M'n Nefit ProLine stond toen op 9.1 kW en maximaal 55% pompsnelheid. Gelukkig hebben we nu weer wat koude dagen en ik merkte dat bij langere stookruns, van nachtverlaging naar dagtemperatuur, de toevoer best wel opliep. Hier is er een combinatie van vloerverwarming met radiatoren op de woonverdieping en verder gewoon radiatoren, de thermostaatknop van de vloerverwarming staat op 35 graden en na een half uurtje stoken melde m'n ketel een Ta van bijna 47 graden. Dat haalde ik een maand geleden met 9,6 kW ook.AtleX schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:08:
[...]
Ik zit nu zelf op 9,1 kW voor een tussenwoning van 120 vierkante meter (wel gedeeltelijk een vijf meter hoge glazen pui) uit 2000 en dat werkt tot nu toe wel. Er komen weer wat koudere dagen en nachten aan, dus voorlopig blijf ik overal vanaf en ga ik zien hoe comfortabel het tijdens de kerstdagen gaat zijn.
Mijn conclusie is dus dat m'n vermogen alsnog best hoog was, dus ik ben het vermogen nog wat verder gaan knijpen. Nu met een wat grotere stap, sinds 1 januari staat het vermogen op 7,9 kW, met een iets hogere maximale pompsnelheid van 57%.
Gisteren ben ik expres al om 20:00 naar nachtverlaging gegaan. Daardoor was vanmorgen om 08:30 de temperatuur van 19,5 naar 18 graden gezakt. M'n ketel sloeg aangestuurd door de klokthermostaat zo rond 08:50 aan om de daginstelling van 19,5 graden om 09:30 te bereiken. Dat is uiteindelijk gelukt om 09:20, ruim op tijd dus. Ik zag toen toevoertemperaturen van maximaal zo'n 41 graden en de radiator het verste bij de ketel vandaan werdt zo'n 38 graden. Van nachtverlaging naar daginstelling verwarmen kostte volgens m'n slimme meter in totaal 986 liter gas.
Ik heb het idee dat de boel voor deze buitentemperaturen wat beter in balans is. Eerst op 9,1 kW had ik twee à drie keer per uur een kortere stookrun. De radiatoren kwamen aardig op temperatuur maar de pompschakelaar van de vloerverwarming schakelde alleen in bij echt langere stookmomenten en daar had ik er weinig van. Dat had tot gevolg dat de vloer tussendoor best wel afkoelde. Nu zie ik langere stookruns met een lagere temperatuur en, naar ik vermoed door de hogere pompsnelheid, ook dat de vloerverwarming eerder inschakelt.
De afgelopen vier uur is er geen andere warmte- of gasvraag geweest dan de verwarming en in die tijd is de ketel 8 keer aangeslagen. Elke keer heeft deze voor zo'n 6-7 minuten gestookt en na een minuut of drie begon de vloerverwarming ook. De vloer voelt nu veel gelijkmatiger warm naar mijn idee. En ik vermoed dat de langere runs en iets hogere pompsnelheden ook een positief effect hebben op een radiator die een eind bij de thermostaat vandaan zit. Wel in dezelfde ruimte maar op een andere verdelen. Deze radiator bereikt ook een iets hogere temperatuur. Dat is goed voor de gemiddelde temperatuur door de hele ruimte.
Ter vergelijking, de kerstdagen had ik ongeveer 4 stookmomenten per uur van elk ongeveer 2 tot 3 minuten.
Ik wacht elke keer een week tussen het aanpassen van instellingen dus het is nu even afwachten tot vrijdag 8 januari voor ik meer weet qua gasverbruik etc. Maar goed, tot nu ben ik best tevreden. En hopelijk leer ik nog wat van de lagere dagtemperaturen buiten en nachtvorst van de komende week.
edit:
En ik weet dat de terugverdientijd van radiatorventilatoren als Speedcomforts enorm is in een beetje geisoleerd huis, maar qua verspreiding van warmte is het wel wauw hoor. Ik heb nu één radiator ervan voorzien en het verschil is zelfs al voelbaar qua warmteverspreiding. Een lastig stukje woonkamer wordt nu gelijkmatiger warm.
En ik weet dat de terugverdientijd van radiatorventilatoren als Speedcomforts enorm is in een beetje geisoleerd huis, maar qua verspreiding van warmte is het wel wauw hoor. Ik heb nu één radiator ervan voorzien en het verschil is zelfs al voelbaar qua warmteverspreiding. Een lastig stukje woonkamer wordt nu gelijkmatiger warm.
edit:
Trouwens, de nadraaitijd van de pomp kan ook een vrij negatief gevolg hebben. Bij het krijgen van de sleutel stond de nadraaitijd op 60 minuten. Deze heb ik al snel verlaagd, maar zeker met de lagere vermogens merkte ik dat vijf minuten napompen een beetje een negatief effect had. De warmte werdt juist uit de radiatoren gepompt. Dat was zelfs met de hand voelbaar. Ik heb de nadraaitijd nu op 3 minuten staan, eens kijken wat dat doet.
Trouwens, de nadraaitijd van de pomp kan ook een vrij negatief gevolg hebben. Bij het krijgen van de sleutel stond de nadraaitijd op 60 minuten. Deze heb ik al snel verlaagd, maar zeker met de lagere vermogens merkte ik dat vijf minuten napompen een beetje een negatief effect had. De warmte werdt juist uit de radiatoren gepompt. Dat was zelfs met de hand voelbaar. Ik heb de nadraaitijd nu op 3 minuten staan, eens kijken wat dat doet.
[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 03-01-2021 16:31 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.