• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

flipjevandejam schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:22:
Mijn vraag: ivm de aantallen runs per uur, in dit geval 11, door een OT Honeywell ChronoTherm op de Intergas HRE 30/36 uit 2006. Hebben jullie hier een mening over?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie grafiekjes hierboven dankzij @Bazz0847 zijn HeatBooster product op 3 verschillende Jaga's in dezelfde woonkamer.
Hier vrijwel dezelfde combinatie Intergas HR (geen E) 30/36 en OT Chronotherm modulation, lijkt alsof jouw installatie iets meer (2x zo veel) runs maakt in de lowload. Mogelijk door een lager ingestelde Ta? Zit op hier ongeveer 6 keer aanslaan per uur maar heb de TaMax wel op 80 graden staan, het moduleren mogen beide apparaten lekker samen uitvechten, Ta is altijd <60 graden, meestal tussen de 40 en 50.
Nou wacht ik hier met smart op een nieuw expansievat (momenteel lek) en de vervanging van een lekkende thermostaat van de vv verdeler, situatie zal niet vergelijkbaar zijn want dit is een appartement net boven nokhoogte van eengezinswoningen en koude woei komt hier kilometers ongehinderd zomaar tegen de gevel klappen. Achterkant op het noorden met radiatoren in slaapkamers, 3 groepen vv voor de badkamers en toilet en in de woonkamer met veel glas op het zuiden staan 3 + 1 Jaga's, thermostaat zit voorlopig nog op de meest onhandige plek in de hal middenin...
Grafiekje van 1 Jaga in de woonkamer:

6x per uur kort aanslaan om de boel op de gewenste (hal |:( ) temp te houden.
(Voorlopig de hele tijd de haldeur open, ben druk op zoek naar een draadloze thermostaat voor in de woonkamer)

[Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 05-03-2023 00:59]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@flipjevandejam Wat vind jezelf?
Ook bijvoorbeeld van de verschillende fan.speed verlopen/instellingen, of de verschillende deltaT's?
Ik ga er van uit dat de gewenste kamertemperatuur bereikt wordt en super constant is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 23:54
Bij het opwarmen "pendelt" de ketel bij mij ong. 8x per uur, omdat de max. aanvoertemperatuur op 55 graden staat en de ketel niet verder kan terug regelen dan 25%. Bij 61 graden schakelt de ketel dan uit (in de grafiek hieronder zijn de temperaturen ong. 5 graden lager, omdat ik iets verderop bij een CV buis meet). Als de woonkamer op temperatuur is, schakelt de iSense ong 4 a 5 x per uur.

Ik heb de max. aanvoer ook eens op 75 graden gezet. Bij het opwarmen moduleert de ketel dan mooi terug naar 27% en maakt dan 1 lange run. Maar dan loopt de retour temperatuur op naar ruim 60 graden en dat is weer slecht voor het rendement.

Ik laat de max. aanvoertemperatuur meestal op 55 graden staan. Volgens mij kan de ketel daar wel tegen. We kwamen al eerder tot de conclusie dat mijn radiatoren te weinig warmte afgeven, maar ik vind het niet waard om dit aan te gaan passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@jan-- Als je de Ta op de ketel op 75 °C zet en een lage Tr wilt, dan moet je de pompsnelheid van de ketel verlagen. Minder water -> evenveel warmteafgifte = lagere retourtemperatuur

Als je dat niet kunt of wilt, kun je beter de Ta max (max cv temperatuur) op de iSense op 55 °C instellen. Mocht de iSense toevallig een keer 61 °C vragen van de ketel dan valt hij niet in blokkeer modus.

Bij een iSense is er vrijwel nooit een reden om de Ta op de ketel zelf te beperken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jan-- Mag ik er van uitgaan dat de hoge retourtemperatuur alleen aan het einde van de opwarmperiode bereikt wordt en tijdens het "warmhouden" duidelijk lager uitvalt?
In dit geval is het rendementsverlies (en het extra gasverbruik) vermoedelijk zeer beperkt.

Ik hoop dat alle radiatoren op dit moment de nominale hoeveelheid water krijgen (=waterzijdige balans)
en open staan. Een verlaging van de flow over de radiatoren kan de warmteafgifte alleen maar verlagen.
Om dan de warmteafgifte bij lagere aanvoertemperaturen (iets) te verhogen kan je als proef
de flow (=pompsnelheid) verhogen. (algemene relatie afgiftevermogen vs. flow)

Als je maar een paar radiatoren open hebt staan valt de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen
vaak kleiner uit dan het minimale ketelvermogen (wat we niet kennen - 7 kW?, 8 kW?).
Dan is het echte "pendelen" in de opwarmfase niet onwaarschijnlijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-03 23:25
@dunklefaser Omdat je in je link refereert aan een Vitodens ketel refereert, een merk dat ik overigens niet kende, ben ik eens gaan kijken naar dit merk en dan bijvoorbeeld de 222-W. Wat mij echter opviel is dat er een verschil is in de vermogensgegevens in het Belgische datablad versus het Nederlandse datablad.

Hebben we hier andere rekenmethodes of standaarden waarmee de vermogens uitgedrukt worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nm

[Voor 97% gewijzigd door Leipo op 05-03-2023 13:04]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:07
Masimo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:54:
@dunklefaser Omdat je in je link refereert aan een Vitodens ketel refereert, een merk dat ik overigens niet kende, ben ik eens gaan kijken naar dit merk en dan bijvoorbeeld de 222-W. Wat mij echter opviel is dat er een verschil is in de vermogensgegevens in het Belgische datablad versus het Nederlandse datablad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben we hier andere rekenmethodes of standaarden waarmee de vermogens uitgedrukt worden?
Ander gas. :)

Vermogen is vermogen in Nederland Belgie of Duitsland. Maar de energie inhoud/verbrandingswaarde van het gas is anders.

[Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 05-03-2023 15:11]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Masimo Behalve dat in D en B, naast het laagcalorische NL-gas (9,7694 kWh/m³), vaak/meestal het hoogcalorische gas met 10,8 - 12,8 kWh/m³ gestookt wordt,
misschien heb je in het tweede plaatje ook gemist: "propaan" wat een nog hogere verbrandingswarmte van 27,16 kWh/m³ heeft (niet te gebruiken in een normaal gastoestel).
In Duitsland worden vaak gastoestellen verkocht die zowel laagcalorisch als ook hoogcalorisch gas automatisch aankunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masimo
Ik heb de verschillen tussen laag- en hoogcalorisch gas gezien, maar dat verklaart m.i. niet het verschil van zeg 2 kW (B ) t.o.v. 5 kW (NL). De opgegeven maximale vermogens verschillen niet zo veel.
Iemand (ik denk de Belgen) rekent volgens mij in eigen voordeel.

Ik laat de propaangetallen overigens buiten beschouwing uiteraard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan--
dunklefaser schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:08:
@jan-- Mag ik er van uitgaan dat de hoge retourtemperatuur alleen aan het einde van de opwarmperiode bereikt wordt en tijdens het "warmhouden" duidelijk lager uitvalt?
In dit geval is het rendementsverlies (en het extra gasverbruik) vermoedelijk zeer beperkt.

Ik hoop dat alle radiatoren op dit moment de nominale hoeveelheid water krijgen (=waterzijdige balans)
en open staan. Een verlaging van de flow over de radiatoren kan de warmteafgifte alleen maar verlagen.
Om dan de warmteafgifte bij lagere aanvoertemperaturen (iets) te verhogen kan je als proef
de flow (=pompsnelheid) verhogen. (algemene relatie afgiftevermogen vs. flow)

Als je maar een paar radiatoren open hebt staan valt de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen
vaak kleiner uit dan het minimale ketelvermogen (wat we niet kennen - 7 kW?, 8 kW?).
Dan is het echte "pendelen" in de opwarmfase niet onwaarschijnlijk.
De hoge retour retourtemperatuur wordt al vrij snel in het begin van de opwarmperiode bereikt. De pompsnelheid staat op zijn laagst, omdat anders tijdens het opwarmen de ketel nog sneller uit gaat schakelen. Tijdens het opwarmen wordt relatief veel gas verbruikt, dus dan is het wel handig dat dit ook met een hoog rendement gebeurd.

Minimaal vermogen van mijn ketel (6 KW, zie mijn bericht op 8 februari 2023 10:58) is inderdaad te groot, omdat ik maar 3 radiatoren gebruik.

@Superbeagle: de max. aanvoer temperatuur stel ik inderdaad in op de iSense.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Masimo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:58:
Ik heb de verschillen tussen laag- en hoogcalorisch gas gezien, maar dat verklaart m.i. niet het verschil van zeg 2 kW (B ) t.o.v. 5 kW (NL). De opgegeven maximale vermogens verschillen niet zo veel.
Iemand (ik denk de Belgen) rekent volgens mij in eigen voordeel.

Ik laat de propaangetallen overigens buiten beschouwing uiteraard.
Waar lees je 2 kW (B ) en 5 kW (NL)?
De meest recente NL productfiche van de Vitodens 200-W is van 07/2019
(Vitodens 200-W type B2HE nl.pdf)
en daar vind ik 1,9 kW als ondere modulatiegrens en niets anders.
5 kW kan ik helaas i.v.m. de door mij genoemde Vitodens 200-W nergens vinden.

De Vitodens 222 (-F of -W) is volgens mij een heel ander beestje wat volgens de handleiding
ook voor vloeibaar gas (=propaan) geschikt is en de ondere modulatiegrens is idd iets van 5 kW.

Ik denk dat je verkeerd zit met jouw verhaal over verschillen in eenheden, vermogensopgave of wat dan ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03 16:09
Ondertussen heb ik uit interesse en om mee te gaan kijken in huis een guide IR camera gekocht. Daarmee dacht ik: leuk, eens kijken of ik het inregelen we goed heb gedaan als eerste project. Nu klopt overal de retourtemp = ongeveer 0.8x Aanvoertemp verhouding wel maar is de aanvoertemperatuur 70 graden, ondanks dat de in 2022 geplaatste intergas hre 36/30 en de Nest v3 op 60graden staan.

Ik las al dat de OT modulatie eventuele instellingen soms overruled, maar dit begrijp ik toch niet. Zoekend in dit topic vind ik verder ook geen oplossing (kan uiteraard aan mijn zoek skills liggen). Kan iemand hier iets meer over uitleggen? Of toevallig een oplossing paraat?

Acties:
  • 0Henk 'm!
aesch schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:08:
Ondertussen heb ik uit interesse en om mee te gaan kijken in huis een guide IR camera gekocht. Daarmee dacht ik: leuk, eens kijken of ik het inregelen we goed heb gedaan als eerste project. Nu klopt overal de retourtemp = ongeveer 0.8x Aanvoertemp verhouding wel maar is de aanvoertemperatuur 70 graden, ondanks dat de in 2022 geplaatste intergas hre 36/30 en de Nest v3 op 60graden staan.

Ik las al dat de OT modulatie eventuele instellingen soms overruled, maar dit begrijp ik toch niet. Zoekend in dit topic vind ik verder ook geen oplossing (kan uiteraard aan mijn zoek skills liggen). Kan iemand hier iets meer over uitleggen? Of toevallig een oplossing paraat?
Is dat de Nest “voorloop temperatuur”? Want dat is de max gevraagde aanvoer temp door de nest. Die kan niet hoger dan dat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aesch
olafmol schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Is dat de Nest “voorloop temperatuur”? Want dat is de max gevraagde aanvoer temp door de nest. Die kan niet hoger dan dat.
Volgens mij kan ik alleen de tapwater warmte instellingen zien in de app (zoals ik 't nu begrijp) , die staat op 60 graden. Die instelling loopt van 40 tot 65.

Ik heb 't topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2047204 ook doorgelezen, daar staat al veel.

Elders las ik dat de voorloop van de Nest op 70 zou staan, maar ik meet dus zelfs 75 graden direct onder de ketel. En als de Nest niet hoger zou kunnen vragen dan 60 begrijp ik 't al helemaal niet meer 8)7

NB ik heb true radiant overigens op 2 uur stand staan.

[Voor 11% gewijzigd door aesch op 05-03-2023 20:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:29
@aesch weet je zeker dat de temp goed gemeten wordt? Mijn ervaring met (goedkope) or thermometers is dat ze goed zijn met relatieve temperatuur maar minder nuttig voor de absolute temp. Sommige hebben daarvoor een radius (oid) instelling (ivm verschillende straling per materiaal)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masimo
dunklefaser schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Waar lees je 2 kW (B ) en 5 kW (NL)?
De meest recente NL productfiche van de Vitodens 200-W is van 07/2019
(Vitodens 200-W type B2HE nl.pdf)
en daar vind ik 1,9 kW als ondere modulatiegrens en niets anders.
5 kW kan ik helaas i.v.m. de door mij genoemde Vitodens 200-W nergens vinden.

De Vitodens 222 (-F of -W) is volgens mij een heel ander beestje wat volgens de handleiding
ook voor vloeibaar gas (=propaan) geschikt is en de ondere modulatiegrens is idd iets van 5 kW.

Ik denk dat je verkeerd zit met jouw verhaal over verschillen in eenheden, vermogensopgave of wat dan ook.
De plaatjes die ik voor de 222-W postte zijn toch duidelijk. Het bovenste plaatje is uit het Belgische datablad, en zegt 1.9 kWh. Het onderste plaatje is het Nederlandse datablad en dat zegt 5.2 kWh. De getallen gelden voor aardgas.

(De Belgische webpagina heeft het onder product details dan weer over 2.5 kWh)

[Voor 5% gewijzigd door Masimo op 05-03-2023 22:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:07
aesch schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:08:
Ondertussen heb ik uit interesse en om mee te gaan kijken in huis een guide IR camera gekocht. Daarmee dacht ik: leuk, eens kijken of ik het inregelen we goed heb gedaan als eerste project.
De Guide (PC210?) warmtebeeldcamera is een mooi apparaat om temperatuurverschillen visueel weer te geven maar niet om een enigszins betrouwbare temperatuurmeting uit te voeren.
aesch schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Volgens mij kan ik alleen de tapwater warmte instellingen zien in de app (zoals ik 't nu begrijp) , die staat op 60 graden. Die instelling loopt van 40 tot 65.

Ik heb 't topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2047204 ook doorgelezen, daar staat al veel.

Elders las ik dat de voorloop van de Nest op 70 zou staan, maar ik meet dus zelfs 75 graden direct onder de ketel. En als de Nest niet hoger zou kunnen vragen dan 60 begrijp ik 't al helemaal niet meer 8)7

NB ik heb true radiant overigens op 2 uur stand staan.
Bij de apparatuur instellingen van de Nest kun je het type systeem en de voorloop instellen. De Voorloop is de max gevraagde aanvoer temp. Die moet je gelijk stellen aan wat je op je cv ketel hebt ingesteld.

• aesch
pietje63 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:15:
@aesch weet je zeker dat de temp goed gemeten wordt? Mijn ervaring met (goedkope) or thermometers is dat ze goed zijn met relatieve temperatuur maar minder nuttig voor de absolute temp. Sommige hebben daarvoor een radius (oid) instelling (ivm verschillende straling per materiaal)
Inderdaad een guide pc210, ik kan ook de instellingen aanpassen (emissie). Temperatuur gecontroleerd met diverse zaken met een bekende temperatuur en die kloppen wel allemaal met paar procent marge. Geen 15 graden verschil.

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:01
@Superbeagle had u toevallig mijn laatste post nog bekeken?

• aesch
olafmol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:45:
[...]

Bij de apparatuur instellingen van de Nest kun je het type systeem en de voorloop instellen. De Voorloop is de max gevraagde aanvoer temp. Die moet je gelijk stellen aan wat je op je cv ketel hebt ingesteld.
Kan je me helpen die te vinden? In de app krijg ik bij "apparaat" alleen gas/radiator en kan ik niks aanpassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
aesch schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Kan je me helpen die te vinden? In de app krijg ik bij "apparaat" alleen gas/radiator en kan ik niks aanpassen.
Instellingen > apparatuur > doorgaan > pro configuratie

Btw als je true radiant uitzet dan gedraagt de nest zich als een aan/uit en kun je bij warmtevraag direct zien aan de cv ketel aanvoer temperatuur of de voorloop goed ingesteld is, want dat is dan continue de temp die de nest zal vragen. Bij true radiant aan, zal ie ermee beginnen als er genoeg verschil tussen gevraagde en gemeten ruimtetemperatuur zit, maar terug moduleren naar lagere aanvoer temp (soms zelfs tot 30c) als ie dichtbij de setpoint komt. Succes!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Masimo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:21:
[...]

De plaatjes die ik voor de 222-W postte zijn toch duidelijk. Het bovenste plaatje is uit het Belgische datablad, en zegt 1.9 kWh. Het onderste plaatje is het Nederlandse datablad en dat zegt 5.2 kWh. De getallen gelden voor aardgas.

(De Belgische webpagina heeft het onder product details dan weer over 2.5 kWh)
Laten we het daarop houden dat er verschillende subtypes/varianten van de Vitodens 222 cv-ketel zijn.
(lekker overzichtelijk, maar het is niet anders)
B2LA, B2LE/B2LF, B2TF, ... met en zonder ondersteuning voor propaan, bijmenging van waterstof? - In de loop der jaren zijn er blijkbaar ook nog wat modificaties en aanpassingen (H2) geweest.

Jojo90 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:24:
@Superbeagle had u toevallig mijn laatste post nog bekeken?
Jazeker, soms neem ik even wat tijd om te reageren als ik moet nadenken over iets.

Dat gezegd hebbende, heb je al getest wat voor effect het verhogen van de pompstand op de verdeler heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aesch
olafmol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Instellingen > apparatuur > doorgaan > pro configuratie

Btw als je true radiant uitzet dan gedraagt de nest zich als een aan/uit en kun je bij warmtevraag direct zien aan de cv ketel aanvoer temperatuur of de voorloop goed ingesteld is, want dat is dan continue de temp die de nest zal vragen. Bij true radiant aan, zal ie ermee beginnen als er genoeg verschil tussen gevraagde en gemeten ruimtetemperatuur zit, maar terug moduleren naar lagere aanvoer temp (soms zelfs tot 30c) als ie dichtbij de setpoint komt. Succes!
Gevonden, deze stond inderdaad op 75. Morgen eens kijken wat er gebeurt

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:42
aesch schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Gevonden, deze stond inderdaad op 75. Morgen eens kijken wat er gebeurt
Zelfde ketel (ietsje ouder) zelfde thermostaat. Toevallig vandaag met dezelfde instelling zitten spelen. We zullen inderdaad morgen wel eens kijken.

Wat me wel opvalt, de aanvoertemperatuur is (veel) hoger dan wat er op de display staat. Op de display staat bv 43, maar bij de radiatoren wordt ongeveer 55 graden gemeten. Heb jij dat ook?

PVoutput

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:15
s020506 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Zelfde ketel (ietsje ouder) zelfde thermostaat. Toevallig vandaag met dezelfde instelling zitten spelen. We zullen inderdaad morgen wel eens kijken.

Wat me wel opvalt, de aanvoertemperatuur is (veel) hoger dan wat er op de display staat. Op de display staat bv 43, maar bij de radiatoren wordt ongeveer 55 graden gemeten. Heb jij dat ook?
De aanvoer die de ketel in gaat is dus 43. En wat je meet wat je radiator in gaat is 55. Of bedoel je hier uit. Dan heeft je radiator een delta van 12C (- stukje verlies tussen radiator en ketel).

Bij de ketel komt ook de retour van alle radiatoren samen dus als je meer dan 1 radiator open hebt staan dan meng je retourstromen en dan kan je eigenlijk nooit meer op de ketel zien wat het effect van een specifieke radiator is. Bovenstaande delta gaat dan ook niet werken als je dat wou meten

[Voor 8% gewijzigd door Batavia op 07-03-2023 08:56]

• Jojo90
@Superbeagle

Zeker ik heb alle 3 de standen getest maar het gedrag van de ketel/ thermostaat blijft hetzelfde.

Gister had ik wel weer een goede stooksessie.
De verhoging was echter wel 2.5 graad.
Alles daaronder krijg ik van die piekgrafieken met al die schakelingen per uur en stooksessie van een paar minuten.

Instellingen zijn nu:
Pomp min en max beide 75%
Ta max 65
Toeren max 3800 +/- 9.5 kw.

Zou het zo simpel zijn als een andere thermostaat te nemen? Moet ik wel zeker weten dat die deze ellende niet geeft.

Acties:
  • +4Henk 'm!
@Jojo90 Ik vraag me af of je überhaupt een probleem hebt. Ik dacht nergens te lezen dat de ruimtetemperatuur niet wordt gehaald of dat je buitensporig veel gas verbruikt, toch?

Ik denk namelijk dat gezien jouw systeem dit het normale gedrag is behorende bij de warmtevraag en dat een andere thermostaat niet veel zal uitmaken. Misschien kan je wat optimaliseren in stookgedrag.

• jan--
Ik dacht dat het probleem was dat de ketel tijdens het opwarmen vaak uit gaat (slijtage/verliezen) en het opwarmen dus lang duurt.

Hoe wordt het gasverbruik gemeten? Als dat b.v. via een slimme meter om de 5 minuten wordt gemeten, is het de vraag of je het wel of niet uitgaan van de ketel goed kan meten. Stel de ketel gaat 2 minuten aan en 2 minuten uit. Je ziet dan een min of meer constant gasverbruik. Gaat de ketel 4 minuten aan en 6 minuten uit, dan zie je het gasverbruik op en neer jojo-en. (misschien een andere naam nemen? :) )

Als de ketel steeds uit gaat, en hij niet boven zijn minimaal vermogen komt, zal de thermostaat minder vemogen vragen dan je kwijt kan in de vloer en radiatoren. Maar ik heb niet zo veel verstand van vloer-regelingen, dus ik weet niet wat je daar het beste aan kan gaan doen. Je hebt dacht ik al een dure thermostaat, dus je zou verwachten dat je het daar wel mee zou moeten kunnen regelen.

Je kan tijdens het opwarmen misschien ook tijdelijk een hogere temperatuur programmeren, maar dat is symptoom bestrijding en moet je afhankelijk van de temperaturen steeds aanpassen. Dat zou nu juist de thermostaat voor je moeten doen.

• Jojo90
Het probleem is, althans meen ik dat als ik een verhoging van 0.5 tot 2 graden doen de ruimtetempratuur niet word gehaald.

Stel het is 18.5 graad in de woning en ik wil naar 19.5 graad. Dan krijg ik onderstaand beeld. Ketel slaat iedere keer uit bij wem ta van rond de 44 graden. Vv verdeler heeft een hogere tempratuur nodig waardoor de verhoging niet lukt.

Als ik dan dik 2.5 graad verhoog krijg je het beeld van een post hiervoor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:00
Ben ik de enigste die het een beetje eigenaardig vindt om het gedrag van je cv-systeem/ketel probeer te begrijpen/optimaliseren dat te doet aan de hand van je gasverbruik ?

• jan--
Ligt er aan wat je tot je beschikking hebt. Als dit makkelijk uit te lezen is en je moeilijk moet doen om andere dingen uit te lezen, is dit toch prima? Maar dan moet je wel zeker weten dat je de conclusies, die je uit je gasverbruik haalt, ook overeenkomt met het gedrag van de ketel.

Komt de ketel boven zijn minimaal vermogen? Stuurt de thermostaat de ketel alleen maar aan/uit? Wordt die 44 graden dan door een stooklijn in de ketel o.i.d. bepaald?
Jojo90 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:19:
[…]

Stel het is 18.5 graad in de woning en ik wil naar 19.5 graad. Dan krijg ik onderstaand beeld. Ketel slaat iedere keer uit bij wem ta van rond de 44 graden. Vv verdeler heeft een hogere tempratuur nodig waardoor de verhoging niet lukt.

[…]
Oké dit is hoe ik het interpreteer: als je vloer koud is en je wilt een kleine ruimtetemperatuur overbruggen, dan denkt de thermostaat dat met een lage temperatuur af te kunnen omdat die dingen nou eenmaal zo werken.

Hij weet niet dat dat water eerst gemengd wordt naar een nog koudere Ta en vervolgens gebruikt wordt om de vloer op te warmen en om dan pas warmte af te geven. Dat is de traagheid van een afgiftesysteem als vloerverwarming.

Je zult zien dat als je vloer al warm is of je vanuit nachtverlaging opwarmt dat beter gaat. Dat is volgens mij de enige oplossing en dat bedoel ik met je stookregime aanpassen. Bij enkel radiatoren speelt dat minder.

• r_j_j_rotteveel
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:00
@Jojo90
Dat de ketel bij een Ta van 44° al stopt als er maar een kleine temperatuurverhoging in de woning nodig is, klinkt nog het meest als een modulerende thermostaat die 'gewoon' een lagere Ta vraagt. Maar je hebt een aan/uit-thermostaat, toch? Het instellen van een minimale aanvoertemperatuur (op de ketel dan wel op de thermostaat, voor zover mogelijk) is voor anderen hier al vaker een oplossing geweest (maar wel alleen bij een modulerende thermostaat).

Heb je al een keer de bedrijfscode van de ketel uitgelezen op het moment dat hij bij een Ta van 44° stopt? Daar kun je misschien aan zien waarom hij stopt.

• Jojo90
Nou het gasverbruik maakt me eigenlijk niets uit. De screenshots zijn ter verduidelijking dat de ketel 6x per uur aan slaat. Hetzelfde gebeurd echter als de schakelingen 3x zijn.

Als ik wil dat het 19.5 graad word dan zou het fijn zijn als het dat ook wordt.

Ik ben er naast gaan zitten en heb met een stopwatch genoteerd wat er gebeurd.
Zo ben ik erachter gekomen dat hij iedere keer start en niet verder dan 44 graden komt.
Brandsessies van een paar minuten en dan uit slaat.

@r_j_j_rotteveel klopt ik heb een honeywell round aan/uit versie. Typenummer is t87g1006. Daar kun je volgens mij niets op instellen op de schakelingen per uur na.

De bedrijfscode wil ik wel opzoeken.
Zou u kunnen zeggen welke parameter dit is?
Ketel is een remeha avanta ace 28c

[Voor 27% gewijzigd door Jojo90 op 07-03-2023 14:10]

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:25
Jojo90 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:00:
Nou het gasverbruik maakt me eigenlijk niets uit. De screenshots zijn ter verduidelijking dat de ketel 6x per uur aan slaat. Hetzelfde gebeurd echter als de schakelingen 3x zijn.

Als ik wil dat het 19.5 graad word dan zou het fijn zijn als het dat ook wordt.

Ik ben er naast gaan zitten en heb met een stopwatch genoteerd wat er gebeurd.
Zo ben ik erachter gekomen dat hij iedere keer start en niet verder dan 44 graden komt.
Brandsessies van een paar minuten en dan uit slaat.

@r_j_j_rotteveel klopt ik heb een honeywell round aan/uit versie. Typenummer is t87g1006. Daar kun je volgens mij niets op instellen op de schakelingen per uur na.

De bedrijfscode wil ik wel opzoeken.
Zoals eerder aangegeven kan ik me hier helemaal in vinden. Ik ervaar exact hetzelfde gedrag met mijn Evohome aan/uit en kan de grafieken van Home Wizard bevestigen doordat ook ik gewoon naast m’n ketel ben gaan zitten om te kijken wat er gebeurd. Ik lees dus graag mee met eventuele tips.

• Wolfram55
jan-- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:46:
Ligt er aan wat je tot je beschikking hebt. Als dit makkelijk uit te lezen is en je moeilijk moet doen om andere dingen uit te lezen, is dit toch prima? Maar dan moet je wel zeker weten dat je de conclusies, die je uit je gasverbruik haalt, ook overeenkomt met het gedrag van de ketel.

Komt de ketel boven zijn minimaal vermogen? Stuurt de thermostaat de ketel alleen maar aan/uit? Wordt die 44 graden dan door een stooklijn in de ketel o.i.d. bepaald?
Tuurlijk ... daar heb je gelijk in ... maar het is wel een beetje tasten in de duisternis naar mijn gevoel.

Ik heb ontzettend veel conclusies pas kunnen trekken nadat ik mijn ketel uit kon lezen en verschillende sensoren in t huis heb kunnen plaatsen om de temperatuur te meten.
Daarvoor was het echt natte vinger werk en vooral globaal !

• Wolfram55
Om te zien hoe vaak hij aanslaat is dat best ok.
Oftewel .... te zien of hij lowload draait

[Voor 44% gewijzigd door Wolfram55 op 07-03-2023 14:30]

• s020506
Batavia schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:55:
[...]

De aanvoer die de ketel in gaat is dus 43. En wat je meet wat je radiator in gaat is 55. Of bedoel je hier uit. Dan heeft je radiator een delta van 12C (- stukje verlies tussen radiator en ketel).

Bij de ketel komt ook de retour van alle radiatoren samen dus als je meer dan 1 radiator open hebt staan dan meng je retourstromen en dan kan je eigenlijk nooit meer op de ketel zien wat het effect van een specifieke radiator is. Bovenstaande delta gaat dan ook niet werken als je dat wou meten
Nee, op het display zie je de gevraagde aanvoertemperatuur, niet wat de ketel in gaat. De gevraagde aanvoertemperatuur is lager dan de werkelijke aanvoertemperatuur.

Ik zie ook dat de instelling op de nest werkt, er staat 50 op de display. Maar de temperatuur van het water dat de radiator in ging liep op tot 60 graden.

Misschien moet ik niet het vermogen, de pompsnelheid en de temperatuur te ver omlaag zetten.

Het water dat de ketel ingaat is behoorlijk koud, die buis is een graad of 20.

[Voor 3% gewijzigd door s020506 op 07-03-2023 14:32]

PVoutput

• r_j_j_rotteveel
@Jojo90
@r_j_j_rotteveel De bedrijfscode wil ik wel opzoeken.
Zo te zien zijn dat AM012 (status) en evt. AM014 (substatus).
s020506 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Misschien moet ik niet het vermogen, de pompsnelheid en de temperatuur te ver omlaag zetten.
Dat zou ik inderdaad niet zomaar doen, grote kans dat je cv ketel z’n warmte niet kwijt kan, en voortijdig afslaat (pendelen: thermostaat vraagt warmte maar ketel stopt).

Je moet wel weten WAT je aanpast, met WELK effect en WAAROM je dat doet. En ook maar 1 ding tegelijk aanpassen als je vast tunen.

Succes.

• s020506
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Dat zou ik inderdaad niet zomaar doen, grote kans dat je cv ketel z’n warmte niet kwijt kan, en voortijdig afslaat (pendelen: thermostaat vraagt warmte maar ketel stopt).

Je moet wel weten WAT je aanpast, met WELK effect en WAAROM je dat doet. En ook maar 1 ding tegelijk aanpassen als je vast tunen.

Succes.
Het vermogen en de pompfrequentie had ik eerder al omlaag gezet. Dit gaat prima. Beneden hangen 2 radiatoren en een convector in een put, deze staan altijd open. Als ik mijn thermostaat een slinger geef blijven hij netjes stoken, dus zijn warmte kan hij prima kwijt. Ik zie wel dat de ketel niet ver genoeg naar beneden kan in vermogen, hij slaat ongeveer elke 7 minuten even aan.

De temperatuur was een "zet hem op 50" experiment. En toen ging ik kijken waarom hij de aanvoertemperatuur was zoals hij was. Ik denk dat alle instellingen op standaard zetten behalve de temperatuur voor een goed experiment.

PVoutput

s020506 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Nee, op het display zie je de gevraagde aanvoertemperatuur, niet wat de ketel in gaat. De gevraagde aanvoertemperatuur is lager dan de werkelijke aanvoertemperatuur.

Ik zie ook dat de instelling op de nest werkt, er staat 50 op de display. Maar de temperatuur van het water dat de radiator in ging liep op tot 60 graden.

Misschien niet nee. En misschien is het ook handig eerst te begrijpen wat de relatie tussen die drie is en wat je wilt bereiken.

Als je ketel pendelt, terwijl je retour steenkoud is dan moet de pompsnelheid heel erg veel omhoog. De flow is dan namelijk zo laag dat de ketel zijn vermogen niet kwijt kan aan je afgiftesysteem.
Het water dat de ketel ingaat is behoorlijk koud, die buis is een graad of 20.
Het probleem is, althans meen ik dat als ik een verhoging van 0.5 tot 2 graden doen de ruimtetempratuur niet word gehaald.

[Afbeelding]
Zonder metingen van Tr en Ta kun je niet veel zeggen. De resolutie van de gasmeter is sowieso erg laag (5 minuten).

Je zegt dat je de Ta weet, maar hoe meet je die?

De volgende vragen moet je het antwoord op zoeken:
1) Welke Ta vraagt de thermostaat. Bij Opentherm is dat een directe vraag vanuit de thermostaat, bij een aan/uit thermostaat is dat gewoon de ingestelde Tset op de ketel (en sommige ketels kun je zeggen dat ze zich als aan/uit moeten gedragen, ook als er een OpenTherm thermostaat hangt)

2) Wat is de Ta gemeten op de buis direct onder de ketel. Liefst met een digitale sensor/meter.

3) Wat is de Tr gemeten op de buis direct onder de ketel. Liefst met een digitale sensor/meter.

4) Wat is de flow? Die kun je soms uitlezen vanuit de ketel, maar vaak ook niet. Dan moet je zoeken naar de pompgrafiek (staat meestal wel in de installatiehandleiding) en een beetje schatten wat de opvoerhoogte is.

5) Wat is de status van de ketel.

Als je met heel kleine stookcycli werkt (een pendelende ketel dus) ga je dat nooit zien in de gasmeter. Die is daarvoor veel te onnauwkeurig. Dat kun je alleen zien als je bij de ketel zit en logt wat er gebeurt. Bijvoorbeeld: 20 seconde code 1, dan 30 seconde code 5, etc. Maak een filmpje en type dat uit.

Als er echt sprake is van pendelen, dus de ketel slaat uit omdat de Ta overschreden wordt, dan moet de flow omhoog, of de Ta omhoog. Je moet namelijk meer vermogen kwijt kunnen aan je water en dat zijn de enige twee parameters.

Als de ketel heel snel, dus echt binnen een minuut, al begint met pendelen kan het ook handig zijn het maximum vermogen te beperken. Anders kan het zijn dat de ketel begint op te toeren, terwijl dat helemaal niet nodig is.

• Jojo90
Lastige van een forum dat antwoorden snel verdwijnen.

De ta en tr meet ik dubbel.
Eerst met 2 parameters op de ketel ik geloof zo uit mijn hoofd 16 en 18.

Daarbij heb ik een goede warmtebeeldcamera die dezelfde tempraturen aangeven, kan een graad verschillen maar dat komt omdat de buis dan niet door en door warm is.

Welke ta de thermostaat vraagt weet ik niet. Ik mag hopen die van de ketel want op de thermostaat zelf kan ik niks instellen.

Flow weet ik niet, kan eens zoeken naar een grafiek oid.

Zoals eerder gemeld heb ik al meerdere malen naast de ketel gezeten. Je hoort de ketel aan en uit slaan. Vlammetje verschijnt en schiet uit.
De pomp blijft dan nog 4 minuten draaien en slaat daarna ook uit en soms slaat de ketel dan alweer aan.

Ik kan nog eens een cyclus doen. Dan kijk ik even de parameters die rjj vroeg. Zal met de stopwatch nogmaals noteren wat er gebeurd.

Ik kies voor een verhoging van een graad. Want bij een verhoging van 2.5 en meer heb ik niets te zeiken.. maar de keren dat je zo flink wilt verwarmen zijn op 1 hand te tellen.
Als de pomp ook steeds uitvalt dan is er geen warmtevraag. De thermostaat vraagt dan dus gewoon geen warmte.

Die vier minuten is de ingestelde nadraaitijd van de pomp. Die kun je gerust op 0 zetten. Of eventueel op 1.

[Voor 34% gewijzigd door Blihi op 07-03-2023 16:31]

• Jojo90
Min toeren 2800 (standaard fabriek)
Start toeren 4300 (standaard fabriek)
3800 toeren max gelijk aan +/- 9kw
80 minimaal en max pomp
65 graden ingestelde temp
Gevraagde verhoging 18.5 naar 19.5

Tijd in minuten:
2.30 Ketel bereikt 39 retour 27
4.10 ketel slaat uit
8 pomp slaat uit
10 Ketel slaat aan op 30 retour 25
12.30 ketel bereikt 40 retour 28
Camera zegt dan 37 en 22
14.30 ketel bereikt 42 retour 30
14.50 ketel slaat uit
19 pomp uit
19.10 ketel slaat aan op 24
22.30 ketel bereikt 43 retour 31
Camera 40 en 21
24.30 ketel bereikt 44 retour 32
24.40 ketel slaat uit
28.40 ketel slaat aan
31 bereikt 43 retour 32
32.30 bereikt 45 retour 33
Camera 43 en 24
35 ketel slaat uit

Am 12 geeft 6 aan als ketel uit schiet
Am 12 schiet naar 0 als pomp uit gaat
Schiet naar 3 tijdens branden

Am 14 geeft 60 aan als ketel uit schiet
Am 14 schiet naar 0 als pomp uit gaat
Schiet naar 38 als ketel aan gaat en dan 34(helling niveau 2 gedetecteerd) na +/- een minuut-> 31 (werking op beperkte richt temperatuur)

Vervolgens naar beneden gelopem verhoging van 3 graden ingesteld en je raad het al ketel brand in 1 stuk door zit er nu naast en ketel is nog niet uitgeslagen.
Parameter am 14 schiet dan op een gegeven moment naar 30 (werking op ingestelde richttemeratuur)
Am 12 blijft op 3

Ik denk zelf dat de pomp uitslaat omdat de nadraai tijd is ingesteld op 4 minuten. Dit zijn ook echt 4 minuten na dat de ketel is uitgeslagen. Tijdens het branden draaid de pomp gewoon op de gevraagde 80%

Hieronder foto's van de ta:

[Voor 17% gewijzigd door Jojo90 op 07-03-2023 16:59]

Jojo90 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:51:
Min toeren 2800 (standaard fabriek)
Start toeren 4300 (standaard fabriek)
80 minimaal en max pomp

Tijd in minuten:
2.30 Ketel bereikt 39 retour 27
4.10 ketel slaat uit
8 pomp slaat uit
10 Ketel slaat aan op 30 retour 25
12.30 ketel bereikt 40 retour 28
Camera zegt dan 37 en 22
14.30 ketel bereikt 42 retour 30
14.50 ketel slaat uit
19 pomp uit
19.10 ketel slaat aan op 24
22.30 ketel bereikt 43 retour 31
Camera 40 en 21
24.30 ketel bereikt 44 retour 32
24.40 ketel slaat uit
28.40 ketel slaat aan
31 bereikt 43 retour 32
32.30 bereikt 45 retour 33
Camera 43 en 24
35 ketel slaat uit

Am 12 schiet naar 0 als pomp uit gaat
Schiet naar 3 tijdens branden

Am 14 schiet naar 0 als pomp uit gaat
Schiet naar 38 als ketel aan gaat en dan 34(helling niveau 2 gedetecteerd) na +/- een minuut-> 31 (werking op beperkte richt temperatuur)

Vervolgens naar beneden gelopem verhoging van 3 graden ingesteld en je raad het al ketel brand in 1 stuk door zit er nu naast en ketel is nog niet uitgeslagen.
Parameter am 14 schiet dan op een gegeven moment naar 30 (werking op ingestelde richttemeratuur)
Am 12 blijft op 3

Ik denk zelf dat de pomp uitslaat omdat de nadraai tijd is ingesteld op 4 minuten. Dit zijn ook echt 4 minuten na dat de ketel is uitgeslagen. Tijdens het branden draaid de pomp gewoon op de gevraagde 80%

Hieronder foto's van de ta:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat doet je thermostaat op het moment dat de ketel uitgaat? Vraagt ie nog om warmte dan (bv vlammetje) of niet?

• Jojo90
@olafmol
Dat moet ik checken, wil geen dingen door elkaar halen maar volgens mij bljjft deze staan.

Kom ik op terug

• Zenomyscus
  • Nu online

[Afbeelding]
Afgelopen week ben ik ook bezig geweest om mijn ketel beter in te stellen en liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Het leek via Homewizard dat de ketel steeds aan / uit ging terwijl in de woonkamer de juiste temperatuur niet gehaald werd. Via de ketel kon ik zien dat dat klopte. Er was warmtevraag maar de ketel ging even uit. En eigenlijk was dat logisch en ook mijn eigen schuld. Ik had de aanvoertemperatuur op 50 graden gezet omdat ik wilde zien of dat haalbaar was. Conclusie is dus nee. De ketel slaat hier uit als hij 5 graden boven zijn setpoint uitkomt. Kortom, als de ketel 55 wordt stopt ie er mee. Mijn radiatoren konden niet genoeg vermogen leveren waardoor de retourtemperatuur te hoog was en de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kon. Gevolg is dat de temperatuur stijgt naar 55 en dan gaat hij uit.

Allereerst heb ik de radiatoren verder open gezet (oeps) :+ maar ook dat was niet voldoende. Uiteindelijk heb ik de max temperatuur op 55 gezet en bleef de ketel hangen op 58 graden. Dat valt binnen de 5 graden marge, dus de ketel slaat niet af. Het was ook voldoende om de ingestelde temperatuur te halen. De ketel is ingesteld om toe te werken naar een delta T van 10 graden. Simpelweg om hem iets meer marge te geven. Die instelling kan nu wel weer naar 15 denk ik.

Conclusie van wat nu bij mij werkt:
- Radiatoren knijpen tot alle radiatoren een mooie delta T hebben. In mijn geval 12 bij de radiator beneden en 15 boven bij de ketel ivm verlies.
- Check of anderen niet per ongeluk een kachel dichter draaien, dan krijg je je vermogen niet op de juiste plek... :+
- Aanvoertemperatuur terug van 50 naar 55. 50 zou leuk zijn, maar de ketel kan daarmee zijn vermogen niet kwijt.
- Ventilator RPM omlaag (bij opstarten wat hoger). De krijgt sowieso voldoende gas en is wat stiller nu.
- Min en max pompsnelheid omlaag. Daar zit hij nu netjes laag tussenin. Mede hierdoor is de delta T naar ongeveer 15 gegaan.
- Gespeeld met overige instellingen zoals de aanwarmtijd en warmhoudstand van tapwater (uit) om niet teveel onnodig te verwarmen.

Voor de rest kan ik nu weinig doen. Hij gaat overdag in elk geval max 1 of 2 keer per uur aan ipv 6 keer en in de avond hebben we een hogere temperatuur ingesteld (20.5 moet van de vrouw des huizes..) die zonder uitvallen van de ketel gehaald wordt op 55 graden. De ketel is stiller en draait zo te zien met twee vingers in zijn neus. Missie geslaagd denk ik :)

• r_j_j_rotteveel
@Jojo90
Jojo90 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:51:
80 minimaal en max pomp
...
Het lijkt er dus op dat de warmtevraag vanuit de thermostaat ophoudt, want de ketel vindt dat er niks bijzonders aan de hand is (maar je zou zoals al gesuggereerd ook nog even het vlammetje op de thermostaat moeten checken). Ik zou overigens niet durven zeggen waarom de thermostaat ophoudt met warmte vragen...

Komt het trouwens niet 'gewoon' door de hoge pompsnelheid dat de Ta lager blijft dan het maximum? Dat het water te snel uit de ketel wordt gepompt om door het ingestelde (beperkte) maximum vermogen tot 65° verwarmd te kunnen worden?

• Jojo90
@Zenomyscus

Bedankt voor het meedenken, denk echter dat het iets anders is.

Waar de ketel bij jou boven zijn setpoint kwam slaat de mijne al uit voor hij het setpoint haalt.
Radiatoren zijn ingeregeld op 65 graden in en 45 uit, gemeten word dan 50 uit. Mogelijk omdat de pompsnelheid nu op 80 staat.

Voor de vloer bied ik het met 65 aan, gaat met 40 de vloer in en komt er tussen de 20 en de 29 uit. Afhankelijk van hoelang de vloer 'aan' staat.

De retour stroom van de vv word gemengd met die van 2 radiatoren als ze al aan staan. Zitten op dezelfde hoofdleiding.

De thermostaatkranen van de radiatoren staan vaak helemaal dicht en alleen open als we verwachten in de ruimte te zijn.

De pompsnelheid heb ik vast gezet omdat dit beter schijnt te zijn voor vv zodat het water constant word aangeboden. Ik kan deze verlagen naar 75 of 70 en dan een test doen.

Vanmiddag met de test van 18.5 naar 19.5 na een dik half uur besloot in de thermostaat naar 22 te zetten en je ziet het stookbeeld veranderen. Voordat ik weg ging weer naar de 19.5 gezer en dat gestuiter begint weer.

[Voor 10% gewijzigd door Jojo90 op 07-03-2023 18:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r_j_j_rotteveel
@Jojo90
Jojo90 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:52:
Vanmiddag met de test van 18.5 naar 19.5 na een dik half uur besloot in de thermostaat naar 22 te zetten en je ziet het stookbeeld veranderen. Voordat ik weg ging weer naar de 19.5 gezer en dat gestuiter begint weer.
Zeker omdat het een aan/uit-thermostaat is, kan het verschil in gedrag toch bijna niet anders dan aan de thermostaat liggen? Hij kan de ketel alleen aan of uit doen, dan heeft de ketel verder geen enkele manier om te 'weten' of er 19,5° of 22° gevraagd wordt (om daar evt. z'n gedrag op aan te passen), toch?
r_j_j_rotteveel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:01:
@Jojo90

[...]

Zeker omdat het een aan/uit-thermostaat is, kan het verschil in gedrag toch bijna niet anders dan aan de thermostaat liggen? Hij kan de ketel alleen aan of uit doen, dan heeft de ketel verder geen enkele manier om te 'weten' of er 19,5° of 22° gevraagd wordt (om daar evt. z'n gedrag op aan te passen), toch?
Exact. Dit. Check dus aub de warmtevraag van de thermostaat. 99% zeker dat ie uitgaat vanwege een soort lowload regeling. Heb je een Honeywell?

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Jojo90 Alle aangedragen oplossingen ten spijt, dat is normaal gedrag van de ketel icm vloerverwarming.

Dat gedrag lijkt namelijk sterk op dat wat ik een tijdje geleden heb omschreven in deze post als ‘pendelgedrag 3’.

De oplossing is zoals je zelf aangeeft heel eenvoudig door niet meer proberen om 1 °C verschil te overbruggen.

• r_j_j_rotteveel
@Jojo90
Jojo90 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:52:
De pompsnelheid heb ik vast gezet omdat dit beter schijnt te zijn voor vv zodat het water constant word aangeboden.
Tegelijkertijd weet ik dat (sommige/alle?) Remeha's actief de delta-T regelen, dus wellicht is het voor de ketel beter om hiervoor niet alleen het vermogen te kunnen kiezen, maar ook de pompsnelheid (binnen een range).

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:14:
@Jojo90 Alle aangedragen oplossingen ten spijt, dat is normaal gedrag van de ketel icm vloerverwarming.

Dat gedrag lijkt namelijk sterk op dat wat ik een tijdje geleden heb omschreven in deze post als ‘pendelgedrag 3’.

De oplossing is zoals je zelf aangeeft heel eenvoudig door niet meer proberen om 1 °C verschil te overbruggen.
Pendel gedrag 3: Misschien veranderen: "Gevolg is dat de ruimtetemperatuur niet stijgt ..."
in "Gevolg is dat de ruimtetemperatuur te langzaam stijgt . . ." ?
Misschien is een andere thermostaat een "betere" oplossing dan een te hoge kamertemperatuur te vragen?

• Jojo90
@r_j_j_rotteveel
@olafmol

Parameter am014 geeft bij een kleine verhoging 31(werking op bepaalde richttemperatuur) en en bij een grote verhoging schiet hij over op 30 (ingestelde werking richttemperatuur)

Kan iemand dat uitleggen?

Ik ben het verder met je eens hoe weet de ketel nou of ik 1 graad of 2.5 vraag maar kennelijk is er iets wat daar wel rekening mee houd.

Ik kan eens een ander merk thermostaat halen wel aan/uit dan.
Welke word dan aangeraden? Dan kan ik in ieder geval dingen uitsluiten.

Heb inderdaad eem honeywell round t87g1006. Volgens mij is dat de domste thermostaat die er is.

Warmtevraag check ik als ik thuis ben.

[Voor 3% gewijzigd door Jojo90 op 07-03-2023 19:30]

• jan--
Superbeagle schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:14:

Hoe weet de ketel dan wat hij moet leveren bij een aan/uit thermostaat? Haalt hij uit het aan/uit ritme de gewenste aanvoertemperatuur? Dan zou je toch ook het pendelgedrag moeten krijgen als de temperatuur in de kamer tot 1 graad is genaderd van de gevraagde temperatuur? Maar dan ziet Jojo90 het pendelgedrag dacht ik niet.

• Jojo90
@jan-- klopt, dan knettert hij ook echt door tot de ingestelde temperatuur.

• r_j_j_rotteveel
@Jojo90
r_j_j_rotteveel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:17:
Tegelijkertijd weet ik dat (sommige/alle?) Remeha's actief de delta-T regelen, dus wellicht is het voor de ketel beter om hiervoor niet alleen het vermogen te kunnen kiezen, maar ook de pompsnelheid (binnen een range).
In mijn geval (met een Calenta Ace i.c.m. vloerverwarming beneden en radiatoren boven) bleek de ketel slim genoeg te regelen om het maximum vermogen of de pompsnelheid niet aan te hoeven passen. Dat had ik in eerste instantie wel gedaan (n.a.v. dit topic), maar doordat hij op delta-T regelt, gaat het eigenlijk 'vanzelf' altijd wel goed. Wel met een eTwist thermostaat, dus niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie.

• Jojo90
@r_j_j_rotteveel

De etwist is modulerend volgens mij.
Kun je dan ook een minimale aanvoertemp instellen?
jan-- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Hoe weet de ketel dan wat hij moet leveren bij een aan/uit thermostaat? Haalt hij uit het aan/uit ritme de gewenste aanvoertemperatuur? Dan zou je toch ook het pendelgedrag moeten krijgen als de temperatuur in de kamer tot 1 graad is genaderd van de gevraagde temperatuur? Maar dan ziet Jojo90 het pendelgedrag dacht ik niet.
Ook dat schreef ik eerder vandaag al. Bij een al opgewarmde vloer en 1 °C verschil speelt dit niet want dan is het lowload.
dunklefaser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Pendel gedrag 3: Misschien veranderen: "Gevolg is dat de ruimtetemperatuur niet stijgt ..."
in "Gevolg is dat de ruimtetemperatuur te langzaam stijgt . . ." ?
Misschien is een andere thermostaat een "betere" oplossing dan een te hoge kamertemperatuur te vragen?
Bedankt! Aangepast. (y)

• r_j_j_rotteveel
@Jojo90
Jojo90 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:18:
De etwist is modulerend volgens mij.
Kun je dan ook een minimale aanvoertemp instellen?
Nee, dat kan dan weer net niet op een eTwist. Wel op een iSense voor zover ik weet. Ik heb de aanwarmsnelheid op "snelst" gezet, waardoor hij een relatief hoge(re) aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt t.o.v. het te overbruggen temperatuurverschil.

• jan--
Superbeagle schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Ook dat schreef ik eerder vandaag al. Bij een al opgewarmde vloer en 1 °C verschil speelt dit niet want dan is het lowload.
Maar Jojo90 bevestigt net: "dan knettert hij ook echt door tot de ingestelde temperatuur". Dat is toch geen lowload?

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:59
Ik heb een oude designradiator die ik wil gaan vervangen door een mooie hoge T22.
Wat ik mij echter afvroeg is of ik dit kan doen zonder het systeem te laten leeglopen.
Aanvoer heeft een thermostaatknop (Giacomini R470), retour heeft een voetventiel die volledig dicht te draaien is. Kan ik dit straffeloos doen?
jan-- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:02:
[...]

Maar Jojo90 bevestigt net: "dan knettert hij ook echt door tot de ingestelde temperatuur". Dat is toch geen lowload?
Ik denk dat de honeywell kijkt naar de delta tussen gemeten en gewenste ruimte temperatuur. Als die groot genoeg is gaat ie gewoon continue aan. Als ie laag is gaat ie in low load.
Maar @Jojo90 moet nog steeds ff terugkoppelen hoe het zit met de warmtevraag vd thermostaat. En ik weet ook niet hoe een Honeywell in het display weergeeft als ie in een lowload cyclus zit, mss laat ie wel gewoon steeds het vlammetje zien.

• Wolfram55
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:05:
Ik denk dat de honeywell kijkt naar de delta tussen gemeten en gewenste ruimte temperatuur. Als die groot genoeg is gaat ie gewoon continue aan. Als ie laag is gaat ie in low load.
Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
En ik weet ook niet hoe een Honeywell in het display weergeeft als ie in een lowload cyclus zit,
Nope
mss laat ie wel gewoon steeds het vlammetje zien.
En het vlammetje op de Honeywell ....besteed daar geen aandacht aan

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolfram55 Voor de duidelijkheid, je hebt het over een "Honeywell Chronotherm Wireless Modulation",
maar @Jojo90 over (citaat): "Ik heb overigens een simpel aan uit systeem de honeywell round."
en "Heb inderdaad eem honeywell round t87g1006. Volgens mij is dat de domste thermostaat die er is."

Hier vindt dus geen "communicatie" tussen ketel en thermostaat plaats.

De thermostaat roept alleen: nu aan - en even later - nu weer uit
en dat "naar keuze 3, 6, 9 of 12 keer per uur bij respectievelijk lage, normale,
hoge en zeer hoge snelheid van de warmteoverdracht."

Wat de ketel vervolgens doet als hij aanstaat staat daar los van.

Misschien nog interessant iets over de anticipatieweerstand te lezen.
Wordt ook in de handleiding van de Honeywell round t87g1006 genoemd.

[Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 08-03-2023 00:51]

• Jojo90
@Wolfram55

Ziet er goed uit alleen voor een leek misschien net iets te moeilijk. Heb het 2x gelezen maar dan nog blijf ik het lastig vinden.

@olafmol vlammetje slaat uit als de ketel even heeft gebrand en slaat dan na een paar minuten weer aan voor de volgende paar minuten.

De anticipatiewerstand begreep ik wel maar dit is verder niet in te stellen op de avanta ace. Volgens het boekje dan.

Ben ook nog erg benieuwd of iemand dit verschil weet: Parameter am014 geeft bij een kleine verhoging nummer 31 aan(werking op bepaalde richttemperatuur)
Bij een grote verhoging schiet hij over op 30 (ingestelde werking richttemperatuur)

Dit is het enige verschil aan de ketel wat er aan de parameters te zien is.

Verder ben ik benieuwd of ik er goed aan doe een etwist aan te schaffen. Modulerend of val ik dan van de regen in de drup?

Het enige wat ik wil is dat als er warmte vraag is er ook water van 65 graden word geleverd zodat de vloer zijn ding kan doen en de ketel niet de gehele dag aan en uit gaat.

[Voor 68% gewijzigd door Jojo90 op 08-03-2023 10:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r_j_j_rotteveel
@Jojo90
Jojo90 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:41:
Verder ben ik benieuwd of ik er goed aan doe een etwist aan te schaffen. Modulerend of val ik dan van de regen in de drup?
Een 2e hands iSense (voor €25-€35) is wellicht een voordeligere manier om te zien of een andere thermostaat de ketel minder vaak aan en uit laat gaan. Maar dit zal ook afhangen van de (vele) instellingen van de iSense.
Het enige wat ik wil is dat als er warmte vraag is er ook water van 65 graden word geleverd zodat de vloer zijn ding kan doen
Als dat nu met een aan/uit-thermostaat al niet het geval is, dan zal dat met een modulerende thermostaat niet zomaar beter gaan. Eerder andersom, omdat een modulerende thermostaat vaak een lagere Ta zal vragen (als er weinig temperatuurverschil te overbruggen is). Hoe snel de gevraagde Ta wordt gehaald, hangt vooral af van het vermogen, de pompsnelheid en (in het geval van een Remeha-ketel) van het regelalgoritme van de ketel dat de delta-T niet te groot wil hebben (en dus het vermogen laag houdt zolang de retourtemperatuur nog laag is).

• jan--
In de manual staat bij substatus:
Werking op de ingestelde richttemperatuur 30
Werking op de beperkte richttemperatuur 31

Dus het lijkt er op dat als de ketel van de thermostaat informatie krijgt dat er een groot temperatuurverschil overbrugt moet worden, er naar een setpont wordt geregeld tot dat de thermostaat aangeeft dat de temperatuur is bereikt. Dus ook als de temperatuur bijna is bereikt blijft hij nog met het normale setpoint werken.

Als de thermostaat aangeeft dat er maar een klein temperatuurverschil overbrugt moet worden, wordt er met een verlaagt setpoint geregeld. Maar ik kan nergens vinden hoe dat werkt met dat verlaagde setpoint en of je dat met een instelling kan beinvloeden. Dat zou wel handig zijn om te weten of een andere thermostaat je probleem op kan lossen. Omdat je niet de enige bent met dit probleem, zou je verwachten dat een Remeha expert of Remeha zelf hier meer van weten.

• Jojo90
Die heb ik toevallig vanochtend benaderd.
Ze zeggen zoek maar een installateur.
Via de site een aantal bedrijven gecheckt met reviews om te huilen. Dat geeft de burger weer moed.

@jan-- dat is de spijker op zijn kop denk ik. De ketel zou altijd voor nummer 30 moeten kiezen waardoor hij gewoon naar de gewenste ta gaat.

Ben inmiddels op zoek naar een andere thermostaat om dingen uit te sluiten.
Alleen de aan/uit markt is niet zo groot meer wil uiteraard geen honeywell

• Wolfram55
@dunklefaser

Voor de duidelijkheid .... ik reageerde op @olafmol ....
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:05:
Probeerde hem te laten zien hoe dat bij mijn Honeywell gaat wat betreft ∆T en hoe hij in Low-Load gaat.
Meer niet ..... 8)

• Wolfram55
Nog even een vraagje ..... en waarschijnlijk naar de bekende weg ....
Ik draai nu dikke week op de iSense maar die springt niet in Low-load.
Klopt dat ?

Met andere woorden .... de iSense heeft geen Low-load ?

Ik begrijp dat velen hier de iSense als een 'upper wezen' zien _/-\o_ 8) maar ik vind low-load toch echt niet te verslaan .... iig met radiatoren en in mijn situatie.

Heb hier 2 verdiepingen die hij binnen 0.1C gelijk kan houden over uren !

• jan--
Mijn iSense doet gewoon low-load als het nodig is.
Jojo90 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:40:
Die heb ik toevallig vanochtend benaderd.
Ze zeggen zoek maar een installateur.
Via de site een aantal bedrijven gecheckt met reviews om te huilen. Dat geeft de burger weer moed.

@jan-- dat is de spijker op zijn kop denk ik. De ketel zou altijd voor nummer 30 moeten kiezen waardoor hij gewoon naar de gewenste ta gaat.

Ben inmiddels op zoek naar een andere thermostaat om dingen uit te sluiten.
Alleen de aan/uit markt is niet zo groot meer wil uiteraard geen honeywell
In andere situaties kan 31 wel handig zijn om b.v. een overshoot te voorkomen. Daarom zou je hier iets op moeten kunnen instellen.

Maar waarom wil je perse een aan/uit?

Ik ben ook met een aan/uit begonnen. Mijn eerste modulerende ketel kon hier uitstekend mee overweg. Alleen een kleine overshoot. Het was nog zo'n kwik thermostaat. Op de gok aan het terugkoppel weerstandje gedraaid en hij regelde snel spot on tot op 1/10 graad de temperatuur zonder overshoot.

De 2e ketel kon hier iets minder goed mee overweg. Toen 2e hands de meest simpele Open Therm modulerende Honeywell aangeschaft. Ging prima. Toen er achter gekomen dat mijn schakelklok te veel stroom verbruikt. Daarom overgestapt naar een 2e hands iSense. Maar ik heb geen vloerverwarming.

• Wolfram55
jan-- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:05:
Mijn iSense doet gewoon low-load als het nodig is.
Bijzonder ...
Heb je een idee hoe/wanneer hij daarin schiet?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:09
verkeerslicht schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:05:
Ik heb een oude designradiator die ik wil gaan vervangen door een mooie hoge T22.
Wat ik mij echter afvroeg is of ik dit kan doen zonder het systeem te laten leeglopen.
Aanvoer heeft een thermostaatknop (Giacomini R470), retour heeft een voetventiel die volledig dicht te draaien is. Kan ik dit straffeloos doen?
[Afbeelding]
Moet kunnen, het liefst sluit je het thermostaatventiel af door er een "kapje" op te draaien, in plaats van de thermostatische knop. Maar als het niet vriest in huis ( }:O ) dan kun je in principe gewoon je thermostaatknop op * draaien en dan is het dicht.

2430Wp ZW

• jan--
Wolfram55 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Bijzonder ...
Welke thermostaat kan dan geen low-load doen? Het zou anders toch veels te warm worden als het minimaal vermogen van de ketel hoger is dan het afgegeven vermogen?
Misschien heb ik een beetje moeite met wat low-load is.

Ik heb de max. aanvoer van de ketel vrij hoog staan. Ik meen op 75.
Op de iSense staat de max. aanvoer op 55
Als ik de thermostaat hoger zet, zie ik op de ketel een gevraagde temperatuur van 55. Omdat het minimum vermogen van mijn CV ketel hoger is dan het afgegeven vermogen, schakelt de ketel bij 61 uit en een tijdje later weer in. Dit heet dacht ik pendelen, omdat de ketel besluit dat hij uit moet.

Nadat de temperatuur in de kamer is bereikt zie ik op de ketel een gevraagde temperatuur van 0 en soms weer hoger (ik dacht 55) dat wordt dus gevraagd door de thermostaat en dat heet dacht ik low-load, omdat de thermostaat bepaald dat de ketel even uit moet.

• s020506
Blihi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Misschien niet nee. En misschien is het ook handig eerst te begrijpen wat de relatie tussen die drie is en wat je wilt bereiken.

Als je ketel pendelt, terwijl je retour steenkoud is dan moet de pompsnelheid heel erg veel omhoog. De flow is dan namelijk zo laag dat de ketel zijn vermogen niet kwijt kan aan je afgiftesysteem.

[...]
Na alles op standaard te zetten, en alleen de aanvoertemperatuur te verlagen zie ik dat het allemaal geen klap uit maakt. De aanvoertemperatuur loopt nog steeds op tot boven de 60 (gemeten bij de radiator), en als de kamer op temperatuur is, is het low-load modus (denk ik), elke 7 minuten sprint de ketel even aan.

Alles blijft wel op temperatuur, maar ik zou liever wat langer de ketel aan hebben dan elke 7 minuten even.

PVoutput

• Jojo90
Ik ga eens kijken naar een 2e hands isense

Hier kun je toch de minimale en max temp instellen ondanks dat hij modulerend is?

• jan--
Jojo90 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:41:

@olafmol vlammetje slaat uit als de ketel even heeft gebrand en slaat dan na een paar minuten weer aan voor de volgende paar minuten.
Ah, dan is het inderdaad de thermostaat die in low-load modus gaat. Als je dat niet wilt moet je denk ik een andere thermostaat aansluiten, het beste zou een OpenTherm thermostaat zijn dan, want die gaat dan de gevraagde aanvoertemperatuur omlaag schroeven als ie dichterbij de gevraagde temperatuur komt.

Het kan dan echter nog steeds zijn dat je afgiftesysteem, flow, pompen, CV ketel etc. roet in het eten gooien, en te snel warm worden, en/of de retourtemp te hoog wordt, waardoor de CV ketel weer afslaat. Ik moet dat bv op mijn CV ketel instellen, de minimale opentherm aanvoertemp heb ik op 45C staan, als ik het lager doe dan krijg ik het niet warm in mijn huis en slaat de ketel op een gegeven moment af omdat ie te warm wordt, dit komt door mijn beperkte afgiftevermogen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:59
S0epkip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Moet kunnen, het liefst sluit je het thermostaatventiel af door er een "kapje" op te draaien, in plaats van de thermostatische knop. Maar als het niet vriest in huis ( }:O ) dan kun je in principe gewoon je thermostaatknop op * draaien en dan is het dicht.
Ik denk dat ik het begrijp. Zo'n kapje drukt het pinnetje per definitie ver genoeg in waar door het ventiel volledig sluit. Zo'n kapje heb ik liggen (y)
Bedankt!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Bijzonder ...
Dus je kunt nu laten zien in een grafiek dat de ketel continue brand?

Want dat begrijp ik uit je post. (en ik ben niet de enige)

• Seafarer
olafmol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Ah, dan is het inderdaad de thermostaat die in low-load modus gaat. Als je dat niet wilt moet je denk ik een andere thermostaat aansluiten, het beste zou een OpenTherm thermostaat zijn dan, want die gaat dan de gevraagde aanvoertemperatuur omlaag schroeven als ie dichterbij de gevraagde temperatuur komt.

Het kan dan echter nog steeds zijn dat je afgiftesysteem, flow, pompen, CV ketel etc. roet in het eten gooien, en te snel warm worden, en/of de retourtemp te hoog wordt, waardoor de CV ketel weer afslaat. Ik moet dat bv op mijn CV ketel instellen, de minimale opentherm aanvoertemp heb ik op 45C staan, als ik het lager doe dan krijg ik het niet warm in mijn huis en slaat de ketel op een gegeven moment af omdat ie te warm wordt, dit komt door mijn beperkte afgiftevermogen.
OOK OPENTHERM GAAT OVER IN LOW LOAD!!!!!!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Niet schreeuwen aub ... is toch nergens voor nodig?
Sommigen hier weten wellicht minder dan jij maar zijn hier om te leren ....

• Wolfram55
Seafarer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Dus je kunt nu laten zien in een grafiek dat de ketel continue brand?

Want dat begrijp ik uit je post. (en ik ben niet de enige)
Ik snap niet wat je vraagt ....
[...]

Mijn opentherm thermostaat niet hoor (nest v3 EU). Alleen Honeywell heeft het concept van low load voor zover ik in specs en manuals kon vinden.

• Seafarer
olafmol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Mijn opentherm thermostaat niet hoor (nest v3 EU). Alleen Honeywell heeft het concept van low load voor zover ik in specs en manuals kon vinden.
Daarmee zeg je dus: Mijn ketel brand continue?

Dat kan nagenoeg niet, zeker niet in het overgangs seizoen de ketel heeft meer afgifte dan je radiatoren en moet dus aan/uit gaan en dat weet de thermostaat ook.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
[...]

@Seafarer
Met alle respect... Ik volg dit topic al vele jaren en jouw bijdragen zijn vrijwel altijd nuttig en correct.
Maar in dit ene geval is jouw opmerking niet correct.

Rondom OpenTherm heerst al jaren een soort van mythe. Om het voor iedereen maar eens duidelijk te stellen: OpenTherm is geen regelstrategie, maar een communicatie-protocol.
Low load is onderdeel van een regelstrategie (bijv. van een Honeywell thermostaat) en zodoende geen onderdeel van OpenTherm.

Wat is OpenTherm? Het is communicatie-procol waarbij thermostaten (controllers) van het ene fabrikaat kunnen communiceren met cv-ketels (verwarmingsbronnen in het algemeen) van andere fabrikaten.
Je kunt het vergelijken met bijv. Zigbee of ModBus of Bluetooth of Wifi.

De officiële OpenTherm Association formuleert het op haar website als volgt:
OpenTherm is a non-manufacturer-dependent system of communication between modulating HVAC heating appliances and room thermostats. It consists of a communication protocol and an interface specification. OpenTherm is a futuristic technology combining simple installation procedure with high functionality and future expansion possibilities.
Communication standard

Thermostats operated with a traditional on/off controller can be exchanged easily, regardless of whether they are regular thermostats or clock controllers. The same applies for the compatibility of central heating appliances operated by on/off controllers. This provides a wider choice to the fitters when determining the components of a heating system.

Yet when manufacturers of heating systems apply extra functions, more sophisticated communication protocols are needed. The various products are then no longer necessarily interchangeable. In this case, products (i.e. a central heating appliance and a controller) can only operate together provided that they use the same manufacturer-specific protocol.

On the other hand, if manufacturers of both central heating appliances and controllers all maintain a common standard protocol, their respective products can easily operate together. Hence, opting for a standard protocol means opting for a larger market and more freedom of choice for all market participants.
Standards for heating controllers

The communication protocol describes the way digital information is exchanged between central heating appliances and room thermostats. The way this protocol is implemented, and any extra functionality resulting from the use of OpenTherm, is determined entirely by manufacturers of central heating appliances and room thermostats.

Product documentations should state which system functions are available for particular combinations of products. In any case, using OpenTherm guarantees a minimum level of compatibility.

Future expansion possibilities include connecting OpenTherm controllers to a home bus system (yet to be determined).

The following applies to the OpenTherm protocol:

OpenTherm is a multi point to point communication protocol for use in residential heating.
OpenTherm requires a standard type of connection like in any modern installation practice, i.e. a 2-wire low voltage and polarity-free connection.
OpenTherm can also be used as a wireless protocol.
Bron: https://www.opentherm.eu/...otocol/what-is-opentherm/

Dit is ook de reden waarom OpenTherm bij de verschillende ketelfabrikanten niet altijd hetzelfde werkt. De thermostaat en de cv-ketel spreken wel dezelfde taal, maar de regelstrategie van de thermostaat hoeft niet altijd naadloos te passen in de regelstrategie van de cv-ketel.
Een Remeha iSense werkt perfect op een Remeha-ketel, maar op een Intergas of een Nefit of een Atag werkt die toch niet helemaal hetzelfde.

Het OpenTherm Protocol is een uitgebreid document, maar de term 'low load' komt daarin niet voor:
https://ihormelnyk.com/Co...erm%20Protocol%20v2-2.pdf

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Niet schreeuwen aub ... is toch nergens voor nodig?
Sommigen hier weten wellicht minder dan jij maar zijn hier om te leren ....
Ja sorry misschien niet zo netjes maar ik wordt er een beetje beu van dat sommige dingen exact hetzelfde zijn maar mensen dit weer gaan uitsplitsen in allerlei taal fratsen.

"Low load" is een commercieële term voor een aan/uit regeling. Meer niet.

Iedere thermostaat ontkomt niet aan de situatie dat er meer vermogen geleverd wordt door de ketel dan dat de afgifte kan verwerken.

aan/uit of low load kan zeer strak met vaste schakeltijden werken. Of aan/uit low/load met berekende en viarabele tijden (Korter/langer branden, korter/langer uit is zeer variabel)

Meer bestaat er niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Ja sorry misschien niet zo netjes maar ik wordt er een beetje beu van dat sommige dingen exact hetzelfde zijn maar mensen dit weer gaan uitsplitsen in allerlei taal fratsen.
offtopic:
Helemaal gelijk in en begrijp je wel (niet in deze specifieke situatie overigens ).

Ik zie ook heel veel/vaak dezelfde dingen voorbij komen. That's life!
En als je dan ook nog eens in deel2 en/of 1 kijk zie je dat er bijna niks verandert.
Dat gezegd hebbende ..... het is niet anders.

Het is moeilijk/onmogelijk om alle nieuwe mensen met een complete OP te helpen dusdanig dat ze geen vragen meer hebben.
Als er irritaties optreden omdat men het gevoel heeft zichzelf tevaak te moeten herhalen is het wellicht tijd om ..... _/-\o_

[Voor 19% gewijzigd door Wolfram55 op 08-03-2023 15:34]

• jan--
Wolfram55 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:02:
Nog even een vraagje ..... en waarschijnlijk naar de bekende weg ....
Ik draai nu dikke week op de iSense maar die springt niet in Low-load.
Klopt dat ?

Met andere woorden .... de iSense heeft geen Low-load ?

Ik begrijp dat velen hier de iSense als een 'upper wezen' zien _/-\o_ 8) maar ik vind low-load toch echt niet te verslaan .... iig met radiatoren en in mijn situatie.

Heb hier 2 verdiepingen die hij binnen 0.1C gelijk kan houden over uren !
Maar wat is volgens jou low-load dan?

[Voor 55% gewijzigd door jan-- op 08-03-2023 15:44]

• Wolfram55
jan-- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Maar wat is volgens jou low-load dan?

Daar staat het redelijk duidelijk uitgelegd.
If-not .... ask .... !
Seafarer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Daarmee zeg je dus: Mijn ketel brand continue?

Dat kan nagenoeg niet, zeker niet in het overgangs seizoen de ketel heeft meer afgifte dan je radiatoren en moet dus aan/uit gaan en dat weet de thermostaat ook.
Mijn Nest vraagt inderdaad continue warmte van de ketel, totdat de ketel het opgeeft ivm te warm/te hoge retourtemp. Maar dat weet de Nest niet, die blijft netjes doorvragen, met een lage aanvoertemp, in mijn geval tegen het einde met 30C.

Low-load is een term van Honeywell, voor een regelstrategie in hun (aan/uit) thermostaten, die bij een kleine delta tussen gemeten en gevraagde *kamer*-temperatuur met een X aantal schakelmomenten per uur warmte vraagt, in de hoop daarmee overshoots en gasverbruik te minimaliseren. Je ziet dan ook in de tussenliggende periodes het vlammetje op je thermostaat verdwijnen, omdat ie dan geen warmte vraagt.

Mijn Nest kent zoiets dus niet, die blijft gewoon net zolang warmte vragen totdat de gewenste kamer-temperatuur is bereikt. Of de ketel nu wel of niet warmte geeft of kan/wil geven. Bij aan/uit doet ie dat continue met de in de Nest ingestelde "voorlooptemperatuur", bij True Radiant begint ie bij hoog genoege delta met de voorlooptemperatuur als max Ta, en dan moduleert ie langzaam terug naar een lagere aanvoertemp, totdat de kamertemp is bereikt.

Ik denk trouwens wel dat het een semantische discussie aan het worden is, maar LowLoad (tm) is echt een honeywell regelstrategie in hun thermostaten.

• jan--
Wolfram55 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Daar staat het redelijk duidelijk uitgelegd.
If-not .... ask .... !
Ik zie daar dat, aan de hand van diverse instellingen en metingen, de brander wordt aangestuurd. Als op een gegeven moment de ketel niet meer ver genoeg kan terug regelen gaat hij over in aan/uit. Zowel bij de Honeywell als de iSense.

Volgens de Openings Post heet dit low-load:
"Natuurlijk heb je al dat vermogen niet steeds nodig. Het is immers niet de bedoeling dat je woning blijft opwarmen tot 25 graden alleen maar omdat je ketel dan niet pendelt. Om dat tegen te gaan bestaat de low-load regeling. Dit is een regeling (die meestal door de thermostaat gestuurd wordt) waarbij de ketel gedurende een korte tijd warmte produceert en dan gedurende een korte tijd niet."

Wat maakt het volgens jou nu dat dit bij de iSense geen low-load genoemd mag worden?
Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee