Tja, het is 2023 tegenwoordig, wat koop je tegenwoordig nog voor 220 euro. Even in perspectief zetten, een controller kost officieel 70 euro. Dus 3 controllers, 3 nieuwe games... Voor 220 koop je de traagste nokia smartphone.
Bij de pc-boys wil ik zelfs niet nadenken over waar er 220 euro gespendeerd wordt. Koop je daar tegenwoordig nog een mechanical keyboard voor? Een game-muis?
Fijn restaurant met twee en wat drank aan tafel ben je dit al gemakkelijk kwijt.
Dit apparaat, portal, is voor mij een no-brainer. Mijn PSVR2 aan 600 euro ligt al vier maand stof te happen. Toch soms iets te veel gedoe 's avonds na het werk. Aan de Portal zal ik tien keer meer plezier beleven. FEIT.
Het scheelt dan ook dat ik
_per-fect_ in de doelgroep val. Ik begrijp voor wie dit apparaat is gemaakt, en ik kan me volledig vinden in wat sony hier gedaan heeft. Je zal op youtube en bij de tech reviewers wel een hoop gezeik zien ivm geen native on-device gaming. Tja, dat is het inderdaad niet, maar dat brengt weer een heel ander soort probleem met zich mee. Namelijk uit het niets weer een library uit de grond stampen, daar niet in slagen, en dan het device weer laten sterven (psp, vita, ...) Been there, done that.
Dit is echt een COMPANION device, en als ze het zo in de markt zetten, moet het voor de consument wel duidelijk zijn wat het kan en niet kan. Hoop ik.
Persoonlijk game ik NOOIT buitenshuis. Ik ben geen puber of student meer, of iemand die vaak het halve land door moet/naar school in het openbaar vervoer. Een "native" op zichzelf staande console ben ik niets mee.
Ik game binnenshuis, en dit device zal er voor zorgen dat ik ook m'n hele setup wat beter kan organiseren. Nu staat de PS5 in de woonkamer waar ik 'm het meeste gebruik. Ik denk er echter al langer over om de woonkamer te de-geeken. Kleinere tv (ja, toch...

) minder gedoe, minder apparaten, minder speakers, enz...
Dan kan ik me een situatie voorstellen waar de PS5 naar een aparte kamer gaat (game-kamer) en ik dan toch overal in huis PS5 kan spelen, ook beneden. Overal ligt bedraad internet, dus dit komt wel goed.
En nee, al dat zelfbouw gedoe is gewoon geen concurrent. Ik heb het al lang gehad met 'fidgety' opzetstukken, accessoires, dingen waar je een telefoon inschuift. Allemaal rommel (sorry) die niet de ervaring benadert van op sony spul gamen. (triggers, controllers, ...)
Daarbij heb ik een iphone mini (te klein) en een iPad pro (te zwaar). Ofwel zit je weer met twee devices te streamen (iPad + controller).
Dit ding is volledig in handen van sony, die software en hardware zal onderhouden. De ervaring zal dus een stuk vloeiender zijn dan de PS app op iOS of Android. Althans, dat hoop ik toch, dat is wel de bedoeling, maar ik ga daar toch zeker van uit. Er is geen reden dat dit niet zou werken.
Plus, ik vind de controllers fijn, dus het feit dat dit ding een tablet is tussen een in twee gesneden dual sense is precies goed!

Het feit dat het een streaming device is, betekent ook dat die niet te zwaar is.
Ik begrijp zeker wel erg goed dat het doelpubliek een niche is, en dat dit een erg specifieke use case heeft. Maar als je het doelpubliek bent, weet je dat vanzelf wel. Dat is hier het geval.
Wat betreft stickdrift. Tja, ergens jammer. Maar voor 220 euro gaat 'ie dan maar het vuilnis in (of garantie natuurlijk) en komt er een andere in de plaats.
Nee, ik begrijp de negativiteit en de cynische reacties, maar ik koop 'm zeker wel.
Geen bluetooth boeit me ook niet, dan koop ik er wel die headset bij (niet die oortjes) of gewoon een van de vele bedraadde headsets die ik hier heb. Geen punt. Bluetooth is toch maar knoeien en prutsen en 8 kansen op 10 dikke latency en compressed audio. Zeker als je bidirectioneel (dus ook voice) erover stuurt. Beroerde tech, dat bluetooth.
PS Portal