• Zorroberner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:51
Heb een Ps3 gehad, ging over naar Xbox 360, daarna de One. En toen XSX en XSS, en eind september vorig jaar een PS5 gekocht. Ik vind de PS5 ook leuker, mede door de dualsense, filmpjes met trophies, en de exclusives. Gamepass zie ik de laatste tijd weinig bijzonders op komen, daarnaast heb ik fear of missing out, dus ik koop het liever zodat ik een game op mijn eigen tempo kan uitspelen. Xbox heeft wel een interessante toekomst voor zich met Obsidian en Bethesda (en nog anderen, maar deze studios interesseren mij het meest).

@Verwijderd reageerde terwijl ik zat te schrijven. Maar de backwards compatibility is wel briljant. Ik zit nu Saints Row 2 en AC the Ezio collection (die laatste op 60 FPS) te spelen. Dus ik zou met Xbox vooral voor een S gaan als je al een PS5 hebt, bevalt Xbox enorm goed dan kan je een X overwegen.

Onderaan de streep inderdaad beide goede consoles. Toch vind ik PS5 meer next gen ogen, Xbox heeft de bal gemist met geen innovatie in de controller waar Sony echt goed heeft gehandeld. Dus als je het geld kan missen, altijd doen, en wie weet wat voor moois Xbox mee komt, maar dat is al jaren toch vaak afwachten. Al heeft Xbox ook de reputatie tegen, Pentiment was bijzonder (en vermakelijk), Forza Horizon is geweldig. En de backwards compatibility vind ik heerlijk, terwijl ik dit schrijf zit ik eraan te denken om Bully te installeren op de Xbox bijvoorbeeld.

• NightShadow22
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-03-2024

NightShadow22

SonyPony

DM89 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Klopt, Xbox exclusives, de grootste misser van Microsoft.. heel jammer.
Ik speel er veel third party games op, een groot voordeel van de Series X is dat je er cd keys van Eneba op kan gebruiken en nieuwe titels spotgoedkoop uit regios Turkije / Argentinie kan kopen.

En zeer waarschijnlijk dit jaar nog Stalker 2 en natuurlijk 6 September Starfield.

Verder ben ik ook meer gecharmeerd van de Sony exclusives en is gamepass idd erg overbodig, een grote collectie van oude meuk en B titels.

Stalker 2 en Starfield koop ik dan ook gewoon full price op day 1.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:39
DM89 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Klopt, Xbox exclusives, de grootste misser van Microsoft.. heel jammer.
Koop een steam deck of ally en zet gamepass erop, gamepass is leuk als je jaren geen xbox hebt gehad. Of je moet van indie games houden, die ook leuk kunnen zijn. Kom tijd te kort anders had ik beide gehouden.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-11 22:38
Hier het tegenovergestelde eigenlijk, speel meer op de XSX dan op de PS5. Komt ook omdat ik een PS4 had en geen Xbox One, dus een hoop in te halen, en omdat de cinematische games me wat tegen beginnen te staan.

Ik speel tegenwoordig meer indies dan AAA games. Om eerlijk te zijn vallen zowel de AAA games op PS5 als XSX me wat tegen. Veelal het been there done that gevoel. Ook de nieuwe Spiderman trekt me totaal niet want voor gevoel al 2x exact dezelfde game gespeeld.

Verwijderd

Timothy3000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:42:
Hier het tegenovergestelde eigenlijk, speel meer op de XSX dan op de PS5. Komt ook omdat ik een PS4 had en geen Xbox One, dus een hoop in te halen, en omdat de cinematische games me wat tegen beginnen te staan.

Ik speel tegenwoordig meer indies dan AAA games. Om eerlijk te zijn vallen zowel de AAA games op PS5 als XSX me wat tegen. Veelal het been there done that gevoel. Ook de nieuwe Spiderman trekt me totaal niet want voor gevoel al 2x exact dezelfde game gespeeld.
Op dat punt ben ik ook een beetje.
Ik hou ervan om mijn eigen avontuur te beleven.

Nou, soms een on-rails avontuur is niet erg.
Genoten van de naughty dog games en god of war 1.
Maar, ongeveer elke grote release is nu zo'n episch hollywood avontuur.

Begrijp mij niet verkeerd, fantastische games.
Maar, ik word er persoonlijk een klein beetje moe van.

Daarom is backwards compatibility zo belangrijk voor mij, omdat ik mij meer dan prima vermaak met oudere titels.
Dragon age origins.
Fallout 3 & new vegas
Far cry 3
Borderlands 1&2

Hier heb ik persoonlijk meer plezier mee dan de huidige generatie games.
(Maar, gelukkig is iedereen anders. :) )

Verwijderd

Timothy3000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:42:Ik speel tegenwoordig meer indies dan AAA games.
offtopic:
Heb je ook Bramble gepeeld(?) een game met veel liefde en aandacht gemaakt maar de 18+ rating is niet gelogen en is dus niet geschikt voor kinderen.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Ben sinds kort in het bezit van een Dualsense Edge.
Vind em op alle vlakken te gek op 1 ding na; ik vind die backpaddles niet heel geweldig. Ze zitten in de weg voor m'n gevoel. De langere paddles druk je te makkelijk in en de halve domes zitten exact op de plek waar je normaal je vingers hebt.

Heb me al een ongeluk gezocht naar alternatieven, liefst gewoon een klein triggertje/knopje, maar bestaat (nog) niet? Als iemand iets weet, heel graag! :)

Soundcloud

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Modbreak:Laten we de PS5 vs XSX discussie maar stoppen, het gaat nu nog netjes maar ervaringen zijn dat de discussie vroeg of laat uit de bocht vliegt.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
offtopic:
Heb je ook Bramble gepeeld(?) een game met veel liefde en aandacht gemaakt maar de 18+ rating is niet gelogen en is dus niet geschikt voor kinderen.
Goede tip! Ben er net mee begonnen na jouw aanraden en zover is het een mooi verhaal. Ben wel benieuwd hoe de game 18+ gaat worden want kan me er nu niet veel bij voorstellen haha.
Niet offtopic trouwens want de game is ook op de PlayStation te koop. 8)

edit: iets verder nu. Nee dit is niet voor kinderen haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2023 15:18 ]

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
Gisteren zag ik de rumour/spy shot van een mogelijke PS5 slim op de frontpage. Meteen was ik super geïnteresseerd! Ik had gisteren weinig tijd om bij te lezen of te reageren, dus nam ik vandaag even de thread door. Ging het in 80% van de reacties over digital versus physical... 8)7 8)7 |:( :O

Een nieuwe formfactor, een mogelijke slim!! Dat is voor mij het interessante. Vooral met hoe controversieel het eerste design is. Passen ze het aan? Slijpen ze er de 'edgy' kant vanaf? Maken ze het meer vanilla? Of zetten ze gedurfd en met vertrouwen in op het gekozen pad van een in het oog springende console?

Persoonlijk ben ik de ps5 met tijd meer en meer beginnen waarderen. Dit is waarschijnlijk voor het eerst dat ik niet de slim zal kopen (heb ze allemaal gehad). Tenzij ik de ps5 kan doorschuiven, en zo de slim haal voor mezelf.

Maar als het design erg verschilt, denk ik dat ik liever met de OG blijf. En dat zou echt voor het eerst zijn!

Ik ben old school, met hardware nieuwtjes en een 'nieuwe console' (nieuwe vorm) trek je me altijd wel. Super vind ik dat. Maar dus ging het op de front page helemaal over digital games...

Ik geef toe, je kon van de frontpage weinig opmaken, de foto was echt niet duidelijk en geeft niet goed weer hoe 'ie er komt uit te zien. Maar ik ben wel erg nieuwsgierig, ik kan niet wachten op de reveal volgende maand!! :D

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:05:
Gisteren zag ik de rumour/spy shot van een mogelijke PS5 slim op de frontpage. Meteen was ik super geïnteresseerd! Ik had gisteren weinig tijd om bij te lezen of te reageren, dus nam ik vandaag even de thread door. Ging het in 80% van de reacties over digital versus physical... 8)7 8)7 |:( :O

Een nieuwe formfactor, een mogelijke slim!! Dat is voor mij het interessante. Vooral met hoe controversieel het eerste design is. Passen ze het aan? Slijpen ze er de 'edgy' kant vanaf? Maken ze het meer vanilla? Of zetten ze gedurfd en met vertrouwen in op het gekozen pad van een in het oog springende console?

Persoonlijk ben ik de ps5 met tijd meer en meer beginnen waarderen. Dit is waarschijnlijk voor het eerst dat ik niet de slim zal kopen (heb ze allemaal gehad). Tenzij ik de ps5 kan doorschuiven, en zo de slim haal voor mezelf.

Maar als het design erg verschilt, denk ik dat ik liever met de OG blijf. En dat zou echt voor het eerst zijn!

Ik ben old school, met hardware nieuwtjes en een 'nieuwe console' (nieuwe vorm) trek je me altijd wel. Super vind ik dat. Maar dus ging het op de front page helemaal over digital games...

Ik geef toe, je kon van de frontpage weinig opmaken, de foto was echt niet duidelijk en geeft niet goed weer hoe 'ie er komt uit te zien. Maar ik ben wel erg nieuwsgierig, ik kan niet wachten op de reveal volgende maand!! :D
Er is al een video van, Ziet er best Aliexpress achtig uit.

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Ik blijf de launch PS5 met grote headsink houden tot de Pro er (hopelijk) komt. Vind de nieuwe design echt minder mooi en de OG PS5 vind ik inmiddels juist heel cool. Heb nu weer de zwarte platen erop en dat oogt helemaal prima.

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

FMS schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:44:
Ik blijf de launch PS5 met grote headsink houden tot de Pro er (hopelijk) komt. Vind de nieuwe design echt minder mooi en de OG PS5 vind ik inmiddels juist heel cool. Heb nu weer de zwarte platen erop en dat oogt helemaal prima.
Vind de OG PS5 ook echt best tof eruitzien. Hopelijk binnenkort spidey plates scoren.

• Amos_x
NightShadow22 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Vind de OG PS5 ook echt best tof eruitzien. Hopelijk binnenkort spidey plates scoren.
In het begin had ik mijn twijfels. Maar nadat ik ‘m zelf had, ben ik het design zeker meer en meer beginnen waarderen, tot op het punt dat ik ‘m echt ok vind (y)

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-11 16:19
@Amos_x is natuurlijk lastig te oordelen op basis van foto’s maar hij lijkt vooral iets minder hoog en breed maar nog net zo dik. Vind hem daarom nog steeds groot lijken. De opening tussen de 2 kappen lijkt een mooie verwijzing naar de PS2 slim. Een iets kleinere console zou voor mij nooit een reden zijn om over te stappen.

• Amos_x
Timothy3000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:42:

Ja en? Als de gameplay loop goed is (of je vindt 'm goed), maakt het me echt niet uit. Spiderman is een van die games die ik kan blijven spelen. Beetje slingeren, beetje baddies in elkaar meppen, rinse repeat. Op dezelfde manier als er fans zijn van far cry (wat ook gewoon 1 goede loop is). Soms is gamen gewoon een soort 'zen', en dat kan ook. Het hoeft niet altijd mentaal inspannend te zijn, en 'nieuw' enkel om 'nieuw' te zijn. Dat is snookeren, voetbal spelen, badmintonnen of gaan fietsen ook niet. En ook dat doen sommige mensen gemakkelijk tien uur per weer als het echt je ding is.

Zelfde heb ik met wreckfest. Of rocket league. Steeds hetzelfde, steeds dezelfde rondjes (letterlijk), maar ik blijf er naar terug komen, tussen andere experiences die toch meer focus en energie vragen. En dat heb ik er niet altijd meer voor over.

Waarom dan niet spiderman 1 en MM terug spelen? Kan, maar omdat het verhalende games zijn, (en je alles dus al gezien hebt) is dat minder leuk.

Plus, Spiderman 2 biedt (voor de fan, mezelf) echt wel nog wat meerwaarde tov 2 games die eerder ps4.5 games zijn, dan een echte ps5 game die wellicht nog wel wat mooier en beter geanimeerd zal zijn. Day one buy, 80-90 euro, /care, echt niet. Ik heb al genoeg geld verprutst aan games die ik met moeite een uurtje speel, dat ik 80 euro voor een nieuwe spiderman echt een koopje is, net omdat ik die zeker wel 100% zal spelen en er dus al naar uit kijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 13-08-2023 16:13 ]

• Timothy3000
Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:11:
[...]
Ja en? Als de gameplay loop goed is (of je vindt 'm goed), maakt het me echt niet uit. Spiderman is een van die games die ik kan blijven spelen.
Super toch? Velen met je. Ik heb het daarentegen na 2 games wel gezien. :)

Verwijderd

Zorroberner schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:01:

@Verwijderd reageerde terwijl ik zat te schrijven. Maar de backwards compatibility is wel briljant. Ik zit nu Saints Row 2 en AC the Ezio collection (die laatste op 60 FPS) te spelen. Dus ik zou met Xbox vooral voor een S gaan als je al een PS5 hebt, bevalt Xbox enorm goed dan kan je een X overwegen.
Tenzij je al die oude games (360, Xbox OG) nog op disc hebt zoals ik. Dan is een X toch beter, aangezien je gewoon de oude disc er in kan doen en de game kan spelen.

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:52
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Tenzij je al die oude games (360, Xbox OG) nog op disc hebt zoals ik. Dan is een X toch beter, aangezien je gewoon de oude disc er in kan doen en de game kan spelen.
Het lukt mij niet op oude Xbox games op mijn PS5 te spelen.

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Zapato schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Het lukt mij niet op oude Xbox games op mijn PS5 te spelen.
Dan zou ik even contact opnemen met de klantenservice.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• LikeAKing
  • Laatst online: 12-08-2024
Misschien kan ik hier beter een topic voor openen hoor, maar sinds de meest recente PS5 update heb ik geen fatsoenlijke connectie met PSN meer.

Hostname not resolved wanneer ik de psn status test op mijn PS5. Mijn vrienden laden niet, de store kan niet laden en de enige soort van fix is mijn internet opnieuw opzetten (LAN kabel). Vervolgens laden veel fotos in de PSN store dan nog steeds niet. Heeft iemand hetzelfde probleem?

Misschien is het MAC adres geblokkeerd? of misschien komt het door ipv6?

Edit: het is de error code: WV-109144-9

[ Voor 4% gewijzigd door LikeAKing op 13-08-2023 16:40 ]

• Superkiwi
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

LikeAKing schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:35:
Edit: het is de error code: WV-109144-9
Deze code al door google gehaald? Dan heb je vaak al gelijk de oorzaak én de oplossing te pakken ;)

• LikeAKing
Superkiwi schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Deze code al door google gehaald? Dan heb je vaak al gelijk de oorzaak én de oplossing te pakken ;)
yup, maar iedereen lijkt andere oplossingen te hebben. Ik kan niet bij mijn modem van ziggo (staat in bridge modus en dus lijkt Ziggo's smartwifiweb niet te werken. http://192.168.178.1/ geeft mij verder geen opties betreft MAC-filtering of port forwarding oid.

Wel een vreemde issue, aangezien ik deze problemen hiervoor nooit had. :'(

Verwijderd

Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:05:

Herken dat enthousiasme wel een beetje. In mijn geval is dat ook een beetje nostalgie. In het PS3 tijdperk had ik een Xbox 360 launch console en pas bij de lancering van de Slim kocht ik een PS3. Weet ook nog precies welke versie ik kocht. Een Gran Turismo 5 bundel. :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqEuG0J03tcH4-6rNaEPy6d8SeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhGFVMzNSd7SIapzYeGyVGlj.jpg?f=user_large

Ben ook benieuwd naar de officiële onthulling, de leaks vind ik nog niet denderend.

• Amos_x
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Herken dat enthousiasme wel een beetje. In mijn geval is dat ook een beetje noatalgie. In het PS3 tijdperk had ik een Xbox 360 launch console en pas bij de lancering van de Slim kocht ik een PS3. Weet ook nog precies welke versie ik kocht. Een Gran Turismo 5 bundel. :*)
[Afbeelding]
Die heb ik ook, en dan nog een andere. Inderdaad, toppertje. De PS3 phat heb ik ook nog, denk ik.
Ben ook benieuwd naar de officiële onthulling, de leaks vind ik nog niet denderend.
Idem, nu ik er wat preciezer naar kijk, lijkt het ding echt geen cm kleiner. Wie hoopt een slim komt wellicht bedrogen uit. Feit is ook dat sony zelf de redesigns nooit 'slim' heeft genoemd. Dat maakten de users en media er van. Voor sony is het gewoon de volgende refresh van de huidige console.

Ik denk dat het hier dus voornamelijk een zeer lichte refresh betreft, met een opklikbare disc drive. Dus in feite de huidige digital, met 2 lijntjes op de covers, en een opklikbare drive die 'm op de huidige disc versie doet lijken. Dus echt geen slim zoals we die van vroeger kennen.

Reden te meer om het gewoon bij m'n OG disc versie te houden... Weinig meerwaarde. Voor een ingrijpender design had ik het vast gedaan.

Maar goed, we weten het was pas zeker volgende maand dan, als ik het goed begrijp. Tot dan heeft speculeren weinig is. Maar wel een leuke gedachte...

Verwijderd

LikeAKing schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

yup, maar iedereen lijkt andere oplossingen te hebben. Ik kan niet bij mijn modem van ziggo (staat in bridge modus en dus lijkt Ziggo's smartwifiweb niet te werken. http://192.168.178.1/ geeft mij verder geen opties betreft MAC-filtering of port forwarding oid.

Wel een vreemde issue, aangezien ik deze problemen hiervoor nooit had. :'(
Als je Ziggo router in bridge modus staat, betekent dit dat je een eigen router er achter hebt staan. Daar moet je port forwarding etc instellen. Je Ziggo router doet nu niks anders dan internet doorsturen naar je eigen router.

• LikeAKing
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

Als je Ziggo router in bridge modus staat, betekent dit dat je een eigen router er achter hebt staan. Daar moet je port forwarding etc instellen. Je Ziggo router doet nu niks anders dan internet doorsturen naar je eigen router.
Yup! Bedankt voor je antwoord. Mijn modem verbindt met één van de TP-Link Deco M4 routers (wifi versterkers) die verkregen zijn via Ziggo.
Buitenom het wifi signaal dat wel prima werkt, is er één poort vrij in mijn router. Deze gaat naar mijn eigen switch (LAN kabel naar mijn desktop en LAN naar mijn PS5). Helaas kan ik deze deco router alleen beperkt bedienen via een mobiele app en/of via http://192.168.68.1/ maar daar zijn de settings nóg beperkter.

Niets betreft een firewall of het aan/uitzetten van ipv6 :'(

Verwijderd

LikeAKing schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Yup! Bedankt voor je antwoord. Mijn modem verbindt met één van de TP-Link Deco M4 routers (wifi versterkers) die verkregen zijn via Ziggo.
Buitenom het wifi signaal dat wel prima werkt, is er één poort vrij in mijn router. Deze gaat naar mijn eigen switch (LAN kabel naar mijn desktop en LAN naar mijn PS5). Helaas kan ik deze deco router alleen beperkt bedienen via een mobiele app en/of via http://192.168.68.1/ maar daar zijn de settings nóg beperkter.

Niets betreft een firewall of het aan/uitzetten van ipv6 :'(
Als ik even op Google zoek dan vind ik een forum van Ziggo. Waar aangegeven wordt dat de firewall inclusief port forwarding ingesteld kan worden. Wellicht even online zoeken hoe je dat moet doen:

https://community.ziggo.n...irewall-op-M4/td-p/851523

• LikeAKing
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:05:
[...]

Als ik even op Google zoek dan vind ik een forum van Ziggo. Waar aangegeven wordt dat de firewall inclusief port forwarding ingesteld kan worden. Wellicht even online zoeken hoe je dat moet doen:

https://community.ziggo.n...irewall-op-M4/td-p/851523
Yup, had de port forwarding settings al gevonden. Wilde eigenlijk liever ipv6 eerst uitgooien. Hier was ook een option voor, maar ik was niet bevoegd om dit te doen.

Either way, ik deed eerst even een officiële reboot van alle 3 de routers in mijn huis (reboot knopje via de app) en het probleem lijkt verholpen. UPNP aan, maar geen specifieke port forwarding gedaan. DNS teruggezet naar dynamisch en opnieuw mijn internet geconfigureerd op de ps5.

Omslachtige manier van aan en uit doen leek het. 8)7. Thanks!

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Beide abbonements diensten zijn overbodig, alle must haves die eropstaan hoor je al lang en breed in je collectie te hebben als beetje gamer.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:55
NightShadow22 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:23:
Beide abbonements diensten zijn overbodig, alle must haves die eropstaan hoor je al lang en breed in je collectie te hebben als beetje gamer.
Naja, het zorgt voor een nieuw soort 'keuzestress' die best wel blokkerend kan werken. Althans, dat is mijn ervaring.

Het daadwerkelijke bezitten van een game door deze te kopen (het liefst fysiek, maar ik zal wel oud worden) geeft veel meer voldoening.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Rossi46 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

Naja, het zorgt voor een nieuw soort 'keuzenstress' die best wel blokkerend kan werken. Althans, dat is mijn ervaring.

Het daadwerkelijke bezitten van een game door deze te kopen (het liefst fysiek, maar ik zal wel oud worden) geeft veel meer voldoening.
Ja eens.

• Timothy3000
Ik vind ze heerlijk. Scrollen door games die je niet kent, vette indies spelen die je anders niet snel gekocht had.... ik denk dat de consoles anders hier hadden staan verstoffen.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:45
Mee eens, en daarom heb ik een gigantische backlog 8)7

PSN : Geraedus

Verwijderd

Ik heb premium en gamepass maar 90+% van mijn gametijd zit in games die op het moment van spelen niet in 1 van die diensten zit. Vorig jaar was een uitzondering omdat ik de PS5 toen pas in huis had en heel veel top games had in te halen via Extra.
Er staan belachelijk veel top exclusives in wanneer je een paar jaar aan games hebt in te halen. Als je eenmaal de boel hebt ingehaald wordt het minder boeiend imo.
Inmiddels zit ik in Premium maar dat komt omdat het een aanbieding was. Essential is het minimale wat ik actief wil houden. Het is dus prijs afhankelijk waar ik mijn keus op baseer in de Plus tiers. Extra is eigenlijk wel de sweet spot. Het zijn geen gigantische bedragen maar we moeten wel kritisch blijven natuurlijk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 10:38 ]

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Ik vind ze heerlijk. Scrollen door games die je niet kent, vette indies spelen die je anders niet snel gekocht had.... ik denk dat de consoles anders hier hadden staan verstoffen.
Daarom moeten de meeste ontwikkelaars gewoon weer demo's introduceren. Voorheen kon dat ook prima zonder abonnement, even een game proberen die je niet kent. Nu moet je een duur abonnement nemen om de game even te proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:35:
Ik heb premium en gamepass maar 90+% van mijn gametijd zit in games die op het moment van spelen niet in 1 van die diensten zit. Vorig jaar was een uitzondering omdat ik de PS5 toen pas in huis had en heel veel top games had in te halen via Extra.
Er staan belachelijk veel top exclusives in wanneer je een paar jaar aan games hebt in te halen. Als je eenmaal de boel hebt ingehaald wordt het minder boeiend imo.
Inmiddels zit ik in Premium maar dat komt omdat het een aanbieding was. Essential is het minimale wat ik actief wil houden. Het is dus prijs afhankelijk waar ik mijn keus op baseer in de Plus tiers. Extra is eigenlijk wel de sweet spot. Het zijn geen gigantische bedragen maar we moeten wel kritisch blijven natuurlijk. ;)
Voor mij is essential de sweet spot, games claimen en vervolgens zelf bepalen wanneer je de game speelt. Zo heb ik laatst remnant of the Ashes gespeeld. Heeft ooit een keer in ps plus gezeten.

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Daarom moeten de meeste ontwikkelaars gewoon weer demo's introduceren. Voorheen kon dat ook prima zonder abonnement, even een game proberen die je niet kent. Nu moet je een duur abonnement nemen om de game even te proberen.
De indiegames van 2u of 3u die ik graag speel geven daarmee dan 1/3 van hun game weg. :P

• Caayn
  • Niet online
Mijn backlog is groter dan mijn beschikbare tijd en ik "bezit" liever mijn spellen, bij voorkeur fysiek. Wanneer online multiplayer niet langer achter een paywall zit dan zet ik de minimale vorm (PS+/XBLG) ook direct stop.

Financieel als ik het naast elkaar leg dan was ik waarschijnlijk goedkoper uit met een abonnementsdienst, uiteindelijk koop ik nog best wat spellen die op zo'n dienst staan (bijv vanwege positieve reacties erop). Maarja, nu speel ik wat ik wil spelen en wanneer ik het wil spelen (voor zover de beschikbare tijd dat toelaat :P).

[ Voor 13% gewijzigd door Caayn op 14-08-2023 11:13 ]

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

De indiegames van 2u of 3u die ik graag speel geven daarmee dan 1/3 van hun game weg. :P
Ik speel genoeg indie games. Maar ik kom er weinig tegen die maar 2 uur duren. Dus dat is meer uitzondering dan de regel . Als ze maar 2 uur zijn kan je ze hoogstwaarschijnlijk ook voor een paar euro kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 11:37 ]

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Ik speel genoeg indie games. Maar ik kom er weinig tegen die maar 2 uur duren. Dus dat is meer uitzondering dan de regel . Als ze maar 2 uur zijn kan je ze hoogstwaarschijnlijk ook voor een paar euro kopen.
Demos voor indie games van 3 tot 8u zijn vermoedelijk niet rendabel en ook niet nodig imo. Daar zijn juist dit soort abonnementen perfect voor.

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Demos voor indie games van 3 tot 8u zijn vermoedelijk niet rendabel en ook niet nodig imo. Daar zijn juist dit soort abonnementen perfect voor.
Dat is precies mijn punt hierboven, je hebt nu een duur abonnement nodig om games te testen. Voorheen waren er altijd demo's en was het ook rendabel (ja, ook indie games hadden demo's). En nu moet je ineens een abonnement afsluiten om iets te testen.

Ik bezit liever games dan dat ik afhankelijk ben van een bepaalde dienst. Ik wil van te voren een game testen om te kijken of de game iets voor mij is. Daar leent een demo zich perfect voor.

Overigens komen er tegenwoordig weer steeds meer demo's uit. Er is ook weer een aparte categorie in de ps store. Die is een hele tijd weg geweest. En laat het nou vooral de indie's zijn die demo's uitbrengen ;-)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 12:19 ]

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Dat is precies mijn punt hierboven, je hebt nu een duur abonnement nodig om games te testen. Voorheen waren er altijd demo's en was het ook rendabel (ja, ook indie games hadden demo's). En nu moet je ineens een abonnement afsluiten om iets te testen.
Ik test ze niet zodat ik ze kan kopen, ik speel ze om ze te spelen.

Echt korte indiegames hebben nooit demo's gehad.

• Caayn
  • Niet online
In de PS3 tijd was het ook nog een policy bij de buren dat een demo verplicht was voor alle XBLA titels en waren demo's in zijn algemeenheid nog gewoner.

Het maken van een demo is simpelweg duur, kost tijd die er niet altijd is, en kan niet altijd uit. Vaak was het een aparte build die ook door alle release stappen heen moet en apart onderhouden moest worden, weer niet te oud mag zijn anders is het niet meer representatief voor de main build/release. Daarnaast ook de vraag welk stukje van de game laat je zien, eerste X levels, bouw je een custom demo level? Een demo die je publiek via PSN lanceert kent andere eisen dan een demo voor pakweg E3/Gamescom/etc.

Tijdsgebonden demo's (gewone release build/game met een tijd/content slot) zijn al langere tijd beschikbaar op Xbox, EA Play en sinds kort ook op Playstation. De goedkoopste vorm van een demo echter slaat ook dit niet echt aan. Mede omdat de intro, die je dan vaak mag spelen, niet altijd representatief is voor de gehele game. Demo's kunnen ook averechts werken doordat mensen zich nog wel eens realiseren dat ze game eigenlijk niet zo leuk vinden als ze hadden verwacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 14-08-2023 12:28 ]

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Ik test ze niet zodat ik ze kan kopen, ik speel ze om ze te spelen.

Echt korte indiegames hebben nooit demo's gehad.
Het zijn nu voornamelijk indie developers die een demo uitbrengen. Korte indie games hebben zeker wel een demo gehad. Paar voorbeelden:

https://store.playstation...16490_00-VIEWFINDERDEMOEU

Viewfinder (6 uur durende game)

https://store.playstation...16689_00-0407818848179655

Toodee en toodee (7 uur durende game)

https://store.playstation...14751_00-0526753228481627

Plunder panic (5 uur durende game)

En zo zijn er zoveel meer demo's van korte indie games. Ik zal zeggen bekijk de demo sectie in de store. Daar staat het helemaal vol met demo's van korte indie games.

Je geeft aan dat je games niet test om te kopen maar om te spelen. Maar je start nu toch ook Indies op waar je na een half uur achter komt dat je ze niet leuk vindt? Vervolgens ga je een andere indie spelen. Daar had je dus ook een demo voor kunnen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 12:30 ]

• Timothy3000
Je geeft aan dat je games niet test om te kopen maar om te spelen. Maar je start nu toch ook Indies op waar je na een half uur achter komt dat je ze niet leuk vindt?
Niet echt, nee. Ik geef games sowieso een paar uur voordat ik ermee stop of doorspeel. Demos zijn me vaak te kort om een goeie indruk te krijgen. :)

Verwijderd

Caayn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:23:
In de PS3 tijd was het ook nog een policy bij de buren dat een demo verplicht was voor alle XBLA titels en waren demo's in zijn algemeenheid nog gewoner.

Het maken van een demo is simpelweg duur, kost tijd die er niet altijd is, en kan niet altijd uit. Vaak was het een aparte build die ook door alle release stappen heen moet en apart onderhouden moest worden, weer niet te oud mag zijn anders is het niet meer representatief voor de main build/release. Daarnaast ook de vraag welk stukje van de game laat je zien, eerste X levels, bouw je een custom demo level? Een demo die je publiek via PSN lanceert kent andere eisen dan een demo voor pakweg E3/Gamescom/etc.

Tijdsgebonden demo's (gewone release build/game met een tijd/content slot) zijn al langere tijd beschikbaar op Xbox, EA Play en sinds kort ook op Playstation. De goedkoopste vorm van een demo echter slaat ook dit niet echt aan. Mede omdat de intro, die je dan vaak mag spelen, niet altijd representatief is voor de gehele game. Demo's kunnen ook averechts werken doordat mensen zich nog wel eens realiseren dat ze game eigenlijk niet zo leuk vinden als ze hadden verwacht.
Je ziet nu dus dat demo's weer terug zijn van weggeweest. In de ps store is er nu weer een aparte categorie voor demo's en je ziet steeds vaker weer demo's uitkomen. Voorheen werkte het ook, waarom nu niet meer? Demo's was de manier om games te proberen, ja je hebt nu YouTube op gameplay te zien. Maar dat is toch anders dan zelf spelen, dat voelt toch altijd anders dan een filmpje. Ik juich het alleen maar toe dat ontwikkelaars weer demo's maken.
Dat is hier nog al voorbij gekomen, en ik herhaal: zo een uitspraak is gewoon enorm pretentieus. Iedereen ervaart gamen anders. Ik zie mezelf zeker niet als een 'mindere' gamer omdat ik AAA titels niet op launch koop. Toegegeven, ik ben ook al wat van leeftijd en heb dan ook geen andere vrienden waarmee ik persé samen die games moet spelen om erover te kunnen meepraten. Een beetje vergelijkbaar met series/films waar er ook zoveel te doen is over het feit dat ze soms in onze regio pas veel later beschikbaar zijn.

Voor mij is een abonnementsdienst daarom juist wél interessant; Mij maakt het niet uit als die AAA games pas een jaar of later beschikbaar komen. Maar vooral: zoais hierboven al aangehaald laat zo een dienst je toe van games te ontdekken die je anders wellicht nooit had gekocht. Ik heb me met de 'oude' PS+ (Essential dus) eigenlijk vele tientallen uren geamuseerd met titels waar ik toen nog nooit van gehoord had, en die toch wel zeer leuke games bleken te zijn, zelfs al waren het indies (of misschien juist daardoor). Een random selectie: Inside, Brothers, The Swapper, Trackmania Turbo, Rime, Everybody's Gone to the Rapture, Teslagrad, enz...

Ik ben het wel met @Rossi46 eens dat een dienst als Extra of Premium wel voor een soort keuzestress zorgt. Een beetje gelijk ook met Netflix e.d. waar er memes de ronde gaan waar je 2 uurtjes vrij hebt voor een film, en na een uur nog altijd aan het browsen bent omdat je niet kan kiezen :p. Die keuzestress heb je niet met Essential omdat je gewoon telkens 3 nieuwe games krijgt en die een kans geeft en that's it. Maar voor het aantal uur per maand/jaar dat ik speel was dat meer dan voldoende eigenlijk. Maar bon, heb nu Premium voor een paar jaar (door die PS Now truuk) en zal dan maar eens moeten leren knopen doorhakken qua games die ik wil spelen :).

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:35:
[...]

Niet echt, nee. Ik geef games sowieso een paar uur voordat ik ermee stop of doorspeel. Demos zijn me vaak te kort om een goeie indruk te krijgen. :)
Maar je bent er nu wel mee eens dat korte indie games wel een demo hebben gehad?

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Maar je bent er nu wel mee eens dat korte indie games wel een demo hebben gehad?
Blijkbaar wel, al is het verder totaal niet relevant voor de discussie. :)

Het spelen van een demo is totaal wat anders dan het spelen van een volledige game op een abonnementsdienst. Geeft totaal een andere indruk imo.

[ Voor 20% gewijzigd door Timothy3000 op 14-08-2023 12:38 ]

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Blijkbaar wel, al is het verder totaal niet relevant voor de discussie. :)
Het was heel relevant, aangezien je beweerde dat korte indie games nooit een demo hebben gehad. Dat was nou juist het hele punt van de discussie. ;-) Maar als het je niet uitkomt is het ineens niet meer interessant voor de discussie :P

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Het was heel relevant, aangezien je beweerde dat korte indie games nooit een demo hebben gehad. Dat was nou juist het hele punt van de discussie. ;-) maar als het je niet uitkomt is het ineens niet meer interessant voor de discussie :P
Ik wist niet dat games die een paar uur duren een demo hadden maar vind dat verder ook niet zo interessant om de redenen die ik je eerder al aangaf. ;)

Verwijderd

Twixie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is hier nog al voorbij gekomen, en ik herhaal: zo een uitspraak is gewoon enorm pretentieus. Iedereen ervaart gamen anders. Ik zie mezelf zeker niet als een 'mindere' gamer omdat ik AAA titels niet op launch koop. Toegegeven, ik ben ook al wat van leeftijd en heb dan ook geen andere vrienden waarmee ik persé samen die games moet spelen om erover te kunnen meepraten. Een beetje vergelijkbaar met series/films waar er ook zoveel te doen is over het feit dat ze soms in onze regio pas veel later beschikbaar zijn.

Voor mij is een abonnementsdienst daarom juist wél interessant; Mij maakt het niet uit als die AAA games pas een jaar of later beschikbaar komen. Maar vooral: zoais hierboven al aangehaald laat zo een dienst je toe van games te ontdekken die je anders wellicht nooit had gekocht. Ik heb me met de 'oude' PS+ (Essential dus) eigenlijk vele tientallen uren geamuseerd met titels waar ik toen nog nooit van gehoord had, en die toch wel zeer leuke games bleken te zijn, zelfs al waren het indies (of misschien juist daardoor). Een random selectie: Inside, Brothers, The Swapper, Trackmania Turbo, Rime, Everybody's Gone to the Rapture, Teslagrad, enz...

Ik ben het wel met @Rossi46 eens dat een dienst als Extra of Premium wel voor een soort keuzestress zorgt. Een beetje gelijk ook met Netflix e.d. waar er memes de ronde gaan waar je 2 uurtjes vrij hebt voor een film, en na een uur nog altijd aan het browsen bent omdat je niet kan kiezen :p. Die keuzestress heb je niet met Essential omdat je gewoon telkens 3 nieuwe games krijgt en die een kans geeft en that's it. Maar voor het aantal uur per maand/jaar dat ik speel was dat meer dan voldoende eigenlijk. Maar bon, heb nu Premium voor een paar jaar (door die PS Now truuk) en zal dan maar eens moeten leren knopen doorhakken qua games die ik wil spelen :).
Helemaal eens dat het voor iedereen anders is. Abonnementsdiensten zijn voor genoeg mensen interessant. Ik hoop alleen niet dat de industrie dit er volledig doorheen duwt dat dit de vervanger wordt van kopen. (Dat is waar Microsoft naar toe wil). Aangezien er ook een groot deel van de markt nog gewoon zijn games wil kopen. Het meest irritante vind ik altijd dat bedrijven opdringen wat consumenten graag willen. Kijk naar baldur's gate 3, blijkbaar willen heel veel gamers nog een game zonder microtransacties. Hetzelfde geldt voor gamers die games willen kopen.

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Helemaal eens dat het voor iedereen anders is. Abonnementsdiensten zijn voor genoeg mensen interessant. Ik hoop alleen niet dat de industrie dit er volledig doorheen duwt dat dit de vervanger wordt van kopen. (Dat is waar Microsoft naar toe wil). Aangezien er ook een groot deel van de markt nog gewoon zijn games wil kopen. Het meest irritante vind ik altijd dat bedrijven opdringen wat consumenten graag willen. Kijk naar baldur's gate 3, blijkbaar willen heel veel gamers nog een game zonder microtransacties. Hetzelfde geldt voor gamers die games willen kopen.
Wat is er met BG3?

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Ik speel geen indies de enige indie die ik ooit best leuk hebt gevonden was the Ascent, Als je van indies houd dan begrijp ik dat je van je abbonement geniet maar persoonlijk had ik aan het begin bij bv de Xbox Gamepass Ultimate om de belofte van de vele triple a titles die daar zogenaamd day one uit op zouden komen maar nog nooit uit zijn gekomen.

Halo Infinite was het laatst echt toffe wat ik bv daar op heb gespeeld, Ps plus heeft die belofte nooit gemaakt maar voor mij is ook die service overbodig want de meeste games heb ik al, of al gespeeld vroeger op de vorige gen Playstations.

Verwijderd

Dat andere developer hebben gereageerd dat gamers niet moeten verwachten dat dit de nieuwe standaard is.

https://gameworldobserver...rd-for-rpg-genre-opinions

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 12:57 ]

• Timothy3000
Ik baal met die game vooral dat die niet fysiek uitkomt.

• Timothy3000
NightShadow22 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
Ik speel geen indies de enige indie die ik ooit best leuk hebt gevonden was the Ascent, Als je van indies houd dan begrijp ik dat je van je abbonement geniet
Ik snap deze comment nooit zo. Waarom speel je geen indies? Er zijn zo ontiegelijk veel prachtige games te spelen die niet door enorme bedrijven zijn gemaakt.

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Ik snap deze comment nooit zo. Waarom speel je geen indies? Er zijn zo ontiegelijk veel prachtige games te spelen die niet door enorme bedrijven zijn gemaakt.
Ze spreken me allemaal een voor een niet aan, Natuurlijk lees ik altijd de reviews etc maar het is ook vaak echt mn genre niet de titels die uitkomen.

• Timothy3000
NightShadow22 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Ze spreken me allemaal een voor een niet aan, Natuurlijk lees ik altijd de reviews etc maar het is ook vaak echt mn genre niet de titels die uitkomen.
Maar ze komen letterlijk in elk genre uit haha.

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:00:
Ik baal met die game vooral dat die niet fysiek uitkomt.
Zo ook Alan Wake 2 :Y

Why is Alan Wake 2 a digital-only release?

There are many reasons for this. For one, a large number of players have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.

Wen er maar vast aan :w

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Een game zoals een game moet zijn: Groots, uitgebreid, goed afgewerkt. en dan geen verplichte always online, geen microtransacties, geen lootboxes. Gewoon een game kopen en klaar.

Geen fysieke release vind ik ook jammer, ik heb belangstelling voor deze game, vooral de keuze vrijheid moet enorm zijn, maar ik weer niet zeker of een hardcore D&D rpg welw at voor mij is. Dan is potentiële doorverkoop wel een fijn valnet :P

[ Voor 27% gewijzigd door Chaoss op 14-08-2023 13:11 ]

• Timothy3000
Dan maar hopen dat hij op PSPlus komt.

(Hey, zo is de discussiecirkel weer rond. :p)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

There are many reasons for this. For one, a large number of players have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.

Wel grappig dat ze aangeven dat het niet ongewoon is om een game digitaal only te maken. Terwijl dit 1 van de eerste AAA games is die niet fysiek uitkomt. Dus het is meer hun eigen waarheid ;-).

Alleen in de UK koopt nog 30% van de mensen fysiek (sommige maanden zelfs 50/50). Ik denk eerder dat ze zichzelf in de problemen helpen. Ik ga namelijk nooit full price betalen voor een game die alleen digital uitkomt. Dan wacht ik wel tot die een stuk goedkoper is.

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:12:
Dan maar hopen dat hij op PSPlus komt.

(Hey, zo is de discussiecirkel weer rond. :p)
Of dat er een demo of trial komt ;-)

• Timothy3000
Dat gaat voor een game als BG lastig werken, of de trial/demo moet minstens 20u lang zijn haha. Maar zeg nooit nooit. :)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Omdat mensen denken dat het altijd simpele 2D sidescrollers zijn in een 8 bit jasje.

Ik ben normaal ook echt wel van de AAA titels, maar dit jaar heb ik toch echt wel genoten van Vampire Survivors, you suck at parking en Humanity.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Hulleman
[...]

Lelijk. Als dit de standaard wordt moet ik nog eens gaan bekijken hoe ik dat met gaming ga doen na deze generatie. De PS6 en volgende Xbox zullen wel volledig digitaal worden en de prijs van de digitale games voor de PS en Xbox zijn me gewoon veel te hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 14-08-2023 13:22 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Maar ze komen letterlijk in elk genre uit haha.
Natuurlijk zijn er vele genres maar het komt vaak neer op sidescrolling platformers etc etc.

En de kwaliteit die ik zoek kan ik daar jammergenoeg ook vaak niet vinden, Ik hou van cinematics etc dat weet je.

• Timothy3000
NightShadow22 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:22:
[...]
Natuurlijk zijn er vele genres maar het komt vaak neer op sidescrolling platformers etc etc.
Maar dat is dus echt totaal niet zo. Ze zijn er in alle genres. Kan best eens een lijstje voor je opstellen met games waarvan ik denk dat je ze kan waarderen.

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Maar dat is dus echt totaal niet zo. Ze zijn er in alle genres. Kan best eens een lijstje voor je opstellen met games waarvan ik denk dat je ze kan waarderen.
Als je dat zou willen doen ? harstikke bedankt want op t moment begint het wachten op Starfield en alles wat daarna uitkomt erg lang te duren hehe! dan zal ik er eens een paar gaan proberen in de tussentijd. :*)

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:18:
Dat gaat voor een game als BG lastig werken, of de trial/demo moet minstens 20u lang zijn haha. Maar zeg nooit nooit. :)
Je kan prima bepalen na 2 uur of een game voor jou is of niet. Daar heb je echt geen 20 uur voor nodig. Bij geen enkele game.

Als je ziet hoeveel mensen daadwerkelijk een game nog na 5 uur spelen, dat is echt schrikbarend laag. Kan je vooral zien aan de trophies, een eerste level wil men nog wel halen, maar een tweede level daar is het percentage vaak al gezakt naar 40% (bij games die day one op een abonnementsdienst komen is dit nog veel lager). Betekent dus dat 60% van de mensen die de game heeft gekocht daar niet eens komt. Maar dat is nu gewoon een verdienmodel geworden, mensen kopen het op de gok, vinden het niet leuk en verkopen het door. Daarom demo's ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 13:36 ]

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:35:
[...]
Je kan prima bepalen na 2 uur of een game voor jou is of niet. Daar heb je echt geen 20 uur voor nodig. Bij geen enkele game.
Met 2u BG ben je de character creator nog niet eens uit. :P

Een RPG moet je tijd geven. Dat moet even op gang komen. 2u is bij lange na niet genoeg om te weten of het spel wat voor jou gaat zijn.

Hetzelfde met bv een game als Death Stranding, waar je bij wijze van in moet groeien.

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

Een RPG moet je tijd geven. Dat moet even op gang komen. 2u is bij lange na niet genoeg om te weten of het spel wat voor jou gaat zijn.

Hetzelfde met bv een game als Death Stranding, waar je bij wijze van in moet groeien.
Daar verschillen we van mening (zoals altijd), maar ik kan prima beoordelen of een bepaalde game iets voor mij is binnen 2 uur. Die gehele character creation skip ik sowieso altijd. Net zoals bij Cyberpunk, creer je een compleet personage wat je de gehele game niet eens ziet, ja in de spiegel |:(

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Wat indies betreft zie ik door de bomen het bos ook niet meer... in het PS3 tijdperk kocht ik nog regelmatig indy titels maar nu wacht ik vooral af wat er in PS+ voorbij komt. De zoveelste unity indy was ik op een gegeven moment ook wel klaar mee, die lijken toch allemaal op een of andere manier wel op elkaar. Toevallig vorige week Tails of Iron uitgespeeld, was voor de afwisseling wel eens leuk. The Ascent leek me ook erg tof, toen die in PS+ kwam gelijk geïnstalleerd maar na 2-3 uren spelen was ik er alweer klaar mee.

Voor de rest zijn alleen cult of the lamb en Dave the Diver mij bijgebleven van de recente indies mischien dat ik die nog eens in de aanbieding koop en anders zie ik ze wel in PS+ voorbij komen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 14-08-2023 13:46 ]

• Amos_x
Ter info, als je een game claimt in de extra of premium tier, en die komt daarna beschikbaar in essential, kan je die niet meer opnieuw onder essential claimen. En dus ook niet alvast claimen voor later om eventueel te spelen als je beslist om extra niet te vernieuwen.

Dit merkte ik met een lopend extra abo. Geen idee of je het wel weer kan als je abo afloopt, en dezelfde game na afloop van extra, via essential wil claimen. Het lijkt me niet eigenlijk.

Was al bekend dacht ik, maar ik merkte het gisteren op toen ik even door m'n library ging, dat ik een aantal games in essential niet had geclaimed (wat vreemd is, want normaal claim ik ze sowieso allemaal, just in case) en dat bleek omdat ik dezelfde game eerder met extra had gedownload (descenders)

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Daar verschillen we van mening (zoals altijd), maar ik kan prima beoordelen of een bepaalde game iets voor mij is binnen 2 uur. Die gehele character creation skip ik sowieso altijd. Net zoals bij Cyberpunk, creer je een compleet personage wat je de gehele game niet eens ziet, ja in de spiegel |:(
Same bij Cyberpunk maar in RPGs als Divinity of BG is de character creation wel van essentieel belang, ook omdat je de juiste achtergrond bij je karakter wil vinden en die zo wil speccen dat hij precies bij het personage dat je wil roleplayen past. Daar zit vaak wel wat tijd in.
Caayn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:23:
Daarnaast ook de vraag welk stukje van de game laat je zien, eerste X levels, bouw je een custom demo level?
Ik weet nog dat ik Brutal Legend heb gekocht op basis van de demo. De demo was het eerste uur ofzo van de game, wat een 3rd person action game is.
Blijkt de game na dat uur ineens te veranderen in een RTS game. 8)7 Alsnog prima mee vermaakt, maar dat was op dat moment wel een onaangename verrassing. :P

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Hulleman
Chaoss schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:43:
The Ascent leek me ook erg tof, toen die in PS+ kwam gelijk geïnstalleerd maar na 2-3 uren spelen was ik er alweer klaar mee.
Dat vond ik wel een dikke game! Ik ben wel een twinstick shooter fan. Lekker coop met de vrouw gespeeld.

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Same bij Cyberpunk maar in RPGs als Divinity of BG is de character creation wel van essentieel belang, ook omdat je de juiste achtergrond bij je karakter wil vinden en die zo wil speccen dat hij precies bij het personage dat je wil roleplayen past. Daar zit vaak wel wat tijd in.
Daarom is die eerste twee uur prima om te ontdekken of de game wat voor mij is. Totaal geen zin om dat allemaal uit te zoeken. Geef mij maar een door de makers gecreëerd personage wat ik kan spelen.

Geef mij maar een Zelda tears of the kingdom om te spelen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 14:06 ]

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Daarom is die eerste twee uur prima om te ontdekken of de game wat voor mij is. Totaal geen zin om dat allemaal uit te zoeken. Geef mij maar een door de makers gecreëerd personage wat ik kan spelen.

Geef mij maar een Zelda tears of the kingdom om te spelen ;-)
In TOTK zie je ook in 2u niet wat de game te bieden heeft... dan ben je amper de tutorial uit.

Verwijderd

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

In TOTK zie je ook in 2u niet wat de game te bieden heeft... dan ben je amper de tutorial uit.
In 2 uur tijd heb je die eerste bovenwereld gewoon uitgespeeld. Dan heb je al kennis gemaakt met alle facetten van de game.

Maar goed je punt is duidelijk. We verschillen gewoon van mening. Heeft weinig zin om dit tot treurens toe te herhalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 14:11 ]

• Timothy3000
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

In 2 uur tijd heb je die eerste bovenwereld gewoon uitgespeeld. Dan heb je al kennis gemaakt met alle facetten van de game.

Maar goed je punt is duidelijk. We verschillen gewoon van mening. Heeft weinig zin om dit tot treurens toe te herhalen.
Heb je snel gedaan dan, damn haha.

Maar eens verder. :)

Verwijderd

Ik zou het liefst een (gratis) platform willen zien met zoveel mogelijk demo's/time trials. Een combinatie van zelf even aanvoelen of de game wat voor je is en reviews van bepaalde reviewers om de verrassingen te voorkomen die jij aangeeft lijkt mij ideaal. Dan laat ik al die all you can eat diensten achterwegen.

Sony zijn strenge refund policy zorgt er al helemaal voor dat ik niet zomaar een nieuwe game aanschaf voor het volle bedrag. Best jammer want er kan genoeg tussen zitten wat ik zou aanschaffen na het te kunnen proberen. De grote bekende titels waarvan ik weet dat ik ze top vind zijn een uitzondering hier op.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2023 14:30 ]

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

In 2 uur kun je de game gewoon 2x uitspelen hoor. :P

https://www.speedrun.com/totk

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Je loopt altijd wat risico. :)
Ik zou het liefst een (gratis) platform willen zien met zoveel mogelijk demo's. Een combinatie van zelf even aanvoelen of de game wat voor je is en reviews van bepaalde reviewers om de verrassingen te voorkomen die jij aangeeft lijkt mij ideaal. Dan laat ik al die all you can eat diensten achterwegen.

Sony zijn strenge refund policy zorgt er al helemaal voor dat ik niet zomaar een nieuwe game aanschaf voor het volle bedrag. Best jammer want er kan genoeg tussen zitten wat ik zou aanschaffen na het te kunnen proberen. De grote bekende titels waarvan ik weet dat ik ze top vind zijn een uitzondering hier op.
Dat is ook de reden dat ik digitaal vaak vermijd. Een disc kan je nog doorverkopen indien je de game niks vindt. Helemaal bij Nintendo games blijven ze hun waarde houden. Ook belachelijk dat die timed trials op PlayStation achter een abonnementsdienst zitten 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:27:
[...]
Ook belachelijk dat die timed trials op PlayStation achter een abonnementsdienst zitten 8)7
Zeker belachelijk! Je kunt er nieuwe kopers door krijgen en dan verstop je het achter Premium. Die snap ik echt niet. :?

• Zorroberner
  • Laatst online: 10:51
Goede discussie kan mij er ook in vinden. Herhaal mijzelf een beetje, maar twee grote nadelen voor mij aan abbo diensten: A te veel keuze en daardoor keuzestress. B het kan verdwijnen terwijl je nog speelt. Dus het tijdelijke karakter. Dan liever kopen en lekker op eigen tempo.

Technisch gezien is Essentials ook tijdelijk zolang je betaalt, maar een mede Tweaker zei ooit tegen mij, tjah Essential heb ik sws voor online, die games zijn een mooie bonus.

Verwijderd

Zorroberner schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:13:
Technisch gezien is Essentials ook tijdelijk zolang je betaalt, maar een mede Tweaker zei ooit tegen mij, tjah Essential heb ik sws voor online, die games zijn een mooie bonus.
Groot verschil: je weet dat wanneer je Essential ooit heractiveert je meteen weer toegang hebt tot al die games. Blijft een goede middenweg het oude Plus en huidig Essential systeem.
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:27:
[...]
Helemaal bij Nintendo games blijven ze hun waarde houden.
Komt natuurlijk simpelweg omdat Nintendo de prijzen van al hun games zo belachelijk hoog houdt. Games als Super Mario Odyssey of Splatoon 2 zijn al 6 jaar oud, en kosten nog altijd minstens €45. Maar blijkbaar komen ze er mee weg want ik heb in discussies over de Switch het nooit zien hebben over de kunstmatig hoge prijzen van de (oudere) games.

Is misschien goed voor de waardevastheid van je aankopen, maar dat is opnieuw maar enkel interessant voor wie bij launch games koopt en ze misschien pas een jaar later weer wil verkopen.

• Superkiwi
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Hulleman schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:21:
[...]
De PS6 en volgende Xbox zullen wel volledig digitaal worden en de prijs van de digitale games voor de PS en Xbox zijn me gewoon veel te hoog.
Dat riep men ook voordat de PS5 uitkwam. Het zal zo'n vaart echt niet lopen.

Verwijderd

Ik weet niet of er mensen zijn in dit topic die interesse hebben in deze game maar morgen begint early acces van Wayfinder. Dit kan zomaar een hele goede game worden. Op PC en PlayStation.
[Multi] Wayfinder
Zorroberner schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:13:
Het perverse aan Essential is eigenlijk dat hoe langer je het al hebt, hoe meer het waard wordt, maar dus ook hoe moeilijker het wordt om op te zeggen.
Ik koop gemiddeld nog geen 1 game per jaar, >95% van mijn library zijn PS+ maandelijkse games en die teller tikt voor PS4+PS5 ondertussen blijkbaar al bijna 500 (!) games aan. Dan is de prijs van PS+ het mij wel waard om deze collectie niet te verliezen.

Overigens is het bij mij net andersom: ik heb destijds PS+ genomen voor de maandelijkse games, want online gamen doe ik toch zelden of nooit. Maar ik besef wel dat ik daarmee in de minderheid ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 14-08-2023 15:39 ]

• cold_as_ijs
  • Laatst online: 06-11 16:19
[...]

Deze kopen we dan gewoon niet!
Publishers wen er aan dat dit invloed heeft op de verkopen😉

• Amos_x
Twixie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:29:

Is misschien goed voor de waardevastheid van je aankopen, maar dat is opnieuw maar enkel interessant voor wie bij launch games koopt en ze misschien pas een jaar later weer wil verkopen.
Wie zou nu zo redeneren vraag ik me af... Een zeer kleine minderheid toch? Beetje boekhoudersmentaliteit voor je hobby, dat doet echt bijna niemand.

Nee, dat nintendo games duur blijven, is ook goed voor de 'perceived value'. De waarde-ervaring van je games. Sowieso zijn nintendo gamers echt niet het type van 30 games per jaar te kopen en alles te spelen wat los en vast zit. Uitzonderingen en tweakers (minieme minderheid) niet te na gesproken.

Die kopen 4-5 dikke leuke titels met veel replay value (mario, mario kart, zelda) en zijn tevreden. Meer wat casual gamen 'voor de fun'. Er is ook geen enkele reden waarom code/een game die in 2019 leuk en plezierig was, en 70 euro waard was voor de gespendeerde tijd, in 2023 ook niet leuk en plezierig is, en 70 euro waard is voor de doorgebrachte tijd.

Het is maar hoe je er tegen aankijkt. Men probeert een op niets gebaseerde depreciatie, die we kennen uit de 'echte wereld', waar dingen slijten (auto's, fietsen, mixers, ...) te enten op software, games en experiences, maar ik heb dat altijd maar vreemd gevonden.

In het pretpark ga je ook niet verwachten dat bij elk volgende bezoek de prijs 50% omlaag gaat.

En dan neemt het vaak nog absurde proporties aan, zodat er verwachtingen gecreëerd worden dat een game waar 300 man 7 jaar aan werkt, na drie maand al per definitie uit de grabbelbak moet kunnen gehaald worden. Want 'greed', ....

Door alle kortingen die het hele jaar wel gelden, is de perceptie gecreëerd dat games max. 10-15 euro, of nog minder, moeten kosten. En daar doet nintendo niet aan mee. En gelijk hebben ze, dat heet gezonde bedrijfsvoering. Het is geen liefdadigheidsinstituut. Ze verkopen het toch wel, ze hebben een goed merk/brand, en worden door gamers jong en oud erg gewaardeerd voor hun recht toe recht aan kwaliteit. Wat is 50 euro ook nog tegenwoordig. Voor af en toe (driemaandelijks) een spelletje kopen voor jezelf of de kleine, moet toch mogelijk zijn.

We zijn veelvraten geworden, en vinden dat we 5 games per maand moeten kopen.

Ik zal eerlijk zijn, sinds ik zelf jaren enkel in sales (steam-sales, winter en summer sales van PS) games koop, is mijn plezier ook sterk gedaald. Je koopt er maar vanalles op los, je hebt ineens een onmogelijke backlog, en omdat je alles aankoopt aan de prijs van een hamburger bij mcdonalds heeft niets nog echt 'waarde' waar je ook eens goed voor gaat zitten. Een beetje hetzelfde idee van de abo services, maar dan relatief duurder.

Ik heb als experiment even netflix en zo stopgezet, en ik lijk inderdaad gezonder multimedia te consumeren door af en toe op apple tv een film te huren. Omdat je er iet aan uitgeeft, maak je een bewustere keuze, en geniet je er meer van (ik weet het, het zit puur in je hoofd en klinkt paradoxaal, maar niet alles gaat enkel om 'het goedkoopst' en 'de beste deal').

Dat had ik met gamepass al meteen begrepen, en heb dat ook net zo snel weer opgezegd. Heb hier nog een code liggen voor drie maand gamepass voor PC die bij de laptop kwam, en die heb ik weggeflikkerd. Geen punt.
cold_as_ijs schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Ben benieuwd of dat met de PS5 release van Baldur's Gate straks ook te merken is. Heb zo het idee dat die toch aardig gaat verkopen ondanks dat het een digital-only release is.

• Caayn
  • Niet online
[...]

Het gros van de verkopen is al verschoven naar digitaal. Het aandeel van fysieke verkopen zal alleen maar verder krimpen, wij zullen dus steeds vaker games zien die enkel digitaal worden uitgebracht.

[ Voor 20% gewijzigd door Caayn op 14-08-2023 16:40 ]

• NightShadow22

NightShadow22

SonyPony

Timothy3000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

BG moet gewoon iets voor mij zijn,Ik weet dat ik uitermate gefrustreerd ga raken als D&D noob maar dan kopen we gewoon het spelregel boek erbij, ik moet dat wat gaan vinden gewoon :+ :D

Verwijderd

[...]

Als je de 360 versie hebt gespeeld én de remaster komen de batterijen je neus uit.
Amos_x schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:53:
[...]
Er is ook geen enkele reden waarom code/een game die in 2019 leuk en plezierig was, en 70 euro waard was voor de gespendeerde tijd, in 2023 ook niet leuk en plezierig is, en 70 euro waard is voor de doorgebrachte tijd.
Dat argument geldt even zeer voor PlayStation, XBox of PC titels. Toch dalen de prijzen daar significant naarmate games ouder worden. In die zin is gamen op een Switch dus gewoonweg significant duurder. Met DVDs en BluRays zag je ook hetzelfde, alhoewel die films ook niet ineens slechter worden.
Ik heb als experiment even netflix en zo stopgezet, en ik lijk inderdaad gezonder multimedia te consumeren door af en toe op apple tv een film te huren. Omdat je er iet aan uitgeeft, maak je een bewustere keuze, en geniet je er meer van (ik weet het, het zit puur in je hoofd en klinkt paradoxaal, maar niet alles gaat enkel om 'het goedkoopst' en 'de beste deal').
Maar komt dat doordat je je 'dure' aankopen meer apprecieert ? Of komt het door het enorme gebruiksgemak van Netflix en co ? We hebben thuis nog altijd een enorme collectie CDs (1000+), DVD/Blurays (2000+) en games (500+) maar tegenwoordig komen die gewoon nooit meer uit de kast, en dat heeft alles met gebruiksgemak te maken. Toegegeven, soms mis ook wel nog eens dat gevoel van een nieuwe CD te openen, uit het doosje te halen en in de CD-speler te leggen, en dan het boekje te bekijken terwijl de eerste track afspeelt. Altijd een beetje dat 'sinterklaas'-gevoel en dat heb je natuurlijk met de online diensten helemaal niet. Maar is dat de meerprijs waard ? Voor mij persoonlijk niet meer. En anderzijds heb je met streaming/gaming diensten ook veel meer de kans om nieuwe zaken te ontdekken.

Maar bon, we gaan hier zwaar off-topic en het blijft vooral een persoonlijke keuze en voorkeur.
Pagina: 1 ... 295 ... 329 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is

De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord