cypher21 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:50:
[...]
Ellende die kinder accounts...
Ik heb voor alle kids een 18+ account aangemaakt op hun 18+ gmail adres.
Zowel Sony als Google zet zoveel ellendige restricties op minderjarige accounts dat dit eigenlijk onwerkbaar is
Idem hier.
De grootste ellende is immers de leeftijdsbeperking op online games. Ik heb me er destijds rot achter gezocht en behalve me-too posts nooit echt gevonden hoe de vork juist in de steel zit. Maar het kwam erop neer dat bij online access (ook bvb YouTube) de leeftijd gecheckt werd en indien niet oud genoeg, werd toegang tot het netwerk geweigerd. Dit was dus zelfs met kind-vriendelijke spellen als Minecraft of Plants vs Zombies. Deze laatste was zelfs een puur online game, waarover je heel veel klachten las van ouders die het spel kochten en er dan niets mee waren omdat het kind het simpelweg niet kon spelen.
Om van alle ellende af te zijn, heb ik dan voor mijn zoon (die toen nog maar 9 was) een nieuwe account aangemaakt, met een nieuw Gmail adres (basically zijn normaal adres met +10 erachter) waar ik dus gewoon geboortejaar 10 jaar vroeger zette zodat hij 18+ was. Het is immers zeer belangrijk van te onthouden welke geboortedatum je kiest, want als je ooit support nodig hebt van Sony, moet je de geboortedatum opgeven en heb verschillende malen gelezen van mensen die bot vingen bij Sony omdat ze de geboortedatum niet konden geven, en dat is nogal pijnlijk als het bvb is om een account te unlocken bij een vergeten paswoord.
Een gegeven moment was er in de settings van de PS4 wel een instelling om deze leeftijdsbeperking te negeren, maar bizar genoeg bleek die niet aanwezig te zijn in Europa, en was het dus in Europa nog altijd onmogelijk om met een correcte geboortedatum een (jong) kind online te laten gamen. Heb nooit geweten wat de exacte leeftijd was, al kwam ik 13 het vaakst tegen in posts. Mijn dochter is ondertussen 13, en zij wou geen nieuw account destijds, dus zou eens kunnen checken of we met haar account nu online kunnen met bvb Plants vs Zombies.
Nu, bovenstaande waren dus PS4 ervaringen. Geen idee hoe het op de PS5 zit, al vermoed ik dat die beperkingen (het weigeren van online functionaliteit) enforced werden van server kant.
Ik ben ook nog een beetje in dubio of ik games die mijn zoon wil, en met zijn zakgeld betaalt, wel op zijn account wil laten aankopen. Vrees dat die fake geboortedatum vroeg of laat toch voor problemen zal zorgen, al zijn er wellicht een massa kinderen die op die manier op PlayStation spelen. Het laatste wat ik wil is dat die account ineens suspended wordt met alle gekochte content die eraan hangt..