Staat er wel in, een verkeerde API call naar een virtueel apparaat. Op Github reageert hij iets uitgebreider en daarin geven meerdere gebruikers aan dat de scripts ondanks de fout wel gewoon werkten. Nieuwe Domoticz versie signaleert de fout echter wel en geeft deze foutmelding. Een foutje in een script hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn.vwtune schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:34:
[...]
Ja maar daar staat niet bij wat voor fout? En buiten dat, mijn scripts werken gewoon??
Ik zal mijn script waar zwave devices in voorkomen even uitzetten vandaag. kijken of ik de meldingen dan nog krijg.Knielen schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:40:
[...]
Staat er wel in, een verkeerde API call naar een virtueel apparaat. Op Github reageert hij iets uitgebreider en daarin geven meerdere gebruikers aan dat de scripts ondanks de fout wel gewoon werkten. Nieuwe Domoticz versie signaleert de fout echter wel en geeft deze foutmelding. Een foutje in een script hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn.
Ik weet dat je Deluge kan monitoren via Home Assistant. Zie hier: https://www.home-assistant.io/integrations/deluge/
Maar kan dit ook met Domoticz?
Zelf kan ik op Google niets vinden.
Iemand die zijn downloads monitort via Domoticz?
Maar kan dit ook met Domoticz?
Zelf kan ik op Google niets vinden.
Iemand die zijn downloads monitort via Domoticz?
Ik heb half duckduckgo al gelezen, maar kom niet uit het volgende: Domoticz draait op een pi, verbind ik via http en zet ik een switch om (van off naar on en omgekeerd), dan verandert de status in het Domoticz-scherm en kan ik de switch weer terugschakelen. Verbind ik daarentegen met https dan kan ik de switch wel omschakelen, maar de status blijft hetzelfde. Ik kan dan een lamp één keer aanzetten, de lamp gaat ook aan, maar op het dashboard blijft deze off staan en nogmaals klikken zet ie hem weer aan. Bovendien krijg ik via https regelmatig de melding "browser cache refresh failed", wat ik bij http dus niet heb.
Mocht je domoticz beta draaien en (zoals ik) iedere dag checken voor een nieuwe update dan zou ik vandaag even overslaan. Er is namelijk een issue geintroduceerd waardoor domoticz niet meer opstart (https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4475)
Dit herken ik, met F5 verandert status wel. Punt is dat in dashboard status niet mee verandert maar achter de schermen wel. Verversing gaat dus niet goed...TheDutchChief schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:19:
Ik heb half duckduckgo al gelezen, maar kom niet uit het volgende: Domoticz draait op een pi, verbind ik via http en zet ik een switch om (van off naar on en omgekeerd), dan verandert de status in het Domoticz-scherm en kan ik de switch weer terugschakelen. Verbind ik daarentegen met https dan kan ik de switch wel omschakelen, maar de status blijft hetzelfde. Ik kan dan een lamp één keer aanzetten, de lamp gaat ook aan, maar op het dashboard blijft deze off staan en nogmaals klikken zet ie hem weer aan. Bovendien krijg ik via https regelmatig de melding "browser cache refresh failed", wat ik bij http dus niet heb.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
gizmocuz heeft net een nieuwe versie gebouwd die het weer doetStubby schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:39:
Mocht je domoticz beta draaien en (zoals ik) iedere dag checken voor een nieuwe update dan zou ik vandaag even overslaan. Er is namelijk een issue geintroduceerd waardoor domoticz niet meer opstart (https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4475)
Ik vraag mij af of het volgende bestaat:
Bestaat er een plugin of iets, waarmee ik een PC (met Windows 10) kan aan-/uitzetten. De mogelijkheid om ook nog notificaties daarop te ontvangen zou een plus zijn en ook misschien volume aanpassen zou wel leuk zijn?
Oftewel een beetje zoals er plugins bestaan om een TV aan te sturen, maar dan voor Windows 10? En ja, dat aanzetten kan op zich prima via WOL. Maar er is dan weer geen sleep-on-lan.
Bestaat er een plugin of iets, waarmee ik een PC (met Windows 10) kan aan-/uitzetten. De mogelijkheid om ook nog notificaties daarop te ontvangen zou een plus zijn en ook misschien volume aanpassen zou wel leuk zijn?
Oftewel een beetje zoals er plugins bestaan om een TV aan te sturen, maar dan voor Windows 10? En ja, dat aanzetten kan op zich prima via WOL. Maar er is dan weer geen sleep-on-lan.
[ Voor 10% gewijzigd door Groentjuh op 19-11-2020 13:22 ]
Na een lange periode van 'tobben' met HA ben ik sinds deze week weer 'terug' naar Domoticz. Dat voelt toch een beetje als een warm bad, aan HA kon ik maar niet wennen (hoewel ik wel de kracht onder de motorkap en de actieve development zeer kon waarderen). Binnen een paar dagen heb ik weer voor elkaar wat me in HA nog nooit gelukt is of wat me pas na zeer veel moeite gelukt is. Maar goed, dat zal voor iedereen anders zijn gelukkig.
Wat ik me nu wel afvraag, HA heeft een werkelijk prachtige iCloud integratie (of vind bijvoorbeeld automatisch mijn Canon printer en kan dan bijna out-of-the-box ink levels weergeven, etc), kan ik op de 1 of andere manier ervoor zorgen dat HA statussen doorgeeft of switches omzet aan de Domoticz kant? Ik snap dat er een miljoen redenen zijn om dit niet te willen doen, maar: kan het? Dus het ene domotica systeem laten babbelen met het andere? En dat je dus zo van beide systemen het voor jou meest werkbare gebruikt?
Wat ik me nu wel afvraag, HA heeft een werkelijk prachtige iCloud integratie (of vind bijvoorbeeld automatisch mijn Canon printer en kan dan bijna out-of-the-box ink levels weergeven, etc), kan ik op de 1 of andere manier ervoor zorgen dat HA statussen doorgeeft of switches omzet aan de Domoticz kant? Ik snap dat er een miljoen redenen zijn om dit niet te willen doen, maar: kan het? Dus het ene domotica systeem laten babbelen met het andere? En dat je dus zo van beide systemen het voor jou meest werkbare gebruikt?
@Servor ken het op mijn 2e Pi3 ook paar keer geprobeerd naar HA te gaan.
Kan mij (nog) niet bekoren.
Sommige dingen werken daar inderdaad wel goed en mooi.
Kan mij (nog) niet bekoren.
Sommige dingen werken daar inderdaad wel goed en mooi.
Ik heb op mijn 2e PI een USB / S0 meter van SOS. Deze meet schijnbaar met 30ms. De KWh railmeter die ik probeer uit te lezen geeft een specificatie aan van 90ms. Als ik de settings onaangepast laat komen er compleet verkeerde waardes uit. Je kan via de settings van de S0 meter het aantal pulsen per uur aanpassen, hier veranderd eea al van. Echter krijg ik het idee dat ik niet de juiste setting heb op dit moment gezien verschil met P1 meter.
-= Very annoying forum person =-
Welke plugin gebruik jij ? Ik heb de Onkyo AV Receiver (LAN) op het juiste IP adres en port 60128, maar krijg geen enkele respons (op een TX-NR636)M.v.Veelen schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:40:
Iemand de onkyo plugin in gebruik?
Ik wil graag het volume 1 tikje omlaag en 1 tikje omhoog zetten via de CLI. Ik heb van alles geprobeerd, maar nog niet het juiste commando.
onkyo audio-muting:on
onkyo audio-muting:off
werken allebei. Maar als ik dit lees dan kom ik er niet uit om 1 tikje harder en 1 tikje zachter te zetten via de CLI:
audio-muting - Audio Muting Command
off - sets Audio Muting Off
on - sets Audio Muting On
toggle - sets Audio Muting Wrap-Around
query - gets the Audio Muting State
('master-volume', 'volume') - Master Volume Command
None - Volume Level 0 - 100 (In hexadecimal representation)
None - Volume Level 0 - 80 (In hexadecimal representation)
level-up - sets Volume Level Up
level-down - sets Volume Level Down
level-up-1db-step - sets Volume Level Up 1dB Step
level-down-1db-step - sets Volume Level Down 1dB Step
query - gets the Volume Level
Edit:
script lijkt niet OK:
[...]
2020-11-19 19:32:11.828 Status: OnkyoAVTCP: TCP/IP Worker stopped...
2020-11-19 19:32:48.233 OnkyoAVTCP: Send NRIQSTN
2020-11-19 19:32:48.233 Status: OnkyoAVTCP: connected to: 192.168.1.72:60128
Daarna niets meer ..
Edit: Onkyo even van spanning afgehaald, en daarna opnieuw gestart:
Nu komen er wel devices !
[ Voor 3% gewijzigd door hannibal2206 op 19-11-2020 19:41 ]
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Mijn overstap van KaKu/Tradfri naar een meer universelere Zigbee setup stokt een beetje, volgens mij door een misverstand van mijn kant. Ik heb een Domoticzsetup op een Pi 4B met ConBee usbstick draaien. Domoticz ziet de stick en draait verder prima. Het koppelen van losse Zigbee-stopcontacten gaat niet, voor zover ik nu kan zien. Ik kan alleen schakelaars koppelen.
Opzich hoef ik niet per se switches voor elke schakelaar/stopcontact maar ik begin nu te denken dat ik ze anders niet kan koppelen.
Als ik 1 switch koop en die omstebeurt aan stopcontacten/schakelaar koppel om ze zo aan Domoticz te hangen, kan ik die switch dan telkens hergebruiken?
Opzich hoef ik niet per se switches voor elke schakelaar/stopcontact maar ik begin nu te denken dat ik ze anders niet kan koppelen.
Als ik 1 switch koop en die omstebeurt aan stopcontacten/schakelaar koppel om ze zo aan Domoticz te hangen, kan ik die switch dan telkens hergebruiken?
Ik heb zo’n 5xS0 > USB device gekocht bij SOS. Ook daar krijg ik waardes waar ik niets mee kan. Verbruik van 5800 W voor een kachel van max 2000 W. En ja, het aantal pulsen (2000 per kWh) staat correct ingesteld in Domoticz.master_viper schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:32:
Ik heb op mijn 2e PI een USB / S0 meter van SOS. Deze meet schijnbaar met 30ms. De KWh railmeter die ik probeer uit te lezen geeft een specificatie aan van 90ms. Als ik de settings onaangepast laat komen er compleet verkeerde waardes uit. Je kan via de settings van de S0 meter het aantal pulsen per uur aanpassen, hier veranderd eea al van. Echter krijg ik het idee dat ik niet de juiste setting heb op dit moment gezien verschil met P1 meter.
Ben hard op zoek naar iets anders. Vermoedelijk wordt het dit:
https://www.ontrium.com/get.aspx?id=1478639
A'dam PVOutput
Ik zit noc steeds op mijn Nas met een rfxcom en wat kaku spul en nog geen zin gehad naar zigbee te switchen.
Heb voor de kerstverlichting e.d. wat losse schakelaars nodig, maar geen zin de hoofdprijs voor KaKu spul te betalen. Weet iemand of action o.i.d. nog spul heeft wat de rfxcom ondersteund?
Heb voor de kerstverlichting e.d. wat losse schakelaars nodig, maar geen zin de hoofdprijs voor KaKu spul te betalen. Weet iemand of action o.i.d. nog spul heeft wat de rfxcom ondersteund?
Als je een fresh install doet, krijg je dan ook een beta? Nee toch? Want mijn SD card is denk ik corrupt, en heb vandaag op een andere kaart alles opnieuw geïnstalleerd met een image van Buster. Maar na het terugzetten van een database backup (van ca. 2 maanden geleden, ook Buster) start Domoticz niet meer op (service gaat direct naar status exited). Is er nog iets dat ik kan proberen? (Re)start vd service helpt niet...Stubby schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:39:
Ik heb geen signature
Kun je dan niet beter een modbus kWh meter(s) ophangen?ericplan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:50:
[...]
Ik heb zo’n 5xS0 > USB device gekocht bij SOS. Ook daar krijg ik waardes waar ik niets mee kan. Verbruik van 5800 W voor een kachel van max 2000 W. En ja, het aantal pulsen (2000 per kWh) staat correct ingesteld in Domoticz.
SOS moet de mogelijkheid gaan bieden tot pulsbreedte instellingen. Zodat je zelf de pulsbreedte aan kan passen.
Dit kan wel met de S0-PCM van smartmeterdashboard.
Dit kan wel met de S0-PCM van smartmeterdashboard.
Ik wil mijn Xiaomi gateway koppelen met Domoticz. Hiervoor heb ik de Domoticz wiki (https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)) gebruikt. Echter, nu op een stap beland waar ik niet verder kom. Heb goed zitten zoeken op internet. Kan het probleem wel vinden bij anderen, maar helaas niet de oplossing.
Ik ben alle stappen doorgelopen in de Mi app. Paswoord opgeschreven. Maar als ik in Domoticz de Xiaomi gateway wil toevoegen, moet ik ook een username invullen (i.p.v. alleen een paswoord, zoals in de vele tutorials). Bij leeglaten van username krijg ik de foutmelding: "Problem adding hardware". Ik heb al de device name van de gateway geprobeerd (zoals in de mi home app) maar dat werkt niet.
Iemand een oplossing?
Ik ben alle stappen doorgelopen in de Mi app. Paswoord opgeschreven. Maar als ik in Domoticz de Xiaomi gateway wil toevoegen, moet ik ook een username invullen (i.p.v. alleen een paswoord, zoals in de vele tutorials). Bij leeglaten van username krijg ik de foutmelding: "Problem adding hardware". Ik heb al de device name van de gateway geprobeerd (zoals in de mi home app) maar dat werkt niet.
Iemand een oplossing?
Staat je lan mode wel open op de gateway?Xtince schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:41:
Ik wil mijn Xiaomi gateway koppelen met Domoticz. Hiervoor heb ik de Domoticz wiki (https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)) gebruikt. Echter, nu op een stap beland waar ik niet verder kom. Heb goed zitten zoeken op internet. Kan het probleem wel vinden bij anderen, maar helaas niet de oplossing.
Iemand een oplossing?
Een recent gekochte gateway staat poort 9898 dicht die moet je eerst open zetten (gateway modden).
Zie ook https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=30258
NeeAppie76 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:42:
[...]
Als je een fresh install doet, krijg je dan ook een beta? Nee toch?
@jobr, dank voor je snelle reactie.
Heb zojuist maar Domoticz maar opnieuw opgestart. Zelfde wijze gevolgd, username leeggelaten en daarna geen foutmelding meer. Het is dus gelukt met de oplossing: "aanhouder wint" voor de rest niets anders gedaan....
Heb zojuist maar Domoticz maar opnieuw opgestart. Zelfde wijze gevolgd, username leeggelaten en daarna geen foutmelding meer. Het is dus gelukt met de oplossing: "aanhouder wint" voor de rest niets anders gedaan....
[ Voor 76% gewijzigd door Xtince op 21-11-2020 21:26 ]
Wel naar gezocht, niet de juiste gevonden. Ik moet dan twee groepenkasten gaan verbouwen en nieuwe draden trekken. Huidige kWh-meter is een DDS5188. Aansluitingen zitten daar net als bij een installatieautomaat. N en L ingaand aan de onderzijde, N en L uitgaand aan de bovenzijde. Uitgaande draden in de groepenkast zijn te kort voor de standaard kWh-meters met beide N aan de bovenzijde en beide L aan de onderzijde. Ik heb nog geen modbus kWh-meters gezien met een aansluiting zoals bij een installatieautomaat. Draden lassen in de groepenkast is een no go.AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:49:
[...]
Kun je dan niet beter een modbus kWh meter(s) ophangen?
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 21-11-2020 21:05 ]
A'dam PVOutput
Korte vraag. Bij devices zie ik nu meerdere “devices” staan voor 1 sensor. Als voorbeeld: een xiaomi temp sensor als meerdere devices weergegeven (voor temp, voor lux, huminity allemaal apart). Hoe kan ik dat aanpassen zodat maar van 1 sensor of schakelaar zie ipv alles apart?
[ Voor 5% gewijzigd door Xtince op 21-11-2020 21:27 ]
Ik tel gewoon de pulsen van de S0 op een GPIO de pi waar Domoticz opdraait.ericplan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:50:
[...]
Ik heb zo’n 5xS0 > USB device gekocht bij SOS. Ook daar krijg ik waardes waar ik niets mee kan. Verbruik van 5800 W voor een kachel van max 2000 W. En ja, het aantal pulsen (2000 per kWh) staat correct ingesteld in Domoticz.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik vermoed dat een van de problemen de kabellengte tussen USB-device en kWh-meter is. Met de 4x-S0>modbus oplossing kan ik de kabels kort houden want het ding komt dan in beide groepenkasten. Alleen de modbuskabel is iets langer. We praten over circa 10 meter. Anders zou ik een tweede Pi in de andere meterkast moeten hangen, maar daar is geen netwerk beschikbaar en nog wat andere uitdagingen.klump4u schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:47:
[...]
Ik tel gewoon de pulsen van de S0 op een GPIO de pi waar Domoticz opdraait.
De L naar de verbruiker is te kort, beetje geklooi. De Saia-Burgess - PCD7.H104D lijkt een mooie oplossing.AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:50:
@ericplan Beide L naar boven en de N dient enkel voor de voeding van de kWh meter en mag afgetakt worden van de automaat (abb bushboard heeft 2x L en 2x N)
Dan heb je geen lassen toch?
Maar dat gaat wat off topic verder.
A'dam PVOutput
Ik heb een 15 meter netwerkkabel met vaste kern tussen 2 kWh meters en de pi dus dat kan maar met die S0-USB schiet de voeding misschien te kort.Ik vermoed dat een van de problemen de kabellengte tussen USB-device en kWh-meter is. Met de 4x-S0>modbus oplossing kan ik de kabels kort houden want het ding komt dan in beide groepenkasten. Alleen de modbuskabel is iets langer. We praten over circa 10 meter. Anders zou ik een tweede Pi in de andere meterkast moeten hangen, maar daar is geen netwerk beschikbaar en nog wat andere uitdagingen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ga vandaag er maar eens drie van de vier kWh meters afhalen. Kijken of er voor één wel genoeg spanning geleverd wordt.klump4u schreef op zondag 22 november 2020 @ 07:11:
[...]
Ik heb een 15 meter netwerkkabel met vaste kern tussen 2 kWh meters en de pi dus dat kan maar met die S0-USB schiet de voeding misschien te kort.
A'dam PVOutput
:strip_exif()/f/image/qJlRR2IMsrBo0IybOP4KJG1t.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag in bovenstaande grafiek van Domoticz ook de aan/uit stand van een schakelaar willen weer geven. of meerdere schakelaars.
Maar ik kan daar niets over terug vinden. Mijn zoek skills zijn onvoldoende of het kan niet.
De schakelaar mag ook een temperatuur lijn zijn, 10 graden is aan, 0 graden is uit.
Iemand een suggestie?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Zojuist weer een beta (uit mijn hoofd 11995) geinstalleerd, mijn domoticz startte niet meer op daarna
Ben nu terug gegaan naar een backup sd kaart van een maand geleden, ik wil daar een latere database backup op uploaden, nadat ik dit heb gedaan heb ik geen devices meer in domoticz en zie ik in de log:
Error: Database not open!!...Check your user rights!.
Wat kan ik hieraan doen? Dit is de eerste keer dat ik deze melding zie

Ben nu terug gegaan naar een backup sd kaart van een maand geleden, ik wil daar een latere database backup op uploaden, nadat ik dit heb gedaan heb ik geen devices meer in domoticz en zie ik in de log:
@vwtune Toevallig ben ik ook wat aan het uitproberen en heb ik hetzelfde gezien. Na nogmaals de db teruggezet te hebben, geduld en een reboot en restart werkte het wel weer.
Ik moest trouwens de database renamen, de naam had een hoofdletter gekregen...
[ Voor 18% gewijzigd door DjAntoon op 22-11-2020 14:51 ]
Ik zit sinds gisteren op 12690 als beta....vwtune schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:27:
Zojuist weer een beta (uit mijn hoofd 11995) geinstalleerd, mijn domoticz startte niet meer op daarna![]()
who put a "stop payment" on my reality check
Ik sta op het punt de hele boel uit het raam te smijten.
Wat heb ik
Zowel de Tradfri als de overige componenten via Domoticz beschikbaar hebben en kunnen bedienen.
Wat gaat er niet?
De stopcontacten krijg ik niet gekoppeld aan de ConBee-adapter. Ik kan alleen de tradfri-afstandsbediening gekoppeld krijgen aan de adapter. Dan wordt de koppeling tussen de AB en het stopcontact echter verwijderd, zo lijkt het.
Ik kan in de Conbee-interface alleen een switch, light of sensor toevoegen, geen stopcontact. Ookal moet een stopcontact wel kunnen volgens de handleiding.
Ik snap niet wat ik verkeerd doe, of ik iets verkeerd doe en wat ik dan wél zou moeten doen.
Heeft er hier iemand ervaring met deze constructie? Of tips voor Zigbee-componenten die wél werken?
Wat heb ik
- Raspberry pi 4b met schone Domoticz-install
- ConBee II Zigbee-usbstick, zichtbaar als adapter in Domoticz, enmet eigen webinterface
- 2 Ikea Tradfri stopcontacten
- 1 Ikea Tradfri dimmer-afstandsbediening
- 1 Ikea Tradfri aan/uit afstandsbediening
- 5 Zigbee inbouwdimmers
Zowel de Tradfri als de overige componenten via Domoticz beschikbaar hebben en kunnen bedienen.
Wat gaat er niet?
De stopcontacten krijg ik niet gekoppeld aan de ConBee-adapter. Ik kan alleen de tradfri-afstandsbediening gekoppeld krijgen aan de adapter. Dan wordt de koppeling tussen de AB en het stopcontact echter verwijderd, zo lijkt het.
Ik kan in de Conbee-interface alleen een switch, light of sensor toevoegen, geen stopcontact. Ookal moet een stopcontact wel kunnen volgens de handleiding.
Ik snap niet wat ik verkeerd doe, of ik iets verkeerd doe en wat ik dan wél zou moeten doen.
Heeft er hier iemand ervaring met deze constructie? Of tips voor Zigbee-componenten die wél werken?
Ik denk dat de AB enkel aan de conbee en dus domoticz gekoppeld moet worden en vandaar naar de rest.
Domoticz is geen echt plug en play oplossing. Dus een hoog tweak gehalte.
Ik herken de frustratie, doorbijten dus, sterkte.
Black friday komt eraan, xiaomi zigbee op ali is erg leuk spul.
[ Voor 12% gewijzigd door DjAntoon op 22-11-2020 15:30 ]
vreemd dat ik dan 11995 voorgeschoteld kreegDaRk PoIsOn schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:10:
[...]
Ik zit sinds gisteren op 12690 als beta....
Ik heb het nog steeds niet werkendDjAntoon schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:50:
@vwtune Toevallig ben ik ook wat aan het uitproberen en heb ik hetzelfde gezien. Na nogmaals de db teruggezet te hebben, geduld en een reboot en restart werkte het wel weer.
maar hoe krijg ik: Error: Database not open!!...Check your user rights!.
opgelost?
[ Voor 8% gewijzigd door vwtune op 22-11-2020 15:39 ]
Helaas met geen enkel resultaat. Nog steeds idiote waardes voor de S0 kWh-meter, die bovendien ook geheel niet overeenkomen met de P1 meter.ericplan schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:16:
[...]
Ik ga vandaag er maar eens drie van de vier kWh meters afhalen. Kijken of er voor één wel genoeg spanning geleverd wordt.
/f/image/otrA3dof95TY3Rz6aQas7KU1.png?f=fotoalbum_large)
A'dam PVOutput
Ik heb voortgang! Blijkbaar hoort er bij de outlet een hele specifieke volgorde aan stappen die nergens echt beschreven staat.DjAntoon schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:28:
Ik denk dat de AB enkel aan de conbee en dus domoticz gekoppeld moet worden en vandaar naar de rest.
De AB is nu aan ConBee gekoppeld en de outlet ook, maar niet onderling aan elkaar. Voor vandaag genoeg geprutst. Dank voor de aanmoediging
Vandaag zijn er een aantal beta versions uitgebracht, waarin #12694 een crash bug bevat, deze is opgelost in #12697
Tja zo werkt het niet. Temperature en huminity kunnen vaak? Wel gekoppeld zijn in 1 device, lux niet.Xtince schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:26:
Korte vraag. Bij devices zie ik nu meerdere “devices” staan voor 1 sensor. Als voorbeeld: een xiaomi temp sensor als meerdere devices weergegeven (voor temp, voor lux, huminity allemaal apart). Hoe kan ik dat aanpassen zodat maar van 1 sensor of schakelaar zie ipv alles apart?
Staan de rechten, owner en group wel goed van de file?vwtune schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:38:
Ik heb het nog steeds niet werkendal 100 keer gereboot en databases terug gezet (ook eerdere versies)
maar hoe krijg ik: Error: Database not open!!...Check your user rights!.
opgelost?
ls -l
Monteer je toch buiten de meterkast zo'n verdeeldoosje en breng je daar de las aan.ericplan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:04:
Draden lassen in de groepenkast is een no go.
Dat laatste kan natuurlijk. Een dummy temp sensor aanmaken en dan een script schrijven die de temp veranderd als de schakelaar aan of uitgaat. Als je niet veel ervaring met scripts hebt moet je maar even een gil geven.Seafarer schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:53:
[Afbeelding]
Ik zou graag in bovenstaande grafiek van Domoticz ook de aan/uit stand van een schakelaar willen weer geven. of meerdere schakelaars.
Maar ik kan daar niets over terug vinden. Mijn zoek skills zijn onvoldoende of het kan niet.
De schakelaar mag ook een temperatuur lijn zijn, 10 graden is aan, 0 graden is uit.
Iemand een suggestie?
Eigenlijk wil ik gillen.Knielen schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:52:
[...]
Dat laatste kan natuurlijk. Een dummy temp sensor aanmaken en dan een script schrijven die de temp veranderd als de schakelaar aan of uitgaat. Als je niet veel ervaring met scripts hebt moet je maar even een gil geven.
Dit gaat denk je lukken met een blockly?
Dan ga ik het eerst zelf eens proberen. Je hebt in ieder geval al een richting aangegeven.
Ik heb ook een stopcontact van de ikea en die is hier gewoon gekoppeld. Je moet deze koppelen onder 'Lights'. Het is inmiddels gelukt zie ik.WheeleE schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:10:
• 2 Ikea Tradfri stopcontacten
[...]
Conbee ondersteund geen directe koppeling tussen afstandsbediening en lamp, tenminste niet direct. Voor verdere vragen over Conbee kan je ook eens kijken in deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik.WheeleE schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:01:De AB is nu aan ConBee gekoppeld en de outlet ook, maar niet onderling aan elkaar. Voor vandaag genoeg geprutst. Dank voor de aanmoediging
[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 23-11-2020 08:44 ]
Heeft er iemand nog ervaring met een plugin om een Chromecast / Google Nest (Mini) aan te sturen via Domoticz. Ik kom eigenlijk maar weinig recente dingen tegen, ook hier op het forum maar weinig mensen die deze koppeling gemaakt hebben.
Zelf vond ik de volgende, maar dat zijn allemaal dingen uit 2019 of ouder:
hoe krijg je in Domoticz al die temp sensoren in 1 grafiek?Seafarer schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:53:
[Afbeelding]
Iemand een suggestie?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Je kan kiezen welk sensoren je in je grafiek wilt hebben.fabstar81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:38:
[...]
hoe krijg je in Domoticz al die temp sensoren in 1 grafiek?
Bij tab "Temperature" kan je gelijk kiezen voor "Custom Graph"
Ik had het in het vorige deel al gedeelt, ben ondertussen al over naar HA behalve voor de P1 en Buienradar qua meldingen, maar je 2de link is de beste manier om dat te doen!rens-br schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:50:
Heeft er iemand nog ervaring met een plugin om een Chromecast / Google Nest (Mini) aan te sturen via Domoticz. Ik kom eigenlijk maar weinig recente dingen tegen, ook hier op het forum maar weinig mensen die deze koppeling gemaakt hebben.
who put a "stop payment" on my reality check
Inderdaad " temperatuur" "aangepaste grafiek" en aanvinken wat je wilt.SpikeHome schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:02:
[...]
Je kan kiezen welk sensoren je in je grafiek wilt hebben.
Bij tab "Temperature" kan je gelijk kiezen voor "Custom Graph"
Zou je ook temperaturen van elkaar kunnen aftrekken en het verschil weergeven?
Die heb ik even geinstalleerd en die laat geen devices zien. Sterker nog, bij het invullen van de plugin crasht Domoticz. In de log zie ik alleen het volgende voorbij komen:DaRk PoIsOn schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:05:
[...]
Ik had het in het vorige deel al gedeelt, ben ondertussen al over naar HA behalve voor de P1 en Buienradar qua meldingen, maar je 2de link is de beste manier om dat te doen!
2020-11-23 12:27:03.918 Error: (GoogleChromeCast ) discoveryCallback: 'Chromecast' object has no attribute 'host'
2020-11-23 12:27:03.978 Error: (GoogleChromeCast ) discoveryCallback: 'Chromecast' object has no attribute 'host'
ik heb zelf heel wat dummy devices aangemaakt die de DeltaT weergeeft van allerhande temperatuursensoren in mijn systeem. Bijvoorbeeld:Seafarer schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:24:
[...]
Inderdaad " temperatuur" "aangepaste grafiek" en aanvinken wat je wilt.
Zou je ook temperaturen van elkaar kunnen aftrekken en het verschil weergeven?
*DeltaT van zonnecollectoren
*DeltaT van aanvoer en retour gemeten op de leidingen
*DeltaT van aanvoer en retour gemeten uit de ketel
*DeltaT van de doucheWTW
*DeltaT van CV retour door de zonneboiler
handig
overigens, ik kom er middels de aangepaste grafiek achter dat ik waarschijnlijk 2 sensoren heb omgewisseld:
/f/image/VdLO55tCTw8LNvcVWejhTXK8.png?f=fotoalbum_large)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Voor de bovenstaande grafieken is het echt veel eenvoudiger om zoiets als Grafana te hebben draaien. Hiermee kan je heel eenvoudig allerhande grafieken tonen.
Ook waardes van elkaar aftrekken e.d. is daarmee eenvoudig mogelijk.
heb ik ook draaien maar ik vind dat helemaal niet zo eenvoudig. sterker nog, ik snap er werkelijk geen ene reet van.rens-br schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:41:
Voor de bovenstaande grafieken is het echt veel eenvoudiger om zoiets als Grafana te hebben draaien. Hiermee kan je heel eenvoudig allerhande grafieken tonen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Heb je hier een voorbeeldje van? Ik heb dit ook geprobeerd (met o.a. LUA), maar ik kom er niet uit. Het zal wel simpel zijn, maar ja...fabstar81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:23:
[...]
ik heb zelf heel wat dummy devices aangemaakt die de DeltaT weergeeft van allerhande temperatuursensoren in mijn systeem. Bijvoorbeeld:
*DeltaT van zonnecollectoren
podarcis schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:26:
[...]
Heb je hier een voorbeeldje van? Ik heb dit ook geprobeerd (met o.a. LUA), maar ik kom er niet uit. Het zal wel simpel zijn, maar ja...
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| -- Bereken deltaT van CV op de leiding function Round(num, idp) return tonumber(string.format("%." ..(idp or 0).. "f", num)) end -- Variables local iIDX = 767 -- IDX van DeltaT device local var_aanvoer = 'Temperatuur - CV aanvoer ketel' -- CV aanvoertemperatuur op de leiding local var_retour = 'Temperatuur - CV retour voor 3-wegklep' -- CV retourtemperatuur op de leiding local ch_active = 'OTGW: CH active' -- Device CV actief of niet local CVaanvoer = otherdevices_temperature[var_aanvoer] local CVretour = otherdevices_temperature[var_retour] commandArray = {} --if (otherdevices[ch_active] == "On" and CVaanvoer > 6) then deltat = CVaanvoer - CVretour deltat = Round(deltat, 1) print("De DeltaT tussen CV aanvoertemperatuur en CV retourtemperatuur op de leidingen = " .. deltat .. "°C") commandArray['UpdateDevice'] = ''..iIDX..'|0|'..deltat..'' --else -- deltat = 0 -- commandArray['UpdateDevice'] = ''..iIDX..'|0|'..deltat..'' -- print("DS18B20: Ketel draait niet => DeltaT = 0°C") --end return commandArray |
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
ik gebruik een Sonoff Bridge maar het bereik is zwaar k.t, is het mogelijk om dit bereik vergroten met een antenne? Weten jullie wellicht een andere oplossing?
https://www.domoticz.com/...opic.php?t=22610&start=40rens-br schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:50:
Bedankt voor de link. Wilde je nog naar een specifieke post linken?
Kom daar eigenlijk alleen een hoop scripts tegen, die niet helemaal lekker lijken te werken. Daarnaast gaat het daar vooral om notificaties sturen naar de Chromecast, maar ik wil de Chromecast en Google Nest eigenlijk bedienen vanuit Domoticz.
(Hoe) kan ik aan alleen de Domoticz.db file zien welke versie van domoticz dit was / erbij hoort? Mijn SD kaart is kapot, maar ik heb nog wel een backup vd database op mijn pc. Als ik nu een nieuwe installatie doe (obv hetzelfde Buster image), dan krijg ik uiteraard een lege domoticz. Als ik vervolgens de db restore via settings, dan gaat mijn domoticz offline (service status is exited). Het lijkt er dus op dat de backup niet compatible is met de huidige versie van domoticz, maar met welke versie dan wel?
De backup is van begin oktober, ik zie op github dat de laatste release van domoticz van april is. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Maar ik weet niet zeker of ik 'm ingesteld had om ook te updaten naar beta's, en welke beta dan precies geïnstalleerd zou zijn. En waar zou ik überhaupt een (oude) beta release kunnen vinden?
EDIT: ik kan de db openen en het schema en de data inzien, en heb ook onderstaande link gevonden, maar waar in de db staat de versie?
https://www.domoticz.com/...Commits#Database_versions
EDIT 2: never mind, got it: in de preferences table...
Nu blijft alleen de vraag over hoe ik aan een oudere beta versie kom. Is er een andere manier dan de sources vd juiste commit downloaden en lokaal bouwen? Want daar zit ik echt niet op te wachten...
De backup is van begin oktober, ik zie op github dat de laatste release van domoticz van april is. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Maar ik weet niet zeker of ik 'm ingesteld had om ook te updaten naar beta's, en welke beta dan precies geïnstalleerd zou zijn. En waar zou ik überhaupt een (oude) beta release kunnen vinden?
EDIT: ik kan de db openen en het schema en de data inzien, en heb ook onderstaande link gevonden, maar waar in de db staat de versie?
https://www.domoticz.com/...Commits#Database_versions
EDIT 2: never mind, got it: in de preferences table...
Nu blijft alleen de vraag over hoe ik aan een oudere beta versie kom. Is er een andere manier dan de sources vd juiste commit downloaden en lokaal bouwen? Want daar zit ik echt niet op te wachten...
[ Voor 21% gewijzigd door Appie76 op 24-11-2020 11:48 ]
Ik heb geen signature
ik krijg binnenkort mijn Roborock S5 Max binnen
nu zie ik genoeg tutorials voor de S5, maar heeft iemand hem al in Domoticz aan de gang gekregen op de S5 Max?
nu zie ik genoeg tutorials voor de S5, maar heeft iemand hem al in Domoticz aan de gang gekregen op de S5 Max?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik gebruik DzVents vindt ik iets makkelijker. Hier mijn programma.podarcis schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:26:
[...]
Heb je hier een voorbeeldje van? Ik heb dit ook geprobeerd (met o.a. LUA), maar ik kom er niet uit. Het zal wel simpel zijn, maar ja...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| return { on = { devices = { 67, 68 } }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, -- for debugging level = domoticz.LOG_INFO, marker = "Delta T CV Water" }, execute = function(domoticz, device) local CvIn = domoticz.devices(67) -- Huis in temoperatuur local CvUit = domoticz.devices(68) -- Huis uit temperatuur local CvVerschil = domoticz.devices(58) -- Temperatuur verlies over CV systeem CvVerschil.updateTemperature(domoticz.utils.round((CvIn.temperature - CvUit.temperature),2)) domoticz.log ('Cv Verschils is nu ' .. CvVerschil.temperature) end } |
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Momenteel ben ik aan het rommelen om mijn Itho ventilatiebox geautomatiseerd te kunnen sturen via Domoticz, waarvoor ik DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter volg.
De ventilatiebox heeft 4 zuigstanden en 3 timerstanden, waarvoor ik een selector switch heb aangemaakt en de scripts gebruik uit de volgende post:
de waarden:
Eerst had ik in de configuratie van de switch de 'Selector actions' aangegeven (met dus per selector de URL om de Itho te schakelen). Nu heb ik het script van @Sten Vollebregt uit de hierboven gequote post geïnstalleerd en fanSelectorHelper01 genoemd. Dat is niet relevant voor het probleem dat ik nu opmerk, want dat deed zich ook al voor toen ik in de configuratie van de switch de Selector actions had aangegeven, alleen door dat script wordt wel zichtbaar in de logfile wat er gebeurt:
Als ik de fan op stand 2 zet via de switch, krijgt het script keurig een waarde 2 door. Echter, na 5 seconden verdwijnt de waarde van de selector switch in Domoticz en wordt deze weergegeven als "undefined". Dat is wat je terugziet in het log hierboven, waarbij de waarde dan ineens "" is.
Zoals gezegd vertoonde mijn selector switch dit gedrag ook toen ik het hulpscript van Sten Vollebregt nog niet geïnstalleerd had. Dit gebeurde ook al toen ik de switch had aangemaakt via de Manual Light/Switch knop op de LightSwitches pagina in Domoticz. Toen ben ik via Google gaan zoeken, maar daar kwam ik dit probleem eigenlijk niet tegen, behalve een bugreport over Domoticz. Dat werd gesloten nadat duidelijk werd gemaakt dat de selector switch via Hardware > Dummy Hardware moest worden aangemaakt. Dat heb ik vervolgens gedaan, maar ook dan blijft de selector switch zijn waarde verliezen en valt elke keer terug naar "undefined". Is dit een bug van Domoticz (waarschijnlijk niet) of doe ik hier iets verkeerd (waarschijnlijk)?
De ventilatiebox heeft 4 zuigstanden en 3 timerstanden, waarvoor ik een selector switch heb aangemaakt en de scripts gebruik uit de volgende post:
In vervolg op mijn vorige post in genoemd topic (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64882534) heb ik nu via dummy hardware een selector switch aangemaakt, metSten Vollebregt schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:54:
Aansturen doe ik via HTTP waarin Domotic (buiten de remote dan) bepaald wat de Itho doet. Hiervoor gebruik ik het volgende script waarbij ventilatie mijn dummy switch is:
de waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 0 Off 10 1 20 2 30 3 40 4 50 10 m 60 20 m 70 30 m |
Eerst had ik in de configuratie van de switch de 'Selector actions' aangegeven (met dus per selector de URL om de Itho te schakelen). Nu heb ik het script van @Sten Vollebregt uit de hierboven gequote post geïnstalleerd en fanSelectorHelper01 genoemd. Dat is niet relevant voor het probleem dat ik nu opmerk, want dat deed zich ook al voor toen ik in de configuratie van de switch de Selector actions had aangegeven, alleen door dat script wordt wel zichtbaar in de logfile wat er gebeurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| 2020-11-24 17:25:03.407 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Itho autocontrol", value: "2" 2020-11-24 17:25:03.408 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: fanSelectorHelper01: Device: "Itho autocontrol (Dummy)", Index: 852 2020-11-24 17:25:03.409 Status: dzVents: Info: ------ Finished fanSelectorHelper01 2020-11-24 17:25:08.668 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Itho autocontrol", value: "" 2020-11-24 17:25:08.668 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: fanSelectorHelper01: Device: "Itho autocontrol (Dummy)", Index: 852 2020-11-24 17:25:08.668 Status: dzVents: Info: Fan state change 2020-11-24 17:25:08.669 Status: dzVents: Info: ------ Finished fanSelectorHelper01 |
Als ik de fan op stand 2 zet via de switch, krijgt het script keurig een waarde 2 door. Echter, na 5 seconden verdwijnt de waarde van de selector switch in Domoticz en wordt deze weergegeven als "undefined". Dat is wat je terugziet in het log hierboven, waarbij de waarde dan ineens "" is.
Zoals gezegd vertoonde mijn selector switch dit gedrag ook toen ik het hulpscript van Sten Vollebregt nog niet geïnstalleerd had. Dit gebeurde ook al toen ik de switch had aangemaakt via de Manual Light/Switch knop op de LightSwitches pagina in Domoticz. Toen ben ik via Google gaan zoeken, maar daar kwam ik dit probleem eigenlijk niet tegen, behalve een bugreport over Domoticz. Dat werd gesloten nadat duidelijk werd gemaakt dat de selector switch via Hardware > Dummy Hardware moest worden aangemaakt. Dat heb ik vervolgens gedaan, maar ook dan blijft de selector switch zijn waarde verliezen en valt elke keer terug naar "undefined". Is dit een bug van Domoticz (waarschijnlijk niet) of doe ik hier iets verkeerd (waarschijnlijk)?
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.
Hebben er hier mensen ervaring met een goede vochtigheidssensor voor in de badkamer? Ik heb nu een DHT22/AM2302, maar het nadeel daarvan is dat hij maar heel langzaam hersteld nadat de vochtigheid hoog is geweest. Dit lees ik ook op andere fora, eigenlijk werkt alleen opwarmen op de kachel goed om hem weer te 'resetten'.
Ik zoek dus een sensor die ook nadat hij goed vochtig is geweest weer snel stabiliseert.
Ik zoek dus een sensor die ook nadat hij goed vochtig is geweest weer snel stabiliseert.
Hallo, ik probeer een tradfri motion sensor te koppelen aan Domoticz, door middel van een zigate.
De zigate herkent hem, en ik zie het ook terug in Domoticz.
Helaas zie ik in domoticz geen status veranderen van On naar Off ( of anders om ) als er beweging is.
Doe ik iets verkeerds, of is er een andere trick hiervoor ?
Mijn doel is om als de bewegingssensor beweging ziet, er een lamp aan gaat voor 2 minuten.
Dit heb ik nu werkend met een 433mhz motion sensor, maar ik ben alles aan het vervangen voor zigbee.. dmv Zigate
De zigate herkent hem, en ik zie het ook terug in Domoticz.
Helaas zie ik in domoticz geen status veranderen van On naar Off ( of anders om ) als er beweging is.
Doe ik iets verkeerds, of is er een andere trick hiervoor ?
Mijn doel is om als de bewegingssensor beweging ziet, er een lamp aan gaat voor 2 minuten.
Dit heb ik nu werkend met een 433mhz motion sensor, maar ik ben alles aan het vervangen voor zigbee.. dmv Zigate
[ Voor 24% gewijzigd door Androo op 24-11-2020 17:50 ]
Niet naar een specifiek post. Gaat om notifications inderdaad, dacht dat je dat bedoelde. Dat werkt verder prima. Zie ook mijn posts (glsf91).rens-br schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:53:
[...]
Bedankt voor de link. Wilde je nog naar een specifieke post linken?
Kom daar eigenlijk alleen een hoop scripts tegen, die niet helemaal lekker lijken te werken. Daarnaast gaat het daar vooral om notificaties sturen naar de Chromecast, maar ik wil de Chromecast en Google Nest eigenlijk bedienen vanuit Domoticz.
Bij ons hangt deze in de badkamer: https://www.itead.cc/wiki/Sonoff_Sensor_Si7021Knielen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:41:
Hebben er hier mensen ervaring met een goede vochtigheidssensor voor in de badkamer? Ik heb nu een DHT22/AM2302, maar het nadeel daarvan is dat hij maar heel langzaam hersteld nadat de vochtigheid hoog is geweest. Dit lees ik ook op andere fora, eigenlijk werkt alleen opwarmen op de kachel goed om hem weer te 'resetten'.
Die bevalt prima. Door een microchip en wat software van iTead gedraagt die sensor zich als een AM2302 sensor. Hierdoor heeft deze een IO pin minder nodig. Maar een Si7021 (zonder iTeads toevoeging) of een andere I2C gebaseerde sensor (bijvoorbeeld BME280 of HTU21D) zal ook beter werken dan een DHT22 in vochtige omgevingen.
In de garage had ik eerst ook een DHT22 en die gaf rond deze tijd van het jaar 99% volcontinue aan. Pas in het voorjaar ging het dan weer naar beneden. Nu hangt daar ook zo'n iTead sensor en schommelen de waarden mee met de vochtigheid buiten (enkelsteens ongeisoleerde garage, wel goed geventileerd).
Ik gebruik al jaren GEEN vochtigheids-sensor. Alleen maar ellende.Knielen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:41:
Ik heb een thermostaat op de warmwaterpijp naar de douche. Pijp wordt warm, ventilator naar standje 3.
Pijp koelt af, terug naar standje 2.
Doordat in de winter de pijp sneller afkoelt stopt de ventilator ook redelijk snel. Niet erg, de lucht is al vrij droog.
In de zomer ventileert hij wat langer omdat de pijp langzamer afkoelt.
Ik wil het eigenlijk nooit meer anders hebben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5LvnRrdhNFhkXIArm3pWLWWc.jpg?f=user_large)
Werkt ook zonder software, geen updates geen crashes.
Wie heeft een tip voor het volgende:
ik gebruik domoticz op mn synology NAS om de P1 poort van de slimme meter uit te lezen
Elke 5 minuten krijg ik een update van het gasverbruik, maar de grafiekjes in de logging zijn niet preciezer dan een heel uur.
Waar kan ik dit aanpassen?
n.b. mijn slimme meter heeft dmsr 5.0 en verstuurd elke 5 minuten de update van de gas stand.
ik gebruik domoticz op mn synology NAS om de P1 poort van de slimme meter uit te lezen
Elke 5 minuten krijg ik een update van het gasverbruik, maar de grafiekjes in de logging zijn niet preciezer dan een heel uur.
n.b. mijn slimme meter heeft dmsr 5.0 en verstuurd elke 5 minuten de update van de gas stand.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Superdeboer Door de twee (lange) posts ben ik het spoor bijster wat de vragen precies zijn (ook een gevalletje van TL;DR van mijn kant, drukke baan en momenteel weinig tijd om aan GoT te besteden).
De laatste binaries zijn te vinden op: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO, het aanpassen van de SYNC1 kan pas sinds de zomer (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin). Doordat ik af en toe de binary bijwerk kan het zijn dat oude links niet meer werken. Zelfs met SYNC1 van 170 naar 172 vernaderen werken nog sommige remotes niet, waarom weet ik niet aangezien ik de onderliggende code niet heb ontwikkeld (ik hou alleen de ESPEasy plugin bij). Het idee is verder inderdaad dat Domoticz dan weet dat er een handmatige timer is gestart, zodat bijvoorbeeld Domoticz niet doodleuk de fan weer op low zet. Je weet dat ontvangen werkt als je random berichten ziet langskomen van andere bronnen in de debug logs, zie je niks dan zit in 9/10 gevallen de GDO2 pin op een andere input pin dan je in de plugin hebt ingesteld.
Je hebt minimaal een 1 A voeding nodig voor de ESP, 2 A wordt sterk aangeraden door de makers van ESPEasy. De IDX invullen in de plugin doet niks nuttigs en kan alleen maar kwaad: niet gebruiken. De ESPEasy MQTT en/of HTTP Domoticz plugin kan namelijk (nog?) niet overweg met een selector switch, vandaar dat ik de rules gebruik voor de communicatie.
Als je switch in Domoticz naar undefined gaat dan stuurt waarschijnlijk iets (bijvoorbeeld de ESPEasy?) een commando naar het IDX van de switch waar Domoticz geen chocola van kan maken. Als je rules gebruikt voor de communicatie van de ESP naar Domo kijk dan goed of de syntax wel correct is.
De laatste binaries zijn te vinden op: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO, het aanpassen van de SYNC1 kan pas sinds de zomer (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin). Doordat ik af en toe de binary bijwerk kan het zijn dat oude links niet meer werken. Zelfs met SYNC1 van 170 naar 172 vernaderen werken nog sommige remotes niet, waarom weet ik niet aangezien ik de onderliggende code niet heb ontwikkeld (ik hou alleen de ESPEasy plugin bij). Het idee is verder inderdaad dat Domoticz dan weet dat er een handmatige timer is gestart, zodat bijvoorbeeld Domoticz niet doodleuk de fan weer op low zet. Je weet dat ontvangen werkt als je random berichten ziet langskomen van andere bronnen in de debug logs, zie je niks dan zit in 9/10 gevallen de GDO2 pin op een andere input pin dan je in de plugin hebt ingesteld.
Je hebt minimaal een 1 A voeding nodig voor de ESP, 2 A wordt sterk aangeraden door de makers van ESPEasy. De IDX invullen in de plugin doet niks nuttigs en kan alleen maar kwaad: niet gebruiken. De ESPEasy MQTT en/of HTTP Domoticz plugin kan namelijk (nog?) niet overweg met een selector switch, vandaar dat ik de rules gebruik voor de communicatie.
Als je switch in Domoticz naar undefined gaat dan stuurt waarschijnlijk iets (bijvoorbeeld de ESPEasy?) een commando naar het IDX van de switch waar Domoticz geen chocola van kan maken. Als je rules gebruikt voor de communicatie van de ESP naar Domo kijk dan goed of de syntax wel correct is.
My case has so many fans that it hovers above the ground
Dat ligt volgens mij aan hoe Domoticz werkt, alleen een beperkt aantal sensoren heeft een hogere nauwkeurigheid en sommige (generieke) sensoren vallen daar niet onder. Je kan een feature request aanmkane op de Domoticz github, of een sensortype misbruiken die dit wel ondersteund (o.a. temperatuur, humidity, lux, co2, ppm).BarryH schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:30:
Wie heeft een tip voor het volgende:
De SHT31 van Sensirion heeft een ingebouwde heater die je met de python code van Adafruit aan en uit kan zetten om de desorptie van water te promoten.Knielen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:41:
ik gebruik de xiaomi en die is prima! gelijk temperatuur ook erbij.Knielen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:41:
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Toevallig al de test gedaan?rens-br schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:48:
[...]
Ik heb hier in het verleden ook wel eens problemen mee gehad, maar echt crashen heb ik nog niet gehad. Nu gebruik ik het volgende en dat werkt wel:
code:
1 2 3 4 5 6 local LightTVNum = 297 domoticz.openURL({ -- Light Woonkamer url = domoticz.settings['Domoticz url'] .. '/json.htm?type=command¶m=setcolbrightnessvalue&idx=' .. LightTVNum .. '&color={"m":3,"t":0,"r":255,"g":204,"b":43,"cw":0,"ww":0}&brightness=100', method = "GET", })
Waarbij LightTVNum het IDX getal is. Zal vanavond eens testen of 'Light.setColor(255, 164, 0, 50, 0, 0, 3, 0)' ook werkt.
Ik krijg namelijk nog steeds de foutmelding: Error: Error opening url: http://127.0.0.1:8080/jso...ightness=98&iswhite=false
Die heb ik ook al een tijd hangen, maar de update frequentie is te laag. Soms ben ik dan al onder de douche vandaan voordat hij een update verstuurt.fabstar81 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:59:
[...]
ik gebruik de xiaomi en die is prima! gelijk temperatuur ook erbij.
Iemand toevallig een shell script liggen om wat database waarden uit de Domoticz database naar een csv-bestand per dag te exporteren? Als het wiel al is uitgevonden, dan hoef ik dat niet te doen. Wil de S0-tellerstanden van 2 Youlessen met datetime in een bestandje hebben.
A'dam PVOutput
Hoe doe ik dat "misbruiken"?Sten Vollebregt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:42:
[...]
Dat ligt volgens mij aan hoe Domoticz werkt, alleen een beperkt aantal sensoren heeft een hogere nauwkeurigheid en sommige (generieke) sensoren vallen daar niet onder. Je kan een feature request aanmkane op de Domoticz github, of een sensortype misbruiken die dit wel ondersteund (o.a. temperatuur, humidity, lux, co2, ppm).
ik zou het natuurlijk als een extra electriciteitsmeting kunnen opnemen (m3 -> kWh), dat is handiger dan m3 naar %)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je kan de API gebruiken om met een extern script de data naar een dummy sensor van elk type te sturen: https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's
Je bedoeld elke seconde anders is het geen dsmr 5.0 volgens mijBarryH schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:30:
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 25-11-2020 19:56 ]
Update frequentie te laag?:Knielen schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:05:
[...]
Die heb ik ook al een tijd hangen, maar de update frequentie is te laag. Soms ben ik dan al onder de douche vandaan voordat hij een update verstuurt.
Vergis je niet met de logging, maar om er iets mee te schakelen, prima.
Ik heb er zelfs 1 buiten hangen, doet het prima, zolang je de waterslang er niet opzet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| 2020-11-25 20:04:26.848 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 37.93, 'linkquality': 69, 'temperature': 33.56, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:04:26.877 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 62.04, 'linkquality': 69, 'temperature': 33.56, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:04:32.110 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 62.04, 'linkquality': 75, 'temperature': 33.56, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:04:32.125 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 70.8, 'linkquality': 78, 'temperature': 33.56, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:04:52.354 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 70.8, 'linkquality': 81, 'temperature': 33.63, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:04:52.366 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 44.44, 'linkquality': 78, 'temperature': 33.63, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:04:57.606 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 44.44, 'linkquality': 69, 'temperature': 33.5, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:04:57.658 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 37.46, 'linkquality': 69, 'temperature': 33.5, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:05:22.928 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 37.46, 'linkquality': 66, 'temperature': 32.81, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:05:22.966 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 34.51, 'linkquality': 69, 'temperature': 32.81, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:05:48.210 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 34.51, 'linkquality': 69, 'temperature': 32.21, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:05:48.247 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 34.15, 'linkquality': 69, 'temperature': 32.21, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:03.483 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 34.15, 'linkquality': 33, 'temperature': 31.94, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:03.520 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 78.67, 'linkquality': 36, 'temperature': 31.94, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:13.776 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 78.67, 'linkquality': 75, 'temperature': 32.15, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:13.816 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 88.87, 'linkquality': 75, 'temperature': 32.15, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:34.040 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 88.87, 'linkquality': 69, 'temperature': 32, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:34.106 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 82.12, 'linkquality': 69, 'temperature': 32, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:39.307 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 82.12, 'linkquality': 78, 'temperature': 31.98, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:39.318 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 76.08, 'linkquality': 78, 'temperature': 31.98, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:54.600 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 76.08, 'linkquality': 72, 'temperature': 32.15, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:06:54.669 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 67.06, 'linkquality': 78, 'temperature': 32.15, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:07:04.838 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 67.06, 'linkquality': 78, 'temperature': 32.14, 'voltage': 3035} 2020-11-25 20:07:04.846 (Zigbee2MQTT) MQTT message: zigbee2mqtt/Temp hum sensor 2456a {'battery': 100, 'humidity': 47.22, 'linkquality': 78, 'temperature': 32.14, 'voltage': 3035} |
Hallo,
Ik heb Domoticz draaien op een Raspberry. Ik gebruik dit o.a. in combinatie met Controlicz en Google Home.
Ik laat de Raspberry sinds kort dagelijks rebooten, maar dan is de verbinding tussen Domoticz en Controlicz verdwenen.
Deze verbinding is pas weer hersteld nadat ik eerst 'Hey Google. Sync my devices' moet gebruiken. Of eerst een stemcommando dat deze eerste keer niets doet..
Ik heb de ontwikkelaar van Controlicz meerdere malen gevraagd om een oplossing, maar die reageert daar niet op.
Is zo'n resync ook automatisch uit te voeren?
Alvast bedankt.
Ik heb Domoticz draaien op een Raspberry. Ik gebruik dit o.a. in combinatie met Controlicz en Google Home.
Ik laat de Raspberry sinds kort dagelijks rebooten, maar dan is de verbinding tussen Domoticz en Controlicz verdwenen.
Deze verbinding is pas weer hersteld nadat ik eerst 'Hey Google. Sync my devices' moet gebruiken. Of eerst een stemcommando dat deze eerste keer niets doet..
Ik heb de ontwikkelaar van Controlicz meerdere malen gevraagd om een oplossing, maar die reageert daar niet op.
Is zo'n resync ook automatisch uit te voeren?
Alvast bedankt.
Ik heb hier een zyct202 afstandsbediening van Trust / kaku.
Ik krijg deze in Domoticz, ik zie ook goede mqtt messages binnen komen, maar ergens in de translatie gaat het fout. Na elke juiste mqtt melding komen er meerdere errors er achteraan. Dus is mijn conclusie de plug in werkt niet goed, opgezocht en er zijn meerdere meldingen van.
https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/458
Maar na ook na nog een update van domoticz naar een beta versie geen werkend systeem, sterker al mijn z wave qubino dimmers zijn nu unknown.
Ik heb net maar weer een oudere image terug gezet...
Ik krijg deze in Domoticz, ik zie ook goede mqtt messages binnen komen, maar ergens in de translatie gaat het fout. Na elke juiste mqtt melding komen er meerdere errors er achteraan. Dus is mijn conclusie de plug in werkt niet goed, opgezocht en er zijn meerdere meldingen van.
https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/458
Maar na ook na nog een update van domoticz naar een beta versie geen werkend systeem, sterker al mijn z wave qubino dimmers zijn nu unknown.
Ik heb net maar weer een oudere image terug gezet...
Dagelijks rebooten heb ik ook een tijdje uit nood gedaan, maar je kunt beter de oorzaak zoeken waarom je moet rebooten...AWST6000 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:25:
de E komt elke seconde binnen (ook per fase A, V, W), maar gas per 5 minuten....jobr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:55:
[...]
Je bedoeld elke seconde anders is het geen dsmr 5.0 volgens mij
Je bedoeld waarschijnlijk gas komt ook elke seconde binnen maar de stand van het gas wordt maar 1 keer per 5 min gewijzigd in het P1 telegram.BarryH schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:37:
de E komt elke seconde binnen (ook per fase A, V, W), maar gas per 5 minuten....
Dat zou kunnen. ik zie elke 5 min. een update in het dashboard. Alleen zodra ik via "log" naar de grafiek ga zie ik uurwaarden.
Ja zo werken nu eenmaal de grafieken van Domoticz.BarryH schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:43:
Dat zou kunnen. ik zie elke 5 min. een update in het dashboard. Alleen zodra ik via "log" naar de grafiek ga zie ik uurwaarden.
Wil je dat anders dan zou ik Grafana met influxdb adviseren.
ok. ik ga youtuben om dat uit te vogelen.
Is een RFXCOM nog steeds de enige (goede) oplossing voor 433Mhz via Domoticz? Ik ben eigenlijk zelf helemaal voor zwave gegaan jaren geleden maar heb nu een vrij beperkte use case voor 433Mhz, maar om daar nu weer ruim 100 euro tegenaan te gooien... ik zie ook USB sticks (CC1101?) voorbij komen van 2 tientjes maar dat zal wel weer dikke niks zijn zeker gezien de prijs?
Sinds gister hier een P1 kabel naar mijnn Raspberry getrokken en krijg nu ook netjes mn gegevens in Domoticz
. Zijn er nog beginnerstips die ik moet weten? Er zijn nu nog een paar dingen waar ik mee zit waaronder:
Ik kan nu lokaal wel mn Raspberry benaderen, alleen via de laptop schiet naar de login pagina, terwijl ik geen inloggegevens heb toegevoegd op dit moment. Gebeurd eigenlijk alleen als ik mn settings aanpas en na een paar minuten kan ik m weer wel benaderen. Is dit normaal gedrag?
Verder wil ik eigenlijk de data kunnen exporteren zodat ik met React/NextJS mijn data kan ophalen en een eigen dashboardje kan bouwen. Weet iemand of dit mogelijk is?
Ik kan nu lokaal wel mn Raspberry benaderen, alleen via de laptop schiet naar de login pagina, terwijl ik geen inloggegevens heb toegevoegd op dit moment. Gebeurd eigenlijk alleen als ik mn settings aanpas en na een paar minuten kan ik m weer wel benaderen. Is dit normaal gedrag?
Verder wil ik eigenlijk de data kunnen exporteren zodat ik met React/NextJS mijn data kan ophalen en een eigen dashboardje kan bouwen. Weet iemand of dit mogelijk is?
Als het regent in mei, dan is april voorbij
Yes. Heb dit even lokaal getest vanuit de browser, zonder script. En als ik het uitvoer wordt de lamp lichtblauw.vwtune schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:03:
[...]
Toevallig al de test gedaan?
Ik krijg namelijk nog steeds de foutmelding: Error: Error opening url: http://127.0.0.1:8080/jso...ightness=98&iswhite=false
Waarom krijg ik dan bij mijn scripts waar iets van setcolor/ setrgb , die foutmelding? die scripts werkte namelijk altijd gewoonrens-br schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:32:
[...]
Yes. Heb dit even lokaal getest vanuit de browser, zonder script. En als ik het uitvoer wordt de lamp lichtblauw.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee.vwtune schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:41:
Waarom krijg ik dan bij mijn scripts waar iets van setcolor/ setrgb , die foutmelding? die scripts werkte namelijk altijd gewoon
Ik nu wel....
Bij domoticz settings -> Lokale netwerken (geen gebruikersnaam/wachtwoord): stond bij mij na de IP-adressen en ; nog een spatie, die spaties moeten weggehaald worden, daarna krijg je die foutmelding niet meer.
Vorige versies van domoticz konden schijnbaar wel met die spaties overweg.
problem solved.
Als je nog geen hebt, zou ik het geld gewoon aan andere zaken besteden. Ik gebruik dat ding enkel nog voor mijn rolluiken, maar ik denk dat je beter het geld kunt uitgeven aan een upgrade van alles wat nu nog op 433Mhz werkt.Servor schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:59:
Is een RFXCOM nog steeds de enige (goede) oplossing voor 433Mhz via Domoticz? Ik ben eigenlijk zelf helemaal voor zwave gegaan jaren geleden maar heb nu een vrij beperkte use case voor 433Mhz, maar om daar nu weer ruim 100 euro tegenaan te gooien... ik zie ook USB sticks (CC1101?) voorbij komen van 2 tientjes maar dat zal wel weer dikke niks zijn zeker gezien de prijs?
RFLink werkt prima en stuk goedkoper.Servor schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:59:
Met welk script krijg je die meting in Domoticz ? En hoe is de hardware aansluiting precies ?klump4u schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:47:
[...]
Ik tel gewoon de pulsen van de S0 op een GPIO de pi waar Domoticz opdraait.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Zie hier https://gathering.tweaker...message/58707806#58707806hannibal2206 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:15:
[...]
Met welk script krijg je die meting in Domoticz ? En hoe is de hardware aansluiting precies ?
weet iemand hoe je met een script, via de OTGW een control setpoint kan geven aan je ketel?
in de hardware, doe je dat doorgaans door bijvoorbeeld CS=6.9 te zenden en dan gaat mijn ketel lopen. maar ik wil dit met een switch doen zodat ik dat makkelijker kan aanzwengelen.
in de hardware, doe je dat doorgaans door bijvoorbeeld CS=6.9 te zenden en dan gaat mijn ketel lopen. maar ik wil dit met een switch doen zodat ik dat makkelijker kan aanzwengelen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Let op:
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!