De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.055 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:31:
Die van Eneco was toch meer voor 50Hz waarborging?
Klopt. Daarvoor wordt aan een stroomleverancier (per kWh) het meest betaald. Dus daar begint 't (voor hen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:21:
Het valt mij op dat in een aantal reacties gedacht wordt aan gericht laden en ontladen in combinatie met een variabel tarief. Zover mij bekend werken thuisaccus niet op die manier en is er een nieuwe generatie van accus nodig om dit mogelijk te maken. Tenzij je zelf iets in elkaar knutselt. Voor een Tweaker misschien te doen maar voor het grote publiek is dat een onwaarschijnlijke werkwijze.
Komt al aardig hoor. Moet je wat doorspitten in docs om dat te vinden, omdat het naar Nederland toe nog niet geadverteerd wordt (want nog niet relevant). In z'n algemeenheid durf ik de stelling wel aan dat de huidige generatie thuisaccu's (dus wat je nu koopt, modeljaar 2020+) er al min of meer klaar voor is.

"Min of meer" is daarbij natuurlijk bepaald onhandig, want dat kan nog mis gaan. (Oeps.. firmware update volstaat toch niet / of komt niet meer voor dat model.) Maar dat komt met name omdat ook nog niet zo duidelijk is wat de interface moet zijn: hoe komen ze aan de benodigde info? Standaardisatie daarvoor komt ook net zo'n beetje.

Nu dus nog een beetje gokken, maar wanneer e.e.a bekend is, kunnen de fabrikanten daar snel op reageren.

En inderdaad kun je het als tweaker ook regelen / aanvullen vanuit je eigen home automation. Of als niet tweaker zoiets om die reden voor je laten installeren. (Want op een accu is dat ook geen groot bedrag meer.)

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 26-07-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het valt mij op dat in een aantal reacties gedacht wordt aan gericht laden en ontladen in combinatie met een variabel tarief. Zover mij bekend werken thuisaccus niet op die manier en is er een nieuwe generatie van accus nodig om dit mogelijk te maken. Tenzij je zelf iets in elkaar knutselt. Voor een Tweaker misschien te doen maar voor het grote publiek is dat een onwaarschijnlijke werkwijze.
valt mee, in o.a. austrailie zijn de eerste frontrunner systemen al jaren operationeel.
Ook firma's als My energie (makers van zappi) denken er over. en uiteraard zal een tesla in het gat springen, het is slechts een kleine toevoeging voor hun. en waarschijnlijk zal het eerst over alleen afname gaan (peak shaving) Het grootste probleem (even los van uitdagingen met brand) gaat worden als het ook om leveren gaat daar zal een belastingdienst ook wel iets over willen zeggen als je bv met V2G je huis kan voorzien van (al dan niet grijze) stroom van je baas.
Vergis je niet in deze thuisaccu wereld lopen wij enorm "achter", uiteraard de oorzaak daarvoor is de salderingsregeling.

@Gwaihir
Het zou eigenlijk best grappig zijn als een auto niet mee doet met leveren omdat de stroom in de accu op dat moment niet groen qua opwek is. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:53

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Als je met een accu dus energie teruglevert, zou je dan ook BTW aftrek krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Ik denk dat daar heel snel oplossingen voor op de markt gaan komen. Energieleveranciers die tegen day-ahead (uurprijzen dus) leveren aan consumenten bestaan al. En dit valt véél breder toe te passen dan alleen op een thuisaccu. Ook de elektrische boiler, airconditioning of warmtepomp, vijver- of zwembadpomp, etc kun je zo slim aansturen.

@niki_lauda op dit moment wel, dit valt gewoon onder de salderingsregeling. Een kWh opnemen en een paar uur later weer terugleveren levert dus precies het verschil in kale stroomprijs op. Alleen betwijfel ik of je hier nu (als consument) al echt iets mee kunt verdienen, het rendement en afschrijving van de accu meegerekend. Als het salderen ophoudt met bestaan en je met je thuisaccu kunt voorkomen dat je BTW en accijns moet betalen, wordt het natuurlijk wel snel lucratief.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 26-07-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

mcDavid schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:56:
[...]

@niki_lauda op dit moment wel, dit valt gewoon onder de salderingsregeling. Een kWh opnemen en een paar uur later weer terugleveren levert dus precies het verschil in kale stroomprijs op. Alleen betwijfel ik of je hier nu (als consument) al echt iets mee kunt verdienen, het rendement en afschrijving van de accu meegerekend. Als het salderen ophoudt met bestaan en je met je thuisaccu kunt voorkomen dat je BTW en accijns moet betalen, wordt het natuurlijk wel snel lucratief.
Ik bedoel de BTW op de aanschaf van de accu ik heb een 1500€ teruggekregen op de aanschaf van mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
niki_lauda schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:13:
[...]

Ik bedoel de BTW op de aanschaf van de accu ik heb een 1500€ teruggekregen op de aanschaf van mijn zonnepanelen.
Ah, zo. Ja ik denk het wel. De KOR is vziw niet specifiek alleen voor zonnepanelen. Als je planned er geld mee te verdienen kun je het in principe gewoon claimen als ondernemers investering.

Edit: Zal wel een flinke installatie geweest zijn trouwens, als je zoveel BTW betaald hebt :o

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 26-07-2021 20:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:34

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De Energy Pay Back Time van een zonnepaneel is gelukkig ook aan het dalen. Het kost minder energie om een paneel te maken (bijvoorbeeld dunnere zonnecellen) en de opbrengst ligt hoger door een betere efficiëntie van een modern paneel. Volgens Fraunhofer is het in België 1,26 jaar, dus in Nederland waarschijnlijk minder dan 1,5 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LRZtmULPrIjBa4o269j9Nq2TGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xPbmvp4cBtCt9X21Gy0S134.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsslmn
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 15:36
Goedemiddag allen,

Ik ben al een tijdje stilletjes mee aan het lezen en heb een vraag waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

Context: wij hebben een woning over drie woonlagen met de CV op de tweede woonlaag en een radiator bij de voordeur. De leiding naar deze radiator is een meter of 12 lang en loopt onder een deels geïsoleerde garage door. Daarnaast is de radiator zeer groot omdat de hal met twee trappen naar de tweede verdieping gaat.

Wij vinden de hal en trappen vaak erg warm en zouden graag afstand nemen van de grote radiator.

Heeft iemand ervaring met elektrische verwarming recht achter de voordeur en is infrarood aan het plafond (245cm) een goede optie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
Waarom niet de knop wat verder dichtzetten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@wsslmn Is wellicht meer iets voor een eigen topic.

Als hij je niet in de weg hangt: goede thermostaatknop. Als hij dat wel doet: kleinere + thermostaatknop. Elektrisch verwarmen (COP 1) op een plek waar het CV-water al zo voor handen is, is m.i. enorme verspilling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
wsslmn schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:38:
Goedemiddag allen,

Ik ben al een tijdje stilletjes mee aan het lezen en heb een vraag waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

Context: wij hebben een woning over drie woonlagen met de CV op de tweede woonlaag en een radiator bij de voordeur. De leiding naar deze radiator is een meter of 12 lang en loopt onder een deels geïsoleerde garage door. Daarnaast is de radiator zeer groot omdat de hal met twee trappen naar de tweede verdieping gaat.

Wij vinden de hal en trappen vaak erg warm en zouden graag afstand nemen van de grote radiator.

Heeft iemand ervaring met elektrische verwarming recht achter de voordeur en is infrarood aan het plafond (245cm) een goede optie?
Ik begrijp er niets van. Er zal toch wel een knop op die radiator zitten? Als je die wat dichtdraait, geeft ie toch minder warmte?
Nog mooier is uiteraard een thermostaatknop, dan zet je die op 1 (is voor een hal vaak goed genoeg) en regelt ie de temperatuur zelf.
Infraroodpanelen zijn alleen maar goed voor de portemonnee van de verkoper. Verder een enorme verspilling van energie, vanwege het lage rendement. Je hal gewoon op gas verwarmen is ongeveer een factor 2.7 goedkoper.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:02

Seafarer

XXX

wsslmn schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:38:
Goedemiddag allen,

Ik zou die radiator laten zitten en er een radiator kraan op zetten met voorinstelling. Eventueel nog een thermostaat knop erop.
Het topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel III gaat over gas besparen en waterzijdig inregelen is wel de hoofd moot.

Edit: of heb je nu een thermostaat kraan die dicht bij de vloer zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 27-07-2021 18:49 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsslmn
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 15:36
Dank voor de reacties
@Gwaihir ik ga een kleinere overwegen.

@Andrehj Klopt, maar het ding is vooral ook groot en ik vroeg af of het interessant is deze misschien helemaal weg te halen.

@Seafarer De thermostaat kraan zit vlak boven de vloer. Ik ga dat topic een bestuderen en kijken of ik erut kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

wsslmn schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:11:
Dank voor de reacties
@Gwaihir ik ga een kleinere overwegen.

@Andrehj Klopt, maar het ding is vooral ook groot en ik vroeg af of het interessant is deze misschien helemaal weg te halen.

@Seafarer De thermostaat kraan zit vlak boven de vloer. Ik ga dat topic een bestuderen en kijken of ik erut kom.
Een thermostaat kraan vlak boven de vloer in je hal is een drama. Even een beetje trek van koude lucht over de vloer, tochtstrip onderkant voordeur, en je thermostaat kraan vliegt open. Hierdoor wordt de radiator echt heet en gaat deze ook als schoorsteen werken. En trekt nog meer koude lucht langs die thermostaat. En eigenlijk kun je gewoon niet meer regelen.

Wat ik vergeet te zeggen, misschien heb je wel een kraan met voorinstelling maar staat deze op maximaal.
Kwestie van thermostaat kop eraf halen en kijken of je iets ziet met cijfertjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL1Kt2USRex0icnXI_QCNdHN-yk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X3YgNFOhC4gG28EbroJsdLRr.jpg?f=user_large

Een voorbeeld. Ziet er bij een ander merk natuurlijk anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

beetje komkommertijd bericht, maar toch wel grapig inkijkje in in het beleid van de gemeente almere
als het gaat over laadkabels over de stoep.

https://www.ad.nl/auto/la...-inwoner-almere~aa3d98f8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:56:
beetje komkommertijd bericht, maar toch wel grapig inkijkje in in het beleid van de gemeente almere

En terecht, als ik dat hier over straat zie liggen knip ik hem door

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ja zeker, dat gedogen zie ik ook weinig in een stoep moet in basis gewoon vrij zijn en zo vlak mogelijk .Een dergelijke goot aanbieden is denk ik een nette oplossing en opzich wel een nette prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:04:
[...]

ja zeker, dat gedogen zie ik ook weinig in een stoep moet in basis gewoon vrij zijn en zo vlak mogelijk .Een dergelijke goot aanbieden is denk ik een nette oplossing en opzich wel een nette prijs.
Ja spot goedkoop, het uurloon is al meer lijkt me, paar meter goot, al die tegels op maat maken etc

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-10 09:48
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Ja spot goedkoop, het uurloon is al meer lijkt me, paar meter goot, al die tegels op maat maken etc
Het is dan ook alleen voor mensen met een invalide parkeerplek dat je die optie krijgt, zonder oprit en invalide parkeerplaats mag je een aanvraag doen bij de gemeente, die >1 jaar duurt, om vervolgens belachelijke prijzen bij de paal te betalen als die al vrij is (1 paal per 250m radius) terwijl je het veel liever zou doen met je gesubsidieerde zonnepanelen kWH’tjes

Begrijp wel dat je dan een kabel over de stoep laat lopen en heb geen bezwaar dat mijn buurman dat doet. Een paal aanvragen zonder eigen oprit is kansloos

Als ze het voor iedereen legaal zouden maken om zo’n goot te laten plaatsen in Almere tegen kostprijs zou ik daar blij mee zijn, het hoeft voor mij niet zo goedkoop.

[ Voor 22% gewijzigd door Penait1 op 27-07-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Penait1 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Het is dan ook alleen voor mensen met een invalide parkeerplek dat je die optie krijgt, zonder oprit en invalide parkeerplaats mag je een aanvraag doen bij de gemeente, die >1 jaar duurt, om vervolgens belachelijke prijzen bij de paal te betalen als die al vrij is (1 paal per 250m radius) terwijl je het veel liever zou doen met je gesubsidieerde zonnepanelen kWH’tjes
Oh dat was me nog niet duidelijk geworden.
Maar als je zon kabel door een goot gefrut krijgt en daarna allemaal weer opruimen, dan ben je niet echt invalide denk ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:56:

Ja het gaat dus over een Metsubsidie Foutlander. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Seafarer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Een thermostaat kraan vlak boven de vloer in je hal is een drama. Even een beetje trek van koude lucht over de vloer, tochtstrip onderkant voordeur, en je thermostaat kraan vliegt open. Hierdoor wordt de radiator echt heet en gaat deze ook als schoorsteen werken. En trekt nog meer koude lucht langs die thermostaat. En eigenlijk kun je gewoon niet meer regelen.

Wat ik vergeet te zeggen, misschien heb je wel een kraan met voorinstelling maar staat deze op maximaal.
Kwestie van thermostaat kop eraf halen en kijken of je iets ziet met cijfertjes.

[Afbeelding]

Een voorbeeld. Ziet er bij een ander merk natuurlijk anders uit.
Speciaal voor dat soort situaties heb je ook radiator kranen met een externe thermostaat.

Zoals deze: https://www.warmteservice...-meter-afstand/p/44156725

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mcDavid schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:27:
[...]

Speciaal voor dat soort situaties heb je ook radiator kranen met een externe thermostaat.

Zoals deze: https://www.warmteservice...-meter-afstand/p/44156725
Ethisch niet je van het vind ik.
En je hebt dan nog steeds geen voorinstelling.

Voor die 87 euro heb je een kraan met voorinstelling en een hele mooie knop erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15

Methaangas opvangen uit een sloot en daar je brommertje op laten rijden _O_

Kwam hem tegen via Hackaday: https://hackaday.com/2021/07/28/swamp-gas-will-get-you-home/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@ThinkPad Leuk bedacht als afstudeeropdracht, maar ik vermoed niet heel praktisch in het dagelijks gebruik. Dan had hij beter iets als een brongasinstallatie kunnen bouwen, als werkt dat natuurlijk niet 1 op 1 boven een sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand ervaring met verwarmd glas (bijv http://www.iq-glas.nl)? Ik kwam het op funda tegen in een huis. Ik wil niet te sceptisch zijn, maar ik zou nooit kiezen voor een cop-1 verwarming. Daarbij claimen ze een u-waarde van 0.15, wat me onrealistisch laag lijkt.

Van de website:
Verbazingwekkend welke vernuftige procedés op een volkomen onzichtbare manier in een dubbele glasruit verwerkt kunnen worden. De binnenste plaat heeft een flinterdunne metaalfilm als elektrische weerstand, die de warmte gelijkmatig verspreidt. De buitenruit heeft op zijn spouwzijde een speciale coating die de warme stralen naar het interieur en de koude stralen juist weer naar buiten reflecteert. Tussen de glasplaten zit bovendien een veilig en super isolerend gas, dat zorgt voor een ongeëvenaarde thermische isolatie.
Dat het verwarmende IQ-GLAS® een absolute mijlpaal in de glasgeschiedenis is, blijkt uit een eenvoudige vergelijking van de U-waarden van verschillende soorten glas:

Enkel glas 6,00 W/m²K
Dubbel glas 3,00 W/m²K
HR⁺⁺ glas 1,20 W/m²K
IQ-GLAS® 0,83 W/m²K (ruit staat “uit”)
IQ-GLAS® 0,15 W/m²K (ruit staat “aan”)
Deze cijfers tonen duidelijk aan dat IQ-GLAS® de beste isolerende waarde ooit heeft. Dit betekent dat er nog maar weinig energie nodig is om een behaaglijke temperatuur te realiseren en aan te houden.

[ Voor 76% gewijzigd door KabouterSuper op 30-07-2021 08:17 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:38
KabouterSuper schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:13:
Iemand ervaring met verwarmd glas (bijv http://www.iq-glas.nl)? Ik kwam het op funda tegen in een huis. Ik wil niet te sceptisch zijn, maar ik zou nooit kiezen voor een cop-1 verwarming. Daarbij claimen ze een u-waarde van 0.15, wat me onrealistisch laag lijkt.

Van de website:

[...]
Ben benieuwd wat er van die 0,15 overblijft, als je daar het energieverbruik van de glasverwarming in verrekend.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die U-waarde is dus artificieel en wordt alleen gehaald omdat er warmte wordt toegevoerd.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je auto maar 1 l/100 km verbruikt, maar wel alleen als die getrokken wordt door een andere auto.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:33:
[...]

Ben benieuwd wat er van die 0,15 overblijft, als je daar het energieverbruik van de glasverwarming in verrekend.
Maasluip schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:34:
Die U-waarde is dus artificieel en wordt alleen gehaald omdat er warmte wordt toegevoerd.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je auto maar 1 l/100 km verbruikt, maar wel alleen als die getrokken wordt door een andere auto.
Sowieso discutabel getal dus. Maar de u-waarde zegt toch iets over warmtetransport? Dat verandert toch niet met een warmtebron? Een kopje thee blijft toch warmte afgeven, zelfs als je er een dompelaar inhangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
KabouterSuper schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:45:
[...]

[...]

Sowieso discutabel getal dus. Maar de u-waarde zegt toch iets over warmtetransport? Dat verandert toch niet met een warmtebron? Een kopje thee blijft toch warmte afgeven, zelfs als je er een dompelaar inhangt.
De U-waarde zegt iets over de hoeveelheid warmte die je vanuit de ruimte verliest naar buiten. Met die electrische verwarming compenseer je een gedeelte van het verlies, waardoor de ruimte netto minder warmte verliest.

Je kopje thee blijft warmte verliezen, maar koelt niet af omdat er een dompelaar in hangt (voor de analogie zou je uit moeten gaan van een electrisch verwarmde kop).

Zeker discutabel ..

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 30-07-2021 08:48 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:04:
Die foto geeft het probleem mooi weer. (Is neem ik aan niet de exacte kabel van de boete, trouwens; lijkt me meer 'als voorbeeld'.)

Liep hier onlangs nog over een kabel die keurig over de volle breedte van de stoep met zo'n dikke rubber mat was afgedekt. Leek me voor niemand enig probleem.

En dan die op de foto: veel om over de struikelen, tot grote lussen aan toe. En met rolstoel / kinderwagen / buggy zie ik me die heftige, smalle kabeloversteek niet even nemen. Maar ook deze eigenaar zal zeggen dat er met de gebruikers van de stoep rekening is gehouden. Tja..

En op papier houden we ze niet uit elkaar en zo wordt Nederland weer een verbod rijker |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:33:
[...]

Ik denk het verschil tussen
IQ-GLAS® 0,83 W/m²K (ruit staat “uit”)
IQ-GLAS® 0,15 W/m²K (ruit staat “aan”)
Dus 0,68 W/m²K wat betekent dat je een woonkamerruit van 1,5x2 meter bij een buitentemperatuur van 0 graden en een binnentemperatuur van 20 graden met dik 40 W aan het verwarmen bent, ongeveer 1 kWh per dag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KabouterSuper schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:13:
Daarbij claimen ze een u-waarde van 0.15, wat me onrealistisch laag lijkt.
De U waarde is het warmteverlies per m/2 (of preciezer W/m2K). Dus op zich klopt die spec wel: dat is de warmte die de ruimte verliest met die ruit aan.

Wat mij nog het meest bevreemdt is dat die waarde niet op nul of zelfs negatief uitkomt. Dat geeft voor mijn gevoel al wel aan hoe onbenullig weel energie erin moet om 0.15 al te halen..

En je verwarmt natuurlijk niet 0.83 - 0.15 = 0.68 W/m2K bij maar méér, want je verwarmt ook lekker naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gwaihir schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:52:
[...]
*knip*

Liep hier onlangs nog over een kabel die keurig over de volle breedte van de stoep met zo'n dikke rubber mat was afgedekt. Leek me voor niemand enig probleem.

*knip*
Totdat je met een rollator, rolstoel of kinderwagen iedere tien meter over zo'n mat moet. Hoe vlak deze ook is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Totdat je met een rollator, rolstoel of kinderwagen iedere tien meter over zo'n mat moet. Hoe vlak deze ook is ;)
Elke 10 meter is natuurlijk erg vaak. Over de rollator kan ik nog niets zeggen ;). Maar m.b.t. rolstoel (als duwer) of kinderwagen: kan m.i. gewoon; er zijn echt regelmatig grotere uitdagingen in een wandelroute door de stad. (Buggy acht ik trouwens het lastigst, daarom noemde ik die.) En uiteindelijk betekent 'vlak' natuurlijk ook vlak en geeft ook zo'n goot vast wel een hobbeltje..

Kortom: volgens mij illustreren we zo onderling vooral hoe slecht 'goed te doen' vs. 'niet' in tekst (en dus regelgeving) te vangen is.. wat al mijn verzuchting was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56
Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Ja, of slechts één keer. Niet iedereen is goed ter been of ziet even goed. Het is goed de wereld ook te bekijken door de ogen van anderen. Vallen en een heup breken kan voor iemand op leeftijd al gewoon levensbedreigend zijn.

De "oplossingen" (van een voetenmatje over de kabel tot ducttape op de stoep, kabel zelf onder de stoeptegels ingraven en een stopkontakt in een boom geschroefd :F, maar bv. ook een bordje op een tuinhek "gaarne hier niet parkeren vanwege opladen elektrische auto", ik heb het allemaal gezien) die ik hier en daar zie zijn soms ronduit gevaarlijk. Ik ben sterk voor EV's, maar dit is een probleem wat IMO aangepakt moet worden. En met "aanpakken" bedoel ik voornamelijk de positieve insteek: breid de laadinfrastructuur sterk uit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Energielabel geeft nu ook aan of woning goed genoeg is geïsoleerd voor verwarmen zonder aardgas

https://www.rijksoverheid...daard-voor-woningisolatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Ja, of slechts één keer. Niet iedereen is goed ter been of ziet even goed. Het is goed de wereld ook te bekijken door de ogen van anderen. Vallen en een heup breken kan voor iemand op leeftijd al gewoon levensbedreigend zijn.

De "oplossingen" (van een voetenmatje over de kabel tot ducttape op de stoep, kabel zelf onder de stoeptegels ingraven en een stopkontakt in een boom geschroefd :F, maar bv. ook een bordje op een tuinhek "gaarne hier niet parkeren vanwege opladen elektrische auto", ik heb het allemaal gezien) die ik hier en daar zie zijn soms ronduit gevaarlijk. Ik ben sterk voor EV's, maar dit is een probleem wat IMO aangepakt moet worden. En met "aanpakken" bedoel ik voornamelijk de positieve insteek: breid de laadinfrastructuur sterk uit.
Of nadenken over deze dingen voordat je een EV van je baas aanpakt vanwege de lekker lage bijtelling.
Vreemde is dat personen die hem zelf kopen dat vaak wel doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
JeroenH schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Laadpalen en straatverlichting combineren kan in veel gevalen een mooie oplossing zijn zonder kabels op stoepen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Laadpalen en straatverlichting combineren kan in veel gevalen een mooie oplossing zijn zonder kabels op stoepen.
Ik vermoed dat de bestaande infrastructuur van lantaarnpalen niet berekend is op het laden van auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Ik vermoed dat de bestaande infrastructuur van lantaarnpalen niet berekend is op het laden van auto's.
Ik neem aan dat 't meer gaat om 't idee van minder extra palen op de stoep op nog meer plekken (en extra draden over de stoep). Het kan ook een stukje toekomstvisie zijn om die beiden vaak te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Op dit moment hebben we nog een hoger energieverbruik overdag en een lager nachttarief. In een toekomst met een fors aandeel zonnestroom gaat dit waarschijnlijk andersom worden.

Om die reden is het in de toekomst wellicht juist wenselijk overdag te laden I.p.v. 's nachts. Misschien is het dus wel zinvoller zwaarder in te zetten op laadplekken bij werkgevers.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:22:
Op dit moment hebben we nog een hoger energieverbruik overdag en een lager nachttarief. In een toekomst met een fors aandeel zonnestroom gaat dit waarschijnlijk andersom worden.

Om die reden is het in de toekomst wellicht juist wenselijk overdag te laden I.p.v. 's nachts. Misschien is het dus wel zinvoller zwaarder in te zetten op laadplekken bij werkgevers.
Dat sowieso, financieel ook gunstiger als je met je ev naar huis kan en terug op 1 lading, dan plug je op het werk in tegen een lagere prijs dan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

Dat sowieso, financieel ook gunstiger als je met je ev naar huis kan en terug op 1 lading, dan plug je op het werk in tegen een lagere prijs dan thuis.
wellicht ook een grotere motivatie om zonnepanelen op het dak te leggen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

wellicht ook een grotere motivatie om zonnepanelen op het dak te leggen *O*
Thuis op eigen kosten? Neauw, zijn hollanders hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

ik bedoel op het bedrijfspand.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

ik bedoel op het bedrijfspand.. :+
Ook dat is lastig, ik hoor de laatste tijd vaak dat het niet kan vanwege de dakbedekking van bepaald materiaal wat de verzekering niet leuk vind.
Dus dan zal er eerst een andere bedekking op moeten en daarop de pv, dat samen met een kostprijs van nog geen 15 cent is lastig rond te breien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:09

Proton_

Team Welles

niki_lauda schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:47:
Energielabel geeft nu ook aan of woning goed genoeg is geïsoleerd voor verwarmen zonder aardgas

https://www.rijksoverheid...daard-voor-woningisolatie
Wat vreemd, dat is namelijk niet afhankelijk van isolatie maar van het afgiftesysteem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Proton_ Verwarmen zonder aardgas betekent niet automatisch verwarmen met LTV (of ZLTV= warmtepomp). Dus met de huidige warmteafgifte in een woning kunnen bijvoorbeeld warmtenetten op 70°C het prima warm krijgen. Als je super isoleert (=bijna passiefhuis) heb je waarschijnlijk ook geen ander afgiftesysteem nodig. Het e.e.a. hangt af van wat economisch zinvol is.

Maar ik vind wel dat een opmerking m.b.t. het afgiftesysteem in het artikel onder de link ontbreekt, isolatie is niet alles.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:09

Proton_

Team Welles

@dunklefaser
Verschil in bouwkundige kenmerken
De Standaard houdt rekening met de bouwkundige kenmerken van de woning. Woningen van voor 1945 hebben bijvoorbeeld vaak geen spouwmuur. De Standaard is voor deze woningen daarom minder strikt, dan voor woningen met een bouwjaar van na 1945.

Het isoleren naar de Standaard van woningen gebouwd na 1945 zorgt ervoor dat zij geschikt zijn voor aansluiting op een duurzame warmtebron met lagere aanbodtemperatuur (50 graden). Woningen gebouwd voor 1945 die voldoen aan de Standaard, kunnen worden aangesloten op een warmtebron met minimaal een aanbodtemperatuur van 70 graden.
Het is dus een vrij lage Standaard :)
Je hebt er zo helemaal niets aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Rol-Co schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

Anders een leuk verdienmodel. Thuis gratis laden via de PV panelen en via de werkgever 24 cent/kWh vergoed krijgen.

Vanaf eind august een BEV op de inrit en vanaf oktober bijna 10.000 Wp op het dak 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Anders een leuk verdienmodel. Thuis gratis laden via de PV panelen en via de werkgever 24 cent/kWh vergoed krijgen.
En thuis kost een kWh bij jou? Hier 24 cent, dus waar verdien ik wat?
Vanaf eind august een BEV op de inrit en vanaf oktober bijna 10.000 Wp op het dak 8)
Ah dat verklaart je reactie, denk er nog maar eens over na. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:45:
@dunklefaser

[...]

Het is dus een vrij lage Standaard :)
Je hebt er zo helemaal niets aan.
beetje het zelfde als een stempel goed geisoleerd op het oude label A of B zetten.. zegt ook geen fluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:30:
En thuis kost een kWh bij jou? Hier 24 cent, dus waar verdien ik wat?
Als je meer terug levert dan je verbruikt is het natuurlijk wel voordeliger om dit overschot voor 25 cent aan je baas te verkopen ipv voor 11 cent aan je energieleverancier. Als je een minder gunstige energieleverancier hebt krijg je zelfs nog minder terug voor je overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Rol-Co schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Ook dat is lastig, ik hoor de laatste tijd vaak dat het niet kan vanwege de dakbedekking van bepaald materiaal wat de verzekering niet leuk vind.
Dus dan zal er eerst een andere bedekking op moeten en daarop de pv, dat samen met een kostprijs van nog geen 15 cent is lastig rond te breien.
Het probleem met de meeste kantoorgebouwen is dat het dak al behoorlijk volgebouwd is met glazenwassersinstallaties, luchtbehandelingskasten, etc.. En zelfs als het dak wel vrij is, is dat vaak een druppel op een gloeiende plaat t.o.v. het verbruik van de kantoren.

Dus zelfs mét PV op kantoren blijf je het probleem houden dat er een grote discrepantie zit tussen de locaties van opwekking en verbruik. Misschien moeten mensen gewoon meer thuiswerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Het probleem met de meeste kantoorgebouwen is dat het dak al behoorlijk volgebouwd is met glazenwassersinstallaties, luchtbehandelingskasten, etc.. En zelfs als het dak wel vrij is, is dat vaak een druppel op een gloeiende plaat t.o.v. het verbruik van de kantoren.

Dus zelfs mét PV op kantoren blijf je het probleem houden dat er een grote discrepantie zit tussen de locaties van opwekking en verbruik. Misschien moeten mensen gewoon meer thuiswerken.
ASR heeft dit al een tijdje hoor: https://asrrealestate.nl/...oorzien-van-zonnepanelen#
Als ik me niet vergis, is dit expliciet onderdeel van hun duurzame missie. En daar hoorde bij dat alleen electrische auto's een parkeerplaats kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
KabouterSuper schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

ASR heeft dit al een tijdje hoor: https://asrrealestate.nl/...oorzien-van-zonnepanelen#
Als ik me niet vergis, is dit expliciet onderdeel van hun duurzame missie. En daar hoorde bij dat alleen electrische auto's een parkeerplaats kregen.
Nice. Begrijp me niet verkeerd: ik zeg ook niet dat het niet moet gebeuren, maar enkel dat het vaak (niet altijd) praktisch onhaalbaar is. Als ik op google maps ons kantoorpand opzoek, (capaciteit >1000 man) zie ik met een beetje goeie wil misschien 40m² bruikbaar dakoppervlak.

Daarnaast kun je het energiedistributievraagstuk er niet mee oplossen, al helpen alle kleine beetjes uiteraard mee.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 02-08-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29
Gelukkig werkt niet iedereen in een groot kantoorgebouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Dat de daken doorgaans vol zijn, herken ik niet. (Voor de zekerheid even een vijftal panden waar ik gewerkt heb bekeken op Google Maps, alvorens dit te posten.) Dat ze het eigen gebruik niet kunnen dekken (zeker niet +laden van EVs), dat snap ik wel. Gelukkig zijn er ook nog fabriekshallen, magazijnen, supermarkten, en stallen zat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ik had het over productie gebouwen, of grote fabrieks loodsen, kantoren hebben het verbruik niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rol-Co schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Ik had het over productie gebouwen, of grote fabrieks loodsen, kantoren hebben het verbruik niet zo.
Inderdaad koel en vries loods zonder zonne panelen. 8)7

Meestal hoe harder de zon schijnt hoe meer energie je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenE schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 06:41:
[...]
Als je meer terug levert dan je verbruikt is het natuurlijk wel voordeliger om dit overschot voor 25 cent aan je baas te verkopen ipv voor 11 cent aan je energieleverancier. Als je een minder gunstige energieleverancier hebt krijg je zelfs nog minder terug voor je overschot.
Bij salderen, en overdag is de wagen als het goed is niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Nog 1,5 jaar minimaal, en hoe langer ze er over doen om een regering te vormen hoe groter de kans dat het nog een keer verlengd gaat worden. :+

Maargoed zelfs daarna weekenden, papa dag, thuiswerk dag.. 4 van de 7 dagen staat die 4 wieler straks gewoon op de stoep :9 en stroom van 19:00 in de zomer werkt ook gewoon in de EV er komt nog 5KW binnen hier :+

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 02-08-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:37:
Misschien praten we langs elkaar heen, of bedoelen we hetzelfde maar juist vanwege het salderen is dit interessant.

Wat je anders tussen 10-17 op wekt en zonder salderen voor 5 cent aan de energieleverancier zou moeten verkopen kan je nu tussen 18 en 23 in je EV laden. Dat wordt dan weg gesaldeerd tegen de opbrengst overdag en ipv 5 cent aan de energieleverancier verkoop je het voor 25 cent aan je baas.

Tegenwoordig werken mensen ook meer dagen thuis dan vroeger, dus het kan vaak al rechtstreeks geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:07:
[...]

Nog 1,5 jaar minimaal, en hoe langer ze er over doen om een regering te vormen hoe groter de kans dat het nog een keer verlengd gaat worden. :+

Maargoed zelfs daarna weekenden, papa dag, thuiswerk dag.. 4 van de 7 dagen staat die 4 wieler straks gewoon op de stoep :9
Nou dan heb je hem ook niet nodig ;) mijn a4 is 6 dagen per week weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenE schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:10:
[...]
Misschien praten we langs elkaar heen, of bedoelen we hetzelfde maar juist vanwege het salderen is dit interessant.

Wat je anders tussen 10-17 op wekt en zonder salderen voor 5 cent aan de energieleverancier zou moeten verkopen kan je nu tussen 18 en 23 in je EV laden. Dat wordt dan weg gesaldeerd tegen de opbrengst overdag en ipv 5 cent aan de energieleverancier verkoop je het voor 25 cent aan je baas.

Tegenwoordig werken mensen ook meer dagen thuis dan vroeger, dus het kan vaak al rechtstreeks geladen worden.
Nee, ik bedoel als je geen salderen meer hebt en je het gewoon moet afrekenen, ook staat die auto op het werk.
Bij ons laden ze op werk en rijden naar huis en terug, maar die gasten hebben ook geen panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Kijk nou, een positief bericht over een warmtepomp in een oudere woning op een normale nieuwssite:

https://www.ad.nl/wonen/e...-doe-het-gewoon~af5a93e9/

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

JeroenH schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:28:
Kijk nou, een positief bericht over een warmtepomp in een oudere woning op een normale nieuwssite:

https://www.ad.nl/wonen/e...-doe-het-gewoon~af5a93e9/

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Van de week een positief stuk over rijden met EV. Het moet niet gekker worden. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:10:
[...]

Nou dan heb je hem ook niet nodig ;)
Is thuisaccu waar je zo nu en dan ook mee kunt rijden :)

(Als die v2g een keertje op gang komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gwaihir schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Is thuisaccu waar je zo nu en dan ook mee kunt rijden :)

(Als die v2g een keertje op gang komt.)
Eens, alleen krijg je een ander probleem, om een voorbeeldje te noemen. Je laad je auto op je werk en rijd er mee naar huis, thuis draait je huis er op en de volgende dag laad je weer op het werk.
Kan je een gevalletje diefstal opleveren, of je moet daar hele goede en duidelijke afspraken over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Eens, alleen krijg je een ander probleem, om een voorbeeldje te noemen. Je laad je auto op je werk en rijd er mee naar huis, thuis draait je huis er op en de volgende dag laad je weer op het werk.
Kan je een gevalletje diefstal opleveren, of je moet daar hele goede en duidelijke afspraken over maken.
nog los van de werkgever... je kan het ook zo hebben over belasting ontduiking via de andere belasting tarieven die de werkgever betaal voor zijn energie. en verkapt inkomen waar geen loon belasting over is betaald. d:)b

Er gaat nog heel wat water door de maas moeten voordat dat allemaal netjes is geregeld. De frontrunners zullen de grootste voordelen hebben. Zodra ze in de gaten krijgen dat het een probleem is zal het gat worden gedicht, althans, dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

nog los van de werkgever... je kan het ook zo hebben over belasting ontduiking via de andere belasting tarieven die de werkgever betaal voor zijn energie. en verkapt inkomen waar geen loon belasting over is betaald. d:)b

Er gaat nog heel wat water door de maas moeten voordat dat allemaal netjes is geregeld. De frontrunners zullen de grootste voordelen hebben. Zodra ze in de gaten krijgen dat het een probleem is zal het gat worden gedicht, althans, dat denk ik.
Zeker, en zo zijn er vast nog wat voorbeelden, dat is misschien ook de reden dat het nog niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:54:
Ik ben ZZP-er, maar wel doorgaans bij grote bedrijven die laadpalen hebben staan. Die zou ik (nog) niet kunnen gebruiken omdat de doorrekening doorgaans niet op orde is?
twain4me schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:12:
Loonbelasting is niet het enige. Er zit sowieso nog een rare kronkel in: laad je thuis op, dan betaal je (doorgaans) de energiebelasting van een kleinverbruiker. Laad je op via een laadpaal (openbaar of bij midden- of groot bedrijf), dan niet. Indien keurig met je loon verrekend, is opladen op de zaak dus qua belasting nog altijd goedkoper. Dan komt er waarschijnlijk het groter inkopen nog als voordeel bij en zit je samen op 40 - 50% korting t.o.v. thuis opladen gok ik zo.

Benzine voor de auto kent dat niet; altijd dezelfde belasting en nauwelijks volumekorting voor grootverbruikers (alleen). Maar zeker met v2g in de mix: los 't maar 'ns op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
En mede door bovenstaande zal iets van een kilometerheffing onvermijdelijk zijn denk ik. Het is geen doen om elektriciteit voor EV's apart te gaan belasten omdat het uit zoveel diverse bronnen kan komen. Een geijkte meter in elke auto? Lijkt me niet. En dan nog de auto's op waterstof, aardgas, e.d. die iets beperkter te kiezen hebben uit bronnen maar ook moeilijk(er) te belasten zijn.

Als je er nu vroeg bij bent met een EV en zonnepanelen, en je kunt veel thuis laden, dan heb je voorlopig nog een flinke "vroegboekkorting". Daar zal gegarandeerd aan geknabbeld worden, aan de kant van PV eerst het salderen eruit, aan de kant van de EV iets van een kilometerheffing.

Dat wordt nog een "fijne" maatschappelijke discussie. Ik zie de comments op de geijkte websites al voor me ".. en het kwartje van Kok hebben we ook nooit teruggehad!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Gwaihir

Meeste bedrijven die de palen voor eigengebruik en klanten hebben werken niet met een backoffice systeem zodat ze jouw kunnen belasten, de prijs is dan ook niet interessant meer voor jou maar alleen nog voor het bedrijf omdat ze die paal in no time terugverdienen.
Echter zijn de bedrijven daar (nog) niet mee bezig, het is meer voor de eigen directie, vertegenwoordigers en klanten die met een EV rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:50:
Ik ben ZZP-er, maar wel doorgaans bij grote bedrijven die laadpalen hebben staan. Die zou ik (nog) niet kunnen gebruiken omdat de doorrekening doorgaans niet op orde is?
Dat kan nu prima, als je die energie gebruikt om op te rijden.

Maar als je hetgeen je op de zaak hebt geladen daarna gaat gebruiken om thuis te wonen wordt het een ander verhaal.

Nog ingewikkelder wordt het wanneer je die elektriciteit niet alleen gebruikt om je eigen huis van stroom te voorzien, maar ook nog gaat verkopen aan je energieleverancier.

Bovendien is het ook nog weer verschillend of je de energie ook moet betalen (en wat het prijsniveau dan is) of dat je gratis op de zaak kan laden.
JeroenH schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:11:
En mede door bovenstaande zal iets van een kilometerheffing onvermijdelijk zijn denk ik. Het is geen doen om elektriciteit voor EV's apart te gaan belasten omdat het uit zoveel diverse bronnen kan komen.
Toch hebben openbare laadpalen al voordeeltjes tov consumenten.

Een kilometerheffing kan wel helpen om het vervoer te belasten, maar helpt dan weer niet tegen voordelen van V2G. Iemand met een auto met V2G die 5 kilometer van de werkplek woont betaalt dan minder, maar heeft veel meer voordeel dan iemand die een auto zonder V2G heeft en 30 kilometer van de werkplek woont.
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat een auto met V2G mogelijkheden een veel grotere bijtelling gaat krijgen dan auto's zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Een kilometerheffing kan wel helpen om het vervoer te belasten, maar helpt dan weer niet tegen voordelen van V2G. Iemand met een auto met V2G die 5 kilometer van de werkplek woont betaalt dan minder, maar heeft veel meer voordeel dan iemand die een auto zonder V2G heeft en 30 kilometer van de werkplek woont.
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat een auto met V2G mogelijkheden een veel grotere bijtelling gaat krijgen dan auto's zonder.
Ik ben ook wel benieuwd hoe de leasemaatschapij er tegenaan kijkt, uiteindelijk zijn hun de grootste klant van fabrikanten. en heeft v2g invloed op de accu en dus invloed op de waarde van de auto. het is zoals je al aangeeft niet terug te koppelen naar km's en ook maar beperkt naar leeftijd. Uiteindelijk zijn dat de 2 variabele waarmee ze nagenoeg alles uitrekenen, Ik ben erg benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken.
waarschijnlijk super simpel en betaal je er gewoon voor of je het nu gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@twain4me Wat dat betreft is het al onduidelijk hoe de autofabrikanten daar zelf mee omgaan. Stel iemand koopt een auto, rijdt er 30 km mee, koppelt de auto aan het net gebruikt hem dag en nacht als accu ipv om er mee te rijden. Grote kans dat die accu daar meer van slijt dan de accu van de volgende persoon die geen V2G gebruikt en er per jaar 20k km mee rijdt.

Hoe zit het dan met garanties als 100k km of 5 jaar? Kan de eerste persoon dan na 4 jaar en 11 maanden een nieuwe accu komen halen bij de fabrikant omdat de accu tot onder de garantiegrens versleten is terwijl er nog geen honderd kilometer mee is gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:23:
@Gwaihir

Meeste bedrijven die de palen voor eigengebruik en klanten hebben werken niet met een backoffice systeem zodat ze jouw kunnen belasten, de prijs is dan ook niet interessant meer voor jou maar alleen nog voor het bedrijf omdat ze die paal in no time terugverdienen.
Is daar een niet teveel in geslopen? Het loopt niet helemaal, maar klinkt alsof je wilde zeggen dat zij doorgaans bij een van de openbare aanbieders zijn aangesloten. Of dat is simpelweg wat ik altijd dacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 15:09
JeroenE schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:12:
@twain4me Wat dat betreft is het al onduidelijk hoe de autofabrikanten daar zelf mee omgaan. Stel iemand koopt een auto, rijdt er 30 km mee, koppelt de auto aan het net gebruikt hem dag en nacht als accu ipv om er mee te rijden. Grote kans dat die accu daar meer van slijt dan de accu van de volgende persoon die geen V2G gebruikt en er per jaar 20k km mee rijdt.

Hoe zit het dan met garanties als 100k km of 5 jaar? Kan de eerste persoon dan na 4 jaar en 11 maanden een nieuwe accu komen halen bij de fabrikant omdat de accu tot onder de garantiegrens versleten is terwijl er nog geen honderd kilometer mee is gereden?
Je kan er vanuit gaan dat die auto bijhoudt hoeveel stroom er is teruggeleverd. En de fabrikant zal voor de levensduur van de accu ook wel een maximaal aantal Ah vaststellen. Net zoals je nu garantie krijgt, zoveel jaar of zoveel kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@phicoh Dat zou kunnen, al zou het dan wel handig zijn als ze kWh vermelden of op zijn minst of ze de Ah dan aan de kant van de accu of de aansluiting op het net meten.

Als dit eenmaal zo is dan kan de LM daar natuurlijk net zo makkelijk rekening mee houden of voorwaarden aan verbinden. Net zoals er nu een maximum aantal kilometers in het contract staat kunnen zij dan ook de maximum kWh in het contract zetten met min of meer identieke claususes dat je moet bijbetalen als je er over heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenE schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:12:

Ik denk dat de extra slijtage heel erg beperkt kan blijven door de beperkte load in vergelijking tot wanneer je rijdt. Wanneer je software matige instelt dat V2G alleen beschikbaar is bij >40% SoC dan is die extra slijtage niet noemenswaardig toe noemen verwacht ik.

De fabrikanten kan de garantiebepaling ook vaststellen op het aantal laad/ontlaadt cycles of de hoeveel verbruikte stroom, technisch allemaal erg eenvoudig te realiseren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Extra accu's in je auto leggen. Wordt niet geregistreerd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

revolution-nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Ik denk dat de extra slijtage heel erg beperkt kan blijven door de beperkte load in vergelijking tot wanneer je rijdt. Wanneer je software matige instelt dat V2G alleen beschikbaar is bij >40% SoC dan is die extra slijtage niet noemenswaardig toe noemen verwacht ik.

De fabrikanten kan de garantiebepaling ook vaststellen op het aantal laad/ontlaadt cycles of de hoeveel verbruikte stroom, technisch allemaal erg eenvoudig te realiseren.
Gezien het bijna massaal moeilijk doen over een trekhaak bij de eerste genaraties ev's heb jij best veel vertrouwen in de flexibiliteit van een gemiddelde fabrikant ;)
Bij de trekhaak zijn er vele jaren overheen gegaan.. en waarschijnlijk alleen omdat tesla het wel had is de rest het ook gaan doen, maarja dat soort marktwerking gaat jaren overheen en moet de klant er wel achter staan/om vragen. Zoals ik al aangaf, de echte klant is in de meeste gevallen de lease maatschapij en dat maakt de markt werking alleen maar nog trager. (buiten het feit dat zolang er salderen is, er vanuit nederland helemaal niet om gevraagd zal worden.) Druk (wetgeving) is de enige manier om zoiets versneld uit te rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:23:
Zoals ik al aangaf, de echte klant is in de meeste gevallen de lease maatschapij en dat maakt de markt werking alleen maar nog trager.
Gelukkig is 't nipt in de meeste gevallen; volgens ING 60%. Da's toch ook altijd nog heel wat auto's rechtstreeks naar de privé eigenaar (of afbetaler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gwaihir schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Is daar een niet teveel in geslopen? Het loopt niet helemaal, maar klinkt alsof je wilde zeggen dat zij doorgaans bij een van de openbare aanbieders zijn aangesloten. Of dat is simpelweg wat ik altijd dacht..
Euuh, nee

De palen zijn eigendom van het bedrijf, die heeft ze ook laten installeren en rekenen ook de stroom af, echter als je die palen publiek open wilt zetten heb je een backoffice nodig met een betaal systeem.
Dan gaat het voor jou niet goedkoop zijn alleen voor personeel van het bedrijf, aan jou en anderen die daar gaan laden is het een verdienmodel.
M.a.w dan verdiend de laadpaal zichzelf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Rol-Co schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Euuh, nee

De palen zijn eigendom van het bedrijf, die heeft ze ook laten installeren en rekenen ook de stroom af, echter als je die palen publiek open wilt zetten heb je een backoffice nodig met een betaal systeem.
Dan gaat het voor jou niet goedkoop zijn alleen voor personeel van het bedrijf, aan jou en anderen die daar gaan laden is het een verdienmodel.
M.a.w dan verdiend de laadpaal zichzelf terug.
Dat hangt er natuurlijk puur vanaf of het in rekening brengen de moeite waard is of niet. Bij de meeste bedrijven krijgen bezoekers ook gratis koffie.

Zolang het meeste gebruik van de laadpalen is voor woon-werk verkeer van werknemers dan loont het niet echt de moeite om een los betalingssysteem te installeren. Dat wordt natuurlijk anders als handige werknemers hun auto op het werk volladen en dan thuis de accu leegtrekken. Of als er andere vormen van misbruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@phicoh
Ik bedoel ook geen bezoekers, dat zijn vaak klanten dus idd gratis koffie en nu dan ook stroom, maar bijv in de avond of nacht laden door voorbijgangers of met een vermelding in een app dat je daar publiek kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ok, bij de meeste bedrijven is 't dus een gratis service voor wie daar parkeert, vermoeden jullie.

Dat vind ik eerlijk gezegd bijzonder. Omdat de medewerkers toch de grootste laders zullen zijn en de meeste bedrijven waar ik kom hun auto's leasen: die zitten dan allemaal hun leasemaatschappij cadeautjes uit te delen..

En inderdaad roept 't de vraag op wat dan voor de bezoeker / medewerker wel en niet gepast gebruik is. (Het is ook gratis opladen van je privé auto als je na de bezoeken in het weekend nog net de zaak weet te halen. En zoals anderen al opmerkten, sowieso in strijdt met je belastingvrije reiskostenvergoeding, als je die als werknemer ook al geniet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Gwaihir schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:49:
Ok, bij de meeste bedrijven is 't dus een gratis service voor wie daar parkeert, vermoeden jullie.

Dat vind ik eerlijk gezegd bijzonder. Omdat de medewerkers toch de grootste laders zullen zijn en de meeste bedrijven waar ik kom hun auto's leasen: die zitten dan allemaal hun leasemaatschappij cadeautjes uit te delen..
Misschien naief, maar ik neem aan dat bedrijven met eigen laadpalen daarover onderhandelen met een leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Rol-Co schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:49:
@phicoh
Ik bedoel ook geen bezoekers, dat zijn vaak klanten dus idd gratis koffie en nu dan ook stroom, maar bijv in de avond of nacht laden door voorbijgangers of met een vermelding in een app dat je daar publiek kan laden.
Dat hangt er waarschijnlijk vanaf waar het bedrijf gevestigd is. Er zijn nu al systemen dat een bedrijf in het weekend de parkeerruimte kan verhuren. Als een bedrijf op een drukke plek zit, dan kan het ook logisch zijn om tegen betaling electrisch laden aan te bieden.

Voor de bedrijven die ver weg op een bedrijven terrein zitten is waarschijnlijk handiger om gewoon buiten openingstijden de palen uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
phicoh schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Dat hangt er natuurlijk puur vanaf of het in rekening brengen de moeite waard is of niet. Bij de meeste bedrijven krijgen bezoekers ook gratis koffie.

Zolang het meeste gebruik van de laadpalen is voor woon-werk verkeer van werknemers dan loont het niet echt de moeite om een los betalingssysteem te installeren. Dat wordt natuurlijk anders als handige werknemers hun auto op het werk volladen en dan thuis de accu leegtrekken. Of als er andere vormen van misbruik zijn.
Binnenkort wordt bij mij thuis ook een laadpaal geïnstalleerd. Installatie en beheer is volledig uitbesteed bij een derde partij. De laadpalen bij het bedrijf kun je ook volledig uitbesteden.

Maak vervolgens onderscheid tussen laadpalen voor bezoekers en medewerkers. Of geef bezoekers de mogelijkheid om een druppel te lenen bij de receptie.

Je kunt natuurlijk een medewerker een druppel geven om te laden en de kosten laten doorfactureren. Hoeft niet oninteressant te zijn als het bedrijf al een grootverbruiker is. Waardoor het ook voor een medewerker goedkoper kan zijn om op het werk ipv thuis te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 05-08-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:25:
Ik denk dat de extra slijtage heel erg beperkt kan blijven door de beperkte load in vergelijking tot wanneer je rijdt.
Het is toch niet alleen de load, maar ook het aantal cycles? Ik snap wel dat het nog harder gaat wanneer je grote stromen hebt.
Ja, de vraag is alleen hoe het er dan precies uit gaat zien. Een voordeel als ze het op die manier gaan doen is dat dan ook de eigenschappen van de accu's beter zichtbaar zijn voor de gebruiker. Je kan dan ook beter vergelijken tussen de accu van merk X en de accu van merk Y.
Gwaihir schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:49:
Als je een brandstofauto leaset dan moet je als bedrijf toch ook gewoon de brandstofkosten betalen? Dus als je medewerkers gratis elektriciteit laat laden dan is dat geen cadeau aan de leasemaatschappij maar aan jezelf. Als je het wel doorberekent zal er altijd ergens geld blijven hangen en ben je duurder uit. Bovendien bespaar je gelijk op administratiekosten ;)

Als je het wel doorbelast aan je eigen medewerkers ben je alleen maar geld aan het rondpompen. Je moet dan bijvoorbeeld 50 euro betalen voor het gebruik van de laadpas en krijgt 48 euro terug voor de afgenomen energie op diezelfde laadpas. Als je medewerkers gratis kunnen laden dan ben je die 2 euro dus niet kwijt en het scheelt 2 facturen inboeken in de administratie.

Je moet wel de energiekosten aan de energieleverancier betalen, maar dat moet je in beide gevallen dus dat is geen verschil.
(Het is ook gratis opladen van je privé auto als je na de bezoeken in het weekend nog net de zaak weet te halen. En zoals anderen al opmerkten, sowieso in strijdt met je belastingvrije reiskostenvergoeding, als je die als werknemer ook al geniet.)
Je bedoelt een situatie waarbij een werknemer geen leaseauto heeft maar met een eigen auto komt, reiskostenvergoeding krijgt en toch bij de zaak gratis kan laden? Daar is volgens mij weinig over nagedacht. Maar in principe mag dat dus niet zo maar. Dan moet je desnoods afspreken dat dit niet mag, net zoals ze niet een tankpas van het bedrijf mogen gebruiken om een eigen brandstofauto vol te tanken. Of een pak papier uit het magazijn mee naar huis te nemen zonder er voor te betalen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:18:
net zoals ze niet een tankpas van het bedrijf mogen gebruiken om een eigen brandstofauto vol te tanken.
Nee, dat is niet net zoals. Daarvoor zie ik geen enkele goede reden. Hooguit een keer bij hoge uitzondering als je bij de pomp staat met de verkeerde pas op zak en je dat dan snel weer recht zet. Verder = doorgaans is 't diefstal met het persoonlijk gewin als enige motivatie.

De EV op de zaak aan de lader hangen is praktisch, logisch, en afhankelijk van range zelfs noodzakelijk, óók als het een privé voertuig betreft. Oftewel: inderdaad maar 'ns over na te denken dan (zoals over zoveel dingen die in dit topic langs komen). Botweg tot diefstal verklaren is m.i. veel te kort door de bocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Gwaihir Ik vind het wel hetzelfde. Als je een eigen auto hebt waar je reiskostenvergoeding voor krijgt dan heb je normaal gesproken geen tankpas van de zaak. Die moet je dan ook bewust meenemen om te gaan tanken.

Als je een eigen EV hebt waar je reiskostenvergoeding voor krijgt dan kan je ook niet zo maar laden op kosten van de baas. Je moet je EV ook bewust inpluggen.

Je kan niet je EV overal en nergens inpluggen en dan net doen alsof je niet wist dat dat elektriciteit geld kost.

Als de lader gratis is hoef je natuurlijk niets te betalen. Dus je kan prima bij de Lidl of waar dan ook laden.

Maar bij je werkgever gelden hele andere belastingregels. Het hoeft van mij niet eens diefstal te zijn, je kan natuurlijk prima met je werkgever afspreken dat jij niet hoeft te betalen om te tanken, te laden of een pak papier mee naar huis te nemen. Maar dat soort zaken moeten wel opgeven worden bij belasting. Bij auto's van de zaak hoef je daar verder niets voor te regelen, dat wordt immers geacht door middel van de bijtelling verrekend te worden in de loonbelasting. Maar voor eigen auto's is dat niet zo.

Dat het voor het bereik van de eigen EV nodig kan zijn om op de werkplek te laden kan best zo zijn (en dat het handig is om te laden staat natuurlijk buiten kijf), maar dat is op zich geen reden dat je daar zo maar gratis elektriciteit kan krijgen zonder dat dit fiscale consequenties heeft. Daar had die persoon dan zelf over na moeten denken voor die EV werd aangeschaft.

Het zal nu voornamelijk nog niet in het vizier zitten omdat het vaak om relatief kleine bedragen gaat, er natuurlijk nog lang niet zo veel EV's zijn en het "logisch" is dat die worden opgeladen (net zoals iedereen zijn telefoon op de zaak zal opladen als die leeg). Zeker als er geen aparte afrekening is, dan valt het niet op omdat het "gewoon" bij de jaarlijkse energienota zit inbegrepen.

Maar wanneer een werkgever iedere ochtend 40 jerrycans met benzine in de hal zet die dan door iedere werknemer gebruikt mogen worden om de benzineauto bij te vullen of van mijn part aan iedereen iedere maandag een cadeaukaart van 50 euro geeft dan snapt toch iedereen dat niet zo maar kan zonder fiscale consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:45:
Je kan niet je EV overal en nergens inpluggen en dan net doen alsof je niet wist dat dat elektriciteit geld kost.
:? En wie heeft het daarover dan?
Dat het voor het bereik van de eigen EV nodig kan zijn om op de werkplek te laden kan best zo zijn (en dat het handig is om te laden staat natuurlijk buiten kijf),
En toch noem je dat diefstal. Niet echt een 'casual' labeltje.
maar dat is op zich geen reden dat je daar zo maar gratis elektriciteit kan krijgen zonder dat dit fiscale consequenties heeft. Daar had die persoon dan zelf over na moeten denken voor die EV werd aangeschaft.
Jouw stellingname is dus: je moet er als autobezitter maar over nadenken en als het jou betreft zo lang mogelijk op benzine blijven rijden? Dat het bedrijf er ook over nadenkt, acht je niet nodig. Tuurlijk, laten we vet kort door de bocht lekker hele groepen uitsluiten; dan komt zo'n energietransitie echt goed op gang |:( .

We zitten wel in de duurzame kroeg hier, he. Wat mij betreft heb je je met deze opstelling verplicht het volgende rondje te verzorgen. :+

Ik zie meer en meer bedrijventerreinen waar het parkeren en dus ook het eventuele laden geheel aan de bedrijven wordt overgelaten: publieke parkeerruimte komt er steeds minder waar de gemeentes daar ook bedrijven voor op kunnen laten draaien. Dit probleem is er m.i. simpelweg ook een van vele zaken die opgepakt zal moeten worden, in dit geval door de bedrijven die die parkeerruimte - hopelijk vaak met laadpaal - verzorgen.

(En natuurlijk mag onderwijl van degenen die het betreft verwacht worden dat ze slechts minimaal, naar noodzaak, inpluggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Waarom zou je dan wel zo maar elektriciteit bij je werkgever mogen "meenemen" zonder daar iets over af te spreken?
En toch noem je dat diefstal. Niet echt een 'casual' labeltje.
Het lijkt mij toch vrij logisch dat je geen dingen bij de zaak meeneemt zonder daar afspraken over te maken. Als je doet zonder afspraken dan is het diefstal.Dat het handig voor jou is (of "noodzakelijk") doet daar niets aan af.

Als je er wel afspraken over hebt gemaakt, is het natuurlijk een ander verhaal. Maar onderdeel van die afspraak is (of zou moeten zijn) hoe om te gaan met de fiscale consequenties. Een werkgever kan een werknemer niet zo maar spullen (of elektriciteit) geven. Zelfs al krijg je een broodje tussen de middag dan is daar in principe gewoon loonbelasting over verschuldigd.
Jouw stellingname is dus: je moet er als autobezitter maar over nadenken en als het jou betreft zo lang mogelijk op benzine blijven rijden?
Nee, dat zeg ik toch nergens?

Ik zeg wel dat je er over na moet denken hoe het gaat werken. Je kan er dan niet zo maar vanuit gaan dat je op je werk gratis zou moeten kunnen laden. Al was het maar omdat je anders in de problemen komt als er ineens andere auto's staan te laden.
Dat het bedrijf er ook over nadenkt, acht je niet nodig.
Dat zeg ik ook niet.

Ik zeg alleen dat je met een eigen auto niet zo maar gratis elektriciteit kan meenemen bij je baas. Daar moet je samen afspraken over maken.

Ik denk dat het makkelijkste is als de baas het niet gratis doet, maar tegen kostprijs. Dan zou je iets van 7 cent betalen ofzo. Dat is dan nog steeds veel voordeliger dan thuis of bij een laadpaal die 35 cent afrekent te gaan laden.
We zitten wel in de duurzame kroeg hier, he. Wat mij betreft heb je je met deze opstelling verplicht het volgende rondje te verzorgen. :+
Je mag zo van mij wat inschenken hoor 8)

Mijn standpunt is echter wel dat niet ineens allerlei andere regels overboord gegooid moeten worden enkel omdat je een duurzame keuze hebt gemaakt. Iemand die 30 km van zijn werkt woon en besluit dat op de fiets te gaan doen ipv de auto juich ik van harte toe. Maar dan kan je bij je baas ook niet aankomen dat je reistijd nu 2 uur is ipv 30 minuten en dat je daarom anderhalf uur later binnen komt en anderhalf uur eerder gaat vertrekken omdat het anders dat voor jou praktisch, logisch en noodzakelijk is om op te fiets te komen.
Ik zie meer en meer bedrijventerreinen waar het parkeren en dus ook het eventuele laden geheel aan de bedrijven wordt overgelaten: publieke parkeerruimte komt er steeds minder waar de gemeentes daar ook bedrijven voor op kunnen laten draaien.
Ik ben eerlijk gezegd niet beter gewend dan dat de meeste bedrijven hun eigen parkeerplaatsen/garage hebben; zeker op bedrijfsterreinen.

Als er veel bedrijven bij elkaar zitten dan kan je wellicht onderling afspreken dat medewerkers van bedrijf A bij bedrijf B laden en omgekeerd. Dan zit er geen werkrelatie meer tussen en dus ook geen inkomstenbelasting.

Een andere oplossing die ik vaak zie is dat een derde partij op zulke plekken ook laadpalen neerzet zonder dat daar kosten voor gerekend worden aan de eigenaar van het parkeerterrein. Je moet dan als gebruiker natuurlijk wel gewoon het commerciële tarief betalen, want die derde partij wil er natuurlijk wel aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nou.. ik zeg in mijn post nadat je over diefstal begint, dat je er m.i. toch wel over na moet denken. Omdat het niet puur diefstal is, maar een stevig praktisch nut heeft en dus m.i. een oplossing behoeft. Daar stapte jij volledig langsheen: gelijk nogmaals er overheen postte je (alleen) dat het gewoon diefstal is.

En ook nu moet 't kennelijk nog even je systeem uit voordat je post oplossingsgericht wordt:
Waarom zou je dan wel zo maar elektriciteit bij je werkgever mogen "meenemen" zonder daar iets over af te spreken?

Het lijkt mij toch vrij logisch dat je geen dingen bij de zaak meeneemt zonder daar afspraken over te maken. Als je doet zonder afspraken dan is het diefstal. Dat het handig voor jou is (of "noodzakelijk") doet daar niets aan af.
Echt helemaal niemand moedigt op enig moment in dit gesprek zomaar meenemen aan. Niemand heeft diefstal aangemoedigd*. (Ter jouwer genoegen heb ik dat onder aan mijn laatste post zelfs nog eens benadrukt.) Het hele stuk ging juist over het ontdekken en gaan dichten van de gaten - qua afspraken - die er nu kennelijk her en der nog zijn.

Of vind je dat noodzaak niet kan / mag bestaan? Nood breekt wet, zeggen we zelfs. Zou ik als werknemer bij tijd en wijle uit (vrijwel) noodzaak een privé EV laden aan een paal van de baas en die een mailtje sturen: "ik heb dat nodig om thuis te komen, hoe gaan we dat regelen", dan is 't juridisch echt geen diefstal. En voor mij is dat juist een extra teken dat men 't vroeg of laat in nette banen moet leiden.

*Oh wacht; dat is eigenlijk niet helemaal juist:
JeroenE schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:33:
[...]
Dat kan nu prima, als je die energie gebruikt om op te rijden.
[Dit was gericht aan de ZZP-er die bij z'n opdrachtgever evt. wil laden.]

Hier zet jij m.i. tot diefstal aan: dit kun je nl. niet in z'n algemeenheid stellen. Kan flink gedonder opleveren. Of, zoals je het vanochtend schrijft:
JeroenE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:45:
_/-\o_

Afijn,
Als er veel bedrijven bij elkaar zitten dan kan je wellicht onderling afspreken dat medewerkers van bedrijf A bij bedrijf B laden en omgekeerd. Dan zit er geen werkrelatie meer tussen en dus ook geen inkomstenbelasting.
Door de bedrijven A en B zo afgesproken? Schijnconstructie, lijkt mij.

Gewoon gaan verrekenen lijkt mij het makkelijkst. Je houdt anders allerlei vaagheid en onderlinge onrechtvaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Nou als ik dan toch ergens kan klagen, moet het nog wel hier zijn in dit topic :p .
Alvast excuses voor de rant :+ .
Ik vind het eigenlijk van meerdere kanten jammer wat hier gebeurt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

OT: volgende week eindelijk tijd om de vaillant wp-boiler eindelijk aansluiten en afstappen van een klein tijdelijk elektrische boiler *O* .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1 ... 20 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.