogen van je cv-ketel niet, maar je zit ver onder dit verbruik. Je cv-ketel kan je verbruik dus gemakkelijk aan (op deze dag).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrichard
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10 17:10
Een vraag, vast al eens voorbij gekomen, maar teveel informatie om makkelijk te vinden.

In mijn woning heb ik 9 radiatoren, maar eigenlijk gebruik ik bijna altijd alleen de 2 in de woonkamer en heel soms 1 op de verdieping en bij extreme kou nog een andere in de keuken. Nu vroeg ik mij af of dit nog uitmaakt voor het waterzijdig inregelen, want de rest blijft altijd dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
hrichard schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:12:
Een vraag, vast al eens voorbij gekomen, maar teveel informatie om makkelijk te vinden.

In mijn woning heb ik 9 radiatoren, maar eigenlijk gebruik ik bijna altijd alleen de 2 in de woonkamer en heel soms 1 op de verdieping en bij extreme kou nog een andere in de keuken. Nu vroeg ik mij af of dit nog uitmaakt voor het waterzijdig inregelen, want de rest blijft altijd dicht.
Weinig dynamisch.
Ketel op minimum vermogen. Pomp op laag klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-10 16:02
Ik zag onlangs deze YouTube film, en vroeg me af of ik onze ketel ook zo kan instellen om eventueel zuiniger/efficiënter te stoken omdat wij dezelfde ketel hebben?

YouTube: Tips & Trucs #41 Hoe stel je zelf een Remeha Calenta 40c in...👍

Ik schets even onze situatie:

Vrijstaande woning uit 1953. Keuken gedeelte is nieuwbouw.
Bestaande gedeelte geïsoleerde vloer, en spouwmuur is na-geïsoleerd.

Ketel: Remeha Calenta CW5
Woonkamer: 20m2
Keuken: 28m2
Bijkeuken/kantoor: 26m2
Badkamer: 3,5m2

Boven:
3 slaapkamers met allemaal 1 radiator uitgerust met een HR92 (staan altijd op 10gr)
1 badkamer met vloerverwarming op een rtl ventiel + een designradiator met thermostaat knop

Beneden:
Hal met radiator met een thermostaat knop
Woonkamer/keuken vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep (7 groepen)
Bijkeuken/kantoor vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep (3 groepen)

Alles aangestuurd door Honeywell Evohome systeem.

Wie kan inschatten of deze instellingen verstandig zijn of juist niet?

[ Voor 20% gewijzigd door pascalwinters op 11-11-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
pascalwinters schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:56:
Ik zag onlangs deze youtube film, en vroeg me af of ik onze ketel ook zo kan instellen om eventueel zuiniger/efficienter te stoken omdat wij dezelfde ketel hebben?

Boven:
3 slaapkamers met allemaal 1 radiator uitgerust met een HR92 (staan altijd op 10gr)
1 badkamer met vloerverwarming op een rtl ventiel + een designradiator met thermostaat knop

Beneden:
Woonkamer/keuken vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep
Bijkeuken/kantoor vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep

Welke instellingen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascalwinters
De instellingen van de ketel.
P1 maximale aanvoertemp CV
P7 Pompnadraaitijd cv
P17 Maximum toerental van de ventilator (CV)
P28 Minimale pompsnelheid CV-bedrijf
P29 Maximale pompsnelheid CV-bedrijf

Hij adviseert in het voorbeeld:
P1 75
P7 3
P17 18
P28 2
P29 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-10 16:24
KabouterSuper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:12:
[...]

Ach, 3.1m3 is niet slecht vind ik. Ik had op 9 nov voor 11 uur al 8.5m3 verstookt. Een simpele en logische regel voor je verbruik is: een cv-vermogen van 10kW is max 1m3 per uur. Dus als je vermogen op 25%*30kW ingesteld staat, verbruik je max 7.5kW, dus 0.75m3 gas per uur. Ik weet je vermogen van je cv-ketel niet, maar je zit ver onder dit verbruik. Je cv-ketel kan je verbruik dus gemakkelijk aan (op deze dag).
Dan moet je wel een flink zuinige hebben draaien om 10 kWh uit 1m3 te halen volgens mij :P
Met een retourtemperatuur van 20 graden zit je op ongeveer 9,5 kWh.

Zelf gebruik ik de 'Seafarer methode'. Oftewel op minimale vermogen begrensd met een lage pompstand.
Op dit moment is mijn verbruik max 0,71/m3. Als het boekje van de ketel klopt levert hij bij Ta 50/ Tr 30 graden (in mijn geval 40/29) 6,7 kW.
Of die technische gegevens zo accuraat zijn durf ik te betwijfelen want weet niet of een monteur toch ooit iets met de ventilator instellingen etc. heeft gedaan natuurlijk. Als het wel klopt is dat dus 9,4 kWh/m3.
En zuiniger dan verwacht, zou mij niet verbazen als hij dus toch 'stiekem' voor die 0,71m3 iets minder dan die 6,7 kWh levert. Want ik kan niet meten hoeveel warmte er nou uiteindelijk echt de woning is in gegaan.

Voor 3,1 teken ik trouwens ook. 9 november hadden we hier 5,44m3 (jaren 90 woning met 'oud' dubbelglas). Komen van een zwaar ongeisoleerd en tochtig jaren 50 appartement (bovenste verdieping) maar dat gasverbruik gaan we makkelijk verdubbelen vrees ik. Er was gewoon veel minder warm te houden en de buren stoken nog net wat beter mee in een appartement :P

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:54
pascalwinters schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:19:
[...]

De instellingen van de ketel.
P1 maximale aanvoertemp CV
P7 Pompnadraaitijd cv
P17 Maximum toerental van de ventilator (CV)
P28 Minimale pompsnelheid CV-bedrijf
P29 Maximale pompsnelheid CV-bedrijf

Hij adviseert in het voorbeeld:
P1 75
P7 3
P17 18
P28 2
P29 3
Je zal meer moeten vertellen wat voor ketel, wat voor huis enz enz.
Anders moeten we in onze glazen bol kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Banjy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:02:
[...]

Dan moet je wel een flink zuinige hebben draaien om 10 kWh uit 1m3 te halen volgens mij :P
Met een retourtemperatuur van 20 graden zit je op ongeveer 9,5 kWh.
Ik heb het over nominaal vermogen van de cv-ketel en daarbij is het maar een vuistregel. Die van mij staat op 10kW en geeft dit soort verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNDo6x0LP66aiuBb6sjzoIQ1eZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k1lyY2DTf9LKYb1gpYWdMBTz.png?f=fotoalbum_large
Grofweg 1m3 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 06:41
KabouterSuper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:12:
[...]

Ik heb de intergas HRE 36/30 en die is volgens mij 7.1/26.3 27 kW. ik denk dan ook dat dat hij weinig gebruik omdat ik de vloerverwarming op 25 graden heb geknepen en de badkamer staat op standje 2, das ook 20 graden denk ik. voelt in ieder geval comfortabel aan tot nu toe, omdat de airco de huiskamer op 22 graden opwarm.
Ben benieuwd hoe lang dit zo blijft, dwz waar het omslag punt ligt waar de airco niet meer verwarmt want dan zal ik toch radiatoren moeten opendraaien.... en dat willen we niet ;0(

Overigens is de aanvoer temperatuur 45 graden en de retour temp opgemeten gelijk na de verdeler is 23 graden. geen idee of dat dan weer goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 10-11-2021 17:26 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Als ik Domoticz mag geloven zit ik hier op zo’n 0,15 m3 per uur. Remeha Avanta 28c. Minimaal toerental staat op 13 en maximum op 15. (~6kW?) Temperatuur staat op max 70 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
@KabouterSuper wat doe jij sochtends dat je al zo’n verbruik heb? Sowieso 8,5 kuub voor de dinsdag vind ik al hoog? Of werk je thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
KabouterSuper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:35:
[...]

Ik heb het over nominaal vermogen van de cv-ketel en daarbij is het maar een vuistregel. Die van mij staat op 10kW en geeft dit soort verbruik:
[Afbeelding]
Grofweg 1m3 per uur
Prima vuistregel inderdaad. Interessant gasverbruik zo stevig in de nacht. Kun je niet iets van nachtverlaging doen en dat stookblok meer naar de dag verschuiven zeg maar? Dan loop je rond en werk je en merk je het waarschijnlijk niet direct dat de gewenste temperatuur er vanaf het eerste moment is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:03

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er wordt vaak gediscussieerd of het zinvol is om het vermogen van de ketel terug te schroeven bij een modulerende ketel. Zie hiervoor ook de notitie in de topicstart (Gas besparen door middel van CV tuning deel III)
Ik heb een Remeha Calenta 28C en ik heb een testje gedaan. Dag 1: vol vermogen, dag 2: vermogen op minimum. Rond 15:00 gaat de ketel aan om de woonkamer op te warmen. Ik kan deze 2 dagen dus perfect met elkaar vergelijk. De resultaten zijn:

Dag 1 (vol vermogen)
start: 15:03 op 28,9 graden, stop 15:26 op 66,6 graden. Netto dus 23 minuten en 37,7 graden delta. Gasverbruik 430 liter. Woonkamer op temp om 15:35.

Dag 2 (minimum vermogen)
start: 15:03 op 30,4 graden, stop 15:39 op 61,7 graden. Netto dus 36 minuten en 31,3 graden delta.
Gasverbruik 470 liter. Woonkamer op temp om 16:07.

Ik kan niet anders concluderen dat het terugschroeven van het vermogen geen significant verschil geeft in het gasverbruik. Op zich logisch, want ongeacht wat je instelt, er is eenzelfde hoeveelheid energie nodig om de ruimte op temperatuur te brengen. Het voordeel van max vermogen is dat het wat sneller op temperatuur is. Zodra de gewenste watertemperatuur bereikt is, moduleert de ketel immers toch terug.

Voorlopig laat ik de ketel dus maar even op vol vermogen staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 10-11-2021 19:16 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

leonbong schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:19:
[...]

Dat is een Remeha Calenta waarschijnlijk, aangezien ik met exact dezelfde parameters speel.
Echter zou ik P17 echt niet op 18 zetten. Daarmee zet je de ketel op het absolute minimum en duurt het langer op de boel op te warmen (zie mijn post verderop). P1 zou ik beginnen op 65, de Calenta houdt een delta-T aan van 20 graden. Met 65 aanvoer heb je 45 retour en dat is heel mooi voor je HR redement (hoe lager dan 55, des te beter). In de winter kan je naar 70 als het te lang duurt. P29 zou ik ook niet aanzitten. De ketel moduleert de pompsnelheid zelf prima, laat dat lekker aan de ketel over.
Ergo: alleen je aanvoer temp wat verlagen.

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 10-11-2021 19:43 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Deef_K schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:13:
@KabouterSuper wat doe jij sochtends dat je al zo’n verbruik heb? Sowieso 8,5 kuub voor de dinsdag vind ik al hoog? Of werk je thuis?
Banjy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:23:
[...]
Prima vuistregel inderdaad. Interessant gasverbruik zo stevig in de nacht. Kun je niet iets van nachtverlaging doen en dat stookblok meer naar de dag verschuiven zeg maar? Dan loop je rond en werk je en merk je het waarschijnlijk niet direct dat de gewenste temperatuur er vanaf het eerste moment is.
Goede vragen. Ik vind het prima om wat meer achtergrond te geven.
Setting:
Monument van 300m2, origineel bestaande uit twee klaslokalen van een school. Zoveel mogelijk geisoleerd voor zover de monumentenzorg dit toelaat (dus wel enkel glas).
Het merendeel van de ruimte die verwarmd wordt, is 600m3 bestaande uit een begane grond en een eerste verdieping die dient als huiskamer. Alles is open, dus met elkaar verbonden.
De vloerverwarming op de begane grond doet het grootste deel van de verwarming, dit is ongeveer 100m2. Verder is er een houtkachel, maar geen radiatoren.
De vloerverwarming zit ingegoten in de vloer, zodat de vloer één grote buffer van warmte is.
De thermostaat zit (sinds dit jaar) op de begane grond.
Zowel mijn partner als ik werken thuis, dus het huis wordt de hele dag verwarmd.

De cv-ketel staat op 10kW (max nominaal vermogen is 38kW) en max temperatuur van 50 graden. Dit laatste haalt de ketel niet met 10kW, de max temperatuur komt niet boven de 40 uit. Als het echt koud wordt, verhoog ik het nominaal vermogen omdat de temperatuur de 35 dan niet meer haalt en te weinig warmte geeft voor de vloerverwarming.

Gasverbruik voor verwarming is ongeveer 1900kuub. Ik heb een eigen model voor gasverbruik wat behoorlijk goed werkt.
Ik heb regressie gedaan met de volgende resultaten (temp=gemiddelde van min en max temperatuur):
Voor temperaturen<=11graden: gasverbruik=-0.837*temp+14.49
Voor 11<temperaturen<=18: gasverbruik=-0.554*temp+9.826
Voor temperaturen>18: gasverbruik=-0.0024*temp+1.343 (vrijwel plat, dus douchen en koken)
Als geschat gasverbruik neem ik het maximum van de drie.

Op 9 november was de temperatuur 7.9 graden en mijn verwacht verbruik daarmee 7.88m3. Mijn echte verbruik is iets hoger uitgekomen, waarschijnlijk omdat ik op 8 november iets minder gestookt heb dan verwacht. Hieronder nog even het verloop van het gasverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E76qr9VAU7-IEmD5TWwE5zgnqD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4IKoEmZLEgBrqpqReHr2RAL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik doe niet aan nachtverlaging. Vanwege de lage temperatuur van de cv-ketel en de buffer-vloer duurt het een uur of vier voordat het weer behagelijk voelt. Zie hieronder de benedentemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3QHBRL9EupbfFZmFGa5jc_JH2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qw7YSGXIcJ66NHYrzEZGCAQG.png?f=fotoalbum_large
Als ik te laat ga stoken, dan voelt het de hele ochtend fris in huis.

Wat wil ik nog doen:
1) de cv-ketel laten pruttelen alsof het een warmtepomp is, dus nog trager en met minder vermogen en hopelijk hele lange runs en een stabielere temperatuur.
2) waarschijnlijk betekent dit dat ik temperatuurgestuurd moet gaan stoken. Ik heb net een temperatuurmeter gekocht dus zodra die aangesloten is, kan ik gaan proberen [geekmode]Ik heb een paar weerstanden die ik kan verwisselen, en hiermee simuleer ik momenteel de buitentemperatuur[/geekmode]

[ Voor 13% gewijzigd door KabouterSuper op 10-11-2021 19:56 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Microkid schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:11:
Er wordt vaak gediscussieerd of het zinvol is om het vermogen van de ketel terug te schroeven bij een modulerende ketel. Zie hiervoor ook de notitie in de topicstart (Gas besparen door middel van CV tuning deel III)
Ik heb een Remeha Calenta 28C en ik heb een testje gedaan. Dag 1: vol vermogen, dag 2: vermogen op minimum. Rond 15:00 gaat de ketel aan om de woonkamer op te warmen. Ik kan deze 2 dagen dus perfect met elkaar vergelijk. De resultaten zijn:
Mwoah perfect vergelijken? Wind heeft een perfecte invloed op je gasverbruik. Dus om zomaar even 2 dagen perfect met elkaar te vergelijken?
Dag 1 (vol vermogen)
start: 15:03 op 28,9 graden, stop 15:26 op 66,6 graden. Netto dus 23 minuten en 37,7 graden delta. Gasverbruik 430 liter. Woonkamer op temp om 15:35.

Dag 2 (minimum vermogen)
start: 15:03 op 30,4 graden, stop 15:39 op 61,7 graden. Netto dus 36 minuten en 31,3 graden delta.
Gasverbruik 470 liter. Woonkamer op temp om 16:07.

Ik kan niet anders concluderen dat het terugschroeven van het vermogen geen significant verschil geeft in het gasverbruik.
Er is ook nergens beweerd dat het beperken van het vermogen ook veel gas gaat besparen. (Doet het wel een beetje, je gastroom is kleiner bij laag vermogen dan bij hoog vermogen maar het Verwarmd Oppervlak in de warmtewisselaar is gelijk dus iets meer overdracht) Het gaat erom dat sommige installaties, met ketel en thermostaat zichzelf niet goed in hand kunnen houden, agressief opstoken pendelen slecht comfort. Om dit simpel te corrigeren is het beperken van het vermogen een goede en simpele ingreep. Logisch het is immers een balans systeem, als ketel en afgifte volledig in evenwicht zijn met het bijbehorende warmteverlies dan blijft de ketel eeuwig branden. :)
Op zich logisch, want ongeacht wat je instelt, er is eenzelfde hoeveelheid energie nodig om de ruimte op temperatuur te brengen.
Als meet condities en omgevings variabelen hetzelfde zijn dan is dit ook zo.
Het voordeel van max vermogen is dat het wat sneller op temperatuur is. Zodra de gewenste watertemperatuur bereikt is, moduleert de ketel immers toch terug.

Voorlopig laat ik de ketel dus maar even op vol vermogen staan.
Een voordeel bij gebruik van laag vermogen zijn de thermostaat kranen (langzame reactie) reageren beter en "relatief" sneller.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:01
@Microkid @Seafarer Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. De belangrijke factor hier is wat de ketel intern doet. Als de ketel standaard op maximaal vermogen start en dan terug gaat moduleren kan het verstandig zijn om dat maximum te beperken. Een ketel die standaard op het minimum start en dan omhoog gaat moduleren heeft dat probleem niet.

Bij een ketel die op maximaal vermogen start heb je direct de gevraagde temperatuur en gaat de ketel pendelen zodra het retourwater te warm wordt en de ketel niet meer verder terug kan moduleren. De Ta gaat dan stijgen en de ketel gaat pendelen. Ga je het maximum vermogen beperken zal de gevraagde Ta niet direct gehaald worden (omdat de delta-T beperkt wordt door het vermogen) en zal de ketel er dus langer over doen om te gaan pendelen.

Bij een ketel die op minimaal vermogen start is het beperken van het maximum niet heel zinvol.

Bij een Intergas XTreme is dit volgens mij instelbaar met de parameter 'stappenmodulatie'. Zet je die aan, dan start de ketel op minimum (minimum vermogen en minimale flow) en moduleert hij na enige tijd op als de Ta niet gehaald wordt. De flow stijgt lineair mee met het brandervermogen. Zet je stappenmodulatie uit, dan gebeurt dit andersom, dus de ketel start op een hoog vermogen en moduleert dan omlaag als de Ta te ver stijgt.

Dit laatste is noodzakelijk bij een LT/HT zoneregeling die standaard in die ketel ingebouwd zit. Anders zou het, bij het omschakelen van de HT naar de LT zone veel te lang duren voordat er warm water de LT zone in gaat. De gemeten Ta blijft immers lang te hoog en de ketel moduleert op het minimum, waarbij ook de flow op het minimum blijft. Er komt dus te weinig warm water de LT zone in en de ketel krijgt pas heel laat in de gaten dat er meer vermogen geleverd moet worden.

Zou je de pomp niet laten moduleren (dus minimaal toerental gelijk aan maximaal toerental), dan kan stappenmodulatie weer wel aan blijven staan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Microkid

Microkid

Smile

Blihi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:52:
Bij een ketel die op maximaal vermogen start heb je direct de gevraagde temperatuur en gaat de ketel pendelen zodra het retourwater te warm wordt en de ketel niet meer verder terug kan moduleren. De Ta gaat dan stijgen en de ketel gaat pendelen. Ga je het maximum vermogen beperken zal de gevraagde Ta niet direct gehaald worden (omdat de delta-T beperkt wordt door het vermogen) en zal de ketel er dus langer over doen om te gaan pendelen.

Bij een ketel die op minimaal vermogen start heb is het beperken van het maximum niet heel zinvol.
Zo zie ik dat ook. De Calenta start inderdaad op laag vermogen. Ik heb regelmatig meegekeken om te zien wat er gebeurt. De ketel houdt een delta-t van 20 graden aan. Bij start is de retour zo'n 20 graden en gaat de Ta naar 40. Naarmate de retour langzaam warmer wordt, loopt de Ta ook op. Om dat vol te houden gaat de ventilator langzaam harder branden, vanaf 1850 rpm tot 3000+ in mijn geval. Zodra de maximum ingestelde Ta wordt bereikt (in mijn geval 65) gaat de ventilator weer langzamer draaien om die 65 zo lang mogelijk vast te houden. Op een gegeven moment, ver in het proces, wordt de retour gewoon te warm (>50), waardoor je zelfs met 1850 rpm boven de 70 graden uit komt. De ketel stopt dan met branden tot dat de Tr weer laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fyli21LHpMD2jQxTJwCqGXb8IWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIs0TyCaJLj5oyHJO9dOqow4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 11-11-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-10 08:47
Ook ik ben op zoek naar hoe het zuinigst stoken met zo min mogelijk verbruik. Daarvoor heb ik de hele installatie al waterzijdig ingeregeld en heb ik de badkamer radiator vervangen van een T11 90 * 40 cm (573W) naar een grote joekel Jaga Tetra 2000 * 67 die 2240W geeft volgens specs bij 75/65/20 regime. Ruim overbemeten, maar met in gedachten een lage aanvoertemperatuur zou deze moeten voldoen (45/40/20 geeft 805W).

Mijn verdere installatie bestaat uit:
1. Intergas HReco 36
2. Vloerverwarming op de begane grond (4,11 KW bij 40/30/10 volgens de gegevens)
3. Radiatoren in de slaapkamers waarvan er 2 aanstaan ( T21, 737W volgens de gegevens).
4. Woning opgeleverd in december 2017, dus best aardig geisoleerd maar geen triple glas helaas.

Aangezien ik wat problemen heb/had met de temperatuur in de huiskamer, ben ik zelf aan het klussen gegaan en heb ik een module tussen de thermostaat en de CV in gehangen waardoor ik gegevens kan lezen maar ook de CV kan starten met een bepaalde watertemperatuur. Dus stoken zonder een fabrikant-thermostaat :Y .

Nu ben ik de laatste dagen aan het testen met de aanvoer temperatuur en met het max ingestelde vermogen. Daar komen wat mij betreft wel interessante dingen uit.

De test is iedere dag hetzelfde: Rond 6 uur 's-ochtends wil ik de badkamer warm hebben op 21 graden. Die moet warm blijven tot 08:00. Daarna mag die uit voor de rest van de dag. De CV springt overdag ook niet aan. De pomp capaciteit is ingesteld op min 40% en max 80%. Naar aanleiding van @Seafarer heb ik het vermogen van de CV afgelopen nacht maar eens flink beperkt om te zien of dat nuttig is.

Uit mijn tests blijkt het volgende:
CV vermogen
MinMaxGevraagde temperatuurstart temperatuurverbruikAantal metingen
30% - 9.6KW60% - 19.2KW5518.61,99 - 2,28 M38
25% - 8KW30% - 9.6KW5518.62.83 M31

Op basis van deze weinige metingen kan ik, voor mijn huis, het volgende concluderen:
1. Puur kijkend naar het gasverbruik, is een beperking op vermogen voor aleen opwarmen niet handig. Is namelijk duurder in verbruik.
2. Wanneer het vermogen extreem beperkt wordt, begint de ketel te stoken met Ta=32 graden en eindigd na 4 uur stoken op 37 graden. Hierbij wordt de gevraagde 55 graden nooit gehaald ondanks dat het modulatie nivo op 100% staat. DeltaT=6 graden
3. Wanneer het vermogen niet beperkt wordt, begent de ketel met een Ta=37 graden en zit na 20 minuten op de gevraagde 50 graden. DeltaT=14 graden
4. Voor het op temperatuur houden zou een beperking van vermogen best interessant kunnen zijn, maar dan lijkt een aanpassing in de aanvoer temperatuur handiger zolang de ketel maar ver genoeg terug kan moduleren.

Ik volg het topic al best lang en ben eigenlijk een beetje verward geraakt hoe je de CV nu inregeld dat die het zuinigst is. Zeker omdat ik eerst ook dacht dat de aanvoer temperatuur het verbruik bepaald. Dat zal in zekere mate ook wel zo zijn al is er een beperking.

Van wat ik nu begrijp, dan zullen de volgende punten in prio gedaan moeten worden
1. Waterzijdig inregelen
2. Retour temperatuur onder de 50 graden vanwege condensatie.
3. DeltaT niet te groot maar ook niet te klein.

De aanvoer temperatuur en vermogen maken verder niet heel veel uit. Immers de ketel regelt zelf.

Zijn mijn hierboven aannames dan correct? En wat zou de delta T moeten zijn: 10 graden, of liever meer?
Misschien zijn er nog andere overwegingen die ik toe kan passen om zuiniger te stoken (buiten niet stoken natuurlijk :X )

• leonbong
Microkid schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:19:
[...]

Dat is een Remeha Calenta waarschijnlijk, aangezien ik met exact dezelfde parameters speel.
Echter zou ik P17 echt niet op 18 zetten. Daarmee zet je de ketel op het absolute minimum en duurt het langer op de boel op te warmen (zie mijn post verderop). P1 zou ik beginnen op 65, de Calenta houdt een delta-T aan van 20 graden. Met 65 aanvoer heb je 45 retour en dat is heel mooi voor je HR redement (hoe lager dan 55, des te beter). In de winter kan je naar 70 als het te lang duurt. P29 zou ik ook niet aanzitten. De ketel moduleert de pompsnelheid zelf prima, laat dat lekker aan de ketel over.
Ergo: alleen je aanvoer temp wat verlagen.
Ik gokte ook wel dat het een Remeha is. Echter het lijkt mij handig dat wij dat niet hoeven te gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:51
Ik ben iets interessants tegengekomen bij onze Nefit SmartLine Basic HRC 24-CW4 CV ketel, ben benieuwd wat jullie mening/advies is:

- qua tapwater-temperatuur heb ik de ketel altijd op ECO staan. Volgens de handleiding is dat de beste instellingen voor "Minimaal comfort, minimaal energieverbruik, minimale kalkvorming", met als specificaties: "Energiespaarstand (koudstart), Uitstroomtemperatuur 60 °C".

Het klopt dat het altijd tijd kost om op te warmen, wat niet erg is, maar de uitstroom-temperatuur gaat gewoon lekker richting 70-80 graden, niet de 60 graden die in de handleiding staat.

Mijn vraag dus: is het dan niet slimmer, uit besparingsoogpunt, om de tapwatertemperatuur gewoon op 60 gaden in te stellen? Dan hoeft ie ook minder hard te stoken, maar ws wel wat vaker/langer om de boel op temp te houden. Er wordt hier vooral bij douchen warm water gevraagd, wat in de ochtend is. Er zijn 4 mensen in ons gezin, en een aantal daarvan douchen best wel lang. We hebben een thermostaat kraan in de douche die meestal rond de 40graden staat ingesteld. Het lijkt me dan ook efficienter om wat dichter bij die 40 graden te zitten qua tapwater temp dan zo hoog te moeten stoken?

Wat is jullie advies? Ben erg benieuwd! :)

UPDATE: the plot thickens! ;) Het lijkt er bijna op dat wat ik instel in de max tapwatertemp altijd 20 graden hoger de ketel uitstroomt. Of de sensor is defect, of de ketel/knop is afwijkend gecalibreerd. Hmmm, las op internet al iemand anders die ook 80 graden had bij deze ketel in de ECO stand. Ook valt me op dat zowel mijn Nest warmwater stand als de thermostaatkraan een lagere temperatuur geven dan er op de CV ketel display staat. Hmmmmmm...

UPDATE 2: wat is tweakers toch geweldig, zoveel kennis hier! Oxellaar in "Nefit CV-ketel probleem met tapwater"

[ Voor 19% gewijzigd door olafmol op 11-11-2021 13:51 ]

• Microkid

Microkid

Smile

leonbong schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:06:
[...]

Ik gokte ook wel dat het een Remeha is. Echter het lijkt mij handig dat wij dat niet hoeven te gokken.
Staat gewoon in mijn oorspronkelijke post hoor :)

• pascalwinters
leonbong schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:19:
[...]

Dat had ik hier al gedaan ;-)
pascalwinters in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Heb hem wel direct even aangevuld.

• Blihi
Microkid schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:57:
[...]

Staat gewoon in mijn oorspronkelijke post hoor :)
Wat er niet in staat is wat "deze Youtube film" is. En daar zijn er best veel van :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• pascalwinters
Blihi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:30:
[...]

Wat er niet in staat is wat "deze Youtube film" is. En daar zijn er best veel van :)
Ah check. Dat zou wel helpen ja. Ik heb hem erbij gezet. Maar gaat dus om deze:

• Julleke
  • Laatst online: 07-01-2022
mdvdl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:55:
Ook ik ben op zoek naar hoe het zuinigst stoken met zo min mogelijk verbruik. Daarvoor heb ik de hele installatie al waterzijdig ingeregeld en heb ik de badkamer radiator vervangen van een T11 90 * 40 cm (573W) naar een grote joekel Jaga Tetra 2000 * 67 die 2240W geeft volgens specs bij 75/65/20 regime. Ruim overbemeten, maar met in gedachten een lage aanvoertemperatuur zou deze moeten voldoen (45/40/20 geeft 805W).

Mijn verdere installatie bestaat uit:
1. Intergas HReco 36
2. Vloerverwarming op de begane grond (4,11 KW bij 40/30/10 volgens de gegevens)
3. Radiatoren in de slaapkamers waarvan er 2 aanstaan ( T21, 737W volgens de gegevens).
4. Woning opgeleverd in december 2017, dus best aardig geisoleerd maar geen triple glas helaas.

Aangezien ik wat problemen heb/had met de temperatuur in de huiskamer, ben ik zelf aan het klussen gegaan en heb ik een module tussen de thermostaat en de CV in gehangen waardoor ik gegevens kan lezen maar ook de CV kan starten met een bepaalde watertemperatuur. Dus stoken zonder een fabrikant-thermostaat :Y .

Nu ben ik de laatste dagen aan het testen met de aanvoer temperatuur en met het max ingestelde vermogen. Daar komen wat mij betreft wel interessante dingen uit.

De test is iedere dag hetzelfde: Rond 6 uur 's-ochtends wil ik de badkamer warm hebben op 21 graden. Die moet warm blijven tot 08:00. Daarna mag die uit voor de rest van de dag. De CV springt overdag ook niet aan. De pomp capaciteit is ingesteld op min 40% en max 80%. Naar aanleiding van @Seafarer heb ik het vermogen van de CV afgelopen nacht maar eens flink beperkt om te zien of dat nuttig is.

Uit mijn tests blijkt het volgende:
CV vermogen
MinMaxGevraagde temperatuurstart temperatuurverbruikAantal metingen
30% - 9.6KW60% - 19.2KW5518.61,99 - 2,28 M38
25% - 8KW30% - 9.6KW5518.62.83 M31

Op basis van deze weinige metingen kan ik, voor mijn huis, het volgende concluderen:
1. Puur kijkend naar het gasverbruik, is een beperking op vermogen voor aleen opwarmen niet handig. Is namelijk duurder in verbruik.
2. Wanneer het vermogen extreem beperkt wordt, begint de ketel te stoken met Ta=32 graden en eindigd na 4 uur stoken op 37 graden. Hierbij wordt de gevraagde 55 graden nooit gehaald ondanks dat het modulatie nivo op 100% staat. DeltaT=6 graden
3. Wanneer het vermogen niet beperkt wordt, begent de ketel met een Ta=37 graden en zit na 20 minuten op de gevraagde 50 graden. DeltaT=14 graden
4. Voor het op temperatuur houden zou een beperking van vermogen best interessant kunnen zijn, maar dan lijkt een aanpassing in de aanvoer temperatuur handiger zolang de ketel maar ver genoeg terug kan moduleren.

Ik volg het topic al best lang en ben eigenlijk een beetje verward geraakt hoe je de CV nu inregeld dat die het zuinigst is. Zeker omdat ik eerst ook dacht dat de aanvoer temperatuur het verbruik bepaald. Dat zal in zekere mate ook wel zo zijn al is er een beperking.

Van wat ik nu begrijp, dan zullen de volgende punten in prio gedaan moeten worden
1. Waterzijdig inregelen
2. Retour temperatuur onder de 50 graden vanwege condensatie.
3. DeltaT niet te groot maar ook niet te klein.

De aanvoer temperatuur en vermogen maken verder niet heel veel uit. Immers de ketel regelt zelf.

Zijn mijn hierboven aannames dan correct? En wat zou de delta T moeten zijn: 10 graden, of liever meer?
Misschien zijn er nog andere overwegingen die ik toe kan passen om zuiniger te stoken (buiten niet stoken natuurlijk :X )
Interessante meting. Ik zit me alleen af te vragen of de conclusie op gasverbruik we klopt.
Reden dat ik hier aan twijfel is dat je het vermogen van de ketel wel terug schroeft maar daarmee niet het pomp vermogen.
In de handleiding van de Intergas ketels staat namelijk de volgende opmerking:
Indien de CV-belasting moduleert tussen de minimale en maximale waarde zal de pompcapaciteit evenredig mee moduleren
Ik heb afgelopen dagen het cv vermogen ook wat meer beperkt en merkte hierbij direct dat mijn vloerverwarming dus minder warm werd. Deze heb ik waterzijdig weer aangepast om om de juiste temperatuur te zitten.
Hierbij merkte ik wel een afname in mijn gasverbruik. Ook per graaddag.
Ik had overigens het vermogen terug gebracht naar 50% (was 60%) en de pompsnelheid gewijzigd naar 50% (was 55%).

Wellicht niet de meest handige wijzigingen van mij geweest aangezien je meerdere variabelen pakt. Effect lijkt wel goed.

• Julleke
-

[ Voor 99% gewijzigd door Julleke op 11-11-2021 20:39 . Reden: Dubbel ]

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:39
pascalwinters schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:56:
Ik zag onlangs deze YouTube film, en vroeg me af of ik onze ketel ook zo kan instellen om eventueel zuiniger/efficiënter te stoken omdat wij dezelfde ketel hebben?

Vrijstaande woning uit 1953. Keuken gedeelte is nieuwbouw.
Bestaande gedeelte geïsoleerde vloer, en spouwmuur is na-geïsoleerd.

Ketel: Remeha Calenta CW5
Woonkamer: 20m2
Keuken: 28m2
Bijkeuken/kantoor: 26m2
Badkamer: 3,5m2

Boven:

Beneden:
Woonkamer/keuken vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep (7 groepen)
Bijkeuken/kantoor vloerverwarming met eigen verdeler met pomp met een zoneklep (3 groepen)

Had deze video ook gezien. Alle instellingen overgenomen zoals besproken in de video. Bv mijn ketel van een lage aanvoer 50 graden verhoogt naar 75 graden. Nu pendelt mijn cv niet meer.
Had een verbruik op die dag van 3,2 m3 in onze eind jaren 80 tussenwoning. 105m2.
Ben blij met deze gewijzigde instellingen. Ook volgens mindergas.nl is mijn verbruik lager per graaddag tov vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
olafmol schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:07:
Ik ben iets interessants tegengekomen bij onze Nefit SmartLine Basic HRC 24-CW4 CV ketel, ben benieuwd wat jullie mening/advies is:

- qua tapwater-temperatuur heb ik de ketel altijd op ECO staan. Volgens de handleiding is dat de beste instellingen voor "Minimaal comfort, minimaal energieverbruik, minimale kalkvorming", met als specificaties: "Energiespaarstand (koudstart), Uitstroomtemperatuur 60 °C".

Het klopt dat het altijd tijd kost om op te warmen, wat niet erg is, maar de uitstroom-temperatuur gaat gewoon lekker richting 70-80 graden, niet de 60 graden die in de handleiding staat.

Mijn vraag dus: is het dan niet slimmer, uit besparingsoogpunt, om de tapwatertemperatuur gewoon op 60 gaden in te stellen? Dan hoeft ie ook minder hard te stoken, maar ws wel wat vaker/langer om de boel op temp te houden. Er wordt hier vooral bij douchen warm water gevraagd, wat in de ochtend is. Er zijn 4 mensen in ons gezin, en een aantal daarvan douchen best wel lang. We hebben een thermostaat kraan in de douche die meestal rond de 40graden staat ingesteld. Het lijkt me dan ook efficienter om wat dichter bij die 40 graden te zitten qua tapwater temp dan zo hoog te moeten stoken?

Wat is jullie advies? Ben erg benieuwd! :)

UPDATE: the plot thickens! ;) Het lijkt er bijna op dat wat ik instel in de max tapwatertemp altijd 20 graden hoger de ketel uitstroomt. Of de sensor is defect, of de ketel/knop is afwijkend gecalibreerd. Hmmm, las op internet al iemand anders die ook 80 graden had bij deze ketel in de ECO stand. Ook valt me op dat zowel mijn Nest warmwater stand als de thermostaatkraan een lagere temperatuur geven dan er op de CV ketel display staat. Hmmmmmm...

UPDATE 2: wat is tweakers toch geweldig, zoveel kennis hier! Oxellaar in "Nefit CV-ketel probleem met tapwater"
Mooi dit. Heb me wel eens aan hetzelfde staan ergeren... Vraag 60°C water en de ketel geeft doodleuk 80+° aan. Fijn dat 't ophelderd is (y) :)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Julleke schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:36:
[...]

Interessante meting. Ik zit me alleen af te vragen of de conclusie op gasverbruik we klopt.
Reden dat ik hier aan twijfel is dat je het vermogen van de ketel wel terug schroeft maar daarmee niet het pomp vermogen.

[...]
Sterker nog, bij het beperken van het maximale vermogen, verhoog je dus de pompsnelheid bij een gegeven vermogen, als je parameters P031 en P032 niet mee aanpast.
Ik heb afgelopen dagen het cv vermogen ook wat meer beperkt en merkte hierbij direct dat mijn vloerverwarming dus minder warm werd. Deze heb ik waterzijdig weer aangepast om om de juiste temperatuur te zitten.
Hierbij merkte ik wel een afname in mijn gasverbruik. Ook per graaddag.
Ik had overigens het vermogen terug gebracht naar 50% (was 60%) en de pompsnelheid gewijzigd naar 50% (was 55%).

Wellicht niet de meest handige wijzigingen van mij geweest aangezien je meerdere variabelen pakt. Effect lijkt wel goed.
Meet details over het systeem zijn meer beter :) Anders is het onmogelijk om te zeggen wat er gebeurt.

Met 'waterzijdig afstellen' van de vloer bedoel je dat de ingaande temperatuur van de vloer verhoogd is door de flow door de vloer te verhogen? Dan is de Tr uit de vloer dus gestegen. Je hebt dus het afgiftevermogen van de vloer opgeschroefd (gelijke temperatuur de vloer in, met hogere flow, dus hogere temp de vloer uit, dus meer vermogen).

Je hebt het afgiftevermogen tijdens warmtevraag dus verhoogd, maar de pompsnelheid van de ketel verlaagd? Daarmee bereik je precies het tegenovergestelde van wat je wilt. Je afgiftevermogen is hoger, dus moet je ook dat vermogen opwekken. Door het maximale vermogen te beperken beperk je de delta-T bij een gegeven flow. Daarmee ga je nog meer variabelen in het systeem introduceren (de delta-T bij de ketel varieert over tijd, waardoor de delta-T over de vloer dat ook gaat doen. De thermostaat kan hier heel moeilijk op sturen, want die snapt niet dat het afgiftevermogen steeds hoger wordt naarmate de tijd verstrijkt.)

De thermostaat zorgt ervoor dat je dit, over langere tijd gemeten, in kleinere intervallen stookt, zodat het uiteindelijke afgegeven vermogen constant blijft, want dat was immers al voldoende. Je zult hooguit merken dat de temperatuur van de vloer meer gaat schommelen.

Het kan ook zo zijn dat het interval dat de ketel stookt dermate kort is dat jouw vloer zijn vermogen helemaal niet haalt. Het warme water komt simpelweg nooit retour uit de vloer (of is al zijn warmte onderweg kwijt geraakt). In ieder geval zou ik zeggen: Zet de pompsnelheid over de vloer eens omlaag, dan wordt waarschijnlijk de vloer egaler warm (maar wel minder warm) en wordt er over langere periodes gestookt en dat is gunstiger voor de ketel (maar niet per se voor het verbruik, want je moet nog steeds hetzelfde vermogen opwekken). De Ta kan dan bij de ketel ook nog omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:38

JME

zeg maar Jamie

In het verleden heb ik hier wel eens iets gevraagd over het pendelgedrag van mijn ketel. Conclusie: ook het minimum ketelvermogen is nog steeds groter dan het afgiftevermogen van de in gebruik zijnde convector en radiatoren. Oplossing: afgifte zoveel mogelijk boosten en het resterende pendelen accepteren.
De convector is inmiddels opgevoerd en het pendelen is een stuk minder. Maar nu valt me iets nieuws op. Of misschien wel iets ouds, maar het valt nu voor het eerst op. De ketel is lekker bezig met Ta = 50 en Tr = 38 als opeens de Ta naar 30 gaat. En dan is de Tr hoger dan de Ta en gaat de ketel in wachtstand. Is dat logisch gedrag van de ketel zelf? Vraagt de thermostaat die lagere Ta? Betreft een Nefit Trendline en de foutcode (?) is 0Y 204 "Aanvoersensor: temperatuur hoger dan ingesteld. In wachtstand." De thermostaat is een Toon die in openthermstand via een EMS-OT converter met de ketel praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat bedoel je met "Ta naar 30 gaat". Is dat de temperatuur die de thermostaat vraagt (dus niet Ta, maar Tset), of is dat gemeten in de ketel?

In dat laatste geval is er een sensor stuk, want van 50 ineens naar 30 kan natuurlijk niet. In dat eerste geval is het de thermostaat die iets vreemds doet en daar reageert de ketel correct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
Julleke schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:36:
[...]

[...]
Daar heb je misschien wel een punt. Precies die gedachte had ik ook na mijn bericht hier. Dus gisteravond heb ik de parameters weer aangepast:
- Max pomp vermogen van 80% naar 60%
- Max vermogen van 30% naar 40%.
Waarom iets meer vermogen: Omdat de uiteindelijke temperatuur in de badkamer niet gehaald wordt.

Resultaat van vanmorgen is dat het netjes 21 graden geworden is met een verbruik van 2,26M3 gas met een deltaT van 11 graden.

Hieronder nog een grafiek van temperaturen en het modulatielevel van de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJqwtIurwrKSVP-Uj48ipsQblIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7H1uLmUd7ps7Gqfy024l1b0n.jpg?f=fotoalbum_large

De rode blokken zijn de stook tijden. Andere modulatie pieken zijn vanwege warmwater vraag.
Blihi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 07:49:
[...]
Je hebt het afgiftevermogen tijdens warmtevraag dus verhoogd, maar de pompsnelheid van de ketel verlaagd? Daarmee bereik je precies het tegenovergestelde van wat je wilt. Je afgiftevermogen is hoger, dus moet je ook dat vermogen opwekken. Door het maximale vermogen te beperken beperk je de delta-T bij een gegeven flow. Daarmee ga je nog meer variabelen in het systeem introduceren (de delta-T bij de ketel varieert over tijd, waardoor de delta-T over de vloer dat ook gaat doen. De thermostaat kan hier heel moeilijk op sturen, want die snapt niet dat het afgiftevermogen steeds hoger wordt naarmate de tijd verstrijkt.)
Interessant! Kan ik dan het volgende stellen: Het afgifte vermogen van mijn verwarmingssysteem is, gezien de meetresultaten, meer dan wat de ketel door de beperking in max vermogen kan leveren tijdens opwarmen. Door het verhogen van de pompsnelheid en het gebrek aan vermogen wordt de deltaT verlaagd en het systeem komt niet op temperatuur of pas na een heel lange tijd. Dat laatste is dan weer gunstig wanneer het huis op temperatuur gehouden moet worden, want dan heb je een constante flow van warm water door bijvoorbeeld de vloer.
Ik moet eens even nadenken over wat dit nu betekent voor de instellingen. Suggesties zijn welkom natuurlijk! Misschien denk ik wel te moeilijk en is het rommelen in de marge (Vind ik wel leuk overigens ;) ).
Over de gehele dag heel wil ik een minimum aan gas gebruiken en toch comfortabel erbij zitten. Daarom heb ik vorige winter de CV aangestuurd op de vloeroppervlakte temperatuur. Als die 0,3 graden gezakt was, werd de ketel aangestuurd met 45 graden water. 4 keer per dag 1 uur stoken was genoeg. Verbruik ergens tussen de 4 en 6 kuub per dag.
Dat is nu nog niet nodig, want de stooksessie in de ochtend zorgt ervoor dat de huiskamer mooi op 20.5 graden blijft gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
siveiro schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:18:
[...]

Had deze video ook gezien. Alle instellingen overgenomen zoals besproken in de video. Bv mijn ketel van een lage aanvoer 50 graden verhoogt naar 75 graden. Nu pendelt mijn cv niet meer.
Had een verbruik op die dag van 3,2 m3 in onze eind jaren 80 tussenwoning. 105m2.
Ben blij met deze gewijzigde instellingen. Ook volgens mindergas.nl is mijn verbruik lager per graaddag tov vorig jaar.
Mijn P1 waarde staat nu ingesteld op 60graden.
Heb je alle waarden 1 op 1 overgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Blihi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:37:
Wat bedoel je met "Ta naar 30 gaat". Is dat de temperatuur die de thermostaat vraagt (dus niet Ta, maar Tset), of is dat gemeten in de ketel?

In dat laatste geval is er een sensor stuk, want van 50 ineens naar 30 kan natuurlijk niet. In dat eerste geval is het de thermostaat die iets vreemds doet en daar reageert de ketel correct op.
In het statusmenu van de ketel zitten een Aanvoertemperatuur en een Retourtemperatuur. Die aanvoertemperatuur stond eerst op 50 en enkele minuten later op 30. De temperatuur die de thermostaat vraagt kan ik niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JME schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:18:
[...]

In het statusmenu van de ketel zitten een Aanvoertemperatuur en een Retourtemperatuur. Die aanvoertemperatuur stond eerst op 50 en enkele minuten later op 30. De temperatuur die de thermostaat vraagt kan ik niet uitlezen.
De vraag blijft of dat de gevraagde aanvoer is, of de gemeten aanvoer. Wat zegt de handleiding?

In dat laatste geval is het tijd voor een monteur, want dan is er een sensor stuk. In het eerste geval doet de thermostaat iets vreemds en dat kan zomaar komen door de vertaling van OT naar het Nefit protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julleke
Blihi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 07:49:
[...]

Sterker nog, bij het beperken van het maximale vermogen, verhoog je dus de pompsnelheid bij een gegeven vermogen, als je parameters P031 en P032 niet mee aanpast.

[...]

Meet details over het systeem zijn meer beter :) Anders is het onmogelijk om te zeggen wat er gebeurt.

Met 'waterzijdig afstellen' van de vloer bedoel je dat de ingaande temperatuur van de vloer verhoogd is door de flow door de vloer te verhogen? Dan is de Tr uit de vloer dus gestegen. Je hebt dus het afgiftevermogen van de vloer opgeschroefd (gelijke temperatuur de vloer in, met hogere flow, dus hogere temp de vloer uit, dus meer vermogen).

De thermostaat zorgt ervoor dat je dit, over langere tijd gemeten, in kleinere intervallen stookt, zodat het uiteindelijke afgegeven vermogen constant blijft, want dat was immers al voldoende. Je zult hooguit merken dat de temperatuur van de vloer meer gaat schommelen.

Het kan ook zo zijn dat het interval dat de ketel stookt dermate kort is dat jouw vloer zijn vermogen helemaal niet haalt. Het warme water komt simpelweg nooit retour uit de vloer (of is al zijn warmte onderweg kwijt geraakt). In ieder geval zou ik zeggen: Zet de pompsnelheid over de vloer eens omlaag, dan wordt waarschijnlijk de vloer egaler warm (maar wel minder warm) en wordt er over langere periodes gestookt en dat is gunstiger voor de ketel (maar niet per se voor het verbruik, want je moet nog steeds hetzelfde vermogen opwekken). De Ta kan dan bij de ketel ook nog omlaag.
Goede opmerkingen.
Eerst even het systeem:
- volledig vloerverwarming beneden verdieping (65m2), 6 groeps robot HT verdeler (helaas)
- badkamer handdoek radiator
- 2 slaapkamer T10 verwarming
- 2 slaapkamers T22 verwarming
- Intergas HRe 36/30
- Chronotherm modulation thermostaat.

Mijn kamerthermostaat functioneert als een aan/uit thermostaat. Maximale cv temperatuur is ingesteld op 65 graden en de thermostaat vraagt altijd eigenlijk lager. Hierdoor heb ik mede door eerdere ervaringen de reactie op OT begrenst op Ta 58 graden minimaal.
Mijn ketel pendelt niet en stookt constant bij een warmtevraag.

Het waterzijdig afstellen van de vloerverwarming bedoelde ik mee dat ik de Tr van de vloer iets heb laten oplopen vanaf het verdeel blok. Aangezien de verdeler dus altijd retour water op mengt en ik de snelheid bij de ketel heb verlaagd liep de dT van de verdeler verder op waardoor er dus teveel retour water werd op gemengd wat nadelig was voor de aanvoerende temperatuur van mijn vloer. De vloer wordt constant gevoed met 35 graden en hierbij is de warmte overdracht aangenaam. De retour van de vloer verdeler is 28 graden (aanvoer 53 graden door verliezen onderweg)

Bij mijn ketel komt er dus redelijk koud water terug vanaf alle deelnemers. Hierdoor brandt hij dus continue en op condensatie punt van de rookgassen.
Ik zie dat de ketel bij het verlaagde vermogen geen last heeft met het bereiken van de Ta van 58 graden en na een korte tijd hier ook op terug moduleert.
Het vermogen van de ketel is nog steeds hoger dus dan het vermogen benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Blihi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:24:
[...]

De vraag blijft of dat de gevraagde aanvoer is, of de gemeten aanvoer. Wat zegt de handleiding?

In dat laatste geval is het tijd voor een monteur, want dan is er een sensor stuk. In het eerste geval doet de thermostaat iets vreemds en dat kan zomaar komen door de vertaling van OT naar het Nefit protocol.
Volgens de handleiding is het de gemeten aanvoertemperatuur. Dus dan zou er een sensor stuk kunnen zijn? Hoe snel mag de gemeten Ta van 50 naar 30 voordat het verdacht wordt? Ik kan me ook voorstellen dat als de thermostaat een lagere T vraagt, de brander uit gaat en de aanvoertemperatuur in no time gelijk is aan de retourtemperatuur. En ja, dan is het logisch dat de ketel in wachtstand gaat. Denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door JME op 12-11-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:39
pascalwinters schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:04:
[...]

Mijn P1 waarde staat nu ingesteld op 60graden.
Heb je alle waarden 1 op 1 overgenomen?
Ja alle waardes 1 op 1. Heb een calenta cw4 trouwens. Ik ga het een tijdje monitoren, maar mijn p1 meter geeft aan dat het stookgedrag beter is en dus minder verbruik per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 07:32
Ik heb een ATAG ketel I28EC met de ATAG one thermostaat. Ik probeer een en ander beter in te stellen, maar loopt tegen de beperking aan van de logging software van ATAG. Soms is er een kwartier geen verbinding, dus kan ik geen actuele gegevens aflezen. En de periode logs zijn per uur, en samengevat. Ik kan dus eigenlijk niet goed genoeg het gedrag van de ketel bekijken/analyseren. Is er een mogelijkheid om dit beter te meten/loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JME schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:12:
[...]

Volgens de handleiding is het de gemeten aanvoertemperatuur. Dus dan zou er een sensor stuk kunnen zijn? Hoe snel mag de gemeten Ta van 50 naar 30 voordat het verdacht wordt? Ik kan me ook voorstellen dat als de thermostaat een lagere T vraagt, de brander uit gaat en de aanvoertemperatuur in no time gelijk is aan de retourtemperatuur. En ja, dan is het logisch dat de ketel in wachtstand gaat. Denk ik.
Moderne ketels hebben NTC sensoren deze worden alleen maar veiliger. Dus als je bijvoorbeeld eerst 80 graden meet dan zal hij alleen maar na beneden afwijken dus lagere temperaturen, voorbeeld; 70 graden aanvoer ketel meet 80 graden. Ook zijn de meeste NTC sensoren beveiligd tegen onderbreking en kortsluiting, dus enorme meetfouten zullen moeten worden opgepikt door de sensor/branderautomaat van de ketel.

Een NTC sensor zal dus alleen maar veiliger worden, niet te verwarren met een PTC sensor.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 13-11-2021 09:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JME schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:12:
[...]

Dat laatste kan zeker het geval zijn. Dan moet je dus zien te achterhalen wat die Toon vraagt. Sommige OT thermostaten vragen 25 graden als ze eigenlijk 'uit' bedoelen. Het kan zijn dat de ketel dat verkeerd binnenkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Julleke schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:24:
[...]

Goede opmerkingen.
Eerst even het systeem:
- volledig vloerverwarming beneden verdieping (65m2), 6 groeps robot HT verdeler (helaas)
- badkamer handdoek radiator
- 2 slaapkamer T10 verwarming
- 2 slaapkamers T22 verwarming
- Intergas HRe 36/30
- Chronotherm modulation thermostaat.

Mijn kamerthermostaat functioneert als een aan/uit thermostaat. Maximale cv temperatuur is ingesteld op 65 graden en de thermostaat vraagt altijd eigenlijk lager. Hierdoor heb ik mede door eerdere ervaringen de reactie op OT begrenst op Ta 58 graden minimaal.
Mijn ketel pendelt niet en stookt constant bij een warmtevraag.

Het waterzijdig afstellen van de vloerverwarming bedoelde ik mee dat ik de Tr van de vloer iets heb laten oplopen vanaf het verdeel blok. Aangezien de verdeler dus altijd retour water op mengt en ik de snelheid bij de ketel heb verlaagd liep de dT van de verdeler verder op waardoor er dus teveel retour water werd op gemengd wat nadelig was voor de aanvoerende temperatuur van mijn vloer. De vloer wordt constant gevoed met 35 graden en hierbij is de warmte overdracht aangenaam. De retour van de vloer verdeler is 28 graden (aanvoer 53 graden door verliezen onderweg)

Bij mijn ketel komt er dus redelijk koud water terug vanaf alle deelnemers. Hierdoor brandt hij dus continue en op condensatie punt van de rookgassen.
Ik zie dat de ketel bij het verlaagde vermogen geen last heeft met het bereiken van de Ta van 58 graden en na een korte tijd hier ook op terug moduleert.
Het vermogen van de ketel is nog steeds hoger dus dan het vermogen benodigd.
Dus, waarom ben je nu met het vermogen aan het spelen? De ketel pendelt niet en stookt constant, doet dat met de juiste temperatuur (Ta=58, dus dus Tr <<< 57 graden). Dat het maximum vermogen van de ketel hoger is dan benodigd is toch helemaal niet erg? Laat dat lekker maximaal staan.

Zolang het comfortabel is in huis, gewoon niet meer aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:12
Ik heb een vraag over mijn Intergas ketel. Ik heb parameter o. op 0 gezet (aantal eco-dagen). Tapcomfort knopje op eco.

Wat betekent dit nu precies? Ik kan namelijk in de app nergens de instellingen terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

turkeyhakan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:22:
Ik heb een vraag over mijn Intergas ketel. Ik heb parameter o. op 0 gezet (aantal eco-dagen). Tapcomfort knopje op eco.

Wat betekent dit nu precies? Ik kan namelijk in de app nergens de instellingen terugvinden.
Staat gewoon in de handleiding hoor :)

Tapcomfort
De tapcomfortfunctie kan met de tapcomfort toets bediend worden en kent de volgende instellingen:
• Aan: ( LED aan) De tapcomfortfunctie van het toestel is continue ingeschakeld. De warmtewisselaar
wordt continue warm gehouden. Het toestel levert altijd direct warm water.
• Eco: ( LED aan) De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het toestel zal zich aanpassen
aan het gebruikspatroon van het warm tapwater. Hierdoor zal de warmtewisselaar gedurende de nacht,
of bij lange afwezigheid, niet op temperatuur worden gehouden.
Indien gewenst kan het in- en uitschakelen van de tapcomfortfunctie via de Open Therm
kamerthermostaat bij deze instelling worden ondersteund. Hiervoor dient parameter o. (eco dagen) op 0
worden ingesteld. Zie ook § 7.2, parameters.
• Uit: (Beide LED’s uit.) De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor de levering van warm
tapwater even op zich laat wachten. Als er geen behoefte is aan warm tapwater of aan de directe
levering hiervan dan kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:52:
@Microkid @Seafarer Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. De belangrijke factor hier is wat de ketel intern doet. Als de ketel standaard op maximaal vermogen start en dan terug gaat moduleren kan het verstandig zijn om dat maximum te beperken. Een ketel die standaard op het minimum start en dan omhoog gaat moduleren heeft dat probleem niet.
Het zal ook vaak helpen bij oudere ketels en bij te enthousiaste waterzijdige regelaars die de flow teveel beperken. Moderne ketels regelen het zelf wel.

Bij een ketel die op minimaal vermogen start is het beperken van het maximum niet heel zinvol.

Bij een Intergas XTreme is dit volgens mij instelbaar met de parameter 'stappenmodulatie'. Zet je die aan, dan start de ketel op minimum (minimum vermogen en minimale flow) en moduleert hij na enige tijd op als de Ta niet gehaald wordt. De flow stijgt lineair mee met het brandervermogen. Zet je stappenmodulatie uit, dan gebeurt dit andersom, dus de ketel start op een hoog vermogen en moduleert dan omlaag als de Ta te ver stijgt.

Dit laatste is noodzakelijk bij een LT/HT zoneregeling die standaard in die ketel ingebouwd zit. Anders zou het, bij het omschakelen van de HT naar de LT zone veel te lang duren voordat er warm water de LT zone in gaat. De gemeten Ta blijft immers lang te hoog en de ketel moduleert op het minimum, waarbij ook de flow op het minimum blijft. Er komt dus te weinig warm water de LT zone in en de ketel krijgt pas heel laat in de gaten dat er meer vermogen geleverd moet worden.

Zou je de pomp niet laten moduleren (dus minimaal toerental gelijk aan maximaal toerental), dan kan stappenmodulatie weer wel aan blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Microkid schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:24:
[...]

Staat gewoon in de handleiding hoor :)

Tapcomfort
De tapcomfortfunctie kan met de tapcomfort toets bediend worden en kent de volgende instellingen:
• Aan: ( LED aan) De tapcomfortfunctie van het toestel is continue ingeschakeld. De warmtewisselaar
wordt continue warm gehouden. Het toestel levert altijd direct warm water.
• Eco: ( LED aan) De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het toestel zal zich aanpassen
aan het gebruikspatroon van het warm tapwater. Hierdoor zal de warmtewisselaar gedurende de nacht,
of bij lange afwezigheid, niet op temperatuur worden gehouden.
Indien gewenst kan het in- en uitschakelen van de tapcomfortfunctie via de Open Therm
kamerthermostaat bij deze instelling worden ondersteund. Hiervoor dient parameter o. (eco dagen) op 0
worden ingesteld. Zie ook § 7.2, parameters.
• Uit: (Beide LED’s uit.) De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor de levering van warm
tapwater even op zich laat wachten. Als er geen behoefte is aan warm tapwater of aan de directe
levering hiervan dan kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden.
Dank voor je reactie! Ik heb de handleiding dus gevolgd. Paramet o. op 0 gezet en tamcomfort op eco.

Maar wat nu? Wat houdt deze instelling nu precies in? Via de Open Therm kamerthermostaat zou tamcomfort nu te bedienen zijn, maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blihi schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:38:
[...]

Dat laatste kan zeker het geval zijn. Dan moet je dus zien te achterhalen wat die Toon vraagt. Sommige OT thermostaten vragen 25 graden als ze eigenlijk 'uit' bedoelen. Het kan zijn dat de ketel dat verkeerd binnenkrijgt.
Zover ik weet is de Toon OT protocol: aan/uit of 0% of 100%

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Laatst online: 19-10 16:20
turkeyhakan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:37:
[...]

Dank voor je reactie! Ik heb de handleiding dus gevolgd. Paramet o. op 0 gezet en tamcomfort op eco.

Maar wat nu? Wat houdt deze instelling nu precies in? Via de Open Therm kamerthermostaat zou tamcomfort nu te bedienen zijn, maar hoe?
Indien je thermostaat het ondersteund kan je dus nu hiermee de tapwater instellingen beheren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu7QDJn74tDnK9iqrjpl2J0ANMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGFkUKUJ1C9NIHqaW6l1dTnU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

DutchWing schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:13:
[...]

Zover ik weet is de Toon OT protocol: aan/uit of 0% of 100%
Toon is voor zover ik weet gewoon een modulerende thermostaat. Dus geen aan/uit. Je kunt in het menu wel kiezen tussen OT en aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JME schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:49:
[...]

Toon is voor zover ik weet gewoon een modulerende thermostaat. Dus geen aan/uit. Je kunt in het menu wel kiezen tussen OT en aan/uit.
De toon is OT maar het signaal wat hij doorstuurt is gelijk aan die van aan/uit, aan = 100% OT sturing uit = 0% OT sturing… Er was ook niks modulerend aan de toon thermostaat.

Echter ik weet niet 100% zeker of dit nog steeds zo is, dus het geen wat ik zeg kan met de nieuwe Toon thermostaten niet meer aan de orde zijn. Het zelfde geldt ook voor de oudere nest thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Seafarer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:32:
[...]
Het zal ook vaak helpen bij oudere ketels en bij te enthousiaste waterzijdige regelaars die de flow teveel beperken. Moderne ketels regelen het zelf wel.

[...]
Moderne ketels regelen het zelf, maar dan moet wel de installatie in balans zijn. Hoe vaak de handdoek radiator niet vol openstaat en CV Ketel helemaal terug moduleert, ook plaats Expansievat kan invloed hebben op de doorstroming en hydrolisch balans in de installatie. Nieuwe A label (permanent magnetische) pompen zijn hiervoor extra gevoelig.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 13-11-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
DutchWing schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:40:
[...]

De toon is OT maar het signaal wat hij doorstuurt is gelijk aan die van aan/uit, aan = 100% OT sturing uit = 0% OT sturing… Er was ook niks modulerend aan de toon thermostaat.
Ik heb zelf geen toon maar ik ken ze wel. Vanaf dag 1 zijn dingen echt modulerend geweest.

En de eerste opentherm nest waren dat ook.

Ps wat bedoel je eigenlijk met 100%. Want een opentherm thermostaat vraagt een watertemperatuur en de ketel moet daarvoor zelf het noodzakelijke brandervermogen bepalen.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 13-11-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
DutchWing schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:44:
[...]

Moderne ketels regelen het zelf, maar dan moet wel de installatie in balans zijn. Hoe vaak de handdoek radiator niet vol openstaat en CV Ketel helemaal terug moduleert, ook plaats Expansievat kan invloed hebben op de doorstroming en hydrolisch balans in de installatie.
Een expansievat zit altijd in de zuig van de pomp. Zet je die in de perszijde dan ben je gelijk een gedeelte van je opvoerhoogte kwijt. Want dan druk je alleen maar onnodig tegen het expansievat membraam. Zie onderstaand plaatje rechterzijde. Links is juist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-G4eYNq5nYc_8nZhg7XnXT4-x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx1KzKzLU7nIC44Ce8bzciF2.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe A label (permanent magnetische) pompen zijn hiervoor extra gevoelig.
Ik denk dat oude pompen hier dezelfde moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
mrmartinuz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:25:
[...]

Indien je thermostaat het ondersteund kan je dus nu hiermee de tapwater instellingen beheren.
[Afbeelding]
Gaaf! Ik heb een Honeywell T6, zou deze het ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Seafarer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:09:
[...]
Een expansievat zit altijd in de zuig van de pomp. Zet je die in de perszijde dan ben je gelijk een gedeelte van je opvoerhoogte kwijt. Want dan druk je alleen maar onnodig tegen het expansievat membraam. Zie onderstaand plaatje rechterzijde. Links is juist.

[Afbeelding]

[...]

Ik denk dat oude pompen hier dezelfde moeite mee hebben.
Oudere pompen hebben hier veel minder last van omdat deze meestal niet modulerend zijn. (Woonhuis situaties) bedrijfspanden ligt eraan.

Maar ondanks dat klopt dat een Expansievat in de zuidzijde beter is, dit is ook om eventuele onderdruk in de installatie onder atmosfeerdruk te voorkomen, bij niet diffusie dichte installatie krijg je op deze manier elke keer vers zuurstof in de installatie.

https://www.remeha.nl/act...tsen-doe-dit-in-de-retour

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 13-11-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonbong schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:33:
[...]

Ik heb zelf geen toon maar ik ken ze wel. Vanaf dag 1 zijn dingen echt modulerend geweest.

En de eerste opentherm nest waren dat ook.

Ps wat bedoel je eigenlijk met 100%. Want een opentherm thermostaat vraagt een watertemperatuur en de ketel moet daarvoor zelf het noodzakelijke brandervermogen bepalen.
Ze doen iets vreemd met het OT signaal sommige toestellen reageren niet goed op de Toon thermostaat, waaronder de Optifor van Agpo/Ferroli als voorbeeld.

Zowel Remeha, Nefit als Agpo/Ferroli gaven dit aan… (Expliciet alleen de Toon en Nest thermostaat…)

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 13-11-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
DutchWing schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:51:
[...]

Oudere pompen hebben hier veel minder last van omdat deze meestal niet modulerend zijn. (Woonhuis situaties) bedrijfspanden ligt eraan.

Maar ondanks dat klopt dat een Expansievat in de zuidzijde beter is, dit is ook om eventuele onderdruk in de installatie onder atmosfeerdruk te voorkomen, bij niet diffusie dichte installatie krijg je op deze manier elke keer vers zuurstof in de installatie.

https://www.remeha.nl/act...tsen-doe-dit-in-de-retour
Voor alle pompen is dit slecht want ook een belangrijke taak van het expansievat is zorgen dat voordruk voor de pomp goed is. Een te lage voordruk leidt tot cavitatie en dus schade aan de pomp.

Waar het bij een oude pomp het meest dramatisch is als je een hoog pomp toerental hebt maar bijvoorbeeld maar één kleine radiator open. Dan zal je voordruk het laagst zijn, dus de grootste kans op cavitatie.
Een moderne pomp verlaagd tenminste nog het toerental bij een beperkte noodzakelijke flow waardoor de noodzakelijke voordruk ook minder wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 13-11-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutjeee
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-12-2023
Allen,

Ik heb vorig jaar een uitbouw ( open verbinding met de rest van de woning ) gemaakt en daarin vloerverwarming gelegd.
In de rest van de woning zijn radiatoren voorzien.

Er werd een kleine verdeler geplaatst. Hoe kan ik deze inregelen ?
Vvw wordt geschakeld met een aan/uit thermostaat.
Ik heb momenteel aanvoertemperatuur van 38graden.. op mijn thermometer heb ik +/- 27 graden staan. Is dit goed ? Niet goed ? Moet de flow van bijmening geknepen worden ?

Alvast bedanktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_e5JpaDrX3Yg3GTHe5FjTZPD9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYe8MZ9X7waTrNZgrNkizCIk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Rutjeee op 14-11-2021 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Heb je koude klachten? Zo nee dan zal het wel goed zijn.

Ik neem aan dat je met die 38 graden de temperatuur van het vloerwater bedoelt en niet de aanvoer vanaf de cv-ketel.
Die 38 graden haal je pas als de ketel onafgebroken stookt met hogere temperaturen. Nu zie ik geen bypass zitten dus er is weinig wat mis kan gaan mbt inregeling.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 14-11-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutjeee
leonbong schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:19:
Heb je koude klachten? Zo nee dan zal het wel goed zijn.

Ik neem aan dat je met die 38 graden de temperatuur van het vloerwater bedoelt en niet de aanvoer vanaf de cv-ketel.
Die 38 graden haal je pas als de ketel onafgebroken stookt met hogere temperaturen. Nu zie ik geen bypass zitten dus er is weinig wat mis kan gaan mbt inregeling.
Die 38graden is effectief aanvoer vanaf de CV .. geregeld door de witte thermostaatknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Rutjeee
Dat (38) is dus de max temperatuur wat je vloer in gaat.

Maar wat is de temperatuur van cv-water wat vanaf de cv-ketel komt.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 14-11-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutjeee
leonbong schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:38:
@Rutjeee
Dat (38) is dus de max temperatuur wat je vloer in gaat.

Maar wat is de temperatuur van cv-water wat vanaf de cv-ketel komt.
Deze heb ik op 60graden staan .. gezien ik nog met radiatoren zit ..
heb de cv beperkt tot 7kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Prima alles top zo! Als je geen koude klachten hebt.

Die 38 graden vloer in zal je pas bereiken als de ketel langdurig zal stoken. Dat heb je nu waarschijnlijk nog niet met de huidige buitentemperatuur.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 14-11-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
Weet iemand een handig alternatief voor een Heimeier sleutel. Wil mijn kraan instellen maar geen sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds driekwart jaar een nieuwe ketel, de bekende Intergas 28/24 HRE. Die gebruik ik grotendeels om alleen de bovenverdieping te verwarmen, omdat beneden een airco hangt die dit wat zuiniger kan (hangen wel 2 flinke radiatoren van samen 7 kW)

Daarom alle radiatoren voorzien van thermostaatkranen (Heimeier Eclipse) + een tado zoneregeling systeem, en de boel waterzijdig ingeregeld door het hele huis. Ketelvermogen teruggeschroefd, pompsnelheid minimaal

Nu verwarm ik in de ochtend en avond boven alleen de designradiator in de badkamer (zo'n 1 kW), en ik merk duidelijk dat de ketel dit niet zo leuk vindt. Constant pendelen, slechte delta T, hoge aanvoertemperaturen, etc. Zal met het minimumvermogen van de Intergas ketel te maken hebben (zo'n 6 kW). Hij drukt dan ook heel wat warmte door de bypass onder de ketel, jammer van de warmte zo...

Ik merk het ook duidelijk in de aanvoer- en retourtemperaturen, als ik álle of bijna alle radiatoren openzet, heb ik met 60 aanvoer en 40 retour een mooie Delta T van 20 graden.

Ik krijg een beetje het idee dat het zinvoller is om in de ochtend en in de avond, als ik de badkamer wil verwarmen, nog wat andere radiatoren open kan zetten, zodat de ketel z'n warmte kwijt kan door boven het minimum te zitten. Voelt dan als efficiënter en 'bijna gratis extra warmte'. Klopt die redenering?

Zou ik nog iets anders kunnen doen? Aanvoertemperatuur veranderen? Anders inregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@koelkast

Tja, een ketel die een minimaal vermogen heeft van 6kW, en je hangt daar 1 radiator aan van 1kW.

Natuurlijk ga je dan pendelen...

Als je eigenlijk alleen in de ochtend en de avond een uurtje warmte wil in de badkamer, dan zou ik gewoon alle andere radiatoren (van kamers waar je komt) open zetten en zorgen dat je enkel van 7 tot 8 en van 18 tot 19h de ketel in schakelt. De rest doe je dan via de airco.

Alternatief... een buffervat van 50-100l in serie met de ketel schakelen, en dan je pomp langer laten lopen tot dat buffervat weer koud is. Zeker als je designradiator nogal klein is en een beperkt watervolume heeft kan dit helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Remco Tr schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:10:
Weet iemand een handig alternatief voor een Heimeier sleutel. Wil mijn kraan instellen maar geen sleutel.
De huidige kan toch met steeksleutel 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
Tommie12 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:49:
@koelkast

Tja, een ketel die een minimaal vermogen heeft van 6kW, en je hangt daar 1 radiator aan van 1kW.

Natuurlijk ga je dan pendelen...

Als je eigenlijk alleen in de ochtend en de avond een uurtje warmte wil in de badkamer, dan zou ik gewoon alle andere radiatoren (van kamers waar je komt) open zetten en zorgen dat je enkel van 7 tot 8 en van 18 tot 19h de ketel in schakelt. De rest doe je dan via de airco.
Zo doe ik dat inderdaad ook: Extra verwarmingen open zetten. Lijkt ook zonde, maar vergeet niet dat de badkamer ook warmte naar andere ruimtes verliest.

In mijn geval staan op 2 slaapkamers de radiatoren gewoon open. Ze worden dan ook niet gebruikt als slaapkamer maar als keedkamer en werkkamer. Daardoor blijft mijn overloop ook een beetje op temperatuur (18 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Verlies je met die extra radiatoren open in ongebruikte ruimtes niet meer energie dan door het pendel gedrag van de ketel? Maar als die ketel puur voor die ene radiator is dan is besparing misschien sowieso niet je hoofddoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
mdvdl schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:01:
[...]

Zo doe ik dat inderdaad ook: Extra verwarmingen open zetten. Lijkt ook zonde, maar vergeet niet dat de badkamer ook warmte naar andere ruimtes verliest.

In mijn geval staan op 2 slaapkamers de radiatoren gewoon open. Ze worden dan ook niet gebruikt als slaapkamer maar als keedkamer en werkkamer. Daardoor blijft mijn overloop ook een beetje op temperatuur (18 graden).
Ik bedoelde eigenlijk eerder de woonkamer/keuken. Daar is die warmte geen verlies.

Als je een kleedkamer verwarmt zonder echte behoefte, dan is dat stoken voor de mussen.
Als je wat extra warmte in je woonkamer pompt, dan moet je WP minder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
Tommie12 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:36:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk eerder de woonkamer/keuken. Daar is die warmte geen verlies.

Als je een kleedkamer verwarmt zonder echte behoefte, dan is dat stoken voor de mussen.
Als je wat extra warmte in je woonkamer pompt, dan moet je WP minder draaien.
Je hebt inderdaad gelijk als je die extra kamers niet zou gebruiken.. Bij mij staat gewoon alles open behalve de slaapkamer. De werkkamer wordt helaas weer full time gebruikt en mijn vrouw is een koukleum, dus verloren is het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb geprobeerd dit topic (in al zijn enorme omvang) te scannen en doorgronden voor mijn vraagstuk en was dan ook al druk bezig met een heel verhaal over mijn situatie, wat ik al wel/niet gedaan heb en waarom ik denk dat ik mijn cv-installatie nog niet onder controle heb. Maar heb inmiddels behoorlijk last van het bos/bomen syndroom O-).

Vandaar dat ik deze post even anders ga insteken (en jullie een enorm stuk tekst en plaatjes bespaar), maar hopelijk dat jullie op basis van één plaatje mij wat suggesties kunnen geven voor mijn vraagstuk. Als er alsnog meer input nodig is voor wat hulp/advies dan ben ik natuurlijk 110% bereid dat te geven.

Korte situatieschets:
  • Intergas HReco 36/30, CV en pompvermogen behoorlijk naar beneden bijgesteld (stappen startpost en filmpjes John Visser CV-optimalisatie op Youtube gevolgd). Max aanvoer 65 graden.
  • Huis (90m2 vloerverwarming begane grond, 7 radiatoren op de verdiepingen die maar zeer weinig open staan).
  • Vloerverwarming 7 groeps verdeler (Robot Optimum Pro) als 1 zone, met 2-wegklep in retour en bypass voor hele systeem bij de verdeler (2,5 bar)
  • Radiatoren waterzijdig ingeregeld
  • Thermostaat Honeywell Evohome 8 zones, ingesteld op 3 schakelingen per uur (advies bij VV).
  • OTGW luistert alles netjes af en genereert plaatjes voor mij
Dat resulteert in dit gedrag van mijn CV ketel en bijbehorende Ta en Tr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfsBhfRmjl0iBgGtURwq7NHha2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXng5Mp2VL9K68XiQRPpk99e.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen/twijfels (oftewel...de ik zie door de bomen het bos niet meer paniek):
  1. Zie ik nu mijn ketel pendelen, of is dit het schakelgedrag wat mijn HW Evohome verzorgt (die 3 blokken per uur).
  2. De Tr is lekker laag, maar iedere keer als die iets omhoog komt stopt mijn ketel met stoken
  3. De DeltaT is vrijwel nooit minder dan 25 graden, maar gemiddeld zelfs zo'n 35 graden
  4. Hoe kan het dat het maximaal modulatie niveau soms op 0 staat terwijl mijn ketel dan wel gaat moduleren?
Kortom, ik heb behoefte aan wat hulp, mensen die eens met mij mee kijken en kunnen helpen interpreteren waar ik nou eigenlijk naar zit te kijken. Hopelijk kunnen/willen jullie met mij meedenken? Wat zien jullie in dit plaatje en wat vind je er van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvdl
vanenkelen schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:08:
• Hoe kan het dat het maximaal modulatie niveau soms op 0 staat terwijl mijn ketel dan wel gaat moduleren?
Het modulatie vermogen op 0% zie ik ook regelmatig bij mijn ketel voorbij komen. Vanuit de gegevens die ik heb, lijkt het er op dat de CV de uitgaande temperatuur netjes op pijl kan houden met het minimale vermogen. De vlam is dan ook niet uit. Tenminste, de status van de ketel geeft de "vlam status" op "aan".

Het "voelt" wel een beetje raar: 0% vermogen, maar wel een vlam aan. Wat doet de ketel dan eigenlijk? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-10 16:11
mdvdl schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:11:
[...]

Het modulatie vermogen op 0% zie ik ook regelmatig bij mijn ketel voorbij komen. Vanuit de gegevens die ik heb, lijkt het er op dat de CV de uitgaande temperatuur netjes op pijl kan houden met het minimale vermogen. De vlam is dan ook niet uit. Tenminste, de status van de ketel geeft de "vlam status" op "aan".

Het "voelt" wel een beetje raar: 0% vermogen, maar wel een vlam aan. Wat doet de ketel dan eigenlijk? :?
Bij mij is modulatie 0% niet gelijk aan vermogen = 0 maar gelijk aan het minimale vermogen van de ketel (BaseCube): 6.5kW. Verder lijkt het gedrag bij @vanenkelen meer op aan/uit dan moduleren. Vergelijk maar eens met mijn plaatje (blauwe lijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqS1D7Y9MEot_yM4huSdAoXAltk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CBng9trc9uqi94tke03S9rfA.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banjy
vanenkelen schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:08:
Ik heb geprobeerd dit topic (in al zijn enorme omvang) te scannen en doorgronden voor mijn vraagstuk en was dan ook al druk bezig met een heel verhaal over mijn situatie, wat ik al wel/niet gedaan heb en waarom ik denk dat ik mijn cv-installatie nog niet onder controle heb. Maar heb inmiddels behoorlijk last van het bos/bomen syndroom O-).

Vandaar dat ik deze post even anders ga insteken (en jullie een enorm stuk tekst en plaatjes bespaar), maar hopelijk dat jullie op basis van één plaatje mij wat suggesties kunnen geven voor mijn vraagstuk. Als er alsnog meer input nodig is voor wat hulp/advies dan ben ik natuurlijk 110% bereid dat te geven.

Korte situatieschets:
  • Intergas HReco 36/30, CV en pompvermogen behoorlijk naar beneden bijgesteld (stappen startpost en filmpjes John Visser CV-optimalisatie op Youtube gevolgd). Max aanvoer 65 graden.
  • Huis (90m2 vloerverwarming begane grond, 7 radiatoren op de verdiepingen die maar zeer weinig open staan).
  • Vloerverwarming 7 groeps verdeler (Robot Optimum Pro) als 1 zone, met 2-wegklep in retour en bypass voor hele systeem bij de verdeler (2,5 bar)
  • Radiatoren waterzijdig ingeregeld
  • Thermostaat Honeywell Evohome 8 zones, ingesteld op 3 schakelingen per uur (advies bij VV).
  • OTGW luistert alles netjes af en genereert plaatjes voor mij
Dat resulteert in dit gedrag van mijn CV ketel en bijbehorende Ta en Tr.

[Afbeelding]

Mijn vragen/twijfels (oftewel...de ik zie door de bomen het bos niet meer paniek):
  1. Zie ik nu mijn ketel pendelen, of is dit het schakelgedrag wat mijn HW Evohome verzorgt (die 3 blokken per uur).
  2. De Tr is lekker laag, maar iedere keer als die iets omhoog komt stopt mijn ketel met stoken
  3. De DeltaT is vrijwel nooit minder dan 25 graden, maar gemiddeld zelfs zo'n 35 graden
  4. Hoe kan het dat het maximaal modulatie niveau soms op 0 staat terwijl mijn ketel dan wel gaat moduleren?
Kortom, ik heb behoefte aan wat hulp, mensen die eens met mij mee kijken en kunnen helpen interpreteren waar ik nou eigenlijk naar zit te kijken. Hopelijk kunnen/willen jullie met mij meedenken? Wat zien jullie in dit plaatje en wat vind je er van?
Dat is al een stevige analyse volgens mij. Mijn eerste gedachte is om eens wat meer 'lowtech' te analyseren, dan weet je ook zeker dat het niet zit in het 'uitlezen/verwerken van de data'.

1) Is de getoonde grafiek op basis van het huis 'warmhouden' of is dit een opwarming? Dat maakt wezenlijk uit immers.
2) Gebruik je een opentherm thermostaat of aan/uit?
3) Heb je een pompschakelaar voor de vloerverwarming en vanaf welke temperatuur springt deze aan?

Wat ik zou testen; geef je thermostaat een flinke slinger; ga naast je CV ketel staan en luister, begint hij heel heftig te branden in het begin, schiet de Ta meteen naar die 65 graden? Hoor je hem terug gaan/rustiger gaan branden? Als je dan ook kijkt of dat matcht met je Modulatie data die je uit de ketel haalt kun je die ook beter gaan interpreteren.

Als hij uitvalt/stopt is dat dan op een Ta van 65 of hoger (lijkt je grafiek wel te suggereren)? Dat suggereert dan de beveiliging die ingrijpt op jouw kunstmatig verlaagde maximale Ta. Zet die gewoon eens op 80 graden, kan de ketel dan langer branden voor hij uit gaat vallen?

Stap 1 in voorkomen van pendelen is namelijk dat de ketel zijn vermogen kwijt kan en dat zo lang mogelijk kan doen. Veelal is het minimum ketelvermogen te hoog voor het warmteverlies dus de thermostaat zal ergens 'stop' gaan zeggen om te voorkomen dat het bloedheet wordt in huis. En dan X periode weer een tijdje even 'gas geven'.

Het zou kunnen dat als het een aan/uit thermostaat is je ketel ook (te) snel gaat proberen om de Max. Aanvoertemperatuur ook te leveren. Tenzij deze zelf 'slim' is om dit op basis van de Delta T/Retourtemperatuur te doen. Die regeling werkt echter niet altijd even lekker, doordat deze in het begin toch wat 'veel gas' geeft bijvoorbeeld, je pomp van de vloerverwarming nog uitstaat. Dan schiet de retour omhoog en zit je zo op de door jouw begrensde 65 graden.

Hier zou ik starten en dan eens kijken of je het minimum vermogen niet gewoon echt vast kan zetten, dan kan je en goed luisteren/kijken wat de ketel doet en haal je er een belangrijke variabele uit.
Blijft hetzelfde patroon kan je bijvoorbeeld de pompsnelheid verhogen van je ketel, dan krijgt het water minder tijd op te warmen in de ketel (maar dan moet de modulatie uit, anders gaat de ketel dat compenseren door harder te branden). Daarna de bypass wat open draaien etc. Want op zich moet je als je het zo bekijkt genoeg afgifte vermogen hebben om in een koud huis de ketel echt wel even te kunnen laten branden..

Maar eenmaal op temperatuur ga je volgens een patroon warm houden. Vaak kan je in je thermostaat aangeven wat de afkoeltemperatuur van je huis is (snel = meer korte stookperiodes / langzaam = minder maar langere stookperiodes). Je ketel kan je daar soms ook op instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001

vanenkelen

uhmmm.....speechless

mdvdl schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:11:
[...]

Ik heb de vlamstatus even toegevoegd aan mijn dashboard, ga ik even monitoren, interessante gedachtegang.
cville schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:31:
[...]

Bij mij is modulatie 0% niet gelijk aan vermogen = 0 maar gelijk aan het minimale vermogen van de ketel (BaseCube): 6.5kW. Verder lijkt het gedrag bij @vanenkelen meer op aan/uit dan moduleren. Vergelijk maar eens met mijn plaatje (blauwe lijn):

[Afbeelding]
Dat klinkt wel als een logische verklaring. 0% =/ 0, maar is laagste ingestelde vermogen. Bij mij is dat 25% toerental CV (parameter c) en 25 voor de pomp (parameter c.). Ik durf even niet te zeggen hoeveel kW dat is, maar ik denk dan 25% van 32kW = 8? Veel lager kan niet bij mijn ketel ivm kans op storingen.

Eens dat het meer op aan/uit gedrag lijkt, maar de evohome is toch echt een modulerende thermostaat. Er hangt ook een Honeywell draadloze OpenTherm module - R8810 aan de ketel. En ook in de ketel staat de parameter voor gedrag van de ketel (parameter E.) op standje 1 "warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrenst door par E". Parameter E staat op 40 graden.

Wat veroorzaakt dan dit gedrag van de ketel, of is het normaal en moet ik me er geen zorgen over maken?
Banjy schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:20:
[...]

Dat is al een stevige analyse volgens mij. Mijn eerste gedachte is om eens wat meer 'lowtech' te analyseren, dan weet je ook zeker dat het niet zit in het 'uitlezen/verwerken van de data'.

1) Is de getoonde grafiek op basis van het huis 'warmhouden' of is dit een opwarming? Dat maakt wezenlijk uit immers.
2) Gebruik je een opentherm thermostaat of aan/uit?
3) Heb je een pompschakelaar voor de vloerverwarming en vanaf welke temperatuur springt deze aan?

Wat ik zou testen; geef je thermostaat een flinke slinger; ga naast je CV ketel staan en luister, begint hij heel heftig te branden in het begin, schiet de Ta meteen naar die 65 graden? Hoor je hem terug gaan/rustiger gaan branden? Als je dan ook kijkt of dat matcht met je Modulatie data die je uit de ketel haalt kun je die ook beter gaan interpreteren.

Als hij uitvalt/stopt is dat dan op een Ta van 65 of hoger (lijkt je grafiek wel te suggereren)? Dat suggereert dan de beveiliging die ingrijpt op jouw kunstmatig verlaagde maximale Ta. Zet die gewoon eens op 80 graden, kan de ketel dan langer branden voor hij uit gaat vallen?

Stap 1 in voorkomen van pendelen is namelijk dat de ketel zijn vermogen kwijt kan en dat zo lang mogelijk kan doen. Veelal is het minimum ketelvermogen te hoog voor het warmteverlies dus de thermostaat zal ergens 'stop' gaan zeggen om te voorkomen dat het bloedheet wordt in huis. En dan X periode weer een tijdje even 'gas geven'.

Het zou kunnen dat als het een aan/uit thermostaat is je ketel ook (te) snel gaat proberen om de Max. Aanvoertemperatuur ook te leveren. Tenzij deze zelf 'slim' is om dit op basis van de Delta T/Retourtemperatuur te doen. Die regeling werkt echter niet altijd even lekker, doordat deze in het begin toch wat 'veel gas' geeft bijvoorbeeld, je pomp van de vloerverwarming nog uitstaat. Dan schiet de retour omhoog en zit je zo op de door jouw begrensde 65 graden.

Hier zou ik starten en dan eens kijken of je het minimum vermogen niet gewoon echt vast kan zetten, dan kan je en goed luisteren/kijken wat de ketel doet en haal je er een belangrijke variabele uit.
Blijft hetzelfde patroon kan je bijvoorbeeld de pompsnelheid verhogen van je ketel, dan krijgt het water minder tijd op te warmen in de ketel (maar dan moet de modulatie uit, anders gaat de ketel dat compenseren door harder te branden). Daarna de bypass wat open draaien etc. Want op zich moet je als je het zo bekijkt genoeg afgifte vermogen hebben om in een koud huis de ketel echt wel even te kunnen laten branden..

Maar eenmaal op temperatuur ga je volgens een patroon warm houden. Vaak kan je in je thermostaat aangeven wat de afkoeltemperatuur van je huis is (snel = meer korte stookperiodes / langzaam = minder maar langere stookperiodes). Je ketel kan je daar soms ook op instellen.
Dank voor de uitgebreide reactie. Alvast een reactie op je vragen:

1) De grafiek is voornamelijk in een periode van warm houden. Ik pas 1 graad nachtverlaging toe en vanaf 5u begint de ketel dan de 0,5 graad temperatuurverlies in de woonkamer weer bij te stoken. Toevallig stonden er vanochtend wel twee radiatoren extra aan.
2) Honeywell Evohome modulerende opentherm thermostaat, zie ook reactie hierboven.
3) Nee, geen pompschakelaar. Pomp vloerverwarming draait continue op lage stand.

Ik heb de door jouw gesuggereerde test (voor een deel) vorige week al gedaan nav een artikeltje op cvtuning.nl. Ik heb toen een kwartier naast de ketel gestaan en deze is niet 1x uitgegaan volgens het display (dit bleef op status 5 staan "cv-bedrijf"). Status 1 is het teken dat de maximale temp is bereikt en dan gaat hij even uit. Volgens de grafiek zie je wel dat hij niet de hele periode vol gas heeft gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00VqcHODUNiZO9F49HuYGJxX-9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UiYdapun0sxwmagNugRZqpXN.png?f=fotoalbum_large

Nog paar reacties op je suggesties:
  • Minimum vermogen staat op 25%, maximum vermogen op 40%. Lager dan 25% wordt bij deze ketel afgeraden ivm grote kans op storingen.
  • Pompsnelheid ketel verhogen: staat nog op mijn lijstje van uit te voeren tests, mede ook om de Retour temp wat omhoog en de DeltaT daarmee wat omlaag te krijgen.
  • Afkoelkarakteristiek van het huis: volgens mij heb ik die met 3 schakelingen per uur in de Evohome juist ingesteld voor een goed geisoleerd huis met voornamelijk vloerverwarming.
  • Dat van dat warmhouden via een bepaald patroon vind ik ook een interessante gedachte. Ik denk inderdaad dat mijn thermostaat bezig is met warm houden en in de thermostaat heb ik aangegeven dat dat met 3 schakelingen per uur moet. Is dit dan het resultaat daarvan en is dit dus 'normaal'? Oftewel dit is geen pendelen, maar zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutjeee
Allen,

Ik zit met een combinatie vvw en radiatoren.
Wat is de de ideale nadraaitijd van de CV pomp ? Of hoe kan ik dit bepalen ? 1,5 of 10minuten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Rutjeee schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:07:
Allen,

Ik zit met een combinatie vvw en radiatoren.
Wat is de de ideale nadraaitijd van de CV pomp ? Of hoe kan ik dit bepalen ? 1,5 of 10minuten ?
Aanvoer en retour temperatuur bij de ketel meten. Zodra de ketel stopt met branden, meet de retour. Zodra aanvoer en retour gelijk zijn heb je je nadraaitijd. Afhankelijk van je huis kan dit 1 tot 3 minuten zijn. Bij mij staat hij op 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutjeee
Mijn vvw en radiatoren worden apart aangestuurd door een thermostaat ..

Alles dan even laten branden, stopzetten en meten dan ?

Wnt mijn vvw blijft snachts draaien, mr mijn radiatoren niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
Seafarer schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:04:
[...]

De huidige kan toch met steeksleutel 11?
Met baco geprobeerd maar kreeg er geen beweging in. Morgen nog eens kijken dan.

Even wat anders weet iemand wat die linker “kraan” is op de foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLnxNznCTCTCaiYDvvgBEJ5dYwE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQf5UJSYZeqsZk2guYgDjK16.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Remco Tr schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:01:
[...]

Met baco geprobeerd maar kreeg er geen beweging in. Morgen nog eens kijken dan.
post even een foto. Want misschien praten we langs elkaar heen.
Foto van opzij misschien? Mij zegt dit even niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-10 16:22
Remco Tr schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:01:
[...]
[Afbeelding]
Die linker "kraan" is een overstortventiel zonder dop.

[ Voor 8% gewijzigd door scofield op 15-11-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
In mijn woning heb ik gewone radiatoren i.c.m. VVW. Vorig jaar heb ik reeds de aanvoertemp. verlaagd naar 65 graden alsook het vermogen van de ketel teruggeschroefd. Dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het verwarmen geleidelijker plaatsvindt. Wellicht heeft het ook een gasbesparing opgeleverd, maar dat durf ik nu nog niet met zekerheid te zeggen.

Ik vraag mij echter nog het volgende af: De VVW wordt middels een pompschakelaar ingeschakeld bij temperatuur X (nu 28,5 graden) o.b.v. een voeler op de aanvoerleiding. Omdat het max. vermogen van de ketel nu lager is, duur het enige tijd voordat het systeem op temperatuur komt. Als de pomp van de VVW aanslaat, wordt er extra 'koud' water in omloop gebracht. De bereikte aanvoertemperatuur loopt dus tijdelijk iets terug en klimt daarna weer.

Ik ben benieuwd naar:

- Wat is de impact hiervan?
- Minder warmte afgifte door (tijdelijk) lagere temperatuur in circulatie?
- Ketel brandt langer/harder om doeltemperatuur te halen; meer gasverbruik?
- Of heft de bijgeschakelde VVW bovenstaande op?
- Heeft het zin de schakeltemperatuur te verlagen of heeft dit ook ongewenste effecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 21:52

Ethirty

Who...me?

We hebben in ons nieuwe huis een hele oude Nefit Turbo 32 ketel hangen, welke na de winter vervangen wordt bij een grote verbouwing. Nu draait deze de komende tijd wel met een lage thermostaat om het huis enigszins warm en droog te houden voor alles krom trekt.

Heb even zitten zoeken in de handleiding die ik online vond, maar ik zie maar weinig over afstellen of verlagen van de water temperatuur. Is er met de hoge gasprijzen nog iets aan optimalisatie te doen, of heeft dat weinig nut?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ethirty schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:01:
We hebben in ons nieuwe huis een hele oude Nefit Turbo 32 ketel hangen, welke na de winter vervangen wordt bij een grote verbouwing. Nu draait deze de komende tijd wel met een lage thermostaat om het huis enigszins warm en droog te houden voor alles krom trekt.

Heb even zitten zoeken in de handleiding die ik online vond, maar ik zie maar weinig over afstellen of verlagen van de water temperatuur. Is er met de hoge gasprijzen nog iets aan optimalisatie te doen, of heeft dat weinig nut?
Ik zou alles gewoon voor nu alleen even inregelen op 90/70/20, of gewoon retour meten en ervoor zorgen dat deze bij alle radiatoren gelijk is. Verder zou ik niks aanpassen bij zulke oude toestellen, als het werkt dan werkt het…
En de thermostaat rond de 12-15 graden zetten. (Wat je wenselijk vindt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ethirty schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:01:

Is dat VR of HR ketel?

Ik zou een max-aanvoer van 65 á 75 hanteren en klaar als het een VR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 21:52

Ethirty

Who...me?

Het is een HR ketel. Maar in de handleiding staat niks over hoe je de temp aanpast. We zijn op zich ook allang blij dat hij het gewoon doet, laatste onderhoud lijkt ook een eeuw geleden :/

Misschien verstandiger om inderdaad niet te rommelen en gewoon de thermostaat laag te houden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een tijd in dit topic (en vorige delen) gezocht maar ben nog niet zeker of onderstaand gedrag in mijn situatie nou 'normaal' is.

Ik heb een HR-ketel (nefit), die ik via de opentherm-gateway van Nefit en daarna een opentherm gateway naar KNX aanstuur via KNX. Ik heb een extern boilervat dat de ketel warm moet houden, met een driewegklep die door de ketel aangestuurd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JtjSnAl.png
NB: Let niet op die onder-/bovengrens waardes; die komen niet door de gateways heen.

Ik zie al maanden dit soort pendel gedrag, en twijfel of dat nou normaal is, omdat de ketel telkens 'even' de ketel moet verwarmen en dan weer terugschakelt naar verwarmingsmodus, of dat dit niet normaal is en ik hierdoor onzuinig stook.

Ik heb vloerverwarming die groepgeregeld is, op moment van screenshot staan echter alle groepen open. Vloerwarming ligt overal, behalve op slaapkamers, maar daar staan de radiatoren eigenlijk altijd uit.
Ik heb gepoogd de aanvoertemperatuur te verlagen (van 60 naar 50), maar dat lijkt weinig verschil te maken, behalve dat mijn huis nu net niet meer lekker warm wordt, dus die zal weer iets omhoog moeten.

Kan iemand me gerust stellen, of een richting induwen waar ik op zoek moet naar een oplossing voor dit pendelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Torrentus op 16-11-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
Wanneer je met je cv de temperatuur begrenst hebt op 40 graden is het dan slim om ook de open verdeler van de vloerverwarming te vervangen? Toen de vloerverwarming geplaatst werd hingen er ook nog radiatoren maar die zijn er niet meer. Heb dus alleen vloerverwarming en vraag mij af of het rendement beter wordt door alleen de verdeler te vervangen door bijvoorbeeld een Variotherm kunststof verdeler.

Als het geen gas bespaart dan bespaart het misschien wat elektriciteit aangezien er 1 pomp minder is.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:41
jvanderkroon schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:43:
Wanneer je met je cv de temperatuur begrenst hebt op 40 graden is het dan slim om ook de open verdeler van de vloerverwarming te vervangen? Toen de vloerverwarming geplaatst werd hingen er ook nog radiatoren maar die zijn er niet meer. Heb dus alleen vloerverwarming en vraag mij af of het rendement beter wordt door alleen de verdeler te vervangen door bijvoorbeeld een Variotherm kunststof verdeler.

Als het geen gas bespaart dan bespaart het misschien wat elektriciteit aangezien er 1 pomp minder is.
Zie het als een opstapje naar All-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
@Torrentus die piek kun je zien of hij vlak daarvoor toevallig de boiler heeft opgestookt?

Waarom ik het vraag is het volgende:

Als bij mij de ketel de boiler op stookt met 60 graden water valt de CV heel even uit (driewegklep regelt dit). op dat moment is het water in de ketel zelf dus 60graden. Als hij daarna meteen met de CV verwarming verder gaat is het water dus nog 60 graden.

Optie twee is wat ik had, nl een driewegklep die niet helemaal sloot met als gevolg op het moment dat hij de Boiler stookt "lekt" er 60 graden water de CV in. Waarschijnlijk gebeurt het trouwens ook andersom, als hij de cv stookt lekt er mogelijk water richting de Boiler (maar dan van een temparatuur van je CV

Bovenstaand is met mijn instelling maar als jouw boiler op 85 graden wordt verwarmd of gehouden dan zou dit mogelijk een verklaring kunnen zijn voor de 80 graden piek die je ziet.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:03
vanenkelen schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:20:
[...]

Ik heb de vlamstatus even toegevoegd aan mijn dashboard, ga ik even monitoren, interessante gedachtegang.
[...]
Lees je de ketelgegevens in met een Intergas gateway naar Homeassistant?
Ik vind dit ook wel interessant.
Ik zie dat er nu 2 versies van zijn (rood kastje) en de nieuwere variant.

Werkt dit ook wanneer je geen Intergas thermostaat gebruikt? (Nest thermostat via Opentherm)
Ik zou hem dan gaan willen gebruiken bij een Intergas HRE 28/24.

Vaak zie ik de waarschuwing staan dat dit alleen maar werkt met een originele Intergas thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Torrentus @Fantastic_fox Denk niet dat het aan de driewegklep ligt. Hier ook een Nefit en die geeft ook doodleuk 60 op de aanvoer (en ik meen zelfs ook op de retour) van het cv-bedrijf als je warm water tapt.

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 16-11-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Torrentus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:35:
Ik heb een tijd in dit topic (en vorige delen) gezocht maar ben nog niet zeker of onderstaand gedrag in mijn situatie nou 'normaal' is.

Ik heb een HR-ketel (nefit), die ik via de opentherm-gateway van Nefit en daarna een opentherm gateway naar KNX aanstuur via KNX. Ik heb een extern boilervat dat de ketel warm moet houden, met een driewegklep die door de ketel aangestuurd wordt.

[Afbeelding]
NB: Let niet op die onder-/bovengrens waardes; die komen niet door de gateways heen.

Ik zie al maanden dit soort pendel gedrag, en twijfel of dat nou normaal is, omdat de ketel telkens 'even' de ketel moet verwarmen en dan weer terugschakelt naar verwarmingsmodus, of dat dit niet normaal is en ik hierdoor onzuinig stook.

Ik heb vloerverwarming die groepgeregeld is, op moment van screenshot staan echter alle groepen open. Vloerwarming ligt overal, behalve op slaapkamers, maar daar staan de radiatoren eigenlijk altijd uit.
Ik heb gepoogd de aanvoertemperatuur te verlagen (van 60 naar 50), maar dat lijkt weinig verschil te maken, behalve dat mijn huis nu net niet meer lekker warm wordt, dus die zal weer iets omhoog moeten.

Kan iemand me gerust stellen, of een richting induwen waar ik op zoek moet naar een oplossing voor dit pendelen?
Uit je grafiek is niet te zien hoe vaak aan/uit per uur de ketel of thermostaat schakelt.
Veel warmteverlies op de boiler, boiler staat op een koude plek. Hysterese boiler staat erg klein, voorzover je dat kan aanpassen?

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 16-11-2021 18:06 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?