Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.783 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

AtleX schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:08:
[...]

Ik zit nu zelf op 9,1 kW voor een tussenwoning van 120 vierkante meter (wel gedeeltelijk een vijf meter hoge glazen pui) uit 2000 en dat werkt tot nu toe wel. Er komen weer wat koudere dagen en nachten aan, dus voorlopig blijf ik overal vanaf en ga ik zien hoe comfortabel het tijdens de kerstdagen gaat zijn.
M'n Nefit ProLine stond toen op 9.1 kW en maximaal 55% pompsnelheid. Gelukkig hebben we nu weer wat koude dagen en ik merkte dat bij langere stookruns, van nachtverlaging naar dagtemperatuur, de toevoer best wel opliep. Hier is er een combinatie van vloerverwarming met radiatoren op de woonverdieping en verder gewoon radiatoren, de thermostaatknop van de vloerverwarming staat op 35 graden en na een half uurtje stoken melde m'n ketel een Ta van bijna 47 graden. Dat haalde ik een maand geleden met 9,6 kW ook.

Mijn conclusie is dus dat m'n vermogen alsnog best hoog was, dus ik ben het vermogen nog wat verder gaan knijpen. Nu met een wat grotere stap, sinds 1 januari staat het vermogen op 7,9 kW, met een iets hogere maximale pompsnelheid van 57%.

Gisteren ben ik expres al om 20:00 naar nachtverlaging gegaan. Daardoor was vanmorgen om 08:30 de temperatuur van 19,5 naar 18 graden gezakt. M'n ketel sloeg aangestuurd door de klokthermostaat zo rond 08:50 aan om de daginstelling van 19,5 graden om 09:30 te bereiken. Dat is uiteindelijk gelukt om 09:20, ruim op tijd dus. Ik zag toen toevoertemperaturen van maximaal zo'n 41 graden en de radiator het verste bij de ketel vandaan werdt zo'n 38 graden. Van nachtverlaging naar daginstelling verwarmen kostte volgens m'n slimme meter in totaal 986 liter gas.

Ik heb het idee dat de boel voor deze buitentemperaturen wat beter in balans is. Eerst op 9,1 kW had ik twee à drie keer per uur een kortere stookrun. De radiatoren kwamen aardig op temperatuur maar de pompschakelaar van de vloerverwarming schakelde alleen in bij echt langere stookmomenten en daar had ik er weinig van. Dat had tot gevolg dat de vloer tussendoor best wel afkoelde. Nu zie ik langere stookruns met een lagere temperatuur en, naar ik vermoed door de hogere pompsnelheid, ook dat de vloerverwarming eerder inschakelt.

De afgelopen vier uur is er geen andere warmte- of gasvraag geweest dan de verwarming en in die tijd is de ketel 8 keer aangeslagen. Elke keer heeft deze voor zo'n 6-7 minuten gestookt en na een minuut of drie begon de vloerverwarming ook. De vloer voelt nu veel gelijkmatiger warm naar mijn idee. En ik vermoed dat de langere runs en iets hogere pompsnelheden ook een positief effect hebben op een radiator die een eind bij de thermostaat vandaan zit. Wel in dezelfde ruimte maar op een andere verdelen. Deze radiator bereikt ook een iets hogere temperatuur. Dat is goed voor de gemiddelde temperatuur door de hele ruimte.

Ter vergelijking, de kerstdagen had ik ongeveer 4 stookmomenten per uur van elk ongeveer 2 tot 3 minuten.

Ik wacht elke keer een week tussen het aanpassen van instellingen dus het is nu even afwachten tot vrijdag 8 januari voor ik meer weet qua gasverbruik etc. Maar goed, tot nu ben ik best tevreden. En hopelijk leer ik nog wat van de lagere dagtemperaturen buiten en nachtvorst van de komende week.

edit:

En ik weet dat de terugverdientijd van radiatorventilatoren als Speedcomforts enorm is in een beetje geisoleerd huis, maar qua verspreiding van warmte is het wel wauw hoor. Ik heb nu één radiator ervan voorzien en het verschil is zelfs al voelbaar qua warmteverspreiding. Een lastig stukje woonkamer wordt nu gelijkmatiger warm.

edit:

Trouwens, de nadraaitijd van de pomp kan ook een vrij negatief gevolg hebben. Bij het krijgen van de sleutel stond de nadraaitijd op 60 minuten. Deze heb ik al snel verlaagd, maar zeker met de lagere vermogens merkte ik dat vijf minuten napompen een beetje een negatief effect had. De warmte werdt juist uit de radiatoren gepompt. Dat was zelfs met de hand voelbaar. Ik heb de nadraaitijd nu op 3 minuten staan, eens kijken wat dat doet.

[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 03-01-2021 16:31 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:14
Zewatanejo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:37:
[...]

Thermostaat
  • Nefit easy, zie temperatuur instellingen
  • Geen weersafhankelijkheid ingesteld
[Afbeelding]
Bijzondere instellingen van de thermostaat. Waarom laat je het huis nog opwarmen na vertrek?
Als ik in Domoticz terug kijk naar dezelfde dag 21-december dan heb ik 3,5m³ verbruikt.

Mijn situatie:
  • Oppervlakte huis 120 m2
  • Huis van 1967, twee onderéénkap hoekhuis
  • Wandisolatie, HR++ glas. (enkel glas in de woonkamer achter en keuken). Dak isolatie is ook minder goed.
  • alles op radiatoren alleen badkamer heeft vloerverwarming op retour
  • 1 persoons huishouden. i.v.m. thuiswerken vanaf 6:15 temperatuur op 19,5 tot 23:00 daarna op 19
Ik denk dat je de winst kunt halen door juist de hele dag op 1 vaste temperatuur te stoken. Laat de Easy met de ketel lekker moduleren.

[ Voor 5% gewijzigd door sweetdude op 03-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AtleX Sorry - iets kan er niet kloppen, het verbruik tijdens het opwarmen 08:50 - 09:20 = 0,986 m³ betekent
19,3 kW b.w. en de vermogensbeperking op 7,9 kW werkt niet,
of, wat waarschijnlijker is, de opwarmperiode is iets van 1 uur 10 minuten en niet maar 30 minuten.
Als je echt wil weten of de vermogensbeperking werkt moet je tijdens de opwarmperiode het gasverbruik aflezen, bijvoorbeeld 20 l tijdens ca. 84 sec voor 8,3 kW b.w..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

dunklefaser schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:40:
@AtleX Sorry - iets kan er niet kloppen, het verbruik tijdens het opwarmen 08:50 - 09:20 = 0,986 m³ betekent
19,3 kW b.w. en de vermogensbeperking op 7,9 kW werkt niet,
of, wat waarschijnlijker is, de opwarmperiode is iets van 1 uur 10 minuten en niet maar 30 minuten.
OMG, ik heb een enorm gat van meerdere dagen in m'n metingen qua begintemperatuur en tijden. :o Goed dat je me erop wijst, nu kan ik even uitzoeken wat er mis gaat met m'n sensoren. En niet meer de top n selecteren, of puur op tijd, van m'n metingen... Anyway, die 986 liter klopte iig wel maar de tijd en begintemperatuur niet. :/ Voor zover ik het in de grove gegevens van wat andere apparatuur kan zien is die hoeveelheid gas in een uur verstookt (plus of min tien minuten) dus was het alsnog niet slecht. Nu ben ik wel benieuwd naar m'n begintemperatuur maar een volledige dag kan ik morgen pas meten.

En nouja, hier geen klachten over de warmte in huis en de opwarmsnelheid met deze instellingen en uiteindelijk is comfort toch ook belangrijk. Teveel gas besparen maar in de kou zitten is in ieder geval niet wenselijk hier.

edit:

Tussen het moment van nachtverlaging (17,5 °C) en daginstelling slaat de ketel tot nu toe niet aan. Hoewel deze woning maar matig geisoleerd is als tussenwoning uit 2000 geeft me dat wel wat vertrouwen voor de echt koude dagen.

edit:

M'n ketel, Nefit EcoLine, begint volgens verschillende bronnen op 12 kW. Dat helpt ook niet qua metingen. Ik weet niet precies hoe lang 'ie op die 12 kW blijft hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door AtleX op 03-01-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
Het is niet echt cv tuning, maar weet iemand toevallig een goede doorstroombegrenzer van de warm waterleiding van de keukenkraan, ik zat er aan te denken om het warmwater bijvoorbeeld te begrenzen op 6 liter per minuut. Dan heb je nog steeds koudwater op volvermogen, maar wat minder warmwater. Op mijn Grohe kraan zit ook een doorstroombegrenzer, maar dan heb jij ook minder koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Een watts inregelventiel bepaalde types hebben een drinkwater goedkeuring.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 03-01-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:59

mlo

Iemand ervaring met Honeywell Chronotherm Modulation thermostaat icm vloerverwarming? Zo ja, Ik ben benieuwd of deze thermostaat bij jullie de vloer wel warm houdt?

In mijn geval wordt de vloer/ruimte opgewarmd, waarna deze daarna uren niets meer doet met als gevolg dat de vloer weer volledig afkoelt. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze thermostaat.

[ Voor 1% gewijzigd door mlo op 03-01-2021 19:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mlo Hier ook een Chronotherm Modulation icm vloerverwarming + convectoren. Werkt prima!
Niet alleen de vloer blijft warm ook de ruimte is de hele tijd perfeckt op de gewenste temperatuur.
Natuurlijk gaat de ketel regelmatig aan O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@mlo
Nu weet ik niet wat voor ketel je hebt.
Maar sommige cv-ketels negeren een lage watertemperatuur vraag en doen dan niks.
Deze ketels melden wel terug aan de thermostaat de gevraagde watertemperatuur, dit rare effecten hebben.

Vaak is dat wel instelbaar, het idee erachter is voorkomen dat ketel aanslaat in bijvoorbeeld de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

LemonC200 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:03:
Het is niet echt cv tuning, maar weet iemand toevallig een goede doorstroombegrenzer van de warm waterleiding van de keukenkraan, ik zat er aan te denken om het warmwater bijvoorbeeld te begrenzen op 6 liter per minuut. Dan heb je nog steeds koudwater op volvermogen, maar wat minder warmwater. Op mijn Grohe kraan zit ook een doorstroombegrenzer, maar dan heb jij ook minder koud water.
Zitten er geen (hoek)stopkraantjes in het keukenkastje?
Anders kan een Watts inregelafsluiter zoals @leonbong zegt of goedkoper: https://www.badkamerwinke...nt-pcr-dw-1-2-4l-02629294
Bovenstaande is 4 liter per minuut, 1/2¨ aansluiting.
Er zijn ook varianten met meer liters per minuut en ook met een 3/8¨ aansluiting.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

@dunklefaser bij mij gaat de ketel dus niet regelmatig aan...

@leonbong ik heb de volgende CV Ketel: Itho Daalderop, comfort classic 130, 24/80+ (bouwjaar 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

mlo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:19:
@dunklefaser bij mij gaat de ketel dus niet regelmatig aan...

@leonbong ik heb de volgende CV Ketel: Itho Daalderop, comfort classic 130, 24/80+ (bouwjaar 2009)
@mlo Je kan ook kijken welke temperatuur de thermostaat aan de ketel vraagt.
Tegelijkertijd! i & pijltje naar boven & pijltje naar beneden enkele seconden indrukken,
dan verschijnt 1 - 1, met pijl naar boven op parameter 9: Bij geen warmtevraag staat daar 10 (°C),
bij opwarmen wordt in het begin 90 °C gevraagd, naar ca. 15 seconden verschijnt de werkelijk gevraagde temperatuur. Parameter 6 is aanvoertemperatuur, parameter 7 is retourtemperatuur als de circulatiepomp draait.
YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:31
@mlo blijft de kamertemperatuur wel goed?

[ Voor 5% gewijzigd door ron321 op 03-01-2021 19:35 ]

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@mlo
Die ketel ken ik niet en ik heb heel weinig ervaring ik zie ze bijna nooit. Dit soort details totaal geen ervaring mee met dit merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
mlo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:40:
Iemand ervaring met Honeywell Chronotherm Modulation thermostaat icm vloerverwarming? Zo ja, Ik ben benieuwd of deze thermostaat bij jullie de vloer wel warm houdt?

In mijn geval wordt de vloer/ruimte opgewarmd, waarna deze daarna uren niets meer doet met als gevolg dat de vloer weer volledig afkoelt. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze thermostaat.
De Honeywell Chronotherm Modulation was de thermostaat die met mijn ketel meekwam (een Itho Daalderop BaseCube). 3 thermostaten later ben ik - tot volle tevredenheid - geëindigd met een Remeha iSense. De Honeywell is niet echt compatibel met deze ketel (ook door de service monteur vastgesteld).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

mlo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:40:

Een thermostaat die in de kamer hangt is niet gemaakt om de vloertemperatuur te meten, maar de ruimte temperatuur. Dus als die temperatuur goed is, is de kous af. De ene regelt wel beter dan de andere. Ik zou sowieso een aan/uit regeling adviseren voor vloerverwarming.

Maar voor je veranderingen aanbreng kun je ook nog wat experimenteren met de aanvoertemperatuur richting de vloer. Deze staat wellicht te hoog.

Als je de aanvoertemperatuur richting de vloer omlaag zet, heeft dat doorgaans het effect dat het (de vloer) langzamer opwarmt, maar wel wat regelmatiger. Dus experimenteer eens met de thermostaatknop op de verdeler. Zet die eens een paar graden omlaag en kijk wat voor effect dat heeft.

TPI, dat volgens mij in de meeste Honeywell thermostaten zit, zou prima moeten regelen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

dunklefaser schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:33:
[...]

@mlo Je kan ook kijken welke temperatuur de thermostaat aan de ketel vraagt.
Tegelijkertijd! i & pijltje naar boven & pijltje naar beneden enkele seconden indrukken,
dan verschijnt 1 - 1, met pijl naar boven op parameter 9: Bij geen warmtevraag staat daar 10 (°C),
bij opwarmen wordt in het begin 90 °C gevraagd, naar ca. 15 seconden verschijnt de werkelijk gevraagde temperatuur. Parameter 6 is aanvoertemperatuur, parameter 7 is retourtemperatuur als de circulatiepomp draait.
YMMV
Dit menu ken ik nog niet, hoe heet dit menu, en of waar kan ik ergens een uitleg van wat de verschillende instellingen betekenen?

@ron321 temperatuur van ruimte blijft wel OK, maar slaat pas laat aan en af ipv continue modulerend bij verwarmen

@bert pit opwarmen duurt nu al heel lang, vloer verdeler geeft 30 graden aan

Huidig gedrag is meer aan uit, ipv modulerend wat ik zou verwachten van een modulerende thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KdwjMB1UkTcFN3OMJuh_g3x3GQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebhF92O2QFEwG4kS1IhQE0Zz.png?f=fotoalbum_large

Plaatje is van 2 weken terug, toen was buiten temp wat hoger, nu het wat kouder is , is het gedrag gelijk maar de verwarm periode wat langer en de periode tussen verwarmen korter.

[ Voor 35% gewijzigd door mlo op 03-01-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
edsandje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:11:
[...]

Zitten er geen (hoek)stopkraantjes in het keukenkastje?
Anders kan een Watts inregelafsluiter zoals @leonbong zegt of goedkoper: https://www.badkamerwinke...nt-pcr-dw-1-2-4l-02629294
Bovenstaande is 4 liter per minuut, 1/2¨ aansluiting.
Er zijn ook varianten met meer liters per minuut en ook met een 3/8¨ aansluiting.
Niet in de keuken, maar wel in de badkamer, dus die heb ik net mooi aangepast ;)
Voor de keuken ga ik even de aansluitingen bekijken. Dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mlo "Installateursmenu" en als je zoekt op Chronotherm Modulation T8851M1000 zou je de volledige handleiding moeten tegenkomen. - Maar als @cville gelijkt heeft heb je een beter passende thermostaat nodig.
Een te grote ketel zal zo goed als nooit langdurig moduleren als je weinig warmteverlies hebt, hooguit tijdens het opwarmen na een forse nachtverlaging.
Dit is hier al lang en breed uit de doeken gedaan.
Low-load ( 6 x per uur kort aan) is meestal je "noodlot", nix moduleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

@Seafarer het waterzijdig inregelen is wat lastig i.v.m. het ontbreken van voetventielen. Ik heb de draaiknop bovenop de radiator iets geknepen zodat bij elke radiator dezelfde temperatuur als retour heeft. Hierin kan ik niet teveel doen anders begint het al te fluiten.

@dunklefaser met de huidige setup krijg ik het wel warm in huis, maar het duurt best lang voordat het behagelijk is. Daarnaast vind ik dat het gasverbruik wat hoog ligt en de ketel werkt niet altijd in het HR gebied. De radiatoren die in de te verwarmen ruimte staan zijn T21 (250x50cm), T22 (150x30cm), T20 (80x50cm). Bij 2 hiervan zit de vensterbank bijna direct op radiator, daarom heb ik de gehele onderkant voorzien van ventilatoren en de vensterbank voorzien van sleuven.

Hieronder heb ik een image toegevoegd met data over de afgelopen 7 dagen. Vandaag heb ik de CV-ketel begrensd op 60 aanvoer. Ook heb ik het vermogen verlaagd van 19 naar 12,5kW. Beide als experiment.

In de grafiek moet bij de kamertemperatuur +1 graden bijgeteld worden. De sensor wijkt iets af.

Open image om de grafieken in te zien

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 03-01-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36
Waterkoker schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:51:
@Seafarer het waterzijdig inregelen is wat lastig i.v.m. het ontbreken van voetventielen. Ik heb de draaiknop bovenop de radiator iets geknepen zodat bij elke radiator dezelfde temperatuur als retour heeft. Hierin kan ik niet teveel doen anders begint het al te fluiten.

@dunklefaser met de huidige setup krijg ik het wel warm in huis, maar het duurt best lang voordat het behagelijk is. Daarnaast vind ik dat het gasverbruik wat hoog ligt en de ketel werkt niet altijd in het HR gebied. De radiatoren die in de te verwarmen ruimte staan zijn T21 (2500x50cm), T22 (1500x30), T20 (80x50cm). Bij 2 hiervan zit de vensterbank bijna direct op radiator, daarom heb ik de gehele onderkant voorzien van ventilatoren en de vensterbank voorzien van sleuven.

Hieronder heb ik een image toegevoegd met data over de afgelopen 7 dagen. Vandaag heb ik de CV-ketel begrensd op 60 aanvoer. Ook heb ik het vermogen verlaagd van 19 naar 12,5kW. Beide als experiment.

In de grafiek moet bij de kamertemperatuur +1 graden bijgeteld worden. De sensor wijkt iets af.

Open image
Heb je wat foto's van die radiatoren, want als je boven die radiatoren geen 10 cm vrije ruimte hebt dan helpen die ventilatoren best wel maar goed is het niet. Dat is al een gedeelte van je probleem.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Seafarer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:06:
[...]

Heb je wat foto's van die radiatoren, want als je boven die radiatoren geen 10 cm vrije ruimte hebt dan helpen die ventilatoren best wel maar goed is het niet. Dat is al een gedeelte van je probleem.
Als ik aan beide kanten 10cm wil hebben dan betekend dat ik in de woonkamer een radiator kwijt kan van 40cm hoog en eentje van 10cm hoog. Dan lever ik behoorlijk in op vermogen.

foto 1, foto 2

de situatie is wat dat betreft om te janken. De ramen hier in huis zijn zodanig groot dat er weinig speelruimte is voor de radiatoren. En de vensterbank kan ik verder niks aandoen ivm WAF. De derde radiator staat in de bijkeuken welke aan de woonkeuken/woonkamer grenst, daar heb ik nog wel ruimte om een T33 te plaatsen die iets groter is dan de huidige T20. Dan wel hopende dat de warmte vanuit de bijkeuken door de deuropening naar de woonkamer stroomt....

Verder vraag ik mij af of het verkleinen van de radiatoren waarvan ik zojuist een foto heb gemaakt - deze twee staan in de woonkamer - meer rendement gaan leveren. De ventilatoren blazen zodanig veel lucht dat ik een aansteker kan uitblazen wanneer ik in de luchstroom van de verwarming terecht kom

[ Voor 58% gewijzigd door AOC op 03-01-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05
Ik kom tot de ontdekking dat als ik uren en uren 40 graden in de robot LTV verdeler stop er toch maximaal maar 27 graden retour uit komt. Alle groepen zijn wel gelijk, rond de 27 retour. Ik zie op de inregelventielen wel een zwart rondje met getallen 1 tot 7. Waar is deze voor en waarom zijn deze allemaal anders ingesteld?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEAnAPyh-G_FnBpwbhLkLQlTok4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c62wChGdcfBNy20HjhEdNm5w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door medu80 op 03-01-2021 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@Waterkoker Ik weet niet of ik het goed zie maar hebben de vensterbanken ook een verdikking aan de voorzijde?
Waar de lucht dus lekker achter blijft hangen.

Dit vind ik wel een beetje een dramatische opstelling. Je kunt natuurlijk van alles op je ketel gaan verstellen maar die radiatoren moeten wel hun warmte kwijt kunnen. Het is heel goed om ventilatoren op te hangen en sleuven te maken maar het blijft te krap.

Dit gaat een probleem worden. Hoe vertel je de WAF dat de vensterbank rigoureus ingekort moet worden?

Iemand anders die een suggestie heeft voor een verbetering van warmte afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
medu80 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:50:
Ik kom tot de ontdekking dat als ik uren en uren 40 graden in de robot LTV verdeler stop er toch maximaal maar 27 graden retour uit komt. Alle groepen zijn wel gelijk, rond de 27 retour. Ik zie op de inregelventielen wel een zwart rondje met getallen 1 tot 7. Waar is deze voor en waarom zijn deze allemaal anders ingesteld?[Afbeelding]
Foto?

Edit: foto had je al gestuurd.
Heb je ook flowmeters erop zitten? Zodat je de flow kunt zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 03-01-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Nee ik kan geen flow zien. Heb wel temperatuurmeters op alle retouren. Variëren tussen 26 en 28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
medu80 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:55:
Nee ik kan geen flow zien. Heb wel temperatuurmeters op alle retouren. Variëren tussen 26 en 28.
Dan denk ik toch dat iemand z'n best heeft gedaan met afstellen. :)
Want je weet zeker dat alle groepen even lang zijn?

Als ze wel even lang zijn en een groep loopt met 5 cm hart op hart onder een raam door dan heeft deze groep een groter warmte verlies en staat zodoende verder open dan de andere groepen om dit te compenseren.

En als die vloer de warmte nodig heeft dan is daar weinig aan te doen.

Een vloer uit volbeton die koud op het zand ligt heeft veel warmte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik heb vloerverwarming nu al enkele maanden aan. Maximale wat ik ooit zag was 29 graden retour. De vloerverwarming heb ik laten installeren. De retourventiel was maar een kwart open gedraaid, deze heb ik zelf maar open gedraaid voor meer flow. Ik vermoed dat die man de verdeler zo uit de doos heeft opgehangen, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Wat kan ik met die dingen? Is dat een debietregeling of is dat om te voorkomen dat je de knop te ver dichtdraait?

Ik kan er ook geen handleiding van vinden. Aan het logo te zien lijkt het knop van het merk Watts te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 04-01-2021 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
Maar wat is het probleem @medu80 ? Wordt het niet warm in je woning? Heel hoog gasverbruik? Andere radiatoren die niet warm worden?

Op zich niks mis met Tr van 25-30 graden bij een aanvoer van 40. Welke temp geeft de mengverdeler aan in de aanvoerbalk?

Bij mij gaat er ook 40 a 42 graden richting de mengverdeler. Er zit ook nog 1 radiator aangesloten op de CV. Dit resulteert al met al in een temperatuur in de mengverdeler van een graad of 30. En daar krijgen we de woning, die niet bijster goed geisoleerd is, goed op temperatuur. Maar: vloerverwarming duurt ook rustig een paar uur voor je effect merkt, dus vergis je daar niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik wil graag weten waar die instelringen voor zijn. Misschien iemand die weet welk merk en type het is. Van de website van Robot Climate wordt ik ook niet veel wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Met die instelringen bepaal je volgens mij het debiet per groep. Of was het flow...? Anyway, een antwoord van iemand die het zeker weet, zal wel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Een vraagje die ik geen eigen topic waard vind, en waarvoor de kenners waarschijnlijk hier zitten;

Vorige week heeft een installateur bij mij een Remeha Tzerra Ace 28c ketel opgehangen, met de Remeha eTwist thermostaat.
Nu heeft hij ook de gateway van de eTwist aangesloten. Dus de eTwist hangt aan de R-Bus aansluiting van de gateway, die via de OpenTherm-aansluiting aan de R-Bus aansluiting van de ketel hangt.
Die gateway hoeft er toch helemaal niet tussen bij deze combinatie?
Heeft het, behalve het stroomverbruik, nog nadelen om die gateway er tussen te laten zitten?

Ik had ook begrepen dat mijn eTwist de buitentemperatuur via internet ontvangt, maar deze waarde blijft leeg. Kan dit zijn omdat die gateway er tussen zit?

[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 14-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een etwist kan direct rbus praten.
https://tools.remeha.nl/a...ansluiten-zonder-gateway/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 16:48
Hoe lang heeft vloerverwarming nodig om daadwerkelijk bij de ware gas afname te komen?

Ik zie na mijn laatste aanpassingen van anderhalve week geleden dat we de afgelopen dagen een geleidelijke terugloop hebben in gemiddeld verbruik per uur van 0.6 naar 0.45. De verandering in buitentempratuur is niet echt schokkend en de wind staat wel op het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Myrd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:22:
Hoe lang heeft vloerverwarming nodig om daadwerkelijk bij de ware gas afname te komen?

Ik zie na mijn laatste aanpassingen van anderhalve week geleden dat we de afgelopen dagen een geleidelijke terugloop hebben in gemiddeld verbruik per uur van 0.6 naar 0.45. De verandering in buitentempratuur is niet echt schokkend en de wind staat wel op het huis.
Hangt een beetje af van de opbouw, en de dikte van het beton/vloer.
Kan toch wel een dag of 3-4 duren.

Ik zie dat als de temperatuur ineens dropt van bv 5 graden naar 2 graden, het verbruik pas een dikke dag later omhoog gaat, door de warmte die nog in de muren zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
Oke dank je! Bij ons is het nu vanaf de verandering van 16.2 op de 26e naar gister 10.6 kuub p/d afgenomen.

Vervolg vraag. Zodra het is gestabiliseerd wil ik nog iets verder gaan met tunen. Ik heb een ATAG SHR 35T met heel veel branduren (18 winters jong) waardoor ik wil kijken hoe laag we kunnen gaan met het oog op vervanging en eventueel gasloos gaan.

Nu heb ik ingesteld:
Type CV = 04 volledig vloerverwarming met de standaard instelling aanvoer 50 graden, stooklijn 1.0, gradient 3 graden, schakeldifferentie 3 graden
Maximaal vermogen CV en WW: 20kW
booster na nachtverlaging: 0 (uit)
Maximale pompcapaciteit CV: 80%

zijn hiervan instellingen die ik niet meer zou moeten verlagen of kan ik aanvoer, vermogen en pompcapaciteit allen stapsgewijs nog verder verlagen om te kijken waar de sweetpot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Myrd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:34:
Oke dank je! Bij ons is het nu vanaf de verandering van 16.2 op de 26e naar gister 10.6 kuub p/d afgenomen.

Vervolg vraag. Zodra het is gestabiliseerd wil ik nog iets verder gaan met tunen. Ik heb een ATAG SHR 35T met heel veel branduren (18 winters jong) waardoor ik wil kijken hoe laag we kunnen gaan met het oog op vervanging en eventueel gasloos gaan.

Nu heb ik ingesteld:
Type CV = 04 volledig vloerverwarming met de standaard instelling aanvoer 50 graden, stooklijn 1.0, gradient 3 graden, schakeldifferentie 3 graden
Maximaal vermogen CV en WW: 20kW
booster na nachtverlaging: 0 (uit)
Maximale pompcapaciteit CV: 80%

zijn hiervan instellingen die ik niet meer zou moeten verlagen of kan ik aanvoer, vermogen en pompcapaciteit allen stapsgewijs nog verder verlagen om te kijken waar de sweetpot is?
Wat is je jaarverbruik?

Op basis van die 10m3 per dag schat ik dat je op ca 1600 m3 gas gaat komen per jaar.
Je zal dan toch een vrij stevige warmtepomp moeten plaatsen.

10M3 gas per dag is ca 100kWh op 24 uur. En het was buiten ca 2-4°C.
Dat is dus vrijwel continu 4-5kW. Wil je een koud huis op temperatuur krijgen, dan zou je toch 8kW warmteafgifte moeten hebben ook bij 0°C buitentemperatuur.

Wil je het nog warm krijgen bij -10°C, dan denk ik toch dat je naar 15kW moet gaan...
Ik zit in dezelfde situatie, maar geen VVW. Ik blijf aan het gas zo lang het kan.

De volgende stappen in isoleren zijn zo duur dat het met de huidige gasprijzen nooit terug te verdienen is in mijn huis.

Toen dit jaar de ketel vervangen werd heb ik ook gevraagd wat een WP zou kosten... Een L/W WP zou makkelijk 12k gaan kosten omdat er dan ook een verzwaring van de electriciteitsaansluiting nodig is.

[ Voor 0% gewijzigd door Tommie12 op 04-01-2021 13:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Tommie12 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Wat is je jaarverbruik?

Op basis van die 10m3 per dag schat ik dat je op ca 16000 m3 gas gaat komen per jaar.
Je zal dan toch een vrij stevige warmtepomp moeten plaatsen.

....
Nulletje teveel :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Je bent wakker....
Ik pas het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
Jaarverbruik 1726 en 1839 de afgelopen 2 jaar. De afgelopen 2 jaar is bij ons ook alles zoveel mogelijk geïsoleerd waardoor de overblijvende zaken te duur zijn om nu op te pakken. Het verbruik is hierdoor niet afgenomen omdat de vorige bewoner het jaar ervoor nog 3800 kuub gas verbruikt had. We zijn in de afgelopen 2 jaar van spartaans naar comfort gegaan met een relatief gelijkblijvend verbruik.

Voor die -10 heb ik de pelletkachel wel staan.

Wat ik wil voorkomen is dat ik via het gasverbruik op b.v. een warmtepomp uitkom die niet past bij de situatie waardoor ik deze maanden aangrijp om hier goed inzicht in te krijgen.
Waarbij ik dus de settings van de ketel omlaag zet en met de vraag zit of een 18 jaar oude HR ketel wel representatief is qua rendement of dat je na zoveel tijd toch met een aanzienlijk rendementsverlies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Myrd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:06:
Jaarverbruik 1726 en 1839 de afgelopen 2 jaar. De afgelopen 2 jaar is bij ons ook alles zoveel mogelijk geïsoleerd waardoor de overblijvende zaken te duur zijn om nu op te pakken. Het verbruik is hierdoor niet afgenomen omdat de vorige bewoner het jaar ervoor nog 3800 kuub gas verbruikt had. We zijn in de afgelopen 2 jaar van spartaans naar comfort gegaan met een relatief gelijkblijvend verbruik.

Voor die -10 heb ik de pelletkachel wel staan.

Wat ik wil voorkomen is dat ik via het gasverbruik op b.v. een warmtepomp uitkom die niet past bij de situatie waardoor ik deze maanden aangrijp om hier goed inzicht in te krijgen.
Waarbij ik dus de settings van de ketel omlaag zet en met de vraag zit of een 18 jaar oude HR ketel wel representatief is qua rendement of dat je na zoveel tijd toch met een aanzienlijk rendementsverlies zit?
Als je HR ketel niet condenseert, maar je vervangt je 20kW HR ketel door een 20kW condensatie ketel dan kan je nog ca 10-20% extra besparen....
Mijn tip, neem er een die héél diep kan moduleren, dan bespaar je maximaal.

Ga je vergelijken met een WP, dan heb je wel een WP nodig die ook 20kW kan leveren bij 0°C. Je kan het iets naar beneden brengen, maar met een WP van 10kw zal je regelmatig de pelletkachel moeten aan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Tommie12
Wie zegt dat zijn huidige huis ook daadwerkelijk 20kW benut bij 0 graden?

@Myrd
Om het vermogen te bepalen is een slimme meter handig dan log je de buitentemperatuur en bepaal je het gasverbruik bij die buitentemperatuur en dat kan je dan grofstoffelijk omrekenen naar een vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 04-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
leonbong schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:17:
@Tommie12
Wie zegt dat zijn huidige huis ook daadwerkelijk 20kW benut bij 0 graden?

@Myrd
Om het vermogen te bepalen is een slimme meter handig dan log je de buitentemperatuur en bepaal je het gasverbruik bij die buitentemperatuur en dat kan je dan grofstoffelijk omrekenen naar een vermogen.
Toevallig heb ik rond deze dagen een gelijkaardig verbruik, en zit mijn jaarverbruik op dezelfde hoogte (misschien iets lager).

Mijn ketel is 20 kW, en ik merk bij temperaturen van rond de 0 graden dat mijn ketel door de dag rond de 40-50% van zijn capaciteit draait. 's Morgens bij het opwarmen is dat 70% gedurende een uurtje.

We kunnen daar berekeningen op los laten, maar als de delta T tussen binnen en buiten van 20 graden naar 30 graden stijgt, dan is het benodigd vermogen ook 50% hoger. Dan kom ik aan een ketel die bij het opwarmen echt zijn vol vermogen nodig heeft, en gedurende de dag wel rond de 70% zal draaien.

Daarbij komt dat het rendement zal zakken omdat het circulerende water een stuk warmer zal moeten zijn.

Laat het me zo stellen, als ik chauffagist was, dan zou ik 20 kW aan raden om zeker te zijn dat ik in de winter geen telefoontje krijg... mooie ketel, maar ik krijg mijn huis niet warm.

Een pelletkachel aan steken in de winter is geen slecht idee, maar je mag daar eigenlijk niet op rekenen. Als je 80 jaar bent, dan verdwijnt de zin om elke dag met zakken pellets te gaan sleuren.
10m3 gas zal grosso modo overeenkomen met 15 kg pellets, als het een pak kouder is 30kg pellets.
Dan moet je elke week een auto vol pellets gaan halen of een grote kelder hebben en elke dag zakken gaan sleuren.
Daarom is die kachel een mooie plus, maar je moet het zo bouwen dat je die niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
die 20kW haalt hij momenteel bij lange na niet denk ik. Als ik in de bijkeuken kom zie ik meestal korte runs met een nadraai fase van 10min met een water tempratuur op de display tussen de 30 a 40 graden.

@leonbong Ik heb speciaal voor de slimme meter vorig jaar domoticz op m'n nas geïnstalleerd. Het gebruik log ik dus al een tijd de buitentempratuur echter niet. Ik zou wel het dag gemiddelde van weerstation Eelde kunnen pakken. Dat zal niet veel afwijken. Hoe reken je dat dan om?

Het gaat me nu echter nog om mijn huidige ketel om later een goede afweging te maken voor de vervanging. zijn er nog settings die ik zeker niet lager zou moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
@myrd, Als je vermogen laat zakken tot het huis niet meer warm wordt. Weet je waar voor die buitentemperatuur de grens ligt. Dan extrapoleren naar -? Afhankelijk van kust of binnenland.
Dan nog paar kW erbij om ook te kunnen opwarmen of ijzige wind compensatie.
Dan ervaren wat je comfort is en daaraan weer aanpassen.

Doe dit nu zelf met een warmtemeter, maar zie wel dat mijn 15 jaar oude Vailliant 18-20C condenseert op retour van 26-28C dat rendement bijna 98 procent is. Dus reken ik met 100%. Als die niet condenseert op de retour (<50C) dan mag je met 80-90% rekenen. Maar jij hebt het over 30-40 dus die moet haast wel warmte terugwinnen via condenseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 04-01-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Gramser schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:50:
Maar wat is het probleem @medu80 ? Wordt het niet warm in je woning? Heel hoog gasverbruik? Andere radiatoren die niet warm worden?

Op zich niks mis met Tr van 25-30 graden bij een aanvoer van 40. Welke temp geeft de mengverdeler aan in de aanvoerbalk?

Bij mij gaat er ook 40 a 42 graden richting de mengverdeler. Er zit ook nog 1 radiator aangesloten op de CV. Dit resulteert al met al in een temperatuur in de mengverdeler van een graad of 30. En daar krijgen we de woning, die niet bijster goed geisoleerd is, goed op temperatuur. Maar: vloerverwarming duurt ook rustig een paar uur voor je effect merkt, dus vergis je daar niet in.
Daar is ook niks mis mee. Maar vandaag vanaf 12:00 uur verwarming continue aan. Woonkamer is gestegen van 20 naar 20.64 volgens TADO. Dat is dus een stijging van 0,20 graad per uur? Maar wel bijna 3m3 aan gas lichter. Ik heb alle afsluiters maar volledig open gedraaid. Al heeft dit weinig opgeleverd.

Waar dient een voetventiel voor bij een vloerverwarming. Ik ga er toch vanuit dat je zoveel mogelijk flow wilt naar en van de verdeler?

[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 04-01-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het is vandaag natuurlijk wel een erg vervelend dagje om je woning op te warmen, of warm te houden. Net boven vriespunt en een ijzig noordwestertje.

Hier vanaf middernacht nu 5,1 kuub verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
medu80 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Daar is ook niks mis mee. Maar vandaag vanaf 12:00 uur verwarming continue aan. Woonkamer is gestegen van 20 naar 20.64 volgens TADO. Dat is dus een stijging van 0,20 graad per uur? Maar wel 3m3 aan gas lichter.
Waarschijnlijk een open deur; Heb je de thermostaat van de verdeler ook iets warmer gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Waarschijnlijk een open deur; Heb je de thermostaat van de verdeler ook iets warmer gezet?
Ik ben de hele ochtend al bezig met de vloerverwarming. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfaT-ptAIEW2Fjw7Nn7F743UFPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HorF1aRKIpOqfdpbt5XXY1TL.png?f=fotoalbum_large

Let niet op de rode lijn, dat was de CV aanvoertemperatuur, is geplaatst op groep 4. Ik kan inmiddels mijn Atag One Zone uitlezen, zodat ik aan en afvoertemperaturen kan monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3zxzfE8-WAXiA6y-qXgaMcQfoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Og5X2evuoqSSlB4Yzse1Wlz.png?f=fotoalbum_large

Enige open deur kan rond 12:30 zijn geweest, anders duurt het verrekte lang om 70m2 op te warmen met 6 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat zou je wel acceptabel vinden? Ik lees nog niet echt iets geks tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Gramser schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:43:
Wat zou je wel acceptabel vinden? Ik lees nog niet echt iets geks tot zover.
Dan ga ik uit van jouw expertise en neem ik aan dat het normaal is. Maar even terugkomend op de vraag mbt retourventiel van de verdeler. Deze zul je toch maximaal moeten openen voor meeste flow? Want waarom zou je deze knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
medu80 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:34:
Enige open deur kan rond 12:30 zijn geweest, anders duurt het verrekte lang om 70m2 op te warmen met 6 groepen.
"open deur", als in: <figuurlijk>, "iets wat erg logisch is" ... ik bedoelde niet een letterlijke deur :+

hmm... genoeg data dus.

als basis:
- Vertrouw je de data ook? Ik bedoel, weet je zeker dat de sensor en werken en omhoog/omlaag gaan? Zie je hetzelfde als je sensoren van plek wisselt?
- ik zou verwachten dat je je verdeler meer naar 30c of 35c wil hebben als je het nu te koud vind blijven. Vandaar mijn vraag over de thermostaat op de verdeler.
- weet je zeker dat er warm water in je verdeler komt? Ik zie namelijk vergelijkbaar gedrag op mijn verdeler waarop de thermostaatknop nagenoeg dicht staat. Die swingt dus wel mee met de ketel temperatuur maar wordt niet echt warm, swingt zo'n 5 graden (analoge meter :)). Op mijn andere verdeler zie ik echt een heel duidelijk response van warm aanvoer en reactie op de verderler-thermostaat instelling.

Hoe meet jij de temperaturen op de verdeler? (pi + DS18B20?) Ik wil ook naar een dergelijke opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Myrd Dat wat @Dapdodo suggereert heb ik in deze draad in een wat andere context in kaart gebracht.
Misschien kan je daarmee iets beginnen en anders gewoon vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Haha, wacht even: ik ben slechts een regulier gebruiker van vvw en lees hier graag mee om mijn eigen kennis ook op te vijzelen, er zijn er veeeeeel meer die er meer verstand van hebben dan ik... Ik heb ook wel eens wat vragen gesteld over dat retourventiel - de werking en nut ervan ontgaan mij ook bij een vvw-verdeler. Nooit (ook hier niet) een eenduidig antwoord op gekregen.

Ik weet niet beter dan dat vloerverwarming er gewoon lang over doet om op te warmen. Wat me in jouw grafiekje opvalt is de terugval van temperatuur. Bij mij zou de ketel al aanslaan om die terugval tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:49:
[...]

"open deur", als in: <figuurlijk>, "iets wat erg logisch is" ... ik bedoelde niet een letterlijke deur :+

hmm... genoeg data dus.

als basis:
- Vertrouw je de data ook? Ik bedoel, weet je zeker dat de sensor en werken en omhoog/omlaag gaan? Zie je hetzelfde als je sensoren van plek wisselt?
- ik zou verwachten dat je je verdeler meer naar 30c of 35c wil hebben als je het nu te koud vind blijven. Vandaar mijn vraag over de thermostaat op de verdeler.
- weet je zeker dat er warm water in je verdeler komt? Ik zie namelijk vergelijkbaar gedrag op mijn verdeler waarop de thermostaatknop nagenoeg dicht staat. Die swingt dus wel mee met de ketel temperatuur maar wordt niet echt warm, swingt zo'n 5 graden (analoge meter :)). Op mijn andere verdeler zie ik echt een heel duidelijk response van warm aanvoer en reactie op de verderler-thermostaat instelling.

Hoe meet jij de temperaturen op de verdeler? (pi + DS18B20?) Ik wil ook naar een dergelijke opstelling.
Ik meet met een ESP8266 icm met DS18b20 sensoren de temperaturen. Dit stuur ik dan naar Home Assistant. Tevens scrape ik de Atag Zone website om de modulatie, aan, afvoertemperatuur en pompsnelheid te verkrijgen.

De data klopt wel, met een infrarood thermometer kom ik ongeveer uit op dezelfde temperaturen. Een keer verschil van een 0,5 a 1 graad maar het klopt redelijk. Verdeler op 35 graden zorgt ervoor dat de ketel bijna 24 uur per dag aan staat en rond de 7 a 800 liter per uur verbruikt af en toe is ie wel uit hoor. Dat is dus bijna 12m3 per dag. Als ik de aanvoer op 40 a 45 zet, springt de ketel maximaal 1x een half uur per heel uur aan en verbruik ik rond de 300 a 400 liter per uur. Nu zit ik op 8m3 per dag.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat TADO de boosdoener is. Met de Remeha iSense van vorig jaar behaalde ik zeker constantere temperaturen met lager m3 per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
medu80 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Ik meet met een ESP8266 icm met DS18b20 sensoren de temperaturen. Dit stuur ik dan naar Home Assistant. Tevens scrape ik de Atag Zone website om de modulatie, aan, afvoertemperatuur en pompsnelheid te verkrijgen.
Interessant, heb je misschien een linkje met info?
De data klopt wel, met een infrarood thermometer kom ik ongeveer uit op dezelfde temperaturen. Een keer verschil van een 0,5 a 1 graad maar het klopt redelijk.
Ok top, ging mij meer om functionaliteit dan de waardes.
Verdeler op 35 graden zorgt ervoor dat de ketel bijna 24 uur per dag aan staat en rond de 7 a 800 liter per uur verbruikt af en toe is ie wel uit hoor. Dat is dus bijna 12m3 per dag. Als ik de aanvoer op 40 a 45 zet, springt de ketel maximaal 1x een half uur per heel uur aan en verbruik ik rond de 300 a 400 liter per uur. Nu zit ik op 8m3 per dag.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat TADO de boosdoener is. Met de Remeha iSense van vorig jaar behaalde ik zeker constantere temperaturen met lager m3 per graaddag.
Ik zie niet hoe de TADO je vv-capaciteit beïnvloed tenzij het ketel aanvoer water onder de vv-thermostaat temperatuur komt. Dus is je ketel water kouder dan met iSense? Ik negeer dan natuurlijk wel efficientie. het kan makkelijk dat de iSense efficienter regelt dan de TADO maar je vloercapaciteit kan hij toch eigenlijk niet beinvloeden?

edit:
Ik bedoel; je vv capaciteit is gelimiteerd door de temperatuur en flow die je op de verdeler regelt. Zolang de ketel meer (of genoeg) aanlevert kan de vloer niet ineens anders warmte opnemen/afgeven. Dus als je kan vaststellen dat de aanvoer voldoende (of te veel) is dan zit het probleem in je vloer. Of omgekeerd; als je niets aan vv verandert dan moet het probleem in de aanvoer zitten, zou ik denken. Hierbij moeten we natuurlijk wel opmerken dat de 'dagen' anders kunnen zijn, het is hier vrij koud en guur vandaag.

[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 04-01-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Myrd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:38:
@leonbong Ik heb speciaal voor de slimme meter vorig jaar domoticz op m'n nas geïnstalleerd. Het gebruik log ik dus al een tijd de buitentempratuur echter niet. Ik zou wel het dag gemiddelde van weerstation Eelde kunnen pakken. Dat zal niet veel afwijken. Hoe reken je dat dan om?
Bij de meeste huizen zie je na de nachtverlaging een piek in het gasverbruik en als het huis warm een stabiel verbruik.

Als periode neemt waarbij het huis stabiel warm is en buitentemperatuur weet.
Dan bepaal je voor die periode het gasverbruik dat komt overeen met een aantal Joules, dat delen door periodetijd in secondes en je hebt Watts.
Dan weet je bijvoorbeeld:
bij 5 graden buiten is 3kW nodig om warm te houden.
bij 10 graden buiten is 1kW nodig om warm te houden.

Dat leg je naast de spec-sheets van een warmtepomp en dan kan je kiezen en heb je alleen warmhoud vermogen bepaald meestal heb je dus meer nodig om op te warmen. Nu valt dat mee als je geen nachtverlaging toepast en tuurlijk moet je de WP te groot dimensioneren dat wat je hier bepaald.

Het is handig dit soort dingen een beetje te bepalen voordat je advies van een installateur inschakelt. Dan kan je de kwaliteit van installateur een beetje aanvoelen.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 04-01-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
bert pit schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Een thermostaat die in de kamer hangt is niet gemaakt om de vloertemperatuur te meten, maar de ruimte temperatuur. Dus als die temperatuur goed is, is de kous af. De ene regelt wel beter dan de andere. Ik zou sowieso een aan/uit regeling adviseren voor vloerverwarming.

Maar voor je veranderingen aanbreng kun je ook nog wat experimenteren met de aanvoertemperatuur richting de vloer. Deze staat wellicht te hoog.

Als je de aanvoertemperatuur richting de vloer omlaag zet, heeft dat doorgaans het effect dat het (de vloer) langzamer opwarmt, maar wel wat regelmatiger. Dus experimenteer eens met de thermostaatknop op de verdeler. Zet die eens een paar graden omlaag en kijk wat voor effect dat heeft.

TPI, dat volgens mij in de meeste Honeywell thermostaten zit, zou prima moeten regelen.
Als je huis enkel door vloerverwarming is verwarmt wat zou dan de cv aanvoer temperatuur moeten zijn?
De installateur die bij mij de tuning gedaan heeft liet de TA op 55 graden staan waar ik gevoelsmatig meer neig naar 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het maakt eigenlijk niet zoveel uit voor je verbruik, als je retour maar onder de 50 zit. Maar je zou het eens kunnen proberen. Heeft je vvw een eigen pomp en thermostaat? Ik denk het wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

patrickwalpot schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:20:
[...]

Als je huis enkel door vloerverwarming is verwarmt wat zou dan de cv aanvoer temperatuur moeten zijn?
De installateur die bij mij de tuning gedaan heeft liet de TA op 55 graden staan waar ik gevoelsmatig meer neig naar 40 graden.
Dat hangt van je verdeler af en de isolatiegraad van de woning, ook hoe de vloerverwarming is aangelegd (hartafstand van de slangen, lengte van de segmenten). Een verwarmingsmonteur gaat vaak wel wat aan de veilige kant zitten, anders staat zijn telefoon roodgloeiend bij vorst. >:)

De meeste woningen hebben een mengverdeler. Deze mengt de aanvoertemperatuur van (laten we zeggen) 70 graden naar 40 graden dat de diverse vloersegmenten in gaat. Die 70 graden is nodig omdat koud retourwater uit de vloer gemengd wordt. Zou je de aanvoer vanuit de ketel op 40 graden zetten, dan mengt de verdelen naar (laten we zeggen) 28 graden en warmt de vloer niet op.

Iets anders is een een nieuwe woning met optimale isolatie. Daar kan de aanvoer van 40 graden rechtstreeks de verdeler in en is 28 graden voldoende om de woning te verwarmen.

Wellicht zit je daar ergens tussen in. Je kunt hier ook hele mooie berekeningen van laten maken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
Ik heb een vrijstaande woning uit de jaren 67.
Sinds 1,5 jaar ben ik rigoreus aan het verbouwen / isoleren geweest.
Zo heb ik mijn vloer geisoleerd met een RC waarde van 5.0.
Mijn spouwmuur is geisoleerd met HR++ Parels (dunne spouw RC waarde 1,5)
Al mijn kozijnen zijn vervangen door HR++ glas.
Mijn dak is geisoleerd met een RC waarde van 7.0.

Op de eerste etage heb ik voor de woning een aparte verdeler van 9 groepen (80m2)
Mijn aangesloten garage / bijkeuken heeft tevens een aparte verdeler van 5 groepen (45m2)
Mijn eerste etage heeft een aparte verdeler van 8 groepen (76m2)
De zolder word verwarmd door de rest van het huis.

HoH afstand van de vloerverwarming is 10 cm en de diameter van de vloerverwarming is 18mm.

Elke verdeler heeft een eigen aanvoer en retour meter maar eerlijk gezegd vertrouw ik die 'opklikmetertjes' niet echt.
Zodoende gisteren n.a.v. het lezen van dit topic toch maar een infrarood meter gekocht om die meters te verifieren.

Ik zie dat de draaiknop (aanvoer) op 50 graden staat van de vloerverwarming en de meters geven een aanvoer aan van 23 graden en een retour van 21.
Als ik iets geleerd heb n.a.v. dit topic meen ik dat dit verschil veel groter moet zijn.
Mijn huis is met deze configuratie prima op 21 graden temperatuur te houden.

Ter info :
Afstand CV tot verdeler 1 (garage) = 1 meter.
Afstand CV tot verdeler 2 (woonkamer) = 2 meter
Afstand CV tot verdeler 3 (eerste etage) = 4 meter.

Voorafgaand aan isolatie maatregelen hadden de vorige bewoners +/- 4000m3 op jaarbasis.
Ik meen dat ik tegen de 1800m3 uit ga komen.
Desalniettemin best nog een behoorlijke hoeveelheid gas waardoor ik kijk naar een hybride warmte pomp en via dat topic op het waterzijdig inregelen ben gestuit.
Dit laatste heb ik de installateur immers niet zien doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:52:
Ik zie niet hoe de TADO je vv-capaciteit beïnvloed tenzij het ketel aanvoer water onder de vv-thermostaat temperatuur komt. Dus is je ketel water kouder dan met iSense? Ik negeer dan natuurlijk wel efficientie. het kan makkelijk dat de iSense efficienter regelt dan de TADO maar je vloercapaciteit kan hij toch eigenlijk niet beinvloeden?
Zie mijn fustraties in het TADO topic. De TADO schakelt de ketel meerdere malen voor enkele minuten in. Soms 6 a 7 x achter elkaar met maximaal 1 minuut warmtevraag. Daarnaast zet ie de ketelvraagtemperatuur zomaar van 60 naar 50 graden. De ketel ziet dan de aanvoer hoger als vraag en zet de brander uit. Na de wachttijd gaat de ketel weer naar maximaal om het water op te warmen. Inmiddels is de vraag van TADO verhoogt en begint het hele riedeltje opnieuw.

De iSense deed dit veel geleidelijker en hield de temperatuur met een paar schakelingen per uur perfect op temperatuur. Jammer dat er geen slimme iSense is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
medu80 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Zie mijn fustraties in het TADO topic. De TADO schakelt de ketel meerdere malen voor enkele minuten in. Soms 6 a 7 x achter elkaar met maximaal 1 minuut warmtevraag. Daarnaast zet ie de ketelvraagtemperatuur zomaar van 60 naar 50 graden. De ketel ziet dan de aanvoer hoger als vraag en zet de brander uit. Na de wachttijd gaat de ketel weer naar maximaal om het water op te warmen. Inmiddels is de vraag van TADO verhoogt en begint het hele riedeltje opnieuw.

De iSense deed dit veel geleidelijker en hield de temperatuur met een paar schakelingen per uur perfect op temperatuur. Jammer dat er geen slimme iSense is.
Ai.. .dat klinkt niet handing inderdaad :(

iSense + OTGW is behoorlijk slim :+ maar heeft wel een tweak-factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Ai.. .dat klinkt niet handing inderdaad :(

iSense + OTGW is behoorlijk slim :+ maar heeft wel een tweak-factor
Die combinatie heb ik gehad inderdaad. En dan inclusief homebridge naar Apple Home. Maar ik kreeg een nieuwe ketel -> Atag, dus dacht ik, die Atag thermostaat zal wel goed werken en is ook Apple Homekit compatibel. Verkeerd gedacht. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:11
PentaClover schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Stel je vind na het verstoken van 1m3 Gas 1.4 liter water in je opvang bak, dan is de conclusie dat je zowel al je gas verbrand hebt en omgezet in warmte en dat je maximaal condensatie rendement hebt, je dus ook een lage retour en rookgas temperatuur hebt gehad en je ketel rendement meer dan ok is.

Maar stel dat je nu 0.7 liter water vind, dit kan komen omdat je al je gas verbrand hebt en door een hogere retour maar 50% van de waterdamp hebt gecondenseert, maar het kan ook komen omdat je maar 50% van je gas hebt verbrand en omgezet in warmte vanwege een brakke brander en met een lage retour temperatuur 100% van de waterdamp in de rookgassen hebt gecondenseert.

Door alleen naar de hoeveelheid condensatie water te kijken heb je niet een compleet beeld van het functioneren van de ketel. Dat is wat ik bedoelde met de disclaimer.
Heb een kort testje van 2 dagen gedaan, en ik zit precies in de grijze zone die je hierboven beschrijft.
Gas: 7,584 m3
Condensaat: 5,727 liter
0,755 liter per kuub gas

:)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythilus
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-03 09:25
Even vraag tussen door.

Ik heb een Grundfuss AlphaL2 pomp en deze staat altijd op Cp2 stand. Nu heb ik lopen zoeken naar eerdere posten hierover maar of ik zoek niet goed of ze zijn er niet.

Ik wilde weten wat nu ook alweer de belangrijkste instellingen zijn en waarom. Ooit heb ik er heel uitgebreid iets over gelezen maar zoals gezegd ik vind hem niet meer.

bedankt voor degene die het nog weet en of wijst het me te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

patrickwalpot schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:53:
Ik heb een vrijstaande woning uit de jaren 67.
Sinds 1,5 jaar ben ik rigoreus aan het verbouwen / isoleren geweest.
Zo heb ik mijn vloer geisoleerd met een RC waarde van 5.0.
Mijn spouwmuur is geisoleerd met HR++ Parels (dunne spouw RC waarde 1,5)
Al mijn kozijnen zijn vervangen door HR++ glas.
Mijn dak is geisoleerd met een RC waarde van 7.0.

Op de eerste etage heb ik voor de woning een aparte verdeler van 9 groepen (80m2)
Mijn aangesloten garage / bijkeuken heeft tevens een aparte verdeler van 5 groepen (45m2)
Mijn eerste etage heeft een aparte verdeler van 8 groepen (76m2)
De zolder word verwarmd door de rest van het huis.

HoH afstand van de vloerverwarming is 10 cm en de diameter van de vloerverwarming is 18mm.

Elke verdeler heeft een eigen aanvoer en retour meter maar eerlijk gezegd vertrouw ik die 'opklikmetertjes' niet echt.
Zodoende gisteren n.a.v. het lezen van dit topic toch maar een infrarood meter gekocht om die meters te verifieren.

Ik zie dat de draaiknop (aanvoer) op 50 graden staat van de vloerverwarming en de meters geven een aanvoer aan van 23 graden en een retour van 21.
Als ik iets geleerd heb n.a.v. dit topic meen ik dat dit verschil veel groter moet zijn.
Mijn huis is met deze configuratie prima op 21 graden temperatuur te houden.

Ter info :
Afstand CV tot verdeler 1 (garage) = 1 meter.
Afstand CV tot verdeler 2 (woonkamer) = 2 meter
Afstand CV tot verdeler 3 (eerste etage) = 4 meter.

Voorafgaand aan isolatie maatregelen hadden de vorige bewoners +/- 4000m3 op jaarbasis.
Ik meen dat ik tegen de 1800m3 uit ga komen.
Desalniettemin best nog een behoorlijke hoeveelheid gas waardoor ik kijk naar een hybride warmte pomp en via dat topic op het waterzijdig inregelen ben gestuit.
Dit laatste heb ik de installateur immers niet zien doen....
Dat waterzijdig inregelen zou ik in jouw geval niet doen, tenzij je nu problemen ondervindt dat bepaalde ruimtes niet warm worden of juist te warm.

Je kunt natuurlijk alles opmeten en regelen, maar het gaat primair om het comfort in alle ruimtes. Dus als bijvoorbeeld je bijkeuken altijd veel te warm is en de badkamer te koud dan kun je dat bijstellen. Maar dan is het meer het optimaliseren van de flow om ruimtes op de gewenste temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@medu80 Opvolger van de iSense is de e-Twist. Maar volgens mij heb je nog een extra OpenTherm-module nodig als je hem op een niet-Remeha ketel wil aansluiten. De reviews vind ik ook niet super positief: pricewatch: Remeha eTwist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mythilus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:50:
Even vraag tussen door.

Ik heb een Grundfuss AlphaL2 pomp en deze staat altijd op Cp2 stand. Nu heb ik lopen zoeken naar eerdere posten hierover maar of ik zoek niet goed of ze zijn er niet.

Ik wilde weten wat nu ook alweer de belangrijkste instellingen zijn en waarom. Ooit heb ik er heel uitgebreid iets over gelezen maar zoals gezegd ik vind hem niet meer.

bedankt voor degene die het nog weet en of wijst het me te vinden.
Een cp stand is logisch voor vloerverwarmingverdelers eventueel met zone verdeling
Een pp stand is logisch voor radiatoren in 2 pijps systemen en 1 pijps.

Meestal is dus een pp stand optimaal.
https://api.grundfos.com/...fosliterature-5235364.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 05-01-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythilus
  • Laatst online: 14-03 09:25
leonbong schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Een cp stand is logisch voor vloerverwarmingverdelers eventueel met zone verdeling
Een pp stand is logisch voor radiatoren in 2 pijps systemen en 1 pijps.

Meestal is dus een pp stand optimaal.
https://api.grundfos.com/...fosliterature-5235364.pdf
Heb vloerverwarming als hoofd dus CP1 maar bedankt voor deze link. simpel google levert me dit niet op en jij vind hem gelijk ... afijn dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:13
medu80 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:50:
Ik kom tot de ontdekking dat als ik uren en uren 40 graden in de robot LTV verdeler stop er toch maximaal maar 27 graden retour uit komt. Alle groepen zijn wel gelijk, rond de 27 retour. Ik zie op de inregelventielen wel een zwart rondje met getallen 1 tot 7. Waar is deze voor en waarom zijn deze allemaal anders ingesteld?[Afbeelding]
Die diverse instellingen zoals je ze noemt zijn idd om de flow gelijkwaardig te laten zijn over een bepaalde groep slangen. Dit word vooral gedaan als er met servomotortjes gewerkt wordt. Door die ringen in of uit te draaien kunnen die motortjes de spindels op een gelijke waarde houden vwb waterhoeveelheid en daardoor dus temperatuur. Lees, om koude zones tegen te gaan.
Als je het idee hebt dat er verschillen in je temp zit kun je dit ook met de handwieltjes corrigeren maar meestal komen de groepslengtes aardig overeen.

[ Voor 6% gewijzigd door scofield op 05-01-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:08
medu80 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Hier ook sinds een maand een Tado en ook niet 100% enthousiast. Ook ik kom van de Isense en die schakelde veel rustiger en (voor mijn gevoel) minder vaak aan.
Had ook de de opwarmsnelheid op langzaamst en de afkoelsnelheid op langzaamst (hebben vloerverwarming met isolatie), voor mijn gevoel werkte dit een stuk constanter dan wat ik nu meemaak met de Tado.
Ook de overshoot van een elke keer ongeveer 0,5 graad is meer dan ik gewend was bij de Isense....

Het is dat we binnenkort ook gaan werken met verschillende temperaturen per kamer en dus die thermostatische knoppen van Tado goed kunnen gebruiken anders was ik er al vanaf gestapt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik vraag me af of de Honeywell evo beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
bert pit schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Dat waterzijdig inregelen zou ik in jouw geval niet doen, tenzij je nu problemen ondervindt dat bepaalde ruimtes niet warm worden of juist te warm.

Je kunt natuurlijk alles opmeten en regelen, maar het gaat primair om het comfort in alle ruimtes. Dus als bijvoorbeeld je bijkeuken altijd veel te warm is en de badkamer te koud dan kun je dat bijstellen. Maar dan is het meer het optimaliseren van de flow om ruimtes op de gewenste temperatuur te krijgen.
Nee in principe zijn alle ruimtes warm (genoeg), een enkele knijp ik bewust iets.
Maar juist doordat ik dikke leiding (18mm) heb gebruikt en in principe korte banen heb gelegd (+/- 70m gemiddeld met een enkele uitzondering) had ik hier sowieso geen problemen mee verwacht.
Rest nu de vraag of ik niet onnodig veel gas verbruik zeker omdat het tunen enkel later door mij op gevoel (flow overal hetzelfde) is gedaan.

Edit : Ik merk wel dat het op de eerste etage sneller afkoelt. Dit zal te maken hebben met de 7 cm beton op de begane grond en de 4cm op de eerste etage.
Daar ik 1 thermostaat heb voor alles merk ik wel dat de warmte sneller uit de vloer is en de thermostaat beneden nog geen behoefte heeft om aan te slaan.
Een extra thermostaat voor boven staat nog op de nominatie.

[ Voor 15% gewijzigd door patrickwalpot op 05-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

patrickwalpot schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Nee in principe zijn alle ruimtes warm (genoeg), een enkele knijp ik bewust iets.
Maar juist doordat ik dikke leiding (18mm) heb gebruikt en in principe korte banen heb gelegd (+/- 70m gemiddeld met een enkele uitzondering) had ik hier sowieso geen problemen mee verwacht.
Rest nu de vraag of ik niet onnodig veel gas verbruik zeker omdat het tunen enkel later door mij op gevoel (flow overal hetzelfde) is gedaan.
Dat is lastig te zeggen. In principe gaat warmte niet verloren, behalve door gebrek aan isolatie of door de rookgasafvoer. Je isolatie is goed en als je stookt in het HR gebied (en dat doe je zeker) dan zal je rookgasafvoer niet heet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na wat testjes met wel/niet nachtverlagen met m'n vloerverwarming icm houtkachel kom ik er op uit dat ik het meeste comfort behaal met een constante temperatuur (20,5 graden). Sinds een tijdje meet ik de aan-/afvoertemperaturen van de vloerverwarmingsverdeler (ook van elke losse groep, maar die sensoren moet ik nog configureren.

Gisteravond stond de houtkachel aan en heb ik rond 22:00 uur de thermostaat op 20,5 gezet. Rond 23:30 zakt de temperatuur daar net iets onder maar is de ketel al wel begonnen met stoken (eerste piek is 22:30, rest van de piekjes begint om 23:00). Dan is de rest van de nacht het gedrag van aan/afvoer van de vloerverwarmingsverdeler als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AK6HsEWAsN_p7nz_fuH7zWQcWPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fqgO8G8hrLNaHRkqCHoBYx6b.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agIQibVmywZ-FkiS7I66m__0JLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D9fXb7EE6yD98f52rxSOBZv7.png?f=user_large

Specs: circa 90 m2 vloerverwarming aan een Intergas HRE 36/30.
Tweaks aan de ketel:
Max CV aanvoer 40 graden
Max CV vermogen 40%
Antipendeltijd 15 minuten

De rest van de ketel volgens mij op standaardwaardes.

Die grafieken lijken mij pendelen te laten zien, maar ik weet niet goed wat ik nu moet gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@Beekforel Heb je een foto van je vloerverwarmingverdeler? Als dit een mengverdeler met pomp is dan wordt het afgeraden om de aanvoertemperatuur van de ketel zo laag te zetten. Een mengverdeler werkt beter met hogere aanvoertemperaturen namelijk. Aangezien je de ketel al op vermogen hebt begrensd zou ik de temperatuur gewoon weer op de standaard zetten (75°C ofzo?), waarschijnlijk haalt hij dat toch nooit door de begrenzing op vermogen.

Edit: voor zover hij die 40°C respecteert trouwens, in je eerste plaatje zie ik al dat hij daar telkens overheen gaat...

Nu je de retouren van de VV ook meet kun je zorgen dat die zo dicht mogelijk bij elkaar komen te liggen zodat de vloer overal evenveel warmte afgeeft. Maar dat kun je pas goed meten als je een langere stookperiode in beeld hebt. Met deze korte piekjes is dat lastig in beeld te brengen. Ik zie bij mijn ouders dat de ketel 's ochtends zo'n 3u staat te stoken, er is dan duidelijk te zien dat de retouren van de vloerverwarming best wat verschil hebben onderling (moet ik nog bijstellen).

Dit is hoe ik het bij hen log (InfluxDB + Grafana):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUebM_NIZHp2TWnV80mZAJOv9xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf1qOtLLld48hGGPzcNnBF1X.jpg?f=fotoalbum_large

De deltaT per groep meet ik door de aanvoertemperatuur (wat gaat er de vloer in) te meten, deze meet ik ná de pomp (dat is namelijk wat er daadwerkelijk de vloer in gaat, de aanvoer van de verdeler zelf is niet boeiend, dat is in principe hetzelfde als de aanvoer van de ketel namelijk). Die temperatuur minus retourtemperatuur per groep = deltaT per groep. Die mag maximaal 10°C zijn las ik. Bij m'n ouders is dat nog niet zo, ik heb een hele lange groep die dT >=12°C heeft. Ik moet waarschijnlijk de pomp harder zetten om dat lager te krijgen.

[ Voor 100% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Beekforel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:50:
Na wat testjes met wel/niet nachtverlagen met m'n vloerverwarming icm houtkachel kom ik er op uit dat ik het meeste comfort behaal met een constante temperatuur (20,5 graden). Sinds een tijdje meet ik de aan-/afvoertemperaturen van de vloerverwarmingsverdeler (ook van elke losse groep, maar die sensoren moet ik nog configureren.

Gisteravond stond de houtkachel aan en heb ik rond 22:00 uur de thermostaat op 20,5 gezet. Rond 23:30 zakt de temperatuur daar net iets onder maar is de ketel al wel begonnen met stoken (eerste piek is 22:30, rest van de piekjes begint om 23:00). Dan is de rest van de nacht het gedrag van aan/afvoer van de vloerverwarmingsverdeler als volgt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Specs: circa 90 m2 vloerverwarming aan een Intergas HRE 36/30.
Tweaks aan de ketel:
Max CV aanvoer 40 graden
Max CV vermogen 40%
Antipendeltijd 15 minuten

De rest van de ketel volgens mij op standaardwaardes.

Die grafieken lijken mij pendelen te laten zien, maar ik weet niet goed wat ik nu moet gaan aanpassen.
Zet je aanvoertemperatuur maar op 65-75 graden dan zal dit waarschijnlijk minder pendelen.
Nu weet ik niet of je een bypass hebt maar gelukkig lijkt het niet te zijn dat de cv-pomp deze open perst. Want je retour stijgt niet snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@ThinkPad

Dit is de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvAJnN7orxRgfa3fTOatBrA1RDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Uuev6GCCDEU3Y6n14uZ7axM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de aanvoertemperatuur eerst weer naar 70 graden zetten (ik was naar 40 gegaan omdat ik wil testen of ik de boel daarmee warm kan krijgen ivm eventuele warmtepomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Heb je toevallig meer info over die sensoren met displays die je daar hebt zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AtleX schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Heb je toevallig meer info over die sensoren met displays die je daar hebt zitten?
De goedkoopste sensortjes die ik kon vinden op Ali ooit. Hangen er inmiddels niet meer aan, want toch wel wat onhandig dat ze alleen daar data gaven.

Heb er nu een bundel ds18b20 sensoren icm een esp aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het is me duidelijk dat de aanvoertemperatuur van CV-ketel omlaag brengen niet altijd de juiste keuze.
Het verlagen heeft als gevolg dat de retour-temperatuur waarschijnlijk omlaag gaat, maar (van wat ik begrijp):
  • CV-ketel is meestal overgedimensioneerd ->
  • kan vermogen niet kwijt ->
  • aanvoertemperatuur komt dan snel boven ingestelde temperatuur ->
  • CV-ketel slaat af totdat temperatuur weer onder ingestelde aanvoertemperatuur komt en slaat weer aan als er nog warmtevraag is, oftewel pendelen
Stel dat dit het geval is met een ingestelde ketel aanvoertemperatuur van 50 graden (modulerende ketel + thermostaat), welke op de retour zo'n 30gr krijgt. Hiermee wordt voornamelijk een vloerverwarming met mengverdeler (op 35gr ingesteld) gevoed.
Zal het verhogen van de ketel aanvoertemperatuur alleen dan een positief effect kunnen hebben tegen pendelen? Het lijkt mij dat dan ook de mengverdeler temperatuur opgehoogd zou moeten worden, omdat er anders nog steeds niet meer vermogen onttrokken kan worden aan het CV water*. (of vloerverwarmingspomp, nu op standje 1, iets sneller laten draaien zou misschien nog wat uit kunnen maken)
[Q1] Klopt deze beredenering?

* even de warmtelekken door leidingen daargelaten

Om het pendelen dan tegen te gaan zou dus bijvoorbeeld de mengverdeler opgeschroefd kunnen worden naar 40gr. Daarmee zal het vertrek sneller gaan opwarmen, maar met minder/geen pendelen van de ketel.
[Q2] Zal dit het verbruik ten goede moeten komen, m.a.w. weegt minder/geen pendelen op tegen een lagere retour temp met pendelen?

Nu ben ik er nog helemaal niet zeker van of pendelen aan de gang is hier. Ik moet nog de juiste manier vinden om hierachter te komen. Van wat ik qua warmtevraag uit de thermostaat (iSense) zie vraagt deze altijd de laagste temperatuur, en ik ga er dan van uit dat de ketel dan op laagste modulatiestand draait. Helaas heb ik geen monitoring van de aanvoertemperatuur en momenten van starten/stoppen CV ketel. Maar omdat ik wel zie dat er warmtevraag is vanuit de thermostaat, en de ketel lijkt af te slaan als ik iets boven de 50gr meet (50 graden is ingesteld), heb ik het idee dat dit pendelen is.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Heb een vraag waarbij ik zelf niet helemaal duidelijkheid over kan krijgen.
Sinds een maand namelijk Tado draaien op al mijn radiatoren, en nog steeds dit topic in mijn achterhoofd.

Is het nog nodig de radiatoren waterzijdig in te regelen? Aangezien nu elke radiator apart kan aansturen lijkt mij dat niet nodig/mogelijk, maar weet het niet 100% zeker.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Inregelen is altijd beter.
Als de radiator een veel te grote flow heeft kan je anders een soort aan/uit gedrag krijgen van de tado knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
Tutti-frutti schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:55:
Het is me duidelijk dat de aanvoertemperatuur van CV-ketel omlaag brengen niet altijd de juiste keuze.
Het verlagen heeft als gevolg dat de retour-temperatuur waarschijnlijk omlaag gaat, maar (van wat ik begrijp):
  • CV-ketel slaat af totdat temperatuur weer onder ingestelde aanvoertemperatuur komt en slaat weer aan als er nog warmtevraag is, oftewel pendelen
Stel dat dit het geval is met een ingestelde ketel aanvoertemperatuur van 50 graden (modulerende ketel + thermostaat), welke op de retour zo'n 30gr krijgt. Hiermee wordt voornamelijk een vloerverwarming met mengverdeler (op 35gr ingesteld) gevoed.
Zal het verhogen van de ketel aanvoertemperatuur alleen dan een positief effect kunnen hebben tegen pendelen? Het lijkt mij dat dan ook de mengverdeler temperatuur opgehoogd zou moeten worden, omdat er anders nog steeds niet meer vermogen onttrokken kan worden aan het CV water*. (of vloerverwarmingspomp, nu op standje 1, iets sneller laten draaien zou misschien nog wat uit kunnen maken)

Om het pendelen dan tegen te gaan zou dus bijvoorbeeld de mengverdeler opgeschroefd kunnen worden naar 40gr. Daarmee zal het vertrek sneller gaan opwarmen, maar met minder/geen pendelen van de ketel.
[Q2] Zal dit het verbruik ten goede moeten komen, m.a.w. weegt minder/geen pendelen op tegen een lagere retour temp met pendelen?

Nu ben ik er nog helemaal niet zeker van of pendelen aan de gang is hier. Ik moet nog de juiste manier vinden om hierachter te komen. Van wat ik qua warmtevraag uit de thermostaat (iSense) zie vraagt deze altijd de laagste temperatuur, en ik ga er dan van uit dat de ketel dan op laagste modulatiestand draait. Helaas heb ik geen monitoring van de aanvoertemperatuur en momenten van starten/stoppen CV ketel. Maar omdat ik wel zie dat er warmtevraag is vanuit de thermostaat, en de ketel lijkt af te slaan als ik iets boven de 50gr meet (50 graden is ingesteld), heb ik het idee dat dit pendelen is.
Ik lees even mee. Vermoedelijk heeft mijn cv ketel een soortgelijk probleem.
Hij staat ingesteld op 55 graden maar slaat zo'n 5 a 6 keer per uur aan om een minuutje of 4 - 5 warmte af te geven en dan weer af te slaan.
Ik heb enkel vloerverwarming in huis dus gevoelsmatig zou lager beter zijn (bijv. 35 graden) maar of dit helpt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

patrickwalpot schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Ik lees even mee. Vermoedelijk heeft mijn cv ketel een soortgelijk probleem.
Hij staat ingesteld op 55 graden maar slaat zo'n 5 a 6 keer per uur aan om een minuutje of 4 - 5 warmte af te geven en dan weer af te slaan.
Ik heb enkel vloerverwarming in huis dus gevoelsmatig zou lager beter zijn (bijv. 35 graden) maar of dit helpt....
Vermoedelijk heeft je cv-ketel geen (soortgelijk) probleem.
Wat je ziet wijst eerder op de zgn. low-load modus van de thermostaat en dit is absoluut normaal.
Als je de gevraagde temperatuur op het moment van afslaan kan uitlezen en deze is lager dan de ingestelde maximale keteltemperatuur is er niets aan de hand, zeker geen "pendelen".
Gevoelens bedriegen soms ook bij een cv-installatie O-) .

P.S.: @ThinkPad Helaas staat er nog niets over de low-load modus in de TS

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 06-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
om het in mijn woonkamer wat sneller warm te krijgen loop tegen het volgende aan. Mijn radiatoren blijven onder koud en zijn dan bovenin warm.

wat moet ik dan instellen in mijn hr 36/30 uit 2019. (puur radiatoren, geen vvw en allemaal ontlucht)

de huidige instellingen:

3 Ingesteld maximaal CV-vermogen staat op 45% (hoger, lager maakt allemaal niks uit)
3. Maximum capaciteit modulerende pomp staat op standaard

c Minimaal toerental CV staat op standaard
c. Minimum capaciteit modulerende pomp staat op standaard

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

furian88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:20:
om het in mijn woonkamer wat sneller warm te krijgen loop tegen het volgende aan. Mijn radiatoren blijven onder koud en zijn dan bovenin warm.

wat moet ik dan instellen in mijn hr 36/30 uit 2019. (puur radiatoren, geen vvw)

de huidige instellingen:

3 Ingesteld maximaal CV-vermogen staat op 45% (hoger, lager maakt allemaal niks uit)

Ik zou zeggen, eerst beginnen met waterzijdig inregelen en dan pas naar je cv gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Laatst online: 20:58

wat moet ik dan instellen in mijn hr 36/30 uit 2019. (puur radiatoren, geen vvw en allemaal ontlucht)

de huidige instellingen:

Heb je ook radiatoren die helemaal heet worden, dichter bij de ketel? Dan moet je die waterzijdig gaan inregelen (knijpen) om naar de radiatoren aan het eind meer flow te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Henno Keers schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Heb je ook radiatoren die helemaal heet worden, dichter bij de ketel? Dan moet je die waterzijdig gaan inregelen (knijpen) om naar de radiatoren aan het eind meer flow te krijgen.
In principe heb ik boven 4 radiatoren, 1 daarvan vlak naast de cv waar ik nog geen thermostaat op heb, deze is grotendeels dicht geknepen.
de rest van de radiatoren hebben thermostaat kranen en staan op 1 of 2. Helaas heeft maar 1 van de 4 een voetventiel (huis uit 1974).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Tutti-frutti schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:55:

Je hebt het over pendelen, maar hoe weet je zeker dat het pendelen is? Je kunt dat constateren door de ketel uit te lezen. Heb je de TA en de TR vergeleken? Want gaat hij 12 keer per uur aan en uit, dan hoeft dat nog geen pendelen te zijn, het kan ook gewoon de regeling zijn.

Pendelen: Het setpoint wordt nog niet bereikt, maar de Tr is bijna even hoog als de Ta. Oplossing: meer vermogen afgeven door meer open te zetten in de referentieruimte. Voorbeeld: als je in je huiskamer meet en alles staat daar dicht en je probeert op zolder een T20 radiatortje op te stoken, dan gaat dat niet lukken.

Kun je bij dit weer (rond de 2 graden buiten) je vermogen niet kwijt aan de vloerverwarming, dan zou ik eens gaan kijken naar een warmtepomp. Die kunnen aanzienlijk verder terug in vermogen, maar mijn gevoel zegt dat de oorzaak ergens anders zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
JustinoFTW schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:18:
Heb een vraag waarbij ik zelf niet helemaal duidelijkheid over kan krijgen.
Sinds een maand namelijk Tado draaien op al mijn radiatoren, en nog steeds dit topic in mijn achterhoofd.

Is het nog nodig de radiatoren waterzijdig in te regelen? Aangezien nu elke radiator apart kan aansturen lijkt mij dat niet nodig/mogelijk, maar weet het niet 100% zeker.
als je bv in je woonkamer 2 hele grote radiatoren en 1 hele kleine heb hangen, is het wel fijn als die kleine wat geknepen wordt. Tado zet ze allemaal even ver open namelijk. Anders krijg je vanuit de kleine water met een veel hogere retour temperatuur. Ook zou de hoge flow kunnen zorgen dat de radiator niet netjes gelijkmatig warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
Megalomania schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:24:
[...]

als je bv in je woonkamer 2 hele grote radiatoren en 1 hele kleine heb hangen, is het wel fijn als die kleine wat geknepen wordt. Tado zet ze allemaal even ver open namelijk. Anders krijg je vanuit de kleine water met een veel hogere retour temperatuur. Ook zou de hoge flow kunnen zorgen dat de radiator niet netjes gelijkmatig warm wordt.
Is inderdaad een goede optie, zou wel controleren of je pomp voldoende naar beneden kan moduleren en of je ketel niet een te hoog start vermogen heeft. Anders kan je last krijgen van ruis en / of pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickwalpot
dunklefaser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Vermoedelijk heeft je cv-ketel geen (soortgelijk) probleem.
Wat je ziet wijst eerder op de zgn. low-load modus van de thermostaat en dit is absoluut normaal.
Als je de gevraagde temperatuur op het moment van afslaan kan uitlezen en deze is lager dan de ingestelde maximale keteltemperatuur is er niets aan de hand, zeker geen "pendelen".
Gevoelens bedriegen soms ook bij een cv-installatie O-) .
Na wat te hebben gegoogled op low load modus lijkt het erop dat dit een slimme thermostaat betreft.
Ik heb de Honeywell Lyric T6 en voor zover ik weet zit deze optie er bij mij niet op?
Voor de volledigheid schakel ik de thermostaat met een aan / uit regeling (op advies van de installateur)
Als dit normaal gedraag is voor een thermostaat / CV installatie pas ik mijn verwachtingen gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
furian88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:31:
[...]

In principe heb ik boven 4 radiatoren, 1 daarvan vlak naast de cv waar ik nog geen thermostaat op heb, deze is grotendeels dicht geknepen.
de rest van de radiatoren hebben thermostaat kranen en staan op 1 of 2. Helaas heeft maar 1 van de 4 een voetventiel (huis uit 1974).
Thermostaatkranen in de ruimte waar ook de thermostaat hangt is een beetje onzin, daar is de thermostaat voor. Je moet kijken of de thermostaatkranen van een type zijn die waterzijdig af te stellen zijn. Bij Heimeier kranen kun je dit vaak met een speciaal sleuteltje.
Zie: YouTube: Inregelen Heimeier thermostaatkraan / CV Tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Henno Keers schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Thermostaatkranen in de ruimte waar ook de thermostaat hangt is een beetje onzin, daar is de thermostaat voor. Je moet kijken of de thermostaatkranen van een type zijn die waterzijdig af te stellen zijn. Bij Heimeier kranen kun je dit vaak met een speciaal sleuteltje.
Zie: YouTube: Inregelen Heimeier thermostaatkraan / CV Tuning
er is maar 1 thermostaatkraan in de ruimte waar de thermostaat staat (een nieuwe radiator incl. voetventiel.).
deze staat volledig open net zoals de andere radiatoren in de woonkamer/keuken zonder voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
furian88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:00:
[...]

er is maar 1 thermostaatkraan in de ruimte waar de thermostaat staat (een nieuwe radiator incl. voetventiel.).
deze staat volledig open net zoals de andere radiatoren in de woonkamer/keuken zonder voetventiel.
Check ook of pen in de kranen helemaal naar buiten komen als de kranen helemaal open staan, soms blijven ze hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38

de huidige instellingen:

Met een huis uit 1974, heb je dan misschien (net als ik) een éénpijpsyssteem @furian88? Ik had met bijna dezelfde ketel ook dit probleem en heb toen de pomp op 50-100 gezet (3. en c.). Heb je nog aan de (max.) aanvoertemperatuur gezeten?

En wat voor thermostaat heb je? Als je gewoon moduleert dan wordt dat maximaal CV-vermogen volgens mij niet eens gebruikt omdat de thermstaat dit aanvoert; zie ook het stukje de eerste post in dit topic daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Venorcis schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Met een huis uit 1974, heb je dan misschien (net als ik) een éénpijpsyssteem @furian88? Ik had met bijna dezelfde ketel ook dit probleem en heb toen de pomp op 50-100 gezet (3. en c.). Heb je nog aan de (max.) aanvoertemperatuur gezeten?

En wat voor thermostaat heb je? Als je gewoon moduleert dan wordt dat maximaal CV-vermogen volgens mij niet eens gebruikt omdat de thermstaat dit aanvoert; zie ook het stukje de eerste post in dit topic daarover.
Ik heb wel een 2 pijpsysteem 1 voor aanvoer en 1 voor afvoer.
De max aanvoer is 70 of 75, verder niet gewijzigd.

De thermostaat is deze:
https://www.intergas-verw.../producten/comfort-touch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38
furian88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Ik heb wel een 2 pijpsysteem 1 voor aanvoer en 1 voor afvoer.
De max aanvoer is 70 of 75, verder niet gewijzigd.

De thermostaat is deze:
https://www.intergas-verw.../producten/comfort-touch/
Dat is inderdaad gewoon een modulerende thermostaat die het vermogen automatisch afstelt, dus daar hoef je niet aan te ziten.

Maar heb je koude radiatoren en een koude kamer? Als je de CV hoog zet blijven de radiatoren waar je het over hebt dan alsnog onderaan koud?

Ik neem aan dat je systeem ook gewoon goed op druk is.
Pagina: 1 ... 17 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?