Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat die video moet verduidelijken? Ik zie alleen maar een hogere Tr en meer afgegeven vermogen wanneer de flow toeneemt. Hoe geeft dat aan dat het zuiniger is om de Ta naar 65 te verhogen?
Jouw flow is zo hoog dat de 11kW vlam er maar 10 graden bij kan maken. (grootte pan op een klein vuurtje) Hier is niets mis mee. Waarom jij zegt dat de ketel pendelt snap ik niet. Pendelen is als de ketel tegen zijn maximale ingestelde water temperatuur aanloopt. En dan uitgaat en weer aan gaat. Als de thermostaat dit doet met zo'n 6 keer per uur dan is hier ook niets mis mee. Je thermostaat probeert die 11kW in kleinere stukjes te hakken. Doodgewoon omdat meer niet nodig is.
Misschien heb ik te snel conclusies getrokken. Ik baseer mij op iets wat ik jaren geleden opmerkte, waarna ik de pompnalooptijd en brandervertraging heb verlengd/ingesteld. Wanneer er een groot temperatuurverschil overbrugd moet worden (zeg kamertemperatuur is 18 graden en thermostaat wil dat het naar 21 graden gaat), dan duurde dat even. Destijds schakelde de ketel dus uit wanneer de ingestelde Ta bereikt was, om snel daarna weer in te schakelen. De Tr was nog niet voldoende afgekoeld, waardoor de ingestelde Ta sneller bereikt werd en de ketel dus weer uitschakelde. Dit volgde kort op elkaar. Maar ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe vaak de ketel uiteindelijk inschakelde in een uur.
Ik heb zojuist nogmaals getest door de pompnalooptijd en brandervertraging op de laagste stand te zetten (1 minuut). Het was 18,5 graden in de woonkamer en ik heb de thermostaat ingesteld op 20,5.
De ketel is de hele middag uit geweest, dus de begintemperatuur van het leidingwater was 20 graden. De ketel paste daardoor een Ta toe van 30 graden. Dit werd stapsgewijs verhoogd tot een Ta van 48 graden, waarna de ketel uitschakelde. Deze eerste run duurde zo'n 10 minuten.
De tweede run begon op een Ta van 48 graden, dit werd verhoogd tot een Ta van 54 graden en duurde zo'n 4,5 minuut.
De derde run liet langer op zich wachten (ketel bleef even uit na de brandervertraging) en begon op een Ta van 50 graden. Dit liep op tot een Ta van 55 graden en duurde zo'n 3,5 minuut.
Hierna ben ik gestopt met de test. De kamertemperatuur was in deze tijd opgelopen tot 20 graden.
Twee dingen vielen mij op; wanneer de Tr te hoog lijkt te zijn, lijkt het erop dat de ketel zelf de tijd tot opnieuw inschakelen wat verlengt. Daarnaast lijkt de ketel de Ta zelf te kunnen verhogen tot voorbij de ingestelde waarde.
Dat is wel erg weinig voor een heel huis. Dat red je s'winters niet.
Ik verwarm ook niet het hele huis. De woonkamer wordt normaal verwarmd, daarnaast worden een kleine kamer op de 1e verdieping, de badkamer op de 1e verdieping en de zolder (2e verdieping), lichtjes verwarmd. De badkamerradiator is sterk onderbemeten, waardoor het daar eigenlijk nauwelijks warmer wordt dan de niet verwarmde kamers, maar dat wil ik binnenkort gaan veranderen door ook daar een convector neer te hangen (ipv de handdoekenradiator die er nu hangt). Ik stook dus in de avond voor zo'n 4 uur op doordeweekse dagen. In het weekend stook ik 's avonds zo'n 6 á 7 uur en hanteer overdag een verlaging van 1,5 graden. Dat alles samen is volgens mindergas.nl goed voor zo'n 560m3 aan gas voor een jaar (dus excl warm tapwater).

Ik heb je denk ik verkeerd begrepen, ik dacht dat je de ketel had afgedwongen om op max. 50 graden te stoken? Maar de thermostaat laat zelf de ketel niet hoger komen?
Klopt, de ketel is gelimiteerd op 50 graden Ta (maar schijnt daar toch overheen te kunnen gaan met 5 graden). In de thermostaat heb ik ook een maximum Ta ingesteld op 50 graden, dus die zou zelf ook niet meer mogen vragen eigenlijk.
Wat mijn aanvankelijke vraag dus eigenlijk was, is of het normaal is dat de ketel telkens aanspringt voor een korte duur, terwijl de doeltemperatuur in de woonkamer feitelijk bereikt is. Wat er waarschijnlijk gebeurd is dat de daadwerkelijke temperatuur iets onder de ingestelde doeltemperatuur waargenomen wordt (dus zeg 20,4 graden, waar 20,5 gewenst is), waardoor de ketel moet gaan branden. Tegen de tijd dat het water bij de radiatoren komt, is de temperatuur weer gestegen naar 20,5 graden, waardoor de warmtevraag weer beëindigd wordt. Dit doet zich overdag ook eigenlijk niet voor, waarbij het verschil tussen binnen en buitentemperatuur kleiner is en de temperatuur in de woonkamer dus niet zo "snel" daalt dat elke zoveel minuten bijstoken gewenst is.
Een voetventiel is een afsluiter, een oude radiator knop is ook een afsluiter. Dus met beide kan het. Alleen die radiator kraan heeft meestal een irritante bijkomstigheid, bij een halve slag open heb je al 100% flow. Dus priegelwerk. Dus radiatoren dicht bij de ketel een beetje knijpen. Zodat de flow door het hele huis een beetje juist verdeelt is. Investeren in veel techniek bij een laag verbruik loont niet echt.
Daar heb je zeker een punt. Als de investering niet opweegt tegen de winst qua gasverbruik, is het misschien ook niet de moeite waard. Ik heb die kranen zo goed als mogelijk afgesteld een paar jaar terug, maar zoals je al zegt, het ene moment was er bijna geen flow en een tikje verder gaf meteen een vrij hoge Tr. Het probleem was voornamelijk de radiatoren die ik niet kon afstellen (de convector en de handdoekradiator in de badkamer, die beiden ook nog eens op hetzelfde circuit zitten, overigens zit daar ook nog een stukje vloerverwarming aan het einde, maar die voegt zo weinig toe met mijn stookgedrag, dat ik die nu uitgezet heb (scheelt aanzienlijk in het verbruik van diens pomp)).
Seafarer schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:29:
Jij zei max vermogen 45% = 14,5 kW
P = m x c x ∆t x 1/3600 (kW)
Je ketel kan maar 1020 ltr.verpompen je delta op de ketel wordt 12 bij 14,5 kW. Dat lukt alleen bij weinig tegendruk.
Huis met ouderwets gelast pijpwerk en flinke diameters?
Is dat goed of slecht? Pijpwerk zal wel oud zijn ja, huis is van 1968. Buitendiameter van de pijp is 27mm bij de ketel en 22mm in de woonkamer.