• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:23
AppleFan2007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:52:
Heeft er iemand raad met dit probleem, sinds enkele dagen heb ik van alle problemen met het PlayStation netwerk. De PS5 geeft voortdurend aan dat de profielstatus onbekend is (zie foto). Tot daar aan toe, geen probleem als die info niet kan worden opgehaald. Echter gaat dit te samen met problemen in games, zo geraak ik niet meer in Gran Turismo 7 hier krijg ik constant een foutcode en worden de statistieken in bv beatsaber niet meer ingeladen.
Ook data over vrienden wordt niet ingeladen, ik zie ze wel nog online maar ze staan nooit bij "vrienden die dit spelen..."
Afmelden van het account op de PlayStation heeft helaas niets opgelost en ook herstart van de PS5 blijkt geen oplossing te zijn.
[Afbeelding]
Welke NAT status krijgt je ps5 bij het controleren van je internet verbinding?

Heb je al je Modem en Router al eens opnieuw opgestart?

PSN : Geraedus

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:13
Geraedus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Welke NAT status krijgt je ps5 bij het controleren van je internet verbinding?

Heb je al je Modem en Router al eens opnieuw opgestart?
Het NAT-Type is Type 2, modem en router herstart leveren ook niets op.
Alle netwerk instellingen staan goed, er is volgens de PlayStation ook verbinding met het netwerk.
Mijn broer zijn PlayStation heeft voor zover ik weet nergens last van dus het kan geen probleem zijn met onze firewall die iets blokkeert.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:34
steefje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:41:
Van het weekend begonnen aan Ghosts of Tsushima. Ik zit er nog een beetje half in.
De belichting van deze game is echt fenomenaal, af en toe valt mijn mond echt open van verbazing. De overige textures vallen dan wel weer wat tegen, vind ik. Dat doet overigens voor mij geen afbreuk.

De omgevingen lijken wel erg op elkaar lijken en ik vind dat het geheel niet erg levendig overkomt. Dat gevoel had ik bij bijvoorbeeld AC Valhalla niet.

Verder fijne game om te spelen, al ben ik benieuwd of de game niet te herhalend wordt qua gameplay.
Grafisch inderdaad een mooie game door de vooral door de stijl. De wereld zelf is zo dood als een pier, exploren is los van de sidequests en collectables, niet de moeite waard. Vooral random encounters zijn enorm repetitief. Maar de gameplay is wel gewoon enorm sterk, je gaat van zwakkeling naar bad ass, iedere vijand moet je anders benaderen door middel van de verschillende stances. Later zijn de duels met de verschillende samourai echt enorm gaaf. Ook vond ik de manier van navigatie via de wind echt heel origineel.

Voor deel 2 moeten ze echt iets aan de open wereld doen, zorgen dat het leeft. Het hoeft geen rockstar kwaliteit te zijn, maar slechter dan AC is wel heel laag qua standaard.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:43

OzzieMann

PSN: OzzieMann

AppleFan2007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Alle netwerk instellingen staan goed, er is volgens de PlayStation ook verbinding met het netwerk.
Mijn broer zijn PlayStation heeft voor zover ik weet nergens last van dus het kan geen probleem zijn met onze firewall die iets blokkeert.
Laatst heb ik hier zelf ook last van gehad. Router en alles opnieuw opgestart maar hielp niets. Nadat ik pas in de playstation settings de connection uit en opnieuw aan gezet had waren bij mij de problemen verholpen.

https://untappd.com/user/OzzBier

AppleFan2007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Heb je al geprobeerd om de internetverbinding op je PS5 te verwijderen en opnieuw toe te voegen?

https://psnprofiles.com/RaemNL

• AppleFan2007
OzzieMann schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Laatst heb ik hier zelf ook last van gehad. Router en alles opnieuw opgestart maar hielp niets. Nadat ik pas in de playstation settings de connection uit en opnieuw aan gezet had waren bij mij de problemen verholpen.
Als ik met de instellingen pruts dan kan ik het ook terug werkend krijgen maar zodra ik de PS5 afsluit en de volgende keer opnieuw opstart is alles weer teniet gedaan.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-11 23:12
HertogJack schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:35:
Lees echt bijzonder weinig over de Playstation Portal (PSP) op het forum.

Interesse hierin lijkt echt bijzonder laag.

Iemand die hem wel denkt te gaan halen? Ik zou het opzich wel vet vinden om relaxed Diablo oid te kunnen spelen op het bankie als de tv niet vrij is.

Kan alleen nergens iets lezen hoe het zal zijn met de speelbaarheid met fps games (cod/destiny etc), vraag me af of de latency daar niet een drama gaat worden, reviews maar even afwachten I guess :)
Ook ik wacht de reviews even af maar zodra de tendens ook maar enigszins positief is wil ik er zeker eentje! Met een tv die steeds vaker geclaimd is door het kroost lijkt dit me een uitstekende oplossing d:)b

*denkt na over goede signature*

• AppleFan2007
Raem schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Heb je al geprobeerd om de internetverbinding op je PS5 te verwijderen en opnieuw toe te voegen?
nee, dat heb ik nog niet gedaan. Wist ook niet dat dit kon, wel had ik al eens geprobeerd om een andere kabel te gebruiken maar dat gaf ook geen resultaat.

• AppleFan2007
Raem schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Dit lijkt het probleem toch te hebben verholpen, ook na herstart krijg ik direct mijn online status en GT7 kan weer verbinden alsook de scores in beatsaber worden weer ingeladen.
Hartelijk bedankt

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:34
Nog meer Tweakers die om 00:00u door New York gaan slingeren? Let’s go! 8)

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Is er een consensus over HDR in Cyberpunk icm een OLED? Ik vind de HDR10 PQ mode op bepaalde vlakken beter naar de zwaarwaardes niet zo goed tov de None mode.

• Geraedus
Yonix schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:01:
Nee dan heb ik mezelf al naar bed geslingerd ;)

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:46
Ja ik ben morgen vrij en ga het vanavond laat maken. Ik ga sowieso dit hele weekend spelen.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Volgens mij was het nog niet gepost. De PS+ extra games die er in oktober bij komen:

Zitten weer een paar leuke tussen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:51
Kan ik er met een disc based game voor kiezen de game te downloaden in plaats van via de disc te installeren?

Mijn internet is sneller dan dat de drive leest… dus vandaar. Kan het alleen nergens vinden.

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:29
FrankoNL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:58:
Kan ik er met een disc based game voor kiezen de game te downloaden in plaats van via de disc te installeren?

Mijn internet is sneller dan dat de drive leest… dus vandaar. Kan het alleen nergens vinden.
Simpel antwoord, nee 😉

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:51
Hmm jammer. Zou wel een optie mogen zijn wat mij betreft.

• airwolf83
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10 02:29
Ik wilde zojuist gaan slingeren door new york maar helaas dacht het schijfje daar anders over.
Ik krijg hem niet geïnstalleerd. Blijft op 36% hangen.. pffff

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:05
airwolf83 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:54:
[...]

Ik wilde zojuist gaan slingeren door new york maar helaas dacht het schijfje daar anders over.
Ik krijg hem niet geïnstalleerd. Blijft op 36% hangen.. pffff
Reddit en Budgetgaming staat er vol mee. Foute batch blijkbaar.

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:38
Bovenstaande én vraag van FrankoNL bevestigen mijn keuze om enkel digitaal te kopen.

• airwolf83
Ik ben net naar mediamarkt en daar een ander exemplaar gehaald.
Het was even spannend maar hij is de 36% voorbij gelukkig.

Ik mag die van gameresource in elk geval retour sturen gelukkig.

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:38
Oei, dat is minder leuk, je zou hem maar zoals sommige doen kopen en pas later spelen, dat lijkt me pas zuur.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• cold_as_ijs
Zapato schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:59:
Bovenstaande én vraag van FrankoNL bevestigen mijn keuze om enkel digitaal te kopen.
Is natuurlijk heel zuur voor diegene die het overkomen. Gelukkig komt dit zo goed als nooit voor. En met digitaal ben je ook niet gevrijwaard van problemen. Als hackers PSN platleggen zoals in 2011 ben jd ook mooi in de aap gelogeerd 😉

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
nieuwe strategie van sony: kapotte discs leveren om zsm over te laten stappen naar digital.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 21-10-2023 20:32 ]

• SpeedyNick
Farabi schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:32:
nieuwe strategie van sony: kapotte discs leveren om zsm over te laten stappen naar digital.
Nog wat aluminium folie nodig om een hoedje van te bouwen? :+

Klote voor degenen die dit ervaren helaas 👎 wel slecht dat dit kan gebeuren, lekkere quality check :X
Hopelijk is er snel een patch beschikbaar voor de getroffenen ;)

• Farabi
  • Niet online
SpeedyNick schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Klote voor degenen die dit ervaren helaas 👎 wel slecht dat dit kan gebeuren, lekkere quality check :X
mag ik ook een keer mijn complot-theorietje erin gooien?

• SpeedyNick
Farabi schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Vooruit dan maar, omdat het weekend is! *O*

Zelf kan je hopelijk wel genieten van spiderman 2 zonder rotte disk (als dat je ding is)? ;)

• Farabi
  • Niet online
SpeedyNick schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

Zelf kan je hopelijk wel genieten van spiderman 2 zonder rotte disk (als dat je ding is)? ;)
daarvoor heb je een spiderman 2 topic hier.

• cold_as_ijs
SpeedyNick schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Fijn als ze het kunnen patchen, maar ik zou zelf gewoon garantie claimen. Reden om een disc te kopen is dat het van jou is en dat je de game in lengte van dagen zou kunnen installeren ver nadat de store dicht is. Ja de disc zal op een gegeven moment wel kapot gaan, maar huidige voorspelling is dat blu-rays gewoon 100-200 jaar mee moeten kunnen gaan. Of de console het overleefd is een 2e ;)

• cold_as_ijs
Farabi schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Hoort eigenlijk in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2146902/2 maar voor deze keer zie ik het door de vingers O+ >:)

• airwolf83
cold_as_ijs schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Is natuurlijk heel zuur voor diegene die het overkomen. Gelukkig komt dit zo goed als nooit voor. En met digitaal ben je ook niet gevrijwaard van problemen. Als hackers PSN platleggen zoals in 2011 ben jd ook mooi in de aap gelogeerd 😉
Precies, bij mij is dit ook nog nooit voorgekomen en ja het is idd even zuur maar niet het einde van de wereld ofzo, haha. Shit happens. En het is niet alsof de verkopende winkel er wat aan kan doen. En gelukkig handelt de verkoper het dus heel netjes af.

Maar zometeen maar eens ff lekker dat spel aanslingeren. Ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door airwolf83 op 21-10-2023 22:33 ]

• ZesBarkiePK
cold_as_ijs schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Dan heeft iedereen een probleem hoor, niet alleen de digitale spelers.

Als ik zo alle problemen rondom de bezorging en schijfjes lees ben ik weer blij met m’n DE.

Ik betaal misschien wat meer maar het gemak is het mij waard.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450

• Timothy3000
Wat is nu eigenlijk de eerstvolgende grote PS5 exclusive nu Spidey uit is? FF?

• cold_as_ijs
ZesBarkiePK schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

Dan heeft iedereen een probleem hoor, niet alleen de digitale spelers.

Als ik zo alle problemen rondom de bezorging en schijfjes lees ben ik weer blij met m’n DE.

Ik betaal misschien wat meer maar het gemak is het mij waard.
Als PSN plat ligt kan je nog steeds een disc erin steken, spel installeren en gamen. Je mist dan updates, maar de meest sony first party games hebben gewoon een redelijke goed 1.0 versie.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Timothy3000 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 07:44:
Wat is nu eigenlijk de eerstvolgende grote PS5 exclusive nu Spidey uit is? FF?
Helldivers II is de eerstvolgende PS Studio game op 22 februari, een week later gevolgd door FF7 Rebirth inderdaad.

• ZesBarkiePK
cold_as_ijs schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Als PSN plat ligt kan je nog steeds een disc erin steken, spel installeren en gamen. Je mist dan updates, maar de meest sony first party games hebben gewoon een redelijke goed 1.0 versie.
Net zoals je met een digital edition niet op de postbode hoeft te wachten, hoef je ook niet te wachten met downloaden en installeren. Games kan je een week voor release al preloaden. Dus dan moet het wel heel erg mis met PSN gaan wil ik niet bij m’n game kunnen. Daarbij hebben de meeste games tegenwoordig een day 1 patch nodig en ben je met dus met een disc versie ook afhankelijk van PSN. Om nog maar te zwijgen over saved games of DLC.

• cold_as_ijs
ZesBarkiePK schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Net zoals je met een digital edition niet op de postbode hoeft te wachten, hoef je ook niet te wachten met downloaden en installeren. Games kan je een week voor release al preloaden. Dus dan moet het wel heel erg mis met PSN gaan wil ik niet bij m’n game kunnen. Daarbij hebben de meeste games tegenwoordig een day 1 patch nodig en ben je met dus met een disc versie ook afhankelijk van PSN. Om nog maar te zwijgen over saved games of DLC.
Zoals in 2011 toen psn 24 dagen plat lag?
Verder heb je voor save games helemaal geen psn nodig.

• Timothy3000
[...]
Saved games staan bij mij gewoon op de PS5 zelf, en het grootste gedeelte games zijn prima zonder day one patch te spelen.

En dankzij winkels als Gameresource heb je games vaak een dag en soms een paar dagen eerder binnen. Ik was al halverwege Trails To Azure toen hij op digital only consoles nog niet eens te spelen was. :P

• ZesBarkiePK
cold_as_ijs schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

Zoals in 2011 toen psn 24 dagen plat lag?
Verder heb je voor save games helemaal geen psn nodig.
Wow ja, een enkele gebeurtenis van bijna 13 jaar geleden is wel een reden om nooit meer digitaal te gaan. 8)7

En dat jij het niet nodig hebt betekend niet dat cloud saves overbodig zijn.

Je doet net alsof PSN onbetrouwbaar is en het er iedere week uit ligt, wat een onzin.

Voor budget gaming zit je met een disc versie altijd beter je kan games goedkoper kopen en weer verkopen.
Maar een digital edition bied veel meer gemak.

• Timothy3000
In hoeverre biedt een digital only meer gemak? Op een physical PS5 heb je letterlijk exact dezelfde voordelen als je besluit een digital game te kopen. Best of both worlds.

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:51
Wat een nutteloze discussie dit 8)7

• ZesBarkiePK
Timothy3000 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:56:
In hoeverre biedt een digital only meer gemak? Op een physical PS5 heb je letterlijk exact dezelfde voordelen als je besluit een digital game te kopen. Best of both worlds.
Het gaat niet om het verschil tussen de PS5 DE en FAT, maar disc of digital download.

Net alsof je bang moet zijn dat PSN er uit ligt als je een spelletje uit de store koopt.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Je bent met disc inderdaad sowieso afhankelijk van de online component voor day 1 (of latere) patches. Dat argument dat je met een disc 20 jaar lang een perfect speelbare game hebt, ook offline, is in 9/10 gevallen inderdaad onzin.

Behalve sony games, daar is het meestal nog het geval dat je de 1.0 versie op disc zonder patches eigenlijk gewoon kan spelen, zonder game brekende bugs. De kwaliteit ligt daar zoveel hoger dan bij de meeste andere games die de deur uit geduwd worden en waarbij de game verder afgewerkt wordt als 'ie al bij klanten thuis ligt.

Ik kan me maar 1 sony game herinneren waar de 1.0 versie wat 'iffy' is, en dat is days gone. Alle andere, GoW, Uncharted, Ratchet, SM, allemaal speelbaar op 1.0. (disc). Wie weet hoelang dat zo blijft trouwens, dat lijkt me ook iets wat niet lang meer kan en zal duren. Kwaliteit kost geld, en alles glijdt altijd af naar de 'lowest common denominator', wat dan de standaard is. De gemiddelde consument is cheap, heeft geen idee van kwaliteit en waarde, herkent het ook niet. Dus vergelijkt game A met game B, kijkt enkel naar het prijskaartje, en wil er ook niets aan uitgeven.

De massa ziet het gewoon het verschil niet tussen een ikea kast en een echte kast, begrijp het niet, en wil niet extra uitgeven. Jammer, maar zo verdwijnt kwaliteit in alle producten...

Dus ja, disc heeft updates nodig. Maar als je de disc doorschuift naar iemand anders, kan die ook gewoon die updates binnenhalen. Het blijft in essentie nog steeds zo dat de disc de license is, en die niet aan je account hangt. In mijn geval niet voor het doorverkopen of kopen (doe ik sowieso nooit, geen zin in), maar ik weet dat ik mensen in de familie veel plezier verschaf als ik m'n games uitleen of doorschuif. Dat is me ook wat waard.

Dan liever een llicense die niet aan mijn account vasthangt, maar gewoon 'transferrable' is (via het fysieke aspect van een schijfje). Nu goed, ik koop enkel de 'kleppers'/blockbusters op disc, om die reden. Meer casual gamers spelen ook enkel die blockbuster, en sowieso beschouw ik mezelf ook wel als filthy casual :P Gewoon, weinig tijd, gamen moet chill zijn en indrukwekkend. Spiderman, GoW, GT7, ...

[ Voor 9% gewijzigd door Amos_x op 22-10-2023 12:50 ]

• cold_as_ijs
ZesBarkiePK schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Wow ja, een enkele gebeurtenis van bijna 13 jaar geleden is wel een reden om nooit meer digitaal te gaan. 8)7

En dat jij het niet nodig hebt betekend niet dat cloud saves overbodig zijn.

Je doet net alsof PSN onbetrouwbaar is en het er iedere week uit ligt, wat een onzin.

Voor budget gaming zit je met een disc versie altijd beter je kan games goedkoper kopen en weer verkopen.
Maar een digital edition bied veel meer gemak.
Waar heb ik gezegd dat je niet digitaal moet gaan? En ik zeg helemaal nergens dat psn onbetrouwbaar is. Lees even de discussie terug wil je in plaats van allemaal woorden in mijn mond te leggen ;). Er werd geroepen dat de kapotte discs onder andere de reden waren nu we 1x kapotte discs hebben gehad. Daar reageerde ik op dat ook digitaal niet heilig was, niet meer en niet minder.

• Zorroberner
  • Laatst online: 21:12
Hoi allen, even snel een noodoproepje voor GTA V op de PS5. Ik denk post het hier in het PS5 topic (hopelijk zit niet iedereen in Spider-man 2 :P

Ik probeer vier mensen te verzamelen voor de trophy backseat driver. Daarvoor heb je 4 mensen nodig voor een rally race. Als co-driver moet je winnen. Nu is er gelukkig een heel simpel traject van 30 seconden. Maar randoms vinden is heel moeilijk. Nu heb ik via PSNprofiles een sessie georganiseerd, maar iemand in onze groep heeft gisteren de trophy gehaald en ik maak mij zorgen dat diegene een no-show wordt. (ook geen contact meegekregen)

Dus is er iemand die GTA V heeft op de PS5 beschikbaar om vanmiddag om 3 uur eventueel 5 minuutjes te helpen om deze trophy te halen. Zou daar zeer blij mee zijn. Specifiek is GTA V PS5 editie nodig (en dan online modus). Op PSN is mijn naam: Quintberner. Veel dank alvast als iemand de tijd (en zin) heeft. En zo niet geen zorgen desnoods zet ik een nieuwe sessie op in de toekomst.

• ZesBarkiePK
cold_as_ijs schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Waar heb ik gezegd dat je niet digitaal moet gaan? En ik zeg helemaal nergens dat psn onbetrouwbaar is. Lees even de discussie terug wil je in plaats van allemaal woorden in mijn mond te leggen ;). Er werd geroepen dat de kapotte discs onder andere de reden waren nu we 1x kapotte discs hebben gehad. Daar reageerde ik op dat ook digitaal niet heilig was, niet meer en niet minder.
Digitaal is zeker niet heilig. Maar bij grote releases die ik pre-order vind ik het leuk om de game alvast te kunnen downloaden en op klokslag 12 uur te spelen. Dat is voor mij een deel van de fun.

• Farabi
  • Niet online
mensen doen alsof ze over 20 jaar spiderman of days gone opnieuw gaan oppakken en spelen. tegen die tijd heb je tallozen remasters van die spellen gehad. niemand die zijn discs nog herinnerd. dit werkt misschien in de nintendo wereld, omdat daar de value van de fysieke kopieeen behoorlijk intact blijven, daar waar je een 5 jaar oud PS spel voor €3 in een budgetbak kan oppikken met een smerige cover en bekraste disc.

de meeste kopen discs gewoon om goedkoop te gamen ivm doorverkopen. de rest van de argumenten zijn kul, of je moet een verzamelaar zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 22-10-2023 12:45 ]

• Zapato
Farabi schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:43:
mensen doen alsof ze over 20 jaar spiderman of days gone opnieuw gaan oppakken en spelen. tegen die tijd heb je tallozen remasters van die spellen gehad. niemand die zijn discs nog herinnerd. dit werkt misschien in de nintendo wereld, omdat daar de value van de fysieke kopieeen behoorlijk intact blijven, daar waar je een 5 jaar oud PS spel voor €3 in een budgetbak kan oppikken met een smerige cover en bekraste disc.

de meeste kopen discs gewoon om goedkoop te gamen ivm doorverkopen. de rest van de argumenten zijn kul, of je moet een verzamelaar zijn.
Goede games speel ik inderdaad meerdere keren. Doorverkopen heb ik al helemaal geen zin in, te veel gedoe.

• Farabi
  • Niet online
Zapato schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Goede games speel ik inderdaad meerdere keren. Doorverkopen heb ik al helemaal geen zin in, te veel gedoe.
(ik heb het over een langere tijdsspan)

daarom maken ze remasters van goede games en he weet je wat? die verkopen heel goed. niemand die zijn PS3-versie van het spel tevoorschijn haalt en denkt...laat ik deze versie maar eens spelen ipv de geremasterde 4K HDR 60FPS.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 22-10-2023 12:55 ]

• Amos_x
Farabi schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:43:

:w Hallo. Zo stellig weer. Heb je toevallig mijn post gelezen? Genoeg mensen die niet aan doorverkopen doen (ik ook niet, nog nooit gedaan) maar wel discs kopen om in de familie uit te lenen aan wie minder makkelijk telkens 70-80 euro neerlegt. Mij maakt het niet, en ik weet dat ik daar anderen veel plezier mee doe.

Ja, sony loopt een paar verkopen mis (alhoewel, twijfelachtig statement want wellicht had die verkoop nooit plaatsgevonden) maar iemand een plezier doen is me weer waard dan sony's bottom line voor die 2 gemiste verkopen.

En ja, af en toe speel ik inderdaad nog wel eens een oude game. We zitten nu een beetje in een rare periode omdat 20 jaar oude games uit die vreselijke ps1/ps2/gamecube periode komen, en wie wil die nu nog herspelen? Het begin van polygons en 3D, die games verouderen zoveel slechter dan de klassiek 64 bit 2D games die nu wel nog goed speelbaar zijn. Veel van die franchises/series en games uit de ps1/ps2 periode hebben sequels, remakes of andere gehad die het origineel niet meer nodig maken.

Ik vraag het me oprecht af, ik weet het niet, maar ik weet niet wat ik nog extra wil aan gameplay en graphics dan wat een goede ps5 exclusive me kan bieden. We zullen het over 10-15 jaar wel zien, maar ik durf te zeggen dat deze 2020-2023 games dan ook nog perfect speelbaar zijn, en genoeg zijn voor 80% van de gamers (de meeste casuals). We worden ook steeds ouder, en ik merk ook wel dat behalve een blockbuster hier en daar, gamen steeds minder belangrijk wordt. Dat is het leven, andere hobby's, of gewoon geen interesse meer. Behalve wat guilty pleasures natuurlijk als af en toe een rondje wreckfest, en zo heb ik er nog wel een paar. Ik heb ook al vaak gedacht dat gezien mijn gaming profiel op het moment, het zeeer goed mogelijk is dat de ps5 mijn laatste console ooit wordt. ps5 gaat nog prima 4 jaar mee, minstens. En daarna pik ik de volgende consoles wellicht wel op halverwege of naar het eind van de lifecycle, als ze bijna weggeven worden. Als ik ze dan nog koop.

Je ziet ook dat elke generatie nu erg incrementeel is, onderhevig aan de wet van remmende voorsprong. Moore's law is dead. Wat voor technologie en stroomverbruik is er nodig om nog eens een 4x jump te doen in performance en resolutie, zoals dat in de 'early 2000's' het geval was.

Wat mij betreft (en ja, we kunnen allemaal zuur doen) is performance een 'opgelost' vraagstuk. 60fps is prima voor mij. Zelfs 40. Idem voor resolutie. 1080p was al prima, 1440 helemaal, en 4k pure luxe. Er zijn altijd sweaty gamers die 8k 120hz full pathtracing willen. Maar niets staat mijn huidig gameplezier nog in de weg.

En wat nu een visueel goede game is, met goede performance (bvb spiderman 2 om in de vibe van het moment te blijven) is dat wellicht over 20 jaar ook nog. Net zoals godfather en taxi driver nu nog te genieten zijn.

Opnieuw, ik weet het niet, maar ik vermoed dat de huidige generatie games (die geen GaaS zijn natuurlijk) veel beter oud worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 22-10-2023 13:23 ]

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Timothy3000 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:56:
Ik koop zelf ook liever fysiek (behalve GT7 en PSVR2 games). Een voordeel van digitaal is dat je geen disc hoeft te wisselen. Voor GT7 is dat voor mij reden geweest om digitaal te kopen, omdat ik het doorlopend speel.

Vind het echt jammer dat Alan Wake 2 digital only is. Had hem anders graag gekocht.

• Orangelights23
  • Laatst online: 18:24
Vergeet men dat je games niet meer tweedehands kune kopen en verkopen? Digital only maakt gamen veel duurder. En ja, er zijn sales, maar dat verandert het punt niet. Waar ik woon (ander land in Europa) zijn tweedehands games makkelijk 40 tot 60% van de prijs, zelfs na release.

• Zorroberner
  • Laatst online: 21:12
Raem schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:02:
Fysiek vs digitaal, de nieuwe console wars.
Zo inderdaad zeg.

Verwijderd

Het gaat om het verdedigen van de eigen keuze. Er is geen universele waarheid over wat beter is. Wel hebben beide voor- en nadelen die iedereen persoonlijk kan afwegen. Discussie is dus ook bij voorbaat zinloos.

• Geraedus
Raem schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:02:
Fysiek vs digitaal, de nieuwe console wars.
Tja, ik heb zo een mening over dat betreft die ik beter maar niet kan uiten zonder dat een moderator het weg mod.

Ik ga voor fysiek puur inderdaad om de kosten ( ook al kan ik het makkelijk betalen), het punt is dat ik gewoon een mega backlog heb. De prijzen dalen enorm voor fysiek na 2 a 3 maanden, sterker nog de prijs voor Spiderman is nu al lager dan digitaal.

• Amos_x
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:15:
Het gaat om het verdedigen van de eigen keuze. Er is geen universele waarheid over wat beter is. Wel hebben beide voor- en nadelen die iedereen persoonlijk kan afwegen. Discussie is dus ook bij voorbaat zinloos.
Tja, maar kan je dan niet meteen heel tweakers naar de prullenmand verwijzen? Vooral de hobby topics die niet meteen gaan over technische hulp en bijdrages?

Het is voorkeur, en je het is zinloos, maar je mag toch nog wel wat over je hobby lullen en hoe je er zelf instaat? Iedereen heeft inderdaad een andere invalshoek, maar af en toe is het wel fijn om te horen hoe andere medetweakers er in staan? Misschien wel iets waar je niet eerder aan dacht, of begrip voor kan opbrengen?

Vergelijk het met in real-life over vishengels of MTB versnellingen te lullen. Echt geen punt hoor.

"verdedigen van de eigen keuze" klinkt ook weer zo zuur. Alsof we hier allemaal zo aan ons keyboard zitten. Een beetje veroordelend ook. We delen gewoon onze ideeën. Persoonlijk hoef ik echt helemaal niets te verdedigen of verantwoorden, en zeker niet in dit topic :z Zo onzeker ben ik echt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 22-10-2023 14:46 ]

Verwijderd

Amos_x schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Tja, maar kan je dan niet meteen heel tweakers naar de prullenmand verwijzen? Vooral de hobby topics die niet meteen gaan over technische hulp en bijdrages?

Het is voorkeur, en je het is zinloos, maar je mag toch nog wel wat over je hobby lullen en hoe je er zelf instaat? Iedereen heeft inderdaad een andere invalshoek, maar af en toe is het wel fijn om te horen hoe andere medetweakers er in staan? Misschien wel iets waar je niet eerder aan dacht, of begrip voor kan opbrengen?

Vergelijk het met in real-life over vishengels of MTB versnellingen te lullen. Echt geen punt hoor.

"verdedigen van de eigen keuze" klinkt ook weer zo zuur. Alsof we hier allemaal zo aan ons keyboard zitten. Een beetje veroordelend ook. We delen gewoon onze ideeën. Persoonlijk hoef ik echt helemaal niets te verdedigen of verantwoorden, en zeker niet in dit topic :z Zo onzeker ben ik echt niet.
Jammer dat je zo reageert. Je bent helaas juist zelf veroordelend richting mij omdat je het schijnbaar als kritiek opvat? Licht geraakt en dan maar gelijk met gestrekt been er in?

#doeislief denk ik dan.

Ik ga mijn post verder niet verdedigen, maar de insinuaties die jij doet kloppen zeker niet. Ik veroordeel niemand en wil enkel benadrukken dat er geen goede of foute keuze is.

• Amos_x
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Jammer dat je zo reageert. Je bent helaas juist zelf veroordelend richting mij omdat je het schijnbaar als kritiek opvat? Licht geraakt en dan maar gelijk met gestrekt been er in?

#doeislief denk ik dan.

Ik ga mijn post verder niet verdedigen, maar de insinuaties die jij doet kloppen zeker niet. Ik veroordeel niemand en wil enkel benadrukken dat er geen goede of foute keuze is.
Nee hoor, dat heb je verkeerd. Ik bedoel enkel dat 'verdedigen' in de context van het internet nogal negatieve bijklank oproept. Alsof een voorkeur objectief 'verkeerd' kan zijn en als je het er over wil hebben, je per definitie 'defensief' (verdedigend) bent.

Terwijl het gewoon wat over en weer praten is. Ik bedoel er verder ook niets mee hoor. Zondagmiddag tijdverspilling, eigenlijk, zou beter iets nuttig gaan doen.

Dat is alles. Ik heb niet de indruk dat hierboven erg defensief of verdedigend gedaan wordt. Enkel beetje uitwisselen over wie wat belangrijk vindt. Beide consoles bestaan nog (disk en DE), dus er is niemand over boord.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Alleen de discussie over digital only en disc is al tientallen keren gevoerd, de uitkomst is ook elke keer hetzelfde en samen te vatten in circa 9 bulletpoints.

Digital only:
- De console is goedkoper in aanschaf
- Je hoeft nooit meer op te staan om een disc te wisselen
- Games kopen is duurder omdat je beperkt bent tot één kanaal (PSN Store)
- Je kunt elke game bij release gelijk spelen
- Mocht een volgende generatie geen disc meer hebben, dan heb je meer games in je online library

Disc versie:
- De console is duurder in aanschaf
- Je moet je games die je op disc gekocht hebt erin doen voor je kunt gamen
- Je hebt meer kans om een game goedkoper te kopen, via aanbiedingen in fysieke winkels en de PSN Store
- Je kunt je games weer doorverkopen
- Bij day one releases die je in de winkel aanschaft ben je afhankelijk van levering (PostNL etc.)
- Voor degene die het leuk vinden: je hebt een doosje dat je in de kast kunt zetten

• ZesBarkiePK
Amos_x schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Precies, ik vind het wel een leuke discussie. Ik heb zo m’n eigen redenen om voor digital only te gaan maar zie ook echt wel de voordelen van disc. Daarbij heb ik persoonlijk een beetje last van OCD, dus ik wil het liefste alles op disc (voor in de verzameling), of alles digitaal. Er tussen in zitten vind ik maar niks.

Mijn laatste game op disc was op de PS4 Pro RDR2, die kwam op twee schijfjes en moest ik na afloop nog online updaten. Toen met de PS5 release voor de DE gekozen. Ook omdat ik van symmetrie hou en het een mooiere console vond. Het gemak van preloaden en direct op release spelen went heel erg snel. Zou nu geen disc versie meer van PlayStation kopen.

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:51
Tom schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:30:
Alleen de discussie over digital only en disc is al tientallen keren gevoerd, de uitkomst is ook elke keer hetzelfde en samen te vatten in circa 9 bulletpoints.

Digital only:
- Goedkoper in aanschaf
- Je hoeft nooit meer op te staan om een disc te wisselen
- Games kopen is duurder omdat je beperkt bent tot één kanaal (PSN Store)
- Je kunt elke game bij release gelijk spelen
- Mocht een volgende generatie geen disc meer hebben, dan heb je meer games in je online library

Disc versie:
- Duurder in aanschaf
- Je moet je games die je op disc gekocht hebt erin doen voor je kunt gamen
- Je hebt meer kans om een game goedkoper te kopen, via aanbiedingen in fysieke winkels en de PSN Store
- Je kunt je games weer doorverkopen
- Bij day one releases die je in de winkel aanschaft ben je afhankelijk van levering (PostNL etc.)
- Voor degene die het leuk vinden: je hebt een doosje dat je in de kast kunt zetten
Digital is net duurder tov disc in aankoop.

• Zapato
Chelseamarre123 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Digital is net duurder tov disc in aankoop.
Hij bedoelt de PS5.

• Farabi
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:15:
dat is precies wat ze een discussie noemen. niks mis mee.

• SOCO_cola
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik heb zojuist persongeluk Horizon Call of the Mountain gekocht in de online store ipv forbidden west... Ik heb niet eens een VR bril. Kan ik deze aankoop nog terugdraaien weten jullie dat?

Nintendo SWITCH! FTW

SOCO_cola schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:13:
Ik heb zojuist persongeluk Horizon Call of the Mountain gekocht in de online store ipv forbidden west... Ik heb niet eens een VR bril. Kan ik deze aankoop nog terugdraaien weten jullie dat?
https://www.playstation.c.../ps-store-refund-request/

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Zapato
SOCO_cola schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:13:
In ieder geval niet downloaden!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18
Vraagje, hoe zit het eigenlijks als je met zijn 2en een bombastische film kijkt op de PS5 en je hebt headsets op 2 controllers!? Werkt that of moet je dan toch via een receiver en of andere draadloze oplossing gebruiken?
Psyonara schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:01:
Vraagje, hoe zit het eigenlijks als je met zijn 2en een bombastische film kijkt op de PS5 en je hebt headsets op 2 controllers!? Werkt that of moet je dan toch via een receiver en of andere draadloze oplossing gebruiken?
Waarom moet dat specifiek voor een bombastische film zijn ? :P
Anyway, bij de PS4 werkte dat alleszins, en zou verwachten dat dat bij de PS5 niet anders is.

• Zapato
Maken jullie je PS5 wel eens schoon van binnen? Op YouTube zie ik filmpjes van vrij eenvoudig tot fan eruit. Vrij eenvoudig wil ik wel aan beginnen, maar fan eruit ga me stapje te ver. Heeft dat 'eenvoudige' schoonmaken wel zin?

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Zapato schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:42:
Maken jullie je PS5 wel eens schoon van binnen? Op YouTube zie ik filmpjes van vrij eenvoudig tot fan eruit. Vrij eenvoudig wil ik wel aan beginnen, maar fan eruit ga me stapje te ver. Heeft dat 'eenvoudige' schoonmaken wel zin?
Ik heb mijn PS5 3 maanden na release, heb em 1 keer schoongemaakt. Fan laten zitten. Viel me allemaal reuze mee hoeveel stof je tegenkomt. Vond het niet nodig die fan eruit te halen. :)

Soundcloud

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-11 21:49
Ik heb mijn launch ps5 in de 3 jaar nog nooit van binnen schoon gemaakt. Is nog steeds fluisterstil. Niet echt nodig dus imo.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00
RedNas74 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb mijn launch ps5 in de 3 jaar nog nooit van binnen schoon gemaakt. Is nog steeds fluisterstil. Niet echt nodig dus imo.
Hier net zo.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Psyonara
Twixie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:32:
[...]

Waarom moet dat specifiek voor een bombastische film zijn ? :P
Anyway, bij de PS4 werkte dat alleszins, en zou verwachten dat dat bij de PS5 niet anders is.
Woon in flat, en zat te denken aan een projector, voor films en mogelijk wat visuele indrukwekkende games.
Goed om te weten zal het eens testen.

• ZesBarkiePK
Van binnen ben ik nog niet aan begonnen, dan moet je kabeltjes los halen voor de fan en daar heb ik geen zin in. Maar ik haal wel ieder half jaar de consolepanelen er af om het te stofzuigen. Daar is soms ook best wat stof te vinden. Als je dat ook nog niet gedaan hebt, zou ik het toch eens doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZesBarkiePK op 23-10-2023 12:23 ]

• Amos_x
ZesBarkiePK schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Van binnen ben ik nog niet aan begonnen, dan moet je kabeltjes los halen voor de fan en daar heb ik geen zin in. Maar ik haal wel ieder half jaar de consolepanelen er af om het te stofzuigen. Daar is soms ook best wat stof te vinden. Als je dat ook nog niet gedaan hebt, zou ik het toch eens doen.
Inderdaad, is een werkje van twee keer niets, en baadt het niet dan schaadt het niet. Het wordt er in elk geval niet slechter door, en sony beveelt het aan, dus het zal wel iets van effect hebben. Waarschijnlijk dat het in de loop der jaren minder snel accumuleert allemaal, en minder diep in de console trekt.

Gewoon onderhoud, net zoals voor de pc-fans, laptops-fans, enz...

Best maar je er een 'fan-dag' van, en op een rustige zaterdagvoormiddag eens alle toestellen overlopen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 10:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien de kamer vaker schoonmaken ;)
Na een paar jaar draaien is volgens mij nog echt geen noodzaak om dat ding van binnen schoon te maken. De kappen zijn er een paar keer afgeweest (om te vervangen voor zwarte en om een SSD in te bouwen)

• Amos_x
Hann1BaL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:16:
Misschien de kamer vaker schoonmaken ;)
Na een paar jaar draaien is volgens mij nog echt geen noodzaak om dat ding van binnen schoon te maken. De kappen zijn er een paar keer afgeweest (om te vervangen voor zwarte en om een SSD in te bouwen)
Het begon met een vraag van @Zapato dacht ik, ik heb de mijne nog niet open gehad en ben dat ook niet meteen van plan. Maar als je toch even wil checken, is daar niets mis mee, en gemakkelijk te doen. That's all.
Een opmerking over hygiene is niet nodig, toch bedankt (y)

Ook niets mis met wat preventief je electronica netjes willen houden. Goed voor de levensduur, veel van die dingen (laptops en zo) begeven het om die reden.

Mijn electronica staat op 'hoogte' (meubel, laptop/pc op bureau) dus weinig tot geen risico om als stofzuiger dienst te doen

• Hann1BaL

Hann1BaL

Amos_x schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Het begon met een vraag van @Zapato dacht ik, ik heb de mijne nog niet open gehad en ben dat ook niet meteen van plan. Maar als je toch even wil checken, is daar niets mis mee, en gemakkelijk te doen. That's all.
Een opmerking over hygiene is niet nodig, toch bedankt (y)

Ook niets mis met wat preventief je electronica netjes willen houden. Goed voor de levensduur, veel van die dingen (laptops en zo) begeven het om die reden.

Mijn electronica staat op 'hoogte' (meubel, laptop/pc op bureau) dus weinig tot geen risico om als stofzuiger dienst te doen
Misschien niet zo aangesproken voelen, want ik quote je ook nergens.
Ik durf wel in twijfel te trekken dat schoonmaken tijdens de gehele levensduur nodig is. Indien dat zo zou zijn, zou dat wel in de handleiding staan. Als dat nodig blijkt, is de hygieneopmerking wel degelijk valide :)
Sterker nog, schoonmaken zelf levert een risico van schade en defecten op, dus zou ik niet iedereen adviseren verder te gaan dan de ventilatieopeningen af te stoffen. Ga dat ding niet verder open trekken, maar koop desnoods een busje perslucht om de ergste stof er uit te halen.

(Uiteraard kunnen genoeg mensen de PS5 wel open halen en de stof verwijderen, maar generiek adviseren blijf ik van weg)

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 23-10-2023 13:40 ]

• ZesBarkiePK
@Hann1BaL Ik dacht dat ik op het Tweakers forum zat. Hoezo twijfel je daar aan? Net zoals m'n PC hou ik m'n consoles ook netjes stofvrij. En in het geval van de PS5 is dat heel erg simpel, er zitten zelfs speciale openingen in die je direct kan stofzuigen. Even een opzetborstel op de stofzuiger en klaar is kees, niks geen risico.

• Hann1BaL

Hann1BaL

ZesBarkiePK schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:27:
@Hann1BaL Ik dacht dat ik op het Tweakers forum zat. Hoezo twijfel je daar aan? Net zoals m'n PC hou ik m'n consoles ook netjes stofvrij. En in het geval van de PS5 is dat heel erg simpel, er zitten zelfs speciale openingen in die je direct kan stofzuigen. Even een opzetborstel op de stofzuiger en klaar is kees, niks geen risico.
het ging on het advies ook draden los te halen etc. Wat jij doet is gewoon de buitenkant schoonmaken en dat is dus prima.

Als je met je vraag bedoelt: de noodzaak om schoon te maken om de levensduur te verlengen: Omdat ik simpelweg geen enkel bewijs heb gezien dat de levensduur verlengd wordt of beter: verkort als je het apparaat niet open haalt om schoon te maken.
En ik snap je eerste zin even niet, maar je zit nog steeds op het forum als je dit leest ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 23-10-2023 14:33 ]

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:15
Amos_x schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Inderdaad, is een werkje van twee keer niets, en baadt het niet dan schaadt het niet. Het wordt er in elk geval niet slechter door, en sony beveelt het aan, dus het zal wel iets van effect hebben. Waarschijnlijk dat het in de loop der jaren minder snel accumuleert allemaal, en minder diep in de console trekt.

Gewoon onderhoud, net zoals voor de pc-fans, laptops-fans, enz...

Best maar je er een 'fan-dag' van, en op een rustige zaterdagvoormiddag eens alle toestellen overlopen.
Ik ben het eens met hierboven. Het is altijd verstandig om je PS5 preventief schoon te houden. Bij ons thuis vind ik het stoffig en na 2 jaar (niet schoon maken) viel de vuiligheid binnen in de console nog mee. Uiteraard wordt er gepoetst :+
Persoonlijk zou ik me als PS5 eigenaar meer zorgen om de liquid metal maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mosin op 23-10-2023 15:12 ]

• Psyonara
Mosin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Ik ben het eens met hierboven. Het is altijd verstandig om je PS5 preventief schoon te houden. Bij ons thuis vind ik het stoffig en na 2 jaar (niet schoon maken) viel de vuiligheid binnen in de console nog mee.
Persoonlijk zou ik me als PS5 eigenaar meer zorgen om de liquid metal maken.
Zit ik ook wel wat mee gezien het wel na 2 jaar al droog kan zijn.

Benieuwd of the slim modellen ook nog liquid metal gebruiken?!

• ZesBarkiePK
Psyonara schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, het gerucht gaat rond van niet. En ik ben ook benieuwd of het nu een 5nm APU is of dat het gewoon zoals de nieuwe revisie van de PS5 6nm is.

Ik verwacht de console volgende maand dus we komen er snel genoeg achter.

• cold_as_ijs
Hann1BaL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

het ging on het advies ook draden los te halen etc. Wat jij doet is gewoon de buitenkant schoonmaken en dat is dus prima.

Als je met je vraag bedoelt: de noodzaak om schoon te maken om de levensduur te verlengen: Omdat ik simpelweg geen enkel bewijs heb gezien dat de levensduur verlengd wordt of beter: verkort als je het apparaat niet open haalt om schoon te maken.
En ik snap je eerste zin even niet, maar je zit nog steeds op het forum als je dit leest ;)
De PS5 heeft dust collectors waardoor je dus veel stof uit de binnenkant kan verwijderen
https://www.ifixit.com/Gu...of+a+PlayStation+5/141735
Dit om de zoveel tijd schoonmaken lijkt me wel verstandig inderdaad. De console uit elkaar halen lijkt me inderdaad wat overkill

• Mosin
Psyonara schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Zit ik ook wel wat mee gezien het wel na 2 jaar al droog kan zijn.

Dat liquid metal kan blijkbaar verschuiven, wanneer hij verticaal staat. Er zijn mensen die hem daarom horizontaal hebben staan. Bij mij staat hij al vanaf de launch verticaal, dus een kijkje nemen kan geen kwaad.
Ik hoop dat de slim het niet doet, maar dan zit je dus alsnog met droge pasta te koekeloeren na 2 jaar of eerder. Dus of het iets uitmaakt, denk het eigenlijk niet. Liquid metal kan meer warmte kwijt aan de heatsink, dus misschien houden ze het daarom juist aan.

Om nog wat aan te vullen. De fan los halen stelt niks voor, op Youtube drukken ze je vaker extra op het hart dat je voorzichtig moet zijn, wat ook zeker niet verkeerd is. Uit eigen ervaring moet je dat zwarte plakkertje ergens schoon weg leggen en dan kun je hem weer als vanouds er terug op leggen.
En nog een tip, gebruik geen kleine tang die mee buigt. Überhaupt niet in geen enkele console…

[ Voor 6% gewijzigd door Mosin op 23-10-2023 15:02 ]

• Psyonara
Mosin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Dat liquid metal kan blijkbaar verschuiven, wanneer hij verticaal staat. Er zijn mensen die hem daarom horizontaal hebben staan. Bij mij staat hij al vanaf de launch verticaal, dus een kijkje nemen kan geen kwaad.
Ik hoop dat de slim het niet doet, maar dan zit je dus alsnog met droge pasta te koekeloeren na 2 jaar of eerder.
Er was wel een gerucht betreft dat, maar blijkt niet een probleem te zijn, mijn gedachte gang hier is geef het genoeg tijd en zwaarte kracht dan zakt het uiteindelijk wel naar beneden als hij verticaal staat.
Of het nou wel of niet een probleem is.

Mogelijk dat het over 5 jaar of later wel een probleem is, maar tegen die tijd zijn er andere oplossingen.
Heb hem zelf uit praktische overweging gewoon horizontaal gezet.

• Mosin
Psyonara schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Er was wel een gerucht betreft dat, maar blijkt niet een probleem te zijn, mijn gedachte gang hier is geef het genoeg tijd en zwaarte kracht dan zakt het uiteindelijk wel naar beneden als hij verticaal staat.
Of het nou wel of niet een probleem is.

Mogelijk dat het over 5 jaar of later wel een probleem is, maar tegen die tijd zijn er andere oplossingen.
Heb hem zelf uit praktische overweging gewoon horizontaal gezet.
Weet je wat het is. Stel het gebeurd bij jou console, dan is het knap lullig. Dus als je garantie periode voorbij is en je durft het aan, zou ik altijd even een kijkje nemen. Je kunt altijd bij bedrijfjes aankloppen om het te laten checken.
Ik heb overigens nergens terug gezien dat het gerucht niet/wel klopt. Er zijn wel consoles met dry spots. De reden daarvoor kan ik even niet tevoorschijn halen, maar (als ik me niet vergis) gaf TheCod3r daar wel een reden voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Mosin op 23-10-2023 15:11 ]

Verwijderd

Mosin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ik hoop dat de slim het niet doet, maar dan zit je dus alsnog met droge pasta te koekeloeren na 2 jaar of eerder. Dus of het iets uitmaakt, denk het eigenlijk niet. Liquid metal kan meer warmte kwijt aan de heatsink, dus misschien houden ze het daarom juist aan.

Om nog wat aan te vullen. De fan los halen stelt niks voor, op Youtube drukken ze je vaker extra op het hart dat je voorzichtig moet zijn, wat ook zeker niet verkeerd is. Uit eigen ervaring moet je dat zwarte plakkertje ergens schoon weg leggen en dan kun je hem weer als vanouds er terug op leggen.
En nog een tip, gebruik geen kleine tang die mee buigt. Überhaupt niet in geen enkele console…
Nou ja, de ps1 moest je soms ook ondersteboven plaatsten. :P

• Psyonara
Mosin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

Weet je wat het is. Stel het gebeurd bij jou console, dan is het knap lullig. Dus als je garantie periode voorbij is en je durft het aan, zou ik altijd even een kijkje nemen. Je kunt altijd bij bedrijfjes aankloppen om het te laten checken.
Ik heb overigens nergens terug gezien dat het gerucht niet/wel klopt. Er zijn wel consoles met dry spots. De reden daarvoor kan ik even niet tevoorschijn halen, maar (als ik me niet vergis) gaf TheCod3r daar wel een reden voor.
Helaas het risico die je neemt, niet dat ik tegen liquid metal ben, maar heb er geen ervaring mee. Bouw wel mijn eigen PC's maar nog nooit liquid metal gebruikt. ( Wel overwogen, maar nog nooit gedaan)

En voor de PS5 is dit aan de lopende band productie dat liquid metal er op gezet word. Dus neem aan dat de apparatus niet altijd even vloeiend werkt.

Maar wat is eigenlijks het nadeel als het droog is? beinvloed het de temperatuur? zolang het nog goed koelt zou het geen probleem zijn.
Want neem aan dat elke casual gamer dit niet gaat controleren laat staan kijken voor stof wanneer ze de panelen er af halen.

Tronicfix heeft heeft zich er in verdiept en nog een paar andere kanalen.

Ben zelf geen expert betreft liquidmetal, maar van wat ik ervan gelezen heb, voornamelijk op PC dat liquid metal ook om de enkele jaar moet vervangen worden.

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:37
Misschien een interessante actie op direct.playstation.com
Eindigt op 27-10-2023 23.59 uur CEST

Combineer en bespaar
Koop twee PS5-producten. Bespaar € 15.

PS Plus-leden besparen € 30.

Minstens één van de voorwerpen in de winkelwagen moet meer kosten dan het kortingsbedrag.
Had zelf eens gekeken voor een nieuwe DualSense. Momenteel eentje met een rondraaiende stick en eentje misschien met stickdrift (moet ik nog verder checken).
Maar ik zie niet meteen iets anders dat ik wil, de games staan allemaal aan releaseprijs, misschien een charging dock maar die is niet beschikbaar momenteel.

• Mosin
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Nou ja, de ps1 moest je soms ook ondersteboven plaatsten. :P
[YouTube: This PS1 Secret Trick is Mind Blowing..]
Sony dacht gewoon, jong geleerd is oud gedaan :+
Psyonara schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Helaas het risico die je neemt, niet dat ik tegen liquid metal ben, maar heb er geen ervaring mee. Bouw wel mijn eigen PC's maar nog nooit liquid metal gebruikt. ( Wel overwogen, maar nog nooit gedaan)

En voor de PS5 is dit aan de lopende band productie dat liquid metal er op gezet word. Dus neem aan dat de apparatus niet altijd even vloeiend werkt.

Maar wat is eigenlijks het nadeel als het droog is? beinvloed het de temperatuur? zolang het nog goed koelt zou het geen probleem zijn.
Want neem aan dat elke casual gamer dit niet gaat controleren laat staan kijken voor stof wanneer ze de panelen er af halen.

Tronicfix heeft heeft zich er in verdiept en nog een paar andere kanalen.

Ben zelf geen expert betreft liquidmetal, maar van wat ik ervan gelezen heb, voornamelijk op PC dat liquid metal ook om de enkele jaar moet vervangen worden.
Al die pasta’s drogen op, liquid metal kan zich verplaatsen in dit geval. Dan is het in al die gevallen slim om het te laten controleren. Dan ben je dat probleem in ieder geval voor :) Het lijkt me zo dat iedere gamer zijn console wel in goede staat wilt houden. Maar ik denk dat dat weer een hele andere discussie is.
Zelf gebruik ik het ook niet, omdat je er voorzichtig mee te werk moet gaan en het geleidend is. Maar als je een 14900k delid en er liquid metal op doet, dan zal ‘ie wel te koelen zijn :P
Ik kan me niet herinneren dat een van de Youtubers specifiek aangaf dat er te weinig op zit. Het verplaatst zich en dan krijg je die dryspots.

Als liquid metal opdroogt kan het (in zoverre mijn kennis gaat) gaan trottelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling, want dan wordt de boel te heet. Tronicsfix heeft eens een PS5 op koelpasta laten draaien en die overhitte direct. Dry spots lijken me dus niet ideaal voor de levensduur van de chip. De reden waarom ik het zelf wil laten checken is omdat mijn PS5 soms wat stroperig begint te doen. Waardoor is de vraag, maar ik vermoed dat het dat is. Fan blaast ook ietsjes harder dan van te voren.

Ik zou inderdaad wel om de zoveel jaren je pasta of liquid metal vervangen. Dat is sowieso wel verstandig. Alhoewel een Arctic MX-4/Silver 5 best lang gaat.

Verwijderd

Waar of niet waar, ik heb ‘m al weer een tijdje horizontaal liggen. Als ik op deze manier een kans heb dat eventuele probleem te voorkomen doe ik dat wel. Vind het niet ver gezocht als je bedenkt dat het vloeibaar is. Misschien totale onzin maar het koste me verder geen moeite om een goede plek te vinden.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:34
Ik zit er aan te denken om de opslag van de PS5 uit te breiden en ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen hiermee.

Welke SSD is hier populair en in hoeverre beïnvloed het de presentaties, zoals het laden van een spel?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Yonix schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:36:
Ik zit er aan te denken om de opslag van de PS5 uit te breiden en ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen hiermee.

Welke SSD is hier populair en in hoeverre beïnvloed het de presentaties, zoals het laden van een spel?
Ik heb een goede deal kunnen maken met een WD sn770 2TB die technisch net niet voldoet aan de eisen van Playstation. Daar merk je echt niks van. Ik heb games verplaatst van intern naar SSD en kon geen verschil vaststellen, zelfs bij de meest data intensieve games zoals Ratchet & Clank.

Ik denk dus dat je niet te zorgen hoeft te maken welke SSD je gebruikt, maar je moet het ook niet te gek maken. Maar in ieder geval een PCIe 4.0 spec om te zorgen dat het werkt en een heatsink kun je ook van Amazon halen voor ruim een tientje.

Qua prestaties merk je in ieder geval niks is mijn ervaring.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:55:
Waar of niet waar, ik heb ‘m al weer een tijdje horizontaal liggen. Als ik op deze manier een kans heb dat eventuele probleem te voorkomen doe ik dat wel. Vind het niet ver gezocht als je bedenkt dat het vloeibaar is. Misschien totale onzin maar het koste me verder geen moeite om een goede plek te vinden.
Dat ding is toch ook verkocht als verticaal of horizontaal te plaatsen? Dan moet je beide gewoon kunnen doen. Die van mij ligt horizontaal in een open kast.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

MathieuT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:36:

[...]

Had zelf eens gekeken voor een nieuwe DualSense. Momenteel eentje met een rondraaiende stick en eentje misschien met stickdrift (moet ik nog verder checken).
Maar ik zie niet meteen iets anders dat ik wil, de games staan allemaal aan releaseprijs, misschien een charging dock maar die is niet beschikbaar momenteel.
Ik wil dolgraag die nieuwe PS earbuds die in de laatste showcase werden aangekondigd maar nog altijd is daar geen release date voor. Ik zou die toch wel rond of net voor de feestdagen verwachten. Daar zou deze korting ideaal voor zijn.

• Hann1BaL

Hann1BaL

MathieuT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:36:

[...]

Als je in Utrecht woont, kunnen we 2 DualSense controllers bestellen en de korting delen. :) 55 euro voor je DualSense.

• MathieuT
kazuka schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Ik wil dolgraag die nieuwe PS earbuds die in de laatste showcase werden aangekondigd maar nog altijd is daar geen release date voor. Ik zou die toch wel rond of net voor de feestdagen verwachten. Daar zou deze korting ideaal voor zijn.
De actie is niet geldig op preorders, dat staat er niet bij maar dat kan je testen.

• MathieuT
Hann1BaL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Als je in Utrecht woont, kunnen we 2 DualSense controllers bestellen en de korting delen. :) 55 euro voor je DualSense.
Sorry, ik ben van België :P
Als ik in de pricewatch kijk zal ik best wachten tot volgende maand met Black Friday.
Pagina: 1 ... 308 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord