Ik heb ongeveer dezelfde situatie, waarbij het minimum vermogen van mijn CV ongeveer 9,5 kW is (Nefit Ecomline HRC 30). Omdat ik vond dat na nachtverlaging (2 gr) het toch te lang duurde voordat de vloer weer was opgewarmd, stook ik nu continu op 20,5 gr (voorheen 21 gr van 10.00-22.00 en 19 gr van 22.00-10.00). Ik heb ook de Ta zo laag mogelijk gezet (40 gr). Mijn verbruik is hierdoor niet toegenomen en het huis (100m2 vloerverwarming) is 24/7 aangenaam verwarmd.
Banjy schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:11:
Inmiddels lekker onderweg met de ketel vastgezet op het minimale vermogen en vaste pompsnelheid. Deze ochtend werd duidelijk dat de aanwarmtijden (ik probeer ook nog steeds gewoon nachtverlaging) langer worden.
De ingestelde 19,5 in de woonkamer wordt dus niet om 9.20 bereikt maar tegen 11.00. Je ziet ook de retour en daarmee aanvoer langzaam oplopen (ochtend 37-39 en nu rond de 41/42). Tegelijkertijd nog geen klachten dat het beneden te koud is, mogelijk door de toch lekker lang warm blijvende vloer.
Het gasverbruik in deze woning vind ik hoog (+- 130m2, jaren 90/Rc 2,5) met gisteren bijna 9m3. Aangezien de ketel nu maximaal 0,73m3/uur verbruikt is dat dus 12 uur met de ketel aan. Maar ik heb nog geen referentie, want we wonen er nog niet zo lang, eens de buren vragen.. ;-)
Ergens vraag ik mij qua gevoel toch af of de ketel niet toch meer regelruimte geven niet zuiniger is? Er wordt nu urenlang gestookt terwijl deze anders even piekt en dan even kort paar keer per uur aan kan gaan. Rationeel zeg ik dat de huidige aanpak nog steeds zuiniger is. De warmte die nodig is zal er toch in moeten en of dat nou kort/snel is of langdurig zou niet uit mogen maken?
Ketel condenseert nu maximaal en de vloer is langer/stabiel warm (in plaats van goed warm en dan weer even stuk afgekoeld), zolang de ruimte uiteindelijk op temperatuur blijft komen komen natuurlijk. In principe daalt nu ook onze 'gemiddelde etmaaltemperatuur' ook nog een beetje; want de tijd die het nu eigenlijk te lang nog maar 19 graden blijft heb je minder warmte verlies dan als deze al meteen 19,5 graden was geweest..
Toch even de check of ik dus niet iets over het hoofd zie? Verder wil ik ook zo lang mogelijk op minimaal vermogen dit uitproberen als warmtepomp test..
:strip_exif()/f/image/a78vQ6yTGovkxfAicFo9b5Z5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qVzYEf7Z7AS6Z5lqeoxByB9R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IKwXjeZCleSsW9MU1Qej1YNa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/U9jo872rahOiqKwAVERvPvCe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XlALwYPPGhvmJlx54SqiniWp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Fps08GWWPuZM3lnXpIiolBXU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/F1Dtp9OyJFL0RTRKlGNVTBIU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZuUxbdWOcoIatliKEH78vWkx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AacugfgOzXsdLBtG8RBnMlOG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nOunf9YeIVWgqZ6nhmzVeX3S.png?f=fotoalbum_large)