Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Over de PS5 zelf dan. Ik heb voor mezelf beslist de eerste 2 jaar nog niet aan de ps5 te gaan. Ik ben een playstation gamer, altijd geweest. Van 1 tot 4 heb ik ze allemaal (sommige meermaals!) gekocht.

Misschien is het leeftijd, misschien is het een meer 'nuchtere' blik op alles wat omgaat in tech land. Maar ik heb er persoonlijk nog geen nood aan. De tekorten op dit moment laten me dan ook helemaal koud.

Laten we wel wezen, een beetje gamer heeft tegenwoordig (met alle diensten zoals ps+ en jaren na jaren aan sales en promos) een backlog om u tegen te zeggen. Waarschijnlijk genoeg games om nog vijf jaar mee zoet te zijn.

Akkoord, de betere performance op ps5 is op zichzelf misschien genoeg voor sommigen om te switchen, maar mij boeit het niet. Ik heb jaren met veel plezier op de ps4 gespeeld, en zie niet in waarom dit nu ineens zou veranderen. Ook niet door beide naast elkaar te zetten en te vergelijken. Dat 1 console duidelijk sneller opstart of laadt, neemt niet weg dat er ook nog prima te gamen valt op een ps4.

De grootste minpunten zijn voor mij toch wel
- design
- gebrek aan games

Gebrek aan games hebben we in het eerste jaar na release altijd wel gehad. Het lijkt alsof er veel te gamen valt, maar dat komt vooral door alle ps4 upgrade patches tegenwoordig. Wat zijn nu echt de must have next gen games? Miles Morales, Astro, Demon Souls, sackboy?

Astro spreekt me niet echt aan/heb ik niet veel mee. Van wat ik lees toch meer een lichte 'tech-demo' game. Ik heb een aantal maand geleden Spiderman op ps4 uitgespeeld. Zit niet echt te wachten op meer van hetzelfde op dit moment (ok, graphics, ... ) en demon souls is al helemaal m'n game niet. De meeste andere games kan ik ook op ps4 spelen. (sackboy)

Ik kan (en dit is voor iedereen anders natuurlijk) nog prima 2 jaar vooruit op een ps4 (of ps4 pro), in combinatie met pc/steam om nog uren en uren gameplezier te hebben, zonder weer opnieuw een nieuwe console te moeten 'beginnen' (en games library opbouwen, etc, etc...). Ben net aan RDR2 begonnen op een base ps4. Ziet er prima uit.

Maar wat me echter het meest stoort is het design. Ik wacht gewoon wel (ook in de context van wat ik hierboven schreef, meer dan genoeg te gamen voorlopig) op de ps5 slim.

Het design op zich, misschien kan ik er aan wennen, waarom niet. Maar de afmetingen icm die achterlijke 'stand' waar je de ps5 moet in ophangen/zetten gaat er bij mij niet in. Waarom Sony?? De ps5 komt er bij mij in als 'ie uit zichzelf (zoals alle vorige ps) netjes plat kan liggen zoals het hoort. Ik heb ergens een mockup gezien voor face plates die de faces terug klassiek vlak maakten zodat je de console gewoon zoals een ps4 plat kon leggen. Zag er prima uit!

En dan natuurlijk eerst wat games. Games die me het typische ps gevoel terugbrengen. Sowieso Gran Turismo 7, en dan games zoals uncharted of GoW... Ik gok op waarschijnlijk 2023. En dit zou dan voor het eerst zijn dat ik niet de eerste editie van een nieuwe playstation console zou aanschaffen. :/
Amos_x schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:07:
...
Laten we wel wezen, een beetje gamer heeft tegenwoordig (met alle diensten zoals ps+ en jaren na jaren aan sales en promos) een backlog om u tegen te zeggen. Waarschijnlijk genoeg games om nog vijf jaar mee zoet te zijn.
...
Ik neem alleen games in mijn backlog op als ik ze echt leuk vind, heb vaak genoeg games die ik puntje bij paaltje niet meer speel omdat ik er niet meer geïnteresseerd in ben, die komen dan ook niet op de backlog.
Als ik alle games die ik nog niet uitgespeeld heb zou moeten uitspelen ben ik 20 jaar verder. Nee, alleen games die ik echt leuk vind komen bij mij op de backlog, en die is niet bijzonder groot bij mij.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Zelfs PS4 games spelen op de PS5 is een heel andere ervaring, zeker als je de PRO hebt overgeslagen. Mijn PS4 stond stof te happen, terwijl de PS5 regelmatig aan gaat, omdat hij zo snel is soms zelfs voor een half uurtje.
Mijn Ps4 had ik ook altijd in stand-by staan. Dus echt voordeel tussen de 4 en de 5 als je “even snel” wilt spelen is er voor mij niet echt.

Gisteren echter had ik bezoek en die was wel benieuwd naar de Ps5, dan is de SSD en het snelle menu wel echt king zeg. Even snel wat laten zien (wat niet opgeslagen staat) is dan ook echt even snel wat laten zien.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:01

Phntm

Tlingelingeling

Je mag langer wachten, Slim varianten komen regelmatig pas 3 á 4 jaar na launch als we bijvoorbeeld kijken naar de PS3 en PS4.

Ik maak nu de voorspelling: Zolang hou jij het niet uit. :P Gewoon achter de TV gooien en nooit meer naar omkijken. Heb ik ook gedaan nadat ik de bewuste keus heb gemaakt om het niet in mijn TV meubel te plaatsen omwille van koeling. Ik heb zelf de digital variant. Nu heb ik een object die mij doet denken aan mijn vakantie in Dubai, ook al is het verdwenen achter de TV. O-)

Ben dan ook benieuwd of Sony het gaat lukken om een fatsoenlijke slim variant te maken met disc

[ Voor 10% gewijzigd door Phntm op 07-03-2021 11:37 ]

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Ik heb gisteren voor het eerst Ratchet & Clank gespeeld - wat een leuk spel! Ik brgrijp ineens ook waar Astro's playroom op is geïnspireerd.

Brgrijp ik het goed dat er op 11 maart een gratis update komt voor 4k60FPS? Dan wacht ik met verder spelen.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Phntm schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Ben dan ook benieuwd of Sony het gaat lukken om een fatsoenlijke slim variant te maken met disc
Dat vraag ik me ook af. De PS5 is mede zo groot vanwege de manier van koelen. Dat kan vast kleiner en slimmer, maar dat kost denk ik ook meer geld. Terwijl je bij de vorige generaties zag dat er bij de Slim-versies weliswaar kleiner waren, maar ook vaak wat goedkopere materialen gebruikt werden. Bij elke 'upgrade' van OG naar slim vond ik het fijn dat het formaat kleiner was, maar voelde het in alles wel als een stapje terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 07-03-2021 11:51 ]

• Erapaz
Donstil schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:35:
Mijn Ps4 had ik ook altijd in stand-by staan. Dus echt voordeel tussen de 4 en de 5 als je “even snel” wilt spelen is er voor mij niet echt.

Gisteren echter had ik bezoek en die was wel benieuwd naar de Ps5, dan is de SSD en het snelle menu wel echt king zeg. Even snel wat laten zien (wat niet opgeslagen staat) is dan ook echt even snel wat laten zien.
Ik speel soms weken niet, dan vind ik het zonde om hem altijd in REST mode te hebben.

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-11 16:21
cold_as_ijs schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Het probleem is dat jij helemaal vanuit jou Nederlandse positie redeneert, waar je snel internet hebt zonder download limieten.
De gemiddelde belg wordt echt niet vrolijk van het kopen van COD omdat hij dan in een klap door zijn hele download budget heen is voor die maand. Verder zijn er nog genoeg landen waar je niet met 100 Mbit kan downloaden, dan is naar de winkel gaan gewoon sneller dan downloaden.

Daarnaast wat is het probleem met iets in bezit willen hebben?
Waarom zou ik in mijn manier van denken moeten omslaan?

Laten we vooral blij zijn dat we de keuze hebben om of voor digitaal of voor "ouderwets" te kiezen. Ik zit persoonlijk gewoon niet te wachten als gaming as a service. Dat geluid van die spinnende disc heb ik er met heel veel liefde voor over
Dit kan ik zeker bevestigen, hier thuis hebben we een Telenet 300mbit internet abonnement.
Dit is een van de betere abonnementen hier in België maar download alleen maar tussen 0:00 en 17:00 want anders krijg je te maken met verminderde snelheid tijdens de piek uren.
Gelukkig is dit nu anders want vroeger moest je downloaden tussen 0:00 en 12:00 of je hebt problemen met verlaagde snelheid.
Bij proximus krijg je dan niet echt hoge snelheden tenzij je geluk hebt en in een straat woont waar ze al fiber hebben of je hebt een max aantal GB per maand.

Zoals je zegt heeft niet elk land hoge snelheden en moet dit eerst beter vooraleer je met digital only komt.

Wat dan ook leuker zou zijn is als je codes van game's zou kunnen kopen, als je voor je verjaardag voor je neefje een game wilt kopen is een code dan toch nog iets persoonlijker dan de zoveelste PS kaart van 20 euro.
Ook voor je eigen verjaardag zo een code krijgen is toffer dan een kaart, vind ik.
Erapaz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Ik speel soms weken niet, dan vind ik het zonde om hem altijd in REST mode te hebben.
Aah ja dan wel, ik speel dagelijks wel even dus dan is het anders.

Zeker met thuis werken is de stand-by handiger dan ooit. Even in de pauze spelen, of als ik ergens op aan het wachten ben :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DarkSide schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:08:
Het zou mooi zijn als je digitale games zou kunnen transferen naar iemand anders.
Geen idee hoe. Iets met soort chalgenge response code zodat je weet dat het naar de juiste persoon gaat.
En dat die games dus uit mijn bibliotheek gaat. En verschijnt in de andere.
Waarom zouden ze ooit hun prachtige online vendor-lock-in weg geven?

(Tenzij gedwongen op EU nivo zie ik dat niet gebeuren)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-03-2021 12:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:03

Aight!

'A toy robot...'

Erapaz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 07:35:
[...]

De volle prijs? Control en Tomb Raider zijn een 10tje op marktplaats, die ander 2 heb ik geen interesse in. PS+ zou voor mij geld weggooien zijn (nog los van de tactieken door Sony om je te binden en vast te houden aan een abo model zodat ze uiteindelijk digital only gaan).
Ja klopt, ik koop op schijf ook vaak 2e hands (Uncharted, TLOU 1/2, Spiderman) maar verkoop ze eigenlijk nooit door hahaha. Als ik weer een nieuwe Playstation heb, geef ik de oude aan mijn broer en kan hij lekker spelen.

Om deze reden zou ik dan ook voor de Playstation 5 met drive kiezen.
Superkiwi schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Toevallig nu ook bezig met Shadow of the Tomb Raider.
Waar de vorige games een beetje teveel leunden op confrontaties met vijanden en veel schieten hebben ze bij deze goed naar de kritiek geluisterd; het is weer een échte exploration game geworden met veel puzzels en minimale schietpartijen. Een van de beste Tomb Raiders ooit imho.
Goede tip, vond het in het begin heel leuk maar ben eigenlijk gestopt. Zal hem zeker weer eens oppakken.

Wat ik wel goed van Sony vindt is dat ze de PS4 ook nog steeds ondersteunen met de PS5 titels zoals Spiderman, Assassins Creed, etc. Niet dat ze je meteen verplichten om voor de PS5 te gaan. Ik ben zo iemand die pas na 2 jaar van release eens kijkt naar de volgende console. De PS4 heb ik zelfs pas in 2016 gekocht geloof ik :P Wel gelijk de Pro, dus misschien voor de PS5 dat ook maar doen als er een pro komt.
Dennisdn schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:03:
[...]
Dat klinkt alsof het negatief is als ze ooit digi-only gaan. Maar ik zou het best gek vinden als dalijk de 6 ook weer een disk heeft. Met muziek en beeld heeft de digitale wereld het al lang overgenomen. De laatste DVD-speler is al 10 jaar het huis uit en de laatste keer dat ik een cd-speler in de auto had is alweer 3 auto's geleden. Waarom zou je dan voor games nog aan zo'n oude techniek met alle opslagbeperkingen en veel milieuvervuiling (productie en logistiek) blijven vasthouden?
Je haalt hier m.i. wel een hoop dingen door elkaar.
1. Je maakt een statement over de industrie in het algemeen, puur op basis van hoe jij veranderd bent.
2. Volgens mij hebben digitale aankopen van muziek en video nooit de bovenhand gehaald. De grote terugval van fysieke verkopen is grotendeels gekomen door de opkomst van illegale downloads enerzijds en streaming-diensten anderzijds, niet door digitale stores.
3. Als jij al zover geleden je DVD en CD spelers op pensioen gestuurd hebt, was dat dan bijna zeker omdat je ofwel illegaal downloadde of omdat je fysieke media ripte. Netflix lanceerde bvb in Nederland in 2013. 10 jaar geleden waren de legale mogelijkheden om muziek of film te kopen zeker niet van die aard dat CDs of DVDs meteen niche waren en je je hardware weg mocht doen.
4. Muziek en film op CD resp. BluRay is nog altijd van significant hogere kwaliteit dan wat je van streaming diensten krijgt. Als ik me niet vergis is dat met aankopen bij bvb iTunes of Google Music ook nog altijd niet lossless. Bij games daarentegen is de digitale versie bijna altijd identiek aan de fysieke.
5. Muziek en video is ook veel gemakkelijker te rippen, waardoor er altijd interesse zal blijven in fysieke copies. Voor het doorverkopen (wat wel een reden is voor fysieke games) moet je het anders alleszins niet doen, want je krijgt er gewoon peanuts voor. Fysieke games daarentegen zijn niet te rippen en je blijft altijd de schijf nodig hebben om een spel te spelen, wat velen (incl. mezel) als vervelend ervaren.
6. Je doet alsof games dus de muziek- of video-industrie gaat volgen, maar de game industrie ligt op dat gewoon zelf al ver voor. Games zijn ook software, en al zo lang commerciële software bestaat, kon je ook software aankopen puur door een license key te kopen en zelf de software te downloaden. En de reden van de echte doorbraak van digitale aankopen van software ligt ook gewoon in het feit dat software, veel meer dan vroeger, constant geüpdatet wordt, of erger: dat bij launch je eigenlijik nog maar een beta-product hebt. Dus wat op schijf staat, is gewoon vaak bij release al achterhaald.

Kortom, je kan games en muziek/video niet vergelijken. Als je denkt dat games gaan volgen, dan zou de trend eerder zijn naar streaming, maar dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren. Er zijn verschillende obstakels waarom streaming bij games veel minder evident is dan bij muziek of video, zeker vanuit business perspectief.

Volgens mij is overigens de reden dat de PS5 nu ook digital-only bestaat, puur om een lager prijspunt te halen. De vraag ernaar, lag dacht ik ook, een pak lager en heeft dus heus niet alleen met de lagere productie-aantallen te maken. Natuurlijk is de voornaamste reden daarvan backward compatibility, dus als een PS6 geen BC aanbiedt, is de voornaamste reden voor een drive meteen verdwenen en zou je wel gelijk kunnen hebben met je voorspelling. Sowieso is die nog minstens 6 jaar verwijderd, en dat is een eeuwigheid in techland.

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 07-03-2021 12:54 ]

DarkSide schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:08:
Het zou mooi zijn als je digitale games zou kunnen transferen naar iemand anders.
Geen idee hoe. Iets met soort chalgenge response code zodat je weet dat het naar de juiste persoon gaat.
En dat die games dus uit mijn bibliotheek gaat. En verschijnt in de andere.
Dat is gewoon poepsimpel, want je licenses zijn gekoppeld aan je account. Dus als jij bvb via website of console zelf de mogelijkheid hebt om een transfer te doen naar een ander PSN account, desnoods met nog wat extra verificatie, is de klus geklaard.
De reden waarom het nog niet bestaat, is natuurlijk puur commercieel. Men wil helemaal niet dat je digtiale licenses kunt doorgeven, want dat is zoveel % verkopen minder.

• Amos_x
Phntm schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Je mag langer wachten, Slim varianten komen regelmatig pas 3 á 4 jaar na launch als we bijvoorbeeld kijken naar de PS3 en PS4.

Ik maak nu de voorspelling: Zolang hou jij het niet uit. :P
Je hebt vast gelijk hoor. Op een bepaald moment kriebelt het toch wel, en dan kan ik me niet bedwingen. Wachten op de eerste slim lukt me inderdaad waarschijnlijk niet. Maar het staat voor mezelf vast dat een ps5 ten vroegste 2022 in huis komt. Misschien nog iets later met een eerste prijsverlaging?

Mijn ps4 staat nog heel regelmatig aan, en daarop game ik nog prima met een zorgvuldige selectie aan netjes geprogrameerde games die er ook op de ps4 nog redelijk uit zien en draaien (en die bijgevolg de consument respecteren). Het is ook niet alsof ik een backlog heb die ik OCD gewijs moet afwerken. Veel games zal ik nooit aan toekomen, maar zelfs met de selectie die ik echt nog wil spelen, kan ik nog gemakkelijk een jaar vooruit.
Wil ik iets meer frames (wreckfest ps4 = 30, wreckfest pc draait op m'n 1060 75fps) game ik wel op de pc.

Het is inderdaad ook fijn, zoals eerder door iemand werd vermeld, dat sony alvast nog de ps4 niet aan de kant zet, en veel games op beide consoles verschijnen (daar waar het niet om gameplay of graphics gaat die enkel mogelijk zijn door de tech upgrade, zoals de nieuwe ratchet and clank)

En daarmee haal ik meteen de eerste game aan die me bvb wel zou kunnen overhalen. Ratchet and clank zal nieuwe gameplay elementen mogelijk maken die tot vandaag nog niet mogelijk waren. Dat interesseert me dan weer wel! En daar graag nog een aantal extra games van, dan komen we er wel.

Van alle 4k/30 - 2k/60 graphics patches van bestaande games word ik nu niet echt wild. En dat is het merendeel van wat je vandaag voorgeschoteld krijgt. Veel van dat soort games gaan dan meer over setting en verhaal, dan pure raw power, dus heb ik me ook niet gestoord aan 30ps. GoW aan 60fps lijkt me wel iets, maar dat kan ook op een ps4 pro.

De nieuwe Ratchet, de nieuwe GT, en dan voel ik me meteen weer in het ps1 tijdsperk 20 jaar geleden. Sommige dingen veranderen blijkbaar nooit :D
Tom schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:50:
[...]
Terwijl je bij de vorige generaties zag dat er bij de Slim-versies weliswaar kleiner waren, maar ook vaak wat goedkopere materialen gebruikt werden. Bij elke 'upgrade' van OG naar slim vond ik het fijn dat het formaat kleiner was, maar voelde het in alles wel als een stapje terug.
Ik had net het tegenovergestelde. Ik vind de ps4 slim nu niet echt 'cheap'. Meer utilitair, harder plastic, minder luxe misschien. Maar op zich geen slechte keuze. Het ding ziet eruit alsof het best wel wat abuse aankan. Dat kan bij consoles in kleine kastjes, op kamers, bij kids, die veel verplaatst worden wel een voordeel zijn. Dat ABS plastic is hetzelfde plastic als waar lego blokjes van gemaakt zijn, en dat kan ik wel apprecieren. We hebben al genoeg fragiele en breekbare electronica.

Een ps5 gebouwd (maar dan groter) zoals een ps4 zou me al gunstiger gestemd maken.
Aight! schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Ja klopt, ik koop op schijf ook vaak 2e hands (Uncharted, TLOU 1/2, Spiderman) maar verkoop ze eigenlijk nooit door hahaha. Als ik weer een nieuwe Playstation heb, geef ik de oude aan mijn broer en kan hij lekker spelen.

Om deze reden zou ik dan ook voor de Playstation 5 met drive kiezen.

[...]
Idem. PS5 met disc, en anderen laten meegenieten van de console en games.
Twixie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Je haalt hier m.i. wel een hoop dingen door elkaar.
6. Je doet alsof games dus de muziek- of video-industrie gaat volgen, maar de game industrie ligt op dat gewoon zelf al ver voor. Games zijn ook software, en al zo lang commerciële software bestaat, kon je ook software aankopen puur door een license key te kopen en zelf de software te downloaden. En de reden van de echte doorbraak van digitale aankopen van software ligt ook gewoon in het feit dat software, veel meer dan vroeger, constant geüpdatet wordt, of erger: dat bij launch je eigenlijik nog maar een beta-product hebt. Dus wat op schijf staat, is gewoon vaak bij release al achterhaald.
Wat je zegt klopt. Film en muziek zijn 'statisch'. Eens alles gemastered is, en de masters klaar zijn om de fysieke media (of rips voor streaming) van te trekken, verandert er in 99,999% van de gevallen niets meer. Met uitzondering van zwaar 'nerdy' (no offense uiteraard) franchises waar achteraf vanalles nog veranderd en geremastererd (of verprutst wordt) onder druk van community of andere (Solo shot first??)

Games zijn software. Software zijn 'levende' producten. Patches, verbeteringen, optimalisaties. Waar vroeger de golden 1.0 ofwel speelbaar was, ofwel niet, was een gevolg van er niet meer bij te kunnen om het te kunnen patchen. Die kopie bestond, was op zichzelf aangewezen, en was verder volledig offline.

Dit fenomeen is al tot in den treure toe besproken. Persoonlijk denk ik dat het te ver is doorgeschoten, waar inderdaad de disc 1.0 versie niet meer is dan een beta met een hoop assets en een 30Gb first day patch erachteraan. Afhankelijk van je ingesteldheid (alles is al online, meer een pc mentaliteit) kan je dat erg vinden of niet. Ik vind het vrij verwerpelijk als ik eerlijk ben, en getuigen van een gebrek aan respect voor de consument. Dat de 1.0 niet hetzelfde is als het eindproduct een jaar later, tot daar aan toe. Maar zorg er voor dat de 1.0 op zichzelf speelbaar blijft.

Destiny type games zijn niet relevant in deze discussie. Daarvan weet je dat ze compleet 'live' zijn, en zonder servers ophouden te bestaan. Dat soort games speel ik ook niet of nauwelijks (niet, eigenlijk). Met singleplayer games kan je zelf nog redelijk de patches bijhouden, en archiven. Daar is playstation wel redelijk 'cool' mee. Dus als je hoort spreken dat de ps4 store eruit gaat, kan je, indien je dat zou wensen, voor de games die je wenst te houden nog eenmaal alle patches downloaden, en dan de schijf backuppen. Dus er is ergens nog wel de mogelijkheid.

Aangezien de schijf, zoals je zegt, niet veel meer is dan loze onvolledige data, mogen ze van ook een andere manier vinden om losse, transferable licenses mogelijk te maken. Al was het een schijfje met een 5kB text bestand met de license op. Of een SD card met de license. Natuurlijk, gaan ze nooit doen, als je de data zelf ook al niet meer krijgt, en via de store alles moet binnenhalen, maakt die laatste 5kB ook niet meer uit.

Enkel online stores is ook waar iedere aanbieder naar toe wil. Geen winst die aan de handjes van verdelers en verkopers blijft hangen. Geen tweedehands markt. Geen family sharing van de discs. De ideale wereld voor de sony's en MS van deze wereld. In dat geval stop ik waarschijnlijk wel met gamen.

Streaming interesseert me ook niet (tja, ik ben te old school waarschijnlijk), en abonnementen nog veel minder.

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11 15:45
Amos_x schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Je hebt vast gelijk hoor. Op een bepaald moment kriebelt het toch wel, en dan kan ik me niet bedwingen. Wachten op de eerste slim lukt me inderdaad waarschijnlijk niet. Maar het staat voor mezelf vast dat een ps5 ten vroegste 2022 in huis komt. Misschien nog iets later met een eerste prijsverlaging?
Ik zou de eerst komende jaren geen prijsverlaging verwachten. Wellicht dat er een bundel komt waarin je een controller voor minder geld kan bijkopen, maar die console gaat denk ik echt niet goedkoper worden dan hij nu al is.

• Amos_x
Timothy3000 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Ik zou de eerst komende jaren geen prijsverlaging verwachten. Wellicht dat er een bundel komt waarin je een controller voor minder geld kan bijkopen, maar die console gaat denk ik echt niet goedkoper worden dan hij nu al is.
Je hebt gelijk, ik had moeten zeggen 'bundel met wat games'. De ps4 was ook niet in prijs verlaagd in de eerste jaren. Met de nogal moeizame start van de ps5 zal het vast nog langer duren. De eigenlijke 'release' met genoeg voorraad voor iedereen zal eerder al 2022 zijn. De 2020/2021 release is eerder een papieren launch jaar.

Daarna blijft de ps5 vast nog jarenlang populair en zeer gewild, dus zeker geen reden tot prijsverlanging. (tenzij ms aan de kar trekt). Dus maximum een bundel met een oude game of zo bij eindjaar/black friday...

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:02
Ik heb vorige maand level 40 bereikt.
Amos_x schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Ik stel de vraag andersom, wat maakt het voor jouw uit of die drive er nog inzit of niet.
Dáár zit jouw grootste denkfout (en van de reageerders erna). Jullie spelen op de man, maar ik bén helemaal niet tegen disks. Ik onderbouw alleen waarom ik denk dat het niet de toekomst heeft op volgende generaties consoles.

De enige reden die ik kan bedenken om wél echt tégen disks te zijn is het milieu. Al die fabrieken die draaien, al die vervoerskilometers die gemaakt worden, winkels die warm gehouden moeten worden en de bult afval die uiteindelijk over blijft. Maar ik ben ook weer niet zo'n milieufreak die vindt dat er dan daarom alleen nog maar digital zou moeten zijn tegenover de mensen die nog wel voordeel van de disks zien. Ik ben alleen bang dat die groep echt heel snel heel klein gaat worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Dennisdn op 07-03-2021 14:40 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:13
Dennisdn schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:24:
[...]

[...]

Dáár zit jouw grootste denkfout (en van de reageerders erna). Jullie spelen op de man, maar ik bén helemaal niet tegen disks. Ik onderbouw alleen waarom ik denk dat het niet de toekomst heeft op volgende generaties consoles.

De enige reden die ik kan bedenken om wél echt tégen disks te zijn is het milieu. Al die fabrieken die draaien, al die vervoerskilometers die gemaakt worden, winkels die warm gehouden moeten worden en de bult afval die uiteindelijk over blijft. Maar ik ben ook weer niet zo'n milieufreak die vindt dat er dan daarom alleen nog maar digital zou moeten zijn tegenover de mensen die nog wel voordeel van de disks zien.
Plus duurder apparaat met gekke ingang. Weet nog dat Apple ooit stopte met dvd-drive. Iedereen (of in ieder geval de internet roeptoeters) sprak er schande van maar de laptops zien er wel gewoon beter uit zonder gleuf. En niemand mist die gleuf nu. Zelfde gaat gebeuren met consoles al zal het iets langer duren door de grote conservatieve groep van internetters.
Dennisdn schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:24:
[...]

[...]

De enige reden die ik kan bedenken om wél echt tégen disks te zijn is het milieu. Al die fabrieken die draaien, al die vervoerskilometers die gemaakt worden, winkels die warm gehouden moeten worden en de bult afval die uiteindelijk over blijft. Maar ik ben ook weer niet zo'n milieufreak die vindt dat er dan daarom alleen nog maar digital zou moeten zijn tegenover de mensen die nog wel voordeel van de disks zien.
Ik denk dat we wel de digital only kant op gaan, en dat fysieke schijfjes verdwijnen en er codes voor downloads verkocht gaan worden in de toekomst (hoef je ook geen plastic voor te gebruiken, kan gewoon op een kartonnen kras kaartje), maar dat zal zeer zeker niet tijdens deze generatie gebeuren, dat duurt nog wel even.
Ik zou het zelf wel jammer vinden, want als ik mensen op bezoek heb en ik wil ze laten zien wat voor games ik speel, laat ik ze gewoon kijken naar de hoesjes van de games die ik op disc heb. Er zijn weinig games die ik digitaal gekocht heb (op de PS+ games na).

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• Timothy3000
Ik denk echt dat fysieke schijfjes en consoles met discdrive, net als cd's, dvd's en blu-rays, nooit volledig zullen verdwijnen. Gelukkig maar. Zodra alles digital only wordt is de laatste generatie met discdrive de laatste generatie console die ik bezit. :)

Vind het persoonlijk trouwens ook echt jammer dat mijn laptop geen dvd's kan afspelen. Dat mis ik echt.

[ Voor 17% gewijzigd door Timothy3000 op 07-03-2021 15:13 ]

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
Sinds deze week een PS5 in huis en wat een heerlijk apparaat. Ik had de XSX wat ook zeker een mooi apparaat is maar deze toch verkocht omdat de PS5 qua games meer te bieden heeft voor mij.

De witte kappen ga ik wel vervangen voor zwarte want wit past echt niet in ons industriële interieur 😅 Heb ze op AliExpress besteld, ben eens benieuwd 😬 krijgt veel goede beoordelingen.

Nu bezig met Miles Morales, voor de 2e keer al, top game.

[ Voor 7% gewijzigd door DM89 op 07-03-2021 15:51 ]

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 00:55
Ik heb nog wat gameplay opnames op m'n ps4 staan. Ik zou deze opnames graag over willen zetten op m'n ps5.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik heb een externe harde schijf, waar ik al wat ps4 spellen op heb staan. Dit heb ik geprobeerd:

- hdd aan de ps4 hangen en de ook names kopiëren naar de hdd. Dit lukte niet, ik kreeg de melding dat de hdd voor games/applicaties gebruikt werd.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Edit: Nu geprobeerd de filmpjes naar een exFat geformatteerde usb stick te kopiëren. De stick is 2gb en leeg. Maar wanneer ik 1 filmpje wil kopiëren, staat er dat er niet genoeg geheugen is en ik minimaal 441mb ruimte moet hebben...

[ Voor 21% gewijzigd door Monda op 07-03-2021 19:32 ]

PSN: Mondaatje

• Monda
DM89 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:50:
Sinds deze week een PS5 in huis en wat een heerlijk apparaat. Ik had de XSX wat ook zeker een mooi apparaat is maar deze toch verkocht omdat de PS5 qua games meer te bieden heeft voor mij.

De witte kappen ga ik wel vervangen voor zwarte want wit past echt niet in ons industriële interieur 😅 Heb ze op AliExpress besteld, ben eens benieuwd 😬 krijgt veel goede beoordelingen.

Nu bezig met Miles Morales, voor de 2e keer al, top game.
Hier exact hetzelfde mbt industriële interieur. Laat maar weten hoe de kappen eruitzien als je wilt. Heb je ook een sticker voor het zwarte glanzende gedeelte?

• Amos_x
Aangezien de zij-panelen een hoofzakelijk esthetische functie hebben (en ietwat lucht geleiding naar de fan?...) en er gewoon op- en afklippen, kan het niet lang meer duren voor een sidepanels zijn zonder de bolle vormen. Gewoon vlakke side panels.

Zoiets:

https://www.notebookcheck...oks/News/_nc3/nuBMeaN.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 07-03-2021 17:13 ]

• DM89
Monda schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Hier exact hetzelfde mbt industriële interieur. Laat maar weten hoe de kappen eruitzien als je wilt. Heb je ook een sticker voor het zwarte glanzende gedeelte?
Is goed, zou binnen 10 dagen geleverd worden.

Nee heb noggeen sticker, helemaal vergeten. Iemand een idee waar ze deze verkopen kan het zo snel niet vinden 😕

Linkje: € 18,88 26% Off | Skin Shell Case Cover Vervanging Plaat Voor PS5 Game Gaming Console Anti-kras Stofdicht D30 20 Dropship
https://a.aliexpress.com/_uWPfdF
Amos_x schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:13:
Aangezien de zij-panelen een hoofzakelijk esthetische functie hebben (en ietwat lucht geleiding naar de fan?...) en er gewoon op- en afklippen, kan het niet lang meer duren voor een sidepanels zijn zonder de bolle vormen. Gewoon vlakke side panels.

Zoiets:

https://www.notebookcheck...oks/News/_nc3/nuBMeaN.jpg
Dat is wel echt nice 👌🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSVsuPsxem1abGNCs7qRJGWfX5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFcZcmy3d9VgNYaM7gIU3B1S.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het maar niks zo 😂

[ Voor 53% gewijzigd door DM89 op 07-03-2021 17:24 ]

DM89 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:15:
[...]

Is goed, zou binnen 10 dagen geleverd worden.

Nee heb noggeen sticker, helemaal vergeten. Iemand een idee waar ze deze verkopen kan het zo snel niet vinden 😕

Linkje: € 18,88 26% Off | Skin Shell Case Cover Vervanging Plaat Voor PS5 Game Gaming Console Anti-kras Stofdicht D30 20 Dropship
https://a.aliexpress.com/_uWPfdF
[...]

Dat is wel echt nice 👌🏻

[Afbeelding]

Vind het maar niks zo 😂
Je tv hangt scheef. :P Of lijkt dat zo?

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 19:36
@DM89 en over die tv maak jij je niet druk? :+

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:28
@DM89 is dat een KW-950 ? Welke beugels gebruik jij om die op te hangen ?

• DM89
Raem schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:44:
[...]

Je tv hangt scheef. :P Of lijkt dat zo?
Cardwizard schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:45:
@DM89 en over die tv maak jij je niet druk? :+
Hangt gewoon recht hoor, ligt aan de foto 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-S5xFnsSmAA52KC-4rwIyd0xK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYZATFhtqAGYZxXYMerLGuTR.jpg?f=fotoalbum_large
ppeterr schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:55:
@DM89 is dat een KW-950 ? Welke beugels gebruik jij om die op te hangen ?
Dit is de Q90R, beugels zitten bij deze erbij.

[ Voor 58% gewijzigd door DM89 op 07-03-2021 18:41 ]

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:28
DM89 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:38:
[...]

Dit is de Q90R, beugels zitten bij deze erbij.
Mooi spul, heb hier dus de KW950. Ga verhuizen en ik had opeens 2 beugeltjes in mijn handen uit de schuur. Vraag mij af of ik die kan gebruiken voor de soundbar zelf om op te hangen voor mijn nieuwe huis, of dat die voor de rears zijn. Ik vind het namelijk er erg strak uitzien zoals het hangt bij jou. (en mooi recht :P )
Maar goed dik offtopic :) ik ga wel even op onderzoek uit,

• DM89
ppeterr schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:47:
[...]

Mooi spul, heb hier dus de KW950. Ga verhuizen en ik had opeens 2 beugeltjes in mijn handen uit de schuur. Vraag mij af of ik die kan gebruiken voor de soundbar zelf om op te hangen voor mijn nieuwe huis, of dat die voor de rears zijn. Ik vind het namelijk er erg strak uitzien zoals het hangt bij jou. (en mooi recht :P )
Maar goed dik offtopic :) ik ga wel even op onderzoek uit,
Die beugels zijn voor de soundbar zelf, rears heb ok zelf beugels voor gekocht. Inderdaad offtopic. Succes 👍🏼

• Amos_x
Ja precies. In die setting pas het inderdaad niet echt. Een simpele rechthoekige 'doos' was dan beter geweest.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Amos_x schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:06:
[...]
Met de nogal moeizame start van de ps5 zal het vast nog langer duren.
Moeizame start of succesvolle start? Je realiseert je dat er op dit punt in de release al meer PS5 zijn verkocht dan destijds PS4?

De vraag naar de PS5 is hoger dan destijds de PS4 dus ja hij zal voorlopig uitverkocht zijn maar er worden regelmatig nieuwe leveringen gedaan. Mensen die hem echt willen staan al ergens op een wachtlijst of maken gebruik van een bot.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Amos_x
Chaoss schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Moeizame start of succesvolle start? Je realiseert je dat er op dit punt in de release al meer PS5 zijn verkocht dan destijds PS4?

De vraag naar de PS5 is hoger dan destijds de PS4 dus ja hij zal voorlopig uitverkocht zijn maar er worden regelmatig nieuwe leveringen gedaan. Mensen die hem echt willen staan al ergens op een wachtlijst of maken gebruik van een bot.
Dat realiseer ik me (tekorten, betere verkoop), je moet tegenwoordig al bijna onder een steen leven om hiervan niet op de hoogte te zijn :D

Moeizaam in het matchen van de (grote) vraag en het (in verhouding magere) aanbod. Er kan veel meer de markt in dan er nu verkocht wordt. Voor wat betreft de eerste traditionele prijsverlaging zal deze dan hoogstwaarschijnlijk veel later in de cyclus komen dan gebruikelijk.

Door de algemeen hogere vraag, en ondanks betere verkopen dan ps4 destijds, duurt het waarschijnlijk nog veel langer alvorens de markt verzadigd is aan de huidige prijsstelling (wat meestal de reden is voor prijsaanpassingen)

Dit eerste jaar zal nauwelijks een druppel op een hete plaat zijn, vermoed ik.

• Timothy3000
Amos_x schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:03:
[...] Er kan veel meer de markt in dan er nu verkocht wordt.
Is dat zo? Volgens mij werken ze met man en macht om zoveel mogelijk consoles eruit te werken. Covid belemmert hier natuurlijk ook een hoop in. Of bedoel je dat in de zin van dat er nu veel meer vraag dan aanbod is?

Ik verwacht de traditionele prijsverlaging ook helemaal niet tijdens deze generatie eigenlijk. Ze maken geen winst per verkochte console. Die gaat denk ik niet goedkoper worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Timothy3000 op 07-03-2021 20:11 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Amos_x schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:03:
[...]
Tekorten, betere verkoop,
Dat werkt natuurlijk maar tijdelijk en kan ook tegen je werken. Sony kijkt naar de lange termijn en wil uiteindelijk minstens 120 miljoen units verkopen
Dan is die schaarste aan het begin leuk voor de hype maar daar wint Sony de race niet mee, dus ik geloof er niets van dat het aanbod kunstmatig laag wordt gehouden.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:24
@Amos_x Wil je zeker wachten tot 2022? wij vermaken ons prima wil een nieuwe ps altijd op de release hebben, PS4 launchgames waren ook niet super en die verkocht als een gek. PS5 is nu al veel meer vraag naar, zal weer alle records verbreken de komende jaren.

Ben alleen benieuwd wat ze gaan doen aan die DualSense stickdrift problemen de komende tijd, want er zullen er alleen maar meer worden.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Amos_x
Timothy3000 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Is dat zo? Volgens mij werken ze met man en macht om zoveel mogelijk consoles eruit te werken. Covid belemmert hier natuurlijk ook een hoop in. Of bedoel je dat in de zin van dat er nu veel meer vraag dan aanbod is?

Ik verwacht de traditionele prijsverlaging ook helemaal niet tijdens deze generatie eigenlijk. Ze maken geen winst per verkochte console. Die gaat denk ik niet goedkoper worden.
Excuus, ik druk me slecht uit. Ik bedoelde inderdaad dat er meer afgezet/verkocht kan worden dan wat er beschikbaar is. Sony kan waarschijnlijk zelfs met het dubbele de markt nog niet bedienen.

En dan is er nog het tekort aan grafische kaarten (of de massale prijs stijging van diezelfde kaarten). Ja, ik besef best dat je niet zomaar van een pc gamer een console gamer maakt. Maar ik zou het niet vreemd vinden als een aantal pc gamers zich toch wel eens achter de oren gaat krabben, nog een jaartje of twee doet met hun huidige kaart, en het gespaarde geld waar ze nu een halve 3080 voor kopen aan een console uitgeven. XSX of ps5, eender welke... Dus nog meer vraag...
Chaoss schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:18:
[...]

Dat werkt natuurlijk maar tijdelijk en kan ook tegen je werken. Sony kijkt naar de lange termijn en wil uiteindelijk minstens 120 miljoen units verkopen
Dan is die schaarste aan het begin leuk voor de hype maar daar wint Sony de race niet mee, dus ik geloof er niets van dat het aanbod kunstmatig laag wordt gehouden.
Ik refereerde naar "Tekorten ; betere verkopen _dan ps4_", de thema's die je aanhaalde in de post die ik quote. Kunstmatig schaars houden van aanbod is inderdaad een hardnekking fabeltje, dat wil niemand.
Amaze86 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:19:
@Amos_x Wil je zeker wachten tot 2022? wij vermaken ons prima wil een nieuwe ps altijd op de release hebben, PS4 launchgames waren ook niet super en die verkocht als een gek. PS5 is nu al veel meer vraag naar, zal weer alle records verbreken de komende jaren.
Dit jaar zeker nog niet.

Uiteindelijk gaat het me niet om de prijs. 500 euro koop je tegenwoordig ook niet veel meer mee, dat is het probleem niet. Daar haal je tegenwoordig nog net een mid range telefoon voor. Dus ja, hij komt er zeker. Mijn punt was eerder dat het persoonlijk nu nog wat vroeg is, en dat ik er voorlopig niet het nut van zie.

Behalve een aantal ps4 games die beter te spelen zijn, en sneller laden, vind ik het allemaal maar mager. Sowieso trekt dat hele 'speel ik wel de correcte versie' gedoe van al die cross generation updates me niet echt. Settings, keuzes, patches, ... Het lijkt wel pc gamen...

Ik wacht wel op de echte ps5 only system sellers. Ik koop nu al te veel hardware. Ik zal effe rustig aan doen :P
Zo, Maquette dit weekend begonnen en na zo’n 5 uur op het gemak gamen al uitgespeeld. Zou hem alleen aanraden aan fervente puzzelaars. Het initiële concept van die recursieve werelden is origineel en zorgt voor wat interessante hersenbrekers. Halfweg wordt het wel wat rommeliger en inconsistent. Al zitten er ook dan nog wel wat pittige puzzels tussen.

Grootste problemen zijn eerder van technische aard. Je voelt al onmiddellijk dat er iets mankeert aan de framerate. Ook ga je heel vaak issues hebben met grafische glitches en nukkige camera/controls. Een keer ben ik gewoon zelfs door de map gevallen. Ook het Restart mechanisme als je jezelf vastgezet hebt, is compleet onlogisch want ze laten je het hele chapter herspelen, terwijl je eigenlijk veel beter een Load doet van je Autosave. Ook de muziek zelf lijkt soms heel slecht afgemixt waardoor ik soms dacht dat er clues kwamen, maar bleek gewoon deel van de muziek.

Moet wel toegeven dat ik 1 keer de PS+ tips gebruikt heb, al was het maar om die PS5 feature eens te proberen. Mijn zoon zat immers ook op dezelfde plaats vast maar daar glitchte die feature waardoor hij ineens geen enkele hint kreeg in dat Chapter. Ik moet wel zeggen dat ik mixed feelings heb met die feature. Hij is zo toegankelijk dat de verleiding om te spieken toch wel heel groot is. Zoals mijn zoon nu bezig is, zal hij hem in minder dan 3 uur uitspelen, denk ik :). Maar er zit ook wel wat complexe stuff in voor een 10-jarige.

Al bij al wel blij dat ik hem gespeeld heb (maar ben ook nogal een puzzel-freak), maar ook blij dat hij gratis was.

EDIT: ook ronduit slecht is de manier om Platinum te halen. Zo zijn er een aantal chapters te speedrunnen voor trophies. Maar guess what, na completion is er geen enkele manier om een individueel chapter opnieuw te doen 8)7 . Je moet dus vanaf 0 herbeginnen, en dan nauwkeurig met savegames+restart spelen om een bepaald chapter meerdere keren te kunnen proberen. 8)7 Het spel is gelukkig wel kort genoeg dat eens je alle puzzels kent, je volgens mij in minder dan 20' de hele game kunt doorrennen.

[ Voor 16% gewijzigd door Twixie op 08-03-2021 09:41 ]

• nico445
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-11 18:07
Inmiddels hier ook wat zwarte kappen besteld voor de zijkant. Iemand ook al wat van die decals voor het midden gevonden op Ali? :P Ik vind dat glanzende plastic helemaal niks. Maar ik vind die €20 van dbrand wel veel voor zoiets.

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-11 20:20
laugh schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:25:
@Alcides @Mosin @ikbenben
Zoals beloofd ging ik de USB -> Optical testen. Ik heb het vandaag ontvangen en even getest.

Disclaimer
Vooraf wel even een disclaimer, ik ben niet verbonden met dit product of het bedrijf. Ik wil hier alleen mijn ervaring delen voor mensen die ook een oplossing zoeken. De keuze om het te kopen mag ieder zelf bepalen. Ik ben ook niet verantwoordelijk mocht er iets mis gaan met de PS5, het product of elk ander probleem.

Wat is het en voor wie is het bedoeld?
Het is een externe DAC van het merk Reiyin die USB als input heeft en Optical, Coaxial en 3.5mm analog als output heeft. Het type heet: "DA-DD DAC". Deze is compatible en wordt herkend door de PS5.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het apparaat is bedoeld voor mensen die graag hun stereo headphone willen aansluiten via eigen apparatuur (dus eigen DAC en eigen Amplifier), en niet via de controller of HDMI audio splitter. Helaas doordat de PS5 geen UAC2 ondersteunt, kunnen de meeste mensen niet hun eigen DAC meer aansluiten op de PS5 via USB. Daarnaast heeft Sony ook de optical poort verwijderd, waardoor de enige oplossing of de headphone via controller aansluiten, of via een HDMI splitter die het geluid afsplitst, maar daar werkt momenteel 3D audio niet mee. Deze Reiyin DAC lost dit probleem op en zorgt ervoor dat de Optical poort terug komt en 3D audio ook werkt.

Een typische opstelling is PS5 via USB -> Reiyin -> Optical out -> DAC -> Amplifier -> Headphone. Ik heb de Reiyin via de front USB poort aangesloten, ik heb het niet getest via de super speed USB poorten aan de achterzijde.

Hieronder zie je een paar foto's dat het compatible is met de PS5.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ik hiermee ook een stereo speaker aansluiten?
Ja dat kan. Ik heb ook even kort de 3.5mm output getest van de Reiyin. Het werkt, maar ik moest wel de speaker op hoger niveau zetten. Blijkbaar heeft de PS5 een volume probleem en stuurt het op 50% van het volume naar buiten. Ik heb uiteraard van te voren in het menu van de PS5 het volume al op max gegooid. Via Optical output merk ik dat probleem niet als ik mijn headphone aansluit.

Hoeveel verschil merk je vergeleken met audio via de controller output?
Dat is natuurlijk heel subjectief, ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. Ik zelf merk een heel groot verschil met mijn Beyerdynamic DT 990 Pro 250 ohm headphone, met name in de 3D audio. Voorheen merkte ik in Demon's Souls eigenlijk heel weinig van de 3D audio en soms viel het geluid zelfs weg. Nu met deze nieuwe opstelling merk ik meteen al dat er veel meer diepte en detail in het geluid zit. Ik kan de vleugels horen wapperen van de draak en dat ie vlak boven mijn hoofd zit te vliegen, boven mij langs vliegt en vuur zit te spuwen. Met de controller jack hoor ik dat minder duidelijk tot zelfs niet. Het zal vast een combinatie zijn van de geluids compressie van de controller, maar ook dat mijn 250 ohm headphone niet genoeg power krijgt via de controller. Wanneer ik 3D audio uitzet, is het geluid meteen waardeloos in Demon's Souls. Niet doen dus...

Waarom niet de 3D Pulse Headset?
Tsja hier zijn veel redenen voor natuurlijk. Maar de simpelste reden is dat ik zelf al een goede headphone van Beyerdynamic bezit, en die ik wil ik graag gebruiken op de PS5. Ik heb gehoord dat de geluidskwaliteit ook wat tegenvalt van de pulse headset maar dat is iets persoonlijks. Geluid is heel subjectief, als jij tevreden bent met je huidige setup, dan is dat gewoon prima!

Waar kan ik dit kopen en zijn er alternatieven?
Je kan zoeken op Reiyin DAC. Zij hebben meerdere soorten DACs, ik raad de versie aan die ik heb laten zien op de foto's. Ik zelf had het via Aliexpress besteld toen voor ongeveer 16 euro (dat was een deal), maar die is momenteel 20 euro. Ik heb gehoord dat het via Amazon ook mogelijk is maar heb mij daar niet verder in verdiept.

Er zijn alternatieven. Ik heb gehoord dat de DAC/AMP SoundBlaster G6 ook prima werkt. Wel heb ik gehoord dat er wat volume problemen zijn. Ik raad je aan om zelf even online te zoeken wat de ervaringen hiermee zijn en dan zelf te besluiten of dit misschien een betere oplossing voor je is. Het is wel weer duurder (100+ euro), maar bij de Reiyin ga ik er vanuit dat je zelf al een DAC/AMP bezit. Pas wel op met het kopen van USB DACs. Het grootste probleem is dat je moet weten of de PS5 de DAC ondersteunt. Daar lijkt geen duidelijke draad in te zitten, beste is om iets te kopen dat door anderen getest is.

Conclusie
Een goede en goedkope oplossing om onze eigen apparatuur weer aan te kunnen sluiten op de PS5. Via de USB -> Optical/Coaxial/3.5mm output kan je eindelijk af komen van de 3.5mm output van de controller. Ook behoud je de 3D audio van de headphone tegenover een HDMI audio splitter die dat verliest. Ik heb alleen de Optical en de 3.5mm output getest, de coaxial output heb ik niet getest en bezit ook niet de kabel hiervoor. Ik raad aan om de Optical output te gebruiken van de Reiyin, en vervolgens een eigen DAC en eigen amplifier te gebruiken voor de beste geluids kwaliteit.

Ik hoop dat dit mensen helpt die een oplossing zoeken voor hun stereo setup met de PS5. Voor surround setup is dit geen geschikte oplossing.
ik heb deze ook en ik heb een artic pro wireless. Deze heeft net een nieuwe firmware update gehad zodat je ook ps5 kan kiezen in het menu en nog wat zaken. Steelseries heeft aangegeven dat deze headset blijkbaar met de ps5 -6db zachter is. Onder de ps5 mode werkt deze combinatie niet. Met ps4 wel. MOet alleen nog even beoordelen of het net zo lekker was als op de ps4 pro (icm warzone, cold war PS5 is opzich wel te doen maar geen topgeluid)

• Amaze86

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 13:30

hmr

Mijn PS5 is nu een weekend binnen en moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Alleen maakt hij wel echt af en toe heel veel geluid. Die fan (denk ik) draait met name bij het opstarten echt op vliegtuigstand. Gaat na verloop van tijd weg, maar is echt veel harder dan de ps4.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 13:36
hmr schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:42:
Mijn PS5 is nu een weekend binnen en moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Alleen maakt hij wel echt af en toe heel veel geluid. Die fan (denk ik) draait met name bij het opstarten echt op vliegtuigstand. Gaat na verloop van tijd weg, maar is echt veel harder dan de ps4.
Als je de disc versie hebt, vermoed ik dat het de disk-drive betreft.
Start hem eens zonder disc in de drive. Waarschijnlijk hoor je dan geen geluid.

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Ik heb nu een PS5 met deze tv Samsung UE55JU7500 (L versie n. 03) fw.1560 en ik heb UHD color (HDR) aangezet voor de HDMI (DVI) poort. Nu is het beeld bijvoorbeeld bij Astros playroom een beetje flets en zie ik in de lucht en op sommige muren zo een gelaagde pixel waas als jullie begrijpen wat ik bedoel. Blijkbaar heet dat banding. zie hier: https://www.reddit.com/r/...is_issue_in_4k_hdr_color/
Heeft iemand dit ook met zijn tv?
Wat doe ik verkeerd en misschien kan ik iets instellen dat HDR op deze tv met de PS5 goed werkt?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
Wat bedoel je met (dvi)?

• AeronNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2021
Netjes.
Ik haal zelf altijd 13 maanden voor €49,95 bij Cdkeys.
Werkt perfect en scheelt weer een tientje op de normale prijs.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Afgelopen dagen Control gespeeld via PS+, weet me tot nu toe goed te boeien en is niet zo eng als TLOU :P
Wat dat betreft is PS+ wel leuk, je kunt alles "gratis" downloaden en als het je boeit dan blijf je spelen en anders is het zo weer weg.
Destruction Allstars ook even gespeeld maar is nog een beetje zoeken.. is vast leuker als je dit met bekenden onderling speelt.

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Digital Visual Interface

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 15:55
Iemand al een Coolblue bericht ontvangen over de loting?

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11 18:14

spaceboy

Op grote hoogte

michielvz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:37:
Iemand al een Coolblue bericht ontvangen over de loting?
Dat hebben we hier niet nodig. Hier zitten alleen grote mannen mét een PS5 onder hun tv... :P

(zegt iemand met z'n grote bek die afgelopen week met geluk een bol.com exemplaar heeft kunnen scoren)

Ontopic: ik heb het voor een goede vriend van me (ja, echt, ik ambieer nul cent winst) wel meegedaan, maar heb de afwijzing al in de mail.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Joris8580
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-03-2021
hmr schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:42:
Nou heb ik bij de mijne absoluut geen last van om eerlijk te zijn... hoor het zachte gebrom van mijn koelkast er boven uit komen. Bij de mijne kun je echt een speld horen vallen...

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 13:30

hmr

Joris8580 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Nou heb ik bij de mijne absoluut geen last van om eerlijk te zijn... hoor het zachte gebrom van mijn koelkast er boven uit komen. Bij de mijne kun je echt een speld horen vallen...
Denk dat het idd de disc player is...

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-11 08:33
Joris8580 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Bizar, dan heb je echt geluk gehad

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11 12:22
hmr schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:12:
[...]

Denk dat het idd de disc player is...
Mij exemplaar muis stil en Elfs de disc maaktf weinig herrie .

Een oude samsung blu ray speler maakte nog meer herrie ....ben er blij mee.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-11 10:18
Steven030 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:34:
[...]

Valt mee. Heb er 2 gehad. Een viel uit dus was defect. Maar allebei waren ze stil.

• Joris8580
Gandalf68 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:59:
[...]

Dit dus... de mijne heeft hetzelfde geen geluid een heel klein gezoem als hij de disc draaid maar echt bijna niets als je er niet op let hoor je het zelfs amper.

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Steven030 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:34:
[...]

Nee hoor, die van mij hoor ik ook zo goed als niet. In tegenstelling tot mijn ps4pro...

To dare is to do

• Joris8580
Slaapje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:24:
[...]

Nee hoor, die van mij hoor ik ook zo goed als niet. In tegenstelling tot mijn ps4pro...
Ja die pro was echt vreselijk leek net een boing 747 die opsteeg bij mij... echt een grote verbetering die 5 ik denk dat als je hem luid hebt dat je eerder pech hebt. Maar vind hem ontzettend stil voor een disc edition. Soms twijfel ik zelfs of die behoorlijk koelt maar lijkt me wel...

• Steven030
Joris8580 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Ja die pro was echt vreselijk leek net een boing 747 die opsteeg bij mij... echt een grote verbetering die 5 ik denk dat als je hem luid hebt dat je eerder pech hebt. Maar vind hem ontzettend stil voor een disc edition. Soms twijfel ik zelfs of die behoorlijk koelt maar lijkt me wel...
Helaas zijn er een hoop ps5’s in de omloop, waaronder de mijne, die nog lawaaieriger zijn dan de PS4 pro. Mits er een game (geen blu ray) disc in zit. Maar ik denk dat er wel genoeg over gezegd is, je moet maar net geluk hebben gehad

• Joris8580
Steven030 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:57:
[...]

Helaas zijn er een hoop ps5’s in de omloop, waaronder de mijne, die nog lawaaieriger zijn dan de PS4 pro. Mits er een game (geen blu ray) disc in zit. Maar ik denk dat er wel genoeg over gezegd is, je moet maar net geluk hebben gehad
Klopt en gelukkig ben ik een van die gelukkigen die een ‘silent’ exemplaar hebben zelfs met disc.

• Monda
nico445 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:20:
Inmiddels hier ook wat zwarte kappen besteld voor de zijkant. Iemand ook al wat van die decals voor het midden gevonden op Ali? :P Ik vind dat glanzende plastic helemaal niks. Maar ik vind die €20 van dbrand wel veel voor zoiets.
Ben ook op zoek naar die decals. Nog niet los kunnen vinden helaas. Laat maar weten als je iets gevonden hebt. :)

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 13:36
Hier is een fix die ook door Sony aangegeven wordt als oplossing. Levert geen probleem met garantie.
Heb het ook gedaan en scheelt echt veel qua geluid.

• Monda
Vind de nieuwe menu's etc fijn werken, maar ben er nog niet helemaal uit waar ik een invite terug kan vinden. Als ik een invite krijg en dan gelijk op de ps knop druk kan ik direct joinen. Maar soms moet ik even iets afmaken en wil ik later joinen (party chat of game). Op de ps4 kon ik dit dan via de i (info) tab alsnog doen.
Op de ps5 kon ik deze invites niet terug vinden. Ik vermoed dat het via de tab game base is, maar weet iemand hoe ik dit precies kan terug vinden?

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:27
Als ik daar te laat mee ben ga ik altijd via notifications, naast de game base met een blauw bolletje dat er een nieuwe is.

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

• Ozz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11 14:42

Ozz

Monda schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:50:
Vind de nieuwe menu's etc fijn werken, maar ben er nog niet helemaal uit waar ik een invite terug kan vinden. Als ik een invite krijg en dan gelijk op de ps knop druk kan ik direct joinen. Maar soms moet ik even iets afmaken en wil ik later joinen (party chat of game). Op de ps4 kon ik dit dan via de i (info) tab alsnog doen.
Op de ps5 kon ik deze invites niet terug vinden. Ik vermoed dat het via de tab game base is, maar weet iemand hoe ik dit precies kan terug vinden?
Hier loop ik ook tegen aan. Menu van de PS3 en PS4 waren zo simpel. De PS5 is gewoon onhandig en ingewikkeld.

• Steven030
morm schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:59:
Hier is een fix die ook door Sony aangegeven wordt als oplossing. Levert geen probleem met garantie.

[YouTube: *Temporary Fix* PS5 Disk Drive Buzzing Sound - LOUD SOUND]
Dankjewel voor de tip! Bij mij heeft het enorm geholpen om de platen even los te halen en er weer op te zetten en een muismat onder de console te leggen. Hij stijgt met een game disc alsnog op als een straaljager, maar de klopboor met resonantie is weg. Nu stoor ik me er niet meer aan omdat het game geluid het toch overstemt. En dankzij een andere tip kwam ik erachter dat er ook veel minder geluid is bij een blu ray film. Maar als het ooit toch weer terugkomt ga ik dit proberen

• Denman
  • Laatst online: 07:54
Ozz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Hier loop ik ook tegen aan. Menu van de PS3 en PS4 waren zo simpel. De PS5 is gewoon onhandig en ingewikkeld.
Ik zit (bijna) dagelijks wel even op m'n PS5 en ik kan dit beamen. Ik ga nog steeds onwennig door de menu's heen en merk dat ik meer tijd kwijt ben aan standaard handelingen dan bij de PS4. Ook het social menu voor het joinen van vrienden en spraakchats vind ik wat vreemd weggestopt.

Het ziet er allemaal wel goed en flitsend uit hoor, maar het is geen vloeiende gebruikerservaring wat mij betreft.

Join het GoT Pulse-Team!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-11 16:32

Dat is wel een flink verschil zeg.
Iemand enig idee wat je hiermee precies doet en of dit na verloop van tijd herhaalt moet worden?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 13:03

BaRF

bijna kerst

jee wat een zoem geluid was dat initieel, blij dat ik dat niet heb :/

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Monda
Denman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Ik zit (bijna) dagelijks wel even op m'n PS5 en ik kan dit beamen. Ik ga nog steeds onwennig door de menu's heen en merk dat ik meer tijd kwijt ben aan standaard handelingen dan bij de PS4. Ook het social menu voor het joinen van vrienden en spraakchats vind ik wat vreemd weggestopt.

Het ziet er allemaal wel goed en flitsend uit hoor, maar het is geen vloeiende gebruikerservaring wat mij betreft.
Ja precies! Maar ook geen idee waar ik dat terug kan vinden?

• Joris8580
Ik heb op bol een usb 3.0 hub gekocht en die seagate licenced ps 2 tb hdd deze komen vandaag toe. Is dit een goede hdd? Is een cadeautje voor mijn verjaardag van vrijdag.

• Joris8580
Denman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Ja ik vond in eerste instantie zelfs niet waar ik tegoedcodes kon inwisselen in de ps store...

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb sinds een paar weken de ps5 in huis. Ik ervaar niet die issues. Hoor niks, ook niet tijdens gamen. Rdr2 GOW zijn of waren toch voorbeelden om je ps in haardroger modus te krijgen, geen geluid te horen. Erg blij met m'n ervaring.

Waar ik mij wel helemaal knetter aan irriteer is dat er wederom een nog kleinere hdmi kabel bij zit. Die is natuurlijk weer net tekort voor m'n kabelgoot door de muur...

Wie weet een merk hdmi kabel die alle boxjes aan tikt?

• Joris8580
Oban606 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:45:
Ik heb sinds een paar weken de ps5 in huis. Ik ervaar niet die issues. Hoor niks, ook niet tijdens gamen. Rdr2 GOW zijn of waren toch voorbeelden om je ps in haardroger modus te krijgen, geen geluid te horen. Erg blij met m'n ervaring.

Waar ik mij wel helemaal knetter aan irriteer is dat er wederom een nog kleinere hdmi kabel bij zit. Die is natuurlijk weer net tekort voor m'n kabelgoot door de muur...

Die hdmi is idd wel knetter kort. Ik heb het opgelost met een splitter en een tweede hdmi kabel... denk dat je op bol enzo wel het een en ander vind.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:01

Oxigeon

En zo is dat!

Vanavond eens proberen. In het begin maakte de mijne minder geluid

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Denman
  • Laatst online: 07:54
Oban606 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:45:

Ik weet niet hoe lang je kabel moet zijn, maar als hij een grote(re) afstand moet overbruggen zou ik eens kijken naar een glasvezel HDMI kabel. Ik had namelijk een standaard HDMI 2.0 4K / 60Hz HDMI kabel gekocht, maar deze gaf over 5 meter toch problemen, lees: flikkerend/verstoord beeld (niet in 1080p bij m'n PS4 en laptop overigens).
Die van mij moest i.v.m. een beamer en wegwerken kabel ook langer zijn dan standaard.

Ik heb daarna deze besteld, en dat werkt echt vlekkeloos tot nu toe.

Join het GoT Pulse-Team!

• jongf7
  • Laatst online: 20-11 11:48
Denman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Ik weet niet hoe lang je kabel moet zijn, maar als hij een grote(re) afstand moet overbruggen zou ik eens kijken naar een glasvezel HDMI kabel. Ik had namelijk een standaard HDMI 2.0 4K / 60Hz HDMI kabel gekocht, maar deze gaf over 5 meter toch problemen, lees: flikkerend/verstoord beeld (niet in 1080p bij m'n PS4 en laptop overigens).
Die van mij moest i.v.m. een beamer en wegwerken kabel ook langer zijn dan standaard.

Ik heb daarna deze besteld, en dat werkt echt vlekkeloos tot nu toe.
@Oban606
Ik had het zelfde, moest zelfs bijna 10 meter hebben voor m'n beamer. Heb ook een glasvezel HDMI en dat werkt perfect, ik heb er een van ivisions. Is alleen niet echt goedkoop.. :F

https://www.beamerwebwink...c-4k-glasvezel-kabel.html
Joris8580 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:39:
die seagate licenced ps 2 tb hdd deze komen vandaag toe. Is dit een goede hdd?
Elke externe HDD zal werken. Die speciale PlayStation of XBox branded drives zijn zonde van het geld, want daar is niets speciaal aan, behalve het logo'tje waar je dan gemakkelijk 10 euro extra voor moet betalen.
Kijk gewoon naar de reviews of het een goede en snelle HDD is, dan zal hij ook goed en snel op de PS4/PS5 zijn.

• Monda
Gandalf68 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:59:
[...]

Jij hoort niks als je de DVD van een game in je ps5 doet en/of opstart? Dan is je diskdrive denk kapot ;) Of bedoel je meer die problemen waar mensen tegen aanlopen met ratelend geluid en coil whine etc?

[ Voor 3% gewijzigd door Monda op 09-03-2021 11:04 ]

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wie wil er een watergekoelde PS5? :P
Zie hier hoe je het moet doen en hoe hij eruit ziet, vind hem eerlijk gezegd mooier dan het origineel.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik heb op bol een usb 3.0 hub gekocht en die seagate licenced ps 2 tb hdd deze komen vandaag toe. Is dit een goede hdd? Is een cadeautje voor mijn verjaardag van vrijdag.
Het ligt eraan wat je budget is natuurlijk, maar een SSD was natuurlijk wel interessanter geweest. Deze zijn kleiner en kunnen tegen een stootje.

Is die USB hub bedoelt voor aan de achterkant? Het is wel aan te raden om dezelfde USB specs te nemen als die van de PS5 zelf, anders downgrade je je doorvoer snelheid alleen nog maar meer.
PS5 back USB ports:

2 USB type-A, Superspeed USB (10Gbps). [USB 3.1 Gen 2]

PS5 front USB ports:

1 USB type-C, Superspeed USB (10Gbps); [USB 3.1 Gen 2]

1 USB type-A, Hi-Speed USB. [USB 2.0]
Natuurlijk is dit persoonlijk en is dit voor iedereen anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Recon24 op 09-03-2021 11:41 ]

• Joris8580
Recon24 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Het ligt eraan wat je budget is natuurlijk, maar een SSD was natuurlijk wel interessanter geweest. Deze zijn kleiner en kunnen tegen een stootje.

Is die USB hub bedoelt voor aan de achterkant? Het is wel aan te raden om dezelfde USB specs te nemen als die van de PS5 zelf, anders downgrade je je doorvoer snelheid alleen nog maar meer.

[...]

Natuurlijk is dit persoonlijk en is dit voor iedereen anders.
Het zijn identiek dezelfde kleurtjes als er aan de achterkant zijn... dus vermoed dat het dezelfde zijn.

• Joris8580
Monda schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Jij hoort niks als je de DVD van een game in je ps5 doet en/of opstart? Dan is je diskdrive denk kapot ;) Of bedoel je meer die problemen waar mensen tegen aanlopen met ratelend geluid en coil whine etc?
Ik hoor amper iets persoonlijk enkel een heel klein gezoef.

• Erapaz
Ik weet niet wat die hdd kost, maar zou zelf een SSD nemen, bijvoorbeeld de Samsung T7. Desnoods een 1 TB. Die is voor PS4 games even snel als de interne SSD.
Erapaz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:23:
[...]
Ik weet niet wat die hdd kost, maar zou zelf een SSD nemen, bijvoorbeeld de Samsung T7. Desnoods een 1 TB. Die is voor PS4 games even snel als de interne SSD.
Ik dacht dat een T7 overkill was en op een PS5 niet sneller presteert dan een T5. Dus daar valt ook wel serieus op te sparen dan.

• Monda
Joris8580 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Ik hoor amper iets persoonlijk enkel een heel klein gezoef.
Oh apart, volgens mij hoor je bij iedereen wel gewoon de disk even "stevig" opstarten dacht ik. Maar misschien zit daar ook verschil tussen, zo niet dan wil ik je adviseren richting een audicien te gaan ;)

• Recon24
Joris8580 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:04:
[...]

Het zijn identiek dezelfde kleurtjes als er aan de achterkant zijn... dus vermoed dat het dezelfde zijn.
Dat kunnen ook gen 1 poorts zijn. Misschien maakt het in dit geval niet heel veel uit sinds je voor een HDD hebt gekozen en geen SSD. HDD's zijn al trager en dan is 5Gb/s op zich genoeg.

USB 3.1 gen 2 hubs zijn ook een stuk duurder en ik verwacht dat je een gen 1 hub hebt.
--------------------------------------

Iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwAQycIXYAEJz9S?format=png&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwAQyb8XAAkQQuD?format=png&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwAQycQXMAIYEOn?format=png&name=4096x4096

[ Voor 24% gewijzigd door Recon24 op 09-03-2021 12:46 ]

• Erapaz
Twixie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Ik dacht dat een T7 overkill was en op een PS5 niet sneller presteert dan een T5. Dus daar valt ook wel serieus op te sparen dan.
De USB poort is 10GB/s, dus ongeveer 1250 megabyte per seconde. De T5 doet 500 megabyte/s, de T7 1000 mb/s. Dus op papier zou de T7 2x zo snel zijn als de T5.

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
jongf7 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:39:
[...]

@Oban606
Ik had het zelfde, moest zelfs bijna 10 meter hebben voor m'n beamer. Heb ook een glasvezel HDMI en dat werkt perfect, ik heb er een van ivisions. Is alleen niet echt goedkoop.. :F

https://www.beamerwebwink...c-4k-glasvezel-kabel.html
dank voor de reacties. Dit zijn echter voor ps4 hdmi afdoende lijkt mij. Ik lees dat dit namelijk 18gbps snelheid geeft.

Ding is dat de ps5 hdmi moet voldoen aan onder andere:
2.1 hdmi
48gbps
4k/120
Earc

Ik kom maar een stukje tekort. Dus 2 tot 2.5 meter moet volstaan hier, de ps4 kabel was net lang genoeg.
Hdmi gaat direct oled in. Trouwens off topic, LG leverde die oled ook met zo extreem korte stroom kabel, moest ik ook een langere voor kopen en installeren...

• Joris8580
Recon24 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:44:
[...]

Dat kunnen ook gen 1 poorts zijn. Misschien maakt het in dit geval niet heel veel uit sinds je voor een HDD hebt gekozen en geen SSD. HDD's zijn al trager en dan is 5Gb/s op zich genoeg.

USB 3.1 gen 2 hubs zijn ook een stuk duurder en ik verwacht dat je een gen 1 hub hebt.
--------------------------------------

Iets anders:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor alle reacties over de hdd en de usb hub. Nu ja het enige wat ik er op steek zijn eig de headset van sony en de hdd dusja denk dat ik dan meer dan genoeg heb met de hub die ik nu heb.
Zou ook helpen van toch een paar woorden meer eraan te spenderen. Want nu moeten we raden naar je bedoeling van deze foto's. Is het om te tonen dat de dev kits kleiner zijn dan de consumer units ? Of dat ze meer USB poorten hadden dan de consumer units ? Of misschien denk je dat dit de volgende form factor is ?

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11 12:22
Monda schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Alleen als een disk opstart hoor je wat maar een dvd drive in de pc maakte vroeger meer herrie.

Ook het afspelen van een blu ray merk je niks van.

Ik denk dat ik enorm bof.

• Joris8580
Gandalf68 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Alleen als een disk opstart hoor je wat maar een dvd drive in de pc maakte vroeger meer herrie.

Heb identiek hetzelfde als jij... heel stil als ik er niet op let hoor ik het niet. Dus ben ik ook een van die bofkonten.

• Recon24
Gandalf68 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Klopt ook met het afspelen van een UHD Blu Ray film is de speler gewoon nagenoeg stil. Ik denk dat de laatste firmware update al dat disk spin voor een groot deel heeft opgelost.

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-11 16:21
Recon24 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Klopt ook met het afspelen van een UHD Blu Ray film is de speler gewoon nagenoeg stil. Ik denk dat de laatste firmware update al dat disk spin voor een groot deel heeft opgelost.
Met een gewone film heb ik er ook geen last van.
maar wat bedoel je dat de laatste firmware de disk spin grotendeels heeft opgelost.
Mijn disk draait nog evenveel als daarvoor.

• jongf7
  • Laatst online: 20-11 11:48
Oban606 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:56:
[...]

dank voor de reacties. Dit zijn echter voor ps4 hdmi afdoende lijkt mij. Ik lees dat dit namelijk 18gbps snelheid geeft.

Ding is dat de ps5 hdmi moet voldoen aan onder andere:
2.1 hdmi
48gbps
4k/120
Earc

Ik kom maar een stukje tekort. Dus 2 tot 2.5 meter moet volstaan hier, de ps4 kabel was net lang genoeg.
Hdmi gaat direct oled in. Trouwens off topic, LG leverde die oled ook met zo extreem korte stroom kabel, moest ik ook een langere voor kopen en installeren...
Zou kunnen inderdaad dat deze kabel niet de volledige hypothetische bandbreedte van de ps5 haalt. Maar wat ik me kan herinneren doet de ps5 dat zelf ook nog niet (of iig bij launch).

Met 18gbps haal je 4k 60fps in hdr en meer verwacht ik niet van de ps5.

Edit: ps5 voldeed bij launch nog niet aan HDMI 2.1 en mijn tv en beamer doen dat ook niet, daarom heb ik voor 2.0 kabel gekozen.

[ Voor 7% gewijzigd door jongf7 op 09-03-2021 14:43 ]

• Amaze86
Recon24 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Nee hoor disk spin is er nog steeds om de 45 min.

• Recon24
Amaze86 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Nee hoor disk spin is er nog steeds om de 45 min.
Anders niks van gemerkt tijdens het kijken van de UHD versie Tenet.
Pagina: 1 ... 89 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord