Ik zag een twitter bericht voorbij komen dat een groot deel van de afdeling die over fysieke games gaat zijn ontslagen bij Microsoft. Het is dus wel duidelijk dat Xbox volledig digitaal gaat, dan is direct mijn vraag is die trend ook zichtbaar bij Playstation? Er is wel een trend dat er meer digitaal is, maar dat is heel verschillend per regio merk ik.
Japan is grotendeels nog fysiek bijvoorbeeld:
In de UK lijken sommige games ook nog steeds bijna 50/50 verkocht te worden;
En uit de gelekte documenten van Insomniac blijkt dat er zelfs meer fysieke games worden verkocht bij de Sony games dan digitaal:
Als we dan naar de cijfers van Sony kijken over alle games dan zien we dat 67% van de games digitaal zijn:Zooming in on PlayStation's physical/digital sales split (which looks at units sold rather than cash), just over two thirds (67 per cent) of software sales were digital in Q2 2023. This is a slight increase year-on-year, but down compared to Q1 2023.
Conclusie is dat er digitaal meer verkocht wordt dan fysiek. Maar in bepaalde markten of bepaalde games (Sony games) is het meerendeel weer fysiek. Het percentage van 67% digitaal kijkt naar aantallen, hier zitten dus ook alle kleine games in die een paar euro kosten. Dus het is de vraag hoe representatief is dit als je AAA games wilt vergelijken?
Bovenstaande cijfers hebben mij wel wat gerust gesteld eerlijk gezegd, daardoor verwacht ik niet direct een strategie van Sony om all digital te gaan.
De nieuwe CEO heeft een paar dagen geleden ook een uitspraak gedaan over abonnementen, hij gaf daar aan dat hij geen toekomst ziet waarbij er alleen nog maar abonnement diensten zijn. Voor mij dan ook een fijn idee dat ze nog steeds inzetten op hoge kwaliteit games waarvan je ook eigenaar kan zijn:
“People usually play 1 game at a time, so an all you can eat type of many games may not be so valuable compared with video streaming services. We have a balanced/hybrid service on PSN, subscription as well as pay per content.”