De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.636 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

@CvP_tweakers klonk leuk, tot ze begonnen over met een vrachtwagen die meuk gaan rondbrengen. Dat was een detailtje waar ze even overheen gingen alsof dat een prima logische en efficiënte oplossing was tov pijpen van de stadsverwarming. Ik heb zo m'n twijfels, zo zonder details over warmtecapaciteit per kg of L van dat spul.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
Een stroomkabel klinkt toch eigenlijk wel heel simpel dan: multipurpose, hoge capaciteit per diameter,...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39
Termy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:27:
@CvP_tweakers klonk leuk, tot ze begonnen over met een vrachtwagen die meuk gaan rondbrengen. Dat was een detailtje waar ze even overheen gingen alsof dat een prima logische en efficiënte oplossing was tov pijpen van de stadsverwarming. Ik heb zo m'n twijfels, zo zonder details over warmtecapaciteit per kg of L van dat spul.
Klopt, dat is het minst interessante deel eraan. Ze koppelen het nogal aan restwarmte van de industrie.
Ik zit meer te denken aan kaliumcarbonaat als opslagmedium voor zomerse warmte om dat vervolgens
's winters te gebruiken voor de verwarming in huis.
Dan hoef je het niet rond te slepen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
BarryH schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:53:
Een stroomkabel klinkt toch eigenlijk wel heel simpel dan: multipurpose, hoge capaciteit per diameter,...
...ligt er in veel gevallen al, opslag is mogelijk en wat wordt snel beter/goedkoper.

Ik vind het prima en gewoon slim om op het vlak van opslag, vooral seizoensopslag, alle mogelijkheden te verkennen en met zoveel mogelijk verschillende zaken te experimenteren. Maar ik denk toch echt dat als we hier over 20-30 jaar op terugkijken elektriciteit icm accu's het meest gebruikt zal worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

CvP_tweakers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:59:
[...]

Klopt, dat is het minst interessante deel eraan. Ze koppelen het nogal aan restwarmte van de industrie.
Ik zit meer te denken aan kaliumcarbonaat als opslagmedium voor zomerse warmte om dat vervolgens
's winters te gebruiken voor de verwarming in huis.
Dan hoef je het niet rond te slepen.
Klopt, maar dan blijft de vraag wat de capaciteit per kg of L is. Daar valt of staat de bruikbaarheid hiervan bij imho. Je kruipruimte vullen met een systeem dat hier mee werkt (geen idee hoe dat precies moet werken, maar voor het gedachtenexperiment) is mogelijk wel redelijk. Twee keer je huis moeten vullen met die meuk niet ;).

@BarryH @JeroenH Ja, eens. Als je ook kijkt hoe accutech exponentieel goedkoper wordt (zie bv Our World in Data) dan lijkt het me logisch dat over 10 jaar het triviaal is om bergen accu's te gebruiken hiervoor. Misschien niet lokaal (als in bij je thuis) voor over de seizoenen, maar als tegen die tijd het net sowieso volledig duurzaam is, is dat ook helemaal niet nodig.

En voor men begint over dat het tegen die tijd nog lang niet zo ver is: verandering gaat sneller dan je denkt ;). Zeker als er grote druk op staat.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Precies. Wat wij nu "accu" noemen lijkt waarschijnlijk bijna niet op wat we over 20-30 jaar "accu" noemen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gezien mijn warmtevraag per jaar van ongeveer 30-35 GJ, oftewel 8300 - 9700 kWh, waarvan het gros in het stoken zit, dan heb ik ruim 20 m3 nodig van die meuk? Dat zou op zich wel in de kruipruimte passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:05
Termy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:42:
[...]

Gezien mijn warmtevraag per jaar van ongeveer 30-35 GJ, oftewel 8300 - 9700 kWh, waarvan het gros in het stoken zit, dan heb ik ruim 20 m3 nodig van die meuk? Dat zou op zich wel in de kruipruimte passen.
€1,80 per kg via Nederlandse online kanalen. Wordt een kostbare operatie met 2,29 g/cm³. 2290kg per kuub. 45.800 kg x 1,80 = €82.440
En dan de inpassende installatie (geen idee welke?) Niet meegerekend.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:28
600-1200 euro per ton op Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:26
GudZ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:12:
[...]

En dan de inpassende installatie (geen idee welke?) Niet meegerekend.
Het is dan WKO dus een w/w warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Termy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:51:
@Andrehj Wij hebben een nieuwbouwhuis met laminaat (wel met een goede ondervloer, het is behoorlijk stil) en ik verwarm met 35 oC Ta. Overigens stond dit vanaf de bouw ingesteld op 50 oC aanvoer (30 retour). Ik zit me af te vragen of ons 'hoge' gebruik misschien komt door deze vloerkeuze.
Je vermeldt niet wat je warmtebron is (CV-ketel? Warmtepomp? Stadsverwarming?). Maar als je een warmtepomp hebt dan is 35°C in een nieuwbouwwoning echt wel erg hoog. In het L/W WP topic zitten veel bezitters van oudere huizen die met veel lagere temperaturen toe kunnen.

Maar vooral zo'n "goede stille" ondervloer (die zal dan wel dik zijn) is voor de warmteoverdracht van vloerverwarming naar woning natuurlijk uitermate beroerd. Welke briljante vloerverkoper adviseert zoiets?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
@GudZ Zeker geen zwevende vloer gaan plaatsen, dat is echt moordend voor je efficiëntie. Mijn parketboer heeft toen bleek dat de vloer er uit moest en er vloerverwarming in moest ook direct de planning omgezet van zwevend plaatsen naar volledig verlijmd. Dat was volgens hem de enige manier waarop hout goed werkt met vloerverwarming. Ook moet je letten op de gebruikte houtsoort en dikte van de planken. Massief wil sowieso niet, dus altijd kiezen voor lamellenparket. Wij hebben een eiken vloer en die is, mits vast verlijmd, goed geschikt. Het warmt wel langzamer op dan tegels, maar houdt de warmte ook weer beter vast.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Aziraphale schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:29:
@GudZ Zeker geen zwevende vloer gaan plaatsen, dat is echt moordend voor je efficiëntie. Massief wil sowieso niet, dus altijd kiezen voor lamellenparket. Wij hebben een eiken vloer en die is, mits vast verlijmd, goed geschikt. Het warmt wel langzamer op dan tegels, maar houdt de warmte ook weer beter vast.
Dus:
- Afwerkvloer lijmen op dekvloer; _/-\o_
- lamellenparket heeft de voorkeur. Dat wordt wel wat kostbaarder dan gepland maar als die vloer ff ligt, of tenminste tot een (nog niet geplande) Funda sessie is het prima. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Andrehj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:27:
[...]

Je vermeldt niet wat je warmtebron is (CV-ketel? Warmtepomp? Stadsverwarming?). Maar als je een warmtepomp hebt dan is 35°C in een nieuwbouwwoning echt wel erg hoog. In het L/W WP topic zitten veel bezitters van oudere huizen die met veel lagere temperaturen toe kunnen.

Maar vooral zo'n "goede stille" ondervloer (die zal dan wel dik zijn) is voor de warmteoverdracht van vloerverwarming naar woning natuurlijk uitermate beroerd. Welke briljante vloerverkoper adviseert zoiets?
Stadsverwarming. Ik dacht dat dat al duidelijk was aangezien ik het retourventiel noemde.

Die ondervloer is zo'n 3 mm dik en heeft een zeer lage thermische weerstand, expliciet bedoeld voor vloerverwarming. Althans, volgens de verpakking.

Je noemt het nu uitermate beroerd, maar kan je dat kwantificeren? Ik heb hier in de buurt al eens rondgevraagd omdat ik ons gebruik wel hoog vond, ook al is het een hoekhuis. Sommige mensen hadden bij vergelijkbare temperatuurinstellingen 10 GJ minder, anderen ongeveer hetzelfde. Wij vangen in de winter ook vrijwel geen zon, dus dat zal niet helpen.

Helaas is dit niet iets dat je ff verandert en als je een ondervloer en laminaat koopt dat zg geschikt is voor vloerverwarming dan ga ik er ook niet van uit dat het "uitermate beroerd" zal zijn. Hoogstens niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:47:
Helaas is dit niet iets dat je ff verandert en als je een ondervloer en laminaat koopt dat zg geschikt is voor vloerverwarming dan ga ik er ook niet van uit dat het "uitermate beroerd" zal zijn. Hoogstens niet ideaal.
Da's niet hoe marketing werkt. "Geschikt" betekent slechts dat er niets kapot gaat. Verre van ideaal (ook wel te noemen uitermate beroerd) behoort dan nog altijd tot de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Als het goed is ben ik vanaf vandaag helemaal van het gas af ( en van benzine/diesel ).
Nog niet afgekoppeld ( daar wacht ik nog paar maanden mee ) maar gasmeter moet nu stil blijven staan.
Nu is mijn vraag, ik zit te denken aan een douche WTW ( boiler is elektrisch ).
Ik heb begrepen dat de meeste mengkranen het koud erbij mengen in die mate dat de temperatuur gelijk blijft.
Alleen zou dat betekenen dat het waterverbruik omhoog gaat ( meer warmer koud water erbij ) en niet dat er minder energie ( water uit boiler ) verbruikt wordt.
ZIjn er mengkranen die dat anders doen, dus eigenlijk zowel temperatuur als de hoeveelheid water regelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@annespruit1980 wat je wil is gelukkig wat zo'n beetje elke thermostaatkraan doet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gwaihir schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:06:
[...]

Da's niet hoe marketing werkt. "Geschikt" betekent slechts dat er niets kapot gaat. Verre van ideaal (ook wel te noemen uitermate beroerd) behoort dan nog altijd tot de mogelijkheden.
Helaas heb ik m'n overgebleven ondervloer net weggegeven dus kan het niet checken maar het zou meer dan 'geschikt' moeten zijn. Zover ik kan zien is dit wat we hebben of lijkt het er erg op. Met daarop dus laminaat van 8 mm.

Maar goed, ik ben nog steeds wel benieuwd naar wat het verschil nu daadwerkelijk is. Met kwalitatieve termen als 'uitermate beroerd' kan ik niet veel. Stel dat de vloer er 10 jaar ligt. Zou ik dat dan terugverdiend hebben tov een duurdere vloer die zg 'goed' (?) is met vvw? In dit geval maakt het qua comfort geen klap uit. Het is puur een kwestie van kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Proton_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:46:
@annespruit1980 wat je wil is gelukkig wat zo'n beetje elke thermostaatkraan doet :)
Ja, dat dacht ik vroeger ook, maar inmiddels heb ik begrepen ( misschien fout ) dat die kranen wel de temperatuur gelijk houden, maar niet de hoeveelheid water.
Ze regelen het koude water zo dat de temperatuur gelijk blijft.
Dus als het koude water warmer wordt ( door de DWTW ), dan moet er meer water bij.
Met als resultaat dat er meer water door de douchekop stroomt,maar niet dat er minder warm water gebruikt wordt.
En dat laatste is dus wat ik wil, minder warm water verbruik.
Ik kan natuurlijk de hoeveelheid zelf terug regelen, maar dat is niet het beste ( voor mij ).
En het meest makkelijke om aan te sluiten is het water van de DWTW aan de kraan te zetten.
Degene die dat moet doen ben ik zelf, dus het moet makkelijk, anders doe ik het helaas waarschijnlijk niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

annespruit1980 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:13:
[...]

Ja, dat dacht ik vroeger ook, maar inmiddels heb ik begrepen ( misschien fout ) dat die kranen wel de temperatuur gelijk houden, maar niet de hoeveelheid water.
Dus als het koude water warmer wordt ( door de DWTW ), dan moet er meer water bij.
Met als resultaat dat er meer water door de douchekop stroomt,maar niet dat er minder warm water gebruikt wordt.
En dat laatste is dus wat ik wil, minder warm water verbruik.
Ik kan natuurlijk de hoeveelheid zelf terug regelen, maar dat is niet het beste ( voor mij ).
En het meest makkelijke om aan te sluiten is het water van de DWTW aan de kraan te zetten.
Degene die dat moet doen ben ik zelf, dus het moet makkelijk, anders doe ik het helaas waarschijnlijk niet.....
Dat is niet hoe alle thermostaatkranen die ik ooit gebruikt heb werken. Je hebt 2 knoppen om aan te draaien. De 1 doet temperatuur en de ander debiet (water per minuut). Hoeveel eruit komt verandert niet per seizoen.

Met een waterbesparende douchekop zoals m'n Methven Low Flow (of Niebla) zit er ook nog een doorstroombeperker in de kop zelf. Op net voorbij de helft van m'n kraan verandert wat er uit komt sowieso niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Termy schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:17:
[...]

Dat is niet hoe alle thermostaatkranen die ik ooit gebruikt heb werken. Je hebt 2 knoppen om aan te draaien. De 1 doet temperatuur en de ander debiet (water per minuut). Hoeveel eruit komt verandert niet per seizoen.

Met een waterbesparende douchekop zoals m'n Methven Low Flow (of Niebla) zit er ook nog een doorstroombeperker in de kop zelf. Op net voorbij de helft van m'n kraan verandert wat er uit komt sowieso niet meer.
Dat weet ik, die heb ik ook hangen.
Maar het punt is, dat die kranen niet zoals ik vroeger dacht zowel warm als koud regelen om een temperatuur te krijgen.
Ze regelen ( heb ik begrepen ) alleen het koude water en laten warm in een vaste hoeveelheid ( ingesteld door de knop die debiet regelt ) door.
Dan krijg je dus dat als het koude water warmer wordt, de hoeveelheid water dat eruit komt groter moet worden, omdat het koude water minder koud is.
Maar goed, misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Termy schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:06:
[...]

Helaas heb ik m'n overgebleven ondervloer net weggegeven dus kan het niet checken maar het zou meer dan 'geschikt' moeten zijn. Zover ik kan zien is dit wat we hebben of lijkt het er erg op. Met daarop dus laminaat van 8 mm.

Maar goed, ik ben nog steeds wel benieuwd naar wat het verschil nu daadwerkelijk is. Met kwalitatieve termen als 'uitermate beroerd' kan ik niet veel. Stel dat de vloer er 10 jaar ligt. Zou ik dat dan terugverdiend hebben tov een duurdere vloer die zg 'goed' (?) is met vvw? In dit geval maakt het qua comfort geen klap uit. Het is puur een kwestie van kosten.
Dat kan je (laten) uitrekenen. Hoe meer de vloer isoleert of eigenlijk de warmteafgifte belemmert, hoe hoger de temperatuur die je moet stoken bij dezelfde comfortbeleving in de kamer.
Als je vloerverwarming hebt zonder pomp die rechtstreeks op de warmtepomp gaat, dan is het verschil wel groot. Door de lagere temperatuur bij een goede vloer loopt de machine efficiënter.
Bij ons was het makkelijk, de vloer moest toch vernieuwd worden. Dus hebben wij nu gelijmd PVC.

Even als voorbeeld.
Bij ons is het 28-23 graden aanvoer-retour. Met PCV is de afgifte van 29 Watt/m2.
als ik dan laminaat neem en ik moet naar 29 Watt/m2 dan moet ik naar 30-25 graden.
De warmtepomp moet dan harder werken en is minder efficiënt.
COP bij -7 en 28 graden is 3,5. COP bij -7 en 30 is 3.
Dat zou ons op jaarbasis een 250 kWh schelen (dus 125 euro bij 0,5 c/kWh) maar wij hebben een energiezuinig huis. Hoe energie-onzuiniger hoe hoger het verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn v o op 27-04-2022 15:54 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
martijn v o schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:40:
[...]

Dat kan je (laten) uitrekenen. Hoe meer de vloer isoleert of eigenlijk de warmteafgifte belemmert, hoe hoger de temperatuur die je moet stoken bij dezelfde comfortbeleving in de kamer.
Als je vloerverwarming hebt zonder pomp die rechtstreeks op de warmtepomp gaat, dan is het verschil wel groot. Door de lagere temperatuur bij een goede vloer loopt de machine efficiënter.
Bij ons was het makkelijk, de vloer moest toch vernieuwd worden. Dus hebben wij nu gelijmd PVC.

Even als voorbeeld.
Bij ons is het 28-23 graden aanvoer-retour. Met PCV is de afgifte van 29 Watt/m2.
als ik dan laminaat neem en ik moet naar 29 Watt/m2 dan moet ik naar 30-25 graden.
De warmtepomp moet dan harder werken en is minder efficiënt.
COP bij -7 en 28 graden is 3,5. COP bij -7 en 30 is 3.
Dat zou ons op jaarbasis een 250 kWh schelen (dus 125 euro bij 0,5 c/kWh) maar wij hebben een energiezuinig huis. Hoe energie-onzuiniger hoe hoger het verschil.
Een halve cop verschil met 2 graden geloof ik helemaal niks van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
Termy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:47:
[...]

Stadsverwarming. Ik dacht dat dat al duidelijk was aangezien ik het retourventiel noemde.

Die ondervloer is zo'n 3 mm dik en heeft een zeer lage thermische weerstand, expliciet bedoeld voor vloerverwarming. Althans, volgens de verpakking.

Je noemt het nu uitermate beroerd, maar kan je dat kwantificeren? Ik heb hier in de buurt al eens rondgevraagd omdat ik ons gebruik wel hoog vond, ook al is het een hoekhuis. Sommige mensen hadden bij vergelijkbare temperatuurinstellingen 10 GJ minder, anderen ongeveer hetzelfde. Wij vangen in de winter ook vrijwel geen zon, dus dat zal niet helpen.

Ik denk niet dat die 3mm ondervloer iets bijdraagt aan thermische isolatie. Een hardhouten vloer van 15mm heeft een Rd van 0,075Km2/W. Bij een vermogen van 50W/m2 geeft dit een temperatuurverlies van 3,75°. De COP zal daar niet echt veel slechter van worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vuistregel: 1 graad hoger = 1.5% duurder stoken.
Natuurlijk is dat een vereenvoudiging dus kijk in je specs voor details.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large
@reneeke1970 bij mij scheelt van 35 naar 45 graden, bij 2 buiten, dus 1,07 COP punt / 27% goedkoper. 2 graden warmer stoken kost je dan ca 5% meer kWh en €.
Vijf graden kan daar makkelijk een half punt schelen.
Je ziet ook flinke nonlineariteiten. Bij 20°C scheelt het twee COP-punten.

Andere koudemiddelen cq warmtepompen hebben iets andere getallen, maar het idee blijft hetzelfde.

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 27-04-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
annespruit1980 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:13:
Dat klopt wel ja. Bij mijn weten werken (de meeste) thermostaatkranen zo. Draai ik de kraan van het bad (echt fors) kouder, dan zie ik ook dat er meer water in het bad stroomt. Maar ik zie datzelfde niet of nauwelijks bij de douche.

Dus om nu te zeggen dat het debiet aan warm water exact wordt afgeregeld en dus constant is, nou nee, dat valt nogal mee, door de tegendruk die ontstaat. En zo valt 't effect wat je vreest al met al grotendeels weg.

Het is een kraan, er wordt een doorgang van een bepaalde omvang gemaakt tussen de warmwaterleiding en de leiding naar je douchekop. Daar voeg je een tweede doorgang aan toe waar koud water door komt stromen en gezamenlijk vullen ze die leiding die nog een andere kleine doorgang heeft verderop, een vernauwing (bijv. de kleine gaatjes in de douchekop zelf), filter, en / of wat luxere doorstoombegrenzer. Die leiding wordt met warm en koud gevuld op basis van hoever die twee doorgangen open staan, én de waterdruk in beide leidingen (die bij warm nooit hoger is dan koud), én de druk die zich opbouwt in de kraan / leiding naar je douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Was voor een kennis de winst van hr glas te berekenen tov. enkel glas.
U waarde is W/h per K verschil denk in. Voor een koude maand heb je een verschil van 15 K gemiddeld dus 5,9*15*24 = enkel glas x*15*24 = hr glas waar x is de U waarde van de de hr glas. Met een warmtepomp moet je dat nog met de COP delen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Gwaihir schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:04:
[...]

Dat klopt wel ja. Bij mijn weten werken (de meeste) thermostaatkranen zo. Draai ik de kraan van het bad (echt fors) kouder, dan zie ik ook dat er meer water in het bad stroomt. Maar ik zie datzelfde niet of nauwelijks bij de douche.

Dus om nu te zeggen dat het debiet aan warm water exact wordt afgeregeld en dus constant is, nou nee, dat valt nogal mee, door de tegendruk die ontstaat. En zo valt 't effect wat je vreest al met al grotendeels weg.

Het is een kraan, er wordt een doorgang van een bepaalde omvang gemaakt tussen de warmwaterleiding en de leiding naar je douchekop. Daar voeg je een tweede doorgang aan toe waar koud water door komt stromen en gezamenlijk vullen ze die leiding die nog een andere kleine doorgang heeft verderop, een vernauwing (bijv. de kleine gaatjes in de douchekop zelf), filter, en / of wat luxere doorstoombegrenzer. Die leiding wordt met warm en koud gevuld op basis van hoever die twee doorgangen open staan, én de waterdruk in beide leidingen (die bij warm nooit hoger is dan koud), én de druk die zich opbouwt in de kraan / leiding naar je douche.
Ok, dan moet ik het gewoon maar proberen met de kraan die ik nu heb.
Mocht ik dan merken dat het doorstoom volume wel merkbaar toeneemt, dan moet ik maar eens verder kijken.
Nu maar eens kijken of ik een DWTW zelfbouw, of een kant en klare koop.
Zijn wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DeltaT schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:18:
U waarde is W/h per K verschil denk in. Voor een koude maand heb je een verschil van 15 K gemiddeld dus 5,9*15*24 = enkel glas x*15*24 = hr glas waar x is de U waarde van de de hr glas. Met een warmtepomp moet je dat nog met de COP delen.
Makkelijkst te berekenen in ubakus
Je kan het natuurlijk ook zelf doen, maar waarom zou je

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien heb je nog iets aan mijn bijdrage in het "Het grote HR++(+) glas en kozijn topic"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ja het aantal vierkante meters.

U waarde is in [W/(m2*K)].

Dus als je 25 m2 glas hebt met een u waarde van 6.0 dan is het verlies per dag:
6.0 [W/(m2*K)] * 25 [m2] * 15 [K] * 24[h] = 2250 [Wh] = 2.25 [kWh]
6.0 [W/(m2*K)] * 25 [m2] * 15 [K] * 24[h] = 54000 [Wh] = 54 [kWh].

[ Voor 6% gewijzigd door PentaClover op 28-04-2022 21:09 . Reden: Correctie van de uitkomst, de *24h was wel opgeschreven in de tekst, maar niet in de berekening gedaan. ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@annespruit1980 of je koopt gewoon een waterbesparende douchekop voor een paar tientjes en dan heb je dat probleem opgelost en nog beter voorbereid op gasloos douchen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Termy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:59:
@annespruit1980 of je koopt gewoon een waterbesparende douchekop voor een paar tientjes en dan heb je dat probleem opgelost en nog beter voorbereid op gasloos douchen :).
Die heb ik al een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
annespruit1980 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:30:
[...]

Dat weet ik, die heb ik ook hangen.
Maar het punt is, dat die kranen niet zoals ik vroeger dacht zowel warm als koud regelen om een temperatuur te krijgen.
Ze regelen ( heb ik begrepen ) alleen het koude water en laten warm in een vaste hoeveelheid ( ingesteld door de knop die debiet regelt ) door.
Dan krijg je dus dat als het koude water warmer wordt, de hoeveelheid water dat eruit komt groter moet worden, omdat het koude water minder koud is.
Maar goed, misschien heb ik het verkeerd begrepen.
De volumestroom wordt niet alléén door die thermostaat bepaald. Maar ook door je waterdruk, leidingen, douchekop etc. Met de kraan vol open, zijn dat de factoren die bepalen hoeveel water er uiteindelijk uit je douche komt.

Afhankelijk van je installatie kan het idd wat verschillen hoeveel water eruit je kraan komt afhankelijk van de mengverhouding, maar in de meeste gevallen zal dat verschil verwaarloosbaar zijn. En zo niet zet je gewoon de kraan wat verder dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39

Seafarer

XXX

annespruit1980 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:06:
[...]

Mocht ik dan merken dat het doorstoom volume wel merkbaar toeneemt, dan moet ik maar eens verder kijken.
Zijn wel erg duur.
Kende je dit Topic al? Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
annespruit1980 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:06:
[...]

Zijn wel erg duur.
Mocht je er wat aan hebben:
Als de dynamische waterdruk warm en koud gelijk is, dan is de stroming constant, dat is een theoretisch plaatje.
In je koudwatercircuit monteer je een ding in dit geval wtw, deze zal een beetje drukval hebben. De boiler en inlaat combinatie hebben ook drukval en daardoor is de druk vaak lager dan koudwater. Als je boiler net opgewarmd is is de druk gelijk aan de overstort druk en dus hoger dan koudwater.
Allemaal theorie, de normale thermostaatkraan voldoet meestal.

Als het temperatuurinstelknopje aan de kant van de koudwaterinlaatzit, zoals normaal, ga ervan uit dat deze de koudwatertoetrede regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ja, dat heb ik bijna helemaal doorgelezen.
En ik zag dat de prijzen van die dingen van rond de 200 naar 500 nu gestegen zijn.
Helaas heb ik de subsidie gemist, anders had ik er al een liggen.
En ik vraag me af of die subsidie er niet ook de oorzaak van is dat ze zo duur zijn geworden.
Dat is in ieder geval volgens mij de reden dat de warmtepompen in Nederland zoveel duurder zijn dan b.v. in Duitsland.
Maar ok, niet echt van belang, ik zal eens kijken of ik makkelijk een WTW in elkaar kan zetten.
Anders koop ik er wel een.
Mocht de kraan het daarna niet goed doen, dan kan ik altijd nog kijken of ik een betere kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Surfari schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:55:
[...]

Mocht je er wat aan hebben:
Als de dynamische waterdruk warm en koud gelijk is, dan is de stroming constant, dat is een theoretisch plaatje.
In je koudwatercircuit monteer je een ding in dit geval wtw, deze zal een beetje drukval hebben. De boiler en inlaat combinatie hebben ook drukval en daardoor is de druk vaak lager dan koudwater. Als je boiler net opgewarmd is is de druk gelijk aan de overstort druk en dus hoger dan koudwater.
Allemaal theorie, de normale thermostaatkraan voldoet meestal.

Als het temperatuurinstelknopje aan de kant van de koudwaterinlaatzit, zoals normaal, ga ervan uit dat deze de koudwatertoetrede regelt.
Ok, dat is inderdaad nuttig te weten, de kant waar die temp regeling zit is natuurlijk de kant waar de stroom water wordt geregeld.
En die zit bij mij rechts, zoals bij eigenlijk alle die ik me kan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:28
Zijn de warmtepompen in NL echt zoveel duurder als in Duitsland? Net zoals met keukens? Dan loont het dus ook daar offertes te vragen, en hopelijk niet zulke lange levertijden. De subsidiegever mag je niet verplichten in Nederland te kopen gelukkig, je bent vrij in je keuze binnen Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mv_ak schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:16:
Zijn de warmtepompen in NL echt zoveel duurder als in Duitsland? Net zoals met keukens? Dan loont het dus ook daar offertes te vragen, en hopelijk niet zulke lange levertijden. De subsidiegever mag je niet verplichten in Nederland te kopen gelukkig, je bent vrij in je keuze binnen Europa.
Spanje nog goedkoper heb ik me wijs laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

annespruit1980 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:03:
[...]

En ik zag dat de prijzen van die dingen van rond de 200 naar 500 nu gestegen zijn.
En ik vraag me af of die subsidie er niet ook de oorzaak van is dat ze zo duur zijn geworden.
Dat is in ieder geval volgens mij de reden dat de warmtepompen in Nederland zoveel duurder zijn dan b.v. in Duitsland.
Maar ok, niet echt van belang, ik zal eens kijken of ik makkelijk een WTW in elkaar kan zetten.
Anders koop ik er wel een.
Mocht de kraan het daarna niet goed doen, dan kan ik altijd nog kijken of ik een betere kan vinden.
Ik kan je niet helemaal volgen. De lange koperen wtw's zijn altijd 500 euro geweest.

Zelfbouw 200 euro en een enorme berg werk zit eraan.

Mislukt het en je koopt er alsnog eentje kant en klaar dan kost het dus 700 euro en extra vrije tijd. En ondertussen is je partner pislink. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar geleden, toen ik de warmtepompen kocht, scheelde het globaal bijna het bedrag dat je als subsidie kreeg.
Dus de pompen die ik in Frankrijk en Duitsland kocht, waren ik meen iets van 2800 in die landen, en hier waren ze bijna 5000. Subsidie was iets van 1700 geloof ik. ( even uit het hoofd, ik kan er een aantal honderden naast zitten ).
Dus ja, het loont om een offerte te vragen, en als je die samen met anderen laat vervoeren scheelt dat ook nog.
En ik heb de subsidie voor alle pompen gekregen, de laatste moest ik wel door mijn eigen bedrijf laten installeren, omdat ik dat niet meer zelf mocht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Seafarer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:39:
[...]

Ik kan je niet helemaal volgen. De lange koperen wtw's zijn altijd 500 euro geweest.

Zelfbouw 200 euro en een enorme berg werk zit eraan.

Mislukt het en je koopt er alsnog eentje kant en klaar dan kost het dus 700 euro en extra vrije tijd. En ondertussen is je partner pislink. ;)
Die zijn echt niet altijd 500 geweest. In het begin ( dus wel jaren geleden ) waren ze een heel stuk goedkoper.
Edit:
Verwijderd in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Die heeft hem voor 300 gekocht.

Zelfbouw kan lukken, en het kan mislukken.
De warmtepompen die ik hier heb neergezet hadden ook niet goed kunnen werken.
Werken perfect, en ik ben blij dat ik die gok genomen heb.
Daardoor ben ik nu dus van het gas af, en dit huis had bijna 4000 m3 gas nodig per jaar.
Nu iets van 7000 kWh, en dat zal ik ook nog terugbrengen, ik heb nog een heleboel zonnepanelen liggen.

Punt is natuurlijk het zo te doen dat de partner er niets van merkt...

[ Voor 6% gewijzigd door annespruit1980 op 28-04-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Intussen is de Duitse subsidie hoger dan bij ons. En de prijzen dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Seafarer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:32:
[...]

Spanje nog goedkoper heb ik me wijs laten maken.
Dat kan heel goed omdat je een warmtepomp ook kunt gebruiken voor koeling. Energiezuinig en 2 vliegen in één klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
annespruit1980 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:53:
[...]

Daardoor ben ik nu dus van het gas af, en dit huis had bijna 4000 m3 gas nodig per jaar.
Nu iets van 7000 kWh, en dat zal ik ook nog terugbrengen, ik heb nog een heleboel zonnepanelen liggen.

Punt is natuurlijk het zo te doen dat de partner er niets van merkt...
Mooi! en dat klinkt als best betaalbaar vergeleken met gas gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
PentaClover schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:48:
[...]

Ja het aantal vierkante meters.

U waarde is in [W/(m2*K)].

Dus als je 25 m2 glas hebt met een u waarde van 6.0 dan is het verlies per dag:
6.0 [W/(m2*K)] * 25 [m2] * 15 [K] * 24[h] = 2250 [Wh] = 2.25 [kWh].
Klopt, het was per m2.
Maar 25*15*24=9000, 6*25*15=2250 dus 2,25 kW per uur!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
mv_ak schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:33:
[...]

Mooi! en dat klinkt als best betaalbaar vergeleken met gas gestookt.
Ja, het scheelt een heleboel geld.
Gas zou me iets van 6000 euro per jaar hebben gekost ( ik heb een contract nog net voor het begin van de oorlog, a 1,5 per m3 ).
Daar kwam dan ook nog benzine en diesel bij.
Ik zit nu op ongeveer 150 per maand, dus zeg 2000 per jaar.
Dat is dan inclusief de elektrische auto's, zonder dat stroomverbruik zou ik wel neutraal zijn.
Of heel misschien meer terugleveren dan opnemen.
Met dank aan de subsidies, al ben ik eigenlijk tegen subsidies.
Die verhogen alleen de prijs van die pompen hier in Nederland, dus de enige die er echt aan verdienen zijn de verkopers.
Maar goed, dankzij tweakers heb ik dus wel nuttig gebruik van de subsidies kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

duitsland is zo goedkoop niet meer. en de goedkopere shops willen niet meer aan particulieren leveren buiten duitsland :+ dus dan moet je hem ophalen. daarnaast heeft bv panasonic ned. een duidelijke scheiding aangebracht en wil je niet helpen als je geen instalateur bent. al met al een hoop gezeik voor een paar honderd euro. toevallig laatst iemand gehad in het pana topic met problemen met een duitse leverancier en daarna met pana ned. denk ook niet dat je een duitser gaat vinden die naar rotterdam gaat komen om een wp te instaleren :9 als je toevallig naast de grens woond, uiteraard ook daar offertes opvragen. ze mogen idd koop in nederland niet verplichten en dat doen ze dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
twain4me schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:33:
[...]

duitsland is zo goedkoop niet meer. en de goedkopere shops willen niet meer aan particulieren leveren buiten duitsland :+ dus dan moet je hem ophalen. daarnaast heeft bv panasonic ned. een duidelijke scheiding aangebracht en wil je niet helpen als je geen instalateur bent. al met al een hoop gezeik voor een paar honderd euro. toevallig laatst iemand gehad in het pana topic met problemen met een duitse leverancier en daarna met pana ned. denk ook niet dat je een duitser gaat vinden die naar rotterdam gaat komen om een wp te instaleren :9 als je toevallig naast de grens woond, uiteraard ook daar offertes opvragen. ze mogen idd koop in nederland niet verplichten en dat doen ze dan ook niet.
Tja, ik weet niet wat de prijzen nu in het buitenland zijn, de eerste kocht ik in Frankrijk ( overigens was de eerste een oplichter die failliet ging, gelukkig had ik met een creditcard betaald, dus ik kreeg mijn geld terug, wel een hoop tijd verspild ).
De rest van de pompen kwamen uit Duitsland, die waren toen weer goedkoper, dus die prijzen moet je inderdaad wel even goed in de gaten houden.
Importeren zou toch mogelijk moeten zijn, eventueel zou ik ze zakelijk kunnen kopen in het buitenland, en dan ( uiteraard tegen een kleine vergoeding..... ) kunnen verkopen aan degene die hem hier wil hebben.
Wat de service betreft, als je daar bang voor bent moet je het uiteraard niet doen. Ik heb nu een keer een storing gehad, waterpomp was vastgelopen, die heb ik er heel makkelijk uit kunnen halen en even schoongemaakt ( lager was vies ).
En het was wel wat meer dan een paar honderd euro, ik geloof dat die pomp me iets van 1000 euro totaal heeft gekost ( weer uit mijn hoofd, dus ik zit er vast weer wat naast ). Voor het prijsverschil met de 'echte' verkopers hier kon ik er dus 4 kopen ( wat ik uiteindelijk ook heb gedaan ). Als er een probleem is dat ik echt niet kan oplossen, vervang ik de hele wamtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

annespruit1980 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:03:
[...]

Dan heb je ook gelezen dat niemand klaagt over zijn thermostaat kraan.
In 10 jaar tijd.
Welke subsidie?
Als je je maar bewust bent van de dubbele verplichte scheiding.!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
DeltaT schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:21:
[...]
Klopt, het was per m2.
Maar 25*15*24=9000, 6*25*15=2250 dus 2,25 kW per uur!
In de berekening was de * 24h inderdaad weggevallen, ik heb de orginele post even aangepast, voor 1 uur is het verlies inderdaad 2.25 kWh.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wat is het probleem dan? Die heeft toch gewoon een doorstroombegrenzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Termy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:28:
[...]

Wat is het probleem dan? Die heeft toch gewoon een doorstroombegrenzer?
Een doorstroombegrenzer werkt alleen als je de kraan vol open zet.
Dan komt er niet meer uit dan die begrenzer doorlaat.
Maar dat doe ik niet, hooguit heel af en toe, normaal heb ik hem ( denk ik ) half open staan.
Dan werkt die begrenzer niet of slechts gedeeltelijk.
En als dan het koude water door de WTW warmer wordt, gaat de kraan meer water doorlaten.
De begrenzer zal dat alleen tegenhouden als die aan het begrenzen is.
Dus ik zie het zo dat ik alleen meer water ga verbruiken, niet minder stroom om dat water op te warmen.
En ik kan wel de kraan dan weer terugdraaien, maar dat is niet wat ik zoek ( dan kan ik ook heel kort douchen, en/of heel koud, enz ). Gemak dient wat mij betreft de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Seafarer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:10:
[...]
Dan heb je ook gelezen dat niemand klaagt over zijn thermostaat kraan.

[...]
In 10 jaar tijd.

[...]
Welke subsidie?

[...]
Als je je maar bewust bent van de dubbele verplichte scheiding.!!
Klagen en het beter kunnen van iets zijn twee verschillenden dingen.
Ik klaagde ook niet over de CV ketel, maar ik ben wel blij dat ik nu warmtepompen heb draaien.

Ja, ze zijn duurder geworden, dat is wat ik al zei. Tijd heb ik er niet bij genoemd.

Ik meende in dat topic over WTW gelezen te hebben dat ze ( 10 jaar geleden? ) een tijd subsidie hebben gehad.
3mph in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Uiteraard kan ik er naast zitten.

Tja, die scheiding is iets waar ik over zit te dubben.
Ik begrijp wel waar dat vandaan komt, en waarom het veiliger is.
Aan de andere kant is het wat overdreven, daar het douchewater niet onder druk in die buis stroomt, maar het schone water wel onder hoge druk door de buis gaat.
Dus een lekkage zal van het schone water naar het afvaldeel gaan.
Andersom niet, alleen bij het uitvallen van de druk op de waterleiding, en dan moet het wel heel precies op het juiste moment gebeuren. Dus als er afval water door die buis stroomt ( en er uiteraard een lek is ).
Dat laatste is de enige reden dat ik er over zit te denken een officiele te kopen, dan wel er een te maken met dubbele scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
annespruit1980 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:53:
[...]

Die zijn echt niet altijd 500 geweest. In het begin ( dus wel jaren geleden ) waren ze een heel stuk goedkoper.
Edit:
Verwijderd in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Die heeft hem voor 300 gekocht.
Dat was dus in 2010. Koperprijs is de afgelopen 2 jaar al met 50% toegenomen.
Seafarer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:39:
[...]
Dat klinkt als een ervaringsdeskundige :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

annespruit1980 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:03:
[...]

Een doorstroombegrenzer werkt alleen als je de kraan vol open zet.
Dan komt er niet meer uit dan die begrenzer doorlaat.
Maar dat doe ik niet, hooguit heel af en toe, normaal heb ik hem ( denk ik ) half open staan.
Dan werkt die begrenzer niet of slechts gedeeltelijk.
En als dan het koude water door de WTW warmer wordt, gaat de kraan meer water doorlaten.
De begrenzer zal dat alleen tegenhouden als die aan het begrenzen is.
Dus ik zie het zo dat ik alleen meer water ga verbruiken, niet minder stroom om dat water op te warmen.
En ik kan wel de kraan dan weer terugdraaien, maar dat is niet wat ik zoek ( dan kan ik ook heel kort douchen, en/of heel koud, enz ). Gemak dient wat mij betreft de mens.
Sorry, maar dat klinkt echt als mierenneuken op 2 mL/min. Als je er 1 hebt zoals ik die 5 L/min doet, wil je dan echt moeilijk gaan doen om er net ff wat minder van te maken? Zo ja, tja, dan moet je moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dat klinkt als een ervaringsdeskundige :+
Nee ik had er meteen een gekocht. Ik heb wel wat mislukkingen in mijn omgeving gezien. Vandaar dat ik meteen een complete gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:55
Termy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:42:
[...]

Sorry, maar dat klinkt echt als mierenneuken op 2 mL/min. Als je er 1 hebt zoals ik die 5 L/min doet, wil je dan echt moeilijk gaan doen om er net ff wat minder van te maken? Zo ja, tja, dan moet je moeilijk doen.
Doet jullie douchekop 5 liter per minuut gemeten? Of is dat volgens opgave van de fabrikant?

Die van ons zou volgens de omschrijving bij 1 bar 5 liter/minuut doen, maar doet bij ons gemeten 6,6 liter/minuut. Blijkbaar is bij ons de druk wat hoger heb ik aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Termy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:42:
[...]

<knip>ik vroeg hier alleen om raad m.b.t. een mengkraan.
Jij weet helemaal niet hoeveel water er bij mij door gaat.
En hoeveel ik bespaar als ik een WTW erbij neem.
Als ik jouw zo hoor, dan heeft een WTW helemaal geen zin, want minder dan 5L/min wordt het kennelijk toch niet.

<knip>
Ik ga de mijne eerst uitproberen, en dan als het nodig is kijken naar een type met warmteregeling aan de linkerkant.

Dat soort sneren / krachttermen maakt de sfeer hier niet beter. Je kunt ook op een normale manier melden dat iets niet is wat je wilt. Mensen stoppen er namelijk wel gewoon tijd in.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 29-04-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Sjamo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:34:
[...]

Doet jullie douchekop 5 liter per minuut gemeten? Of is dat volgens opgave van de fabrikant?

Die van ons zou volgens de omschrijving bij 1 bar 5 liter/minuut doen, maar doet bij ons gemeten 6,6 liter/minuut. Blijkbaar is bij ons de druk wat hoger heb ik aangenomen.
Gemeten op m'n watermeter. De spec is zelfs iets hoger (5.5 staat me bij). Misschien dat de druk hier niet hoog genoeg is maar de kraan verder open draaien doet niks meer dus tja.

@annespruit1980
Tja, blijkbaar snap ik gewoon de ballen van wat je wilt. Ik snap niet waarom de begrenzer in je douchekop niet goed genoeg is om variabele flow te voorkomen en als 5 L/min teveel is dan pak je een nog zuinigere douchekop. Er zijn er ook die maar 2.5 L/min of zo gebruiken staat me bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proost.
Gelukkig zonder doorstroom begrenzer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Seafarer schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:14:
Gelukkig zonder doorstroom begrenzer. ;)
Mijn leeftijd is mijn doorstroombegrenzer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 13:40
Binnenkort mijn gevelbekleding vervangen van mijn uitbouw, totale oppervlakte zo 15 vierkante meter. Wil meteen de kans grijpen om isolatiemateriaal te plaatsen.

Nu ben ik veel isolatiemateriaal aan het vergelijken van glaswol bij de gamma tot flexibel meerlaagse isolatiefolie wat natuurlijk prijziger is.

Waar ik moeite mee heb is het vertalen van de verhoogde isolatiewaarde naar gasverbruik, en dus naar euro's. Zijn hier richtlijnen/indicaties voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 14:23
https://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml

Hier staat het wel goed uitgelegd. De R(d) waarde op het materiaal geeft de hoeveelheid weerstand (isolatie) aan. Uitgaande van een goede constructie kan je de U waarde berekenen en daarmee ook het aantal watt verlies per m² per uur.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
Probydoby schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:20:
Binnenkort mijn gevelbekleding vervangen van mijn uitbouw, totale oppervlakte zo 15 vierkante meter. Wil meteen de kans grijpen om isolatiemateriaal te plaatsen.

Nu ben ik veel isolatiemateriaal aan het vergelijken van glaswol bij de gamma tot flexibel meerlaagse isolatiefolie wat natuurlijk prijziger is.

Waar ik moeite mee heb is het vertalen van de verhoogde isolatiewaarde naar gasverbruik, en dus naar euro's. Zijn hier richtlijnen/indicaties voor?
Gasverbruik -> euro's lijkt me een simpele stap, zoals je al zegt. De crux zit 'm in isolatiewaarde -> gasverbruik inschatten. Is je uitbouw een integraal onderdeel van je woonruimte? Dan wordt het lastig. Simpel gezegd kun je wel de huidige Rc waarde berekenen a.d.h.v. de lambda-waarden en materiaaldikte (vergeet eventuele spouwen niet) en dan bekijken waar je op wilt uitkomen met de aanpassing van je gevel. Dat geeft een goede indicatie van je relatieve verbetering van dat deel van de constructie (je gevel). Maar je zult het vooraf niet op m³ verbruik kunnen terugrekenen, tenzij je een volledige warmteverliesberekening maakt. En dan is het nog een indicatie.

Gewoon zo goed mogelijk isoleren als past, en vergeet eventuele folie niet i.v.m. vocht.

Edit: Ik vermoed dat mijn methode noob is vergeleken met die van Wheli.
Edit 2: 15m² aan isolatiemateriaal valt echt mee in de kosten. In sommige gemeenten kun je zelfs voor zulke kleine plukjes nog een beetje subsidie krijgen. Kijk niet naar de laatste paar tientjes, als je straks erop terugkijkt: Het was knap te verwerken is, je hebt een wooncomfort gewonnen en het zit er 20 jaar in, dan heeft het waarschijnlijk dik geloond.

[ Voor 15% gewijzigd door GudZ op 29-04-2022 14:38 . Reden: reactie wheli ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 13:40
wheli schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:31:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml

Hier staat het wel goed uitgelegd. De R(d) waarde op het materiaal geeft de hoeveelheid weerstand (isolatie) aan. Uitgaande van een goede constructie kan je de U waarde berekenen en daarmee ook het aantal watt verlies per m² per uur.
Hele handige site. Als ik geen fouten heb gemaakt in mijn berekening, zou het mij in 2021 3 euro bespaard hebben om dat relatief kleine oppervlakte te hebben geïsoleerd, tov geen isolatie (lucht). (Delta T berekend aan de hand van een knmi dataset).
GudZ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:32:
[...]

Gasverbruik -> euro's lijkt me een simpele stap, zoals je al zegt. De crux zit 'm in isolatiewaarde -> gasverbruik inschatten. Is je uitbouw een integraal onderdeel van je woonruimte? Dan wordt het lastig. Simpel gezegd kun je wel de huidige Rc waarde berekenen a.d.h.v. de lambda-waarden en materiaaldikte (vergeet eventuele spouwen niet) en dan bekijken waar je op wilt uitkomen met de aanpassing van je gevel. Dat geeft een goede indicatie van je relatieve verbetering van dat deel van de constructie (je gevel). Maar je zult het vooraf niet op m³ verbruik kunnen terugrekenen, tenzij je een volledige warmteverliesberekening maakt. En dan is het nog een indicatie.

Gewoon zo goed mogelijk isoleren als past, en vergeet eventuele folie niet i.v.m. vocht.

Edit: Ik vermoed dat mijn methode noob is vergeleken met die van Wheli.
Edit 2: 15m² aan isolatiemateriaal valt echt mee in de kosten. In sommige gemeenten kun je zelfs voor zulke kleine plukjes nog een beetje subsidie krijgen. Kijk niet naar de laatste paar tientjes, als je straks erop terugkijkt: Het was knap te verwerken is, je hebt een wooncomfort gewonnen en het zit er 20 jaar in, dan heeft het waarschijnlijk dik geloond.
Ja waarschijnlijk heb je gelijk voor isoleren in het algemeen. Maar waar het mij vooral om gaat of duurdere isolatie loont tov goedkopere isolatie, en ik vind het gewoon leuk om dit soort zaken uit te puzzelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Probydoby schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:52:
[...]

Hele handige site. Als ik geen fouten heb gemaakt in mijn berekening, zou het mij in 2021 3 euro bespaard hebben om dat relatief kleine oppervlakte te hebben geïsoleerd, tov geen isolatie (lucht). (Delta T berekend aan de hand van een knmi dataset).

[...]

Ja waarschijnlijk heb je gelijk voor isoleren in het algemeen. Maar waar het mij vooral om gaat of duurdere isolatie loont tov goedkopere isolatie, en ik vind het gewoon leuk om dit soort zaken uit te puzzelen :9
B keuze pir veel beter ga je in de kosten/baten verhouding niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Als het wat mag kosten kun je isolatie overwegen met een wat duurzamer en/of ecologischer karakter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Surfari schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:45:
Als het wat mag kosten kun je isolatie overwegen met een wat duurzamer en/of ecologischer karakter.
Daar moet je dan ook de ruimte voor hebben. Pir isoleert twee keer zo goed als jute of hennep en het is makkelijker te verwerken en je hebt er geen extra folie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
Probydoby schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:20:

Ik zou er niet te veel aan rekenen en gewoon de hoogst mogelijke isolatie waarde proberen te halen die redelijk binnen het bereik is.
Minimaal Rc 5.0 of hoger. Daarboven gaat het wel minder hard met de besparing.

Je kan het vast gaan proberen uit te rekenen in een excel sheet maar dat is nutteloos. Want helemaal niemand weet wat een kuub gas de komende 10 jaar kost.

En glaswol zou ik sowieso links laten liggen. Ik kreeg daar een pak gratis van aangeboden en nog wilde ik het niet hebben.
Je kunt het op natuurlijke manier doen (hebben wij ook gedaan) maar als je centimeters beperkt zijn in de bestaande bouw zou ik voor (al dan niet B keus) PIR gaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Probydoby schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:52:
[...]

Elke vorm van isolatie heeft ook weer z'n voor-en nadelen, ook qua tijd/kosten van montage. Heb je weinig ervaring: Minerale wol is gunstig per m2 en prop je als beunhaas tussen /achter houten raggeltjes. Kost veel ruimte ( rd3,5 voor 15cm) én hout. Maarja je gevelbekleding moet ook ergens aan hangen 8)
twain4me schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:51:
[...]
B keuze pir veel beter ga je in de kosten/baten verhouding niet vinden.
Voor jouw 15m2 oppervlakte kun je prima een b-keuze partij vinden ergens. Leuk juist, op zoek naar de goede deal. Dan nog de bevestigingsmaterialen erbij zit je al snel aan franco.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GudZ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:44:
[...]

Elke vorm van isolatie heeft ook weer z'n voor-en nadelen, ook qua tijd/kosten van montage. Heb je weinig ervaring: Minerale wol is gunstig per m2 en prop je als beunhaas tussen /achter houten raggeltjes. Kost veel ruimte ( rd3,5 voor 15cm) én hout. Maarja je gevelbekleding moet ook ergens aan hangen 8)

[...]

Voor jouw 15m2 oppervlakte kun je prima een b-keuze partij vinden ergens. Leuk juist, op zoek naar de goede deal. Dan nog de bevestigingsmaterialen erbij zit je al snel aan franco.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
waar krijg je dat voor elkaar?. beetje isoltie boer heeft 1000 - 2000 als minimale order voor franco verzending
ik had laatst nog 1500 euro bestelling bij jan de isolatie man. (1250 voor franco) maar geloof me wat er dan op de stoep staat, dat past niet in 15m2 gevel :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@twain4me gewoon de kozijnen ook opvullen, pir is tenslotte nog beter dan triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:27:
@twain4me gewoon de kozijnen ook opvullen, pir is tenslotte nog beter dan triple glas.
in veel dingen wel, maar doorheenkijken is er niet 1 van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
twain4me schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:54:
[...] waar krijg je dat voor elkaar?. beetje isoltie boer heeft 1000 - 2000 als minimale order voor franco verzending
ik had laatst nog 1500 euro bestelling bij jan de isolatie man. (1250 voor franco) maar geloof me wat er dan op de stoep staat, dat past niet in 15m2 gevel :+
Inderdaad. Ik heb kijk te ver terug op eerdere ervaringen maar actuele transportprijzen liggen hoger dus de frei Haus Lieferungen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:52:
in veel dingen wel, maar doorheenkijken is er niet 1 van :+
Ach, 's nachts zie je toch niets hoor.

Ik denk terug aan noodgedwongen op een camping in de winter, in een caravan zonder dubbele ramen. Daar ging dus op maat gesneden tempex in elk raam 's nacht. (En uit de meeste overdag elke dag weer uit want tja, @twain4me heeft wel 'n punt ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Wat denken jullie van het volgende:
Ik gebruik stadsverwarming en ben dit ook verplicht. Dus vastrecht heb ik sowieso. Nu speel in met de gedachte om enkel SWW via SV te laten lopen en verwarming met een l/w te gaan doen.

Mijn huis is klaar voor LTV (max 35 gr.) want: vloerverwarming.
Klopt mijn aanname dan dat ik eigenlijk alleen een warmtepomp nodig heb? Vanwege het grote volume van de VV (80m2) heb ik geen buffer nodig. Zo’n installatie is dan toch retesimpel. CV afkoppelen van de stadsverwarming en de warmtepomp hierop aansluiten.

De investering in een boiler voor SWW. Heb ik dan niet, echt slechts enkel de warmtepomp. Met de huidige Gj prijzen is dat er zo uit.

[ Voor 9% gewijzigd door t14wo op 30-04-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@t14wo klopt. Even rekenen voor de capaciteit (zie OP van L/W WP topic)
Wellicht dat die boiler zich ook nog wel terugverdient....

(ps.. was er niet wat nieuwe juristerij over die verplicht zijn?)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@t14wo je moet nog wat meer checken (debiet, open/gesloten verdelers, thermostaat, leidingtracé, opstelplaats, geluid op de erfgrens etc) maar als dat allemaal OK is dan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
t14wo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:45:
Klopt mijn aanname dan dat ik eigenlijk alleen een warmtepomp nodig heb? Vanwege het grote volume van de VV (80m2) heb ik geen buffer nodig. Zo’n installatie is dan toch retesimpel. CV afkoppelen van de stadsverwarming en de warmtepomp hierop aansluiten.
Als aanvulling op @Proton_ hierboven, voor meer info is er speciaal hiervoor een topic:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
en ook veel info vind je in
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
en in de diverse merkspecifieke topics (links in TS van bovenstaande).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Dank allen.
@BarryH , voor zover ik weet nog niet. Bindende passage in akte van levering van de woning. Die strijd ben ik nog niet klaar voor om aan te gaan met Vattenfall.

@Proton_ , vanzelfsprekend zijn er meer zaken hoor. Maar dit is even het meest ingrijpende. In principe gaat de WP alleen beneden verwarmen. Boven verwarmen we al met l/l. Alleen badkamer heeft nog een radiator. Misschien daar elektrische VV.

@Andrehj , ik ga daar even rondneuzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@t14wo hier hebben we we clausule die zegt dat ik er wel van af mag als m'n alternatief minder CO2 uit stoot. Zegt die van jou echt dat je er niet vanaf mag, hoe dan ook?

Makkelijker is mogelijk om het gewoon aangesloten te laten en te gaan verwarmen met een L/L wp (airco). Stuk minder geneuzel met leidingen en nog koeling in de zomer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@t14wo Ook die hoeft niet heilig te zijn. Is er sprake van kettingbeding etc? Hier en daar zijn al mensen van de stadsverarming af, kost wel centen om af te sluiten over het algemeen. Maar laten zitten is ook zonde want het kost vaak flink wat aan vastrecht per jaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Termy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:44:
@t14wo hier hebben we we clausule die zegt dat ik er wel van af mag als m'n alternatief minder CO2 uit stoot. Zegt die van jou echt dat je er niet vanaf mag, hoe dan ook?

Makkelijker is mogelijk om het gewoon aangesloten te laten en te gaan verwarmen met een L/L wp (airco). Stuk minder geneuzel met leidingen en nog koeling in de zomer ook.
Erasmo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:10:
@t14wo Ook die hoeft niet heilig te zijn. Is er sprake van kettingbeding etc? Hier en daar zijn al mensen van de stadsverarming af, kost wel centen om af te sluiten over het algemeen. Maar laten zitten is ook zonde want het kost vaak flink wat aan vastrecht per jaar.
Woning uit 2005, met een hele wijk die hetzelfde beding hebben in de akte van levering. Grappig detail is dat letterlijk dezelfde passage zogenaamd 'per ongeluk' in de akte van levering is gekomen in een andere week een stad verderop. Teovallig allebei een Vattanfall gebied. Daar heeft de directeur van Vattelfall 100x sorry gezegd en is de pasasge uit de akte van levering verwijderd. Dit was echter een verhaal van een jaar of 5 geleden, terwijl onze wijk dus al bijna 20 jaar oud is.

Voor zover ik weet is het nog nooit iemand gelukt om (via de rechter) het beding te laten verwijderen/nietig te verklaren. Alle mensen die van stadsverwarming af konden, hadden niet zo'n passage. Helaas zijn ook de verwijderkosten naar dik 3500 euro gegaan, maar die verdien je zo terug met ruim 500 euro vastrecht per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat @Onbekend hier over de stikstofbijmengfabriek schreef lijkt me niet echt relevant:
"Ja, dat kan. :)
Wij ontvangen hoogcalorisch uit het buitenland, en mengen dat met laagcalorisch gas uit Groningen. Vervolgens gebruiken wij dat, en exporteren dat ook naar het buitenland.
Als wij in Nederland in theorie geen 2050 gasverbruikers meer hebben kan het zijn dat buurlanden nog wel het laagcalorische gas nodig hebben. Die fabriek is dan niet ineens nutteloos.
Daarnaast zijn wij door deze fabriek minder afhankelijk van een specifiek soort gas uit een bepaalde regio, doordat we met deze fabriek het gasmengsel kunnen aanpassen."
In het buitenland worden al langer toestellen gebruikt welke met verschillende gaskwaliteiten kunnen omgaan,
m.n. België en Duitsland.
Mijn mening: De stikstofbijmenginstallatie in Zuidbroek is alleen voor Nederland relevant.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
dunklefaser schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:44:
Wat @Onbekend hier over de stikstofbijmengfabriek schreef lijkt me niet echt relevant:

[...]

In het buitenland worden al langer toestellen gebruikt welke met verschillende gaskwaliteiten kunnen omgaan,
m.n. België en Duitsland.
Mijn mening: De stikstofbijmenginstallatie in Zuidbroek is alleen voor Nederland relevant.
Het lijkt mij ook niet relevant in een topic over het kiezen van een warmtepomp. Overigens zit in Niedersachsen laagcalorisch gas in de leidingen en nog lang niet alle toestellen zijn omgebouwd of zullen ooit omgebouwd worden. Het laagcalorisch gas uit de stikstoffabriek bij Zuidbroek is dus ook voor Noordwest Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FransvWoerkom schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:06:
[...]

Het lijkt mij ook niet relevant in een topic over het kiezen van een warmtepomp. Overigens zit in Niedersachsen laagcalorisch gas in de leidingen en nog lang niet alle toestellen zijn omgebouwd of zullen ooit omgebouwd worden. Het laagcalorisch gas uit de stikstoffabriek bij Zuidbroek is dus ook voor Noordwest Duitsland.
O.k. - maar ik denk niet dat wij Duitsers de (afgeschreven) stikstofbijmengfabriek in 203x willen hebben.
Ik vermoed maar dat dan andere alternatieven goedkoper zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JeroenH
Joris748 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:18:
Stickervel, smalle strookjes snijden en erop plakken? Net als je cijfers?
U gaat door voor het strijkijzer! Zeer bedankt vor deze tip want daarmee is het gelukt. Ik heb de streepjes en de cijfers met mijn lasersnijder uit print-etiketten gesneden, en deze op het bord geplakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RESrqqTbBbrCUuXh3XkV6uagjZ4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiePqYGDpWmwsRg1EiOCGr7M.jpg?f=fotoalbum_small

Daarna het resterende deel afgeplakt met pagina's uit een reclameblaadje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq-XFJ-_HlsW1U9U9zTa5w2L7ak=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdlF952GI52kK6SxRMFcbLen.jpg?f=fotoalbum_small

Na een grondige check of ik niets vergeten was af te plakken, de witte spuitbus er op losgelaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkILtJzaSbuqYKSo-uoatYyeYxM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z83MCOFSSF6tSuqnh1TJMtRt.jpg?f=fotoalbum_small

Het verwijderen van de etiketten ging niet van een leien dakje, daar heb ik heb wel wat woorden bij gebruikt die ik in het bijzijn van mijn kinderen probeer te vermijden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3POE3ZwZkFcCHjTiRj1mj4UvMUc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F65K1GznBqavFoJgmIZLttTz.jpg?f=fotoalbum_small

Maar met wat tijd, geduld en glassex is het toch nog behoorlijk strak geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CTQTpIu2w4k29PvjuXRUSW_LE8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J91DjMG1eQ4jkEC6DgGeQwkv.jpg?f=fotoalbum_small

De servo en wijzer gemonteerd, aangesloten op de Pi Zero, en het geheel is nu in principe functioneel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Meu0sHP5o887uTTDg2RxP505IUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ciBDrAT3cSdGf5jZgkEPyJGp.jpg?f=user_large

To do:

* Ophang- en steunpunten op de achterkant maken
* Elektronica op de achterzijde monteren
* Binnen de gradenboog de letters "kW" en een geel zonnetje spuiten
* Boven de gradenboog de bedrijfsnaam van mijn werkgever spuiten
* Presenteren op de komende heidag

Maar het strak spuiten van de gradenboog en cijfers zat ik het meest tegen aan te hikken, en ik ben dus blij dat dat met een behoorlijk goed resultaat achter de rug is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:28:
[...]

U gaat door voor het strijkijzer! Zeer bedankt vor deze tip want daarmee is het gelukt. Ik heb de streepjes en de cijfers met mijn lasersnijder uit print-etiketten gesneden, en deze op het bord geplakt:

[Afbeelding]

Daarna het resterende deel afgeplakt met pagina's uit een reclameblaadje:

[Afbeelding]

Na een grondige check of ik niets vergeten was af te plakken, de witte spuitbus er op losgelaten:

[Afbeelding]

Het verwijderen van de etiketten ging niet van een leien dakje, daar heb ik heb wel wat woorden bij gebruikt die ik in het bijzijn van mijn kinderen probeer te vermijden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De servo en wijzer gemonteerd, aangesloten op de Pi Zero, en het geheel is nu in principe functioneel:

[Afbeelding]

To do:

* Ophang- en steunpunten op de achterkant maken
* Elektronica op de achterzijde monteren
* Binnen de gradenboog de letters "kW" en een geel zonnetje spuiten
* Boven de gradenboog de bedrijfsnaam van mijn werkgever spuiten
* Presenteren op de komende heidag

Maar het strak spuiten van de gradenboog en cijfers zat ik het meest tegen aan te hikken, en ik ben dus blij dat dat met een behoorlijk goed resultaat achter de rug is.
NICE! nu maar hopen dat ze geen panelen bij gaan leggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
twain4me schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:34:
NICE! nu maar hopen dat ze geen panelen bij gaan leggen :+
Hou op hoor }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
JeroenH schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:28:
[...]

FREUDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:00

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Weet niet of het hier thuis hoort, maar doe toch een poging. Meer gebruikers van GoodWe omvormers?
Viel mij gisteren op dat de omvormer powerled 4x knippert, zowel hier als mij mijn vader. Melding wil zeggen dat er geen verbinding is met het internet. Echter kan ik hem gewoon prima uitlezen via Home Assistant en de Sems portal laat geen rare dingen zien. Bekend probleem? (Afgelopen vrijdag terug gekomen van midweekje vakantie)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Harmen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:56:
Weet niet of het hier thuis hoort, maar doe toch een poging. Meer gebruikers van GoodWe omvormers?
Viel mij gisteren op dat de omvormer powerled 4x knippert, zowel hier als mij mijn vader. Melding wil zeggen dat er geen verbinding is met het internet. Echter kan ik hem gewoon prima uitlezen via Home Assistant en de Sems portal laat geen rare dingen zien. Bekend probleem? (Afgelopen vrijdag terug gekomen van midweekje vakantie)
Had ik ook gisteren inderdaad bij mijn 3 Goodwe omvormers (3 verschillende modellen). Had ik in al die jaren nooit eerder gezien. Misschieen storing op de goodwe server ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Waar doe ik de energietransitie het meeste plezier mee?
a/ mn EV opladen midden op de dag (Want dan ook zonopwek)
b/ mn EV opladen midden in de nacht (want dan stroom het goedkoopste- tenminste door de weeks, van 1/10-1/5)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik zou zeggen dat het niet uitmaakt want in beide gevallen laad je op gascentrales, tenzij er duurzaam overschot is wellicht.

Of je laadt overdag en dan moet voor wat jij verbruikt een gascentrale een tandje bijzetten (want zon/wind gaan niet opeens meer genereren) of je laadt 's nachts en dan.. moet een gascentrale ook een tandje bijzetten.

Ik denk dat dit vraagstuk pas relevant wordt wanneer er structureel overschot is overdag en we het nog niet goed kwijt kunnen (opslag, buitenland, H2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
Voorlopig laad ik tijdens de daluren op, mijn piektarief ligt 0,10€ boven mijn daltarief, zowel voor afname als voor teruglevering.
Betekent dus wel dat ik overdag flink wat kWh teruglever, vandaag tot nu toe 50 kWh.
Pagina: 1 ... 65 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.