Ik vind Zero Dawn heel erg goed. Ik was in het begin erg kritisch, na TLOU2 en Uncharted The Lost Legacy vielen de graphics en belichten wat tegen. Maar de gameplay, het achtergrondverhaal en de combat is erg goed.AeronNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:38:
[...]
Hoe bevalt Zero Dawn?
Deze heb ik ook nog liggen en wil ik na TLOU 2, GoW en Jedi Fallen Order aan beginnen
Frozen wilds is de moeite waard, verhaal is wel minder maar de wereld is een stuk uitdagender. Ik heb hem gedaan nadat ik het hoofdverhaal had afgerond en de armor had die zichzelf recharged. Die heb je daar echt nodig is mijn ervaring.Erapaz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:58:
[...]
Horizon Forbidden West lijkt mij erg gaaf, ben nu bezig met Zero Dawn. Denk dat ik daar ook de DLC nog van ga doen.
Had ook het spel op easy kunnen zetten, maar vond de standaard moeilijkheidsgraad eigenlijk perfect in dit spel.
De combat van Horizon komt wel echt los bij de latere beesten en wanneer je de verschillende bogen hebt!
Het boogschieten aan het begin van het spel is leuk maar als je echt bezig moet met specifieke elementen en taktieken te gebruiken voor bepaalde vijanden wordt het echt mooi.
Het boogschieten aan het begin van het spel is leuk maar als je echt bezig moet met specifieke elementen en taktieken te gebruiken voor bepaalde vijanden wordt het echt mooi.
Dus maw .... een nieuwe HDD aanschaffen voor PS4 games daarop te kopieren voor op de PS5 te spelen of wachten tot dat de SDD's goedkoper zullen zijn?
Daarbij verwacht ik niet echt een serieuze prijsval van de SDD's dit jaar hoor.
SPiET
Thanks. Ben benieuwd.cold_as_ijs schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Frozen wilds is de moeite waard, verhaal is wel minder maar de wereld is een stuk uitdagender. Ik heb hem gedaan nadat ik het hoofdverhaal had afgerond en de armor had die zichzelf recharged. Die heb je daar echt nodig is mijn ervaring.
Had ook het spel op easy kunnen zetten, maar vond de standaard moeilijkheidsgraad eigenlijk perfect in dit spel.
Bedenk met dat ik toch best nog een aardige backlog heb aan ps4 games
TLOU 2
GoW
Jedi Fallen order
Horizon Zero Dawn
Days Gone
Ghost of Tsushima
Uncharted 4
Arkham Knight
En dan vergeet ik er vast nog wel een paar.
En dan ook nog de komende ps5 toppers.
Zoveel te spelen en zo weinig tijd...
Net Miles Morales platinum gehaald, heb geen enkel probleem (vastloper oid) gehad tijdens het spelen.
Je hebt nu een probleem met schijfruimte en het duurt nog jaren voordat de prijs van een SSD in de buurt komt van de HDD.spietie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:08:
Dus maw .... een nieuwe HDD aanschaffen voor PS4 games daarop te kopieren voor op de PS5 te spelen of wachten tot dat de SDD's goedkoper zullen zijn?
Enige overweging die zou kunnen maken is om een kleinere ssd te nemen (2TB) en gewoon niet alle games te installeren. Je kan ze toch niet allemaal tegelijk spelen.
Ik heb dit ook sinds we een 65 inch tv hebben. Bij sommige games direct last van als de camera bepaalde bewegingen maakt. Ons gezichtsveld is meer gefocust op de game en minder op de omgeving met een grotere tv. Vind ik wel storend, want sommige games kan ik nu niet meer spelen of ik moet 2m achter de zetel gamen.zwembroek schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:09:
[...]
Ik word echt misselijk van het spelen van deze demo. Ik heb er helaas steeds vaker last van. Vooral bij FPS onder de 60fps. Misschien komt het mede door de grootte van mijn tv.
Lijkt op mijn lijstje, gelukkig Uncharted 4 en TLOU2 al uitgespeelden HZD halverwege. Stiekem is de PS5 eigenlijk de console waarop de PS4 Pro games het best tot hun recht komen. Op zich niet zo erg dat het echt PS5 geweld nog even op zich laat wachten.AeronNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:27:
[...]
Thanks. Ben benieuwd.
Bedenk met dat ik toch best nog een aardige backlog heb aan ps4 games![]()
TLOU 2
GoW
Jedi Fallen order
Horizon Zero Dawn
Days Gone
Ghost of Tsushima
Uncharted 4
Arkham Knight
En dan vergeet ik er vast nog wel een paar.
En dan ook nog de komende ps5 toppers.
Zoveel te spelen en zo weinig tijd...
nieuws: Gerucht: Corsair MP600 Pro-ssd met snelheden tot 7GB/s komt 28 januar...
Zouden we hiermee de eerste SSD hebben die we in onze PS5 kunnen steken?
Nee de WD SN850 zou ook moeten werken, maar Sony moet de functie inschakelen, en Sony zou ook met een lijst met geschikte SSD's komen.AppleFan2007 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:36:
nieuws: Gerucht: Corsair MP600 Pro-ssd met snelheden tot 7GB/s komt 28 januar...
Moet zeggen het is wel de eerste die ook meer dan 5,5GB/s schrijfsnelheid heeft. Maar dacht dat WD bij hun presentatie van de SN850 ook aangaven dat hij in de PS5 zou moeten werken.
[ Voor 12% gewijzigd door Kalder op 24-01-2021 15:45 ]
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Misschien dat Sony wel ermee bezig is ondertussen met fabrikanten om de SSD's te maken.Kalder schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:40:
[...]
Nee de WD SN850 zou ook moeten werken, maar Sony moet de functie inschakelen, en Sony zou ook met een lijst met geschikte SSD's komen.
Moet zeggen het is wel de eerste die ook meer dan 5,5GBp/s schrijfsnelheid heeft. Maar dacht dat WD bij hun presentatie van de SN850 ook aangaven dat hij in de PS5 zou moeten werken.
Ik denk dat Sony wacht tot er meerdere fabrikanten zijn die er een uitgebracht hebben zodat we keuze hebben tussen verschillende merken.
Vanaf dat er meerdere zijn zal de functie wel worden ingeschakeld.
Ja klopt en infeite is het gewoon downloaden terug als je eentje wilt spelen. Want anders kan je blijven storage kopencold_as_ijs schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:28:
[...]
Je hebt nu een probleem met schijfruimte en het duurt nog jaren voordat de prijs van een SSD in de buurt komt van de HDD.
Enige overweging die zou kunnen maken is om een kleinere ssd te nemen (2TB) en gewoon niet alle games te installeren. Je kan ze toch niet allemaal tegelijk spelen.
SPiET
grappig , iemand ervaring met een externe hd op de ps5 om ps4 games op te zetten ? Ja ik kan er zat vinden maar het gaat mij om de real live ervaringen qua snelheid.
Ik snap minder snel dan ps5 maar wat externe ruimte om op te zetten is wel handig. 4 tb zou mooiste zijn huidige ps4 was 2 en die stond aardig vol.
de halve dag al bezig geweest met Astrobots wat een super spel zeg....... allemaal verwijzingen naar het verleden van Sony, en het Astro labs een kleine mini spyro die lekker vuur spuugt etc... heerlijk om te ervaren.
Ik snap minder snel dan ps5 maar wat externe ruimte om op te zetten is wel handig. 4 tb zou mooiste zijn huidige ps4 was 2 en die stond aardig vol.
de halve dag al bezig geweest met Astrobots wat een super spel zeg....... allemaal verwijzingen naar het verleden van Sony, en het Astro labs een kleine mini spyro die lekker vuur spuugt etc... heerlijk om te ervaren.
Ik zou het wel mooi vinden als Patapon of LocoRoco een keer bij de PS+ gratis games zitten. Is volgens mij nog nooit gebeurd en zou het wel weer eens willen spelen!
Weet er iemand tot hoelang die PS plus collectie game duren?
SPiET
Heb een 2TB externe schijf voor ps4 games, werkt prima, ik vind 't niet irritant traag ofzo.
Haters everywhere but I don’t really care
Tot 1 februarispietie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:36:
Weet er iemand tot hoelang die PS plus collectie game duren?
Ik heb een 1TB 2,5inch erop zitten voor de PlayStation 4 spellen. Gewoon een normale zonder for-PlayStation-logo ofzo. Deze is alweer een jaar of 5 oud dus wellicht zijn de huidige weer nog sneller. Maar ik merk er niks van dat de spellen vanaf extern draaien. Veel sneller laden dan ze op de 4 intern zouden draaien in ieder geval.Gandalf68 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:06:
grappig , iemand ervaring met een externe hd op de ps5 om ps4 games op te zetten ? Ja ik kan er zat vinden maar het gaat mij om de real live ervaringen qua snelheid.
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 23:28
Vanmiddag Shadow of the tombraider uitgespeeld, leuke game, zeker voor een gratis ps+ titel. Ik ga misschien nog wat sidecontent doen, intussen toch maar op zoek naar Valhalla, was in de aanbieding bij nedgame, maar die heb ik gemist
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ja inderdaad. Ik kom zelf van een ps4 slim af, dus voor mij is het verschil helemaal groot.Erapaz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Lijkt op mijn lijstje, gelukkig Uncharted 4 en TLOU2 al uitgespeelden HZD halverwege. Stiekem is de PS5 eigenlijk de console waarop de PS4 Pro games het best tot hun recht komen. Op zich niet zo erg dat het echt PS5 geweld nog even op zich laat wachten.
Hoe vond je Uncharted 4?
Is dat zo ja? Dacht dat het nog niet bekend was wanneer dat zou aflopen, anders moet ik ze vlug nog even downloaden.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Beetje langdradig, ook niet super bijzonder verder. De vijanden zijn ook anoniem, net als bij TLOU1. The Lost Legacy was veel beter.AeronNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:27:
[...]
Ja inderdaad. Ik kom zelf van een ps4 slim af, dus voor mij is het verschil helemaal groot.
Hoe vond je Uncharted 4?
De PS+ collectie blijft er voorlopig nog gewoon in staan. Is niks over geroepen dat daar een einddatum aan zit of dat games er eventueel uitgaan.Gynnad schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:41:
[...]
Is dat zo ja? Dacht dat het nog niet bekend was wanneer dat zou aflopen, anders moet ik ze vlug nog even downloaden.
De vraag ging over de (PS5) PS Plus Collection, en daar is nog niets over gecommuniceerd en ik ga er van uit dat die nog een hele tijd zal blijven bestaan. Ze gaan in elk geval zeker nu nog niet, wanneer de PS5 nog altijd moeilijk te verkrijgen is, die weghalen en alle PS+ mensen die wachten op hun PS5 in de gordijnen jagen. Ik zie de PS Plus Collection helemaal niet te verdwijnen eigenlijk, want het blijft een leuke incentive om PS4 mensen naar een PS5 upgrade te lokken.
Ik neem aan dat je verwart met de maandelijkse games, waarvan inderdaad op 2 februari de nieuwe komen (die nu woensdag zullen aangekondigd worden).
Klopt...sorryTwixie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:58:
[...]
De vraag ging over de (PS5) PS Plus Collection, en daar is nog niets over gecommuniceerd en ik ga er van uit dat die nog een hele tijd zal blijven bestaan. Ze gaan in elk geval zeker nu nog niet, wanneer de PS5 nog altijd moeilijk te verkrijgen is, die weghalen en alle PS+ mensen die wachten op hun PS5 in de gordijnen jagen. Ik zie de PS Plus Collection helemaal niet te verdwijnen eigenlijk, want het blijft een leuke incentive om PS4 mensen naar een PS5 upgrade te lokken.
Ik neem aan dat je verwart met de maandelijkse games, waarvan inderdaad op 2 februari de nieuwe komen (die nu woensdag zullen aangekondigd worden).
Aangezien het hier recent wat over externe storage ging, ben ik toch eens aan het testen gegaan omdat ik zelf ook benieuwd was. Heb vroeger (in het PS4 topic) al eens testen gedaan met Horizon Zero Dawn, met een externe HDD en interne SSD op mijn PS4 Pro. Die heb ik nog altijd, en kon dus nu ook vergelijken met de PS5. En er zijn wel wat verrassende resultaten eigenlijk.
Eerst de cijfers. Elke meting is het gemiddelde van 3 tests. In alle gevallen werd dezelfde Save gebruikt, gewoon via Continue in het start menu.
PS4 Pro, interne SSD: Samsung 860 QVO 1TB
* Tot start menu: 26.2"
* Tot continue point: 35.6"
PS4 Pro, externe HDD: Maxtor M3 Portable 4TB (via achterste USB)
* Tot start menu: 29.7"
* Tot continue point: 85.2"
PS5, interne SSD
* Tot start menu: 23.0"
* Tot continue point: 49.8 39”
PS5, externe HDD: Seagate Expansion Desktop 6TB (via achterste USB)
* Tot start menu: 23.6"
* Tot continue point: 69.6"
Vaststellingen :
EDIT: Blijkbaar was er toch een issue met het file systeem op de HDD op mijn PS5. Na het verwijderen van de HDD bleken de resultaten beter, alhoewel nog altijd trager dan de SSD in mijn PS4 Pro.
Eerst de cijfers. Elke meting is het gemiddelde van 3 tests. In alle gevallen werd dezelfde Save gebruikt, gewoon via Continue in het start menu.
PS5, interne SSD
* Tot continue point: 49.8 39”
Vaststellingen :
- De grootste verrassing is toch wel zonder meer dat mijn PS4 Pro met een interne Samsung SSD, significant sneller is dan de PS5 met zijn interne SSD. Ik heb hier totaal geen verklaring voor eigenlijk.Enige wat eventueel zou kunnen, maar weinig waarschijnlijk, is dat het komt doordat de PS4 nu aan een non-4K TV hangt. Echter is supersampling geënabled, wat volgens mij nog altijd betekent dat de PS4 alles in 4K rendert, en dus ook gewoon de full-quality assets inlaadt.
- De externe HDD aan mijn PS5 is beduidend sneller dan de externe HDD op mijn PS4. Dat zal enerzijds komen doordat het gewoon een snellere disk is (een afzonderlijke powered 3.5" disk vs een USB-powered 2.5" disk). Wellicht is ook de IO via USB van de PS5 wat sneller.
- Het gevolg van beide vorige punten is ook dat de penalty van een externe HDD vs interne SSD bij een PS5 veel kleiner blijkt te zijn dan bij mijn PS4. Bij de PS4 gaan laadtijden 150% omhoog wanneer ik van de externe HDD speel. Bij de PS5 is dat slechts 40%. Er is dus eigenlijk weinig reden om PS4 games (of in elk geval HZD) van de interne SSD te draaien.
- Ik heb helaas zelf geen externe SSD om mee te testen. Ik heb wel al enkele keren gelezen dat een externe SSD bij PS4 games even snel presteert als de interne SSD. Maar nu blijkt die interne eigenlijk helemaal niet zo super te presteren, dus de vraag is of een externe SSD het er beter van af brengt. Indien niet, is het maar de vraag of een SSD dan de meerprijs waard is.
- Bij het testen bleek ook wel dat het library-systeem op de PS5 behoorlijk bugged is. Na het spelen van HZD, bleek de PS5 enorm traag te zijn met tonen van de content van mijn library. Zelfs na een reboot, was de PS5 in eerste instantie enorm traag. Na het inloggen, duurde het al snel tot 20 seconden eer ik in het menu terecht kwam. Wanneer ik naar mijn library ging, was die van mijn externe storage zelfs spoorloos, en duurde het toch wel een minuut of 2 eer ik uiteindelijk de games te zien kreeg.
EDIT: Blijkbaar was er toch een issue met het file systeem op de HDD op mijn PS5. Na het verwijderen van de HDD bleken de resultaten beter, alhoewel nog altijd trager dan de SSD in mijn PS4 Pro.
[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 24-01-2021 21:07 ]
of aan je bibliotheek toevoegen dan zijn ze ook van jou zolang je + hebtGynnad schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:41:
[...]
Op PS4 liep usb nog steeds via de sata controller. In geval van ps4 was dit sata 2 en pro sata 3. Daarom had het ook weinig zin om een ssd in de standaard ps4 te plaatsen.Twixie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:45:
Vaststellingen :
De externe HDD aan mijn PS5 is beduidend sneller dan de externe HDD op mijn PS4. Dat zal enerzijds komen doordat het gewoon een snellere disk is (een afzonderlijke powered 3.5" disk vs een USB-powered 2.5" disk). Wellicht is ook de IO via USB van de PS5 wat sneller.
Ik snap eigenlijk niet waarom je daar überhaupt mee zou wachten. Is letterlijk 5 minuten werk. Maar ja, je hebt er ook die zelfs de maandelijkse games niet altijd claimen, wat ik ook niet goed snap, zelfs al is de kans van sommige games dat ik ze speel maar 1%
Weinig relevant, want mijn testen zijn met PS4 Pro. En daar is het verschil met een SSD dus wel significant. Hier is overigens mijn oude PS4 post met mijn eerste benchmarks : Twixie in "[PS4] PlayStation 4 - Deel 10" . Let wel, dat is daar met een andere save game, dus de cijfers daar kan je niet vergelijken met de cijfers hierboven. (Al kan je tijd tot start menu wel vergelijken, denk ik).cold_as_ijs schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:57:
[...]
Op PS4 liep usb nog steeds via de sata controller. In geval van ps4 was dit sata 2 en pro sata 3. Daarom had het ook weinig zin om een ssd in de standaard ps4 te plaatsen.
Het verklaard waarom het verschil tussen extern en intern op de ps5 kleiner is tov de ps4 pro dus wel relevantTwixie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:59:
[...]
Weinig relevant, want mijn testen zijn met PS4 Pro. En daar is het verschil met een SSD dus wel significant. Hier is overigens mijn oude PS4 post met mijn eerste benchmarks : Twixie in "[PS4] PlayStation 4 - Deel 10" . Let wel, dat is daar met een andere save game, dus de cijfers daar kan je niet vergelijken met de cijfers hierboven. (Al kan je tijd tot start menu wel vergelijken, denk ik).
Waarom bij jou HZD van de interne SSD zo traag opstart is wel vreemd. Aangezien je meer problemen hebt/had met de ps5 kan er op duiden dat er iets niet lekker was en dat dit de oorzaak was van de langere laadtijd op de ps5. Zou anders ook niet kunnen verklaren. Je zou het nog een keer kunnen testen?
Klopt, daar dacht ik ook al aan. Nog iets dat ik niet vermeld had, is dat het opstarten van het spel ook vrij variabel is in snelheid. Bij 2 testen duurde het echt meer dan 10 seconden eer de game opstartte. De PS5 was op dat moment gewoon totaal niet responsief.cold_as_ijs schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:09:
[...]
Waarom bij jou HZD van de interne SSD zo traag opstart is wel vreemd. Aangezien je meer problemen hebt/had met de ps5 kan er op duiden dat er iets niet lekker was en dat dit de oorzaak was van de langere laadtijd op de ps5. Zou anders ook niet kunnen verklaren. Je zou het nog een keer kunnen testen?
Een test die ik nog eens zou kunnen/moeten herhalen, is om de externe HDD af te koppelen vooraleer ik de test doe met HZD vanop SSD. Misschien wordt de SSD IO toch op een of andere manier verstoord door de aangekoppelde HDD.
Raar, ik wou ook even testen en heb de game op disc, maar nu ook geactiveerd via PS Now. Toch blijft hij vragen om de disc.Twixie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:45:
Aangezien het hier recent wat over externe storage ging, ben ik toch eens aan het testen gegaan omdat ik zelf ook benieuwd was. Heb vroeger (in het PS4 topic) al eens testen gedaan met Horizon Zero Dawn, met een externe HDD en interne SSD op mijn PS4 Pro. Die heb ik nog altijd, en kon dus nu ook vergelijken met de PS5. En er zijn wel wat verrassende resultaten eigenlijk.
PS5, interne SSD
* Tot continue point: 49.8"
Vaststellingen :Anyway, zou wel leuk zijn als iemand met een externe SSD ook eens wat testen kan doen met die SSD vs interne SSD. De vraag is natuurlijk ook in welke mate het gekozen spel een negatieve invloed heeft op de performantie van de SSD (intern of extern).
- De grootste verrassing is toch wel zonder meer dat mijn PS4 Pro met een interne Samsung SSD, significant sneller is dan de PS5 met zijn interne SSD. Ik heb hier totaal geen verklaring voor eigenlijk.Enige wat eventueel zou kunnen, maar weinig waarschijnlijk, is dat het komt doordat de PS4 nu aan een non-4K TV hangt. Echter is supersampling geënabled, wat volgens mij nog altijd betekent dat de PS4 alles in 4K rendert, en dus ook gewoon de full-quality assets inlaadt.
- De externe HDD aan mijn PS5 is beduidend sneller dan de externe HDD op mijn PS4. Dat zal enerzijds komen doordat het gewoon een snellere disk is (een afzonderlijke powered 3.5" disk vs een USB-powered 2.5" disk). Wellicht is ook de IO via USB van de PS5 wat sneller.
- Het gevolg van beide vorige punten is ook dat de penalty van een externe HDD vs interne SSD bij een PS5 veel kleiner blijkt te zijn dan bij mijn PS4. Bij de PS4 gaan laadtijden 150% omhoog wanneer ik van de externe HDD speel. Bij de PS5 is dat slechts 40%. Er is dus eigenlijk weinig reden om PS4 games (of in elk geval HZD) van de interne SSD te draaien.
- Ik heb helaas zelf geen externe SSD om mee te testen. Ik heb wel al enkele keren gelezen dat een externe SSD bij PS4 games even snel presteert als de interne SSD. Maar nu blijkt die interne eigenlijk helemaal niet zo super te presteren, dus de vraag is of een externe SSD het er beter van af brengt. Indien niet, is het maar de vraag of een SSD dan de meerprijs waard is.
- Bij het testen bleek ook wel dat het library-systeem op de PS5 behoorlijk bugged is. Na het spelen van HZD, bleek de PS5 enorm traag te zijn met tonen van de content van mijn library. Zelfs na een reboot, was de PS5 in eerste instantie enorm traag. Na het inloggen, duurde het al snel tot 20 seconden eer ik in het menu terecht kwam. Wanneer ik naar mijn library ging, was die van mijn externe storage zelfs spoorloos, en duurde het toch wel een minuut of 2 eer ik uiteindelijk de games te zien kreeg.
Nu disc eraan gedaan en 3x rond de 21.6 en 21.7 seconden tot in het menu. De save game kan ik niet testen en dat is jammer genoeg het rare resultaat vooral.
(mijn continue duurt 26 sec, maar kan je inderdaad niet vergelijken en ik ben ook in het begin)
Weer een enorm WTF moment !!!
Ik dacht met bovenstaande eens even een Library Rebuild te doen.
Na de rebuild en de reboot, begint mijn Library weer enorme kuren te hebben. Eerst heb ik zogezegd maar 32 games. Na een halve minuut of zo, begint eindelijk de teller omhoog te gaan tot de 300+ games die ik heb.
Maar... daar staan ineens ook games tussen die ik absoluut zeker niet heb : Undertale en Fishing Simulator. Ze staan zogezegd zelfs geïnstalleerd ?! Maar ook: er staat een PS+ icon bij. Heb ik hier per ongeluk de games van februari ontdekt of is het weer een grote library/content fuck-up ??
Mijn zoon probeerde vervolgens ook iets, en ineens heb ik weer maar 10 games in mijn collection ?!

EDIT: library blijft screwed up. Na reboot heb ik wel alle games terug, maar als ik alfabetisch wil sorteren, is weer alles weg.
EDIT2: heb de PS5 maar even een uurtje laten staan niets doen, en toen ik terug kwam, was alles terug in orde. Duidelijk dat hij bepaalde acties vanalles in de background moet doen, maar dat lijkt pakken inefficienter dan op de PS4.
Ik dacht met bovenstaande eens even een Library Rebuild te doen.
Na de rebuild en de reboot, begint mijn Library weer enorme kuren te hebben. Eerst heb ik zogezegd maar 32 games. Na een halve minuut of zo, begint eindelijk de teller omhoog te gaan tot de 300+ games die ik heb.
Maar... daar staan ineens ook games tussen die ik absoluut zeker niet heb : Undertale en Fishing Simulator. Ze staan zogezegd zelfs geïnstalleerd ?! Maar ook: er staat een PS+ icon bij. Heb ik hier per ongeluk de games van februari ontdekt of is het weer een grote library/content fuck-up ??
Mijn zoon probeerde vervolgens ook iets, en ineens heb ik weer maar 10 games in mijn collection ?!
EDIT: library blijft screwed up. Na reboot heb ik wel alle games terug, maar als ik alfabetisch wil sorteren, is weer alles weg.
EDIT2: heb de PS5 maar even een uurtje laten staan niets doen, en toen ik terug kwam, was alles terug in orde. Duidelijk dat hij bepaalde acties vanalles in de background moet doen, maar dat lijkt pakken inefficienter dan op de PS4.
[ Voor 19% gewijzigd door Twixie op 25-01-2021 08:42 ]
- Chaoss
Ik denk eigenlijk dat die PS+ collection blijvend is en ik verwacht zelfs dat er games aan toegevoegd worden.
Dat denk ik ook. Jim Ryan hintte in een recent interview ook nog naar een soort equivalent van Gamepass, zou best kunnen dat de PS+ Collection nog uitgebreid gaat worden dit jaar.Chaoss schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:52:
Ik denk eigenlijk dat die PS+ collection blijvend is en ik verwacht zelfs dat er games aan toegevoegd worden.
Enkele jaren geleden was Hohokum er eens bij. Lijkt me in dezelfde categorie/stijl (weird?) thuis te horen. Beide die je noemt heb ik echter niet gespeeld 😉AchtungYall schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:36:
Ik zou het wel mooi vinden als Patapon of LocoRoco een keer bij de PS+ gratis games zitten. Is volgens mij nog nooit gebeurd en zou het wel weer eens willen spelen!
PSN: Zwartkijker
Heel jammer dat nog veel PS4 games een cap hebben van 30 fps. Onlangs DBZ Kakarot gedownload, en ook daar had ik toch 60 fps verwacht. Geldt ook voor Uncharted. Zulke games hebben toch wel een veel betere experience om op 60 fps te gaan spelen. Vind wel dat Sony daar ook een grote rol in moet spelen om alle devs hierover te contacteren.
Ik zie dat ik die inderdaad heb, maar eens proberen !Zwartkijker schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:08:
[...]
Enkele jaren geleden was Hohokum er eens bij. Lijkt me in dezelfde categorie/stijl (weird?) thuis te horen. Beide die je noemt heb ik echter niet gespeeld 😉
En zonde dat je dat nooit gespeeld hebt waren wel echt leuke games op de PSP.
Waarom zou ik de PS+ games waarvan ik weet dat ik ze nooit ga spelen toch in mijn bieb zetten, alleen omdat ze gratis zijn?Twixie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:58:
[...]
Maar ja, je hebt er ook die zelfs de maandelijkse games niet altijd claimen, wat ik ook niet goed snap
Dat snap ik dan weer niet
Zo wordt mijn bieb alleen maar stampvol en onoverzichtelijker.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Ik heb gisteravond Detroit: Become Human ook uitgespeeld. Het verhaal is goed gedaan en de keuzes die je maakt hebben echt invloed op het verhaal. Zelfs op tussenstukken dus dat is wel gaaf. Ik ga alleen nu niet hele delen van het spel opnieuw spelen om alles te zien. Dat is mij net te.wilmundo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:35:
Dank voor je uitgebreide reactie, leuk om te lezen! Ik ben geen (platinum) trophy hunter, maar ik heb de platinum voor Detroit wel met plezier gehaald. Ca 3 keer een playthrough en iedere keer nam het verhaal een wezenlijk andere wending. Vind het nog steeds een zeer indrukwekkend spel en ik begrijp goed wat je bedoelt met dat het een vrij rustige game is. Ik ben benieuwd wat je er van vindt als je het hebt uitgespeeld.
Ik heb een recap bekeken van The Last of Us. Aangezien ik die jaren geleden heb uitgespeeld, was er een hoop weggezakt. Ik ben nieuwsgierig naar de rest van deel 2 met name op het gebied van storytelling en karakterontwikkeling. Dat rauwe vind ik wel interessant en dat het geen open wereld is, vind ik een pluspunt. Denk dat deze mij voorlopig wel even zoet gaat houden hehe.
@Erapaz Ja, daar heb je wel een punt.
De graphics zijn ook echt mooi, details op muren etc goed gedaan net als de gezichten. Ook leuk zijn de details die ze hebben bedacht omdat het spel zich in de toekomst afspeelt.
Vond Detroit ook leuk. Je zat helemaal in het verhaal en de graphics hielpen daartoe. Het verhaal zelf was wel heel simpel. Zou mooi zijn als een dergelijke game nu eens gemaakt zou worden met een verhaal dat de gamer ook serieus neemt.
Misschien dat iemand anders ze ooit gaat spelen, iemand die nu nog niet in je leven is.dvdkiwi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 02:01:
[...]
Waarom zou ik de PS+ games waarvan ik weet dat ik ze nooit ga spelen toch in mijn bieb zetten, alleen omdat ze gratis zijn?
Daarom dat je ze ook op laatste gebruik kan sorteren. Bij de PS5 is dat nu zelfs de default, ipv alfabetisch zoals bij de PS4. Erger me dood daaraan, en nu kan jij natuurlijk zeggen: zie je wel, met je 300+ games waarvan je er 200 nog nooit gespeeld hebt.dvdkiwi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 02:01:
[...]
Moet ook toegeven dat ik ook alle gratis PC games van Epic, Steam, Ubisoft, enz... meepik, en zit daar ook al boven de 250 games terwijl ik eigenlijk nagenoeg niet game op de PC
Bedankt voor je terugkoppeling. Ondanks dat ik een Platinum trophy heb gehaald voor dit spel, begrijp ik heel goed wat je bedoelt. Ik werd zelf behoorlijk meegezogen in de sfeer en karakterontwikkelingen. Aan de hand van een trophy guide, heb ik bekeken wat een efficiënte manier was om die trophy te halen. Ik vond het namelijk interessant om te zien hoe alternatieve keuzes zouden uitpakken. Daardoor vond ik het niet zo erg om bepaalde delen opnieuw te spelen. That reminds me, op YT zijn er filmpjes die mogelijke uitwerkingen behandelen. Volgens mij vallen ze best mee qua kijktijd.Kyhfin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:58:
[...]
Ik heb gisteravond Detroit: Become Human ook uitgespeeld. Het verhaal is goed gedaan en de keuzes die je maakt hebben echt invloed op het verhaal. Zelfs op tussenstukken dus dat is wel gaaf. Ik ga alleen nu niet hele delen van het spel opnieuw spelen om alles te zien. Dat is mij net te.
De graphics zijn ook echt mooi, details op muren etc goed gedaan net als de gezichten. Ook leuk zijn de details die ze hebben bedacht omdat het spel zich in de toekomst afspeelt.
@giantgiantus In algemeenheden heb je denk ik wel gelijk. Waarschijnlijk zijn we het eens dat ondanks de setting ze wel een geloofwaardig en spelenswaardig spel hebben neergezet. Normaliter zijn robots ook niet helemaal mijn ding en daar heb ik mij volledig over heen kunnen zetten. Dat is ook best knap (idem bij Westworld, voor wie de serie kennen).
Wat spelen jullie beide nu en wat staat er op de shortlist? Momenteel bezig met The Last of Us 2. Ben bij hoofdstuk 32. Ik ben nog steeds van mening dat ik behoorlijk wat uren hetzelfde aan het doen ben (plekken uitkammen voor items die ik nodig heb om verder te komen in het spel: kogels, schaartjes etc. En ja dat past wel in de sfeer, survival game, maar toch). Daar staat wel mooie storytelling tegenover.
Ik overweeg hierna om Horizon Zero Dawn te spelen. Las dat @Erapaz daar ook mee bezig is en volgens mij heeft het verhaal hem ook goed te pakken. Ook ben ik wel benieuwd naar Red Dead Redemption. Ik denk dat ik het toch een kans ga geven. Ik bedenk me dat ik Metal Gear Solid (The Definitive Experience) laatst ook heb gekocht. Heb het spel ooit op disc gehad bij aankoop van m'n PS4 (MGS bundel), maar geen idee waar het spel is. Luxeprobleem met discs.... Daarnaast heb ik een tijd terug een lijstje van @Twixie gehad en ik heb een deel van de spellen kunnen vinden. Oh ja en dan heb ik nog The Witcher. Tegen de tijd dat ik daar aan kom, is er misschien een next gen patch beschikbaar. Kan me bijna niet voorstellen dat die dit jaar nog uitkomt, nu ze 'met man en macht' Cyberpunk aan het fixen zijn.
Lijstjes. De meeste van ons zullen ze hebben. Ik kan beamen dat ik met de PS5 toch snel ff een gamemomentje pak, waar ik dat op de PS4 niet zou hebben gedaan. Spellen kunnen zo snel hervat worden vanuit de restmodus. Well done Sony (en MS).
Is dat niet eerder een New Shiny Toy fenomeentje ? De PS4 had ook al Quick Resume vanuit Rest Mode, en denk niet dat die bij PS5 zoveel sneller/beter werkt (integendeel zelfs).De enige, maar grote, plus van de PS5 te gebruiken ipv de PS4, is dat de games gewoon een pak smoother draaien (incl. geen framedrops e.d.).wilmundo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:47:
[...]
Ik kan beamen dat ik met de PS5 toch snel ff een gamemomentje pak, waar ik dat op de PS4 niet zou hebben gedaan. Spellen kunnen zo snel hervat worden vanuit de restmodus. Well done Sony (en MS).
Ik ervaar hetzelfde als Wilmundo. De grote plus om de PS5 te gebruiken ten opzichte van de PS4 is voor mij (naast het feit dat hij vele malen stiller is) ook het gebrek aan laadtijden en hoe snel games opstarten. Games starten op de PS5 echt vele malen sneller op dan op de PS4. Veel makkelijker om even een halfuurtje te spelen dan dat op de PS4 was. Daar was ik toch vooral meer aan het wachten dan aan het spelen.Twixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:08:
[...]
Is dat niet eerder een New Shiny Toy fenomeentje ? De PS4 had ook al Quick Resume vanuit Rest Mode, en denk niet dat die bij PS5 zoveel sneller/beter werkt (integendeel zelfs).De enige, maar grote, plus van de PS5 te gebruiken ipv de PS4, is dat de games gewoon een pak smoother draaien (incl. geen framedrops e.d.).
[ Voor 12% gewijzigd door Timothy3000 op 25-01-2021 10:26 ]
Weer vreemd probleempje, en vraag me af of het aan mijn PS5 ligt, of dat het een algemeen probleem is.
Ik had Horizon Zero Dawn dus op mijn externe storage staan. Echter, als ik die naar de interne SSD move (kan via Settings -> Storage en daar dan naar Items You Can Move), dan staat die in mijn library ineens zowel onder Console Storage als onder Extended Storage. Iemand die dit eens kan testen ?
EDIT: opgelost... Ik dacht van dan maar te uninstallen en dan bleek dat ik ook nog die Artwork van HZD staan had. Dit illustreert eens te meer hoe de manier hoe de PS5 content van eenzelfde game allemaal samengooit gewoon ongelooflijk verwarrend is. Is dus niet enkel verwarrend voor PS4 vs PS5 versies, maar ook met andere non-game content, zoals artworks, soundtracks, etc... In de library zie je dus helemaal niet dat het niet de game is, maar ergens andere content. Je moet dan op Option klikken en Information klikken, en dan pas zie je wat het écht is, met de échte thumbnail.
Ik had Horizon Zero Dawn dus op mijn externe storage staan. Echter, als ik die naar de interne SSD move (kan via Settings -> Storage en daar dan naar Items You Can Move), dan staat die in mijn library ineens zowel onder Console Storage als onder Extended Storage. Iemand die dit eens kan testen ?
EDIT: opgelost... Ik dacht van dan maar te uninstallen en dan bleek dat ik ook nog die Artwork van HZD staan had. Dit illustreert eens te meer hoe de manier hoe de PS5 content van eenzelfde game allemaal samengooit gewoon ongelooflijk verwarrend is. Is dus niet enkel verwarrend voor PS4 vs PS5 versies, maar ook met andere non-game content, zoals artworks, soundtracks, etc... In de library zie je dus helemaal niet dat het niet de game is, maar ergens andere content. Je moet dan op Option klikken en Information klikken, en dan pas zie je wat het écht is, met de échte thumbnail.
Helaas geen PSP of Vita gehad. Wel gezien dat ze beide als remaster te kopen zijn. LocoRoco lijkt me wel het leukste, ook om met mijn zoon te spelen ivm makkelijke controls en kleurrijke art direction. Misschien toch even checken als die in de aanbieding staat, vind 15 Euro toch wat veel 😉AchtungYall schreef op maandag 25 januari 2021 @ 00:34:
[...]
Ik zie dat ik die inderdaad heb, maar eens proberen !
En zonde dat je dat nooit gespeeld hebt waren wel echt leuke games op de PSP.
Eerst nog AC Odyssey afwerken. Zit nu aan episode 3 van Atlantis. Tot nu toe al 140 uur in gestoken en nog heel veel links laten liggen. Langzaam aan is het wel genoeg geweest, wil wel nog het verhaal verder te weten komen en als ik nu iets anders zou beginnen denk ik niet dat ik deze nog eens zal oppakken 😃
PSN: Zwartkijker
Interessante test en uitkomstenTwixie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:45:
• De grootste verrassing is toch wel zonder meer dat mijn PS4 Pro met een interne Samsung SSD, significant sneller is dan de PS5 met zijn interne SSD. Ik heb hier totaal geen verklaring voor eigenlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 25-01-2021 11:17 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ongetwijfeld heb je gelijk. Ik plaatste de PS4 bijna nooit in restmode. Wist niet eens dat er quick resume was. Ik had de onjuiste indruk dat dat wel een hoop stroom zou schelen. Maar daar kom ik op terug. De volgende link is geschreven voor de PS4. Ik denk dat het ook relevant is voor de PS5.Twixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:08:
[...]
Is dat niet eerder een New Shiny Toy fenomeentje ? De PS4 had ook al Quick Resume vanuit Rest Mode, en denk niet dat die bij PS5 zoveel sneller/beter werkt (integendeel zelfs).De enige, maar grote, plus van de PS5 te gebruiken ipv de PS4, is dat de games gewoon een pak smoother draaien (incl. geen framedrops e.d.).
https://www.reddit.com/r/PS4/comments/30lxbu/psa_lets_quit_the_bullsht_the_truth_about_the_the/
Ik zou toch verwachten dat de overhead voor BC voor het laden van files nagenoeg 0 is. En als die SSD dan zo enorm snel is, zou ik eigenlijk wel betere performantie verwachten ipv slechtere. Ik ga misschien wel nog eens testen met andere games. Moet dan eens in mijn library neuzen naar games met ellendige load times. Ik dacht dat God Of War (die ik nu heb via de PS Plus Collection) ook wel vaak gebruikt werd als benchmark in loading time tests.Hulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:17:
[...]
Is de simpelste verklaring niet dat de game in BC modus op de PS5 draait zonder enige vorm van optimalisatie?
Ook: zoals je aan mijn Edit kon zien, lijken de resultaten ook beïnvloedbaar door andere zaken. Heb na mijn HZD move experiment hierboven, ook nog eens opnieuw opgestart, en wederom duurde de eerste load tot aan het start scherm 28 seconden. Daarna gaat het weer sneller. Lijkt er dus op dat de PS5 ook een en ander cachet, of dat er nog iets anders in de background gaande is. Het blijkt in elk geval lastigere consistente timings te krijgen dan op mijn PS4 Pro.
Game met meest ellendige load times die ik ken: RDR2Twixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:27:
[...]
Ik zou toch verwachten dat de overhead voor BC voor het laden van files nagenoeg 0 is. En als die SSD dan zo enorm snel is, zou ik eigenlijk wel betere performantie verwachten ipv slechtere. Ik ga misschien wel nog eens testen met andere games. Moet dan eens in mijn library neuzen naar games met ellendige load times. Ik dacht dat God Of War (die ik nu heb via de PS Plus Collection) ook wel vaak gebruikt werd als benchmark in loading time tests.
Ook: zoals je aan mijn Edit kon zien, lijken de resultaten ook beïnvloedbaar door andere zaken. Heb na mijn HZD move experiment hierboven, ook nog eens opnieuw opgestart, en wederom duurde de eerste load tot aan het start scherm 28 seconden. Daarna gaat het weer sneller. Lijkt er dus op dat de PS5 ook een en ander cachet, of dat er nog iets anders in de background gaande is. Het blijkt in elk geval lastigere consistente timings te krijgen dan op mijn PS4 Pro.
Ik kan me best voorstellen dat het aansturen van de I/O in de PS5 anders loopt dan bij de PS4. Geen idee of dat zo is overigens. Als de PS4 software de PS5 dwingt om de PS4 route te nemen voor het laden van bepaalde zaken, terwijl dat voor de PS5 niet de meest optimale manier is, kan ik me goed voorstellen dat laadtijden in bepaalde scenario's in BC modus minder zijn.Twixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:27:
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
AC Odyssey is zo mogelijk nog extremer. Van koude boot tot ingame duurt op de PS4 ik denk wel 6 minuten ofzo. RDR2 was ook niet te doen idd. GTA 5 overigens ook niet. Eigenlijk zijn de laadtijden van elke game op de PS4 niet te doenKalder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:31:
[...]
Game met meest ellendige load times die ik ken: RDR2
Ja AC games konden ook erg zijn ja, zou je bijna vergeten als je Valhalla in iets van 30 seconden opstart, of fast travelt binnen 10-15 seconden.Hulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:33:
[...]
AC Odyssey is zo mogelijk nog extremer. Van koude boot tot ingame duurt op de PS4 ik denk wel 6 minuten ofzo. RDR2 was ook niet te doen idd. GTA 5 overigens ook niet. Eigenlijk zijn de laadtijden van elke game op de PS4 niet te doen
Echt he. Op de PS4 zat ik wel eens in dubio... wat is sneller "fast travelen" of er gewoon zelf te paard heen rijdenKalder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Ja AC games konden ook erg zijn ja, zou je bijna vergeten als je Valhalla in iets van 30 seconden opstart, of fast travelt binnen 10-15 seconden.
Wtf mijn PlayStation account is gehacked ofzo.. moet opeens een 2 staps verificatie doen om in te loggen terwijl ik dat niet heb aangevraagd..
Heb er ook 2 mailtjes van gekregen waar in staat dat ik op link moet klikken als ik het niet gedaan zou hebben maar weet niet of ik die link kan vertrouwen ook.
Is er een tel nr dat ik kan bellen voor dit soort problemen?
Heb er ook 2 mailtjes van gekregen waar in staat dat ik op link moet klikken als ik het niet gedaan zou hebben maar weet niet of ik die link kan vertrouwen ook.
Playstation 5
Lijkt me verstandig. Kan me wel voorstellen dat men in de 'loop der tijd' games laat rouleren.kazuka schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:00:
[...]
Dat denk ik ook. Jim Ryan hintte in een recent interview ook nog naar een soort equivalent van Gamepass, zou best kunnen dat de PS+ Collection nog uitgebreid gaat worden dit jaar.
Ja dat duurt vrij langTwixie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:42:
Helemaal mee eens. Een groot deel van de 'vragen' die ik voorbij zie komen zijn direct te herleiden tot het feit dat de huidige interface/OS gewoon niet duidelijk is op veel fronten. Ik hoop echt dat ze dit nog eens gaan herzien.Twixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:25:
Dit illustreert eens te meer hoe de manier hoe de PS5 content van eenzelfde game allemaal samengooit gewoon ongelooflijk verwarrend is. Is dus niet enkel verwarrend voor PS4 vs PS5 versies, maar ook met andere non-game content, zoals artworks, soundtracks, etc... In de library zie je dus helemaal niet dat het niet de game is, maar ergens andere content. Je moet dan op Option klikken en Information klikken, en dan pas zie je wat het écht is, met de échte thumbnail.
Het zijn meestal de uitgevers die de rekeningen moeten betalen. Ik ben bang dat voor veel oudere games de gewenste omzet wel binnen is en er niet echt een financiële aanleiding is om de betreffende studio een patch te laten maken (of een native PS5 port).Lashrom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 00:14:
Heel jammer dat nog veel PS4 games een cap hebben van 30 fps. Onlangs DBZ Kakarot gedownload, en ook daar had ik toch 60 fps verwacht. Geldt ook voor Uncharted. Zulke games hebben toch wel een veel betere experience om op 60 fps te gaan spelen. Vind wel dat Sony daar ook een grote rol in moet spelen om alle devs hierover te contacteren.
Je hebt 2-weg verificatie wel aan staan hoop ik?Stylze schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:26:
Wtf mijn PlayStation account is gehacked ofzo.. moet opeens een 2 staps verificatie doen om in te loggen terwijl ik dat niet heb aangevraagd..
RDR2 was nog snel in vergelijking met kingdom come. Die laatste duurde 6 min om op te starten waarvan al 5 om in het hoofdmenu te komen.Kalder schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:31:
[...]
Game met meest ellendige load times die ik ken: RDR2
Op de ps5 was het nog maar 1 min 20 sec.
die had ik dus niet aan staan nee, die heeft iemand anders blijkbaar nu voor mij aangezetgiantgiantus schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:54:
[...]
Je hebt 2-weg verificatie wel aan staan hoop ik?
Gelukkig had ik mijn CC niet meer gekoppeld en geen geld in wallet zitten.
Sta nu een half uur in de wachtrij telefonisch.. love de sony klantenservice hiervoor zou je toch een soort van spoedlijn moeten hebben.
Playstation 5
Ah zo snel mogelijk aanzetten dan als t opgelost is. Succes.Stylze schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:56:
[...]
die had ik dus niet aan staan nee, die heeft iemand anders blijkbaar nu voor mij aangezet![]()
Gelukkig had ik mijn CC niet meer gekoppeld en geen geld in wallet zitten.
Sta nu een half uur in de wachtrij telefonisch.. love de sony klantenservice hiervoor zou je toch een soort van spoedlijn moeten hebben.
Gelukkig erg sympathieke gozer na bijna uur wachten aan de tel gekregen, was helemaal onder de indruk dat ik een ps5 had haha. Was behalve de 2staps verificatie niks gebeurt nog met mijn account verder dus was er gelukkig op tijd bij.
Moest wat gegevens en laatste aankopen verifieren en nu gaan ze er verder mee aan de slag.
Account is nu geblocked voor veiligheid aangezien ze moeten checken hoe het gebeurt kan zijn etc dus kan over paar dagen weer er op als het goed is.
Moest wat gegevens en laatste aankopen verifieren en nu gaan ze er verder mee aan de slag.
Account is nu geblocked voor veiligheid aangezien ze moeten checken hoe het gebeurt kan zijn etc dus kan over paar dagen weer er op als het goed is.
[ Voor 10% gewijzigd door Stylze op 25-01-2021 13:30 ]
Playstation 5
Waar gebruik je die bieb eigenlijk voor? Ik snap uiteraard het idee van een bieb, maar ik heb in de 13 jaar dat ik een playstation (3, 4 en 5) heb nog nooit gebruikt en kan me niet indenken wat ik nu mis. Ik installeer een spel, speel dat en als ik er klaar mee ben deïnstalleer ik de game. Heel sporadisch herinstalleer ik een game weer eens, maar die zoek ik dan wel met de zoekfunctie of ik heb de game op schijf.dvdkiwi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 02:01:
[...]
Als er een aantal grote games op mijn systeem staan heb ik niet altijd ruimte om nieuw geclaimde games gelijk te downloaden en daar komt de handigheid van de bieb om de hoek kijken
Om een spel te kunnen installeren, moet je eerst al weten dat je dat spel hebt en het daar kiezen om te installeren. Of ga jij telkens in de Store om dan een game te herinstalleren dat je al had ? Ik vind dat hele Library systeem wel een must, en dat zeg ik niet omdat ik zo een enorme collectie heb. Maar je wil toch gewoon duidelijk kunnen zien wat je in bezit hebt, en niet een of ander lijstje moeten gaan bijhouden.Hulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Ik snap uiteraard het idee van een bieb, maar ik heb in de 13 jaar dat ik een playstation (3, 4 en 5) heb nog nooit gebruikt en kan me niet indenken wat ik nu mis. Ik installeer een spel, speel dat en als ik er klaar mee ben deïnstalleer ik de game. Heel sporadisch herinstalleer ik een game weer eens, maar die zoek ik dan wel met de zoekfunctie of ik heb de game op schijf.
Als je games op schijf koopt, dan staan die toch -denk ik- ook allemaal netjes samen in een kast (wellicht zelfs alfabetisch) en niet zowat overal in huis verstopt ?
Nieuwe benchmark gedaan, deze keer met Star Wars Battlefront II.
* Naar menu: 67.9"
* Naar game: 19.1"
* Naar menu: 95.5"
* Naar game: 33.6"
PS5, interne SSD
* Naar menu: 66.6"
* Naar game: 14.0"
* Naar menu: 80.0"
* Naar game: 22.0"
Hier zie je nu wel dat de PS5 SSD de snelste is. Het laden naar het menu is wel bijna hetzelfde als op de PS4 Pro met SSD. Maar het laden naar gameplay is wél significant sneller.
Mogelijk volgt er nog 1 test met God Of War, maar het is nu wel duidelijk dat de snelheidsverschillen ook duidelijk afhangen van onzichtbare factoren en het niet zo eenvoudig is om een eenduidig resultaat te geven.
En uiteraard geven deze testen geen antwoord op de interessantste vraag : hoeveel snelheidswinst krijg ik als ik een externe SSD gebruik ipv een externe HDD voor mijn PS4 games.
* Naar menu: 67.9"
* Naar game: 19.1"
* Naar menu: 95.5"
* Naar game: 33.6"
PS5, interne SSD
* Naar menu: 66.6"
* Naar game: 14.0"
* Naar menu: 80.0"
* Naar game: 22.0"
Hier zie je nu wel dat de PS5 SSD de snelste is. Het laden naar het menu is wel bijna hetzelfde als op de PS4 Pro met SSD. Maar het laden naar gameplay is wél significant sneller.
Mogelijk volgt er nog 1 test met God Of War, maar het is nu wel duidelijk dat de snelheidsverschillen ook duidelijk afhangen van onzichtbare factoren en het niet zo eenvoudig is om een eenduidig resultaat te geven.
En uiteraard geven deze testen geen antwoord op de interessantste vraag : hoeveel snelheidswinst krijg ik als ik een externe SSD gebruik ipv een externe HDD voor mijn PS4 games.
Ik zoek een game inderdaad weer via de store op als ik het wil herspelen. Van alle games die ik in mijn leven heb gespeeld heb ik er nog geen handvol herspeeld en nog geen één game twee keer uitgespeeld. Dat gaat natuurlijk wel om single player games. Multiplayer games speel ik nagenoeg niet.Twixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:51:
[...]
Om een spel te kunnen installeren, moet je eerst al weten dat je dat spel hebt en het daar kiezen om te installeren. Of ga jij telkens in de Store om dan een game te herinstalleren dat je al had?
Als je games op schijf koopt, dan staan die toch -denk ik- ook allemaal netjes samen in een kast (wellicht zelfs alfabetisch) en niet zowat overal in huis verstopt ?
Hier hetzelfde.Hulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:29:
[...]
Ik zoek een game inderdaad weer via de store op als ik het wil herspelen. Van alle games die ik in mijn leven heb gespeeld heb ik er nog geen handvol herspeeld en nog geen één game twee keer uitgespeeld. Dat gaat natuurlijk wel om single player games. Multiplayer games speel ik nagenoeg niet.
Vroeger in de tijd van de 8-bit en 16-bit games speelde ik games meerdere malen uit, mede omdat ze natuurlijk niet zo groot waren.
Tegenwoordig zijn games zo groot dat ik soms gewoon blij ben als ik m uit heb en door kan naar de volgende.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik kan me ook voorstellen dat het leuk is om ze te bewaren.
Ik heb dit zelf met films vooral, die kijk ik wel vaker meerdere malen, alhoewel dit door tijdgebrek door werk en gezin ook steeds minder word.
Maar games eigenlijk nooit een 2e keer.
Interessant verhaal, en eigenlijk nog een extremere vorm van het verhaal van @dvdkiwi ivm het niet claimen van gratis games. Het toont eigenlijk gewoon hoe vergankelijk digitale content is voor veel mensen. Want doordat je die nooit kan doorverkopen is de enige 'restwaarde' ervan of je die content in de toekomst nog eens opnieuw wil consumeren (muziek luisteren, film kijken, game spelen).Hulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:29:
[...]
Ik zoek een game inderdaad weer via de store op als ik het wil herspelen. Van alle games die ik in mijn leven heb gespeeld heb ik er nog geen handvol herspeeld en nog geen één game twee keer uitgespeeld. Dat gaat natuurlijk wel om single player games. Multiplayer games speel ik nagenoeg niet.
Nu, ik ben zelf iemand die qua content eigenlijk nooit iets doorverkoopt of weggooit. Heb thuis ook een enorme collectie aan games op schijf (pre-PS4), DVD/BluRay en CDs. Ik denk dat we in totaal over iets van een 5000 schijfjes spreken. En zelfs al staan die grotendeels stof te vangen, vind ik ze toch belangrijk/interessant qua verzamelwaarde voor mezelf (want 2dehands krijg je er echt bijna niets meer voor). Dus digitale eigendom zie ik eigenlijk net op dezelfde manier en ik weet ook heel goed wat ik digitaal heb.
Maar we wijken af
Nu ben ik wel iemand die voornamelijk fysiek games koopt en ook weer verkoopt. De first party playstation parels verzamel ik wel, maar die gaan op den duur wel weer weg als ik de console verkoop als de next-gen voor de deur staatTwixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:07:
[...]
Interessant verhaal, en eigenlijk nog een extremere vorm van het verhaal van @dvdkiwi ivm het niet claimen van gratis games. Het toont eigenlijk gewoon hoe vergankelijk digitale content is voor veel mensen. Want doordat je die nooit kan doorverkopen is de enige 'restwaarde' ervan of je die content in de toekomst nog eens opnieuw wil consumeren (muziek luisteren, film kijken, game spelen).
Nu, ik ben zelf iemand die qua content eigenlijk nooit iets doorverkoopt of weggooit. Heb thuis ook een enorme collectie aan games op schijf (pre-PS4), DVD/BluRay en CDs. Ik denk dat we in totaal over iets van een 5000 schijfjes spreken. En zelfs al staan die grotendeels stof te vangen, vind ik ze toch belangrijk/interessant qua verzamelwaarde voor mezelf (want 2dehands krijg je er echt bijna niets meer voor). Dus digitale eigendom zie ik eigenlijk net op dezelfde manier en ik weet ook heel goed wat ik digitaal heb.
Maar we wijken af... wel interessant om te zien hoe iedereen verschillend omgaat met digitale content.
Ik heb ook een lijstje uiteraard. Ik heb een Excelsheet gemaakt onlangs waar ik de uren bijhoud die ik game (via menu van PS5 makkelijk te zien) en welke games ik nog wil spelen met bijbehorende uren. Dat geeft mij in grove lijnen ook een schatting wanneer ik met welk spel klaar ben. Ik wil niet teveel focussen op games uitspelen, maar er ook echt van genieten. Alleen ik wil ook niet weer 4 à 5 games tegelijk spelen, maar één story game tegelijk (of in een vakantie misschien 2). Deze lijst helpt mij keuzes te maken wat ik nog echt wil spelen, want met de tijd die ik heb kan ik gewoon niet ALLES spelen wat ik nog wil.wilmundo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:47:
[...]
Bedankt voor je terugkoppeling. Ondanks dat ik een Platinum trophy heb gehaald voor dit spel, begrijp ik heel goed wat je bedoelt. Ik werd zelf behoorlijk meegezogen in de sfeer en karakterontwikkelingen. Aan de hand van een trophy guide, heb ik bekeken wat een efficiënte manier was om die trophy te halen. Ik vond het namelijk interessant om te zien hoe alternatieve keuzes zouden uitpakken. Daardoor vond ik het niet zo erg om bepaalde delen opnieuw te spelen. That reminds me, op YT zijn er filmpjes die mogelijke uitwerkingen behandelen. Volgens mij vallen ze best mee qua kijktijd.
@giantgiantus In algemeenheden heb je denk ik wel gelijk. Waarschijnlijk zijn we het eens dat ondanks de setting ze wel een geloofwaardig en spelenswaardig spel hebben neergezet. Normaliter zijn robots ook niet helemaal mijn ding en daar heb ik mij volledig over heen kunnen zetten. Dat is ook best knap (idem bij Westworld, voor wie de serie kennen).
Wat spelen jullie beide nu en wat staat er op de shortlist? Momenteel bezig met The Last of Us 2. Ben bij hoofdstuk 32. Ik ben nog steeds van mening dat ik behoorlijk wat uren hetzelfde aan het doen ben (plekken uitkammen voor items die ik nodig heb om verder te komen in het spel: kogels, schaartjes etc. En ja dat past wel in de sfeer, survival game, maar toch). Daar staat wel mooie storytelling tegenover.
Ik overweeg hierna om Horizon Zero Dawn te spelen. Las dat @Erapaz daar ook mee bezig is en volgens mij heeft het verhaal hem ook goed te pakken. Ook ben ik wel benieuwd naar Red Dead Redemption. Ik denk dat ik het toch een kans ga geven. Ik bedenk me dat ik Metal Gear Solid (The Definitive Experience) laatst ook heb gekocht. Heb het spel ooit op disc gehad bij aankoop van m'n PS4 (MGS bundel), maar geen idee waar het spel is. Luxeprobleem met discs.... Daarnaast heb ik een tijd terug een lijstje van @Twixie gehad en ik heb een deel van de spellen kunnen vinden. Oh ja en dan heb ik nog The Witcher. Tegen de tijd dat ik daar aan kom, is er misschien een next gen patch beschikbaar. Kan me bijna niet voorstellen dat die dit jaar nog uitkomt, nu ze 'met man en macht' Cyberpunk aan het fixen zijn.
Lijstjes. De meeste van ons zullen ze hebben. Ik kan beamen dat ik met de PS5 toch snel ff een gamemomentje pak, waar ik dat op de PS4 niet zou hebben gedaan. Spellen kunnen zo snel hervat worden vanuit de restmodus. Well done Sony (en MS).
Ik ga nu denk ik beginnen aan Ghost of Tsushima. Ik hoop voor Horizon Zero Dawn, God of War en Uncharted 4 nog steeds een 60 fps update. MIsschien komt die pas wanneer hun nieuwe game uitkomt, maar dan wacht ik daar wel op misschien. Eind maart verwacht ik wel dat Hitman 3 50% korting heeft en dan kan ik altijd die nog doen (deel 1 en 2 heb ik al binnen en nog niet gespeeld). Misschien komt in Maart ook nog Kena uit en daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zoals je leest weet ik het nog niet zo goed, maar ik neig echt naar Ghost of Tsushima nu (heb ik al binnen ook).
Wel een goed systeem, ik ga straks ook zo eens een lijstje maken.Kyhfin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:04:
[...]
Ik heb ook een lijstje uiteraard. Ik heb een Excelsheet gemaakt onlangs waar ik de uren bijhoud die ik game (via menu van PS5 makkelijk te zien) en welke games ik nog wil spelen met bijbehorende uren. Dat geeft mij in grove lijnen ook een schatting wanneer ik met welk spel klaar ben. Ik wil niet teveel focussen op games uitspelen, maar er ook echt van genieten. Alleen ik wil ook niet weer 4 à 5 games tegelijk spelen, maar één story game tegelijk (of in een vakantie misschien 2). Deze lijst helpt mij keuzes te maken wat ik nog echt wil spelen, want met de tijd die ik heb kan ik gewoon niet ALLES spelen wat ik nog wil.
Momenteel is het echt chaotisch wat ik allemaal speel.
De bedoeling was om The Last Of US II te spelen, maar ondertussen zijn er andere games tussen gekomen waardoor ik niet meer weet wanneer ik wat eens zal gaan spelen.
Hier idem.Twixie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:07:
[...]
Nu, ik ben zelf iemand die qua content eigenlijk nooit iets doorverkoopt of weggooit. Heb thuis ook een enorme collectie aan games op schijf (pre-PS4), DVD/BluRay en CDs.
Elke schijf is hier meerdere malen gespeeld/bekeken/beluisterd en ik vind het verzamelen van dat soort dingen ook leuk.
Dat snap ik.Dus digitale eigendom zie ik eigenlijk net op dezelfde manier en ik weet ook heel goed wat ik digitaal heb.
Wat ik alleen niet begrijp is waarom je het raar vindt dat ik games die ik nooit ga spelen zou opslaan enkel en alleen omdat ze gratis zijn. Stel iemand komt morgen met een stapel cd's van bv Jacques Brel, Adèle Bloemendaal en Helene Fischer aanzetten met de vraag of ik ze gratis wil hebben dan bedank ik daar vriendelijk voor omdat ik weet dat ik ze toch nooit zal beluisteren; ik zet ze niet in de kast alleen omdat ze gratis zijn. En dat gaat (in mijn geval) ook voor 9 van de 10 Plus games op.
Gister stond mijn PS5 ineens uit. Ik zet hem altijd in rest modus.
We hebben gister geen stroomuitval gehad dus geen idee wat de reden was.
Toen ik hem aanzette kreeg ik heel kort een repair scherm te zien en daarna starte hij gewoon op en kon ik gamen.
Ben echt heel benieuwd wat hier de reden van kan zijn.
Toen ik hem aanzette kreeg ik heel kort een repair scherm te zien en daarna starte hij gewoon op en kon ik gamen.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Tijdens rustmode gaat hij op de achtergrond van alles doen. Daar zal hij vast zijn gelopen door een bug. Daarna is hij uit gegaan. vandaar dat hij repaired bij opstarten. Spanning eraf zonder af te sluiten. Denk ik.JSchut schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:13:
Zijn er ervaringen met de PS5 en wifi 6?
Bij mij valt het vies tegen:
Speedtest (interne PS5)
Bekabeld: 250 mbp/s (max abbo)
Wifi 5: tussen de 200 en 250 mbp/s
Wifi 6: 90-100 mbp's
Super weird. Op een of andere manier gaat er iets mis op wifi 6.
Bij mij valt het vies tegen:
Speedtest (interne PS5)
Bekabeld: 250 mbp/s (max abbo)
Wifi 5: tussen de 200 en 250 mbp/s
Wifi 6: 90-100 mbp's
Super weird. Op een of andere manier gaat er iets mis op wifi 6.
Dat heb ik laatste week ook 2 keer gehad (daarvoor nooit). Vond het al vreemd dat PS5 niet aanging via CEC, maar toen zat ie ook in repair scherm. Geen stroomstoring geweest of iemand die de stroom eraf heeft gehaald. Gisteren en eergisteren alles ok.JSchut schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:13:
Het is mij opgevallen dat mijn ping met bijvoorbeeld Rocket League op een goeie server 16/17 is. Ik heb nu al zo'n twee maanden een Connectbox Giga en dus geen idee of dit sinds de PS5 zo is.
Op de PS4 herinner ik mij standaard zo'n ping van 23/24 de afgelopen jaren.
Ben dus benieuwd of de ping beter is door de PS5 of door Connectbox Giga....
Bij mij is het ongeveer hetzelfde gebleven tussen PS4 en PS5 volgens mij, blijft meestal ergens boven de 20. Mijn ISP is overigens Ziggo via de ouderwetse kabel.beezjeh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:59:
Het is mij opgevallen dat mijn ping met bijvoorbeeld Rocket League op een goeie server 16/17 is. Ik heb nu al zo'n twee maanden een Connectbox Giga en dus geen idee of dit sinds de PS5 zo is.
Lijkt mij een vrij verwaarloosbaar verschil, ligt er maar net aan op welke Rocket league servers je speelt
Hier ook gewoon Ziggo, mijn broertje heeft KPN en altijd zo tussen 10 en 13.Kalder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:04:
[...]
Bij mij is het ongeveer hetzelfde gebleven tussen PS4 en PS5 volgens mij, blijft meestal ergens boven de 20. Mijn ISP is overigens Ziggo via de ouderwetse kabel.
Alleen nooit opgelet met Connectbox Giga in bridge en de PS4, viel mij nu plotseling op
Ongeveer een jaar geleden kwam ik, in mijn zoektocht naar informatie over de release van de PS5, voor het eerst op Tweakers. Sindsdien lees ik dagelijks, met veel plezier, jullie informatieve en soms hilarische comments en ervaringen. Daarvoor 1000 maal dank!
Ik heb bij release, voor een niet te nader te noemen mini-meerprijs, een Disc Edition over mogen nemen van een mede-Tweaker. Een enorm grote wens die in vervulling ging! Gezien het feit dat mijn vorige game-ervaringen zich voornamelijk afspeelden op de Playstation 1 (ja je leest het goed) ging er echt een wereld voor mij open toen ik de PS5 voor het eerst aanslingerde. Ik stond letterlijk een paar minuten vol verbazing naar mijn bescheiden (in vergelijking met wat hier voor formaten voorbij komen) 55" LG C9 Oled te staren.
Ik heb mijn best gedaan om een inhaalslag te maken en omdat ik het zelf erg leuk vond om te lezen over jullie ervaringen deel ik er ook een paar van mij.
Console
+ Super snel, smooth, stil (bij mij in ieder geval)
- Groot, wit, (momenteel helaas nog) weinig interne opslag, te futuristisch design (voor mijn inrichting).
Ook ben ik enigszins onzeker over de restmode gebruiken icm de externe SSD die ik er aan heb hangen. Better safe than sorry of is dit niet nodig naar jullie inziens?
Controllers
+ Toffe next-gen features, lange accuduur, ligt erg lekker in de hand
- Momenteel nog weinig games die de controller optimaal benutten
Gespeelde Games
Astro's Playroom
Leuk om te zien waar de controller allemaal toe in staat is. Ziet er cool uit, leuke muziek en het speelt lekker weg.
Horizon Zero Dawn
Al vaak genoemd, maar echt een aanrader! Origineel, meeslepend verhaal met toffe afwisselende omgevingen. Mooie graphics en een fijne gameplay! En van NL'se bodem natuurlijk. Door anderen hier werd belichting als minpuntje genoemd, dat viel mij niet echt op.
Watch Dogs Legion
Interessant verhaal, mooie graphics en maakt soms gebruik van de controller features. Kreeg er een beetje een Cyberpunk light/GTA gevoel bij. Voornamelijk missies en af en toe een puzzeltje. Was soms ook gewoon door Londen aan het scheuren wat door de herkenbaarheid ook leuk is.
Dirt 5
Ziet er leuk uit, lekkers speels. Maakt leuk gebruik van de adaptive triggers! Leuke splitscreen multiplayer ook. Gegarandeerd fun.
Sackboy a Bid Adventure
Heel origineel bedacht. Ziet er allemaal erg mooi uit. Ook toffe muziek die er goed bijpast. Hele leuke co-op. Uren samen met mijn vriendin gespeeld. Maakt ook leuk gebruik van de controller.
Uncharted 4
Speelt lekker weg. Leuke afwisselende omgevingen, ziet er mooi uit allemaal. Leuke, droge humor. Zoals hier vaker is gezegd: een aanrader! (gratis bij PS+)
The Last Of Us 2
Enorm meeslepend, spannend verhaal. Toffe gameplay, ziet er ook heel goed uit. Toch was het mij iets té spannend met een zaklamp door een of andere donkere kelder. Ik werd er heel zenuwachtig van ik ben niet zo van de zombies merk ik.
Days Gone
Veel over gelezen hier. Inderdaad een erg vet spel met een toffe gameplay en meeslepend verhaal. Maar zoals je misschien al uit bovenstaande begrijpt, de zombies maakten het wat minder voor mij. (gratis bij PS+)
God of War
Nog maar net aan begonnen maar ik ben wel onder de indruk. Tot nu toe een leuk spel en het ziet er allemaal erg mooi uit. Een aanrader wat mij betreft! Ook chill dat als je een wezen doodt er felle vloeistof uitspuit ipv bloed (tot nu toe tenminste). (gratis bij PS+)
Crash Bandicoot 4
Gekocht vanwege de nostalgie. Heel leuk als je dit vroeger ook gespeeld hebt. Anders ook wel trouwens. Een leuk spel om af en toe even tussendoor te spelen.
Crash Team Racing Nitro Fueled
Ook gekocht vanwege de nostalgie. Leuke split-screen multiplayer. Mario Kart vibes.
Rayman Legends
Ook gekocht vanwege de nostalgie. Leuke split-screen multiplayer met kleurrijke, originele levels.
Unravel Two
Leuk om als co-op te doen samen met je vriend of vriendin. Ziet er mooi uit, niet heel spannend verder.
Shadow of the Tomb Raider
Nog niet heel ver mee gekomen maar tot nu toe valt het mij niet tegen. Ziet er best goed uit. (gratis met PS+).
Battlefield 1
Meeslepende shooter, die er volgens mij prima uitziet maar ik ging niet zo lekker op die Wereld Oorlog vibes. (Gratis met PS+)
Ratchet & Clank
Leuk spel! Niet te moeilijk, leuke werelden en flink wat humor. Als voorbereiding gespeeld op Rift Away. Een aanrader, ook leuk voor tussendoor.
The Crew 2
Leuke afwisseling in voertuigen. Ziet er prima uit, lachen om af en toe een beetje te scheuren/varen/vliegen. Tot nu toe ben ik er nog niet heel erg door gepakt. Mikt volgens mij op een wat jongere doelgroep maar kan ik ook mis hebben.
Call Of Duty: Warzone
Snelle online multiplayer shooter die er tof uitziet en erg verslavend werkt. Al vele uren mee vermaakt. Jammer dat er geen gebruik wordt gemaakt van de adaptive triggers. (Gratis)
Batman Arkham Knight
Ziet er mooi uit. Leuke gameplay qua vechten. Ook tof om keihard rond te rijden in de Batmobile. Ben nog aan het uitvinden of het superhelden thema wat voor mij is.. (gratis bij PS+)
Maneater
Eigenlijk meer voor de grap gedownload. Na een halfuurtje weer afgezet. Ziet er oke uit, concept van als haai iedereen doodbijten spreekt mij persoonlijk niet aan. (gratis bij PS+)
Mortal Kombat X
Ziet er mooi uit! Leuk om even te spelen tegen iemand die op bezoek komt. (gratis bij PS+)
Little Big Planet 3
Van de makers van Sackboy. Erg vergelijkbaar qua stijl en gameplay. Viel een beetje tegen qua graphics nadat ik Sackboy gewend was. Wel leuk voor je eventuele kids.
Tearaway Unfolded
Van dezelfde makers als Little Big Planet. Is volgens mij meer een kinderspel. Vrij snel weer verkocht om die reden. Wel leuk dus misschien voor de jongere player.
Deze games staan nog op mijn lijstje/externe SSD
- Detroit Become Human
- Call of Duty: Cold War
- Ghost of Tsushima
- ....
Iemand nog aanraders?
Deze aankomende games lijken mij ook tof:
- Kena: Bridge of Spirits
- Gran Turismo 7
- Cyberpunk 2077 (mits fatsoenlijk gepatcht)
- GTA (PS5)
- Riders Republik
- Far Cry 6
- Stray
- Deathloop
- Control
- It takes two
- Hogwarts Legacy
- Horizon Forbidden West
- Ratchet & Clank Ruft apart
-......... zie ik nog een toffe aankomende game over het hoofd?
Dit was mijn spreekbeurt, bedankt voor jullie aandacht.
Ik heb bij release, voor een niet te nader te noemen mini-meerprijs, een Disc Edition over mogen nemen van een mede-Tweaker. Een enorm grote wens die in vervulling ging! Gezien het feit dat mijn vorige game-ervaringen zich voornamelijk afspeelden op de Playstation 1 (ja je leest het goed) ging er echt een wereld voor mij open toen ik de PS5 voor het eerst aanslingerde. Ik stond letterlijk een paar minuten vol verbazing naar mijn bescheiden (in vergelijking met wat hier voor formaten voorbij komen) 55" LG C9 Oled te staren.
Ik heb mijn best gedaan om een inhaalslag te maken en omdat ik het zelf erg leuk vond om te lezen over jullie ervaringen deel ik er ook een paar van mij.
Console
- Groot, wit, (momenteel helaas nog) weinig interne opslag, te futuristisch design (voor mijn inrichting).
Ook ben ik enigszins onzeker over de restmode gebruiken icm de externe SSD die ik er aan heb hangen. Better safe than sorry of is dit niet nodig naar jullie inziens?
Controllers
Gespeelde Games
Astro's Playroom
Leuk om te zien waar de controller allemaal toe in staat is. Ziet er cool uit, leuke muziek en het speelt lekker weg.
Horizon Zero Dawn
Al vaak genoemd, maar echt een aanrader! Origineel, meeslepend verhaal met toffe afwisselende omgevingen. Mooie graphics en een fijne gameplay! En van NL'se bodem natuurlijk. Door anderen hier werd belichting als minpuntje genoemd, dat viel mij niet echt op.
Watch Dogs Legion
Interessant verhaal, mooie graphics en maakt soms gebruik van de controller features. Kreeg er een beetje een Cyberpunk light/GTA gevoel bij. Voornamelijk missies en af en toe een puzzeltje. Was soms ook gewoon door Londen aan het scheuren wat door de herkenbaarheid ook leuk is.
Dirt 5
Ziet er leuk uit, lekkers speels. Maakt leuk gebruik van de adaptive triggers! Leuke splitscreen multiplayer ook. Gegarandeerd fun.
Sackboy a Bid Adventure
Heel origineel bedacht. Ziet er allemaal erg mooi uit. Ook toffe muziek die er goed bijpast. Hele leuke co-op. Uren samen met mijn vriendin gespeeld. Maakt ook leuk gebruik van de controller.
Uncharted 4
Speelt lekker weg. Leuke afwisselende omgevingen, ziet er mooi uit allemaal. Leuke, droge humor. Zoals hier vaker is gezegd: een aanrader! (gratis bij PS+)
The Last Of Us 2
Enorm meeslepend, spannend verhaal. Toffe gameplay, ziet er ook heel goed uit. Toch was het mij iets té spannend met een zaklamp door een of andere donkere kelder. Ik werd er heel zenuwachtig van ik ben niet zo van de zombies merk ik.
Days Gone
Veel over gelezen hier. Inderdaad een erg vet spel met een toffe gameplay en meeslepend verhaal. Maar zoals je misschien al uit bovenstaande begrijpt, de zombies maakten het wat minder voor mij. (gratis bij PS+)
God of War
Nog maar net aan begonnen maar ik ben wel onder de indruk. Tot nu toe een leuk spel en het ziet er allemaal erg mooi uit. Een aanrader wat mij betreft! Ook chill dat als je een wezen doodt er felle vloeistof uitspuit ipv bloed (tot nu toe tenminste). (gratis bij PS+)
Crash Bandicoot 4
Gekocht vanwege de nostalgie. Heel leuk als je dit vroeger ook gespeeld hebt. Anders ook wel trouwens. Een leuk spel om af en toe even tussendoor te spelen.
Ook gekocht vanwege de nostalgie. Leuke split-screen multiplayer. Mario Kart vibes.
Rayman Legends
Ook gekocht vanwege de nostalgie. Leuke split-screen multiplayer met kleurrijke, originele levels.
Unravel Two
Leuk om als co-op te doen samen met je vriend of vriendin. Ziet er mooi uit, niet heel spannend verder.
Nog niet heel ver mee gekomen maar tot nu toe valt het mij niet tegen. Ziet er best goed uit. (gratis met PS+).
Battlefield 1
Meeslepende shooter, die er volgens mij prima uitziet maar ik ging niet zo lekker op die Wereld Oorlog vibes. (Gratis met PS+)
Ratchet & Clank
Leuk spel! Niet te moeilijk, leuke werelden en flink wat humor. Als voorbereiding gespeeld op Rift Away. Een aanrader, ook leuk voor tussendoor.
The Crew 2
Leuke afwisseling in voertuigen. Ziet er prima uit, lachen om af en toe een beetje te scheuren/varen/vliegen. Tot nu toe ben ik er nog niet heel erg door gepakt. Mikt volgens mij op een wat jongere doelgroep maar kan ik ook mis hebben.
Snelle online multiplayer shooter die er tof uitziet en erg verslavend werkt. Al vele uren mee vermaakt. Jammer dat er geen gebruik wordt gemaakt van de adaptive triggers. (Gratis)
Batman Arkham Knight
Ziet er mooi uit. Leuke gameplay qua vechten. Ook tof om keihard rond te rijden in de Batmobile. Ben nog aan het uitvinden of het superhelden thema wat voor mij is.. (gratis bij PS+)
Maneater
Eigenlijk meer voor de grap gedownload. Na een halfuurtje weer afgezet. Ziet er oke uit, concept van als haai iedereen doodbijten spreekt mij persoonlijk niet aan. (gratis bij PS+)
Mortal Kombat X
Ziet er mooi uit! Leuk om even te spelen tegen iemand die op bezoek komt. (gratis bij PS+)
Little Big Planet 3
Van de makers van Sackboy. Erg vergelijkbaar qua stijl en gameplay. Viel een beetje tegen qua graphics nadat ik Sackboy gewend was. Wel leuk voor je eventuele kids.
Tearaway Unfolded
Van dezelfde makers als Little Big Planet. Is volgens mij meer een kinderspel. Vrij snel weer verkocht om die reden. Wel leuk dus misschien voor de jongere player.
- Detroit Become Human
- Ghost of Tsushima
- ....
Iemand nog aanraders?
- Gran Turismo 7
- GTA (PS5)
- Riders Republik
- Far Cry 6
- Stray
- Deathloop
- Control
- It takes two
- Hogwarts Legacy
- Horizon Forbidden West
ja zeker fenyx rising. Ben in nu mee bezig toch wel een pareltje hoorMr. Jackson schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:17:
Ongeveer een jaar geleden kwam ik, in mijn zoektocht naar informatie over de release van de PS5, voor het eerst op Tweakers. Sindsdien lees ik dagelijks, met veel plezier, jullie informatieve en soms hilarische comments en ervaringen. Daarvoor 1000 maal dank!
Console
Controllers
Gespeelde Games
Astro's Playroom
Horizon Zero Dawn
Watch Dogs Legion
Dirt 5
Sackboy a Bid Adventure
Uncharted 4
The Last Of Us 2
Days Gone
God of War
Crash Bandicoot 4
Rayman Legends
Unravel Two
Battlefield 1
Ratchet & Clank
The Crew 2
Batman Arkham Knight
Maneater
Mortal Kombat X
Little Big Planet 3
Tearaway Unfolded
Van dezelfde makers als Little Big Planet. Is volgens mij meer een kinderspel. Vrij snel weer verkocht om die reden. Wel leuk dus de jongere player.
- Detroit Become Human
- Ghost of Tsushima
- ....
Iemand nog aanraders?
- Gran Turismo 7
- GTA (PS5)
- Riders Republik
- Far Cry 6
- Stray
- Deathloop
- Control
- It takes two
- Hogwarts Legacy
- Horizon Forbidden West
Mr. Jackson schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:17:
Je hebt een mooie lijst aan diverse games gespeeld en ik kijk met je mee uit naar de toekomstige games, zeker Kena ziet verfrissend uit. Ben ook benieuwd of de nieuwe Hitman iets voor je is. Ontspannend een gedetailleerde level verkennen en uitzoeken hoe je doelwitten op leuke manieren kunt uitschakelen.
Thanks! Staat genoteerd!Ruudox schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:36:
[...]
ja zeker fenyx rising. Ben in nu mee bezig toch wel een pareltje hoor
Hahaha, ja ik vond hem zelf ook leuk gevonden.D. Ninjai schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:39:
[...]
sorry, moest hierom hardop lachen op de bank
Je hebt een mooie lijst aan diverse games gespeeld en ik kijk met je mee uit naar de toekomstige games, zeker Kena ziet verfrissend uit. Ben ook benieuwd of de nieuwe Hitman iets voor je is. Ontspannend een gedetailleerde level verkennen en uitzoeken hoe je doelwitten op leuke manieren kunt uitschakelen.
Nieuwe Hitman inderdaad voorbij zien komen hier. Ik was alleen bang dat die ietwat 'saai' zou zijn omdat je de hele tijd probeert te voorkomen dat je gezien wordt. Weinig actie of heb ik dat mis?
[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Jackson op 26-01-2021 19:53 ]
Hitman is praktisch een puzzelgame imo. Wel érg tof!Mr. Jackson schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:45:
[...]
Thanks! Staat genoteerd!
[...]
Hahaha, ja ik vond hem zelf ook leuk gevonden.![]()
Nieuwe Hitman inderdaad voorbij zien komen hier. Ik was alleen bang dat die ietwat 'saai' zou zijn omdat je de hele tijd probeert te voorkomen dat je gezien wordt. Weinig actie of heb ik dat mis?
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
@Mr. Jackson als ik jou lijst zo zie heeft die ps5 24/7 aangestaan
Ik ben er nog niet achter of ik mijn spanningsboog lang genoeg is voor het hele puzzelen. Misschien wel leuk voor de afwisseling.On_E schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:54:
[...]
Hitman is praktisch een puzzelgame imo. Wel érg tof!
100%! Staat nu ook aan haha. Merk wel dat teveel games tegelijk spelen ook nadelen heeft. Keuzestress, controls en verhaal waar je weer in moet komen.
cold_as_ijs schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:55:
@Mr. Jackson als ik jou lijst zo zie heeft die ps5 24/7 aangestaan
[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Jackson op 26-01-2021 20:02 ]
Speel zelf altijd maar 1 sp game en tussendoor mp, 2 sp games door elkaar niks voor mij.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Komt Bram1984 ooit terug op tweakers....of hoeven we het nooit meer te vragen?
[ Voor 37% gewijzigd door Amaze86 op 26-01-2021 20:04 ]
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Mooie lijst / opsomming @Mr. Jackson . Ik zelf ben ook meer van 1 game tegelijkertijd spelen zodat je goed in het verhaal zit. Pas Fenyx Rising uitgespeeld (aanrader), nu bezig met Days Gone, erg tof spel waar ik nu goed in zit. Straks zo diep dat er ineens een Breaker achter mij stond (bij het vliegtuig) en ik alles bij elkaar schreeuwde, mijn vriendin keek me nogal vreemd aan op dat moment..
Veel games die je benoemd of je op je lijst hebt staan, staan bij mij ook hoog op de lijst.
Veel games die je benoemd of je op je lijst hebt staan, staan bij mij ook hoog op de lijst.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
- Chaoss
Het heeft toch ookngeen voordelen om meerdere games door elkaar te spelen? Tenminste ik kan ook alleen maar nadelen bedenken.Mr. Jackson schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:01:
100%! Staat nu ook aan haha. Merk wel dat teveel games tegelijk spelen ook nadelen heeft. Keuzestress, controls en verhaal waar je weer in moet komen.
Ik speel 1 game, de meeste games speel ik uit, en dan ga ik door naar de volgende. Ik speel nooit 2 single player games door elkaar. Heeft ook als voordeel dat mijn opslag nooit vol is.
Afwisseling natuurlijk wel.Chaoss schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:16:
[...]
Het heeft toch ookngeen voordelen om meerdere games door elkaar te spelen? Tenminste ik kan ook alleen maar nadelen bedenken.
Ik speel één of twee games tegelijk. De tweede is dan voor de afwisseling. Sinds ik op console game (en je dus minder snel gratis gamed) ben ik games wel serieuzer gaan spelen, probeer dus inderdaad één game tegelijk te spelen (tot het uitgespeeld is) en dan pas door naar de volgende. Als je veel games op de stapel hebt is de motivatie om iets uit te spelen een stuk minder, dat vind ik dan toch zonde van het geld.
Overigens vind ik de opslag wel te klein. Ik heb ook wat vaste games die doorlopend gespeeld kunnen worden of voor multiplayer erop staan (GTA 5, RDR2, GT Sport). Dat tikt wel aan. Twee single player games erbij (nu AC: Valhalla en TloU2) en het zit eigenlijk al vol.
- Chaoss
De afwisseling snap ik, als ik daar al behoefte aan heb dan pak daar vaak een psn titel/indy voor.
Overigens heb ik geen flauw idee hoe vol mijn disk is, heb nu nog alle games die ik gespeeld heb geinstalleerd staan.
Overigens heb ik geen flauw idee hoe vol mijn disk is, heb nu nog alle games die ik gespeeld heb geinstalleerd staan.
Vraag mij toch nog stiekem af of je daadwerkelijk het verschil hoort met de 3D sound. Ik gebruik op dit moment een goedkope Trust headset, met best een slechte kwaliteit geluid. Ik wou voor de 3D Pulse gaan van Sony maar las en zag reviews van anderen dat het niet echt een waard voor je geld headset is. Gekeken naar andere oplossingen en kwam op de Astro A20 Gen 2 uit voor de PS5. Ik krijg het morgen binnen, ben dan ook benieuwd hoe de geluid is met en zonder 3D.
Volgens mij moet de game wel 3D audio ondersteunen (de headset niet), maar er zijn nog weinig games om dat goed te testen.Lashrom schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:49:
Vraag mij toch nog stiekem af of je daadwerkelijk het verschil hoort met de 3D sound. Ik gebruik op dit moment een goedkope Trust headset, met best een slechte kwaliteit geluid. Ik wou voor de 3D Pulse gaan van Sony maar las en zag reviews van anderen dat het niet echt een waard voor je geld headset is. Gekeken naar andere oplossingen en kwam op de Astro A20 Gen 2 uit voor de PS5. Ik krijg het morgen binnen, ben dan ook benieuwd hoe de geluid is met en zonder 3D.
Ik speel inderdaad nu ook voornamelijk 1 game tegelijk. Ik probeer dan wel dat als een game mij toch niet leuk lijkt ik mezelf niet moet forceren hem uit te spelen. Dan is het niet mijn soort game en klaar. Mijn backlog is te groot om dan te blijven hangen in niet leuke games. En ik probeer kritisch te zijn naar de games waar ik nu aan begin en daardoor heb ik onlangs allemaal reviews gekeken van de games die in mijn backlog staan. Sommige had ik direct zin in en sommige toch wat minder.Chaoss schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:16:
[...]
Het heeft toch ookngeen voordelen om meerdere games door elkaar te spelen? Tenminste ik kan ook alleen maar nadelen bedenken.
Ik speel 1 game, de meeste games speel ik uit, en dan ga ik door naar de volgende. Ik speel nooit 2 single player games door elkaar. Heeft ook als voordeel dat mijn opslag nooit vol is.
Daarnaast merk ik wel steeds meer dat ik minder van de open world games ben met veel side missies. Ik vind het leuk om alles te ontdekken en te doen. Alleen door alle side missies vergeet ik heel snel hoe het hoofdverhaal loopt. Zo wordt The Witcher 3 alom geprezen, maar ik wist op het laatst helemaal niet meer wat het verhaal precies was behalve echt het 'hoofd-hoofd-verhaal met Ciri, maar daar bleef het dan wel bij. Dan verlies ik toch beetje de interesse voor de game. Gelukkig hebben ze bij Playstation veel story-driven single-player games en daar vermaak ik me nu heel goed mee.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |