ZesBarkiePK schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:05:
[...]
Net zoals je met een digital edition niet op de postbode hoeft te wachten, hoef je ook niet te wachten met downloaden en installeren. Games kan je een week voor release al preloaden. Dus dan moet het wel heel erg mis met PSN gaan wil ik niet bij m’n game kunnen. Daarbij hebben de meeste games tegenwoordig een day 1 patch nodig en ben je met dus met een disc versie ook afhankelijk van PSN. Om nog maar te zwijgen over saved games of DLC.
Je bent met disc inderdaad sowieso afhankelijk van de online component voor day 1 (of latere) patches. Dat argument dat je met een disc 20 jaar lang een perfect speelbare game hebt, ook offline, is in 9/10 gevallen inderdaad onzin.
Behalve sony games, daar is het meestal nog het geval dat je de 1.0 versie op disc zonder patches eigenlijk gewoon kan spelen, zonder game brekende bugs. De kwaliteit ligt daar zoveel hoger dan bij de meeste andere games die de deur uit geduwd worden en waarbij de game verder afgewerkt wordt als 'ie al bij klanten thuis ligt.
Ik kan me maar 1 sony game herinneren waar de 1.0 versie wat 'iffy' is, en dat is days gone. Alle andere, GoW, Uncharted, Ratchet, SM, allemaal speelbaar op 1.0. (disc). Wie weet hoelang dat zo blijft trouwens, dat lijkt me ook iets wat niet lang meer kan en zal duren. Kwaliteit kost geld, en alles glijdt altijd af naar de 'lowest common denominator', wat dan de standaard is. De gemiddelde consument is cheap, heeft geen idee van kwaliteit en waarde, herkent het ook niet. Dus vergelijkt game A met game B, kijkt enkel naar het prijskaartje, en wil er ook niets aan uitgeven.
De massa ziet het gewoon het verschil niet tussen een ikea kast en een echte kast, begrijp het niet, en wil niet extra uitgeven. Jammer, maar zo verdwijnt kwaliteit in alle producten...
Dus ja, disc heeft updates nodig. Maar als je de disc doorschuift naar iemand anders, kan die ook gewoon die updates binnenhalen. Het blijft in essentie nog steeds zo dat de disc de license is, en die niet aan je account hangt. In mijn geval niet voor het doorverkopen of kopen (doe ik sowieso nooit, geen zin in), maar ik weet dat ik mensen in de familie veel plezier verschaf als ik m'n games uitleen of doorschuif. Dat is me ook wat waard.
Dan liever een llicense die niet aan mijn account vasthangt, maar gewoon 'transferrable' is (via het fysieke aspect van een schijfje). Nu goed, ik koop enkel de 'kleppers'/blockbusters op disc, om die reden. Meer casual gamers spelen ook enkel die blockbuster, en sowieso beschouw ik mezelf ook wel als filthy casual

Gewoon, weinig tijd, gamen moet chill zijn en indrukwekkend. Spiderman, GoW, GT7, ...
[
Voor 9% gewijzigd door
Amos_x op 22-10-2023 12:50
]