Ik was even kwijt dat het om de maatschappelijke kosten gaat. Maar goed, dat verschilt in mijn geval dan 3000 euro
Bovendien kan Jan-doorsnee zo'n WP boiler niet zelf installeren. Voor iemand die dat moet laten doen, zit je dus zo aan de € 3500.
Voordat ik hier op het forum kennis op heb gedaan was ik ook Jan-doorsnee. Ik wist van niets, had alleen basis algemene technische kennis en voldoende vrije tijd. (inmiddels wel met F-gassen certificering bezig, kijken of ik van mijn hobby mijn beroep kan maken)
Als ik het kan dan kunnen het er meer denk ik.
Maar goed, het klopt inderdaad dat een warmtepomp installatie al snel aangeboden wordt voor 10k
Dit gaat over de kosten van de energietransitie / klimaatakkoord. Niet of je wel/niet een WP kan/moet installeren. Voor het halen van het klimaatakkoord is PV op elke woning wel degelijk nodig. Of wil jij soms alle weilanden vol plempen?
Vanuit het perspectief van Jan-doorsnee: PV bespaart ook indien je nog een CV ketel hebt.
Gedacht vanuit de energietransitie:
Een paneel in een weiland is goedkoper maar ik ben er ook wel voorstander van om alle daken eerst vol te leggen. Maar goed, er zijn genoeg mensen die het gewoon niet willen en het werkt denk ik contraproductief om die te dwingen. Heel veel subsidie hoeft ook niet meer bij PV, vooral als je de maatschappelijke kosten van fossiele energieopwekking meerekent.
Hiervoor geldt hetzelfde als voor de WP-boiler: Subsidie moet ook door iemand worden betaald, en de gemiddelde Nederlander kan dit niet. In het L/W WP topic heb ik nog geen offertes voor een complete WP-installatie van onder de 10.000 euro gezien. Dus 1300 euro is een leuk bedrag voor een verjaardagsfeestje, maar verder niet relevant.
Ja ik weet dat er 10k voor wordt gevraagd en betaald.
Maar als ik het kan dan kunnen relatief veel anderen het denk ik ook voor 1300 euro en een boel vrije tijd.
Er staan talloze how-to's online tegenwoordig.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en OptimalisatieHet doel van de energietransitie is minder CO2 uitstoten. Dat bereik je niet door niet te isoleren en dan de WP maar "een maatje groter te kiezen". Zeker ook omdat die WP van een maatje groter dat extra vermogen vooral midden in de winter nodig heeft, als er nauwelijks PV-opbrengst is.
Klopt hier moeten nog flink wat stappen worden gezet. En in de winter op de koudste dagen ook nog eens het elektrische hulp element langdurig gebruiken is bijvoorbeeld best funest.
Maar dit is slechts indirect het probleem van Jan-doorsnee. (ik dacht dat we het daar over hadden)
Ronald schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:03:
Het absolute minimum wat moet gebeuren om een woning te verduurzamen is: Afgiftesysteem en Warmtepomp. Dus Vloerverwarming (€50 euro/m2) en / of LTV convectoren. €4.000 voor mijn woning, waarvan de helft al gedaan was bij aankoop.
Dat was bij mij niet nodig. Met de originele 2004 isolatie en bijgehorende kleine radiatoren heb ik op 20 uur na een aanvoertemperatuur lager dan 38 graden gehad in de horrorwinter van 2020/2021.
twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:43:
Mooi man elke zoveel maanden in 5 verschillende topics dezelfde discussie.. ja je kan een wp plaatsen voor weinig en ja je kan er heel erg veel geld voor betalen..
Beide ver van een gemiddelde voor de kosten van een gemiddeld huis.. en 1 ding weten we altijd heel erg zeker een gemiddelde is nagenoeg nooit representatief voor een individueel geval.

Dat klopt ook. Ik denk dat iedereen wel een punt heeft op zijn eigen manier.
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:41:
[...]
Hoe heb je getest? Met welke temperatuur buiten?
Een cv heeft moeite om 38 graden laag te maken, de warmtepomp moeite om 38 graden hoog te maken als je veel defrosts hebt die een cv al niet heeft maar wel uit je systeem moet komen, een vloer van beton vangt dit prima op maar een radiator die gemaakt is voor 70 graden en nu 38 is niet. Ook het vermogen van die radiator is op 38 nog maar 1/3 van wat ie in W is op 70.
-10 en een raam of deur open ga je die warmte niet inhalen, met vvw buffer je op tijden dat het weinig warmtevraag heeft.
Afgelopen horror winter was de aanvoer hier 38 graden. (op de 20 uur na dat het back-up element aan stond)
Een HT versie van 5 kW had geen hogere aanvoertemperatuur gehaald. Een niet HT van 7 kW had wel een hogere aanvoertemperatuur gehaald, de meeste niet HT gaan tegenwoordig tot 55 graden aanvoer.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)