Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djevf
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04-2021
Ik wil weten of de warmwater-instellingen voor mijn ketel goed zijn afgestemd. Ik heb een combiketel met opentherm-protocol. Met deze specificaties/instellingen heb ik de NEST thermostaat ook ingesteld. Type cv-ketel: Type Vaillant ecoTec plus 30/34/5-5 L

In de bijlage een printscreen van mijn warmwater-instellingen op de NEST-app. Het komt bij mij over alsof mijn CV staat ingesteld op dat hij constant verwarmt tot 60 graden, maar ik heb dus een combiketel met opentherm-protocol dus dat kan eigenlijk niet. Met een opentherm-protocol verwarmt het warm water namelijk alleen bij warmtevraag en dus niet continu. Ik vraag mij dus af of hetgeen wat ik zie bij mijn warmwater-instellingen op de NESTapp past bij mijn ketel en instellingen en of dit dus juist is. Ik zie wel dat het kleine getal op de printscreen veranderd wanneer er warm water wordt gebruik (gaat omhoog). Wanneer er geen warm water wordt gebruikt gaat deze ook langzaam weer omlaag. En soms staat ie ook dagen lang op dezelfde temperatuur.

Bedankt alvast

Groeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQGPHa5GuSa6ZUaDEkdMaDQ3B1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qgz0e3GGczQJofq40nBGZbPo.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via djevf op 17-01-2021 17:08)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11
No worries. De Nest laat alleen de warm water temp van je ketel zien maar die temp instelling wordt bij een combi ketel gewoon genegeerd en overruled door de instelling op de cv ketel zelf. Dus gewoon lekker op de default waarde laten staan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
No worries. De Nest laat alleen de warm water temp van je ketel zien maar die temp instelling wordt bij een combi ketel gewoon genegeerd en overruled door de instelling op de cv ketel zelf. Dus gewoon lekker op de default waarde laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djevf
Hoi Olaf,

Bedankt voor je snelle reactie.
Als ik je goed begrijp zeg je dat ondanks dat het op de NEST-app lijkt dat het water constant wordt verwarmt tot 60 graden, mijn cv combiketel met opentherm-protocol dit niet doet?

Dus dan geeft de NESTapp niet de juiste informatie weer? Moet ik hem dan anders instellen ondanks dat ik wel heb gekozen voor de optie combiketel en de optie opentherm tijdens de installatie van de thermostaat.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ik kan het natuurlijk van afstand niet goed zien, of je warm water continue verwarmt wordt kan je ws op je cv ketel zien doordat ie brandt en/of door je warm water temp op te vragen op de ketel?

Dit is wat ik zie op mijn Nest iOS app, en mijn ketel staat op eco stand voor warm water. Hier zie je dat er recent warm water is gevraagd en dat de temp op 50 graden is, je ziet dat ook oplopen in de app, als de ketel begint te stoken. En dus ook weer zakken. Mijn nest krijgt dus wel de correcte temp van de ketel door via OT. Ik heb een Nefit combi ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCAnf-INjciucKFhM9RmK5bG0Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8372OgEBifyrm1mzcENhpcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djevf
Hoi Olaf,

Mijn cv-ketel vervarmt niet continu. Alleen als er warm water wordt getapt zie je dat er een icoontje met een vlammetje zichtbaar wordt op het display. En je merkt het ook omdat de cv-ketel dan geluid begint te maken.

Bij mij loopt de temperatuur ook op in de NESTapp als ik warm water pak. Hij loopt ook weer langzaam terug als er geen warm water meer wordt gepakt. En soms blijft ie gewoon dagen lang op dezelfde temperatuur staan op de NESTapp. Laatst bleef de temperatuur zeker 2 dagen op 51 graden en hij zakte en steeg niet tijdens het moment dat er warm water werd getapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Hmm zou kunnen dat er ergens iets fout gaat met de info deling tussen ketel en nest. Maar ik denk eerder dat je ketel dan het warm water op die temperatuur houdt door z’n eigen instelling. In ieder geval doet de Nest niks want anders zou je zonder warm water vraag toch de ketel moeten zien branden en de temp op de nest naar 60 graden zien gaan. En dat gebeurt niet.

Volgens mij staat het ook ergens in hun info beschreven, dat warm water scherm en de bijbehorende functie is volgens mij voor niet-EU installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bij de instellingen van je warm water kun je ook zien of ie “control” heeft of niet. Bij mij zie je bv dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjVRrk0txjT5flDyW3pTJ7_OxPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BD1U9DmYtBM0jSk5ufsb2n0w.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djevf
Hey Olaf,

Bij mij stond er eerst ook niet verbonden, maar toen heb ik dus de instellingen gewijzigd van "combiketel" naar "andere ketel" en vervolgens voor verwarming en warm water "opentherm" gekozen. Nu staat er bij mij wel verbonden. Nu staat mijn warm water dus niet continu als "aan" op de NESTapp. Dat probleem is dus nu verholpen, kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL8EmiYvGUD1MNFACyMOFm3PWu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/owi625bNAFu53MNZdQdC2sZE.png?f=fotoalbum_large

Echter is het probleem van het blijven hangen van de actuele watertemperatuur nog niet verholpen. Zowel onder de oude optie (combiketel) als de nieuwe optie (andere ketel) blijft ie al een dag hangen op 43 graden ook als ik de warme kraan aan doe. Dit doet ie dus vaker. Maar dan moet het inderdaad enkel verkeerde info zijn die die laat zien, want op het display van mijn ketel gebeurd niks. Hij blijft vaker hangen. Laatst bleef de temperatuur ook 2 dagen hangen op 51,5.

Zouden die warmwaterfuncties en info dan niet helemaal goed werken bij EU installaties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzhFHFZMNq9VnARqWFuL4_BOWhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w5HthOHO9n7Ih71juSLmKEvh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Waarom “andere ketel” ? Neem aan dat je een combi ketel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djevf
Hey Olaf,

Omdat ik graag zie dat alles staat zoals het zou moeten. Nu staat er tenminste niet dat het water heel de dag op verwarmen staat 😏.

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob993
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-05 08:48
Ik denk dat het hangen van de water temperatuur op de app als je geen warm water gebruikt iets te maken heeft met de warmwater comfort functie aan of uit op de ketel.
Op mijn Vaillant ecotec heb in dat uitgezet en de temperatuur loopt dan weer terug na warm water gebruik. Duurt wel een halve minuut langer voordat je warm water krijgt met comfort functie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-04 23:17
olafmol schreef op maandag 18 januari 2021 @ 06:36:
Waarom “andere ketel” ? Neem aan dat je een combi ketel hebt?
Gaat hij dan ook aan als je warm water pakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigoGP
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-02 18:45
djevf schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:02:
Hey Olaf,

Bij mij stond er eerst ook niet verbonden, maar toen heb ik dus de instellingen gewijzigd van "combiketel" naar "andere ketel" en vervolgens voor verwarming en warm water "opentherm" gekozen. Nu staat er bij mij wel verbonden. Nu staat mijn warm water dus niet continu als "aan" op de NESTapp. Dat probleem is dus nu verholpen, kijk:
Held, dit werkt perfect!
Het is een oud draadje, maar ik kon hier niets over vinden.

Het water wordt gewoon warm als je tapt. (duurt uiteraard wat langer)
Maar wordt niet de hele dag en nacht voor niets op temperatuur gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:33
djevf schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:02:
Hey Olaf,

[Afbeelding]

Echter is het probleem van het blijven hangen van de actuele watertemperatuur nog niet verholpen. Zowel onder de oude optie (combiketel) als de nieuwe optie (andere ketel) blijft ie al een dag hangen op 43 graden ook als ik de warme kraan aan doe. Dit doet ie dus vaker. Maar dan moet het inderdaad enkel verkeerde info zijn die die laat zien, want op het display van mijn ketel gebeurd niks. Hij blijft vaker hangen. Laatst bleef de temperatuur ook 2 dagen hangen op 51,5.

Zouden die warmwaterfuncties en info dan niet helemaal goed werken bij EU installaties?

[Afbeelding]
Ik heb al jaren een Nest, en stoorde me ook al lang aan het feit dat warm water altijd aan stond (op de ketel zelf stond het uit). Zeker omdat we beneden een boiler hebben. Nest nu ook ingesteld op ‘Anders’ (ipv combiketel, hoewel ik gewoon een combiketel heb) en werkt nu perfect. Kennelijk werkt dit niet goed met bepaalde ketels (heb zelf een vrij oude Itho Kli-Max). Thanks!

strava

Pagina: 1