kernie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:09:
Mijn PS5 nu een weekje binnen (komend vanaf PS4).
Erg blij mee, vooral de snelheid van het opstarten naar daadwerkelijk in de game is gewoon erg prettig (full-time job enz. jullie kennen het wel

)
Voor mij is dit de echte 'next gen' feature van deze generatie consoles. De opslag die eindelijk SSD is, en niet meer hoeft rekening te houden met het specifieke karakter van mechanische drives. Meer nog dan graphics, 4K of wat dan ook. We hebben lang genoeg moeten lijden met 2,5" laptop schijfjes...
En het voegt ook echt iets toe in het dagelijkse gebruik van de console. Waar graphics een maal een wow-effect losmaken, waar je daarna weer snel 'doorheen' kijkt.
Het is ook minder belangrijk want 80% van de games die op m'n ps4 geïnstalleerd staan zijn ps4 games, met bijhorende graphics. Maar allemaal laden ze wel lekker snel.
Vooral nu met PSVR2 is dit absoluut top. Als je even een game speelt waar je niet kan in komen, of misschien licht misselijk van wordt, kan je in 2 klikken in een andere game zitten. Even terug naar dashboard, ander icoon, en je bent meteen terug aan het gamen in een andere experience.
Als je al lang genoeg consoles hebt gehad zoals ik, is dit gewoon 'mindblowing'. Steeds opnieuw valt het me positief op. Veel meer dan graphics ooit kunnen.
Qua "echte next gen" graphics is het denk ik nog wacht op de echte PS5 exclusives zoals Spider-man 2, voorlopig iig zat te spelen i.c.m. PS Plus Extra en moet zeggen dat Miles Morales er prima uitziet

Kan, maar mijn verwachtingen zijn getemperd. Ik denk ook niet dat we ons moeten verwachten aan mirakels. Je kan op consoles inderdaad iets dichter 'on the metal' programmeren, optimaliseren, en weet ik veel. Maar er zijn ook gewoon fysieke limieten.
Ik verwacht dat mensen die te hard hopen op 'echte next gen' wellicht ontgoocheld achterblijven. Want hoe definieer je next-gen. Wanneer is het 'genoeg'? Blijven we wel realistisch? Je ziet dat games nu al moeite hebben op 4k/60 + RT. (wat mij betreft is die obsessie met 4K compleet onzinnig, maar dat is een andere discussie. Ik heb nu tijdelijk mijn ps5 gekoppeld aan een eenvoudig 1080p schermpje en dat gaat ook prima)
Misschien dat first parties er nog wel iets uit kunnen persen. Misschien unreal engine 5 met lumen/nanite en dergelijke. Maar laten we niet vergeten dat de ps5 550 euro kost, all-in met controller (!) en dat je daar ongeveer een 3060ti voor koopt. 10 Tflops was het toch voor de ps5?
in elk geval het zal me allemaal worst wezen. De ps5 draait hier prima, haal er dagelijks veel plezier uit. Het snelle opstarten, games switchen, standby modes, laadtijden, en de grafische kwaliteit van de sommige games nu al, is voor mij meer dan genoeg.
De interface vind ik veel te druk en die cards mag ook wel wat minder. Maar daar raken we niet meer vanaf denk ik. Sony is te hard gegaan in hun nieuwe interface, en die cards hebben als doel 'user engagement'

Dus zodat je blijft interageren met PS, hun services, nieuws etc...
Ik zou wel te vinden zijn voor een toggle om 'light interface' te kunnen gebruiken. Men kan dromen. Oh, en folders