er staat inmiddels geen deskundig meer maar echt instalatie bedrijf. ik ken dan ook echt niemand die sinds 1 jan met succes 100% zelf instalatie (monoblock) heeft geclaimed.Proton_ schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:46:
@deejeebv De subsidie vereist een deskundig geïnstalleerde warmtepomp (terecht). Een handige DHZer doet het deskundiger dan sommige installateursHet RVO neemt dan ook genoegen met een factuur van alleen het in bedrijf nemen (koevlaas2 bv, sommige fabrikanten bieden dit ook aan).
In de voorwaarden (linkje paar post terug) staat ook letterlijk “de installatie mag u niet zelf doen”
Prima lobby van de installatiebranche.
Prima lobby van de installatiebranche.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
@vliegnerd 'Installatie' blijft een vaag begrip. Een mantelbuis ingraven, hoort dat erbij of mag ik dat zelf doen? Geïsoleerde 32mm buis er door? Groep toevoegen in de groepenkast? Kabels trekken? Fundering ingraven? De warmtepomp inkopen?
Vandaar dat ik het in mijn post formuleerde als 'in bedrijf nemen'.
Het is ook doelmatig subsidiegebruik. De installateurs hebben te veel werk en hebben daar nu meer tijd voor.
Vandaar dat ik het in mijn post formuleerde als 'in bedrijf nemen'.
Het is ook doelmatig subsidiegebruik. De installateurs hebben te veel werk en hebben daar nu meer tijd voor.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je bent feitelijk (wettelijk) dus 100% afhankelijk van wat je kunt regelen met het installatiebedrijf.
Kan mij overigens best voorstellen dat een bedrijf dergelijke service aanbied: “maak het leidingwerk en elektra in orde, zorg dat de pomp in een doos in dezelfde ruimte staat en wij doen de rest” Maar het omgekeerde kan ook waar zijn: je mag alleen de warmtepomp van de installateur kopen met speciale korting (25% erbovenop)…
Kan mij overigens best voorstellen dat een bedrijf dergelijke service aanbied: “maak het leidingwerk en elektra in orde, zorg dat de pomp in een doos in dezelfde ruimte staat en wij doen de rest” Maar het omgekeerde kan ook waar zijn: je mag alleen de warmtepomp van de installateur kopen met speciale korting (25% erbovenop)…
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
De enige extra (harde) eis om subsidie te kunnen aanvragen is het overleggen van een betalings bewijs van installatie met vermelding van het KvK nummer van diegene die het " geïnstalleerd en in bedrijf gesteld" heeft.
Kan dat ook je eigen PV-onderneming zijn? Heb mijn Pana gelukkig nog in de echt goede tijd gekocht dat de subsidie hoger was dan de aankoop, en ook niet deze belachelijke eisen. Willen ze nu van het gas af of niet? De installatiebranche kan beter aan de kunde van de eigen mensen werken dan handige particulieren gaan tegenwerken.
Zodat ze ook echt snappen wat ze installeren, en niet een voorbeeldsetup van de fabrikant telkens nabouwen, en bij problemen die meteen om hulp moeten vragen.
Of een installatie suboptimaal ingeregeld achterlaten, wat denk ik meer regel dan uitzondering is.
Als de particulieren de installateur nodig hebben (voor STEK bvb) dan weten ze die toch wel te vinden.
Als een WP straks zo mainstream is als een gasketel nu, zijn de woekerprijzen van nu (10-30k) ook nergens meer voor nodig.
Zodat ze ook echt snappen wat ze installeren, en niet een voorbeeldsetup van de fabrikant telkens nabouwen, en bij problemen die meteen om hulp moeten vragen.
Of een installatie suboptimaal ingeregeld achterlaten, wat denk ik meer regel dan uitzondering is.
Als de particulieren de installateur nodig hebben (voor STEK bvb) dan weten ze die toch wel te vinden.
Als een WP straks zo mainstream is als een gasketel nu, zijn de woekerprijzen van nu (10-30k) ook nergens meer voor nodig.
[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-05-2021 11:12 ]
Voor 175 euro krijg je een factuur voor de ISDE subsidie. Komt geen installateur voor langs. Enige wat je moet opgeven is:
Dit systeem hebben we te danken aan Tom van der Lee van Groenlinks. Motie 18 december 2019
32813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid. Nr.428. Zie hier: https://filebin.net/2guro...-32813-428.pdf?t=ds4kptoh
Lobby van "brancheorganisaties" lijkt me heel waarschijnlijk. Iemand een WOB doen?
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is uitvoerend.
KvK inschrijving van "bouwinstallatiebedrijf" is vereist. Extra inschrijving kost niks bij KvK. Dus je kan je kapper vragen zich in te schrijven als bouwinstallatiebedrijf.
- Naam
- Adres
- Merk warmtepomp
- Type warmtepomp
- Meldcode
Dit systeem hebben we te danken aan Tom van der Lee van Groenlinks. Motie 18 december 2019
32813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid. Nr.428. Zie hier: https://filebin.net/2guro...-32813-428.pdf?t=ds4kptoh
Lobby van "brancheorganisaties" lijkt me heel waarschijnlijk. Iemand een WOB doen?
KvK inschrijving van "bouwinstallatiebedrijf" is vereist. Extra inschrijving kost niks bij KvK. Dus je kan je kapper vragen zich in te schrijven als bouwinstallatiebedrijf.
Ironisch genoeg wordt het "prutswerk" uit de hyperlinks van de heer van der Lee door bouwinstallatiebedrijven uitgevoerd. Ik kreeg geen reactie toen ik daar een vraag over stelde.Beste Dre,
Er zijn al vaak problemen gemeld omdat beunhazen en/of niet adequaat gecertificeerde installateurs op een verkeerde manier warmtepompen en/of daaraan gekoppeld warmtesystemen hebben aangelegd. Zie bijvoorbeeld:
1. https://radar.avrotros.nl...op-de-vijf-is-ontevreden/
2. https://www.vakbladwarmte...tage-is-prutswerk-1015676
3. https://radar.avrotros.nl...-blijven-vaak-onopgelost/
In deze mediaberichten wordt ook verwezen naar brancheorganisaties, zoals Techniek Nederland. Omwille van het draagvlak is het erg belangrijk dat er geen prutswerk wordt geleverd. Omdat toezicht op kwaliteit leveren in de Nederlandse praktijk te vaak alleen in de vorm van zelfregulering bestaat, kunnen wanpresteerders niet worden aangepakt. Daarom vond en vind ik dat er meer eisen aan subsidies dienen te worden gesteld, zolang toezicht niet beter (liefst ook wettelijk) geborgd is. Dat u denkt dat u als bekwame particulier hierdoor benadeeld wordt vind ik vervelend voor u. Ik vind het in het belang van een succesvolle transitie echter wel cruciaal dat de zeer vele onbekwame particulieren goed beschermd worden en kwaliteit geleverd krijgen.
Met vriendelijke groet,
Lee, T. van der
Kamerlid
GroenLinks
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018, 2500 EA
T +(31)70-318 | E t.vdlee@tweedekamer.nl | I www.tweedekamer.nl
Eh, ja had je anders verwacht dat mensen Radar gingen bellen om te klagen over hun eigen prutswerk?Dre schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:47:
Ironisch genoeg wordt het "prutswerk" uit de hyperlinks van de heer van der Lee door bouwinstallatiebedrijven uitgevoerd. Ik kreeg geen reactie toen ik daar een vraag over stelde.
Drie vragen waren er:
Vraag #1
Waarop baseert u dat warmtepompen veelal niet op de juiste wijze geïnstalleerd worden?
Vraag #2
Heeft u gegevens die aanleiding geven dat een bedrijf met de kwalificatie "bouwinstallatiebedrijf" bijdraagt aan het op correcte wijze installeren van een warmtepomp.
Vraag #3
Wie zijn de "brancheorganisaties", waarover in de motie geschreven wordt.
Alleen vraag 1 is een soort van beantwoord. Denk dat het antwoord gewoon is: We willen de Nederlandse markt met hun woekerprijzen beschermen. Maar zoiets mag je niet zomaar zeggen in de EU
Vraag #1
Waarop baseert u dat warmtepompen veelal niet op de juiste wijze geïnstalleerd worden?
Vraag #2
Heeft u gegevens die aanleiding geven dat een bedrijf met de kwalificatie "bouwinstallatiebedrijf" bijdraagt aan het op correcte wijze installeren van een warmtepomp.
Vraag #3
Wie zijn de "brancheorganisaties", waarover in de motie geschreven wordt.
Alleen vraag 1 is een soort van beantwoord. Denk dat het antwoord gewoon is: We willen de Nederlandse markt met hun woekerprijzen beschermen. Maar zoiets mag je niet zomaar zeggen in de EU
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 03-05-2021 12:04 ]
Als dat zo is kun je beter zelf installeren en subsidie laten vervallen, ben je nog goedkoper uitvliegnerd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:52:
Je bent feitelijk (wettelijk) dus 100% afhankelijk van wat je kunt regelen met het installatiebedrijf.
1 PVoutput . Dongen NB
klopt, er staat dat het een 'bouwinstallatiebedrijf' moet zijn. Ik heb net een aanvraag ingediend bij de subsidieverlener met de R, met mijn eenmanszaak die zich sinds kort ook richt op warmtepompen-installatie (waarschijnlijk, de eerste bij mij thuis is om ervaring op te doen).twain4me schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:49:
[...]
er staat inmiddels geen deskundig meer maar echt instalatie bedrijf. ik ken dan ook echt niemand die sinds 1 jan met succes 100% zelf instalatie (monoblock) heeft geclaimed.
Ik laat zeker weten hoe dit traject verder gaat ;-)
Interessante correspondentie Dre, bedankt voor het delen. Ik snap echt niet dat mensen met zulke denkbeelden GroenLinks vertegenwoordigen en dan ook nog denken dat ze zorgen voor een "geslaagde energietransitie"......Dre schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:47:
[...]
Ironisch genoeg wordt het "prutswerk" uit de hyperlinks van de heer van der Lee door bouwinstallatiebedrijven uitgevoerd. Ik kreeg geen reactie toen ik daar een vraag over stelde.

Ik merk het zelf in mijn eigen woning en in mijn werk (beide vooral gericht op verduurzaming). De politiek zegt 'ja maar subsidies en regelingen dus we stimuleren van alles'. In de praktijk maak ik als koploper bijna nergens aanspraak op/gebruik van omdat regelingen vooral heel veel hoepels hebben om doorheen te springen.
Elke extra hoepel zorgt weer voor X% minder adaptatie/vertraging. Dus het toevoegen van deze eis zorgt ook onherroepelijk voor afhakers, en daarmee vertraging. En het ging al zo lekker snel ....
Ik zie wel een bedrijfsmodel in mensen door deze complete bullshit-jungle heenloodsen, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn
dat gaat werken, zo zou ik het ook doenFr33z schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:19:
[...]
klopt, er staat dat het een 'bouwinstallatiebedrijf' moet zijn. Ik heb net een aanvraag ingediend bij de subsidieverlener met de R, met mijn eenmanszaak die zich sinds kort ook richt op warmtepompen-installatie (waarschijnlijk, de eerste bij mij thuis is om ervaring op te doen).
Ik laat zeker weten hoe dit traject verder gaat ;-)
Ik heb wel eens zitten filosoferen om overproductie van PV op te slaan in persluchttanks in de kruipruimte. En dat weer op te wekken via een generator als er vraag is. Om bijvoorbeeld het sluipverbruik snachts ongedaan maken, of als overdag verbruik is maar geen PV opwek.
Compressed Air Energy Storage, als een soort huis-accu.
Maar elektrische pompen gaan vaak maar tot 150 psi / 10-12 bar, dan heb je een mega tank nodig om enigsinds wat energy te winnen.
Maar elektrische pompen gaan vaak maar tot 150 psi / 10-12 bar, dan heb je een mega tank nodig om enigsinds wat energy te winnen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik heb even gezocht maar kon niks vinden, zijn er mensen die ervaring hebben met hun hete lucht verwarming vervangen door deze unit(s): https://www.heluto.nl/wp-...mtepomp-folder-cPDf-1.pdf
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Grootschalige CAES gaat tot zo'n 140 bar, maar daar komt dan ook wel het een en ander aan veiligheid bij kijken._Apache_ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:26:
Grootste uitdaging van CAES (ook in de woning): bij het comprimeren komt veel warmte vrij, wat doe je daarmee? Maar ook andersom: bij decompressie is warmte nodig, waar haal je die vandaan? Dan zou je er ook nog een thermische batterij bij moeten hebben. Begint een "gewone" accu toch wel heel aantrekkelijk te worden.
Wellicht leuk als hobbyproject maar hoort wat mij betreft niet in dit topic want met duurzaamheid gaat dit weinig te maken hebben._Apache_ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:26:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat zou mega inefficiënt zijn. Die lucht zou adiabatisch verwarmen (waardoor je dus energie verliest in de vorm van warmte) en bij het leeg laten lopen weer adiabatisch afkoelen (waardoor je weer eenzelfde hoeveelheid energie verliest om je ventielen warm te houden). Stop het dan gelijk als warmte in een boiler. Of sla het efficiënt op in een chemische accu._Apache_ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:26:
Ik heb wel eens zitten filosoferen om overproductie van PV op te slaan in persluchttanks in de kruipruimte. En dat weer op te wekken via een generator als er vraag is. Om bijvoorbeeld het sluipverbruik snachts ongedaan maken, of als overdag verbruik is maar geen PV opwek.
Als hybride oplossing wellicht leuk (warme gecomprimeerde lucht koelen met een boiler/opslaan met tank-in-tank principe (nb max 10 bar, 120 liter).
Min of meer isothermal expansie (bv door weer warmte te onttrekken aan het water) geeft je dan ongeveer 75 wattuur (0,075 kWh) opslag. Je moet richting 100 bar om een kWh op te slaan (never mind een kWh elektrisch eruit halen, dat is weer een ander verhaal).
Min of meer isothermal expansie (bv door weer warmte te onttrekken aan het water) geeft je dan ongeveer 75 wattuur (0,075 kWh) opslag. Je moet richting 100 bar om een kWh op te slaan (never mind een kWh elektrisch eruit halen, dat is weer een ander verhaal).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vandaar dat ik ook - gaat nog steeds om het filosoferen - aan meer lage druk zat te denken. Dan heb je relatief minder last van de warmte problemen. Dus als je bijvoorbeeld probeert een opwek te verkrijgen van 150-300W heb je vermoedelijk veel minder last van warmte wisseling.Skyaero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:47:
[...]
Grootschalige CAES gaat tot zo'n 140 bar, maar daar komt dan ook wel het een en ander aan veiligheid bij kijken.
Grootste uitdaging van CAES (ook in de woning): bij het comprimeren komt veel warmte vrij, wat doe je daarmee? Maar ook andersom: bij decompressie is warmte nodig, waar haal je die vandaan? Dan zou je er ook nog een thermische batterij bij moeten hebben. Begint een "gewone" accu toch wel heel aantrekkelijk te worden.
Met CAES probeert met juist een van de fundamentale problemen rondom duurzame energie te tacklen. Namelijk energie verbruiken als we het willen en niet wanneer we het kunnen opwekken. Energie opslag dus.assje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:48:
[...]
Wellicht leuk als hobbyproject maar hoort wat mij betreft niet in dit topic want met duurzaamheid gaat dit weinig te maken hebben.
Als dit niet met duurzaamhied te maken heeft ben ik kwijt wat wel relevant is.

We zijn namelijk steeds beter in staat om energie uit de wind en zon te halen, maar de vraag naar energie is niet altijd wanneer we het kunnen opwekken. Niet alleen over de dag heen, maar ook over de seizoenen. Daarom opslag, op zeer korte termijn of langer.
Opslag is warmte kan, en is relatief efficiënt, maar niet al mijn energie behoefte heeft warmte nodig. Mijn koelkast heeft weinig aan warm water.
[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 05-05-2021 12:52 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Energieopslag op niveau woning doe je om het net te ontlasten tussen de woning en het eerste verdeelstation. Als het gaat om het voorzien in energie kan opslag beter centraal opgepakt worden. Jij bent energie aan het opslaan terwijl je buurman het nodig heeft. Daarnaast wordt de utilizatie automatisch enorm veel lager._Apache_ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:51:
Namelijk energie verbruiken als we het willen en niet wanneer we het kunnen opwekken. Energie opslag dus.
Als dit niet met duurzaamhied te maken heeft ben ik kwijt wat wel relevant is.
Dat heeft voor mij niets met duurzaamheid te maken, dat is verspilling. Transport is in de regel veel efficienter dan opslag. Misschien is een stuwmeer in Noorwegen volpompen met jouw energie nog wel efficienter dan het in je kelder opslaan, laten we die opties open houden door opslag centraal ipv individueel te regelen.
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 05-05-2021 12:56 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat warmteprobleem blijft, zeker omdat je ook veel meer lucht moet comprimeren voor dezelfde hoeveelheid energieopslag. Sterker nog, er is zoveel restwarmte dat bedrijven die luchtcompressoren gebruiken middels het Activiteitenbesluit / Erkende Maatregelen, verplicht zijn de restwarmte te gebruiken._Apache_ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:51:
[...]
Vandaar dat ik ook - gaat nog steeds om het filosoferen - aan meer lage druk zat te denken. Dan heb je relatief minder last van de warmte problemen. Dus als je bijvoorbeeld probeert een opwek te verkrijgen van 150-300W heb je vermoedelijk veel minder last van warmte wisseling.
Het warmtevraagstuk van comprimeren EN decomprimeren is een belangrijk onderdeel in de efficientie van een CAES systeem, groot of klein.
Wel een interessante exercitie. Je zou de warmte kunnen dumpen in het tapwatervat. Waar je warmte vandaan haalt hangt een beetje van het moment van decompressie af, maar het zou misschien zelfs gewoon buitenlucht kunnen zijn.
Misschien leuk om daar een los topic over te openen. Hier gaat de discussie verloren.
Dit is wel een erg kort door de bocht reactie.assje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:54:
[...]
Dat heeft voor mij niets met duurzaamheid te maken, dat is verspilling.
Het verkennen oplossingen, hoe onhaalbaar ze ook lijken te zijn, is onderdeel van het grip krijgen op de uitdagingen in de energietransitie en het bevorderen van innovatie en zou, mits het de lijnen van probleemoplossing volgt, juist gestimuleerd moeten worden, ook op Tweakers.
Eens, lekker ongenuanceerd in de kroegSkyaero schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:03:
Dit is wel een erg kort door de bocht reactie.
Maar ik heb een beetje moeite met alle aandacht die opslag achter de meter krijgt en hoe enthusiasts mensen worden om teruglevering aan het net te voorkomen (of dat nu productief is of niet).
Had vorige week een linkje gedeeld naar een artikel hierover
assje in "De Duurzame Kroeg deel 4"
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 05-05-2021 13:09 ]
Je zou een tros aluminium CO2 flessen in een boilervat kunnen steken, die krijg je nog wel door een inspectieluik. Die gaan tot 200 bar en je hebt dan een flink buitenoppervlak waardoor het water dan zal zorgen voor de (min of meer) isotherme compressie en expansie.
Dit is beter dan een weerstand in je boilervat, want alle exergie die je terug kan winnen, is immers winst
Ik heb alleen geen idee hoe je perslucht weer efficiënt in stroom omzet; stel je gooit een vaanmotortje aan een asynchrone motor in generatorbedrijf (3100 rpm). Dan vind ik een motor die 800W kan leveren bij 7 bar en 27 liter/sec. Een compressor die dat continu aan kan drijven is 10 kW+, dus dan is het eerste idee van rendement niet best.
Dit is beter dan een weerstand in je boilervat, want alle exergie die je terug kan winnen, is immers winst
Ik heb alleen geen idee hoe je perslucht weer efficiënt in stroom omzet; stel je gooit een vaanmotortje aan een asynchrone motor in generatorbedrijf (3100 rpm). Dan vind ik een motor die 800W kan leveren bij 7 bar en 27 liter/sec. Een compressor die dat continu aan kan drijven is 10 kW+, dus dan is het eerste idee van rendement niet best.
Toch weer een zonnepanelen vraag want ik wil 10 extra panelen gaan plaatsen en heb verschillende offerte opgevraagd die variëren van 3250 tot 4200 euro ex btw met 360 Wp panelen en een omvormer en ik heb geen last van schaduwvorm maar de panelen liggen wel op noord west en in de winder dus nauwelijks opbrengst.
Ik had gehoopt op zo'n 3000 euro uit te komen maar dat lukt niet. Ander punt is mijn meterkast, ik heb nu 4 kW aan panelen liggen en als daar 3 tot 3,5 kW bij komt moet ik mijn meterkast laten aanpassen naar 3x25A denk ik want het risico op overbelasting is te groot denk ik.
Resume moet ik idd mijn meterkast laten aanpassen en hebben jullie enkele tips waar ik kan oriënteren voor betere prijzen voor de panelen incl. installatie.
Ik had gehoopt op zo'n 3000 euro uit te komen maar dat lukt niet. Ander punt is mijn meterkast, ik heb nu 4 kW aan panelen liggen en als daar 3 tot 3,5 kW bij komt moet ik mijn meterkast laten aanpassen naar 3x25A denk ik want het risico op overbelasting is te groot denk ik.
Resume moet ik idd mijn meterkast laten aanpassen en hebben jullie enkele tips waar ik kan oriënteren voor betere prijzen voor de panelen incl. installatie.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
@corsat Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Wp maakt voor de meterkast niet uit. Het gaat om de omvormer(s).
Wp maakt voor de meterkast niet uit. Het gaat om de omvormer(s).
@Proton_ leuk idee, maar als je de gasflessen leeg laat lopen ben je die boiler effectief weer aan het koelen
Er zijn overigens wel efficiëntere perslucht cycles. Je hebt waarschijnlijk gekeken naar motoren voor pneumatisch gereedschap, die zijn geoptimaliseerd op formaat, niet op efficiency. In de jaren '0 hoorde je nog wel eens wat over persluchtauto's, die een redelijk rendement hadden moeten halen met een zuigermotor. Maar door de opkomst van véééééél efficiëntere batterij-elektrische auto's hoor je ook daar niets meer van.
Daarover denkend, vraag ik me nu wel ineens af of het niet mogelijk zou zijn een persluchtmotor toe te passen als expander van een waterstofauto en zo een wat hogere energiedichtheid en rendement uit het gas te halen? Zal wel niet genoeg zoden aan de dijk zetten vermoed ik.
@corsat als je het bij elkaar klikt op een webshop kom je toch makkelijk onder de €3K? En een 3 fasen aansluiting is niet perse nodig, hooguit wenselijk. Maar idd, open even een eigen topic
Daarover denkend, vraag ik me nu wel ineens af of het niet mogelijk zou zijn een persluchtmotor toe te passen als expander van een waterstofauto en zo een wat hogere energiedichtheid en rendement uit het gas te halen? Zal wel niet genoeg zoden aan de dijk zetten vermoed ik.
@corsat als je het bij elkaar klikt op een webshop kom je toch makkelijk onder de €3K? En een 3 fasen aansluiting is niet perse nodig, hooguit wenselijk. Maar idd, open even een eigen topic
Ik quote mezelf maar even. Ik heb contact gezocht met Plugwise helpdesk en in bezit van v2.40 van Plugwise. Hulde voor de support van Plugwise.wmeester schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:39:
Heeft er hier mogelijk nog iemand versie 2.40 van Plugwise Source? Ik krijg een database BU niet geladen in een oude versie en hiij geeft geen optie tot upgraden.
Vorige week is de warmtepomp (Nilan Compact P Geo) in mijn nieuwe huis in gebruik genomen. In de meterkast is een tussenmeter hiervoor geïnstalleerd. Daarop zag ik een flink hoog verbruik, ongeveer 2kW continu.
De installateur en de monteur van Nilan er op aangesproken dat dit niet zou moeten kloppen, maar volgens hen was alles in orde.
Uiteindelijk bleek dat de noodstand voor de centrale verwarming was ingeschakeld waardoor het verwarmingselement continu aan stond, ongeacht of er warmtevraag was.
Moet nog wel even in de regeling duiken om te kijken wat alle mogelijkheden zijn.
Ook moet de CO2 sensor nog geactiveerd worden.
De installateur en de monteur van Nilan er op aangesproken dat dit niet zou moeten kloppen, maar volgens hen was alles in orde.
Uiteindelijk bleek dat de noodstand voor de centrale verwarming was ingeschakeld waardoor het verwarmingselement continu aan stond, ongeacht of er warmtevraag was.
Moet nog wel even in de regeling duiken om te kijken wat alle mogelijkheden zijn.
Ook moet de CO2 sensor nog geactiveerd worden.
Lekkere reactie weer van die installateurs...deejeebv schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:12:
Vorige week is de warmtepomp (Nilan Compact P Geo) in mijn nieuwe huis in gebruik genomen. In de meterkast is een tussenmeter hiervoor geïnstalleerd. Daarop zag ik een flink hoog verbruik, ongeveer 2kW continu.

Zolang dit soort zaken niet verbeteren, zie ik de toekomst van warmtepompen toch somber in.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat heeft een CO2 sensor te maken met een warmtepomp? Ik zie de verbinding niet helemaal.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Die 'normale' consument zou waarschijnlijk pas zijn gaan bellen als het hem te heet onder de voeten zou worden. De noodstand is namelijk altijd aan, dus warmt het lekker op.Andrehj schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:07:
[...]
Lekkere reactie weer van die installateurs...Moet je nagaan hoe zoiets gaat bij een "normale" consument zonder verbruiksmeter...
Zolang dit soort zaken niet verbeteren, zie ik de toekomst van warmtepompen toch somber in.
Wat ik wel bijzonder vind van deze stand dat dit nergens in de instellingen of op het display wordt aangegeven, alle regelingen worden gepasseerd en het verwarmingselement staat gewoon aan.
De Nilan heeft twee van deze schakelaars, een voor verwarming en een voor warm water.
De Nilan Compact P combineert de warmtepomp met balansventilatie in een (compact) apparaat. De CO2 sensor is uiteraard voor de ventilatie.Seafarer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:14:
[...]
Wat heeft een CO2 sensor te maken met een warmtepomp? Ik zie de verbinding niet helemaal.
Ah. Een ventilatie warmtepomp. Had ik niet aan gedacht en/of overheen gelezen.deejeebv schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:17:
[...]
De Nilan Compact P combineert de warmtepomp met balansventilatie in een (compact) apparaat. De CO2 sensor is uiteraard voor de ventilatie.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ja een ventilatie warmtepomp en bodem warmtepomp in een apparaat.Seafarer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Ah. Een ventilatie warmtepomp. Had ik niet aan gedacht en/of overheen gelezen.
@deejeebv Wat kost zoiets ongeveer en wat is dan de capaciteit?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Apparaat kost ongeveer 15k, capaciteit 3.4 kW voor de bodem warmtepomp.BarryH schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:59:
@deejeebv Wat kost zoiets ongeveer en wat is dan de capaciteit?
@corsat Wat voor meterkast aansluiting heb je (1x25A, 1x35, 1x40?)
en wat voor omvormer nu?
En op welke richting liggen je panelen en onder welke hoek?
op zich is 40A = 40x230 = 9.200 watt dus geen probleem
maar 25A -> x230 = 5750watt, dus wellicht wel een probleem
Anderzijds ik heb 8.6kWP en zie nooit meer dan 6kWP (En zelfs dat alleen heel kort, op uurbasis piek van 5.120watt). dit met 2.88kWP op 105 graden / 25 graden helling en 5.64kWP op 285 graden / 25 graden helling.
en wat voor omvormer nu?
En op welke richting liggen je panelen en onder welke hoek?
op zich is 40A = 40x230 = 9.200 watt dus geen probleem
maar 25A -> x230 = 5750watt, dus wellicht wel een probleem
Anderzijds ik heb 8.6kWP en zie nooit meer dan 6kWP (En zelfs dat alleen heel kort, op uurbasis piek van 5.120watt). dit met 2.88kWP op 105 graden / 25 graden helling en 5.64kWP op 285 graden / 25 graden helling.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH ik heb een 35A aansluiting en heb op dit moment 3 omvormers, 2,5 en 1,5 en 0,5 kW. De 2,5 wil ik vervangen voor een 4 kW die oost-west panelen gaat omvormen. Opgeteld verwacht ik geen problemen met mijn meterkast. Ander punt is dat Stedin tot nu toe niet heeft gereageerd op mijn aanvraag voor een kostenopgave.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Ik doe al 7 kW over 25 ampère, dus geen probleem op jou 35corsat schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:26:
@BarryH ik heb een 35A aansluiting en heb op dit moment 3 omvormers, 2,5 en 1,5 en 0,5 kW. De 2,5 wil ik vervangen voor een 4 kW die oost-west panelen gaat omvormen. Opgeteld verwacht ik geen problemen met mijn meterkast. Ander punt is dat Stedin tot nu toe niet heeft gereageerd op mijn aanvraag voor een kostenopgave.
1 PVoutput . Dongen NB
Het valt mij op dat veel zonnevelden een zuid orientatie hebben. En ook dat eea soms best dicht op elkaar staat.
Is een oost/west opstelling niet zinvoller (relatief lagere piek= kleinere netaansluiting)?
Is een oost/west opstelling niet zinvoller (relatief lagere piek= kleinere netaansluiting)?
Weet iemand hoe apps zoals Jedlix werken?
Het concept is laden op betere tijden (bijv bij overvloed aan zonne of wind energie) wat ook goedkoper uit kan vallen. Dat snap ik wel, en staat ook uitgelegd.
Wat ik niet snap is hoe dat in de praktijk werkt.
Want die auto's laden uiteindelijk bij iemand op de zaak of thuis achter al een meter. Die meter is geregistreerd bij de energieleveranciers (Greenchoice, Eneco etc) welke zelf net als vele andere partijen waarschijnlijk energie inkopen op actuele energiemarkten (APX enzo). Duidelijke structuur. Maar zo'n app als Jedlix gaat daar allemaal aan voorbij.
Dat er geld te verdienen valt met een zootje elektrische auto's die op slimme momenten gaan laden is duidelijk. Ik snap alleen niet hoe dat uitgevoerd wordt.
Het is handel in kWh die al over een meter en een energiemaatschappij gaan.
Dit soort business modellen hebben enorme potentie, maar de afhandeling ervan snap ik nog niet helemaal.
Het concept is laden op betere tijden (bijv bij overvloed aan zonne of wind energie) wat ook goedkoper uit kan vallen. Dat snap ik wel, en staat ook uitgelegd.
Want die auto's laden uiteindelijk bij iemand op de zaak of thuis achter al een meter. Die meter is geregistreerd bij de energieleveranciers (Greenchoice, Eneco etc) welke zelf net als vele andere partijen waarschijnlijk energie inkopen op actuele energiemarkten (APX enzo). Duidelijke structuur. Maar zo'n app als Jedlix gaat daar allemaal aan voorbij.
Dat er geld te verdienen valt met een zootje elektrische auto's die op slimme momenten gaan laden is duidelijk. Ik snap alleen niet hoe dat uitgevoerd wordt.
Dit soort business modellen hebben enorme potentie, maar de afhandeling ervan snap ik nog niet helemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 16-05-2021 18:20 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ja ze doen zaken met tennet, ze kunnen met de Tesla api jouw auto starten met laden als er veel onbalans is. Dus veel zon of wind energie krijg je een signaal. Doordat ze landelijk opereren kunnen ze dus tennet helpen met verbruiker aan te zetten als er veel aanbod is. Dan gelden negatieve prijzen en ze rekenen jou positieve prijzen door dus daar zit marge. Er zal ook een stuk subsidie bij zitten.!null schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:14:
Weet iemand hoe apps zoals Jedlix werken?
Ja de business case is duidelijk en goed verhaal.Vaevictis_ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:59:
[...]
Ja ze doen zaken met tennet, ze kunnen met de Tesla api jouw auto starten met laden als er veel onbalans is. Dus veel zon of wind energie krijg je een signaal. Doordat ze landelijk opereren kunnen ze dus tennet helpen met verbruiker aan te zetten als er veel aanbod is.
Wat bedoel je met "ze rekenen jou positieve prijzen door" ?Dan gelden negatieve prijzen en ze rekenen jou positieve prijzen door dus daar zit marge. Er zal ook een stuk subsidie bij zitten.
Uiteraard is er een verschil wat je als consument betaald en Jedlix op dat moment kan verdienen / voor elkaar kan krijgen op de juiste momenten, dat is hoe het commercieel uit kan.
Maar die positieve prijzen betaal jij aan je energieleverancier door jouw meter heen. En Jedlix opereert zonder te weten wie dat is of waar die Tesla eigenlijk aan hangt.
Dat is het gedeelte waar ik benieuwd naar ben.
Want voor zover ik weet wordt alles nog altijd in kWh prijzen gedaan (zowel positief als negatief)
Stel er is enorm overvloed aan zon en wind en je krijgt 5 cent toe om een kWh af te nemen en je auto gaat laden. Dan slingert Jedlix je auto aan, die zit aan een lader. Die zit weer achter een meter die misschien 16 cent of wel 22 cent betaald via een compleet ander pad.
Sorry voor het muggenziften, maar ik probeer beter te begrijpen hoe dit aan elkaar hangt.
Want dit is niet de standaard constructie van afnemer op de energiemarkt.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 16-05-2021 20:16 ]
@!null Jedlix kan afdoende bewijzen dat ze de stroomafname creeert (of stopt). Krijgt een balanceervergoeding en vergoed alle deelnemers 1 of 2 ct per kWh die je via hun app in laadsessies laadt.
bij elaad.nl kan je onder smart charging ook het nodige vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 16-05-2021 20:25 ]
Ok het is dus een generieke vergoeding op de kWh, en niet de prijs voor de kWh zelf, waar ik de hele tijd vanuit ging. Dan kan het model wel werken ja.BarryH schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:23:
@!null Jedlix kan afdoende bewijzen dat ze de stroomafname creeert (of stopt). Krijgt een balanceervergoeding en vergoed alle deelnemers 1 of 2 ct per kWh die je via hun app in laadsessies laadt.
Nu zijn er grotere klappen te maken als je direct de kWhs zelf zou kunnen afnemen, maar dat zou dan ook niet kunnen in deze constructie.
Jedlix is toch onafhankelijk van je energieleverancier? In theorie kan je dus een energieleverancier nemen waar je uurprijzen betaalt. Je krijgt dan ook geld toe als je energie verbruikt wanneer het tarief negatief is (moet je wel even de belastingen vergeten, maar die betaal je op andere momenten net zo goed). Via Jedlix krijg je dan ook nog eens een paar cent extra.!null schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:43:
Nu zijn er grotere klappen te maken als je direct de kWhs zelf zou kunnen afnemen, maar dat zou dan ook niet kunnen in deze constructie.
Ik gebruik het zelf verder niet (mijn EV is niet remote aan te sturen) en je hebt natuurlijk ook gelijk de nadelen van het uurtarief (zoals: wanneer jij veel opwekt met je PV dan krijg je ook weinig voor die kWh terug).
Klopt, daarom hebben ze het hier in IJlst ook anders gedaan (oost-west)BarryH schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:04:
Het valt mij op dat veel zonnevelden een zuid orientatie hebben. En ook dat eea soms best dicht op elkaar staat.
Ja nieuwe zonneweides worden vaak met een oost/west oriëntatie gemaakt. Ook daarvoor geldt dat de grondprijs/m2 steeds zwaarder weegt en de paneelprijs/m2 steeds minder zwaar. Plus een lagere aansluitwaarde op het energienet maakt het aansluiten een stuk eenvoudiger en goedkoper.
Je ziet wel dat natuurorganisaties liever een zuid-opstelling zien, omdat daarbij nog enige kans is dat er wat groen tussen de panelen kan groeien. Wat weer goed is de biodiversiteit, waterhuishouding, etc. wat zeer legitieme argumenten zijn voor een opstelling in het vrije veld. De laatste zuid-installatie zal dus nog niet gebouwd zijn.
Je ziet wel dat natuurorganisaties liever een zuid-opstelling zien, omdat daarbij nog enige kans is dat er wat groen tussen de panelen kan groeien. Wat weer goed is de biodiversiteit, waterhuishouding, etc. wat zeer legitieme argumenten zijn voor een opstelling in het vrije veld. De laatste zuid-installatie zal dus nog niet gebouwd zijn.
Ja precies, onafhankelijk van elkaar, dus je zou er inderdaad dubbel van kunnen profiteren met energieleverancier die tarieven laat fluctueren over de dag.JeroenE schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:09:
[...]
Jedlix is toch onafhankelijk van je energieleverancier? In theorie kan je dus een energieleverancier nemen waar je uurprijzen betaalt. Je krijgt dan ook geld toe als je energie verbruikt wanneer het tarief negatief is (moet je wel even de belastingen vergeten, maar die betaal je op andere momenten net zo goed). Via Jedlix krijg je dan ook nog eens een paar cent extra.
Wij hebben ook oost-west gepland. Met het idee van pieken en teruglevering lijkt me dat meer toekomstbestendig.
Ik heb nu 4 offertes binnen waarvan de goedkoopste 3180 euro bedraagt ex btw voor 10 longhi panelen 360wp met een 4 kW Growatt omvormer met 2 trackers waarvan 1 tracker mijn bestaande 2780wp panelen gaat omvormen die op oost liggen en tracker 2 de 3600wp gaat omvormen die op west geplaatst gaan worden. Ik had gehoopt rond de 3000 euro uit te komen maar geen slechte aanbieding denk ik. Ik heb nog wel wat vragen, is de growatt 4,0 de juiste keuze en kan ik de btw terug krijgen als ik in 2016 ook al 620 euro heb ontvangen.
Omdat ik alle gebruikers van DED een warm hart toedraag, plug ik m'n advertentie hier even:
[A] Quooker ST-VAQ
Oftewel: een Quooker voor een kratje Leffe
[A] Quooker ST-VAQ
Oftewel: een Quooker voor een kratje Leffe
Bericht op NOS.nl vandaag: gas én elektriciteitstarieven zijn flink omhoog gegaan. Nu heb ik enkele maanden terug al mijn energietarieven voor de komende drie jaar vastgelegd, dus deze laatste stijging gaat aan mij voorbij, maar het valt me wel op dat ook elektra duurder wordt. Dat druist wel wat in tegen wat de bühne roept.
https://nos.nl/artikel/23...aar-maanden-tijd-flink-op
Elektriciteitsprijzen op de handelsmarkt waren vorig jaar veel lager, waarschijnlijk als gevolg van Corona.Gramser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:54:
Bericht op NOS.nl vandaag: gas én elektriciteitstarieven zijn flink omhoog gegaan. Nu heb ik enkele maanden terug al mijn energietarieven voor de komende drie jaar vastgelegd, dus deze laatste stijging gaat aan mij voorbij, maar het valt me wel op dat ook elektra duurder wordt. Dat druist wel wat in tegen wat de bühne roept.
https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/
Voor aardgas ben ik benieuwd of daar ook de component belasting in zit. De totale energiebelasting op een m3 aardgas (incl ODE) is 2,5 cent gestegen ten opzichte van 2020.
Het overgrote deel van onze elektriciteit komt nog steeds uit aardgas. Die 2 zijn dus inherent aan elkaar verbonden.Gramser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:54:
Ik ben benieuwd wat er met de prijs van electriciteit gaat gebeuren als aardgas geheel vervangen wordt door een duurzaam alternatief (dus niet op papier zonnestroom of waterkracht kopen en dan stroom uit aardgas geleverd krijgen)mcDavid schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:45:
[...]
Het overgrote deel van onze elektriciteit komt nog steeds uit aardgas. Die 2 zijn dus inherent aan elkaar verbonden.
Ik zie dat ook wel voor me, dat maakt je stroomverbruik plannen en het gebruik van accu's aantrekkelijk. Toch heeft dat idee ook een categorie be careful what you wish for, zie bv dit: https://www.nytimes.com/2...storm-electric-bills.html. Dit was natuurlijk een uitzonderlijke situatie, en we zitten hier niet in Texas/de VS, maar toch...!null schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:27:
Ja precies, onafhankelijk van elkaar, dus je zou er inderdaad dubbel van kunnen profiteren met energieleverancier die tarieven laat fluctueren over de dag.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Gisteren allemaal een extra pintje gedronken?
Altijd maar vanwege Shell?Erasmo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:24:
Denk dat het goed is dat commerciële bedrijven ook eens worden opgeroepen om meer te doen en dat het nu wordt afgedwongen.
Het is alleen jammer dat het afgedwongen wordt via de rechter en dat ze er zelf niet mee komen.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Jij bent niet de enige die dit ziet.JeroenH schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:24:
[...]
Ik zie dat ook wel voor me, dat maakt je stroomverbruik plannen en het gebruik van accu's aantrekkelijk. Toch heeft dat idee ook een categorie be careful what you wish for, zie bv dit: https://www.nytimes.com/2...storm-electric-bills.html. Dit was natuurlijk een uitzonderlijke situatie, en we zitten hier niet in Texas/de VS, maar toch...
https://www.engadget.com/...?src=rss_b2c&guccounter=1
Het kan potentieel een flinke precedentwerking hebben, en het is een teken aan de wand dat het tij aan het keren is.stuffer schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:48:
[...]
Altijd maar vanwege Shell?
Denk dat het goed is dat commerciële bedrijven ook eens worden opgeroepen om meer te doen en dat het nu wordt afgedwongen.
Het is alleen jammer dat het afgedwongen wordt via de rechter en dat ze er zelf niet mee komen.
Hmm.. lekker..
Maar ik verwacht teveel problemen als ik de Quooker weg geef, dus ik zal m'n eigen Leffe maar halen.
Ja, toch.. Als je als elektriciteitshandelaar voor consumenten (ook bekend als energiemaatschappij) een vaste opslag per kWh verdient (zeg 1ct.) t.o.v. je inkoopprijs, heb je dan nog wel een stimulans om goedkoop (te proberen) in te kopen?JeroenH schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:24:
[...]
Ik zie dat ook wel voor me, dat maakt je stroomverbruik plannen en het gebruik van accu's aantrekkelijk. Toch heeft dat idee ook een categorie be careful what you wish for, zie bv dit: https://www.nytimes.com/2...storm-electric-bills.html. Dit was natuurlijk een uitzonderlijke situatie, en we zitten hier niet in Texas/de VS, maar toch...
Een reden dat die prijzen in die "vrije groothandel" zo fluctueren is toch dat daar in principe de (relatief beperkte) resthoeveelheid wordt verhandeld, de stroom die nog niet onder vaste contracten wordt afgenomen?
Ik meld me hier vanwege mijn huurwoning met 18x 330 Wp panelen op een Fronius omvormer. Daarbij een warmtepomp en balans ventilatie. Vloerverwarming boven en beneden als toetje.
Nee. En dat in meerdere opzichten.Erasmo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:24:
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Voor de duidelijkheid: je kale gas en elektriciteitskosten kan je vastleggen voor een bepaalde periode, maar de totaalprijs voor je kWh en je m3 niet.Gramser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:54:
De kale prijs ligt vast, maar de totale kosten hiervoor niet. Die worden elk half jaar opnieuw bepaald.
Een tarief is de verzameling van de kale kosten van kWh/m3 + belastingen/extra heffingen (en dat zijn er een aantal) met daarover een BTW-heffing. Je totale prijs voor een kWh of een m3 ligt dus niet vast.
En ook de kosten netwerkbeheer voor kWh en m3 ook niet.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Is me bekend, maar een goede nuancering - je kunt zelf maar zoveel beïnvloeden.
Hier lijkt het wel wat meer gedaan te hebben, op een platte O/W.
/f/image/o5wqGQznSoP9WEvzh7lixG30.png?f=fotoalbum_medium)
Ik ging net overigens ook het dak op omdat m'n vriendin laatst een IR thermometer gekocht had voor in de keuken en ik wel benieuwd was naar de temperatuur van de panelen. Met schaduw (onder een doekje) gemeten net onder de 50 graden. Een zwart stuk plastic van de MVpijp zit een goede 10 graden hoger. Valt me eigenlijk nog wel mee, ik had een stuk warmer verwacht. Hij stond ingesteld op glas,dus dat zou op zich correct moeten zijn voor de toplaag van de panelen.
/f/image/o5wqGQznSoP9WEvzh7lixG30.png?f=fotoalbum_medium)
Ik ging net overigens ook het dak op omdat m'n vriendin laatst een IR thermometer gekocht had voor in de keuken en ik wel benieuwd was naar de temperatuur van de panelen. Met schaduw (onder een doekje) gemeten net onder de 50 graden. Een zwart stuk plastic van de MVpijp zit een goede 10 graden hoger. Valt me eigenlijk nog wel mee, ik had een stuk warmer verwacht. Hij stond ingesteld op glas,dus dat zou op zich correct moeten zijn voor de toplaag van de panelen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hier is er toch wel iets mis gegaan zo te zien:JeroenH schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:46:
De gedeeltelijke zonsverduistering van vanochtend is enigszins zichtbaar als een dipje in de opbrengstgrafiek van onze zonnepanelen:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/P1ZodaaNlW1siH5CECaT3rOS.jpg?f=fotoalbum_large)
Spanning lijkt dusdanig gepiekt te hebben dat de omvormer is uitgeschakeld. Het kan toeval zijn maar ik heb zo'n spanningspiek nog niet eerder voorbij zien komen...
Dat is interessant. Ik zie geen reden waarom de spanning zou moeten pieken vanwege een zonsverduistering, misschien dat er voorzorgsmaatregelen zijn genomen die een averrechts effect hebben gehad.
Welke regio is dit?
Welke regio is dit?
Signatures zijn voor boomers.
Zeeland, mogelijk inderdaad dat ze net wat teveel vermogen bij hebben bijgeschakeld om de verwachte dip van de zonnepanelen op te vangen?Maasluip schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:04:
Dat is interessant. Ik zie geen reden waarom de spanning zou moeten pieken vanwege een zonsverduistering, misschien dat er voorzorgsmaatregelen zijn genomen die een averrechts effect hebben gehad.
Welke regio is dit?
Hier in West-Fryslan geen piek of dal te bekennen rond die tijd.
Staat wel de hele dag al 8-9V lager dan gister... (Die 247 piek op L1 werd ik niet blij van... want er hangt nog geen PV aan)... Gister om 5 over 7 klapte er ineens 5V af... (Geen idee of dat toeval is; krijg pas sinds maandag spanning door van de P1 (nieuwe 3 fase Iskra meter ipv 1 fase Kaifa)
Overigens na de "fijne" houding over informatievoorziening van Liander was de monteur een verademing. Vriendelijk, netjes, bedrading van de hoofdzekeringen naar hoofdschakelaar vervangen en aangesloten en heeft zelfs de P1 kabel in de nieuwe meter gestoken.
Staat wel de hele dag al 8-9V lager dan gister... (Die 247 piek op L1 werd ik niet blij van... want er hangt nog geen PV aan)... Gister om 5 over 7 klapte er ineens 5V af... (Geen idee of dat toeval is; krijg pas sinds maandag spanning door van de P1 (nieuwe 3 fase Iskra meter ipv 1 fase Kaifa)
Overigens na de "fijne" houding over informatievoorziening van Liander was de monteur een verademing. Vriendelijk, netjes, bedrading van de hoofdzekeringen naar hoofdschakelaar vervangen en aangesloten en heeft zelfs de P1 kabel in de nieuwe meter gestoken.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hier (Hilversum) ziet het er zo uit. Daar is om 10:42 ook iets gedaan/gebeurd:
/f/image/S3RhUHr983CrmIToh51McoIe.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/S3RhUHr983CrmIToh51McoIe.png?f=fotoalbum_medium)
Het nucleaire vuurtje in Borsele nog even wat hoger gestookt?WouterG schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:09:
[...]
Zeeland, mogelijk inderdaad dat ze net wat teveel vermogen bij hebben bijgeschakeld om de verwachte dip van de zonnepanelen op te vangen?
[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 10-06-2021 15:58 ]
Heerlijk als de meter aangeeft -4,340 kW*
* momentaan verbruik
* momentaan verbruik
Hier ongeveer de helft, maar dat is prima, en de A/C pruttelt er nog lekker bij. Gratis comfort* wat mijn terugleverpiek nog wat drukt ook.PcDealer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:24:
Heerlijk als de meter aangeeft -4,340 kW*
* momentaan verbruik
Maar erg volhoudbaar is dat niet natuurlijk. Als hele straten, wijken, steden aan de PV gaan, gaan dit soort terugleverpieken voor steeds meer problemen zorgen.
Ik voorzie gedwongen afkoppelingen (al dan niet individueel geforceerd door te hoge netspanningen), een boel boegeroep van PC-sceptici, hier en daar een mad dash voor netverzwaring maar uiteindelijk... accu's (of een andere vorm van opslag). Let maar op.
* althans, is al betaald
Met alles wat er wordt gezegd over curtailment, om hoeveel % van de opwek gaat dat nu op jaarbasis? Dat is energie op een moment dat het niets waard is, laten we gewoon stoppen ons daar zo druk om te maken.JeroenH schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:34:
Ik voorzie gedwongen afkoppelingen (al dan niet individueel geforceerd door te hoge netspanningen), een boel boegeroep van PC-sceptici, hier en daar een mad dash voor netverzwaring maar uiteindelijk... accu's (of een andere vorm van opslag). Let maar op.
Een Oost-West opstelling staat ook 50% van de tijd bijna uit en op onze breedtegraad benutten we sowieso maar een fractie van de potentie. Waarom ons dan wel druk maken om een paar % op een moment dat energie niets waard is?
De pieken zijn niet zo relevant, een accu zou als doel moeten hebben dalen in aanbod op te vangen. Als we zover zijn aub op gritniveau met de juiste (energietische) overwegingen.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 10-06-2021 17:01 ]
Ligt er nogal aan hoe we dat op gaan lossen. De huidige manier, afschakelen op te hoog voltage, is nogal lomp en niet meer dan een beveiligingsmaatregel. Dan heb je volop PV in de zon liggen en neem je voor je eigen verbruik ineens af (en dat is vanwege alle belasting erop verre van gratis, wat voor contract je ook hebt) en kun je er ook geen accu / EV meer mee laden.assje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:58:
Met alles wat er wordt gezegd over curtailment, om hoeveel % van de opwek gaat dat nu op jaarbasis? Dat is energie op een moment dat het niets waard is, laten we gewoon stoppen ons daar zo druk om te maken.
Dan zou je een terugleveringsplafond per huishouden moeten zetten, van bijv. 2kW.
Opzich is het zo dat als je gebruikt jouw spanning zakt en dan vliegt die van een paar huizen veder eruit. uiteraard gaat dat niet helemaal op als de volgorde verkeerd om is.Gwaihir schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:00:
[...]
Ligt er nogal aan hoe we dat op gaan lossen. De huidige manier, afschakelen op te hoog voltage, is nogal lomp en niet meer dan een beveiligingsmaatregel. Dan heb je volop PV in de zon liggen en neem je voor je eigen verbruik ineens af (en dat is vanwege alle belasting erop verre van gratis, wat voor contract je ook hebt) en kun je er ook geen accu / EV meer mee laden.
Dan zou je een terugleveringsplafond per huishouden moeten zetten, van bijv. 2kW.
Mede daarom zat ik en o.a. @AUijtdehaag al te denken aan een dumpload achtige constructie. Meet je bv 250 V bij de meter gooi je geforceerd een boilervat aan of bv een gereserveerd stuk accu of de EV er zijn trouwens genoeg omvormers die kunnen terug schakelen zodat ze net onder de 253v blijven zweven.
dom aan uit is ook een keuze van de fabrikant/consument.
Ben wel benieuwd of 3fase omvormers dat afschakelen per fase doen.
Daarnaast heb je dan straks ook aan de AC kant een regeling nodig (MPPT bijregelen obv AC voltage)
Daarnaast heb je dan straks ook aan de AC kant een regeling nodig (MPPT bijregelen obv AC voltage)
@WouterG
Wat er bij jou misgegaan is weet ik niet, ik zie het hier zelf niet maar heb dan ook niet zulke fijnmazige data.
In de grafiek van Tennet vind ik de zonsverduistering niet zo indrukwekkend.
/f/image/2lv9V8vqQB49dWjc2vftjcdP.png?f=fotoalbum_large)
Afwijkende voltages ontstaan volgens mij alleen bij lokaal hoge belasting van bekabeling. Als heel Europa te veel of te weinig vermogen heeft verandert de netfrequentie.
http://81.138.219.45/cgi-...=y&50hz=y¢re=y&grid=y
https://zonnepaneelkiezen.nl/50,2-hz-probleem
Wat er bij jou misgegaan is weet ik niet, ik zie het hier zelf niet maar heb dan ook niet zulke fijnmazige data.
In de grafiek van Tennet vind ik de zonsverduistering niet zo indrukwekkend.
/f/image/2lv9V8vqQB49dWjc2vftjcdP.png?f=fotoalbum_large)
Afwijkende voltages ontstaan volgens mij alleen bij lokaal hoge belasting van bekabeling. Als heel Europa te veel of te weinig vermogen heeft verandert de netfrequentie.
Op lokaal niveau (hoge belasting van de kabels en wijktrafohuisje) kan een omvormer inderdaad afschakelen vanwege hoog netvoltage. Op grid niveau zal bij teveel aanbod de netfrequentie willen stijgen. Maar daar is jaren geleden al een oplossing voor bedacht.Gwaihir schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:00:
[...]
Ligt er nogal aan hoe we dat op gaan lossen. De huidige manier, afschakelen op te hoog voltage, is nogal lomp en niet meer dan een beveiligingsmaatregel. Dan heb je volop PV in de zon liggen en neem je voor je eigen verbruik ineens af (en dat is vanwege alle belasting erop verre van gratis, wat voor contract je ook hebt) en kun je er ook geen accu / EV meer mee laden.
https://zonnepaneelkiezen.nl/50,2-hz-probleem
Omvormers die voldoen aan deze VDE4105 norm zullen hun productie van elektriciteit vanaf 50,3 Hz een klein beetje laten dalen en voor iedere stijging van de netfrequentie van 0,1 Hz wordt het vermogen steeds verder in kleine stapjes gereduceerd. Uiteindelijk zal bij 51,5 Hz de elektriciteitsproductie van de omvormers tot nul gedaald zijn.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
@busscherski Ik was dat al tegengekomen bij toeval... Is die norm in Nederland al van toepassing, of lopen onze oosterburen weer 10 jaar voor?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Ronald
Ik weet niet of veel omvormers ook aan deze VDE4105 norm voldoen als ze als NEN zijn ingesteld (dat moet de installateur van de omvormer instellen bij ingebruikname). Uiteraard wel indien je ze insteld op VDE.
Als de Duitsers mooi beginnen af te schakelen boven 50.3 Hz en wij niet dan blijft het grid voorlopig ook nog wel in de lucht. Ik maak me daar geen zorgen over.
Ik weet niet of veel omvormers ook aan deze VDE4105 norm voldoen als ze als NEN zijn ingesteld (dat moet de installateur van de omvormer instellen bij ingebruikname). Uiteraard wel indien je ze insteld op VDE.
Als de Duitsers mooi beginnen af te schakelen boven 50.3 Hz en wij niet dan blijft het grid voorlopig ook nog wel in de lucht. Ik maak me daar geen zorgen over.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Nee, ligt er één fase te hoog, dan schakelt hij geheel af.BarryH schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:01:
Ben wel benieuwd of 3fase omvormers dat afschakelen per fase doen.
Diverse fabrikanten hebben al wel een betere methode. Veel omvormers laten zich op dit punt al sturen, maar dan moet er wel een signaal (over de omvang van de teruglevering) heen. Dat lomp afschakelen is evenwel verplicht, vooralsnog.AUijtdehaag schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:29:
In plaats van lomp afschakelen kunnen de fabrikanten van omvormers, daar prima een betere methode voor verzinnen lijkt me.
Zoals: BoerFrits in "Solaredge"
Daar kom je dan alleen omheen als wat @twain4me zegt voldoende op gaat: dat je lokaal in je huis (de piek veroorzaakt en) de piek kunt dempen door bewuste meer-afname. Geen idee in hoeverre dat zo is, zeker bij 3-fase omvormers..
Mijn aanname tot dusverre is dat je als wijk samen-uit-samen-thuis gaat, tenzij je zelf je kabels niet op orde hebt. Maar dan is de vraag of verbruik elders in huis (voldoende) helpt.
@busscherski Dan kunnen we dat akkefietje van enige tijd geleden maar beter niet herhalen, waar de netfrequentie door een eigenwijs land maandenlang iets omlaag werd getrokken en daarna bewust maandenlang iets omhoog werd gehouden om in te lopen. Aan dat inlopen helpen de omvormers dan immers niet goed mee.
Als de netfrequentie gemiddeld 50.1 Hz wordt dan loop je al bijna 3 minuten per dag in. Lijkt me wel genoeg.Gwaihir schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:33:
@busscherski Dan kunnen we dat akkefietje van enige tijd geleden maar beter niet herhalen, waar de netfrequentie door een eigenwijs land maandenlang iets omlaag werd getrokken en daarna bewust maandenlang iets omhoog werd gehouden om in te lopen. Aan dat inlopen helpen de omvormers dan immers niet goed mee.
Daar had ik duidelijk niet aan gerekend..busscherski schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:40:
Als de netfrequentie gemiddeld 50.1 Hz wordt dan loop je al bijna 3 minuten per dag in. Lijkt me wel genoeg.
Zat er nog even naar te zoeken: we misten destijds door onenigheid tussen Servië en Kosovo 5 minuten na ca. 2 maand en hebben er ook pakweg een maand voor genomen om weer in te lopen. De frequentie schommelt altijd wat en dus zal er ook marge nodig zijn bij zo'n inloopactie, maar die biedt 0,1Hz dan inderdaad al ruim voldoende.
Mogelijk dat er regelbare transformatoren gebruikt worden hier in de regio? Als ik in de logfiles terug kijk zie ik wel vaker dat de spanning met stappen hoger/lager wordt. We hebben geen industrie in de buurt en zeker niet aan de trafo hier in de wijk.busscherski schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:09:
@WouterG
[..]
[...]
Er is pas een nieuwe meter geplaatst met ESMR 5.0, elke seconde een telegram
Het gaat niet over jaarbasis maar over momentaan vermogen. Want dat is wat het probleem (kan) veroorzaken. CBS vertelt me dat er ruim 10.000 MWp aan zonnepanelen was in 2020, dat heeft als potentieel dus een piekvermogen van 10 GW.assje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:58:
[...]
Met alles wat er wordt gezegd over curtailment, om hoeveel % van de opwek gaat dat nu op jaarbasis? Dat is energie op een moment dat het niets waard is, laten we gewoon stoppen ons daar zo druk om te maken.
Daar komt op dagen zoals dit nog 7,5 GW aan conventionele energie bij.
Omdat je zult moeten als je meer opwekt dan dat je verbruikt. Druk maken als in: dit zul je moeten stoppen. Of je je er druk over moet maken dat je dan niet kunt terugleveren is een andere vraag.Een Oost-West opstelling staat ook 50% van de tijd bijna uit en op onze breedtegraad benutten we sowieso maar een fractie van de potentie. Waarom ons dan wel druk maken om een paar % op een moment dat energie niets waard is?
Signatures zijn voor boomers.
Trouwens - ook de capaciteit van off-shore windparken in de noordzee heeft zijn beperkingen
(in de toekomst dan). Ach - laat maar waaien.
(in de toekomst dan). Ach - laat maar waaien.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar dat is de vraag die ik bedoelde. We schieten collectief in de stress als er een windmolen of PV installatie afgeschakeld wordt en beginnen direct over batterijen e.d. te praten.Maasluip schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:04:
Druk maken als in: dit zul je moeten stoppen. Of je je er druk over moet maken dat je dan niet kunt terugleveren is een andere vraag.
Beter 10% opbrengst per jaar "weggooien" dan dat particulieren een accu in huis gaan plaatsen met een Co2 terugverdientijd van oneindig.
@assje op zich mee eens. Maar het gaat natuurlijk veel verder dan alleen dit. Als iedereen een accu van bijv 5 kWh in huis zou hebben zou je zo ontiegelijk veel kunnen wegregelen, ook piekverbruik enzo.
Ik zeg niet dat dat de oplossing is hoor.
Het begint met vraagsturing, en laat nou net de accu op vier wielen populariteit aan het winnen zijn.
Inderdaad. Een relatief kleine accu van 5 kWh of zelfs 2½ kWh kan al een boel verschil maken. Hoe groter, hoe meer verschil, maar in de meeste situaties neemt de extra "winst" snel af naarmate de accu groter wordt.!null schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:43:
@assje op zich mee eens. Maar het gaat natuurlijk veel verder dan alleen dit. Als iedereen een accu van bijv 5 kWh in huis zou hebben zou je zo ontiegelijk veel kunnen wegregelen, ook piekverbruik enzo.
Ik heb nu een paar maanden DSMR reader data, en ik moet natuurlijk even wachten tot ik de data van een vol jaar heb (valt niet mee voor een ongeduldig persoon
Als ik in die situatie soms zou moeten stoppen (of minderen) met leveren als mijn accu vol is, maar ik kan daar de nacht mee doorkomen, zou ik daar prima mee kunnen leveren.
Ik bouw nu een 12kWh accu icm met waarschijnlijk 4500Wp pv.
5kWh 10 maanden offgrid zou echt niet lukken. Maar goed, vooralsnog heb ik ook nog een elektrische boiler hangen en die is natuurlijk killing. Dat ga ik ook nog sturen, en waarschijnlijk warmtepompboiler uiteindelijk.
Wat soms op valt is dat je van die dagen hebt dat het wasdag is of visite hebt met 2x de vaatwasser etc, helemaal als het gecombineerd is. Dan zit er soms stevige dagen tussen qua kWh dagverbruik.
Maar hij staat er dan ook best vaak thuis.
Voor het gemiddelde huishouden brandt de zon overdag en is de auto weg.
Dus moet je dit voorbij de meter regelen, dus op wijkniveau bijvoorbeeld. Zoals men in Utrecht aan het testen is.
5kWh 10 maanden offgrid zou echt niet lukken. Maar goed, vooralsnog heb ik ook nog een elektrische boiler hangen en die is natuurlijk killing. Dat ga ik ook nog sturen, en waarschijnlijk warmtepompboiler uiteindelijk.
Wat soms op valt is dat je van die dagen hebt dat het wasdag is of visite hebt met 2x de vaatwasser etc, helemaal als het gecombineerd is. Dan zit er soms stevige dagen tussen qua kWh dagverbruik.
Ja zeker, ik zie mijn 60kWh ook als grote dumpload en ga actief op de zon laden.Erasmo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:45:
Het begint met vraagsturing, en laat nou net de accu op vier wielen populariteit aan het winnen zijn.
Maar hij staat er dan ook best vaak thuis.
Voor het gemiddelde huishouden brandt de zon overdag en is de auto weg.
Dus moet je dit voorbij de meter regelen, dus op wijkniveau bijvoorbeeld. Zoals men in Utrecht aan het testen is.
[ Voor 31% gewijzigd door !null op 11-06-2021 10:31 ]
Stel er zijn 10 woningen op een verdeelstation. Als het probleem zit in de capaciteit tussen woning en verdeelstation dan ben ik het met je eens. Zit het capaciteitsprobleem op een hoger niveau kan je in plaats van 5kWh per woning dus beter 50kWh in het verdeelstation zetten. Onvermijdelijk gaat die 5kWh individueel in de woning vol of leeg zijn terwijl één van de andere 9 woningen op dat moment wel opwek of verbruik heeft.!null schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:43:
Het zou dus een afweging moeten zijn tussen netverzwaring en opslag en de oplossing zo dicht mogelijk bij het probleem plaatsen om de hoogste utilisatie te bereiken. We moeten dit probleem niet per woning bekijken en zelfs niet binnen landgrenzen. Als er voldoende transportcapaciteit is kunnen we misschien wel beter een stuwmuur in Noorwegen volpompen i.p.v. lokaal opslaan.
Iedere batterij die een particulier met goede bedoelingen nu in zijn woning plaatst is wat mij betreft contraproductief en had ik liever op 4 wielen gezien. Zelfs de focus op eigen verbruik van opwek is niet eens perse productief voor het systeem.
Ik zou het liefst in de toekomst toch echt variabele energietarieven gaan zien. Om excesses met onbetaalbare energie in een elfstedenscenario te voorkomen bijvoorbeeld binnen een bandbreedte 1:10. Ik zou me ook voor kunnen stellen dat je hier zelf keuze kunt maken. Bijvoorbeeld een vast tarief wat gemiddeld het duurste is. Daarnaast keuze voor bijvoorbeeld 1:2, 1:5 of 1:10 die gemiddeld steeds voordeliger worden maar meer focus/mogelijkheden voor optimalizatie verbruik/opwek vereisen.
Over de rol van vraagsturing/opslag had ik eerder ook al het volgende artikel gedeeld (Belgische situatie):
https://www.linkedin.com/pulse/zelfverbruik-ruben-baetensHet zijn de heffingen van onze eigen overheden die er voor zorgen dat gezinnen niet in meer zonnepanelen maar in batterijen investeren, ook al dragen die batterijen amper bij tot het systeem. Het zijn onze overheden die gezinnen vragen om hun gedrag aan te passen in functie van het systeem ook al vraagt datzelfde systeem amper tot geen gedragsverandering. Het zijn onze overheden die zelf de zoektocht naar achterpoortjes zoals 'collectief zelfverbruik' organiseren, en de vele desinformatie rond ons toekomstig energiesysteem in stand houden.
Let's stop it.
[ Voor 43% gewijzigd door assje op 11-06-2021 10:50 ]
@assje Ik ben het helemaal met je eens dat het niet het probleem is van een huis, maar van het geheel, soms zo groot dat het landsgrenzen overstijgt. Het hangt allemaal aan elkaar.
En kan het dus nuttiger zijn om 50kWh in het wijktravo huisje te zetten ipv paar kWh per huis.
Er zijn echter ook 2 andere redenen.
We gaan maar uit van een grid dat altijd levert, en als gebruiker doen we er niets aan, aan vraagsturing, of zelf oplossen d.m.v. accu's. Dus om 6 uur slingeren we de inductiekookplaat aan, en het moet gewoon werken. In die zin denk dat je gewoon een soort "plicht" hebt hier wat aan te doen, en er anders flink voor zou moeten betalen. Dat kan met de energietarieven die jij noemt (en die er al zijn, dat soort abbo's) maar het kan ook met aansluitingtarieven. Nu is 3x25A net zo duur als 1x40, en lager dan 1x40 scheelt ook weinig en is de moeite niet waard.
Je kan als gebruiker dat probleem in zijn geheel bij de netbeheerder/energiemaatschappij neerleggen zoals nu, maar dan ga je dus betalen linksom of rechtsom.
Dan kom je bij punt 2, het grootste punt misschien wel: We gaan van een grid met opwekkers en afnemers/consumenten (huizen) naar een grid waarin de relaties veranderen, en huishoudens een actief onderdeel van het net worden.
Eigenlijk zijn we daar allang, want genoeg mensen hebben zonnepanelen. Dat is stap 1. Mensen die zonnepanelen hebben begrijpen al dat je elektra aansluiting niet zo maar een "opening" is waardoor je zaken afneemt, maar dat er veel meer mogelijk is. Volgende stap zou flexibele energietarieven kunnen zijn, dat kan je nu al afnemen.
Of je daar dan vraagsturing op doet of een accu neerzet zodat alles werkt wanneer het jou uitkomt, het maakt niet uit. Het zijn allemaal actieve rollen van particuliere huishoudens, die voorheen alleen aan het consumeren waren. Dit past ook helemaal in de trend van smart grid / weconomy of wat voor nieuwerwetse term je er ook aan hangt.
De volgorde van ontwikkeling van de relatie is/wordt:
- Alleen consumeren
- Opwek d.m.v. zonnepanelen
- Vraagsturing: beloning (laag tarief bij flexibele tarieven) om hierop actief te sturen (EV opladen etc)
- Verder borduren op flexibele beprijzing of wegvallen salderen met opslag. Dit kan middels accu's maar ook thermische opslag.
Het hele accu verhaal is gewoon erg duur, en als de energiemaatschappijen en netbeheerders het goed doen, dan doen ze het voor ons. En dat lukt ze vast goedkoper dan de particulier. Met andere woorden, accu's zullen nog heel lang onvoordelig blijven vermoed ik. Het zal je niet snel lukken om het stokje over te nemen en die verdiensten (verschillen tussen laag en hoog) voor je zelf te houden.
kWh prijs is bij kleine systemen (laten we voor gemak zeggen alles onder de 20kWh) ook totaal niet bepalend voor de installatie kosten. Dat zijn de omvormers, het geheel tot 1 product maken en laten installeren.
Dit standaard Smart Grid plaatje geeft het ook al aan, met een meer participerende consumer:

Als je dan straks op meerdere lagen accu's hebt, gaat dat betekenen dat er meer vraag is, en een betere kWh prijs voor de geleverde zonne of windstroom. Zo zie ik het.
Hier zal overigens ook al voldoende effect van zijn met super veel vraagsturing. Die zal ook ervoor zorgen dat kWh prijs niet zo ver zakt als nu.
Edit: Gelezen, en helemaal mee eens, de overheid verstiert de boel lekker bij wegvallen van salderen.
Vooral het punt dat die prijsverschillen tussen belast en onbelast geen relatie hebben tot gemaakte kosten, waar dan ook.
Dus je introduceert een gigantisch prijsverschil waar niks tegenover staat.
Dat heb ik altijd al vreemd gevonden aan discussie rondom salderen.
Ja, velen vinden salderen niet wenselijk/houdbaar op lange termijn omdat de netbeheerders dan gigantische problemen gaan krijgen met overvloed etc. En dat het soort van logisch is dat de beprijzing anders gaat.
Maar hoe wordt de beprijzing anders geregeld? In het belastingdeel, waar de netbeheerder helemaal niks van terug ziet. Terwijl het de netbeheerder is die de kosten maakt om het grid te verbeteren.
En kan het dus nuttiger zijn om 50kWh in het wijktravo huisje te zetten ipv paar kWh per huis.
Er zijn echter ook 2 andere redenen.
We gaan maar uit van een grid dat altijd levert, en als gebruiker doen we er niets aan, aan vraagsturing, of zelf oplossen d.m.v. accu's. Dus om 6 uur slingeren we de inductiekookplaat aan, en het moet gewoon werken. In die zin denk dat je gewoon een soort "plicht" hebt hier wat aan te doen, en er anders flink voor zou moeten betalen. Dat kan met de energietarieven die jij noemt (en die er al zijn, dat soort abbo's) maar het kan ook met aansluitingtarieven. Nu is 3x25A net zo duur als 1x40, en lager dan 1x40 scheelt ook weinig en is de moeite niet waard.
Je kan als gebruiker dat probleem in zijn geheel bij de netbeheerder/energiemaatschappij neerleggen zoals nu, maar dan ga je dus betalen linksom of rechtsom.
Dan kom je bij punt 2, het grootste punt misschien wel: We gaan van een grid met opwekkers en afnemers/consumenten (huizen) naar een grid waarin de relaties veranderen, en huishoudens een actief onderdeel van het net worden.
Eigenlijk zijn we daar allang, want genoeg mensen hebben zonnepanelen. Dat is stap 1. Mensen die zonnepanelen hebben begrijpen al dat je elektra aansluiting niet zo maar een "opening" is waardoor je zaken afneemt, maar dat er veel meer mogelijk is. Volgende stap zou flexibele energietarieven kunnen zijn, dat kan je nu al afnemen.
Of je daar dan vraagsturing op doet of een accu neerzet zodat alles werkt wanneer het jou uitkomt, het maakt niet uit. Het zijn allemaal actieve rollen van particuliere huishoudens, die voorheen alleen aan het consumeren waren. Dit past ook helemaal in de trend van smart grid / weconomy of wat voor nieuwerwetse term je er ook aan hangt.
De volgorde van ontwikkeling van de relatie is/wordt:
- Alleen consumeren
- Opwek d.m.v. zonnepanelen
- Vraagsturing: beloning (laag tarief bij flexibele tarieven) om hierop actief te sturen (EV opladen etc)
- Verder borduren op flexibele beprijzing of wegvallen salderen met opslag. Dit kan middels accu's maar ook thermische opslag.
Het hele accu verhaal is gewoon erg duur, en als de energiemaatschappijen en netbeheerders het goed doen, dan doen ze het voor ons. En dat lukt ze vast goedkoper dan de particulier. Met andere woorden, accu's zullen nog heel lang onvoordelig blijven vermoed ik. Het zal je niet snel lukken om het stokje over te nemen en die verdiensten (verschillen tussen laag en hoog) voor je zelf te houden.
kWh prijs is bij kleine systemen (laten we voor gemak zeggen alles onder de 20kWh) ook totaal niet bepalend voor de installatie kosten. Dat zijn de omvormers, het geheel tot 1 product maken en laten installeren.
Nou, alle accu's die ik gebruik hebben eerst op 4 wielen gezeten tot die tegen een boom zijn gereden of wat dan ook. Ik vind ook niet duurzaam als je hiervoor allemaal nieuwe accu's moet gaan kopen zoals situatie nu is (energie kan nog elders gebruikt worden, wat in toekomst wellicht anders is)assje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:38:
Iedere batterij die een particulier met goede bedoelingen nu in zijn woning plaatst is wat mij betreft contraproductief en had ik liever op 4 wielen gezien.
Dit standaard Smart Grid plaatje geeft het ook al aan, met een meer participerende consumer:

Als je dan straks op meerdere lagen accu's hebt, gaat dat betekenen dat er meer vraag is, en een betere kWh prijs voor de geleverde zonne of windstroom. Zo zie ik het.
Hier zal overigens ook al voldoende effect van zijn met super veel vraagsturing. Die zal ook ervoor zorgen dat kWh prijs niet zo ver zakt als nu.
Bedankt, ga ik lezen.Over de rol van vraagsturing/opslag had ik eerder ook al het volgende artikel gedeeld (Belgische situatie):
[...]
https://www.linkedin.com/pulse/zelfverbruik-ruben-baetens
Edit: Gelezen, en helemaal mee eens, de overheid verstiert de boel lekker bij wegvallen van salderen.
Vooral het punt dat die prijsverschillen tussen belast en onbelast geen relatie hebben tot gemaakte kosten, waar dan ook.
Dus je introduceert een gigantisch prijsverschil waar niks tegenover staat.
Dat heb ik altijd al vreemd gevonden aan discussie rondom salderen.
Ja, velen vinden salderen niet wenselijk/houdbaar op lange termijn omdat de netbeheerders dan gigantische problemen gaan krijgen met overvloed etc. En dat het soort van logisch is dat de beprijzing anders gaat.
Maar hoe wordt de beprijzing anders geregeld? In het belastingdeel, waar de netbeheerder helemaal niks van terug ziet. Terwijl het de netbeheerder is die de kosten maakt om het grid te verbeteren.
[ Voor 13% gewijzigd door !null op 11-06-2021 11:44 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.