Bootje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:56:
Ik heb zelf een PS5 en een PS account met Essential lidmaatschap. Mijn zoon had een PS4 waarop hij op dezelfde account speelt. Dat konden we tegelijk doen zo lang maximaal één van ons beide online ging met een game. Ik speel met name single player story spellen (bijv. the Last of US) en hij Fortnite of Rocket league. Samen online met Fortnite ging dus (logischerwijs) niet, maar dat is ook niet erg.
Het probleem begint inderdaad dat het feit dat je met 1 account speelt. 1 account hoort bij 1 speler, en je kan dus ook met 1 account maar ook 1x tegelijk online. Uiteraard kan je zoon alles doen wat jij in je PS+ hebt, want vanuit Sony's perspectief is dat gewoon jij die speelt.
Nu hij echter een PS5 heeft lukt dit niet meer. Zodra één van ons beide inlogt als de ander al aan het spelen is wordt je als speler gekickt omdat de ander inlogt. Iemand enig idee of dit met de instellingen van de PS5 te verhelpen is?
Ook dit is weer een gevolg van het feit dat dat bedoeld is voor 1 individu. Op het moment dat jij ergens op een andere console inlogt (bvb nu op de nieuwe PS5 van je zoon), kan jij immers daar terug van al jouw voordelen/games gebruik maken, zelfs al is je eigen PS5 nog altijd jouw primary console (*). Dus men wil in elk geval vermijden dat op verschillende consoles tegelijk ingelogd wordt en zo games geshared worden. Dat het vroeger wel werkte met een PS4 en PS5 apart, is zelfs een beetje verbazend, maar is wellicht omdat beide consoles primary waren (je kan immers zowel een primary PS4 als een primary PS5 hebben).
Of moet één van ons beide toch aan een nieuw account met bijbehorend lidmaatschap? Ik heb namelijk geen zin in dubbele kosten en we willen ook niet onze trophies verliezen. Zijn die überhaupt over te zetten naar een nieuwe account?
Om te beginnen gaat hij toch echt zijn eigen PSN account moeten hebben (hoe oud is hij ?). En ja, dat is dus een blanco account, zonder trophies, en neen, die kun je niet van 1 account op een ander overzetten.
Een apart PS+ abonnement is in principe niet nodig, afhankelijk van wat je wil doen.
Daarom wil ik even terugkomen op die 'primary' console waar ik het hierboven over heb. Als je een console als Primary aanduidt, dan kan eender wie op die console gebruik maken van al jouw aankopen: digitale games, maar ook je PS+ abonnement (met uitzondering van cloud saves). Als je dus de console van je zoon als jouw Primary aanduidt, dan zal hij toch nog online kunnen spelen én zal hij ook al jouw digitale games kunnen spelen, op zijn account. Jij kan ook nog altijd jouw games spelen op jouw (niet-primary) console, simpelweg omdat je ingelogd bent op die console.