Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.340 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:22
Venorcis schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Dat is inderdaad gewoon een modulerende thermostaat die het vermogen automatisch afstelt, dus daar hoef je niet aan te ziten.

Maar heb je koude radiatoren en een koude kamer? Als je de CV hoog zet blijven de radiatoren waar je het over hebt dan alsnog onderaan koud?

Ik neem aan dat je systeem ook gewoon goed op druk is.
de kamer komt uiteindelijk wel op temperatuur, 20 graden is prima te halen. het duurt alleen lang. en als ik dan na 1,5 uur de radiator voel dan is dus vaak de radiator half warm (boven wel onder niet)

Ik snap dat het wellicht zuiniger is om langzaam te verwarmen maar 1 a 1,2 graden per uur vind ik best traag. de mogelijkheid om een extra radiator in de woonkamer te plaatsen heb ik helaas niet.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
patrickwalpot schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Na wat te hebben gegoogled op low load modus lijkt het erop dat dit een slimme thermostaat betreft.
Ik heb de Honeywell Lyric T6 en voor zover ik weet zit deze optie er bij mij niet op?
Voor de volledigheid schakel ik de thermostaat met een aan / uit regeling (op advies van de installateur)
Als dit normaal gedraag is voor een thermostaat / CV installatie pas ik mijn verwachtingen gewoon aan.
Het is heel makkelijk.
Je ketel maakt bijv. 10kW/h en je huis verliest 5kW/h dan heb je dus maar de helft nodig.
En hoe maak je nu 5kW/h?
Door die 10kW/h maar voor de helft van de tijd aan te zetten. Je voelt het al aankomen 30min branden en 30 min uit is niet comfortabel. Dat wordt dus bijvoorbeeld 4 stooksessies van 7.5min. aan en 7.5min. uit. Om het gemiddeld comfortabel te hebben.

Dat heet "low load", of wat voor andere namen daar voor bedacht worden. Gewoon aan/uit.
(in werkelijkheid wordt er nog steeds stevig gerekend, want je kan ook 6min aan 2 min. uit hebben of 2 min. aan en 6 uit, de term moduleren in de tijd wordt ook wel eens gebruikt.)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
furian88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:24:
[...]

de kamer komt uiteindelijk wel op temperatuur, 20 graden is prima te halen. het duurt alleen lang. en als ik dan na 1,5 uur de radiator voel dan is dus vaak de radiator half warm (boven wel onder niet)

Ik snap dat het wellicht zuiniger is om langzaam te verwarmen maar 1 a 1,2 graden per uur vind ik best traag. de mogelijkheid om een extra radiator in de woonkamer te plaatsen heb ik helaas niet.
Radiatoren goed opgesteld, Minimaal 10 cm erboven en 10 eronder? liefst meer.

Je kunt boven alle radiatoren eens helemaal dicht draaien en dan opwarmen. Alle flow staat nu ter beschikking aan de beneden verdieping. Als dit goed werkt dan zul je iets aan je flow moeten wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
iedereen dank, ik zal mij eens richten op de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:38
furian88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:24:
[...]

Als het over de volle breedte boven warm is, is het alleen de flow waar je nog iets mee kan.
Als alleen invoerzijde warm is en einde niet bovenaan, zijn misschien je pijpen verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Dapdodo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:04:
[...]

Als het over de volle breedte boven warm is, is het alleen de flow waar je nog iets mee kan.
Als alleen invoerzijde warm is en einde niet bovenaan, zijn misschien je pijpen verkeerd aangesloten.
Het is over de volledige breedte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Mijn CV-ketel hangt in een soort van machineruimte waarin zich ook de verdelers voor die verdieping bevinden. Gezien het formaat van die ruimte heb ik best een stukje pijp voor de toevoer en retour naar die verdelers en de aftakkingen naar de andere verdiepingen. Bij langere stookmomenten, dat uurtje van nachtverlaging naar dagtemperatuur bijvoorbeeld, liep de temperatuur in die ruimte dan ook best wel op. Als ik de deur opendeed kwam er echt zo'n deken van te warme lucht over me heen.

Dus, bij de bouwmarkt een paar meter buisisolatie besteld. Het is niet het meest briljante spul natuurlijk maar a) het is goedkoop en b) je kan het in kleine hoeveelheden kopen en webshops met superturbopenguinproofbuisisolatie hebben enorme minimumhoeveelheden en c) ik wil wat meer warmte in de buizen houden en hoef geen -10°C vorst erbij weg te houden. En had ik al gezegd dat het goedkoop is? Ik heb alle leidingen kunnen doen voor minder dan een tientje, inclusief snijverlies.

Aan het begin van de avond heb ik even een half uurtje zitten meten, snijden en monteren. Ik had wat kniestukjes erbij besteld, maar da's niks. Die zijn te krap, te smal (ook een maatje groter is ellende) dus maar even ouderwets hapjes eruit snijden zodat uit de rechte stukken isolatie de juiste buiging gemaakt kan worden. Da's niet overal netjes gelukt maar again, ik wil wat meer warmte in de buizen houden en vorst is geen probleem dus een kiertje van een milimeter ook niet. Ik moet ooit nog wat afplakken of aan elkaar plakken met alutape of isolatietape dus dan dicht ik die naadjes wel af.

Bij de verdeler/pomp van m'n vloerverwarming heb ik ook de toe- en afvoerbuizen ingepakt. Dat was bij elkaar maar 90 centimeter maar ach, dat scheelt vast ook weer. En de plek waar dat allemaal zit hoeft ook niet nodeloos opgewarmd te worden door de warmte die van die buizen komt.

Nu weer even een dag of wat afwachten wat het resultaat gaat zijn natuurlijk. Maar ik had het programma van m'n klokthermostaat even uitgeschakeld en ben net pas naar de avondtemperatuur gegaan om een eerste meting te kunnen doen. Net na 20 minuten stoken is een stukje buis wat ik expres nog even bloot heb gelaten precies de aanvoertemperatuur die de ketel aangeeft en de buitenkant van de buisisolatie 10 centimeter verderop is zo'n 14 graden koeler. Not bad, met een toevoertemperatuur van 43,5 graden volgens de ketel. Het zal me niks verbazen als na een uur stoken die isolatie ook lekker warm wordt maar bij de kortere stookmomenten gedurende de dag zal er hopelijk wat meer warmte daadwerkelijk richting de vloerverwarming en radiatoren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Seafarer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Het is heel makkelijk.
Je ketel maakt bijv. 10kW/h en je huis verliest 5kW/h dan heb je dus maar de helft nodig.
En hoe maak je nu 5kW/h?
Door die 10kW/h maar voor de helft van de tijd aan te zetten. Je voelt het al aankomen 30min branden en 30 min uit is niet comfortabel. Dat wordt dus bijvoorbeeld 4 stooksessies van 7.5min. aan en 7.5min. uit. Om het gemiddeld comfortabel te hebben.

Dat heet "low load", of wat voor andere namen daar voor bedacht worden. Gewoon aan/uit.
(in werkelijkheid wordt er nog steeds stevig gerekend, want je kan ook 6min aan 2 min. uit hebben of 2 min. aan en 6 uit, de term moduleren in de tijd wordt ook wel eens gebruikt.)
Kan dit ook als de thermostaat is ingesteld op aan / uit?
Zou het regelgeving verbeteren als ik dit naar opentherm aanpas?
Is er een manier (zonder dure apparatuur aan te schaffen) om te weten wat je huis echt aan warmte verliest per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

patrickwalpot schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Is er een manier (zonder dure apparatuur aan te schaffen) om te weten wat je huis echt aan warmte verliest per uur?
Ja - er is een manier en een typisch resultaat zie je hier onder:
cv: gasverbruik vs. buitentemperatuur
Kost alleen wat tijd en moeite O-)

"Low-load"of hoe je dat wil noemen ziet bij mij als volgt uit:
low load modus AWB Thermomaster 2HR 28.02 WT
6 starts = ca.16 min (ca. 14,3 l/min = ca. 7.8 kW - ondere modulatiegrens!!)
16 x 14,3 = 228 l/h = ca. 2,1 kW effectief

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 06-01-2021 21:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
[...]

Een modulerende thermostaat gaat op een bepaald punt over op aan/uit omdat het niet anders meer kan.
Het maakt niets uit welk merk je hebt. Wel doet de ene het beter dan de andere.

Ja natuurlijk is er een manier, blokkeer je ketel op het laagste vermogen. Krijg je het niet warm dan is dat je minimum. :)

Of je moet echt willen rekenen en meten. Of een warmte verlies berekening laten maken.
@dunklefaser heeft net z'n post aangepast met een mooi voorbeeld. plaatje. 2.1kW _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
furian88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Het is over de volledige breedte..
Je zou eens moeten kijken of een kleine verhoging van je minimale pompcapaciteit verbetering geeft. Het lijkt wel of het cv water in je radiatoren blijft “hangen”. Een zgn a-label pomp is niet altijd ideaal, die moet je soms een beetje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
[...]

Dat @dunklefaser plaatje maak ik ook maar dan met gasgebruik per uur en per dag uit de slimme meter.
En bij hem is het Volkel, bij mij Westdorpe.
Dat kan via pi met p1 usb verloop of via een van de diensten die er op internet zijn. Dsmr reader.
Max per uur is wat de wp moet kunnen leveren.
Dat moet dan in de buurt komen van 22 uur stoken op een dag bij -7 (kust). Rest is SWW tijd.
En de koevlaas2 formule onderbouwen ;) .
Bij mij valt op dat mijn stook programma totaal niet geschikt is voor WP.
Eergisteren aangepast en lijkt er meer op.
Morgen plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfkTyLoAeTLrJ20eBRQ97mkBTl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWZtxTBXu5lNENEWrTVt0UDv.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nmiet57YXF1yJkpjl7eF4oNfEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s3tE7I8aVbwuW9FudkzDzGWR.jpg?f=user_large
Het plaatje met continue stoken komt niet boven de 5kW
Onderste plaatje legend:
Verticaal uur van de dag
Horizontaal kW verbruikt in dat uur naar boven afgerond.
Getal aantal keer dat het voorkomt.

[ Voor 26% gewijzigd door Dapdodo op 07-01-2021 14:27 . Reden: Plaatjes toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11
AtleX schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:59:
Mijn CV-ketel hangt in een soort van machineruimte waarin zich ook de verdelers voor die verdieping zich bevinden. Gezien het formaat van die ruimte heb ik best een stukje pijp voor de toevoer en retour naar die verdelers en de aftakkingen naar de andere verdiepingen. Bij langere stookmomenten, dat uurtje van nachtverlaging naar dagtemperatuur bijvoorbeeld, liep de temperatuur in die ruimte dan ook best wel op. Als ik de deur opendeed kwam er echt zo'n deken van te warme lucht over me heen.

Dus, bij de bouwmarkt een paar meter buisisolatie besteld. Het is niet het meest briljante spul natuurlijk maar a) het is goedkoop en b) je kan het in kleine hoeveelheden kopen en webshops met superturbopenguinproofbuisisolatie hebben enorme minimumhoeveelheden en c) ik wil wat meer warmte in de buizen houden en hoef geen -10°C vorst erbij weg te houden. En had ik al gezegd dat het goedkoop is? Ik heb alle leidingen kunnen doen voor minder dan een tientje, inclusief snijverlies.
Ik ben benieuwd naar het resultaat! Ik zou dat ook graag bij mij doen, vooral op mijn nog ongeisoleerde zolder. Is radiatie nog een issue?

Bij mij zitten de aanvoer en retour mijns inziens wat dicht bij elkaar, wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZySCCe05mv33nZAyd3-3peqwcQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iE4p4AqPud8XFdzSHImKgL2P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX854eMzklUzvCbhGDfsDKiJmJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVcfMkHHRAPNlYK7ltroP9Zs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgfeeUxxefVECvV_MRGkRWmsFsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miky8m6yp1pMFYsn6rmMJxSL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBqtoBa5VaBKlTxBYbVvTCxsciA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siuarAuQ2SdBBoOdmt372Kyc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Megalomania schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:13:
[...]

Ik ben benieuwd naar het resultaat! Ik zou dat ook graag bij mij doen, vooral op mijn nog ongeisoleerde zolder. Is radiatie nog een issue?

Bij mij zitten de aanvoer en retour mijns inziens wat dicht bij elkaar, wat vinden jullie?
Warme geheel isoleren en de retour met platte kant. Daarna intapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb m'n aanvoertemperatuur nu verhoogd maar nu heb ik dikke overshoots... De grafiek van aan/afvoertemp ziet er nog hetzelfde uit, heel veel kiekjes achter elkaar. Ik heb dus nog steeds de indruk dat er gependeld wordt.

Als ik een hre 36/30 ketel heb en 90 m2 vloerverwarming (verder niets), wat zou het max vermogen van de ketel moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 18:53

pingwim

What's a world without Wimmen

Dapdodo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:04:
[...]

Warme geheel isoleren en de retour met platte kant. Daarna intapen.
<offtopic>
Precies, gewoon doen. Ik heb 100+ meter Climaflex ingezet. Is er voor de diverse leidingdiktes O-)
</offtopic>

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

bert pit schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Je hebt het over pendelen, maar hoe weet je zeker dat het pendelen is? Je kunt dat constateren door de ketel uit te lezen. Heb je de TA en de TR vergeleken? Want gaat hij 12 keer per uur aan en uit, dan hoeft dat nog geen pendelen te zijn, het kan ook gewoon de regeling zijn.

Pendelen: Het setpoint wordt nog niet bereikt, maar de Tr is bijna even hoog als de Ta. Oplossing: meer vermogen afgeven door meer open te zetten in de referentieruimte. Voorbeeld: als je in je huiskamer meet en alles staat daar dicht en je probeert op zolder een T20 radiatortje op te stoken, dan gaat dat niet lukken.

Kun je bij dit weer (rond de 2 graden buiten) je vermogen niet kwijt aan de vloerverwarming, dan zou ik eens gaan kijken naar een warmtepomp. Die kunnen aanzienlijk verder terug in vermogen, maar mijn gevoel zegt dat de oorzaak ergens anders zit.
Dank. De TR ligt zo'n 20 graden onder de TA. TR leek toen niet toe te nemen. Ik zal nog eens meten op een moment dat ik zeker weet dat de ketel al een tijd stookt. Maar op basis hiervan zou ik me dus geen zorgen hoeven maken over pendelen, en zou het hier moeten gaan om de "low mode".

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
offtopic:
Ik zou je dak isoleren: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Dat levert meer op dan alleen die twee buizen isoleren. Met alleen buisisolatie vliegt de warmte uit je woning nog steeds door het zolderdak naar buiten. Of is de zoldervloer/plafond 1e verdieping al goed geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
- opgelost -

[ Voor 105% gewijzigd door Yoshimi op 04-02-2021 19:39 . Reden: Aanvullende informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20
Beekforel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:05:
Ik heb m'n aanvoertemperatuur nu verhoogd maar nu heb ik dikke overshoots... De grafiek van aan/afvoertemp ziet er nog hetzelfde uit, heel veel kiekjes achter elkaar. Ik heb dus nog steeds de indruk dat er gependeld wordt.

Als ik een hre 36/30 ketel heb en 90 m2 vloerverwarming (verder niets), wat zou het max vermogen van de ketel moeten zijn?
Kan je iets meer vertellen hoe je installatie eruit ziet.

Ketel instellingen:
Vermogen 40%
Pomp
Max-aanvoer 70
Thermostaat type merk model opentherm of aan/uit

Cv- installatie
Bypass ja/nee instelling-druk
Mengverdeler thermostaat stand
Radiatoren ja/nee
Indien ja zijn deze ingeregeld

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 07-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
dunklefaser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding: cv: gasverbruik vs. buitentemperatuur]

[Afbeelding: low load modus AWB Thermomaster 2HR 28.02 WT]
Ik ben nog steeds jaloers op je fantastische R2. Over welke periode heb je dit gemeten? Ik kom met mijn eigen lokale buitentemperatuur en met rekening houden met de zon instraling niet verder dan 0.668 in dit stookseizoen (was 0.34 voordat ik met CV tunen begon).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JdQd65rZ2E8R_4wwNdFCAs7YC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQ9BxYTmW52meMfNMsurxEIl.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cville Je hoeft niet jaloers te zijn, de datapunten zijn zorgvuldig geselecteerd in die zin dat ik de condities goed gecontroleerd heb: Grijs weer de hele dag (gemiddelde insolation <75 W/m²), geen/weinig wind (gemiddeld < 2bft), sww-verbruik gemeten en afgetrokken, normale activiteiten in huis (dus interne warmtebronnen relatief constant, m.n. aantal personen, koken, PC-gebruik etc.).

Sinds deze verwarmingsperiode heb ik de gemiddelde kamertemperatuur met ca. 1°C verhoogd, oudere mensen hebben het graag wat warmer :Y . - Als ik me niet vergis gaat hierdoor de stookgrens ook met ca. 1°C omhoog, of niet?
Ondertussen zou ik wel een nieuwe regressie kunnen maken (o.a. eind 2018 nog 22 m² lege 10 cm-spouw geïsoleerd). Tijd genoeg heb ik nu om de data te verzamelen, deze week is trouwens uitstekend geschikt qua weer condities. Maar ik laat eerst nog wat noodzakelijke (ook energiebesparende) renovaties uitvoeren.

Bij mij is een correctie voor de insolation ook mogelijk maar dan zou ik elke ochtend overal de rolluiken op tijd omhoog moeten trekken of juist de hele dag dicht laten. 8)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Tutti-frutti schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Dank. De TR ligt zo'n 20 graden onder de TA. TR leek toen niet toe te nemen. Ik zal nog eens meten op een moment dat ik zeker weet dat de ketel al een tijd stookt. Maar op basis hiervan zou ik me dus geen zorgen hoeven maken over pendelen, en zou het hier moeten gaan om de "low mode".
Welk type ketel gebruik je?

Het gaat dus om de balans tussen afgifte van het vermogen, deltaT en setpoint. Daarnaast speelt isolatie van de ruimte een rol.

Voorbeeld: als je een grote ruimte probeert op te warmen tot 20 graden met een klein radiatortje dat te weinig vermogen afgeeft, dan wordt die radiator heet van boven tot onder en geeft deze te heet water terug aan de ketel. Het setpoint van 20 graden in de ruimte wordt niet bereikt, dus de ketel wil doorstoken echter er komt te heet water retour. Gevolg: hij gaat in de beveiliging ofwel pendelen. Oplossing meer afgifte bijplaatsen (radiatoren) zodat het setpoint kan worden bereikt en de ketel uit gaat.

Bij zeer goed geisoleerde woningen kan iets soortgelijks optreden alleen wordt het setpoint dan wel bereikt en kan daarna de (te grote ketel) het minimale vermogen niet meer kwijt. Ook daar is het een uitdaging om de juiste balans te vinden. Dat lukt soms wel met een aan/uit thermostaat met TPI. Een warmtepomp kan daar ook uitkomst bieden.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
dunklefaser schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:51:
@cville Je hoeft niet jaloers te zijn, de datapunten zijn zorgvuldig geselecteerd in die zin dat ik de condities goed gecontroleerd heb: Grijs weer de hele dag (gemiddelde insolation <75 W/m²), geen/weinig wind (gemiddeld < 2bft), sww-verbruik gemeten en afgetrokken, normale activiteiten in huis (dus interne warmtebronnen relatief constant, m.n. aantal personen, koken, PC-gebruik etc.).

Sinds deze verwarmingsperiode heb ik de gemiddelde kamertemperatuur met ca. 1°C verhoogd, oudere mensen hebben het graag wat warmer :Y . - Als ik me niet vergis gaat hierdoor de stookgrens ook met ca. 1°C omhoog, of niet?
Ondertussen zou ik wel een nieuwe regressie kunnen maken (o.a. eind 2018 nog 22 m² lege 10 cm-spouw geïsoleerd). Tijd genoeg heb ik nu om de data te verzamelen, deze week is trouwens uitstekend geschikt qua weer condities. Maar ik laat eerst nog wat noodzakelijke (ook energiebesparende) renovaties uitvoeren.

Bij mij is een correctie voor de insolation ook mogelijk maar dan zou ik elke ochtend overal de rolluiken op tijd omhoog moeten trekken of juist de hele dag dicht laten. 8)
Ah. Ik doe het iets anders. Ik haal iedere dag gasverbruik, gemiddelde temperatuur en insolatie uit mijn systeem. Als maat voor de insolatie gebruik ik de opbrengst van mijn PV systeem die je in de plot als grootte van de cirkels terug weergegeven wordt. Zoals je in de plot ziet, verbeterd dat iets de R2. Ik heb ook een keer en uitgebreide analyse gedaan t.a.v. correlatie met windrichting en windsterkte maar die niet gevonden (wat mij verbaasde), De correlatie met de insolatie is er wel en is ook zonder metingen duidelijk waarneembaar (bungalow uit 2014 met ruime glasoppervlakken op het oosten en zuiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Tutti-frutti schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Ik heb zojuist gemeten, en het gekke is nu dat ik toch echt rond de 50 graden meet als aanvoertemperatuur naast ketel:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit terwijl de iSense informatie aangeeft dat de gewenste temperatuur 42.5/42.6 is. Dat lijkt een gemeten waarde omdat hij tussen .5 en .6 schommelt, maar daarmee ben ik waarschijnlijk op het verkeerde been gezet. Zou er een correctie van 7-8gr actief zijn, of is er een andere verklaring waarom de iSense een temperatuur van 42.5/42.6 rapporteert tijdens stoken? Er zijn geen externe sensoren aangesloten. Informatie komt allemaal vanuit de Tzerra 28c.

Edit: waarschijnlijk is het de thermostaat welke een gewenste temperatuur aangeeft van 42.5 (en 42.6), waarschijnlijk op basis van de instelling van 43 graden. Maar de ketel gebruikt gewoon de ingestelde waarde van de draaischijf (50gr).

Edit2:
Nu is er nog geen instelling veranderd mbt maximale pomp snelheid en ventilatiesnelheid. Maar ik vraag me af of dat in praktijk nog iets gaat opleveren. Het is al een modulerende thermostaat, en de aanvoer ligt al laag met 50 graden en retour is, volgens mij een nette, 30 graden.
De vloerverwarmingverdeler van hoofdvertrek is zelf ingesteld op 35 graden aanvoer, en geeft ongeveer 27 graden op de retourleidingen (geen radiatoren hier, maar wel op slaapkamers)

[Afbeelding]

Mogelijke verdere optimalisatie zou zijn om de aanvoertemperatuur nog lager te zetten, bijvoorbeeld naar 45gr ipv 50gr, en radiatoren op slaapkamers wat opener te zetten (staan behoorlijk geknepen nu). Maar is dat per de efficiënter?
De Remeha begint altijd op een hoog toerental, en moduleert daarna terug. Dus slaat de ketel aan, dan kun je korte tijd een iets hogere aanvoer hebben (circa 60 seconden). Wat de gedachte hierachter is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
bert pit schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:57:
[...]

De Remeha begint altijd op een hoog toerental, en moduleert daarna terug. Dus slaat de ketel aan, dan kun je korte tijd een iets hogere aanvoer hebben (circa 60 seconden). Wat de gedachte hierachter is weet ik niet.
Direct warme rookgassen. Goede trek bij langere schoorstenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

leonbong schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Kan je iets meer vertellen hoe je installatie eruit ziet.

Ketel instellingen:
Vermogen 40%
Pomp
Max-aanvoer 70
Thermostaat type merk model opentherm of aan/uit

Cv- installatie
Bypass ja/nee instelling-druk
Mengverdeler thermostaat stand
Radiatoren ja/nee
Indien ja zijn deze ingeregeld
Ketel op 40 vermogen, 70 graden aanvoer, cv pomp 80 procent vermogen, Honeywell round opentherm thermostaat met InComfort gateway.

Ongeveer 90 m2 vloerverwarming, geen bypass, actieve verdeler, geen radiatoren verder, thermostaat op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Oef
Dat wordt lastig een actieve verdeler is lastig inregelen.
Weet je dat zeker?

Maar ok ik zou beginnen met de pomp van cv-ketel een stuk lager instellen, dat kan omdat je het cv-vermogen ook hebt beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06 17:09
Beekforel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:05:

Wat je vloer aan afgifte vermogen heeft kan je bekijken op https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening door de eigenschappen van je vloer verwarming daar in te vullen.

Het vermogen van je ketel zou niet meer moeten zijn dan je afgifte vermogen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:18
Yoshimi schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:58:
Ik lees al enige tijd met plezier mee in dit topic (erg interessant), en heb begin vorig jaar ook een aantal parameters in onze Intergas HRE Kombi Kompakt 36/30 doorgevoerd:
- Pomp van III naar II
- Aanvoertemperatuur van 90 naar 70
- Nadraaitijd van 1 naar 5 minuten
- Starttoerental van 70 naar 50
De ketel stookt nu veel meer in HR bereik (werd direct zichtbaar door de witte pluim die sterk verminderd was), ideaal dus.

Wat me opvalt, sinds eind vorig jaar, is dat er een fluitend geluid in de ketel optreedt zodra CV bedrijf start en op de 20 graden grens komt wanneer ik de kamerthermostaat aflees. Het klinkt alsof je in een leeg flesje blaast :+. Het geluid wordt nog een keer extra versterkt omdat de ketel in een provisiekelder onder een trapgat in de hal hangt.
In december vorig jaar is er al 2x een onderhoudsmonteur geweest (betreft huurketel), die heeft het gasblok vervangen en afgesteld en het ventilatorhuis incl. ventilator vervangen, in de hoop dat het daarmee weg zou gaan. Niet dus...
Ik ben zelf ook al even wat zaken gaan nalopen (radiatoren die open/dicht of geknepen zijn (met kanttekening dat geen van onze radiatoren voetventielen hebben)), maar eigenlijk niet kunnen ontdekken of de oorzaak in het systeem zit (radiatoren, thermostaatkraan of leidingen) of de CV installatie zelf.

Er is voor komende week wederom een specialist ingepland, die evt. met Intergas contact kan leggen. Ik heb er na 2x eerder onderhoud geen goed gevoel bij en vrees dat het wederom terugkomt.

Aangezien ik merk dat hier veel mensen veel ervaring in dit domein zitten, hebben jullie tips die ik achter de hand kan houden als de specialist hier is, of evt. zelf proberen? Hebben jullie zelf enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik heb ook zo'n ketel en heb me ook al enigszins verdiept, maar vroeg me toch een aantal dingen af:
- Als de ketel via Opentherm wordt aangestuurd, dan wordt de aanvoertemperatuur door de thermostaat bepaald toch?
- In de installateurshandleiding van de ketel staat de pompsnelheid wordt aangepast op de gevraagde aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
- opgelost -

[ Voor 99% gewijzigd door Yoshimi op 04-02-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
medu80 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:50:
Ik kom tot de ontdekking dat als ik uren en uren 40 graden in de robot LTV verdeler stop er toch maximaal maar 27 graden retour uit komt. Alle groepen zijn wel gelijk, rond de 27 retour. Ik zie op de inregelventielen wel een zwart rondje met getallen 1 tot 7. Waar is deze voor en waarom zijn deze allemaal anders ingesteld?[Afbeelding]
Ik ben erachter volgens mij waarom de retourtemperatuur zo gestaag oploopt. Ik ging ervan uit dat als je een uur lang 40 graden in de vloer pompt. Retour toch wel enigszins moet oplopen. Ik had de Watts inregelventiel dicht gedraaid in de veronderstelling dat er dan meer water aangezogen zou worden. Dan wordt ie dus eigenlijk actief. Maar dit werkte dus averechts. Er kwam vrijwel geen water meer in de verdeler vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs-EC8owJWi9pMcbcxg_sO3Kd3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GQ46a3vSTeOjzPsjYAboHZem.png?f=user_large

Nu ik deze op 4 liter per minuut heb gezet is retour binnen een uur opgelopen is van 24 a 25 naar bijna 28 graden. Vorig jaar had ik een Quinta 35c waarbij ik de minimale en maximale pompsnelheid op 60% had staan, deze perste het water er dus in. Nu kan ik op de Atag ook de minimale pompsnelheid verhogen maar omdat ik sinds kort thermostaatkranen heb, krijg je suizen en tikkende leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tm4Gj0YZOpMqNbnSMjtaOLUG3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TD8ZBn6Ui8BsIcoJikQsXQMo.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 07-01-2021 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

bert pit schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Voor zover ik weet willen veel/de meeste ketels met een hoger toerental (= hoger vermogen) starten om initieel een stabiele verbranding te verkrijgen. Anders kan je in het begin een soort ongecontroleerde plof krijgen. Als de brander eens op temperatuur is kan hij vervolgens terug moduleren. Wat het minimum starttoerental is hangt van de branderconstructie af. Met een keramische brander is het startvermogen waarschijnlijk lager dan met een brander uit metaal.
@Seafarer Dat je direct warme? rookgassen krijgt of dat er meteen betere trek ontstaat is vermoedelijk bij een ketel met ventilator niet noodzakelijk en eerder een "bijwerking". Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
dunklefaser schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:36:
[...]

@Seafarer Dat je direct warme? rookgassen krijgt of dat er meteen betere trek ontstaat is vermoedelijk bij een ketel met ventilator niet noodzakelijk en eerder een "bijwerking". Just my 2 cts
Het was een gokje ik heb nog niemand ontmoet die hier een werkelijk goed antwoord op heeft gegeven.
Er moet toch een reden zijn. Een "bijwerking" komt niet zo technisch over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:53
medu80 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Ik ben erachter volgens mij waarom de retourtemperatuur zo gestaag oploopt. Ik ging ervan uit dat als je een uur lang 40 graden in de vloer pompt. Retour toch wel enigszins moet oplopen. Ik had de Watts inregelventiel dicht gedraaid in de veronderstelling dat er dan meer water aangezogen zou worden. Dan wordt ie dus eigenlijk actief. Maar dit werkte dus averechts. Er kwam vrijwel geen water meer in de verdeler vermoed ik.

Nu ik deze op 4 liter per minuut heb gezet is retour binnen een uur opgelopen is van 24 a 25 naar bijna 28 graden.
In princiepe heb je gelijk: als je een lagere zuigdruk creeert zal de pomp meer water uit de cv 'zuigen'. Dit werk alleen als:
- de thermostaat open staat en dus ook warm water toelaat
- de uitlaat, "voetventiel" open staat en koud water er uit laat (daarom snap ik ook niet waarom die op de verdelers zitten :? misschien dat iemand dat kan toelichten? wat kan ik met een voetventiel op een verdeler regelen?)
- en je moet circuleren om de warmte te verplaatsen.

het is een gesloten systeem: als je warme liters erbij wil stoppen moet je koude liters eruit laten.

Ik vermoed dat je thermostaat niet veel liters doorliet en doordat je het ventiel dicht heb gezet had je geen flow meer -> dus nagenoeg geen verplaatsing van (het beetje) warmte wat toe werd gevoegd.

Wordt eigenlijk ook wel bevestigd door je temperatuur grafiek: je krijgt een dip nadat je de circulatie op gang brengt: koud water wat in je vloer stond komt eindelijk terug in de verdeler om vermengt te worden.

Je kan dit bevestigen door je ventiel weer dicht te draaien en je thermostaat verder open te draaien. Moet je wel uit kijken met de max temperatuur die je de vloer in stuurt. En over het algemeen is het niet goed om pompen met een gesloten zuig te laten draaien (de thermostaat als het regelventiel leveren samen te weining water aan). Maar ik ben als eens eerder fout geweest met vvw pompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[...]

Ik ben benieuwd naar het resultaat! Ik zou dat ook graag bij mij doen, vooral op mijn nog ongeisoleerde zolder.
Nou, gemiddeld genomen was de temperatuur in m'n machineruimte zo'n 9 graden lager. (Gemeten van middernacht naar middernacht.) Vandaag was het hier een gunstige dag met weinig wind etc. en ik weet nog niks over de langere termijn maar die lagere ruimtetemperatuur is alvast een positief resultaat.

Het lijkt, met nadruk op lijkt, erop dat de toevoertemperatuur voor de verdelers op de andere verdiepingen ook eerder oploopt. Maar goed, het is nog te vroeg om echt conclusies te trekken. Buitentemperatuur, luchtvochtigheid en wind (+richting) maken allemaal nogal uit in deze tijd van het jaar.
Is radiatie nog een issue?
Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
@sjorsjuhmaniac

Thermostaat staat open en staat op 43 graden maximaal. Pinnetje zit niet vast. Retourventiel staat helemaal open en ik heb alle groepen volledig open staan. Nu ziet het er naar uit dat het beter gaat. Ik zag wel aanvoer omhoog gaan bij aanspringen van CV naar 35 a 40 graden. Dus dacht ik, dat gaat wel goed. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven. Om 0.6 graden temperatuurstijging had ik ruim 3 uur nodig en retour zat totaal geen fluctuaties in. Na enkele uren was en bleef het rond de 23 a 25 graden. Misschien was dit warmte van de pomp zelf. Kijken of mijn graaddagen naar beneden gaan. 70m2 laatste dagen steeds rond de 11m3 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:04
Goedendag,

Mijn gasverbruik ligt deze periode zo tussen de tien en twaalf kuub per dag. Ik vroeg me af of dit nog te verminderen valt want ik vind het aan de hoge kant.

Hieronder een voorbeeld van vandaag; de piek rond 15:00 uur is omdat toen een bad werd gevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljtyNuFu_tqjnQCZJlQBzbWhAQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wgr0HM7tGLuVAkg3H5kndNis.png?f=fotoalbum_large

Het betreft een aan de berging geschakelde nieuwbouwwoning welke vorig jaar is opgeleverd met een vloeroppervlakte van ongeveer 210m2. Overal is vloerverwarming aangebracht met zoneregeling. In elke kamer zit dus een thermostaat welke draadloos communiceert met een controller op de verdeler welke de thermostatische kraan van de groep aanstuurt. Dit is een systeem van Watts wat lijkt op het draadloze systeem van Honeywell.
Verder heb ik een Intergas Xterme 36 CV ketel waarvan de pomp het hele systeem voorziet. De drie verdelers hebben dus geen eigen pomp.

De parameters zijn nu als volgt ingesteld:
- Maximaal vermogen (parameter P010): 50% wat neer komt op 12,8kw.
- Minimale pompcapaciteit (parameter P031): 45%.
- Maximale pompcapaciteit (parameter P032): 65%.
- Aanvoertemperatuur: 43 graden.
- Maximale aanvoertemperatuur (parameter P059): 45 graden.

De thermostaat in de woonkamer staat op 20,5 graden en die in de werkkamer op 20 graden. Verder staan alle thermostaten op 17 graden. Kouder dan 18 graden wordt het namelijk niet in de vertrekken.

Is er nog iets dat ik kan verbeteren?

[ Voor 16% gewijzigd door witterholt op 07-01-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@witterholt Stook je 100% WAR, kan je kijken of je nog RAR kan toevoegen.
Is dit volgens je EPC berekening of vind je het zelf hoog en heb je te grote woning gekozen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Dapdodo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:10:
@witterholt Stook je 100% WAR, kan je kijken of je nog RAR kan toevoegen.
Is dit volgens je EPC berekening of vind je het zelf hoog en heb je te grote woning gekozen _/-\o_
Ik vind het zelf te hoog :-). Maar wie weet is het wel normaal hoor, dan zou dat ook een antwoord zijn. Ik kom namelijk vanuit een woning van 120m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
witterholt schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Ik vind het zelf te hoog :-). Maar wie weet is het wel normaal hoor, dan zou dat ook een antwoord zijn. Ik kom namelijk vanuit een woning van 120m2.
Wat staat er in je epc berekening als benodigde verwarmingcapaciteit. Denk dat je er niet ver vandaan zit en dit dus moet gaan budgetteren. Er zal wel weinig low hanging fruit meer over zijn om te isoleren.
7,5 kW warmtepomp is ook zo wat, maar je gas is dan wel 0. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carolus07
  • Laatst online: 18-04-2021
@ witterholt,

Jazeker,
Min pomp vermogen 30%
Max pomp 45%
Max cv vermogen cv 40%
Min cv 25%
Aanvoer 70 gr
Min aanvoer open therm 43 gr

Ik stook hier 260 vk meter mee, intergas 30/36 hre vloer + radiator
Max temp 49 gr wat deze opwarmt,loopt als een tirelier, 18 gr verschil aanvoer retour
6-7 kuub per dag met dit weer, 20,5 graad in huis

[ Voor 7% gewijzigd door Carolus07 op 07-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Carolus07 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:19:
@ witterholt,

Jazeker,
Min pomp vermogen 30%
Max pomp 45%
Max cv vermogen cv 40%
Min cv 25%
Aanvoer 70 gr
Min aanvoer open therm 43 gr

Ik stook hier 260 vk meter mee, intergas 30/36 hre vloer + radiator
Max temp 49 gr wat deze opwarmt,mloopt als een tirelier, 18 gr verschil aanvoer retour
Aanvoer absoluut geen 70C. Die 43C is de max voor vvw zonder eigen pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is er te besparen op hoe een ketel warm tapwater levert?

De boiler functie staat uit.
Brander vermogen staat op zijn laagst.
Warmwaterbedrijf staat op ECO (geen buffer, pas water bij vraag.)
Watertemp op max 50°C

Ik heb het idee dar vooral het bad vol laten lopen vreselijk veel kuubs verbruikt. Klopt dat?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja het kost sloot gas.
En nee daar kan je niet op besparen.

Heb je het brandervermogen van het tapwater verlaagd?

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 07-01-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
@warhamstr

500ltr van 10 naar 45 graden brengen.

500 X 35 X 4,1875 X 1/3600 = 20 kW dus 2 m³ gas benodigd.

Ietsje meer natuurlijk ketelrendement moet er nog bij. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 07-01-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
:( Ja alles op zijn laagst.

Lage temp vloerverwarming ook

2020 heb ik 1567m³ verbruikt.

(vrijstaand huis bj 1928, zelf zo veel mogelijk geïsoleerd met glaswol, vvw als hoofd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Dapdodo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Wat staat er in je epc berekening als benodigde verwarmingcapaciteit. Denk dat je er niet ver vandaan zit en dit dus moet gaan budgetteren. Er zal wel weinig low hanging fruit meer over zijn om te isoleren.
7,5 kW warmtepomp is ook zo wat, maar je gas is dan wel 0. >:)
De EPC berekening heb ik hier niet en zal ik nog even bij de gemeente opvragen. Qua isolatie is er inderdaad niets meer te verbeteren; zelfs de berging is geïsoleerd.
Warmtepomp is inderdaad voor nu even geen optie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
warhamstr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:27:
:( Ja alles op zijn laagst.

Lage temp vloerverwarming ook

2020 heb ik 1567m³ verbruikt.

(vrijstaand huis bj 1928, zelf zo veel mogelijk geïsoleerd met glaswol, vvw als hoofd.)
Brandervermogen voor tapwater verlagen heeft niet zo veel zin, krijg je allleen maar kouder water en duurt het dus langer.
Staat ondertussen je bad af te koelen, je kan dus zelfs stelllen dat dit je gas kost!

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 07-01-2021 21:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
@warhamstr Tapwatertemperatuur graag weer terugzetten op 65°C, met 50°C wordt legionella niet gedood. Ik wil de discussie hier niet uitgebreid voeren, dat past beter in Voorkomen legionella in boilers

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Sluit ik mij bij aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

witterholt schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:50:
Goedendag,

Mijn gasverbruik ligt deze periode zo tussen de tien en twaalf kuub per dag. Ik vroeg me af of dit nog te verminderen valt want ik vind het aan de hoge kant.

Hieronder een voorbeeld van vandaag; de piek rond 15:00 uur is omdat toen een bad werd gevuld.
[Afbeelding]

Het betreft een aan de berging geschakelde nieuwbouwwoning welke vorig jaar is opgeleverd met een vloeroppervlakte van ongeveer 210m2. Overal is vloerverwarming aangebracht met zoneregeling. In elke kamer zit dus een thermostaat welke draadloos communiceert met een controller op de verdeler welke de thermostatische kraan van de groep aanstuurt. Dit is een systeem van Watts wat lijkt op het draadloze systeem van Honeywell.
Verder heb ik een Intergas Xterme 36 CV ketel waarvan de pomp het hele systeem voorziet. De drie verdelers hebben dus geen eigen pomp.

De thermostaat in de woonkamer staat op 20,5 graden en die in de werkkamer op 20 graden. Verder staan alle thermostaten op 17 graden. Kouder dan 18 graden wordt het namelijk niet in de vertrekken.

Het lijkt me ook een vrij hoog verbruik voor een gloednieuwe woning. Ik heb er geen ervaring mee maar kan het zijn dat je er nog vocht uit aan het stoken bent?

Tsja, wat kun je doen: Geen bad vullen maar douchen, het comfort verlagen. Goed timen wanneer je waar bent en je zone systeem daarop afstemmen.

Als je rookkanaal niet te heet wordt en je isolatie is goed, je houdt de deuren gesloten en je ventileert niet alles direct naar buiten...., dan valt er weinig te verbeteren. Ik zou het even een stookseizoen aanzien en dan even informeren wat anderen in de buurt verstoken.

Overigens stook je in circa 3 maanden (nu dus) de helft van je gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@bert pit, overtollig vocht is het niet. Ik heb diverse vochtmetingen gedaan op wanden en vloeren in de klusperiode na de oplevering i.v.m. stucen en verven van de wanden. Daar zijn normale waardes uit gekomen.
Maar ik hou de komende tijd het verbruik wel even in de gaten. Het ging me er vooral om of aan de instellingen CV systeem nog wat te optimaliseren viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 09:23
Uiteraard bij iedereen bekend, maar ik noem hem nog een keer want ik was het zelf weer even vergeten. Vergeet niet naast je radiatoren als je die hebt ook je expansievat te ontluchten.
Daar was bij mij toch weer wat lucht verzameld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A_rjen
  • Laatst online: 18:40
Goedendag,

[Afbeelding]

Hier een woning uit 1885 155 m2 woonoppervlak en 550m3 inhoud
Wij hebben dezelfde ketel (had hier wat zwaarder gemogen)
Hebben overal radiatoren met evohome, bijna geen isolatie alles nog enkel glas en de meeste vertrekken 20 a 21 graden sommige zitten nog gewone thermostaatknoppen op hier is het voor het gevoel vaak warmer.
Gemiddeld genomen is ons verbruik nu 15 a 16 kuub per dag (eerlijk, mocht om mij wel iets zakken), ik vindt jouw verbruik persoonlijk dan redelijk hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
dunklefaser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding: cv: gasverbruik vs. buitentemperatuur]

[Afbeelding: low load modus AWB Thermomaster 2HR 28.02 WT]
Het plaatje ziet er erg mooi uit.....
Maar hoe je tot een soortgelijk resultaat moet komen is mij vooralsnog een raadsel. :)
Enkel het bepalen van bijv. de stookgrens zal ik eerst eens moeten uitzoeken hoe dit moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:10
Goedendag,

[Afbeelding]

Mijn huis is ook ruim 200 m2 en ik gebruikte ook zo’n 12 m3 per dag bij dit weer. Maar huis is uit 1997 en dus veel minder goed geïsoleerd dan uw huis. Een bad is wel een energievreter om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Is de oorzaak van het hoge verbruik wellicht dat de thermostaat in de woonkamer alle groepen van de vloerverwarming, inclusief groep 1, 2 en 3 in de berging, aanstuurt? Zie het plaatje hieronder van het legplan en de verdeler van de begane grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpNWj7f3_THKsmM18H2EAbcpnCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eKjMrs9Bwyrw2WEakrMWsb6c.png?f=fotoalbum_large

Links de gemotoriseerde kraan welke aangestuurd wordt door de thermostaat in de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiujMZHycfm_Vw-hLT5udFLBLh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ88P3Es5LKGfc9VlR2FScvp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door witterholt op 08-01-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 09:23
medu80 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:50:
Ik kom tot de ontdekking dat als ik uren en uren 40 graden in de robot LTV verdeler stop er toch maximaal maar 27 graden retour uit komt. Alle groepen zijn wel gelijk, rond de 27 retour. Ik zie op de inregelventielen wel een zwart rondje met getallen 1 tot 7. Waar is deze voor en waarom zijn deze allemaal anders ingesteld?[/URL]
Deze regelen de hoeveelheden water naar de verschillende delen van de vloer.
Elke vloer heeft een andere afmeting en daarom hebben ze een andere instelling.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat temperatuur altijd 27 graden is. Er stroom express niet te veel water door heen zodat er een lage retour temperatuur terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickwalpot
witterholt schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:35:
Is de oorzaak van het hoge verbruik wellicht dat de thermostaat in de woonkamer alle groepen van de vloerverwarming, inclusief groep 1, 2 en 3 in de berging, aanstuurt? Zie het plaatje hieronder van het legplan en de verdeler van de begane grond.
[Afbeelding]

Links de gemotoriseerde kraan welke aangestuurd wordt door de thermostaat in de woonkamer.
[Afbeelding]
Alles wat je aan warmte richting je berging stuurt koelt daar ook af en 'koelt' dus in het geheel je retour water af. Als je retour water lager is moet je cv ketel langer aanspringen om te zorgen dat je aanvoer weer op temperatuur ligt.
Mijn situatie lijkt erg op die van jou en zit gemiddeld ook op de 10m3 per maand in december en nu specifiek 12m3 in januari.
Het knijpen van de berging zou mogelijk kunnen helpen maar dan lever je weer comfort in als je in die ruimte moet zijn, zeker als die ruimte aangesloten is zou deze 'kou' ook je woonkamer in kunnen komen.
Ik heb om deze reden ervoor gekozen het wel te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

patrickwalpot schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Het plaatje ziet er erg mooi uit.....
Maar hoe je tot een soortgelijk resultaat moet komen is mij vooralsnog een raadsel. :)
Enkel het bepalen van bijv. de stookgrens zal ik eerst eens moeten uitzoeken hoe dit moet.
Het eerste wat ik heb gedaan is (ruim) data verzamelen:
1) Gasverbruik cv (dus zonder de rest) per dag en de bijbehorende gemiddelde buitentemperatuur
(lokaal weerstation). Je kan ook mindergas.nl gebruiken.

Het begrip "lineaire regressie" ken je?
2) Lineaire regressie maken met de verzamelde data (via spreadsheet -> grafiek)
Minimaal! 3 verschillende buitentemperaturen
Belangrijk: Gebruik alleen vergelijkbare! dagen qua weersomstandigheden
De stookgrens rolt quasi automatisch uit de lineaire regressie.

P.S.: Je kan ook bij stabiel weer en normale, constante! binnentemperatuur het verbruik per uur of per x uur bepalen.
Met het uitlezen via een slimme meter zou dit geen grote moeite moeten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
witterholt schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beste @witterholt , ik woon nu een dik jaar in een vergelijkbaar huis en ik heb het als volgt aangepakt:
- op alle groepen retour slangen van de vvw met wemos espeasy temperatuur sensoren geplakt
- alle groepen volledig open, pomp op een vaste stand, zo hoog dat de flow op de langste groep niet meer stijgt en temperatuur vast
- dit een paar uur laten lopen en dan de groepen met de hoogste retour temperatuur met kleine stapjes terug regelen totdat alle groepen voor langere tijd gelijk oplopen. Verschil bij mij tussen hoogste en laagste is 0,8 graden.
- ik heb de garage dicht staan omdat ik hier niet stook op dit moment en dus ook niet mee ingeregeld
Hiermee krijg je de situatie dat het overal de gelijke temperatuur wordt.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@witterholt
Ik zou eenvoudiger het verbruik indammen door zoneverdeling uit te breiden die vind ik persoonlijk nogal grofstoffelijk voor de BG.
Je zou bijvoorbeeld in de garage/berging een draadloze thermostaat kunnen op hangen en dan bij de verdeler het relais waar je voor 1-3 thermische motoren aan hangt zodat deze groepen alleen aan staan als de berging te koud is.

Of je kan ook de flow garage/berging halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
dunklefaser schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Het eerste wat ik heb gedaan is (ruim) data verzamelen:
1) Gasverbruik cv (dus zonder de rest) per dag en de bijbehorende gemiddelde buitentemperatuur
(lokaal weerstation). Je kan ook mindergas gebruiken.

Het begrip "lineaire regressie" ken je?
2) Lineaire regressie maken met de verzamelde data (via spreadsheet -> grafiek)
Minimaal! 3 verschillende buitentemperaturen
Belangrijk: Gebruik alleen vergelijkbare! dagen qua weersomstandigheden
De stookgrens rolt quasi automatisch uit de lineaire regressie.

P.S.: Je kan ook bij stabiel weer en normale, constante! binnentemperatuur het verbruik per uur of per x uur bepalen.
Met het uitlezen via een slimme meter zou dit geen grote moeite moeten kosten.
Via 'slimmemeterportal' kan ik per uur mijn gasverbruik zien in combinatie met de buitentemperatuur.
Wij gebruiken het gas enkel voor douche / bad en verwarming (dus koken op inductie)
Al zou ik voor situatie 1) dan mijn gemiddelde gas verbruik berekenen per dag kan ik erachter komen hoeveel gas (+ een veiligheidsfactor van 1,5 eroverheen) ik aan douche / bad gebruik.
Als ik dit gemiddelde dan van de wintermaanden afhaal weet ik wat mijn gebruik is voor verwarming.

2) Welke data ik zou moeten meten is mij dus onbekend.
Ik heb per uur de beschikbaarheid over mijn gasverbruik en de buitentemperatuur (in mijn dorp) en zou dus conclusies kunnen trekken.
Maar juist omdat er behoorlijk wat warmte nog in de woning zit zie ik een onverwacht hoog gasverbruik op de dagen dat het warmer is.
Heb je wellicht een voorbeeld excel die ik zou kunnen vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@patrickwalpot Je weet dus niet wat een "lineaire regressie" is en welke data je moet meten c.q. verzamelen?
Dan wordt het idd wat lastig. Met het invullen van een excel is het namelijk niet gedaan.
Mijn motto: "Meten is weten, maar weet wat je meet." (Google: "lineaire regressie excel grafiek")

Het gemiddelde gasverbruik wat je in de zomer voor warmwater verbruikt is werkelijk een gemiddelde en dan nog de ondere grens en voor deze oefening zou ik dit niet gebruiken.
Bepaal nu in de winter wat je voor een normale douchebeurt van x minuten nodig hebt
en wat voor een badvulling. Als je dit gebruikt om voor het gasverbruik voor warmwater te corrigeren zit je veel beter. Just my 2 cts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:29
Mijn data...

Aan SWW gaat er hier ca 20m3 gas per maand door voor 3 personen die meestal douchen en 1 keer per week eens een bad laten vol lopen.

Kan je in elk geval als vuistregel aan houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 15-06 16:42
warhamstr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:02:
Is er te besparen op hoe een ketel warm tapwater levert?

De boiler functie staat uit.
Brander vermogen staat op zijn laagst.
Warmwaterbedrijf staat op ECO (geen buffer, pas water bij vraag.)
Watertemp op max 50°C
Wat vind je belangrijker? Een paar Euro op gas besparen of de gezondheid van jouw en je geliefden?
Want tot maar 50oC verwarmen = Legionella kweken.

De norm is dat je bij het tappunt tenminste 55oC moet bereiken om Legionella voldoende te onderdrukken.
Ik heb het idee dar vooral het bad vol laten lopen vreselijk veel kuubs verbruikt. Klopt dat?
Tja, die paar honderd liter water wordt niet vanzelf warm :F

Dus als je wil besparen: Ga minder in bad en douche meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@WackoH Ik heb hem al verwezen naar het legionella topic. Laten we hier niet parallel daaraan een discussie er over gaan voeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Hallo allemaal, ik ben nieuw in dit topic en hoop zowel te leren als ook later bij te dragen. Ik heb een vrijstaand huis uit 1997 en wil dat zoveel mogelijk verduurzamen. Ik heb recent een hybride warmtepomp aangeschaft en extra zonnepanelen, met als doel om net zoveel zonne-energie op te wekken als ik in totaal gebruik voor huishouden, warmtepomp en EV (besteld, nog niet geleverd).
Voor specifieke vragen over mijn Daikin/Intergas warmtepomp volg ik het specifieke topic daarover, maar ik merk nu na een aantal weken ervaring dat ik met problemen zit in mijn CV installatie die nu pas boven komen door het werken op lagere temperaturen.
Mijn plan is om de komende weken de installatie waterzijdig in te regelen. Momenteel ben ik vooral aan het meten en dingen uitzoeken.
Ik heb in dat verband meteen een concrete vraag. Eén radiator die wat verder af staat van de verdeler heeft een (te) lage aanvoertemperatuur en wordt ook maar gedeeltelijk warm. Wijst dat op een blokkade in de aanvoer door lucht oid of op het gevolg van een slecht ingeregelde installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Slecht ingeregeld
Maar ik zou altijd even ontluchten voor de zekerheid

[ Voor 61% gewijzigd door leonbong op 08-01-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 15-06 16:42
@ThinkPad Helemaal goed (om hem naar da ttopic te verwijzen) en helemaal mee eens (om geen dubbele discussies te gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:19
Seafarer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:41:
[...]

4 t/m 8 jan. mindergas.
6.8 per dag gemiddeld.
Met koken, douchen, vaatwasser en wasmachine ook op warm water.
Warmt jouw cv-ketel of warmtepomp ook het water op voor de wasmachine en vaatwasser? Om welke reden als ik vragen mag?

Mijn verbruik zit zo rond de 8 m3 gas per dag afgelopen week

[ Voor 8% gewijzigd door Toekejoeke op 09-01-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Toekejoeke schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Warmt jouw cv-ketel of warmtepomp ook het water op voor de wasmachine en vaatwasser? Om welke reden als ik vragen mag?

Mijn verbruik zit zo rond de 8 m3 gas per dag afgelopen week
Jaren geleden zou ik een zonneboiler met panelen willen nemen. En had toen al de wasmachine en vaatwasser op het warme water aangesloten. Dat had best aardig geweest.
Inmiddels is vaatwasser vervangen en verbruikt waanzinnig minder water en toch alles schoon.
De wasmachine ook vervangen en voor weinig extra zat er een warm water aansluiting op.En ook die verbruikt qua water waanzinnig weinig in vergelijking met de vorige die 22 jaar oud was. Ook door de goede isolatie verliest deze weinig energie.

En door gemakzucht is het blijven zitten.
edit: apparaten zijn wel sneller door de warme aanvoer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 09-01-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
Hier thuis ook wat aan het tunen met de Intergas HRE 28/24 cv ketel.
De radiatoren heb ik waterzijdig ingeregeld.
Helaas nog 2 radiatoren die verkeerd om zijn aangesloten waar ik helaas te laat achter kwam.
Dus die moet ik nog een keer omdraaien.

De snelheid van de pomp verlaagd naar +-25%.
Ga ik lager dan wordt de aanvoertemperatuur hoger maar de retour stukken lager en dan krijg ik de woning niet warm. Daarom toch maar de 15 graden aangehouden vanwege de normale radiatoren (60/45)
Het vermogen beperkt naar 39% ga ik lager dan komt de ketel niet hoger dan 45 graden ondanks erg lang stoken en wordt het niet echt warm.

Ik heb Nest V3 thermostaat in gebruik met de Intergas.
Ik had problemen dat hij constant naar status 1 ging en wat aan het pendelen was.
Dit heb ik tegen kunnen gaan door de instelling E (minimale opentherm temperatuur waar de ketel wat op doet) van 40 naar 45 graden te zetten.
Misschien hebben meerderen hier last van met een Intergas en een Nest thermostaat.

Voor de instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaHo83Gopya2gFpfhsvqtsvYXbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtcLjEjWJdlBs4k14ODoSUvU.png?f=fotoalbum_large

Na de instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqEoTmjNslSq0SojqvLrj1D_Sfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8sFwRWzfNQpaCMtmozg37uFr.png?f=fotoalbum_large

Wat ingezoomd omdat het anders lijkt dat hij meteen naar de maximale temperatuur gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvZTbdRH5oX6kwxK40bbsZ7fVWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOXDNB1mzRqWUVMsZjCdyfde.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXdYjVqrNO3wIMXPgr2p4rDVIvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1W7quqtFjN1TLnqdmnRxawou.png?f=fotoalbum_large

Mindergas gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXLXH2kHnCwCCV2FjhetFwEVMho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PdIYcHaupUQDxlrz7vIDjDBk.png?f=user_large

Voor mijn gevoel lijkt het regelgedrag nu redelijk goed maar geen idee hoe jullie
daar natuurlijk over denken. :P
Ik zou mogelijk nog naar een retour van 40 graden kunnen proberen te gaan bij 60 graden.
Maar ik denk dat ik het voor nu even zo laat.

Het gaat hier trouwens om een 2 onder 1 kap (1986, 125m2, 480m3) met aan 1 zijde nog enkel glas boven.

[ Voor 20% gewijzigd door thespeed op 09-01-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06

dbzfan

Nee.

Mensen hier met een Intergas ketel die weten wat je allemaal in kan stellen in het C020 menu? Het C015 menu komt schijnbaar een stukje overeen maar in het C020 menu zijn er meer parameters... is alleen nergens terug te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
@scofield @Seafarer @witterholt @jdbiggelaa @PentaClover jullie reacties over jullie m3/dag verbruik heb ik verwijderd. Dit topic is erg populair zoals jullie wellicht wel merken, als iedereen z'n verbruik gaat posten dan wordt het een opsom topic en sneeuwen de echt interessante posts onder.
Er zijn andere topics om je verbruik met elkaar te vergelijken: Wat is jouw actuele energieverbruik? :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Nu online
dbzfan schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:49:
Mensen hier met een Intergas ketel die weten wat je allemaal in kan stellen in het C020 menu? Het C015 menu komt schijnbaar een stukje overeen maar in het C020 menu zijn er meer parameters... is alleen nergens terug te vinden.
Dat zal ook echt wel een reden hebben. Heeft nml te maken met stoken in 2 aparte zones te weten HT en LT, ivm een tweewegklep in de aanvoer en een aparte aanvoervoeler in de LT zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier in huis hangt een veel te grote Intergas HRE 36/30.

Het maximale vermogen is verlaagd naar 30% (=9,6kW) en ook daarmee blijft het aangenaam warm binnen.
Ik wil dit vermogen nog verder verlagen naar 25% (=7kW). Dit zou volgens de manual de laagste waarde moeten zijn, echter krijg ik hem niet lager dan 30%.

1) Weet iemand hoe ik dit vermogen lager dan 30% kan zetten? Of is dit gewoonweg niet mogelijk?

De aanvoertemperatuur is op een dag als vandaag zo'n 40 graden:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LhV5rGJQ/cvtemperatuur.jpg
De eerste spike is het opwarmen vanmorgen na de nachtverlaging, de twee laatste spikes zijn warm water tijdens het douchen.

Ik verwarm het huis met 3 radiatoren (2x T22 in de woonkamer, 1x T11 in de badkamer). In de woonkamer is op 1 radiator een setje speedcomforts geplaatst.

Nu wil ik op zolder twee radiatoren bijplaatsen (2 zolderkamers zonder verwarming) vanwege het vaker thuis werken.

2) Ik twijfel over de keuze van de soort radiator, met een aanvoer van nu circa 40 graden. Een normale T22 plaat-radiator plaatsen (met wat massa van het staal) of een Jaga convector? Ook rekening houdende met een toekomstige WP.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Nu online
1. Als je 2 radiatoren bij plaatst heb je die 30% weer nodig, dus dat zie ik niet als een probleem.
2. Het is net wat je wilt. Een conventionele radiator op lage temperaturen moet je wel een vrij grote radiator kiezen om genoeg volume te hebben voor diezelfde lage temp. Bij een Jaga convector voor lage temp heb je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is de gemiddelde slimme thermostaat ondertussen in staat om grafisch weer te geven wat er gebeurt qua warmtevraag/aantal keren starten/aanvoertemperatuur etc. of meten jullie alles met sensoren op de leidingen? Als ik in de Appstore kijk bij de diverse thermostaat aanbieders zie ik geen screenshots met deze info, hooguit het verbruik maar dat meet ik al via de slimme meter.

Afhankelijk daarvan ga ik mijn iSense upgraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Aghanim op 10-01-2021 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Aghanim schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:43:
Is de gemiddelde slimme thermostaat ondertussen in staat om grafisch weer te geven wat er gebeurt qua warmtevraag/aantal keren starten/aanvoertemperatuur etc. of meten jullie alles met sensoren op de leidingen? Als ik in de Appstore kijk bij de diverse thermostaat aanbieders zie ik geen screenshots met deze info, hooguit het verbruik maar dat meet ik al via de slimme meter.

Afhankelijk daarvan ga ik mijn iSense upgraden.
Je kunt niet alles met sensoren op de leidingen meten. Een deel van de info komt ook via OpenTherm binnen (vie een OTGW). De iSense is een uitstekend instelbare thermostaat waarvan je ook via OpenTherm het controlsetpoint kunt wijzigen. Ik ken geen out-of-the-box thermostaten die dit allemaal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ivm met aanschaf Evohome deze week ook in de woonkamer instelbare Eclipse thermostaatkranen gekregen.
Wat nog niet instelbaar is de vloerverwarming met een aanbouw en de badkamer.
Ik heb berekend (+schatting badkamer/aanbouw) dat ik maximaal 600 liter per uur moet verpompen.

Hoe kan ik berekenen of ik met mijn Kombi Kompakt HRE 36/30 met pompstand I uit de voeten kan?

Na installatie van de Eclipse ruisen de radiatoren in de woonkamer nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Nu online
Stromingsruis dus, standje verder open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
De Eclipse een paar standjes hoger lost het helaas niet op.

De pomp naar stand I heeft het geluid opgelost.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:41
dbzfan schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:49:
Ik kan je een beetje op weg helpen. Ik heb me ook rot gezocht naar die parameters en heb zeker niet alles helder, maar de volgende instellingen lijken te kloppen voor mijn HR Xtreme36:

Parameters C020:
P011: Minimale capaciteit CV-vermogen (default 22% bij mijn ketel)
P012: Opstartvermogen bij CV-vraag (default 50% bij mijn ketel)
P037: Wachttijd inschakelen bij warmtevraag (default: 0 minuten)
P039: Warmtevraag NIET beantwoorden (default: 0, dus wel CV bedrijf als de thermostaat er om vraagt. 1 betekent geen CV bedrijf, alleen SWW)
P040: Activeer interne klokthermostaat. (default: 0). De XTreme kan intern een klokthermostaat hebben waarmee je tijdsblokken kunt programmeren om te stoken.

P051: Stooklijn minimum CV-water temperatuur (default: 25)
P052: Stooklijn minimum buitentemperatuur (default: -9)
P053: Stooklijn maximum buitentemperatuur (default: 25)
P056: Opentherm minimumtemperatuur (default: 30, dus als OT minder dan 30 graden vraagt wordt 30 graden geleverd)

P060: Aanvoertemperatuur bij tweede circuit (alleen relevant bij LT/HT regeling, aan te zetten met P100)
P071: Minimaal vermogen bij tapwatervraag (default 13%?)
P072: Startvermogen bij tapwatervraag (default 70%)
P073: Tapwatertemperatuur in ECO bedrijf (0-65, default 0). Stand 0 betekent dat de ketel in ECO bedrijf het tapwater op 3 graden onder P075 houdt. Dit is echter instelbaar tot een andere waarde. ECO bedrijf houdt in dat de ketel zelf leert op welke tijden er warm water gevraagd wordt en dan het warm water al voorbereid).
P085: Legionella preventie aan/uit (default: 0, alleen relevant als P001 op 1 staat, dus externe boiler).

P090: Functie contact 3,4 van X4: 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem, 2 = injectiepomp?, 3= houtboiler, 4= externe CV pomp, 5 = externe opslagpomp, 6 = externe warmwaterpomp
P091: Functie contact 4,5 van X4: 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem, 2 = injectiepomp?, 3= houtboiler, 4= externe CV pomp, 5 = externe opslagpomp, 6 = externe warmwaterpomp
P097: Relaisfunctie contact X11: 0 = functie uit, 1 betekent boiler werkt, dan contacten 1,3 open, boiler error, dan contact 1,3 gesloten. Dit is bedoeld voor een extern alarm.
P100: Functie contact 3,4 van X13: 0 = buitentemperatuurvoeler, 1 = LT aanvoervoeler, 2 = Warmtewisselaarsensor (NVT), 3= Buffersensor (Aquastat of 10k NTC)
P101: Functie contact 4,5 van X13: 0 = buitentemperatuurvoeler, 1 = LT aanvoervoeler, 2 = Warmtewisselaarsensor (NVT), 3= Buffersensor (Aquastat of 10k NTC)

De bron voor al deze parameters: https://www.intergasitali...lazione._Xclusive,608.pdf
en
https://www.regulacevytap...4124400-20-014-rd01-4.pdf

Met behulp van Google translate vertaald naar het Nederlands, dus geen garantie dat deze vertaling klopt.

Bedrijfscodes:
0 De pomp is aan het nadraaien
1 Gevraagde temperatuur van de ketel is bereikt
2 De ketel voert een zelftest uit
3 De ketel is aan het voorventileren
4 Ketel is aan het ontsteken (maximaal 5 seconden)
5 Ketel brandt voor de centrale verwarming
6 ketel brandt voor het verwarmen van warmwater
7 Ketel brandt voor de comfortstand (warmwater)

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 11-01-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Blihi schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Ik kan je een beetje op weg helpen. Ik heb me ook rot gezocht naar die parameters en heb zeker niet alles helder, maar de volgende instellingen lijken te kloppen voor mijn HR Xtreme36:

Parameters C020:
P011: Minimale capaciteit CV-vermogen (default denk ik 16%)
P012: Opstartvermogen bij CV-vraag (default denk ik 70%)
P037: Wachttijd inschakelen bij warmtevraag (default: 0 minuten)
P039: Warmtevraag NIET beantwoorden (default: 0, dus wel CV bedrijf als de thermostaat er om vraagt. 1 betekent geen CV bedrijf, alleen SWW)
P040: Activeer interne klokthermostaat. (default: 0). De XTreme kan intern een klokthermostaat hebben waarmee je tijdsblokken kunt programmeren om te stoken.

P051: Stooklijn minimum CV-water temperatuur (default: 25)
P052: Stooklijn minimum buitentemperatuur (default: -9)
P053: Stooklijn maximum buitentemperatuur (default: 25)
P056: Opentherm minimumtemperatuur (default: 30, dus als OT minder dan 30 graden vraagt wordt 30 graden geleverd)

P060: Aanvoertemperatuur bij tweede circuit (alleen relevant bij LT/HT regeling, aan te zetten met P100)
P071: Minimaal vermogen bij tapwatervraag (default 13%?)
P072: Startvermogen bij tapwatervraag (default 70%)
P073: Tapwatertemperatuur in ECO bedrijf (0-65, default 0). Stand 0 betekent dat de ketel in ECO bedrijf het tapwater op 3 graden onder P075 houdt. Dit is echter instelbaar tot een andere waarde. ECO bedrijf houdt in dat de ketel zelf leert op welke tijden er warm water gevraagd wordt en dan het warm water al voorbereid).
P085: Legionella preventie aan/uit (default: 0, alleen relevant als P001 op 1 staat, dus externe boiler).

P090: Functie contact 3,4 van X4: 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem
P091: Functie contact 4,5 van X4: 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem
P097: Relaisfunctie contact X11: 0 = functie uit, 1 betekent boiler werkt, dan contacten 1,3 open, boiler error, dan contact 1,3 gesloten. Dit is bedoeld voor een extern alarm.
P100: Functie contact 3,4 van X13: 0 = buitentemperatuurvoeler, 1 = LT/HT aanvoervoeler
P101: Functie contact 4,5 van X13: 0 = boilertemperatuurvoeler, 1 = LT/HT aanvoervoeler

De bron voor al deze parameters: https://www.intergasitali...lazione._Xclusive,608.pdf

Met behulp van Google translate vertaald naar het Nederlands, dus geen garantie dat deze vertaling klopt.

Bedrijfscodes:
0 De pomp is aan het nadraaien
1 Gevraagde temperatuur van de ketel is bereikt
2 De ketel voert een zelftest uit
3 De ketel is aan het voorventileren
4 Ketel is aan het ontsteken (maximaal 5 seconden)
5 Ketel brandt voor de centrale verwarming
6 ketel brandt voor het verwarmen van warmwater
7 Ketel brandt voor de comfortstand (warmwater)
Dankjewel! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb nog wat updates gedaan op basis van de Tsjechische handleiding :) en ik neem aan dat sommige instellingen ook te maken hebben met het soort gas wat er verbrand wordt. Dus bijvoorbeeld het minimale brandervermogen dat bij mij op 22 staat (P011). Geen idee of ik dat zomaar kan verlagen.

[ Voor 33% gewijzigd door Blihi op 11-01-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Blihi schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ik heb nog wat updates gedaan op basis van de Tsjechische handleiding :) en ik neem aan dat sommige instellingen ook te maken hebben met het soort gas wat er verbrand wordt. Dus bijvoorbeeld het minimale brandervermogen dat bij mij op 22 staat (P011). Geen idee of ik dat zomaar kan verlagen.
Mooi :) Vooral P056 zocht ik naar..
P011 krijg ik op mijn xtreme30 helaas niet onder de 26..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik vermoed dat dat dus te maken heeft met de gassoort die in Italië en Tsjechië anders kan zijn dan hier.

Ik vind het zelf vreemd dat de stooklijnparameters niet gewoon in de Nederlandse handleiding staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Blihi op 11-01-2021 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:48
Blihi schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:01:
Ik vermoed dat dat dus te maken heeft met de gassoort die in Italië en Tsjechië anders kan zijn dan hier.
Ik denk dat het wellicht te maken heeft met het type. @dbzfan heeft een Xtreme 30.
In mijn Xtreme 36 is P011 default ook 22%, net als bij jou.

Edit: Wel erg vreemd trouwens dat bij een Xtreme 30 het minimum vermogen niet lager instelbaar is dan 26%, terwijl via P010 het maximum vermogen kan worden ingesteld vanaf 25%...

[ Voor 19% gewijzigd door arpeggio op 11-01-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

arpeggio schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat het wellicht te maken heeft met het type. @dbzfan heeft een Xtreme 30.
In mijn Xtreme 36 is P011 default ook 22%, net als bij jou.

Edit: Wel erg vreemd trouwens dat bij een Xtreme 30 het minimum vermogen niet lager instelbaar is dan 26%, terwijl via P010 het maximum vermogen kan worden ingesteld vanaf 25%...
Klopt, raar. Zou willen dat mijn Xtreme30 wat lager kon moduleren. Als ik naar het info menu ga (2x het steeksleuteltje 2 seconden inhouden) zie ik dat hij meestal op 7kw moduleert en niet lager gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dbzfan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Klopt, raar. Zou willen dat mijn Xtreme30 wat lager kon moduleren. Als ik naar het info menu ga (2x het steeksleuteltje 2 seconden inhouden) zie ik dat hij meestal op 7kw moduleert en niet lager gaat.
Dat menu had ik dus ook nog niet gevonden. Enig idee wat de codes betekenen?

EDIT: gevonden in een nieuwe handleiding: https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

Ik had ook nog gevonden dat P002 op stand 2 in plaats van 0 een wat uitgebreider display oplevert.

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 11-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dbzfan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Viel mij op bij het lezen van een recente CV ketel test van de Consumentenbond: negatief punt van de Intergas ketels is dat ze een relatief hoog minimum vermogen hebben. Dat spoort dus met jullie ervaringen. Ik heb een Daikin Intergas hybride (heeft een Extreme xx als CV-deel) en zou ook graag een lager minimum vermogen willen. Zodra de warmtepomp aan de onderkant de warmtevraag niet meer helemaal trekt, start de CV die meteen het CV water opjaagt in temperatuur, veel meer dan nodig is en met als effect dat de warmtepomp nog voor joker meedraait op een veel te hoge inlaattemperatuur. Kortom, niet de mooie match die je zou verwachten :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nee, De XTreme heeft juist een heel laag minimumvermogen. De Intergas HRE die bij jouw Daikin zit heeft een heel hoog minimumvermogen.

Waarbij "heel laag" relatief is. Voor de Nederlandse markt is 4 kW blijkbaar heel laag, maar bijvoorbeeld Viessman heeft ketels met een modulatiebereik vanaf 1.7 kW.

[ Voor 38% gewijzigd door Blihi op 11-01-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Ja dat heel laag moduleren had ik hem voor gekocht maar hij blijkt dus niet echt lager dan 7kw te willen nu.. Niet echt een ramp maar het zou lager moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik meet het gasverbruik en zie heel duidelijk dat die 7 kW niet klopt, of hij is hyperefficient :)

Ik vermoed dat die softwarematige waarde niet helemaal klopt. Sowieso moet dat berekend worden uit een combinatie van flow en delta-T, want er is geen gasverbruiksensor in de ketel aangesloten. Die 7 kW komt dus uit een berekening op basis van het pomptoerental en de aanvoertemperatuur. Uit het pomptoerental wordt een debiet berekend en daarmee dus een afgegeven vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik kan overigens van 2 parameters nog niet vinden wat ze zijn.

Parameter P009 en Parameter P086. Die laatste is in graden Celcius, die eerste kan waarde 0,1,2,3,4 of 5 hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:48
dbzfan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:06:
Ja dat heel laag moduleren had ik hem voor gekocht maar hij blijkt dus niet echt lager dan 7kw te willen nu.. Niet echt een ramp maar het zou lager moeten kunnen.
Als ik het goed lees, dan is de code F het brandervermogen in kW.

Het brandervermogen (grote vlam <-> kleine vlam) is volgens mij niet hetzelfde als het CV-vermogen van de ketel. Het debiet dat door de pomp wordt verplaatst, is mede bepalend hiervoor. Zie de formule voor het vermogen van een CV-ketel.
Je kunt nu door de sensorlijst heen wandelen:

A Ionisatiestroom (min 2.7uA)
b 0.0~4.8L tap/warmwater verbruik L/min (bij 9L/min ingestelde waarde)
C 0~1.6b huidige CV waterdruk
F 0~7~10~18 brandervermogen in Kw
P 0~19~40~41~43 pompsnelheid
t laatste storingscode
= r 1.70 software release
drie streepjes r 1.20 software release pomp
0 67~64~99C warmtewisselaar =Sensor S0
1 48~54~83C. Aanvoer =sensor S1
2 -.-C retoursensor (niet aangesloten)
3 46~33~60C tapwater temp =sensor S3
4 -.-C koudeater zonneboiler
5 28~38~44 rookgas =sensor S5 <56gr =HR
6 -.- C buitenvoeler
7 -.- C boilersensor niet aanwezig
Pagina: 1 ... 18 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?