kazuka schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:32:
Ik ben het in deze ook eens met @Verwijderd
Maar als je games kunt ontwikkelen met de SSD en met name de supersnelle IO in je achterhoofd kun je levels en worlds instant streamen zonder enkele laadtijden. Je hoeft niet langer met duplicate assets te werken omdat de mechanische HDD het anders niet op tijd kan laden tijdens het bewegen door een wereld. Belangrijker nog is dat de Zen 2 cores zoveel sneller zijn dan de Jaguar cores dat je veel meer kunt doen met geavanceerdere AI en physics. Allemaal zaken die direct invloed hebben op de gameplay die je simpelweg niet voor elkaar krijgt op de PS4.
Bij games die een versie hebben voor PS5 zullen ook iets kleiner zijn de de PS5 versie, de CPU zal ook beter benut worden dan op de PS4 het geval is.
Er worden geen dubbele assets gebruikt voor de PS5 en daardoor zal de PS5 versie kleiner zijn.
Geen laadtijden bestaat 'nog' niet en ik weet niet of die tijd ooit zal komen.
Kijk naar astro's Playroom, alleen voor PS5 en toch nog laadtijden.
Het verschil met ontwikkelen puur voor de PS5 zonder rekening te houden met de trage mechanische drives in de PS4 en de achterhaalde Jaguar cores is aanzienlijk. De GPU zal nog het minste verschil maken. TLOU2 ziet er fantastisch uit op 7 jaar oude hardware.
De GPU maakt wel degelijk een verschil, Ray-Tracing, hogere resolutie en locked 60fps en kan 120fps.
Overigens zou ik goed begrijpen indien men het eerste jaar nog wel wat cross-gen games uitbrengt, je wilt de gigantische install base van de PS4 niet direct negeren. Vanaf 2022 verwacht ik grotendeels PS5 only games. Er zijn er genoeg in omloop en developers zijn beter bekend met de hardware en wat er mee mogelijk is.
Dat zou ik ook liever zien dat op termijn er geen nieuwe games meer bijkomen voor de PS4 en alleen voor de PS5 maar wel nog updates voor de PS4 zodat games zoals Fortnite of warzone nog speelbaar blijven op zoveel mogelijk platformen.
Of je moet een behoorlijke gimped versie van een PS5 game in 2022 ook nog op de PS4 willen uitbrengen. Goed voorbeeld: Battlefield 4 kwam op launch op de PS4 uit maar ook nog op de PS3/X360. op de oude generatie consoles zat je met kleinere maps, minder control points, 30fps ipv 60fps en 24 (!) spelers in plaats van 64 spelers. Op de PS4 is het dan een hele andere ervaring.
Dit hoeft dan ook weer niet vind ik want de hardware van de PS4 is hier nog in staat, het verschil tussen de PS3 en PS4 was veel groter dan tussen de PS4 en PS5.