Meister Sachs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:05:
[...]
Vond UC2 toch eigenlijk altijd wel één van de betere games binnen deze franchise. De hele game voelen de levels binnen het verhaal natuurlijk aan, er is altijd een duidelijke reden waarom je in een bepaald gebied bent. Het enige dat ik vrij vermoeiend vond, zijn de latere levels. Soms worden er wel heel erg veel vijanden op je afgestuurd. Maar goed, dat is niet iets dat uniek is voor Uncharted. De gunplay is ook erg prettig en zeker een verbetering ten aanzien van UC1. Vooral het reageren door vijanden (of beter gezegd, het gebrek daaraan) op schoten vond ik altijd erg raar in UC1. Alsof ze niet worden geraakt, dat ontbreken van feedback voelde niet fijn. Wel een erg leuk verhaal. UC3 vond ik altijd minder, zeker wat betreft de gunplay (de implementatie van een alternatieve aiming option verbeterde dat wel een beetje) en de levels. Soms had je het gevoel dat je in een bepaald gebied was, niet omdat het logisch was qua verhaal, maar omdat het gewoon kon. Kijk eens wat een geweldige cruiser level lol. Uncharted 4 is toch wel de beste Uncharted mijns inziens. Dat de game grafisch beter is dan de andere games, is natuurlijk logisch. Maar het verhaal, de karakters zijn juist zoveel volwassener dan in de andere games. Lastig te zeggen, klinkt ook een beetje paradoxaal, maar UC4 voelde daarom minder gamey aan. Lost Legacy vond ik een prima toevoeging, Chloe is een erg leuk karakter. Van Nadine ben ik niet zo'n grote fan, maar verder is de relatie tussen Chloe en Nadine wel prima uitgewerkt. Jammer alleen dat het "open-wereldgedeelte" zo prominent aanwezig is in deze game. Misschien als ze het verhaal wat langer hadden gemaakt, dat dit minder opgevallen zou zijn.
U2 is gewoon mijn favoriet en is gewoon de meest afstraffende achtbaan betreft setpieces en je realiseerd dat pas als je in de Village komt en het is ineens rustig, U3 heeft dat minder en Cruisehip level is wel de Highlight van de game en absoluut fantastisch.
Het is niet dat U4 minder gamey is, maar het verhaal gaat op een punt tegen de gameplay in als het ware, en dat vond ik een frustrerend moment. Ook een andere pet peeve is Elena die Nate zowat beschuldigd dat hij te obsessed met treasure is, Terwijl Elena juist in U1 en U2 Nate het meeste aanspoort, terwijl Nate juist klaar is met de hunt vanwege het gevaar.
De eerste drie games zijn betreft verhaal quick and dirty gedaan bijna, waar de Setpieces de focus waren, en het verhaal als 2de. In U4 is het anders om en het voelt ook minder gestoord als U2 en U3.
Bijvoorbeeld Indiana Jones Trilogy zijn als je de making off ervan ziet zegt Spielberg ook we hebben die films quick and dirty gemaakt. En Crystal skull voelt als een andere slag film.
Uncharted games hebben hetzelfde effect, en krijg het idee dat ze U4 wat te speciaal wouden maken.
Het is een fantastische mooie game maar het mist de gekkigheid van de vorige games.