Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
En hoe heb je fysieke koppeling gemaakt (op een RPI3B) ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

Ik heb gister mijn RFXCOM binnen gekregen. Die had ik aangesloten op mijn Pi en toegevoegd in de Hardware-lijst van domoticz. De RFXCOM werd ook netjes getoond in de apparatenlijst Door een ongelukje even later startte domoticz met geen mogelijkheid meer op en heb ik een image van de dag er voor moeten terugzetten (waar de RFXCOM dus nog niet in zat). Data van gister kan ik gelukkig grotendeels terug halen uit een backup die ik nog wel van grafana kon maken.
Nu heb ik de RFXCOM opnieuw aangemaakt. In de hardware-lijst kan ik hem zien en zelfs de instellingen gewoon wijzigen, maar ik krijg hem niet meer zichtbaar bij apparaten.
Domoticz herstarten verandert er niets aan.

Iemand suggesties?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De RFXCOM staat ook niet in je devices, maar alleen in de hardware. Apparaten die je koppelt, die zijn wel zichtbaar onder apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Peatsmoke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:37:
De RFXCOM staat ook niet in je devices, maar alleen in de hardware. Apparaten die je koppelt, die zijn wel zichtbaar onder apparaten.
Ahhh, dus als ik het goed begrijp was het gister niet goed?
(Ik heb hem daar echt 100% zeker gezien en zelfs de groene pijl omgedaaid???)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

hannibal2206 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:50:
[...]

En hoe heb je fysieke koppeling gemaakt (op een RPI3B) ?
Gnd van de S0 naar de gnd van de pi en de + van de S0 naar de gpio van de pi, eventueel een weerstand van 1 kohm tussen de 3,3 en de gpio.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Copitano schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:40:
[...]

Ahhh, dus als ik het goed begrijp was het gister niet goed?
(Ik heb hem daar echt 100% zeker gezien en zelfs de groene pijl omgedaaid???)
Dat weet ik niet, ik was er niet bij... ;)
Bij mij heeft de RFXcom nooit in de apparaten gestaan, zowel niet op de NAS als op de Pi. Wel apparaten die via de RFX aangestuurd worden staan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Peatsmoke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:23:
[...]

Dat weet ik niet, ik was er niet bij... ;)
Bij mij heeft de RFXcom nooit in de apparaten gestaan, zowel niet op de NAS als op de Pi. Wel apparaten die via de RFX aangestuurd worden staan daar.
Ik denk dat ik gister een KAKU stopcontact gezien heb die automatisch gedetecteerd is. Ik heb de eerste KAKU nu werkend en zie die inderdaad wel in de apparatenlijst. Op naar Somfy van de zonwering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Succes.... Als het niet lukt, kun je even kijken naar een eerdere post van mij, in dit topic... Ik werd er bijna gestoord van (dat waren Somfy RTS rolluikmotoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Peatsmoke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:36:
Succes.... Als het niet lukt, kun je even kijken naar een eerdere post van mij, in dit topic... Ik werd er bijna gestoord van (dat waren Somfy RTS rolluikmotoren).
Oeps, ik heb Somfy RTS voor mijn knikarm zonnescherm. Ik zal eens gaan zoeken.

EDIT: Heb deze inmiddels gevonden, maar daar heeft zo te zien nooit iemand op gereageerd?

[ Voor 19% gewijzigd door Copitano op 27-11-2020 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Copitano schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:40:
[...]

EDIT: Heb deze inmiddels gevonden, maar daar heeft zo te zien nooit iemand op gereageerd?
Oeps... 8)7 https://www.domoticz.com/...&t=24168&p=259052#p259052
Deze bedoelde ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Sh*t is zie hier dat het ding werkt op 433,42 in plaats van 433,92 MHz.
Mijn KAKU's werken wel op 433,92 MHz. Dat gaat dan vermoedelijk niet naast elkaar werken op een RFXCOM :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:27
Copitano schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:40:
[...]

leren door drukken op afstandsbediening, dan werkt t :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

commentator schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:43:
[...]

leren door drukken op afstandsbediening, dan werkt t :)
Nop. Werkt niet. Bij handmatig toevoegen krijg ik wel en schakelaar voor de zonwering, maar daar reageert de zonwering niet op. Informatie over de frequentie is heel verwarrend. Ben er nog niet echt uit of ik nu de 433,42 of de 433,92 versie heb. Het staat nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:27
Copitano schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:10:
[...]

Nop. Werkt niet. Bij handmatig toevoegen krijg ik wel en schakelaar voor de zonwering, maar daar reageert de zonwering niet op. Informatie over de frequentie is heel verwarrend. Ben er nog niet echt uit of ik nu de 433,42 of de 433,92 versie heb. Het staat nergens op.
To drive Somfy blinds, you need the RFXtrx433E version (with a final E).
gewoon zo kan anders ook https://www.domoticz.com/wiki/RFXtrx433E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ja zoiets had ik hier ook al gevonden. Is het de bedoeling dat het scherm beweegt op het moment van indrukken van de prog knop op de achterkant van de afstandsbediening of is het voldoende dat die een stukje open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Iets langer de progknop ingedrukt houden hielp. Het werkt :Y *O* oOo
by the way: Ik heb de XL ipv de E.

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 27-11-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:04
zou iemand mijn gefabriceerde (eerste) dventz code willen reviewen?

Ik heb alle 'errors' inmiddels uit het script gehaald, maar wanneer ik de 'triggerwaarde' wijzig (een selector met 3 waarden) dan gaat het mis. en krijg ik een error in mijn log

'zVents/generated_scripts/Badkamer_Actuator.lua:13: attempt to index a nil value (global 'domoticz')'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
return {
    active = true,
    on = {
    devices = {926},
    },

execute = function(dz)

local selector          = dz.devices(926)
        local midden            = dz.devices(927)
        local hoog              = dz.devices(928)

domoticz.log('trigger == > '..device.trigger)

if device.isDevice then 
        -- do device event stuff
        if (device.state ~= 'Off') then
            domoticz.log('Hey! Not sure I\'m on.. anyhow, if I am a selector, I\'m NOT off!! xxxxxxx Switch On xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx')
        else
            domoticz.log('Hey! I am off! yyyyyyyy Switch Off Off Off Switch Off Off Off ')
        end

if (selector == 0) then 
            midden.switchOff() 
            hoog.SwitchOff()
                domoticz.log('Ventilatie 0(uit) geschakeld') 

elseif (selector == 10) then
            hoog.SwitchOff()
            midden.SwitchOn()
                domoticz.log('Ventilatie 10(low) geschakel')

elseif (selector == 20) then 
            midden.SwitchOff()
            hoog.SwitchOn()
                domoticz.log('Ventilatie 20(high) geschakeld') 

end
        domoticz.log(domoticz.devices('Ventilatie').value)
        domoticz.log(domoticz.devices('Ventilatie').levelName)
    end
end
}

Doel is dat wanneer ik een mijn ventilatiebox op 0 (uit) zet, 10 en 20 (stand midden en hoog) ook uit zijn.
Indien ik kies voor de midden stand (10) dan dient eerst 20 uitgezet te worden. Dit om te voorkomen dat de ventilatiebox zowel op de midden stand / hoge stand schakelt.

Het idee is om mijn orcon ventilatiebox van een dubbele zwave schakelaar te voorzien die stand 10 en 20 (midden en hoog) voor zijn rekening neemt.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Copitano schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:10:
[...]

De RFXtrx433E en RFXtrx433XL werken op 433.92 en 433.42. Op het moment dat je een Somfy RTS bericht verstuurt schakelt de RFXtrx even om naar 433.42MHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

b_weijenberg schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:00:
[...]

De RFXtrx433E en RFXtrx433XL werken op 433.92 en 433.42. Op het moment dat je een Somfy RTS bericht verstuurt schakelt de RFXtrx even om naar 433.42MHz.
Thx. Inmiddels had ik het werkend. Had, want ik denk dat de voeding van mijn Pi is overleden. Net na of tijdens het maken van een image vannacht was de Pi ineens niet meer te benaderen. Inspectie leerde dat het rode led op de Pi niet meer brandde. Opnieuw starten leverde niets op. Rode led gaat aan en uit en de voeding voelde ook wel redelijk warm aan. Ook een reserve voeding die een paar weken geleden heb aangeschaft krijgt de boel niet meer draaiende behalve op een heel oude installatie (oorspronkelijke SD). De installatie op de huidige kaart is dus ook corrupt geraakt. Nu kijken wat er te redden is met reserve images.

EDIT: Gelukkig werkt de Pi zelf nog wel op de reserve voeding, maar dan alleen op een installatie (originele SD kaartje) van 2 jaar geleden. Kan nu alleen de USBstick met daarop de backups van domoticz, influx en grafana niet meer benaderenHeb nu 4 verschillende recente images geprobeerd die ik eerder getest heb, maar niet doorstarten dus. Groene led knippert eerst heftig, maar sterft dan een langzame dood :|
Eerder lukte dat wel met de originele 2,5A voeding die nu dus ter ziele lijkt. Kijken of het met 5V4A wel gaat lukken om de nieuwere image te starten. Anders 3 jaar data pleite |:(

EDIT: Pffffff, opgelost. De oorzaak bleek een gammele USB stick waar ik de backups naar toe schreef. Die lijkt corrupt, maar op de een of andere manier kon ik nog de data met Win32DiskImager eraf halen en naar een andere USB stick met het zelfde aantal GB schrijven. Die USB stick in de Pi samen met een image van net voor de crash en voilà de hele handel werkt weer als een zonnetje. De stick moest er wel bij in, want zonder bleef het opstarten ergens hangen. Bits en Bytes hokus pokus, maar het werkt weer. Neem nu ook al m'n dzVents scripts maar even mee in de backups. Die zaten er nog niet in. Nachtmerries :Z :N _O-

[ Voor 41% gewijzigd door Copitano op 30-11-2020 01:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
Moffin schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:20:
zou iemand mijn gefabriceerde (eerste) dventz code willen reviewen?

Ik heb alle 'errors' inmiddels uit het script gehaald, maar wanneer ik de 'triggerwaarde' wijzig (een selector met 3 waarden) dan gaat het mis. en krijg ik een error in mijn log

'zVents/generated_scripts/Badkamer_Actuator.lua:13: attempt to index a nil value (global 'domoticz')'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
return {
    active = true,
    on = {
    devices = {926},
    },

execute = function(dz)

domoticz.log('trigger == > '..device.trigger)

if device.isDevice then 
        -- do device event stuff
        if (device.state ~= 'Off') then
            domoticz.log('Hey! Not sure I\'m on.. anyhow, if I am a selector, I\'m NOT off!! xxxxxxx Switch On xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx')
        else
            domoticz.log('Hey! I am off! yyyyyyyy Switch Off Off Off Switch Off Off Off ')
        end

if (selector == 0) then 
            midden.switchOff() 
            hoog.SwitchOff()
                domoticz.log('Ventilatie 0(uit) geschakeld') 

hoog.SwitchOff()
            midden.SwitchOn()
                domoticz.log('Ventilatie 10(low) geschakel')

midden.SwitchOff()
            hoog.SwitchOn()
                domoticz.log('Ventilatie 20(high) geschakeld') 

end
        domoticz.log(domoticz.devices('Ventilatie').value)
        domoticz.log(domoticz.devices('Ventilatie').levelName)
    end
end
}

Doel is dat wanneer ik een mijn ventilatiebox op 0 (uit) zet, 10 en 20 (stand midden en hoog) ook uit zijn.
Indien ik kies voor de midden stand (10) dan dient eerst 20 uitgezet te worden. Dit om te voorkomen dat de ventilatiebox zowel op de midden stand / hoge stand schakelt.

Het idee is om mijn orcon ventilatiebox van een dubbele zwave schakelaar te voorzien die stand 10 en 20 (midden en hoog) voor zijn rekening neemt.
Hij geeft aan dat je een variabele Domoticz aanroept, maar deze kent hij niet. Dat klopt ook, want je hebt in je functie daarboven de afkorting dz gebruikt. Verander op regel 13 dus domoticz naar dz.

Er zitten nog wel wat andere foutjes in, maat juist leerzaam om die zelf op te sporen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Absoluut!

Bedankt voor het opweg helpen.

Ik zit vooral ook te knoeien met het trigger verhaal. Vanavond maar eens kijken of ik verder kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:54
ik ben aan het stoeien met dzvents.

Wat ik wil is dat er wordt gekeken of een lamp aan is, en dan het dimnivo aanpassen. Dit lukt, maar ik wil dat het slechts 1 maal wordt uitgevoerd.

Dus een lamp gaat aan, dan direct dim nivo aanpassen, wordt later het dimnivo veranderd (buiten het script om), doe dan niets.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    active = true,
  on = {
       devices = {'eettafel'}
    },
    logging =
    {   
        level = domoticz.LOG_DEBUG,
        marker = "Hue light test"
    },

execute = function(domoticz,switch)
               myHueLamp = domoticz.devices('eettafel')

if (switch.state == 'On') then
              myHueLamp.dimTo(60)

domoticz.log('Hey! I am on!')

end
    end
}

hier wordt het dimnivo gewijzigd, maar als ik handmatig het dimnivo wil veranderen blijft de waarde op 60 verspringen.
Ik denk dat ik aan het begin iets moet hebben als mytrigger=1, en die moet verzetten naar 0 als de eerste check gedaan is, maar ik heb geen idee hoe.
code:
1
2
3
          if (switch.state == 'On' and mytrigger==1) then
              myHueLamp.dimTo(60)
              mytrigger=0

in PHP had ik zoiets verzonnen. :)

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
insomniac schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:50:
ik ben aan het stoeien met dzvents.

Wat ik wil is dat er wordt gekeken of een lamp aan is, en dan het dimnivo aanpassen. Dit lukt, maar ik wil dat het slechts 1 maal wordt uitgevoerd.

Dus een lamp gaat aan, dan direct dim nivo aanpassen, wordt later het dimnivo veranderd (buiten het script om), doe dan niets.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    active = true,
  on = {
       devices = {'eettafel'}
    },
    logging =
    {   
    },

if (switch.state == 'On') then
              myHueLamp.dimTo(60)

end
    end
}

hier wordt het dimnivo gewijzigd, maar als ik handmatig het dimnivo wil veranderen blijft de waarde op 60 verspringen.
Ik denk dat ik aan het begin iets moet hebben als mytrigger=1, en die moet verzetten naar 0 als de eerste check gedaan is, maar ik heb geen idee hoe.
code:
1
2
3
          if (switch.state == 'On' and mytrigger==1) then
              myHueLamp.dimTo(60)
              mytrigger=0

in PHP had ik zoiets verzonnen. :)
Dat kan in Domoticz zo: (let op, inspringen klopt niet door heen en weer kopieren, even goed nakijken)

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
return {
    active = true,
  on = {
       devices = {'eettafel'}
    },
data = {
           mytrigger = { initial = 0 },
    },
    logging =
    {   
    },

if (switch.state == 'On' and domoticz.data.mytrigger == 0) then
        myHueLamp.dimTo(60)
        domoticz.data.mytrigger = 1

elseif(switch.state == 'Off') then
        domoticz.data.mytrigger = 0

end
end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Knielen schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:00:
[...]

Hij geeft aan dat je een variabele Domoticz aanroept, maar deze kent hij niet. Dat klopt ook, want je hebt in je functie daarboven de afkorting dz gebruikt. Verander op regel 13 dus domoticz naar dz.

Er zitten nog wel wat andere foutjes in, maat juist leerzaam om die zelf op te sporen :)
Inmiddels heb ik het script werkend. Maar toch begrijp ik niet waarom de volgende zaken niet werken

Werkt niet:
code:
1
2
3
dz.log('trigger == > '..dz.devices(926).levelname)
dz.log('trigger == > '..dz.devices(926).level)
dz.log('trigger == > '..dz.selector.levelname)

Werkt wel:
code:
1

Het werkende script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
return {
    active = true,
    on = {
    devices = {926},
    },

execute = function(dz)

--dz.log('trigger == > '..dz.selector.levelname)

if (selector == 0) then 
            midden.switchOff() 
            hoog.SwitchOff()
                dz.log('Ventilatie 0(uit) geschakeld') 

hoog.SwitchOff()
            midden.SwitchOn()
                dz.log('Ventilatie 10(low) geschakel')

midden.SwitchOff()
            hoog.SwitchOn()
                dz.log('Ventilatie 20(high) geschakeld') 

end
        dz.log(dz.devices('Ventilatie').value)
        dz.log(dz.devices('Ventilatie').levelName)
    end

}

Nu is het zo dat de ventilatie stand nooit beide geschakeld mogen zijn. Gaat het schakelen van twee devices daarbij achter elkaar goed? Eigenlijk zou ik het liefst willen dat schakelen van de tweede schakelaar ( hoog.SwitchOn() ) randvoorwaardelijk wanneer de eerste schakeling ( midden.SwitchOff() ) echt uit staat.

Of gaat het script sowieso niet verder wanneer men niet kan schakelen?

Eventueel zou ik ook .afterSec(5) aan het tweede schakelmoment toe kunnen voegen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in wat het meest effectief / efficiënt is.

p.s. iets te voorbarig. De log schrijft alles netjes weg, maar het schakelen gaat toch niet goed. (de schakelaar wijzigt niet van status)

[ Voor 2% gewijzigd door Moffin op 28-11-2020 22:23 . Reden: iets te voorbarig. De log schrijft alles netjes weg, maar het schakelen gaat toch niet goed. (de schakelaar wijzigt niet van status ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
@Knielen bedankt dit werkt fantastisch. Ik had al een stuk gelezen waar de data ={} gebruikt werd, maar ik had de uitwerking niet goed begrepen.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Moffin schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:18:
[...]

Inmiddels heb ik het script werkend. Maar toch begrijp ik niet waarom de volgende zaken niet werken

Werkt niet:
code:
1
2
3
dz.log('trigger == > '..dz.devices(926).levelname)
dz.log('trigger == > '..dz.selector.levelname)

Werkt wel:
code:
1

Het werkende script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
return {
    active = true,
    on = {
    devices = {926},
    },

execute = function(dz)

--dz.log('trigger == > '..dz.selector.levelname)

if (selector == 0) then 
            midden.switchOff() 
            hoog.SwitchOff()
                dz.log('Ventilatie 0(uit) geschakeld') 

hoog.SwitchOff()
            midden.SwitchOn()
                dz.log('Ventilatie 10(low) geschakel')

midden.SwitchOff()
            hoog.SwitchOn()
                dz.log('Ventilatie 20(high) geschakeld') 

end
        dz.log(dz.devices('Ventilatie').value)
        dz.log(dz.devices('Ventilatie').levelName)
    end

}

Nu is het zo dat de ventilatie stand nooit beide geschakeld mogen zijn. Gaat het schakelen van twee devices daarbij achter elkaar goed? Eigenlijk zou ik het liefst willen dat schakelen van de tweede schakelaar ( hoog.SwitchOn() ) randvoorwaardelijk wanneer de eerste schakeling ( midden.SwitchOff() ) echt uit staat.

Of gaat het script sowieso niet verder wanneer men niet kan schakelen?

Eventueel zou ik ook .afterSec(5) aan het tweede schakelmoment toe kunnen voegen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in wat het meest effectief / efficiënt is.

p.s. iets te voorbarig. De log schrijft alles netjes weg, maar het schakelen gaat toch niet goed. (de schakelaar wijzigt niet van status)
Ik denk dat het misgaat op hoofdlettergebruik: levelname --> levelName

Ik zie dit trouwens op meer plekken in je scirpt dit misgaan en kan me haast niet voorstellen dat je script zo goed werkt. Op regels 22,23,27 & 28 gebruik je in je switchOn & Off command een hoofdletter bij switch, dit zou ook een foutmelding moeten geven. SwitchOn --> switchOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
hi guys. ik heb gisteren mijn Roborock S5 max binnen gekregen en heb geprobeerd hem via deze tutorial domoticz in te krijgen. Echter, bij stap 4 van het eerste script gaat het al fout:

code:
1
sudo pip3 install python-miio

zodra ik die uitvoer op de CLI krijg ik volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@pi-domo:~ $ sudo pip3 install python-miio
pip is configured with locations that require TLS/SSL, however the ssl module in Python is not available.
Collecting python-miio
  Could not fetch URL https://pypi.python.org/simple/python-miio/: There was a problem confirming the ssl certificate: Can't connect to HTTPS URL because the SSL module is not available. - skipping
  Could not fetch URL https://www.piwheels.org/simple/python-miio/: There was a problem confirming the ssl certificate: Can't connect to HTTPS URL because the SSL module is not available. - skipping
  Could not find a version that satisfies the requirement python-miio (from versions: )
No matching distribution found for python-miio

als ik op de eerste foutmelding zoek:
code:
1
pip is configured with locations that require TLS/SSL, however the ssl module in Python is not available.
dan snap ik er niets meer van. ik moet zoveel doen, iets van een SSL opnieuw builden oid, python upgraden. echt werkelijk waar geen idee.

iemand die mij op weg kan helpen?

troubleshooting uitgevoerd via deze tutorial...maar ook na het installeren van openssl en daarna python3.8.1 geinstalleerd, geeft
code:
1
sudo pip3 install python-miio

deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
Collecting python-miio
  Could not fetch URL https://pypi.python.org/simple/python-miio/: There was a problem confirming the ssl certificate: Can't connect to HTTPS URL because the SSL module is not available. - skipping
  Could not fetch URL https://www.piwheels.org/simple/python-miio/: There was a problem confirming the ssl certificate: Can't connect to HTTPS URL because the SSL module is not available. - skipping
  Could not find a version that satisfies the requirement python-miio (from versions: )
No matching distribution found for python-miio
.

ik ben ff helemaal lost... 8)7 |:( 8)7 |:( :? :? :?

edit: als ik volgende run:
code:
1
pi@pi-domo:~ $ pip list -o

dan krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
WARNING: pip is being invoked by an old script wrapper. This will fail in a future version of pip.
Please see https://github.com/pypa/pip/issues/5599 for advice on fixing the underlying issue.
To avoid this problem you can invoke Python with '-m pip' instead of running pip directly.
DEPRECATION: Python 2.7 reached the end of its life on January 1st, 2020. Please upgrade your Python as Python 2.7 is no longer maintained. pip 21.0 will drop support for Python 2.7 in January 2021. More details about Python 2 support in pip can be found at https://pip.pypa.io/en/latest/development/release-process/#python-2-support pip 21.0 will remove support for this functionality.

dat lijkt erop dat pip oude versie python2.7 gebruikt ipv nieuwe versie 3.8.1. Hoe krijg ik dat nu weer voor elkaar?

[ Voor 42% gewijzigd door fabstar81 op 29-11-2020 12:57 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:03
Iemand de Lidl Zigbee tussenstekker al werkend? Zigbee2mqtt ziet hem wel, maar in Domoticz komt geen device.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
BazemanKM schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:55:
Iemand de Lidl Zigbee tussenstekker al werkend? Zigbee2mqtt ziet hem wel, maar in Domoticz komt geen device.
Volgens mij moet de maker van de Domoticz plugin de Lidl devices dan ook nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Knielen schreef op zondag 29 november 2020 @ 07:44:
[...]

Ik denk dat het misgaat op hoofdlettergebruik: levelname --> levelName

Ik zie dit trouwens op meer plekken in je scirpt dit misgaan en kan me haast niet voorstellen dat je script zo goed werkt. Op regels 22,23,27 & 28 gebruik je in je switchOn & Off command een hoofdletter bij switch, dit zou ook een foutmelding moeten geven. SwitchOn --> switchOn
Was me niet bewust van de hoofdlettergevoeligheid. Het gekke is dat er geen rode 'x' staat. Het script werkt idd niet :) Bedoelde met 'Error' dus die rode x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ik maak een aantal backups met bijvoorbeeld:
code:
1
rsync -avz /home/pi/domoticz/scripts /mnt/USBbackup/scripts

De rsync kan ik volgen (synchroniseren) de a en de v van -avz ook. Maar........
Als ik dat nu terug wil zetten van USBbackup naar de map op de Pi gaat dat dan zo:
code:
1
rsync -avz /mnt/USBbackup/scripts /home/pi/domoticz/scripts

Wat me daar een beetje dwars zit is de 'z' in 'avz'. Die staat voor compress. Gaat dat dan wel goed, of laat ik die 'z' weg?
Ik zie geen aanwijzing voor het uitpakken van de gecomprimeerde data. Hoe gaat dat in z'n werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Copitano De compress is alleen voor het versturen van de bestanden. Dus bij de afzender wordt het ingepakt (en dus (hopelijk) kleiner) en daarna wordt het bij de ontvanger weer uitgepakt en weggeschreven op de disk.

Dit kan natuurlijk beide kanten op, zowel voor het versturen naar een andere locatie of het terughalen vanaf die locatie.

Of het sneller is ligt aan je data. Als je al veel ingepakte bestanden hebt, of data die nauwelijks kleiner wordt dan is het niet echt nuttig.

Het werkt natuurlijk prima als je 1 Mb aan tekstbestandjes hebt waarvan er 50 kb overblijft die je via een 2400 bps verbinding naar de andere kant kan sturen.

Als je 4 Gb aan foto's hebt die van een 100Mb lijntje verstuurd kunnen worden is het maar de vraag of het daadwerkelijk sneller is. In het ergste geval is het zelfs langzamer, vooral als 1 kant een CPU heeft die niet zo veel rekenkracht heeft.

Als zowel je /home/pi als /mnt/USBbackup lokale disks zijn heb je er helemaal niets aan, het gaat dan immers niet over een (mogelijk langzame) communicatielijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JeroenE schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:17:
@Copitano De compress is alleen voor het versturen van de bestanden. Dus bij de afzender wordt het ingepakt (en dus (hopelijk) kleiner) en daarna wordt het bij de ontvanger weer uitgepakt en weggeschreven op de disk.
Thx. Weer wat geleerd :)
Dit kan natuurlijk beide kanten op, zowel voor het versturen naar een andere locatie of het terughalen vanaf die locatie.
Dat is mooi. Dat maakt het herstellen van een gecrashed systeem weer een stuk makkelijker.
Als zowel je /home/pi als /mnt/USBbackup lokale disks zijn heb je er helemaal niets aan, het gaat dan immers niet over een (mogelijk langzame) communicatielijn.
De USB stick steekt in een van de vier USB poorten van de Pi. Dan kan de 'z' er dus in dit geval vanaf. Ben nog wel bezig te kijken of ik met Samba via het thuisnetwerk een verbinding kan maken met mijn (Windows 10)laptop. Een gedeelde map aanmaken op de laptop is wel gelukt. Kan hem ook zien vanaf de Pi maar in kan er nog geen bestanden heen kopiëren. Zal iets met rechten zijn. Moet ik nog es uitzoeken als ik wat meer tijd heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hi...

ik heb wat plugins geinstalleerd zoals zigbee2mqtt, ShellyMQTT, Buienradar, Sony Bravia, xiaomi robot vaccuum, etc..

Deze heb ik allemaal handmatig geinstalleerd in een eerder stadium. Ik heb ook eens de Plugin manager geinstalleerd, maar die heeft nooit een plugin geinstalleerd. Ik gebruikte het alleen als reminder dat er plugins updates beschikbaar hadden.

Gisteren echter, heb ik als mogelijke oplossing via de Plugin manager alle plugins laten updaten. De plugin manager heeft nu echter alle bovenstaande plugins gedupliceerd, meestal met een iets andere naamgeving in bijvoorbeeld hoofdlettergebruik.

Mijn domoticz installatie crasht nu meerdere keren per uur en ik weet niet of het kwam aan de xiaomi robo plugin die ik laatst heb geinstalleerd, python die ik heb moeten updaten, de update die ik heb gedaan op alle apt-packages, of de Plugin manager die nu ineens alle plugins geupdate heeft en gedupliceerd.

Hoe kan ik de dubbele plugins verwijderen?
Ik verwijder denk ik liefst ook die Plugin manager, crasht best vaak dat ding en gebruik hem eigenlijk niet echt. Maar dan blijven de plugins wel beschikbaar?

Overigens staan in de hardware tab, de plugins maar 1 maal. alleen op schijf heeft die Plugin manager dus alles dubbel opgeslagen.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pi@pi-domo:~/domoticz/plugins$ ls -l
total 52
drwxr-xr-x 3 pi   pi   4096 Aug 29  2017 AwoxSMP
drwxr-x--- 4 root root 4096 Feb 16  2020 Buienradar
drwxr-x--- 3 root root 4096 Sep 22 13:25 ChromecastPlugin
drwxr-xr-x 4 pi   pi   4096 Sep 11  2019 domoticz-buienradar
drwxr-xr-x 2 pi   pi   4096 Feb 25  2019 examples
drwxr-xr-x 4 pi   pi   4096 Nov 29 16:10 PP-MANAGER
drwxr-xr-x 5 pi   pi   4096 Nov 29 19:33 Shelly_MQTT
drwxr-x--- 3 root root 4096 Sep 22 13:27 sony
drwxr-xr-x 4 pi   pi   4096 Sep 12  2019 sony-bravia
drwxr-xr-x 4 pi   pi   4096 Nov 29 20:56 xiaomi-mirobot
drwxr-x--- 3 root root 4096 Nov 29 16:10 xiaomi-mi-robot-vacuum
drwxr-xr-x 9 pi   pi   4096 Sep 18 09:46 zigbee2mqtt
drwxr-x--- 9 root root 4096 Nov 29 19:33 Zigbee2Mqtt

ik weet trouwens niet hoe die AwoxSMP plugin erop komt...

[ Voor 29% gewijzigd door fabstar81 op 30-11-2020 13:56 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mensen, ik ben bezig een domme droger ietsjes slimmer te maken. Er zit een hele luide, herhalende pieper in die heel hard afgaat als het programma klaar is en deze kan helaas niet uit. Onze kleine slaapt in een kamer daar vlakbij en we moeten nu snel een sprintje trekken als de droger klaar is zodat hij niet wakker word. Dat kan slimmer, dacht ik.

Ik heb een z-wave stekker ertussen gezet en wat programma's gemeten. Wat ik met zekerheid kan zeggen is, dat als het verbruikt 30 seconde of langer onder de 3 Watt blijft, de droger klaar is (en als het verbruik een keer boven de 1000 Watt is gekomen, kunnen we veilig aannemen dat de droger in gebruik is ;) ). Wat ik gedaan heb - sorry, maar ik ben een blockly adept want ik kan geen letter scripten - is een dummy switch aangemaakt (Droger Aan) welke aangezet wordt op het moment dat het verbruik boven de 1000 Watt komt. Het idee is er een notificatie aan te hangen (ik gebruik PushOver veel) naar onze smartphones als het de droger klaar is (dwz, de dummy switch moet uitgezet worden als het verbruik 30 seconden onder de 3 Watt blijft). Hierna volgt er een notificatie via PushOver.

Echter, timers en blockly is een drama, kan ik me van eerdere avonturen herinneren. Wie kan me even in de juiste richting schoppen? Kan me tevens herinneren dat het via een u-bocht wel mogelijk was... maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
fabstar81 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:48:

Hoe kan ik de dubbele plugins verwijderen?
Ik denk dat het handiger is om een backup terug te zetten, heb je die beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Knielen schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat het handiger is om een backup terug te zetten, heb je die beschikbaar?
niet van de schijf. alleen van domoticz...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

Zijn er hier meer mensen die hun data vanuit de netatmo cloud niet meer binnen krijgen? Ik heb sinds gisteren geen data meer binnen gekregen uit de cloud.

App en cloud functioneren gewoon. Wachtwoord ook gecheckt en klopt ook.

Edit:
Er zijn problemen bij Netatmo

https://www.domoticz.com/...370&hilit=Netatmo#p262370

[ Voor 22% gewijzigd door luigi87 op 30-11-2020 19:57 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

Servor schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:42:
Mensen, ik ben bezig een domme droger ietsjes slimmer te maken. Er zit een hele luide, herhalende pieper in die heel hard afgaat als het programma klaar is en deze kan helaas niet uit. Onze kleine slaapt in een kamer daar vlakbij en we moeten nu snel een sprintje trekken als de droger klaar is zodat hij niet wakker word. Dat kan slimmer, dacht ik.

Ik heb een z-wave stekker ertussen gezet en wat programma's gemeten. Wat ik met zekerheid kan zeggen is, dat als het verbruikt 30 seconde of langer onder de 3 Watt blijft, de droger klaar is (en als het verbruik een keer boven de 1000 Watt is gekomen, kunnen we veilig aannemen dat de droger in gebruik is ;) ). Wat ik gedaan heb - sorry, maar ik ben een blockly adept want ik kan geen letter scripten - is een dummy switch aangemaakt (Droger Aan) welke aangezet wordt op het moment dat het verbruik boven de 1000 Watt komt. Het idee is er een notificatie aan te hangen (ik gebruik PushOver veel) naar onze smartphones als het de droger klaar is (dwz, de dummy switch moet uitgezet worden als het verbruik 30 seconden onder de 3 Watt blijft). Hierna volgt er een notificatie via PushOver.

Echter, timers en blockly is een drama, kan ik me van eerdere avonturen herinneren. Wie kan me even in de juiste richting schoppen? Kan me tevens herinneren dat het via een u-bocht wel mogelijk was... maar hoe?
Draadje doorknippen? :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Die had ik ook al bedacht en normaal gesproken hou ik wel van low tech hardwarematige oplossingen ;)

Maar het is gelukt door gebruik te maken van een variabele. Dat was de missing link die ik me even niet kon herinneren. Variabele wordt na 30s gezet als het verbruik < 3 Watt is en die kun je gebruiken in je Blockly. Lijkt te werken, kan vast beter of slimmer, maar ik ben van IIWIAS. (If it works, it ain't stupid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
luigi87 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:54:
Zijn er hier meer mensen die hun data vanuit de netatmo cloud niet meer binnen krijgen? Ik heb sinds gisteren geen data meer binnen gekregen uit de cloud.

App en cloud functioneren gewoon. Wachtwoord ook gecheckt en klopt ook.

Edit:
Er zijn problemen bij Netatmo

https://www.domoticz.com/...370&hilit=Netatmo#p262370
Hmmm... ik was van plan netatmo te gebruiken als temp meter voor thermostaat in domoticz maar dit ziet er erg onbetrouwbaar uit... Toch maar op zoek naar lokale temp meter voor in domoticz...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Servor schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:28:
[...]

Die had ik ook al bedacht en normaal gesproken hou ik wel van low tech hardwarematige oplossingen ;)

Maar het is gelukt door gebruik te maken van een variabele. Dat was de missing link die ik me even niet kon herinneren. Variabele wordt na 30s gezet als het verbruik < 3 Watt is en die kun je gebruiken in je Blockly. Lijkt te werken, kan vast beter of slimmer, maar ik ben van IIWIAS. (If it works, it ain't stupid).
Je geeft aan dat je er een Z-Wave stekker tussen hebt zitten. Die kun je toch gewoon op afstand uit zetten. Geen stroom geen piep :+ Heb zelf ook van die irritante apparaten met een piep (Wasmachine, droger, vaatwasser, magnetron). Ik ga daar ook eens naar kijken. Leuk projectje voor de kerstdagen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[never mind, ik moest een ander device monitoren en dan werkt het wel :) (de gecombineerde Temp/Hum meting)]

[ Voor 109% gewijzigd door Tomba op 01-12-2020 16:03 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Tomba schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:32:
Ik ben aan het stoeien met het exporteren van data vanuit Domotica naar Grafana via InfluxDB. Alles lijkt te werken maar van een aantal devices (specifiek Xiaomi Aqara Temperatuur Sensoren) stuurt hij de temperatuur niet door naar InfluxDB. Als ik Debug aanzet zie ik alle door mij gedefinieerde devices voorbij komen behalve de Temperatuur. Het rare is dat de luchtvochtigheid van deze sensoren wel gewoon door komt. Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen aanvliegen?

Andere temperatuurwaarden (Netatmo, Toon, Hue) worden wel netjes doorgegeven dus ik snap het even niet meer, iemand een heldere ingeving?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mij valt nu zelf wat op; Domoticz update onder water de waarde wel, maar ik zie dit niet terug in de log. Bugje in de Xiaomi handler wellicht (?)
Heb je al eens Targettype direct geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Copitano schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:46:
[...]

Heb je al eens Targettype direct geprobeerd?
Yup, ook dan zie ik niets voorbij komen (maar dus ook niet in de log, alleen de Humidy zie ik terug komen ondanks dat de Temperatuur wel bijgewerkt wordt...)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:41
Ik heb sinds ik een slimme meter heb domoticz draaien op mijn raspberry Pi 3B+. Binnen een half jaar tijd is de SD kaart overleden. Ik kan voor goedkoop weer een SD kaart aanschaffen, installeren en domoticz er op zetten naast de PiHole (enige waar ik de Pi voor gebruikte), maar aangezien mijn vorige SD kaart door vele write opdrachten van de PiHole al was overleden zoek ik naar iets duurzamers (de schrijf opdrachten van de PiHole heb ik kunnen verminderen door logs zo veel mogelijk uit te zetten).

Ik dacht misschien om een Intel NUC+SSD te halen en die te gebruiken om Pihole en domoticz op te draaien. Wat gebruiken jullie/raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Copitano schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:22:
[...]

Je geeft aan dat je er een Z-Wave stekker tussen hebt zitten. Die kun je toch gewoon op afstand uit zetten. Geen stroom geen piep :+ Heb zelf ook van die irritante apparaten met een piep (Wasmachine, droger, vaatwasser, magnetron). Ik ga daar ook eens naar kijken. Leuk projectje voor de kerstdagen _/-\o_
Jahoor, dat kan zeker. Maar leuker is als dat automatisch gebeurt natuurlijk. Maar dan moet je wel goed en betrouwbaar kunnen meten wanneer zo'n apparaat echt klaar is (en niet even tussendoor pauzeert bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Servor schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:32:
[...]

Jahoor, dat kan zeker. Maar leuker is als dat automatisch gebeurt natuurlijk. Maar dan moet je wel goed en betrouwbaar kunnen meten wanneer zo'n apparaat echt klaar is (en niet even tussendoor pauzeert bijv).
ik heb hier de wasmachine en vaatwasser zo ingeregeld dat die aan de hand van de stroommeting ziet wanneer hij klaar is. Vooral voor de vaatwasser is dat een drama, want die heeft bij het inschakelen om het programma te kiezen een piek van boven de 30 watt of zo. Terwijl als het programma daadwerkelijk start hij in het begin aanslaat net boven de 10 watt.

Daarnaast heeft de vaatwasser ergens halverwege het programma inderdaad een pauze waarin ie onder de 10 watt komt, wat ie ook doet als hij echt klaar is. Het werkt min of meer goed, maar hij mist zeker nog wel eens wanneer hij nou echt klaar is. best lastig.

Zaak is het stroomverbruik goed te analyseren en een uniek verbruik te registreren wanneer hij klaar is. Voor de wasmachine wel gelukt, voor de vaatwasser nog niet helemaal foutloos. |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Broodbeleg schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:02:
Ik heb sinds ik een slimme meter heb domoticz draaien op mijn raspberry Pi 3B+. Binnen een half jaar tijd is de SD kaart overleden. Ik kan voor goedkoop weer een SD kaart aanschaffen, installeren en domoticz er op zetten naast de PiHole (enige waar ik de Pi voor gebruikte), maar aangezien mijn vorige SD kaart door vele write opdrachten van de PiHole al was overleden zoek ik naar iets duurzamers (de schrijf opdrachten van de PiHole heb ik kunnen verminderen door logs zo veel mogelijk uit te zetten).

Ik dacht misschien om een Intel NUC+SSD te halen en die te gebruiken om Pihole en domoticz op te draaien. Wat gebruiken jullie/raden jullie aan?
Waarom niet de SSD aan de RPi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33

Rouwette

Rouwette.com

fabstar81 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:45:
[...]

ik heb hier de wasmachine en vaatwasser zo ingeregeld dat die aan de hand van de stroommeting ziet wanneer hij klaar is. Vooral voor de vaatwasser is dat een drama, want die heeft bij het inschakelen om het programma te kiezen een piek van boven de 30 watt of zo. Terwijl als het programma daadwerkelijk start hij in het begin aanslaat net boven de 10 watt.

Daarnaast heeft de vaatwasser ergens halverwege het programma inderdaad een pauze waarin ie onder de 10 watt komt, wat ie ook doet als hij echt klaar is. Het werkt min of meer goed, maar hij mist zeker nog wel eens wanneer hij nou echt klaar is. best lastig.

Zaak is het stroomverbruik goed te analyseren en een uniek verbruik te registreren wanneer hij klaar is. Voor de wasmachine wel gelukt, voor de vaatwasser nog niet helemaal foutloos. |:(
Misschien wat simpel gedacht, een programma duurt minimaal x minuten
(stel kortste programma 60 min, favoriete 90) dat hij pas 59 min na start verbruik naar het huidige verbruik mag kijken?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

vandermark schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:41:
[...]

Hmmm... ik was van plan netatmo te gebruiken als temp meter voor thermostaat in domoticz maar dit ziet er erg onbetrouwbaar uit... Toch maar op zoek naar lokale temp meter voor in domoticz...
met de thermostaat heb ik geen ervaring.
Mijn ervaring gaat over het Netatmo weerstation, het werkt allemaal wel goed. Alleen soms gewoon net niet.
Als je dus gaat automatiseren op basis van de cloud data van Netatmo loopt je hier mogelijk wel tegen aan.

Ik vindt het allemaal mooi spul en werkt 95%. Echter wil ik voorkomen dat als (komend Lente) mijn zonnescherm automatisch uit gaat, hij wel bewaakt wordt voor te harde wind.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Rouwette schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:49:
[...]
(stel kortste programma 60 min, favoriete 90) dat hij pas 59 min na start verbruik naar het huidige verbruik mag kijken?
Ik heb hier een scriptje draaien wat ook een tijd meeneemt dat die inactief moet zijn (local idle_minutes).
mogelijk dat je hier wat aan hebt:

soms heeft mijn droger ook een valse "klaar" melding voornamelijk als de trommel erg leeg is!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
--script_time_washingmachine.lua

--Change the values below to reflect to your own setup
local washer_status_uservar   = 'washingmachine_status'
local energy_consumption      = 'Washer'            --Name of Z-Wave plug that contains actual consumption of washingmachine (in Watts)
local washer_counter_uservar  = 'washingmachine_counter'        --Name of the uservariable that will contain the counter that is needed
local idle_minutes            = 4                               --The amount of minutes the consumption has to stay below the 'consumption_lower' value
local consumption_upper       = 60                              --If usage is higher than this value (Watts), the washingmachine has started
local consumption_lower       = 4                             --If usage is lower than this value (Watts), the washingmachine is idle for a moment/done washing

--sWatt, sTotalkWh              = otherdevices_svalues['Washer']:match("([^;]+);([^;]+)")
--washer_usage                  = tonumber(sWatt)
washer_usage                  = tonumber(otherdevices_svalues['Washer'])
print('Current washer usage is '..washer_usage..'W')
print(otherdevices_svalues['Washer'])

commandArray = {}

--Virtual switch is off, but consumption is higher than configured level, so washing has started
if (washer_usage > consumption_upper) and uservariables[washer_status_uservar] == 0 then
  commandArray['Variable:' .. washer_status_uservar]='1'
  print('Current power usage (' ..washer_usage.. 'W) is above upper boundary (' ..consumption_upper.. 'W), so washing has started!')
  commandArray['SendNotification']='Wasmachine is gestart!#Wasmachine is gestart!####telegram'                                         
  commandArray['Variable:' .. washer_counter_uservar]=tostring(idle_minutes)
end

--Washing machine is not using a lot of energy, check the counter
if (washer_usage < consumption_lower) and uservariables[washer_status_uservar] == 1 then 
  commandArray['Variable:' .. washer_counter_uservar]=tostring(math.max(tonumber(uservariables[washer_counter_uservar]) - 1, 0))
  print('Current power usage (' ..washer_usage.. 'W) is below lower boundary (' ..consumption_lower.. 'W), washer is idle or almost ready')
  print('Subtracting counter, old value: ' ..uservariables[washer_counter_uservar].. ' minutes')
elseif ((uservariables[washer_counter_uservar] ~= idle_minutes) and uservariables[washer_status_uservar] == 1) then
  print('Resetting Washing Machine Timer')
end

--Washingmachine is done
if ((uservariables[washer_status_uservar] == 1) and uservariables[washer_counter_uservar] == 0) then
  print('Washingmachine is DONE')
  print('Current power usage washingmachine ' ..washer_usage.. 'W')
  print('Washingmachine is done, please go empty it!')
  commandArray['SendNotification']='Wassen klaar: Wasmachine#De wasmachine is klaar, snel .... haal me leeg!####telegram'                                         
  commandArray['Variable:' .. washer_status_uservar]='0'
end

return commandArray

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
nog meer mensen die gebruik maken van het containerscript? Die van mij doet het eigenlijk sinds september niet meer, misschien meerdere mensen last van?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- MijnAfvalWijzer huisvuil script: script_time_afvalwijzer.lua
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ver="20191221-2300"
-- curl in os required!!
-- create dummy text device from dummy hardware with the name defined for: myAfvalDevice
-- Check the timing when to get a notification for each Afvaltype in the afvaltype_cfg table
-- Check forumtopic:       https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=61&t=17963
-- Check source updates:   https://github.com/jvanderzande/mijnafvalwijzer
-- Link to WebSite:        http://json.mijnafvalwijzer.nl/?method=postcodecheck&postcode=6137LP&street=&huisnummer=15&toevoeging
--
myAfvalDevice = 'Container'         -- The Text devicename in Domoticz
ShowNextEvents = 3                  -- indicate the next x events to show in the TEXT Sensor in Domoticz
Postcode = ''                 -- Your postalcode
Huisnummer = ''                   -- Your housnr
NotificationEmailAdress = ""        -- Specify your Email Address for the notifications. Leave empty to skip email notification
--NotificationEmailAdress = {"",""} -- Specify multiple Email Addresses for the notifications. Leave empty to skip email notification
Notificationsystem = "telegram"             -- Specify notification system eg "telegram/pushover/gcm/http/kodi/lms/nma/prowl/pushalot/pushbullet/pushsafer" leave empty to skip

-- Switch on Debugging in case of issues => set to true/false=======
debug = false

-- ### define format for text device
   -- date options:
   --    wd  = weekday in 3 characters   eg Zon;Maa;Din
   --    dd  = day in 2 digits   eg 31
   --    mm  = month in 2 digits eg 01
   --    mmm = month abbreviation in 3 characters eg : jan
   --    yy   = year in 2 digits eg 19
   --    yyyy = year in 4 digits eg 2019
   -- Afvaltype description options
   --    sdesc = short afvaltype description from Website  eg pmd
   --    ldesc = Long afvaltype description from Website   eg Plastic, Metalen en Drankkartons
textformat = "dd mmm yyyy ldesc"

-- ### define a line for each afvaltype_cfg returned by the webrequest:
   -- hour & min ==> the time the check needs to be performed and notification send when daysbefore is true
   -- daysbefore ==> 0 means that the notification is send on the day of the planned garbage collection
   -- daysbefore ==> X means that the notification is send X day(s) before the day of the planned garbage collection
   -- reminder   ==> Will send a second reminder after x hours. 0=no reminder (needs to be in the same day!)
   -- text       ==> define the text for the notification.

afvaltype_cfg = {
   ["restafval"]     ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="grijze container met restafval"},
   ["gft"]           ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="groene container met tuinafval"},
   ["pmd"]           ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="Oranje Container met Plastic en Metalen"},
   ["kca"]           ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="kca"},
   ["kerstbomen"]    ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="Kerstbomen"},
   ["takken"]        ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="snoeiafval"},
   ["papier"]        ={hour=12,min=05,daysbefore=0,reminder=0,text="Blauwe Container met Oud papier"},
   ["plastic"]       ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="plastic en drankenkartons"},
   ["grofvuil"]      ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="grofvuil/oud ijzer"},
   ["tuinafval"]     ={hour=19,min=01,daysbefore=1,reminder=0,text="tuinafval"},
-- Add any missing records above this line
   ["dummy1"]        ={hour=02,min=10,daysbefore=0,reminder=0,text="dummy to trigger update for testing"},
   ["dummy2"]        ={hour=02,min=10,daysbefore=0,reminder=0,text="dummy to trigger update of text sensor at night"}}

-- Define the Notification Title and body text. there are 3 variables you can include:
-- @DAG@ = Will be replaced by (vandaag/morgen/over x dagen)
-- @AFVALTYPE@ = Will be replaced by the AfvalType found on the internet
-- @AFVALTEXT@ = Will be replaced by the content of the text field for the specific AfvalType in afvaltype_cfg
-- @AFVALDATE@ = Will be replaced by the pickup date found on the internet
notificationtitle = '@AFW: @DAG@ de @AFVALTEXT@ aan de weg zetten!'
notificationtext  = '@DAG@ wordt de @AFVALTEXT@ opgehaald!'
--==== end of config ========================================================================================================================

-- General conversion tables
local nMON={"jan","feb","maa","apr","mei","jun","jul","aug","sep","okt","nov","dec"}
-- debug print
function dprint(text)
   if debug then print("@AFW:"..text) end
end

-------------------------------------------------------
-- try to load JSON default library
function loaddefaultjson()
   if unexpected_condition then error() end
   JSON = require "JSON"     -- use generic JSON.lua
end
-- try to load JSON.lua from the domoticz setup
function loaddomoticzjson()
   if unexpected_condition then error() end
   JSON = (loadfile "/home/pi/domoticz/scripts/lua/JSON.lua")()  -- Use default Domoticz JSON.lua
end
-- Load JSON.lua
if pcall(loaddefaultjson) then
   dprint('Loaded default JSON.lua.' )
else
   dprint('Failed loading default JSON.lua... trying /home/pi/domoticz/scripts/lua/JSON.lua' )
   if pcall(loaddomoticzjson) then
      dprint('Loaded JSON.lua.' )
   else
      print('@AFW Error: failed loading default JSON.lua and /home/pi/domoticz/scripts/lua/JSON.lua.')
      print('@AFW Error: Please check your setup and try again.' )
      return
   end
end
-------------------------------------------------------
-- round function
function Round(num, idp)
   return tonumber(string.format("%." ..(idp or 0).. "f", num))
end
-- run program and return captured output
function os.capture(cmd, rep)  -- execute command to get site
   -- rep is nr of repeats if result is empty
   local r = rep or 1
   local s = ""
   while ( s == "" and r > 0) do
      r = r-1
      local f = assert(io.popen(cmd, 'r'))
      s = assert(f:read('*a'))
      f:close()
   end
   if ( rep - r > 1 ) then
      print("os.capture needed more than 1 call: " .. rep-r)
   end
   return s
end
-- get days between today and provided date
function getdaysdiff(i_afvaltype_date, stextformat)
   local curTime = os.time{day=timenow.day,month=timenow.month,year=timenow.year}
   -- check if date in variable i_afvaltype_date contains "vandaag" in stead of a valid date -> use today's date
   afvalyear,afvalmonth,afvalday=i_afvaltype_date:match("(%d-)-(%d-)-(%d-)$")
   if (afvalday == nil or afvalmonth == nil or afvalyear == nil) then
      print ('@AFW Error: No valid date found in i_afvaltype_date: ' .. i_afvaltype_date)
      return
   end
   local afvalTime = os.time{day=afvalday,month=afvalmonth,year=afvalyear}
   local daysoftheweek={"Zon","Maa","Din","Woe","Don","Vri","Zat"}
   local wday=daysoftheweek[os.date("*t", afvalTime).wday]
   stextformat = stextformat:gsub('wd',wday)
   stextformat = stextformat:gsub('dd',afvalday)
   stextformat = stextformat:gsub('mmm',nMON[tonumber(afvalmonth)])
   stextformat = stextformat:gsub('mm',afvalmonth)
   stextformat = stextformat:gsub('yyyy',afvalyear)
   stextformat = stextformat:gsub('yy',afvalyear:sub(3,4))
   dprint("...gerd-> diff:"..Round(os.difftime(afvalTime, curTime)/86400,0).. "  afvalyear:"..tostring(afvalyear).."  afvalmonth:"..tostring(afvalmonth).."  afvalday:"..tostring(afvalday))   --
   -- return number of days diff
   return stextformat, Round(os.difftime(afvalTime, curTime)/86400,0)   -- 1 day = 86400 seconds
end

function notification(s_afvaltype,s_afvaltype_date,i_daysdifference)
   dprint("...Noti-> i_daysdifference:"..tostring(i_daysdifference).."  afvaltype_cfg[s_afvaltype].daysbefore:"..tostring(afvaltype_cfg[s_afvaltype].daysbefore).."  hour:"..tostring(afvaltype_cfg[s_afvaltype].hour).."  min:"..tostring(afvaltype_cfg[s_afvaltype].min))
   if afvaltype_cfg[s_afvaltype] ~= nil
   and (timenow.hour==afvaltype_cfg[s_afvaltype].hour or timenow.hour==afvaltype_cfg[s_afvaltype].hour+afvaltype_cfg[s_afvaltype].reminder)
   and timenow.min==afvaltype_cfg[s_afvaltype].min
   and i_daysdifference == afvaltype_cfg[s_afvaltype].daysbefore then
      local dag = ""
      if afvaltype_cfg[s_afvaltype].daysbefore == 0 then
         dag = "Vandaag"
      elseif afvaltype_cfg[s_afvaltype].daysbefore == 1 then
         dag = "Morgen"
      else
         dag = "Over " .. tostring(afvaltype_cfg[s_afvaltype].daysbefore) .. " dagen"
      end
      notificationtitle = notificationtitle:gsub('@DAG@',dag)
      notificationtitle = notificationtitle:gsub('@AFVALTYPE@',s_afvaltype)
      notificationtitle = notificationtitle:gsub('@AFVALTEXT@',tostring(afvaltype_cfg[s_afvaltype].text))
      notificationtitle = notificationtitle:gsub('@AFVALDATE@',s_afvaltype_date)
      notificationtext = notificationtext:gsub('@DAG@',dag)
      notificationtext = notificationtext:gsub('@AFVALTYPE@',s_afvaltype)
      notificationtext = notificationtext:gsub('@AFVALTEXT@',tostring(afvaltype_cfg[s_afvaltype].text))
      notificationtext = notificationtext:gsub('@AFVALDATE@',s_afvaltype_date)
      if type(NotificationEmailAdress) == 'table' then
         for x,emailaddress in pairs(NotificationEmailAdress) do
            if emailaddress ~= "" then
               commandArray[x] = {['SendEmail'] = notificationtitle .. '#' .. notificationtext .. '#' .. emailaddress}
               dprint ('Notification Email send for ' .. s_afvaltype.. " |"..notificationtitle .. '#' .. notificationtext .. '#' .. emailaddress.."|")
            end
         end
      else
         if NotificationEmailAdress ~= "" then
            commandArray['SendEmail'] = notificationtitle .. '#' .. notificationtext .. '#' .. NotificationEmailAdress
            dprint ('Notification Email send for ' .. s_afvaltype.. " |"..notificationtitle .. '#' .. notificationtext .. '#' .. NotificationEmailAdress.."|")
         end
      end

if Notificationsystem ~= "" then
         commandArray['SendNotification']=notificationtitle .. '#' .. notificationtext .. '####'..Notificationsystem
         dprint ('Notification send for '.. s_afvaltype.. " |"..notificationtitle .. '#' .. notificationtext .. '####'..Notificationsystem)
      end
   end
end

-- Do the actual update retrieving data from the website and processing it
function Perform_Update()
   local missingrecords=""
   local txt=""
   local txtcnt = 0
   -- function to process ThisYear and Lastyear JSON data
   function processdata(ophaaldata)
      for i = 1, #ophaaldata do
         record = ophaaldata[i]
         if type(record) == "table" then
            wnameType = record["nameType"]
            web_afvaltype = record["type"]
            web_afvaldate = record["date"]
            -- first match for each Type we save the date to capture the first next dates
            if afvaltype_cfg[web_afvaltype] == nil then
               print ('@AFW Error: Afvalsoort not defined in the "afvaltype_cfg" table for found Afvalsoort : ' .. web_afvaltype.."  desc:"..wnameType)
               missingrecords = missingrecords .. '   ["' .. web_afvaltype..'"]        ={hour=19,min=22,daysbefore=1,reminder=0,text="'..wnameType..'"},\n'
               afvaltype_cfg[web_afvaltype] = {hour=0,min=0,daysbefore=0,reminder=0,text="dummy"}
            else
               -- check whether the first nextdate for this afvaltype is already found to get only one next date per AfvalType
               if afvaltype_cfg[web_afvaltype].nextdate == nil and txtcnt < ShowNextEvents then
                  -- get the long description from the JSON data
                  dprint("web_afvaltype:"..tostring(web_afvaltype).."   web_afvaldate:"..tostring (web_afvaldate))
                  local stextformat = textformat
                  -- Get days diff
                  stextformat, daysdiffdev = getdaysdiff(web_afvaldate, stextformat)
                  -- When days is 0 or greater the date is today or in the future. Ignore any date in the past
                  if daysdiffdev == nil then
                     dprint ('Invalid date from web for : ' .. web_afvaltype..'   date:'..web_afvaldate)
                  elseif daysdiffdev >= 0 then
                     -- Set the nextdate for this afvaltype
                     afvaltype_cfg[web_afvaltype].nextdate = web_afvaldate
                     -- fill the text with the next defined number of events
                     if txtcnt < ShowNextEvents then
                        stextformat = stextformat:gsub('ldesc',rdesc[web_afvaltype:upper().."_L"])
                        stextformat = stextformat:gsub('sdesc',web_afvaltype)
                        txt = txt..stextformat.."\r\n"
                        txtcnt = txtcnt + 1
                     end
                     notification(web_afvaltype,web_afvaldate,daysdiffdev)  -- check notification for new found info
                  end
               end
            end
         end
      end
   end
   --
   print('AfvalWijzer module start update (v'..ver..')')
   dprint('=== web update ================================')
   local sQuery = 'curl "https://json.mijnafvalwijzer.nl/?method=postcodecheck&postcode='..Postcode..'&street=&huisnummer='..Huisnummer..'&toevoeging" 2>nul'
   local handle=assert(io.popen(sQuery))
   local jresponse = handle:read('*all')
   handle:close()
   if ( jresponse == "" ) then
      print("@AFW Error: Empty result from curl command. Please check whether curl.exe is installed.")
      return
   end
   if ( jresponse:sub(1,3) == "NOK" ) then
      print("@AFW Error: Check your Postcode and Huisnummer as we get an NOK response.")
      return
   end
   -- strip bulk data from "ophaaldagenNext" till the end, because this is causing some errors for some gemeentes
   if ( jresponse:find('ophaaldagenNext')  == nil ) then
      print("@AFW Error: returned information does not contain the ophaaldagenNext section. stopping process.")
      return
   end
   jresponse=jresponse:match('(.-),\"mededelingen\":')
   jresponse=jresponse.."}}"
   --
   -- Decode JSON table
   decoded_response = JSON:decode(jresponse)
   rdata = decoded_response["data"]
   if type(rdata) ~= "table" then
      print("@AFW: Empty data table in JSON data...  stopping execution.")
      return
   end
   -- get the description records into rdesc to retrieve the long description
   rdesc = rdata["langs"]
   rdesc = rdesc["data"]
   -- get the ophaaldagen tabel for the coming scheduled pickups for this year
   rdataty = rdata["ophaaldagen"]
   if type(rdataty) ~= "table" then
      print("@AFW: Empty data.ophaaldagen table in JSON data...  stopping execution.")
      return
   end
   rdataty = rdataty["data"]
   if type(rdataty) ~= "table" then
      print("@AFW: Empty data.ophaaldagen.data table in JSON data...  stopping execution.")
      return
   end
   dprint("- start looping through this year received data -----------------------------------------------------------")
   processdata(rdataty)
   -- only process nextyear data in case we do not have the requested number of next events
   if txtcnt < ShowNextEvents then
      -- get the ophaaldagen tabel for next year when needed
      rdataly = rdata["ophaaldagenNext"]
      if type(rdataly) ~= "table" then
         print("@AFW: Empty data.ophaaldagen table in JSON data...  stopping execution.")
      else
         rdataly = rdataly["data"]
         if type(rdataly) ~= "table" then
            print("@AFW: Empty data.ophaaldagen.data table in JSON data...  stopping execution.")
         else
            -- get the next number of ShowNextEvents
            dprint("- start looping through next year received data -----------------------------------------------------------")
            processdata(rdataly)
         end
      end
   end
   dprint("-End   --------------------------------------------------------------------------------------------")
   if missingrecords ~= "" then
      print('#### -- start -- Add these records to local afvaltype_cfg = {')
      print(missingrecords)
      print('#### -- end ----------------------------')
   end
   if (cnt==0) then
      print ('@AFW Error: No valid data found in returned webdata.  skipping the rest of the logic.')
      return
   end
   -- always update the domoticz device so one can see it is updating and when it was ran last.
   print ('@AFW: Found:'..txt:gsub('\r\n', ' ; '))
   if otherdevices_idx == nil or otherdevices_idx[myAfvalDevice] == nil then
      print ("@AFW Error: Couldn't get the current data from Domoticz text device "..myAfvalDevice )
   else
      commandArray['UpdateDevice'] = otherdevices_idx[myAfvalDevice] .. '|0|' .. txt
      if (otherdevices[myAfvalDevice] ~= txt) then
         print ('@AFW: Update device from: \n'.. otherdevices[myAfvalDevice] .. '\n replace with:\n' .. txt)
      else
         print ('@AFW: No updated text for TxtDevice.')
      end
   end
end

-- End Functions =========================================================================

-- Start of logic ========================================================================
commandArray = {}
timenow = os.date("*t")

-- check for notification times and run update only when we are at one of these defined times
dprint('AfvalWijzer module start check')
local needupdate = false
for avtype,get in pairs(afvaltype_cfg) do
   if afvaltype_cfg[avtype].reminder == nil then
      afvaltype_cfg[avtype].reminder = 0
   end
   dprint("afvaltype_cfg :"..tostring(avtype)..";"..tostring(afvaltype_cfg[avtype].hour)..";"..tostring(afvaltype_cfg[avtype].min))
   if (timenow.hour==afvaltype_cfg[avtype].hour
   or  timenow.hour==afvaltype_cfg[avtype].hour+afvaltype_cfg[avtype].reminder)
   and timenow.min==afvaltype_cfg[avtype].min then
      needupdate = true
   end
end
-- Always update when debugging
if debug then needupdate = true end
-- get information from website, update device and send notification when required
if needupdate then
   Perform_Update()
else
   dprint("Scheduled time(s) not reached yet, so nothing to do!")
end

return commandArray
Rouwette schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:49:
[...]
die heb ik ook ingebouwd. maar afhankelijk van het programma is die idle_time blijkbaar niet erg vast tijdstip.
luigi87 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:55:
Ik heb hier een scriptje draaien wat ook een tijd meeneemt dat die inactief moet zijn (local idle_minutes).
mogelijk dat je hier wat aan hebt:

soms heeft mijn droger ook een valse "klaar" melding voornamelijk als de trommel erg leeg is!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
--script_time_washingmachine.lua

--Change the values below to reflect to your own setup
local washer_status_uservar   = 'washingmachine_status'
local energy_consumption      = 'Washer'            --Name of Z-Wave plug that contains actual consumption of washingmachine (in Watts)
local washer_counter_uservar  = 'washingmachine_counter'        --Name of the uservariable that will contain the counter that is needed
local idle_minutes            = 4                               --The amount of minutes the consumption has to stay below the 'consumption_lower' value
local consumption_upper       = 60                              --If usage is higher than this value (Watts), the washingmachine has started
local consumption_lower       = 4                             --If usage is lower than this value (Watts), the washingmachine is idle for a moment/done washing

--sWatt, sTotalkWh              = otherdevices_svalues['Washer']:match("([^;]+);([^;]+)")
--washer_usage                  = tonumber(sWatt)
washer_usage                  = tonumber(otherdevices_svalues['Washer'])
print('Current washer usage is '..washer_usage..'W')
print(otherdevices_svalues['Washer'])

commandArray = {}

--Virtual switch is off, but consumption is higher than configured level, so washing has started
if (washer_usage > consumption_upper) and uservariables[washer_status_uservar] == 0 then
  commandArray['Variable:' .. washer_status_uservar]='1'
  print('Current power usage (' ..washer_usage.. 'W) is above upper boundary (' ..consumption_upper.. 'W), so washing has started!')
  commandArray['SendNotification']='Wasmachine is gestart!#Wasmachine is gestart!####telegram'                                         
end

--Washing machine is not using a lot of energy, check the counter
if (washer_usage < consumption_lower) and uservariables[washer_status_uservar] == 1 then 
  commandArray['Variable:' .. washer_counter_uservar]=tostring(math.max(tonumber(uservariables[washer_counter_uservar]) - 1, 0))
  print('Current power usage (' ..washer_usage.. 'W) is below lower boundary (' ..consumption_lower.. 'W), washer is idle or almost ready')
  print('Subtracting counter, old value: ' ..uservariables[washer_counter_uservar].. ' minutes')
elseif ((uservariables[washer_counter_uservar] ~= idle_minutes) and uservariables[washer_status_uservar] == 1) then
  print('Resetting Washing Machine Timer')
end

--Washingmachine is done
if ((uservariables[washer_status_uservar] == 1) and uservariables[washer_counter_uservar] == 0) then
  print('Washingmachine is DONE')
  print('Current power usage washingmachine ' ..washer_usage.. 'W')
  print('Washingmachine is done, please go empty it!')
  commandArray['SendNotification']='Wassen klaar: Wasmachine#De wasmachine is klaar, snel .... haal me leeg!####telegram'                                         
  commandArray['Variable:' .. washer_status_uservar]='0'
end

return commandArray
ik zal die eens proberen, ooit!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

fabstar81 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:45:
[...]

Combinatie scripten? En xx tijd onder 10 watt en yy Watt verbruikt. Wij gebruiken over het algemeen altijd hetzelfde programma. Ik zou dan verwachten ook altijd het zelfde gebruik in Watt. Zal er ook eens een tijdje een metertje tussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:41
Knielen schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:45:
[...]

Waarom niet de SSD aan de RPi?
Helemaal niet aan gedacht dat dit zou kunnen. Blijkbaar kan je de pi uitbreiden: https://www.conrad.nl/p/m...r-de-raspberry-pi-1487097

Ik ga mij er even verder in verdiepen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@JeroenE @jobr Volgens mij hebben jullie wel aardig kijk op een antwoord op de volgende vraag:
Aan mij Pi hangt nu een USB hub met eigen voeding. In de hub steekt een oud USB stickje van 4 GB op een van de vier USB poorten van de Pi zelf zit een USB stick van 16 GB. Die laatste is netjes gemount met
code:
1
 sudo mount -U <allemaal-cijfers-en-letters uit het tweede commando>  /mnt/USBbackup

De kleinere stick heb ik er gewoon zo ingestoken.
Naar beide sticks kan ik probleemloos met
code:
1
2
influxd backup -portable /mnt/USBbackup/influxdb
influxd backup -portable /media/pi/USB_DISK/influxdb

een backup wegschrijven
voor domoticz en grafana lukt dat ook met
code:
1
2
3
4
sudo rsync -avz /var/lib/grafana/ /mnt/USBbackup/grafana
sudo rsync -avz /var/lib/grafana/ /media/pi/USB_DISK/grafana
sudo rsync -avz /home/pi/domoticz/ /mnt/USBbackup/domiticz
sudo rsync -avz /home/pi/domoticz/ /media/pi/USB_DISK/domoticz

bij de niet gemounte USB_DISK krijg ik hoewel de bestanden naar de stick geschrijven worden ook een serie foutmeldingen zoals
code:
1
2
3
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/backups" failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/backups/hourly" failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/daily" failed: Operation not permitted (1)
Bij de gemounte stick krijg ik die melding niet. chown lijkt te duiden op rechten.

Maar de bestanden worden dus ondanks die foutmelingen wel gewoon weggeschreven naar de niet gemoute stick (gecontroleerd op een andere computer. Ze staan er echt op).

Waarom dan toch mounten?
Hebben die foutmeldingen daar iets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Copitano schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:54:
@JeroenE @jobr Volgens mij hebben jullie wel aardig kijk op een antwoord op de volgende vraag:
Aan mij Pi hangt nu een USB hub met eigen voeding. In de hub steekt een oud USB stickje van 4 GB op een van de vier USB poorten van de Pi zelf zit een USB stick van 16 GB. Die laatste is netjes gemount met
code:
1
 sudo mount -U <allemaal-cijfers-en-letters uit het tweede commando>  /mnt/USBbackup

De kleinere stick heb ik er gewoon zo ingestoken.
Naar beide sticks kan ik probleemloos met
code:
1
2
influxd backup -portable /mnt/USBbackup/influxdb
influxd backup -portable /media/pi/USB_DISK/influxdb

een backup wegschrijven
voor domoticz en grafana lukt dat ook met
code:
1
2
3
4
sudo rsync -avz /var/lib/grafana/ /mnt/USBbackup/grafana
sudo rsync -avz /var/lib/grafana/ /media/pi/USB_DISK/grafana
sudo rsync -avz /home/pi/domoticz/ /mnt/USBbackup/domiticz
sudo rsync -avz /home/pi/domoticz/ /media/pi/USB_DISK/domoticz

bij de niet gemounte USB_DISK krijg ik hoewel de bestanden naar de stick geschrijven worden ook een serie foutmeldingen zoals
code:
1
2
3
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/backups" failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/backups/hourly" failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/daily" failed: Operation not permitted (1)
Bij de gemounte stick krijg ik die melding niet. chown lijkt te duiden op rechten.

Maar de bestanden worden dus ondanks die foutmelingen wel gewoon weggeschreven naar de niet gemoute stick (gecontroleerd op een andere computer. Ze staan er echt op).

Waarom dan toch mounten?
Hebben die foutmeldingen daar iets mee te maken?
Die 4GB stick wordt automatisch gemount. Kijk maar met "mount"

Even de rechten en owner vergelijken van de genoemde directories en de directory daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

fabstar81 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:17:
nog meer mensen die gebruik maken van het containerscript? Die van mij doet het eigenlijk sinds september niet meer, misschien meerdere mensen last van?

[knip]
Welke afvalverwerker gebruik je?

websitemodule = "m_mijnafvalwijzer"

Werkt bij mij gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35

Crazy-

Best life ever

ik begrijp even iets niet van de dzVents logica ...

code:
1
2
3
4
5
6
        local roomTemperatureId = 56    -- Sensor type: Temp + Humidity

-- script default values settings
        local roomTemperature = domoticz.devices(roomTemperatureId).temperature

domoticz.log('Ruimte temperatuur: ' .. roomTemperature .. ' oC ', domoticz.LOG_DEBUG)

resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2020-12-01 20:48:55.703 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 20.700000762939 oC

2020-12-01 20:50:41.705 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 21.39999961853 oC

2020-12-01 20:52:33.193 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 20.700000762939 oC

2020-12-01 20:54:22.909 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 20.700000762939 oC

2020-12-01 20:55:57.657 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 21.5 oC

zoals je ziet ... op 1 of andere onverklaarbare reden krijg ik vreemde waardes terug - 20,7.... welke ook elke keer exact gelijk is.

Domoticz dashboard geeft echter op geen enkel moment de 20,7 waarde - zie ik ook niet in de grafieken terug.
De WeMos geeft ook netjes 21,4/21,5 etc etc... het is werkelijk puur en alleen dzVents die dit doet

doe ik iets verkeerd qua var cache misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 01-12-2020 21:03 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:17:
[...]

Die 4GB stick wordt automatisch gemount. Kijk maar met "mount"
Daar komt dit uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
pi@raspberrypi:/ $ mount
/dev/mmcblk0p2 on / type ext4 (rw,noatime)
devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=462564k,nr_inodes=115641,mode=755)
sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
proc on /proc type proc (rw,relatime)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,mode=755)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=27,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct)
sunrpc on /run/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw,relatime)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
configfs on /sys/kernel/config type configfs (rw,relatime)
/dev/mmcblk0p1 on /boot type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,errors=remount-ro)
tmpfs on /run/user/1000 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=99168k,mode=700,uid=1000,gid=1000)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/dev/sda1 on /mnt/USBbackup type ext4 (rw,relatime)
/dev/sdb5 on /media/pi/0905-4066 type vfat (rw,nosuid,nodev,relatime,uid=1000,gid=1000,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,showexec,utf8,flush,errors=remount-ro,uhelper=udisks2)
/dev/sdc1 on /media/pi/USB_DISK type vfat (rw,nosuid,nodev,relatime,uid=1000,gid=1000,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,showexec,utf8,flush,errors=remount-ro,uhelper=udisks2)

Behalve dat ik onderaan alle schijven kan zien (2 USB sticks en een USB micro SD converter) en mij opvalt dat de gemounte stick alleen een toevoeging (rw,relatime) heeft en de andere een hele batterij codes zegt het mij niet zoveel. De USBbackup is verder EXT4 geformateerd en de micro SD card en de 4GB stick VFAT.
Even de rechten en owner vergelijken van de genoemde directories en de directory daarboven.
Ja daar is wel iets geks mee. Dat had ik al eerder ondekt. Van de backups van domoticz kan ik als gebruiker pi alleen de hourly gewoon openen. De daily en monthly alleen na eerst de commando's
code:
1
2
sudo chown pi:pi daily
sudo chown pi:pi montly
uit te voeren. Dat moet elke dag opnieuw na een nieuwe backup. Ben al eens bezig geweest uit te zoeken hoe ik dat zo kan veranderen dat dat ook voor daily en monthly niet meer hoeft. Kennelijk heb ik dat voor hourly al een keer geregeld zonder mij daarvan bewust te zijn, maar weet niet meer waar en hoe :?

EDIT: Aan beide kanten (pi en backup) alle rechten gelijk gezet met chmod 777 en ook aan beide kanten met chown pi:pi eigendom gelijk gemaakt. Fout blijft terugkeren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pi@raspberrypi:/ $ sudo rsync -avz /home/pi/domoticz/backups /media/pi/USB_DISK/domoticz
sending incremental file list
backups/
backups/daily/
backups/daily/backup-day-01-Domoticz.db
....etc...
backups/hourly/
backups/hourly/backup-hour-00-Domoticz.db
....etc....
backups/hourly/backup-hour-23-Domoticz.db
backups/monthly/
backups/monthly/backup-month-12-Domoticz.db

tot hier lijkt alles goed te gaan, maar dan komt dit er achteraan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/daily/.backup-day-01-Domoticz.db.nXDkVV" failed: Operation not permitted (1)
.....etc.....
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/hourly/.backup-hour-00-Domoticz.db.tdvd1f" failed: Operation not permitted (1)
.....etc.....
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/hourly/.backup-hour-23-Domoticz.db.LxCx6F" failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/monthly/.backup-month-12-Domoticz.db.2dwUEQ" failed: Operation not permitted (1)

sent 54,561,457 bytes  received 4,596 bytes  360,171.97 bytes/sec
total size is 217,976,832  speedup is 3.99
rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1207) [sender=3.1.3]

Waar ....etc.... staat heb ik voor de leesbaarheid een aantal gelijkluidende regels verwijderd.

Snap er geen jota van :?

[ Voor 16% gewijzigd door Copitano op 02-12-2020 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Het zal toch wel iets te maken hebben met rechten. Op een vfat systeem kan je allerlei rechten die je op ext4 kan opgeven helemaal niet kwijt. Wellicht is er toch iets anders aan die bestanden/directories. Misschien hebben ze een andere group? Dat heb je op vfat ook niet.

Kan je anders eens met
code:
1
rsync -rtv
proberen te kopieren naar de vfat disk? Dan ben je dus de "a" kwijt, die allerlei opties aanzet mbt tot meenemen van rechten, groupen, speciale files etc.

Wel even goed controleren of je dan alle bestanden die je wil bewaren wel hebt.

Een andere optie is natuurlijk om die usbstick ook met ext4 te formatteren ;)

Maar goed, dan kan je die stick dus minder makkelijk in bijvoorbeeld Windows benaderen. Dus je moet dan wel zeker weten dat je hem daar niet voor wil gebruiken.

@fabstar81 Begin september zijn er wat wijzigingen op sites geweest waardoor het bij sommige afvalverwerkers niet meer goed werkte. Voor zover ik weet is dat allemaal opgelost in GarbageCalender. Dat is de opvolger van het script wat jij gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:33
Omdat ik beter in kaart wil hebben wat o.a. het gasverbruik is binnen mijn woning heb ik Domoticz geinstalleerd met hieraan een P1 kabel. Dit werkt allemaal naar behoren en de gegevens worden ook netjes naar Influxdb gestuurd. Nu heb ik ook mijn Plugwise Anna thermostaat toegevoegd aan Domoticz en ook dit werkt prima in Domoticz.

Het probleem waar ik nu echter mee zit, is dat de devices die afkomstig zijn van de Anna hardware allemaal dezelfde "value to send" hanteren, waardoor ik in Grafana geen goede queries kan maken met de verschillende waardes. Heeft iemand een idee waar je dit zou kunnen aanpassen? In het dropdown menu van "Value to send" heb ik geen andere opties.

Voor de Plugwise Anna gebruik ik trouwens de hardware type "Plugwise Anna Thermostat via LAN interface" die standaard beschikbaar is in Domoticz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GflAExXrP4nl4jzj0L9tFg4cGXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZjYsNNYn6JsfoZ9B47qxGVE.png?f=fotoalbum_large

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
Copitano schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:15:
[...]

Daar komt dit uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
pi@raspberrypi:/ $ mount
/dev/mmcblk0p2 on / type ext4 (rw,noatime)
devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=462564k,nr_inodes=115641,mode=755)
sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
proc on /proc type proc (rw,relatime)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,mode=755)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=27,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct)
sunrpc on /run/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw,relatime)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
configfs on /sys/kernel/config type configfs (rw,relatime)
/dev/mmcblk0p1 on /boot type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,errors=remount-ro)
tmpfs on /run/user/1000 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=99168k,mode=700,uid=1000,gid=1000)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/dev/sda1 on /mnt/USBbackup type ext4 (rw,relatime)
/dev/sdb5 on /media/pi/0905-4066 type vfat (rw,nosuid,nodev,relatime,uid=1000,gid=1000,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,showexec,utf8,flush,errors=remount-ro,uhelper=udisks2)
/dev/sdc1 on /media/pi/USB_DISK type vfat (rw,nosuid,nodev,relatime,uid=1000,gid=1000,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,showexec,utf8,flush,errors=remount-ro,uhelper=udisks2)

Behalve dat ik onderaan alle schijven kan zien (2 USB sticks en een USB micro SD converter) en mij opvalt dat de gemounte stick alleen een toevoeging (rw,relatime) heeft en de andere een hele batterij codes zegt het mij niet zoveel. De USBbackup is verder EXT4 geformateerd en de micro SD card en de 4GB stick VFAT.

[...]
Ja daar is wel iets geks mee. Dat had ik al eerder ondekt. Van de backups van domoticz kan ik als gebruiker pi alleen de hourly gewoon openen. De daily en monthly alleen na eerst de commando's
code:
1
2
sudo chown pi:pi daily
sudo chown pi:pi montly
uit te voeren. Dat moet elke dag opnieuw na een nieuwe backup. Ben al eens bezig geweest uit te zoeken hoe ik dat zo kan veranderen dat dat ook voor daily en monthly niet meer hoeft. Kennelijk heb ik dat voor hourly al een keer geregeld zonder mij daarvan bewust te zijn, maar weet niet meer waar en hoe :?

EDIT: Aan beide kanten (pi en backup) alle rechten gelijk gezet met chmod 777 en ook aan beide kanten met chown pi:pi eigendom gelijk gemaakt. Fout blijft terugkeren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pi@raspberrypi:/ $ sudo rsync -avz /home/pi/domoticz/backups /media/pi/USB_DISK/domoticz
sending incremental file list
backups/
backups/daily/
backups/daily/backup-day-01-Domoticz.db
....etc...
backups/hourly/
backups/hourly/backup-hour-00-Domoticz.db
....etc....
backups/hourly/backup-hour-23-Domoticz.db
backups/monthly/
backups/monthly/backup-month-12-Domoticz.db

tot hier lijkt alles goed te gaan, maar dan komt dit er achteraan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/daily/.backup-day-01-Domoticz.db.nXDkVV" failed: Operation not permitted (1)
.....etc.....
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/hourly/.backup-hour-00-Domoticz.db.tdvd1f" failed: Operation not permitted (1)
.....etc.....
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/hourly/.backup-hour-23-Domoticz.db.LxCx6F" failed: Operation not permitted (1)
rsync: chown "/media/pi/USB_DISK/domoticz/backups/monthly/.backup-month-12-Domoticz.db.2dwUEQ" failed: Operation not permitted (1)

sent 54,561,457 bytes  received 4,596 bytes  360,171.97 bytes/sec
total size is 217,976,832  speedup is 3.99
rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1207) [sender=3.1.3]

Waar ....etc.... staat heb ik voor de leesbaarheid een aantal gelijkluidende regels verwijderd.

Snap er geen jota van :?
Ik heb snel door de vraag heen gelezen en heb mogelijk iets relevants gemist, maar vfat kent geen uitgebreide mogelijkheden voor eigenaar/groep en permissies zoals bijvoorbeeld ext4 dat wel kent. Wat misschien een pragmatische oplossing is (naast de optie om ipv vfat een ext4 fs te gebruiken) is om de mount opties voor vfat aan te passen en de uid en eventueel de gid optie mee te geven. Daarmee kun je aangeven dat alles files op het vfat filesystem van een non-root user zijn. Dit geldt dus wel voor alle files en directories op dat filesystem, dus dat kan mogelijk ook weer teveel van het goede zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rouwette schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:57:
[...]

Welke afvalverwerker gebruik je?

Werkt bij mij gewoon.
ik gebruik inderdaad m_mijnafvalwijzer". Heb jij nog iets ingevuld in de hostname variabele? ik heb daar nu m_opzet ingezet.

ik weet eigenlijk niet hoe ik het script nu moet testen om te zien of het werkt. kan ik hem niiet manueel aftrappen?
Copitano schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:08:
[...]

Combinatie scripten? En xx tijd onder 10 watt en yy Watt verbruikt. Wij gebruiken over het algemeen altijd hetzelfde programma. Ik zou dan verwachten ook altijd het zelfde gebruik in Watt. Zal er ook eens een tijdje een metertje tussen hangen.
heb ik ook geprobeerd met een timer. ik krijg hem gewoon niet helemaal goed. op zich niet zo een heul groot probleem, maar zou hem gewoon net iets strakker moeten doen.

daarnaast is mijn huidige oplossing ook in blockly, want ik heb geen script. een script zou denk ik makkelijker zijn.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

fabstar81 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:30:
[...]

ik gebruik inderdaad m_mijnafvalwijzer". Heb jij nog iets ingevuld in de hostname variabele? ik heb daar nu m_opzet ingezet.

ik weet eigenlijk niet hoe ik het script nu moet testen om te zien of het werkt. kan ik hem niiet manueel aftrappen?
Nee enkel in garbagecalendarconfig.lua
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
myGarbageDevice = 'Container'      -- The Text devicename in Domoticz
ShowNextEvents = 3                 -- indicate the next x events to show in the TEXT Sensor in Domoticz
Zipcode = '1111AA'                       -- Your zipcode
Housenr = '11'                       -- Your housnr
Housenrsuf = ''                    -- Your housnr suffix                    (Optional: a/b/c  etc)
Street=''                          -- Street name                           Only needed for: m_recycleap$
Hostname = ''                      -- Specify the hostname of your website. Only needed for: m_opzet ; m$
                                   -- OR Specify the companycode for the m_ximmio.lua module. See m_ximm$

-- choose one of these modules =======================================================================
--websitemodule = "m_deafvalapp"
--websitemodule = "m_goeree-overflakkee"

Hostname is voor de mijnafvalwijzer niet nodig, enkel postcode en huisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

tsjoender schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:16:
[...]

Ik heb snel door de vraag heen gelezen en heb mogelijk iets relevants gemist, maar vfat kent geen uitgebreide mogelijkheden voor eigenaar/groep en permissies zoals bijvoorbeeld ext4 dat wel kent. Wat misschien een pragmatische oplossing is (naast de optie om ipv vfat een ext4 fs te gebruiken) is om de mount opties voor vfat aan te passen en de uid en eventueel de gid optie mee te geven. Daarmee kun je aangeven dat alles files op het vfat filesystem van een non-root user zijn. Dit geldt dus wel voor alle files en directories op dat filesystem, dus dat kan mogelijk ook weer teveel van het goede zijn.
Thx. Dit geeft eigenlijk indirect een helder antwoord met toelichting op mijn vraag of het iets te maken heeft met wel/niet mounten en het filesystem :) . Ik zit niet al te diep in die materie, maar vermoede al zoiets.
Het verbaasde mij dat ik de ext4 geformatteerde stick moet mounten en de vfat automatisch werd gemount.
Het fijne van die vfat oplossing is wel dat ik de files ook in een Windows 10 computer gewoon kan zien en wellicht zelfs kopiëren naar de harde schijf (nog niet geprobeerd). bij de ext4 geformatteerde stick is dat niet het geval, maar voor kopiëren gaat dat wel prima met win32DiskImager. Is een tussenoplossing met FAT32 nog een oplossing of gaat dat helemaal niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
Copitano schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:42:
[...]

Thx. Dit geeft eigenlijk indirect een helder antwoord met toelichting op mijn vraag of het iets te maken heeft met wel/niet mounten en het filesystem :) . Ik zit niet al te diep in die materie, maar vermoede al zoiets.
Het verbaasde mij dat ik de ext4 geformatteerde stick moet mounten en de vfat automatisch werd gemount.
Het fijne van die vfat oplossing is wel dat ik de files ook in een Windows 10 computer gewoon kan zien en wellicht zelfs kopiëren naar de harde schijf (nog niet geprobeerd). bij de ext4 geformatteerde stick is dat niet het geval, maar voor kopiëren gaat dat wel prima met win32DiskImager. Is een tussenoplossing met FAT32 nog een oplossing of gaat dat helemaal niet werken?
Als het geen bezwaar is dat meteen alle files en directories de gebruiker pi als eigenaar heeft en je wilt de files onder Windows kunnen benaderen, dan is het gebruik van vfat misschien wel zo eenvoudig.

(voor Windows zou je ook nog WSL2 kunnen gebruiken om ext filesystems te benaderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Die -a staat voor -rlptgoD.
Je zou eens kunnen proberen voor alleen die 4GB stick die -a te vervangen door: -rlptD

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 02-12-2020 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
G-Meister schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:43:
Het probleem waar ik nu echter mee zit, is dat de devices die afkomstig zijn van de Anna hardware allemaal dezelfde "value to send" hanteren, waardoor ik in Grafana geen goede queries kan maken met de verschillende waardes. Heeft iemand een idee waar je dit zou kunnen aanpassen? In het dropdown menu van "Value to send" heb ik geen andere opties.
Je kunt toch in Grafana of influxdb op de idx of devicename selecteren. Dan krijg je alleen de waardes van dat device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:35:
[...]

Die -a staat voor -rlptgoD.
Je zou eens kunnen proberen voor alleen die 4GB stick die -a te vervangen door: -rlptD
Yep :P Geen foutmeldingen meer. Je moet het maar net weten O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

tsjoender schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:02:
[...]

Als het geen bezwaar is dat meteen alle files en directories de gebruiker pi als eigenaar heeft en je wilt de files onder Windows kunnen benaderen, dan is het gebruik van vfat misschien wel zo eenvoudig.
Met de tip van @jobr ben ik nu de foutmeldingen op de vfat-stick kwijt. Dat geeft een goed gevoel :)
(voor Windows zou je ook nog WSL2 kunnen gebruiken om ext filesystems te benaderen)
Zeker interessant. Heb ik ff opgeslagen voor de donkere dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw :+ moet ik nog ff op studeren. Nog liever zou ik via het thuisnetwerk een mount maken tussen de Pi en een gedeelde map op mijn Windowslaptop, maar dat is mij nog niet (helemaal) gelukt. @de Peer Ga in de donkere dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw nog eens verder proberen.

Wat ik wil is overigens niets anders dan (na het overlijden van een brakke USB stick) af en toe een kopie van de backup stick ook nog eens op de D:-schijf van de Windowslaptop bewaren. Dat ik dat van de van de brakke ext4 geformatteerde stick met Win32DiskImager had gedaan heeft mij afgelopen week gered (3 jaar data -/- 1 dag terug kunnen zetten). Kan alleen dus nooit op de windows laptop zien wat er in het image zit en dat kon ik tot mijn stomme verbazing dus wel op de vfat stick zien.

Weer veel geleerd de afgelopen twee dagen. Thx. guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op donderdag 3 december 2020 @ 03:19:
Kan alleen dus nooit op de windows laptop zien wat er in het image zit en dat kon ik tot mijn stomme verbazing dus wel op de vfat stick zien.
Dat kan wel. Google maar eens op "ext4 windows 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:26:
[...]

Dat kan wel. Google maar eens op "ext4 windows 10"
Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Kent iemand dit product?
Gaat dat werken met Domoticz? Kan het merk niet terugvinden in de standaard hardwarelijst.
Prijs lijkt mij niet zo gek €10 per stuk.

[ Voor 45% gewijzigd door Copitano op 03-12-2020 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Copitano schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:07:
Kent iemand dit product?
Gaat dat werken met Domoticz? Kan het merk niet terugvinden in de standaard hardwarelijst.
Prijs lijkt mij niet zo gek €10 per stuk.
Grote kans dat het iets van Tuya is, dat werkt niet out of the box met domoticz.

Zou eerder kijken naar Shelly of zigbee stekkers. Die van de ikea zijn ook maar 10 euro per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rens-br schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:41:
[...]

Grote kans dat het iets van Tuya is, dat werkt niet out of the box met domoticz.

Zou eerder kijken naar Shelly of zigbee stekkers. Die van de ikea zijn ook maar 10 euro per stuk.
Thx. Ga eens bij IKEA kijken. Heb sinds kort ook al trådfri. Moet ik ook nog koppelen met Domoticz. Schijnt te kunnen. Heb inmiddels ook een RFXcom werkend met een KAKU en een RTS zonweringmotor. Daar zoek ik eigenlijk iets bij ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Copitano op 03-12-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Nou, de notificatie voor de droger werkt - geheel in Blockly. Was een heel gepruts en gedoe maar hij lijkt betrouwbaar te werken. Ben halverwege nog geswitcht van Fibaro naar Qubino stekkers aangezien Fibaro 'maar' tot 2500W gaat en de droger regelmatig net onder de 3000W komt. Vond ik niet zo'n heel fijn idee. De Qubino's gaan tot 3500W piek. En dan merk je dat een ander merk toch weer net iets anders werkt, andere intervallen bijv. Leuk om uit te puzzelen. Ik maak gebruik van dummy switches en een variable die naar 0 droger uit), 1 (droger aan) en 2 (einde programma) wordt gezet. Aan het eind van het programma krijgen we een ping op onze telefoons en gaat de droger uit (en na 5 minuten weer aan zodat de stekkers niet in een verkeerde stand eindigen).

De wasmachine is een ander verhaal, deze dipt tijdens het standaard programma wat wij draaien ook regelmatig onder de 2W voor langere tijd en dan is het eigenlijk heel lastig het eind van het programma te beoordelen. Hier moet ik nog een list voor verzinnen. Misschien afvangen wanneer het centrifugeren begint, dat zorgt langere tijd voor een bepaald stroomgebruik en pas daarna het eind van het programma beoordelen.

Nogmaals, leuke puzzeltjes en de helft van de fun van het hele domotica gebeuren wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rouwette schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:32:
[...]

Nee enkel in garbagecalendarconfig.lua
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
myGarbageDevice = 'Container'      -- The Text devicename in Domoticz
ShowNextEvents = 3                 -- indicate the next x events to show in the TEXT Sensor in Domoticz
Zipcode = '1111AA'                       -- Your zipcode
Housenr = '11'                       -- Your housnr
Housenrsuf = ''                    -- Your housnr suffix                    (Optional: a/b/c  etc)
Street=''                          -- Street name                           Only needed for: m_recycleap$
Hostname = ''                      -- Specify the hostname of your website. Only needed for: m_opzet ; m$
                                   -- OR Specify the companycode for the m_ximmio.lua module. See m_ximm$

-- choose one of these modules =======================================================================
--websitemodule = "m_deafvalapp"
--websitemodule = "m_goeree-overflakkee"

Hostname is voor de mijnafvalwijzer niet nodig, enkel postcode en huisnummer.
helaas geen melding oid ontvangen. ik heb nu geen idee of het script werkt of niet, of dat ik wacht op iets wat niet komt. bij ons komt op donderdag de afval, dus woensdagavond een melding krijgen zou fijn zijn.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
fabstar81 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:53:
[...]

helaas geen melding oid ontvangen. ik heb nu geen idee of het script werkt of niet, of dat ik wacht op iets wat niet komt. bij ons komt op donderdag de afval, dus woensdagavond een melding krijgen zou fijn zijn.
Misschien deze versie eens gebruiken werkt prima. Melding gebruik ik niet maar zit er wel in.
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=61&t=31295

Je definieert zelf een tijdstip in het script waarop het moet worden uitgevoerd. Stel deze 2 minuten later in als de huidige tijd dan kun je in de log zien of het script wordt uitgevoerd.
Daarbij maakt je een text dummy aan die ook wordt bijgewerkt om die tijd.

Kon niet precies zien of je deze versie al gebruikte aan de hand van het deeltje van het script dus voor de zekerheid :)

[ Voor 29% gewijzigd door MikeOO op 04-12-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Weet iemand een verdeeldoos (stekkerdoos) waarbij de stopcontacten individueel schakelbaar zijn via Zwave? Ik ken de Greenwave Powernode 6 maar die is EOL en duikt alleen af en toe op Marktplaats op tegen flinke prijzen. Had gehoopt dat de Silvercrest van de Lidl koppelbaar zou zijn, maar helaas... bestaan er nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Servor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:33:
Weet iemand een verdeeldoos (stekkerdoos) waarbij de stopcontacten individueel schakelbaar zijn via Zwave? Ik ken de Greenwave Powernode 6 maar die is EOL en duikt alleen af en toe op Marktplaats op tegen flinke prijzen. Had gehoopt dat de Silvercrest van de Lidl koppelbaar zou zijn, maar helaas... bestaan er nog alternatieven?
Stekker doos van 6 nemen en daar 6 KAKU's in stoppen?
(Of een ander merk dat van die mooie kleine domotica spullen heeft)

Als alternatief voorstel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:25:
[...]

Stekker doos van 6 nemen en daar 6 KAKU's in stoppen?
(Of een ander merk dat van die mooie kleine domotica spullen heeft)

Als alternatief voorstel. ;)
Had ik ook al aan gedacht. Die 433Mhz dingen zijn redelijk goedkoop. Wat me er van tegenstaat is dat elke malloot met een RFXCom kastje die dingen kan schakelen. Bij Zwave heb je nog iets van beveiliging door het pairen of desnoods door secure te includen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Had gehoopt dat de Silvercrest van de Lidl koppelbaar zou zijn, maar helaas... bestaan er nog alternatieven?
Die van de Lidl is geen zwave maar Zigbee. Maar die stekkerdoos werkt nu inderdaad nog niet, maar is het niet gewoon een kwestie van tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:56:
[...]

Die van de Lidl is geen zwave maar Zigbee. Maar die stekkerdoos werkt nu inderdaad nog niet, maar is het niet gewoon een kwestie van tijd?
Klopt, maar ik had gehoopt dat hij op de 1 of andere manier aan de Hue bridge had gekund (die heb ik wel). Alternatief is de Hue bridge vaarwel zeggen en met Dconz verder. Denk dat ie het daar wel mee moet doen als Zigbee 3.0 device toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Servor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:19:
[...]

Klopt, maar ik had gehoopt dat hij op de 1 of andere manier aan de Hue bridge had gekund (die heb ik wel). Alternatief is de Hue bridge vaarwel zeggen en met Dconz verder. Denk dat ie het daar wel mee moet doen als Zigbee 3.0 device toch?
Ben daar niet 100% zeker van, maar er wordt wel aan gewerkt. Je zou even in [Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1 of deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

De lidl lsc stroomstecker kun je met een esp-12e/f ombouwen zodat het met wifi werkt (met tasmota of esp-easy) en Domoticz ed

Helaas niet leverbaar momenteel merk ik. maja
In Duitsland wel nog.

[ Voor 41% gewijzigd door Rouwette op 04-12-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
MikeOO schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:15:
[...]

Misschien deze versie eens gebruiken werkt prima. Melding gebruik ik niet maar zit er wel in.
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=61&t=31295

Je definieert zelf een tijdstip in het script waarop het moet worden uitgevoerd. Stel deze 2 minuten later in als de huidige tijd dan kun je in de log zien of het script wordt uitgevoerd.
Daarbij maakt je een text dummy aan die ook wordt bijgewerkt om die tijd.

Kon niet precies zien of je deze versie al gebruikte aan de hand van het deeltje van het script dus voor de zekerheid :)
ik kan in het script nergens definieren wanneer hij moet draaien. ik heb hem ook niet in Domoticz zitten, maar alleen op schijf in de lua folder. het is dit script inderdaad wat ik al gebruik.

of heb jij hem in de Events editor toegevoegd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
deze schijnt het te doen. ik heb hem hier thuis ook liggen maar nog niet geprobeerd...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:52:
[...]

deze schijnt het te doen. ik heb hem hier thuis ook liggen maar nog niet geprobeerd...
Hmmm, in het Lidl topic wist iemand te melden dat het niet gelukt was... ben benieuwd.

EDIT:
Dr. Strangelove schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:17:
[...]

Ik heb het net geprobeerd en het antwoord is nee, in elk geval niet via de Hue app of de Apple Home app. Ik heb het geprobeerd om hem toe te voegen als een accessory / Smart Plug. Als iemand een suggestie heeft om het anders te doen dan probeer ik dat uiteraard even. Anders gaat hij van het weekend weer retour, net als de sensor.

[ Voor 44% gewijzigd door Servor op 04-12-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Servor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:19:
[...]

Misschien is dit wat voor je ?
Kan wel op de Hue bridge.
Of die stekker van Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
mensen die mij op weg kunnen helpen om mijn led driver van mijn eettafel lamp te vervangen voor 1 welke ik met domoticz (dus via rf of liefst via wifi) kan bedienen (dus ook dimmen)

mijn eettafellamp wordt nu bestuurd door een remote palette drive (https://www.aliexpress.com/i/33039397298.html) maar deze werkt op 2.4g, dus mijn rfxcom kan hem niet besturen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:36:
[...]

Misschien is dit wat voor je ?
Kan wel op de Hue bridge.
Of die stekker van Ikea.
Dank voor het meedenken, ik heb genoeg Fibaro en andere enkele stopcontact schakelaars in huis (en ook een Hue compatible stopcontact inderdaad). Wat me juist zo handig leek, is het stekkerblok bij bijvoorbeeld het tv gebeuren te vervangen voor een 'slim' exemplaar zodat ik 's nachts of bij afwezigheid bepaalde apparaten echt uit kan zetten (en andere weer aanlaten). Overal Fibaro Wall Plug's inzetten kan ook, maar die krengen kosten 50-60 euro per stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
fabstar81 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:51:
[...]

ik kan in het script nergens definieren wanneer hij moet draaien. ik heb hem ook niet in Domoticz zitten, maar alleen op schijf in de lua folder. het is dit script inderdaad wat ik al gebruik.

of heb jij hem in de Events editor toegevoegd?
Zeker kan dat.

in: /home/pi/domoticz/scripts/lua/garbagecalendar het bestand garbagecalendarconfig.lua

En zoek daar naar onderstaande code

code:
1
2
3
4
5
garbagetype_cfg = {
-- Add any missing records below this line
   ["pmd"]                              ={hour=06,min=30,daysbefore=1,reminder=0,text="pmd"},
   ["gft"]                              ={hour=06,min=30,daysbefore=1,reminder=0,text="gft"},
   ["papier"]                           ={hour=06,min=30,daysbefore=1,reminder=0,text="papier"},

Daar zie je het tijdstip staan, in mijn geval wordt het script om 06:30 uur uitgevoerd.

Je moet inderdaad even goed zoeken in de code >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Servor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:34:
[...]

Dank voor het meedenken, ik heb genoeg Fibaro en andere enkele stopcontact schakelaars in huis (en ook een Hue compatible stopcontact inderdaad). Wat me juist zo handig leek, is het stekkerblok bij bijvoorbeeld het tv gebeuren te vervangen voor een 'slim' exemplaar zodat ik 's nachts of bij afwezigheid bepaalde apparaten echt uit kan zetten (en andere weer aanlaten). Overal Fibaro Wall Plug's inzetten kan ook, maar die krengen kosten 50-60 euro per stuk!
Een stekker blok is altijd aan, en het andere stekkerblok is altijd met domotica aan/uit te zetten.
Heb je er maar een nodig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
Servor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:34:
[...]

Een goed alternatief zijn de tussenstekkers van Coolcam: https://nl.aliexpress.com/item/32825362894.html
Ook een stuk goedkoper dan de Fibaro tussenstekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:58:
ik begrijp even iets niet van de dzVents logica ...

code:
1
2
3
4
5
6
        local roomTemperatureId = 56    -- Sensor type: Temp + Humidity

-- script default values settings
        local roomTemperature = domoticz.devices(roomTemperatureId).temperature

domoticz.log('Ruimte temperatuur: ' .. roomTemperature .. ' oC ', domoticz.LOG_DEBUG)

resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2020-12-01 20:48:55.703 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 20.700000762939 oC

2020-12-01 20:50:41.705 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 21.39999961853 oC

2020-12-01 20:52:33.193 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 20.700000762939 oC

2020-12-01 20:54:22.909 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 20.700000762939 oC

2020-12-01 20:55:57.657 Status: dzVents: Debug: WP: Thermostaat [ Script ]: Ruimte temperatuur: 21.5 oC

zoals je ziet ... op 1 of andere onverklaarbare reden krijg ik vreemde waardes terug - 20,7.... welke ook elke keer exact gelijk is.

Domoticz dashboard geeft echter op geen enkel moment de 20,7 waarde - zie ik ook niet in de grafieken terug.
De WeMos geeft ook netjes 21,4/21,5 etc etc... het is werkelijk puur en alleen dzVents die dit doet

doe ik iets verkeerd qua var cache misschien?
Ik merk dat meerdere waardes fout gelezen worden door LUA scripts; nu ook oa de Hertz van de warmtepomp, waarbij de correcte waarde gewoon getoond wordt in het Dashboard.

Heeft iemand enig idee?

Een reboot helpt niet...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
De "alleen maar perfect en vij-sterren-beoordelingen" geven meer dan genoeg reden tot twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
MikeOO schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:22:
[...]

Zeker kan dat.

in: /home/pi/domoticz/scripts/lua/garbagecalendar het bestand garbagecalendarconfig.lua

En zoek daar naar onderstaande code

code:
1
2
3
4
5
garbagetype_cfg = {
-- Add any missing records below this line
   ["pmd"]                              ={hour=06,min=30,daysbefore=1,reminder=0,text="pmd"},
   ["gft"]                              ={hour=06,min=30,daysbefore=1,reminder=0,text="gft"},
   ["papier"]                           ={hour=06,min=30,daysbefore=1,reminder=0,text="papier"},

Daar zie je het tijdstip staan, in mijn geval wordt het script om 06:30 uur uitgevoerd.

Je moet inderdaad even goed zoeken in de code >:)
bij mij staat het bestand garbagecalendarconfig.lua in de volgende folder:
/home/pi/domoticz/scripts/lua/GarbageCalendar/garbagecalendar

maakt dat nog wat uit?

script draait nog steeds niet. ook niet als ik tijd aanpas.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleiner
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
Vraagje tussendoor, heeft iemand, of bestaat er een bewegingsmelder / PIR met WiFi die rechtstreeks met Domoticz communiceert? Dus niet eerst via een gateway oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@fabstar81 Ja, volgens mij moet dat met kleine letters zijn. Zo staat het ook in de installatie-instructies, in ieder geval.
Pagina: 1 ... 4 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!