@
Alcides @
Mosin @
ikbenben
Zoals beloofd ging ik de USB -> Optical testen. Ik heb het vandaag ontvangen en even getest.
Disclaimer
Vooraf wel even een disclaimer, ik ben niet verbonden met dit product of het bedrijf. Ik wil hier alleen mijn ervaring delen voor mensen die ook een oplossing zoeken. De keuze om het te kopen mag ieder zelf bepalen. Ik ben ook niet verantwoordelijk mocht er iets mis gaan met de PS5, het product of elk ander probleem.
Wat is het en voor wie is het bedoeld?
Het is een externe DAC van het merk Reiyin die USB als input heeft en Optical, Coaxial en 3.5mm analog als output heeft. Het type heet: "DA-DD DAC". Deze is compatible en wordt herkend door de PS5.
Het apparaat is bedoeld voor mensen die graag hun stereo headphone willen aansluiten via eigen apparatuur (dus eigen DAC en eigen Amplifier), en niet via de controller of HDMI audio splitter. Helaas doordat de PS5 geen UAC2 ondersteunt, kunnen de meeste mensen niet hun eigen DAC meer aansluiten op de PS5 via USB. Daarnaast heeft Sony ook de optical poort verwijderd, waardoor de enige oplossing of de headphone via controller aansluiten, of via een HDMI splitter die het geluid afsplitst, maar daar werkt momenteel 3D audio niet mee. Deze Reiyin DAC lost dit probleem op en zorgt ervoor dat de Optical poort terug komt en 3D audio ook werkt.
Een typische opstelling is PS5 via USB -> Reiyin -> Optical out -> DAC -> Amplifier -> Headphone. Ik heb de Reiyin via de front USB poort aangesloten, ik heb het niet getest via de super speed USB poorten aan de achterzijde.
Hieronder zie je een paar foto's dat het compatible is met de PS5.
Kan ik hiermee ook een stereo speaker aansluiten?
Ja dat kan. Ik heb ook even kort de 3.5mm output getest van de Reiyin. Het werkt, maar ik moest wel de speaker op hoger niveau zetten. Blijkbaar heeft de PS5 een volume probleem en stuurt het op 50% van het volume naar buiten. Ik heb uiteraard van te voren in het menu van de PS5 het volume al op max gegooid. Via Optical output merk ik dat probleem niet als ik mijn headphone aansluit.
Hoeveel verschil merk je vergeleken met audio via de controller output?
Dat is natuurlijk heel subjectief, ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. Ik zelf merk een heel groot verschil met mijn Beyerdynamic DT 990 Pro 250 ohm headphone, met name in de 3D audio. Voorheen merkte ik in Demon's Souls eigenlijk heel weinig van de 3D audio en soms viel het geluid zelfs weg. Nu met deze nieuwe opstelling merk ik meteen al dat er veel meer diepte en detail in het geluid zit. Ik kan de vleugels horen wapperen van de draak en dat ie vlak boven mijn hoofd zit te vliegen, boven mij langs vliegt en vuur zit te spuwen. Met de controller jack hoor ik dat minder duidelijk tot zelfs niet. Het zal vast een combinatie zijn van de geluids compressie van de controller, maar ook dat mijn 250 ohm headphone niet genoeg power krijgt via de controller. Wanneer ik 3D audio uitzet, is het geluid meteen waardeloos in Demon's Souls. Niet doen dus...
Waarom niet de 3D Pulse Headset?
Tsja hier zijn veel redenen voor natuurlijk. Maar de simpelste reden is dat ik zelf al een goede headphone van Beyerdynamic bezit, en die ik wil ik graag gebruiken op de PS5. Ik heb gehoord dat de geluidskwaliteit ook wat tegenvalt van de pulse headset maar dat is iets persoonlijks. Geluid is heel subjectief, als jij tevreden bent met je huidige setup, dan is dat gewoon prima!
Waar kan ik dit kopen en zijn er alternatieven?
Je kan zoeken op Reiyin DAC. Zij hebben meerdere soorten DACs, ik raad de versie aan die ik heb laten zien op de foto's. Ik zelf had het via Aliexpress besteld toen voor ongeveer 16 euro (dat was een deal), maar die is momenteel 20 euro. Ik heb gehoord dat het via Amazon ook mogelijk is maar heb mij daar niet verder in verdiept.
Er zijn alternatieven. Ik heb gehoord dat de DAC/AMP SoundBlaster G6 ook prima werkt. Wel heb ik gehoord dat er wat volume problemen zijn. Ik raad je aan om zelf even online te zoeken wat de ervaringen hiermee zijn en dan zelf te besluiten of dit misschien een betere oplossing voor je is. Het is wel weer duurder (100+ euro), maar bij de Reiyin ga ik er vanuit dat je zelf al een DAC/AMP bezit. Pas wel op met het kopen van USB DACs. Het grootste probleem is dat je moet weten of de PS5 de DAC ondersteunt. Daar lijkt geen duidelijke draad in te zitten, beste is om iets te kopen dat door anderen getest is.
Conclusie
Een goede en goedkope oplossing om onze eigen apparatuur weer aan te kunnen sluiten op de PS5. Via de USB -> Optical/Coaxial/3.5mm output kan je eindelijk af komen van de 3.5mm output van de controller. Ook behoud je de 3D audio van de headphone tegenover een HDMI audio splitter die dat verliest. Ik heb alleen de Optical en de 3.5mm output getest, de coaxial output heb ik niet getest en bezit ook niet de kabel hiervoor. Ik raad aan om de Optical output te gebruiken van de Reiyin, en vervolgens een eigen DAC en eigen amplifier te gebruiken voor de beste geluids kwaliteit.
Ik hoop dat dit mensen helpt die een oplossing zoeken voor hun stereo setup met de PS5. Voor surround setup is dit geen geschikte oplossing.